Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 5. oktober 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2021-6419                 Dok.nr.: 330-2021-325078                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

Godkendt.

2. Initiativsag - Konsekvenser af Budget 2022 (B)

2.     Initiativsag - Konsekvenser af Budget 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2020-164240             Dok.nr.: 330-2021-357845                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Byrådsmedlem Ann Sibbern (Uden for parti) har den 26. september 2021 via sin initiativret ønsket, at Forebyggelses- og Seniorudvalget behandler en sag om Budget 2022 samt udmøntning af den tværgående reduktion på 37 mio. kr. i 2021.

Sagens indhold

Byrådsmedlem Ann Sibbern (Uden for parti) ønsker en sag indeholdende Forvaltningens vurdering af konsekvenserne, for Forebyggelses- og Seniorudvalget, med det vedtagne budget fra 1. behandlingen samt de to ændringsforslag ved 2. behandlingen i Økonomiudvalget.

Derudover ønskes beskrevet konsekvenser for Forebyggelses- og Seniorudvalget ved udmøntning af beslutning om reduktion af de 37 mio. kr. på administration/myndighed i 2021.

Retligt grundlag

Styrelseslovens §11, stk. 1, forretningsorden for fagudvalg.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Udvalgsmedlem Ann Sibbern indstiller,

1.    at Forvaltningen beskriver konsekvenser for Forebyggelses- og Seniorudvalget med det vedtagne budget 2022-2025 fra 1. behandlingen samt de 2 ændringsforslag ved 2. behandlingen af budgettet i Økonomiudvalget

2.    at Forvaltningen beskriver konsekvenser for Forebyggelses- og Seniorudvalget ved udmøntning af beslutning om reduktion af den tværgående reduktion på 37 mio. kr. på administration/myndighed i 2021.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 og At 2 -

(A) Stemte imod

(V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) stemte for

(A) kunne ikke tilslutte sig indstillingen da spørgsmålene henhører under budgetprocessen samt, at forvaltningen under alle omstændigheder vil skulle forholde sig til budgettet ved udmøntningen af det godkendte budget.

(V) stemte for forslagene, idet (V) finder det vigtigt at få forelagt administrationens vurdering af konsekvenserne ved det vedtagne budget | for at få overblik over økonomien og driften/anlæg 2022 | 2025.

Ann Sibbern (Udenfor Parti) benyttede standsningsretten og løfter sagen til Byrådet

3. Initiativsag - Status på Klyngeledelse på Plejecentrene og status på Hjemmeplejen (B)

3.     Initiativsag - Status på Klyngeledelse på Plejecentrene og status på Hjemmeplejen (B)

Sagsnr.: 330-2020-29711               Dok.nr.: 330-2021-357900                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Byrådsmedlem Ann Sibbern (Udenfor parti) har den 27. september 2021 via sin initiativret ønsket, at Forebyggelses- og Seniorudvalget behandler en sag om Status på iværksættelse af klyngeledelse på Plejecentrene og Status på Hjemmeplejen.

Sagens indhold

På baggrund af henvendelser fra pårørende og borgere anmodes om en initiativsag med følgende indhold:

1) Status på iværksættelse af klyngeledelse på plejecentrene i Slagelse Kommune med udgangspunkt i følgende:

-      At forvaltningen redegør for hvilke fordele og ulemper der oplevelse af ledelse, medarbejdere og borgere.

-      At forvaltningen giver en status på anvendelse af vikarer og forbrug på de enkelte plejecentre for 2020/2021.

-      At forvaltningen giver en status på opsigelser på de enkelte plejecentre i 2020/2021.

-      At forvaltningen redegør for, hvordan den nære ledelse sikres med klyngeledelse på de enkelte plejecentre.

-      At forvaltningen redegør for, hvordan ledelsen på plejecentrene sikrer, at medarbejdere og vikarer har de rette kompetencer i forhold til opgaveløsningen, og at medarbejderne løbende sikres kompetenceudvikling.

2) Derudover anmodes om en status for Hjemmepleje som omhandler følgende:

-      At forvaltningen giver en status på anvendelse af vikarer og forbrug i hjemmeplejen for 2020/2021.

-      At forvaltningen giver en status på opsigelser i hjemmeplejen i 2020/2021.

-      At forvaltningen giver en status på i hvilket omfang medarbejdere i hjemmeplejen skal dække flere køreruter?

-      At forvaltningen redegør for, hvordan medarbejdere/vikarer sikres de rette kompetencer ift. opgaveløsningen, løbende kompetenceudvikling samt viden om køreruter.

-      At forvaltningen redegør for, hvordan ledelsen sikrer, at borgerne modtager den hjælp, som de er visiteret til?

-      At forvaltningen giver en orientering om antallet af ubesatte stillinger i hjemme- og sygeplejen, hvordan dette løses og hvilke konsekvenser det aktuelt har.

Retligt grundlag

Styrelseslovens §11, stk. 1, Forretningsorden for fagudvalget.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Udvalgsmedlem Ann Sibbern indstiller,

1. at Forvaltningen anmodes om en status på iværksættelse af klyngeledelse på plejecentrene i Slagelse Kommune med udgangspunkt i følgende:

-      Redegørelse for hvilke fordele og ulemper der oplevelse af ledelse, medarbejdere og borgere.

-      Status på anvendelse af vikarer og forbrug på de enkelte plejecentre for 2020/2021.

-      Status på opsigelser på de enkelte plejecentre i 2020/2021.

-      Redegørelse for, hvordan den nære ledelse sikres med klyngeledelse på de enkelte plejecentre.

-      Redegørelse for, hvordan ledelsen på plejecentrene sikrer, at medarbejdere og vikarer har de rette kompetencer i forhold til opgaveløsningen, og at medarbejderne løbende sikres kompetenceudvikling.

2. at Forvaltningen anmodes om en status for Hjemmeplejen, som omhandler følgende:

-      Status på anvendelse af vikarer og forbrug i hjemmeplejen for 2020/2021.

-      Status på opsigelser i hjemmeplejen i 2020/2021.

-      Redegørelse for, i hvilket omfang medarbejdere i hjemmeplejen skal dække flere køreruter?

-      Redegørelse for, hvordan medarbejdere/vikarer sikres de rette kompetencer ift. opgaveløsningen, løbende kompetenceudvikling samt viden om køreruter.

-      Redegørelse for, hvordan ledelsen sikrer, at borgerne modtager den hjælp, som de er visiteret til?

-      Orientering om antallet af ubesatte stillinger i Hjemme- og Sygeplejen, hvordan dette løses og hvilke konsekvenser det aktuelt har.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 og At 2 - Godkendt.

Udvalget ønsker, at redegørelsen går længere tilbage end 2020/2021 for at få et reelt billede, der også strækker sig udover Covid tiden. Derfor foreslår Udvalget, at redegørelsen skal gælde fra januar 2015, hvis muligt.

Derudover bør der medtages en opgørelse af antallet af borgere, i årene 2015 | 2021, som har modtaget hjemmepleje.

Sagen med redegørelse forelægges udvalget på mødet i december 2021.

4. Nattakst for personlig pleje (B)

4.     Nattakst for personlig pleje (B)

Sagsnr.: 330-2020-29711               Dok.nr.: 330-2021-270786                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Økonomiudvalget godkende nattakst for myndighedsafdelingens afregning til private- og kommunale leverandører af personlig pleje i henhold til Servicelovens § 83.

Sagens indhold

Historik:

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 12. januar 2021 blev effektiviseringer inden for udvalgets budgetramme besluttet, gældende fra 2021.

Status:

For at sikre, at afregninger til private og kommunale leverandører bliver sidestillet, er der nu foretaget en genberegning af nattaksten for at sikre, at alle faste- og indirekte omkostninger er medtaget både i takst til private og kommunale leverandører.

Den genberegnede nattakst viser, at timetaksten for private leverandører 830,72 kr. inkl. faste- og indirekte omkostninger samt moms – svarende til 664,58 kr. ekskl. moms. Taksten til kommunale leverandører er 598,34 kr. ekskl. moms, hertil kommer et budget til faste omkostninger for hele hjemmeplejen, ligesom lønadministration mm. foretages og afholdes centralt i kommunen.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. samt Byrådets Budgetaftale for 2019-2022 samt Servicelovens §91 og §83 for så vidt angår personlig pleje til borgere i egen bolig hjemme.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A.    Godkendelse af den genberegnede takst for henholdsvis kommunal leverandør og private leverandører, dette vil sidestille disse afregningsmæssigt for nat.

B.    Såfremt Byrådet ikke ønsker at godkende de nye afregningstakster for nat, skal der udarbejdes alternative afregningsmodeller.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at hvis den genberegnede takst vedtages, vil de kommunale og de private leverandører være sidestillet i forhold til aktivitetsafregning for visiteret pleje i nat.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Da effektiviseringen er vedtaget gældende fra 2021 betyder den genberegnede takst, at den kommunale leverandør har fået for stort fast budget og modsat skal de private leverandører have udbetalt en efterregulering for 2021, da taksten har været forholdsmæssigt for lav.

Den endelige beregning for så vidt angår den kommunale leverandør kan ikke foretages før ved udgangen af 2021, da de visiterede timer for hele året først kendes der.

I forhold til de private leverandører vil der blive foretaget en efterregulering, når den nye takst er vedtaget, ligesom denne vil blive anvendt resten af 2021.

