Handicaprådet (2018-2021) – Referat – 26. november 2019


1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-289564                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes og Vini Lindhart præsenteres som nyt medlem af Handicaprådet.
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt. Vini blev budt velkommen og gav en kort præsentation.

2. Høring: Kvalitetsstandard forebyggende hjemmebesøg 2020 (B)

2.     Høring: Kvalitetsstandard forebyggende hjemmebesøg 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-477287                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i sit udvalgsmøde den 5. november 2019 at sende kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg 2020 til høring i Handicaprådet.
Høringsfristen er den 17. december 2019 kl. 12:00.
Evt. høringssvarene bedes sendt til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
Udvalget skal en gang årligt godkende kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg. I denne sag skal udvalget godkende kvalitetsstandarden for 2020. Kvalitetsstandarden er blevet justeret i forhold til en lovændring, som Folketinget vedtog den 25. april 2019.
Lovændring i forhold til forebyggende hjemmebesøg
Folketinget vedtog den 25. april 2019 ændring af lov om social service, der vedrører målretning af de forebyggende hjemmebesøg. Lovændringen trådte i kraft pr. 1. juli 2019.
Forebyggende hjemmebesøg til enlige i deres fyldte 70. år
Lovændringen indebærer, at kommunalbestyrelsen som noget nyt skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i kommunen, i deres fyldte 70. år. Det fremgår af lovbemærkningerne, at ”bor alene” eksempelvis kan defineres som, at en person er den eneste registeret med bopæl på folkeregisteradressen.
Derudover medfører ændringen af lovgivningen, at:
-      Kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til alle 75-årige fastholdes.
-      Aldersgrænsen for tilbud om årlige besøg flyttes fra det fyldte 80 år til det fyldte 82 år. Kommunalbestyrelsen skal efter lovforslaget dog fortsat tilbyde alle 80-årige et forebyggende hjemmebesøg.
-      Kommunalbestyrelsens forpligtelse til at tilbyde behovsbestemte forebyggende hjemmebesøg til de borgere, som er i særlig risiko for nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, udvides fra at gælde alle borgere i aldersgruppen 65-79 år til at gælde alle borgere i aldersgruppen 65-81 år.

Formålet med lovændringen er, at opspore og forebygge ensomhed i de år, hvor mange er i risiko for at opleve ensomhed - eksempelvis som følge af overgangen fra arbejdsliv til pension Formålet er derudover at styrke opsporingen af ældre i risiko for nedsat social, psykisk og fysisk funktionsevne, som ikke har nærtstående i hverdagen, som kan bistå dem.
Forebyggelseskonsulenterne har siden 1. juli arbejdet efter den nye lovgivning. Det betyder blandt andet, at forebyggelseskonsulenterne siden 1. juli 2019 har sendt brev til alle enlige på 70 år med tilbud om et forebyggende hjemmebesøg. Der er i alt sendt brev ud til cirka 40 enlige borgere på 70 år og èn har sagt ja til et forebyggende hjemmebesøg.
Retligt grundlag
Servicelovens §79a om de forebyggende hjemmebesøg. Lov nr. 508 af 1. maj 2019.
Handlemuligheder
Udvalget principgodkender kvalitetsstandarden og sender den til høring i Ældrerådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav om forebyggende hjemmebesøg. På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 godkendes.
Afhængig af, hvor mange, der takker ja til det forebyggende hjemmebesøg ved deres fyldte 70 år, kan lovændringen betyde større ressourcetræk på forebyggelseskonsulenterne. Indtil nu har den nye lovændring dog ikke har haft væsentlig betydning for det samlede ressourceforbrug til de forebyggende hjemmebesøg, da kun èn borger har takket ja til et besøg siden juli 2019. Administrationen følger denne udvikling tæt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Therese Gjerde Jensen, Virksomhedsleder Sundhedstilbud, Center for Sundhed og Ældre deltog under punktet og gav Handicaprådet en præsentation af sagen.
Handicaprådet besluttede, at der ikke afgives høringssvar.

