1. Godkendelse af dagsorden(B)
1. Godkendelse af dagsorden(B)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-289564 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes og Vini Lindhart præsenteres som nyt medlem af
Handicaprådet.
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Godkendt. Vini blev budt velkommen og gav en kort
præsentation.
2. Høring: Kvalitetsstandard forebyggende hjemmebesøg 2020 (B)
2. Høring: Kvalitetsstandard forebyggende hjemmebesøg 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-477287 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
besluttede i sit udvalgsmøde den 5. november 2019 at sende kvalitetsstandarden
for forebyggende hjemmebesøg 2020 til høring i Handicaprådet.
Høringsfristen er den 17.
december 2019 kl. 12:00.
Evt. høringssvarene bedes sendt
til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives
høringssvar.
Baggrund
Udvalget skal en gang årligt godkende kvalitetsstandarden
for forebyggende hjemmebesøg. I denne sag skal udvalget godkende
kvalitetsstandarden for 2020. Kvalitetsstandarden er blevet justeret i forhold
til en lovændring, som Folketinget vedtog den 25. april 2019.
Lovændring i forhold til forebyggende hjemmebesøg
Folketinget vedtog den 25. april 2019 ændring af lov om
social service, der vedrører målretning af de forebyggende hjemmebesøg.
Lovændringen trådte i kraft pr. 1. juli 2019.
Forebyggende hjemmebesøg til enlige i deres fyldte 70. år
Lovændringen indebærer, at kommunalbestyrelsen som noget nyt
skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i
kommunen, i deres fyldte 70. år. Det fremgår af lovbemærkningerne, at ”bor
alene” eksempelvis kan defineres som, at en person er den eneste registeret med
bopæl på folkeregisteradressen.
Derudover medfører ændringen af lovgivningen, at:
- Kommunalbestyrelsens
pligt til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til alle 75-årige fastholdes.
- Aldersgrænsen
for tilbud om årlige besøg flyttes fra det fyldte 80 år til det fyldte 82 år.
Kommunalbestyrelsen skal efter lovforslaget dog fortsat tilbyde alle 80-årige
et forebyggende hjemmebesøg.
- Kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at tilbyde behovsbestemte forebyggende hjemmebesøg til de
borgere, som er i særlig risiko for nedsat social, psykisk eller fysisk
funktionsevne, udvides fra at gælde alle borgere i aldersgruppen 65-79 år til
at gælde alle borgere i aldersgruppen 65-81 år.
Formålet med lovændringen er, at opspore og forebygge ensomhed i de år, hvor mange er i risiko for at opleve ensomhed - eksempelvis som følge af overgangen fra arbejdsliv til pension Formålet er derudover at styrke opsporingen af ældre i risiko for nedsat social, psykisk og fysisk funktionsevne, som ikke har nærtstående i hverdagen, som kan bistå dem.
Forebyggelseskonsulenterne har siden 1. juli arbejdet efter
den nye lovgivning. Det betyder blandt andet, at forebyggelseskonsulenterne
siden 1. juli 2019 har sendt brev til alle enlige på 70 år med tilbud om et
forebyggende hjemmebesøg. Der er i alt sendt brev ud til cirka 40 enlige
borgere på 70 år og èn har sagt ja til et forebyggende hjemmebesøg.
Retligt
grundlag
Servicelovens §79a om de forebyggende hjemmebesøg. Lov nr.
508 af 1. maj 2019.
Handlemuligheder
Udvalget principgodkender
kvalitetsstandarden og sender den til høring i Ældrerådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav om forebyggende
hjemmebesøg. På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 godkendes.
Afhængig af, hvor mange, der takker ja til det forebyggende
hjemmebesøg ved deres fyldte 70 år, kan lovændringen betyde større
ressourcetræk på forebyggelseskonsulenterne. Indtil nu har den nye lovændring
dog ikke har haft væsentlig betydning for det samlede ressourceforbrug til de
forebyggende hjemmebesøg, da kun èn borger har takket ja til et besøg siden
juli 2019. Administrationen følger denne udvikling tæt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Therese Gjerde Jensen, Virksomhedsleder Sundhedstilbud,
Center for Sundhed og Ældre deltog under punktet og gav Handicaprådet en
præsentation af sagen.
