Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget beslutte i hvilket omfang Slagelse Kommune skal medfinansiere grundvandsbeskyttelsesindsatsen på Agersø og Omø.
Byrådet kan endvidere beslutte, om kommunen skal mellemfinansiere omkostninger, som der er givet tilsagn om dækning af via den statslige drikkevandspulje.
Byrådet kan tilkendegive velvillighed i forhold til at stille kommunegaranti for lån, som Agersø Vandværk og Omø Vandværk ønsker at optage til finansiering af grundvandsbeskyttelsesindsatsen.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1. at Byrådet bekræfter at Slagelse Kommune udover egne lønudgifter afholder procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling, mens øvrige udgifter skal finansieres af Agersø Vandværk og Omø Vandværk.
2. at Byrådet beslutter, at Slagelse Kommune vil mellemfinansiere de af vandværkernes omkostninger, som der er givet tilsagn om dækning af via drikkevandspuljen
3. at Byrådet tilkendegiver velvillighed i forhold til, at Slagelse Kommune vil stille kommunegaranti for eventuelle lån, som Agersø Vandværk og Omø Vandværk ønsker at optage til finansiering af grundvandsbeskyttelsesindsatsen.
Sagens indhold
Byrådet vedtog den 28. marts 2022 punkt 11 indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse på Agersø og Omø. En af de væsentligste indsatser i planen er udpegningen af beskyttelsesområder i oplandet til vandværksboringerne, indenfor hvilke brugen af pesticider skal ophøre og nitratudvaskningen reduceres. Byrådet besluttede i forbindelse med vedtagelsen af planen, "at der ydes kommunal medfinansiering, såfremt der ikke opnås midler via fondssøgning".
Slagelse Kommune har efterfølgende ansøgt og fået tilsagn om tilskud til beskyttelsesindsatsen fra den nyoprettede statslige drikkevandspulje. Tilsagnet svarer til 40 % af omkostningerne, visse procesomkostninger undtaget. Tilsagnet lyder på op til kr. 1.000.322,40 for Agersø og op til kr. 1.626.822,40 for Omø.
De skønnede omkostninger til grundvandsbeskyttelsesindsatsen fremgår af bilag 1.
Byrådet har tidligere tilført ressourcer til administrationens arbejde med grundvandsbeskyttelse og afsat midler til dækning af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordfordeling. Det vurderes at disse midler kan dække procesomkostningerne og de kommunale lønudgifter.
Vandværkernes andel af omkostningerne til grundvandsbeskyttelsesindsatsen vil herefter alene være de 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner, som der er i rest efter tilskuddet fra Drikkevandspuljen. Dette svarer skønsmæssigt til 1.268.400 kr. for Agersø Vandværk og 1.320.000 kr. for Omø Vandværk. Vandværkernes omkostninger svarer til en stigning i vandprisen på ca. 6 kr. pr. m3 på Agersø og ca. 7,50 kr. pr. m3 på Omø, forudsat at omkostningerne finansieres over 20 år.
Selv efter tilskuddet fra drikkevandspuljen er omkostningerne uforholdsmæssigt store for de to vandværker. Det skyldes dels, at beskyttelsesbehovet er stort, dels at der er tale om relativt små vandværker med få forbrugere. Vandprisen på Agersø og Omø er i forvejen de højeste i kommunen.
Mellemfinansiering:
Tilskuddet fra Drikkevandspuljen udbetales til Slagelse Kommune, når projektet er gennemført og der er aflagt regnskab, i det omfang der er afholdt omkostninger som beskrevet i ansøgningen. Det forventes, at projektet vil være afsluttet om 3-4 år, og at vandværkerne ikke har mulighed for at stille så stor likviditet til rådighed. Det anbefales derfor, at der ydes lån til mellemfinansiering til henholdsvis Agersø Vandværk på 845.600 kr. og til Omø Vandværk på 880.000 kr. Beløbene svarer til drikkevandspuljens tilskud til lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner. Lånet afregnes løbende til vandværkerne efterhånden som behov for likviditet opstår i forbindelse med projektets fremdrift. Forventningen er, at halvdelen af lånene udbetales i 2023 og den anden halvdel i 2024. Lånene forventes tilbagebetalt i 2026. Der udarbejdes et lånedokument, der annulleres i forbindelse med udbetaling af tilskuddet.
Lånet forrentes med den af Kommunekredit fastsatte rente - pt. 3,38 % (pr. 7/3 2023).
