Klima- og Miljøudvalget – Referat – 31. maj 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og og Teknikchefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget godkender dagsorden.

 

2. Budget 2023-2026 - Budgetforslag til Drift og Anlæg - Klima- og Miljøudvalget (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse, hvor der henvises til Byrådets beslutning af 30. maj 2022 punkt 2 og 3 (genåbning af budget 2022).

Kompetence: Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal drøfte og beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026 og om der er nye driftsforslag og anlægsforslag som enten er akutte eller har et effektiviserings-potentiale, og som skal indgå i budgetprocessen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at  Klima- og Miljøudvalget drøfter og beslutter nye anlægsforslag som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026

  2. at Klima- og Miljøudvalget drøfter og beslutter nye driftsforslag som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026

  3. at Klima- og Miljøudvalget drøfter og beslutter nye prioriteringsforslag som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026

 

Sagens indhold

Byrådet godkendte på møde i januar 2022 processen for budget 2023-2026, herunder at fagudvalgene på møderne i maj/juni 2022 skal tage endelig stilling til de forslag, som skal indgå i den kommende budgetproces.

På mødet i marts 2022 godkendte Byrådet rammerne for processen.

Anlæg

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret blandt andet som følge af et højt anlægs-niveau i både 2021 og 2022. Byrådet har på møde i februar 2022 at der fra 2022 og fremadrettet arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr.

Byrådet træffer derfor på mødet i maj beslutning omkring redisponering, nedjustering af anlægsrammer, samt mulighed igangsætning af nye akutte anlægsforslag for 2022.    

Byrådet har til den kommende budgetproces besluttet, at udvalgene til den kommende budgetproces kun har mulighed for at komme med nye anlægsforslag (bilag 1.) som er akutte eller som har et effektviseringspotentiale.

Drøftelserne og vurdering af behov for nye anlægsforslag skal ses i sammenhæng med udvalgets drøftelser i forbindelse med Genåbning af budget 2022 (bilag 2.) - hvor udvalget blev forelagt redisponering af anlægsrammerne for budget 2022 -2026.

Til orientering vedlægges en oversigt (bilag 4.) over de anlægsprojekter, som er blevet udskudt helt eller delvist i forbindelse med processen omkring redisponering af anlæg i 2022.

I den forbindelse prioriterede udvalgets anlægsrammen med henblik på en nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio.  kr.

Udvalget prioriterede det samlede Tude å projekt, som et nødvendigt og akut anlæg og den afsatte budgetramme ønskes derfor prisreguleret i forhold til nuværende prisniveau. 

Drift

Der er i den godkendte budgetproces ikke lagt op til, at fagudvalgene kan komme med driftsforslag. Dog kan der i særlige tilfælde fremsendes politiske godkendte forslag til den kommende budgetproces. 

Skovrejsning:
Klima- og Miljøudvalget godkendte den 3. maj 2022 at Slagelse Kommune skal arbejde videre med  at indgå en samarbejdsaftale med Naturstyrelsen og SK Forsyning om skovrejsning og etablering af lysåben natur for at beskytte drikkevandet. Hvis samarbejdsaftalen skal indgås, bør der fra 2023 afsættes et årligt driftsbudget på 1,775 mio. kr. til finansiering af Slagelse Kommunes andel af projektet. Budgettet skal dække indbetalinger til Naturstyrelsen, som vil være tovholder på projektet. (bilag 3.)

Prioriteringsforslag
Klima- og Miljøudvalget besluttede på mødet 3. maj at pege på bæredygtighedsområdet, i forhold til rammebesparelsen på 1,8 mio. kr. i 2023.

Sagens videre forløb

Byrådet orienteres på møde i juni 2022 om fagudvalgenes beslutninger i forhold til prioriterings-, anlægs- og driftsforslag. Forslagene indarbejdes herefter i budgetmaterialet til prioritering i den kommende budgetproces. Endelig godkendelse af budget 2023-26 sker i forbindelse med Byrådets 2. behandlingen d.10. oktober 2022.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget tids- og procesplan for budget 2023-2026.

 Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget skal drøfte og beslutte hvilke prioriteringsforslag, og om der er driftsforslag og anlægsforslag der skal arbejdes videre med og som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelser i 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 


3. Regulativ for husholdningsaffald 2022 - til høring (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, godkende at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald, gældende fra 1. december 2022, i offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales, 

  1. at handlemulighed A, at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald i offentlig høring i minimum 4 uger godkendes..

