Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 3. november 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-164                   Dok.nr.: 330-2020-401943                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budgetopfølgning 4 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 4 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2647                 Dok.nr.: 330-2020-420777                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender Budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg behandler Budgetopfølgning 4 for 2020, med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Status drift
På drift viser budgetopfølgningen et samlet forventet mindre forbrug på ca. 13,7 mio. kr. ved udgangen af 2020, hvilket svarer til 1,19% af det korrigerede budget 2020.
1)    På de tidligere budgetudfordrede områder, til hvilke der blev givet tillægsbevilling i juni 2020, fremkommer mindre forbrug på 10,725 mio. kr. Det skal hertil bemærkes, at i der er fremkommet yderligere merforbrug på sygeplejen på 1,2 mio. kr. hvilket er modregnet nævnte mindre forbrug.
Derudover er der siden seneste opfølgning fremkommet mindre forbrug på vederlagsfri fysioterapi og betalinger til regionen i alt 6,610 mio. kr.
     Samlet set 17,335 mio. kr. i mindre forbrug.
     Herfra kan trækkes merudgift på 9,6 mio. kr. vedrørende værne midler afholdt på
     Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
     Der kan netto herefter netto tilbageføres 7,735 mio. kr. til kassen.
2)    Ud over ovenstående har Forebyggelses- og Seniorudvalget har mulighed for omprioriteringer inden for udvalgets budgetramme med i alt 1,5 mio. kr. i 2020, heraf er 0,488 kr. også til disposition i budgetoverslagsårene. Dette er nærmere beskrevet i bilag 1 samt i separat sagspunkt efterfølgende på denne dagsorden.
3)    Det oplyses, at der i forbindelse med regnskabsafslutningen vil blive søgt om overførsel af uforbrugte øremærkede budgetbeløb til forbrug i 2021, hvilket pt. forventes at udgøre ca. 4,478 mio. kr.
I bilag 1 ses nærmere specifikation af afvigelser samt uddybende forklaringer.
Afholdte COVID19 udgifter
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets område er der primært søgt COVID19-kompensation til ekstra udgifter på plejecentrene. I denne opfølgning er disse forudsat at blive kompenseret 100%. Såfremt dette ikke sker, vil der være yderligere merforbrug på plejecentrene. Derudover varetager Center for Sundhed og Ældre indkøb af værnemidler til hele kommunen. Ved udgangen af august 2020 var der indkøbt værnemidler for i alt 9,6 mio. kr. I denne opfølgning er denne udgift modregnet mindre forbrug på øvrige områder.  
Forbrugsprocenter for september i perioden 2018-2020
Forebyggelses- og Seniorudvalget
 
2018
September
2019
September
2020
September
7.1 – Pleje og Omsorg
75,8
75,4
74,3
7.2 – Sundhed og Forebyggelse
63,0
67,2
60,9
I alt for fagudvalget
74,2
74,4
72,7
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med september 2020 udgør af det korrigerede budget.
Det skal bemærkes, at forbrugsprocenter på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område skal ses overordnet. Der er en række forhold, bl.a. aktiviteten på sygehusene samt interne og eksterne afregninger, der betyder, at status på forbrugsprocenter afviger fra år til år. 
Status anlæg
På anlæg forventes mindre forbrug i størrelsesordenen 9,7 mio. kr. ved udgangen af 2020. Der er tale om disponerede midler som først skal anvendes i 2021 på grund af periodeforskydninger, primært på projekterne; Etablering af træningsfaciliteter, anretter køkkener samt afslutningen vedrørende ombygningen af Hjemmet ved Noret. I bilag 2 ses nærmere specifikation af afvigelser samt forklaringer.
Ansøgning om bevillinger
Hjemmeplejen har søgt om tilskud til projekt ”Et godt sted at være” og fået tilsagn fra Beskæftigelsesministeriets pulje til nedbringelse af sygefravær i ældreplejen. Kommunens styringsregler beskriver, at der skal søges bevillinger til at afholde udgifter og indtægter, også selvom disse går i nul totalt set. Byrådet søges derfor om bevillinger til projektet
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende budgetopfølgning samt handleplan for plejecenterklynge og videresende til Økonomiudvalgets og Byrådets behandling.
Derudover kan Forebyggelses- og Seniorudvalget tilbageføre kassen for meget modtaget budget til de tidligere budgetudfordrede områder.
Vurdering
Det er vigtigt at understrege, at mindre forbruget fortsat kan ændres inden regnskabsafslutningen 2020, idet udviklingen på en række områder i år ikke følger tidligere års forbrugsmønstre på grund af COVIS19-situationen overalt i samfundet.
Alle områder følges tæt og analyseres løbende når der viser sig udsving i forhold til forventninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01, puljetilskud
670
3.920
 
 
 
7.01, puljetilskud
-670
-3.920
 
 
Drift
7.01, tilbageføres    
         kassen
-10.725
 
 
 
 
7.01, værnemidler
9.600
 
 
 
 
7.02, tilbageføres
        kassen
-6.610
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
7.735
0
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2020 samt handleplan for en plejecenterklynge godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalg og Byråd at der tilbageføres netto 7,735 mio. kr. til kassen i 2020
3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget søger Økonomiudvalg og Byråd om indtægts- og udgiftsbevilling på 0,67 mio. kr. i 2020 og 3,920 mio. kr. til projekt i hjemmeplejen, som tilføres politikområde 7.01 i 2021.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - 3: godkendt af udvalget
(O) kan ikke godkende At 2, da det fremgår i sagsfremstillingen, at mindre forbruget fortsat kan ændres inden regnskabsafslutningen 2020.
(O) ønsker derfor at afvente udviklingen og udsætte sagens At 2 til behandling og beslutning på næste udvalgsmøde i december d.å.
(V) tager forbehold med den begrundelse, at (V) ikke er en del af budgetoplægget.

3. Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2021 (B)

3.     Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998               Dok.nr.: 330-2020-403220                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2021 og fremover.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i september 2020 behandledes sag om anvendelse af Værdighedsmidlerne fra 2021 og fremover.
Beslutningen blev:
At 1:
Udvalget drøftede anvendelse af Værdighedsmidlerne for 2021.
1) Midlertidige aflastningsophold (2,4 mio. kr.)
2) Ensomme ældre (0,3 mio. kr.)
3) Livshistorier og ekstra aktiviteter på plejecentre (6 mio. kr.)
4) Brugercafeen Lützensvej (0,05 mio. kr.) UDGÅR
5) Sammen om det nære sundhedsvæsen (1,1 mio. kr.)
6) Tryg og borgernær udskrivelse (1, 5 mio. kr.)
7) Ernæringsteam og plejecentrene (1,250 mio. kr.)
8) Social- og Omsorgskoordinator med fokus på Parkinson (0,550 kr.)
9) Sikring af palliativ indsats i natten ved tilstedeværelse af sundhedsfaglige kompetencer (0,9 mio. kr.)
10) Ekstra bemanding på Plejecentre om natten med henblik på ledsagelse (0,9 mio.kr.)
11) Ekstra demenskonsulent (0,55 mio. kr.)
12) Fasttilknyttede læger på plejecentre (0,12 mio. kr.)
Udvalget principgodkendte følgende indsatser:
1), 3), 5), 6), 7), 8), 10), 11) & 12).  - Indsats 4) Udgår.
Vedr. indsats 4. Udgår.
Der gives ikke 0,05 mio.kr. til Brugercaféen Lützensvej med den begrundelse, at brugercaféen pt. har en opsparing på kr. 100.000.
Vedr. indsats 2) og 9)
(A) principgodkendte indsatserne 2) og 9)
(V) og (O) ønsker, at de afsatte midler på 0,3 mio. kr. til indsats 2) "Ensomme Ældre" udgår og i stedet tilføres indsats 9) Sikring af palliativ indsats i natten ved tilstedeværelse af sundhedsfaglige kompetencer.
Vedr. indsats 3)
(O) ønsker at præcisere, at de 6 mio. kr., der gives til "Livshistorier og ekstra aktiviteter på plejecentre", gives til formålet; ekstra aktiviteter på plejecentrene.
Vedr.: indsats 8) og 11)
(A) ønsker en evaluering af de to indsatser/tilbud. Evalueringen skal foretages ved en miniundersøgelse, hvor borgernes (målgruppernes) tilfredshed med indsatsen/tilbuddet; hhv. Social- og Omsorgskoordinator med fokus på Parkinson og Ekstra demenskonsulent, undersøges.
At 2:
Udvalget sender sagen om anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2021 i høring i Ældrerådet.
Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Finansloven og Slagelse Kommunes Værdighedspolitik for Ældreplejen samt Byrådets budgetaftale for 2020.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan fastholde principgodkendelse eller beslutte anden anvendelse.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer beslutning om permanent fremtidig anvendelse af Værdighedsmidlerne. Værdighedsmidlerne anvendes primært til medarbejderløn. De pågældende medarbejdere er pt. tidsafgrænset ansat, hvilket bevirker usikkerhed, udfordringer i forhold til såvel rekruttering som arbejdsmiljøhensyn. Det vil give større stabilitet – og dermed effekt - for både borgerne og medarbejdere, hvis anvendelsen er permanent, hvorefter der kan foretages fastansættelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fra 2020 indgår Værdighedsmidlerne i kommunernes bloktilskud, og er dermed permanente. Disse er afsat til fortsættelse af arbejdet med en Værdig ældrepleje. For Slagelse Kommune udgør Værdighedsmidler årligt 15,812 mio. kr. i 2020-prisniveau.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer endelig beslutning om anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2021 og fremover.
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager Ældrerådets høringssvar til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
At 1:
Udvalget godkender følgende indsatser til permanent anvendelse:
1), 2), 3), 5), 6), 7), 8), 9), 10), 11) & 12).  -  Indsats 4) Udgår.
De afsatte midler til indsats 4) 0,05 mio. kr. tilføres i stedet indsats 9) Sikring af palliativ indsats i natten ved tilstedeværelse af sundhedsfaglige kompetencer.
(V) og (O) anførte, at der ikke kan træffes en omgørelse af en tidligere beslutning om at lade indsats 2) Puljen til ensomme ældre, udgå i 2021.
(V) og (O) fastholder bemærkningen om, at indsats 2) Puljen til ensomme ældre bør fjernes, idet der findes flere andre puljer, der dækker behovet for indsatser til ensomme.
(V) og (O) ønsker, at de afsatte midler på 0,3 mio. kr. til indsats 2) "Ensomme Ældre" udgår og i stedet tilføres indsats 9) Sikring af palliativ indsats i natten ved tilstedeværelse af sundhedsfaglige kompetencer.
Vedr. indsats 3)
(O) og (V) ønsker, at der sker en synlig anvendelse af de 6 mio. kr., der gives til "Livshi-storier og ekstra aktiviteter på plejecentre", således at de udmøntes til ekstra aktiviteter på plejecentrene.
At 2: Udvalget tager ældrerådets høringssvar til efterretning.

