Klima- og Miljøudvalget – Referat – 3. maj 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget godkender dagsorden.

 

2. Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

 

Udvalget ønsker en køreplan for udmøntning af midler på miljøområdet på kommende møde ift: 

- oprensning af kolonihaver.

- Behandlingen af vandløb, regulativer mv. 

- En opsøgende miljø indsats.

 

Kompetence:

Byrådet 

 

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget godkende ”budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, herunder beslutte nødvendige tiltag for at overholde Klima- og Miljøudvalgets samlede budgetramme.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

at    Byrådet godkender budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 og  aktuel handleplan, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning. 

 

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023, er at vurdere det forventede regnskab for 2023.  Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er den, at likviditeten er faldende og at der allerede nu forventes en overskridelse af servicerammen. Hertil kommer den seneste forventning til resultat for 2023 i Budgetstatussagen, usikkerhed omkring pris- og lønudviklingen samt regnskabsresultaterne for 2021 og 2022.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen. Det skal endvidere sikres, at besparelsesforslag kan udmøntes som beskrevet.

Budgetopfølgning 1 - forventet resultat tager derfor udgangspunkt i:

Det korrigerede budget pr. ultimo marts 2023, dvs. inklusive driftsoverførsler fra 2022 samt ramme reduktion på 0,5 % af serviceudgifterne, aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata og forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

 

Forventet resultat på drift

Drift

For Klima- og Miljøudvalget forventes ved budgetopfølgning 1 samlet et mindreforbrug på ca. 6,9 mio. kr.
Der forventes et mindreforbrug på miljø på 4,4 mio. kr., mindreforbrug på natur på 1,6 mio. kr. og mindreforbrug på klima på 0,8 mio. kr.
Det brugerfinansierede forventer ikke afvigelse i forhold til det budgetterede overskud på 3,1 mio. kr. 

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1- forventet resultat 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning (budgetstatus marts), opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

 

Drift  
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO1

Forventet
resultat
BS

Afvigelse
BO1

Klima og Miljø

21,7

30,7

23,8

19,9

6,9

Resultat serviceudgifter

24,8

33,8

26,9

23,0

6,9

Resultat brugerfinans. udgifter

-3,1

-3,1

-3,1

-3,1

0,0

I alt for udvalget

21,7

30,7

23,8

19,9

6,9

 

 

I bilag 1 er forbruget på drift specificeret nærmere.

Klima og Miljø 

Der forventes ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 6,9 mio. kr.

Miljø
Der forventes et mindreforbrug på 4,4 mio. kr. Skovrejsningsprojekt til grundvandsbeskyttelse. Der er i budget 2023 og frem afsat 1,8 mio. kr. årligt. Midlerne er afsat for, at Slagelse Kommune kan indgå en samarbejdsaftale om skovrejsning med Naturstyrelsen og SK Vand A/S. Der pågår en proces omkring udarbejdelse af aftalen og den realistiske forventning er at rammeaftalen først træder i kraft pr. 1. januar 2024. 
Oprensning af PFAS forurening af kolonihaver. Der er i 2023 afsat ca. 5,0 mio. kr. til projektet. Der forventes et mindreforbrug på ca. 1,5 mio. kr. Mindreforbruget skyldes, at der i 2023, udover selve oprensningen, er afsat midler til betaling for deponering af det forurenede materiale, men denne betaling forventes først at skulle afregnes fra og med 2024.
Derudover forventes ca. 1,1 mio. kr. i mindreforbrug, som primært vedrører Jordflytning og afsatte midler til procesomkostninger til Jordfonden.

Natur
Der forventes et mindreforbrug ca. 1,6 mio. kr. Der er overført et mindreforbrug fra 2022 på 2,8 mio. kr. vedrørende natur og vandløbs-projekter, som havde årsag i en generel tilbageholdenhed i 2022 som følge af den økonomiske situation. Det er midler herfra, som ikke er disponeret i 2023, men som forventes anvendt i 2024.

Klima
Der forventes et mindreforbrug på ca. 0,8 mio. kr. Der er overført et mindreforbrug fra 2022 på 1,6 mio. kr. som havde årsag i en generel tilbageholdenhed i 2022 som følge af den økonomiske situation samt ikke besatte stillinger. Det er midler herfra, som ikke er disponeret i 2023, men som forventes anvendt i 2024.

Anlæg 

Forventninger til alle anlægsprojekter behandles i særskilt sag til Økonomiudvalg og Byråd.
Byrådets har i forbindelse med budgetstatussagen for 2023 godkendt, at anlægsrammen skulle gennemgås med henblik på at vurdere hvor meget af anlægsrammen for 2023 der kan udskydes og flyttes til 2024 og senere politisk prioritering. På baggrund af administrationens vurdering til forventet forbrug på de enkelte anlægsprojekter og forslag til redisponering, forventes Byrådet på møde d. 24. april 2023 at godkende at der på udvalgets anlægsramme omplaceres 4,3 mio. kr. til 2024. 

I bilag 1 er forventet forbrug på anlægsprojekter for KMU specificeret nærmere.

 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

 Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

  

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:

Administrationen bemærker at der ikke er problemer med budgetoverholdelse indenfor udvalget. Men set i lyset af den økonomiske situation må der fortsat henstilles til en generel tilbageholdenhed, hvor det er muligt, for sikre overholdelse af det samlede budget.

Vurdering

Det er administrationens vurdering at det forventede regnskab ved budgetopfølgning 1 er retvisende ud fra de på nuværende tidspunkt kendte præmisser. Der er fortsat en del usikkerhed omkring det forventede resultat, her tænkes specielt på udviklingen i forhold til inflation og fremdrift i projekter. Forbruget vil blive fulgt nøje og det forventede resultatet vil blive yderligere kvalificeret frem mod budgetopfølgning 2. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 1 – forventet regnskab 2023 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 15. maj 2023 og Byrådet den 23. maj 2023. 