Sagens indhold

Det kommunale Regulativ for husholdningsaffald er kommunens regler for affaldshåndtering, som besluttes politisk. Regulativet er lovpligtigt, og har en fast struktur for opbygning, og til dels også fast formuleret tekst og layout. Affaldsregulativer skal sendes i lovpligtig høring i minimum 4 uger, forud for vedtagelse.

I det nuværende Regulativ for husholdningsaffald, er det beskrevet at man må afbrænde haveaffald i perioden 1. december til 1. marts i landzone. Det strider med den gældende affaldsbekendtgørelse, hvor der står at forbrændingsegnet affald, herunder haveaffald, kun må afbrændes på godkendte anlæg. Det er derfor ikke længere lovligt at afbrænde haveaffald, bortset fra 23. juni, Sankt Hans aften.

Med udgangspunkt i den gældende lovgivning, er Udkast til Regulativ for husholdningsaffald ændret, så det ikke længere er tilladt at afbrænde haveaffald i perioden 1. december til 1. marts (§20.10 i bilag 1). Udover denne rettelse, er der ikke foretaget øvrige ændringer, i forhold til det gældende regulativ. Udkast til Regulativ for husholdningsaffald, er opbygget efter nuværende gældende struktur og fast formuleret tekst og layout.

Regulativ for husholdningsaffald træder i kraft 1. december 2022. Udkast til Regulativ for husholdningsaffald er vedlagt som bilag 1.

Sagens videre forløb

Når høringsperioden på 4 uger er overstået, vil administrationen udarbejde en hvidbog med de indkomne høringssvar. Herefter skal Regulativ for husholdningsaffald endeligt godkendes af Byrådet.

Retligt grundlag

Affaldsbekendtgørelsen nr. 2512 af 10. december 2021, kapitel 6 om kommunale affaldsordninger.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald i offentlig høring eller,

B. at komme med ændringer til Udkast til Regulativ for husholdningsaffald inden det sendes i offentlig høring eller,

C. at forkaste Udkast til Regulativ for husholdningsaffald.

Vurdering

Administrationen anbefaler at handlemulighed A besluttes, så Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2022 sendes i offentlig høring i minimum 4 uger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

4. Regulativ for husholdningsaffald 2024 - efter høring (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

(A) Foreslår, at der indsættes en bestemmelse om, at Slagelse kommune efter ansøgning kan dispensere borgere med nedsatte kognitive evner fra sortering, således at man fortsat bidrager til affaldsordningen, men sådan at beholderne ikke køres ud og at der kun anvendes restaffaldsbeholder hos de pågældende.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, beslutte om Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2024 kan godkendes eller om der skal ændres i regulativet efter høringsperioden er afsluttet.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, det overfor Byrådet anbefales, 

1.     at handlemulighed A, at godkende Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2024 godkendes.

Sagens indhold

Byrådet besluttede d. 28. februar 2022, at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2024 i offentlig høring fra 29. februar 2022 til 29. marts 2022. 

Ved høringsperiodens udløb 29. marts 2022 var der rettidigt indkommet 41 høringssvar. Disse høringssvar er samlet og grupperet i 13 temaer i en hvidbog, der er bilag 2 til sagen. 

De overordnede temaer for høringssvarene er: Pap og Papir, Haveaffald og Storskrald, Glas og Metal, Madaffald, Farligt Affald, Mad- og drikkekarton, Tekstil, Plast, Ordning for Genbrugsplads, Restaffald, Central Sortering, Boligselskaber og Generelle bemærkninger. Flere af høringssvarene går på den nuværende ordning og er af driftsmæssig karakter. F.eks. gives der udtryk for at der ønskes hyppigere tømning af pap og papir, hvilket imødekommes i den nye ordning. 

Ét af de indkomne høringssvar giver anledning til ændring i regulativet, så der ikke stilles krav til at skylle emballage (§15.1). Et krav til at skylle emballage, er desuden i strid med Miljøstyrelsens anbefalinger.

I løbet af høringsperioden er administrationen blevet opmærksom på mangler og formuleringer i regulativet hvor en ændring/rettelse/tilføjelse vil være hensigtsmæssig. Rettelserne vurderes at være af positiv karakter, og er udspecificeret i bilag 3.