4. Anvendelse af midler til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem i 2021 (B)

4.     Anvendelse af midler til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem i 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2018-9726                 Dok.nr.: 330-2020-403226                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage endelig beslutning om, hvordan puljemidler til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem skal anvendes i 2021.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i september 2020 blev sagen behandlet, med følgende beslutning:
At 1:
Drøftet.
Udvalget ønsker, at administrationen sikrer, at deltidsansatte medarbejdere, som ønsker at gå op i tid, får mulighed for det.
Udvalget foreslår, at sagen oversendes til orientering i Byrådet om, at budgettet endnu ikke er overført til Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme for 2022.
At 2:
Sagen sendes i høring i Ældrerådet.
Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Finansloven.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af midler i 2021 på ca. 7,6 mio. kr.
Det skal bemærkes, at Byrådets budgetaftale for 2020 indeholder ibrugtagning af i alt 48 midlertidige boliger på Blomstergården. Implicit i driftsfinansieringen af disse er beskrevet, at den del af puljemidler til Bedre Bemanding, der hidtil har været anvendt til midlertidige boliger, er forudsat anvendt til dette formål. Det betyder, at fra 2020 og frem anvendes fast 2.662.800 kr. af midler til Bedre Bemanding til midlertidige boliger på Blomstergården.
Tilbage er herefter ca. 4.945.200 kr., hvilke Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af i 2021.
Da midlerne som nævnt overgår til kommunernes bloktilskud fra 2022, skal Byrådet i forbindelse med budgetlægningen for 2022 tage stilling til, hvordan disse midler skal anvendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de i 2018 igangsatte indsatser videreføres i 2021, for derved at skabe kontinuitet.
I bilag 2 ses specifikation af anvendelsen, i form af redegørelsesskema til Ministeriet. De igangværende indsatser har været i gang siden 2018, hvor de blev implementeret. I 2020 har de beskrevne indsatser, været udfordret i gennemførsel på lige fod med alt andet. De er imidlertid tilpasset situationen med Corona og gennemført i den form og udstrækning som har været/er muligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reglerne for udmøntningen foreskriver, at de bevilgede puljemidler i 2021 som udgangspunkt skal anvendes i 2021. Dog med evt. mulighed for overførsel at evt. uforbrugte midler til 2022.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan de resterende puljemidler til ”Bedre Bemanding” i 2021 på ca. 4,9 mio. kr. anvendes.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
At 1:
Udvalget besluttede at videreføre de igangværende indsatser i 2021, således at de resterende puljemidler 4,9 mio. kr. til ”Bedre Bemanding” i 2021 anvendes og fordeles til følgende formål:
·        Opjustering af / øget hjemmehjælp og hjemmetræningstid i borgeres private hjem med afsæt i borgers eget mål (4,536 mio. kr.)
·        Øget bemanding omkring neurorehabilitering i borgers eget hjem (0,409 mio. kr.)
Udvalget påskønner, at de deltidsansatte, der ønsker det, får mulighed for at gå op i tid - inden for de økonomiske rammer.