3. Tillæg til vandforsyningsplan 2010-2020 - Nyt vandværk (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte at sende Tillæg 3 til vandforsyningsplan 2010-2020 i minimum 4 ugers offentlig høring med henblik på endelig vedtagelse på byrådsmødet i september

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Byrådet godkender, at Tillæg 3 til vandforsyningsplan 2010-2020 sendes i minimum 4 ugers offentlig høring.

 

Sagens indhold

Administrationen har udarbejdet Tillæg 3 til vandforsyningsplan 2010-2020 for at etablere de planmæssige rammer for etablering af et nyt vandværk til SK Vand A/S samt etablering af nye råvands- og rentvandsledninger til og fra det nye vandværk.

SK Vand A/S ønsker at nedlægge Valbygård Vandværk og erstatte det med et nyt vandværk. Valbygård Vandværk er opført i 1934. Det ligger lavt i terrænet ca. 2 km nordvest for Slagelse By. Vandværket producerer ca. 40 % af alt drikkevand i kommunen. Valbygård Vandværk er baseret på datidige principper med åbne filtre til vandbehandling og nedgravede rentvandsbeholdere, hvilket medfører en forhøjet forureningsrisiko i forhold til de nutidige vandbehandlingsprincipper med lukkede systemer. Behandlingskapaciteten på Valbygård Vandværk er ikke tilstrækkelig i forhold til den forventede udvikling i vandbehovet.

SK Vand A/S ønsker at erstatte Valbygård Vandværk med et nyt vandværk med en mere hensigtsmæssig placering og med en indretning og kapacitet, som lever op til nutidige og fremtidige krav. Det nye Antvorskov Vandværk ønskes etableret ved Trafikcenter Allé i den sydlige kant af Slagelse By.

Ved en placering af vandværket på Trafikcenter Allé opnås mulighed for at vandværket forbindes med de transportledninger, der i dag forbinder Slagelse, Korsør og Skælskør byers større vandbeholdere og vandværker. Dette øger fleksibiliteten i forbindelse med udveksling af vand mellem forsyningsområderne i forhold til den nuværende placering ved Valbygård. Placeringen ved Trafikcenter Allé ligger højt i terrænet sammenlignet med Valbygård. Det giver forbedrede muligheder for energioptimering og styring i ledningsnettet ud mod forbrugerne. Placeringen ved siden af varmeværket giver mulighed for i fremtiden at udnytte varmen fra grundvandet. For at tilgodese vandforbruget i de kommende år er det nødvendigt for SK Vand A/S at identificere nye kildefelter. Screeningen for nye mulige kildefelter indikerer, at disse vil ligge øst for Slagelse, hvorfor en placering af vandværket ved Trafikcenter Allé vil være mere central end den nuværende placering ved Valbygård. Fordelene ved placeringen ved Trafikcenter Allé er yderligere uddybet i afsnit 6 i Tillæg 3 til vandforsyningsplan 2010-2020, vedhæftet som Bilag 1.

For at føre råvandet fra de eksisterende boringer frem til det nye vandværk, er det nødvendigt at konvertere eksisterende rentvandsledninger til råvandsledninger samt etablere nye råvandsledninger.

For at koble drikkevandet fra det nye vandværk på forsyningsnettet til drikkevand, er det nødvendigt at etablere nye rentvandsledninger. De nye råvands- og rentvandsledninger etableres i vejarealer, udyrket areal langs motorvejen samt i Fodsporet.

Byrådet har på møde den 27. februar 2023, pkt. 14 vedtaget lokalplan for Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse, lokalplan nr. 1280 med kommuneplantillæg nr. 17. Lokalplanen fastlægger bestemmelser for etablering af et vandværk i det eksisterende erhvervsområde ved Trafikcenter Allé.

 

Retligt grundlag

Vandforsyningslovens § 14 og Bekendtgørelse om vandforsyningsplanlægning.

Det fremgår af vandforsyningslovens § 14a, stk. 2, at almene vandforsyninger ikke må anlægge vandledninger i strid med vandforsyningsplaner. Det fremgår af bekendtgørelse om vandforsyningsplanlægning § 3, stk. 7, at vandforsyningsplanen skal angive, om der skal etableres, nedlægges eller udbygges almene vandforsyninger for at sikre en tilstrækkelig og hensigtsmæssig forsyning i kommunen. Ved behov for at etablere nye almene behandlingsanlæg og ledningsanlæg, udarbejder kommunen tillæg til vandforsyningsplanen.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Vedtage at sende forslag til Tillæg 3 til vandforsyningsplan 2010-2020 i offentlig høring med henblik på endelig vedtagelse af tillægget.

B. Forkaster det fremlagte forslag med henblik på, at der udarbejdes et alternativt forslag til plantillæg.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at tillægget til vandforsyningsplanen sendes i høring med henblik på endelig vedtagelse. Administrationen er enig i, at Valbygård Vandværk ikke er tidssvarende. Der skal enten foretages en gennemgribende renovering af vandværket eller etableres et nyt vandværk. Placering af et nyt vandværk ved Trafikcenter Allé har en række fordele som beskrevet under Sagens indhold – fordele, som ikke kan opnås ved den nuværende placering ved Valbygård. Som konsekvens af vandværkets ændrede placering er det nødvendigt at etablere flere nye råvands- og rentvandsledninger. Administrationen vurderer, at både vandværkets og ledningernes placering er hensigtsmæssig.

