Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 2. oktober 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-672224                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-672235                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Formanden orienterede om, at brugerbestyrelsen i Kulturhuset har fået tilsagn om ekstern finansiering til elevator i Kulturhuset. Formanden har deltaget i Storebæltskorets jubilæumsarrangement søndag den 1. oktober 2017.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-672257                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål*
2.458.605
2.323.049
135.556
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
673.458
665.769
7.688,81
Markedsføringspuljen
1.011.269
1.010.000
1.269
 
Puljen til selvorganiserede
152.754
45.223
107.531
Gadeidrætspuljen
75.000
29.156
45.844
Udviklingspuljen (FOU)
104.165
50.125
54.040
TURISME:
 
 
 
Pulje til Korsør Fæstning
400.000
130.000
270.000
Turismepulje
1.214.000
958.000
256.000
*Inkl. ikke-forbrugte midler fra 2016
Kulturområdet:
Status på Antvorskov Ruin – Augmented Reality Projekt
Projektet følger tidsplanen. Museum Vestsjælland har indledt samarbejde med tilbudsgiverne, og man har afholdt møder med partneren for at afklare forventninger, fastlægge frister og udarbejde kontrakt.
I august har museet også indledt et samarbejde med en 6. klasse på Antvorskov Skole i Slagelse og deres klasselærer. Skolesamarbejdet betyder, at eleverne vil være med i udviklingen af appen og blandt andet fungere som fokusgruppe.
September og oktober vil jf. projektets tidsplan blive brugt på afholdelse af workshops med partneren og arbejdet med at fastlægge og integrere de overordnede indholdsmæssige rammer og den basale brugerinteraktion i den digitale udvikling af appen.
Spil Dansk – uge 44
Slagelse Kommune deltager igen i år i Spil Dansk. Aktiviteterne foregår i uge 44 (30. oktober til 5. november).
Styregruppen for kommunens aktiviteter består af repræsentanter fra Kulturafdelingen, Center for Skole, Slagelse Musikhus, Korsør Kulturhus, Slagelse Musikskole, Slagelse Bibliotekerne og UngSlagelse.
Styregruppen har i år ønsket at udvide målgruppen for aktiviteterne i ugens løb med flere åbne arrangementer for borgere i alle aldre. Som alternativ til Spil Dansk-pakken, der har fokus på børn og unge, har styregruppen valgt at fokusere på aktiviteter i byrummet med ”pop-up” musikindslag i Slagelse, Korsør og Skælskør, i forretninger m.m. Derudover afvikles koncerter på flere af kommunens kulturinstitutioner i lighed med tidligere år.
Aktiviteterne kan følges via Facebook samt kalender på hjemmesiden spildansk.dk
Art 4
Kunstnergruppen ART4 har afleveret i alt 154 tilbagemeldinger fra deres udstilling og arrangementer i Det Røde Tårn. Besøgende er blevet bedt om at give deres bud på, om der bliver gjort nok for at fremme kulturen i Slagelse, hvad der kan gøres bedre, og om en øget indsats på kulturområdet vil gavne turismen i Slagelse.
Administrationen har gennemgået tilbagemeldingerne, og svarene er overvejende positive og giver udtryk for, at der bliver gjort meget for kulturen i Slagelse. I forhold til forbedringer af indsatsen mener 30, at man skal styrke indsatsen for unge, og 54 at kunsten skal være mere til stede i det offentlige rum – herunder i butikkerne. Disse to udsagn stemmer godt overnes med kulturstrategien for Slagelse Kommune, og en øget indsats på områderne er derfor allerede igangsat.
Derudover ønsker flere en større synliggørelse af, hvornår kulturarrangementer finder sted i kommunen. Der hersker stor enighed om, at kulturen er vigtig for turismen i kommunen.
Åbning af teknotek på biblioteket
I forbindelse med Sundhedsugen i uge 41 åbner der et teknotek på biblioteket. Et teknotek giver borgerne mulighed for både at se og ikke mindst afprøve forskellige velfærdsteknologiske hjælpemidler som lågåbnere, ergonomisk bestik, læselup, strømpepåtagere og robotstøvsugere. Dermed kan borgerne via et lån på biblioteket finde ud af, om det er hjælpemidler som de kan få gavn af i deres hverdag, og som de dermed skal anskaffe sig permanent. Teknoteket er et samarbejde med Center for Sundhed og Ældre og vil være at finde i Slagelse og Korsør. Biblioteket lægger plads og system til udlånet, men har derudover ikke bidraget til finansiering af det.
Fritidsområdet:
Slagelse Talent & Elite afholder nationalt ”Fysisk Træner seminar”
I samarbejde med Team Danmark afholder Slagelse Talent & Elite fredag den 20. oktober 2017 et seminar for fagpersonerne inden for fysisk træning i Elitekommunerne. Seminaret har længe været efterspurgt, og både de andre kommuner og Team Danmark har taget rigtig godt imod idéen. Seminaret skal være begyndelsen på øget sparring og videndeling Elitekommunerne imellem.
Seminaret er med til at cementere Slagelse Kommune som en af de mest innovative og ambitiøse Elitekommuner i landet. 
Slagelse Svømmeklub som klassificeret Talentudviklingsmiljø