5. Fordeling af midler i 2021 fra Budgetaftalen 2019 - 2022 punkt 19: Forebyggelsespulje (B)

5.     Fordeling af midler i 2021 fra Budgetaftalen 2019 - 2022 punkt 19: Forebyggelsespulje (B)

Sagsnr.: 330-2020-118201             Dok.nr.: 330-2020-372280                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvordan midlerne i forebyggelsespuljen jf. punkt 19 i budgetaftalen 2019-2022, skal fordeles i 2021.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-2022 pkt. 19 er det aftalt, at der afsættes 1 mio. kr. til en generel forebyggelsespulje i 2020-2022. I budgetaftalen står der:
”Parterne er desuden enige om, at der kan afsættes midler til en generel forebyggelsespulje, der i bred forstand kan skabe grundlag for fremtidige investeringer i forebyggelse i Slagelse Kommune ved at omlægge de nuværende budgetter, og der afsættes hvert år fra 2020-2022 1 mio. kr. til dette”.
Midlerne i forebyggelsespuljen blev i 2020 fordelt på henholdsvis en lokal ansøgningspulje til sundhedsfremmende og forebyggende tiltag (200.000 kr.), til indfrielse af anbefalingerne fra §17 stk. 4 udvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge (590.000 kr.) og til igangsættelse af indsatsen BIDS – Bevægelse i Dagtilbud og skoler (210.000 kr.).
Handlemulighed
Administrationen foreslår, at midlerne i forebyggelsespuljen i 2021 anvendes til følgende formål:
·              Der afsættes 800.000 kr. til forbedring af den samlede sundhedsprofil i Slagelse Kommune jf. punkt 9 i budgetaftalen 2021-2024
·              Der afsættes 200.000 kr. til en lokal ansøgningspulje til sundhedsfremmende og forebyggende tiltag.
Forbedring af Sundhedsprofilen
Administrationen vil nedsætte en arbejdsgruppe på tværs af fagområder, som skal kortlægge eksisterende indsatser til fremme af den generelle sundhed. Arbejdsgruppen skal som minimum bestå af repræsentanter fra dagtilbuds- og skoleområdet, kultur- og fritidsområdet, arbejdsmarked og integration, herunder jobcentret, sundheds- og ældreområdet samt foreningslivet og forskellige borgergrupper.
Med afsæt i kortlægningen af eksisterende indsatser, Sundhedspolitikken og Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker, vil arbejdsgruppen i samarbejde med relevante aktører og borgere, komme med konkrete forslag til, hvordan både eksisterende indsatser kan udvikles og evt. omlægges, men også, hvilke nye indsatser og tiltag, der er nødvendige, for at opnå en forbedring af sundhedsprofilen. Det er vigtigt, at indsatserne er både sammenhængende og differentierede, samt at der sikres et kontinuerligt fokus på sundhedsfremme og forebyggelse i hele organisationen.
Forslag til konkrete indsatser til forbedring af Sundhedsprofilen sendes til behandling i relevante fagudvalg fx Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses og Seniorudvalget.
Se bilag 1 for oversigt over foreslået tidsplan ifm. forbedring af Sundhedsprofilen.
Lokal ansøgningspulje
Ligesom i 2020 afsættes der midler til en lokal ansøgningspulje til sundhedsfremmende og forebyggende tiltag. Målgruppen for indsatserne er borgere og medarbejdere i Slagelse Kommune. Indsatserne skal tage afsæt i Sundhedspolitikken, og det er en fordel, hvis indsatserne er målrettet udsatte borger- eller medarbejdergrupper.  
Retligt grundlag
Budgetaftalen 2019-2022 pkt. 19.
Budgetaftalen 2021-2024 pkt. 9
Sundhedspolitikken.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende udmøntningen af midlerne i den generelle Forebyggelsespulje i 2021, som den foreligger eller komme med forslag til ændringer.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at handlemuligheden vil kunne give et generelt løft af sundhedsprofilen samt være medvirkende til, at indfri dele af målsætningerne i Sundhedspolitikken.
Fordelingen af midler til et generelt løft af Sundhedsprofilen samt en lokal ansøgningspulje, imødekommer muligheden for både at operere lokalt med små lokale prøvehandlinger, men også muligheden for en overordnet og strukturel indsats til forebyggelse og sundhedsfremme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Relevante fagudvalg fx Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget vil blive inddraget i beslutninger vedr. udvikling eller omlægning af eksisterende indsatser samt igangsættelse af nye indsatser til løft af Sundhedsprofilen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, hvordan midlerne i den generelle forebyggelsespulje jf. punkt 19 i budgetaftalen 2019-2022 skal udmøntes i 2021.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at midlerne i forebyggelsespuljen i 2021 anvendes til følgende formål:
·              Der afsættes 800.000 kr. til forbedring af den samlede sundhedsprofil i Slagelse Kommune jf. punkt 9 i budgetaftalen 2021-2024
·              Der afsættes 200.000 kr. til en lokal ansøgningspulje til sundhedsfremmende og forebyggende tiltag.

6. Anvendelse af ikke forbrugte puljemidler mm. (B)

6.     Anvendelse af ikke forbrugte puljemidler mm. (B)

Sagsnr.: 330-2020-2647                 Dok.nr.: 330-2020-427384                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, hvordan ikke anvendte puljemidler mm. i 2020 skal anvendes.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i oktober 2020 blev udvalget orienteret om aktuel økonomisk status på forbrug af diverse puljemidler mm. i 2020.
Corona-situationen i samfundet har haft og har fortsat indvirkning på de initiativer, der er igangsat finansieret af forskellige former for ekstra budgetmidler i 2020. Det drejer sig om følgende:
·        Ekstra midler, via bloktilskud, til forebyggelse af ensomhed hos ældre, i alt mindre forbrug i 2020 på ca. 860.000 mio. kr. – heraf vil ca. 360.000 kr. blive søgt overført i forbindelse med regnskabsafslutningen med henblik på anvendelse til det oprindelige formål i Sundhed og Træning i 2021. De resterende 500.000 kr. kan disponeres til andre formål end oprindeligt besluttet. I bilag 1 ses status og foreløbig evaluering.
·        Ekstra midler, via bloktilskud og værdighedsmidler, til faste læger på plejecentre i alt 515.000 kr. I bilag 2 ses status. De 515.000 kr. kan anvendes til andre formål i 2020, alternativt overføres til 2021 i forbindelse med regnskabsafslutningen.
·        Ekstra midler, via bloktilskud, til betaling for bl.a. kost i forbindelse med borgere, der udskrives til akutbehandling og pleje i eget hjem 488.000 kr. I bilag 2 ses status. Beløbet kan anvendes til andre formål i 2020, alternativt overføres til 2021 i forbindelse med regnskabsafslutningen. Dette beløb er også ikke disponeret i budgetoverslagsårene 2021-2024.
I alt forventet mindre forbrug ved udgangen af 2020 på 1.863.000 mio. kr. hvoraf 360.00 kr. søges overført til oprindeligt formål under Sundhed og Træning i 2021. Herefter resterer 1.503.000 kr. som Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte anvendelsen af.
Retligt grundlag
Finansloven og Budget 2020.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget har mulighed for at beslutte, om de ikke anvendte midler skal anvendes til andre formål i 2020, alternativt overføres i forbindelse med regnskabsafslutningen til anvendelse i 2021.
Vurdering
I den aktuelle budgetopfølgning på denne dagsorden, er de ovennævnte beløb ligeledes separat beskrevet. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvad de 1,5 mio. kr. skal anvendes til i 2020, alternativt overføres til 2021 i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget udsætter sagen til beslutning på udvalgsmødet i december.
Udvalget ønsker nogle muligheder for anvendelse af de 1,5 mio. kr.