3. Høring: Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)

3.     Høring: Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-477907                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i sit udvalgsmøde den 5. november 2019 at sende kvalitetsstandard 2020 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning til høring i Handicaprådet.
Høringsfristen er den 17. december 2019 kl. 12:00.
Evt. høringssvarene bedes sendt til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Der er foretaget en ændring til ydelsesbeskrivelsen Praktisk Hjælp – Rengøring; vedr. opgaven ”Tømme postkasse”.  Ændringen fremgår med rød skrift i ydelsesbeskrivelsen, side 21.
Retligt grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning kan principgodkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget, hvorefter den sendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Høringssvar forelægges på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i februar, hvor der træffes beslutning om, hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden endelig godkendelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav, samt at den er overensstemmende med Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje samt
Værdighedspolitikken for Ældre i Slagelse Kommune. På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 principgodkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Susanne Fagerberg, Myndighedschef, Center for Sundhed og Ældre deltog under punktet og gav Handicaprådet en præsentation af sagen.
Handicaprådet blev orienteret om at en principafgørelse fra Ankestyrelsen har præciseret brugen af Servicelovens § 85 i forhold til Servicelovens § 83, hvilket betyder at der i første halvår af 2020 skal udarbejdes nye kvalitetsstandarder på disse paragraffer. Center for Sundhed og Ældre og Center for Handicap og Psykiatri har påbegyndt en fælles arbejdsproces.
Handicaprådet besluttede, at der ikke afgives høringssvar.

4. Høring: Demenshandleplan 1. udkast (B)

4.     Høring: Demenshandleplan 1. udkast (B)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-477927                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i sit udvalgsmøde den 5. november 2019 at sende demenshandleplan 1. udkast til høring i Handicaprådet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget havde følgende bemærkninger til 1. udkast:
·         Forordet skal underskrives af hele udvalget.
·         Opmærksomhed på kontinuerlig kompetenceudvikling omkring demens.
·         Tilbud til demente skal være synlige og overskuelige og også samlet på kommunens hjemmeside.
Høringsfristen er den 19. december 2019 kl. 12:00.
Evt. høringssvarene bedes sendt til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-22 er det aftalt, at der skal udarbejdes en demenshandleplan. Første udkast til denne foreligger nu.
Demenshandleplanen er udarbejdet i tæt samarbejde med dem, der er allertættest på mennesker med demens. Det er repræsentanter fra hjemmeplejen, sygeplejen, plejecentrene, aktivitetscentrene, demenskonsulenter, Ældreråd, Pårørendeforeningen for borgere med demens og Alzheimerforeningen.
Udvalget fik forelagt foreløbige fokusområder på udvalgsmødet 2. april 2019, her blev det besluttet at afholde et temamøde. Temamødet blev arrangeret af arbejdsgruppen bestående af ovenstående repræsentanter. Temamødet blev afholdt den 27. august. Efter mødet arbejdede arbejdsgruppen videre med de input, de fik på dagen.
Demenshandleplanen indeholder følgende indsatsområder:
·         Tidlig opsporing, udredning og behandling
·         Høj kvalitet i demensplejen
·         Fokus på støtte og rådgivning
·         Meningsfulde aktivitetstilbud
·         Demensvenlige boligtilbud
·         Demensvenligt samfund
Indsatsområderne ligger tæt op ad de fokusområder, der er i den Nationale handleplan for demens, som er udgivet af Ældre- og Sundhedsministeriet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget godkender udkast til demenshandleplan og sender det i høring.
Udvalget godkender udkast til demenshandleplan og tilføjer konkrete rettelser, som skal tilføjes, før handleplanen sendes i høring.
Vurdering
Administrationen vurderer, at demenshandleplanen er udarbejdet med en bred involvering af dem, der er allertættest på mennesker med demens, og derfor giver et godt udgangspunkt for den kommende demensindsats i kommunen.
Administrationen anbefaler, at Kultur- og Fritidsudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser høres i forhold til indsatsområdet demensvenligt samfund.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Evt. inddragelse af Kultur- og Fritidsudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser   i forhold til indsatsområdet demensvenligt samfund.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Heidi Hjort Kjelgaard, Specialkonsulent og faglig leder, Center for Sundhed og Ældre deltog under punktet og gav Handicaprådet en præsentation af sagen.
Handicaprådet besluttede, at der skal udarbejdes høringssvar. Formanden søger herfor.

