6. Afprøvning af bagvagtsfunktion på hjælpemiddelområdet (B)
6.    Afprøvning af bagvagtsfunktion på hjælpemiddelområdet (B)
Sagsnr.: 330-2021-45860Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-205758Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Forebyggelses- og Seniorudvalget |
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
skal beslutte, om der skal etableres en bagvagtsfunktion med afprøvning i et år
på hjælpemiddelområdet, herunder hvordan ordningen skal finansieres.
Sagens indhold
PÃ¥ Forebyggelses- og
Seniorudvalgets møde den 8. juni punkt 14 ønskede udvalget at få forelagt en
sag om, hvad det vil koste at etablere en bagvagtsfunktion udenfor
hjælpemiddelområdets åbningstid. Bagvagtsfunktionen ønskes afprøvet i et år,
hvorefter den evalueres. Derudover blev det besluttet, at administrationen også
afklarer behovet for en bagvagtsfunktion.
Nuværende serviceniveau
·     Â
For reparationer af kørestole
og el-kørestole gælder:
PÃ¥
nuværende tidspunkt kan borgere med kørestole og el-kørestole få repareret
deres hjælpemiddel uden udgift for borgeren og indenfor hjælpemiddelområdets
Ã¥bningstid.
Dette gælder ikke for første
årlige udskiftning af slange og dæk på kørestol, som er egenbetaling jævnfør
Hjælpemiddelbekendtgørelsen §4 stk. 5. Reparationen foretages som udgangspunkt
af en cykelsmed.
Ved mere end én årlig udskiftning
bevilges udskiftningen af kommunen.
·     Â
For vekseltryks madrasser
gælder, at de kan hentes i akutdepoter udenfor åbningstid.
·     Â
For APV-hjælpemidler som f.eks.
plejesenge, loftlifte og toiletstole gælder, at de leveres indenfor hjælpemiddelområdets
Ã¥bningstid.
Nuværende
Ã¥bningstider
Hjælpemiddelområdets
nuværende åbningstider er kl. 8.00 - 15.30 fra mandag til torsdag og fredag fra
kl. 8.00-15.00. Der er lukket i weekender og på helligdage.
I forhold til helligdage har der
i 2021 forsøgsvis været etableret en bagvagtsfunktion i helligdage, som ved
akut opstået behov har leveret plejesenge og toiletstole i tidsrummet kl.
11.00-15.00. PÃ¥ de ni helligdage, der ind til
videre har været i 2021, har der i alt været to henvendelser i helligdagene, en
på plejeseng og en på toiletstol.
Afklaring af behovet
Hjælpemiddelområdet har trukket
data på antal akutte reparationer, som depotet har udført om mandagen i løbet
af 2021. På den baggrund vurderer hjælpemiddelområdet, at der ved etablering af
en bagvagtsfunktion vil være omkring 100 udkald om året i weekender og
helligdage.
Administrationen har derudover
undersøgt behovet for en bagvagtsfunktion ved at spørge hjemmeplejen, hvor ofte
de oplever et akut behov for reparation af hjælpemidler eller akut har behov
for levering af hjælpemidler uden for åbningstid. Samtidig har administrationen
spurgt, hvilke typer hjælpemidler det drejer sig om.
De fleste hjemmeplejeområder
vurderer, at de har behov for levering af og/eller reparation af hjælpemidler
udenfor åbningstid cirka en gang hver anden måned. Hjemmeplejen oplever, at
Ã¥rsagerne til henvendelserne oftest er borgere, der er blevet udskrevet fra
sygehuset uden at kommunen er blevet orienteret om borgerens behov for
hjælpemidler eller en plejeseng eller lift, der er gået i stykker.
Administrationen
har kontaktet Næstved Kommune, som har en bagvagtsfunktion i forhold til
plejesenge. Bagvagtsfunktionen er etableret med en ekstern leverandør, som står
til rådighed i aften og weekend. Næstved Kommune oplyser, at de leverer
plejesenge akut 1-2 gange om ugen i tidsrummet 15.00-20.00 på hverdage og fra
kl. 8.00-20.00 i weekender, hvilket svarer til 50–100 udkald om året.
Retligt grundlag
Lov om social service §§112-116
Lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område §3 stk. 2.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om der skal
afprøves bagvagtsfunktionen på hjælpemiddelområdet i et år, hvorefter ordningen
evalueres.
Hvis udvalget beslutter at afprøve bagvagtsfunktion, kan
udvalget beslutte en af følgende modeller til afprøvning:
A.  Â
Model 1: Nuværende serviceniveau
for reparationer og med ekstern leverandør til dækning af bagvagtsfunktion
Bagvagtsfunktionen etableres som rådighedsvagt hos
eksternt firma, som dækker hverdage i tidsrummet kl. 15.00-20.00 og weekender
og helligdage i tidsrummet kl. 8.00-20.00.
I denne model bibeholdes det nuværende serviceniveau for
reparationer af kørestole. Det vil sige, at reparationer foretages indenfor
nuværende åbningstid, og niveauet for egenbetaling fortsætter som hidtil.