7. Fremtidig fokus for aktivitetscentrene (B)

7.     Fremtidig fokus for aktivitetscentrene (B)

Sagsnr.: 330-2020-22597               Dok.nr.: 330-2020-423639                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om forslag til det fremtidige fokus for kommunens aktivitetscentre skal sendes i høring eller temadrøftelse før endelig beslutning.
Baggrund
Sagen har været på byrådsmøde 5. oktober 2020, hvor byrådet godkendte at sagen sendes tilbage til fagudvalget med henblik på drøftelse af fremtidens aktivitetscentre.
Denne sag handler om, hvordan aktivitetscentrene skal fokusere deres ressourcer fremadrettet. Skal aktivitetscentrene fortsat have fokus på den brede målgruppe af pensionister og efterlønnere, eller skal der i højere grad afsættes ressourcer målrettet de ensomme og sårbare ældre, der ikke på nuværende tidspunkt benytter et aktivitetscenter?
Erfaringer fra det netop afsluttede WIPP-projekt er, at ensomme og sårbare ældre i højere grad nås, når medarbejderne kommer ud i lokalområderne i forhold til det nuværende set-up, hvor aktiviteterne foregår inde på aktivitetscentrene.
Aktivitetscentre i Slagelse Kommune
Slagelse Kommune har i alt syv aktivitetscentre, der er beliggende i henholdsvis Slagelse, Korsør, Skælskør og Vemmelev.
Aktivitetscentrene er:
Atkærcentret i Dalmose
Kongehavecentret/Alliancehaven i Slagelse
Midgård i Slagelse
Rådmandscentret i Skælskør
Teglværksparken i Korsør
Provstehaven i Vemmelev
Målgruppe
Målgruppen for aktivitetscentrene er pensionister og efterlønsmodtagere i Slagelse Kommune.
Der kommer i alt cirka 950 borgere på kommunens aktivitetscentre hver dag.
Aktiviteter
På aktivitetscentrene kan brugerne deltage i mange forskellige aktiviteter som sang, forskellige motionsformer, kortspil, kreative ting og lignende.
Det afspejler sig i aktiviteterne, at der i en årrække har været fokus på at skabe en sund profil på aktivitetscentrene. Det er blandt sket gennem et tæt samarbejde med den kommunale genoptræning og andre funktioner i nærområdet.
Nuværende kapacitet på aktivitetscentrene
Et stort omdrejningspunkt på aktivitetscentrene er caféerne, hvor det er muligt, at købe mad. Caféernes organisering og udbud varierer mellem aktivitetscentrene, men fælles er, at caféerne er en god indgang til at starte på et aktivitetscenter og komme ind i et fællesskab.
Denne aktivitet er dog en ressourcekrævende aktivitet, og på nuværende tidspunkt er kapaciteten i caféerne fuldt ud udnyttet - både i forhold til de fysiske rammer og i forhold til medarbejderressourcer. Aktivitetsmedarbejdernes ressourcer optages af køkkenarbejde og koordinering, herunder kontakt til foreninger og frivillige, mens det hovedsageligt er frivillige kræfter, der står for øvrige aktiviteter på centrene.
Hovedparten af aktiviteterne på aktivitetscentrene foregår i selve centrene, mens en mindre del, hovedsageligt motionsaktiviteter, er placeret udenfor centrene.
Fremtidigt fokus for aktivitetscentrene
I de senere år er der mere fokus på tidlig opsporing af ensomme og sårbare ældre samt at hjælpe denne målgruppe ind i fællesskaber.
Der er flere barrierer forbundet med, at få ensomme og/eller sårbare ældre til at deltage i aktiviteter på et aktivitetscenter; man kan mangle nogle at følges med, det kan være svært at være ny, man kan blive bange for ikke at komme ind i fællesskabet, og man har måske svært ved fysisk at transportere sig hen til aktivitetscentret. Samtidig kan det være svært at fastholde sårbare og ensomme i aktiviteterne.
En måde at nå ensomme og sårbare ældre på, er ved i højere grad at udvikle aktiviteter i nærmiljøet gennem samskabelse med lokale aktører, fx boligforeninger, frivillige og borgerne selv – at skabe en slags matrikelløst aktivitetscenter. Aktiviteter helt ude hvor denne målgruppe er, vil øge muligheden for at skabe lokalt forankrede netværk og indgå i aktiviteter, der også kan have et sundhedsfremmende sigte.