Den 28. september underskrev Dansk Svømmeunion ved sportschef Lars Bach, formanden for Slagelse Svømmeklub og borgmesteren en samarbejdsaftale, som bekræfter Slagelse som et egnet talentudviklingsmiljø for svømning. Slagelse Svømmeklub har et stærkt koncept og videreudvikler det fortsat med opbakning fra Dansk Svømmeunion. Samarbejdet er en videreudvikling af Team Danmark-samarbejdet og markerer ligeledes Slagelse Kommunes 1 årsdag som Team Danmark Elitekommune.
Velkomstarrangement for studerende
Den 6. september 2017 blev der afholdt velkomstarrangementet ”Study Start Slagelse” på Nytorv i Slagelse for de studerende. De studerende blev budt velkommen af borgmester Stén Knuth, musikunderholdning og flere af kommunens foreninger. AK Atlas, VK Vestsjælland og Slagelse Basketball Klub, som alle har tilbud til studerende, var repræsenteret. Foreningerne oplevede, at de fik vist deres fritidstilbud frem til mange studerende.
Idrætsweekenden er nu programsat
Idrætsweekenden, der er et led i Sundhedsuge 41, har nu fået fastlagt programmet. Der vil være åbne haller i Slagelse, Skælskør og Vemmelev, hvor der er mulighed for at afprøve idrætterne Selvforsvar, fodbold, badminton, klatring, petanque, krolf og tæppecurling. Programmet kan ses på https://sundhedsuge.slagelse.dk
Kurser for foreninger
I efteråret og vinteren 2017 udbydes der en række kurser som led i kommunens ambitiøse idrætspolitik, der har stort fokus på netop foreningsudvikling. Der kommer bl.a. kurser i kommunikation og sociale medier, førstehjælp samt tiltrækning/fastholdelse af medlemmer. Kurserne vil bl.a. blive afviklet i samarbejde med idrætsorganisationerne.
Markedsføringspuljen
Der er ansøgningsfrist den 1. december for aftaler for året 2018 eller sæsonen 2018/2019. På udvalgsmødet i januar bliver de samlede ansøgninger præsenteret for udvalget mhp. fordeling.
Diverse
Streetmoves Slagelse og Slagelse Talent & Elite deltog i september i Study Start Slagelse og i SUK festivalen ved uddannelsesfirkanten. Billeder af Streetmoves’ stand til SUK Festivalen er vedlagt som bilag.
Præsentation af ”Idræt og bevægelse i skolen” for forskere, lærere og lektorer fra Holland
Tirsdag den 19. september havde Ny Tribune på Slagelse Stadion besøg af en hollandsk gruppe, som har været på en studietur i Danmark med fokus på idræt og bevægelse i undervisningen, og hvordan man aktivt bidrager til at give børn gode forudsætninger for et sundt og aktivt liv. De besøgte Slagelse for bl.a. at høre om Åben Skole Partnerskabsaftaler mellem skoler og foreninger samt om de gode erfaringer fra Nymarkskolen i forhold til at være idrætsskole. Det var en spændende aften med flere gode spørgsmål og feedback fra de hollandske gæster.
Ugentlig gadeidræt i Godsbanebygningen
Streetmoves holder åbent i Godsbanebygningen hver tirsdag fra kl. 17-19, hvor der i hele september måned har været mellem 15-35 børn, unge og voksne pr. gang. De besøgende viser stor interesse for gadeidrætsaktiviteter samt for faciliteten og glæder sig til, at gadeidrætten udvikler sig yderligere i Slagelse. To billeder fra de åbne ”street sessions” er vedlagt som bilag.
Åben Skole Netværksmøde mellem foreninger og skoler
Den 7. september blev der afholdt netværksmøde for idrætsforeninger og skoler, der enten indgår i eller har ønske om at indgå i Åben Skole Partnerskaber. På mødet blev samarbejdet mellem foreninger og skoler drøftet, og yderligere var der fokus på, hvordan samarbejdet om undervisningsforløbene kan styrkes og kvalificeres yderligere. Både skoler og foreninger bød ind med mange gode idéer og pointer, som kan bidrage til at styrke arbejdet med partnerskaber i fremtiden. Volleyklubben Vestsjælland holdt et inspirationsoplæg om deres arbejde som partnerskabsforening, hvilket skabte grobund for flere gode spørgsmål og idéer fra de øvrige idrætsforeninger og skoler. Et billede fra netværksmødet er vedlagt som bilag.
Turismeområdet:
Tværkommunalt samarbejde
Kulturafdelingen har deltaget i to indledende møder om et tværkommunalt kulturturismesamarbejde med Sorø og Kalundborg Kommuner. Møderne har vist, at der findes solid grobund for at udvikle tre indsatser på områderne middelalder, litteratur og natur.
For at komme nærmere konkrete tiltag og events er der nedsat arbejdsgrupper med repræsentanter fra de enkelte kommuner samt relevante fagpersoner.
Udviklingsområde: Stillinge Strand
Som led i projekt Kyst- og Naturturisme er Stillinge Strand blevet udpeget til at være et potentielt udviklingsområde ift. at imødekomme en stigende turisme. Den 9. oktober afholdes en indledende workshop for lokale aktører omkring et fremtidigt projekt.
Klap en fisk:
Tiltaget, der er startet op som led i projekt Kyst- og Naturturisme, fortsætter i efterårsferien. Den 15. oktober afholdes Klap en fisk med Havbiolog Søren Larsen, Falck Sportsdykkerklub og Korsør Frømandsklub på Blå Flag stranden Færgehavnen Strand.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Centerchefen orienterede om Kunstskibet Bibianas tidlige afgang i Korsør i forhold til den aftalte aktivitet i sommers. Herunder at Bibiana ikke har fået udbetalt det fulde beløb, som oprindeligt skulle være finansieret af midlerne til fæstningsaktiviteter.

