Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 3. april 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-43724                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-43749                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Til efterretning.
Kultur- og Fritidsudvalget får en sag på maj-mødet, hvor administrationen orienterer om prissammensætningen for leje af haller.
Kultur- og Fritidsudvalget ønsker en orientering om, hvordan det nye bookingsystem bliver udrullet til foreningerne.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-43771                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.317.056
2.036.333
280.723
FRITID:
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
682.684
159.750
522.934
Markedsføringspuljen
1.022.065
1.020.065
2.065
Puljen til selvorganiserede
154.385
6.000          (reserveret)
148.385
Gadeidrætspuljen
74.278
603 (forbrug) og 6.000      (reserveret)
67.675
Udviklingspuljen (FOU)
102.324
0
102.324
Kulturområdet:
Kulturtopmøde 2018
Kulturafdelingen samarbejder med Slagelse Kulturråd om afholdelse af årets kulturtopmøde. Kulturtopmødet har været afholdt de seneste to år og er blevet taget rigtig godt imod blandt kommunens kulturliv, der alle indbydes til at deltage.
I lighed med topmødet i 2017 vil den ene halvdel af mødet fungere som en markedsplads for erfaringer og idéer. Her kan alle på forhånd byde ind med emner, de ønsker at debattere med de andre deltagere på topmødet, og under topmødet vil alle have mulighed for at give deres besyv med inden for flere emner. Den anden halvdel af mødet vil bestå at et inspirationsoplæg. Kulturafdelingen arbejder på at finde en oplægsholder, der kan inspirere kommunens kulturliv ift. frivillighed.
I år afholdes kulturtopmødet d. 23. maj i Det Røde Pakhus i Skælskør. Når alle detaljer er på plads, sendes en invitation til udvalget.
Sommeraktiviteter på Korsør Fæstning
Foreningerne og aktørerne på Korsør Fæstning planlægger i lighed med sidste år en række sommeraktiviteter på Korsør Fæstning. Fæstningspuljen blev sat til disposition i 2017 efter først-til-mølle-princippet af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. I sommeren 2017 arrangerede foreningerne på fæstningen en række aktiviteter, hvor Korsør Kulturhus fungerede som koordinator.
Korsør Kulturhus har afholdt møde med aktørerne og foreningerne på fæstningen for at forhøre sig om og komme frem til mulige aktiviteter for sommeren 2018. Forslagene lyder på følgende:
· Arkiv og museum vil gerne fejre, at det er 20 år siden, Storebæltsbroen blev indviet.
· Produktionsskolen vil sætte fokus på fortællingen om kanonjollen og lave uniformer, som skal bruges i forhold til kanonjollen.
· Sommerens picnickoncerter afsluttes med et større navn
· Kabeldepotet vil gerne tilbyde professionelt kunstforedrag og et familiearrangement, som består af ballonarrangement, hvor der efterfølgende skal tegnes og males.
Unge Spiller Klassisk
Slagelse Musikskole har været vært for en af Kulturregionens årlige talentkonkurrencer for elever fra musikskolerne på det meste af Sjælland.
Dagen sætter fokus på talentudvikling inden for den klassiske instrumentalmusik og fandt sted den 3. marts. Et professionelt dommerpanel stod for bedømmelsen, og dagen blev afsluttet med diplomer og overrækkelse af priser.
Kultur- og Fritidsudvalget overrakte en talentpris på 1.000 kr. til Chantal Holm.   
Fritidsområdet:
Motion & Samvær, Slagelse, Petanqueafdelingen – tilskud til overdækket terrasse
Foreningen har ansøgt om 15.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til etablering af overdækket terrasse. Denne skal opstilles i forbindelse med foreningens petanquebaner, der er anlagt ved Slagelse Tenniscenter.
Den overdækkede terrasse giver spillerne mulighed for at gå i læ for regn og blæst på de dage, hvor vejret ikke er for godt, men hvor træningen stadig kan foregå. Administrationen har behandlet ansøgningen og har bevilget et tilskud på 15.000 kr. til projektet.
Slagelse Talent & Elite:
· STE Camp 2018 afholdes i uge 27 for 30 børn i alderen 9-12 år.
