Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende DK2020 klimaplanen.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
- at Byrådet godkender DK2020 klimaplanen.
Sagens indhold
Byrådet besluttede den 5. oktober 2020, at Slagelse Kommune skal deltage i DK2020-samarbejdet. DK2020 er et klimapartnerskab mellem KL, regionerne og Realdania.
Som en del af DK2020 skal vi udvikle en klimaplan, der viser, hvordan kommunen som geografisk område senest i 2050 vil opnå netto-nuludledning af CO2, og hvilke tiltag kommunen vil tage for at tilpasse sig klimaforandringer. Klimaplanen skal udvikles efter en international standard og godkendes af det internationale netværk C40.
Klima- og Miljøudvalget vedtog den 27. juni 2022 fokusområder og målsætninger for arbejdet med at reducere CO2-udledningen. Den 6. september 2022 vedtog udvalget mål og indsatser for klimatilpasningsarbejdet.
Med udgangspunkt i udvalgets beslutninger har vi udarbejdet en DK2020-klimaplan. Denne er vedlagt i bilag 1. Planen indeholder to dele;
- En klimaplan med kortlægning af CO2-udledninger, mål, fokusområder og handlinger, der skal bidrage til at nå vores reduktionsmål inden for CO2.
- En klimatilpasningsplan, med mål for klimatilpasningsindsats, kortlægning af risiko, fokusområder og handlinger, som skal sikre en klimarobust udvikling af Slagelse Kommune.
Fælles for arbejdet med både CO2-reduktion og klimatilpasning er, at indsatserne skal bidrage til at skabe merværdi. Med planen foreslår vi, at dette sker med særligt fokus på: Bosætning, sundhed, erhverv, uddannelse og kompetenceopbygning og biodiversitet.
Klimaplanen – vejen mod CO2-neutralitet
Udover målet om netto-nuludledning af CO2 i 2050, har byrådet i regi af bæredygtighedsstrategien vedtaget et delmål om 70 % CO2-reduktion i 2030.
Slagelse Kommune udleder i dag omkring 571.000 tons CO2, hvoraf energisektoren udgør 34 %, landbrugssektoren 18 % og transportsektoren 45 %. De tre sektorer står dermed for 97 % af den samlede CO2-udledning i kommunen. Jf. baselinenotat i bilag 2.
For at vide hvor vi skal sætte ind, har vi lavet en fremskrivning af CO2-udledningen, der medregner de allerede vedtagne nationale og lokale klimatiltag frem mod 2050. Dette kaldes et ”Business-as-usual” scenarie (BAU-scenarie), og er vedlagt i bilag 3. Ifølge BAU-scenariet mangler Slagelse Kommune at reducere CO2-udledningen med ca. 167.000 tons for at opfylde målsætningen i 2030 og 260.000 tons i 2050.
På den baggrund har vi fastsat fokusområder og målsætninger for hver af sektorerne.
Energi:
- Fossilfri varmeforsyning: Udfasning af gas og olie til opvarmning i 2030
- Produktion af vedvarende energi: Øge mængden af lokalt produceret vedvarende energi i et omfang, der vil gøre Slagelse Kommune selvforsynende med vedvarende energi.
- Energibesparelser: Reducere energiforbruget med 10 % frem til 2030 og yderligere 10 % frem til 2050
Landbrug og arealanvendelse:
- Udtagning af lavbundsjord: Udtage 180 ha. opdyrket lavbundsjord inden 2030
- Skovrejsning: Rejse skov på 3200 ha. inden 2050
- Samarbejde og udvikling: Understøtte den grønne omstilling af landbruget gennem samarbejder med relevante aktører
Transport og mobilitet:
- Mere transport på el og bedre lademuligheder: CO2-neutral persontransport i 2050, herunder CO2-neutral kollektiv transport, alle de kommunale biler kører på el i 2030 og 25 % af bilbestanden i hele kommunen skal køre på el i 2030
- Miljøvenlig færgedrift: Bidrag til CO2-neutral persontransport i 2050
- Fremme af cykling og fælles transport
Klimaplanen indeholder i alt 31 handlinger. Der foreslås handlinger inden for alle fokusområderne, men som følge af den nuværende energikrise, prioriteres energi- og varmeområdet særligt højt. En oversigt over målsætninger, fokusområder og handlinger incl. økonomi, tid mm. findes i bilag 4.