5. Høring: Udkast til ny Børne- og Ungepolitik (B)

5.     Høring: Udkast til ny Børne- og Ungepolitik (B)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-478137                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget besluttede på møde den 11. november 2019 at sende udkast til ny Børne- og Ungepolitik i høring i MED-udvalg, bestyrelser, elevråd/børnegrupper og organisationer på børne- og ungeområdet samt i offentlig høring. Følgebrev og udkast til ny Børne- og Ungepolitik er vedlagt som bilag.
Høringsperioden løber til 8. december 2019. Høringssvar skrives i vedlagte skabelon og sendes til hoeringCBU@slagelse.dk.
Efter høringsperioden behandles Børne- og Ungepolitikken i Børne- og Ungeudvalget medio januar 2020, med henblik på at Byrådet træffer endelig beslutning den 27. januar 2020.
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget besluttede på deres møde i august 2019, at administrationen skulle arbejde videre med det udkast til ny Børne- og Ungepolitik, der forelå på daværende tidspunkt. Det endelige udkast til ny Børne- og Ungepolitik foreligger nu. Udkastet er blevet til på baggrund af en længerevarende proces, hvor en række interessenter har deltaget:
·         Fokusgruppeinterviews med ca. 50 børn og unge om hvad en god dag og et godt børne/ungeliv er. Deltagerne var i alderen 5-18 år og kom fra børnehaver, almene folkeskoler, specialskoler, sociale væresteder og misbrugstilbud samt pårørendegrupper for unge.
·         Spørgeskemaundersøgelse til en række bestyrelsesformænd i dagtilbud og skoler om det gode børne- og ungeliv
·         En workshop for ca. 45 børn og unge i alderen 5-18 år og udvalget, hvor de kvalificerede statements fra interviews og spørgeskemaundersøgelse.
·         En workshop, hvor udvalget, medarbejdere, forældre, elever og andre interessenter var med til at definere og prioritere politikkens indhold på baggrund af KL’s ti kerneværdier og statements fra børn og unge
·         En lille arbejdsgruppe, hvor interesserede parter (tre elever og en repræsentant fra DLF) deltog i udformningen af det foreliggende udkast
Udkastet til Børne- og Ungepolitikken udstikker retningen for arbejdet med og omkring alle børn og unge i Slagelse Kommune – lige fra det endnu ufødte barn til den 18-årige. Forældrene udgør et særligt omdrejningspunkt i politikken, fordi deres ressourcer og rolle som aktive medspillere er altafgørende for at skabe trivsel og udvikling for alle børn og unge.
Det foreliggende udkast til Børne- og Ungepolitikken sætter fokus på nogle grundlæggende og almengyldige behov, som alle børn og unge skal mødes i for bedst at kunne trives og udvikle sig. Politikken gælder for alle medarbejdere og ledere i dagtilbud, skoler og forebyggende og understøttende funktioner, og udkastet består af seks principper. Under hvert princip er ledere og medarbejderes fælles ansvar og opgave konkretiseret, og børn og unges perspektiver er beskrevet. De seks principper er:
-      Alle forældre har en rolle og et ansvar
-      Alle børn og unge har potentiale
-      Alle børn og unge har behov for samhørighed og venskab
-      Alle børn og unge fortjener hjælp, nærvær og oprigtig interesse
-      Alle børn og unges mening er værdifuld
-      Alle børn og unge skal tilbydes motiverende læringsmiljøer
Den nye Børne- og Ungepolitik erstatter den eksisterende Børne- og Ungepolitik. Hvor den gamle politik havde et stort fokus på det specialiserede område, har den nye et bredere fokus, der omfatter både det specialiserede og det almene område. Det brede fokus bevirker, at der ikke er behov for sektorspecifikke politikker som for eksempel en skolepolitik.
Det er ledere og medarbejdere, der i fællesskab skal gøre politikken til virkelighed, ved at lade principperne være styrende i deres daglige arbejde med og omkring børn og unge. Håbet er dog, at politikken også bliver et pejlemærke for forældre, foreninger, organisationer og andre aktører, og at den vil danne grobund for en mere aktiv involvering af børn og unge i forhold, der vedrører deres liv og udvikling. Sidstnævnte er i tråd med udvalgets ønske om afprøvning af muligheder for aktiv involvering af børn og unge ved specifikke lejligheder, jf. sag 285 om aktiv involvering af børn og unge på udvalgets møde den 30. september 2019.
Som led heri udskydes Børne- og Ungekonferencen den 7. marts 2020 og forventeligt erstattes den helt af en eller flere aktiviteter, der i højere grad skabes i børne- og ungepolitikkens ånd og intentioner. Administrationen vil ved politikkens godkendelse præsentere et forslag til det videre arbejde med politikkens principper i 2020.
Retligt grundlag
Jf. Serviceloven § 19, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en sammenhængende børnepolitik, der har til formål at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte. Den sammenhængende børnepolitik skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Ditte Lundkær Rasmussen, Administrativ Konsulent, Center for Børn og Unge deltog under punktet og gav Handicaprådet en præsentation af sagen.
Handicaprådet besluttede, at der skal udarbejdes høringssvar. Formanden søger herfor.