· STE deltager i VM i Ishockey i Herning som repræsentanter for Slagelse Kommune inviteret af Team Danmark
· STE deltager den 4. april i et temamøde i Haderslev, hvor STE skal holde oplæg om kommunens ungdomsuddannelsesmodel i tilbuddet til atleter på Slagelse Gymnasium.
Netværksmøde for gadeidrætsaktører og selvorganiserede i Slagelse Kommune
Netværksmødet for gadeidrætsaktører og selvorganiserede i Slagelse Kommune afholdes torsdag den 5. april fra kl. 17.00-20.00 på det gamle posthus i Slagelse. Ved mødet styrkes netværket på tværs af aktørerne, og de får samtidig mulighed for at vinde et mindre beløb fra Gadeidrætspuljen og Puljen til selvorganiserede til realisering af en god idé.
Nyt samarbejde med eleverne fra DGI’s Fremtidens Idrætslederuddannelse på Gerlev Idrætshøjskole
På Gerlev Idrætshøjskole bliver ca. 25 elever uddannet til at være Fremtidens Idrætsledere. I løbet af uddannelsen skal eleverne stifte bekendtskab med idrættens verden i sin brede forstand samt forskellige former for projektarbejde. I foråret 2018 vil en gruppe elever særligt arbejde med projekter relateret til udvikling af gadeidræt og selvorganiseret idræt i Slagelse Kommune. Samarbejdet har til hensigt at styrke relationen mellem Gerlev IH og Slagelse Kommune yderligere, at bidrage til elevernes udvikling af handlekompetence i et idrætsligt perspektiv samt at udbrede kendskabet til alternative idrætter i Slagelse Kommune.
Indvielse af det ”nye” byrum på Nytorv i Slagelse
Kultur- og Fritidsafdelingen er en del af byrumsforum, som i tæt samarbejde med Business Slagelse har arbejdet med at udvikle byrummet på Nytorv i Slagelse. I løbet af marts og april vil der komme flere opholdsmuligheder, grønne områder i form af beplantning samt forskellige former for lege- og bevægelseselementer på Nytorv. I slutningen af 2017 støttede Puljen til selvorganiserede projektet gennem indkøb af et udendørs bordtennisbord, som bl.a. skal bidrage til at skabe aktivitet. Fredag den 13. april afholdes der en indvielsesevent af de ny byrumselementer på Nytorv.
Helhedsplanen afholder i samarbejde med DGI og Gerlev Legepark opstartsevents i henholdsvis Ringparken i Slagelse, Sydbyen i Slagelse og på Motalavej i Korsør
I den nye Helhedsplan ”En Fælles Indsats” for de udsatte boligområder i Slagelse Kommune har Kompetencecentret indgået et idrætspartnerskab kaldet ”Crossroads Play” med DGI og Gerlev Legepark. For at ”kickstarte” partnerskaberne afvikles der opstartsevents i de tre boligområder. I Ringparken vil der være event den 24. marts kl. 13-16 og i Sydbyen fra kl. 16-19, mens der på Motalavej vil være event den 8. april kl. 13.00-16.00. Formålet med disse events er at præsentere unge i 14-20 års alderen for leg, spil, parkour, dans og fodbold og derefter at ”hive” dem med ind i sunde, ungedrevne fællesskaber.
Ny Åben Dagtilbud indsats med fokus på hockey
Sørbymagle Hockeyklub, Dalmose Hockeyklub, Dansk Hockey Union, DIF og Slagelse Kommune (Afdelingen for Dagtilbud og Fritidsafdelingen) indgår i et bredt samarbejde om et Åben Dagtilbud Partnerskab. De to hockeyklubber skal i april og maj afvikle partnerskabsforløb med fokus på hockey i daginstitutionerne i Dalmose, Sørby og Flakkebjerg, hvor formålet er at give børnene positive hockeyoplevelser samt at bidrage til kompetenceudvikling af pædagogerne. Med afsæt i partnerskabet udvikles et aktivitetsmateriale med fokus på ”hockey og leg”, som efterfølgende kan anvendes af andre klubber og dagtilbud. Partnerskabet afsluttes med et fælles hockeystævne på tværs af institutionerne i Sørbymagle fredag den 18. maj.