Byrådet har allerede vedtaget en lokalplan, som giver mulighed for placering af et vandværk på Trafikcenter Allé. Dette taler også for, at Byrådet sender Tillæg 3 til vandforsyningsplan 2010-2020 i offentlig høring.

Hvis Byrådet undlader at vedtage tillægget, vil etablering af det nye vandværk ikke være i overensstemmelse med vandforsyningsplanen, og anlæggelse af de nødvendige ledninger vil være i direkte strid med bestemmelsen i vandforsyningsloven.

Administrationen ser ikke nogen oplagte alternativer til det fremlagte plantillæg.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Forudsat, at tillægget til vandforsyningsplanen sendes i offentlig høring, skal tillægget efter endt høring vedtages endeligt af Byrådet.

4. Orientering om status for grundvandsbeskyttelse i boringsnære beskyttelsesområder (B)

Beslutning

Torben Hald og Brian Thomsen deltog under oplysning af punktet.

(A) stillede ændringsforslag om, at forvaltningen senest 31. oktober 2023 fremlægger procesplan i forhold til vandværkerne (med SK Forsyning som først på listen), og således at grundvandsbeskyttelsen herefter kan iværksættes via påbud, fremfor frivillige aftaler. 

For stemte 1: (A)

Imod stemte 4: (F), (I), (B), (V)

Ændringsforslaget bortfaldt. 

At 1: Taget til efterretning.

At 2: Godkendt.

 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget orienteres om status for arbejdet med at beskytte de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider med henblik på stillingtagen til den videre proces.

 

Indstilling

 

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.

2. at Klima- og Miljøudvalget opfordrer administrationen til fortsat at være i dialog med vandværker og lodsejerne for at bidrage til at der indgås frivillige aftaler i det omfang det er muligt.

Sagens indhold

Byrådet godkendte den 25. maj 2020 under punkt 4 en procesplan for beskyttelsen af de boringsnære beskyttelsesområder mod erhvervsmæssig anvendelse, oplag, håndtering og transport af pesticider. På samme møde godkendte Byrådet indsats i 66 BNBO.

På byrådsmødet den 14. december 2020 under punkt 14 godkendte Byrådet indsats i yderligere 27 BNBO. Status pt. er, at der skal ske indsats i 86 BNBO.

Vandværkerne skulle ifølge procesplanen forestå forhandlingerne med lodsejerne bistået af administrationen. Ifølge tidsplanen skulle der forsøges opnået aftaler inden udgangen af 2022.

Status i Slagelse Kommune er at der er indgået aftaler i 14 BNBO (16 %) og fremsendt erstatningstilbud til lodsejerne i yderligere 13 BNBO (15 %). Hovedparten af aftalerne er tilbudt af SK Vand A/S. Status er uddybet i bilag 1, der også beskriver de barrierer for indsatsens gennemførelse, som administrationen har noteret sig.

De fleste private almene vandværker har haft dialog med lodsejerne. Flere af vandværkerne er klar til at udsende aftaleudkast og erstatningstilbud. To vandforsyninger er ikke kommet i gang med lodsejerforhandlingerne. Det ene er Stigsnæs Vandindvinding I/S, hvor der pågår drøftelser om vandselskabets fremtidige status og indvindingssituation. Det andet vandværk mener, at det ikke er deres opgave at beskytte BNBO, men mener at Staten bør sikre BNBO. Administrationen har gentagne gange opfordret de to vandforsyninger til at komme i gang med lodsejerforhandlingerne, eventuelt midlertidige beskyttelsesaftaler indtil den fremtidige situation er afklaret.

Der er indgået forhåndsaftaler om jordfordeling ved Erdrup kildeplads omkring 7 BNBO.

Af tillægget til pesticidstrategien fra en række partier på Christiansborg fremgår det, at såfremt der ikke er opnået den ønskede beskyttelse, vil aftaleparterne indføre et nationalt forbud mod erhvervsmæssig brug af pesticider i BNBO (benævnt fase 2). Det er uvist, om aftaleparterne stadig ønsker det.

Af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark 2022” fremgår det, at regeringen vurderer, at det går for langsomt med at beskytte BNBO-arealerne. Regeringen vil derfor tage initiativ til en akut plan for at beskytte boringerne, hvor det skal sikres, at alle parter gør en stor indsats og at der er incitament for lodsejerne til at omlægge jorden. Denne plan kendes endnu ikke.

SK Vand A/S og Landbrugsorganisationen VKST har fået mulighed for at komme med deres bemærkninger til hvilke barrierer de ser for fremdriften af BNBO-indsatsen. Parternes bemærkninger er vedlagt som bilag 2 og 3.

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning, LBK. nr. 1476 af 17/12/ 2019

Miljøbeskyttelseslovens § 24.

 

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget drøfter sagen og det videre forløb og der tages stilling til den videre proces.

 

Vurdering

 

Indtil regeringens plan præsenteres, opfordrer administrationen fortsat vandværkerne til at gå i dialog med lodsejerne for at forsøge at indgå frivillige aftaler med lodsejerne i det omfang det er muligt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

 

Ingen bemærkninger

5. Orientering om proces for overdragelse af de kommunale affaldsopgaver til et selskab (O)

Beslutning

Sag udsat. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet orienteres om processen for at lægge de kommunale affaldsopgaver over i et selskab.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet tager proces for selskabsgørelse af de kommunale affaldsopgaver til orientering.