Nedenstående har administrationen opstillet to forslag til, hvordan aktivitetscentrene i højere grad kan arbejde med opsporing og fastholdelse af ensomme og sårbare ældre borgere:
Forslag 1
Aktivitetscentrene reducerer nuværende aktiviteter inde på aktivitetscentrene med henblik på at øge aktiviteterne ude i lokalområderne - dette gennem samskabelse med lokale aktører.
Fordelen ved denne model, er at ressourcerne i højere grad målrettes borgere, der er ensomme og sårbare i lokalområderne.
Ulempen er, at der sker en reduktion af aktiviteterne inde på centrene, herunder også af cafétilbuddene, og det kan potentielt medvirke til, at den forebyggende effekt som aktivitetscentrene bidrager til kan aftage.
Forslag 2
Aktivitetscentrene fortsætter med nuværende aktiviteter inde på aktivitetscentrene og øger samtidig aktiviteterne ude i lokalområderne – dette gennem samskabelse med lokale aktører.
Fordelen ved denne model, er at den forebyggende indsats på aktivitetscentre bibeholdes samtidig med, at det giver mulighed for at nå de ensomme og sårbare ældre, der af forskellige årsager ikke benytter et aktivitetscenter. Modellen giver et råderum for at tilgodese nuværende brugere, men også at nå så bredt ud som muligt.
Denne model kræver tilførsel af medarbejderressourcer.
Midler til bekæmpelse af ensomme ældre
På udvalgsmøde den 5. november 2019 besluttede udvalget udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed for 2019. Midlerne er afsat på finanslov 2019 og udgør cirka 1.4 mio. kr. årligt frem til 2022.
I 2019 anvendes en del af midlerne blandt andet til at forebyggelseskonsulenterne i samarbejde med aktivitetscentrene kan målrette tilbud samt øge støtten til ensomme borgere. Yderligere anvendes en del af midlerne til, at hjemmeplejen kan følge borgere til aktivitetscentrene.
Forslagene i denne sag ligger ud over de allerede tildelte midler til bekæmpelse af ensomhed i 2019.
Retligt grundlag
Serviceloven §79
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at
-      Beslutte forslag 1 eller 2
-      Sende de to forslag direkte i høring hos relevante interessenter
-      Afholde en temadrøftelse med relevante interessenter
Interessenter kan være Ældrerådet og repræsentanter fra brugerrådene på aktivitetscentrene.
Hvis udvalget vælger at sende forslagene i høring eller til temadrøftelse, skal der efter disse aktiviteter tages beslutning i udvalget om Aktivitetscentrenes fremadrettede fokus.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er et uforløst potentiale i at nå ud til en anden, og i nogle tilfælde mere sårbar målgruppe af ældre borgere, ved at tænke aktiviteterne forankret ude i lokalområderne. Administrationen vurderer samtidig, at det nuværende tilbud, herunder cafétilbud, inde på aktivitetscentrene for mange borgere er højt værdsat og et omdrejningspunkt i hverdagen. Det vil for mange betyde reduceret livskvalitet, hvis dette tilbud reduceres. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslag 1 kan iværksættes indenfor den nuværende budgetramme, men betyder at aktivitetsmedarbejderne skal arbejde på en anderledes måde, hvor de er mere ude i lokalområderne og skaber aktiviteter i samarbejde med lokale aktører, som frivillige, boligforeninger og borgerne selv.
Forslag 2 kræver tilførsel af ekstra midler til medarbejderressourcer, der skal arbejde ude i lokalområderne. Der vil ideelt set være behov for tre medarbejdere svarende til en budgettilførsel på 1.4 mio. kr. årligt.
Mulige finansieringsforslag til forslag 2 er:
-      Midler fra 0.7% effektiviseringer i 2021
-      Midler afsat på finansloven til bekæmpelse af ensomhed m.v. svarende til omkring 1.5 mio. kr. i 2020, 2021 og 2022
-      Midler fra Forebyggelsespuljen
I tabellen er anført omkostninger forbundet med forslag 2:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
1.4
1.4
1.4
1.4
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
Materialer, lokaleleje m.m.
 