Genforhandling af Åben Skole Partnerskab med Skælskør Eagels Floorball
Åben Skole Partnerskabsaftalen med Skælskør Eagels Floorball er blevet genforhandlet frem mod december 2018. Foreningen tilbyder forløb med fokus på floorball til kommunens folkeskoler, og i den forbindelse udleverer foreningen også relevant undervisningsmateriale til de pågældende idrætslærere. I fremtiden har Skælskør Eagels Floorball en drøm om at komme til at afvikle partnerskabsforløb med hele skoler, således at alle klasser får muligheden for at opleve floorballforløb.
Resultat af Åben Skole samarbejde med idrætsforeninger og idrætsliv
Center for Skole har via det kommunale mål- og resultatstyringsværktøj fundet ud af, at kommunens folkeskoler har været særligt gode til at samarbejde med idrætslivet og foreningerne. Rapporten viser, at 57 % af eleverne i meget høj grad har deltaget i undervisningsforløb i samarbejde med idrætsliv/foreninger, mens 24 % i høj grad har deltaget og 19 % i nogen grad har deltaget i undervisningsforløb i samarbejde med idrætsliv/foreninger. Der er altså ingen kommunale skoler, som i mindre grad eller slet ikke har deltaget i undervisningsforløb i samarbejde med idrætsliv/foreninger. De positive tal skyldes i høj grad, at Åben Skole Partnerskabsforløb i Slagelse Kommune er præget af struktur, engagement og kvalitet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Til efterretning.
Rapporten vedr. Åben Skole-samarbejdet sendes til udvalget.
Centerchefen orienterede om fremdriften i Trelleborg-projektet.

4. Mødeplan for Kultur- og Fritidsudvalget - genoptagelse (B)

4.     Mødeplan for Kultur- og Fritidsudvalget - genoptagelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-92673               Dok.nr.: 330-2018-186473                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte mødedag og mødetidspunkt for møder i 2018.
Baggrund
Af hensyn til planlægningen af det kommende års driftsopgaver og projekter skal Kultur- og Fritidsudvalget tage stilling til forslag til mødeplan for 2018.
De konkrete mødedatoer er af hensyn til sagsbehandlingen planlagt, så der er tidsmæssig sammenhæng med mødedatoerne i Økonomiudvalget og Byrådet.
Mødeplanen er udarbejdet af Ledelsessekretariatet og er koordineret med de øvrige udvalg.
I forslaget fra Ledelsessekretariatet lægges Kultur- og Fritidsudvalgets møder den 1. tirsdag i måneden, og mødetidspunktet er kl. 15.00 – 17.00. Der afholdes ikke møde i juli.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 20.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Godkende forslaget til mødedag og mødetidspunkt
b) Beslutte en anden mødedag og mødetidspunkt
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget beslutter mødedag og mødetidspunkt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.

Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter mødedag og mødetidspunkt.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Dog flyttes mødet i maj til den 8. maj kl. 15-17 og mødet i juni til den 12. juni kl. 15-17.
Genoptagelse af sagen
I forlængelse af beslutningerne på Byrådsmødet den 26/3 vedr. Revideret styrelsesvedtægt og Valg til de stående udvalg skal Kultur- og Fritidsudvalget beslutte, om det vil holde fast i de mødedage og det mødetidspunkt, som blev vedtaget på mødet i januar, eller om udvalget ønsker at ændre mødedag og/eller mødetidspunkter.
De nuværende mødedatoer og mødetidspunkter for Kultur- og Fritidsudvalget i 2018 er:
· Tirsdag den 8. maj kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 12. juni kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 7. august kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 4. september kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 2. oktober kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 6. november kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 4. december kl. 15.00-17.00
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
2.    at Udvalget beslutter mødedag og mødetidspunkt.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Kultur- og Fritidsudvalget godkender de nuværende mødedatoer og mødetidspunkter.

