Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 10. oktober 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2017-624306                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. oktober 2017:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Dagsorden er godkendt. Af hensyn til åbenhed og gennemsigtighed bemærker udvalget, at det havde været ønskeligt, at dagsorden havde været udsendt rettidigt.

2. Opfølgning vedr. regnskab 2017 og budget 2018 (D)

2.     Opfølgning vedr. regnskab 2017 og budget 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2017-28433               Dok.nr.: 330-2017-637023                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Der fremlægges en samlet redegørelse for forventet budgetoverskridelser i CHP i 2017 til drøftelse.
Baggrund
Handicap- og Psykiatriudvalget besluttede i sit møde den 2. oktober 2017 at:
· Udvalget ønsker, at der fremadrettet vedlægges bilag vedrørende budget til fremtidige dagsordener.
· Udvalget ønsker et notat, der beskriver merforbruget i regnskabet for 2017 fra virksomhederne samt elementerne i handleplanerne på merforbruget på ACV.
· Udvalget udtrykker, at det ikke er tilfredsstillende med det meget sene præsenterede merforbrug på ACV i regnskabet 2017, og ønsker klarhed og forbedring af styringsredskaberne.
· (F) og (A) forbeholder sig ret til at komme med kommentarer efterfølgende, da der ikke er udleveret noget på skrift til udvalgsmødet.
· Punktet ønskes genoptaget på næste udvalgsmøde.
På baggrund af udvalgets beslutning er der udarbejdet en redegørelse for de forventede budgetoverskridelser i CHP i 2017. Redegørelsen vedlægges som bilag 1.
I redegørelsen indgår:
1. Baggrund for redegørelsen
2. Opsummering
2.1. Beskrivelse af forløbet i 2017
2.2. Igangsatte initiativer
2.3. Konsekvenser for budget 2018
I redegørelsen indgår 6 bilag
· Bilag 1: Fremadrettede initiativer
· Bilag 2: Handleplan CPUS
· Bilag 3: Handleplan Specialcenter Slagelse
· Bilag 4: Handleplan for Myndighed for Handicap og Psykiatri
· Bilag 5: Handleplan ACV
· Bilag 6: Baggrund for merforbrug på ACV
som grundlag for udvalgets drøftelser.
Retligt grundlag
Regler for økonomistyring og ledelsestilsyn i Slagelse Kommune
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationens vurderinger er indarbejdet i redegørelsen, der vedlægges som bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at den udarbejdede redegørelse drøftes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. oktober 2017:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Udvalget drøftede redegørelsen med følgende bemærkninger:  Udvalget finder redegørelsen fyldestgørende.  Udvalget udtrykker kritik overfor de anvendte økonomistyringsredskaber, og finder, at der er behov for en snarlig og kvalitetssikker løsning gennem et enstrenget økonomisystem, som der er tillid til. (F) og (A) udtrykker, at de savner tillid til økonomiforvaltningen. Udvalget er meget opmærksomme på, at merudgiften balancerer via det takstfinansierede område i 2018, så det har mindst mulig indflydelse på vilkårene for både borgere og medarbejdere. Udvalget har en forventning om, at de snarest muligt præsenteres for en takst-analyse med bud på reelle belægningsprocenter. Udvalget bemærker, at redegørelsen ligeledes skal drøftes på det næste Økonomiudvalgsmøde.

3. Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

3.     Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2017-34489               Dok.nr.: 330-2017-596615                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på i alt 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Baggrund
Korsør Kulturhus har i en årrække arbejdet på at muliggøre etablering af elevator i Kulturhuset, således at samtlige etager kan anvendes optimalt.
Kulturhuset har modtaget en donation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens Tilgængelighedspulje. Denne donation bortfalder den 16. april 2018, hvis projektet ikke er afsluttet.
Derudover har Kulturhuset søgt ekstern finansiering og har fået tilsagn fra fonde på denne finansiering, så det samlede projekt dermed er fuldt finansieret.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i maj 2016 og i juni 2017 bevilget knap halvdelen af finansieringen til etablering af elevator.
Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget har hver bevilget et mindre beløb på udvalgenes møde i juni 2017.
Hertil kommer et bidrag fra Center for Kommunale Ejendomme fra driftsmidler. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal godkende, at midlerne overføres til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets budget som anlægsmidler.
Beløbene fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet bevilge rådighedsbeløb og godkende anlægsbevillinger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan
a) Anbefale over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus
b) Afvise, at der gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus. Et afslag vil betyde, at medfinansieringen fra Tilgængelighedspuljen bortfalder, og at finansieringen af projektet ikke er til stede.
c) Anbefale en anden finansiering af anlægsmidlerne over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus, så faciliteterne i huset kan anvendes optimalt til fordel for brugere og medarbejdere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieringen af projektet udgøres af en kombination af midler fra disse politikområder:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, udgift
5.01
1.531
 
 
 
Anlæg, indtægt
5.01
-599
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
KFT, overførte midler
5.01
-500
 
 
 
KFT, bevilling juni 17
5.01
-190
 
 
 
SS, bevilling juni 17, Folkesundhed
7.02
-30
 
 
 
HP, bevilling juni 17
4.01
-30
 
 
 
Kommunale Ejendomme, driftsmidler
6.03
-182
 
 
 
Der forventes afledt drift til servicering af elevatoren.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samtidig.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Udvalgene over for Byrådet anbefaler, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
2.    at Anlægsbevillingen finansieres af midler fra de tre udvalg, af driftsmidler fra Center for Kommunale Ejendomme samt eksterne midler.
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Udsættes til Udvalgets ekstraordinære udvalgsmøde den 10. oktober 2017.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Anbefales.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. oktober 2017:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt.

4. Henvendelser vedr. trafikforhold på Rosenkildevej og Valmuevej (O)

4.     Henvendelser vedr. trafikforhold på Rosenkildevej og Valmuevej (O)

Sagsnr.: 330-2017-66475               Dok.nr.: 330-2017-583710                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Orientering om 2 henvendelser vedr. trafikforholdene på Rosenkildevej og Valmuevej i Slagelse i tilknytning til de 25 nye boliger til voksne med autisme på Rosenkildevej 101 i Slagelse
Baggrund
Slagelse Kommune tog den 1. marts 2017 25 nye almene boliger til voksne med autisme i brug på adressen Rosenkildevej 101 og har efterfølgende modtaget 2 henvendelser om trafikforholdene på hhv. Rosenkildevej og Valmuevej.
Den 22. juni 2017 blev i et møde med beboere og pårørende stillet spørgsmål til om der var planlagt og fra hvornår der ville blive etableret fortov/cykelsti fra krydset hvor Rosenkildevej krydser Valmuevej på strækningen mod nord hvor bl.a. de 25 nye boliger har indkørsel.
I administrationens svar fremgår det, at der i kommunens investeringsplan for nye anlægsarbejder i det nuværende budget 2017-2020 ikke er disponeret midler til etablering af fortove på og vejudvidelser af Rosenkildevej.
Del af referat fra mødet den 22. juni 2016 med hele spørgsmålet og det fremsendte svar fremgår af bilag 1.
Den 14. august 2017 modtages henvendelse fra forældre til en beboer i de nye boliger. Forældrene er meget bekymrede for at deres voksne barn færdes alene ad Valmuevej i forbindelse med gang fra bolig til beskæftigelsestilbuddet beliggende i Rosenkildeparken. Forældrene oplyse at der en lørdag inden for ca. 1 time blev set køre 4 lastvognstog med grus til byggeri på Valmuevej. Det oplyses yderligere at Valmuevej er så smal at et lastvognstog må køre med hjul i rabatten for at kunne være der. Endelig gives udtryk for at der når der kører 4 lastvognstog i timen på en lørdag, hvor mange kommer der så ikke på en hverdag. Forældrene foreslår en etablering af en fodgængerfelt med direkte indgang til Rosenkildeparken eller et fortov lang med Valmuevej.
Der er indledt en dialog om forholdene, men der foreligger endnu ikke et forslag til en mulig løsning. Det kan samtidigt oplyses at udgifterne til etablering af et belyst fodgængerfelt vil være i størrelsesorden mellem kr. 200.000 og kr. 300.000 samt efterfølgende årlige driftsudgifter, samt at de afsatte midler til trafiksikkerhed i 2017 er disponeret.
Retligt grundlag
Etablering af et fodgængerfelt forudsætter Vej- og Færdselsmyndighedens godkendelser.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det er en socialfaglig vurdering, at nogle af beboerne boende Rosenkildevej 101 vil kunne færdes selvstændigt uden deltagelse af støttepersoner, hvis der er fortov respektive fodgængerfelt de 2 nævnte steder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke afsat beløb i de gældende budgetter til etablering af fortov ved den del af Rosenkildevej henvendelsen vedrører. Der er ligeledes ikke afsat beløb til at understøtte de borgere der færdes via Valmuevej fra boligerne på Rosenkildevej 101 til deres beskæftigelses- eller aktivitetstilbud i Rosenkildeparken.
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik og Miljøudvalget er fagudvalg vedr. trafikforhold
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Udsættes til Udvalgets ekstraordinære udvalgsmøde den 10. oktober 2017.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. oktober 2017:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Orienteringen blev taget til efterretning med følgende bemærkning: Udvalget ønsker at genbehandle punktet på udvalgsmødet i november 2017.