4. Evaluering af bykontorerne i Skælskør og Korsør (O)

4.     Evaluering af bykontorerne i Skælskør og Korsør (O)

Sagsnr.: 330-2017-61246               Dok.nr.: 330-2017-559460                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids-, og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På baggrund af beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. august 2016 er der udarbejdet en evaluering af bykontorerne i Korsør og Skælskør. Formålet med evalueringen har været at belyse, i hvilket omfang de kommunale tilskud, som er givet til bykontorerne, har skabt værdi i forhold til udviklingen af kultur, turisme og lokal organisering i de to byer.
Evalueringen har taget udgangspunkt i følgende:
· En belysning af bykontorernes aktiviteter. Hvordan fordeler aktiviteterne sig på en skala mellem driftsopgaver og udviklingsaktiviteter?
· En belysning af, hvordan de kommunale midler er anvendt set i forhold til øvrige midler givet til beslægtede områder
· En analyse af bykontorernes rolle i forhold til lokale samarbejder og koordineringen af disse
· En analyse af effekterne set i forhold til den kommunale indsats inden for kultur- og turismeudvikling
Evalueringen er beskrevet omkring emnerne udviklingspotentiale, netværk, videndeling, samarbejder, synlighed, branding og økonomi.
Beskrivelse af bykontorerne i Korsør og Skælskør
Korsør Bykontor har brugt meget tid på at skabe en organisering forankret i det lokale foreningsliv og har netop ansat en medarbejder, som skal arbejde 10 timer ugentligt i lokaler i Korsørs Bymidte. Under opstartsperioden har nogle af de lokale foreninger, som står bag initiativet, bidraget til organiseringen af flere større events i Korsør for at bane vejen for Bykontorets senere virke.
Da Korsør Bykontor endnu ikke fungerer på fuld kraft er evalueringen hovedsageligt baseret på erfaringer fra Skælskør Bykontor, som har fungeret siden 2014.
Skælskør Bykontor har kontor i Skælskør Bymidte med en medarbejder, der arbejder 30 timer ugentligt. I 2017 har Bykontoret udvidet sin kapacitet med en medarbejder, der arbejder 20 timer ugentligt.
Udviklingspotentiale
Ifølge VisitVestsjælland udgør bykontorerne generelt set et potentiale i forhold til turismeudviklingen. Især hvad angår det lokale værtskab, hvor bykontorerne kan servicere turister og besøgende, som er i området. Man håber derfor at etablere et tættere samarbejde med bykontorerne i fremtiden.
For Skælskør Bykontors vedkommende har det været med til at give lokale events et kvalitetsløft. Eksempelvis ved at samle lokale restauranter og caféer og opfordre dem til at øge udbuddet af mad- og drikkevarer, når der kommer mange gæster til byen. Eller ved at bidrage til at nye målgrupper kommer til byen, for eksempel i forbindelse med afholdelsen af Smagen af Skælskør. Endelig spiller Bykontoret en vigtig rolle i koordineringen af den årlige keramikfestival, som involverer kunstnere, frivillige samt lokale institutioner og virksomheder.
Bykontoret gør endvidere en stor indsats for at koordinere lokale aktiviteter og samarbejder og samle dem i større arrangementer, så de får et større volumen.
Netværk, videndeling og samarbejder
Blandt de lokale aktører er der stor tilfredshed med Skælskør Bykontor og dets arbejde for at skabe netværk og koordinere samarbejde. Bykontoret skaber rammer for det frivillige arbejde og påtager sig besværlige og tidskrævende logistiske opgaver, så de frivillige kan bruge deres tid på at løse opgaver, som de brænder for. Bykontoret spiller ligeledes en stor rolle i forhold til videndeling og sørger for, at viden bliver formidlet til relevante aktører. Samtidig følger Bykontoret op på de informationer, som det modtager, hvilket kommer besøgende og turister til gavn. Men det skaber også værdi for borgerne i lokalmiljøet, som bliver orienteret om lokale aktiviteter.
Synlighed og branding
Skælskør Bykontor er med til at skabe synlighed om aktiviteter i Skælskør og omegn gennem lokale hjemmesider og på sigt i kraft af en app, som er under udvikling. Man laver også fælles markedsføring, som eksempelvis den årlige Familiefestival.
Økonomi
Skælskør Bykontor er afhængig af økonomisk støtte fra kommunen. Der arbejdes ud fra en forretningsmodel, hvor lønnede medarbejdere løser serviceopgaver og yder bistand til lokale aktører. Selv om der genereres indtægt gennem lokale samarbejdsaftaler, salg af billetter, provisioner og honorarer, kan indtægterne ikke dække bykontorets omkostninger.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Evalueringen peger på, at bykontorerne i Skælskør og Korsør har forskellige set-ups og fungerer meget forskelligt i forhold til den kontekst, som de er en del af. Der er således ikke grundlag for at sammenligne de to bykontorer eller at udlede en model for, hvordan bykontorer kan fungere, eller hvilke opgaver de kan/skal varetage.
Skælskør Bykontor er med til at understøtte lokale netværk og lokale samarbejder og er i kraft af sin koordinering af aktiviteter og rammesætning for det frivillige arbejde med til at gøre det nemmere at yde en frivillig indsats til gavn for byen. Bykontoret er således med til at gøre det attraktivt at bo og virke i Skælskør-området, hvilket administrationen vurderer vil have en positiv indflydelse på turismeudviklingen og bosætningen i området omkring Skælskør. Samlet set bidrager Skælskør Bykontor sammen med andre lokale aktører til en fortælling om Skælskør som en levende by, og det er med til at understøtte byens identitet som en aktiv by båret af et stærkt fællesskab og med et rigt kunst- og kulturliv.
Det fremgår, at en del af Skælskør Bykontors indtægter kommer fra lokale aktører, der betaler bykontoret for at løse opgaver inden for kommunikation og markedsføring. Det vurderes imidlertid, at lokale aktører, som er kommunalt støttet, gerne må købe ydelser af bykontoret, så længe de ligger inden for det kommunale formål. 
Med udgangspunkt i Skælskør Bykontors indsats i forhold til turismeudviklingen anbefaler administrationen, at udvalget drøfter anvendelsen af turismemidlerne, når forudsætningerne for Budget 2018 er kendt. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Skælskør Bykontor:
År
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget,
I alt
2014-2015
165.000 kr.
165.000 kr.
330.000 kr.
2016
130.000 kr.
130.000 kr.
260.000 kr.
2017
130.000 kr.
130.000 kr.
260.000 kr.
Korsør Bykontor:
År
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget,
I alt
2016-2017
130.000 kr.
130.000 kr.
260.000 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Evalueringen af bykontorerne i Skælskør og Korsør behandles i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget på mødet den 2. oktober 2017.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
2.    at udvalget drøfter anvendelsen af turismemidlerne, når forudsætningerne for Budget 2018 er kendt.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Til efterretning.
Ad 2: Drøftet. Bykontorernes rolle skal ses i sammenhæng med de øvrige aktører på turismeområdet, herunder Visit Vestsjælland. Til sagen om anvendelse af turismemidler ønskes en oversigt over, hvad midlerne til Bykontorerne er anvendt til i 2017.