Reparation af dæk og slanger på kørestole foretages som udgangspunkt af en
cykelsmed.
Bagvagtsfunktionen varetager levering af plejesenge,
toiletstole og reparation af loftlifte til personer over 130 kg. Der kan
desuden hentes transportabel lift i akutdepot.
Der afregnes efter enhedspriser på reparationer og kørsel.
De samlede udgifter afhænger af antallet af henvendelser.
Under forudsætning af at der er 100 henvendelser om året
til udlevering af APV-hjælpemidler og reparationer af loftlifte i
bagvagtsfunktionens åbningstid, vil den årlige udgift være 240.000 kr.
Ordningen vil kunne træde i kraft umiddelbart efter
beslutning, under forudsætning af, at finansiering besluttes inden for
hjælpemiddelområdets nuværende budget.
Fordelen ved model 1 er, at der ikke er administration
forbundet med modellen. Ulempen er, at modellen kan blive dyr, hvis antallet af
henvendelser øges.
B.  Â
Model 2: Nuværende serviceniveau
for reparationer med intern dækning af bagvagtsfunktion
Model 2 er identisk med model 1 i forhold til reparationer
og levering af APV-hjælpemidler i bagvagtsfunktionens åbningstid.
Bagvagtsfunktionen dækkes af medarbejdere i hjælpemiddelområdet.
Den interne rådighedsvagt dækker hverdage i tidsrummet kl. 15.00-20.00 og
weekender og helligdage i tidsrummet kl. 11.00-15.30.
Der skal være to medarbejdere på vagt i hver
rådighedsvagt, fordi håndtering af en plejeseng kan kræve to medarbejdere.
Der afregnes fast løn til rådighedsløn samt tillæg pr.
udkald.
Den endelige aflønning af medarbejderne, samt hvornår
ordningen kan træde i kraft, afhænger af forhandling med de faglige
organisationer.
Under forudsætning af at der er 100 henvendelser pr. år,
og at der ved halvdelen af udkaldene skal bruges to medarbejdere vil den årlige
udgift være 414.000 kr., hvis bagvagtsfunktionen etableres som rådighedsvagt
internt på hjælpemiddeldepotet.
Der ses umiddelbart ingen
fordele ved model 2.
Ulempen ved model 2 er, at der
vil være en fast omkostning til lønudgifter uanset antallet af henvendelser. Derudover skal der afsættes resurser til
vagtplanlægning (herunder frihed efter rådighedsvagt), personaleadministration
mv. Ekstra udgifter til vagtplanlægning mm. er ikke medtaget i beregningen. Det
kan være svært at rekruttere medarbejdere til funktionen. Ved stigende antal
henvendelser vil udgiften stige.
C.   Model 3:
Udvidelse af serviceniveau for reparationer og med ekstern leverandør til
dækning af bagvagtsfunktion
Model
3 indeholder det samme som model 1. Derudover udvides serviceniveauet i model
3, så bagvagtsfunktionen også indeholder reparationer af kørestole samt udskiftning
af slange og dæk på kørestole og stadigvæk med egenbetaling på udskiftning på
slange og dæk.
Der
forventes 120 årlige udkald.
Hvis
model 3 etableres med ekstern leverandør med 120 årlige udkald, svarer det til
en årlig udgift på 288.000 kr.
Ordningen vil kunne træde i kraft umiddelbart efter
beslutning, under forudsætning af, at finansiering besluttes inden for
hjælpemiddelområdets nuværende budget.
Ulempen
ved model 3 er, at der skal afsættes resurser til administration af afregning
hos borgere (skift af dæk og slange). Fordelen ved model 3 er, at borgerne kan
få udskiftet slange og dæk på kørestole udenfor normal åbningstid og få lavet
akutte nødvendige reparationer på kørestole.
Det
gælder for alle modellerne 1, 2 og 3, at den årlige udgift er afhængig af det
samlede antal henvendelser. Det kan derfor blive dyrere eller billigere, hvis
der kommer flere eller færre henvendelser end ovenstående estimater.
I alle modeller gælder, at det er
plejecentrene, hjemmeplejen og akutsygeplejen, der kan rette henvendelse til
bagvagtsfunktionen.
Oversigt over serviceniveau ved
de opstillede modeller 1, 2 og 3 samt beregningsgrundlag ses i bilag 1.
D.  Model 4: Udvidelse
af serviceniveau med levering af hjælpemidler med intern dækning alle ugens 7
dage.
Hjælpemiddelområdets
nuværende åbningstider er kl. 8.00 – 15.30 fra mandag til torsdag og fredag kl.
8.00 – 15.00. Der er lukket i weekender og på helligdage.
Model
4 er en udvidelsen af serviceniveauet, således at der leveres og repareres
hjælpemidler med intern dækning alle ugens 7 dage; mandag til torsdag kl. 8.00
– 15.30 og fredag til søndag kl. 8.00 -15.00. På helligdage kan tilrettelægges levering
af hjælpemidler i et kortere afgrænset tidsrum. Modellen forudsætter, at
medarbejdernes arbejdstid i hjælpemiddeldepotet skal omlægges, således at
lørdage og søndage også indgår som arbejdsdage med kørsel af og reparationer af
hjælpemidler. Tilsvarende vil arbejdstiden for de i alt 15 sagsbehandlende
terapeuter, der vurderer og bestiller hjælpemidler, også skulle omlægges;
således at 1 sagsbehandlende terapeut arbejder lørdag og søndag.
