Klima- og Miljøudvalget – Referat – 16. januar 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender dagsorden.

 

2. Kloakering i Gl. Forlev - valg af afløbssystem (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Udvalget bemærkede, at kloakering af Gl. Forlev indstilles til budgetbehandling i 2024.

 


Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte, hvorvidt kloakering af Gl. Forlev udføres som spildevandskloakering eller udføres som separatkloakering.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Klima- og miljøudvalget beslutter, at kloakering af Gl. Forlev udføres som spildevandskloakering.

 

Sagens indhold

Gl. Forlev er en mindre landsby beliggende mellem Slagelse og Korsør nordøst for Forlev (bilag 1). 

Landsbyen har 21 ejendomme, som i dag ikke er kloakerede. Alle 21 ejendomme afleder spildevand via septiktanke til det eksisterende drænsystem. Drænsystemet antages at være mere end 100 år gammelt og i ringe stand. 

Landsbyen er pt. planlagt til spildevandskloakering i den eksisterende rammespildevandsplan. 

Spildevand skal tilsluttes spildevandsledningen i Forlev, som løber via Vemmelev til renseanlægget i Korsør.

Det viser sig, at vejdræn (se bilag 2), som ikke er omfattet af spildevandskloakeringen, er i meget ringe stand. Vedligeholdelse af dræn påhviler ejer af arealet, hvor drænet ligger, og kommunen (Entreprenørservice) udfører jævnligt punktreparationer på hovedparten af drænsystemet. 

Da dræn forventes at klappe sammen, så snart der graves i de omkringliggende jordlag, må det desuden forventes, at nuværende drænledninger skal udskiftes i forbindelse med etablering af spildevandsledningen.

Derfor vil en spildevandskloakering betyde, at der skal afsættes ekstra midler til drænsystemet i vejarealet. 

Alternativt kan landsbyen separatkloakeres, hvor også  vejdrænsystemet udskiftes af Envafors.   

Inden igangsætning af udarbejdelsen af et egentlig spildevandsplantillæg skal der derfor træffes beslutning om kloakeringsprincip.

Envafors A/S har fremsendt et notat med indstilling om, at Gl. Forlev spildevandskloakeres, som anført i nuværende spildevandsplan (bilag 3).

Det er administrationens vurdering, at det samfundsøkonomisk er mest fordelagtigt at udføre kloaksystemet som en spildevandskloakering. 

De jævnlige problemer med det eksisterende drænsystem kan ikke retfærdiggøre en merudgift på kr. 4,7 mio. til separatkloakering jf. afsnittet ”Økonomiske og personalemæssige konsekvenser”. Merudgiften skal sammenholdes med en totalrenovering af drænet  på kr. 2.3 mio. kr., idet der bl.a.  ikke her skal etableres regnvandsbassin.

 

Retligt grundlag

Miljøbeskyttelsesloven - Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse, LBK nr. 966 af 23. juni 2017.

Spildevandsbekendtgørelsen - Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelsesloven kapitel 3 og 4, BEK nr. 1469 af 12. december 2017.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udgiften for Forsyningen til spildevandskloakering er estimeret til 1,2 mio. kr. og udgiften til 
separatkloakering er estimeret til 5,9 mio. kr.

Ved en samtidig omlægning af dræn og spildevandskloakering vil udgiften til drænet beløbe sig til 2,3 mio. kr. (skattefinansieret). Til dette arbejde kræves en anlægsbevilling.

Ejerne af de 21 ejendomme i Gl. Forlev skal ved en separatkloakering udføre separering på egen
grund, som kan variere mellem 10.000 - 100.000 kr./ejendom, mens udgifterne ved en spildevandskloakering vil være mindre, da drænsystemet i forvejen kan benyttes til regnvand. Ved en spildevandskloakering betales desuden (kun) 60 % af tilslutningsbidraget i forhold til en separatkloakering svarende til ca. 47.000 kr. inkl. moms.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Klima- og Miljøudvalgets beslutning om valg af afløbssystem vil danne rammen for et spildevandstillæg for kloakering af Gl. Forlev. Tillægget skal efterfølgende godkendes af udvalget og byrådet.

3. Projektforslag for nedlæggelse af Slagelse affaldsforbrændingen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan træffe beslutning om, at affaldsforbrændingen i Slagelse by (Slagelse Affaldsenergi) nedlægges pr. 1. juni 2024.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter, at affaldsforbrændingen i Slagelse by (Slagelse Affaldsenergi) nedlægges pr. 1. juni 2024.

 

Sagens indhold

AffaldPlus I/S har fremsendt et projektforslag (se bilag 1) i forhold til varmeforsyningsloven om nedlæggelse af Slagelse Affaldsenergi pr. 1. juni 2024.

AffaldPlus I/S har i årevis leveret affaldsdamp til fjernvarmeselskabet SK Varme A/S (nu Envafors A/S). Deres aftale om levering af damp ophørte i 2021, men blev forlænget frem til 31. maj 2024. Derefter aftager Envafors A/S ikke mere affaldsdamp fra Slagelse Affaldsenergi. 