Alle ændringer er indarbejdet i "Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2024", som er bilag 1 til sagen.

Da ny affaldsordning er udskudt fra start 1. maj 2023, til 1. maj 2024, vil regulativet gælde fra 1. maj 2024.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Miljøbeskyttelsesloven nr. 100 af 19. januar 2022, kapitel 6 om affald.

Affaldsaktørbekendtgørelsen nr. 2097 af 14. december 2020, kapitel 3 om kommunale affaldsregulativer og bilag 3.

Affaldsbekendtgørelsen nr. 2512 af 10. december 2021, kapitel 6 om kommunale affaldsordninger. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. at godkende Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2024 eller,

B. at foreslå ændringer til Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2024.

Vurdering

Administrationen anbefaler at handlemulighed A besluttes, så Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2024 godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Renovationen er et brugerfinansieret område efter ”hvile i sig selv-princippet”. Alle udgifter til affaldsordningerne skal over en årrække dækkes af de affaldsgebyrer, der opkræves hos borgerne/virksomhederne. Der er i forbindelse med budget 2022, påbegyndt opsparing til formålet, som opkræves via gebyrerne for renovation. Den endelige pris for indkøb af beholdere samt tømning følger det nye udbud for indsamling af affald. Den forventede stigning på affaldsgebyret, inden den nye udbudsproces er 500-1.000 kr. pr. husstand/år.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

5. Ændring af de prioriterede indsatsområder for grundvandsbeskyttelse i offentlig høring (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget godkende, at vedlagte tillæg til indsatsplanen for Slagelse-drikkevandsområdet sendes i offentlig høring. Tillægget ændrer på afgrænsningen af de prioriterede indsatsområder.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,

1.     at tillægget til indsatsplanen med tilhørende miljøvurdering sendes i offentlig høring i 12 uger.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog i 2021 en indsatsplan for grundvandsbeskyttelse gældende for områder med særlige drikkevandsinteresser i Slagelse Kommune ekskl. Agersø og Omø (Slagelse-drikkevandsområdet). Planen udpeger prioriterede indsatsområder, indenfor hvilke Slagelse Kommune vil arbejde for at begrænse erhvervsmæssig anvendelse af pesticider og dyrkning. Indsatsen supplerer den beskyttelsesindsats overfor pesticider, der foregår i de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO).

De prioriterede indsatsområder blev fastlagt som de områder indenfor de statsligt udpegede indsatsområder, hvor grundvandet er maksimalt 25 år om at nå fra terræn til en vandværksboring.

Der er efterfølgende foretaget opdaterede beregninger af grundvandsstrømningerne ved 3 af de 6 kildepladser, hvor der er udpeget prioriterede indsatsområder - SK Forsynings Nordre Kildeplads og Valbygaard Kildeplads samt Stillinge Strands Vandværk.

Baggrunden for disse nye strømningsberegninger er forskellig de 3 steder:
1) Der er meddelt ny indvindingstilladelse til Nordre Kildeplads, hvor vandmængden er reduceret.
2) Der er konstateret fejl i Statens beregning af grundvandsstrømningerne ved Valbygaard Kildeplads. Staten har rettet fejlen og udført en ny beregning.
3) Stillinge Strands Vandværk har ansøgt om ny større indvindingstilladelse. Administrationen vurderer, at vandværkets ansøgning kan og bør imødekommes.

De opdaterede beregninger viser, at de ændrede indvindingsforhold påvirker strømningstiden for grundvandet. De prioriterede indsatsområder i indsatsplanen er derfor ikke længere i fuld overensstemmelse med de indsatsområder, hvor grundvandet er maksimalt 25 år om at nå fra terræn til en vandværksboring. Hvis de prioriterede indsatsområder fortsat skal afspejle de oprindelige afgrænsningskriterier, er der behov for justering af afgrænsningen af områderne. 

Spørgsmålet om ændring af de prioriterede indsatsområder blev forelagt Klima- og Miljøudvalget på mødet den 1. marts 2022 (punkt 7). Udvalget besluttede, at der skulle igangsættes en proces for at få ændret de prioriterede indsatsområder. Administrationen har derfor udarbejdet det vedlagte forslag til plantillæg, der fastlægger prioriterede indsatsområder, der afspejler de nye strømningsberegninger. De afviger væsentlig fra dem, der fremgår af den oprindelige indsatsplan.

