Klima- og Miljøudvalget – Referat – 1. februar 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt med tillægsdagsorden:

 

”Orientering om status på budget 2022 samt behov for budgetanalyser”.


Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen  indstiller,

  1. at dagsorden godkendes.

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Godkendt med tillægsdagsorden:

 

”Orientering om status på budget 2022 samt behov for budgetanalyser”.



2. Drøftelse af indsats på fjernelse af tang ved kommunens badestrande (D)

Beslutning

Sagen blev drøftet.

 

Der indkaldes til et offentlig møde om strandrensning, hvor alle grundejerforeninger i områderne inviteres. 

 

Derefter udarbejdes oplæg, hvor forskellige konkrete scenarier beskrives i forhold til metode, serviceniveau, klimabelastning, gener og økonomi med fokus på prioritet 1 strande.

Kompetence: 

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget orienteres om den hidtidige praksis i forhold til fjernelse af tang på Slagelse Kommunes badestrande. Udvalget kan herpå drøfte eventuelle ændringer i indsatsen.

Sagens indhold

Slagelse Kommune afsatte fra 2017 et årligt driftsbudget på 1 mio. kr. til at fjerne tang på udvalgte kommunale badestrande. Dette med baggrund i et ønske om at gøre strandene mere attraktive for strandgæster.

Der har lige fra den spæde start været delte meninger om tiltaget: Nogle er enormt glade for indsatsen, andre er glade for indsatsen, men mener den bør foretages på anden vis, mens en tredje gruppe er helt imod, at der bliver fjernet tang fra strandene.

Med baggrund i erfaringerne fra 2017-18 blev indsatsen forud for sæson 2019 afstemt med det politiske fagudvalg, som herpå fastlagde en praksis for fjernelse af tang ved strande i Slagelse Kommune. Beslutningen kan findes under Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019, punkt 4.

Som en udløber af ovenstående beslutning foretog Slagelse Kommune efter sæson 2019 en evaluering af kommunens indsats på fjernelse af tang ved kommunens største strande. Evalueringen blev foretaget af de tilstødende grundejerforeninger til strandene, og opsummering og handling på baggrund af evalueringen blev forelagt og godkendt af fagudvalget den 3. februar 2020, punkt 13.

Den seneste praksisbeskrivelse, prioritering af strandene og angivelse af udstrækningen for fjernelse af tang i 2021, som er resultatet af ovenstående beslutninger, fremgår af vedlagte bilag 1 og 2.

I efteråret 2021 bragte DR Nyheder et indslag om Slagelse Kommunes håndtering af tang på strandene, hvor der blev rettet en kritik af, tang og affald blot skubbes i vandet – det sidste er ikke korrekt.

Det er korrekt, at den opsamlede tang fra stranden ofte køres i vandet. Dette sker for at begrænse kørsel på og i strandområdet med lastbiler og læssemaskiner, men det sker også af klimahensyn, hvor unødig kørsel med lastbiler på tværs af landet ikke bidrager positivt. Slutteligt er det også forbundet med relativt store økonomiske udgifter at transportere tangen på lastbiler.

Når tangen skubbes i vandet, finder noget af tangen sommetider ind på stranden igen, men under sådanne forhold ville der under alle omstændigheder komme tang på stranden. Andre gange føres tangen til havs og blandes med den øvrige tang i havet. Formålet er således alene at sikre indbydende sandstrande i en periode, indtil der atter skylles tang op.

Som det også er beskrevet i bilag 1, fjernes synligt affald fra tangen, inden den skubbes i vandet.

Under særlige omstændigheder og på visse lokaliteter opskylles så store mængder tang, at det er nødvendigt at transportere den væk fra stranden. I disse tilfælde køres tangen til en kommunal oplagsplads på Stigsnæs, hvor det afvander og komposterer.

De lokale biogasanlæg er ikke interesserede i tangen, der er fyldt med sten og sand. Derimod er det lykkedes at bortskaffe mindre mængder af tang til jordbrugere, der anvender tangen i permakulturer. Entreprenørservice har også med stor succes benyttet den omsatte tang til indbygning på arealerne omkring den nye skaterbane i Korsør samt til kantstabilisering langs Fodsporet, der mange steder er udsat for kraftig erosion.

På mødet vil Entreprenørservice redegøre for praksis.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget kan drøfte praksis for fjernelse af tang på de i bilag 1 og 2 angivne kommunale badestrande.

Vurdering

Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at den hidtidige praksis for fjernelse af tang ved de kommunale badestrande har haft en positiv indvirkning på badegæsters oplevelse af strandene, men at der også nogle steder er utilfredshed med den hidtidige praksis. En drøftelse af praksis med henblik på at fastlægge eventuelle ændringer heri vil derfor være anbefalelsesværdigt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er afsat en ramme på 1 mio. kr. årligt til den samlede håndtering af tang på kommunens badestrande.

Tværgående konsekvenser

Strandenes drift i øvrigt varetages af Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget drøfter den hidtidige praksis for fjernelse af tang.

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Sagen blev drøftet.

 

Der indkaldes til et offentlig møde om strandrensning, hvor alle grundejerforeninger i områderne inviteres. 

 

Derefter udarbejdes oplæg, hvor forskellige konkrete scenarier beskrives i forhold til metode, serviceniveau, klimabelastning, gener og økonomi med fokus på prioritet 1 strande.


3. Regulativ for husholdningsaffald 2023 - til høring (B)

Beslutning

Anbefales.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, godkende at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald, gældende fra 1. maj 2023, i offentlig høring.

Sagens indhold

Forslag til ny affaldsordning 2023, herunder hovedprincipper, blev politisk godkendt på Byrådsmøde 29. november 2021.

Det kommunale Regulativ for husholdningsaffald er kommunens regler for affaldshåndtering, som besluttes politisk. Regulativet er lovpligtigt, og har en fast struktur for opbygning, og til dels også fast formuleret tekst og layout. 

Med udgangspunkt i de godkendte hovedprincipper er henteordningerne for madaffald, papiraffald, papaffald, glasaffald, metalaffald, plastaffald, mad- og drikkekartonaffald, farligt affald, tekstilaffald, restaffald, haveaffald og storskrald beskrevet i Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2023, som er vedlagt som bilag. Indførelse af den nye affaldsordning medfører, at der som standard tilføjes en tredje beholder ved husstandene.