Det forventes, at effektiviseringen på de 600.000 kr. årligt er realistisk. Hvis prognosen for visiterede nattimer i 2021 holder, vil der være en mindre udgift på godt kr. 800.000 kr. i 2021.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,  

1.    at Byrådet beslutter, at timetaksten for nat godkendes med tilbagevirkende kraft fra 2021 for private leverandører at være 830,72 kr. inkl. faste- og indirekte omkostninger samt moms – svarende til 664,58 kr. ekskl. moms. Taksten til kommunale leverandører er 598,34 kr. ekskl. moms og ekskl. budget til faste omkostninger.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

Udvalget besluttede at indstille timetaksten for Nat til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

5. Evaluering af effektiviseringer 2021, områder der er reduceret i budget (B)

5.     Evaluering af effektiviseringer 2021, områder der er reduceret i budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-4287                 Dok.nr.: 330-2021-357918                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal principgodkende, om de for 2021 vedtagne effektiviseringer skal fortsætte i 2022 og frem. Derudover kan Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte, om der ønskes yderligere effektiviseringer i 2022. Endeligt kan Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte at sende sagen i høring hos høringsberettigede.

Sagens indhold

I Byrådets Budgetaftale fra efteråret 2019 blev besluttet, at der de kommende år ikke udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg et årligt effektiviseringskrav på 0,7% af nettodriftsudgifterne i perioden 2020-2022 inkl.

Særligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget indeholder Budgetaftalen en klausul om tilbageførsel af effektiviseringen, således at udvalget får mulighed for, at disponere over effektiviseringsbeløbet, altså mulighed for omprioritering inden for udvalgets samlede område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på de første møder i 2021, effektiviseringer for 2021 samt anvendelse af de derved frigjorte budgetmidler. Der er udarbejdet evaluering af igangværende effektiviseringer. I bilag 1 findes evaluering af de effektiviseringer, der er foretaget i 2021, en del af disse er videreført fra 2020.

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets tidligere møder i foråret 2021 er drøftet materiale indeholdende beskrivelser af KAN-/SKAL-opgaver, som synliggør muligheder for omprioriteringer og/eller justering af serviceniveau. I den forlængelse blev efter Dialogmødet med høringsberettigede og interessenter forud for budget 2022 udarbejdet opsamling med deltagernes input og feedback. Dette materiale vil kunne danne udgangspunkt for Forebyggelses- og Seniorudvalgets drøftelser, såfremt yderligere effektivisering og omprioriteringer ønskes.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. samt Byrådets Budgetaftale for 2020 samt budgetoverslagsår.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Principbeslutning om, at igangværende effektiviseringer fortsætter i årene 2022 og frem som permanente.

B.    Principbeslutning om, at igangværende effektiviseringer fortsætter i 2022.

Udover ovenstående, skal Forebyggelses- og Seniorudvalget tage stilling til, om der ønskes udarbejdet forslag til yderligere.

Vurdering  

Det er administrationens vurdering, at de igangværende effektiviseringer giver god mening. Det kan, for de fleste effektiviseringers vedkommende – dog med en enkelt undtagelse –

dokumenteres, at den forventede effekt både for så vidt angår økonomisk gevinst samt forbedringer for borgere og medarbejdere allerede er opnået og på nogle områder viser evalueringerne, at man er på rette vej, men ikke helt i mål endnu.

En beslutning om at gøre effektiviseringerne permanente anbefales, da det skaber stabilitet og derved yderligere grobund for at skabe den ønskede effekt for respektive indsats.

Såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at administrationen skal udarbejde forslag til yderligere effektiviseringer, anbefales, at der tages udgangspunkt i det tidligere præsenterede materiale indeholdelse KAN-/SKAL-opgaver samt Opsamling med tilbagemeldinger fra Dialogmøde forud for budget 2022.    

Endeligt anbefales, at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender sagen til høringsberettigede, hvilke er Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt udsatte.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er tale om omprioriteringer inden for Forebyggelses- og Seniorudvalgets egen budgetramme.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender, at de igangværende effektiviseringer fortsætter som permanent udmøntning fra 2022 og frem

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om der ønskes sag på kommende møde i forhold til yderligere effektiviseringer med udgangspunkt i KAN-/SKAL-opgaver samt Opsamling fra dialogmødet forud for budget 2022

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender sagen i høring hos høringsberettigede.

Bilag

330-2021-357942

BIlag 1 - Evaluering effektiviseringer - De områder der har fået reduceret buget i 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 - Beslutning udsættes til efter sagen har været i høring

At 2 - Besluttes

At 3 - Godkendt

6. Evaluering af effektiviseringer 2021 - de områder der har fået tilført budget (B)

6.     Evaluering af effektiviseringer 2021 - de områder der har fået tilført budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-4287                 Dok.nr.: 330-2021-330317                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal principgodkende, om anvendelsen af de - via effektiviseringer inden for udvalgets budgetramme - frigjorte budgetmidler skal fortsætte i 2022 og frem. Derudover kan Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte, om der ønskes forslag til anvendelse af eventuelt yderligere frigjort budget fra 2022. Endeligt kan Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte at sende sagen i høring hos høringsberettigede.

Sagens indhold

I Byrådets Budgetaftale fra efteråret 2019 blev besluttet, at der de kommende år ikke udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg et årligt effektiviseringskrav på 0,7% af nettodriftsudgifterne i perioden 2020-2022 inkl.

Særligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget indeholder Budgetaftalen en klausul om tilbageførsel af effektiviseringen, således at udvalget får mulighed for, at disponere over effektiviseringsbeløbet, altså mulighed for omprioritering inden for udvalgets samlede område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på de første møder i 2021, effektiviseringer for 2021 samt anvendelse af de derved frigjorte budgetmidler. Der er udarbejdet evaluering af igangværende effektiviseringer og indsatser. I bilag 1 findes evaluering af de igangværende indsatser, som er finansieret af frigjorte budgetmidler via effektiviseringerne.

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets tidligere møder i foråret 2021 er drøftet materiale indeholdende beskrivelser af KAN-/SKAL-opgaver, som synliggør muligheder for omprioriteringer og/eller justering af serviceniveau. I den forlængelse blev efter Dialogmødet med høringsberettigede og interessenter forud for budget 2022 udarbejdet opsamling med deltagernes input og feedback. Dette materiale vil kunne danne udgangspunkt for Forebyggelses- og Seniorudvalgets drøftelser, såfremt yderligere effektivisering og omprioriteringer ønskes.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. samt Byrådets Budgetaftale for 2020 samt budgetoverslagsår.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Principbeslutning om, at igangværende indsatser, finansieret af frigjort budget ved effektiviseringer, skal fortsætte i 2022 og årene frem som permanente indsatser eller eventuelt andre indsatser.

B.    Principbeslutning om, at igangværende indsatser, finansieret af frigjort budget ved effektiviseringer, skal fortsætte i 2022 eller eventuelt andre indsatser.

Udover ovenstående, skal Forebyggelses- og Seniorudvalget tage stilling til, om der ønskes udarbejdet forslag til alternative anvendelsesmuligheder eller flere indsatser.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den igangværende anvendelse af det frigjorte budget giver god mening. Det kan, for de fleste indsatsers vedkommende dokumenteres, at den forventede effekt i form af forbedringer for borgere og medarbejdere allerede er opnået og på nogle områder viser evalueringerne, at man er på rette vej, men ikke helt i mål endnu.

En beslutning om at gøre indsatserne permanente anbefales, da det skaber stabilitet og derved yderligere grobund for at skabe den ønskede effekt.

Såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at administrationen skal udarbejde forslag til alternative nye indsatser anbefales, at der tages udgangspunkt i det tidligere præsenterede materiale indeholdelse KAN-/SKAL-opgaver samt Opsamling med tilbagemeldinger fra Dialogmøde forud for budget 2022.   

Endeligt anbefales, at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender sagen til høringsberettigede, hvilke er Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt udsatte.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er tale om omprioriteringer inden for Forebyggelses- og Seniorudvalgets egen budgetramme. Det er forudsætningen, at igangsætning af indsatser finansieres fuldt ud af de vedtagne effektiviseringer. Det betyder, at indsatser kun kan gøres permanent, såfremt man beslutter tilsvarende permanent finansiering i form af effektiviseringer.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender, at anvendelsen af de frigjorte midler fortsætter som permanent udmøntning fra 2022 og frem

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om der ønskes sag på kommende møde i forhold til yderligere alternative forslag til nye indsatser, finansieret af effektiviseringer, med udgangspunkt i KAN-/SKAL-opgaver samt Opsamling fra dialogmødet forud for budget 2022

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender sagen i høring hos høringsberettigede.

Bilag

330-2021-357943

Bilag 1 - Evaluering - Anvendelse af frigjorte effektiviseringsmidler 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 - Beslutning udsættes til efter sagen har været i høring.

At 2 - Besluttes med en bemærkning om, at uforbrugte midler kommer med i den kommende sag. Forvaltningen udarbejder alternative forslag til anvendelse af uforbrugte midler.

At 3 - Godkendt.

