Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 7. februar 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-70596                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Godkendt.

2. Orientering (O)

2.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-70616                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Gensidig orientering.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Gensidig orientering.

3. Orientering om udvalgets budget 2018 - 2021 - Handicap og Psykiatri (O)

3.     Orientering om udvalgets budget 2018 - 2021 - Handicap og Psykiatri (O)

Sagsnr.: 330-2018-1806                 Dok.nr.: 330-2018-24208                                            Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatri
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det vedtagne budget for 2018-2021, herunder status for udmøntning af den politiske aftale, der ligger til grund for budgettet.
Baggrund
Budget 2018-2021 blev i oktober 2017 besluttet af Byrådet, og fagudvalgene har i henhold til styrelsesvedtægtens § 11 ansvaret for, at bevilliger, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget præsenteres derfor Budget 2018 (korrigeret budget), og de elementer, der i den politiske budgetaftale særligt vedrører udvalget.
Bilag 1 Notat om budgetgrundlag 2018-2021 giver en kort beskrivelse af udvalgets budget (med fordeling på politikområder) som indeholder:
· Beskrivelse af området
· Budgetrammer
· Budgetfordelingsmodeller
· Anlæg
· Nøgletal
Budgetgrundlaget er beskrevet med den opgavefordeling for fagudvalgene, der er gældende fra 1.1.2018, og der kan derfor være afvigelser til tidligere beskrivelser.
I Bilag 2 ses de budgetændringer for udvalget, som blev indarbejdet i budgettet ved den politiske behandling i september/oktober 2017.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at disponere inden for de økonomiske rammer og aktivitetsforudsætninger, der ligger bag budgettet.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Orienteringen om budget 2018-2021 tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning:
Med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker en oversigt over servicelovens paragraffer, som beskriver rammer og indsatser, som primært anvendes inden for Center for Handicap- og Psykiatris område.

4. Økonomiopfølgning 1 2018 (B)

4.     Økonomiopfølgning 1 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-1790                 Dok.nr.: 330-2018-24318                                            Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatri
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2018 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Handicap og Psykiatri udvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
· Væsentlige ændringer i forudsætninger i forhold til det korrigerede budget, herunder afledt af forventet regnskab 2017.
· Budgetaftalens udmøntning
· Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således alene fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2018, forelægges ligeledes.
Handicap og Psykiatriudvalgets myndighedsbudget forventes i 2018 at balancere. Der er dog en række udfordringer som kan udfordre denne balance. Det drejer sig om følgende:
· Der er usikkerhed omkring den fremtidige organisering af §85 området som pt. er delt mellem Handicap og Psykiatri og Jobcentret.
· Der ses en tendens til at taksterne hos de private leverandører er stigende og umiddelbart større end den almindelige fremskrivning. Vi kender pt. ikke det samlede resultat af denne udvikling, da takstreguleringerne typisk først endeligt afsluttes i marts/april måned.
Særligt vedr. ACV:
· Administrationen vurderer, at der er usikkerhed omkring hvorvidt ACV´s handleplan på ca. 7 mio. kr. er tilstrækkelig til at opnå balance ved udgangen af 2018. Dette afhænger i høj grad af resultatet for 2017.
· Kørselssagen vedr. tilbagebetaling af transport i botilbud kan presse ACV´s økonomi yderligere.
· ACV har i 2018 fået godkendt 2 nye takster, som er møntet på en gruppe borgere, der kræver særlige personaleressourcer. Det er dog usikkert hvorvidt der kan opnås enighed med de visiterende kommuner omkring disse borgere.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Der fremlægges en opdatering af handleplaner for enheder, der forventer et merforbrug på over 100.000 kr. i 2017, der fordrer indsats i 2018.  
Formålet med behandlingen er at sikre, at der for alle enheder med merforbrug er udarbejdet handleplaner, der bringer balance mellem budget og forventet forbrug senest inden udgangen af 2019.
For Handicap og Psykiatriudvalget drejer det sig om:
· Autismecenter Vestsjælland
· Specialcenter Slagelse
· Center for Psykosocial Udvikling Slagelse
Bilag 1-3 indeholder handleplaner for de nævnte enheder med beskrivelse af, hvorledes og hvornår merforbruget forventes afviklet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.   at  Handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget besluttede, at;
-Budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes, og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
-Handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
-Udvalget følger de 5 angivne udfordringer, som er beskrevet i balancen tæt.

