Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 6. juni 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-672221                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-672232                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Taget til efterretning.
En repræsentation fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt centerchefen har deltaget i KL's Kultur- og Fritidskonference den 9.-10. maj 2017.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-672244                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål*
2.458.605
2.249.089
209.516
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
673.458
223.600
449.858
Markedsføringspuljen
1.011.269
992.500
18.769
Puljen til selvorganiserede
152.754
8.436
114.318
Gadeidrætspuljen
75.000
0
75.000
Udviklingspuljen (FOU)
104.165
0
104.165
TURISME:
 
 
 
Pulje til Korsør Fæstning
400.000
0
400.000
Turismepulje
1.192.000
732.000
460.000
Kulturområdet:
Kulturtopmøde 2017
I samarbejde med Slagelse Kulturråd afholdt Kulturafdelingen d. 4. maj årets kulturtopmøde. Kommunens kulturaktører var indbudt, og ca. 50 deltog. Aftenen var delt op i to afdelinger. Først fejrede vi lanceringen af kommunens nye kulturstrategi. Arbejdet med udviklingen af strategien blev startet op på netop sidste års kulturtopmøde. Efterfølgende blev der afholdt en markedsplads, hvor kulturaktørerne kunne udveksle erfaringer og ideer omkring fire emner – kultur som brobygger, fremtidssikring af foreninger og bestyrelser, fejring af kulturlivet og uden elite, ingen bredde.
Ambitionen er i fremtiden at afholde kulturtopmødet årligt med fokus på erfaringsudveksling og mødet mellem kulturaktørerne.
Pulje til billedskoleaktiviteter
Kulturafdelingen har mødtes med kommunens nuværende tre billedskoler for at informere om denne pulje. Billedskolerne har fået at vide, at de i 2017 kan få del i midlerne, hvis de udarbejder et projekt i samarbejde. Fra 2018 vil de kunne søge midlerne til aktiviteter, der ligger ud over deres normale forårs- og efterårsforløb. Udkast til retningslinjer for puljen vil blive fremlagt til udvalgets godkendelse i efteråret.
Korsør Fæstning – arrangementer i juni og juli
I de kommende måneder afvikles bl.a. Korsør Picnickoncerter, udstillinger og fortælledage i Magasinbygningen, udstillinger på Korsør Lokalarkiv og i Kabeldepotet, Korsør Havnemøde samt besøg af kunstnerskibet Samka i samarbejde med Kongegaarden og Kabeldepotet.
Arrangementer på området kan bl.a. ses på app’en OplevSlagelse og på Facebook – ”Korsør Fæstning” og på de enkelte aktørers sider.
Musikhuset til selveje
På et møde den 16. maj 2017 med erhvervsfolkene bag den kommende fond og Musikhusets ledelse blev det aftalt, at fonden kan overtage driften 1. januar 2018. Etableringen af Musikhuset som selvejende virksomhed påvirker således ikke budgetrammerne for 2017, men først fra 2018 og frem. Det konkrete aftalegrundlag fremlægges i september eller oktober 2017.
Kulturmiljøer - middelalder
For at understøtte satsningen omkring kulturarvsmiljøer har Kulturafdelingen igangsat en kortlægning af hvad der skal til for at renovere Hellig Anders Kors.
Vækst i balance – Bo- og oplevelsesklynge Skælskør
Som led i udmøntningen af Vækst i balance er der igangsat en analyse af det kreative miljø i Skælskør med henblik på at få mere indsigt i den effekt, det har haft på turisme, erhvervsvækst og bosætning. Analysen tager udgangspunkt i KL’s anbefalinger til effektvurdering på kulturområdet og udarbejdes i samarbejde med relevante aktører i Skælskør. Det forventes, at resultatet af analysen kan fremlægges i efteråret 2017.
Fritidsområdet:
Slagelse Open
Slagelse Open løber for 3. gang af stablen i uge 31 i 2017. Formålet er at skabe en øget tilknytning til det almene foreningsliv for unge og voksne udviklingshæmmede. Dette opnås dels med en uges sommerferieidræt/-aktiviteter, hvor lokale foreningsansvarlige og -trænere kan stifte bekendtskab med at arrangere/tilrettelægge idræt og andre aktiviteter for målgruppen, og hvor borgerne kan stifte bekendtskab med det lokale almene foreningsliv og deres aktiviteter.
I 2017 vil arrangementet blive afholdt i og omkring Nordhallen, hvor det de to foregående år har været placeret i Skælskør, for at kunne tilbyde nye aktiviteter, der er kendetegnende for lige netop denne beliggenhed. Tilmelding til aktivitetsugen sker på kommunens hjemmeside og er allerede i fuld gang.
Svømmehallerne
I sommerperioden udføres en del akutte opgaver i Korsør Svømmehal for at holde svømmehallen i gang forventeligt de næste ca. 6 år. Herefter skal en mere gennemgribende betonrenovering samt renovering af vandbehandling sættes i gang. Til sommer lovliggøres vandbehandling af 25m bassin, og der etableres kanalført ventilation for at spare energi, Der etableres ny adgang til teknikrum i kælder, og betondæk understøttes nogle steder midlertidigt (ca. 6 år) og andre steder mere permanent (40 års levetid). Da vandbehandlingen skal renoveres, er det nødvendigt at lukke alle bassiner i uge 27-31. De indledende arbejder startes op allerede nu, men vil ikke genere de daglige brugere. Der vil i lukkeperioden også foregå en del almindelig vedligeholdelsesarbejder, herunder udskiftning af døre.
Feriekalender – Sommercamps i foreningslivet
Fritidsafdelingen har samlet 17 foreningstilbud (sommercamps-tilbud) til børn over sommerferien og udgiver den via foreninger, kommunens hjemmeside og skoleintra i løbet af maj måned. Se vedhæftet kalender.
Slagelse Talent & Elite
I uge 27 afholdes Slagelse Talent & Elite sommercamp med de 6 prioriterede idrætter. Vi forventer mellem 30 og 50 deltagere i ugens løb.
Slagelse Kommune har indgået aftale med 3 yderligere uddannelser omkring talentudviklingen for atleter. Nu er EASJ, Selandia Erhvervsskoler og X-Class også med i den formelle aftale.
På udvalgets møde i september kommer Slagelse Talent & Elite og fortæller nærmere om strategien og giver en opdatering på blandt andet mentalkonceptet fra 7. klasse til 3.g og behandlernetværket.
Faciliteter:
Ordningen er nu rullet fuldt ud på eliteidrætsklassetrin og 2 årgange på ungdomsuddannelsesniveau. Det betyder, at der nu også er overblik over, hvilke faciliteter der er behov for i forhold til morgentræning fremadrettet. Som annonceret sidste år skal morgensvømningen benytte 4 baner til 19 atleter i den kommende sæson.
På august-mødet vil der være en orienteringssag om Slagelse Talent & Elites første fulde sæson.
Turismeområdet:
Kyst- og naturturismeprojektet
Netværket mellem lokale turistforeninger, erhvervsforeninger, projektet og Visit Vestsjælland har haft sit andet møde. Temaet var, hvordan vi lærer af hinanden og får ensrettet vores service og sprog målrettet turisten.
3 temature: Fra græs til ost, Havkajak i solopgangen og Klap en fisk er færdigetableret, og yderligere to temature er i gang med at blive planlagt til også at indbefatte weekendbustur fra København til vores område.
Bykort er i samarbejde med Visit Vestsjælland ved at blive udviklet til 3 købstæder. De bliver gjort færdige inden sommerferien.
Kanosejlads midlertidigt på standby. EPM-udvalget udskød på mødet den 8. maj beslutningen om kommerciel sejlads på Tude Å. Den fremadrettede proces involverer yderligere borgerinddragelse.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Taget til efterretning.

4. Budget 2018-21 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

4.     Budget 2018-21 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-35456               Dok.nr.: 330-2017-329016                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til Byrådets temamøde om budgettet i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021.
Udvalget har på tidligere møder i foråret drøftet budget 2018-2021 med henblik på at få udarbejdet analyser mv. til junimødet.
Udvalget skal på mødet i juni drøfte budgetgrundlaget på baggrund af:
 
· 2. budgetopfølgning, herunder udfordringer og ønsker samt finansiering af disse
· Vedtaget budget 2018
· Budgetseminaret i april
Budgetgrundlag
Der er til brug for udvalgets budgetdrøftelser udarbejdet et foreløbigt budgetgrundlag – vedlagt som bilag. Budgetgrundlaget vil blive opdateret på baggrund af økonomiaftalen mellem KL og Regeringen primo juni og indgå i det administrative budgetgrundlag. Efter beregning af aftalen vil et nyt administrativt budgetgrundlag blive fremsendt til Byrådet den 8. august 2017 og blive forelagt til Økonomiudvalgets drøftelse og afklaring af den videre proces den 14. august 2017.
Kan og skal-opgaver
Som en del af budgetproceduren er der på baggrund af udvalgenes drøftelser endvidere udarbejdet et skøn over udvalgets kan og skal-opgaver til udvalgets inspiration og drøftelse (vedlagt som bilag).
Anlægsprojekter vedrørende kulturbygninger
Udvalget har ønsket en oversigt over bygninger, især fredede, der har behov for større renovering.
Oversigt fra Center for Kommunale Ejendomme over behov for renovering af bygninger på kultur- og fritidsområdet er vedlagt som bilag.
Vandskulpturer
Udvalget har endvidere ønsket en orientering om behov for renovering af vandskulpturer – orientering er vedlagt som bilag. Entreprenørservice vurderer, at der pt. er behov for renovering af skulpturen ”De syv dage”.
Projekter fra Budget 2017, der afventer endelig beslutning og bevilling
Ved budgetforliget for 2016 og 2017 blev det besluttet, at ”Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget arbejder videre med at fremtidssikre Korsør Bibliotek og Korsør Kulturhus i form af samlokalisering”. Der er ikke afsat midler til samlokaliseringen. Yderligere beskrivelse vedrørende beslutningen er vedlagt som bilag.
I budget 2017 fremgår det, at Aqua Park projektet ønskes realiseret. Det er fortsat uafklaret, hvordan projektet finansieres.
Udvalget kan vælge at inddrage hele Byrådet i drøftelse af de emner, som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde i juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter emnerne og afklarer, om der er punkter, der skal yderligere belyses, inden drøftelserne på Byrådets temamøde om budgettet i juni. Herudover skal udvalget drøfte, hvordan udvalgsområdets aktører skal involveres i budgetprocessen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at udvalget drøfter budget 2018-2021 herunder udfordringer, ønsker samt finansiering heraf.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker følgende belyst til de kommende budgetforhandlinger:
Kan/skal-opgaver - "kan" opgaverne skal beskrives yderligere ift. konsekvenser ved at reducere service
Bygninger - der ønskes en beskrivelse af, om vedligeholdelsesstandarden pr. kvadratmeter reelt er steget med budgetomlægningerne til Kommunale Ejendomme
Skulpturer i det offentlige rum - der ønskes en oversigt over udgifter til løbende vedligehold
Samlokalisering af Korsør Bibliotek og Kulturhus - finansiering af ombygning skal med i budget 2018
Svømmefaciliteter - der ønskes en beskrivelse af renoveringsopgaver i begge svømmehaller i de kommende år og konsekvenserne af, at det ikke bliver indfriet

