Kompetence
Klima- og Miljøudvalget.
Beslutningstema
Klima- og Miljøudvalget skal beslutte, om Slagelse Kommune skal arbejde for at indgå en samarbejdsaftale med Naturstyrelsen og SK Forsyning om skovrejsning og etablering af lysåben natur for at beskytte drikkevandet.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
- at Klima- og Miljøudvalget beslutter, om administrationen skal arbejde for at få udarbejdet en samarbejdsaftale med Naturstyrelsen og SK Forsyning, og at der i givet fald medtages et budgetønske herom ved de kommende budgetforhandlinger (20-årig bevilling på 1,775 mio. kr./år).
Sagens indhold
Naturstyrelsen har inviteret SK Forsyning og Slagelse Kommune til at indgå i et langsigtet samarbejde om skovrejsning og etablering af lysåben natur i de områder, hvor grundvandet til SK Forsynings drikkevandsboringer dannes. Formålet er at få beskyttet drikkevandet samtidig med, at man får øget arealet af skov. Andre formål kan indgå. Det kunne være rekreative formål eller klima- eller biodiversitetsindsatser. Et lignende samarbejde er blandt andet indgået mellem Naturstyrelsen, Svendborg Vand A/S og Svendborg Kommune.
En skitse til en samarbejdsaftale har været drøftet mellem de 3 parter. Der udestår yderligere drøftelser om detaljerne i en samarbejdsaftale. Det foreslås at aftalen gælder for 20 år.
SK Forsyning har meldt positivt tilbage i forhold til at indgå i et sådant samarbejde.
Der skal være tale om et vist arealmæssigt ambitionsniveau, hvis det skal give mening at indgå en samarbejdsaftale. Der har derfor i de indledende drøftelser været taget udgangspunkt i et samarbejde med det formål af få etableret 500 ha skov/natur over 20 år i ét eller nogle få projektområder. Dette indebærer, at der skal investeres ca. 100 mio. kr. over 20 år i jordopkøb, hvortil skal lægges procesomkostninger og omkostninger til konvertering af arealerne til skov/natur.
Naturstyrelsen har foreslået at jordkøb finansieres efter følgende fordelingsnøgle: Slagelse Kommune 25 %, SK Forsyning 45 % og Naturstyrelsen 30 %.
Ifølge oplægget skal Slagelse Kommune desuden være med til at finansiere procesomkostninger samt etablering og drift af lysåben natur. Der må også forventes omkostninger til konsulent- og juridisk bistand for kommunen. Naturstyrelsen finansierer fuldt ud etableringen og driften af skoven.
Det er tanken, at finansieringen sker gennem en årlig indbetaling fra de 3 samarbejdspartnere. Naturstyrelsen har tilbudt i et vist omfang at fungere som kassekredit. Ved særligt store ejendomsopkøb kan det imidlertid være nødvendigt at finde en fælles løsning på likviditetsbehovet.
Opkøbte arealer overdrages til Naturstyrelsen, der herefter står for etablering og drift af skov. I de områder, hvor der ikke kan rejses skov, etableres lysåben natur eller ekstensive arealer. Konvertering af erhvervede arealer til lysåben natur foreslås finansieret af Naturstyrelsen og Slagelse Kommune i fællesskab. Det skal ifølge oplægget tilstræbes, at skov kommer til at udgøre minimum 40 % af de erhvervede arealer.
Der tinglyses forbud mod brug af pesticider og gødning på de erhvervede arealer. På de arealer, hvor der rejses skov, pålægges fredsskovspligt.
Projektområderne udvælges og afgrænses af de 3 samarbejdspartnere i fællesskab. Naturstyrelsen vil være projektleder i forhold til jordopkøb og gennemførelse af projekterne.
Sagens videre forløb
Hvis Klima- og Miljøudvalget beslutter, at administrationen skal arbejde videre med at få etableret et samarbejde med Naturstyrelsen og SK Forsyning, vil der blive udarbejdet et forslag til samarbejdsaftale, som vil blive forelagt Udvalget og Byrådet til godkendelse.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune kan i medfør af kommunalfuldmagtsreglerne støtte aktiviteter, der har til formål at beskytte drikkevandet, herunder indgå i samarbejder om skovrejsning i drikkevandsområder.
Handlemuligheder
Klima- og Miljøudvalget kan beslutte, at Slagelse Kommune aktivt skal gå i forhandling med Naturstyrelsen og SK Forsyning for at få formuleret en samarbejdsaftale. Udvalget kan herunder beslutte, at der skal arbejdes hen imod et samarbejde, der har et andet økonomisk omfang end det skitserede. Udvalget kan også beslutte, at Slagelse Kommune pt. ikke skal arbejde videre for at indgå i et samarbejde om skovrejsning og etablering af natur.
Vurdering
Administrationen vurderer, at et samarbejde om etablering af skov og natur i områder, hvor der indvindes drikkevand, kan være et vigtigt langsigtet redskab til at opnå beskyttelse af de vigtigste drikkevandsindvindinger. Etablering af skov og natur i de grundvandsdannende oplande vil kunne være et betydeligt supplement til de grundvandsbeskyttelsesindsatser, der er beskrevet i indsatsplanen. Et samarbejde med Naturstyrelsen og SK Forsyning vil betyde en fælles finansiering af drikkevandsbeskyttelsen i de pågældende områder, samtidig med, at der kan inddrages andre samfundsmæssige hensyn i projekterne til gavn for borgerne, naturen og miljøet. Et skovrejsningssamarbejde vil kunne være med til at understøtte Slagelse Kommunes bæredygtighedsstrategi.
Administrationen har til orientering - sideløbende med drøftelserne med Naturstyrelsen - haft indledende drøftelser med Lego-familiens holdingselskab KIRKBI, der har vist interesse i at investere i etablering og drift af produktionsskov i drikkevandsområder i Slagelse Kommune. Hvis der viser sig mulighed for et samarbejde med KIRKBI om skovrejsning, vil administrationen fremlægge en sag herom for Klima- og Miljøudvalget. Investeringer fra KIRKBI vurderes ikke at kunne knyttes til en eventuel samarbejdsaftale med Naturstyrelsen, blandt andet fordi Naturstyrelsen har andre formål med skovrejsningen end produktionsskov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De samlede omkostninger for Slagelse Kommune er skønnet til 35,5 mio. kr. over 20 år, svarende til 1,775 mio. kr./år i 20 år. Kommunens bidrag til jordopkøb udgør heraf 25 mio. kr. Resten udgøres af kommunens andel af forventede procesomkostninger (2,5 mio. kr.), konsulentbistand (5 mio. kr.) og omkostninger til etablering af lysåben natur (3 mio. kr.).
I forbindelse med en eventuel forelæggelse af en samarbejdsaftale for Udvalget, vil administrationen vurdere, om det endelige forslag til aftale, ændrer på de nævnte omkostninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.