Klima- og Miljøudvalget – Referat – 6. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget godkender dagsorden.

 

2. Regulativ for husholdningsaffald 2022 - efter høring (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget, beslutte om Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2022 kan godkendes eller om der skal ændres i regulativet efter høringsperioden er afsluttet.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,

1.     at handlemulighed A, at godkende Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2022, godkendes.

Sagens indhold

Byrådet besluttede 20. juni 2022, at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2022 i offentlig høring fra 21. juni 2022 til 19. juli 2022.

Ved høringsperiodens udløb 19. juli 2022 var der ikke kommet nogen høringssvar.

I løbet af høringsperioden er administrationen blevet opmærksom på formuleringer i regulativet hvor en ændring/rettelse vil være hensigtsmæssigt. Der er foretaget rettelser i §20.10.  Formuleringen: "2. Borgeren og grundejeren må hele året afbrænde mindre mængder rent, tørt træ, der er affald, på særligt indrettede bålpladser" er slettet, da det beskrives i brandmyndighedens vejledning om afbrænding. I sidste linje i §20.10 er der slettet "af haveaffald", så sætningen nu lyder: "De til enhver tid gældende bestemmelser fra brandmyndighede skal overholdes ved afbrænding", da bestemmelserne fra brandmyndigheden ikke kun gælder for haveaffald. Rettelserne er foretaget i samarbejde med brandmyndigheden. Derudover er der kun foretaget mindre rettelser uden betydning for indholdet.

Alle ændringer er indarbejdet i "Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2022", som er bilag 1 til sagen.

Retligt grundlag

Miljøbeskyttelsesloven nr. 100 af 19. januar 2022, kapitel 6 om affald.

Affaldsaktørbekendtgørelsen nr. 938 af 20. juni 2022, kapitel 3 om kommunale affaldsregulativer og bilag 3.

Affaldsbekendtgørelsen nr. 2512 af 10. december 2021, kapitel 6 om kommunale affaldsordninger.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. at godkende Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2022 eller,

  2. at foreslå ændringer til Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2022.

Vurdering

Administrationen anbefaler at handlemulighed A besluttes, så Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2024 godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. DK2020 Klimatilpasningsstrategi principbeslutninger (B)

Beslutning

Godkendt, med følgende bemærkninger:

  • Vigtigt at prioritere Korsør klimasikring (både Halskov og Korsør by). Dernæst Kobæk strand og Skælskør.
  • Udtagning af lavbundsarealer skal prioriteres fortsat.
  • Det skal vurderes i hvilket omfang nedbøren vil påvirke byerne og vandløbene. Vurderingen udarbejdes ifm. spildevandsplan.
  • Understøttes arbejdet i Bisserup.
  • Undersøger udfordringerne i Stillinge.
Vigtigt at klimasikringen bliver en prioriteret del af kommuneplanen.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Udvalget kan beslutte, hvilke mål og indsatser, der skal være omdrejningspunktet i den kommende DK2020 Klimatilpasningsstrategi og dermed for de kommende års arbejde med klimatilpasning.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. At udvalget vedtager mål og indsatser for DK2020 Klimatilpasningsstrategien.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 5. oktober 2020, at deltage i DK2020 samarbejdet. I DK2020-projektet skal der udarbejdes en ambitiøs klimaplan, som skal sætte turbo på den grønne omstilling og skabe en klimarobust kommune som kan håndtere klimaforandringerne.

På mødet d. 27. juni vedtog Klima- og Miljøudvalget målsætninger for DK2020 arbejdet med at reducere udledningen af CO2 fra Slagelse Kommune, med henblik på at reducere udledningen med 70% i 2030 og blive klimaneutral i 2050. De mål og indsatser som præsenteres i denne sag, omhandler klimatilpasningsstrategien.

Klimaforandringerne betyder at vi i Danmark generelt kan forvente:   

  • Højere havvandsspejl og hyppigere og voldsommere stormfloder,
  • Højere gennemsnitstemperatur, flere hede- og varmebølgedage og færre dage, hvor temperaturen kommer under frysepunktet,
  • Ændret nedbørsmønstre med øget nedbør om vinteren og mere ujævn fordeling af nedbøren om sommeren med øget risiko for tørkeperioder og skybrudshændelser.