Den samlede effekt af handlingerne er estimeret og viser, at vi skal finde yderligere reduktioner, svarende til 45.000 tons CO2 i 2030 og 104.000 tons CO2 i 2050 for at nå vores klimamål. Derfor skal denne klimaplan suppleres med yderligere tiltag i de kommende år. En oversigt over effekter fremgår af bilag 3.
Klimatilpasningsplan
I Klimatilpasningsplanen har vi sat et overordnet mål om, at kommunen som helhed bliver klimarobust senest i 2050. Det betyder, at vi skal sikre os mod klimaforandringerne og skabe en fælles bevidsthed om, at vores klima vil forandre sig, og at det vil påvirke vores byer, boliger og natur.
Vi har foretaget en ny fare- og risikokortlægning af kommunens største klimaudfordringer. Risikokortlægningen beregner den gennemsnitlige årlige udgift til skader forbundet med oversvømmelse fra hav, vandløb og nedbør.
I Slagelse Kommune udgør stormflod ca. 67 % af den samlede årlige risiko forbundet med oversvømmelse. Nedbør udgør ca. 33 % af risikoen, mens vandløbsoversvømmelser udgør ca. 0,2 %. Risikokortlægningen findes i bilag 5.
Klima- og Miljøudvalget blev præsenteret for risikokortlægningen på mødet den 6. september 2022 og træf på den baggrund principbeslutning om, at vi prioriterer projekter, der reducerer risikoen for oversvømmelse mest muligt.
I Klimatilpasningsplanen har vi derfor to fokusområder, hvor de primære mål er at:
- højvandssikre by- og sommerhusområderne langs kysten
- sikre, at vores byer kan håndtere fremtidens nedbør
Ud over de to fokusområder har vi en lang række tiltag, der bidrager til den samlede klimatilpasning og opbygning af klimarobusthed. Det sker gennem risikoreduktion i f.eks. vores planlægning, hvor vi stiller krav om sikring af ny bebyggelse og tekniske anlæg i områder, der er i risiko for oversvømmelse. Endvidere er der en lang række tiltag, der relaterer sig til beredskabet før, under og efter en klimarelateret hændelse.
En oversigt over målsætninger, fokusområder og handlinger, incl. økonomi, tid mm findes i bilag 6.
Revision og monitorering
DK2020 klimaplanen vil blive revideret hvert 4. år i begyndelsen af byrådsperioden, så det kan koordineres med revision af kommuneplanen. Vi vil følge planens effekt for at sikre, at vi er på rette vej mod en klimaneutral og -robust kommune. Arbejdet vil blive afrapporteret til byrådet med faste intervaller.
Retligt grundlag
Ifølge kommunalfuldmagtsreglerne kan Slagelse Kommune udarbejde en klimaplan, der har fokus på at nedbringe energiforbruget og CO2-udledningen og gennemføre klimatilpasningstiltag inden for kommunens geografi til almen nytte for borgere og erhvervsliv i kommunen.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
- Byrådet kan godkende planen uden bemærkninger.
- Byrådet kan vælge at komme med ændringer til planen eller forkaste den og bede administrationen om at udarbejde et nyt forslag.
En konsekvens af handling B er, at vi ikke kan aflevere planen til ekstern godkendelse inden for tidsfristen. En senere aflevering vil kræve, at vi anmoder om udsættelse. Vi kan ikke garantere, at partnerne bag DK2020 imødekommer dette.