Handicaprådet besluttede, at der ikke afgives høringssvar.
3. Høring: Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)
3. Høring: Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-477907 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
besluttede i sit udvalgsmøde den 5. november 2019 at sende kvalitetsstandard
2020 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb,
aflastning og træning til høring i
Handicaprådet.
Høringsfristen er den 17.
december 2019 kl. 12:00.
Evt. høringssvarene bedes sendt
til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives
høringssvar.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter
Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt
genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning
efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard
set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard
skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan
forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp
efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a
eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag
for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat
og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for,
hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den
kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Der er foretaget en ændring til
ydelsesbeskrivelsen Praktisk Hjælp – Rengøring; vedr. opgaven ”Tømme
postkasse”. Ændringen fremgår med rød skrift i ydelsesbeskrivelsen, side 21.
Retligt
grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om
kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter
Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig
og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning
kan principgodkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget, hvorefter den sendes
til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Høringssvar forelægges på
Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i februar, hvor der træffes beslutning
om, hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden
endelig godkendelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering,
at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav, samt at den er
overensstemmende med Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje samt
Værdighedspolitikken for Ældre i
Slagelse Kommune. På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 principgodkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Susanne Fagerberg, Myndighedschef, Center for Sundhed og
Ældre deltog under punktet og gav Handicaprådet en præsentation af sagen.
Handicaprådet blev orienteret om at en principafgørelse fra
Ankestyrelsen har præciseret brugen af Servicelovens § 85 i forhold til
Servicelovens § 83, hvilket betyder at der i første halvår af 2020 skal
udarbejdes nye kvalitetsstandarder på disse paragraffer. Center for Sundhed og
Ældre og Center for Handicap og Psykiatri har påbegyndt en fælles
arbejdsproces.
Handicaprådet besluttede, at der ikke afgives høringssvar.
4. Høring: Demenshandleplan 1. udkast (B)
4. Høring: Demenshandleplan 1. udkast (B)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-477927 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
besluttede i sit udvalgsmøde den 5. november 2019 at sende demenshandleplan
1. udkast til høring i Handicaprådet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget havde følgende bemærkninger
til 1. udkast:
·
Forordet skal underskrives af hele udvalget.
·
Opmærksomhed på kontinuerlig kompetenceudvikling omkring
demens.
·
Tilbud til demente skal være synlige og overskuelige og også
samlet på kommunens hjemmeside.
Høringsfristen er den 19.
december 2019 kl. 12:00.
Evt. høringssvarene bedes sendt
til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives
høringssvar.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-22 er det aftalt, at der skal
udarbejdes en demenshandleplan. Første udkast til denne foreligger nu.
Demenshandleplanen er udarbejdet i tæt samarbejde med dem,
der er allertættest på mennesker med demens. Det er repræsentanter fra hjemmeplejen,
sygeplejen, plejecentrene, aktivitetscentrene, demenskonsulenter, Ældreråd,
Pårørendeforeningen for borgere med demens og Alzheimerforeningen.
Udvalget fik forelagt foreløbige fokusområder på
udvalgsmødet 2. april 2019, her blev det besluttet at afholde et temamøde.
Temamødet blev arrangeret af arbejdsgruppen bestående af ovenstående
repræsentanter. Temamødet blev afholdt den 27. august. Efter mødet arbejdede
arbejdsgruppen videre med de input, de fik på dagen.
Demenshandleplanen indeholder følgende indsatsområder:
·
Tidlig opsporing, udredning og behandling
·
Høj kvalitet i demensplejen
·
Fokus på støtte og rådgivning
·
Meningsfulde aktivitetstilbud
·
Demensvenlige boligtilbud
·
Demensvenligt samfund
Indsatsområderne ligger tæt op ad de fokusområder, der er i
den Nationale handleplan for demens, som er udgivet af Ældre- og
Sundhedsministeriet.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget godkender udkast til demenshandleplan og sender det
i høring.