5. Gratis adgang for ledsagere til handicappede til kultur- og fritidsaktiviteter (B)

5.     Gratis adgang for ledsagere til handicappede til kultur- og fritidsaktiviteter (B)

Sagsnr.: 330-2017-64797               Dok.nr.: 330-2017-571859                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om foreninger m.fl., der modtager kommunalt tilskud til kultur- og fritidsaktiviteter, eller som afvikler disse i kommunens faciliteter, skal give gratis adgang for ledsagere til handicappede.
Baggrund
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har fået en henvendelse fra en borger omkring gratis adgang til kulturaktiviteter for ledsagere til handicappede, der har fået tildelt et ”ledsagerkort”.
Ledsagerkortet udstedes af Dansk Handicapforbund mod ansøgning med dokumentation for, at man har behov for ledsager.
Administrationen er på baggrund af borgerhenvendelsen blevet opmærksom på, at en stor del af kommunens kulturinstitutioner ikke giver gratis adgang til ledsagerne i modsætning til en stor del af landets øvrige kulturinstitutioner.
Erfaringer med gratis ledsagerkort
Man kan på Danske Handicaporganisationers hjemmeside læse om ledsagerkortet og se en liste over de steder, som har ledsagerkort-ordning: http://www.handicap.dk/om-dh/struktur/brugerservice/ledsagekort/kulturinstitutioner-med-ledsageordning/
Eneste sted fra Slagelse Kommune på listen er Korsør Biograf Teater.
På fritidsområdet giver fx Slagelse Svømmehallerne gratis adgang til ledsagere.
Korsør Biograf Teater oplyser, at ordningen fungerer godt, at brugerne er meget tilfredse, og at biografen oplever at have besøg af et publikum, der ellers ikke ville have mulighed for at deltage. Biografen oplyser, at der er et par gæster om måneden, der har ledsagerkort.
Biografen oplever, at denne imødekommenhed bliver taget godt imod af alle biografgængere.
Slagelse Svømmehallerne oplever tilsvarende ingen udfordringer med ordningen, og fritidsområdet har ikke oplevet udfordringer for brugere ved diverse aktiviteter i øvrigt.
Til orientering oplyser Center for Handicap og Psykiatri, at Kulturministeriet har indskærpet for sine institutioner, at de skal give mennesker med handicap en ledsagerrabat. Hvert enkelt sted definerer selv, hvordan de administrerer ordningen.
Prioritering i forhold til kommunens strategier på området
Kommunens kulturstrategi har fokus på at inddrage andre målgrupper og generationer, så flere kan og vil engagere sig i kulturlivet – dette støtter op om en prioritering af smidighed i forhold til lige adgang for alle.
Kommunens idrætspolitik har fokus på, at alle borgere kan have stor glæde af idrættens sundhedsmæssige og sociale fordele uanset et evt. handicaps karakter eller omfang.
I Slagelse Kommunes vision for Handicappolitikken hedder det under ”Fritid”: ”Alle har lige adgang til at deltage i kulturlivet, de rekreative tilbud, fritidsaktiviteter og idræt og til at udvikle og udnytte den enkeltes potentiale”.
Forslaget er vendt med Handicaprådets formand, der udtrykker stor tilfredshed med og anerkendelse af forslaget, som vil gøre en forskel for de borgere, som er afhængige af at have en ledsager med for at kunne benytte kulturtilbuddene. Rådet ser frem til at følge sagen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper er underlagt principperne for god forvaltning og lighedsprincippet, der indebærer, at kommunens borgere har krav på at være ligestillede over for kommunens foranstaltninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan beslutte
a) At aktiviteter, der afvikles med kommunalt tilskud eller i kommunens faciliteter, skal tilbyde gratis adgang for ledsagere til handicappede, der har fået bevilget et ledsagerkort. Dette vil sikre en smidighed i forhold til lige adgang for alle samt opfylde målene i kommunens strategier omkring øget engagement samt udvikling af den enkeltes potentiale.
b) At det fortsat er op til den enkelte aktør at beslutte, om man ønsker at tilbyde gratis adgang for ledsagere til handicappede, der har fået bevilget et ledsagerkort. Hermed fokuseres der ikke på lige adgang for alle, og målene i kommunens strategier om at udvikle den enkeltes potentiale fremmes ikke.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at kommunens tilbud om kultur- og fritidsaktiviteter bør være tilgængelige for alle i videst muligt omfang.
Tidligere er en stor del af kommunens bygninger og faciliteter gennemgået af Center for Handicap og Psykiatri, og adgangsforhold for handicappede er beskrevet - bl.a. i appen Tilgængelighed Slagelse, så besøg kan forberedes bedst muligt i forhold til parkering, adgang og deltagelse.
Ved ombygninger og renovering af kommunens bygninger tages der højde for (forbedret) adgang for handicappede, senest ved renovering af Korsør Fæstning og ved ombygning af fx Slagelse Teater.
Centrene vurderer, at handicappede, der får tildelt ledsagerkort, udgør en lille gruppe borgere med udfordringer, der vanskeliggør deltagelse uden ledsager ved diverse aktiviteter, samt giver den handicappede en ekstra udgift i forhold til deltagelse. Den handicappede afholder selv udgiften til egen billet.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler derfor, at udvalget beslutter, at aktiviteter, der afvikles med kommunalt tilskud eller i kommunens faciliteter, skal tilbyde gratis adgang for ledsagere til handicappede, der har fået bevilget et ledsagerkort. Ordningen omfatter både kultur- og fritidsaktiviteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at gratis adgang for ledsagere til borgere med ledsagerkort vil øge muligheden for, disse borgere deltager i diverse aktiviteter. Centret vurderer endvidere, at foreninger og institutioner vil opleve en øget deltagelse, der modsvarer udgifter til gratis adgang for ledsageren.
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Handicap og Psykiatri har været inddraget i udarbejdelsen af sagen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at aktiviteter, der afvikles med kommunalt tilskud eller i kommunens faciliteter skal tilbyde gratis adgang for ledsagere til handicappede, der har fået bevilget et ledsagerkort.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker en høring hos berørte foreninger og kulturinstitutioner samt et estimat af de økonomiske konsekvenser, inden der træffes en endelig beslutning.

6. Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

6.     Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2017-34489               Dok.nr.: 330-2017-596615                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på i alt 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Baggrund
Korsør Kulturhus har i en årrække arbejdet på at muliggøre etablering af elevator i Kulturhuset, således at samtlige etager kan anvendes optimalt.
Kulturhuset har modtaget en donation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens Tilgængelighedspulje. Denne donation bortfalder den 16. april 2018, hvis projektet ikke er afsluttet.
Derudover har Kulturhuset søgt ekstern finansiering og har fået tilsagn fra fonde på denne finansiering, så det samlede projekt dermed er fuldt finansieret.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i maj 2016 og i juni 2017 bevilget knap halvdelen af finansieringen til etablering af elevator.
Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget har hver bevilget et mindre beløb på udvalgenes møde i juni 2017.
Hertil kommer et bidrag fra Center for Kommunale Ejendomme fra driftsmidler. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal godkende, at midlerne overføres til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets budget som anlægsmidler.
Beløbene fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet bevilge rådighedsbeløb og godkende anlægsbevillinger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan
a) Anbefale over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus
b) Afvise, at der gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus. Et afslag vil betyde, at medfinansieringen fra Tilgængelighedspuljen bortfalder, og at finansieringen af projektet ikke er til stede.
c) Anbefale en anden finansiering af anlægsmidlerne over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus, så faciliteterne i huset kan anvendes optimalt til fordel for brugere og medarbejdere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieringen af projektet udgøres af en kombination af midler fra disse politikområder:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, udgift
5.01
1.531
 
 
 
Anlæg, indtægt
5.01
-599
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
KFT, overførte midler
5.01
-500
 
 
 
KFT, bevilling juni 17
5.01
-190
 
 
 
SS, bevilling juni 17, Folkesundhed
7.02
-30
 
 
 
HP, bevilling juni 17
4.01
-30
 
 
 
Kommunale Ejendomme, driftsmidler
6.03
-182
 
 
 
Der forventes afledt drift til servicering af elevatoren.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samtidig.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Udvalgene over for Byrådet anbefaler, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
2.    at Anlægsbevillingen finansieres af midler fra de tre udvalg, af driftsmidler fra Center for Kommunale Ejendomme samt eksterne midler.
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.

