5. Økonomi på videreførelse af 3 års besøg og rejsehold (B)
5. Økonomi på videreførelse af 3 års besøg og rejsehold (B)
Sagsnr.: 330-2017-24510 Dok.nr.: 330-2017-403978 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap-
og Psykiatriudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til de økonomiske konsekvenser
ved overgangen til drift af 3 års besøg og rejsehold i rygeforebyggelse og
seksuel sundhed.
Baggrund
På tidligere udvalgsmøde i juni 2017
blev evalueringerne af 3 års besøg og de 2 rejsehold drøftet på
Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget.
Uddannelses-, og Sundheds- og Seniorudvalget har på baggrund af evalueringerne ønsket
at få fremlagt en prioritering af indsatserne, samt at få belyst de økonomiske
konsekvenser ved overgangen til drift.
3 års besøg
3 års besøgene blev i sin tid
vedtaget på baggrund af anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsens
forebyggelsespakke om overvægt. Forebyggelsespakkerne er baseret på
evidensbaseret forskning og er lavet for at understøtte kommunerne i at
målrette indsatser. 3 års besøg skal også ses i sammenhæng med
Sundhedstjenestens generelle indsats mod overvægt, idet det primært er
sundhedsplejerskerne, der opsporer overvægtige børn og henviser til kommunens
behandlingstilbud BOBU.
Formålet med 3-års besøg er:
· At opspore overvægt hos småbørn ved 3-års alderen, herunder fokus
på sunde vaner bl.a. mad og bevægelse.
· At forebygge overvægt senere i livet.
· At vurdere motorik, trivsel og sprogudvikling og derudover
inddrage/vurdere emner, som familien finder relevante i forhold til deres
3-årige barn, fx opdragelse, søvn, renlighed.
Konsekvenser ved fravalg af 3
års besøg
Hvis børnene ikke opspores og hjælpes så
tidligt som muligt, vil det have stor sundhedsmæssig betydning for det enkelte
barn og familie, da der er store fysiske og psykiske konsekvenser forbundet med
at være overvægtig som barn (og voksen). Af fysiske konsekvenser kan bl.a.
nævnes forstadier til diabetes, forhøjet blodtryk, fedtlever. Foruden de fysiske konsekvenser oplever mange overvægtige
børn øget mobning og drillerier, som påvirker deres trivsel negativt.
Desuden bærer børn og unge overvægten
med sig ind i voksenlivet. Ca. hvert 5 barn er overvægtigt. Langt over halvdelen af de personer, der er overvægtige
som børn, bliver også overvægtige som voksne. Forskningen viser, at overvægt
som 3-årig er stærkt forbundet med overvægt som 5-årig, og at overvægt som
5-årig, øger risikoen for overvægt og fedme med 70-80 % i voksenalderen.
Konsekvenserne ved overvægt i voksenlivet er mange, herunder bl.a. en øget
risiko for følgesygdomme som fx type-2-diabetes, forhøjet blodtryk, hjerte-kar
sygdomme.
Et andet formål med 3
års besøgene er, foruden opsporing af overvægt, at vurdere barnets trivsel,
motorik og sproglige udvikling. Hvert femte besøgte barn, var
udfordret på minimum ét af disse parametre, særligt det sproglige. Forskningen
indikerer en tæt sammenhæng mellem barnets sproglige udvikling og motorik. Er
et barn motorisk udfordret, har det generelt
dårligere forudsætninger for at indgå i fællesskaber med andre børn og har
sværere ved at knytte venskaber, fordi barnet oftest ikke kan deltage på lige
fod med andre i fysiske aktiviteter. Dårlig motorik har derfor betydning for
børns sociale relationer, men også deres læring, fordi det, at indgå i
aktiviteter med andre, bidrager til deres læring.
Rejsehold i rygeforebyggelse
Tobaksrygning udgør den største
trussel mod folkesundheden. Rygning medfører en tidligere død, større risiko
for sygdom, forringet livskvalitet, foruden dertil hørende samfundsøkonomiske
konsekvenser. Der er desuden en tæt sammenhæng mellem rygning og senere
misbrugsproblematikker. Jo tidligere en person starter med at ryge, jo sværere
har personen ved at stoppe senere i sit voksenliv. En tidlig forebyggende
indsats overfor børn og unge med henblik på at hindre rygestart og hjælpe med
rygestop er derfor vigtig.
Formålet med rejseholdet er, at
· Fastholde de unge i Slagelse Kommune som ikke-rygere af tobak og
hash.
· At flere stopper med at ryge, før de når at blive psykisk, fysisk
og socialt afhængige.
Konsekvenser ved fravalg af rejsehold i rygeforebyggelse
Hvis vi skal mindske antallet af storrygere i Slagelse
kommune er det nødvendigt med et helhedsperspektiv på rygeforebyggelse, hvor
der især er fokus på at forhindre rygestart hos børn og unge. Den største
effekt af det tobaksforbyggende arbejde ses, når indsatserne er omfattende,
flerstrengede og spiller sammen. De centrale elementer er fremme af
rygestop, fremme af røgfri miljøer og forebyggelse af rygestart. Rejseholdet
løfter med deres indsats alle 3 elementer for målgruppen unge i Slagelse.
Der er evidens for, at misbrugsproblemer ofte starter med
rygning og hash, der senere kan udvikle sig til en afhængighed af hårdere
stoffer og andre misbrug, f.eks. alkohol.
