Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte, at et yderområde af Svenstrup og hele Frølunde udlægges til ”individuel opvarmning” og de gasforsynede områder i den nordøstlige del af Slagelse by, Halsskov, Musholm, Slots Bjergby og det centrale Svenstrup fastholdes som udlagt til ”fjernvarme”.
Indstilling
Chefen for Center for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,
1. at Byrådet beslutter, at et yderområde af Svenstrup og hele Frølunde udlægges til ”individuel opvarmning” og at de gasforsynede områder i den nordøstlige del af Slagelse by, Halsskov, Musholm, Slots Bjergby og det centrale Svenstrup fastholdes som udlagt til ”fjernvarme”.
Sagens indhold
Sagen er en opfølgning på byrådets beslutning den 28. november 2022 (punkt 8) om ”Fremskyndet varmeplanlægning – udlægning til borgerne”. Her blev det besluttet, at borgerne i
- 4 områder i den østlige og vestlige del af Slagelse by,
- Skælskør,
- Vemmelev og Forlev,
- Sørbymagle og Rosted,
- gasforsynede områder i den nordøstlige del af Slagelse by,
- Halsskov,
- Musholm, Svenstrup og Frølunde og
- Slots Bjergby
skal informeres om, at administrationen vil undersøge mulighed for fjernvarme inden 2028, jf. aftalen om den fremskyndede varmeplanlægning.
Områderne er derfor i Kommunens varmeplan udlagt til ”fjernvarme”. Det betyder, at borgere i disse områder ikke har adgang til at søge om støtte fra statens varmepumpepulje.
Som opfølgning på byrådets beslutning har administrationen undersøgt mulighederne for alle områder.
I enkelte af de undersøgte områder forventes det, at der kommer fjernvarme inden 2028, andre forventes at få fjernvarme i de efterfølgende år dvs. 2029/30, men for et yderområde af Svenstrup og hele Frølunde er der absolut ingen fjernvarmeplaner.
Derfor indstilles det til byrådet, at dette yderområde af Svenstrup og hele Frølunde udlægges til ”individuel opvarmning” for at give borgerne mulighed for at søge tilskud fra statens varmepumpe pulje, og at de gasforsynede områder i den nordøstlige del af Slagelse by, Halsskov, Musholm, Slots Bjergby og det centrale Svenstrup fastholdes som udlagt til ”fjernvarme”.
I det efterfølgende gives en kort status:
Områder hvor der kommer fjernvarme (dvs. der findes projektforslag for områderne):
- 4 områder i den østlige og vestlige del af Slagelse by: Klima- og Miljøudvalget har på mødet den 9. januar 2023 (punkt 3,4,5 og 6) godkendt etableringen af fjernvarme i områderne.
- Det centrale Skælskør: Klima- og Miljøudvalget får den 4. oktober 2023 (punkt 5) fremlagt en sag om etablering af fjernvarme i det centrale Skælskør (etape 1).
Områder hvor der arbejdes på, at der kommer fjernvarme inden 2028:
- Skælskør vest og øst (etape 2 og 3): Her vil SK Varme (SK) etablere fjernvarme, men bestyrelsen har besluttet, at projektforslag først skal udarbejdes, når selskabet kender de eksakte etableringsomkostninger fra etape 1.
- Vemmelev og Forlev: Her har borgerne i sommers etableret et fjernvarmeselskab, Vemmelev Forlev Byvarme AMBA. Tilslutningen til projektet er tilstrækkeligt stort til, at selskabet har fremsendt et projektforslag om etablering af fjernvarme i Vemmelev og Forlev. Forslaget er modtaget i administrationen i september og vil blive fremlagt til behandling i Klima- og Miljøudvalget, når sagsbehandlingen er afsluttet. AMBA får rådgiverbistand af forsyningsselskabet E.ON.
- Sørbymagle og Rosted: Her arbejder foreningen Sørby Nærvarme på at afklare muligheden for fjernvarme i Sørbymagle og Rosted. I samarbejde med administrationen er der foretaget screeninger af forskellige forsyningsmuligheder, og der tegner sig et billede af muligheden for at etablere fælles varmeforsyning. Foreningen er ved at indsamle interessetilkendegivelser. Det forventes, at der kommer en afklaring på, om man vil gå videre med projektet i løbet af november i år. Foreningen får bistand fra Affald Plus (se også byrådets beslutning fra den 22. maj 2023, punkt 6 ”Tilkendegivelse til Affald Plus om mulig fremtidig etablering af fjernvarmeselskaber”).
Områder hvor der sandsynligvis kommer fjernvarme omkring 2029/30:
Der er blevet udarbejdet en screening, hvor muligheden for fjernvarme er blevet undersøgt (bilag 1). Screeningen belyser forskellige scenarier, heriblandt forsyning af områderne via ledningsforbindelser fra eksisterende værker. De fjernvarmeanlæg, som potentielt kan forsyne områderne, ejes alle af SK. Administrationen har været i dialog med SK om mulighederne og tidsperspektiver for fjernvarme. Mødereferatet er vedlagt som bilag 2.
