Kompetence
Klima- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget kan beslutte, hvilke mål og indsatser, der skal være omdrejningspunktet i den kommende DK2020 Klimatilpasningsstrategi og dermed for de kommende års arbejde med klimatilpasning.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
- At udvalget vedtager mål og indsatser for DK2020 Klimatilpasningsstrategien.
Sagens indhold
Byrådet besluttede den 5. oktober 2020, at deltage i DK2020 samarbejdet. I DK2020-projektet skal der udarbejdes en ambitiøs klimaplan, som skal sætte turbo på den grønne omstilling og skabe en klimarobust kommune som kan håndtere klimaforandringerne.
På mødet d. 27. juni vedtog Klima- og Miljøudvalget målsætninger for DK2020 arbejdet med at reducere udledningen af CO2 fra Slagelse Kommune, med henblik på at reducere udledningen med 70% i 2030 og blive klimaneutral i 2050. De mål og indsatser som præsenteres i denne sag, omhandler klimatilpasningsstrategien.
Klimaforandringerne betyder at vi i Danmark generelt kan forvente:
- Højere havvandsspejl og hyppigere og voldsommere stormfloder,
- Højere gennemsnitstemperatur, flere hede- og varmebølgedage og færre dage, hvor temperaturen kommer under frysepunktet,
- Ændret nedbørsmønstre med øget nedbør om vinteren og mere ujævn fordeling af nedbøren om sommeren med øget risiko for tørkeperioder og skybrudshændelser.
Det overordnede risikobillede har ikke ændret sig siden den forrige klimaplan fra 2011, men med nye klimascenarier er risikoen og hastigheden med hvilke forandringerne sker eskaleret. Kommunen har foretaget en ny fare- og risikokortlægning af kommunens væsentligste, fremtidige klimaudfordringer. Der er tale om en kortlægning på screenings-niveau. For alle typer oversvømmelse vil beregningerne have en tendens til at overestimere oversvømmelsesudbredelsen, fordi der er tale om relativt simple oversvømmelsesmodeller. Særligt kortlægningen af oversvømmelser forbundet med nedbør i de større byer skal man forholde sig kritisk overfor, da den ikke tager højde for kloakkernes reelle evne til at bortlede vandet.
Risikokortlægningen beregner den gennemsnitlige årlige udgift til skader forbundet med oversvømmelse fra hav, vandløb og nedbør. For Slagelse Kommune udgør stormflod den største risiko. Risikoen for stormflod udgør ca. 67% af den samlede årlige risiko, efterfulgt af nedbør som udgør ca. 33 % af risikoen forbundet med oversvømmelse. Risikoen for vandløbsoversvømmelser er minimal og udgør ca. 0,2% af den samlede risiko. Risikokortlægningen er vedlagt i bilag 1.
Oversvømmelse fra havet
Det er fortsat oversvømmelse fra havet af de kystnære by- og sommerhusområder, der er kommunens væsentligste klimarisici - nu og i fremtiden. Det er særligt i Korsør, at der er høj risiko forbundet med stormflod. Risikoen i Korsør udgør ca. 59% af den samlede risiko forbundet med stormflod efterfulgt af Kobæk Strand ca. 11%, Frøunde Fed ca. 7,6%, Skælskør ca. 6%, Stillinge Strand ca. 5% og Bisserup ca. 4 %. Se kort på side 27-29 i bilag 1.
Der arbejdes allerede med at sikre Korsør, Skælskør og Kobæk Strand gennem kommunale fællesprojekter. Og Bisserup digelag er i gang med at undersøge mulighederne for at hæve den eksisterende højvandssikring.
Oversvømmelsen af Frølunde Fed sker først ved en vandstand på over 180 cm, svarende til mere end en 100 årshændelse i dag, desuden vil gennemførslen af Tude ådal-projektet reducere risikoen for oversvømmelse. På sigt vil der dog opstå problemer i takt med den generelle havspejlsstigning.
Udfordringen ved Stillinge Strand indtræffer først ved en vandstand på over 170 cm svarende til mere end en nutidig 100 årshændelse, og vandets vej ind i det lavtliggende område er begrænset, hvorfor screeningen i dette tilfælde ser ud til at overvurdere risikoen.
