Handicaprådet (2018-2021) – Referat – 15. marts 2016


1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2010-91159               Dok.nr.: 330-2016-136211                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Baggrund
Handicaprådet har besluttet at der i rådets mødekalender for 2016 skal indlægges i alt 5 temaer. Dagsordenen for rådets møde den 15. marts 2016 vil derfor indledes med punkterne:
Kl. 15.30 – 15.45
· Godkendelse af dagsorden
· Udviklingsaftale 2016 (O)
· Meddelelser (O)
Herefter overgår dagsordenen til temaet for rådets møde, som den 15. marts 2016 er:
Hjælpemidler og velfærdsteknologi– herunder besøg på hjælpemiddeldepotet og den velfærdsteknologiske lejlighed.
Til temaet er samlet en pallet af informationer, som samlet forventes, at give inspiration til en senere drøftelse af hjælpemidler og velfærdsteknologi set i et bredere perspektiv i forhold til målgrupperne inden for Handicap- og Psykiatriområdet.
Program til temaet hjælpemidler og velfærdsteknologi:
Kl. 15.45 – 16.15
Status på Hjælpemiddelområdet, herunder sagsbehandlingstider v/ områdeleder for Hjælpemidler Michael Holst
Tilrettet model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank v/ Thomas Knudsen (se sagspunkt 4).
Kl. 16.15 – 16.45
Rundvisning og orientering om Hjælpemiddeldepotet på Industrivej 9 v/ afdelingsleder Jesper Engbæk
Kl. 17.00 – 18.15
Besøg i den velfærdsteknologiske lejlighed i Alliancehaven, Sdr. Stationsvej v/ udviklingsterapeut Line Lundkjær Rasmussen
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Handicaprådet den 15. marts 2016:
Fraværende:  Arne Vodstrup, Flemming Kortsen, Jørgen Andersen (A), Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

2. Udviklingsaftale 2016 (O)

2.      Udviklingsaftale 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2010-91159               Dok.nr.: 330-2016-136136                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Handicaprådet deltog i Handicap- og Psykiatriudvalgets dialogmøde den 27. januar 2016. Formålet med dialogmødet var, at få input fra de inviterede råd m.fl., til Handicap og Psykiatriudvalgets videre arbejde med de kommende års visioner for udvalgsområdet.
Handicap og Psykiatriudvalget har på et 13/13 møde efterfølgende arbejdet videre med formuleringen af Handicap og Psykiatri udvalgets vision for de kommende år.
På baggrund af den politiske vision for området, indgås der hvert år en udviklingsaftale mellem Handicap- og Psykiatriudvalget og Handicap- og Psykiatrichefen.
Målene i Udviklingsaftalen er valgt på baggrund af dialogmødet med udvalgsområdets samarbejdspartnere og interessenter, samt 13/13-mødet med Handicap og Psykiatriudvalget.
Udviklingsaftalens mål vedrører temaerne:
· Udsatteområdet
· Slagelse som sælgerkommune
· Recovery og rehabilitering
· Tværgående borgermiljøer
Handicap- og Psykiatriudvalget har på møde den 29. februar 2016 godkendt endelig formulering af Handicap og Psykiatriudvalgets vision, samt temaer og mål for Udviklingsaftale 2016. Udviklingsaftale 2016 er vedlagt sagen som bilag.
Med udvalgets godkendelse af udviklingsaftalen får Handicap- og Psykiatrichefen ansvaret for, at fagcentret realiserer de politisk fastsatte mål og resultatkrav inden for de valgte temaer, som er essentielle for udviklingen inden for udvalgsområdet.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 15. marts 2016:
Fraværende:  Arne Vodstrup, Flemming Kortsen, Jørgen Andersen (A), Kurt Rasmussen (A)
Thomas Knudsen orienterede om den politiske vision for handicap og psykiatriområdet, og udviklingsaftale 2016 som er indgået mellem Handicap og Psykiatriudvalget og Thomas Knudsen.
Senest 1. juni 2016 skal alle 10 virksomheder inden for Handicap og Psykiatriområdet have udarbejdet en strategi for, hvordan de vil realisere udviklingsaftalens mål.
I forhold til udviklingsaftalen arbejdes der også med fællesstrategier. Strategier mellem flere fagcentre kan fx handle om velfærdsteknologi, og strategier mellem flere af virksomhederne på handicap og psykiatri området kan fx handle om udsatteområdet.
Handicaprådet vil gerne anerkende, at den politiske vision og udviklingsaftalens 4 indsatsområder er genkendelig, i forhold til input fra udvalgets dialogmøde med samarbejdspartnere og interessenter, som blev holdt den 27.jaunar 2016.
Orienteringen blev herefter taget til efterretning.