Plantillægget skal i minimum 12 ugers offentlig høring, inden det kan vedtages endeligt.

Ovennævnte er udtryk for den problemstilling, at indvindingen, og dermed det geografiske beskyttelsesbehov, kan være dynamisk samtidig med, at man i praksis bliver nødt til at arbejde med statiske beskyttelsesområder.  I den sammenhæng er det vigtigt at have for øje, at et beskyttelsesområde først har værdi, når det har været der i en længere årrække. 

Valget af en relativ kort strømningstid (25 år) til afgrænsning af de prioriterede indsatsområder betyder, at ændringer i indvindingen fra den enkelte boring vil have relativt stor betydning for, om placeringen af beskyttelsesområdet fortsat er optimal. Længere væk fra boringerne - svarende til en længere strømningstid - vil effekten af ændringer af indvindingen i de enkelte boringer på en kildeplads, være mindre. Det skyldes, at det mere er den samlede indvinding på kildepladsen, der har betydning længere væk fra kildepladsen.

Grundvandsrådet og alle berørte lodsejere og vandværker er blevet orienteret om plantillægget og den kommende beslutnings- og høringsproces. 

 

Sagens videre forløb

Plantillægget vil efter afslutningen af den offentlige høring blive forelagt Byrådet til endelig behandling vedlagt de indkomne høringssvar.

 

Retligt grundlag

Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens § 13. Ændringer af indsatsplaner skal vedtages efter samme procedure, jf. bekendtgørelsen om indsatsplaner.

Påbud om dyrkningsrestriktioner o.l kan meddeles med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 26 a, når det er nødvendigt for at opfylde målet med en vedtaget indsatsplan.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte, at tillægget til indsatsplanen, der ændrer afgrænsningen af de prioriterede indsatsområder, sendes i offentlig høring. Byrådet kan også beslutte, at tillægget skal ændres eller at grundvandsbeskyttelsesindsatsen skal ske med udgangspunkt i de områder, der pt. er udpeget i indsatsplanen.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at de prioriterede indsatsområder opdateres, og at grundvandet beskyttes indenfor disse områder. Det begrundes med, at de opdaterede områder bedst svarer til den fremtidige indvindingssituation, der i dag forventes. Administrationen gør dog opmærksom på, at indvindingen kan blive ændret i fremtiden med et ændret geografisk beskyttelsesbehov til følge. Hvis indvindingen ændres markant, må man i den forbindelse tage stilling til, om beskyttelsesområderne skal ændres. Som nævnt ovenfor er det imidlertid vigtigt for værdien af områderne, at der er tale om en langsigtet beskyttelse.

Hvis Byrådet fastholder, at grundvandet skal beskyttes i de oprindeligt udpegede områder, vil man ikke få beskyttet alle dele af de indsatsområder, hvor grundvandet er mindre end 25 år undervejs. Beskyttelsen vil dog fortsat være relevant - grundvandet i dele af områderne er blot længere tid undervejs til vandværksboringerne.

Hvis de prioriterede indsatsområder ændres som vist i plantillægget, vil det betyde, at arealet af det prioriterede indsatsområde bliver større ved Stillinge Strand Vandværk og Valbygaard kildeplads og mindre ved Nordre kildeplads.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En ændring af de prioriterede indsatsområder vil have betydning for de udgifter, som de pågældende vandværker vil have til erstatninger til de berørte lodsejere.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

6. Revideret tidsplan for DK2020 Klimaplan (B)

Beslutning

Udvalget beslutter, at der arbejdes videre med model A.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Udvalget kan beslutte en endelig tidsplan for aflevering af DK2020 Klimaplanen herunder den politisk involvering frem til aflevering. 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at udvalget drøfter og beslutter den endelig tidsplan for DK2020 Klimaplanen. 

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 5. oktober 2020, sagspunkt nr. 10, at deltage i DK2020 samarbejdet. I DK 2020 projektet skal der udarbejdes en ambitiøs klimaplan, som skal sætte turbo på den grønne omstilling og klimatilpasning. DK2020 Klimaplanen er en konkretisering af bæredygtighedsstrategiens klimaindsats. DK2020 Klimaplanen skal være indsendt til godkendelse hos CONCITO senest den 15. oktober 2022. 