Hvad angår de øvrige ordninger er der ingen egentlige ændringer, i forhold til det nuværende regulativ, af borgernes rettigheder og pligter, men der er foretaget redaktionelle ændringer og sammenskrivninger.

Affaldsregulativer skal sendes i lovpligtig høring i minimum 4 uger, forud for vedtagelse.

Regulativ for husholdningsaffald træder i kraft 1. maj 2023, samtidig med at den nye affaldsordning træder i kraft.

Retligt grundlag

Miljøbeskyttelsesloven nr. 1218 af 26. november 2019, kapitel 6 om affald.

Affaldsaktørbekendtgørelsen nr. 2097 af 14. december 2020, kapitel 3 om kommunale affaldsregulativer og bilag 3.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald i offentlig høring eller,

B. at komme med ændringer til Udkast til Regulativ for husholdningsaffald inden det sendes i offentlig høring eller,

C. at forkaste Udkast til Regulativ for husholdningsaffald.

Vurdering

Administrationen anbefaler at handlemulighed A besluttes, så Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2023 sendes i offentlig høring i minimum 4 uger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Renovationen er et brugerfinansieret område efter ”hvile i sig selv-princippet”. Alle udgifter til affaldsordningerne skal over en årrække dækkes af de affaldsgebyrer, der opkræves hos borgerne/virksomhederne. Der er ikke afsat særlige midler, til implementering af nye affaldsordninger. Dog er der i forbindelse med det vedtagne budget 2022, påbegyndt opsparing til formålet. Den endelige pris for indkøb af beholdere samt tømning følger kommende udbud. Den forventede stigning på affaldsgebyret, inden udbudsprocessen er 500-1.000 kr. pr. husstand/år.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,  

  1. at Byrådet godkender handlemulighed A, at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald i offentlig høring i minimum 4 uger.

 

 

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Anbefales.


4. Overordnet kommunikationsplan for ny affaldsordning 2023 (O)

Beslutning

Godkendt.

 

Med det faldne bemærkninger.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Udvalget orienteres om den overordnede kommunikationsplan for ny affaldsordning 2023.

Sagens indhold

Byrådet godkendte 29. november 2021 forslag til ny affaldsordning 2023. 

Administrationen har udarbejdet en overordnet kommunikationsplan for gennemførelse af den vedtagne nye affaldsordning, der indføres i 2023. Planen tager udgangspunkt i den tidligere kommunikationsplan for affaldsordning 2018, og beskriver gennemførte og påtænkte initiativer dels i kommunens eget regi dels fælles initiativer i AffaldPlus-regi. 

Som gennemgående initiativ vil der på www.slagelse.dk/affald blive oprettet en side omkring den nye affaldsordning. Denne side vil løbende blive opdateret.

Af øvrige iværksatte og påtænkte initiativer kan nævnes:

  • Forslag til nyt affaldsregulativ sendes i høring, godkendt regulativ offentliggøres.
  • Pressemeddelelse omkring ny ordning.
  • Information/dialog med boligselskaber om fremtidige affaldsløsninger.
  • Udstilling af affaldsløsning på Store Genbrugsdag og Sct. Michaels nat 2022.
  • Information omkring ny ordning og plan for udrulning.
  • Valg af app-løsning.
  • Opfølgende information omkring ny ordning og udrulning.
  • Opslag på Facebook, eller andre relevante sociale medier.
  • Små film/videoer.
  • Informationsmateriale ved beholderomdeling.

Den samlede overordnede kommunikationsplan for ny affaldsordning 2023, er vedlagt som bilag. 

Retligt grundlag

Affaldsbekendtgørelsen nr. 2512 af 10. december 2021,  kapitel 6 om kommunale affaldsordninger.

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget orienteres om den overordnede kommunikationsplan.

Vurdering

Orienteringen tages til efterretning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overordnet kommunikationsplan for ny affaldsordning 2023 finansieres af eksisterende budget 2022 og budget 2023. Renovationen er et brugerfinansieret område efter "hvile i sig selv-princippet". Alle udgifter til affaldsordningerne, herunder kommunikation omkring ny affaldsordning, skal over en årrække dækkes af de affaldsgebyrer, der opkræves hos borgerne/virksomhederne. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

 

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Godkendt.

 

Med det faldne bemærkninger.

5. Status miljøgodkendelser (O)

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Der gives en status for kommende miljøgodkendelser.

Sagens indhold

På Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget d. 6. dec. 2021 ønskede udvalget en tidsplan for de større miljøgodkendelser.

En miljøgodkendelse er et juridisk dokument, meddelt af kommunen som giver en virksomhed ret til at foretage en aktivitet, typisk en produktion, som medfører forurening ud over det, som ellers er lovligt i medfør af almindeligt gældende lovgivning.  En miljøgodkendelse indeholder typisk en række vilkår, hvor nogle indeholder krav, som virksomheden skal overholde for at begrænse påvirkningen af miljøet.

Kommunens kompetenceplan beskriver, hvordan opgavefordelingen er mellem Byrådet, de politiske udvalg og administrationen. I planen fremgår det, at det er som udgangspunkt er administrationen som meddeler miljøgodkendelser, idet der sker orientering i sager med særlig politisk eller principiel betydning. Principielle sager med flere handlemuligheder lægges op til politisk beslutning.

Miljøtilladelse for RGS Nordic er en politisk og principiel sag, hvor udkast til miljøgodkendelse forelægges på udvalgets møde i juni, hvorefter godkendelse sendes i høring til udvalgets endelig godkendelse i august.

Vedlagt i sagen notat om miljøgodkendelser samt liste over miljøgodkendelser, som ligger til behandling.

På mødet vil administrationen nærmere redegøre for sagen.

Retligt grundlag

Miljøbeskyttelseloven, Godkendelsesbekendtgørelsen mv.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget tager  orienteringen til efterretning.

 

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget
Orienteringen taget til efterretning.

6. Genoptaget - Det videre forløb - PFOS forurening ved brandskolen (D)

Beslutning

Udvalget anbefaler, at der etableres en afværgeboring, og at kommunen køber renseanlægget

 

Udvalget ønsker et samlet overblik overforureningsomfanget i kolonihaverne med henblik på, at der sker afgravning i min 30 cm dybde og at jorden deponeres.

 

Der kommer en beslutningssag op til udvalget som tilgår Byrådet.

 

Der fremsendes et notat om rensning af spildevand fra brandskolen.