Nedbør
I takt med at nedbørsmønstret ændrer sig til flere og kraftigere skybrudshændelser, vil vi opleve udfordringer både i det åbne land og i byerne. Det vil især give forøget risiko for oversvømmelser i byområder, hvor kapaciteten af afløbssystemerne kan blive overskredet. Som beskrevet er risikoen forbundet med oversvømmelse fra nedbør overestimeret pga. screeningsmetoden og et opdateret grundlag vil være nødvendigt for at igangsætte konkrete projekter.
Arbejdet med at revidere kommunens spildevandsplan er sat i gang og det er vigtigt, at få indarbejdet hensynet til klimaforandringer i spildevandsplanen og afdække om serviceniveaubekendtgørelsen skal aktiveres, med henblik på at hæve serviceniveauet i vores byområder, hvor risikoen for oversvømmelse er størst.
Vandløb
Oversvømmelsesudbredelsen fra vandløb ændrer sig ikke voldsomt som følge af klimaforandringerne og derfor viser risikokortlægningen også at der er meget begrænsede skader forbundet med oversvømmelser fra vandløb. Risikokortlægningen for vandløb ser også ud til at overestimere skaderne, særligt oversvømmelser af sommerhuse ved Kobæk, hvor der ikke er taget højde for at området pumpes. Oversvømmelseskortlægningen kortlægger ekstremhændelser og tager ikke højde for, at der med vådere vintre vil være områder i det åbne land, som vil være vådere end de er i dag, men dog ikke decideret oversvømmede. Der kan altså være områder, som forsumper og derfor ikke længere kan udnyttes som de gør i dag.
Grundvand
Flere steder i Slagelse Kommune står grundvandet i dag så højt, at det på nogen tider af året kan være et problem i forhold til områdets benyttelse. Vi forventer, at det terrænnære grundvand generelt vil stige og skabe flere udfordringer i fremtiden. Særligt langs kysterne og ådalene, hvor grundvandsstanden er tæt koblet til den øvrige vandstand i havet og vandløbene. Det kan være svært at klimatilpasse sig ud af udfordringerne med stigende grundvand og ansvaret for området er ikke givet i den nuværende lovgivning. Det er et emne, som forventes behandlet i den kommende nationale klimatilpasningsplan.
Erosion
Erosionspresset på kysten stiger i takt med havspejlsstigningerne og det vil give udfordringer langs store dele af kysten i Slagelse Kommune. Kystdirektoratet har kortlagt erosionen og analysen viser, at der på særligt udsatte strækninger vil forsvinde 70 meter kyst frem til 2070. Erosion udgør ligesom højtstående grundvand en permanent ændring af de eksisterende forhold og det er svært at sikre sig mod erosion, særligt som enkelt grundejer.
På den baggrund foreslår administrationen at Klimatilpasningsstrategien skal have følgende mål og indsatser:
Mål
DK2020 klimatilpasningsstrategien skal sikre, at Slagelse Kommune prioriterer realiserbare handlinger, hvor der opnås de størst risikoreduktioner ift. oversvømmelse.
Frem til at klimatilpasningsstrategien skal revideres i 2026 vil det primære mål for klimatilpasning være højvandssikring af by- og sommerhusområderne langs kysten, samt sikre at vores byer kan håndtere fremtidige nedbørsforhold.
Desuden er det et mål at skabe og vedholde en kollektiv bevidsthed om effekterne af klimaforandringerne, samt tydeliggøre det kommunale beredskabs prioritering, for at skabe forståelse for, at borgerne selv har ansvar for at sikre sig mod klimaforandringerne.
Indsatser – kystbeskyttelse
Slagelse Kommune vil prioritere fælles kystbeskyttelsesprojekter, som sikrer mange borgere og værdier mod oversvømmelse.
Der arbejdes med følgende aktive projekter:
- Korsør Bymidte
- Halskov område 1,2 og 3
- Skælskør
- Kobæk
Dertil kommer at det i Risikostyringsplanen for Korsør er blevet vedtaget, at der skal opstartes et projekt, som skal sikre stadionkvarteret i Korsør. Tude ådals-projektet vil reducere risikoen for oversvømmelse af Frølunde Fed markant.