5. Lysanlæg på boldbanen i Eggeslevmagle (B)

5.     Lysanlæg på boldbanen i Eggeslevmagle (B)

Sagsnr.: 330-2017-30133               Dok.nr.: 330-2017-298504                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om der skal ydes tilskud til udskiftning af lysanlæg på Eggeslevmagle Stadion.
Baggrund
Der er i samarbejde med en autoriseret el-installatør blevet udarbejdet en rapport om tilstanden på eksisterende lysanlæg i kommunen. Baggrunden for rapporten er bl.a., at der de senere år er blevet etableret lysanlæg på ny-anlagte kunstgræsbaner uden medfølgende økonomi til driften. Hvis standarden på lysanlæggene skal opretholdes, og pengene til driften af dem skal findes inden for eksisterende driftsramme, vil det betyde serviceforringelser eksempelvis på andre anlæg med lys på.
I rapporten anbefales det bl.a. at lukke/nedtage lysanlægget på Eggeslevmagle Stadion af sikkerhedsmæssige årsager. Hvis lysanlægget skal udskiftes (nye master og armaturer), vil det ifølge elektrikeren koste 195.000 kr.
Af sikkerhedsmæssige årsager er anlægget på nuværende tidspunkt frakoblet strømforsyningen. Rapporten som helhed vil senere blive fremlagt til politisk behandling, hvor der skal tages stilling til, hvilke anlæg der skal opgraderes eller lukkes ned.
Eggeslevmagle Landsbyråd og Eggeslevmagle Fodboldafdeling skriver i deres ansøgning, at lysanlægget i Eggeslevmagle oprindeligt er blevet etableret gennem frivillig arbejdskraft og velvillige sponsorater fra lokale erhvervsdrivende. Anlægget har igennem mange år været til stor glæde for fodboldafdelingen og lokalsamfundet.
Formanden for Eggeslevmagle Landsbyråd samt formanden for Eggeslevmagle Fodboldafdeling ansøger derfor om at få reetableret lysanlægget og har selv indhentet 2 tilbud.
Tilbud 1 indeholder: Lokal kran og liftleje, 6 nye 12 meters master med travers, div. Materialer samt nedtagning og opsætning af master og anvendelse af gamle armaturer: 45.000 kr.
Tilbud 2. indeholder: Samme som tilbud 1 og 12 stk. nye og driftsbesparende LED-armaturer: 80.000 kr.
Klubbens bidrag af frivillige arbejdstimer er vurderet til 40 svende timer, i alt kr. 24.000, svarende til en timeløn på kr. 600,-
Det har ikke været muligt at få oplyst, hvor mange medlemmer der er i Eggeslevmagle Fodboldafdeling.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge et tilskud på 80.000 kr. (tilbud 1.) til reetablering af lysanlægget
B. Bevilge et tilskud på 45.000 kr. (tilbud 2.) til reetablering af lysanlægget
C. Bevilge et mindre beløb til et af de 2 tilbud
D. Meddele afslag på ansøgningen
E. Udsætte beslutningen, til sagen omkring kommunens samlede lysanlæg har været politisk behandlet.
Vurdering
Fritidsafdelingen har været i dialog med Plan og Udvikling, der udtaler, at der i denne valgperiode har været særligt fokus på at gøre det attraktivt at bo på landet (jævnfør konstitueringsaftalen). Derfor er det vigtigt, at der i et vist omfang bliver vist hensyn til landdistrikterne, og at eventuelle beslutninger om ændringer af sportsanlæg gennemføres efter dialog med lokalrådene i områderne.
Fritidsafdelingen vurderer, at Eggeslevmagle Lokalråd og Eggeslevmagle Fodboldafdeling ville kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje støtter netop etablering og renovering af faciliteter.
Ansøgningen lever desuden op til det bærende princip ”Medfinansiering”, da medlemmerne selv udfører en del af de praktiske opgaver.
Derudover er ansøgningen i tråd med idrætspolitikkens mål om, at velfungerende anlæg skal indbyde til idræt og bevægelse i de mindre byer.
Der er dog ifølge Fritidsafdelingen også hensyn, der taler imod at give tilskud til reetablering af lysanlægget, blandt andet målene i idrætspolitikken om at optimere brugen af faciliteter og at fokusere på færre tidssvarende, fleksible, vedligeholdte og samlede anlæg end mange umoderne, fastlåste, forfaldne og spredte anlæg.
Fritidsafdelingen har været i dialog med Entreprenørservice i forhold til en generel faglig vurdering af konsekvenser ved brug af naturgræsbaner med lysanlæg i vintermånederne holdt op imod at sikre optimale træningsfaciliteter ved sæsonstart i foråret.
Skader på græstæppet opstået ved brug i vinterhalvåret kan først genetableres, når der på ny er vækst i græsset. Herved vil et hullet og slidt græstæppe først opnå en optimal spiloverflade et godt stykke inde i den efterfølgende forårssæson.
Genetablering af græstæppet i foråret nødvendiggør ekstra plejetiltag og dermed driftsøkonomi for at rette op på skaderne og opnå den ønskede banestandard på ny. Det vil således medføre øget driftsudgifter, hvis naturgræsbanerne bruges i vintersæsonen.
Kommunens 6 kunstgræsbaner giver optimale træningsfaciliteter i vintermånederne, og hermed aflastes naturgræsbanerne udenfor vækstperioden.
En mulighed kunne derfor være at anvise Eggeslevmagle Fodboldafdeling træningstid på den nærliggende kunstgræsbane på Skælskør Stadion, som indgår i den samlede timefordeling for Slagelse Kommunes vinterbaner. Administrationen vurderer, at klubbens behov for vintertræning vil kunne dækkes ved brug af kunstgræsbanerne på Skælskør Stadion.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Eggeslevmagle Fodboldafdeling ikke har søgt om tider på kunstgræsbaner i sæsonen 2017/18.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Udvalget drøfter, om der skal ydes tilskud.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger et tilskud på 45.000 kroner til reetablering af lysanlæg.

6. Kommissorium for §17, stk. 4-udvalg vedr. udvikling af stadionområdet i Slagelse (B)

6.     Kommissorium for §17, stk. 4-udvalg vedr. udvikling af stadionområdet i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-58259               Dok.nr.: 330-2017-312676                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der nedsættes et §17.4-udvalg til den fortsatte udvikling af stadionområdet i Slagelse.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget igangsatte ultimo 2016 en undersøgelse af mulighederne for at udvikle stadionområdet i Slagelse som en samlet facilitet. I undersøgelsesfasen er der opnået indsigt i, hvilke erfaringer kommuner i Danmark og andre lande har gjort sig i forhold til at udvikle områder eller stadions. På baggrund af disse erfaringer er der i analysen givet anbefalinger til ’best practice’ og de fremadrettede muligheder for at udvikle stadionområdet. Undersøgelsen er vedlagt som bilag. På baggrund af undersøgelsens anbefalinger har KFT-udvalget bedt administrationen om et kommissorium og økonomi for et §17.4-udvalg, jf. beslutningen på mødet den 3. april 2017.
Intentionen for udvalgets arbejde er, at der udarbejdes en vision for områdets udvikling, hvor synergi mellem foreninger og faciliteter samt organisering, samspil og koordination er gennemgående temaer, så der på sigt kan skabes en fælles identitet for områdets brugere. Nøgleordene i dette arbejde er derfor fokus på organiseringsformer, infrastruktur mellem faciliteter samt etablerings- og driftsbudgetter.
§17.4-udvalgets medlemmer udarbejder med udgangspunkt i den foreliggende analyse samt ovenstående fokus en udviklingsplan for området samt arbejder for udviklingsplanens realisering efterfølgende.
I vedlagte kommissorium beskrives formål og opgaver yderligere samt forslag til sammensætning af udvalget. Centerchefen medbringer på KFT mødet forslag til repræsentant for ungdomsuddannelserne.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten – udnyttelse af idrætsfaciliteter og anvendelse af overskudskapacitet.
Styrelseslovens §17.4, ift. at Byrådet kan uddelegere opgaver i udvalg.
Handlemuligheder
a) KFT-udvalget kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale, at der nedsættes et §17.4-udvalg ud fra det vedlagte kommissorium med en tilhørende økonomi på f.eks. 75.000 kr. i 2017 og 2018 til drift af udvalget finansieret af Fritidsafdelingens driftsramme.
b) KFT-udvalget kan beslutte ikke at anbefale etablering af et §17.4-udvalg overfor Økonomiudvalget og Byrådet og dermed undlade at arbejde videre med udviklingen af stadionområdet.
Vurdering
Administrationen vurderer på baggrund af undersøgelsens resultater, at der er behov for at nedsætte et formaliseret arbejde omkring udvikling af stadionområdet for at indfri det fulde potentiale. Det formaliserede samarbejde skal gerne resultere i ejerskab fra de aktører, som skal løfte udviklingen i et fællesskab båret af engagement og visioner. Derfor er en bred repræsentation vigtig i udvalget, jf. forslag til kommissorium.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Byrådet kan beslutte at afsætte økonomi til udvalget. Midlerne afsættes inden for KFT-udvalgets serviceramme. Midlerne skal finansiere diæter til udvalgsmedlemmerne samt afholde udgifter til mødeafvikling – herunder evt. inspirationstur. Sekretariatsfunktionen for §17.4-udvalget varetages af Fritidsafdelingen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
75.000
75.000
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
LTE- og EPM-udvalgene orienteres løbende om §17.4-udvalgets arbejde, da en mulig etablering af en selvstændig organisering kan få konsekvenser for disse udvalg.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at KFT-udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der nedsættes et §17.4-udvalg ud fra det vedlagte kommissorium
2.    at Byrådet afsætter 75.000 kroner i 2017 og i 2018 til drift af §17.4-udvalget, som finansieres indenfor KFT-udvalgets budgetramme
3.    at KFT-udvalget godkender medlem fra ungdomsuddannelserne
4.    at Byrådet bemyndiger KFT-udvalget til at udpege formand for §17.4-udvalget
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Sagen udsættes til august.

