7. Finansiering af indsatserne i WIPP-projektet (B)
7. Finansiering af indsatserne i WIPP-projektet (B)
Sagsnr.: 330-2020-22597 Dok.nr.: 330-2020-438726 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte model for implementering af indsatser
i WIPP-projektet samt den fremtidige finansiering af modellen.
Baggrund
På udvalgsmøde den 3. november
ønskede (A) at spørgsmålet om finansiering af WIPP-projektet tages op på
udvalgsmødet i december. (V) bad om at få et oplæg fra administrationen
om finansiering indenfor rammen, indtil drøftelsen om aktivitetscentrenes
fremtid er gennemført og besluttet.
WIPP-projektet
WIPP-projektet har bestået af to
dele; 1) en opsporende del, som er organiseret i Forebyggelse og i de
forebyggende hjemmebesøg, 2) en aktivitetsdel, som er organiseret i
Aktivitetscentrene og i samarbejde med foreninger og kommunale fagpersoner.
Målgruppen i projektet har været
ældre skrøbelige borgere med risiko for tab af fysisk funktion. Formålet
med aktiviteterne i projektet har været at give målgruppen mulighed for at
opbygge evnen til at handle på sin risikoadfærd og til at lykkedes med at
implementere langvarige livsstilsændringer – alt sammen med henblik på at øge
antallet af raske leveår og forbedre livskvaliteten for de deltagende borgere.
Aktiviteterne i WIPP-projektet har været afholdt lokalt i
boligområderne. Den lokale forankring har medvirket til, at fange en stor
målgruppe af skrøbelige ældre borgere, som ikke normalt benytter et
aktivitetscenter. Ligeledes er det lykkedes at fastholde de skrøbelige ældre
borgere i de gennemførte aktiviteter. Aktiviteterne har sigtet mod, at
deltagerne igangsætter og fastholder nye adfærdsmønstre fx ved at deltage i
foreningsliv eller deltage i aktiviteter på et aktivitetscenter. Aktiviteterne
i projektet har været gruppebaseret.
Trænings- og AktivitetsFællesskaber i nærmiljøerne (TAF)
WIPP-projektet blev afsluttet i december 2019. Sideløbende
har administrationen ansøgt og fået midler fra Sundhedsstyrelsen til at arbejde
videre med læringsudbyttet af WIPP-projektet i Skælskør samt i nogen grad
fortsættelse af aktiviteterne i Korsør. Det nye projekt hedder Trænings- og
AktivitetsFællesskaber i nærmiljøerne (TAF) og finansieres af Sundhedsstyrelsen
til og med 1. halvår af 2021.
Det betyder, at det har været muligt at forsætte
træningsdelen af WIPP-projektet og implementere mindre dele i Aktivitetscenter
Teglværksparkens normale drift. TAF-projektet har været og er udfordret af
nedlukning samt skærpede krav og restriktioner i forbindelse med COVID-19. Blandt
andet har boligforeningernes lokaler ikke kunnet benyttes på grund af
situationen med COVID-19. Det har medført, at de fleste af projektets
aktiviteter har været lukket ned. Det er derfor sparsomt med konkrete
resultater fra TAF-projektet.