 

Sagens indhold

Et bredt flertal i Folketinget har den 30. august 2022 indgået "Aftale om selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser". Af aftalen fremgår:

“Kommunernes levering af affaldsydelser selskabsgøres, herunder indsamling- og udbudsaktiviteter samt tilhørende administration. Selskabsgørelsen indebærer, at driftsansvar og kundeforholdet til borgerne placeres i kommunalt ejede selskaber adskilt fra kommunens rolle som myndighedsudøver. Dermed skabes øget gennemsigtighed i omkostninger til driftsopgaver.”

Og videre: ”Aftalepartierne inddrages i udmøntningen af selskabsgørelsen. Der vil være en overgangsperiode fra lovens ikrafttrædelse og frem mod, at kommunerne skal have selskabsgjort leveringen af affaldsydelser. Det forventes, at lovforslag kan træde i kraft i 2024”.

Det forventes, at lovforslaget om selskabsgørelse fremsættes sidst på året med en kort høringsfrist og vedtagelse medio næste år. Forventningen er videre, at der vil blive stillet krav om, at aktiviteterne skal være udskilt til et selskab senest midt i 2025. 

På den baggrund har administrationen indledt overvejelser om, hvorledes selskabsgørelsen bedst kan gennemføres. En mulighed kunne være at etablere et selvstændigt aktieselskab direkte under Slagelse Kommune, men andre nærliggende muligheder er at etablere det som en del af enten kommunens eget forsyningsselskab SK Forsyning A/S eller det fælleskommunale affaldsselskab AffalPlus+ I/S.

Den endelige model for selskabsgørelse kendes først, når loven er vedtaget, herunder med mulige overgangsløsninger.

Derfor foreslås det, at der på byrådsmøde den 26. juni 2023 træffes principbeslutning om, hvilken selskabsmodel Slagelse Kommune vil forfølge og samtidig besluttes, til hvilket selskab kommunen vil overdrage opgaven. Selve den juridiske etablering af selskabet foreslås at afvente lovens vedtagelse, hvor de nærmere betingelser og opgaver kendes. (Bemærkning, proces beskrives nærmere).  

 

Retligt grundlag

Politisk aftale af 30. august 2022 om selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

6. Proces for omstilling af kommunens bilpark til el (O)

Beslutning

At 1: taget til orientering. 

Udvalget ønsker en plan for omstilling til emmisionsfri biler. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalg, Seniorudvalg, Økonomiudvalg

 

Beslutningstema

Klima-og Miljøudvalget, Økonomiudvalg og Seniorudvalget orienteres om igangsætning af proces til omstilling kommunens bilpark til elbiler.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Klima og Miljøudvalget, Seniorudvalget samt Økonomiudvalget tager sagen til orientering

 

Sagens indhold

Byrådet har i december 2022 ifm. vedtagelse af DK2020 klimaplanen også vedtaget et mål om at hele kommunens bilpark skal køre på el i 2030. 

Forvaltningen orienterer nu om startskuddet til processen med omstilling af kommunens bilflåde til elbiler. Kommunen ejer ca. 455 person- og varebiler, og en analyse viser at en stor del af bilerne kan omstilles til elbiler.

Næste store indkøb af personbiler til hjemmeplejen omfatter omkring 100 biler.

Af hensyn til logistikken omkring levering af nye biler og aflevering af de gamle flådebiler opdeles udskiftningen af bilflåden i flere udbud.  

Første udbud vil omfatte ca. 51 elbiler til levering i 2024.

Elbilerne skal indgå i Center for Sundhed og Ældres drift af hjemmeplejen på hhv. Linde Alle i Korsør, Smedegade i Slagelse og Atkærvænget i Dalmose.

Elbiler og ladestandere til elbiler er komplementære ydelser. For at sikre sammenhængen i indkøb af disse ydelser, udbydes elbilerne sideløbende med anlæg af el-infrastrukturen.

 

Retligt grundlag

Udbudsloven, tilbudsloven, koncessionsdirektivet.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Administrationen anbefaler at udvælgende tager sagen til orientering.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ingen personalemæssige konsekvenser.

Der er afsat 1,2 mio. årligt i årene 2024, 2025, og 2026 på anlægskontoen for DK2020 planen til handling 22: Elbiler i egen drift.

Erfaringer fra andre kommuner viser, at leasing af elbiler ikke nødvendigvis er dyrere end leasing af fossile biler. Man ser dog også store prisudsving på både el-biler og infrastruktur, og der indgår mange faktorer i den samlede økonomi. Derfor kan det lige nu ikke siges, om udbud af elbiler og ladestander er dyrere end konventionelle udbud. De økonomiske konsekvenser kendes derfor først efter udbudsforretningerne.  

Tværgående konsekvenser

Sagen berører ældreområdet, idet det er dem som skal omstille 51 biler til elbiler. Samtidigt er den omfattet af Klima- og Miljøudvalgets arbejdsområde med bæredygtighed og klima, vedrører indkøbsafdelingen ift. tilrettelæggelse og udbud af biler og ladestandere, samt vedrører Økonomiudvalget som matrikelejere.

 

Sagens videre forløb

Der vil efterfølgende udarbejdes en frigivelsessag på baggrund af de indkomne tilbud.

Forvaltningen vil trække på erfaringerne  første ’etape’ i forhold til det efterfølgende udbud 

 

 

 

 

7. Orientering om resultater fra Energitjek i 2022 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalget ønsker at involvere kommunikation i forhold til ordningen.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalg

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget orienteres om resultater for Energitjek for året 2022 og planer for 2023.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget tager sagen til orientering 

Sagens indhold

Om Energitjek

Energitjek Slagelse er et samarbejde mellem Slagelse Kommune og Envafors. Energitjek sikrer, at borgerne har adgang til lokal og personlig energivejledning og tilbyder gratis og uvildig energigennemgang af boliger i Slagelse Kommune. Ordningen startede i 2014 og er blevet forlænget flere gange - indtil videre frem til maj 2024.