 

Anne Bjergvang (A) protesterede over, at der planlægges udledning af PFOSholdigt spildevand fra Brandskolen via RGS til Agersø Sund – uden at der har været forelagt en egentlig sag med bilag og beskrivelse, dokumentation m.v. for udvalget. 

Kompetence

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, hvilke tiltag der skal arbejdes videre med i forhold til:

  • Områdets afledning af forurenet overflade-, grøfte- og drænvand samt nedsivende vand fra Noret
  • Den konkrete jordforurening på brandskolen og de omkringliggende omgivelser
  • Kolonihaveforeningen ”Rundingen”

 

Sagens indhold

Giv en kort gennemgang af sagens problematik, anledning og baggrund. Henvis til tidligere

Forvaltningen er efter modtagelse af Niras rapport ”Indledende forureningsundersøgelse” udført på brandskolen for PFOS nu så vidt, at udvalget kan beslutte et muligt videre forløb om evt. afværgende tiltag for udledning af evt. forurenet grundvand til Noret, på brandskolen og i kolonihaven Rundingen. (Rapport findes på kommunens hjemmeside).

Der mangler dog fortsat en endelig afklaring af det juridiske ansvar.

Retligt grundlag

Bl.a. Lov om forurenet jord, §3 og §39.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har i forhold til afværge af afledning af forurenet overflade-, grøfte- og drænvand samt nedsivende vand fra Noret flg. muligheder:

A:                                                                               

Udsivningen af PFOS til Noret vil kunne afværges gennem etablering af en eller flere afværge boringer. Det oppumpede vand skal renses på eks. Resinanlæg på brandskolen. Omkostning estimeret kr. 100.000/boring, men med trykledning m.m. vil den samlede omkostning beløbe sig til anslået kr. 500.000

 

B:
Løsning A suppleres med etablering af en 5 -6 m. og 150 – 200 m. dyb spunsvæg på brandskolen. Omkostning kr. 10.000/ m. spuns, anslået kr. 1.75 mio. og 0,5 mio. kr. til boringer.

 

C:
Der foretages for nuværende ingen yderligere afværge foranstaltninger, idet forureningen kun består af forurenet terrænnært grundvand. Alt overflade- og drænvand på brandskolen ledes i dag til Resinanlæg.
Af hensyn til fødesøgende dyr opsættes et vildthegn omkring grøften.
Omkostning anslået kr. 10.000

Udvalget har i henhold til den konkrete jordforurening på brandskolen og de omkringliggende omgivelser flg. muligheder:

D:

Der foretages for nuværende ingen yderligere afværge foranstaltninger, idet der ikke er nogen risiko ved den aktuelle arealanvendelse. Sagen genoptages, når det juridiske ansvar er afklaret.

Oprensning af arealet vurderes for nuværende ikke for realistisk, idet omkostningen vil blive uforholdsmæssig stor formentlig et 2 – 3 cifret mio. beløb.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har i henhold til Kolonihaveforeningen ”Rundingen” flg. muligheder:

E:

Der foretages for nuværende ingen yderligere afværge foranstaltninger, idet der ikke er nogen risiko ved den aktuelle arealanvendelse. Dog udføres der en begrænset undersøgelse i 2 ikke tidligere undersøgte havelodder øst for brandskolen grundet særlige afstrømningsmønster af overfladevand i dette område. Omkostning ca. kr. 50.000.

F:

Det anbefales, at havelodder med overskridelse af jordkvalitetskravet for PFOS tilbydes levering af højbede, inkl. uforurenet jord, således at der kan dyrkes grøntsager. Omkostning ca. kr. 5.000/højbed, i alt kr. 25.000 – 50.000.

G: Det anbefales, at havelodder med overskridelse af jordkvalitetskravet for PFOS tilbydes udskiftning af 20 cm. jord på loddet og levering og udplanering af uforurenet jord. Omkostning estimeret kr. 100.000

H:

Det anbefales, at havelodder med overskridelse af jordkvalitetskravet for PFOS lukkes og lejerne får tilbudt anden lod et sted i kommunen

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har i forhold til afværge af afledning af forurenet overflade-, grøfte- og drænvand samt nedsivende vand fra Noret flg. muligheder:

 

A:                                                                                   
Udsivningen af PFOS til Noret vil kunne afværges gennem etablering af en eller flere afværge boringer. Det oppumpede vand skal renses på eks. Resinanlæg på brandskolen. Omkostning estimeret kr. 100.000/boring, men med trykledning m.m. vil den samlede omkostning beløbe sig til anslået kr. 500.000

 

B:
Løsning A suppleres med etablering af en 5 -6 m. og 150 – 200 m. dyb spunsvæg på brandskolen. Omkostning kr. 10.000/ m. spuns, anslået kr. 1.75 mio. og 0,5 mio. kr. til boringer.

 

C:
Der foretages for nuværende ingen yderligere afværge foranstaltninger, idet forureningen kun består af forurenet terrænnært grundvand. Alt overflade- og drænvand på brandskolen ledes i dag til Resinanlæg.
Af hensyn til fødesøgende dyr opsættes et vildthegn omkring grøften.
Omkostning anslået kr. 10.000

Udvalget har i henhold til den konkrete jordforurening på brandskolen og de omkringliggende omgivelser flg. muligheder:

 

D:

Der foretages for nuværende ingen yderligere afværge foranstaltninger, idet der ikke er nogen risiko ved den aktuelle arealanvendelse. Sagen genoptages, når det juridiske ansvar er afklaret.

 

Oprensning af arealet vurderes for nuværende ikke for realistisk, idet omkostningen vil blive uforholdsmæssig stor formentlig et 2 – 3 cifret mio. beløb.

 

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har i henhold til Kolonihaveforeningen ”Rundingen” flg. muligheder:

 

E:

Der foretages for nuværende ingen yderligere afværge foranstaltninger, idet der ikke er nogen risiko ved den aktuelle arealanvendelse. Dog udføres der en begrænset undersøgelse i 2 ikke tidligere undersøgte havelodder øst for brandskolen grundet særlige afstrømningsmønster af overfladevand i dette område. Omkostning ca. kr. 50.000.

 

F:

Det anbefales, at havelodder med overskridelse af jordkvalitetskravet for PFOS tilbydes levering af højbede, inkl. uforurenet jord, således at der kan dyrkes grøntsager. Omkostning ca. kr. 5.000/højbed, i alt kr. 25.000 – 50.000.