7. Fordeling af midler i 2022 fra Budgetaftalen 2019-2022 punkt 19: Generel Forebyggelsespulje (B)

7.     Fordeling af midler i 2022 fra Budgetaftalen 2019-2022 punkt 19: Generel Forebyggelsespulje (B)

Sagsnr.: 330-2020-118201             Dok.nr.: 330-2021-329007                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, hvordan midlerne i den generelle forebyggelsespulje, jf. punkt 19 i Budgetaftalen 2019-2022 skal fordeles i 2022.

Sagens indhold

I Budgetaftalen 2019-2022 punkt 19 er det aftalt, at der afsættes 1 mio. kr. til en generel forebyggelsespulje i 2019-2022. I Budgetaftalen står der:

�Parterne er desuden enige om, at der kan afsættes midler til en generel forebyggelsespulje, der i bred forstand kan skabe grundlag for fremtidige investeringer i forebyggelse i Slagelse Kommune ved at omlægge de nuværende budgetter, og der afsættes hvert år fra 2020-2022 1 mio. kr. til dette�.

I 2020 blev midlerne fordelt på henholdsvis en lokal forebyggelsespulje til sundhedsfremmende og forebyggende tiltag (200.000 kr.), til indfrielse af anbefalingerne fra § 17 stk. 4 udvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge (590.000 kr.) og til igangsættelse af indsatsen BIDS – Bevægelse I Dagtilbud og Skoler (210.000 kr.).

I 2021 blev der ligeledes udlovet 200.000 kr. til en lokal forebyggelsespulje til forebyggende og trivselsfremmende tiltag, mens de resterende 800.000 kr. skal anvendes til forbedring af den samlede sundhedsprofil i Slagelse Kommune jf. punkt 9 i Budgetaftalen 2021-2024.

Administrationen foreslår, at midlerne i 2022 fra den generelle forebyggelsespulje anvendes til følgende formål:

·         Der afsættes 800.000 kr. til det fortsatte arbejde med forbedringen af den samlede sundhedsprofil i Slagelse Kommune jf. punkt 9 i Budgetaftalen 2021-2024

·         Der afsættes 200.000 kr. til en lokal forebyggelsespulje til trivselsfremmende og forebyggende tiltag med løbende udmøntning i 2022.

Forbedring af Sundhedsprofilen

I 2021 er der nedsat fem arbejdsfællesskaber, der går på tværs af fagområder, med temaerne bevægelse, overvægt, mental sundhed, kroniske sygdomme samt tobak og rusmidler.

Med afsæt i en kortlægning af eksisterende indsatser, Sundhedspolitikken og Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker vil arbejdsgrupperne i samarbejde med relevante aktører og borgere komme med konkrete handlingsforslag til, hvordan både eksisterende indsatser kan udvikles og evt. omlægges, men også hvilke nye indsatser og tiltag, der er nødvendige for at opnå en forbedring af sundhedsprofilen. Det er vigtigt, at indsatserne er både sammenhængende og differentierede, samt at der sikres et kontinuerligt fokus på sundhedsfremme og forebyggelse i hele organisationen.

De tværgående arbejdsgrupper er forpligtende og beslutningsdygtige, og der igangsættes tiltag og indsatser ud fra prøvehandlingstankegangen dvs. det prøves af i det små og skaleres op, hvis det virker.

I 2021 er der via den generelle forebyggelsespulje afsat 800.000 kr. til forbedring af sundhedsprofilen. I 2022 er der ikke afsat midler til indsatsen. Derfor foreslår administrationen, at der afsættes 800.000 kr. fra den generelle forebyggelsespulje i 2022. Midlerne udmøntes gennem arbejdsfællesskaberne til konkrete indsatser, der kan medvirke til forbedring af Sundhedsprofilen.

Lokal Forebyggelsespulje

Ligesom i 2020 og 2021 afsættes der midler til en lokal forebyggelsespulje til trivselsfremmende og forebyggende tiltag, som kan søges af foreninger, organisationer, private virksomheder og afdelinger i Slagelse Kommune. Målgruppen for indsatserne er borgere og medarbejdere i Slagelse Kommune, og det er en fordel, hvis indsatserne er målrettet udsatte borger- eller medarbejdergrupper. Desuden prioriteres indsatser, der falder inden for de fem temaer i Sundhedsprofil-indsatsen, som beskrevet ovenfor.

I 2022 vil puljen blive udmøntet løbende ud fra de kriterier, Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte den 8. juni 2021. Folkesundhedsteamet administrer udmøntningen løbende og udvalget orienteres sidst på året om hvilke indsatser, der har modtaget støtte fra puljen.

Retligt grundlag

Budgetaftalen 2019-2022 punkt 19

Budgetaftalen 2021-2024 punkt 9

Sundhedspolitikken

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende forslaget til udmøntning af midlerne i den generelle forebyggelsespulje i 2022, som den foreligger, eller komme med forslag til ændringer.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at handlemuligheden vil kunne give et generelt løft af sundhedsprofilen samt være medvirkende til at indfri dele af målsætningerne i Sundhedspolitikken.

Fordelingen af midler til et generelt løft af Sundhedsprofilen samt en lokal forebyggelsespulje imødekommer muligheden for både at operere lokalt med små prøvehandlinger men også muligheden for en overordnet og strukturel indsats til forebyggelse og sundhedsfremme.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Relevante fagudvalg fx Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget vil blive inddraget i beslutninger vedr. udvikling eller omlægning af eksisterende indsatser samt igangsættelse af nye indsatser til løft af Sundhedsprofilen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at midlerne i 2022 fra den generelle forebyggelsespulje jf. punkt 19 i Budgetaftalen 2019-2022 udmøntes med henholdsvis 200.000 kr. til en lokal forebyggelsespulje og 800.000 kr. til indsatsen for forbedring af Sundhedsprofilen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

Udvalget besluttede at udsætte sagen for en yderligere afklaring af anvendelse af midlerne til forebyggelse af misbrug blandt unge.

8. Fordeling af midler fra den lokale forebyggelsespulje i 2021 (B)

8.     Fordeling af midler fra den lokale forebyggelsespulje i 2021 (B)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2021-245628                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, hvordan de 200.000 kr. fra den lokale forebyggelsespulje i 2021 skal fordeles blandt ansøgerne.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på udvalgsmøde den 3. november 2020 at afsætte 200.000 kr. i 2021 til en lokal ansøgningspulje til forebyggende og trivselsfremmende aktiviteter og indsatser. Med forebyggende og trivselsfremmende tiltag forstås aktiviteter eller indsatser, som søger at fremme den enkeltes sundhed og trivsel men også folkesundheden generelt samt forhindrer udviklingen af sygdomme, psykosociale problemer eller ulykker.

Kriterier for at kunne søge den lokale forebyggelsespulje i 2021

Følgende kriterier blev godkendt af Forebyggelses- og Seniorudvalget på udvalgsmøde den 8. juni 2021:

·         Indsatsen/aktiviteten skal falde indenfor temaerne til forbedring af Sundhedsprofilen; overvægt, bevægelse, mental sundhed, tobak og rusmidler samt kroniske sygdomme

·         Det er en fordel, hvis indsatsen/aktiviteten har et nytænkende perspektiv, som kan fremme sundheden for enten borgere eller medarbejdere

·         Det er ligeledes en fordel, hvis der i indsatsen/aktiviteten er tænkt på tværfagligt samarbejde, herunder samarbejde med forskellige aktører, fagpersoner eller organisationer.

Puljen kan søges af foreninger, organisationer, private virksomheder, afdelinger i Slagelse Kommune eller lignende til indsatser/aktiviteter på mellem 5.000 kr. og 50.000 kr. Det søgte tilskud kan bruges til fx frikøb af medarbejdere, konsulentbistand, materialer og udstyr i nødvendigt og begrænset omfang. Der har ikke kunnet søges tilskud til udgifter, som har karakter af almindelig drift, fx husleje eller andre faste driftsudgifter. Medfinansiering har ikke været en forudsætning for at kunne søge puljen.

Indkomne ansøgninger

Ansøgningsfrist var den 31. august 2021, og der er modtaget 19 ansøgninger for i alt 408.777 kr. Blandt ansøgerne findes både frivillige organisationer, lokalråd, idrætsforeninger samt afdelinger og virksomheder i Slagelse Kommune.

Aktiviteterne og indsatserne, der er søgt til, henvender sig til en bred målgruppe. Der er bl.a. søgt midler til indsatser for både borgere og medarbejdere, børn, unge, ældre og udsatte. Hovedparten af ansøgningerne falder indenfor temaet mental sundhed i Sundhedsprofilindsatsen.

De indkomne ansøgninger fremgår af Bilag 1.

Forslag til fordeling af midler

Administrationen har vurderet ansøgningerne efter de godkendte kriterier og anbefaler, at midlerne i den lokale forebyggelsespulje i 2021 fordeles som følger:

#

Ansøger

Forslag til tildelte midler

Begrundelse for prioritering

1

Rosenkilde Vuggestue og Børnehave til et bålhus til socialt samvær og sunde madvaner

50.000 kr.

Fokus på maddannelse og fællesskaber efter mange nedlukninger med Covid-19

2

Skælskør Skole til opstart af udeskole for 0.-3. klasse

20.000 kr.

Fokus på trivsel, bevægelse og læring

4

Bisserup Byting til socialt brunch-arrangement for ny tilflyttede

4.475 kr.*

Fokus på fællesskaber og den gode velkomst

5

Skørpinge Landsbylaug til lokale yoga-events

17.000 kr.

