11. Godkendelse af reklametakst-ændring (B)
11. Godkendelse af reklametakst-ændring (B)
Sagsnr.: 330-2016-79349 Dok.nr.: 330-2017-324439 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om det i tråd med de af KFT-udvalget
vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater vil godkende en
ændring i nøglen for fordeling af indtægter ved foreningers reklamesalg på
kommunale idrætsfaciliteter (reklametaksten).
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på mødet den 9/1
2017 vedtaget nye retningslinjer for udleje af idrætsfaciliteter samt reklamer
og sponsorater på disse.
Baggrunden for de nye retningslinjer er bl.a., at de
tidligere retningslinjer havde vist sig forældede og utilstrækkelige i flere
konkrete sager i efteråret. Det var fx meget begrænset, hvad der stod om
muligheder og rammer for reklamesalg på idrætsfaciliteter.
De nye retningslinjer betyder
bl.a., at flere foreninger/brugere end tidligere kan få lov til at opstille/sælge
reklamer på kommunale idrætsfaciliteter. I de gamle retningslinjer var det
reelt kun bestemte klubber på specifikke anlæg, der havde denne mulighed.
Derudover er der foretaget en
mindre ændring, hvad angår nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger
mv. efter forudgående tilladelse sælger/opstiller reklamer på kommunale
idrætsfaciliteter, således at kommunen nu har ret til 15 % af bruttoindtægten
fra reklamesalget (mod 10 % i dag).
En del af kommunens andel af indtægterne vil dog gå til vedligehold/udvikling
af kommunens idrætsfaciliteter og kommer dermed alle foreninger og øvrige
brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen.
Ovennævnte fordelingsnøgle
gælder dog i overensstemmelse med lovgivningen kun, når der er tale om
foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte efter Folkeoplysningsloven,
kommunalfuldmagten mv.
Når der er tale om kommercielle
aktører, professionelle klubber mv. gælder der andre regler, hvilket er
beskrevet nærmere i de vedtagne retningslinjer.
Retligt
grundlag
Byrådet har kompetencen til at vedtage takstændringer jf.
kompetenceplanen og kommunalfuldmagten.
Både kommunalfuldmagten og Reklameloven giver adgang til, at
kommunen kan sælge reklamepladser, navnerettigheder mv. på idrætsfaciliteter
til markedspris.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a) Godkende den
beskrevne ændring i reklametaksten.
b) Afvise at
godkende den beskrevne ændring i reklametaksten. Det vil betyde, at de nyligt
vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater igen skal
revideres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ændringen i nøglen for
fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger
reklamer på idrætsfaciliteter, er rimelig med tanke på, at der er tale om
kommunalt ejede faciliteter, og at en del af kommunens andel af indtægterne vil
blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne og dermed kommer alle
foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en
forening/bruger af hallen/anlægget.
Administrationen anbefaler
derfor, at Byrådet i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for
udleje, reklamer og sponsorater godkender den beskrevne ændring i
reklametaksten, og at denne ændring træder i kraft med umiddelbar virkning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. Byrådet godkender
ændringen i reklametaksten, og at denne træder i kraft med umiddelbar
virkning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 23. januar 2017:
Fraværende:
Troels Christensen (I)
Sagen sendes tilbage til fagudvalget med henblik på en
nærmere drøftelse af de økonomiske konsekvenser for foreningerne.
Administrationens
bemærkninger
Administrationen har undersøgt,
hvad der er blevet opkrævet af foreninger for reklamer (væg-, gulv- og
bandereklamer) i de senere år. Tallet i parentes er, hvis reklametaksten havde
været 15 % i stedet for de nuværende 10 %.
Daværende Haller Vest
(Storebæltshallen, håndbold):
2012: 10.800 kr. (16.200 kr.)
2013: 10.000 kr. (15.000 kr.)
2014: 8.000 kr. (12.000
kr.)
I alt: 28.800 kr. (43.200 kr.)
Vemmelevhallen (VSG&I)
2014/2015: 2.330 kr. (3.495 kr.)
Der var ikke reklamer i hallerne i
daværende Haller Øst. Administrationen har ikke fundet opkrævninger for
reklamer på stadions.
Administrationen vil i den
kommende tid sende opkrævninger ud for reklameaftaler omhandlende 2016 samt
kortlægge området, således at der skabes overblik over alle eksisterende
reklameaftaler på kommunens faciliteter og aftalernes længde, indhold og
prisniveau, samt at reklamer tages ned, hvis aftalen er udløbet, således at
andre kan sælge reklamepladsen.
På baggrund af ovenstående
vurderer administrationen fortsat, at det vil være rimeligt at ændre taksten
for reklamer (væg-, gulv- bandereklamer o.l.) fra
10 til 15 %. Langt de fleste reklameaftaler (både nuværende og evt. fremtidige)
vurderes ikke at have et økonomisk niveau, der gør, at ændringen vil få store
økonomiske konsekvenser for den reklametegnende forening. Derudover vurderer
administrationen, at der fortsat vil være tale om en meget favorabel ordning
for foreningerne (kan beholde 85 % af indtægterne fra reklamesalg på kommunens
ejendom/anlæg). Ikke alle kommuner tilbyder samme favorable vilkår.