 

G: Det anbefales, at havelodder med overskridelse af jordkvalitetskravet for PFOS tilbydes udskiftning af 20 cm. jord på loddet og levering og udplanering af uforurenet jord. Omkostning estimeret kr. 100.000

 

H:

Det anbefales, at havelodder med overskridelse af jordkvalitetskravet for PFOS lukkes og lejerne får tilbudt anden lod et sted i kommunen

 

I:

Der udføres yderligere kortlægning af PFOS forureningen i kolonihaven, jf. oplæg fra Niras (bilag). Omkostning kr. 500.000 – 750.000

J:

Der udføres en begrænset undersøgelse i 2 ikke tidligere undersøgte havelodder øst for brandskolen grundet særlige afstrømningsmønster af overfladevand i dette område. Omkostning kr. 50.000.

På mødet vil forvaltningen nærmere redegøre for ovenstående muligheder.

Vurdering

Omkostninger til gennemførelse af punkterne A – B er ikke nødvendigvis en udgift kommune skal/må betale efter kommunalfuldmagten.

Forvaltningen anbefaler, at der arbejdes videre med punkt C, D, F og J, derved at der ikke er nogen risiko ved de nuværende arealanvendelser. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udgifter til gennemførelse af nødvendige afværge tiltag finansieres på en særskilt konto under miljøkontoen. Kommunens samlede udgifter til PFOS sagen vil blive opgjort i forbindelse med regnskab 2021.

Byrådet skal ansøges om bevilling for tiltag, som ikke kan finansieres indenfor udvalgets eget politikområde.

Tværgående konsekvenser

Erhvervs- og Teknikudvalget har kompetencen fsva. Kontraktforhold med kolonihaven Rundingen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen  indstiller,

  1. at Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget beslutter, at der arbejdes videre med punkterne C, D, F og J.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 26. oktober 2021:

Fraværende: 

Udvalget ønsker, at der arbejdes videre med A, C (vildthegn), G herunder at det undersøges om det er muligt at udvide kolonihaverne med henblik på erstatningsparceller samt J.

Udvalget afventer stillingtagen til D før der foreligger en juridisk afklaring. I afventer J.

Anne Bjergvang (A) gjorde opmærksom på, at PFOS fra engen - uanset ovennævnte tiltag - fortsat udledes til Noret. Uanset de valgte løsninger ønsker Anne Bjergvang (A) at dette skal undersøges yderligere.

Anne Bjergvang (A) ønsker, at der sker yderligere involvering af haveforeningen Rundingen.

_______________________________________________________________________________________

Administrative bemærkninger

Genoptaget.

Vedlagte bilag giver en orientering om sagen status.

På mødet vil administrationen nærmere redegøre for status.

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Udvalget anbefaler, at der etableres en afværgeboring, og at kommunen køber renseanlægget

 

Udvalget ønsker et samlet overblik overforureningsomfanget i kolonihaverne med henblik på, at der sker afgravning i min 30 cm dybde og at jorden deponeres.

 

Der kommer en beslutningssag op til udvalget som tilgår Byrådet.

 

Der fremsendes et notat om rensning af spildevand fra brandskolen.

 

Anne Bjergvang (A) protesterede over, at der planlægges udledning af PFOSholdigt spildevand fra Brandskolen via RGS til Agersø Sund – uden at der har været forelagt en egentlig sag med bilag og beskrivelse, dokumentation m.v. for udvalget. 

7. Godkendelse af takster for drikkevand for 2022 for SK Vand A/S (B)

Beslutning

Anbefales.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget tage stilling til om, om taksterne for drikkevand for 2022 for SK Vand A/S kan godkendes.

Sagens indhold

Den 25. november 2021 godkendte bestyrelsen i SK Forsyning A/S taksterne for 2022, som herefter er sendt til godkendelse af Byrådet.

Almene vandforsyninger skal fastsætte takster en gang årligt. Taksterne består af et anlægs- og driftsbidrag. Anlægsbidraget er et engangsbidrag, der opkræves, når en ejendom tilsluttes til vandforsyningen. Driftsbidraget opkræves hvert år og består af en fast afgift samt en kubikmeterpris. Vandforsyningen fastsætter taksterne i et takstblad, der gælder for levering af drikkevand i hele vandforsyningens forsyningsområde.

Byrådet skal ved vurderingen sikre overholdelsen af følgende principper:

  • at taksterne opfylder ”hvile i sig selv princippet” – pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og der må ikke opsamles uproportionale store formuer.
  • at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige.
  • at taksterne er i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder at SK Vand A/S overholder det prisloft, der er fastsat af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udmeldinger om økonomiske rammer.

Taksterne for 2022 er uændret vedrørende den variable takst og faldet 150 kr. i det årlige abonnement i forhold til taksterne for 2021. Dette er for at overholde den udmeldte indtægtsramme. Statsafgiften har siden 1. februar 2021 været på 6,37 kr. pr. kubikmeter.

Taksterne er fastsat på baggrund af det bagvedliggende driftsbudget og de kommende investeringer hos SK Vand A/S. Takstfastsættelsen hos SK Vand A/S finder sted i overensstemmelse med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udmelding om økonomiske rammer, jf. Vandsektorloven.

Den nuværende vandsektorlov tager udgangspunkt i en totaløkonomisk regulering. Vandsektorlovens muligheder for udjævning af taksterne inden for en reguleringsperiode er udnyttet til at sikre stabile takster. Se vedhæftede bilag.

Retligt grundlag

Vandforsyningslovens § 53.

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge enten at godkende eller ikke at godkende taksterne.

Hvis taksterne ikke godkendes, skal det begrundes, og kommune og forsyning må herefter indgå i en forhandling, så der kan blive godkendt et takstblad. Byrådet kan ikke selv fastsætte andre takster end de, der er foreslået af SK Vand A/S.

Vurdering

Det vurderes, at takstbladet kan godkendes, da SK Vand A/S overholder ovenstående principper, som kommunen skal tilse i forbindelse med godkendelse af takstbladet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Takstændringer har betydning for kommunens udgifter til drikkevand.

Tværgående konsekvenser

Se pkt. ”Økonomiske og personalemæssige konsekvenser”.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, 

  1. at Byrådet godkender takstbladet for drikkevand for 2022 for SK Vand A/S.

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget
Anbefales.