Det overordnede mål med ordningen er at fremme energibesparelser hos private, bidrage til CO2 reduktion og energiomstilling og bidrage til at boliger i Slagelse Kommune energirenoveres og dermed bibeholder deres værdi. Ordningen markedsføres aktivt, og Energitjek deltager på kommunens borgermøder om energi-emner, på lokale markeder og på St. Mikkels nat mfl. 

Energitjek er en handling i kommunens bæredygtighedsstrategi/DK2020 klimaplanen. Kommunen bidrager med 600.000 kr. årligt, som finansieres af bæredygtighedsstrategiens anlægsmidler.  

Resultater for 2022

I 2022 fik ca. 200 boliger en energitjek. Borgerne er tilfredse med ordningen, i tilfredshedsundersøgelsen svarer næsten 90% af de deltagende kunder, at de har eller vil udføre energiforbedringer på baggrund af besøgene. Overslagsberegninger viser, at investeringerne beløber sig i omegnen af 12 mio. kr. og at besparelserne udgør ca. 280 ton CO2/år.

Der blev afholdt 4 borgermøder om energibesparelser, med deltagelse af bl.a. Energitjek, Envafors og Sparenergi.dk. Flere af møderne var helt booket, og der har i alt deltaget ca. 350 borgere. Endvidere har Energitjek deltaget i en række lokale messer bl.a. St. Mikkels nat.

Energitjek har sammen med kommunen og Slagelse erhvervscenter forsøgt at identificere, hvordan Energitjek kunne være relevant ift. virksomheder. Som pilotforsøg er der gennemført et energitjek i en virksomhed, hvor der blev identificeret potentielle energibesparelser. Det er uafklaret om besøget vil føre til at virksomheden gennemfører tiltag.  

Energitjek har udarbejdet en vejledning om varmepumper og hvad man som borgere skal være opmærksom på, hvis man køber en varmepumpe. Den ligger på kommunens hjemmeside. 

Desuden har kommunen sammen med Energitjek været på besøg i en andelsboligforening for at drøfte muligheder for fælles varmepumpe ift. deres boliger.

Planer for 2023

I 2023 skal Energitjek gennemføre energitjek af boliger, der skal arbejdes videre med ”fællestjek” til andelsboligforeninger og rækkehuse og energitjek til mindre liberale erhverv. Sammenlagt forvendes det at Energitjek i 2023 vil gennemføre ca. 150-200 tjek. Endvidere vil Energitjek deltage på lokale messer og borgermøder som kommunen skal afholde ift. arbejde om udfasning af naturgas fra varmeforsyning.

Retligt grundlag

Kommunen har i henhold til kommunalfuldmagten mulighed for at yde almen vejledning til kommunens borgere. Kommunen har ikke hjemmel til at yde specifik rådgivning til den enkelte borger. Envafors kan i henhold til el- og varmeforsyningsloven påtage sig denne opgave.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Frigivelsessag - Offentligt tilgængelige ladestandere (B)

Beslutning

At 1-3: indstilles til Byrådets godkendelse. 

Udvalget ønsker i forbindelse med behandling af DK2020 planen at få undersøgt mulighederne for at fremme etableringen af ekstra ladestandere i de områder, hvor det ikke umiddelbart er borgerne selv, der etablerer private ladestandere

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Efter gennemført udbud på offentligt tilgængelige ladepunkter i Slagelse Kommune, skal Byrådet på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget, beslutte hvordan fordeling af indtægter og udgifter samt godkende de nødvendige bevillinger. Det skal også besluttes hvordan koncessionsafgiften anvendes. 

 Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Byrådet godkender, at der meddeles en indtægtsbevilling fra koncessionsaftalen på 1.314.000 kr. i 2023 og at der indarbejdes en indtægt på 1.314.000 kr. i budgetbehandlingen for 2024-27.  

2at Byrådet godkender, at der meddeles udgiftsbevilling på de nødvendige udgifter til afmærkning af lade-parkeringsbåse og kontraktstyring på i alt 358.000 kr. i 2023, og at der indarbejdes en udgift å 358.000 kr. i 2024 til budgetbehandlingen for 2024-27.

3. at Byrådet godkender at udgifterne betales af indtægterne fra koncessionsaftalen og at restbeløbet tilføres kassen.

Sagens indhold

Ifm. vedtagelse af DK2020 klimaplanen var der afsat 1.100.000 kr. årligt i 2023 og 2024 til etablering af offentlig tilgængelige ladepunkter (ladestander). 

I efterår 2022 blev der udarbejdet et udbud på disse ladestander, som nu er afsluttet. Der er indgået kontrakt med den vindende tilbudsgiver som vandt udbuddet med en koncessionsafgift på i alt 2.628.000 kr. Det betyder, at frem for at ladepunkter koster kommunen penge, genererer de nu en indtægt. 

Klima- og Miljøudvalget blev på mødet den 1. november 2022 orienteret om udbudssagen. Der fremgik det, at udgifterne som kommunen skal afholde til skiltning og opmærkning af parkeringsbåsene vil beløbe sig til i alt ca. 316.000 kr. Efterfølgende er det vurderet, at det også er nødvendigt at afsætte i alt 400.000 kr. i alt fordelt over 2023 og 2024 til intern kontraktstyring og projektledelse. I alt udgør udgifterne i alt 716.000 kr. fordelt over 2 år som kommunen skal afholde. 

Derfor ser regnestykket noget anderledes ud:  

Koncessionsafgift (indtægt til kommunekassen)   -2.628.000 kr.
Afmærkning/skiltning (udgift)       316.000 kr.
Intern kontraktstyring /projektledelse (udgift)        400.000 kr.
Netto indtægt  -1.912.000 kr.