En del af kommunens andel af indtægterne vil som nævnt
ovenfor blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne til gavn for alle
brugere. Og administrationen finder det rimeligt, at en større del af
indtægterne fra reklamesalg kommer foreningslivet som helhed til gode, da der
normalt er tale om faste reklamer, som også er opsat, når andre end den
reklametegnende forening har aktiviteter i den pågældende facilitet. Det er
således normalt ikke kun den reklametegnende forenings medlemmer/tilskuere, der
eksponeres for reklamerne, og det må antages at påvirke prisen på reklamen (og
dermed indtægten) i opadgående retning.
Endelig er det værd at bemærke, at den nuværende takst ikke
er blevet ændret i mange år og således har været den samme uanset ændringer i
budgettet for fritidsområdet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og
Byrådet, at ændringen i reklametaksten godkendes og træder i kraft med
umiddelbar virkning.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:
Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Udvalget ønsker at få udarbejdet et oplæg, hvor konsekvenser
ved ingen opkrævning af reklametakst bliver beskrevet.
Administrationens
bemærkninger
Såfremt det besluttes, at der ikke
skal opkræves reklametakst, vil det betyde, at kommunen mister indtægter.
Vurderingen af størrelsen heraf er behæftet med usikkerhed, da administrationen
endnu ikke har det fulde overblik over alle eksisterende reklameaftaler på
kommunale idrætsfaciliteter, ligesom der kan komme nye aftaler til.
Det kan nævnes, at SBI forventer
at sælge reklamer på stadion og øvrige baner for 200.000-250.000 kr. i år. Mens
Korsør Tårnborg Håndboldklub forventer reklameindtægter for ca. 35.000 kr. Med
tanke på at der også er andre idrætsfaciliteter i kommunen, hvor foreninger har
opstillet reklamer, men hvor indtægten pt. er ukendt, samt at der kan komme nye
aftaler til, så vurderes det, at kommunen vil miste minimum 50.000 kr. om året
i indtægter, hvis taksten afskaffes.
Hvad angår
administrationsomkostninger, så vil administrationen stadig skulle behandle nye
ansøgninger om opstilling af reklamer, herunder kontrollere om både nye og
eksisterende aftaler overholder retningslinjer og gældende lovgivning.
Administrationen vil også skulle fordele reklameflader, hvis der er flere, som
ønsker at opstille reklamer på samme facilitet. Disse opgaver forsvinder ikke,
selv om taksten afskaffes, og det forekommer sandsynligt, at der vil komme
flere ansøgninger end hidtil, hvis det bliver helt gratis at opstille reklamer.
Dog vil administrationen ikke længere skulle udsende opkrævninger og evt.
rykkere til foreninger.
En afskaffelse af reklametaksten
vurderes primært at komme de relativt få reklametegnende foreninger til gode,
da de dermed vil kunne beholde hele den opnåede indtægt fra opstillede reklamer
på kommunens faciliteter uden at skulle aflevere en mindre del af indtægten til
kommunen og dermed foreningslivet som helhed. Andre brugere af faciliteten (som
også eksponeres for reklamerne) vil dermed heller ikke få gavn af de opnåede
indtægter. Omvendt kan en afskaffelse dog også tilskynde flere foreninger til
at gøre brug af muligheden for at skaffe sig indtægter fra reklamer osv.
Administrationen anbefaler, at
reklametaksten forbliver på de nuværende 10 %, som også var den takst, som
Byrådet vedtog i efteråret 2016. 10 % vurderes som et rimeligt niveau med tanke
på, at der er tale om kommunale faciliteter, som normalt også anvendes af andre
end den reklametegnende forening. Det vurderes ikke, at en reklametakst på 10 %
vil afskrække foreninger fra at indgå reklameaftaler.
Administrationen foreslår dog, at
hovedparten af indtægterne fra reklamesalget anvendes til renovering/udvikling
af idrætsfaciliteterne til gavn for alle brugere/foreninger.
Der gøres opmærksom på, at sagen udelukkende vedrører
taksten for opstilling af bandereklamer og lignende på kommunale
idrætsfaciliteter og således ikke salg af navnesponsorater/stadionnavn. En evt.
afskaffelse af reklametaksten vil skulle godkendes af Byrådet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
2. at Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at reklametaksten skal forblive på 10 %.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:
ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget fastholder
reklametaksten på 10 % i 2017, men udvalget vil viderebringe ønske om en
afskaffelse af reklametaksten til budgetforhandlingerne for 2018, da udvalget
vurderer, at de administrative omkostninger overstiger den mulige indtjening.