8. Godkendelse af takster for spildevand for 2022 for SK Spildevand A/S (B)

Beslutning

Anbefales.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget tage stilling til, om 2022 taksterne for SK Spildevand A/S kan godkendes.

Sagens indhold

Den 25. november 2021 godkendte bestyrelsen i SK Forsyning A/S taksterne for 2022, som herefter er sendt til godkendelse af Byrådet.

Byrådet skal i vurderingen sikre overholdelsen af følgende principper:

  • at taksterne opfylder ”hvile i sig selv princippet” – pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og der må ikke opsamles uproportionelt store formuer.
  • at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige.
  • at taksterne er i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder at SK Forsyning overholder det prisloft (indtægtsramme), der er fastsat af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Takster for spildevand

Den variable spildevandstakst (prisen pr. m3) for 2022 er reduceret med 1 kr. i forhold til 2021, fra 37 kr./m3 til 36 kr./m3. Det sker for at undgå at opkræve et større beløb end den indtægtsramme, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fastsat. Det faste bidrag er uændret 613 kr. i 2022 lige som i 2021.

Tilslutningsbidragene stiger alene med den centralt fastsatte inflationsregulering fastsat i "Bekendtgørelse af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.", hvilket udgør 3,85 % for 2022. Tilslutningsbidraget for en boligenhed stiger således fra 51.830,40 kr. (i 2021) til 53.825,60 kr. i 2022.

Alle nævnte priser er ex. moms.

Særbidrag (opkræves for særligt forurenet spildevand) opkræves a conto og fastsættes ud fra realiserede omkostninger i 2022. Disse kan først opgøres, når 2022 er afsluttet. Beløbet opkræves kun en gang i slutningen af året. Taksterne vil derfor være tilrettet før næste opkrævning. Koncentrationsgrænser for, hvornår der skal betales særbidrag, samt taksten i kr./kg for de enkelte stoffer er uændret i 2022 i forhold til 2021.

Vejbidraget for kommune- og statsveje opkræves iht. Betalingsvedtægten. Den forventede omsætning afhænger her af de realiserede anlæg. Vejbidraget på 6 % i 2022 er uændret i forhold til 2021.

Takster for Tømningsordningen

Tømningsordningen gælder for ejendomme i det åbne land og sommerhusområder, som ikke er kloakeret. Disse ejendomme skal én gang om året have tømt deres samletank eller bundfældningstank. Endvidere gælder tømningsordningen for fedtudskillere. Taksterne under tømningsordningen indeksreguleres i 2022 i forhold til slamsugning, hvilket medfører en stigning i taksterne med 4,1 % i forhold til 2021.

SK Spildevand A/S opkræver med de nye takster i 2022 ca. 0,5 mio. kr. mindre end den indtægtsramme, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fastsat i prisloftet.

Retligt grundlag

Den 1. juli 2009 trådte Vandsektorloven i kraft (Lov nr. 469 af 12. juni 2009). Med loven blev Forsyningssekretariat under Konkurrencestyrelsen oprettet. Forsyningssekretariatet fastsætter hvert år en indtægtsramme for, hvor mange penge SK Spildevand A/S må opkræve fra forbrugerne.

Kommunens godkendelse af kubikmetertakst og faste bidrag for spildevand sker efter betalingslovens § 3 (LBK nr. 1775 af 2. september 2021). Kubikmetertakster og faste bidrag skal godkendes hvert år.

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge enten at godkende, eller ikke at godkende 2022 taksterne for anlægs- og driftsbidragene for spildevand og tømningsordningen.

Hvis Byrådet ikke kan godkende taksterne, skal beslutningen begrundes. Slagelse Kommune skal herefter indgå i en forhandling med SK Forsyning A/S om at nå til enighed om taksterne.

Byrådet kan ikke selv fastsætte taksterne.

Vurdering

De fremlagte takster vurderes ikke at stride imod de ovenfor anførte principper, som Byrådet skal tilse i forbindelse med godkendelsen af takstbladet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Takst- og bidragsændringer har betydning for kommunens udgifter til afledning af spildevand.

Tværgående konsekvenser

Se pkt. ”økonomiske og personalemæssige konsekvenser”.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, 

  1. at Byrådet godkender takstblade for 2022 for SK Spildevand A/S.

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget
Anbefales.

9. Naturforum 2022-2025 (B)

Beslutning

Ad. 1: Anbefales.

Ad. 2: Udvalget anbefaler Jørgen Grüner (F), Anne Bjergvang (A) og Poul Bek-Pedersen (B).

Ad. 3: Kommissoriet godkendt, idet der udpeges 3 repræsentanter fra udvalget.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte, at Naturforum skal fortsætte i perioden 2022-2025 og udpege 2 politiske repræsentanter fra Klima- og Miljøudvalget. Klima- og Miljøudvalget skal tage stilling til kommissoriet.

Sagens indhold

Siden kommunesammenlægningen har Slagelse Kommune haft et Naturforum.

Naturforums formål er at sikre, at der i kommunens planlægning og forvaltning på naturområdet sker en inddragelse og orientering af relevante interesseorganisationer og myndigheder. Dialogen skal kvalificere planlægning og opgaveløsning på naturområdet dog ikke vandløb, som håndteres af Vandsynsrådet. Forummet har ingen myndigheds- eller beslutningsfunktion. Forummet råder over et årligt beløb på 100.000 kr. til projekter, som planlægges og gennemføres af medlemmerne. 

Naturforum består af repræsentanter fra Dansk Skovforening, Dansk Ornitologisk Forening, Gefion, Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, Jagtforeningernes Kommunale Fællesråd, Bevaringsforeningerne, Sports- og Lystfiskerne, Naturstyrelsen samt to repræsentanter fra Klima- og Miljøudvalget. Kommissorium med anbefalede justeringer er vedlagt som bilag 1. 

Der er i perioden 2018-2021 afholdt 14 møder. På møderne er der behandlet en række emner forud for enten politisk behandling eller kvalificering af forvaltningsmæssige beslutninger bl.a. regulering af offentlighedens adgang på Lejodde for at beskytte fuglelivet, fældning af redetræer for skarver og råger i bynær bevoksning og skovhandleplan. Der har på møderne været orienteringer og debat om en lang række emner, bl.a. stiplanlægning, naturpark, Natura 2000-indsats, Nordskoven, motorsportsbane v. Stigsnæs og meget andet.