Fokus på bevægelse og fællesskaber

8

Agersø Idrætsforening til lokale yoga-events

19.500 kr.

Fokus på mental sundhed, bevægelse og sammenhold

12

FOKUS Enhed for Forandring og Udvikling til idrætsaktiviteter

9.000 kr.

Fokus på mental sundhed og bevægelse for udsatte borgere

13

Forebyggelse i samarbejde med Sørby E-sport til IT og E-sport for ældre

44.200 kr.

Fokus på fællesskaber og IT-kundskaber for ældre

16

Autisme Center Vestsjælland til beplantning af spiselig have

15.000 kr.

Fokus på fællesskaber, kostvaner og sanseoplevelser for udsatte borgere

18

Stigsnæs/Magleby Lokalråd til socialt arrangement i naturen

11.302 kr.

Fokus på udeliv og fællesskaber i landområde

19

Autisme Center Vestsjælland til en pizzaovn

5.000 kr.

Fokus på maddannelse og sunde kostvaner hos udsatte borgere

 

Total

195.477 kr.

 

*Reduceret beløb iht. det ansøgte, idet den sociale del af indsatsen er prioriteret fremfor materialeudgifter til roll-up bannere til de lokale foreninger.

De resterende 4.523 kr. kan overføres til Sundhedsprofilindsatsen.

Retligt grundlag

Budgetaftalen 2019-2022.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende forslaget til fordeling af midler i puljen, som den foreligger, eller komme med forslag til ændringer.

Vurdering

Administrationen har vurderet ansøgningerne ud fra de godkendte kriterier og udvalgt de ansøgere, der i videst mulig omfang opfylder kriterierne.

Administrationen vurderer, at midlerne med den foreslåede fordeling bliver bundet op på konkrete aktiviteter, og at udgifterne til materialer og udstyr kun tildeles i nødvendigt omfang. Administrationen vurderer, at midlerne med den foreslåede fordeling giver en spredning i tildeling af midler ift. geografisk placering, type af aktører samt målgruppe.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter at tildele midlerne fra den lokale forebyggelsespulje i 2021 i henhold til administrationens anbefaling, og at de resterende 4.523 kr. overføres til Sundhedsprofilindsatsen.

Bilag

330-2021-332647

Bilag 1: Ansøgninger til Forebyggelsespuljen 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

Godkendt med følgende ændringer:

#19 "Autisme Center Vestsjælland" udgår.

Der gives i stedet følgende til:

#11 "Livsduelighed på Marievangskolen" kr. 10.000,- og til

#3 "Supervision af medarbejdere ift. psykisk belastende arbejde med udsatte unge", kr. 15.000

Følgende ansøgere reduceres:

#1 Rosenkilde Vuggestue og Børnehave reduceres med kr. 250,- og

#13 |Forebyggelse i samarbejde med Sørby E-sport reduceres med kr. 15.250,-.

9. Afprøvning af Buurtzorg-modellen i hjemme- og sygeplejen (B)

9.     Afprøvning af Buurtzorg-modellen i hjemme- og sygeplejen (B)

Sagsnr.: 330-2021-27461               Dok.nr.: 330-2021-281124                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelse- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte om hjemme- og sygeplejen skal fortsætte med nuværende prøvehandlinger med elementer fra Buurtzorg-modellen, som afprøves indenfor budgetrammen.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om der skal igangsættes ny prøvehandling med Buurtzorg-modellen i hjemme- og sygeplejen. Denne model kræver tildeling af budget eller indhentning af puljemidler.

Sagens indhold

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 4. maj 2021 blev udvalget orienteret om Buurtzorg-modellen. På baggrund af orienteringen ønskede udvalget, at administrationen kom tilbage med et konkret forslag til, hvad der kan arbejdes videre med fra Buurtzorg-modellen, herunder hvordan modellen kan implementeres, og hvordan der kan arbejdes med modellen til gavn for borgere og medarbejdere.

I sagen fra den 4. maj 2021 beskrev administrationen, at flere af Buurtzorg-modellens principper allerede fungerer i hjemme- og sygeplejen i Slagelse Kommune. Nogle principper er implementeret som faste arbejdsgange. Herudover er der under �kommunepånymåde� igangsat to prøvehandlinger, som tager udgangspunkt i Buurtzorg-modellens principper. I denne sag skal Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte om hjemme- og sygeplejen, udover de igangværende prøvehandlinger, skal afprøve en ren Buurtzorg-model.

Igangværende afprøvninger med elementer af Buurtzorg-modellen i hjemmeplejen i forbindelse med �Kommunepånymåde�

·         Beslutningskraft tættest på borgeren

Denne prøvehandling afprøves i to hjemmeplejeområder, hvor der forsøges med at understøtte beslutningskraft tættest på borgeren af medarbejder og planlægger i hjemmeplejen. Eksempelvis hvis en borger har behov for at få ekstra tid til personlig pleje, kan den medarbejder, der kender borger - fagligt argumentere for - at hjemmeplejens planlægger øger den visiterede tid, uden inddragelse af visitator.

·         Arbejdsfællesskaber

Denne prøvehandling afprøver ændring i mødestrukturen i et enkelt område, hvor områderne opdeles i mindre teams. I de mindre teams afholdes faste møder, der sikrer tæt dialog og koordination af hverdagsopgaverne blandt de medarbejdere, der udfører opgaver hos samme borger. Den nye mødestruktur gør, at områdeleder ikke i samme udstrækning er deltagende i alle møder. Møderne ledes dermed af medarbejderne selv med forsat mulighed for inddragelse af leder og søge sparring, når medarbejderne oplever behov for det.

Forslag til ny afprøvning af Buurtzorg-modellen

Der kan igangsættes ny prøvehandling, hvor en ren Buurtzorg-model afprøves i et afgrænset geografisk område. Der etableres selvstyrende tværfaglige teams med samtidig etablering af en coachfunktion med mulighed for at give sparring og støtte i forhold til strukturering og retning for de selvledende teams.

Formålet med afprøvningen er, at hjælpen i højere grad skal tage afsæt i den enkelte borgers ønsker og ressourcer, samt at øge personkontinuiteten imellem medarbejdere og borgere for på den måde at øge udbytte og tilfredshed hos medarbejdere og borgere.

I nedenstående er der skitseret gevinster og opmærksomhedspunkter ved afprøvning af Buurtzorg-modellen i et afgrænset geografisk område.

Gevinster

-      Mere helhedsorienteret pleje med større personkontinuitet

-      Større fokus på helheden i borgerens hjem

-      Gode muligheder for at understøtte et velfungerende samarbejde på tværs af de aktører, der er involveret i den enkelte borgers forløb

-      Medarbejdertilfredshed blandt de ansatte som kan opleve at være del af et selvstyrende arbejdsfællesskab.

Opmærksomhedspunkter

-      Behov for god planlægning før afprøvningen sættes i gang

-      Der kan opstå usikkerhed om principperne for selvstyrelse og måder at organisere opgaverne på, og medarbejderne kan føle, at arbejdsliv og privatliv bliver grænseløst

-      Der kan opstå udfordringer i forhold til rekruttering og fastholdelse af kvalificerede medarbejdere, hvis ikke muligheden for komplekse opgaver styrkes og bevares.

Implementeringen kræver

Erfaringen fra andre kommuner, der arbejder med afprøvning af Buurtzorg-modellen er, at der blandt andet skal afsættes ressourcer til implementeringen af en ny organisering – herunder arbejdet med kulturforandring og konsulentstøtte. Herudover skal et servicekontor med velfungerende coachfunktion etableres, der kontinuerligt kan støtte og vejlede samt strukturere styring, retning og rammer for de selvstyrende tværfaglige teams. Derudover vil der være behov for personaleressourcer til at søge puljemidler, såfremt det bliver en mulighed.

Mulighed for søgning af puljemidler

Af nyhed på Social- og Ældreministeriet den 2. september 2021 fremgår det, at Regeringen har afsat 170 mio. kr. fra finansloven 2021, som kommunerne kan søge om at få tilskud til at lave lokale modeller for at etablere faste, selvstyrende og tværfaglige teams – med kendte medarbejdere for at skabe mere stabilitet og kontinuitet i hjemmeplejen.

Puljen er endnu ikke udlovet, men administrationen holder øje med puljeopslag.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, at hjemme- og sygepleje forsætter med nuværende prøvehandlinger indenfor budgetrammen

B.    Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende ny prøvehandling med ren Buurtzorg-model

Hvis udvalget beslutter handlemulighed B, skal der findes finansiering til afprøvningen. Finansieringen kan ske gennem tildeling af budget eller søges dækket via puljemidler.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en afprøvning af en ren Buurtzorg-model kræver en omstrukturering af organisationen i det geografiske område, hvor modellen afprøves, så arbejdsfællesskabet repræsenterer den nødvendige tværfaglighed. Administrationen vurderer, at projektet får bedst mulige betingelser, hvis medarbejderne, der deltager i afprøvningen, i størst mulig grad får lov til selv at tilvælge projektet. Administrationen vurderer herudover, at det kan have en konsekvens for de borgere, der inddrages i projektet, da de derved risikerer at skulle skifte kontaktpersoner.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis der ikke tildeles puljemidler, skal der søges anden finansiering. Der er endnu ikke udarbejdet et økonomisk estimat for igangsættelse af en afprøvning af Buurtzorg-modellen i et afgrænset geografisk område. Såfremt udvalget beslutter, der skal arbejdes videre med en afprøvning af en ren Buurtzorg-model, vil administrationen udarbejde projektbeskrivelse og businesscase, hvor merudgiften forsøges dækket af enten en ekstern pulje eller fremlægges for udvalget ift. oplæg til finansiering.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at hjemme- og sygepleje forsætter med nuværende prøvehandlinger indenfor budgetrammen

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender ny prøvehandling med ren Buurtzorg-model med tildelingen af budget, hvis der ikke opnås puljemidler.

