Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 2. maj 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-96753               Dok.nr.: 330-2015-703434                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2016 for Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

2.      Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2016 for Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2016-22861               Dok.nr.: 330-2016-176549                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2016.
Handicap- og Psykiatriudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i en samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 16,1 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 5,8 mio. kr.  Bilag 1A angiver nærmere specifikation af forbruget vedr. driftsudgifter. Det bemærkes, at overførsel af merforbrug på 20,2 mio. kr. på Myndighedsområdet fra 2015 til 2016, som blev godkendt af Byrådet den 29. marts 2016, er indeholdt i det korrigerede budget.
Det samlede merforbruget på 19,5 mio. kr. på de 2 Myndighedsområder er sammensat således:
Overført underskud vedr. 2015:                                            - 20,2 mio. kr.
Mindreforbrug 2016 Myndighed Handicap og Psykiatri               0,1 mio. kr.
Mindreforbrug 2016 Myndighed Misbrug                                  0,6 mio. kr.
I alt merforbrug                                                                   -19,5 mio. kr.
Det samlede mindreforbrug på virksomhedsområdet er på 3,4 mio. kr.
I budgetopfølgningen indgår bilagene fra månedsopfølgningen. Der vil derfor ikke blive udarbejdet en selvstændig sag vedrørende månedsrapporteringen for marts. Uddybende kommentarer fremgår af bilagene (bilag 1A og 2)
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ bilag 2 er der fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
I tilfælde af afvigelser mellem korrigeret budget og forventet forbrug henvises til de udarbejdede handleplaner (bilag 3, 4, 5)
På Handicap- og Psykiatriudvalgets temamøder i maj og juni, drøftes processen for Myndighed for Handicap og Psykiatris overførte merforbrug fra 2015. Den efterfølgende klarlagte proces for merforbruget behandles på udvalgets ordinære møde i juni.
Vurdering
Det er administrationens samlede vurdering, at der ud fra det nuværende aktivitetsniveau og de nu kendte priser, vil være budgetoverholdelse i 2016. Der forventes ligeledes budgetoverholdelse vedrørende anlægsudgifter hvor mindreforbruget i 2016 forudsættes overført til 2017 til færdiggørelse af anlæg af 25 boliger til voksne med autisme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der fremlægges ingen forhold vedr. ansøgning om tillægsbevillinger. Ingen yderligere bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Vedr. ændring af kompetence vedr. tildeling af støtte efter § 85 er gennemført bevillingsændring ved flytning af 7,7 mio. kr. fra Handicap og Psykiatriudvalget til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. Der er i de viste tal for forventet regnskab 2016 taget hensyn til forbruget, således at udgiften er henført til det fagudvalg der råder over bevillingen, indtil endelig overførsel af udgiften er gennemført.
Indstilling
Økonomidirektøren og Centerchef for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at budgetopfølgningen ultimo marts 2016 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Når ordningen med Vasac og de 75 borgere er endelig afviklet vil regnskabet blive gennemgået og fremlagt i Udvalget. Her vil det undersøges, hvordan et eventuelt underskud finansieres. SF og A ønsker at finansieringen findes udenfor VASAC.
Godkendes og sendes videre til Byrådet via Økonomudvalget.