For de 100.000 kr., som forummet årligt har haft til rådighed, er der gennemført opsætning af ca. 90 rovfuglekasser på både private og kommunale arealer, udarbejdet 8 hæfter om ture i naturen omkring Korsør og uddelt ca. 14.000 buske (for insekter og fugle) til private borgere. Der er desuden indkøbt plakater med sommerfugle, som vil blive tilbudt skolerne i løbet af 2022.

På det seneste møde i Naturforum den 8. december 2021, blev der foretaget en evaluering af perioden 2018-2021. Der var enstemmigt positive udmeldinger fra forummets medlemmer om forløbet samt om forummets kommissorium og generelle virke.

Retligt grundlag

Der er ikke lovkrav om nedsættelse af et kommunalt forum, råd eller lignende på naturområdet.

Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte, at lade Naturforum fortsætte i perioden 2022-2025 eller nedlægge rådet.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget udpege 2 repræsentanter fra Klima- og Miljøudvalget til deltagelse i Naturforum.

Klima- og Miljøudvalget kan vælge at godkende kommissoriet med eller uden justeret indhold eller med yderligere  bemærkninger.

Vurdering

Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at en videreførelse af Naturforum er af væsentlig betydning for fortsat at kvalificere indsatsen på naturområdet. Det er vurderingen, at kommissoriet er fyldestgørende, som det foreligger, dog foreslås enkelte præciseringer angående mødeindkaldelse (under afsnittet "møder"). Det anbefales, at der tages beslutning om, at Naturforum fortsætter i 2022-2025 og at kommissoriet bevares med de foreslåede justeringer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 
Der øremærkes årligt 100.000 kr. på naturområdets driftsbudget til gennemførsel af projekter, der planlægges og gennemføres af medlemmerne.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, 

  1. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutter, at Naturforum fortsætter i perioden 2022-2025.
  2. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget peger på 2 repræsentanter fra udvalget til deltagelse i Naturforum.
  3. at Klima- og Miljøudvalget godkender det justerede kommissorium.

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Ad. 1: Anbefales.

Ad. 2: Udvalget anbefaler Jørgen Grüner (F), Anne Bjergvang (A) og Poul Bek-Pedersen (B).

Ad. 3: Kommissoriet godkendt, idet der udpeges 3 repræsentanter fra udvalget.



10. Vandsynsråd 2022-2025 (B)

Beslutning

Ad. 1: Anbefales.

 

Ad. 2: Udvalget anbefaler Jørgen Grüner (F) og Nikolaj Bjørk (V).

 

Ad. 3. Kommissoriet godkendt, idet udvalget ønsker et årligt fællesmøde med Vandsynsrådet.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte om Vandsynsrådet skal fortsætte i perioden 2022-2025 og udpege 1-2 politiske repræsentanter fra Klima- og Miljøudvalget til Vandsynsrådet, hvoraf den ene udpeges til formand for rådet. Klima- og Miljøudvalget skal tage stilling til kommissoriet.

Sagens indhold

Slagelse Kommune nedsatte i 2007 et Vandsynsråd. Vandsynsrådets formål er at sikre interesseorganisationernes inddragelse i forvaltningen af vandløb i kommunen.

Vandsynsrådets hovedopgaver er at skabe et forum for tæt og konstruktiv dialog med de forskellige interessenter, for at skabe de bedste løsninger indenfor rammerne af vandløbslovens todelte formål.

Vandsynsrådets har ingen myndigheds- eller beslutningsfunktion. Rådets funktion er gensidig orientering og dialog om vandløbene i Slagelse Kommune.

Vandsynsrådet har i det gældende kommissorium mulighed for at råde over 100-200.000,- kr. til projekter, som rådet ønsker at prioritere.

Vandsynsrådet består af repræsentanter fra lokale landboforeninger, Danmarks Naturfredningsforening, lystfiskerforeninger, Danmarks Sportsfiskerforbund, Udsætningsforeningen Vestsjælland 95, vandløbslag, Friluftsrådet, Dansk Ornitologisk Forening, samt to repræsentanter fra det politiske udvalg.

Der er i perioden 2028-2021 afholdt 17 møder. På møderne er der behandlet en række emner forud for enten politisk behandling eller forvaltningsmæssige beslutninger, herunder regulativrevision, robusthedsanalyser, vandløbsprojekter mv.

De afsatte midler på 100-200.00 kr. til projekter er ikke blevet aktiveret. Til gengæld har rådet initieret indkøb af "pincetten", der med stor succes løser nogle af udfordringerne med uønsket vegetation i vandløbene.

På det seneste møde i Vandsynsrådet den 16. december 2021, blev der foretaget en evaluering af perioden 2018-2021. Vandsynsrådets medlemmer var generelt positive over samarbejdet i rådet og ønsker at rådet skal fortsætte. På mødet blev der fremsat ønske om midler til ekskursioner.

Det gældende kommissorium har været sendt ud til kommentering hos vandsynsrådets medlemmer. Udsætningsforeningen Vestsjælland 95 har afgivet høringssvar med forslag om at give SK Forsyning en fast plads i Vandsynsrådet, se bilag 1.

På baggrund af evalueringsmødet, samt høringssvaret er forslag til kommissorium (se bilag 2) justeret i forhold til det gældende, således at de afsatte midler ikke begrænses til projekter, men fx kan finansiere relevante faglige ekskursioner mv. Der afsættes fremadrettet kun 100.000,- pr. år. Derudover tilbydes SK Forsyning en fast plads i Vandsynsrådet, som bruger af vandløb til afledning af overfladevand fra byerne.

Retligt grundlag

Der er ikke lovkrav om nedsættelse af et Vandsynsråd el.lign. 

 Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte, at lade vandsynsrådet fortsætte i perioden 2022-2025 eller nedlægge rådet.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget udpege 1-2 nye repræsentanter fra fagudvalget til Vandsynsrådet, hvoraf den ene udpeges til formand for rådet.

Klima- og Miljøudvalget kan vælge at godkende kommissoriet for Vandsynsrådet med eller uden justeret indhold eller tilføje yderligere bemærkninger.