7. Aktivitetstilskud 2017: Metal i Byen - Mini-festival efterår (B)

7.     Aktivitetstilskud 2017: Metal i Byen - Mini-festival efterår (B)

Sagsnr.: 330-2017-61558               Dok.nr.: 330-2017-593518                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Musikforeningen Metal i Byen ansøger om aktivitetstilskud på 25.000 kr. til en en-dags mini-festival d. 13. oktober 2017.
Foreningen har allerede modtaget 25.000 kr. i aktivitetstilskud for 2017 til en lignende mini-festival i foråret. Ansøgningen blev administrativt behandlet i marts 2017. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal derfor beslutte, om der skal gives yderligere tilskud, da det samlede tilskud evt. vil overstige 25.000 kr., hvilket er beløbsgrænsen for administrativ behandling af ansøgninger.
Baggrund
Foreningen Metal i Byen vil gerne skabe flere live-musikoplevelser i Slagelse Kommune. Ambitionen er at afholde to årlige en-dags mini-festivaler samt en række mindre koncerter i løbet af året, måske med større udendørs festivaler i fremtiden.
Festivalen, som foreningen søger støtte til, har fokus på dansk undergrundsmusik inden for metal-genren. Dette kombineres med et større udenlandsk navn for herigennem at tiltrække et større publikum. Der vil være 6 koncerter, og foreningen forventer ca. 350 tilskuere.
Festivalen afholdes i KulturGodset, og der er søgt om 12.500 kr. i tilskud fra Bylivspuljen.
Foreningen afholdte i foråret en lignende mini-festival med ca. 250 besøgende, som de modtog 25.000 kr. i tilskud til fra Puljen til kulturelle formål og 12.500 kr. fra kommunens Bylivspulje.
Foreningen arbejder på at blive selvfinansierende, men søger om tilskuddet til at køre en ny stærk musik-tradition i gang.
Budget for Foreningen Metal i Byen - Mini-festival efterår 2017
Udgifter:
· Husleje
-
2.500
· Scene, mixerpult, lys
-
30.000
· Forplejning
· Indkøb af øl og vand
· Honorar til musikere
· Toiletter
· Personale
· Forsikring
· Diverse
-
-
-
-
-
-
-
5.500
10.000
10.000
2.000
4.000
6.000
15.000
Udgifter i alt
kr.
85.000
Indtægter:
· Tilskud fra Bylivspuljen – Slagelse Kommune
-
12.500
· Tilskud fra Puljen til kulturelle formål
· Salg af øl og vand
· Kontingenter
· Billetindtægter
-
-
-
25.000
15.000
     5.000
20.000
Indtægter i alt
kr.
77.500
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) bevilge de ansøgte 25.000 kr. i aktivitetstilskud for 2017
b) bevilge et beløb af en anden størrelse
c) give afslag på ansøgningen
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at festivalen er et nyt tilbud til borgerne i Slagelse Kommune, der henvender sig til et særligt segment, som der ikke normalt er specielt fokus på i kommunen. Arrangementet lever dermed op til princippet om nytænkning i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål. Det vurderes derudover, at aktiviteten vil kunne trække gæster til kommunen og understøtter dermed kommunens turismepolitik. Aktiviteten er samtidig, da den afholdes i KulturGodset, medvirkende til at understøtte udviklingen af campus-området og dermed Slagelse som en studieby.
I vurderingen er der derudover lagt vægt på, at støtten gives til at kickstarte en ny aktivitet, og at aktiviteten gerne fremadrettet skal være selvfinansierende via kontingenter, billetindtægter, sponsorater og indtjening under festivalen. Centret vi have fokus på dette punkt i den videre dialog med foreningen om støtte i 2018.
Tilskuddet øremærkes leje af mixerpult, scene, lys og toilet, da det er en væsentlig forudsætning for afholdelse af aktiviteten, og da disse elementer er i overensstemmelse med retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger 25.000 kr. i tilskud fra Puljen til kulturelle formål til Metal i Byens mini-festival i efteråret 2017.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

8. Korsør Fæstning: Evaluering af sommerens aktiviteter (O)

8.     Korsør Fæstning: Evaluering af sommerens aktiviteter (O)

Sagsnr.: 330-2016-83846               Dok.nr.: 330-2017-568053                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (KFT) orienteres om sommerens aktiviteter på Korsør Fæstning.
Baggrund
KFT har på sit møde i november 2016 afsat 400.000 kr. til aktiviteter på fæstningen i Korsør. Det blev besluttet, at puljen skulle være til disposition i 2017 efter først-til-mølle-princippet.
På udvalgsmødet d. 6. feb. 2017 bad KFT forvaltningen om at gå i dialog med aktørerne på fæstningsområdet om et sommerprogram med udvalgte datoer, hvor aktørerne bød ind med aktiviteter. Aktiviteterne skal kunne udvikles over tid og skal være funderet i områdets historiske kontekst.
De samlede udgifter for sommerens aktiviteter beløber sig til 145.000 kr. (for fuld beskrivelse af aktiviteterne se bilag).
Administrationen har via et spørgeskema bedt foreningerne på fæstningen om at give deres udlægning af, hvordan sommerens aktiviteter er forløbet.
I udgangspunktet mener foreningerne, at aktiviteterne er forløbet godt, dels grundet kendskabet til hinanden med den deraf følgende synergi og ambassadøreffekt, og dels har man generelt oplevet flere besøgende på området og en god mediedækning i de lokale medier.
Aktørerne på fæstningen synes, det har været sjovt at være med, men det har trukket store veksler på frivilligheden. Derfor er det et stort ønske, at planlægningen af de evt. næste års aktiviteter kan påbegyndes snarest muligt. Foreningen udtrykker ønske om, at div. aktiviteter kan videreudvikles på en måde, som i højere grad knytter den maritime kultur til fæstningen og inddrager foreningerne på tværs.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Tage administrationens orientering til efterretning
b) Bede administrationen komme med et nyt oplæg til anvendelse af fæstningsmidlerne, såfremt disse overføres til 2018
Vurdering
Administrationen vurderer, at sommerens aktiviteter har medvirket positivt til at binde foreningerne på fæstningen sammen. Korsør Kulturhus’ rolle som koordinator har været vigtig for gennemførslen af aktiviteterne, da aktiviteterne har trukket store veksler på foreningerne.
Såfremt der kan overføres midler til aktiviteter på fæstningen i 2018, kan det overvejes, hvorvidt disse aktiviteter i højere grad skal tænkes sammen med Maritime Kulturdage, eller at der arbejdes på en stor kulturevent, som formidler fæstningens historie, og hvor foreningerne kan koble sig på med specifikke aktiviteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservise indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker et rammeoplæg, der overordnet beskriver, hvordan de kulturelle aktiviteter generelt kan løftes i Korsør ift. kulturstrategien. Rammeoplægget overgives til et nyt udvalg.