Dvs. at ladepunkterne som var estimeret til at koste 2.628.000 kr. genererer en indtægt på 1.912.000 kr.

Retligt grundlag

LBK nr. 1778 af 23.9.2016 (Byggeloven) med senere ændringer.
BEK nr. 181 af 5.3.2020 (Ladestanderbekendtgørelsen)
Lov nr. 1520 af 27.12.2014 (Vejloven) med senere ændringer
Lov nr. 412 af 4.4.2022 (Afi-loven)
Lov nr. 1564 af 15.12.2015 (Udbudsloven) med senere ændringer.

Handlemuligheder

Der er ikke forslag til handlemuligheder i forhold til punkt 1 og 2 i  indstillingen. 

Byrådet har dog mulighed for at tage stilling til hvordan koncessionsafgiften anvendes og hvordan udgifterne skal finansieres. Der er følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan beslutte, at koncessionsafgift på ca. 2.628.000 kr. anvendes til betaling af udgifterne på 716.000 kr., og at det resterende del af overskuddet på 1.912.000 kr. tilføres kassen.
  2. Byrådet kan beslutte, at hele koncessionsafgiften på ca. 2.628.000 kr. tilføres kassen og at udgifterne på 716.000 kr. finansernes af klima- og bæredygtighedspuljen. 

Vurdering

Administrationen anbefaler model A, og at kassen dermed tilføres overskuddet på ca. 1.912.000 kr.

I fald byrådet beslutter at bevare overskuddet i klima- og bæredygtighedspuljen, bør midlerne prioriteres til etablering af ladeinfrastruktur til de kommunale biler.

Administrationen anbefaler, at de i alt 2.628.000 kr., som var reserveret til udbredelse af lade-infrastruktur i DK2020 Klimaplanen forbliver i klima- og bæredygtighedspuljen.

Beslutningen iht. midlernes endelige disponering vil dog blive forelagt byrådet senere i 2023 som led i revisionen af bæredygtighedsstrategien. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift- Kontraktsyring (løn)

1.6. Kommunale Ej. 

200

200

 

 

Drift – Afmærkning / skiltning

1.6. Kommunale Ej. 

158

158

 

 

Drift- Indægtsbevilling koncessionsafgift

3.1 Klima og Miljø

-1.314

-1.314

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen (tilføres)

1.4. Finans.

956

956

 

 

Tværgående konsekvenser

Hele opgaven/projektet er løst i samarbejde på tværs i administrationen ligesom de relevante fagudvalg/økonomiudvalg har været involveret. Der er derfor ikke tværgående konsekvenser.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Finansiering af grundvandsbeskyttelsesindsats på Agersø og Omø (B)

Beslutning

Torben Hald og Brian Thomsen deltog under oplysning af punktet.

 
At 1-3: indstilles til Byrådets godkendelse.

Derudover indstiller udvalget til Byrådet, at spørgsmålet omkring ekstrafinansiering (op til 2.59 mio.) bringes ind i budgetforhandlingerne.

 

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget beslutte i hvilket omfang Slagelse Kommune skal medfinansiere grundvandsbeskyttelsesindsatsen på Agersø og Omø.

Byrådet kan endvidere beslutte, om kommunen skal mellemfinansiere omkostninger, som der er givet tilsagn om dækning af via den statslige drikkevandspulje.

Byrådet kan tilkendegive velvillighed i forhold til at stille kommunegaranti for lån, som Agersø Vandværk og Omø Vandværk ønsker at optage til finansiering af grundvandsbeskyttelsesindsatsen.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Byrådet bekræfter at Slagelse Kommune udover egne lønudgifter afholder procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling, mens øvrige udgifter skal finansieres af Agersø Vandværk og Omø Vandværk.

2. at Byrådet beslutter, at Slagelse Kommune vil mellemfinansiere de af vandværkernes omkostninger, som der er givet tilsagn om dækning af via drikkevandspuljen

3. at Byrådet tilkendegiver velvillighed i forhold til, at Slagelse Kommune vil stille kommunegaranti for eventuelle lån, som Agersø Vandværk og Omø Vandværk ønsker at optage til finansiering af grundvandsbeskyttelsesindsatsen.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog den 28. marts 2022 punkt 11 indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse på Agersø og Omø. En af de væsentligste indsatser i planen er udpegningen af beskyttelsesområder i oplandet til vandværksboringerne, indenfor hvilke brugen af pesticider skal ophøre og nitratudvaskningen reduceres. Byrådet besluttede i forbindelse med vedtagelsen af planen, "at der ydes kommunal medfinansiering, såfremt der ikke opnås midler via fondssøgning".

Slagelse Kommune har efterfølgende ansøgt og fået tilsagn om tilskud til beskyttelsesindsatsen fra den nyoprettede statslige drikkevandspulje. Tilsagnet svarer til 40 % af omkostningerne, visse procesomkostninger undtaget. Tilsagnet lyder på op til kr. 1.000.322,40 for Agersø og op til kr. 1.626.822,40 for Omø.

De skønnede omkostninger til grundvandsbeskyttelsesindsatsen fremgår af bilag 1. 

Byrådet har tidligere tilført ressourcer til administrationens arbejde med grundvandsbeskyttelse og afsat midler til dækning af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordfordeling. Det vurderes at disse midler kan dække procesomkostningerne og de kommunale lønudgifter.