Vurdering

Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at en videreførelse af Vandsynsrådet er af væsentlig betydning for fortsat at kvalificere indsatsen på vandløbsområdet. Det er vurderingen, at der ikke er behov for større ændringer af kommissoriet, men administrationen anbefaler at justere den afsatte økonomiske ramme til 100.000 kr. og at tilbyde SK Forsyning en fast plads i Vandsynsrådet. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der afsættes årligt 100.000 kr. på vandløbsområdets driftsbudget til projekter mv., som Vandsynsrådet får mulighed for at disponere over.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

  1.  at Byrådet på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutter, at Vandsynsrådet fortsætter i perioden 2022-2025.
  2. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget udpeger på 1-2 repræsentanter fra udvalget til deltagelse i Vandsynsrådet, hvoraf den ene udpeges til formand for rådet.
  3. at Klima- og Miljøudvalget godkender det justerede kommissorium.

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Ad. 1: Anbefales.

 

Ad. 2: Udvalget anbefaler Jørgen Grüner (F) og Nikolaj Bjørk (V).

 

Ad. 3. Kommissoriet godkendt, idet udvalget ønsker et årligt fællesmøde med Vandsynsrådet.

11. KIMO (Kommunernes Internationale Miljøorganisation) 2022-2025 (B)

Beslutning

Ad. 1: Anbefales.

 

Ad. 2: Udvalget anbefaler Jørgen Grüner (F) og Poul Bek-Pedersen (B) som suppleant.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte om kommunen fortsat skal være medlem af KIMO (Kommunernes Internationale Miljøorganisation) og udpege 1 politisk repræsentant  fra Klima- og Miljøudvalget til KIMOs bestyrelse.

Sagens indhold

KIMO har i to årtier arbejdet for beskyttelse, bevarelse og forbedring af havmiljøet i det nordlige Europa. KIMO samarbejdet omfatter over 80 kommuner i den nordøstlige del af Atlanten og Østersøen. I Danmark er KIMO repræsenteret gennem 18 kommuner. Slagelse Kommune har været medlem af KIMO siden 2018.

KIMO arbejder bl.a. med problemstillinger som marint affald, forurening fra virksomheder og landbrug, maritim sikkerhed, klimaforandringer m.m. Områder som alle påvirker de ydre og indre danske farvande og vores kyster.   

Som medlem af KIMO er Slagelse Kommune en del af en organisation, der har mange års erfaring i arbejdet for havmiljøet. KIMO har stærke forbindelser til en række respekterede internationale organisationer, som er KIMO’s kanaler for kommunikation af lokale bekymringer til det højeste politiske niveau. KIMO søger indflydelse gennem lobbyvirksomhed, forskning og demonstrationsprojekter.

KIMO Danmark har i de sidste par år fået mere fokus på miljøproblemer i de indre danske farvande. I den forbindelse har KIMO sammen med Slagelse Kommune bl.a.  afholdt en havkonference i efteråret 2021 på Kobæk Strand, hvor miljøtilstanden i farvandene blev drøftet.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte, at kommunen fortsat er medlem af KIMO i perioden 2022-2025.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget udpege en repræsentant fra fagudvalget til KIMO, som skal deltage i nationale bestyrelsesmøder og internationale årsmøder m.m.

Vurdering

Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at der for Slagelse Kommune som kystkommune er en række fordele ved at være medlem af KIMO.

Som medlem af KIMO, er der mange fælles interesseområder med de andre kystkommuner, som er tæt forbundet med kravet om et rent havmiljø.

Gennem KIMO er Slagelse Kommune en del af en slagkraftig organisation, der har 30 års erfaring i kampen for at skabe et rent havmiljø og sikre kystsamfundenes interesser.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kontingentet er på ca. 35.000 kr. om året, som finansieres af miljøområdets driftskonti.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter, at kommunen  fortsat forbliver medlem af KIMO.
  2. at Byrådet udpeger en repræsentant fra Klima- og Miljøudvalget til KIMOs bestyrelse.

 

 

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Ad. 1: Anbefales.

 

Ad. 2: Udvalget anbefaler Jørgen Grüner (F) og Poul Bek-Pedersen (B) som suppleant.

12. Grundvandsrådet 2022-2025 (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal tage stilling til kommissoriet for Grundvandsrådet.

Sagens indhold

Slagelse Kommune skal nedsætte et lovpligtigt koordinationsforum – i Slagelse Kommune kaldet ”Grundvandsrådet”. Rådet bistår kommunen ved udarbejdelse af indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse. Grundvandsrådet skal bestå af repræsentanter for vandforsyningerne, berørte myndigheder, jordbruget, industrien og eventuelle andre relevante parter f.eks. Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Brøndejerforening og Dansk Skovforening. Ifølge kommissoriet vælges formand og næstformand blandt Klima- og Miljøudvalgets medlemmer.

Jørgen Grüner (F) og Anne Bjergvang (A) blev på byrådsmødet den 9. december 2021 valgt som Slagelse Kommunes repræsentanter i Grundvandsrådet – Jørgen Grüner (F) som formand.

Forslag til indsatsplaner skal drøftes i Grundvandsrådet inden offentliggørelse og høring, og igen forud for endelig vedtagelse. Grundvandsrådet kan inddrages på et tidligere tidspunkt, hvilket er sket i Slagelse Kommune. Grundvandsrådet kan også inddrages i andre sammenhænge, f.eks. ved opfølgning på vedtagne indsatsplaner. Det forventes, at Grundvandsrådet skal holde ca. 2 møder om året i de perioder, hvor kommunen udarbejder indsatsplaner.

Slagelse Kommune vedtog i 2021 en indsatsplan for størstedelen af kommunen. Et forslag til indsatsplan for Agersø og Omø har været i offentlig høring frem til 25. januar 2022. Sidstnævnte plan skal forelægges Grundvandsrådet inden endelig vedtagelse.

Der er ikke foretaget væsentlige ændringer i det oprindelige kommissorium for Grundvandsrådet.

Retligt grundlag

Grundvandsrådet nedsættes i henhold til vandforsyningslovens § 12.

Handlemuligheder

Slagelse Kommune vælger hvilke organisationer, der skal repræsentere ”industrien” og ”jordbruget” i Grundvandsrådet. Det er hidtil Dansk Industri og SMVdanmark, der har haft plads for ”industrien”. De to organisationer har dog hidtil valgt ikke at deltage i Grundvandsrådets møder. Gefion og Sjællandske Familielandbrug har tilsvarende haft plads for ”jordbruget”. Gefion har deltaget aktivt i Rådets møder, mens Sjællandske Familielandbrug alene har bidraget med høringssvar.