Udvalget godkender udkast til demenshandleplan og tilføjer
konkrete rettelser, som skal tilføjes, før handleplanen sendes i høring.
Vurdering
Administrationen vurderer, at demenshandleplanen er
udarbejdet med en bred involvering af dem, der er allertættest på mennesker med
demens, og derfor giver et godt udgangspunkt for den kommende demensindsats i
kommunen.
Administrationen anbefaler, at Kultur- og Fritidsudvalget og
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser høres i forhold til indsatsområdet
demensvenligt samfund.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Evt. inddragelse af Kultur- og Fritidsudvalget og Udvalget
for Specialiserede Borgerindsatser i forhold til indsatsområdet demensvenligt
samfund.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Heidi Hjort Kjelgaard, Specialkonsulent og faglig leder,
Center for Sundhed og Ældre deltog under punktet og gav Handicaprådet en
præsentation af sagen.
Handicaprådet besluttede, at der skal udarbejdes
høringssvar. Formanden søger herfor.
5. Høring: Udkast til ny Børne- og Ungepolitik (B)
5. Høring: Udkast til ny Børne- og Ungepolitik (B)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-478137 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Børne-
og Ungeudvalget besluttede på møde den 11. november 2019 at sende udkast til ny
Børne- og Ungepolitik i høring i MED-udvalg, bestyrelser, elevråd/børnegrupper
og organisationer på børne- og ungeområdet samt i offentlig høring. Følgebrev
og udkast til ny Børne- og Ungepolitik er vedlagt som bilag.
Høringsperioden
løber til 8. december 2019. Høringssvar skrives i vedlagte skabelon og sendes
til hoeringCBU@slagelse.dk.
Efter
høringsperioden behandles Børne- og Ungepolitikken i Børne- og Ungeudvalget
medio januar 2020, med henblik på at Byrådet træffer endelig beslutning den 27.
januar 2020.
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives
høringssvar.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget besluttede på deres møde i august
2019, at administrationen skulle arbejde videre med det udkast til ny Børne- og
Ungepolitik, der forelå på daværende tidspunkt. Det endelige udkast til ny
Børne- og Ungepolitik foreligger nu. Udkastet er blevet til på baggrund af en
længerevarende proces, hvor en række interessenter har deltaget:
·
Fokusgruppeinterviews med ca. 50 børn og
unge om hvad en god dag og et godt børne/ungeliv er. Deltagerne var i alderen
5-18 år og kom fra børnehaver, almene folkeskoler, specialskoler, sociale
væresteder og misbrugstilbud samt pårørendegrupper for unge.
·
Spørgeskemaundersøgelse til en række
bestyrelsesformænd i dagtilbud og skoler om det gode børne- og ungeliv
·
En workshop for ca. 45 børn og unge i
alderen 5-18 år og udvalget, hvor de kvalificerede statements fra interviews og
spørgeskemaundersøgelse.
·
En workshop, hvor udvalget, medarbejdere,
forældre, elever og andre interessenter var med til at definere og prioritere
politikkens indhold på baggrund af KL’s ti kerneværdier og statements fra børn
og unge
·
En lille arbejdsgruppe, hvor
interesserede parter (tre elever og en repræsentant fra DLF) deltog i
udformningen af det foreliggende udkast
Udkastet til Børne- og Ungepolitikken udstikker retningen
for arbejdet med og omkring alle børn og unge i Slagelse Kommune – lige fra det
endnu ufødte barn til den 18-årige. Forældrene udgør et særligt
omdrejningspunkt i politikken, fordi deres ressourcer og rolle som aktive
medspillere er altafgørende for at skabe trivsel og udvikling for alle børn og
unge.