9. Ansøgning fra Guldagergaard om tilskud til skitseprojekt (B)

9.     Ansøgning fra Guldagergaard om tilskud til skitseprojekt (B)

Sagsnr.: 330-2015-36632               Dok.nr.: 330-2017-601918                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (KFT) skal beslutte, om det vil bevilge et tilskud på 300.000 kr. til Guldagergaard til et skitseprojekt til en ny udstillingsbygning. 
Baggrund
På KFT-udvalgsmødet d. 4. sep. 2017 var udvalget i udgangspunktet positivt indstillet ift. at bevilge Guldagergaard 300.000 kr. af turismemidlerne til et skitseprojekt til en ny udstillingsbygning, men bad Guldagergaard om at uddybe sin ansøgning yderligere ift. et samlet budget, og hvilke fonde Guldagergaard agter at ansøge. Baggrunden for Guldagergaards ansøgning er følgende:
På Guldagergaards grund ligger det kommunalt ejede Æblehuset. Æblehuset fungerer som Guldagergaards udstillingsbygning og tæller mere end 1.000 keramiske genstande. Genstande, som er af unik og høj kvalitet, og som er med til at sætte Guldagergaard på verdenskortet.
Guldagergaard har været i dialog med Kommunale Ejendomme (KE) omkring Æblehusets nuværende stand. Guldagergaard tog kontakten, fordi bygningens tag er sunket midt på. KE har haft en uvildig ingeniør på bygningen, som erklærer, at bygningen er slap i sin konstruktion, og at der er fare for sammenstyrtning, hvis der eksempelvis ligger sne på taget. Guldagergaard anser det derfor som meget presserende, at der findes en løsning på opbevaring af den store keramiske samling inden vinter. Guldagergaard er af den opfattelse, at det vil være en formssag at benytte forsikring til denne del af projektet
Angående det samlede projektbudget kan Guldagergaard ikke svare præcist på dette spørgsmål, da det er det, som skal afklares i et skitseprojekt. Men man vurderer ud fra erfaringer med to tidligere renoveringer, at den gennemsnitlige kvadratmeterpris vil være ca. 22.000 kr. svarende til en investering på 16 mio. kr. Hertil vil der være yderligere investeringer til indretning, inventar, belysning, alarmsystem samt udvendige indgangsforhold og parkering svarende til 8 mio. kr.
Samlet estimeret investering vil være ca. 24. mio. kr. Men det nøjagtige tal vil først foreligge efter udarbejdelse af et skitseprojekt.
Angående fonde er Guldagergaard af den opfattelse, at en stor del af de danske private fonde potentielt kan støtte projektet. Men Guldagergaard kan på nuværende tidspunkt ikke indgå i tættere forhandlinger med fonde uden et skitseprojekt. Guldagergaards fulde uddybende ansøgning er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten – der giver kommuner adgang til at varetage opgaver, der har til formål generelt at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Imødekomme Guldagergaards ansøgning og bevilge 300.000 kr. af turismemidlerne til et skitseprojekt til en ny udstillingsbygning.
b) Afvise Guldagergaards ansøgning. 
Vurdering
Administrationen vurderer, at Guldagergaards ansøgning bør imødekommes.
Administrationen deler Guldagergaards opfattelse af, at et skitseprojekt vil have stor positiv betydning for muligheden for at opnå eksterne støttemidler. Det samlede beløb på i alt 24 mio. kr. vurderer administrationen som rimeligt, samt at Guldagergaards argumentation om fondsstøtte er gængs praksis.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Guldagergaard forventer, at fondene vil dække de fulde etableringsomkostninger på i alt 24 mio. kr. Slagelse Kommune vil således bidrage med 300.000 kr. i medfinansiering til det samlede projekt. 
Konsekvenser for andre udvalg
Den nye bygning bør være katalysator for flere kommercielle aktiviteter og dermed være selvfinansierende ift. drift. Det tilstræbes, at kommunen ikke får yderligere driftsudgifter ved en ny bygning.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger 300.000 kr. af turismemidlerne til et skitseprojekt til en ny udstillingsbygning på Guldagergaard.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.
Forudsætningen for bevillingen er, at Guldagergaard tager fondene med i udviklingen af skitseprojektet. Det understreges, at Guldagergaard ikke kan forvente yderligere tilskud til etablering og drift af ny bygning.

10. Eliteidrætsklasser på Nymarkskolen (O)

10.   Eliteidrætsklasser på Nymarkskolen (O)

Sagsnr.: 330-2014-80089               Dok.nr.: 330-2017-530192                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om status på eliteidrætsklasserne.
Baggrund
I 2014 besluttede Byrådet at afsætte 1 mio. kr. til talentudvikling i folkeskolen inden for det sportslige, kunstneriske og boglige område. Center for Skole besluttede, at den sportslige indsats skulle ligge på Nymarkskolen, som sideløbende var overgået til at være idrætsskole for alle elever med 5 ugentlige idrætstimer. I august 2015 blev den første klasse for elever med niveau inden for en sport oprettet på Nymarkskolen.
I samarbejde med foreningslivet afholdes der morgentræning 2 gange om ugen som en del af skoledagen. Der er 4 sportsspecifikke linjer og 1 multilinje. I alt 74 elever går i de nu 3 klasser, hvor alle tre årgange er fuldt udrullede i skoleåret 2017-18. Til sommer afslutter den første eliteidrætsklasse 9. klasse.
Eleverne søger optagelse i klassen med en motiveret ansøgning og en udtalelse fra skole og forening. Efter en screening, hvor der blandt andet kigges på fysik, samarbejdsvilje, motorik og koordination, samt en personlig samtale, udvælges de elever, der kan optages. Optagelse sker både på baggrund af et højt sportsligt niveau eller et potentiale til at nå det, men også på baggrund af elevens indstilling til at nå sine mål, skoleparathed, modenhed samt refleksioner over at tage valg for at nå sine mål.
En af udfordringerne har været at klargøre foreningslivet til opgaven. Mange foreninger har ikke målrettet årgangsarbejde, hvorfor der ikke kan sikres et vist antal elever fra hver sport hvert år. Kun fodbold kan levere en stor andel egnede elever hvert år. Her har været igangsat et sideløbende udviklingsforløb.
Multisporet opstod, da der ikke var nok foreninger, som var klar til at løfte opgaven. Elever, der er skadede, deltager desuden på multisporet. Der er evidens for, at den træning, som eleverne modtager på multisporet, gør dem stærke og højner deres fysik.
De 74 elever repræsenterer i alt 15 sportsgrene og 17 idrætsforeninger (15 lokale og 2 udenbys). Klasserne har en sammensætning med omkring 1/3 piger, og fordelingen af elever på de forskellige morgentræningsspor ser således ud:
Fodbold: 37 elever (to ugentlige træninger i fodbold – om vinteren en fysisk træning)
Svømning: 10 elever (to ugentlige træninger i svømning)
Volleyball: 4 elever (en ugentlig sportstræning og en fysisk træning)
Badminton: 2 elever (en ugentlig sportstræning og en fysisk træning)
Multisporet: 14 elever (to ugentlige fysiske træninger)
Håndbold: 7 elever (en ugentlig sportstræning og en fysisk træning)
Da Slagelse Håndboldklub er trådt ud af samarbejdet, udfases ordningen, og eleverne tilbydes fremadrettet multisporet.
Tilbuddet på Nymarkskolen er koordineret, så det hænger sammen med kommunens tilbud til studerende på en ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse kaldet Slagelse Talent & Elite. Det gør, at mentalkonceptet, eksperter mv. kan bruges både til eleverne i folkeskole og på ungdomsuddannelse og give dermed merværdi.
Alle koncepter, der igangsættes, har vist en afsmittende effekt på både de andre udøvere i klubberne samt de andre elever på skolen.
Retligt grundlag
Loven om Eliteidræt samt kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Uddannelsesudvalget kan
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
De seneste 3 år er konceptet blevet tilpasset til den lokale kontekst i Slagelse Kommune. Med udvidelsen af det samlede tilbud til ungdomsuddannelser, har Slagelse Kommune nu et tilbud for sportsudøvere fra 7. klasse til 3. g og længere for dem, der fortsætter på fx SDU. Indholdet er blevet blåstemplet af Team Danmark som innovativt og tidssvarende. Ofte er Slagelse blevet brugt som godt eksempel overfor andre elitekommuner eller udenlandske gæster.
Eleverne i klasserne trives og får meget ud af det fællesskab, som den specielle klassesammensætning giver. Flere elever udvikler sig hurtigt og klarer sig betydeligt bedre både i skolen og i deres individuelle sportsgren.
Skolelederen på Nymarkskolen fremhæver følgende effekter efter implementeringen af eliteidrætsklasserne:
’Eleverne ”passer godt” ind i skolens læringsmiljø, skolen har igennem en årrække arbejdet aktivt med synlig læring.
Eleverne fra vores eget skoledistrikt er bevidste om at sætte klare og tydelige mål for deres læring. Efter eliteidrætsklasseeleverne er kommet til, kan vi mærke, at vores elever sætter mål i andre sammenhænge end i det faglige arbejde. Hos eliteidrætsklasseeleverne ser vi, at de kan hente deres erfaring fra den sportslige verden over i den faglige. Nu sætter de mål, store som små, såvel sportsligt som fagligt.
Vi oplever, at flere elever end tidligere søger valgfag, hvori bevægelse og idræt indgår. Specielt vores junioridrætslederuddannelse har stor søgning, hvor 40 elever i år har meldt sig.
Vores kantine og området omkring bliver i anvendt mere, da vores eliteidrætsklasseelever benytter det op til flere gange dagligt. Det har haft en effekt på skolens øvrige elever. Vi oplever, at flere elever spiser på skolen og dermed vælger et sundere alternativ.
Det har været afgørende for den hurtige succes, at der har været tilknyttet en konsulent på eliteidrætsklasserne. Kombinationsansættelsen har været afgørende, da det er vigtigt, at konsulenten har et tæt samarbejde med de enkelte foreninger. Det er medvirkende til, at vi kan følge den enkelte elev tæt såvel sportsligt som fagligt.
Frafaldet fra klasserne er naturligt og på linje med det, man ser i andre elitekommuner – børnene stopper med deres sport eller passer ikke ind i det miljø, der er i klassen. Den læring, der har været fra de første screeninger viser, at de unge, der har været tvivl om i optaget, oftest er dem, der stopper i deres sport eller ikke falder helt til. Det vil fremadrettet formentlig betyde en mere homogen screening, også i takt med at flere søger klasserne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen forelægges for både Uddannelsesudvalget samt for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalgene tager sagen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.