Vandværkernes andel af omkostningerne til grundvandsbeskyttelsesindsatsen vil herefter alene være de 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner, som der er i rest efter tilskuddet fra Drikkevandspuljen. Dette svarer skønsmæssigt til 1.268.400 kr. for Agersø Vandværk og 1.320.000 kr. for Omø Vandværk. Vandværkernes omkostninger svarer til en stigning i vandprisen på ca. 6 kr. pr. m3 på Agersø og ca. 7,50 kr. pr. m3 på Omø, forudsat at omkostningerne finansieres over 20 år.

Selv efter tilskuddet fra drikkevandspuljen er omkostningerne uforholdsmæssigt store for de to vandværker. Det skyldes dels, at beskyttelsesbehovet er stort, dels at der er tale om relativt små vandværker med få forbrugere. Vandprisen på Agersø og Omø er i forvejen de højeste i kommunen.

Mellemfinansiering:

Tilskuddet fra Drikkevandspuljen udbetales til Slagelse Kommune, når projektet er gennemført og der er aflagt regnskab, i det omfang der er afholdt omkostninger som beskrevet i ansøgningen. Det forventes, at projektet vil være afsluttet om 3-4 år, og at vandværkerne ikke har mulighed for at stille så stor likviditet til rådighed. Det anbefales derfor, at der ydes lån til mellemfinansiering til henholdsvis Agersø Vandværk på 845.600 kr. og til Omø Vandværk på 880.000 kr. Beløbene svarer til drikkevandspuljens tilskud til lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner. Lånet afregnes løbende til vandværkerne efterhånden som behov for likviditet opstår i forbindelse med projektets fremdrift. Forventningen er, at halvdelen af lånene udbetales i 2023 og den anden halvdel i 2024. Lånene forventes tilbagebetalt i 2026. Der udarbejdes et lånedokument, der annulleres i forbindelse med udbetaling af tilskuddet.

Lånet forrentes med den af Kommunekredit fastsatte rente - pt. 3,38 % (pr. 7/3 2023).

 

Retligt grundlag

Grundvandsbeskyttelsesindsatsen gennemføres med hjemmel i vandforsyningslovens § 13d og/eller miljøbeskyttelseslovens § 26a. Dyrkningsaftaler og påbudte dyrkningsrestriktioner skal ske mod fuld erstatning til lodsejeren. Byrådet besluttede i forbindelse med vedtagelsen af indsatsplanen, at erstatningerne finansieres af vandværkerne.

Vandforsyningslovens § 53a giver adgang til, at en kommune, når særlige forhold taler herfor, kan yde støtte til driften (lovhjemmel til mellemfinansiering).

Kommunalfuldmagten giver i forlængelse af Vandforsyningslovens § 53a mulighed for at stille kommunal garanti. De to vandværker er ikke omfattet af vandsektorloven og lånebekendtgørelsen giver derfor ikke adgang til kommunal garantistillelse efter § 3 stk. 3 uden, at der kræves kommunal deponering.

Den endelige godkendelse af kommunal garantistillelse behandles i Byrådet efter ansøgning fra det enkelte vandværk. Der opkræves p.t. kommunal garantiprovision på 0,5 %.  

En deponering bliver frigivet med 1/25-del pr. år.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder i forhold til finansiering af grundvandsbeskyttelsesindsatsen:

  1. Godkende den beskrevne finansiering, hvor Slagelse Kommune udover egne lønomkostninger finansierer procesomkostninger ved dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling, mens vandværkerne finansierer øvrige omkostninger, dvs. lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner.

  2. Beslutte at Slagelse Kommune vil finansiere en større del af grundvandsbeskyttelsesindsatsen ved at yde tilskud til vandværkernes omkostninger til lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner. Hvis Byrådet eksempelvis ønsker en kommunal medfinansiering svarende til, at vandværkernes omkostninger halveres, skal der ydes et tilskud til de to vandværker på samlet 1,3 mio. kr. Et sådant tilskud fordrer en særskilt budgetbevilling. Vandværkernes omkostninger til grundvandsbeskyttelse vil i givet fald blive reduceret til ca. 3 kr. pr. m3 på Agersø og ca. 3,75 kr. pr. m3 på Omø, finansieret over 20 år. 

  3. Beslutte at vandværkerne skal bidrage med en større del af finansieringen ved at de også finansierer procesomkostninger.

 

I relation til mellemfinansiering kan Byrådet beslutte, at Slagelse Kommune vil mellemfinansiere de omkostninger, der er givet tilsagn til dækning af fra Drikkevandspuljen. Alternativt må vandværkerne forventes at skulle optage lån for at mellemfinansiere omkostningerne i perioden indtil tilskuddet fra Drikkevandspuljen udbetales.

I relation til kommunegaranti kan Byrådet beslutte at tilkendegive vilje til at stille garanti for eventuelle lån, som vandværkerne ønsker at optage, for at kunne finansiere grundvandsbeskyttelsesindsatsen. Kommunen vil i givet fald skulle deponere et tilsvarende beløb. Stiller Slagelse Kommune ikke garanti, vil vandværkerne i givet fald skulle optage lån på almindelige markedsmæssige vilkår.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at den beskrevne model for finansiering af beskyttelsesindsatsen, hvor vandværkerne finansierer lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner, mens Slagelse Kommune udover egne lønudgifter finansierer procesomkostninger, er i overensstemmelse med den beslutning, som Byrådet traf i forbindelse med vedtagelsen af indsatsplanen den 22. marts 2022 og de bevillinger, som tidligere er givet til grundvandsbeskyttelsesområdet.

Administrationen hæfter sig i den forbindelse særligt ved, at Byrådets tilkendegivelse om yderligere kommunal medfinansiering var betinget af, at der ikke blev opnået midler via fondssøgning. Drikkevandspuljen har efterfølgende givet tilsagn om dækning af 40 % af de fleste omkostninger.

