5. Fremtidens Folkeoplysningsudvalg/-råd (B)
5. Fremtidens Folkeoplysningsudvalg/-råd (B)
Sagsnr.: 330-2017-92815 Dok.nr.: 330-2018-97200 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage beslutning om, hvilken type af samarbejde
der i denne Byrådsperiode skal repræsentere det folkeoplysende område i et §
35, stk. 2 udvalg eller benævnt Folkeoplysningsudvalg/-råd.
Kultur- og Fritidsudvalget skal indstille til Byrådet,
hvilken form det fremtidige samarbejde med de folkeoplysende foreninger skal
have.
Baggrund
Ifølge Folkeoplysningsloven skal Byrådet sikre, at dem der
tilbyder folkeoplysende aktiviteter i kommunen bliver inddraget, og får
indflydelse på det folkeoplysende område.
Inddragelsen skal som minimum ske i forbindelse med:
· Udfærdigelse eller ændring af Folkeoplysningspolitikken
· Kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed
· Kommunens regler for tilskud til de folkeoplysende aktiviteter
Det nuværende folkeoplysningsudvalg består p.t. af 15
medlemmer, der er valgt som repræsentanter for henholdsvis aftenskoler,
idrætsforeninger, børne- og ungdomskorps, lokale handicapforeninger, øvrige
ikke-idrætslige foreninger, Ungerådet, Udvalget for Aktivt Medborgerskab samt 2
Byrådsmedlemmer.
I bemærkningerne til loven står der, at Byrådet i større
eller mindre grad kan delegere opgaver inden for folkeoplysningsområdet til
Folkeoplysningsudvalget/-rådet.
I den seneste regulering af loven er det blevet muligt at
delegere til et eller flere udvalg inden for det folkeoplysende område. En
meddelt delegation vil når som helst kunne ændres eller helt tilbagekaldes til
Byrådet/Kultur- og Fritidsudvalget.
Det bemærkes endvidere, at en delegation til et udvalg med
brugerrepræsentation skal finde sted under skyldig hensyntagen til kommunens
budget.
Byrådet beslutter, udover samarbejdets form, også vedtægter
og kompetenceplan.
Retligt
grundlag
Det fremgår af § 35 i Folkeoplysningsloven, at Byrådet skal
beslutte formen på det fremtidige samarbejde for perioden 2018-2021.
Handlemuligheder
I det følgende beskrives 3
forskellige handlemuligheder. Der er dels et forslag om fortsættelse af
nuværende praksis (C), dels et forslag (A), der bygger på Byrådets samarbejdsaftale
for valgperioden 2018 – 2021, i forhold til at decentralisering er et bærende
princip for organisering:
A) Et decentraliseret
samarbejde med hver segment (Aftenskolesamrådet, Slagelse Idræts Råd, Børne- og
Ungdomsorganisationernes Samråd samt de uorganiserede foreninger) Dialogen
vedrører høringer og udvikling, der relaterer sig til segmentet herunder evt.
flere segmenter sammen. Der vil også være mulighed for at tage dialogen med
enkelte foreninger. Herudover har Byrådet mulighed for at sende politikker m.v.
indenfor området i høring hos f.eks. Slagelse Ungeråd, Handicaprådet og
Udvalget for Aktivt Medborgerskab (Integration).
B) Folkeoplysningsråd med
9 medlemmer og med 2 årlige møder. Loven har ikke noget minimumskrav til
medlemmer i et udvalg, blot områdets interesser er repræsenteret.
C) Folkeoplysningsudvalg
i sin nuværende form, hvor aftenskoler, idrætsforeninger, børne- og
ungdomskorps, lokale handicapforeninger, øvrige ikke-idrætslige foreninger,
ungerådet, Udvalget for Aktivt medborgerskab og 2 byrådsmedlemmer er
repræsenteret.
Vurdering
I det følgende vurderes de tre ovenstående handlemuligheder:
A) Et decentraliseret
samarbejde
Denne samarbejdsform giver mulighed for, at hvert enkelt
segment (aftenskoler, spejdere (BUS), idrætsforeninger (SIR) i dialog med det
politiske udvalg og forvaltningen får fokus på netop deres specifikke
interesser med henblik på at udvikle de bedste løsninger for segmentet og for
det folkeoplysende område som helhed.
Der vil være tale om en anden udnyttelse af de
administrative ressourcer, som i dag bruges til sekretariatsbetjening, men som
med denne løsning vil blive brugt i den direkte dialog med foreningerne.
Administrationen vurderer, at de 3 eksisterende råd (SIR,
BUS, Aftenskolesamrådet) på samme vis som det nuværende folkeoplysningsudvalg
kan varetage foreningernes interesser, da administrationen oplever en
velfungerende kontakt mellem rådene og deres medlemmer (foreningerne).
B) Folkeoplysningsråd med
10 medlemmer og med 2 årlige møder
I denne form nedsættes der et råd med repræsentanter fra det
folkeoplysende område. Rådets arbejde fokuseres således, at rådet er
høringsorgan på området, fx ift. budget, politikker, retningslinjer osv. Dialogen
kan foregå på et mere overordnet niveau mellem flere segmenter. Det kan på den
ene side give en mere helhedsorienteret dialog, på den anden side kan nogle af
de mindre segmenter have sværere ved at komme igennem med deres dagsordner.
De administrative ressourcer vil i nogen omfang blive brugt
til rådsbetjening.
C) Folkeoplysningsudvalg
i sin nuværende form
Denne handlemulighed betyder fortsat 15 medlemmer i
udvalget. Som med ovenstående mulighed er der rammer for den tværgående
overordnede dialog, men i endnu højere omfang kan de mindre segmenter have
svært ved at komme til orde.
De administrative ressourcer kommer i høj grad til at blive
brugt til sekretariatsbetjening med formandsmøder, møder, materialeudarbejdelse
osv.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det nuværende Folkeoplysningsudvalg, beskrevet som løsning
C, betyder udgifter til honorering af udvalgsmedlemmer, forplejning,
kursusudgifter m.v. på ca. 100.000 kr. Disse udgifter vil ikke være omfangsrige
ved løsning A og B, da mødevirksomheden vil være minimal, og udgiften til
honorar til udvalgsformand og medlemmer kan bortfalde helt (A) eller delvist
(B).
Udover de direkte omkostninger ved at nedsætte udvalget
bruger administrationen forholdsmæssigt mange ressourcer på udvalget i sin nuværende
form. Dette skal ses i lyset af de besparelser, der har været på det
administrative område de seneste år.
Konsekvenser
for andre udvalg
Såfremt Byrådet vælger et § 35-udvalg (handlemulighed A og
B), vil en del af de opgaver, der hidtil har været varetaget af
Folkeoplysningsudvalget, skulle behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og i
administrationen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter sagen og beslutter en fremtidig
samarbejdsform for det folkeoplysende område og indstiller denne til Byrådets
godkendelse.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes. Kultur- og Fritidsudvalget afventer dialog
med det nuværende Folkeoplysningsudvalg. Administrationen udsender en skrivelse
til foreningerne med begrundelse for, at sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:
Ebbe Jens Ahlgren (V), Helle Jacobsen (V)
Sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes.
Kultur- og Fritidsudvalget ønsker et yderligere forslag til,
hvordan der kan skabes en tættere dialog med nærområderne, så det sikres, at
dialogen med de frivillige om det folkeoplysende område er så bred som mulig.