5. Fremtidens Folkeoplysningsudvalg/-råd (B)

5.     Fremtidens Folkeoplysningsudvalg/-råd (B)

Sagsnr.: 330-2017-92815               Dok.nr.: 330-2018-97200                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage beslutning om, hvilken type af samarbejde der i denne Byrådsperiode skal repræsentere det folkeoplysende område i et § 35, stk. 2 udvalg eller benævnt Folkeoplysningsudvalg/-råd.
Kultur- og Fritidsudvalget skal indstille til Byrådet, hvilken form det fremtidige samarbejde med de folkeoplysende foreninger skal have.
Baggrund
Ifølge Folkeoplysningsloven skal Byrådet sikre, at dem der tilbyder folkeoplysende aktiviteter i kommunen bliver inddraget, og får indflydelse på det folkeoplysende område.
Inddragelsen skal som minimum ske i forbindelse med:
· Udfærdigelse eller ændring af Folkeoplysningspolitikken
· Kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed
· Kommunens regler for tilskud til de folkeoplysende aktiviteter
Det nuværende folkeoplysningsudvalg består p.t. af 15 medlemmer, der er valgt som repræsentanter for henholdsvis aftenskoler, idrætsforeninger, børne- og ungdomskorps, lokale handicapforeninger, øvrige ikke-idrætslige foreninger, Ungerådet, Udvalget for Aktivt Medborgerskab samt 2 Byrådsmedlemmer.
I bemærkningerne til loven står der, at Byrådet i større eller mindre grad kan delegere opgaver inden for folkeoplysningsområdet til Folkeoplysningsudvalget/-rådet.
I den seneste regulering af loven er det blevet muligt at delegere til et eller flere udvalg inden for det folkeoplysende område. En meddelt delegation vil når som helst kunne ændres eller helt tilbagekaldes til Byrådet/Kultur- og Fritidsudvalget.
Det bemærkes endvidere, at en delegation til et udvalg med brugerrepræsentation skal finde sted under skyldig hensyntagen til kommunens budget.
Byrådet beslutter, udover samarbejdets form, også vedtægter og kompetenceplan.
Retligt grundlag
Det fremgår af § 35 i Folkeoplysningsloven, at Byrådet skal beslutte formen på det fremtidige samarbejde for perioden 2018-2021.
Handlemuligheder
I det følgende beskrives 3 forskellige handlemuligheder. Der er dels et forslag om fortsættelse af nuværende praksis (C), dels et forslag (A), der bygger på Byrådets samarbejdsaftale for valgperioden 2018 – 2021, i forhold til at decentralisering er et bærende princip for organisering:
A) Et decentraliseret samarbejde med hver segment (Aftenskolesamrådet, Slagelse Idræts Råd, Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd samt de uorganiserede foreninger) Dialogen vedrører høringer og udvikling, der relaterer sig til segmentet herunder evt. flere segmenter sammen. Der vil også være mulighed for at tage dialogen med enkelte foreninger. Herudover har Byrådet mulighed for at sende politikker m.v. indenfor området i høring hos f.eks. Slagelse Ungeråd, Handicaprådet og Udvalget for Aktivt Medborgerskab (Integration).
B) Folkeoplysningsråd med 9 medlemmer og med 2 årlige møder. Loven har ikke noget minimumskrav til medlemmer i et udvalg, blot områdets interesser er repræsenteret.
C) Folkeoplysningsudvalg i sin nuværende form, hvor aftenskoler, idrætsforeninger, børne- og ungdomskorps, lokale handicapforeninger, øvrige ikke-idrætslige foreninger, ungerådet, Udvalget for Aktivt medborgerskab og 2 byrådsmedlemmer er repræsenteret.
Vurdering
I det følgende vurderes de tre ovenstående handlemuligheder:
A) Et decentraliseret samarbejde
Denne samarbejdsform giver mulighed for, at hvert enkelt segment (aftenskoler, spejdere (BUS), idrætsforeninger (SIR) i dialog med det politiske udvalg og forvaltningen får fokus på netop deres specifikke interesser med henblik på at udvikle de bedste løsninger for segmentet og for det folkeoplysende område som helhed.