11. § 17.4-udvalg vedr. stadion - tidsplan og udpegning af medlemmer (B)

11.   § 17.4-udvalg vedr. stadion - tidsplan og udpegning af medlemmer (B)

Sagsnr.: 330-2016-58259               Dok.nr.: 330-2017-586763                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til den af administrationen skitserede tidsplan for nedsættelse af § 17.4-udvalget, og om relevante foreninger, faciliteter m.fl. hver skal indsende 3 forslag til medlemmer af udvalget inden KFT-udvalgets møde i november.
Baggrund
Byrådet besluttede på mødet den 28/8 at sende sag vedr. nedsættelse af et § 17-4-udvalg vedr. udvikling af stadionområdet tilbage til KFT-udvalget med henblik på revision i lyset af de forslag og bemærkninger, som henholdsvis SF og DF er kommet med (oprindelig sag er vedhæftet som bilag).
Ny tidsplan for § 17.4-udvalget:
Et § 17.4-udvalg er et midlertidigt udvalg, der automatisk bortfalder ved det kommende kommunalvalg. Såfremt udvalget nedsættes nu, vil det derfor kun kunne arbejde indtil valget, hvorefter det skal nedsættes igen. Det nuværende Byråd kan ikke forpligte det kommende til at nedsætte det samme udvalg igen. Det vil således være op til det nye Byråd at beslutte, om udvalget skal nedsættes igen efter kommunevalget.
Administrationen har derfor udarbejdet et nyt forslag til tidsplan for nedsættelse af § 17.4-udvalget, der både tager hensyn til ovennævnte og samtidig sikrer, at der fortsat sker fremdrift i arbejdet med udvikling af stadionområdet.
2/10: KFT-udvalget beslutter, at relevante foreninger, faciliteter m.fl. (Slagelse Tenniscenter, Slagelse Tennisklub, bestyrelsen for Slagelse Hallen, Slagelse Badmintonklub, Slagelse B&I, Business Slagelse, Slagelse Idræts Råd og ungdomsuddannelser) hver skal indsende 3 forslag til medlemmer af udvalget. Administrationen skal modtage forslagene senest den 22. oktober.
6/11: KFT-udvalget udpeger medlemmer til udvalget ud fra de indkomne forslag.
Herefter mødes de udpegede medlemmer til et indledende møde, hvor forslag til kommissorium for § 17.4-udvalget gennemgås, og en leveranceplan udarbejdes.
December 2018: Det nye Byråd tager stilling til, om der skal nedsættes et § 17.4-udvalg.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten – udnyttelse af idrætsfaciliteter og anvendelse af overskudskapacitet.
Styrelseslovens §17.4, ift. at Byrådet kan uddelegere opgaver i udvalg.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Godkende den skitserede tidsplan for nedsættelse af § 17.4-udvalget vedr. stadion, herunder at relevante foreninger, faciliteter m.fl. hver skal indsende 3 forslag til medlemmer af udvalget inden KFT-udvalgets møde i november (senest den 22/10).
b) Godkende tidsplanen med konkrete ændringer.
c) Afvise at godkende tidsplanen. Det vil betyde, at arbejdet med nedsættelse af udvalget stilles i bero.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den udarbejdede tidsplan sikrer, at der fortsat sker fremdrift i arbejdet med udvikling af stadionområdet, selv om § 17.4-udvalget først formelt nedsættes i december af det nye Byråd.
Administrationen anbefaler, at udpegningen af medlemmer sker i overensstemmelse med det foreløbige kommissorium for udvalget, således at udvalget sammensættes ud fra en bred sammensætning af alder, kompetencer og interesser. Det vil også sikre, at ungdommen får repræsentation i udvalget, som SF har ytret ønske om på Byrådsmødet i august.
De øvrige forslag og ønsker, der fremkom på Byrådsmødet i august, vil blive behandlet i senere sag til udvalget, da disse ikke vedrører udpegning af medlemmer eller tidsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender den skitserede tidsplan for nedsættelse af § 17.4-udvalget.
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at relevante foreninger, faciliteter m.fl. hver skal komme med tre forslag til medlemmer af udvalget senest den 22/10, og at KFT-udvalget herefter udpeger medlemmer på mødet den 6/11.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Godkendt med den bemærkning, at relevante foreninger, faciliteter m.fl. hver skal komme med to forslag til medlemmer af udvalget i stedet for 3.
Ad 2: Godkendt med ovennævnte ændring.

12. Emner til pressen (B)

12.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-672300                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Drøftet.