Retligt grundlag
Grundvandsbeskyttelsesindsatsen gennemføres med hjemmel i vandforsyningslovens § 13d og/eller miljøbeskyttelseslovens § 26a. Dyrkningsaftaler og påbudte dyrkningsrestriktioner skal ske mod fuld erstatning til lodsejeren. Byrådet besluttede i forbindelse med vedtagelsen af indsatsplanen, at erstatningerne finansieres af vandværkerne.
Vandforsyningslovens § 53a giver adgang til, at en kommune, når særlige forhold taler herfor, kan yde støtte til driften (lovhjemmel til mellemfinansiering).
Kommunalfuldmagten giver i forlængelse af Vandforsyningslovens § 53a mulighed for at stille kommunal garanti. De to vandværker er ikke omfattet af vandsektorloven og lånebekendtgørelsen giver derfor ikke adgang til kommunal garantistillelse efter § 3 stk. 3 uden, at der kræves kommunal deponering.
Den endelige godkendelse af kommunal garantistillelse behandles i Byrådet efter ansøgning fra det enkelte vandværk. Der opkræves p.t. kommunal garantiprovision på 0,5 %.
En deponering bliver frigivet med 1/25-del pr. år.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder i forhold til finansiering af grundvandsbeskyttelsesindsatsen:
Godkende den beskrevne finansiering, hvor Slagelse Kommune udover egne lønomkostninger finansierer procesomkostninger ved dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling, mens vandværkerne finansierer øvrige omkostninger, dvs. lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner.
Beslutte at Slagelse Kommune vil finansiere en større del af grundvandsbeskyttelsesindsatsen ved at yde tilskud til vandværkernes omkostninger til lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner. Hvis Byrådet eksempelvis ønsker en kommunal medfinansiering svarende til, at vandværkernes omkostninger halveres, skal der ydes et tilskud til de to vandværker på samlet 1,3 mio. kr. Et sådant tilskud fordrer en særskilt budgetbevilling. Vandværkernes omkostninger til grundvandsbeskyttelse vil i givet fald blive reduceret til ca. 3 kr. pr. m3 på Agersø og ca. 3,75 kr. pr. m3 på Omø, finansieret over 20 år.
Beslutte at vandværkerne skal bidrage med en større del af finansieringen ved at de også finansierer procesomkostninger.
I relation til mellemfinansiering kan Byrådet beslutte, at Slagelse Kommune vil mellemfinansiere de omkostninger, der er givet tilsagn til dækning af fra Drikkevandspuljen. Alternativt må vandværkerne forventes at skulle optage lån for at mellemfinansiere omkostningerne i perioden indtil tilskuddet fra Drikkevandspuljen udbetales.
I relation til kommunegaranti kan Byrådet beslutte at tilkendegive vilje til at stille garanti for eventuelle lån, som vandværkerne ønsker at optage, for at kunne finansiere grundvandsbeskyttelsesindsatsen. Kommunen vil i givet fald skulle deponere et tilsvarende beløb. Stiller Slagelse Kommune ikke garanti, vil vandværkerne i givet fald skulle optage lån på almindelige markedsmæssige vilkår.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den beskrevne model for finansiering af beskyttelsesindsatsen, hvor vandværkerne finansierer lodsejererstatninger og værditab som følge af tinglysning af dyrkningsrestriktioner, mens Slagelse Kommune udover egne lønudgifter finansierer procesomkostninger, er i overensstemmelse med den beslutning, som Byrådet traf i forbindelse med vedtagelsen af indsatsplanen den 22. marts 2022 og de bevillinger, som tidligere er givet til grundvandsbeskyttelsesområdet.
Administrationen hæfter sig i den forbindelse særligt ved, at Byrådets tilkendegivelse om yderligere kommunal medfinansiering var betinget af, at der ikke blev opnået midler via fondssøgning. Drikkevandspuljen har efterfølgende givet tilsagn om dækning af 40 % af de fleste omkostninger.
Byrådet kan dog beslutte at bevilge yderligere økonomisk tilskud til beskyttelsesindsatsen overfor grundvandet på Agersø og Omø.
Administrationen finder det mest hensigtsmæssigt, at Slagelse Kommune mellemfinansierer de omkostninger, der er givet tilsagn om dækning af fra Drikkevandspuljen, men som først kommer til udbetaling, når projektet er gennemført og afrapporteret.