6. Handicappris 2019 (B)

6.     Handicappris 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-478307                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Rådet skal præsenteres for de kandidater, som er blevet indstillet. Rådet skal tage stilling til uddelingen af Handicappris 2019.
Baggrund
Handicaprådet i Slagelse Kommune har besluttet, at der hvert år (første gang i 2009) skal uddeles en handicappris til en privatperson, en forening, en organisation eller til en repræsentant fra erhvervslivet, som har gjort sig særligt bemærket, eller har ydet en særlig indsats for, at handicappede borgere i Slagelse Kommune kan deltage i samfundslivet på lige fod med alle andre.
Prisen består af et diplom og 10.000 kr. Prisen uddeles hvert år i forbindelse med den internationale Handicapdag den 3. december.
Prisen tildeles for:
·         At have skabt forhold, der kan bidrage til en forøget livskvalitet hos handicappede
·         At have skabt mulighed for at handicappede kan deltage på lige fod med øvrige borgere
·         At have skabt arbejdspladser for handicappede
·         At have skabt aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for handicappede
·         At have forbedret handicaptilgængeligheden i kommunen
·         At have bidraget til større almen viden om handicappedes forhold
·         At have bidraget til en større grad af inkludering af handicappede i det offentlige rum
Kriterierne for at få tildelt handicap-prisen er meget brede, da Handicaprådet ønsker i størst muligt omfang at bidrage til initiativ og kreativitet. I den forbindelse understreges, at initiativerne skal være nytænkende og alternative og ikke blot være knyttet til de lovmæssige krav som f.eks. tilgængelighed.
Handicaprådet besluttede på møde den 10. oktober 2019, at årets Handicappris skal målrettes: Fællesskaber for børn og unge med handicaps.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet tager stilling til uddelingen af Handicappris 2019
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Rådet blev orienteret om, at der var modtaget 7 forskellige indstillinger. Rådet valgte ensstemming, hvem der skulle modtage prisen. Formand og sekretariatet påbegynder planlægningen af offentliggørelse og prisoverrækkelse.

7. Årshjul for rådets mødevirksomhed(D)

7.     Årshjul for rådets mødevirksomhed(D)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-476379                                          Åbent
Kompetence: Handicapråd
Beslutningstema
Rådet skal drøfte årshjul for rådets mødevirksomhed. På baggrund af den drøftelse udarbejder formand i samarbejde med sekretariatet et årshjul for 2020.
Baggrund
Forslag til mødedage og tidspunkt
Center for Handicap og Psykiatri har følgende forslag til mødedag for rådet i 2020:
·         Tirsdage – hver anden måned – januar, marts, maj, august, oktober, december
Det foreslås, at møderne holdes i tidsrummet fra
·         kl. 16.00 – 18.00.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet drøfter årshjul for rådets mødevirksomhed.
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Handicaprådet drøftede årshjulet kort og godkendte sekretariatets forslag til mødedage og mødetidspunkt.

8. Meddelelser (O)

8.     Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-478291                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.
Baggrund
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Medborgerpolitik
3: Orientering fra sekretariatet
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer.
Jørn-Ole Didriksen orienterede om, at der er bekymring for lægedækningen i Korsør grundet manglende praktiserende læger. Jørn-Ole planlægger at rejse sagen i Forebyggelses og Seniorudvalget.
Morten Gaardboe orienterede om, at LEV har besluttet ikke bruge benævnelsen udviklingshæmmede, men i stedet borgere med udviklingshandicap.
Morten Gaardboe orienterede om, at han har været til første møde med Myndighed, Center for Handicap og Psykiatri omkring planlægning af initiativer omkring mødet mellem borger og Myndighed, Center for Handicap og Psykiatri. På mødet var der en god drøftelse af hvilke metoder og værktøjer, som kan bruges til at indsamle data/viden om borgernes oplevelse af mødet.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Medborgerpolitik
Vini Lindhart orienterede om at arbejdsgruppen med Medborgerpolitikken er sat i bero indtil den nye organisering i Slagelse Kommune er faldet på plads.
Næste møde i arbejdsgruppen er til februar.
3: Orientering fra sekretariatet
Ingen bemærkninger
Orienteringerne blev herefter taget til efterretning.

9. Eventuelt(O)

9.     Eventuelt(O)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-296661                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at punkter under eventuelt tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet den 26. november 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Formanden havde følgende punkt under eventuelt.
Møde med Børne og Ungeudvalget den 17. december 2019
Handicaprådet formandsskab orienterede om, at de er blevet inviteret til møde med Børne og Ungeudvalget den 17. december 2019. Formandsskabet bad om forslag til input til dagsorden.
Handicaprådet drøftede følgende forslag:
- Forbedring af overgangen fra barn til voksen
- Implementering af Børne og Ungepolitikken.
- Status på initiativer omkring tidlige/forebyggende indsatser.
Rådet havde desuden en drøftelse af følgende opmærksomhedspunkter:
- Indholdet af Ungdomsskolens tilbud
- Status/initiativer målrettet børn af forældre med handicap
- Viden/data på inklusionsbørnene over tid.