3. Meddelelser (O)

3.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2010-91159               Dok.nr.: 330-2016-137859                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
1. Afregningsmetode ved aflastningstilbud til børn, unge og voksne med handicap.
Handicap-og Psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget har indstillet at KKR Region Sjælland anmodes om ændring af tællemetoden for aflastningsdøgn gældende for Rammenaftalen fra 2017.
Begge udvalg har godkendt at der arbejdes videre med handlemulighed 2 som er beskrevet med nedenstående tekst:
Handlemulighed 1: At den nuværende tællemetode i Region Sjælland fastholdes. Der afregnes således forsat med per påbegyndt døgn med et 1 takstdøgn som løber kl. 00:00 til 24:00.
Handlemulighed 2: At den nuværende metode i Region Sjælland til opgørelse af takstdage tages op af borgmesteren i KKR-regi i Region Sjælland med henblik på fælles politisk stillingtagen med henblik på at indføre en ny metode efter en ”hoteldøgnsmodel”, hvor der afregnes pr. påbegyndt døgn med et takstdøgn som løber eksempelvist kl. 12:00 til 12:00 næste dag. Det tilføjes, at et ”hoteldøgn” er 1 overnatning, men ikke nødvendigvis er 24 timer, idet det rent praktisk kan være eksempelvist fra kl: 14:00 til kl. 10:00 næste dag. Ændringen kan eventuelt gennemføres med Rammeaftalen for 2017.
2. Høring vedr. kvalitetsrapporten 2014 -15 for skoleområdet.
Uddannelsesudvalget har på møde den 7. marts 2015 behandlet de indkomne høringssvar vedr. Kvalitetsrapport 2014 – 2015 for skoleområdet
Center for Uddannelse har modtaget i alt 26 høringssvar fra 19 skolers bestyrelser og MED-udvalg, Slagelse Lærerkreds, SektorMED for Uddannelse, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Høringsparterne var blevet bedt om at forholde sig til, om de centrale indsatser er dækkende i forhold til at kunne efterkomme de kommunale og nationale mål, samt hvilke resultater der bør give anledning til særlig opmærksomhed.
Generelt mener høringsparterne, at de centrale understøttende indsatser er dækkende og hver især gode i forhold til at opnå de kommunale og nationale mål - men også, at der er alt for mange indsatser på én gang. Der er en bekymring for, om det er muligt at gennemføre alle indsatser lige kvalificeret, med de ressourcer der er til rådighed.
Flere gør også opmærksom på, at indsatserne skal have tid til at virke, og effekten først kan ses på den lange bane.
Flere høringsparter oplever, at der mangler ressourcer, værktøjer, viden og/eller sparring i forhold til inklusionsopgaven.
Flere høringsparter gør opmærksom på, at den nye it-strategi med udgangspunkt i den kommende brugerportal vil kræve ressourcer. Med den centrale besparelse på it-området, skal den enkelte skole selv finde pengene i eget budget.
Flere høringsparter mener, at der bør være fokus på at tiltrække og fastholde uddannede lærere i kommunen, samt at kompetenceudvikling af lærere og pædagoger fortsat bør prioriteres, for at skolerne kan nå de fastsatte mål.
Vurdering
På baggrund af høringssvarene vurderer Center for Uddannelse, at de centrale indsatser vil bidrage til, at Slagelse Kommune på sigt kan efterkomme de kommunale og nationale mål. Center for Uddannelse vurderer også, at der ikke skal sættes nye større indsatser i gang de kommende år.
Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet, at godkende kvalitetsrapporten 2014-2015.
Til orientering for rådets medlemmer er vedhæftet en Opsamling af høringssvar vedr.
kvalitetsrapport 2014 - 2015
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 15. marts 2016:
Fraværende:  Arne Vodstrup, Flemming Kortsen, Jørgen Andersen (A), Kurt Rasmussen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning

4. Tilrettet model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank (O)

4.      Tilrettet model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank (O)

Sagsnr.: 330-2010-91159               Dok.nr.: 330-2016-135965                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Den 4. marts 2015 godkendte Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget en model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank som et led i udmøntningen af den velfærdsteknologiske strategi. Begge udvalg har tidligere besluttet den velfærdsteknologiske strategi.
Den Velfærdsteknologiske Investeringsbank blev etableret med det formål at give borgerne gavn af nye velfærdsteknologiske løsninger, der kan styrke livskvaliteten i hverdagen. Investeringsbanken er således tænkt som et redskab til at understøtte og lette de kommunale virksomheders arbejde med at indføre mere velfærdsteknologi til gavn for borgerne – og til dels også medarbejderne.
Oprindeligt var modellen for Velfærdsteknologiske Investeringsbank, at virksomhederne i de to centre kunne søge om midler i Velfærdsteknologiske Investeringsbank, som så efterfølgende skulle tilbagebetales til den Velfærdsteknologiske Investeringsbank sammen med eventuelle besparelser/gevinster ”høstet” i driften.
På baggrund af erfaringer fra det sidste års tid er der behov for, at modellen om tænkes. Bl.a. viser det sig, at der i den oprindelige model manglede økonomisk incitament for virksomhederne til at søge midler. Ligeledes er der forhold af teknisk/administrativ karakter, der besværliggør flytningen af midler frem og tilbage mellem investeringsbank og virksomheder.
På den baggrund er der udarbejdet en ny model for udmøntning, der kort kan opridses således:
1. Virksomhederne søger om midler til diverse velfærdsteknologiske hjælpemidler hos den velfærdsteknologiske enhed (der fungerer som bank), som efterfølgende formelt set indkøber hjælpemidlet og overdrager det til virksomheden.
2. Prisen på hjælpemidlet tilbagebetales over en årrække – fra virksomhed tilbage til den velfærdsteknologiske enhed (banken). Og det er kun midlerne/prisen på hjælpemidlet, der tilbagebetales, og eventuelle gevinster beholdes i virksomheden.
3. Derved sikres pengene i banken, pengestrømmen er envejs (tilbagebetaling fra virksomhed til bank), og banken har i princippet midler altid.
Formålet med Velfærdsteknologiske Investeringsbank er det samme som i den oprindelige model, den største forskel er, at gevinsterne beholdes i virksomhederne, og dermed er der et tydeligt incitament for virksomhederne til at søge.
Ansøgningsprocessen igangsættes i foråret 2016, og virksomhederne i de to centre vil undervejs løbende blive orienteret, ligesom de understøttes i selve arbejdet med at udforme ansøgninger.
I ansøgningerne vil der blive gjort brug af business case, hvori virksomhederne skal tydeliggøre gevinster og effekter. Herudfra vurderes og udvælges de ansøgninger/virksomheder, der skal modtage midler.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen har vurderet, at den tilrettede model for Velfærdsteknologiske Investeringsbank giver bedre muligheder for at understøtte virksomhederne i deres arbejde med velfærdsteknologi til gavn for borgerne. Den tilrettede model sikrer incitamentet for virksomhederne til at søge midler, og der vil altid være penge i banken til løbende udmøntning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Modellen for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank har ingen konsekvenser for andre udvalg end Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 15. marts 2016:
Fraværende:  Arne Vodstrup, Flemming Kortsen, Jørgen Andersen (A), Kurt Rasmussen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.

5. Eventuelt - herunder punkter til næste møde (O)

5.      Eventuelt - herunder punkter til næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2016-2926                 Dok.nr.: 330-2016-18995                                            Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutning i Handicaprådet den 15. marts 2016:
Fraværende:  Arne Vodstrup, Flemming Kortsen, Jørgen Andersen (A), Kurt Rasmussen (A)
Medlemmer af Movias Handicapkørselsordning har modtaget et nyhedsbrev fra Movia Flextrafik, hvor der gøres opmærksom på, at den individuelle handicapkørselsordning pr. 1. marts 2016 udover kørsel til fritidsformål, også skal kunne anvendes til kørsel til behandlingstilbud som fx læge, tandlæge m.fl. Handicaprådet ønsker punktet sat på næste mødes dagsorden, med en orientering og drøftelse af nyhedsbrevets konsekvenser for medlemmer af kørselsordningen i Slagelse Kommune.
Herefter fortsætter Handicaprådets møde med temaet om hjælpemidler og velfærdsteknologi.
· Status på hjælpemiddelområdet v/ Michael Holst
· Rundvisning og orientering om Hjælpemiddeldepotet v/ Jesper Engbæk
· Besøg i den Velfærdsteknologiske lejlighed v/ Line Lundkjær Rasmussen
Til orientering for rådets medlemmer er Power Point fra Michael Holst oplæg vedr. hjælpemiddelområdet vedhæftet referatet.