Det foreliggende udkast til Børne- og Ungepolitikken sætter
fokus på nogle grundlæggende og almengyldige behov, som alle børn og unge skal
mødes i for bedst at kunne trives og udvikle sig. Politikken gælder for alle
medarbejdere og ledere i dagtilbud, skoler og forebyggende og understøttende
funktioner, og udkastet består af seks principper. Under hvert princip er
ledere og medarbejderes fælles ansvar og opgave konkretiseret, og børn og unges
perspektiver er beskrevet. De seks principper er:
-
Alle forældre har en rolle og et ansvar
-
Alle børn og unge har potentiale
-
Alle børn og unge har behov for
samhørighed og venskab
-
Alle børn og unge fortjener hjælp, nærvær
og oprigtig interesse
-
Alle børn og unges mening er værdifuld
-
Alle børn og unge skal tilbydes
motiverende læringsmiljøer
Den nye Børne- og Ungepolitik erstatter den eksisterende
Børne- og Ungepolitik. Hvor den gamle politik havde et stort fokus på det specialiserede
område, har den nye et bredere fokus, der omfatter både det specialiserede og
det almene område. Det brede fokus bevirker, at der ikke er behov for
sektorspecifikke politikker som for eksempel en skolepolitik.
Det er ledere og medarbejdere, der i fællesskab skal gøre
politikken til virkelighed, ved at lade principperne være styrende i deres
daglige arbejde med og omkring børn og unge. Håbet er dog, at politikken også
bliver et pejlemærke for forældre, foreninger, organisationer og andre aktører,
og at den vil danne grobund for en mere aktiv involvering af børn og unge i
forhold, der vedrører deres liv og udvikling. Sidstnævnte er i tråd med
udvalgets ønske om afprøvning af muligheder for aktiv involvering af børn og
unge ved specifikke lejligheder, jf. sag 285 om aktiv involvering af børn og
unge på udvalgets møde den 30. september 2019.
Som led heri udskydes Børne- og Ungekonferencen den 7. marts
2020 og forventeligt erstattes den helt af en eller flere aktiviteter, der i
højere grad skabes i børne- og ungepolitikkens ånd og intentioner.
Administrationen vil ved politikkens godkendelse præsentere et forslag til det
videre arbejde med politikkens principper i 2020.
Retligt
grundlag
Jf. Serviceloven § 19, stk. 2,
skal kommunalbestyrelsen udarbejde en sammenhængende børnepolitik, der har til
formål at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde og
den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte. Den
sammenhængende børnepolitik skal udformes skriftligt, vedtages af
kommunalbestyrelsen og offentliggøres.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Ditte Lundkær Rasmussen, Administrativ Konsulent, Center for
Børn og Unge deltog under punktet og gav Handicaprådet en præsentation af
sagen.
Handicaprådet besluttede, at der skal udarbejdes
høringssvar. Formanden søger herfor.
6. Handicappris 2019 (B)
6. Handicappris 2019 (B)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-478307 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Rådet skal præsenteres for de kandidater, som er blevet indstillet.
Rådet skal tage stilling til uddelingen af Handicappris 2019.
Baggrund
Handicaprådet i Slagelse Kommune har besluttet, at der hvert
år (første gang i 2009) skal uddeles en handicappris til en privatperson, en
forening, en organisation eller til en repræsentant fra erhvervslivet, som har
gjort sig særligt bemærket, eller har ydet en særlig indsats for, at
handicappede borgere i Slagelse Kommune kan deltage i samfundslivet på lige fod
med alle andre.
Prisen består af et diplom og 10.000 kr. Prisen uddeles
hvert år i forbindelse med den internationale Handicapdag den 3. december.
Prisen tildeles for:
·
At have skabt forhold, der kan bidrage til en forøget livskvalitet hos
handicappede
·
At have skabt mulighed for at handicappede kan deltage på lige fod med
øvrige borgere
·
At have skabt arbejdspladser for handicappede
·
At have skabt aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for handicappede
·
At have forbedret handicaptilgængeligheden i kommunen
·
At have bidraget til større almen viden om handicappedes forhold
·
At have bidraget til en større grad af inkludering af handicappede i det
offentlige rum
Kriterierne for at få tildelt handicap-prisen er meget
brede, da Handicaprådet ønsker i størst muligt omfang at bidrage til initiativ
og kreativitet. I den forbindelse understreges, at initiativerne skal være
nytænkende og alternative og ikke blot være knyttet til de lovmæssige krav som
f.eks. tilgængelighed.