7. Skælskør Badmintonklub og Team Skælskør Slagelse - Tilskud til mobile baner (B)

7.     Skælskør Badmintonklub og Team Skælskør Slagelse - Tilskud til mobile baner (B)

Sagsnr.: 330-2017-33690               Dok.nr.: 330-2017-313857                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Skælskør Badmintonklub og Team Skælskør Slagelses ansøgning om tilskud til nye, moderne mobile baner. Foreningerne søger om 90.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen.
Baggrund
Efter mere end 10 års brug skal de nuværende mobile baner udskiftes til nye, mere moderne og TV-egnede baner. De mobile baner bruges bl.a. til ligakampene, der ofte spilles i Skælskør Hallen, men som ved større kampe kan henlægges til andre haller, fx Antvorskovhallen.
Sådanne baner skal overholde visse internationale krav, herunder krav i forhold til TV-transmissioner mv. Foreningernes nuværende baner er i en elendig forfatning og kan ikke anvendes en sæson mere.
Der er tale om helt nye mobile badmintonbaner, der forener behovet for et stabilt og fleksibelt underlag og samtidig tager hensyn til kravene fra TV-transmissioner, herunder muligheden for reklamer, samt renholdelse og sikkerhed for spillerne.
Målgruppen er såvel ligahold som talenter i ungdomsrækkerne, der får en ekstra oplevelse og motivation, når de spiller på samme professionelle baner som ligaholdet.
Banerne er en forudsætning for at kunne afholde TV-transmitterede ligakampe og turneringer på højt niveau, og på den måde understøtte både markedsføringen af Slagelse Kommune og den lokale talentudvikling inden for badminton.
Skælskør Badminton Klub og Team Skælskør Slagelse har modtaget støtte til talentarbejde og fra markedsføringspuljen.
Skælskør Badminton Klub har pr. 31.12.2016 220 medlemmer, hvoraf de 115 er medlemmer mellem 0 og 24 år.
Skælskør Badminton Klubs regnskab for 2015/16 viser et underskud på -18.607 kr., hvor de 653.414 kr. er indtægter og 672.021 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.07.2016 en egenkapital på -35.661 kr., hvor de likvide beholdninger andrager +6.641 kr.
Team Skælskør Slagelses regnskab for 2015/16 viser et overskud på 54.888 kr., hvor de 1.365.179 kr. er indtægter og 1.310.291 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.07.2016 en egenkapital på -294.458 kr., hvor de likvide beholdninger andrager +295.664 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge et tilskud på 90.000 kr.
B. Bevilge et mindre beløb, fx 45.000 kr., i tilskud
C. Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at Skælskør Badminton Klub og Team Skælskør Slagelse vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter etablering og tilskud til renovering af eksisterende baner og andre faciliteter.
SBK og TSS bidrager selv med finansiering af 50 % af udgifterne, altså 90.000 kr. Et par af foreningernes sponsorer er indforstået med at bidrage til finansieringen via deres generelle sponsorater.
Bærende principper
Det er administrationens vurdering, at Skælskør Badminton Klub og Team Skælskør Slagelse kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet købet af baner er i overensstemmelse med følgende bærende principper for ansøgninger til puljen:
- Børn og unge. Talent-spillerne i ungdomsrækkerne får en ekstra oplevelse og motivation, når de spiller på de samme professionelle baner, som ligaholdet.
- Medfinansiering. Foreningerne finansierer 50 % af udgiften til de mobile baner.
- Omfang. Såvel talent-spillere som ligaholdet vil benytte de mobile baner.
- Faktuel viden/forskning. Banerne opfylder nye, stramme krav til mobile badmintonbaner, herunder krav til stabilitet, slidstyrke samt spillekomfort og affjedring. Endvidere opfylder banerne kravene til TV-transmissioner.
- Idrætspolitik. Slagelse Kommune er eliteidrætskommune og en af visionerne for denne gruppe af udøvere er at udvikle faciliteter, der kan tiltrække og fastholde eliteidrætsudøvere og rumme muligheden for at afholde nationale og internationale konkurrencer. Dette vil de mobile baner være medvirkende til.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Skælskør Badmintonklub og Team Skælskør Slagelse bevilges et tilskud på 90.000 kr.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

8. Vægtløfterklubben AK Atlas - Tilskud til Aktiv Ferie - sommerferietilbud til børn og unge (B)

8.     Vægtløfterklubben AK Atlas - Tilskud til Aktiv Ferie - sommerferietilbud til børn og unge (B)

Sagsnr.: 330-2017-32950               Dok.nr.: 330-2017-306984                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Vægtløfterklubben AK Atlas’ ansøgning om tilskud til projektet Aktiv Ferie – et tilbud for børn og unge i Slagelse. Foreningen søger om 29.700 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen.
Baggrund
Projektet etableres med et ønske om at skabe et nyt socialt og sportsligt tilbud til børn og unge i Slagelse. Kreativitet, leg og fællesskab vil være kodeord for programlægningen.
Foreningen ønsker at skabe et træningstilbud, som favner alle uanset sportsligt aktivitetsniveau og social baggrund.
Formål
Delmål for projektet:
· Give en god oplevelse til børn og unge, som deltager i Aktiv Ferie.
· Skabe venskaber mellem deltagere.
· Give deltagere øget selvværd og selvtillid.
· Få flere børn og unge involveret i det lokale foreningsliv.
· Præsentere deltagere for flere forskellige motionsformer – og derved give deltagere lyst til at fortsætte med motion i hverdagen.
· Etablere gode rutiner mht. fysisk udfoldelse blandt børn og unge - og derved skabe overskud og glæde i hverdagen.
Hvem kan deltage
Aktiv Ferie er et koncept for børn og unge. I uge 27 sommeren 2017 er målgruppen drenge og piger i alderen 8-12 år. De sportslige aktiviteter vil bestå af styrketræning og vægttræning, konditionstræning, funktionel træning samt gymnastiske og akrobatiske momenter.

Fysisk udfoldelse i trygge rammer; skaber venskaber, giver overskud og energi, øger lysten til at lære nyt, bedrer koncentrationsevnen og bedrer indlæringsevnen.

AK Atlas stiller lokaler og træningsudstyr til rådighed. Campens instruktører har stor erfaring med at aktivere børn og unge indenfor målgruppen.
Projektets samlede budget:
Deltagergebyr
12.800 kr.
Træningsudstyr
23.200 kr.
It og kommunikation
10.000 kr.
PR og formidling
1.500 kr.
Godtgørelse 2 frivillige ulønnede trænere
4.400 kr.
Køb, vask og vedligeholdelse
3.900 kr.
Udgifter i alt
43.000 kr.
Nettoudgifter
30.200 kr.
Foreningen har ansøgt OK-fonden om 5.000 kr. til it og kommunikation.
Vægtløfterklubben har pr. 31.12.2016 111 medlemmer, hvoraf de 77 medlemmer er mellem 0 og 24 år.
AK Atlas’ regnskab for 2016 viser et overskud på 9.779 kr., hvor de 626.346 kr. er indtægter, og 616.567 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2016 en egenkapital på 5.067 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge et tilskud på 29.700 kr. til projektet
B. Bevilge et mindre beløb, fx 15.000 kr.
C. Meddele afslag på ansøgningen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Vægtløfterklubben AK Atlas vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter:
· Enkeltstående arrangementer, der ikke er folkeoplysende
· Nye initiativer, der ikke er folkeoplysende
Administrationen vurderer, at foreningen med sin begrænsede egenkapital ikke har så store midler til brug for medfinansiering af projektet.
Foreningen stiller lokaler og træningsudstyr til rådighed. Til trods for dette ansøger foreningen om træningsudstyr for 23.200 kr. som det må forventes, at foreningen også kan bruge efter campen.
Bærende principper
Det er centerets vurdering, at AK Atlas kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet afholdelse af campen er i overensstemmelse med de bærende principper Nytænkning, Inddragelse af borgere, Børn og unge, Omfang, Faktuel viden og Idrætspolitik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Vægtløfterklubben AK Atlas bevilges et tilskud på 15.000 kr. til projekt Aktiv Ferie
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

