4. Anvendelse af midler til velfærdsteknologi - Budget 2021-24 (B) (E)
4.    Anvendelse af midler til velfærdsteknologi - Budget 2021-24 (B) (E)
Sagsnr.: 330-2021-7069Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-157970Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Økonomiudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget |
Beslutningstema
Økonomiudvalget kan, på baggrund af indstilling fra
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte, at budgetrammen afsat i forbindelse
med budget 2021-25 flyttes fra Økonomiudvalget til Forebyggelses- og
Seniorudvalgets ramme.
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte anvendelsen af
de 2 mio. kr. årligt, der er afsat til velfærdsteknologi i Budget 2021-24.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage sagen
til efterretning.
Sagens indhold
I Budgetaftale 2021-24 blev det
aftalt at prioritere anvendelsen af velfærdsteknologi i Slagelse Kommune og derfor
afsætte yderligere 2 mio. kr. om året som driftsmidler til velfærdsteknologi.
Derudover er der i budgetaftalen afsat 0,5 mio. kr. årligt i anlægsmidler.
PÃ¥ den baggrund inviterede Forebyggelses-
og Seniorudvalget og Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser Byrådet til et
temamøde om velfærdsteknologi den 27. april 2021. I denne sag præsenteres en
opsamling af input fra temamødet, samt administrationens forslag til
anvendelsen af de afsatte 2 mio. kr. årligt i Budgetaftale 2021-24.
Hvad er velfærdsteknologi?
Velfærdsteknologi er en række teknologier og løsninger, som
skal øge borgerens frihed, selvstændighed og ejerskab over eget liv. Samtidig
kan velfærdsteknologi være med til at forbedre medarbejdernes arbejdsmiljø og
give bedre udnyttelse af ressourcerne. Velfærdsteknologi retter sig primært mod
målgrupper på ældre- og sundhedsområdet samt på det specialiserede
socialområde.
Nuværende indsats i Slagelse Kommune
Både Handicap- og Psykiatriområdet og Sundheds- og
Ældreområdet har erfaringer med anvendelsen af velfærdsteknologi.
På Sundheds- og Ældreområdet er den velfærdsteknologiske
indsats koordineret af en velfærdsteknologisk enhed, som arbejder tæt sammen
med virksomhederne om implementering af relevante teknologier. Den
velfærdsteknologiske enhed har to medarbejdere, som understøtter virksomhederne
med viden, sparring, udvikling af tværgående arbejdsgange, indkøb af
teknologier, indgåelse af leverandøraftaler samt evaluering. Konkret arbejder
enheden blandt andet med implementering af plejekald- og sensorer på
plejecentre, skærmbesøg i hjemmeplejen og DoseCan (medicinhusker) i
hjemmeplejen.
På Handicap og Psykiatriområdet er ansvaret for den velfærdsteknologiske
indsats placeret decentralt i de enkelte virksomheder.
Input fra temadrøftelse af velfærdsteknologi
Det fulde referat af gruppedrøftelserne på temamødet den 27.
april ses i bilag 1. Her et kort resumé af input fra gruppedrøftelserne:
-Â Â Â Â Â Vi
skal både implementere velafprøvede teknologier og være firstmovere, der hvor
det giver mening. Kan eventuelt indgå samarbejde med leverandører og
forskningsinstitutioner i forhold til firstmover-initiativer
-Â Â Â Â Â Produktkataloget
af teknologier, der implementeres, skal være behovsbestemt. Det behøves ikke at
være stort, hvis der investeres i det rigtige
-Â Â Â Â Â Brug
af velfærdsteknologi skal være frivilligt for borgeren. På sigt kan
velafprøvede teknologier eventuelt være standard, hvis det giver merværdi
-     Velfærdsteknologi
tænkes ind i Medborgerpolitikken
-Â Â Â Â Â Fokus
på tværgående understøttelse, videndeling, sparring og support fx gennem en
tværgående enhed
-Â Â Â Â Â Prioritere
de områder, som gerne vil afprøve og udvikle velfærdsteknologi
-Â Â Â Â Â Medarbejderne
skal have et højt vidensniveau
-     Ønske
om, at der skal prioriteres midler til velfærdsteknologi
-Â Â Â Â Â Hvad
skal ressourcer, der bliver frigivet bruges til? Mere nærhed til borgere? Sikre
hænder nok, når der bliver flere ældre?