Slagelse Kommune vælger ligeledes, om ”andre relevante parter” skal have plads i Grundvandsrådet. Hidtil har Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Skovforening og Dansk Brøndejerforening haft plads i Rådet. De 3 foreninger har deltaget aktivt i Grundvandsrådet.

Vurdering

Administrationen vurderer, at kommissoriet for Grundvandsrådet fortsat er dækkende for Rådets lovbestemte arbejde, og at Rådets sammensætning dækker relevante interessenter. På den baggrund anbefaler administrationen, at alle de hidtidige medlemmer fortsat tilbydes plads i Grundvandsrådet dog således, at det kan overvejes at udpege andre organisationer til at repræsentere ”industrien” i kommunen (pga. manglende deltagelse fra Dansk Industri og SMVdanmark).

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget godkender vedlagte forslag til kommissorium for Grundvandsrådet

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget
Godkendt.

13. Orientering om Havkonference (O)

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Der gives en orientering om havkonferencen afholdt d. 27 september 2021 på Kobæk Strand.

Sagens indhold

Som følge af den store fokus, der er på miljøtilstanden i Agersøsund og som led i kommunens bæredygtighedsstrategi, afholdte KIMO og Slagelse Kommune d. 27. september en konference om havmiljøet på Kobæk Strand, med 80 deltagere fra hele landet.

Målet var at kalde til en fælles indsats for havmiljøet. Der er enighed om, at havmiljøet lider og at der er en lang række forklaringer. Blandt andet udledninger, miljøfremmede stoffer, klimaforandringer, rovdyr og fangstmetoder.

Der kom to klare konklusioner ud af konferencen: at der er et nationalt, regionalt og lokalt behov for en fælles indsats for havmiljøet, og at alle intesenter er klar til at løse udfordringer.ne

En nærmere resume fra dagen fremgår af artikel fra Teknik og Miljø (bilag).

På baggrund af konferencen har KIMO og Slagelse kommune bedt om foretræde for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg for at viderebringe konklusionerne fra dagen (bilag).

Retlig grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen  indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget
Orienteringen taget til efterretning.

14. Budgetopfølgning 1 for 2022 - Klima- og Miljøudvalget (B)

Beslutning

Godkendt og videresendt til orientering.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Klima- og Miljøudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Sagens indhold

Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

Budgetopfølgning 1. gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:

  • Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2021, som også har effekt i 2022
  • Forventet realisering af anlægsbudget

Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2022, forelægges ligeledes.

Som følge af kommunalvalg og nyt Byråd er der godkendt ny Styrelsesvedtægt, og dermed ny udvalgsstruktur. Det betyder, at de budgetrammer, som blev godkendt i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2022-2025 i oktober 2021 er ændret.

Udvalget orienteres nærmere omkring udvalgets budgetramme. Se bilag 1.

Drift - budget 2022
For Klima- og Miljøudvalget forventes ved budgetopfølgning 1 ingen væsentlige afvigelser mellem budget og regnskab 2022.

Anlæg - budget 2022
For Klima- og Miljøudvalget forventes ved budgetopfølgning ændringer ift. anlægsmidlerne på Tude Å Projektet. I 2022 er der afsat hhv. 1. mio. kr., som kan overføres til 2023, samt 5,2 mio. kr. hvor 4,2 mio. kr. kan overføres til 2023. Arbejdet med Tude Å Projektet vil omfatte myndighedsbehandling i 2022, så udgifterne til anlægsprojektet vil primært omfatte rådgiverydelser, mens den økonomitunge anlægsdel først forventes at kunne starte i 2023. 


Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen  indstiller,

  1. at Budgetopfølgningen 1 for 2022 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

 

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget
Godkendt og videresendt til orientering.

15. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Administrationen orienterede om stormflod i weekenden, Nordskoven og Dk2020.

 

Jørgen Grüner (F) orienterede om evt. §17 4 udvalg om bæredygtig udvikling.

Kompetence: Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3. Orientering fra administrationen

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget orienteres.

 

 

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Administrationen orienterede om stormflod i weekenden, Nordskoven og Dk2020.

 

Jørgen Grüner (F) orienterede om evt. §17 4 udvalg om bæredygtig udvikling.

16. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Anne Bjergvang (A) ønskede en sag op om ulovlig kystsikring.

 

Orientering om Revvej og kystbeskyttelse.

 

Orientering om ladestandere.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen  indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget

Anne Bjergvang (A) ønskede en sag op om ulovlig kystsikring.

 

Orientering om Revvej og kystbeskyttelse.

 

Orientering om ladestandere.

17. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen  indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.

 

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget
Godkendt.

18. Orientering om status på budget 2022 samt behov for budgetanalyser (D)

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget orienteres omkring status på budget 2022 og de økonomiske udfordringer. På baggrund af orienteringen drøftes behov for budgetanalyser inden for udvalgets område.   

Sagens indhold

På baggrund af Økonomiudvalget og Byrådet behandling af sagen omkring ”Genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026” samt orientering på Byrådets seminar d. 29. januar 2022 orienteres udvalget nærmere omkring udvalgets økonomiske situation.

På baggrund af orienteringen skal udvalget drøfte den økonomiske situation og behov for uddybende budgetanalyser med henblik på at kunne understøtte en senere beslutning omkring fremskaffelse af bidrag til økonomisk genopretning og prioriteringsmuligheder

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning samt Økonomiudvalgets beslutning d. 24. januar 2022 omkring, at fagudvalgene skal orienteres omkring de økonomiske udfordringer på førstkommende fagudvalgsmøde. 

Handlemuligheder

Administrationen foreslår, at udvalget med udgangspunkt i forventninger til udvalgets regnskab 2021 og aktuelle forventninger til 2022 drøfter behov for en eller flere budgetanalyser til brug for det videre budgetarbejde.

Vurdering

Med afsæt i kommunens økonomiske udfordringer vil det være nødvendigt, at udvalget drøfter og tager stilling til behovet for budgetanalyser, som kan medvirke til at give udvalget bedst mulig indsigt i området og dermed bedst muligt beslutningsgrundlag.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget tager orientering om den økonomiske situation til efterretning.
  2. at Klima- og Miljøudvalget drøfter behov for budgetanalyser til det videre budgetarbejde.

 

Sagens forløb

01-02-2022 Klima- og Miljøudvalget
Orienteringen taget til efterretning.