For at sikre vandværkernes muligheder for at finansiere grundvandsbeskyttelsesindsatsen gennem optagning af lån, foreslår administrationen, at det tilbydes at kommunen stiller garanti, og at den kommunale deponering finansieres af kassen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved en kommunal mellemfinansiering og kommunal garantistillelse, der kræver deponering vil den økonomiske konsekvens være følgende:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering (deponering) | 1.04 | 2588,4 | -103,5 | -103,5 | -103,5 |
Mellemfinansiering | 1.04 | 862,8 | 862,8 | | -1.725,6 |
Kassen | | -3451,2 | -759,3 | 103,5 | 1829,1 |
Ovennævnte er med forbehold for Byrådets beslutning om finansiering, kommunal mellemfinansiering og en forudsætning om maksimal kommunal garantistillelse.
Garanti og mellemfinansiering påvirker ikke kommunens service- og anlægsramme, men alene kommunens likviditet.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Administrative bemærkninger pr. 03. maj 2023:
Bilag 2 er tilknyttet efter Klima- og Miljøudvalgets møde 29. marts 2023 på baggrund af udvalgets beslutning på dette møde. Bilag 2 beskriver 4 modeller for yderligere kommunal medfinansiering af Agersø Vandværks og Omø Vandværks omkostninger til grundvandsbeskyttelse, jf. handlemulighed B. Handlemulighed B er dermed konkretiseret i 4 handlemuligheder benævnt B1, B2, B3 og B4. Disse er beskrevet herunder, hvor der ligeledes er indsat økonomiske skemaer svarende til de 4 handlemuligheder.
Supplerende handlemuligheder:
B1: Kommunal finansiering af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling samt omkostninger der dækkes af drikkevandspuljen. Ingen kommunal medfinansiering af de resterende 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab.
B2: Kommunal finansiering af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling samt omkostninger der dækkes af drikkevandspuljen. Desuden 50 % kommunal medfinansiering af de resterende 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab.
B3: Kommunal finansiering af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling samt omkostninger der dækkes af drikkevandspuljen. Desuden 75 % kommunal medfinansiering af de resterende 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab.
B4: Kommunal finansiering af procesomkostninger i forbindelse med dyrkningsaftaler og jordkøb/jordfordeling samt omkostninger der dækkes af drikkevandspuljen. Desuden 100 % kommunal finansiering af de resterende 60 % af omkostningerne til lodsejererstatninger og værditab. Slagelse Kommune finansierer dermed hele grundvandsbeskyttelsesindsatsen.
De økonomiske konsekvenser ved de 4 handlemuligheder er beskrevet herunder og i bilag 2. Betydningen af hver af de 4 modeller for vandværkernes omkostninger er ligeledes beskrevet i bilag 2, dels i kr., dels omregnet til kr. pr. kubikmeter vand.
Handlemulighed B1:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | 862,8 | 862,8 | | -1.725,6 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering (deponering) | 1.04 | 2.588,4 | -103,5 | -103,5 | -103,5 |
Mellemfinansiering | 1.04 | | | | |
Kassen | | -3.451,2 | -759,3 | 103,5 | 1.829,1 |
Handlemulighed B2:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | 1.509,9 | 1.509,9 | | -1.725,6 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering (deponering) | 1.04 | 1.294,2 | -51,8 | -51,8 | -51,8 |
Mellemfinansiering | 1.04 | | | | |
Kassen | | -2.804,1 | -1.458,1 | 51,8 | 1.777,4 |
Handlemulighed B3:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | 1.833,45 | 1.833,45 | | -1.725,6 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering (deponering) | 1.04 | 647,1 | -25,9 | -25,9 | -25,9 |
Mellemfinansiering | 1.04 | | | | |
Kassen | | -2.480,55 | -1.807,55 | 25,9 | 1.751,5 |
Handlemulighed B4:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | 2.157 | 2.157 | | -1.725,6 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering (deponering) | 1.04 | | | | |
Mellemfinansiering | 1.04 | | | | |
Kassen | | -2.157 | -2.157 | | 1.725,6 |
Bemærk at en omkostning for Omø Vandværk på 1,32 mio. kr. i sagsfremstillingen og i bilag 1 fejlagtigt er omregnet til 7,5 kr./m3. Det skulle have været 5 kr./m3. Dette er rettet i bilag 2.
Det skal yderligere bemærkes, at finansierings mellemværende mellem det skattefinansierede område (kommunen) og det brugerfinansierede område (vandværkerne) skal ske på markedsmæssige vilkår.