0.05
0.05
0.05
0.05
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om forslag til det fremtidige fokus for kommunens aktivitetscentre skal sendes i høring eller om der skal være en temadrøftelse før endelig beslutning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker en temadrøftelse med alle relevante interessenter - med efterfølgende beslutning om fremtidens aktivitetscentre. Temadrøftelsen tilrettelægges i 1. kvartal 2021; gerne virtuelt og/eller med skriftlige oplæg fra de indbudte interessenter, der ikke har mulighed for at deltage virtuelt.
(A) ønsker, at spørgsmålet om finansiering af Wipp-projektet tages op på næste udvalgsmøde i december.
(V) ønsker, at WIPP-projektet er en del af drøftelsen om Fremtidens Aktivitetscentre.
Når flertallet (A) i udvalget ønsker at tage særskilt stilling til ekstra finansiering af WIPP-projektet før drøftelsen af Fremtidens Aktivitetscentre, beder (V) om at få et oplæg fra forvaltningen om finansiering indenfor rammen, indtil drøftelsen om aktivitetscentrenes fremtid er gennemført og besluttet.

8. Evaluering af pårørendeindsats (O)

8.     Evaluering af pårørendeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2020-132360             Dok.nr.: 330-2020-352475                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om pårørendevejledernes evaluering af indsatsen til pårørende, udmøntet med baggrund i værdighedspolitikken.
Baggrund
I slutningen af 2018 blev der tildelt midler til kommunerne via værdighedsmidlerne til en indsats målrettet pårørende. Et krav for udmøntning af midlerne var, at der blev lavet en tilføjelse til værdighedspolitikken, som beskrev pårørendeindsatsen. Værdighedspolitikken med tilføjelse af et afsnit om pårørendeindsatsen blev godkendt på Byrådsmøde den 17. december 2018. I værdighedspolitikken står:
”Pårørende oplever sig som vigtige samarbejdspartnere for medarbejderne. Pårørende får støtte til, at have rollen som pårørende, for derved bedre at kunne tackle situationer, hvor de oplever sig berørte og belastede. Medarbejderne ser det som en vigtig opgave, at etablere et godt samarbejde med de pårørende. Samspillet og dialogen mellem borgerne og deres pårørende samt medarbejderne er i fokus og prioriteres, for derved at kunne forstå hinandens ”sprog” og kultur. Der etableres pårørendenetværk”.
Med henblik på at udmønte pårørendeindsatsen er der ansat en årsnorm på 1½ stilling, som varetager følgende indsatser:
·        Individuel pårørendevejledning pr. telefon eller ved fysisk fremmøde
·        Dialogbaseret gruppetilbud med vejledning i strategier til håndtering af pårørenderollen samt fokus på netværksdannelse
·        Kompetenceudvikling for hjemme- og sygeplejen i form af undervisning
·        Vejledning for hjemme- og sygeplejen i konkrete sager om samarbejde med pårørende.
Derudover er der arbejdet med formidling af pårørendetilbuddet og rekruttering af pårørende, både direkte til pårørende og via samarbejdspartnere.
Evaluering af pårørendeindsatsen
Pårørendevejlederne har lavet en beskrivelse og evaluering af pårørendeindsatsen, som kan ses i bilag 1. Her kommer et kort sammendrag:
Målgruppe
Indledningsvist blev målgruppen begrænset til pårørende til ældre svækkede på 60+.
I forbindelse med indsatsen har det vist sig, at der også er et behov for vejledning til pårørende til yngre borgere. Derfor er målgruppen for tilbuddet blevet udvidet, så pårørende til borgere under 60 år også har mulighed for vejledning.
Individuel vejledning
De pårørende, der har modtaget tilbuddet om individuel vejledning, har givet positive tilbagemeldinger på vejledningen, som de angiver har hjulpet dem godt videre.
Gruppevejledning
Gruppetilbuddet kan støtte pårørende i hjælp til selvhjælp, og erfaringsudveksling giver god gensidig inspiration til deltagerne, men størstedelen af de pårørende ønsker et individuelt tilbud først. 
Kompetenceudvikling
Kompetenceudviklingen for plejepersonalet har understøttet et fokus på pårørendeområdet.
Det har afstedkommet, at flere pårørende har henvendt sig til pårørendevejlederne, efter at de er blevet vejledt af personalet til at tage kontakt. I andre situationer er pårørendevejlederne blevet kontaktet af personalet med henblik på at tage kontakt til en pårørende – efter aftale med den pårørende.
Pårørendenetværk
Pårørendevejlederne har i deres kontakter med pårørende informeret om muligheden for deltagelse i et ny-etableret netværk for pårørende. Dette har indtil nu ikke været efterspurgt blandt de pårørende. De pårørendes ønsker har været hjælp til at komme tilbage til kendte netværk, eller nye netværk i og omkring egen omgangskreds og nærmiljø. Fokus har derfor været, at støtte de pårørende i det. Der er dog stigende interesse for gruppetilbuddet, og pårørendevejlederne forventer derfor, at de kan etablere et pårørendenetværk i nærmeste fremtid.
Rekruttering
Der er fortsat behov for fokus på rekruttering af pårørende til tilbuddet.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om værdighedspolitikker for ældreplejen (Bekendtgørelse nr. 70 af 21. januar 2019).
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, ud fra evalueringen, at pårørendetilbuddet har en gavnlig effekt for den pårørende, i form af øget handlekompetence i forhold til det at være pårørende og i forhold til samarbejdet med hjemmeplejen.
Det har krævet tid at løbe indsatsen i gang og formidle tilbuddet, men vi ser aktuelt en stigende efterspørgsel på pårørendetilbuddet både fra pårørende og samarbejdspartnere. Administrationen vurderer, at behovet for pårørendeindsatsen vil vokse yderligere i takt med øget kendskab og nationalt fokus på området. Derfor er det fortsat relevant med et pårørendetilbud i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget anerkender pårørendeindsatsen.
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