Tids- og procesplan

På Klima- og Miljøudvalgets 12-12 møde den 9. marts 2022 fremlagde administrationen et udkast til en revideret tids- og procesplan. Planen fremgår af bilag 1. Udvalget kunne ikke tilslutte sig planen, idet udvalget ikke fandt det realistisk at afholde et temamøde/lave politisk inddragelse, før processen med genåbning af budget 2022 er afsluttet.

Administrationen har tilpasset tids- og procesplanen, hvor vi fortsat overholder afleveringsfristen den 15. oktober 2022, se bilag 1, model A. Det betyder, at planen skal være godkendt i byrådet i september 2022.  

Forudsætningen for at have en plan klar til godkendelse til september er:

  • At der ikke laves en offentlig høring af planen
  • At der ikke afholdes temamøder med inddragelse af flere udvalg, inden klimaplanen godkendes
  • At Klima- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og byrådet kan godkende klimaplanen i september, uden tidligere at have set et samlet udkast til klimaplanen.

Det er muligt at ansøge om udsættelse af afleveringsfristen hos DK2020 sekretariatet.

Administrationen har udarbejdet to alternative tidsplaner, der kræver udsættelse for afleveringen. De fremgår af bilag 1, model B og C.

Ved model B ansøges om en kort udsættelse til december 2022. Udsættelsen giver mulighed for, at Klima - og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og byrådet kan godkende et forslag til plan, som sendes i offentlig høring.

Ved model C ansøges om en længere udsættelse til marts 2022, hvorved den eksisterende procesplan med afholdelse af temamøde med flere udvalg kan gennemføres. Det muliggør også, at relevante udvalg vil få et forslag til plan i høring, og at planen sendes i offentlig høring, inden den skal være godkendt i marts.   

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Fastholde aflevering som planlagt den 15. oktober 2022
  2. At vi ansøger om kort udsættelse til december 2022
  3. At vi ansøger om en længere udsættelse til marts 2023

Udvalget har også mulighed for at beslutte en anden tids- og procesplan. 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Uden en længere udsættelse vil det ikke være muligt at holde temamøder med andre udvalg inden godkendelsen af planen. 

 

7. Højvandssikring Skælskør - Risikovurdering af stormflodsbarriere ved Slagter Næse (D)

Beslutning

Der indkaldes til offentligt borgermøde.

De borgere, der bliver konkret berørt, bør have en særlig invitation forud for borgermødet.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget drøfter det videre forløb for stormflodsbarrieren ved Slagter Næse i Skælskør fjord.   

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at det videre forløb drøftes.

Sagens indhold

I budgettet er der afsat 8 millioner kr. til højvandssikring af Skælskør, svarende til den indledende estimerede kommunale andel i projektet. Som I de øvrige kystbeskyttelsesprojekter skal højvandssikringen finansieres gennem partsfordeling. 

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 11. januar 2021 at de ønskede Skælskør sikret mod oversvømmelse ved etablering af en stormflodsbarriere ved Slagter Næse.

I december 2021 indgik Slagelse Kommune kontrakt med Rambøll, med det formål at etablere en stormflodsbarriere ved Slagter Næse. Kontraktsummen er baseret på COWI's skitseprojekt og lyder på 35 millioner kr. 

Med henblik på at fremme projekt jf. kystbeskyttelsesloven, har Rambøll kvalificeret anlægsøkonomien og påbegyndt en konsekvensvurdering jf. kysthabitatbekendtgørelsen. Der vil først foreligge en færdig konsekvensvurdering til efteråret, fordi der skal laves omfangsrige undersøgelser af naturen i området. 

På baggrund af forundersøgelser og eksisterende forhold har Rambøll udarbejdet en stadeafrapportering og risikovurdering ift. økonomi og myndighedsgodkendelse af Stormflodsbarrieren ved Slagter Næse, notatet findes i Bilag 1. Nedenfor opsummeres Rambølls vurdering.

Projektøkonomi

For nuværende er det Rambølls faglige vurdering, at det indledende anlægsoverslag er for lavt, og at der skal forventes en forøgelse af budgettet. På nuværende tidspunkt anslås der som minimum at ske en forøgelse på 5 mio. kr. svarende til det beløb, administrationstillægget allerede nu vurderes overskredet med.