5. Vedtagelse af forretningsorden (B)

5.     Vedtagelse af forretningsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-84298               Dok.nr.: 330-2018-70751                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget vil have en forretningsorden.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det afgør udvalget selv.
Udvalgets forretningsorden kan bl.a. indeholde bestemmelse om følgende:
· Udvalgsmødernes varighed
· Tidspunkt for udsendelse af forslag til dagsorden – der skal være tid til forberedelse af de enkelte sager, men samtidigt skal dagsordenen heller ikke sendes ud så tidligt, at udvalget afskærer sig selv for at have aktuelle sager med på en ordinært udsendt (og offentliggjort) dagsorden. Ved fastsættelse af et tidspunkt for udsendelse af dagsorden skal der også tages højde for, at udvalget efter det vedtagne årshjul i de fleste måneder holder møde ugen efter Byrådets møde, herunder, at der skal være mulighed for at få sager med på udvalgets møde, som Byrådet ønsker, at udvalget arbejder videre med.
Der er ikke krav om, at udvalgets forretningsorden er skriftlig.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Kommunaldirektøren anbefaler, at udvalget tager drøftelsen, herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om det vil vedtage en forretningsorden, herunder i givet fald forretningsordenens indhold.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at;
At have en forretningsorden;
-Som er ensartet med Forretningsordenen for de øvrige udvalg.
-Udvalget ønsker et fast punkt på udvalgsmøders dagsorden om pressekontakt jf.  Forretningsordenens § 8.
Genoptagelse af sagen
Der er på baggrund af indkomne forslag fra fagudvalgene og ønsket om at forslaget til forretningsorden skal være identisk for alle stående udvalg, udarbejdet et forslag til fælles forretningsorden. Dette forslag er vedlagt som bilag. Handicap- og Psykiatriudvalget vil dog fortsat kunne beslutte egne ændringer til forslaget.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget besluttede, at:
Udvalget ønsker en præcisering i § 3, stk. 1: Udsendelse af dagsorden og sagernes fremlæggelse ændret til 6 hverdage fremfor 5 hverdage.

6. Udpegning til Rådet for socialt udsatte (B)

6.     Udpegning til Rådet for socialt udsatte (B)

Sagsnr.: 330-2017-87555               Dok.nr.: 330-2017-755019                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 1 medlem samt en stedfortræder til Rådet for socialt udsatte.
Baggrund
Rådet rådgiver Handicap- og Psykiatriudvalget i forhold til indsatser til socialt udsatte borgere.
Rådet er høringspart og talerør for målgruppen i relevante spørgsmål og medvirker til at styrke det fælles ansvar for socialt udsatte borgere. Målgruppen er hjemløse og de mest udsatte blandt stofmisbrugere, sindslidende, prostituerede og alkoholikere. Rådet kan også have fokus på udsatte unge og andre grupper som på grund af komplekse problemstillinger befinder sig i en udsat livssituation.
Rådet for Socialt Udsatte består af 12 – 15 medlemmer, som udpeges af interesseorganisationer, frivillige organisationer, boligorganisationerne, virksomheder inden for Center for Handicap og Psykiatri.
Slagelse kommune udpeger 1 medlem til rådet. Der står i kommissoriet, at der ikke er politisk repræsentation i rådet, men Handicap- og Socialpsykiatriudvalget udpeger et medlem til rådet, som udvalget mener, har særlige forudsætninger for at bidrage til rådets arbejde.
Da kompetencen til at udpege et medlem reelt er Byrådets, er det Byrådet der beslutter om kommissoriet skal ændres således, at der kan sidde et byrådsmedlem hvis dette ønskes.
Hvis Byrådet ikke ønsker at ændre kommissoriet, vil der være mulighed for at uddelegere kompetencen til at udpege et ekstern medlem til Handicap- og Psykiatriudvalget.
Retligt grundlag
Vedtægterne for Rådet for socialt udsatte fra 2011.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet uddelegerer kompetencen til at udpege 1 ekstern medlem og stedfortræder til Handicap- og Psykiatriudvalget i henhold til kommissoriet.
Beslutning i Byrådet den 29. januar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget besluttede;
at Handicap | og Psykiatriudvalget støtter udpegning af Bent Jensen på baggrund af Rådet for socialt udsattes indstilling.