Det overordnede risikobillede har ikke ændret sig siden den forrige klimaplan fra 2011, men med nye klimascenarier er risikoen og hastigheden med hvilke forandringerne sker eskaleret. Kommunen har foretaget en ny fare- og risikokortlægning af kommunens væsentligste, fremtidige klimaudfordringer. Der er tale om en kortlægning på screenings-niveau. For alle typer oversvømmelse vil beregningerne have en tendens til at overestimere oversvømmelsesudbredelsen, fordi der er tale om relativt simple oversvømmelsesmodeller. Særligt kortlægningen af oversvømmelser forbundet med nedbør i de større byer skal man forholde sig kritisk overfor, da den ikke tager højde for kloakkernes reelle evne til at bortlede vandet.

Risikokortlægningen beregner den gennemsnitlige årlige udgift til skader forbundet med oversvømmelse fra hav, vandløb og nedbør. For Slagelse Kommune udgør stormflod den største risiko. Risikoen for stormflod udgør ca. 67% af den samlede årlige risiko, efterfulgt af nedbør som udgør ca. 33 % af risikoen forbundet med oversvømmelse. Risikoen for vandløbsoversvømmelser er minimal og udgør ca. 0,2% af den samlede risiko. Risikokortlægningen er vedlagt i bilag 1.

Oversvømmelse fra havet

Det er fortsat oversvømmelse fra havet af de kystnære by- og sommerhusområder, der er kommunens væsentligste klimarisici - nu og i fremtiden. Det er særligt i Korsør, at der er høj risiko forbundet med stormflod. Risikoen i Korsør udgør ca. 59% af den samlede risiko forbundet med stormflod efterfulgt af Kobæk Strand ca. 11%, Frøunde Fed ca. 7,6%, Skælskør ca. 6%, Stillinge Strand ca. 5% og Bisserup ca. 4 %. Se kort på side 27-29 i bilag 1. 

Der arbejdes allerede med at sikre Korsør, Skælskør og Kobæk Strand gennem kommunale fællesprojekter. Og Bisserup digelag er i gang med at undersøge mulighederne for at hæve den eksisterende højvandssikring. 

Oversvømmelsen af Frølunde Fed sker først ved en vandstand på over 180 cm, svarende til mere end en 100 årshændelse i dag, desuden vil gennemførslen af Tude ådal-projektet reducere risikoen for oversvømmelse. På sigt vil der dog opstå problemer i takt med den generelle havspejlsstigning. 

Udfordringen ved Stillinge Strand indtræffer først ved en vandstand på over 170 cm svarende til mere end en nutidig 100 årshændelse, og vandets vej ind i det lavtliggende område er begrænset, hvorfor screeningen i dette tilfælde ser ud til at overvurdere risikoen.

Nedbør

I takt med at nedbørsmønstret ændrer sig til flere og kraftigere skybrudshændelser, vil vi opleve udfordringer både i det åbne land og i byerne. Det vil især give forøget risiko for oversvømmelser i byområder, hvor kapaciteten af afløbssystemerne kan blive overskredet. Som beskrevet er risikoen forbundet med oversvømmelse fra nedbør overestimeret pga. screeningsmetoden og et opdateret grundlag vil være nødvendigt for at igangsætte konkrete projekter. 

Arbejdet med at revidere kommunens spildevandsplan er sat i gang og det er vigtigt, at få indarbejdet hensynet til klimaforandringer i spildevandsplanen og afdække om serviceniveaubekendtgørelsen skal aktiveres, med henblik på at hæve serviceniveauet i vores byområder, hvor risikoen for oversvømmelse er størst.

Vandløb

Oversvømmelsesudbredelsen fra vandløb ændrer sig ikke voldsomt som følge af klimaforandringerne og derfor viser risikokortlægningen også at der er meget begrænsede skader forbundet med oversvømmelser fra vandløb. Risikokortlægningen for vandløb ser også ud til at overestimere skaderne, særligt oversvømmelser af sommerhuse ved Kobæk, hvor der ikke er taget højde for at området pumpes. Oversvømmelseskortlægningen kortlægger ekstremhændelser og tager ikke højde for, at der med vådere vintre vil være områder i det åbne land, som vil være vådere end de er i dag, men dog ikke decideret oversvømmede. Der kan altså være områder, som forsumper og derfor ikke længere kan udnyttes som de gør i dag.