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at administrationen skal søge puljemidler til en prøvehandling til en ren Buurttzorg-model.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1) - Godkendt

At 2) - Kan ikke godkendes

At 3) - Godkendt | sendes i høring i Ældrerådet.

Udvalget får forelagt evalueringen af prøvehandlingerne.

10. Genoptagelse - Anvendelse af midler til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem i 2022 og frem (B)

10.   Genoptagelse - Anvendelse af midler til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem i 2022 og frem (B)

Sagsnr.: 330-2018-9726                 Dok.nr.: 330-2021-332873                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte anvendelse af bloktilskudsmidler til Bedre Bemanding i 2022 og årene frem.

Sagens indhold

Fra 2018 har der på Finansloven været afsat en pulje til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejecentre. Midlerne har, til og med 2021, været udmøntet på baggrund af årlige redegørelser fra kommunerne til ministeriet.

Fra 2022 overgår midlerne til at blive udmøntet som del af de generelle bloktilskud til kommunerne. I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2022 er midlerne overført permanent til Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme.

Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkendte sagen på mødet i september 2021 og sendte sagen i hørings hos Ældrerådet. Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, som anbefaler permanent udmøntning fra 2022 og frem til de i sagen beskrevne indsatsers fortsættelse. 

I 2021 udgør Slagelse Kommunes andel 7,632 mio. kr. Det permanente tilskud fra 2022 udgør 6,700 mio. kr. – altså 0,932 mio. kr. mindre end i 2021. Forskellen opstår fordi 2021 fordeles i forhold til den såkaldte �ældrenøgle� som er 1,48% for Slagelse Kommunes vedkommende, mens 2022 fordeles efter bloktilskudsnøglen, som er 1,35%.

Historik:

I Byrådets budgetaftale for 2020 indgik ibrugtagning af i alt 48 midlertidige boliger på Blomstergården. Implicit i driftsfinansieringen af disse er den del af puljemidler til Bedre Bemanding, der hidtil blev anvendt til midlertidige boliger. Det betyder, at fra 2020 og frem anvendes fast 2,663 mio. kr. af midler til Bedre Bemanding til midlertidige boliger på Blomstergården.

De resterende midler blev på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 3. november 2020 besluttet anvendt i 2021 til at videreføre de indsatser som var igangsat tidligere år: 

·         Opjustering af / øget hjemmehjælp og hjemmetræningstid i borgeres private hjem med afsæt i borgers eget mål.

·         Øget bemanding omkring neuro rehabilitering i borgers eget hjem.

Status:

Fra 2022 og frem er der således 4,037 mio. kr. til fortsættelse af de nævnte 2 indsatser.

I bilag 2 ses evaluering af midlernes anvendelse i 2021, hvilket ligeledes blev forelagt på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i september 2021.

Retligt grundlag

Finansloven og Byrådets Budgetaftale for 2022-2025.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Godkende permanent udmøntning af midler til Bedre Bemanding med 3,637 mio. kr. til opjustering af/øget hjemmehjælp og hjemmetræningstid i borgernes private hjem og 0,4 mio. kr. til øget bemanding omkring neuro rehabilitering

B.    Godkende at udmøntningen kun sker for 2022, hvorefter sagen evalueres og behandles igen i efteråret 2022

C.    Godkende at anvende midlerne til andre initiativer inden for midlernes udmøntningsformål.

Midlerne er øremærket til et løft af ældreområdet for at opnå en Bedre Bemanding og skal i videst muligt omfang, og under hensyntagen til medarbejderens ønsker, anvendes til ansættelse af nye medarbejdere i fuldtidsstillinger og opjustering af arbejdstiden for eksisterende deltidsansatte medarbejdere i henholdsvis hjemmeplejen og/eller plejehjem.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender, at midlerne anvendes til igangværende indsatser samt at udmøntningen gøres permanent.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Midler til Bedre Bemanding anvendes fuldt ud til medarbejderløn. De pågældende medarbejdere er pt. tidsafgrænset ansat, hvilket bevirker usikkerhed, udfordringer i forhold til rekruttering, fastholdelse og arbejdsmiljøhensyn. Det vil give større stabilitet – og dermed effekt - for både borgerne og medarbejdere, hvis anvendelsen er permanent, hvorefter der kan foretages fastansættelser.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at midlerne til Bedre Bemanding udmøntes permanent fra 2022. 3,637 mio. kr. til opjustering af/øget hjemmehjælp og hjemmetræningstid i borgernes private hjem og 0,4 mio. kr. til øget bemanding omkring neuro rehabilitering.

Bilag

330-2021-339402

Bilag 1 - Høringssvar permanent udmøntning midler til Bedre Bemanding 2022og frem

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

Godkendt.

11. Genoptagelse - Model for ældres indkøbsvaner af dagligvarer i landdistrikterne (B)

11.   Genoptagelse - Model for ældres indkøbsvaner af dagligvarer i landdistrikterne (B)

Sagsnr.: 330-2021-20469               Dok.nr.: 330-2021-314993                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om de 0,5 mio. kr. skal anvendes til en forsøgsordning med ældres indkøbsvaner udenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte model for afprøvning af indkøbsordning udenfor den eksisterende indkøbsordning efter høring i Ældrerådet.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, at sende sagen i høring i Handicaprådet, som foreslået af Ældrerådet.

Sagens indhold

I Budgetaftalen 2021 pkt. IX er der afsat 0,5 mio. kr. pr. år til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne.

På udvalgsmøde den 8. juni punkt 8 blev Forebyggelses- og Seniorudvalget, efter sagen havde været til høring i Ældrerådet, forelagt tre modeller for afprøvning af indkøbsordninger udenfor den eksisterende ordning. Udvalget besluttede at udsætte sagen.

Administrationen har efterfølgende undersøgt hensigten med budgetteksten. Hensigten med teksten i Budgetaftalens pkt. IX er at understøtte den allerede eksisterende ordning, hvor borgere efter Serviceloven kan visiteres til hjælp til indkøb. Samtidig var hensigten at støtte de lokale købmænd.

Modeller indenfor den eksisterende ordning

Administrationen har undersøgt, om det er muligt at udvide målgruppen i den eksisterende ordning eller at støtte de lokale købmænd. Dette har ikke vist sig muligt, hvilket begrundes i:

Udvidelse af målgruppen i den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven § 83

For at være berettiget til indkøbsordning efter Serviceloven § 83 må borgeren ikke selv være i stand til at varetage indkøb som følge af nedsat funktionsevne eller sociale problemer.

Samtidig skal borgerne i en kommune som udgangspunkt modtage samme serviceniveau.

Det betyder, at det ikke er muligt, at udvide målgruppen til andre borgere end dem, der allerede bliver visiteret til den eksisterende ordning efter Serviceloven § 83. 

Økonomisk støtte til de lokale købmænd, der bringer varer ud

Der er fornyeligt indgået en ny kontrakt med leverandørerne af vareudbringning til borgere visiteret til indkøbsordning efter Serviceloven. En forhøjelse af satsen i denne kontrakt, vil ikke kunne betragtes som konkurrencedygtig, men derimod som direkte statsstøtte til en del af et erhverv, hvor andre direkte konkurrerende virksomheder ikke opnår den samme støtte fra Slagelse Kommune. En sådan støtte ville kunne falde ind under begrebet �ulovlig statsstøtte�, som er omfattet af reglerne i konkurrenceloven § 11a.

Ydermere kan økonomisk støtte til lokale købmænd stride mod forvaltningsretlige principper om økonomisk forsvarlig forvaltning.

Modeller udenfor den eksisterende ordning

Administrationen har, som alternativ til de manglende muligheder indenfor den eksisterende ordning, opstillet alternative modeller udenfor den eksisterende ordning.

Forebyggelses- og Seniorudvalget blev præsenteret for disse modeller på udvalgsmøde den 8. juni 2021. Modellerne præsenteres igen her:

Model A

Information om de nuværende indkøbsordninger med vareudbringning til ældre over 60 år i landdistrikterne. Der udarbejdes en folder, som omdeles.

Model B

Forsøgsordning med afhentning af borgere i eget hjem via Flextur.

Model C

Forsøgsordning med afhentning af borgere i eget hjem via dagligvarebutikken/købmanden.

Model D

Hjælp til at komme i gang med web-bestilling i borges eget hjem eller virtuelt.

Model E

Indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på udvalgsmøde den 5. april 2021 at sende de opstillede modeller i høring i Ældrerådet, og at administrationen skulle arbejde videre med en forsøgsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgerne (Model E). Samtidig ønskede Forebyggelses- og Seniorudvalget en sag til junimødet 2021 med model E og Ældrerådets input, som er givet i høringssvar den 27. april 2021.

