Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 6. marts 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2017-133615                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

2. Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

2.      Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-11650               Dok.nr.: 330-2017-91653                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2016. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2017.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2016 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 20. marts 2017 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 27. marts 2017.
Rammeaftalen:
En del virksomhederne under Center for Handicap- og Psykiatri er takstfinansieret, og taksterne beregnes i henhold til rammeaftalen mellem Region Sjælland og kommunerne i Region Sjælland.
Reglerne på rammeaftaleområdet omkring overførsel af over-/underskud er jf. nedenstående:
· Ved merforbrug op til 5 % af nettobudgetrammen overføres merforbruget til virksomheden. Den del af merforbruget, der overstiger 5 % indregnes i taksterne senest 2 år efter det er opstået, dvs. i taksterne for 2018.

· Ved mindreforbrug kan der maksimalt overføres 5 % af nettobudgetrammen til virksomheden. Mindreforbrug udover de 5 % indregnes i taksterne senest 2 år efter det er opstået, dvs. i taksterne for 2018.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2016 viser for drift et samlet forbrug på 385 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 378,9 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2016
Regnskab 2016
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
4.1 Handicap og Psykiatri
 
 
 
Serviceudgifter
385,4
388,8
-3,4
Overførselsudgifter
4,6
5,6
-1,0
Særligt dyre enkeltsager
-6,7
-5,9
-0,8
Ældreboliger
-3,8
-3,4
-0,4
Total
379,5
385,0
-5,5
Merforbruget på 5,5 mio. kr. fordeler sig på nedenstående hovedområder:
Myndighed for Handicap og Psykiatri                             -1,9 mio. kr.
Myndighed for Rusmiddel                                             0,7 mio. kr.
Virksomheder                                                           -3,0 mio. kr.
Øvrige tværgående enheder                                        -1,4 mio. kr.
I alt                                                                                        -5,5 mio. kr.
Regnskabet vedr. Myndighed for Handicap og Psykiatri viser et resultat der er 2,1 mio. kr. større end forventet pr. 30.september 2016. De 2,1 mio. kr. vedr. primært et merforbrug vedr. aktivitets- og samværstilbud efter § 104.
Ved budgetopfølgningen pr. 30. september 2016 var der forventet et mindreforbrug på Myndighed for Handicap og Psykiatri på i alt 0,227 mio. kr.
Til imødegåelse af tidligere års strukturelle merforbrug er Myndighed for Handicap og Psykiatri tilført en bevilling på brutto 26,1 mio. kr. i budget 2016 og fremover i forbindelse med budgetaftalen for budget 2016-2019.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2015
til 2016
Overføres
fra 2016
til 2017
Tilføres
kassen
4.1 Handicap og Psykiatri
-16,1
-3,9
-0,4
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Bemærkninger vedr. 4 virksomheder med merforbrug i 2016:
Virksomhederne Socialpsykiatrisk Center Slagelse med merforbrug – 1,536 mio. kr., VASAC med merforbrug – 0,499 mio. kr., Specialcenter Vest med merforbrug – 1,617 mio. kr. samt Specialcenter Øst med merforbrug -2,509 mio. kr. har alle igangværende, godkendte handleplan for imødegåelse af konstaterede merforbrug.
Specialcenter Vest, Specialcenter Øst og VASAC har iværksat 2 årige handleplaner og forventer at indhente det resterende merforbrug i 2017 jævnfør deres handleplan. Socialpsykiatrisk Center Slagelse fik overført et merforbrug på 0,531 mio. kr. fra regnskab 2015. Det forventede merforbrug er steget med 1 mio. kr. Grunden til merforbruget skyldes en verserende sag på Århusvej, som har resulteret i, at der ved årets udgang er 10 ledige almene lejeboliger (ABL§105) ud af 12 pladser.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2016 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 7,9 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 7,2 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio.kr.
Overføres
fra 2016
til 2017
4.1 Handicap og Psykiatri
7,9
Bemærkninger vedr.  uforbrugte anlægsmidler i 2016:
Mindreforbruget knytter sig primært til anlægsarbejdet vedrørende etablering af 25 boliger til voksne med autisme, hvor der er et mindreforbrug på 6,385 mio. kr. De 25 boliger tages i brug den 1. marts 2017. Yderligere er et mindreforbrug på 1,298 mio. kr. vedr. reetableringer af pavilloner ved Forsorgshjemmet Toften. Pavillonerne er taget i brug medio februar 2017. Begge de to mindreforbruget anvendes til afsluttende betalinger primo 2017,
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2016 til 2017 som angivet i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres merforbrug på netto 3,9 mio. kr. fra 2016 til 2017.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 7,9 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.1
-3.888
-274
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
4.1
7.928
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-4.040
274
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2016 tages til efterretning
2.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 4.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et merforbrug på i alt 3,888 mio. kr. Herudover indgår 0,274 mio. kr. i takstberegningen for 2018 jf. reglerne om rammeaftaleområdet.
3.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 4.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 7,928 mio.kr.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orienteringen blev taget til efterretning.
At 2 og At 3 anbefales.