Handicaprådet besluttede på møde den 10. oktober 2019, at
årets Handicappris skal målrettes: Fællesskaber for børn og unge med handicaps.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet tager stilling til uddelingen af Handicappris 2019
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Rådet blev orienteret om, at der var modtaget 7 forskellige
indstillinger. Rådet valgte ensstemming, hvem der skulle modtage prisen.
Formand og sekretariatet påbegynder planlægningen af offentliggørelse og
prisoverrækkelse.
7. Årshjul for rådets mødevirksomhed(D)
7. Årshjul for rådets mødevirksomhed(D)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-476379 Åbent
Kompetence: Handicapråd
Beslutningstema
Rådet skal drøfte årshjul for rådets mødevirksomhed.
På baggrund af den drøftelse udarbejder formand i samarbejde med sekretariatet
et årshjul for 2020.
Baggrund
Forslag til mødedage og tidspunkt
Center for Handicap og Psykiatri har følgende forslag til
mødedag for rådet i 2020:
· Tirsdage
– hver anden måned – januar, marts, maj, august, oktober, december
Det foreslås, at møderne holdes i tidsrummet fra
· kl.
16.00 – 18.00.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Rådet drøfter årshjul for rådets mødevirksomhed.
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Handicaprådet drøftede årshjulet kort og godkendte
sekretariatets forslag til mødedage og mødetidspunkt.
8. Meddelelser (O)
8. Meddelelser (O)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-478291 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Gensidig orientering mellem
rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.
Baggrund
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Medborgerpolitik
3: Orientering fra sekretariatet
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer.
Jørn-Ole Didriksen orienterede om, at der er bekymring for
lægedækningen i Korsør grundet manglende praktiserende læger. Jørn-Ole
planlægger at rejse sagen i Forebyggelses og Seniorudvalget.
Morten Gaardboe orienterede om, at LEV har besluttet ikke
bruge benævnelsen udviklingshæmmede, men i stedet borgere med
udviklingshandicap.
Morten Gaardboe orienterede om, at han har været til første
møde med Myndighed, Center for Handicap og Psykiatri omkring planlægning af
initiativer omkring mødet mellem borger og Myndighed, Center for Handicap og
Psykiatri. På mødet var der en god drøftelse af hvilke metoder og værktøjer,
som kan bruges til at indsamle data/viden om borgernes oplevelse af mødet.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Medborgerpolitik
Vini Lindhart orienterede om at arbejdsgruppen med
Medborgerpolitikken er sat i bero indtil den nye organisering i Slagelse
Kommune er faldet på plads.
Næste møde i arbejdsgruppen er til februar.
3: Orientering fra sekretariatet
Ingen bemærkninger
Orienteringerne blev herefter taget til efterretning.
9. Eventuelt(O)
9. Eventuelt(O)
Sagsnr.: 330-2019-8660 Dok.nr.: 330-2019-296661 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at punkter under eventuelt tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet
den 26. november 2019:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Formanden havde følgende punkt under eventuelt.
Møde med Børne og Ungeudvalget den 17. december 2019
Handicaprådet formandsskab orienterede om, at de er blevet
inviteret til møde med Børne og Ungeudvalget den 17. december 2019.
Formandsskabet bad om forslag til input til dagsorden.
Handicaprådet drøftede følgende forslag:
- Forbedring af overgangen fra barn til voksen
- Implementering af Børne og Ungepolitikken.
- Status på initiativer omkring tidlige/forebyggende
indsatser.
Rådet havde desuden en drøftelse af følgende
opmærksomhedspunkter:
- Indholdet af Ungdomsskolens tilbud
- Status/initiativer målrettet børn af forældre med handicap
- Viden/data på inklusionsbørnene over tid.