Implementering af indsatserne i WIPP-projektet
Indsatserne i WIPP-projektet kan implementeres på
forskellige niveauer. I nedenstående oplistes forskellige muligheder, hvor udgiften
angives:
Model 1. Fuld implementering af opsporingsdel og
træningsdel i hele Slagelse Kommune, og hvor træningsdel varetages af kommunal
aktivitetsmedarbejder:
| Drift (årligt) | Anlæg |
Personaleressourcer til forebyggende hjemmebesøg til at
varetage en udvidet samtale med spørgeguide og test. | 0,55 mio. kr. | |
Personaleressourcer til en koordinator, der kan forestå
dialog og koordination mellem boligselskab, frivillige, foreninger og
aktivitetscentre, samt supervisere og oplære aktivitetsmedarbejdere til at
forestå træning. | 0,55 mio. kr. | |
Personaleressourcer til aktivitetsmedarbejder, der kan
varetage træning af deltagende borgere. | 0,55 mio. kr. | |
Indkøb af træningsudstyr til lokaler i lokalområderne. | | 0,15 mio. kr. |
IT-tekniske løsninger til tidlig opsporing. | | 0,03 mio. kr. |
I alt | 1,65 mio. kr. | 0,18 mio. kr. |
Model 2. Fuld implementering af opsporingsdel og
træningsdel i hele Slagelse Kommune, og hvor træningsdel varetages af
instruktører i foreningsregi:
| Drift (årligt) | Anlæg |
Personaleressourcer til forebyggende hjemmebesøg til at
varetage en udvidet samtale med spørgeguide og test. | 0,55 mio. kr. | |
Personaleressourcer til en koordinator, der kan forestå
dialog og koordination mellem boligselskab, frivillige, foreninger og
aktivitetscentre, samt supervisere og oplære instruktører i foreningsregi til
at forestå træning. | 0,55 mio. kr. | |
Indkøb af træningsudstyr til lokaler i lokalområderne. | | 0,15 mio. kr. |
IT-tekniske løsninger til tidlig opsporing. | | 0,03 mio. kr. |
I alt | 1,1 mio. kr. | 0,18 mio. kr. |
Model 3. Udelukkende implementering af træningsdelen i hele
Slagelse Kommune, og hvor træningsdelen varetages af instruktører i
foreningsregi:
| Drift (årligt) | Anlæg |
Personaleressourcer til en koordinator, der kan forestå
dialog og koordination mellem boligselskab, frivillige, foreninger og
aktivitetscentre, samt supervisere og oplære instruktører i foreningsregi til
at forestå træning. | 0,55 mio. kr. | |
Indkøb af træningsudstyr til lokaler i lokalområderne. | | 0,03 mio. kr. |
I alt | 0,55 mio. kr. | 0,03 mio. kr. |
Fremtidig finansiering af indsatserne i WIPP-projektet
Det samlede budget på aktivitetscentrene er 14 mio. kr.
heraf er 13 mio. kr. allokeret til personaleressourcer.
Finansiering indenfor den nuværende økonomiske ramme kan ske
gennem reduktion i de nuværende indsatser på aktivitetscentrene svarende til
den økonomiske udgift i den valgte model.
Finansiering udover den nuværende økonomiske ramme kan ske
via eventuelle midler fra de 0,7 % effektiviseringer.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge model 1, 2 eller 3 i forhold til
implementering af WIPP-projektets indsatser og skal samtidig vælge hvordan
modellen skal finansieres fra sommeren 2021, hvor projektmidlerne udløber.
Den valgte model kan enten findes finansiering via midler
fra de eventuelle 0,7 % effektiviseringer, eller den valgte model kan finansieres
indenfor den nuværende ramme.
Finansiering indenfor den nuværende ramme vil betyde
reduktion i aktivitetscentrenes øvrige aktiviteter, som beskrevet under
afsnittet; Økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Vurdering
Administrationen vurderer, at indsatserne fra WIPP-projektet
og TAF-projektet har svære vilkår under den nuværende situation med COVID-19.
Administrationen anbefaler derfor, at aktiviteterne under TAF-projektet forsøges
gennemført i det omfang, de kan frem til projektets udløb i 2021, hvorefter der
kan tages stilling til yderligere implementering af indsatserne set i forhold
til situationen med Covid-19 til den tid.
Administrationen vurderer, at der er potentiale for at indgå
samarbejde med foreninger, hvorfor model 2 med fordel kan afprøves efter
projektets udløb i sommeren 2021. Dette med henblik på at opnå mest sundhed for
pengene.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Såfremt modellerne skal finansieres uden tilførsel af
midler, kan det ske via aktivitetscentrenes drift, da det derved ikke har
konsekvenser for lovbundne opgaver.
Der er opstillet tre modeller for finansiering af
indsatserne i WIPP-projektet:
Model 1
Fuld implementering af opsporingsdel og træningsdel i hele
Slagelse Kommune og hvor træningsdelen varetages af kommunal
aktivitetsmedarbejder. Modellen beløber sig til 1,65 mio. kr. årligt i
driftsmidler samt 0,18 mio. kr. i anlægsmidler til træningsudstyr og IT-teknik.