3. Lukning af Klubben CSU - Slagelse (B)

3.      Lukning af Klubben CSU - Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-8902                 Dok.nr.: 330-2017-119701                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatri Udvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Efter sommerferien 2016 har Klubben under CSU oplevet en relativ stor elevnedgang og frafald på grund af andre tilbud til målgruppen. Klubben er budgettet til 8 heltidspladser og 3 halvdagspladser. Siden efteråret 2016 er der kun 4 heltidspladser og 2 halvdagspladser der har været anvendt og pr. 1. februar 2017 er yderligere en halvdagsplads opsagt. Det har således ikke siden oktober måned 2016 været muligt at skabe et tilstrækkeligt aktivt ungemiljø i Klubben, som naturligt nok i samme periode har genereret et underskud. Efter sommerferien i 2017 er der p.t kun tilmeldt 1 elev, hvilket er meget usædvanligt på dette tidspunkt af året.
Klubben har eksisteret i godt 12 år som et klubtilbud til unge der har brug for et socialpædagogisk tilbud i eftermiddagstimerne samt i ferier. Klubbens pædagogiske profil er arbejdet med relationer, kommunikation, indflydelse på eget liv, udvikling af en voksenidentitet. Desuden arbejdes der med de unges fritidsliv og interesser i denne sammenhæng.
Klubben har i dens eksistensperiode haft en fin belægningsprocent, men på grund af den manglende efterspørgsel af tilbuddet indstilles dette til lukning ved skoleåret 2016/2017 afslutning.
Retligt grundlag
Tilbuddet er godkendt som Klubtilbud med pladser efter Servicelovens §§ 36 og 104.
Handlemuligheder
Ledelsen af CSU har søgt at udvikle Klubtilbuddet til en bredere målgruppe, herunder at skabe et Klubtilbud for elever i både STU- erhverv og i STU- ungdom. Dette har dog ikke medført den ønskede effekt med en øget tilgang af elever til Klubben.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Klubben nedlægges ved skoleåret 2016/2017 afslutning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Klubbens personale som sideløbende varetager funktioner i STU, er varslet ned i tid eller har fået tilbudt andre jobfunktioner i STU.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn– og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Klubben under CSU lukkes med virkning pr. 1. juli 2017.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

4. Pujle til Nye veje til aktiviteter og ledsagelse for personer med handicap (B)

4.      Pujle til Nye veje til aktiviteter og ledsagelse for personer med handicap (B)

Sagsnr.: 330-2017-16281               Dok.nr.: 330-2017-134121                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Som led i satspuljeaftalen på det sociale område for 2015 er der afsat 14,55 mio. kr. i 2017 til en ansøgningspulje for at fremme ”Nye veje til aktiviteter og ledsagelse for personer med handicap”. Formålet med ansøgningspuljen er at styrke kommunernes mulighed for at iværksætte, udbrede og afprøve nye initiativer rettet mod samvær og aktiviteter for mennesker med handicap. Projekterne skal styrke målgruppens muligheder for at have aktive, selvstændige liv og deres muligheder i samfundet.
De nye initiativer skal være et supplement til de socialpædagogiske indsatser, som kommunerne skal levere som en del af deres kerneydelse. Midlerne skal anvendes i perioden 1. maj 2017 til 31. december 2017. Der er ansøgningsfrist d. 23. marts 2017.
Specialcenter Slagelse påtænker, at ansøge puljen til:
· Indkøb af kørestolscykler til centrets aktivitets- og samværstilbud i Slagelse og Skælskør.
· Indkøb af IPads – som kan anvendes til vejviser og billeddokumentation m.v.
· Intro og uddannelse af frivillige (kørestolscykelchauffører)
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kørestolscyklerne og uddannelse af frivillige giver mulighed for at aktivitets- og samværstilbuddene kan tilbyde borgerne i tilbuddet en ny aktivitet. Endvidere vil der være mulighed for, at botilbuddene kan låne og anvende kørestolscyklerne uden for aktivitets- og samværstilbuddenes åbningstid.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at voksne handicappede, der ikke kan færdes alene på grund af deres funktionsnedsættelse og som ikke opfylder betingelserne for at blive visiteret til en ledsagerordning efter servicelovens § 97, vil få øgede muligheder for samvær og aktivitet med udgangspunkt i egne ønsker.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, da det er tænkt som et supplement og udvidelse af de nuværende aktiviteter i aktivitets –og samværstilbuddene.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne – og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Handicap og Psykiatriudvalget har mulighed for at godkende, hvorvidt Specialcenter Slagelse på vegne af Slagelse Kommune ansøger midler fra puljen: Nye veje til aktiviteter og ledsagelse for personer med handicap.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