9. Tværkommunal Velfærdsteknologisk Udstillingscenter (O)

9.     Tværkommunal Velfærdsteknologisk Udstillingscenter (O)

Sagsnr.: 330-2020-118645             Dok.nr.: 330-2020-388848                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om mulighederne for at etablere et tværkommunalt velfærdsteknologisk udstillingscenter.
Baggrund
På udvalgets møde den 9. juni 2020 besluttede udvalget, at administrationen skulle undersøge mulighederne for at etablere et tværkommunalt velfærdsteknologisk udstillingscenter, efter anbefaling i Ældrerådets høringssvar fra 3. september 2019.
Ældrerådet anbefaler, at Slagelse Kommune i samarbejde med nabokommuner etablerer et velfærdsteknologisk udstillingscenter, efter inspiration fra Aalborgs Center for Velfærdsteknologi.
Center for Velfærdsteknologi i Aalborg har to fuldtidsansatte, som udelukkende er dedikeret til rundvisning og opdatering af indholdet. Udstillingen består af hverdagshjælpemidler samt et lejlighedsområde, som tilsammen udgør omkring 120 kvadratmeter, samt et undervisningslokale med en temaudstilling, som lige nu handler om brandsikring i eget hjem.
Muligheder for samarbejde med nabokommuner
Administrationen har været i kontakt med følgende kommuner for at afklare, om der er interesse og politisk opbakning til at starte et samarbejde om en fælles udstilling:
-      Kalundborg
-      Næstved
-      Ringsted
-      Sorø
Kalundborg, Ringsted og Næstved Kommuner har ikke ønsket at indgå i samarbejdet omkring udstillingen. Sorø har efter et drøftelsesmøde, besluttet ikke at ville indgå i et samarbejde. På mødet deltog repræsentanter fra de to kommuner, samt deres Ældreråd. Begrundelsen for at kommunerne ikke vil indgå i et samarbejde er, at udstillingen ikke kan ligge lokalt.
Velfærdsteknologisk udstilling i Slagelse
På baggrund af ovenstående fortsætter administrationen derfor arbejdet med at flytte den velfærdsteknologisk udstilling fra Alliancehaven til det nye Sundhedshus i Slagelse i januar 2021. Af bilag 1 kan ses adgangsforholdene, placering og lokalefordeling af udstillingen i Sundhedshuset. Udstillingens 77 kvadratmeter vil indeholde teknologier og hjælpemidler fra den velfærdsteknologiske lejlighed i Alliancehaven og vil løbende opdateres. 
Udstillingen i Sundhedshuset kan anvendes til inspiration til borgere, samt i læringsøjemed for medarbejdere og studerende.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at placeringen i Sundhedshuset vil øge synlighed og tilgængelighed for borgere og pårørende i Slagelse Kommune, fordi det er et hus, hvor borgere i forvejen kommer i forbindelse med lægebesøg eller kommunale sundhedstilbud.
Såfremt udstillingen skal svare til Center for Velfærdsteknologi i Aalborg, vurderer administrationen, at der skal afsættes medarbejderressourcer, der kan være til stede og varetage faglig vejledning. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifter til vedligehold og opdatering af velfærdsteknologier i udstillingen er indtil 2022 indeholdt i det velfærdsteknologiske budget. Der er på nuværende tidspunkt ikke afsat medarbejderressourcer til fast bemanding af udstillingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

10. Orienteringspunkter (O)

10.   Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2020-166                   Dok.nr.: 330-2020-368690                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b)
Igangsættelse af BiDS – Bevægelse i dagtilbud og skoler
3. c)
Orientering om iværksat analyse af behandling af bilansøgninger efter servicelovens §114.
3. d):
Møde- og sagsoversigt pr. 3. november 2020.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringer tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
3.
Centerchefen orienterede udvalgets medlemmer om:
Status på udvalgets planlagte dialogmøder i november, hvor der er modtaget svar fra Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og Ældresagen, om det vil kunne afholdes virtuelt:
Handicaprådet den 10. nov. kl. 16 - 17:
Formandskabet i Handicaprådet anbefaler, at dialogmødet med Udvalget udsættes i en måneds tid, således, at det forhåbentligt kan afholdes fysisk. Hvis det ikke er muligt herefter, så kan mødet søges afholdt virtuelt.
Rådet for Socialt Udsatte den 10. nov. kl. 17.15 - 18.15
Formanden for Rådet for Socialt Udsatte vurderer, at det ikke er en god ide med elektroniske dialogmøder med rådet, fordi rådsmedlemmerne ikke har it-udstyr stillet til rådighed.
Ældresagen den 17. nov. kl. 16 - 17.
Formanden i Ældresagen meddeler, at Ældresagen ikke er med på den nye teknik endnu, hvorfor de ser frem til et fysisk møde. Oprindeligt ville de komme 6 personer, men har på grund af situationen revurderet antallet, således at der kun kommer 3 personer.
På baggrund af tilbagemeldingerne fra de to råd og Ældresagen og den aktuelle Corona situation taget i betragtning, besluttede Udvalget at annullere dialogmøderne den 10. og 17. november med Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og Ældresagen.
Udvalget ønsker, at dialogmøderne, på grund af situationen, udsættes i 2 måneder og i stedet afholdes, hvis muligt gerne virtuelt, i januar måned 2021.
Ann Sibbern (O) ønsker, at udvalgsmøderne fremover afholdes ved fysisk fremmøde.
Ann Sibbern (O) ønsker tilsvarende, at dialogmøder med diverse råd samt temamøder med råd, samarbejdspartnere / interessenter afholdes ved fysisk fremmøde, hvis de inviterede samarbejdspartnere m.fl. ønsker at møde fysisk.
At 1:
Godkendt/taget til efterretning.

11. Pressemeddelelser (B)

11.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                   Dok.nr.: 330-2020-407394                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
Ingen

12. Eventuelt (D)

12.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2020-150243             Dok.nr.: 330-2020-431304                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020:
Fraværende: 
Intet
13. Lukket: Opfølgning på Budgetaftale fra 2019 vedrørende effektiviseringer (D)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Ansøgning om ekstra driftstilskud fra Den Selvejende Institution Antvorskov (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.