9. Slagelse Boldklub og IF - Tilskud til ny kloakering (B)

9.     Slagelse Boldklub og IF - Tilskud til ny kloakering (B)

Sagsnr.: 330-2017-11822               Dok.nr.: 330-2017-331311                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Slagelse Boldklub & Idrætsforenings (SBI) ansøgning om tilskud til ny kloakering ved klubhuset på Parkvej i Slagelse. Foreningen søger om 126.250 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen.
Baggrund
Slagelse Kommune reviderede i 2015 den eksisterende spildevandsplan for perioden 2015-2018. Kommunen ønsker at sikre mest miljø for pengene.
Spildevandsplanen indeholder en række projekter, hvor området omkring Parkvej indgår:
· God forsyningsvirksomhed. Her skal der ske en kloakrenovering, hvor separat-kloakering skal finde sted.
· Tilpasning til et vådere klima. Håndtering af regnvand på egen grund. Dermed at mindske belastningen af kloakanlæggene i de fælleskloakerede områder.
Området omkring Parkvej er kategoriseret som ”Separatkloakeret område, der fortsætter som separatkloakeret”. Det vil sige, at husstande, der pt. ikke har separat kloakering, skal have dette etableret, da spildevand og overfladevand skal løbe i hver sin ledning.
SBI’s klubhus (Parkvej 41) er i den forbindelse omfattet af kravet om separatkloakering, hvilket giver foreningen nogle afledte udgifter til etableringen. Foreningen har i den forbindelse ansøgt om dispensation fra separationskloakeringen og ansøgt om tilskud til renoveringsarbejdet.
Dispensation fra separationskloakering
Der gives sædvanligvis ikke dispensation fra kravet om kloakering. Men ligger udgiften til reetableringen af separationskloakeringen over 70.000 kr. pr. boligenhed (parcelhus), kan ejeren fritages for denne difference. Det vurderes, at en relativ pris på SBI’s projekt på op til ca. 200.000 kr. vil være rimelig, før der kan blive tale om dispensation for differencen. Klubhuset har en tagflade, der er 3 gange så stor som et parcelhus (mere afledt regnvand), og derudover drives der erhvervsvirksomhed fra adressen.
Foreningens udgifter til separationskloakering
I processen omkring kravene til adskillelse af regnvand og spildevand fra Parkvej 41 har SBI indhentet 2 forskellige tilbud til opfyldelse af kravet:
Tilbud 1 indeholder en totalentreprise på 171.250 kr. Dette tilbud løser separationen af spildevand og regnvand, men medfører indvendigt store fysiske indgreb på SBI’s nyrenoverede klubhus.
Tilbud 2 indeholder tilbud fra dels entreprenørfirma og dels VVS-arbejde på samlet 126.250 kr. Tilbuddet løser separeringen af regnvand og spildevand.
SBI har pr. 31.12.2016 357 medlemmer, hvoraf de 326 er medlemmer mellem 0 og 24 år.
SBI’s regnskab for 2016 viser et underskud på 507.924 kr., hvor de 3.087.414 kr. er indtægter og 3.595.338 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2016 en egenkapital på 883.808 kr. Ifølge foreningens regnskab for 2015/16 har de en årlig forpagtningsindtægt på 75.000 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge et tilskud på 126.250 kr. til kloakeringen
B. Bevilge et mindre beløb, fx 65.000 kr.
C. Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at Slagelse Boldklub & Idrætsforening vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter etablering eller tilskud til renovering af eksisterende baner eller andre faciliteter. Kloakeringen er et krav og kan derfor ikke fraviges.
Det skal tilføjes, at administrationen ikke kan anbefale, at der ydes tilskud til ”fedtudskiller”, da det vil være at betragte som et indirekte tilskud til en erhvervsvirksomhed. Cateringfirmaet, der har forpagtningen i klubhuset, må derfor finansiere den påkrævede installation.
De to tilbud indeholder, ifølge ansøgeren, ikke installering af ”fedtudskiller”. Denne koster i omegnen af 18.000–25.000 kr. incl. moms.
Administrationen vurderer, at foreningen med sin egenkapital kan yde en vis medfinansiering af kloakeringen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Slagelse Boldklub & Idrætsforening bevilges et tilskud på 65.000 kr.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

10. Udvidelse af administrationsgrundlag ift. udlån af faciliteter (B)

10.   Udvidelse af administrationsgrundlag ift. udlån af faciliteter (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-326125                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til, om der skal ske en udvidelse af administrationsgrundlaget ift. udlån af faciliteter og i givet fald vælge en konkret model, der skal sendes i høring.
Baggrund
Udvalget har den 9/1 2017 og den 3/4 2017 vedtaget nye retningslinjer for henholdsvis udleje og udlån af kommunens lokaler, baner og anlæg. De nye retningslinjer er udarbejdet med udgangspunkt i eksisterende praksis og indtægtsbudgettet på 800.000 kr. om året.
Med de gældende retningslinjer er det kun godkendte folkeoplysende foreninger og aftenskoler hjemmehørende i kommunen, der kan låne faciliteter gratis, mens andre typer af foreninger, fx sociale foreninger, humanitære foreninger, lokalråd, osv. skal betale leje.
Administrationen har modtaget henvendelser fra bl.a. lokalråd, Ventilen og Ældre Sagen, som har spurgt til, hvorfor de nu skal betale leje.
Administrationen har derfor undersøgt praksis i 21 andre kommuner. Undersøgelsen viser, at størstedelen af kommunerne i større eller mindre grad giver andre end godkendte folkeoplysende foreninger mulighed for at låne faciliteter gratis. Der er dog forskelle kommunerne imellem, men der kan udledes følgende overordnede modeller, som uddybes i Bilag 1:
Model A: Alle typer af hjemmehørende foreninger/foreningslignende grupper kan som udgangspunkt låne faciliteter gratis i det omfang, det er muligt, hvis de har et folkeoplysende, almennyttigt, kulturelt, socialt, sundhedsmæssigt eller velgørende formål/aktiviteter, og hverken foreningen eller aktiviteten er kommerciel. I denne model vil fx sociale foreninger, humanitære foreninger, lokalråd mv. kunne låne gratis, hvis de lever op til ovennævnte. Det samme vil mere private/lukkede foreninger som fx grundejerforeninger, boligforeninger osv.
Model B: Her er der foretaget den begrænsning ift. Model A, at de mere private/lukkede foreninger med begrænset medlemstilgang, fx grundejerforeninger, antenneforeninger, boligforeninger og vandværksforeninger mv., skal betale leje. Det samme skal interesseorganisationer/brancheforeninger, fx arbejdsgiverorganisationer. Andre typer af foreninger/foreningslignende grupper, fx sociale foreninger, humanitære foreninger, lokalråd mv. kan låne gratis i det omgang, det er muligt, hvis de opfylder kravene.
Model C: Registrerede/lokalelånsberettigede foreninger og grupper kan låne faciliteter gratis. Det vil sige foreninger mv., der i store træk ligner folkeoplysende foreninger uden at være det. Foreningen skal være hjemmehørende i kommunen, demokratisk opbygget og åben for alle eller en sagligt afgrænset målgruppe og have et almennyttigt formål. Foreningen skal desuden aflevere vedtægter, regnskaber, erklæring på indhentning af børneattester osv.
Model D: Kun sociale foreninger under §18, frivillige sociale foreninger og lokalråd kan låne.
Model E: Kun godkendte folkeoplysende foreninger kan låne (ligesom i Slagelse Kommune)
Generelle fællestræk/forudsætninger i modellerne:
I alle modeller prioriteres godkendte folkeoplysende foreninger før andre foreninger i lokaleanvisningen. Der skal betales leje, hvis foreningen/gruppen eller dens aktivitet er kommerciel/erhvervsmæssig. Det skal der også, hvis der opkræves entré, eller hvis der ikke er tale om foreningen/gruppens kerneaktivitet. Derudover er det en forudsætning for gratis brug, at foreningen/gruppen er åben for alle eller en sagligt afgrænset kreds og udøver en aktivitet, som kommunen lovligt kan varetage/støtte, fx folkeoplysningsaktivitet, frivillige kultur- og fritidsaktiviteter, eller frivillige aktiviteter i forbindelse med humanitært, socialt eller sundhedsmæssigt arbejde. Foreninger fra andre kommuner skal betale leje. Det samme skal virksomheder, professionelle klubber, privatpersoner mv.
Retligt grundlag
Kommunen kan jf. Folkeoplysningsloven stille faciliteter gratis til rådighed for godkendte folkeoplysende foreninger. Kommunen kan jf. kommunalfuldmagten også låne faciliteter gratis ud til andre foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte, dvs. de skal være åbne for alle eller en sagligt afgrænset kreds og udøve en aktivitet, som kommunen lovligt kan støtte. 
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Vælge en af de opstillede modeller og sende den i høring i LTE-udvalget og FOU
b) Beslutte, at der ikke skal foretages ændringer i administrationsgrundlaget.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en udvidelse af administrationsgrundlaget vil gøre det muligt for kommunen gennem anvisning af lokaler at understøtte et langt bredere udvalg af frivillige aktiviteter end folkeoplysende foreningsaktiviteter og dermed opmuntre til lokalt engagement. Kommunen vil desuden komme på linje med de fleste øvrige kommuner, ift. hvem der udlånes faciliteter til gratis. Endelig vurderes en udvidelse at være i god tråd med Ejendomsstrategiens mål om optimal udnyttelse af faciliteter (og ressourcer). Især hvis der er tale om lokaler, der ellers ville stå tomme, og som alligevel opvarmes og rengøres.
En udvidelse af administrationsgrundlaget kan dog få betydning for både indtægtsbudgettet på 800.000 kr. og driftsudgifterne (flere får faciliteter gratis og vil måske derfor bruge dem mere). Fritidsafdelingens bookingkontor vurderer dog, at konsekvenserne for de eksisterende indtægter ved fx model B vil være relativt begrænsede, da de fleste af de pågældende typer af foreninger ikke blev opkrævet for lokalebrug/ikke fik tildelt lokaler i 2016. Lejeindtægterne i 2016 kom primært fra udstillinger, messer, arrangementer osv. Det vil derfor være de potentielle fremtidige indtægter, der berøres og ikke de eksisterende. For eksempel vil kommunen miste 22.500 kr. om året i potentielle indtægter, hvis Ældre Sagen Skælskør ikke skal betale for deres brug af Skælskør Skole i 4,5 time om ugen. Men de er ikke tidligere blevet opkrævet for brugen, og derfor mistes der ikke eksisterende indtægter. Det samme vil gøre sig gældende for andre typer af foreninger.
Bookingafdelingen vurderer, at en udvidelse af administrationsgrundlaget vil føre til lidt øget brug af lokalerne, men at det ikke vil få stor betydning for driftsudgifterne, da der i de fleste tilfælde vil være tale om lokaler, som alligevel bruges af andre i løbet af dagen og således i forvejen skal opvarmes, rengøres mv. Derudover vil der være tale om udlån af lokaler i det omfang, det er muligt. Der kan derfor siges nej eller anvises et mere hensigtsmæssigt lokale.
Administrationen anbefaler derfor, at der foretages en udvidelse af administrationsgrundlaget på grundlag af Model B, da denne model dels åbner op for, at en række andre typer af foreninger end folkeoplysende kan låne kommunens faciliteter gratis og samtidig er mindre administrationstung end fx Model C. Det bør indbygges i modellen, at foreningen/gruppen skal leve op til bestemte kriterier, før lånet kan finde sted.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En udvidelse af administrationsgrundlaget påvirker som nævnt ovenfor de potentielle lejeindtægter samt kan øge driftsudgifterne. Midlerne hertil kan fx findes i Folkeoplysningsudvalgets puljer eller puljerne på fritidsområdet, fx Idræts- og Fritidspuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Den evt. valgte model bør sendes i høring i LTE-udvalget, da en udvidelse kan medføre højere driftsudgifter. Derudover skal Folkeoplysningsudvalget jf. kompetenceplanen høres, da ændringen vedrører lokaleanvisning/retningslinjer for fritidsområdet. 
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget vælger Model B og sender denne i høring i LTE-udvalget samt i FOU.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