Sammenfatning:
- Gasforsynede områder i den nordøstlige del af Slagelse by: SK oplyser, at etablering af fjernvarme i området først kan ske omkring 2029/30. SK forklarer, at forsyning af dette område vil kræve etablering af et større forsyningsrør, og at etablering af dette rør med fordel kan samtænkes med, hvordan udviklingsområderne Tidselbjerg, Bakkevejs-kvarteret m.fl. skal forsynes i fremtiden.
- Halsskov: Etablering af fjernvarme på Halsskov skal ske ved at forlænge det eksisterende fjernvarmenet. SK er gået i gang med at etablere et fjernvarmerør fra anlægget på Halsskov til det tidligere skattecenter og til Storebælts bygninger. Røret er stort nok til også at forsyne dele af Halsskov.
- Musholm: SK vil gå i gang med at etablere fjernvarme til Musholm i 2029/30 og oplyser, at der sættes en afgrening til Musholm på det rør, som skal forsyne det tidligere skattecenter mfl.
- Svenstrup: På Halsskov ved Hotel Comwell er rørføringen allerede forberedt til også at kunne forsyne Svenstrup, med undtagelse af husene langs Stibjergvej. SK påtænker, at det kan ske omkring 2029/30. Forsyningen af husene langs husenes langs Stibjergvej vil kræve et meget langt rør, som forsyner relativ få huse. SK vurderer, at det ikke vil være samfundsøkonomisk fordelagtigt at forsyne disse huse med fjernvarme.
- Slots Bjergby skal forsynes fra Slagelse by, hvilket forventes at kunne ske omkring 2028/29.
Områder hvor der ikke er fjernvarmeplaner:
- Yderområde af Svenstrup: Der kommer ikke fjernvarme til husene langs Stibjergvej i Svenstrup.
- Frølunde: SK oplyser, at fjernvarmeplaner for Svenstrup ikke inkluderer Frølunde.
SK har i dialog med administrationen også påpeget, at ovenstående planer er udtryk for nutidig viden, og der kan ske ændringer. Det kan fx betyde, at hvis projekter, som er planlagt i 2025 ikke bliver til noget, så frigør det ressourcer til, at andre projekter kan påbegyndes tidligere.
Administrationen vil på mødet nærmere redegør for sagen.
Retligt grundlag
Varmeforsyningsloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte
- at et yderområde af Svenstrup og hele Frølunde udlægges til ”individuel opvarmning” og at de gasforsynede områder i den nordøstlige del af Slagelse by, Halsskov, Musholm, Slots Bjergby og det centrale Svenstrup fastholdes som udlagt til ”fjernvarme”.
- træffe en anden beslutning, fx kan det besluttes, at andre områder også skal udlægges til ”individuel forsyning” (fx hvis det forventes, at de først få fjernvarme omkring 2029/30).
Vurdering
Administrationen lægger ved vurderingen særlig vægt på to forhold.
På den ene side er der en vurdering af sandsynligheden for, at det også om nogle år vil være økonomisk rentabelt for både borgerne og SK, at der etableres fjernvarme.
På den anden side er der det faktum, at borgerne i områderne, der er udlagt til ” fjernvarme”, er frataget økonomisk tilskud ift. selv at vælge individuelle varmeløsninger.
Mange af de områder som først forventes at få fjernvarme omkring 2029/30 ligger tæt på eksisterende eller fremtidige fjernvarmenet. Dialog med en borgergruppe i bl.a. Musholm har vist, at borgerne generelt gerne vil vente på fjernvarme frem for at etablere egne løsninger. Derfor anbefaler administrationen, at det kun er de områder, hvor der ingen fjernvarmeplaner er, som overgår til ” individuel opvarmning”.
Hvis man politisk ønsker en anden prioritering (fx at fremrykke udbygningsplanerne for enkelte eller alle områder), skal det forventes, at der skal gives et påbud til SK om at udarbejde projektforslag. Hvis projektforslaget godkendes, kan kommunen desuden påbyde SK at gennemføre projektforslaget inden en vis frist. Hvis selskabet ikke ønsker at efterkomme sidstnævnte påbud, kan SK kræve, at kommunen overtager anlægget. Det kan således i sidste ende betyde, at kommunen forpligter sig til at realisere projektforslaget. Hvis projektforslaget godkendes, vil der således være forsyningspligt senest 5 år efter godkendelsen.
Hvis man politisk ønsker, at nogle af de andre områder skal udlægges til ”individuel opvarmning” anbefaler administrationen, at borgerne samtidigt informeres om SK fremtidige fjernvarmeplaner. Dermed har den enkelte borger mulighed for selv at træffe beslutningen, hvorvidt de vil vente på fjernvarme eller etablere en individuel løsning.
Det skal tilføjes, at borgerne i et område som er udlagt til ” fjernvarme”, ikke er frataget mulighed for at etablere individuelle løsninger, men de kan ikke få tilskud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Som opfølgning på de fjernvarmebreve, som kommunen i december 2022 har sendt til borgerne i de omtalte områder, informeres borgerne i et nyt brev om status på deres område og de respektive muligheder for at søge om tilskud fra varmepumpe puljen.
På baggrund af byrådets beslutning, vil de områder hvor der er kommet en afklaring ift. deres fremtidige forsyningsstatus, indgår i kommunens kommende Strategiske energi- og varmeplan.