Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget godkende, at vedlagte tillæg til indsatsplanen for Slagelse-drikkevandsområdet sendes i offentlig høring. Tillægget ændrer på afgrænsningen af de prioriterede indsatsområder.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1. at tillægget til indsatsplanen med tilhørende miljøvurdering sendes i offentlig høring i 12 uger.
Sagens indhold
Byrådet vedtog i 2021 en indsatsplan for grundvandsbeskyttelse gældende for områder med særlige drikkevandsinteresser i Slagelse Kommune ekskl. Agersø og Omø (Slagelse-drikkevandsområdet). Planen udpeger prioriterede indsatsområder, indenfor hvilke Slagelse Kommune vil arbejde for at begrænse erhvervsmæssig anvendelse af pesticider og dyrkning. Indsatsen supplerer den beskyttelsesindsats overfor pesticider, der foregår i de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO).
De prioriterede indsatsområder blev fastlagt som de områder indenfor de statsligt udpegede indsatsområder, hvor grundvandet er maksimalt 25 år om at nå fra terræn til en vandværksboring.
Der er efterfølgende foretaget opdaterede beregninger af grundvandsstrømningerne ved 3 af de 6 kildepladser, hvor der er udpeget prioriterede indsatsområder - SK Forsynings Nordre Kildeplads og Valbygaard Kildeplads samt Stillinge Strands Vandværk.
Baggrunden for disse nye strømningsberegninger er forskellig de 3 steder:
1) Der er meddelt ny indvindingstilladelse til Nordre Kildeplads, hvor vandmængden er reduceret.
2) Der er konstateret fejl i Statens beregning af grundvandsstrømningerne ved Valbygaard Kildeplads. Staten har rettet fejlen og udført en ny beregning.
3) Stillinge Strands Vandværk har ansøgt om ny større indvindingstilladelse. Administrationen vurderer, at vandværkets ansøgning kan og bør imødekommes.
De opdaterede beregninger viser, at de ændrede indvindingsforhold påvirker strømningstiden for grundvandet. De prioriterede indsatsområder i indsatsplanen er derfor ikke længere i fuld overensstemmelse med de indsatsområder, hvor grundvandet er maksimalt 25 år om at nå fra terræn til en vandværksboring. Hvis de prioriterede indsatsområder fortsat skal afspejle de oprindelige afgrænsningskriterier, er der behov for justering af afgrænsningen af områderne.
Spørgsmålet om ændring af de prioriterede indsatsområder blev forelagt Klima- og Miljøudvalget på mødet den 1. marts 2022 (punkt 7). Udvalget besluttede, at der skulle igangsættes en proces for at få ændret de prioriterede indsatsområder. Administrationen har derfor udarbejdet det vedlagte forslag til plantillæg, der fastlægger prioriterede indsatsområder, der afspejler de nye strømningsberegninger. De afviger væsentlig fra dem, der fremgår af den oprindelige indsatsplan.
Plantillægget skal i minimum 12 ugers offentlig høring, inden det kan vedtages endeligt.
Ovennævnte er udtryk for den problemstilling, at indvindingen, og dermed det geografiske beskyttelsesbehov, kan være dynamisk samtidig med, at man i praksis bliver nødt til at arbejde med statiske beskyttelsesområder. I den sammenhæng er det vigtigt at have for øje, at et beskyttelsesområde først har værdi, når det har været der i en længere årrække.
Valget af en relativ kort strømningstid (25 år) til afgrænsning af de prioriterede indsatsområder betyder, at ændringer i indvindingen fra den enkelte boring vil have relativt stor betydning for, om placeringen af beskyttelsesområdet fortsat er optimal. Længere væk fra boringerne - svarende til en længere strømningstid - vil effekten af ændringer af indvindingen i de enkelte boringer på en kildeplads, være mindre. Det skyldes, at det mere er den samlede indvinding på kildepladsen, der har betydning længere væk fra kildepladsen.
Grundvandsrådet og alle berørte lodsejere og vandværker er blevet orienteret om plantillægget og den kommende beslutnings- og høringsproces.
Sagens videre forløb
Plantillægget vil efter afslutningen af den offentlige høring blive forelagt Byrådet til endelig behandling vedlagt de indkomne høringssvar.
Retligt grundlag
Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens § 13. Ændringer af indsatsplaner skal vedtages efter samme procedure, jf. bekendtgørelsen om indsatsplaner.
Påbud om dyrkningsrestriktioner o.l kan meddeles med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 26 a, når det er nødvendigt for at opfylde målet med en vedtaget indsatsplan.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, at tillægget til indsatsplanen, der ændrer afgrænsningen af de prioriterede indsatsområder, sendes i offentlig høring. Byrådet kan også beslutte, at tillægget skal ændres eller at grundvandsbeskyttelsesindsatsen skal ske med udgangspunkt i de områder, der pt. er udpeget i indsatsplanen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de prioriterede indsatsområder opdateres, og at grundvandet beskyttes indenfor disse områder. Det begrundes med, at de opdaterede områder bedst svarer til den fremtidige indvindingssituation, der i dag forventes. Administrationen gør dog opmærksom på, at indvindingen kan blive ændret i fremtiden med et ændret geografisk beskyttelsesbehov til følge. Hvis indvindingen ændres markant, må man i den forbindelse tage stilling til, om beskyttelsesområderne skal ændres. Som nævnt ovenfor er det imidlertid vigtigt for værdien af områderne, at der er tale om en langsigtet beskyttelse.
Hvis Byrådet fastholder, at grundvandet skal beskyttes i de oprindeligt udpegede områder, vil man ikke få beskyttet alle dele af de indsatsområder, hvor grundvandet er mindre end 25 år undervejs. Beskyttelsen vil dog fortsat være relevant - grundvandet i dele af områderne er blot længere tid undervejs til vandværksboringerne.
Hvis de prioriterede indsatsområder ændres som vist i plantillægget, vil det betyde, at arealet af det prioriterede indsatsområde bliver større ved Stillinge Strand Vandværk og Valbygaard kildeplads og mindre ved Nordre kildeplads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En ændring af de prioriterede indsatsområder vil have betydning for de udgifter, som de pågældende vandværker vil have til erstatninger til de berørte lodsejere.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.