11. Godkendelse af reklametakst-ændring (B)

11.   Godkendelse af reklametakst-ændring (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-324439                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om det i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater vil godkende en ændring i nøglen for fordeling af indtægter ved foreningers reklamesalg på kommunale idrætsfaciliteter (reklametaksten).
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på mødet den 9/1 2017 vedtaget nye retningslinjer for udleje af idrætsfaciliteter samt reklamer og sponsorater på disse.
Baggrunden for de nye retningslinjer er bl.a., at de tidligere retningslinjer havde vist sig forældede og utilstrækkelige i flere konkrete sager i efteråret. Det var fx meget begrænset, hvad der stod om muligheder og rammer for reklamesalg på idrætsfaciliteter.
De nye retningslinjer betyder bl.a., at flere foreninger/brugere end tidligere kan få lov til at opstille/sælge reklamer på kommunale idrætsfaciliteter. I de gamle retningslinjer var det reelt kun bestemte klubber på specifikke anlæg, der havde denne mulighed.
Derudover er der foretaget en mindre ændring, hvad angår nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger/opstiller reklamer på kommunale idrætsfaciliteter, således at kommunen nu har ret til 15 % af bruttoindtægten fra reklamesalget (mod 10 % i dag).
En del af kommunens andel af indtægterne vil dog gå til vedligehold/udvikling af kommunens idrætsfaciliteter og kommer dermed alle foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen.
Ovennævnte fordelingsnøgle gælder dog i overensstemmelse med lovgivningen kun, når der er tale om foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte efter Folkeoplysningsloven, kommunalfuldmagten mv.
Når der er tale om kommercielle aktører, professionelle klubber mv. gælder der andre regler, hvilket er beskrevet nærmere i de vedtagne retningslinjer.
Retligt grundlag
Byrådet har kompetencen til at vedtage takstændringer jf. kompetenceplanen og kommunalfuldmagten.
Både kommunalfuldmagten og Reklameloven giver adgang til, at kommunen kan sælge reklamepladser, navnerettigheder mv. på idrætsfaciliteter til markedspris.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a) Godkende den beskrevne ændring i reklametaksten.
b) Afvise at godkende den beskrevne ændring i reklametaksten. Det vil betyde, at de nyligt vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater igen skal revideres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ændringen i nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger reklamer på idrætsfaciliteter, er rimelig med tanke på, at der er tale om kommunalt ejede faciliteter, og at en del af kommunens andel af indtægterne vil blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne og dermed kommer alle foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen/anlægget.
Administrationen anbefaler derfor, at Byrådet i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater godkender den beskrevne ændring i reklametaksten, og at denne ændring træder i kraft med umiddelbar virkning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. Byrådet godkender ændringen i reklametaksten, og at denne træder i kraft med umiddelbar virkning. 
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. januar 2017:
Fraværende:  Troels Christensen (I)
Sagen sendes tilbage til fagudvalget med henblik på en nærmere drøftelse af de økonomiske konsekvenser for foreningerne.
Administrationens bemærkninger
Administrationen har undersøgt, hvad der er blevet opkrævet af foreninger for reklamer (væg-, gulv- og bandereklamer) i de senere år. Tallet i parentes er, hvis reklametaksten havde været 15 % i stedet for de nuværende 10 %.  
Daværende Haller Vest (Storebæltshallen, håndbold):
2012: 10.800 kr. (16.200 kr.)
2013: 10.000 kr. (15.000 kr.)
2014: 8.000 kr. (12.000 kr.)
I alt: 28.800 kr. (43.200 kr.)
Vemmelevhallen (VSG&I)
2014/2015: 2.330 kr. (3.495 kr.)
Der var ikke reklamer i hallerne i daværende Haller Øst. Administrationen har ikke fundet opkrævninger for reklamer på stadions.
Administrationen vil i den kommende tid sende opkrævninger ud for reklameaftaler omhandlende 2016 samt kortlægge området, således at der skabes overblik over alle eksisterende reklameaftaler på kommunens faciliteter og aftalernes længde, indhold og prisniveau, samt at reklamer tages ned, hvis aftalen er udløbet, således at andre kan sælge reklamepladsen.
På baggrund af ovenstående vurderer administrationen fortsat, at det vil være rimeligt at ændre taksten for reklamer (væg-, gulv- bandereklamer o.l.) fra 10 til 15 %. Langt de fleste reklameaftaler (både nuværende og evt. fremtidige) vurderes ikke at have et økonomisk niveau, der gør, at ændringen vil få store økonomiske konsekvenser for den reklametegnende forening. Derudover vurderer administrationen, at der fortsat vil være tale om en meget favorabel ordning for foreningerne (kan beholde 85 % af indtægterne fra reklamesalg på kommunens ejendom/anlæg). Ikke alle kommuner tilbyder samme favorable vilkår. 
En del af kommunens andel af indtægterne vil som nævnt ovenfor blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne til gavn for alle brugere. Og administrationen finder det rimeligt, at en større del af indtægterne fra reklamesalg kommer foreningslivet som helhed til gode, da der normalt er tale om faste reklamer, som også er opsat, når andre end den reklametegnende forening har aktiviteter i den pågældende facilitet. Det er således normalt ikke kun den reklametegnende forenings medlemmer/tilskuere, der eksponeres for reklamerne, og det må antages at påvirke prisen på reklamen (og dermed indtægten) i opadgående retning.
Endelig er det værd at bemærke, at den nuværende takst ikke er blevet ændret i mange år og således har været den samme uanset ændringer i budgettet for fritidsområdet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ændringen i reklametaksten godkendes og træder i kraft med umiddelbar virkning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Udvalget ønsker at få udarbejdet et oplæg, hvor konsekvenser ved ingen opkrævning af reklametakst bliver beskrevet.
Administrationens bemærkninger
Såfremt det besluttes, at der ikke skal opkræves reklametakst, vil det betyde, at kommunen mister indtægter. Vurderingen af størrelsen heraf er behæftet med usikkerhed, da administrationen endnu ikke har det fulde overblik over alle eksisterende reklameaftaler på kommunale idrætsfaciliteter, ligesom der kan komme nye aftaler til.
Det kan nævnes, at SBI forventer at sælge reklamer på stadion og øvrige baner for 200.000-250.000 kr. i år. Mens Korsør Tårnborg Håndboldklub forventer reklameindtægter for ca. 35.000 kr. Med tanke på at der også er andre idrætsfaciliteter i kommunen, hvor foreninger har opstillet reklamer, men hvor indtægten pt. er ukendt, samt at der kan komme nye aftaler til, så vurderes det, at kommunen vil miste minimum 50.000 kr. om året i indtægter, hvis taksten afskaffes.
Hvad angår administrationsomkostninger, så vil administrationen stadig skulle behandle nye ansøgninger om opstilling af reklamer, herunder kontrollere om både nye og eksisterende aftaler overholder retningslinjer og gældende lovgivning. Administrationen vil også skulle fordele reklameflader, hvis der er flere, som ønsker at opstille reklamer på samme facilitet. Disse opgaver forsvinder ikke, selv om taksten afskaffes, og det forekommer sandsynligt, at der vil komme flere ansøgninger end hidtil, hvis det bliver helt gratis at opstille reklamer. Dog vil administrationen ikke længere skulle udsende opkrævninger og evt. rykkere til foreninger.
En afskaffelse af reklametaksten vurderes primært at komme de relativt få reklametegnende foreninger til gode, da de dermed vil kunne beholde hele den opnåede indtægt fra opstillede reklamer på kommunens faciliteter uden at skulle aflevere en mindre del af indtægten til kommunen og dermed foreningslivet som helhed. Andre brugere af faciliteten (som også eksponeres for reklamerne) vil dermed heller ikke få gavn af de opnåede indtægter. Omvendt kan en afskaffelse dog også tilskynde flere foreninger til at gøre brug af muligheden for at skaffe sig indtægter fra reklamer osv.
Administrationen anbefaler, at reklametaksten forbliver på de nuværende 10 %, som også var den takst, som Byrådet vedtog i efteråret 2016. 10 % vurderes som et rimeligt niveau med tanke på, at der er tale om kommunale faciliteter, som normalt også anvendes af andre end den reklametegnende forening. Det vurderes ikke, at en reklametakst på 10 % vil afskrække foreninger fra at indgå reklameaftaler.
Administrationen foreslår dog, at hovedparten af indtægterne fra reklamesalget anvendes til renovering/udvikling af idrætsfaciliteterne til gavn for alle brugere/foreninger.
Der gøres opmærksom på, at sagen udelukkende vedrører taksten for opstilling af bandereklamer og lignende på kommunale idrætsfaciliteter og således ikke salg af navnesponsorater/stadionnavn. En evt. afskaffelse af reklametaksten vil skulle godkendes af Byrådet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
2. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at reklametaksten skal forblive på 10 %.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget fastholder reklametaksten på 10 % i 2017, men udvalget vil viderebringe ønske om en afskaffelse af reklametaksten til budgetforhandlingerne for 2018, da udvalget vurderer, at de administrative omkostninger overstiger den mulige indtjening.

12. Mulighederne for øget brug af haller m.v. i dagstimer (O)

12.   Mulighederne for øget brug af haller m.v. i dagstimer (O)

Sagsnr.: 330-2017-35729               Dok.nr.: 330-2017-330915                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Uddannelsesudvalget orienteres om mulighederne for og udfordringerne i at stille formiddagstimer til rådighed for organiserede og selvorganiserede målgrupper i kommunale haller og gymnastiksale.
Baggrund
På mødet den 3. april 2017 ønskede Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget at få en redegørelse for mulighederne for og udfordringerne i at stille formiddagstimer til rådighed for pensionister i kommunale haller. Derfor orienteres Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i det følgende om de relevante politikker og strategier samt praktiske forhold.
Skolernes brug af kommunale haller og gymnastiksale
Fritidsafdelingen har udarbejdet en oversigt over brugen af kommunale haller i tidsrummet mellem kl. 8.00 og 16.00. Oversigten er skildret i nedenstående tabel og giver et billede af skolernes nuværende planlagte udnyttelse af haller og gymnastiksale. Oversigten er ikke gældende for det nye skoleår efter skolernes sommerferie. Det vil først være muligt at give et overblik over det nye skoleår, når skolerne har lagt skema for det nye år, og når deres skemaer er kommet ind i administrationens system, hvilket sker ultimo juni.
Hal/dag
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Tårnborg Hallen
 
08:00 – 11:00
 
10:30 – 13:30
 
Søndermarkshallen
10:00 – 12:00
10:00 – 13:30
10:00 – 12:00
 
10:00 – 12:00
Vemmelev Hallen
10:00 – 13:00
 
 
8:00 – 09:30
 
Boeslundehallen
 
13:00 -
 
 
8:00 – 11:30
Kirkeskovhallen*
08:00 – 09:45
12:00 -
 
 
 