Vurdering
Det er vores vurdering, at DK2020 klimaplanen med de valgte fokusområder, målsætninger og handlinger er et rigtig godt skridt mod opfyldelsen af vores klimamål.
Fokusområderne og de konkrete handlinger er valgt ud fra en vurdering af, hvor der kan opnås størst effekt, kombineret med hvor kommunen har mulighed for at skabe en forandring. Dette kan enten være gennem egen drift, samarbejdsprojekter eller ved at facilitere borgerne og erhvervslivet.
En væsentlig forudsætning for at nå i mål er, at klimadagsordenen bliver integreret bredt i kommunens opgaver. Derfor igangsætter vi en tværgående dialogproces i 2023 med henblik på at afklare, hvordan vi bedst sikre dette, både administrativt og politisk. Vi skal bl.a. sikre, at der er overensstemmelse mellem målene i klimaplanen og andre relevante planer, herunder kommuneplanen. Vi skal også sikre, at vi arbejder aktivt med merværdier.
Vi når ikke i mål med denne plan, og derfor skal den suppleres med yderligere tiltag over de kommende år. Da rammevilkår, finansieringsmuligheder, teknologier mv. ændres løbende, skal vi arbejde dynamisk og tilpasse planen til de nye udfordringer og muligheder, som vil opstå. For at sikre at vi er på sporet, laver vi årligt en afrapportering samt en gennemgribende revision hvert 4. år.
Det er vores vurdering, at planen opfylder kravene til en DK2020 plan, og vi forventer, at den kan godkendes af CONCITO og C40.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
DK2020 klimaplanen finansieres sammen med Bæredygtighedsstrategien af bæredygtighedsmidlerne, der omfatter drifts- og anlægsmidler. I tabellen nedenfor er en oversigt over de samlede bæredygtighedsmidler, de eksisterende driftsudgifter til arbejdet med bæredygtighedsstrategien og klimatilpasning samt de disponerede midler til implementering af DK 2020 klimaplanen.
Opfyldelsen af DK2020 klimaplanens målsætninger er afhængig af nuværende afsatte anlægsbevillinger og -budgetter til: Højvandssikringsprojekterne, Grundvandsskov, samarbejdsaftale med Forskningscentret Flakkebjerg og ombygningen af Agersøfærgen.
Indeholdt i de disponerede midler til DK2020 klimaplanen er 2 projektstillinger. Der er nærmere redegjort for økonomien for de enkelte handlinger i klimaplanen og klimatilpasningsplanen i hhv. bilag 4 og bilag 6.
Der er afsat en ramme, som skal disponeres i forbindelse med revision af bæredygtighedsstrategien, herunder det videre arbejde med klima.
DK2020 og Bæredygtighedsstrategien økonomi | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Samlet budget for Bæredygtighedsstrategien inkl. DK2020 og klimatilpasning (Anlæg og drift) | 13,4 | 15,2 | 10,5 | 14,3 |
Eksisterende driftsudgifter Bæredygtighedsstrategien og klimatilpasning. | 5,8 | 5,8 | 5,8 | 5,8 |
DK2020 klimaplanen disponerede midler | 5,2 | 6,1 | 5,5 | 4,4 |
Ramme til yderligere disponering indenfor de tre temaer i Bæredygtighedsstrategien: Klima herunder DK2020, Biodiversitet & Ressourceforbrug og cirkulærøkonomi | 2,4 | 3,3 | -0,8 | 4,1 |
Tværgående konsekvenser
Planen vedrører flere udvalg, herunder Økonomiudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget som de væsentligste.
Sagens videre forløb
Efter at planen er godkendt af byrådet, skal den godkendes af tænketanken CONCITO, der er projektsekretariat for DK2020-samarbejdet og det internationale netværk C40. Deadline for godkendelse hos CONCITO er den 20. december 2022.
Klimaplanen, der omhandler CO2-reduktion, vil blive indarbejdet i bæredygtighedsstrategien i forbindelse med revision af bæredygtighedsstrategien i 2023.