7. Opfølgning på beslutning om tilbagebetaling for transport (O)

7.     Opfølgning på beslutning om tilbagebetaling for transport (O)

Sagsnr.: 330-2018-961                   Dok.nr.: 330-2018-68768                                            Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatriudvalget orienteres om en status på gennemførelsen af udvalgets beslutning den. 10. januar 2018 vedr. kontrol af opkrævet betaling for abonnementsordningen ved Autisme Center Vestsjælland (ACV).
Baggrund
I udvalgsmødet den 10. januar 2018 pkt. 7 blev det besluttet at, der gennemføres en kontrol af opkrævet betaling for abonnementsordningen ved Autisme Center Vestsjælland, og der på anfordring fra borgere kan ske tilbagebetaling af eventuelt for meget opkrævet betaling.
Administrationen har udarbejdet et informationsbrev med tilhørende svarskema (bilag 1 og 2) der i dagene 26. og 29. januar er udsendt fra ACV til de berørte 80 beboere, værger og for beboere uden værger til den pårørende ACV har kontakten med.
For beboere, som ikke har en værge eller en fast pårørende der er kontakt til iværksætter ACV den besluttede kontrol og individuelle vurdering for disse beboere.
I informationsbrevet er oplyst mulighed for at kontakte, Center for Handicap og Psykiatri eller Autisme Center Vestsjælland hvis udvalgets beslutning, informationsbrev eller svarskema giver anledning til spørgsmål.
I brevet anmodes beboere, værger og pårørende om, at Slagelse Kommune modtager henvendelser med ønske om den individuelle vurdering inden den 31. juli 2018.
Administrationen planlægger at fremlægge en ny status på gennemførelsen af udvalgets beslutning i udvalgsmødet den 11. april 2018
Retligt grundlag
Udvalgets beslutning den 10. januar 2018 pkt. 7.
Ankestyrelsens brev af 3. juli 2017.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning. Udvalget kan beslutte at anmode om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at udvalgets beslutning nu er iværksat, således at der kan gives en ny status i mødet den 11. april 2018
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med budgetopfølgning 2 – 2018 pr. 31. marts 2018, der fremlægges for udvalget i mødet den 9. maj 2018 vil der kunne fremlægges en første økonomisk status på henvendelser om tilbagebetaling.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning:
Med ønske om, at sagen kommer på næste udvalgsmøde, som orienteringssag.