· I de angivne tidsrum er det muligt at benytte faciliteten. Der er 30 min. på hver side af den angivne tid, som er et frit tidsrum.
· Ledige tider i Kirkeskovhallen kan forekomme alle ugens dage.
Folkeskolereformen kræver, at alle elever i folkeskolen bevæger sig gennemsnitligt 45 min. hver skoledag. Bevægelsen kan foregå både på sportspladsen, i idrætshallen, i lokalområdet, på naturarealer og i klasseværelset. Dette indebærer et behov for muligheder og fleksibilitet hos lærerne. Det kan derfor være en udfordring for lærerne, hvis de ikke har mulighed for at bruge en nærliggende hal eller gymnastiksal til bevægelse for eleverne, og hvis bevægelse dermed skal planlægges. 
Politik for optimering af facilitets- og arealanvendelse
Byrådet vedtog på mødet den 30. november 2015 en ny idrætspolitik for Slagelse Kommune. Visionen i idrætspolitikken er, at der i 2025 er 50 % af kommunens borgere, som dyrker idræt i en idrætsforening, og 75 % af kommunens borgere som er fysisk aktive. I politikkens 3. hovedområde, ”Vi skaber rammer og arenaer for idrætten”, beskrives det, at som en handling på at opnå visionen skal der optimeres på brugen af faciliteter og booking for både den organiserede og selvorganiserede idræt. Optimering af facilitets- og arealanvendelse er desuden vigtige mål i både kommunens ejendomsstrategi og i retningslinjerne for lån af lokaler, haller og udendørs anlæg.  
Organiserede og selvorganiserede i de frie tidsrum
Ifølge Folkeoplysningsloven skal kommunen i prioriteret rækkefølge anvise de til formålet egnede ledige lokaler, herunder idrætshaller, til den frie folkeoplysende aktivitet. Ved ledig forstås, når kommunen ikke selv anvender faciliteten til egen virksomhed, fx drift af folkeskole. Ved at stille tider til rådighed i dagtimerne vil der blive skabt muligheder for, at foreninger kan tilgodese aktiviteter for målgrupper/brugere, der ønsker aktivitet i dagtimerne. Det er skrevet ind i retningslinjerne for lån af lokaler, haller og anlæg, at bl.a. ældre- og handicapidræt bliver tilgodeset i det omfang, det er muligt, hvis der er ledig tid i haller i dagtimerne.

Der skabes også muligheder for, at selvorganiserede (fx privatpersoner) vil kunne leje sig ind. I det tilfælde opkræves der pt. leje efter takstbladet. I de fastsatte takster er der medtaget udgifter til el, vand og varme, åbne/lukkefunktion v. Ejendomsservice m.v. samt rengøring, der udgør en stor andel af den beregnede takst. Muligheden for at udleje ledige lokaler giver god mening ift. at øge udnyttelsen af de kommunale haller og gymnastiksale.
Praksis omkring at stille dagtimer til rådighed
Fritidsafdelingen administrerer i dag systemet ”KommuneBook”, som giver et overblik over bookinger af kommunens sportsfaciliteter, lokaler på kommunens skoler, kulturfaciliteter m.v., og i hvilket omfang de bliver benyttet.
Skolerne skal derfor indsende skema for deres brug af kommunale haller og gymnastiksale samt give besked om ændringer i skemaer.
Folkeoplysende foreninger og andre, der ønsker at låne/leje kommunens faciliteter, ansøger i KommuneBook om de pågældende timer. Administrationen tilkendegiver efterfølgende, om dette er muligt, og hvis faciliteten skal lejes, hvad dette koster, samt meddelelse om ekstraydelser som rengøring, opsyn, reklameskilte m.v.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven, kommunalfuldmagten, idrætspolitikken og retningslinjer for lån af lokaler, haller og udendørs anlæg
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Uddannelsesudvalget kan:
A. Tage orienteringen til efterretning
Vurdering
Administrationen finder det positivt, at der er et ønske om at belyse den bedst mulige benyttelse af kommunale haller og gymnastiksale.
Administrationen vurderer, at der bør arbejdes hen mod en løsningsmodel, hvor skolerne indsender deres skema til Fritidsafdelingen. Derved dannes der et overblik hos administrationen over ledige tider i dagtimerne, som kan stilles til rådighed for organiserede og selvorganiserede målgrupper/borgere. Dette vil give mulighed for, at skolerne kan kontrollere, hvornår de har behov for at have kommunale haller og gymnastiksale, og det vil understøtte arbejdet med opfyldelse af visionen og målene i idrætspolitikken. Af hensyn til skift i omklædningsrummene mellem børn og voksne er der tillagt 30 min. på hver side af den ledige tid for derved at undgå, at begge målgrupper bruger omklædningsrummene på samme tid.
Administrationen anbefaler derfor, at udvalgene tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Denne orientering tilgår både Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Uddannelsesudvalget.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Taget til efterretning.

13. Korsør Miniby - Lokale til foreningsaktiviteter - genoptagelse (B)

13.   Korsør Miniby - Lokale til foreningsaktiviteter - genoptagelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-18739               Dok.nr.: 330-2017-320173                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal træffe beslutning om flytning af foreningen Korsør Miniby til lokaler i Korsør Kulturhus.
Baggrund
I forlængelse af aftale fra den tidligere Korsør Kommune stiller Slagelse Kommune lokaler til rådighed for foreningen Korsør Miniby. Kommunen lejer lokalerne på adressen Lilleøvej 8A, Korsør, og kommunen afholder samtlige udgifter til leje og driftsudgifter til el, vand og varme.
Foreningen fremstiller minihuse, modeller af huse fra Korsør, der udstilles ved Flådestation Korsør, og det er derfor nødvendigt, at der er adgang til lokalerne med kran.
På Kulturområdet er der en række foreninger, der får stillet kommunale lokaler til rådighed for deres aktiviteter, heraf betaler enkelte aktører husleje og/eller driftsudgifter. Foreningen Korsør Miniby er den eneste forening, der får stillet lokaler til rådighed i bygninger, der ikke ejes af kommunen, men i en lejet bygning.
Administrationen vurderer, at omkostningerne til lokaleudgifter – som afholdes af kulturmidlerne - kan reduceres væsentligt ved at flytte Minibyen til Kulturhuset. Herudover har kommunens ejendomsstrategi fokus på optimal udnyttelse af kommunens egne bygninger samt reduktion af lejede bygninger. Der er derfor – i dialog med Korsør Miniby – fundet en løsning, således at foreningens aktiviteter kan flyttes til lokaler i Korsør Kulturhus. Ved en rokade af nogle af de nuværende foreninger kan foreningen tilbydes lokaler i stueetagen. I denne forbindelse inddrages nuværende ”tomme” lokaler i kulturhuset.
Udtalelse fra Korsør Miniby er vedlagt som bilag til sagen.
Udgifter forbundet med det nuværende lejemål
Udgifterne er opgjort ekskl. moms. Hvis foreningen selv skulle afholde udgifterne og fx søge tilskud til dækning af udgifterne, ville udgiften til moms skulle medregnes i den samlede sum. Beløbet inkl. moms udgør 106.143,43 kr.
Husleje (2016)
    31.282,00
Varme (2015)
    26.201,54
El (2016)
    20.764,80
Vand (2016)
     6.666,40
Sum
   84.914,74
En flytning til Korsør Kulturhus vil medføre følgende besparelser i forhold til ovenstående udgift:
Udgiften til husleje bortfalder. Til orientering har Korsør Havn, som ejer bygningen, tilbudt at se på en reduktion af huslejen.
Varmeudgiften reduceres til næsten nul. Enkelte lokaler i Korsør Kulturhus, som står ledige nu, skal opvarmes fra ”tomgang” til daglig brug.
El-forbruget forventes at blive reduceret væsentligt. I Minibyens nuværende lokaler er der dårligt lysindfald, og der er derfor opsat mange ekstra lamper. De nye lokaler har godt lysindfald og den største udgift bliver fortsat til brændingerne i ovnen.
Vandforbruget forventes at være nogenlunde uændret.
Det vurderes, at der på årsbasis vil være tale om en besparelse på 60-70.000 kr.
Driften af de kommunale bygninger afholdes af Center for Kommunale Ejendomme, hvorimod udgifterne til lejemålet på Lilleøvej 8A betales af Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
Udgifter til flytning og ændring af lokalerne i Kulturhuset afholdes af Center for Kommunale Ejendomme.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen mulighed for at stille lokaler til rådighed for kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan beslutte
a) At foreningen Korsør Minibys aktiviteter flyttes til Korsør Kulturhus. Bygningsdriften af Korsør Kulturhus finansieres af Center for Kommunale Ejendomme. De driftsudgifter, der afholdes af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets driftsmidler, kan fremover anvendes til kulturaktiviteter.
b) At foreningen Korsør Minibys aktiviteter fortsætter i det private lejemål på adressen Lilleøvej 8A, og udgifterne til husleje og el, vand og varme afholdes fortsat af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets driftsmidler.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme vurderet fordele og ulemper ved at flytte foreningen Korsør Miniby til Korsør Kulturhus:
Fordele:
Korsør Miniby indgår i fællesskabet med andre foreninger i Korsør Kulturhus
Flytningen lever op til kommunens ejendomsstrategi omkring optimal udnyttelse af kommunens faciliteter og reduktion i lejemål
Kommunens samlede udgifter til bygningsdrift reduceres
Der frigøres midler på kulturområdet fra bygningsdrift til kulturelle aktiviteter
Ud fra en miljømæssig vurdering har flytningen en positiv effekt ved reduceret forbrug af især el og varme
Ved rokaden i Korsør Kulturhus inddrages lokaler på 2. sal; dette giver mulighed for at tilbyde lokaler til forening, der i et par år har efterspurgt lokale.
Ulemper:
Engangsinvestering i forhold til ændring af fx døre i de nye lokaler til Korsør Miniby, da det er nødvendigt med større dørhuller af hensyn til adgang for kran.
Rokade af brugere i Korsør Kulturhus. Der inddrages lokaler på 2. sal, hvortil der ikke er adgang med elevator.
Foreningen Korsør Miniby er positivt indstillet over for flytningen, såfremt foreningen ikke pålægges væsentlige udgifter i forbindelse med flytningen.