Grundvand

Flere steder i Slagelse Kommune står grundvandet i dag så højt, at det på nogen tider af året kan være et problem i forhold til områdets benyttelse. Vi forventer, at det terrænnære grundvand generelt vil stige og skabe flere udfordringer i fremtiden. Særligt langs kysterne og ådalene, hvor grundvandsstanden er tæt koblet til den øvrige vandstand i havet og vandløbene. Det kan være svært at klimatilpasse sig ud af udfordringerne med stigende grundvand og ansvaret for området er ikke givet i den nuværende lovgivning. Det er et emne, som forventes behandlet i den kommende nationale klimatilpasningsplan. 

Erosion

Erosionspresset på kysten stiger i takt med havspejlsstigningerne og det vil give udfordringer langs store dele af kysten i Slagelse Kommune. Kystdirektoratet har kortlagt erosionen og analysen viser, at der på særligt udsatte strækninger vil forsvinde 70 meter kyst frem til 2070. Erosion udgør ligesom højtstående grundvand en permanent ændring af de eksisterende forhold og det er svært at sikre sig mod erosion, særligt som enkelt grundejer.

På den baggrund foreslår administrationen at Klimatilpasningsstrategien skal have følgende mål og indsatser:

Mål

DK2020 klimatilpasningsstrategien skal sikre, at Slagelse Kommune prioriterer realiserbare handlinger, hvor der opnås de størst risikoreduktioner ift. oversvømmelse.

Frem til at klimatilpasningsstrategien skal revideres i 2026 vil det primære mål for klimatilpasning være højvandssikring af by- og sommerhusområderne langs kysten, samt sikre at vores byer kan håndtere fremtidige nedbørsforhold.

Desuden er det et mål at skabe og vedholde en kollektiv bevidsthed om effekterne af klimaforandringerne, samt tydeliggøre det kommunale beredskabs prioritering, for at skabe forståelse for, at borgerne selv har ansvar for at sikre sig mod klimaforandringerne.

Indsatser – kystbeskyttelse

Slagelse Kommune vil prioritere fælles kystbeskyttelsesprojekter, som sikrer mange borgere og værdier mod oversvømmelse. 

Der arbejdes med følgende aktive projekter:

  • Korsør Bymidte
  • Halskov område 1,2 og 3
  • Skælskør
  • Kobæk

Dertil kommer at det i Risikostyringsplanen for Korsør er blevet vedtaget, at der skal opstartes et projekt, som skal sikre stadionkvarteret i Korsør. Tude ådals-projektet vil reducere risikoen for oversvømmelse af Frølunde Fed markant.

Yderligere forslås at:

  • Understøtte digelaget i Bisserup med eventuelt at øge sikringen af området
  • Undersøge hvordan Stillinge Strand på sigt vil kunne sikres mod oversvømmelse

Indsatser - nedbør i byerne

Kommunen vil i samarbejde med Envafors afdække hvor vores byer vil komme under pres af ændrede nedbørsforhold som følge af klimaforandringerne. 

  • Kommunen i samarbejde med Envafors opdaterer og forbedrer kortlægningen af oversvømmelse fra nedbør i de større byer og opdatere risikokortlægningen.
  • Der i den nye spildevandsplan sættes fokus på klimatilpasning og afdækkes hvorvidt der ved at aktivere serviceniveaubekendtgørelsen, vil kunne gennemføres klimatilpasningsprojekter i samarbejde med Envafors.

Yderligere indsatser

Udover ovenstående indsatser foreslås følgende indsatser:

Erosion langs særligt storebæltskysten vil i fremtiden blive et stigende problem. Derfor skal der arbejdes for at gøre det nemmere og mere gennemskueligt for grundejerne at sikre deres ejendom. På sigt vil blive nødvendigt at etablere fælles, langsigtede løsninger. Det gøres ved i den kommende plan periode at:

  • Udarbejde et administrationsgrundlag for kystbeskyttelse som tager højde for det langsigtede behov for fællesløsninger.
  • Til grund for administrationsgrundlaget skal det nationale data om erosionsfaren gennemgås og opdateres.