Rambøll vurderer yderligere at den afsatte sum til selve højvandsporten er for lav. Prisen vurderes ikke at kunne rumme deraf afledte konstruktioner og arbejder med disse, herunder blandt andet pælefundering, spunscelle og afstivning, tørholdelse under installation, samt betonkonstruktioner som f.eks. anslagsbjælke for porten. Dertil kommer de stigende materiale priser og eventuelle midler til arkæologiske undersøgelser på land og vand, hvilket forventes ønsket fra Slots- og Kulturarvsstyrelsen, da der i områdets umiddelbare nærhed er fundet flere fortidsminder.

Natura 2000 og myndighedstilladelser

Rambøll vurderer at en stormflodsbarriere ved Slagter Næse vil påvirke Natura 2000 området og derfor kun vil kunne gennemføres gennem en fravigelsessag. Rambøll vurderer at tilstedeværelsen af alternativer til en stormflodsbarriere ved Slagter Næse med ingen eller mindre påvirkning af Natura 2000 området betyder, at en løsning ved Slagter Næse ikke opfylder betingelserne for en fravigelsessag.

Borgerne i Skælskør har igennem hele projektforløbet, udtryk et stort ønske om at en løsning til højvandssikring af byen ikke placeres som et permanent anlæg på Skælskør Havn, men i stedet placeres i Skælskør fjord. Der er stor bekymring for hvordan et sådan anlæg vil påvirke bymiljøet og havnen. Harboes Bryggeri d. 26. februar 2020.

Skælskør Bymidtegruppe er siden løbende blevet informeret om projektets udvikling og der er i Bymidtegruppen et entydigt ønske om at Skælskør sikres ved en stormflodsbarriere i fjorden, da hensynet til havnemiljøet og dets betydning for Skælskør vægtes utroligt højt. Som følge heraf ønsker Bymidtegruppen at Slagelse Kommune gør alt hvad der er muligt for at gennemføre et projekt ved Slagter Næse. 

Sagens videre forløb

Den nuværende projektplan er at få udarbejdet et projekt ved Slagter Næse med tilhørende konsekvensvurdering, projektøkonomi og bidragsfordeling, så Klima- og Miljøudvalget på baggrund af dette og Kystdirektoratets §2-udtalelse vil kunne fremme projektet til november. 

Undervejs vil der blive afholdt møder med bidragsyderne, Naturforum, ejerne af de arealer hvor anlægget skal placeres samt borgerne i Skælskør. 

Retligt grundlag

Kysthabitatbekendtgørelsen

Kystbeskyttelsesloven

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget drøfter sagen og det videre forløb.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, baseret på Rambølls indledende arbejder samt cowis skitseprojekt , at en stormflodsbarriere ved Slagter Næse ikke vil kunne gennemføres indenfor lovgivningens rammer.  Det videre arbejde vil vise at stormflodsbarrieren vil skade Natura 2000 området. Da der umiddelbart jf. COWI’s skitseprojekt, findes et alternativ I Skælskør by, som ikke påvirker Natura 2000, vil et sluseprojekt ikke kunne gennemføres ved en fravigeprocedure.  

Det er  administrationens vurdering, at det er muligt at  lave en velintegreret landbaseret løsning i Skælskør, som ikke behøver ikke være en betonvæg langs hele Skælskør havn

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En eventuel overskridelse af anlægssummen kan få konsekvenser for den kommunale andel i projektet, men da den kommunale andel af projektet ligesom borgenes andele fastsættes gennem partsfordelingen, kan det endnu ikke med sikkerhed vurderes hvorvidt budgetrammen overskrides.

Arbejdes der videre med stormflodsbarrieren, hvorefter det viser sig at den ikke kan gennemføres, vil udgifterne påhvile Slagelse Kommune, da grundejerne ikke kan pålægges at betale for udgifterne til et projekt, der ikke gennemføres. Der er afsat 1,2 millioner kr. til rådgivning i 2022.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Intet.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalgets medlemmer og administration orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3. Orientering fra administrationen

  •   Evt. Ekstraordinært udvalgsmøde / budgetopfølgning 2. uge i august.
  •   Tema/ udvalgsmøde d. 27. juni.

 

9. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Mandag 8. august 15:30.

Mandag den 5. september 15:30.

Oktober og november ordinære mødedatoer.

Udledning og påvirkning af vandløb fra udledning fra nye boligområder.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

 

  1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

 

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Klima og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.