På baggrund heraf anbefaler centrene at flytte foreningen Korsør Miniby til lokaler i Korsør Kulturhus.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at der på årsbasis kan spares 60 – 70.000 kroner på at flytte Minibyen til Kulturhuset. Midler som kan anvendes til andre kulturaktiviteter.
Konsekvenser for andre udvalg
Driftsudgifter til el, vand og varme for foreningen Korsør Minibys aktiviteter i Korsør Kulturhus kan indeholdes i driftsbudgettet for Center for Kommunale Ejendomme.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget træffer beslutning om flytning af foreningen Korsør Miniby til Korsør Kulturhus.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:  ingen
Sagen udsættes med henblik på en afdækning af flytteomkostninger og de efterfølgende nettodriftsudgifter samt fakta omkring vilkår for fremtidig drift for Minibyen. Herunder også et høringssvar fra de øvrige foreninger.
Administrationens bemærkninger:
Til fornyet drøftelse i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Faciliteterne i Korsør Kulturhus vil opfylde foreningens behov inkl. plads til opbevaring af sand, grus m.m. til foreningens produktion af fundamenter og mursten.
I forhold til de løbende driftsudgifter har Kulturafdelingen siden sidst betalt varmeudgiften for 2016, der beløber sig til 27.454 kr./34.318 kr. ekskl. moms/inkl. moms.
Derudover har afdelingen ikke modtaget yderligere årsafregninger eller opkrævninger, der giver anledning til ændring af opgørelsen ovenfor over driftsudgifter.
Udtalelser fra foreningen Billedrøret, der indgår i rokaden i Korsør Kulturhus, er vedlagt som bilag. De to øvrige grupperinger, stensliberne og fotogruppen, har mundtligt udtrykt tilfredshed med rokaden.
Udgifter til flytning af diverse inventar og udstyr afholdes af Center for Kommunale Ejendomme og vurderes til i alt 245.000 kr., ekskl. moms. Udgifterne fordeler sig således:
Etablering af nye dørhuller og nye døre, port i gavl mv.:     192.000  kr.
Flytning af inventar:                                                         12.000  kr.
Malerarbejde:                                                          10.000  kr.
Nye låse:                                                       16.000  kr.
Uforudsete udgifter:                 15.000  kr.
Foreningen Korsør Miniby vil skulle bidrage med arbejdskraft til fx ned- og udpakning af diverse udstyr.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget træffer beslutning om flytning af foreningen Korsør Miniby til Korsør Kulturhus.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender ikke indstillingen og afviser dermed en flytning af foreningen Korsør Miniby.

14. Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

14.   Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2017-34489               Dok.nr.: 330-2017-320257                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalgene skal træffe beslutning om, hvorvidt de vil imødekomme en ansøgning fra Brugerrådet i Kulturhuset om tilskud til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Baggrund
Brugerrådet i Korsør Kulturhus har siden efteråret 2014 i samarbejde med ledelsen i Kulturhuset arbejdet for en fortsat udvikling af de kulturelle tilbud i Slagelse Kommunes eneste Kulturhus.
Brugerrådets formål er – i samarbejde med Kulturhuset – at være med til at skabe et aktivt kultur- og foreningsmiljø samt være en aktiv og udadvendt medspiller i arbejdet med at udvide Kulturhusets berøringsflade i kommunen.                                                                        
Ungdomsskolen i Korsør benytter 2. salen, og musikskolen benytter 3. salen. Ungdomsskolen er nu på vej ud af en del af 2. salen, og Kulturhuset er klar til at optimere brugen af 2. salen til foreninger. 1. salen bruges til udstilling af kunst og til kulturelle aktiviteter.
Korsør Kulturhus er etableret i en tidligere skole, hvor der ikke blev taget hensyn til handicappedes adgang, da den blev bygget. For nuværende er der kun adgang for handicappede til 1. sal.  En større indsats er derfor blevet indledt for at skaffe penge til en elevator.
For nuværende har Kulturhuset et beløb på 1.017.500 kr. til rådighed. Beløbet stammer fra en donation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på 367.500 kr. fra Tilgængelighedspuljen. Derudover bidrager Kommunale Ejendomme med 150.000 kr. fra driftsmidlerne, KFT-udvalget har tidligere afsat 500.000 kr. til projektet. Donationen på 367.500 kr. bortfalder pr. 1.10.2017, hvis pengene ikke er anvendt til det ansøgte formål.
Kulturhuset har i den forbindelse med fondsansøgninger uden resultat forsøgt at rette henvendelse til almene fonde indenfor frivilligheds- og kulturområdet. På denne baggrund ansøges KFT-udvalget om et tilskud på i alt 500.000 kr.
Brugerrådet i Kulturhuset søger følgende udvalg om tilskud: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget. Sagen behandles i udvalgene samtidig.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalgene har følgende valgmuligheder:
a) At bevilge 500.000 kr. til etablering af en elevator i Korsør Kulturhus
b) At give afslag på ansøgningen
c) At KFT-udvalget bevilger 190.000 kr. til etablering af en elevator i Korsør Kulturhus, forudsat at Sundheds– og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget hver bevilger 30.000 kr., samt på betingelse af, at Brugerrådet opnår støtte til projektet via ekstern finansiering på de resterende 250.000 kr.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ansøgningen fra Brugerrådet i Korsør Kulturhus bør understøttes, da Brugerrådet har udvist vilje til at opnå ekstern finansiering. Administrationen vurderer dog ikke, at alle muligheder for ekstern finansiering er undersøgt og afdækket, da fokus har været på almene fonde, der primært har til formål at støtte frivilligheds– og kulturprojekter. Administrationen foreslår derfor, at de tre ansøgte udvalg deler udgiften, således at KFT-udvalget bevilger 190.000 kr., og Sundheds– og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget hver bevilger 30.000 kr., men at beløbet kun udbetales, såfremt Brugerrådet i Korsør Kulturhus opnår 250.000 kr. i ekstern finansiering gennem private/almene fonde, hvis formål er at støtte indsatser for handicappede og bevægelsesbesværede, fx Bevicafonden, Vanførefonden, Mærskfonden el. lign. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget samtidig.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at KFT-udvalget bevilger 190.000 kr. til etablering af en elevator i Korsør Kulturhus, forudsat
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget bevilger 30.000 kr.,
3.    at Handicap- og Psykiatriudvalget bevilger 30.000 kr., samt
4.    at Brugerrådet opnår støtte til projektet via ekstern finansiering på de resterende 250.000 kr. gennem almene fonde, hvis formål er at støtte indsatser for handicappede og bevægelsesbesværede.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Godkendt.
Ad 2:
Ad 3:
Ad 4: Godkendt.

15. "Liv i forsamlingshusene" i Slagelse Kommune (B)

15.   "Liv i forsamlingshusene" i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2017-1600                 Dok.nr.: 330-2017-274444                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til et projektforslag: Liv i forsamlingshusene.
Baggrund
Med inspiration fra et projekt i bl.a. Kalundborg Kommune om samarbejde mellem kommunen og forsamlingshusene om foredrags- og musikaktiviteter, har administrationen drøftet et oplæg med Kontaktudvalget for forsamlingshusene.
Der er 24 forsamlingshuse i Slagelse Kommune – husenes beliggenhed fremgår af bilaget. Husene ejes hovedsageligt af foreninger og drives som enten såkaldte nøglehuse eller med forpagter. Der er stor variation i aktivitetsniveauet i forsamlingshusene, og Kulturafdelingen og Kontaktudvalget har derfor løbende drøftet mulighederne for at øge de kulturelle aktiviteter i forsamlingshusene for at styrke husenes rolle som lokalt, kulturelt samlingssted.
Tanken er, at der i samarbejde udarbejdes et katalog over foredrag og musik, hvor hvert forsamlingshus kan vælge ét arrangement i den kommende vintersæson. Kommunen og forsamlingshuset deler herefter udgiften til honorar, booking koordineres af kommunen, og forsamlingshuset står i øvrigt for afvikling af arrangementet. Herudover betaler og varetager kommunen fælles markedsføring af projektet og arrangementerne.
Administrationen har afholdt et fællesmøde med alle forsamlingshusene medio april. Repræsentanter fra 10 af de 24 forsamlingshuse deltog. Repræsentanter fra Kalundborg Kommune var inviteret til at fortælle om gode erfaringer med projektet og andre arrangementer.
På mødet med forsamlingshusene var der positiv stemning over for projektet, som giver forsamlingshusene mulighed for at begrænse risikoen ved afvikling af større arrangementer og udvide aktiviteterne i de enkelte huse.
Kommunens udgifter til projektet afhænger af antallet af forsamlingshuse, der deltager i projektet, og nedenfor estimeres udgiften ved afvikling af ét arrangement i halvdelen af kommunens forsamlingshuse i sæsonen 2017/2018:
Udgift til musik/foredragsholder - 12 x 10.000 kr.                120.000  kr.
Markedsføring: Hjemmeside, flyer og annoncering i ugeaviser 80.000  kr.
I alt                                                                             200.000  kr.
Efter sæsonen 2017/2018 kan projektet evalueres, og der kan tages stilling til, om projektet skal fortsætte efter samme model, herunder skal der tages fornyet stilling til finansiering af kommunens andel af projektet.
Hvis projektet fortsættes, kan der arbejdes på at udvide samarbejdet med fx kommunens aktivitetscentre m.fl.
Samarbejde med aftenskolerne
Kulturafdelingen har været i kontakt med en af de store aftenskoler, der er interesseret i et samarbejde om aktiviteter i forsamlingshusene. Aftenskolen foreslår en model, hvor forsamlingshuset stiller lokale til rådighed for arrangementet, og aftenskolen bærer risikoen i forhold til honorar/entré. Forsamlingshuset har derudover mulighed for at tilbyde traktement el.lign. ved arrangementet og evt. få en indtjening herfra.
Denne model kan især være relevant for de forsamlingshuse, der ønsker en begrænset risiko ved at afvikle et arrangement.
Nogle kommuner har etableret en ”grejbank” med IT-udstyr til arrangementer, som forsamlingshusene kan låne til arrangementerne. Da en stor del af forsamlingshusene råder over udstyr til foredrag m.m., og da udstyret hurtigt bliver forældet, vil der i første omgang ikke blive oprettet en grejbank, men behov for projektor m.m. vil blive forsøgt løst via lån/leje af udstyr.
Ved disponeringen af mindreforbrug fra 2016 har udvalget tidligere reserveret en ”buffer” på ca. 250.000 kr. til nye projekter, og projektet foreslås finansieret heraf.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter for borgerne.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan vælge
a) At iværksætte projektet i sæsonen 2017/18. Udvalget skal herefter tage fornyet stilling til evt. forlængelse af projektet og finansiering af dette.
b) At projektet ikke iværksættes. Fornyelse og udvikling af aktiviteterne i forsamlingshusene vil i så fald fortsat være afhængig af det enkelte forsamlingshus’ initiativ og muligheder. Forsamlingshusene vil fortsat kunne søge tilskud til kulturelle aktiviteter via Puljen til kulturelle formål eller via andre samarbejdspartnere.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forsamlingshusene spiller en vigtig rolle som samlingssteder og ramme om kulturelle aktiviteter. Aktivitetsniveauet er meget forskelligt for de enkelte huse, men flere af husene har vanskeligt ved at tiltrække deltagere til kulturelle arrangementer og finde ressourcer til at iværksætte nye tiltag ud over den daglige drift af huset som ramme om fester og selskabsaktiviteter.
Administrationen vurderer derfor, at projektet vil medvirke til at udvikle og styrke de kulturelle aktiviteter i forsamlingshusene i kommunen, da udgiften for forsamlingshuset reduceres, og den overordnede planlægning varetages af kommunen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender projektet Liv i forsamlingshusene i sæsonen 2017/18.
2.    at Udvalget afsætter 200.000 kr. til projektet i 2017/18, som finansieres af udvalgets overførte midler.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Sagen godkendes ikke, idet forsamlingshusene kan søge Puljen til kulturelle formål.