Der vil være tale om en anden udnyttelse af de administrative ressourcer, som i dag bruges til sekretariatsbetjening, men som med denne løsning vil blive brugt i den direkte dialog med foreningerne.
Administrationen vurderer, at de 3 eksisterende råd (SIR, BUS, Aftenskolesamrådet) på samme vis som det nuværende folkeoplysningsudvalg kan varetage foreningernes interesser, da administrationen oplever en velfungerende kontakt mellem rådene og deres medlemmer (foreningerne).
B) Folkeoplysningsråd med 10 medlemmer og med 2 årlige møder
I denne form nedsættes der et råd med repræsentanter fra det folkeoplysende område. Rådets arbejde fokuseres således, at rådet er høringsorgan på området, fx ift. budget, politikker, retningslinjer osv. Dialogen kan foregå på et mere overordnet niveau mellem flere segmenter. Det kan på den ene side give en mere helhedsorienteret dialog, på den anden side kan nogle af de mindre segmenter have sværere ved at komme igennem med deres dagsordner.
De administrative ressourcer vil i nogen omfang blive brugt til rådsbetjening.
C) Folkeoplysningsudvalg i sin nuværende form
Denne handlemulighed betyder fortsat 15 medlemmer i udvalget. Som med ovenstående mulighed er der rammer for den tværgående overordnede dialog, men i endnu højere omfang kan de mindre segmenter have svært ved at komme til orde.
De administrative ressourcer kommer i høj grad til at blive brugt til sekretariatsbetjening med formandsmøder, møder, materialeudarbejdelse osv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det nuværende Folkeoplysningsudvalg, beskrevet som løsning C, betyder udgifter til honorering af udvalgsmedlemmer, forplejning, kursusudgifter m.v. på ca. 100.000 kr. Disse udgifter vil ikke være omfangsrige ved løsning A og B, da mødevirksomheden vil være minimal, og udgiften til honorar til udvalgsformand og medlemmer kan bortfalde helt (A) eller delvist (B).
Udover de direkte omkostninger ved at nedsætte udvalget bruger administrationen forholdsmæssigt mange ressourcer på udvalget i sin nuværende form. Dette skal ses i lyset af de besparelser, der har været på det administrative område de seneste år.
Konsekvenser for andre udvalg
Såfremt Byrådet vælger et § 35-udvalg (handlemulighed A og B), vil en del af de opgaver, der hidtil har været varetaget af Folkeoplysningsudvalget, skulle behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og i administrationen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget drøfter sagen og beslutter en fremtidig samarbejdsform for det folkeoplysende område og indstiller denne til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende: 
Sagen udsættes. Kultur- og Fritidsudvalget afventer dialog med det nuværende Folkeoplysningsudvalg. Administrationen udsender en skrivelse til foreningerne med begrundelse for, at sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V), Helle Jacobsen (V)
Sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Sagen udsættes.
Kultur- og Fritidsudvalget ønsker et yderligere forslag til, hvordan der kan skabes en tættere dialog med nærområderne, så det sikres, at dialogen med de frivillige om det folkeoplysende område er så bred som mulig.

6. Folkeoplysningsudvalget 2018-2021 - Vedtægter og kompetenceplan (B)

6.     Folkeoplysningsudvalget 2018-2021 - Vedtægter og kompetenceplan (B)

Sagsnr.: 330-2017-58325               Dok.nr.: 330-2018-97201                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal indstille til Byrådet, hvilke vedtægter og hvilken kompetenceplan der skal være gældende for Folkeoplysningsudvalget for perioden 2018-2021.
Denne sag er kun relevant, såfremt Kultur- og Fritidsudvalget/Byrådet beslutter handlemulighed B) og C) i den foregående sag omkring ”Fremtidens Folkeoplysningsudvalg/-råd”, hvor handlemulighed B) giver minimumskompetence og C) fastholder den nuværende form, vedtægt og kompetence.
Baggrund
Folkeoplysningsloven foreskriver, at der skal nedsættes et udvalg/råd/nævn, hvor foreningerne har mulighed for som minimum at blive inddraget forud for vedtagelse/ændring af folkeoplysningspolitik, fordeling af budget og tilskudsregler.