Vandløb udgør en minimal risiko ift. skadevoldende akutte hændelser, men pga. ændrede nedbørsmønstre foreslår administrationen følgende indsatser i den kommende plan periode:

  • Arbejde med udtagning lavbundsarealer
  • Samarbejde med landbruget

Stigende terrænnært grundvand kan på sigt medføre store skader og være med til at forværre oversvømmelser fra nedbør, hav og vandløb. Det forventes at håndtering af terrænnært grundvand vil indgå i den nationale klimatilpasningsplan, derfor foreslår administrationen følgende indsatser i den kommende plan periode:

  • Opmærksomhed på terrænnært grundvand ved planlægning for nyt byggeri og infrastruktur
  • Ved den næste kommuneplan revision bør det på baggrund af den nationale klimatilpasningsplan overvejes det implementere nye zoner der forebygger etablering af nye risici

Slagelse Kommune ønsker desuden at sikre klar kommunikation til de berørte borgere før, under og efter en oversvømmelse, så de ved, hvad de kan forvente af det kommunale beredskab.

På mødet vil administrationen nærmere redegøre for sagen.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte de foreslåede mål og indsatser eller vælge andre.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at kommunens væsentligste risiko i forbindelse med klimaforandringer fortsat er oversvømmelse fra havet og det bør fortsat være et væsentligt indsatsområde i den kommende DK2020 Klimatilpasningsstrategi. I takt med at klimaet ændrer sig vil vi dog få øget udfordringer med især skybrud i byområderne og generelt stigende terrænnært grundvand. Derfor er det vigtigt at vi i højere grad tager hensyn til samtlige klimarisici ved udarbejdelse af planer og projekter, herunder den kommende spildevandsplan.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Klimatilpasningsstrategien igangsætter ikke i sig selv konkrete projekter. Kommunens løbende arbejde med klimatilpasningsstrategien dækkes af de nuværende driftsmidler afsat til kyst og klimatilpasning, men besparelser på driften vil påvirke aktivitetsniveauet.

Dertil kommer at de aktive kystbeskyttelsesprojekter i Korsør, Halsskov og Skælskør, hvor der er afsat anlægsmidler, er afhængige af de afsatte midler. Ligeledes vil nye højvandssikringsprojekter i f.eks. Stadion-kvarteret i Korsør skulle finansieres gennem partsfordeling af de beskyttede ejere af fast ejendom, herunder Slagelse Kommune.

Gennem udarbejdelsen af spildevandsplanen vil socioøkonomiske analyser vise, hvorvidt klimatilpasning af truede områder kan finansieres ved at aktivere serviceniveaubekendtgørelsen og følgende hæve serviceniveauet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

DK2020 Klimaplanen skal være indsendes til godkendelse hos CONCITO senest den 20. december 2022. Derfor skal DK2020 Klimaplanen godkendes af byrådet i 19. december 2022.

4. Status for beskyttelse af boringsnære beskyttelsesområder (O)

Beslutning

Taget til efterretning.

 

Udvalget ønsker at der udarbejdes en henvendelse til KL/ Miljøstyrelsen, hvor der spørges ind til en samlet landsstatus, afgørelser ift. prisniveau og muligheden for en samlet landspolitisk afgørelse, så deadline kan overholdes.

 

Udvalget konstaterer at usikkerheden omkring priser betyder, at der ikke er fremdrift.

 

Fsva. Stigsnæs tages der et politisk initiativ til en samlet løsning, der tager højde for de forskellige interesser.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget orienteres om status for arbejdet med at beskytte de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagens indhold

Slagelse Kommune skal senest 1. oktober 2022 indrapportere status for arbejdet med at beskytte BNBO mod erhvervsmæssig brug af pesticider til Miljøstyrelsen. Kommunernes indberetning skal anvendes til en statslig evaluering af kommunernes og vandværkernes indsats. Evalueringen skal danne grundlag for en statslig beslutning om eventuelt at gennemføre et generelt forbud mod sprøjtning i BNBO, hvis kommunerne ikke er nået i mål med opgaven.