5. Ny proces for Rammeaftalen på det specialiserede socialområde (O)

5.      Ny proces for Rammeaftalen på det specialiserede socialområde (O)

Sagsnr.: 330-2017-16482               Dok.nr.: 330-2017-136474                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Sekretariatet for Rammeaftale Sjælland på det specialiserede socialområde fremsender orientering om ny proces for Rammeaftalen til brug for indgåelse af Rammeaftalen for 2018.
Baggrund
Kommunerne har nu haft ansvaret for at koordinere rammeaftalerne siden 2011. Efter kommunerne overtog koordineringsansvaret er regelsættet blevet justeret flere gange. Senest med indførelsen af National Koordinationsstruktur, hvor Socialstyrelsen har fået en række beføjelser ift. kommunerne.
KKR har besluttet, at nyt fokusområde i rammeaftale 2017, er ”proces for fornyet politisk grundlag for rammeaftale 2018”. Man ønsker at skabe et nyt politisk grundlag og nyt politisk ejerskab til rammeaftalen. I rammeaftale Sjælland er det nuværende politiske grundlag, i form af de 7 fælles mål og principper for samarbejdet, fra 2008.
Den ny proces for rammeaftale 2018 har fokus på tidlig inddragelse politisk, fagligt og af brugere.
Som led i ny proces for rammeaftalen har der været afholdt Kick-Off møde for udvalgsmedlemmer den 25. november 2016. Den 18. januar 2017 var repræsentanter for brugerne ved de kommunale handicapråd og KKR’s dialogforum samlet til en tilsvarende drøftelse. På begge møder har også deltaget repræsentanter for styregruppen og KKRs formandskab.
På begge dage var der faglige oplæg og drøftelser om økonomi, specialisering, recovery, kvalitet og effekt samt ønsker til rammeaftalen og kommende fokusområder.
Detaljeret materiale med præsentationer og opsamlinger fra de 2 dage den 25. november 2016 og den 18. januar 2017 er tilgængelige på RS17’s hjemmeside via dette link:
Materialet kan også rekvireres ved henvendelse til sekretariatet i Center for Handicap og Psykiatri i Slagelse Kommune
Forslag til kommende fokusområder var bl.a. omkring brugerinddragelse og dialog, effekt og metodeudvikling, specialisering og fleksibilitet, recovery og involvering af civilsamfund samt videndeling og forpligtende samarbejder.
Den 17. marts 2017 afholdes tilsvarende møde med fagpersoner fra både bestiller og udfører i kommunerne: Myndighedsledere og virksomhedsledere mv. og med deltagelse af styregruppen.
Den 7. april 2017 samles udvalgsmedlemmerne og KKR dialogforum samt styregruppen igen til en drøftelse af fokusområder i den kommende rammeaftale. Det sker bl.a. med afsæt i input fra brugerne og faglige input fra kommunerne. Output fra den politiske temadag behandles på administrativt og politisk niveau i styregruppen, K17 og KKR
Rammeaftale 2018 behandles og i K17 i maj og i møde i KKR i juni og forinden i den administrative styregruppe for rammeaftale Sjælland. Efter behandling i KKR i juni sendes rammeaftalen til politisk behandling i kommunerne med frist for godkendelse 15. oktober. 
Retligt grundlag
Bekendtgørelse nr. 1631 af 16. december 2016 om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde
Handlemuligheder
Der kan i forbindelse med orienteringen peges på forhold der vurderes at have betydning for den foreslåede nye proces
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen omfatter aktiviteter, der i Slagelse Kommune berører følgende fagudvalg: Handicap og Psykiatriudvalget, Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orinteringen blev taget til efterretning og drøftet.

6. Meddelelser (O)

6.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-6656                 Dok.nr.: 330-2017-133713                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1) Gensidig orientering.
2) Forespørgsel på boligudgifter Rosenkildevej 101.  Se vedlagte notat.
3) KL-Kørsel.
4) Nøgletal – Sælgerkommune.
5) Team 99.
6) Drøftelse af pejlemærker i forhold til den økonomiske situation.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
1: Orienteringerne blev taget til efterretning.
2: Notat blev drøftet og det oplystes at halvdelen af beboerne er flyttet ind på Rosenkildevej 101.
3: KL-kørsel. Notat udsendes snarest til Byrådet til orientering.
4: Nøgletal - Sælgerkommune blev drøftet.
5: Team 99 er flyttet til Toften, Slagelse.
6: Udvalget drøftede pejlemærker i forhold til den økonomiske situation og følger denne tæt.

7. Eventuelt (O)

7.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-6670                 Dok.nr.: 330-2017-137957                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Intet.