5. Reform af serviceloven (O)

5.     Reform af serviceloven (O)

Sagsnr.: 330-2017-30438               Dok.nr.: 330-2017-536002                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på reformen af servicelovens voksenbestemmelser, som i krafttræder 1. januar 2018. Oplæggets 1. del fandt sted ved Udvalgets møde den 6. juni 2017. Oplæggets 2. del vil Teamleder Jonna Andersen orientere om Lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie.
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Konservative indgik 4. november 2016 en aftale om en revision af servicelovens voksenbestemmelser.
Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om, at hjælp efter servicelovens voksenbestemmelser i højere grad end i dag så vidt muligt skal hjælpe borgeren til positiv udvikling og hjælp til selvhjælp. Der er ligeledes enighed om, at servicelovens voksenbestemmelser på en række områder bør forenkles og afbureaukratiseres til gavn for både borger og kommune.
Der er afsat 35 mio. kr. fra satspuljen i årene 2018-2020 til at finansiere reformen.
Af aftalen fremgår at aftalepartierne er enige om en række initiativer vedrørende:
· Ændring af servicelovens formålsbestemmelser
· Tidlig, forebyggende indsats
· Regelforenkling og afbureaukratisering
· Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
· Øvrige forslag (hjælperordninger og data)
· Retssikkerhed (varsling/opsat virkning for afgørelsen og klageadgang for § 109- og § 110-tilbud)
· Ikrafttræden og overgangsperiode
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Punktet udsat til udvalgets møde den 6. juni 2017. 2. halvdel udsættes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Udsættes til Udvalgets ekstraordinære udvalgsmøde den 10. oktober 2017.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. oktober 2017:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Orienteringen blev taget til efterretning med følgende bemærkning: Udvalget ønsker en sagsfremstilling til udvalgsmødet i december 2017, som beskriver det nuværende niveau for antal feriedage samt, om der er tale om indlands- eller udlandsrejser for borgere på Slagelse Kommunes botilbud.

6. Meddelelser (O)

6.     Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-6656                 Dok.nr.: 330-2017-624320                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1)Transport
2)Århusvej
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at meddelelserne tages til orientering.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. oktober 2017:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Status vedr. transport: Det forventes, at Kommunernes Landsforening udmelder en anbefaling medio oktober 2017, hvorefter byrådet kan træffe en beslutning.
Status vedr. Århusvej: Udvalget blev orienteret om status vedrørende Århusvej. Udvalget ønsker at afholde det kommende udvalgsmøde på Århusvej, og vil invitere VAB til at deltage.

7. Eventuelt (O)

7.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-6670                 Dok.nr.: 330-2017-624350                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. oktober 2017:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Intet.