Yderligere forslås at:
- Understøtte digelaget i Bisserup med eventuelt at øge sikringen af området
- Undersøge hvordan Stillinge Strand på sigt vil kunne sikres mod oversvømmelse
Indsatser - nedbør i byerne
Kommunen vil i samarbejde med Envafors afdække hvor vores byer vil komme under pres af ændrede nedbørsforhold som følge af klimaforandringerne.
- Kommunen i samarbejde med Envafors opdaterer og forbedrer kortlægningen af oversvømmelse fra nedbør i de større byer og opdatere risikokortlægningen.
- Der i den nye spildevandsplan sættes fokus på klimatilpasning og afdækkes hvorvidt der ved at aktivere serviceniveaubekendtgørelsen, vil kunne gennemføres klimatilpasningsprojekter i samarbejde med Envafors.
Yderligere indsatser
Udover ovenstående indsatser foreslås følgende indsatser:
Erosion langs særligt storebæltskysten vil i fremtiden blive et stigende problem. Derfor skal der arbejdes for at gøre det nemmere og mere gennemskueligt for grundejerne at sikre deres ejendom. På sigt vil blive nødvendigt at etablere fælles, langsigtede løsninger. Det gøres ved i den kommende plan periode at:
- Udarbejde et administrationsgrundlag for kystbeskyttelse som tager højde for det langsigtede behov for fællesløsninger.
- Til grund for administrationsgrundlaget skal det nationale data om erosionsfaren gennemgås og opdateres.
Vandløb udgør en minimal risiko ift. skadevoldende akutte hændelser, men pga. ændrede nedbørsmønstre foreslår administrationen følgende indsatser i den kommende plan periode:
- Arbejde med udtagning lavbundsarealer
- Samarbejde med landbruget
Stigende terrænnært grundvand kan på sigt medføre store skader og være med til at forværre oversvømmelser fra nedbør, hav og vandløb. Det forventes at håndtering af terrænnært grundvand vil indgå i den nationale klimatilpasningsplan, derfor foreslår administrationen følgende indsatser i den kommende plan periode:
- Opmærksomhed på terrænnært grundvand ved planlægning for nyt byggeri og infrastruktur
- Ved den næste kommuneplan revision bør det på baggrund af den nationale klimatilpasningsplan overvejes det implementere nye zoner der forebygger etablering af nye risici
Slagelse Kommune ønsker desuden at sikre klar kommunikation til de berørte borgere før, under og efter en oversvømmelse, så de ved, hvad de kan forvente af det kommunale beredskab.
På mødet vil administrationen nærmere redegøre for sagen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Klima- og Miljøudvalget kan beslutte de foreslåede mål og indsatser eller vælge andre.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at kommunens væsentligste risiko i forbindelse med klimaforandringer fortsat er oversvømmelse fra havet og det bør fortsat være et væsentligt indsatsområde i den kommende DK2020 Klimatilpasningsstrategi. I takt med at klimaet ændrer sig vil vi dog få øget udfordringer med især skybrud i byområderne og generelt stigende terrænnært grundvand. Derfor er det vigtigt at vi i højere grad tager hensyn til samtlige klimarisici ved udarbejdelse af planer og projekter, herunder den kommende spildevandsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Klimatilpasningsstrategien igangsætter ikke i sig selv konkrete projekter. Kommunens løbende arbejde med klimatilpasningsstrategien dækkes af de nuværende driftsmidler afsat til kyst og klimatilpasning, men besparelser på driften vil påvirke aktivitetsniveauet.
Dertil kommer at de aktive kystbeskyttelsesprojekter i Korsør, Halsskov og Skælskør, hvor der er afsat anlægsmidler, er afhængige af de afsatte midler. Ligeledes vil nye højvandssikringsprojekter i f.eks. Stadion-kvarteret i Korsør skulle finansieres gennem partsfordeling af de beskyttede ejere af fast ejendom, herunder Slagelse Kommune.
Gennem udarbejdelsen af spildevandsplanen vil socioøkonomiske analyser vise, hvorvidt klimatilpasning af truede områder kan finansieres ved at aktivere serviceniveaubekendtgørelsen og følgende hæve serviceniveauet.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
DK2020 Klimaplanen skal være indsendes til godkendelse hos CONCITO senest den 20. december 2022. Derfor skal DK2020 Klimaplanen godkendes af byrådet i 19. december 2022.