Ældrerådets høringssvar

Ældrerådet påpeger følgende i deres høringssvar (bilag 1 og 2):

·         Der kan være udfordringer med opgaver, der udelukkende er baseret på frivillig arbejdskraft.

·         Et samarbejde med Intervare A/S bør undersøges.

·         Ældrerådet ønsker en kombination af model D (online bestilling) og E (indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere), evt. i et samarbejde med Frivilligcentret.

·         Model B (tilskud til flexture) bør også overvejes som forsøgsordning.

Samarbejde med frivillige

Administrationen har undersøgt andre kommuners erfaringer med ordninger, hvor frivillige hjælper ældre borgere med indkøb.

Sorø Kommune har gennem mange år haft en ordning, som fungerede godt. Ordningen ophørte på grund af tvivl om, hvorvidt GDPR-reglerne (persondataforordningen) kunne overholdes. Administrationen har efterfølgende undersøgt GDPR-reglerne, og det er lovligt at give personfølsomme oplysninger videre, når blot borgeren oplyses om det.

Næstved Kommune har haft et frivilligt indkøbskorps, som lukkede for ca. 4 år siden, da der ikke var nok frivillige. Ordningen var blandt andet en succes, fordi de frivillige frit kunne vælge, hvilken dagligvarebutik brugeren ønskede at få handlet ind hos. Ulempen er, at det kræver, at de frivillige tager imod kontanter, hvilket de frivillige i dag helst ikke vil. Køb på konto vil derfor være en forudsætning, og det vil udelukke de lokale lavpriskæder, da de typisk ikke tilbyder køb på konto. En del brugere af ordningen har efterfølgende taget kontakt til butikker, der bringer varer ud.

Administrationen har desuden været i kontakt med Røde Kors. Foreningen er interesseret i at mødes og drøfte opgaven yderligere. Røde Kors har i forvejen projektet Parat, hvor frivillige løser forskellige opgaver for personer, der står i en sårbar situation eller har et akut behov, men mangler et netværk tæt på. Det kan være opgaver som at købe ind, hente medicin eller lufte hund. Siden marts 2020 har 86 borgere og 122 frivillige i Slagelse Kommune deltaget i Parat. Røde Kors har erfaring med at passe på personfølsomme oplysninger, blandt andet gennem projekter som Vågetjenesten, telefonkæder og besøgsvenner. Administrationen har også været i dialog med Ældre Sagen. Ældre Sagen har behandlet ideen med at hjælpe ældre borgere med indkøb på et fælles møde. Ældre Sagen er kommet frem til, at de lige nu ikke er klar til at påtage sig denne vigtige opgave.

Administrationen har ligeledes kontaktet Frivilligcentret. Frivilligcentrets opgave er at støtte, synliggøre, udvikle og fremme frivilligheden og foreningslivet lokalt. Frivilligcenteret oplyser, at de ikke har ressourcer til at drive en ordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere.

Samarbejde med Intervare A/S

Intervare A/S er et supermarked, der har specialiseret sig i at levere dagligvarer til borgere, der har brug for hjælp til indkøb. Slagelse Kommune har en tilsvarende ordning med Min Købmand. Tilbuddet er kun til borgere, der er visiteret til indkøbshjælp efter Servicelovens §83. Det er derfor ikke relevant i forhold til målgruppen i denne sag.

Forslag til forsøgsordning til ældres indkøb udenfor eksisterende ordning og med Ældrerådets høringssvar indarbejdet

På baggrund af Ældrerådets høringssvar, har administrationen opstillet et forslag til en forsøgsordning med ældres indkøb, hvor Model E, Model B og Model D kombineres:

Model E – Frivillige hjælper ældre borgere med indkøb

Der afsættes 100.000 kr., der dækker udgifter til brændstof hos de frivillige.

Model B – Flextur til indkøb

Der afsættes 100.000 kr. En flextur under 10 km koster aktuelt 36-48 kr. pr. tur afhængig af startsted. Det svarer til, at omkring 26 borgere kan køre en tur en gang om ugen i et år, så længe turen er under 10 km.

Model D – Hjælp til online bestilling af dagligvarer

Der afsættes 300.000 kr., som dækker udgifter til løn og brændstof. Den medarbejder, der hjælper med online bestilling, skal samtidig have ansvaret for at koordinere alle tre ordninger.

Kriterier for at være med i ordningen

Administrationen foreslår følgende kriterier for at komme med i ordningen:

-      Borgeren skal være over 60 år.

-      Borgeren skal ikke kunne transportere sig selv til nærmeste dagligvarebutik eller have en samboende, der kan

-      Borgeren skal ikke være visiteret til vareudbringning efter Serviceloven §83.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-24

Serviceloven § 83

Forvaltningsretlige principper om økonomisk forsvarlig forvaltning

Konkurrenceloven § 11a

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Udvalget kan beslutte, om de 0,5 mio. kr. skal anvendes til en forsøgsordning med ældres indkøbsvaner udenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven eller afslå dette.

B.    Hvis udvalget beslutter, at anvende de 0,5 mio. til en forsøgsordning med ældres indkøbsvaner udenfor den eksisterende indkøbsordning, kan udvalget godkende forslaget om en forsøgsordning, der kombinerer model E, B og D, som det foreligger, eller komme med forslag til ændringer.

C.    Udvalget kan beslutte at sende sagen i høring i Handicaprådet, som foreslået af Ældrerådet.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det ikke er muligt, at anvende de 0,5 mio. kr., der er afsat i Budgetaftale 2021, indenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven.

Administrationen vurderer, at der kan etableres en ordning udenfor den eksisterende indkøbsordning, hvor en kombination af de tre modeller (Model E, B og D) giver mulighed for at afprøve forskellige forsøgsordninger og se hvilke ordninger, der fungerer godt. Samtidig giver kombinationen af ordningerne mulighed for at imødese forskellige behov hos borgerne.

Administrationen vurderer, at ordningen vil komme borgere med transportvanskeligheder både i landdistrikter og byområder til gavn, men ordningen vil ikke nødvendigvis bedre vilkårene for de lokale købmænd.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at der skal etableres en indkøbsordning udenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender en kombination af model E, B og D som forsøgsordning med ældres indkøbsvaner.

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender sagen i høring i Handicaprådet.

Bilag

330-2021-155944

Bilag 1 - Høringssvar

330-2021-155946

Bilag 2 - Artikel i Sjællandske den 15.9.2020

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 og At 2 - Udsættes til efter høring i Handicaprådet.

At 3 - Godkendt.

12. Implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen (B)

12.   Implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen (B)

Sagsnr.: 330-2020-29648               Dok.nr.: 330-2021-224444                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte om skærmbesøg skal implementeres i hele hjemmeplejen.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende tids- og procesplan for implementering af skærmbesøg i hele hjemmeplejen.

Sagens indhold

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 8. juni 2021 pkt. 10 blev udvalget orienteret om afprøvning af skærmbesøg i ét område i hjemmeplejen (område Halsskovvej). Afprøvningen har stået på siden november 2020.

I denne sag skal udvalget tage stilling til om hjemmeplejen skal arbejde videre med at implementere skærmbesøg i alle hjemmeplejeområder.

Formålet med skærmbesøg

Formålet med implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen er, at opnå kvalitets- og effektiviseringsgevinster. Skærmbesøg kan medvirke til, at borgeren oplever større frihed, mestrer sit eget liv bedre og kan klare hverdagens opgaver mere selvstændigt. Samtidig kan skærmbesøg betyde en mere effektiv og fleksibel tilrettelæggelse af udvalgte hjemmeplejeydelser.

Evaluering af skærmbesøg i område Halsskovvej og erfaringer fra andre kommuner

Evalueringen af skærmbesøg i område Halsskovvej og erfaringer fra andre kommuner viser, at skærmbesøg har en række positive gevinster for både borgere og medarbejdere. I hjemmeplejen i Slagelse angav borgerne, at skærmbesøg generelt giver dem mere frihed og selvstændighed, mens medarbejderne bl.a. angav fleksibilitet og effektivitet som positive gevinster. Enkelte medarbejdere angav, at teknikken kunne drille og at de ikke har samme muligheder for at hjælpe med småting, som ved et fysisk besøg.

Gevinster ved skærmbesøg

-      Skærmbesøg understøtter den rehabiliterende tilgang til borgerne

-      Skærmbesøg giver frihed for borgeren fx behøves borgeren ikke vente på at hjemmeplejen kommer på besøg

-      Borgerne kan bruge skærmen til at blive kontaktet af pårørende og venner

-      Skærmen giver bedre mulighed for tværfaglig sparring hos borgeren fx kan sygeplejen deltage over skærm, mens hjemmeplejen er på besøg hos borger

-      Skærmbesøg kan af hjemmeplejen foretages i omgivelser, som kan være relevante for borgeren, fx kan plejen vise naturens gang for borgere, der ikke har mulighed for at forlade sit hjem

-      Skærmbesøg kan lette medarbejdernes arbejdsdag ved at spare dem for transport og give mulighed for at tilrettelægge besøg mere fleksibelt

-      Skærmbesøg kan være med til at løse rekrutteringsudfordringer, fordi et skærmbesøg tager kortere tid og ikke har transporttid som ved et fysisk besøg, og derved frigiver skærmbesøg medarbejderressourcer.