8. Etablering af tilbud efter ny § 82 i serviceloven (D)

8.     Etablering af tilbud efter ny § 82 i serviceloven (D)

Sagsnr.: 330-2018-2789                 Dok.nr.: 330-2018-70217                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget skal drøfte forslag om etablering af en ny forebyggende og rehabiliterende indsats til voksne borgere i Slagelse Kommune med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og/eller med særlige sociale problemer.
Baggrund
Slagelse kommune oplever, at flere og flere borgere søger om støtte efter servicelovens voksenbestemmelser. Samtidig ser vi en tendens til, at bevilligede ydelser og støtte, i større omfang, fastholdes over tid.
Center for Handicap og Psykiatri ønsker, at imødekomme borgernes stigende behov ved at sætte et markant fokus på, hvordan borgerens egen livsmestring kan øges. Det skal b.la. ske på baggrund af optræning og hjælp til at udvikle nye færdigheder, så borgeren kan leve et mere selvstændigt liv med mindre eller ingen kommunal støtte.
Formålet med det nye tilbud, er at borgere, som i dag modtager socialpædagogisk støtte eller bostøtte i eget hjem, rustes til i højere grad at kunne håndtere sine udfordringer mere selvstændigt og derved opnå en mere selvstændig livsførelse, herunder med hjælp fra pårørende, netværk og civilsamfundet, som supplement til kommunal støtte. Formålet er desuden, at forebygge nye borgeres behov for socialpædagogisk støtte eller bostøtte i eget hjem.
Arbejdstitlen for den nye enhed er foreløbig: Indgang 82, efter ny § 82 i Serviceloven.
Målgruppen er alle de borgere som i dag modtager en socialpædagogisk støtte, eller nye borgere som potentielt kunne være berettiget til ydelser, efter § 85 i Serviceloven. De vil fremover, efter en konkret vurdering, blive henvist til Indgang 82 og her modtage et nyt individuelt/gruppebaseret tidsafgrænset mestringsforløb, efter § 82 a og b i Serviceloven, som alternativ til den nuværende (”tidsubegrænsede”) støtte efter § 85.
Indholdet
Tilbuddet vil bestå af:
1) Rådgivnings- og mestringsforløb på 4-16 uger, hvor borgeren får en intensiv og målrettet støtte i forhold til de udfordringer der presser sig på.
2) Akut-funktion og Online-funktion, så borgere i akut krise kan henvende sig og få hjælp.
3) Tovholder-funktion, der hjælper borgeren videre i livet og som skaber sammenhæng.
Tilgangen
Indgang 82 arbejder rehabiliterende. Det betyder, at Indgang 82 vil flytte fokus fra det enkelte menneskes begrænsninger til et fokus på det enkelte menneskes ressourcer og motivation. Den støtte, som borgeren får via Indgang 82, skal ydes med det formål, at styrke den enkeltes vilje og muligheder for at udvikle sig og mestre sit eget liv, i det omfang det er muligt for den enkelte.
Alle rådgivnings- og mestringsforløb vil have et klart formål, tage afsæt i borgerens motivation, håb og drømme, være tidsafgrænsede, agile, have fokus på progression (læring) og være fællesskabsorienterede.
Erfaringer fra andre kommuner
Horsens og Fredericia, er de kommuner som er været i gang i længst tid med tidsafgrænsede og rehabiliterende mestringsforløb, kan i dag fremvise positive resultater, hvor flere borgere er blevet i stand til at mestre eget liv uden sociale indsatser, eller med mindre kommunal støtte. Og med en faldende visitering af nye borgere til støtte efter § 85.
Erfaringer fra Slagelse
Slagelse Kommunes egen Mestringsenhed, viser også positive tegn, om end på et mindre antal borgere (prøvehandling for 14 borgere indtil videre), hvor åbne dialogmøder med unge sårbare borgere, tydeligvis understøtter en mere selvhjulpen og selvstændig overgang fra barn til voksen.
Retligt grundlag
Servicelovens voksenbestemmelse, nyt kapitel 15a, § 82 stk. a-d. Gældende pr. 1/1 2018.
Formålet med lovændringerne er, at udvide kommunernes mulighed for at sætte ind med tidlige forebyggende indsatser til borgere med funktionsnedsættelser og/eller sociale problemer, før borgeren er berettiget til visiterede ydelser efter andre § i serviceloven.
Med de nye bestemmelser kan kommunerne, yde støtte til optræning og hjælp til at udvikle færdigheder. Støtten kan ydes som tidsbegrænset individuel hjælp (§ 82b), eller som længerevarende gruppebaseret hjælp (§ 82 a).
Bestemmelserne giver også kommunerne mulighed for at åbne akuttilbud (§ 82c), hvorved borgere med psykiske lidelser i akut krise uden forudgående visitation eller aftale, kan henvende sig og få støtte, omsorg og rådgivning.
Endvidere åbner de nye bestemmelser op for, at kommunen kan levere støtten i samarbejde med frivillige sociale foreninger (§ 82d).
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte rammer, vilkår og målsætninger for etablering og drift af Indgang 82.
Vurdering
Forvaltningen vurderer, at Slagelse Kommune, med Indgang 82, både vil kunne imødekomme borgernes stigende behov og samtidig, med en forebyggende, tidsafgrænset og rehabiliterende tilgang, ruste borgerne til en mere selvstændig livsførelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indgang 82 får som udgangspunkt 7 årsværk og 150 borgere i forløb pr. år.
Indsatsen etableres, i første omgang, som en ny kommunal enhed med tilknytning til CPUS.
Økonomi for Indgang 82 i 2018 (første år)
Personale: 4.150.000 kr.
Inventar og husleje: 450.000 kr.
Fællesudgifter til CPUS: 250.000 kr.
Øvrige: 150.000 kr.
I alt 5 mio. kr.
Udgiften afholdes inden for rammen af det gældende § 85 budget på Myndighedsområdet.
Det kommunale budget for § 85 er for nuværende opdelt mellem Myndighederne i Jobcenteret og Handicap og Psykiatri. Den del af § 85 budgettet der p.t. ligger i Jobcenteret skal tilbageføres til Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri. Denne sag skal senere fremlægges i en selvstændig beslutning, der skal forelægges de berørte fagudvalg og økonomiudvalget.
Det forventes, at investeringen på sigt vil medfører besparelser på § 85 området, og at der i 2018 vil opnås ligevægt mellem besparelse og investering.
Konsekvenser for andre udvalg
Eftersom myndighedsansvaret for visitation til socialpædagogisk støtte, primært ligger hos Jobcenter Slagelse, etableres en aftale omkring henvisninger til Indgang 82, mellem Slagelse Jobcenter og Center for Handicap og Psykiatri.
Det er aftalt med Jobcenterchef Jens Høilund, at sagen bringes til orientering i Beskæftigelsesudvalget i februar og at Beskæftigelsesudvalget i marts måned forelægges forslag om overflytning af myndighedskompetencen på § 85 området til Center for Handicap og Psykiatri.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Center for Handicap og Psykiatri igangsætter etableringen af Indgang 82, med virkning fra 1. marts 2018.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede etableringen af tilbud efter § 82 i serviceloven:
Med følgende bemærkninger:
At når de fysiske rammer er på plads og en åbningsdato ligger fast, skal der udsendes en pressemeddelelse.