Slagelse Kommune sendte den 29. september 2023 projektforslaget i høring hos Envafors A/S og gasselskabet Evida. Begge selskaber har meddelt, at de ingen bemærkninger har.

Kommunalbestyrelsen skal behandle projektforslaget i forhold til projektbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 697 af 6. juni 2023 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg).

I henhold til projektbekendtgørelsens § 10 kan kommunalbestyrelsen godkende et projekt for lukning af et affaldsforbrændingsanlæg, hvis nedlæggelsen ikke bringer forsyningssikkerheden i fare og ikke får urimelige økonomiske konsekvenser for varmeforbrugerne. Et projekt for nedlæggelse af et affaldsforbrændingsanlæg behøver på den måde ikke at være det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt.

Inden kommunalbestyrelsen kan godkende et projektforslag, skal der foretages en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Vurderingen skal ske på baggrund af varmeplanlægningen og forudsætningerne i projektbekendtgørelsen.

I henhold til den gældende kompetenceplan i Slagelse Kommune er kompetencen til ovenstående delegeret til Klima- og Miljøudvalget.

Det nuværende forbrændingsanlæg blev bygget tilbage i 1990’erne. Anlægget nærmer sig slutningen af sin tekniske levetid, og den ene forbrændingsovn er allerede taget ud af drift. Det har i årevis været til at forudse, at affaldsforbrændingsanlægget vil lukke og Envafors A/S, som i forvejen ejer og driver andre varmeforsyningsanlæg i byen, er ved at etablere en stor varmepumpe. Envafors A/S overtager forsyningspligten og har oplyst, at lukningen af Slagelse Affaldsenergi ikke bringer forsyningssikkerheden i fare og ikke har urimelige konsekvenser for varmeforbrugerne.

Desuden findes der en statslig strategi for Effektivisering af affaldsforbrændingssektoren, som indebærer, at den danske affaldsforbrændingskapacitet skal reduceres. Med lukningen af Slagelse Affaldsenergi støtter AffaldPlus I/S op om den strategi. 

Lukning af Slagelse Affaldsenergi har heller ingen betydning i forhold til behandling af affaldet, da AffaldPlus I/S har oplyst, at det affald, som i dag brændes i Slagelse, kan brændes i selskabets affaldsforbrændingsanlæg i Næstved. 

Administrationen vurderer, at der ikke findes alternative fremtidsscenarier, hvor Slagelse Affaldsenergi kunne holdes i drift, da anlægget efter 31. maj 2024 ikke kan afsætte affaldsdampen. Og da Envafors A/S fremstiller den varme, som kommer til at erstatte affaldsdampen (grundlasten) via andre CO2-neutrale varmekilder, er lukningen af affaldsforbrændingsanlægget heller ikke i modstrid med kommunens klimamålsætninger.

Administrationen vurderer derfor, at betingelserne i projektbekendtgørelsen er overholdt og anbefaler, at projektforslaget godkendes.

 

Retligt grundlag

Jævnfør varmeforsyningsloven (lovbekendtgørelse nr. 2068 af 16. november 2021 med senere ændringer) skal kommunalbestyrelsen godkende projekter for blandt andet nedlæggelse af affaldsforbrændingsanlæg. Derfor skal projektforslaget behandles i forhold til projektbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 697 af 6. juni 2023 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg).

En nærmere redegørelse for de juridiske regler findes i Bilag 2. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ifølge byrådets beslutning fra den 25. oktober 2021 om godkendelse af aftale om lukning af Slagelse Affaldsenergi mellem kommunen og AffaldPlus I/S, overtager kommunen forbrændingsanlæggets grund og bygninger pr. 1. juni 2024 (se bilag 3).

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Kommunen skal tage stilling til grundens og bygningernes videre fremtid.

4. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

På mødet blev der desuden orienteret om følgende:

- Temamøde med SK Forsynings bestyrelse 6. marts 2024.

- Borgermøde 29. februar 2024 vedr. højvandssikring, Skælskør. 


Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalgets medlemmer og administration orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

- Status vedr. klima-lavbundsordning. Herunder møde med Miljøministeriet d. 6. december 2023 om emnet og opfølgende brev fra ministeriet (bilag 1) samt delrapporten med 12 anbefalinger til hurtigere udtagning af lavbundsjorde (bilag 2)

- RGS Nordic

- Orientering vedr. Naturforums årlige evaluering

- Orientering vedr. etablering af fjernvarme i Vemmelev og Forlev

  - Temamøder i Klima- og Miljøudvalget

 

5. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Anne Bjergvang (A) ønskede, at udvalget får mere fremdrift i udvalgsarbejdet og dermed, at udvalget får flere beslutningssager, herunder sager om:

- Resultat af forebyggende miljøundersøgelser i industriområder og beslutning om miljøbeskyttelsesinitiativer

- Status/genbesøg af verserende sager om miljøgodkendelser, herunder bl.a. miljøgodkendelse Harboe

- Beslutning om renovering af skovsøbassin

- Tude Å beslutning om reguleringstilladelse efter vandløbsloven i høring

- Orientering om status på højvandssikring såvel i Skælskør som i Kobæk


Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik  indstiller,

 

  1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

 

6. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller, 

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.