-Â Â Â Â Â Den
velfærdsteknologiske udstilling i Sundhedshuset:
o  Â
God idé med skærme, som viser nyeste teknologi
o  Â
Udbrede viden om udstillingen til forskellige målgrupper
o  Â
Kan der findes leverandører, som kan udstille?
o  Â
Tydelighed om bevillingskriterier ved velfærdsteknologi
o  Â
Kan der indgås fælles drift med Region, Absalon, ZBC?
Administrationen arbejder videre med input i forhold til den
velfærdsteknologiske udstilling og kommer med et oplæg, som forlægges
Forebyggelses- og Seniorudvalget i efteråret 2021.
Forslag til udmøntning af de 2 mio. kr. årligt aftalt i
Budgetaftale 2021-24
Med udgangspunkt i input fra temamødet har administrationen
opstillet et forslag til udmøntning af de 2 mio. kr. i Budgetaftale 2021-2024.
Forslaget er forud for denne sagsfremstilling koordineret på
tværs af administrationen i Sundhed og Ældre samt Handicap og Psykiatri.
Ligeledes er forslaget koordineret med virksomhedslederne i Handicap og
Psykiatri.
-Â Â Â Â Â Sikre
tværgående understøttelse, koordinering, sparring og support (0,55 mio. kr.
Ã¥rligt)
Den
velfærdsteknologiske enhed opnormeres med et årsværk og omdannes samtidig til
en tværgående enhed, der understøtter virksomhederne i både Sundhed og Ældre og
Handicap og Psykiatri. Enhedens opgave er at understøtte virksomhederne i
forhold til viden, sparring og læring om teknologier. Enheden supporterer
desuden virksomhederne i forhold til de opgaver, der følger med implementering
af teknologier fx indgåelse af leverandøraftaler, databehandleraftaler, aftaler
med forskningsinstitutioner, udarbejdelse af tværgående arbejdsgange,
vejledninger, undervisning og evaluering. Enheden vedligeholder, udvikler og
sikrer kommunikation i forhold til den velfærdsteknologiske udstilling i
Sundhedshuset.
-Â Â Â Â Â Sikre
driftsorganisationen omkring velfærdsteknologi samt borgernær vejledning i
konkrete hjælpemidler (0,55 mio. kr. årligt)
Der
ansættes en terapeut i hjælpemiddelafdelingen, der står for opgaver i
forbindelse med registrering, klargøring og udlån af velfærdsteknologiske
hjælpemidler på tværs af Sundhed og Ældre samt Handicap og Psykiatri.
Terapeuten har også til opgave, at vurdere konkrete behov hos borgere, samt
vejlede og rådgive borgere ved indkøb og ibrugtagning af velfærdsteknologiske
hjælpemidler.
-Â Â Â Â Â Konkrete
initiativer på udvalgte områder i Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Ældre
(0,9 mio. kr. årligt)
NÃ¥r
den tværgående enhed er etableret, igangsættes en involverende proces med
virksomhederne i henholdsvis Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Ældre, hvor
der lægges en konkret plan for hvilke teknologier, der kan implementeres for de
0,9 mio. kr. årligt frem til 2024, herunder hvad det kræver af ressourcer i
forhold til licenser, support og frikøb af medarbejdere til implementering.
Retligt grundlag
Budgetaftale 2021-24.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses-
og Seniorudvalget beslutte, at budgetrammen afsat i forbindelse med budget
2021-25 flyttes fra Økonomiudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalgets
ramme.