9. Genoptagelse af etablering af 6-8 skæve boliger (D)

9.     Genoptagelse af etablering af 6-8 skæve boliger (D)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2018-73459                                            Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatriudvalget genoptager drøftelsen af etablering af 6-8 skæve boliger i forlængelse af seneste beslutning i udvalgets møde den 2. oktober 2017
Baggrund
I forlængelse af afholdt informationsmøde for naboer og andre interesserede den 12. september 2017 drøftede udvalget den 2. oktober 2017 en opfølgning på informationsmødet.
Udvalgets besluttede: Drøftet med bemærkning om at, der fortsat er stærkt behov for skæve boliger. Udvalget ønsker at få præciseret mulige alternativer til Kassebjerggård. Hvis Kassebjerggård placeringen fastholdes, ønskes der udarbejdet en helhedsplan for området, og at planområdet skal være yderligere involveret. Udvalget ønsker, at der nedsættes en task force om etablering af skæve boliger med hensyn til placering, samt eventuelt fremskaffelse af anden grund, herunder mulighed for køb af privat grund. Der skal peges på flere reelle muligheder, som skal præsenteres for udvalget.
Retligt grundlag
 Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den kommunale del af finansieringen indgik som anlægsønske i det administrative oplæg til budget 2018. Der indgik ikke en anlægsbevilling i vedtagelsen af budget 2018-2021
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Miljø-, Planlægning og Bæredygtighedsudvalget vil indgå i processen dels vedr. arealer, dels vedr. planforhold
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at etablering af 6-8 skæve boliger drøftes
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede genoptagelse af etablering af 6-8 skæve boliger:
Med følgende bemærkninger;
Grundet det store behov for skæve boliger, genoptages sagen på næstkommende møde for en gennemgang af anlægsbevilling samt økonomi for en enhed på 6 | 8 boliger placeret i tre bynære områder i kommunen.

10. Presse (O)

10.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-70628                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget havde følgende bemærkninger:
Der udsendes ingen pressemeddelelser fra mødet.

11. Næste møde (O)

11.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-70645                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Næste møde
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at punkter til næste møde drøftes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede følgende emner til næste møde:
Udvalget ønsker at holde det næste møde på Toften.

12. Eventuelt (O)

12.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-70657                                            Åbent
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O), Sofie Janning (A)
Der var ingen punkter under eventuelt.
13. Lukket: Meddelelser (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.