Slagelse Kommune har lavet en status for beskyttelsen af BNBO i Slagelse Kommune. Opgørelsen viser, at landmændene i en række områder - men ikke alle - er blevet tilbudt dyrkningsaftaler med tilhørende erstatningstilbud. Det er vandværkerne, der udarbejder og forhandler dyrkningsaftaler med de berørte landmænd.

Ved SK Vands Nordre Kildeplads og Omø Vandværk arbejdes der på at få BNBO beskyttet gennem jordfordeling, hvor landmændene tilbydes arealer andetsteds uden dyrkningsrestriktioner mod at sælge jord i BNBO til vandværket eller acceptere dyrkningsrestriktioner i BNBO. 

Statusopgørelsen viser, at der er tilbudt dyrkningsaftaler til 15 landmænd. Slagelse Kommune har ikke kendskab til, at der er indgået endelige dyrkningsaftaler. En af årsagerne er usikkerheden ved fastsættelse af erstatningernes størrelser, hvor man har afventes taksationskommissionernes afgørelser. En anden af årsagerne til at der ikke er indgået endelige aftaler er, at landmændene gerne vil have et forhåndstilsagn fra SKAT om mulig skattefrihed, før der underskrives en aftale. SKAT har for øjeblikket en sagsbehandlingstid på 4-6 måneder. 

Byrådet har den 25. maj 2020 tilkendegivet, at beskyttelsesindsatsen i BNBO skal gennemføres via påbud, hvis der ikke kan opnås frivillige aftaler på rimelige vilkår. Der er endnu ikke truffet beslutning om at overgå til påbud. 

Særligt om Stigsnæs Vandindvinding I/S:

Administrationen har gennem længere tid haft dialog med Stigsnæs Vandindvinding I/S om selskabets fremtid. Selskabet har tilkendegivet, at de ønsker at få ændret deres status som drikkevandsforsyning og at få ændret deres forsyningsforpligtigelser, for at undgå at skulle beskytte BNBO omkring de fleste af deres boringer. Selskabet har senest på et møde 3. juni 2022 tilkendegivet, at det ønsker at få begrænset deres forpligtigelser til at kunne levere vand, der kan laves til drikkevand, til erhvervsområdet på Stigsnæs. I stedet ønsker selskabet hovedsageligt at levere "teknisk vand" til erhvervsområdet. Selskabet har skitseret en model, hvor kun 3 ud af deres nuværende 9 "drikkevandsboringer" fremadrettet betragtes - og beskyttes - som drikkevandsboringer.

Slagelse Kommune har endnu ikke modtaget en officiel ansøgning om ændring af status og forsyningsforpligtigelser. De ønskede ændringer vil kræve ændringer af vandforsyningsplanen for området, samt ændring af selskabets indvindingstilladelse.

På grund af usikkerheden om vandselskabets fremtidige status har selskabet endnu ikke indledt dialog med de berørte landmænd om stop for brug af pesticider i BNBO.

Status for jordfordeling:

Ved Nordre Kildeplads ved Eggeslevmagle har landmændene udvist interesse for at indgå i en jordfordeling. Det er imidlertid en forudsætning, at Slagelse Kommune får opkøbt "puljejord", som kan indgå i jordfordelingen. Dette har indtil videre ikke været muligt pga. uenighed om værdien af den ejendom, der kunne være i spil. Jordfordelingen forventes på den baggrund først gennemført i 2023.

På Omø har Slagelse Kommune for nyligt opkøbt en ejendom med 26,2 ha landbrugsjord. Den købte jord skal indgå i en jordfordeling, der forventes gennemført i løbet af 2023. Den købte jord er pt. bortforpagtet.

11 BNBO forventes beskyttet gennem jordfordelingsløsninger.

Retligt grundlag

Kommunen kan for at beskytte drikkevandsforsyningen nedlægge forbud mod brug af pesticider i BNBO. Dette kan ske med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 24.

Den nuværende indsats for at beskytte BNBO mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider sker på baggrund af en politisk aftale blandt Folketingets partier. Aftalen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1476 af 17. december 2019 om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning. Ifølge bekendtgørelsen skal kommunerne vurdere behovet for indsats overfor erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i de enkelte BNBO inden udgangen af 2022. I de BNBO, hvor kommunen vurderer, at der er et beskyttelsesbehov, er der en politisk forventning om, at kommunerne og vandværkerne sikrer, at den nødvendige indsats gennemføres.