Rejsehold i seksuel sundhed
Fokus på den seksuelle sundhed blandt unge reducerer
forekomsten og spredningen af sexsygdomme, reducerer antallet af uønskede
graviditeter og som voksen, reducerer behovet for fertilitetsbehandling.
Formålet med rejseholdet er, at fremme unges
handlekompetence i relation til seksualitet, sundhed, trivsel og rettigheder. Målgruppen
er unge i alderen 13-25 år, herunder primært unge på ungdomsuddannelserne og
specialområdet.
Rejseholdet underviser også i tidsaktuelle emner, som
hævnporno og grænsesætning. Særlig grænsesætning har også vist sig relevant for
de unge i andre sammenhænge end seksuel sundhed.
Konsekvenser ved fravalg af rejsehold i seksuel sundhed
Med rejseholdet i seksuel
sundhed lever vi op til flere af anbefalingerne i Sundhedsstyrelsens
forebyggelsespakke i seksuel sundhed. Rejseholdet opfylder en opgave med at
styrke de unges seksuelle trivsel. Gennem undervisning fokuseres der også på
seksuel grænsesætning.
Videreføres rejseholdet ikke,
kan det på sigt medføre flere seksuelt overførte sygdomme og flere uønskede
graviditeter. Særligt målgruppen af sårbare unge, og unge på specialområdet har
vist sig at have et særligt behov for den undervisning, som rejseholdet
tilbyder. Nedlægges rejseholdet betyder det, at det behov, specialområdet har
for undervisning i seksuel sundhed, skal dækkes på anden vis.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Alle 3 indsatser har vist sig at have en værdifuld effekt og
samtidig et stort potentiale til at forbedre folkesundheden for børn og unge på
både kort og lang sigt (og derved også en effekt i voksenlivet).
Nedenstående er en oversigt over mulige scenarier for
videreførelse af indsatserne i prioriteret rækkefølge. Forslag til finansiering
fremgår af afsnittet økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Model A 3-års besøg og rejsehold overgår til drift
Indsatser: 3-års besøg, rejsehold i rygeforebyggelse
& rejsehold i seksuel sundhed videreføres.
Samlet økonomi: 718.000 kr.
Model B 3-års besøg og rygeforebyggelse overgår til
drift
Indsatser: 3-års besøg og rejsehold i
rygeforebyggelse videreføres.
Samlet økonomi: 584.000 kr.
Model C 3-års besøg overgår til drift
Indsats: 3-års besøg videreføres.
Samlet økonomi: 450.000 kr.
Model D
Ingen af indsatserne videreføres.
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at alle initiativer viser sundhedsmæssig effekt – dog først synligt
på længere sigt – og at initiativerne taler ind i de udfordringer, kommunen
står overfor. Dette gælder såvel overvægtsproblematikker, mistrivsel,
arbejdsmarkedstilknytning og misbrugsproblematikker. Administrationen anbefaler
derfor model A.
Det er administrationens vurdering, at 3 års besøg som
minimum bør fortsætte i drift på baggrund af de positive erfaringer fra
evalueringen og det langsigtede forebyggelsesperspektiv.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
3 års besøg - finansieringsbehov 450.000 kr. årligt
svarende til 1 årsværk
Sundhedstjenesten afholder en egenfinansiering på 175.000
kr. da 3 års besøg anses for at være en del af kerneopgaven. Udvalgene skal
derfor finansiere de resterende 275.000 kr. op til finansieringsbehovet på
450.000 kr. årligt.
Handicap- og Psykiatri Udvalget | 68.750 kr. |
Sundheds- og Seniorudvalget | 68.750 kr. |
Uddannelsesudvalget (Finansiering delt mellem Center for Dagtilbud og Center
for Skole, hvert center finansierer med 68.750 kr.) | 137.500 kr. |
SUM | 275.000 kr. |
Rejsehold i rygeforebyggelse – finansieringsbehov 134.000
kr. årligt
Sundheds- og Seniorudvalget | 33.500 kr. |
Handicap- og Psykiatriudvalget | 33.500 kr. |
Uddannelsesudvalget (delt mellem Center for dagtilbud og
center for skole) | 67.000 kr. |
SUM | 134.000 |
Rejsehold i seksuel sundhed – finansieringsbehov 134.000
kr. årligt
Sundheds- og Seniorudvalget | 33.500 kr. |
Handicap- og Psykiatriudvalget | 33.500 kr. |
Uddannelsesudvalget (delt mellem Center for dagtilbud og
center for skole) | 67.000 kr. |
SUM | 134.000 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Indsatserne har en direkte relation til Sundhedspolitikken
og Idrætspolitikken, og med indsatserne kan en del af målene i politikkerne
indfries. Derudover taler indsatserne ind som en af flere handlinger på
Byrådets tidligere definerede 6 udfordringer.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og
Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Udvalgene beslutter, at 3-års besøg og rejseholdene overgår til drift.
2.
at Såfremt udvalgene ikke beslutter at videreføre alle tre initiativer, at
udvalgene så beslutter at videreføre 3-års besøgene.
3.
at Udvalget tager beslutning om finansiering af initiativerne ved overgang
til drift.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 7. august 2017:
Fraværende:
Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Første og andet "at" godkendt.
I forhold til tredje "at" godkendte udvalget
finansieringen for så vidt angår udvalgets område.
Beslutning i Handicap- og
Psykiatriudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:
Jørgen Andersen (A)
At 1 og 3 godkendt.