13. Slagelse Musikhus og Badeanstalten - overgang til selveje (B)

13.   Slagelse Musikhus og Badeanstalten - overgang til selveje (B)

Sagsnr.: 330-2016-10571               Dok.nr.: 330-2016-631486                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal indstille til Byrådet, at der indgås aftaler med Fonden Slagelse Musikhus om driften af Slagelse Musikhus og Badeanstalten (Musikhuset) i en treårig periode, 2018-2020.
Baggrund
Byrådet har tidligere besluttet, at Musikhuset skal overgå til selveje og drives på markedsvilkår med kommunalt tilskud, der er øremærket til kulturelle aktiviteter.
Fremtidig drift af Musikhuset
Driften af Musikhuset varetages pr. 1. januar 2018 af en erhvervsdrivende fond. Slagelse Kommune indgår en aftale om driftstilskud med fonden for en treårig periode: 1. januar 2018 – 31. december 2020.
Aftalen er vedlagt som bilag. Administrationen og Musikhuset foretager en årlig gennemgang af aftalen om forventet serviceniveau, og i 2020 evalueres den overordnede aftale om driftstilskud. Evalueringen forelægges for Slagelse Byråd og for bestyrelsen for fonden og danner baggrund for forhandling om forlængelse af aftalen.
Musikhuset varetager administrationen og dele af driften af Slagelse Teater som hidtil. Vilkårene er beskrevet i separat aftale, som er vedlagt som bilag.
Fondens formål er at drive Slagelse Musikhus og Badeanstalten samt Slagelse Teater, som kulturelle fyrtårn med henblik på at tilbyde borgere og besøgende kulturelle oplevelser. Der er tale om en erhvervsdrivende fond, som kommunen ikke har ejerskab i, og i forbindelse med den politiske stillingtagen til sagen, er det derfor ikke juridisk nødvendigt at behandle vedtægterne.
Slagelse Kommune indgår et erhvervslejemål med fonden om bygningerne Sdr. Stationsvej 3 og 5A samt aftale om overtagelse af inventar. Lejekontrakten er vedlagt som bilag.
Aftalerne fremlægges i profylaksebekendtgørelsen i EU-tidende, og aftalernes endelige indgåelse afventer udløbet af klagefristen i denne forbindelse.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommuner mulighed for at give tilskud til kultur- og musikhuse.
Slagelse Kommunes kompetenceplan angiver, at Økonomiudvalget har kompetencen i forhold til budgetomplacering mellem fagudvalg; i dette tilfælde mellem Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Økonomiudvalget. Byrådet har kompetencen i forhold til kassefinansiering.
Bekendtgørelse af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, LBT 710 af 20. august 2002.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan indstille, at Byrådet
a) Vælger at godkende Musikhusets overgang til selveje på de beskrevne vilkår – Fonden vil herefter overtage driften af Musikhuset i den treårige periode, 2018-2020, hvorefter aftalen skal genforhandles.
b) Vælger, at overgangen til selveje skal foregå på andre vilkår. Overgangen til selveje vil forudsætte genforhandling af aftaler og vilkår, og etableringsdatoen som selvejende virksomhed vil blive udskudt.
c) Vælger, at overgangen til selveje ikke effektueres, og at Musikhuset skal fortsætte som kommunal institution som hidtil. Dette vil ikke give Musikhuset mulighed for udvidet kommerciel drift, men kommunens juridiske stilling i forhold til Musikhuset vil være uændret.
Vurdering
I forlængelse af Byrådets beslutning om, at Musikhuset skal drives på markedsvilkår, anbefaler administrationen, at Slagelse Kommune indgår aftale med fonden om drift af Musikhuset for perioden 1. januar 2018 - 31. december 2020 på de vilkår, der er beskrevet i aftalerne om driftstilskud, leje af bygninger samt administration af Slagelse Teater.
Det er administrationens vurdering, at fonden er nedsat af erhvervsfolk, som har en oprigtig interesse i at drive Musikhuset, som et kulturelt fyrtårn til gavn og glæde for kommunens udvikling, borgere og besøgende. Det er profiler, som har indsigt i dels den forretningsmæssige drift, dels de kulturelle tendenser på området. Det er endvidere vurderingen, at det aftalegrundlag, der er udarbejdet, sikrer borgerne kulturelle oplevelser af høj kvalitet og i forskellige genrer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omplacering af budget
Byrådet har i maj 2017 vedtaget budgetomplaceringer pr. 1. januar 2018. Efterfølgende er der foretaget mindre justeringer i beløbene hovedsageligt på baggrund af årets sidste PL-regulering. Overførslen udgør herefter de beløb, som fremgår af skemaet nedenfor samt vedlagte bilag.
Da de kulturelle aktiviteter ikke tidligere har været præcist prisfastsat, kan der være en usikkerhed i den vurdering, der ligger til grund for størrelsen af tilskuddet. Det giver en driftsmæssig usikkerhed for fonden i år 2018.
Administrationen anbefaler derfor, at hvis det forventede 2018-resultat afviger med mere end 25%, reguleres tilskuddet tilsvarende første gang 01.07.2018 og igen 01.01.2019 på baggrund af 2018-resultatet.
Dette forhold gælder kun for 2018, og en konkret sag vil blive fremlagt for det relevante fagudvalg, idet det tilstræbes, at det kan finansieres inden for udvalgets serviceramme.
Rent teknisk lukkes Musikhusets enhed i økonomisystemet efter overgangen til selveje.
Virksomhedsoverdragelse
Medarbejderne ansat i Musikhuset overdrages til fonden efter gældende regler om virksomhedsoverdragelse. Dog undtaget en tjenestemand, som udlånes til fonden efter en nærmere beskrevet aftale.
Refusionsopgørelse m.m.
Primo 2018 udarbejdes refusionsopgørelse i forhold til udgifter til bl.a. el, vand og varme samt øvrige udgifter, hvor der foretages årsopgørelse for 2017 med slutafregning i 2018.
Billetindtægter, der indgår i regnskab 2017 vedrørende arrangementer i 2018, opgøres ultimo december 2017, og beløbet afregnes med Musikhuset. Opgørelse og afregning af difference godkendes af Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, Kultur
KFT – 05.01
 
1.106
1.056
1.006
Drift, Komm. Ejd.
LTE – 06.03
 
-1.120
-1.120
-1.120
Drift, Økonomiudv.
ØU – 01.02
 
-136
-136
-136
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Uudmøntede besparelser
ØU – 01.02
 
150
200
250
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Praktiske forhold omkring bygningerne er afklaret med Center for Kommunale Ejendomme.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at Musikhuset overgår til selveje på de beskrevne vilkår
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at aftalen om driftstilskud øremærket kulturelle aktiviteter evalueres i 2020, og at der i sammenhæng hermed tages stilling til fornyelse af aftalen.
3.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at budgetomplaceringen godkendes, samt at Musikhusets enhed i økonomisystemet lukkes.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at Musikhuset overgår til selveje på de beskrevne vilkår, jf. bilag 1 | 3. Under forudsætning af at det kulturelle aktivitetsniveau, som minimum fastholdes.
Ad 2: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at aftalen om driftstilskud øremærket kulturelle aktiviteter evalueres i 2020, og at der i sammenhæng hermed tages stilling til fornyelse af aftalen.
Ad 3: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at budgetomplaceringen godkendes, samt at Musikhusets enhed i økonomisystemet lukkes.
Sagen er efter behandlingen i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget suppleret med et bilag med uddybende bemærkninger til budgettallene i forhold til omplaceringer ved Musikhusets overgang til selveje.