Ifølge den politiske aftale skal der i 2022 gennemføres en evaluering af kommunernes indsats. Ifølge aftalen vil der blive gennemført et generelt forbud mod sprøjtning i BNBO, såfremt kommunerne ikke er kommet i mål med beskyttelsesindsatsen.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at "frivillighed" endnu ikke et afprøvet fuldt ud, og at det derfor er for tidligt at overgå til at gennemføre indsatsen via påbud. Spørgsmålet om at overgå til påbud, vil i givet fald forinden blive forelagt Klima- og Miljøudvalget.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

5. Initiativsag - RGS Nordic (B)

Beslutning

Administrationen forelagde en oversigt over den ene utilsigtede hændelse i 2021 og 2022. Administrationen er løbende i dialog med virksomheden omkring drift.

 

Bilag vedlægges.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 22. august 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om utilsigtede hændelser på virksomheden RGS Nordic på Stigsnæs.

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller

1.     at der for byråd og fagudvalg forelægges en oversigt over eventuelle utilsigtede hændelser i 2021 og 2022 med miljøpåvirkning fra driften hos virksomheden RGS Nordic på Stigsnæs.

Sagens indhold

Enhedslisten stillede på byrådsmødet den 20. december 2021 forslag om, at byrådet skulle tage stilling til eventuelle utilsigtede hændelser med miljøpåvirkning fra driften på virksomheden RGS Nordic på Stigsnæs.

Byrådet besluttede

”At 1 - Oversendes til Klima- og Miljøudvalget til videre behandling.”

Klima- og Miljøudvalget har holdt otte møder i 2022, men det fremgår ikke af referaterne, om udvalget har behandlet sagen. Derfor genfremsættes forslaget i aktualiseret udgave.

Der har gennem længere tid været debat om udledning af spildevand fra RGS Nordic på Stigsnæs til Agersø Sund, ikke mindst på baggrund af virksomhedens behandling af spildevand fra den norske olieindustri. Interessen har samlet sig om udledningen af såvel tungmetaller som organiske miljøfarlige stoffer, som kan være forklaringen på, at fiskebestanden i Agersø Sund er skrumpet.

Der har gennem længere tid været diskussion mellem virksomheden og Aarhus Universitet om de rapporter om virksomhedens miljøforhold, som universitet har udarbejdet.

Der har også været debat om Slagelse Kommunes håndtering af virksomhedens miljøgodkendelse fra 2008 i forhold til Miljøministeriets bekendtgørelse fra 2017 med skærpede miljøkrav som følge af implementeringen af EU’s vandrammedirektiv.

Foreningen Rent Havmiljø Nu har argumenteret aktivt for, at kommunen skulle have revideret virksomhedens udledningstilladelse for fem år siden på baggrund af de skærpede miljøkrav.

I den forbindelse er det på sin plads at få afklaret, om der i forbindelse med virksomhedens drift er forekommet utilsigtede hændelser, som kan have haft miljøpåvirkning enten på land eller til vands eller begge steder.

I den forbindelse er det også på sin plads at få afklaret, om eventuelle utilsigtede hændelser kan, bør eller skal indgå i beslutningsgrundlaget for en ny miljøgodkendelse, jævnfør Klima- og Miljøudvalgets beslutning om revision af den gældende miljøgodkendelse i punkt 4 på udvalgsmødet den 8. august 2022.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

31-08-2022 Byrådet
At 1: Sagen oversendes til Klima- og Miljøudvalget til behandling på mødet den 6. september.

6. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Orientering taget til efterretning.

Der blev orienteret om ny lovgivning ifht. Affaldssektoren.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalgets medlemmer og administration orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3. Orientering fra administrationen

  • Status RGS miljøgodkendelse

  • Status PFOS

  • Borgermøde kystbeskyttelse Skælskør

  • Klimapartneraftale mellem VKST og Slagelse Kommune  

 

7. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Intet.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

 

8. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Klima og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.