Byrådet kan dog beslutte at bevilge yderligere økonomisk tilskud til beskyttelsesindsatsen overfor grundvandet på Agersø og Omø.

Administrationen finder det mest hensigtsmæssigt, at Slagelse Kommune mellemfinansierer de omkostninger, der er givet tilsagn om dækning af fra Drikkevandspuljen, men som først kommer til udbetaling, når projektet er gennemført og afrapporteret.

For at sikre vandværkernes muligheder for at finansiere grundvandsbeskyttelsesindsatsen gennem optagning af lån, foreslår administrationen, at det tilbydes at kommunen stiller garanti, og at den kommunale deponering finansieres af kassen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ved en kommunal mellemfinansiering og kommunal garantistillelse, der kræver deponering vil den økonomiske konsekvens være følgende:

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering (deponering)

1.04

2588,4

-103,5

-103,5

-103,5

Mellemfinansiering

1.04

862,8

862,8

 

-1.725,6

Kassen

 

-3451,2

-759,3

103,5

1829,1

Ovennævnte er med forbehold for Byrådets beslutning om finansiering, kommunal mellemfinansiering og en forudsætning om maksimal kommunal garantistillelse.

Garanti og mellemfinansiering påvirker ikke kommunens service- og anlægsramme, men alene kommunens likviditet.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrative bemærkninger pr. 03. maj 2023:

Bilag 2 er tilknyttet efter Klima- og Miljøudvalgets møde 29. marts 2023 på baggrund af udvalgets beslutning på dette møde. Bilag 2 beskriver 4 modeller for yderligere kommunal medfinansiering af Agersø Vandværks og Omø Vandværks omkostninger til grundvandsbeskyttelse, jf. handlemulighed B. Handlemulighed B er dermed konkretiseret i 4 handlemuligheder benævnt B1, B2, B3 og B4. Disse er beskrevet herunder, hvor der ligeledes er indsat økonomiske skemaer svarende til de 4 handlemuligheder.

Supplerende handlemuligheder:

B1: Kommunal finansiering af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling samt omkostninger der dækkes af drikkevandspuljen. Ingen kommunal medfinansiering af de resterende 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab.

B2: Kommunal finansiering af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling samt omkostninger der dækkes af drikkevandspuljen. Desuden 50 % kommunal medfinansiering af de resterende 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab. 

B3: Kommunal finansiering af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling samt omkostninger der dækkes af drikkevandspuljen. Desuden 75 % kommunal medfinansiering af de resterende 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab. 

B4: Kommunal finansiering af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling samt omkostninger der dækkes af drikkevandspuljen. Desuden 100 % kommunal finansiering af de resterende 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab. Slagelse Kommune finansierer dermed hele grundvandsbeskyttelsesindsatsen.

De økonomiske konsekvenser ved de 4 handlemuligheder er beskrevet herunder og i bilag 2. Betydningen af hver af de 4 modeller for vandværkernes omkostninger er ligeledes beskrevet i bilag 2, dels i kr., dels omregnet til kr. pr. kubikmeter vand.

Handlemulighed B1:

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

862,8

862,8

 

-1.725,6

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering (deponering)

1.04

2.588,4-103,5

-103,5

-103,5

Mellemfinansiering

1.04

 

 

 

 

Kassen

 

-3.451,2

-759,3

103,5

1.829,1

Handlemulighed B2:

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

1.509,9

1.509,9

 

-1.725,6

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering (deponering)

1.04

1.294,2-51,8

-51,8

-51,8

Mellemfinansiering

1.04

 

 

Kassen

 

-2.804,1

-1.458,1

51,8

1.777,4

Handlemulighed B3:

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

1.833,45

1.833,45

 

-1.725,6

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering (deponering)

1.04

647,1-25,9

-25,9

-25,9

Mellemfinansiering

1.04

 

 

 

 

Kassen

 

-2.480,55

-1.807,55

25,9

1.751,5

Handlemulighed B4:

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

2.157

2.157

 

-1.725,6

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering (deponering)

1.04

 

 

Mellemfinansiering

1.04

 

 

 

 

Kassen

 

-2.157

-2.157

 

1.725,6

 

Bemærk at en omkostning for Omø Vandværk på 1,32 mio. kr. i sagsfremstillingen og i bilag 1 fejlagtigt er omregnet til 7,5 kr./m3. Det skulle have været 5 kr./m3. Dette er rettet i bilag 2.

Det skal yderligere bemærkes, at finansierings mellemværende mellem det skattefinansierede område (kommunen) og det brugerfinansierede område (vandværkerne) skal ske på markedsmæssige vilkår.

Sagens forløb

29-03-2023 Klima- og Miljøudvalget

Sag udsat.

Udvalget beder om, at administrationen præsenterer en konkret model for udgifter til finansiering af grundvandsbeskyttelsen på Agersø og Omø på næste møde, hvor sagen behandles igen.

 


10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1. Taget til orientering.

Administrationen orienterede omkring lavbundsprojekter, samt om kommende møder med miljøstyrelsen omkring RGS Nordic.

I forhold til sidstnævnte er sagen endnu ikke overgivet til styrelsen. Slagelse Kommune har ind til videre stadig myndighedsansvaret, men er i færd med at overdrage dette til Miljøstyrelsen. 

 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalgets medlemmer og administration orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

- Der gives en orientering omkring lavbundsprojekter. 

 

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Udvalget ønsker en orienteringssag omkring de miljøgodkendelser, der ligger i pipeline.

 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik  indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

 

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller, 

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.