Opmærksomhedspunkter ved skærmbesøg

-      Skærmbesøg må ikke forringe borgerens oplevede kvalitet af ydelsen

-      Fysiske besøg er fortsat vigtige i forhold til at opbygge relationer og observation af borgerens tilstand

-      Succesfuld implementering kræver stabil drift af teknologien, samt at medarbejdere og borgere opkvalificeres og involveres i brug af teknologien.

Hvilke ydelser leveres som skærmbesøg?

Afprøvningen i område Halsskovvej viser at størstedelen af de ydelser, der leveres som skærmbesøg er medicingivning. Resten af ydelserne leveret over skærm fordeler sig hovedsageligt på udskillelser (fx toiletbesøg), personlig hygiejne og tilsyn/omsorg, mens en mindre del fordeler sig på anretning/tilberedning af mad og praktisk hjælp.

Hovedparten af borgere, der modtager skærmbesøg får samtidig fysiske besøg dagligt. I gennemsnit blev 25% af borgerens samlede besøg omlagt til skærmbesøg svarende til 13% af den visiterede tid til borgeren (opgjort i perioden den 19.7 til 15.8 2021).

Hvor mange borgere kan få gavn af skærmbesøg?

I område Halsskovvej modtog gennemsnitlig 9,3% af borgerne skærmbesøg (opgjort i perioden den 19.7 til 15.8 2021).

Med antagelse af at den samme fordeling gør sig gældende i resten af kommunens hjemmeplejeområder svarer det til, at omkring 194 borgere i den samlede hjemmepleje kan få gavn af skærmbesøg.

Inddragelse af borgerne

Hjemmeplejeydelser leveret over skærm er et tilbud til borgerne, og dermed ikke en ydelse borgeren automatisk bliver visiteret til. De fleste starter med et enkelt besøg over skærm og fortsætter med fysiske besøg ved siden af. Efter afprøvning ønsker nogle borgere, at flere af deres besøg skal foregå over skærm, mens andre ønsker kun at modtage fysiske besøg. På den måde sker brugen af skærmbesøg altid i dialog mellem medarbejderne med deres faglige vurdering og borgeren med deres personlige oplevelse.

Forventet tids- og procesplan for implementering af skærmbesøg i hele hjemmeplejen

Efterår 2021:

Fortsat drift af skærmbesøg i område Halskovvej.

Kontakt til udbudsafdelingen i forhold til planlægning af udbud

Forår 2022:

Implementering i hjemmeplejeområde nr. 2

Efterår 2022:

Implementering i hjemmeplejeområde nr. 3

Gennemførelse af udbud

2023-2025:

Gradvis implementering i resterende hjemmeplejeområder afhængigt af resultat af udbud.

Velfærdsteknologisk strategi

Implementering af skærmbesøg medvirker til at indfri målene i Slagelse Kommunes Velfærdsteknologiske strategi 2020-2023. Målene i strategien er:

-      Dække konkrete behov hos borgeren eller medarbejderen

-      Sikre borgerens selvstændighed og værdighed

-      Øge borgerens og medarbejderens tryghed

-      Intensivere og sikre kvaliteten i indsatsen, så flest mulige borgere får gavn af velfærdsteknologi.

Opfølgning og evaluering

Der vil blive foretaget løbende opfølgning og evaluering for hvert hjemmeplejeområde, der implementerer skærmbesøg.

Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres årligt i implementeringsperioden.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:


A. Udvalget kan godkende, at skærmbesøg implementeres i hele hjemmeplejen
B. Udvalget kan godkende tids- og procesplan for implementering af skærmbesøg i hele hjemmeplejen eller komme med ændringsforslag til tids- og procesplanen.

Vurdering

Administrationen vurderer, at skærmbesøg støtter op om rehabilitering som metodisk tilgang til levering af hjemmeplejeydelser, og at skærmbesøg i hjemmeplejen har potentiale til at udbredes til flere områder.

Administrationen vurderer, at der er positive gevinster for både borgerne og for kommunens ansatte, ligesom implementering af skærmbesøg kan medvirke til løsning af rekrutteringsudfordringer i hjemmeplejen.

Administrationen vurderer, at de positive gevinster forudsætter en trinvis og håndholdt implementeringsindsats, hvor de nye arbejdsgange igangsættes, fastholdes og finpudses over tid.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Nuværende udgifter forbundet med implementering og drift af skærmbesøg

Indledende ekstern implementeringsbistand, herunder opkvalificering af medarbejdere pr. hjemmeplejeområde : 100.000 kr. (engangsbeløb)

Driftsudgifter pr. hjemmeplejeområde (leje af 20 tablets og licenser til app): 180.000 kr. årligt.

Udgifter ved implementering af skærmbesøg i alle hjemmeplejeområder

Hvis skærmbesøg skal implementeres i alle hjemmeplejeområder, vil den samlede udgift overstige udbudsgrænsen, og der skal laves et udbud.

Derfor kan der på nuværende tidspunkt ikke laves et præcist estimat af den samlede årlige udgift, hvis alle hjemmeplejeområder skal implementere skærmbesøg. Ud fra udgifterne til område Halskovvej vil et forsigtigt estimat være omkring 1.3-2.0 mio. kr. årligt i driftsudgifter og omkring 1 mio. kr. til implementering (engangsbeløb).

Det forventes, at udgiften til implementering og drift vil balancere med den økonomiske besparelse, der vil være pr. leveret ydelse over skærm.

Den estimerede udgift omfatter ikke udgifter til intern implementering og support. Der skal afsættes tid hos ledere og medarbejdere til introduktion og opfølgning på brugen af skærmbesøg samt tid til support af det tekniske udstyr, ligesom velfærdsteknologisk enhed tilrettelægger en løbende og håndholdt implementeringsindsats gennem implementeringsperioden.

Tværgående konsekvenser

Erfaringerne fra implementering af skærmbesøg i andre kommuner viser, at skærmbesøg har potentiale til at kunne udbredes til serviceydelser på Handicap- og Psykiatriområdet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender implementering af skærmbesøg i hele hjemmeplejen.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender tids- og procesplan for implementering af skærmbesøg i hele hjemmeplejen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 - Godkendt med bemærkningen om, at skærmbesøg skal være frivilligt for borgere.

At 2 - Godkendt.

13. Igangsættelse af bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (B, E)

13.   Igangsættelse af bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (B, E)

Sagsnr.: 330-2020-132542             Dok.nr.: 330-2021-223382                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvilke bevægelsesindsatser der skal igangsættes på dagtilbuds- og skoleområdet for de 5 mio. kr. fra pkt. 7 i budgetaftalen 2021-2024, samt hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse. Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

Efter initiativsagen vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august 2020 procesplan for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10. august 2020). På baggrund af en bred involvering af aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet blev Børne- og Ungeudvalget i juni 2021 orienteret om status på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler gennem BiDS baseline (sag 562, den 6. juni 2021).

I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021–2024 har Byrådet afsat 5 mio. kr. til implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler med fokus på at sikre processen samt understøtte lærere og pædagoger i arbejdet med bevægelse og leg. Byrådets ambition er endvidere, at arbejdet med bevægelse skal bidrage til at sænke skolefraværet med 2 %-point over de næste 3 år.

I forhold til skolefravær, så er det med afsæt i BiDS baseline vigtigt at understrege, at der ikke er en direkte sammenlignelighed mellem bevægelse og skolefravær. Fraværsproblematikker er komplekse, og der er ofte flere faktorer, som kræver et løft for at få eleverne i trivsel. På den baggrund vil bevægelse ikke alene kunne bidrage til at sænke fraværet, men bevægelse vil sammen med øvrige faktorer kunne bidrage positivt til problematikken.

Med afsæt i de tværgående opmærksomhedspunkter fra BiDS baseline (se side 5 i pixiudgaven i bilag 1), prioriteringen jf. pkt. 7 i budgetaftalen og opmærksomheden på kommunens fraværsproblematikker har administrationen udarbejdet en række forslag til bevægelsesindsatser samt til opfølgning på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler.

Forslag til bevægelsesindsatser:

I nedenstående tabel er bevægelsesindsatserne præsenteret overordnet (se uddybende beskrivelser i bilag 2).

Bevægelsesindsats

Overordnet beskrivelse

Økonomi

Pulje til krop, sanser og bevægelse på       dagtilbudsområdet

 

Puljen giver dagtilbuddene mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer.

500.000 kr.

Pulje til bevægelse på       skoleområdet

Puljen giver skolerne mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer.

500.000 kr.

Pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab

Gennem puljen kan idræts- fritidslivet i samarbejde med dagtilbud og skoler søge støtte til at igangsætte bevægelsesinitiativer, som styrker samarbejdet.

200.000 kr.

Kompetenceudviklingsindsats for dagtilbudsområdet

Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, videndeling og erfaringsudveksling gennem bevægelsesnetværk på dagtilbudsområdet og inspirationsforum på Aula.

950.000 kr.

Kompetenceudviklingsindsats for skoleområdet

Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, bevægelsesnetværk for skoleområdet og inspirationsforum på Aula.

950.000 kr.

Frikvartersindsats med fokus på skoletrivsel og bevægelse

Indsatsen består af styrkelse af arbejdet med lege- og trivselsagenter samt lokale udviklingsforløb, hvor der arbejdes med frikvartererne som arena for at højne skoletrivsel og bevægelse.