3. Projekt Ressourcer i spil - bliv agent i eget liv (B)

3.      Projekt Ressourcer i spil - bliv agent i eget liv (B)

Sagsnr.: 330-2012-34334               Dok.nr.: 330-2016-164769                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Hjernens Hus på CSU har søgt Fremfærds om midler til projektet ”Ressourcer i spil – bliv agent i eget liv”. Puljen er afsat til projekter der sætter voksne borgere med komplekse problemstillingers ressourcer i spil. Fremfærd har bevilget CSU 208.000 kr. til projektet.
Fremfærd
Fremfærd er et partssamarbejde mellem KL og Forhandlingsfællesskabet.
Fremfærd vil - indenfor de rammer og med de målsætninger, som besluttes af kommunalbestyrelsen og fastsættes af lovgivningen - medvirke til udviklingen af fremtidens kommuner, hvor borgernes og medarbejdernes ressourcer er drivkraften, og hvor kommunen er en aktiv medspiller i et stærkt og forpligtende lokalsamfund.
Partssamarbejdet Fremfærd blev etableret som en del af overenskomst 2013 og videreføres i overenskomst 2015.
Baggrund for projektet
I Slagelse kommune har vi udarbejdet en strategi for en sammenhængende, helhedsorienteret og videns baseret indsats i rehabiliteringen af borgere med hjerneskader, vi kalder den ”Vejen ind”. Erfaringerne herfra er gode, men kan udbygges og gøres gældende i forhold til andre borgere og medarbejdere.
Slagelse kommune oplever en stigning i antallet af borgere med komplekse problemer, dobbeltdiagnoser, ringe eller ingen uddannelse og svage netværker. Samtidig er Slagelse en kommune med stærke faglige miljøer, på misbrugsområdet, på psykiatriområdet, på hjerneskadeområdet her gælder det både rehabilitering og jobskabelse.
Alle disse forudsætninger vil CSU spænde for et udviklingsprojekt, der vil, designe og organisere velfærd sammen med borgeren og dermed sætte borgerens ressourcer i spil.
Målgruppe for projektet
Borgere med følger efter erhvervet hjerneskade og andre neurologiske problemer. De fleste i målgruppen vil desuden have misbrugsproblemer og/eller psykiske lidelser samt problemer som er samlet i KRAM-faktorerne.
Borgere, der deltager i nærværende projekt, er i berøring med flere forvaltningsområder:
Sundhed & Omsorg, Handicap & Psykiatri, Rådgivning & Udbetaling, Børn og Unge samt Beskæftigelse og Integration, og dermed medarbejdere med forskellig uddannelsesmæssig baggrund. Det drejer sig om speciallærere, pædagoger, socialrådgivere, fysio- og ergoterapeuter, logopæder, neuropsykolog, klinisk diætist, hjemmepleje og sygepleje.
Pårørende til borgerne vil indgå som væsentlige samarbejdsparter i projektet. Dels som støtte til den ramte og dels i forhold til at afdække, hvilken betydning det spiller, når den pårørende er involveret i processen. Pårørende dækker i denne forbindelse over ægtefælle, hjemmeboende og udeboende børn, samt personer i den nære omgangskreds der kan have betydning for borgerens fremdrift.
Projektets formål
Projektet fokuserer på 4 niveauer. Et kortsigtet og langsigtet mål på det individuelle niveau – borgeren, og et kortsigtet og langsigtet mål på det overordnede og strategiske niveau – den tværfaglige indsats.
Som det er nu møder borgeren oftest op til en samtale med fagpersonen, på fagpersonens ”hjemmebane”. Mange borgere føler sig trykket i denne kontekst, en situation der snarere begrænser end udfolder borgerens ressourcer og tro på egne færdigheder.
CSU vil gennem projektet skabe nye handlingsarenaer og samtalemetode, ved at gå ud i den virkelige verden, hvor der foregår mere handleprægede aktiviteter, f.eks. på et vandrehjem, en campingplads, et produktionssted, en familie camp eller lignende. I dette miljø vil CSU placere samtalen mellem borger og fagperson, tilrettelægge et undersøgelsesforløb, en behandling eller undervisning.
Projektperiode
Projektet løber fra september 2015 til og med oktober 2016.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen vil anbefale at projektet godkendes
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Specialundervisning (CSU) er bevilget 208.000 kr. af Fremfærd til gennemførelse af projekt ”Ressourcer i spil – bliv agent i eget liv”. Projektmidlerne bliver udbetalt af 2 omgange. Halvdelen af projektmidlerne udbetales til CSU, når Fremfærd har modtaget det udfyldte og underskrevne budgetskema. Den anden halvdel udbetales, når projektet er endeligt afsluttet.
Der ansøges om en indtægtsbevilling til indtægterne fra Fremfærd og en udgiftsbevilling til brug for afholdelse af udgifterne i forbindelse med projektet. Netto giver bevillingen nul.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift - indtægter
4.1
-208
 
 
 
Drift – udgifter
4.1
208
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
0
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at der gives en indtægtsbevilling på -208.000 kr. og en udgiftsbevilling på 208.000 kr. til budget 2016 til politikområde 4.1 Handicap og Psykiatri på enhed 12305 Projekter under Center for Handicap og Psykiatri, sted 559052 CSU Projekt Ressourcer i spil – bliv agent i eget liv.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Meddelelser (O)

4.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2015-96942               Dok.nr.: 330-2016-72486                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1. KL´s Social- og Sundhedspolitiske Forum den 12. – 13. maj 2016
2. Status på organisering.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
3) Status på Torvegade efter TAO og Bygningsdrift
4) Orientering om udregningsmetode af Aflastningsdøgn
5) App-værksted åbnes den 2 . maj 2016 på Erhvervsakademiet
Orienteringerne tages til efterretning.

5. Eventuelt (O)

5.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2013-114301             Dok.nr.: 330-2016-72562                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Intet