Den
nuværende normering i hjælpemiddeldepotet udgør 2 lagermedarbejdere, 4
chauffører og 3 teknikere. For at kunne dække hjælpemiddelområdet bredt, har
teknikerne hver deres kompetencer og ansvarsområder med specialopgaver ift. de
forskellige typer af hjælpemidler. Det kræver fx special viden at reparere
hjælpemidler med el-funktion og nødkald.Â
Teknikerne
vil skulle oplæres og kompetenceudvikles, således at de kan løse alle typer
reparationer og specialopgaver.
I
Slagelse Kommune er der politisk fastsat et serviceniveau for levering og
kørsel af hjælpemidler. Depotet har max. 3 hverdage til at levere hjælpemidler,
der ikke er akutte eller semi akutte. Akutte og semi akutte leveres fra hverdag
til hverdag, hvilke benævnes herefter �dag-til-dag-kørsler�.
Der
ses et øget antal henvendelser på Hjælpemiddelområdet indenfor
genbrugshjælpemidler, således også på det akutte område, hvilket giver en
naturlig afledt effekt på flere akutte dag-til-dag kørsler for depotet.
Slagelse
Kommune med Omø og Agersø er et stort geografisk område at dække og med færre
medarbejdere fordelt på flere dage, vil udfordre dagligdagen.
Model
4 forudsætter derfor en tilstrækkelig normering af medarbejdere, hhv.
lagermedarbejder, chauffører og teknikere på hjælpemiddeldepotet. Det vil derfor
ikke være muligt at udvide serviceniveauet til 7 dage om ugen med den nuværende
medarbejdernormering på depotet. Model 4 forudsætter også, at den politisk
fastsatte leveringstid ændres fra max. 3 hverdage til max. 5 dage.
For
at beregne, hvad det helt konkret vil koste at udvide og fastholde nuværende
serviceniveau alle 7 dage, vil det kræve en nærmere gennemgang af
vagtplanlægningen samt en analyse af antal kørsler og opgaver, som kan udskydes
til lørdag og søndag samt hvilke, der ikke kan udskydes og som derfor skal
køres i hverdagene.
Hvornår
ordningen kan træde i kraft vil afhænge af rekruttering samt forhandling med de
faglige organisationer, idet en omlægning af medarbejdernes arbejdstid skal
varsles og forhandles.
Fordelen
ved model 4 er, at der kan køres hjælpemidler samt foretages reparationer alle
ugens 7 dage.
Ulempen ved model 4 er, at det kan
være svært at fastholde og måske rekruttere medarbejdere i/til
Hjælpemiddelområdet, når der indgår weekendarbejde. Det opleves, at medarbejderne
ikke ønsker weekendarbejde.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at en ordning med
ekstern leverandør vil være den billigste model og med mindst administrativt
resurseforbrug for kommunen – det vil sige model 1 eller 3.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
-Â Â Â Â Â Model
1 er estimeret til at koste 240.000 kr. årligt.
-Â Â Â Â Â Model
2 er estimeret til at koste 414.000 kr. årligt. Model 2 vil betyde ændrede
arbejdsvilkår for medarbejdere på hjælpemiddelområdet, da der skal dækkes rådighedsvagter
udenfor normal åbningstid.
-Â Â Â Â Â Model
3 er estimeret til at koste 288.000 kr. årligt.
-Â Â Â Â Â Model
4 er anslået til 185.000 kr. i weekend tillæg, derudover skal der beregnes
behovet for øget medarbejdernormering.
De 3 alternativer, model 1, 2 og 3 kan finansieres i et år
inden for Hjælpemiddelområdets budget for 2021, idet der forventes et mindre
forbrug i størrelsesordenen 1,4 mio. kr. Denne finansiering forudsætter, at
restbudgettet op til helårseffekt overføres til forbrug i 2022.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen
indstiller,
1.  Â
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om der skal afprøves
bagvagtsfunktion på hjælpemiddelområdet i et år, hvorefter ordningen evalueres.
2.  Â
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter enten model 1 eller 3 for
afprøvning af bagvagtsfunktionen.
3.  Â
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at bagvagtsfunktionen, som
prøvehandling i et år, finansieres inden for Hjælpemiddelområdets nuværende
budget.
Bilag
330-2021-228022 | Bilag 1 - Serviceniveau ved de opstillede modeller samt
beregningsgrundlag |
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 10. august 2021:
Fraværende:Â
Helle Jacobsen (V)
At 1 - Godkendt.
At 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte model 3
for afprøvning af bagvagtsfunktionen.
At 3 - Godkendt med den tilføjelse, at mindreforbruget for
2021 overføres til 2022 til finansieringen.