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende forslaget til
udmøntning af de 2 mio. kr. som det foreligger, eller komme med forslag til
ændringer.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage sagen
til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget til udmøntning af de
2 mio. kr. styrker den samlede organisering omkring den velfærdsteknologiske
indsats, hvilket giver bedre mulighederne for succesfuld implementering af de
velfærdsteknologiske indsatser.
Den tværgående enhed bidrager til tværgående videnopsamling,
erfaringsudveksling og fælles læring, så de enkelte områder ikke skal opfinde
den dybe tallerken hver gang. Enheden har oparbejdet et netværk af
videnpersoner fra forskningsinstitutioner, andre kommuner og leverandører, som
hurtigt kan bringes i spil. Samtidig har den velfærdsteknologiske enhed
kompetencer og erfaring i indgåelse af diverse aftaler, udarbejdelse af
vejledninger m.m., hvilket sikrer en effektiv opgaveløsning.
Administrationens erfaring er, at implementering af
velfærdsteknologi ofte resulterer i afledte driftsopgaver bl.a. i hjælpemiddelafdelingen.
Opnormeringen med en velfærdsteknologisk terapeut i hjælpemiddelafdelingen
sikrer både borgernær vejledning samt håndtering af de opgaver, der forekommer
i forbindelse med udlån af VT-hjælpemidler.
Derudover er det administrationens erfaringer, at der med
implementeringen af velfærdsteknologi følger en række driftsudgifter fx til
licenser, leverandør- og IT-support, hvilket gør det nødvendigt at afsætte
ressourcer til dette.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Budgetrammen er i forbindelse med budgetvedtagelsen placeret
i Økonomiudvalgets ramme.Â
Driftsmidlerne overføres til Forebyggelses- og
Seniorudvalget til:
-     Ansættelse
af yderligere en medarbejder i den velfærdsteknologiske enhed (0,55 mio. kr.
Ã¥rligt)
-     Ansættelse
af en velfærdsteknologisk terapeut i hjælpemiddelafdelingen (0,55 mio. kr.
Ã¥rligt)
-Â Â Â Â Â Konkrete
initiativer på udvalgte områder i Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Ældre
(0,9 mio. kr. årligt)
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bevillingsønske |  |  | | |  |
Drift | ØU 1.3 Tværgående | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
Drift | FSU 7.2. Sundhed og Forebyggelse | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Anlæg |  |  |  |  |  |
Afledt
drift | Â | Â | Â | Â | Â |
Finansiering | Â | Â | Â | Â | Â |
Afsat
rådighedsbeløb |  |  |  |  |  |
Kassen | Â | Â | Â | Â | Â |
Tværgående
konsekvenser
Sagen har relevans for Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser.
Sagen har relevans for Strategi for Velfærdsteknologi, som
blev besluttet på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 9. juni 2020.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen
indstiller,
1.  Â
at Økonomiudvalget på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og
Seniorudvalget godkender, at budgetrammen afsat i forbindelse med budget
2021-25 flyttes fra Økonomiudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalgets
ramme.
2.  Â
at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender forslaget til udmøntning af
de 2 mio. kr., hvor midlerne fordeles til en medarbejder i velfærdsteknologisk
enhed, en velfærdsteknologisk terapeut i hjælpemiddelafdelingen samt konkrete
initiativer i Sundhed og Ældre samt Handicap og Psykiatri.
3.  Â
at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager sagen til
efterretning.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:
Fraværende:Â
Jørgen Andersen (A)
At 3 - Tages til efterretning.
Udvalget anmodede om en nærmere redegørelse for
disponeringen af bevillingen herunder anvendelse af midler til nyt personale,
og i hvilken udstrækning det kommer Handicap- og psykiatriområdet til gavn.
Bilag
330-2021-167592 | Bilag 1 - Opsamling på gruppedrøftelser fra temamøde om
velfærdsteknologi den 27. april |
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 8. juni 2021:
Fraværende:Â
At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 2 - Godkendt.