16. Anvendelse af afsatte midler til teater (B)

16.   Anvendelse af afsatte midler til teater (B)

Sagsnr.: 330-2017-35119               Dok.nr.: 330-2017-326190                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, hvorledes de 75.000 kr. afsat til gade- eller børneteater ved udvalgets møde i november 2016 alternativt kan benyttes.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget valgte i november 2016 at afsætte 75.000 kr. til disponering af Teaterpolitisk Forum. Forummet skulle arrangere gade- eller børneteater og sikre supplering gennem ekstern finansiering.
Teaterpolitisk Forum har på flere møder diskuteret mulighederne for et samarbejde om gade- eller børneteater. En mindre arbejdsgruppe blev nedsat for at udvikle idéer.
Teaterpolitisk Forum er positiv overfor ideen om mere gade- eller børneteater i Slagelse Kommune, men desværre ser forummet sig ikke i stand til at arrangere et sådan arrangement, da der ikke er tilstrækkelig interesse fra forummets medlemmer i dette.
Der er mulighed for, at Kulturafdelingen eller en af kommunens kulturaktører kan arrangere gade- eller børneteater for de afsatte midler suppleret med ekstern finansiering.
Alternativt kan de afsatte midler øremærkes til at indrette festsalen på Nørrevangsskolen, så denne kan rumme teateraktiviteter afholdt af Musicalscenen og CSU, jf. udvalgets drøftelse omkring teaterfaciliteter på udvalgsmødet i april 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. Vælge, at en af kommunens kulturaktører kan arrangere gade- eller børneteater for de afsatte midler suppleret med ekstern finansiering.
b. Vælge, at Kulturafdelingen skal arrangere en gade- eller børneteater for de afsatte midler suppleret med ekstern finansiering.
c. Vælge, at de afsatte midler kan benyttes til at indrette festsalen på Nørrevangsskolen til at rumme teateraktiviteter.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at det ikke er relevant at arrangere gade- eller børneteater uden Teaterpolitisk Forums deltagelse.
Centret vurderer derimod, at indretning af festsalen på Nørrevangsskolen til at rumme teateraktiviteter vil gavne kommunens teaterliv. Centret er i dialog med Musicalscenen, CSU og Kommunale Ejendomme om behov og muligheder for indretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter at anvende de afsatte midler til at indrette festsalen på Nørrevangsskolen til at rumme teateraktiviteter.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

17. Ny samarbejdsaftale med Slagelse Kulturråd 2017-18 (B)

17.   Ny samarbejdsaftale med Slagelse Kulturråd 2017-18 (B)

Sagsnr.: 330-2017-7161                 Dok.nr.: 330-2017-330419                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kulturafdelingen har i dialog med Slagelse Kulturråd udarbejdet et udkast til en ny samarbejdsaftale, som Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bedes godkende. Udvalget skal herunder beslutte, om Slagelse Kulturråd skal modtage yderligere 25.000 kr. til at sætte særligt fokus på de frivilliges indsats i kulturlivet.
Baggrund
Slagelse Kulturråd er en paraplyorganisation, der samler og repræsenterer kulturelt interesserede foreninger, institutioner og enkeltpersoner i Slagelse Kommune.
Den eksisterende samarbejdsaftale mellem kulturrådet og Slagelse Kommune fra 2015 udløber, og Kulturafdelingen og Slagelse Kulturråd har derfor udarbejdet et udkast til ny samarbejdsaftale gældende frem til udgangen af 2018. Udkastet er vedlagt som bilag.
I den nye samarbejdsaftale er følgende punkter tilføjet:
- Slagelse Kulturråd bidrager i samarbejde med Slagelse Kommune til at sætte kulturen til debat.
- Kulturafdelingen gør opmærksom på Slagelse Kulturråds arbejde over for borgere og foreninger i relevante sammenhænge.
- Slagelse Kulturråd modtager årligt 25.000 kr. i tilskud til at sætte særligt fokus på de frivilliges indsats i kulturlivet. Det kan f.eks. være gennem prisuddeling til f.eks. ”årets frivillig” eller kurser og inspirationsarrangementer for frivillige.
Udover disse punkter er udkastet til ny samarbejdsaftale identisk med den eksisterende samarbejdsaftale.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. Vælge at godkende udkastet til ny samarbejdsaftale.
b. Vælge at forkaste udkastet til ny samarbejdsaftale og bede Kulturafdelingen og Slagelse Kulturråd udforme et nyt udkast til samarbejdsaftale.
c. Vælge at der ikke skal udarbejdes en ny samarbejdsaftale med Slagelse Kulturråd.
Vurdering
Det er Center for Kultur, Fritid og Borgerservices vurdering, at det nye forslag til en samarbejdsaftale mellem Slagelse Kulturråd og Kulturafdelingen opstiller gode rammer for samarbejdet frem til udgangen af 2018.
Samarbejdet med Slagelse Kulturråd understøtter samtidig tematikken Frivilligt engagement i kulturstrategien, da det medvirker til løbende dialog mellem Kulturafdelingen og den frivillige del af kommunens kulturliv. De yderligere 25.000 kr., som det foreslås, at kulturrådet fremadrettet kan modtage til at sætte særligt fokus på de frivilliges indsats i kulturlivet, vil også medvirke til at understøtte tematikken Frivilligt engagement.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Beløbet finansieres af midler til udvikling på kulturområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender samarbejdsaftalen mellem Kulturafdelingen og Slagelse Kulturråd.
2.    at der afsættes ekstra 25.000 kr., til at Slagelse Kulturråd sætter særligt fokus på de frivilliges indsats i kulturlivet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.

18. Emner til pressen (B)

18.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-672297                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Drøftet.

19. Udmøntning af rammereduktioner vedr. budget 2017 (D)

19.   Udmøntning af rammereduktioner vedr. budget 2017 (D)

Sagsnr.: 330-2017-39438               Dok.nr.: 330-2017-363400                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Fagudvalget drøfter og anbefaler udmøntning af rammereduktioner til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Slagelse Kommunes økonomi er under pres. Bl.a. er driftsudgifterne for høje set i forhold til indtægterne, og dermed er der et betydeligt pres på likviditeten. Det er derfor vigtigt, at der iværksættes tiltag, således at der ikke sker yderligere forværring af økonomien, og der skabes balance i økonomien.
Byrådet har derfor besluttet, at der skal iværksættes en række tiltag for at bringe økonomien i balance, og i første omgang skal følgende besparelser effektueres:
· Inden sommerferien gennemføres en rammereduktion på 1 pct. af de servicerammebelagte udgifter i 2017, undtaget er de borgernære områder Handicap og Psykiatri, Sundhed og Senior samt Uddannelsesområdet. Endvidere undtages administrationsbesparelser på centrene på de tre områder også for 1% besparelser.

Servicerammen for resten af udvalgene er ca. 900 mio. kr., og den forventede effekt er således ca. 9 mio. kr. i resten af 2017.
På Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets område udgør det korrigerede budget 101.800.000 kr., og rammereduktionen på 1 % udgør således 1.018.000 kr.

· En række centrale forventede mindreforbrug i 2017 lægges i kassen. Ca. 10 mio.kr.
Derudover er partierne i Byrådet enige om, at ovenstående foreslåede besparelser ikke er tilstrækkelige til at bringe balance i økonomien, og at der er brug for en række yderligere tiltag.
Retligt grundlag
Jf. styrelseslovens §40 stk. 2 er bevillingsmyndigheden hos kommunalbestyrelsen. Foranstaltninger, der vil medføre indtægter eller udgifter, som ikke er bevilget i forbindelse med vedtagelsen af årsbudgettet, må ikke iværksættes, før kommunalbestyrelsen har meddelt den fornødne bevilling.
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Handlemuligheder
Udvalget skal drøfte og anbefale udmøntning af rammereduktionen til Økonomiudvalg og Byråd.
Herudover skal udvalget forholde sig til, hvordan Slagelse Kulturråd, Slagelse Idrætsråd og Folkeoplysningsudvalget kan involveres i processen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af det vedhæftede bilag.
Jf. MED-aftalen vil der, efter aftale mellem formand og næstformand, blive afholdt møde i berørte SektorMED forud for fagudvalgets behandling, således at MED-udvalgene har mulighed for at komme med bemærkninger forud for den politiske behandling. Eventuelle bemærkninger fra MED-udvalgene vil blive eftersendt til udvalget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udmøntning af rammereduktioner på 1 % inden for udvalgets berørte områder drøftes og anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler følgende rammereduktioner på 1% til Økonomiudvalget og Byrådet:
Uforbrugte lønmidler til stadsarkivar: 300.000 kroner
Uforbrugte midler i Turismepuljen: 150.000 kroner
Forventet mindreforbrug på medlemstilskud: 60.000 kroner
Reduktion i tilskud til leder- og instruktøruddannelse: 154.000 kroner
Uforbrugte midler til kommunikation på kultur: 154.000 kroner
Ikke disponerede overførte midler: 200.000 kroner
20. Lukket: Ny Trelleborg - ændret fondsstrategi (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.