150.000 kr.

Bevægelsesindsats i udskolingen

Indsatsen udvikles, konkretiseres og eksekveres af Slagelse Kommunale Elevråd ud fra formålet om mere bevægelse i skoledagen for udskolingen.

150.000 kr.

Bevægelsesindsats på klubområdet

Indsatsen består af bevægelsesevents på klubområdet samt en struktureret ’Åben Hal’ indsats på tværs af klubber og idræts- og fritidslivet.

150.000 kr.

Tidlig forebyggende indsats på almenområdet med fokus på leg, bevægelse og motorik

Indsatsen består af kompetencegivende forløb for vuggestuer og senere børnehaver med fokus på motorik, leg og bevægelse, styrket samarbejde om forebyggelse på tværs af motorikkonsulenter, sundhedsplejersker og pædagogisk personale, oplysnings- og vejledningsmateriale bl.a. målrettet forældre, styrket brobygning fra hjem til dagtilbud og fra dagtilbud til skole.

1.200.000 kr.

Strategiforløb med Dansk Skoleidræt

Indsatsen består af et forløb med Dansk Skoleidræt, som munder ud i en kommunal strategi og retning for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Strategien og retningen skal understøtte dagtilbud og skoler i forhold til at handle og agere meningsfuldt lokale og matrikelnært.

100.000 kr.

Kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale

Indsatsen har fokus på videndeling på tværs gennem bevægelseskonferencer, og på at skabe en narrativ fortælling og et overordnet visuelt udtryk for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Dette skal bidrage til at understøtte et kontinuerligt fokus på bevægelse lokalt samt nationalt.

150.000 kr.

I alt

 

5.000.000 kr.

Det gør sig gældende for alle indsatser, at de løbende vil blive tilpasset, så de bliver ved med at give mening for aktørerne på dagtilbuds- og skoleområdet. Dette sker bl.a. gennem kontinuerlig dialog med bevægelsesnetværk og ledernetværk på dagtilbuds- og skoleområdet.

Forslag til opfølgning på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler

Overordnet vil opfølgningen på arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet blive tænkt ind i den eksisterende opfølgning.

På dagtilbudsområdet vil fokus på bevægelse så vidt som muligt følges gennem arbejdet med læreplanstemaet ’krop, sanser og bevægelse’ og de eksisterende pædagogiske tilsyn. På skoleområdet vil fokus på bevægelse blive tænkt ind i den fremadrettede opfølgning og sparring med skolerne.

Der vil blive udarbejdet en årlig status på bevægelsesindsatserne til det politiske niveau.

For at skabe en markedsplads for deling af viden, erfaringer og inspiration på tværs vil administrationen igennem løbende dialog og sparring med relevant fagligt personale vurdere behovet for en eller flere bevægelseskonferencer i perioden 2021-2024.

Effekten af bevægelsesindsatserne vil sidst følges gennem eksisterende undersøgelser af motorik, overvægt, trivsel, skolefravær samt idræts- og fritidsaktivitet. Her må det dog tages i betragtning, at flere faktorer spiller ind, hvorfor udviklingen ikke alene vil kunne tilskrives arbejdet med bevægelse. Der vil ligeledes gå nogle år, før effekten af bevægelsesindsatserne fx med fokus på tidlig, forebyggende indsats vil kunne ses.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvorvidt forslagene til bevægelsesindsatser og opfølgningen heraf skal igangsættes på dagtilbuds- og skoleområdet.

Fordelene ved de foreslåede bevægelsesindsatser er, at de tager afsæt i dagtilbuds- og skoleaktørernes ønsker og behov. Derudover tager indsatserne højde for de tværgående opmærksomhedspunkter for arbejdet med bevægelse præsenteret i BiDS baseline på sag 562 den 6. juni 2021. Indsatserne tager endvidere højde for, at dagtilbud og skoler kan arbejde med bevægelse på den måde, som giver mening lokalt og matrikelnært. Fokus på det decentrale arbejde med indsatserne og forankringen heraf understøtter organisationens arbejde med �Kommune på ny måde�. Opfølgningen af bevægelsesindsatserne er endvidere tænkt ind i den eksisterende opfølgning. Konsekvenserne ved at godkende igangsættelsen og opfølgningen af de foreslåede bevægelsesindsatser er, at det efter budgetaftaleperioden må overvejes, hvordan de gode erfaringer og initiativer bedst muligt sættes i drift.

Kultur- og Fritidsudvalget kan tage sagen til efterretning.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en struktureret og helhedsorienteret indsats er afgørende for at øge bevægelsesniveaet og trivslen blandt børn og unge. Der er behov for en tidlig og forebyggende indsats, da flere børn allerede er udfordret af overvægt og manglende motoriske kompetencer ved skolestart. Ligeledes vurderer administrationen, at inddragelse af fagligt personale i beslutninger omkring eksempelvis en bevægelseskonference eller lignende tiltag er afgørende for, at skabe relevans, aktualitet og ejerskab for arbejdet med bevægelse.

Forslagene til bevægelsesindsatser tager højde for kommunens udfordringer i forhold til bl.a. motorik og overvægt, ønsker og behov fra dagtilbuds- og skoleområdet, de tværgående opmærksomhedspunkter for arbejdet med bevægelse fra BiDS baseline og sammenhængen til eksisterende indsatser. Derudover understøtter indsatserne budgetaftalens fokus på at understøtte processen og medarbejderne i forhold til arbejdet med bevægelse og leg.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget godkender igangsættelsen af de foreslåede bevægelsesindsatser samt forslaget til, hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetskemaet nedenfor ses en oversigt over det forventede økonomiske forbrug i perioden fra 2021-2023.

Indsats

I alt 2021-2023

2021

2022

2023

Pulje til dagtilbudsområdet

500.000

100.000

200.000

200.000

Pulje til skoleområdet

500.000

100.000

200.000

200.000

Pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab

 

200.000

 

50.000

 

75.000

 

75.000

Kompetenceudviklingsindsats på dagtilbudsområdet

 

950.000

 

100.000

 

450.000

 

400.000

Kompetenceudviklingsindsats på skoleområdet

 

950.000

 

100.000

 

450.000

 

400.000

Frikvartersindsats med fokus på skoletrivsel og bevægelse

 

150.000

 

20.000

 

65.000

 

65.000

Bevægelsesindsats i udskolingen

150.000

25.000

75.000

50.000

Bevægelsesindsats på

klubområdet

 

150.000

 

20.000

 

65.000

 

65.000

Tidlig forebyggende indsats på almenområdet med fokus på leg, bevægelse og motorik

 

 

1.200.000

 

 

100.000

 

 

550.000

 

 

550.000

Strategiforløb

100.000

25.000

75.000

0

Kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale

 

150.000

 

0

 

75.000

 

75.000

Forbrug

5.000.000

670.000

2.265.000

2.065.000

Restbudget

 

4.330.000

2.065.000

0

Tværgående konsekvenser

Det fremadrettede arbejde med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet tager afsæt i Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og koordineres løbende med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender igangsættelse af de foreslåede bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet for de 5 mio. kr. fra pkt. 7 i budgetaftalen 2021-2024 samt forslaget til, hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse.

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager sagen til efterretning.

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Godkendt.

Udvalget anbefaler en vedvarende, praksisorienteret kompetenceudvikling med afsæt i lokale behov og bred deltagelse fra hver enkelt virksomhed. Udvalget følger løbende indsatserne og resultaterne heraf.

Der planlægges endvidere en bevægelseskonference med fokus på videndeling.

Bilag

330-2021-187248

Bilag 1 - BiDS baseline pixiudgave

330-2021-324214

Bilag 2 - Uddybende beskrivelser af bevægelsesindsatser

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 - Taget til efterretning.

14. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

14.   Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2020-157396             Dok.nr.: 330-2021-336968                                          Åbent

Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte eventuelt input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigt over kommende sager til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møder, denne ses i bilag 1. I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med input til emner eller dagsordenpunkter, der ønskes behandlet på kommende møder.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte input og dagsordenspunkter til kommende møder.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Forebyggelses- og Seniorudvalget har input til kommende møder og/eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter. Med det mål, at skabe yderligere mulighed for planlægning af kommende udvalgsmøder, vil administrationen til mødet i april udarbejde årsplan over de pt. kendte sager for hele 2021

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/ dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-341199

Bilag 1 - Forebyggelses- og Seniorudvalgets sagsoversigt og aktiviteter 5.10

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

Sagen vedr. Boligstrategien kommer på udvalgsmødet i november.

Udvalget ønsker på næste møde en drøftelsessag om huslejestigningen på Quistgården.

Ældrerådet inviteres til dialogmøde ultimo november 2021.

15. Gensidig orientering (O)

15.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-8567                 Dok.nr.: 330-2021-325190                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

1.    Orientering fra udvalgets formand

2.    Orientering fra udvalgets medlemmer

3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 - Taget til efterretning.

16. Pressemeddelelser (B)

16.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                   Dok.nr.: 330-2021-325093                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 - Der er ingen pressemeddelelser til udsendelse.

17. Godkendelse af referat (B)

17.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-8504                 Dok.nr.: 330-2021-325085                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelse- og Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender referatet.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

Godkendt.