Modellen vil give det fulde udbytte af indsatserne i
WIPP-projektet. Med ansættelsen af en kommunal aktivitetsmedarbejder til
varetagelse af træningsdelen giver modellen sikkerhed for, at træningsdelen
effektueres fuldt ud.
Hvis modellen implementeres uden tilførsel af økonomi svarer
det til en reduktion af aktivitetscentrenes personalerettede budget med 12
procent. Det vil medføre betydelige reduktioner i borgerrettede
aktivitetsmuligheder. Det kan eksempelvis betyde, at det fremover ikke vil være
muligt, at tilbyde salg af varme måltider, og dermed mindskes muligheden for
naturligt opståede fællesskaber via måltider.
Model 2
Fuld implementering af opsporingsdel og træningsdel i hele
Slagelse Kommune og hvor træningsdelen varetages af instruktører i
foreningsregi. Modellen som beløber sig til 1,1 mio. kr. årligt i driftsmidler
samt 0,18 mio. kr. i anlægsmidler til træningsudstyr og IT-teknik.
I denne model skal træningsdelen varetages af instruktører i
foreningsregi. Denne model kræver, at der etableres samarbejde med lokale
foreninger, som er villige til at allokere ressourcer til træningsdelen mod at
få adgang til træningsudstyr, uddannelse af deres instruktører, løbende
supervisering og sparring med kommunale terapeuter, samt en potentiel vækst i
antal medlemmer.
Hvis modellen implementeres uden tilførsel af økonomi svarer
det til en reduktion af aktivitetscentrenes personalerettede budget med 8,6
procent. Det vil medføre reduktioner i borgerrettede aktivitetsmuligheder. Det
kan eksempelvis betyde, at det fremover vil være mindre omfang af aktiviteter,
som ligger på skæve tidspunkter og mindre omfang af aktiviteter drevet af
aktivitetsmedarbejdere (fysisk aktiviteter, arrangementer med foredrag, ture
m.m.).
Model 3
Udelukkende implementering af træningsdelen i hele Slagelse
Kommune og hvor træningsdelen varetages af instruktører i foreningsregi.
Modellen beløber sig til 0,55 mio. kr. årligt i driftsmidler samt 0,03 mio. kr.
i anlægsmidler til træningsudstyr.
I modellen er opsporingsdelen ikke medtaget, hvorfor der
ikke vil opnås det fulde udbytte for denne del. Denne model kan gennemføres
indenfor nuværende økonomiske ramme, hvis der reduceres/omlægges i øvrige
aktiviteter på aktivitetscentrene.
Hvis modellen implementeres uden tilførsel af økonomi svarer
det til en reduktion af aktivitetscentrenes personalerettede budget med 4,2
procent. Det vil betyde mindre reduktioner i borgerrettede
aktivitetsmuligheder. Det kan eksempelvis betyde, at det fremover vil være
mindre omfang af aktiviteter, som ligger på skæve tidspunkter og mindre omfang
af aktiviteter drevet af aktivitetsmedarbejdere (fysisk aktiviteter,
arrangementer med foredrag, ture m.m.).
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget beslutter model 2 til videre implementering af indsatserne i WIPP-projektet
fra sommeren 2021. Dette såfremt situationen med COVID-19 tillader det.
2.
at Udvalget beslutter finansiering af model 2 fra sommeren 2021 via
eventuelle midler fra de 0,7 effektiviseringer.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 1. december 2020:
Fraværende:
Godkendt
(V) bemærker, at man gerne ville haft temadagen med
drøftelse om fremtidens aktivitetscentre før stillingtagen til sagen.
(O) bemærker, at økonomien i modellerne er fremstillet med
helårsudgifter. Ifølge sagen er Wipp-projektet finansieret med puljemidler frem
til sommer 2021, hvorfor (O) præciserer, at den reelle udgift ved
implementering og udmøntning af model 2 kun vil beløbe sig til halvdelen i alt
kr. 0,550 + anlægsdelen i 2021.