Omfanget og karakteren af den brugerinddragelse, der skal gælde på folkeoplysningsområdet, skal nedfældes i folkeoplysningspolitikken. I Slagelse Kommune er disse ting beskrevet nærmere i ”Vedtægter for Folkeoplysningsudvalget” og kompetenceplanen for Folkeoplysningsudvalget, der er besluttet i Byrådet.
Det er i loven ikke beskrevet, hvor stort et antal medlemmer der skal sidde i udvalget/rådet. Der er i dag 15 medlemmer af Folkeoplysningsudvalget i Slagelse Kommune, hvilket er et stort antal i forhold til andre kommuner.
Der sidder pt. 2 medlemmer fra Byrådet, 2 fra aftenskolerne, 4 fra idrætsforeningerne, 1 fra børne- og ungdomskorps, 1 fra handicapforeningerne, 1 fra øvrige foreninger samt 1 medlem fra henholdsvis Ungerådet og Udvalget for Aktivt Medborgerskab. Derudover er der valgt 2 tilforordnede.
Såfremt Byrådet beslutter, at der fremadrettet skal nedsættes et råd med minimumskompetence, der kan varetage foreningernes interesser, finder administrationen det relevant at reducere medlemsantallet i rådet til 2 byrådspolitikere, 2 fra idrætsforeningerne samt 1 fra de resterende områder, i alt 10 medlemmer. Dette set i lyset af reduceret kompetence og antal møder i rådet.
Vedtægter
Vedtægterne beskriver udvalgets størrelse og sammensætning, valg af medlemmer til udvalget, møder og dagsordner, økonomi m.v.
Omfanget og karakteren af brugerinddragelsen (foreningerne) skal jfr. kommentarerne til FOL nedfælges i folkeoplysningspolitikken.
Folkeoplysningsudvalget drøftede på deres møde den 21. august 2017 de eksisterende vedtægter og kom med forslag til ændringer af indholdet. Disse ændringer kan ses i vedhæftede udkast til vedtægter.
Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget / Byrådet i den foregående sag besluttede at nedsætte et Folkeoplysningsråd med minimumskompetence afstedkommer dette et nyt sæt vedtægter. Udkast til disse er vedhæftet denne sag.
Kompetenceplan
Kompetenceplanen beskriver, hvilke kompetencer Folkeoplysningsudvalget/rådet har fået uddelegeret til sig foruden lovens bestemmelser omkring høring, når det gælder folkeoplysningspolitik, budget og tilskudsregler. Jfr. loven skal disse fremgå af folkeoplysningspolitikken.
Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget / Byrådet i den foregående sag besluttede at nedsætte et Folkeoplysningsråd med minimumskompetence, vil rådets kompetence være at skulle høres i forbindelse med ændringer til folkeoplysningspolitikken, budget og tilskudsregler.                                                                                                                                                                                                                                                         
Den hidtidige kompetenceplan er meget omfattende, da der er en stor grad af delegation fra Byrådet/KF-udvalget til Folkeoplysningsudvalget. Den hidtidige kompetenceplan er bilagt sagen.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven
I henhold til loven (LBK nr. 854 af 11/7 2011 og ændringer til loven Lov nr. 1553 af 13/12 2016) er det Byrådet, der fastsætter de nærmere regler for udøvelsen af folkeoplysningslovens virke.
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende muligheder:
A) Beslutter godkendelse af administrationens udkast til vedtægter, såfremt der vælges et Folkeoplysningsråd med minimumskompetence.
B) Beslutter godkendelse af Folkeoplysningsudvalgets udkast til vedtægter, såfremt der vælges et folkeoplysningsudvalg med udvidede kompetencer som det nuværende udvalg.
C) Beslutter godkendelse af den hidtidige kompetenceplan for Folkeoplysningsudvalget
D) Beslutter minimumskompetence jfr. Folkeoplysningsloven, hvor rådet som minimum høres omkring folkeoplysningspolitik, budget og tilskudsregler.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at vedtægter og kompetenceplan indeholder de elementer, der er nødvendige for at leve op til lovens minimum.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  KF-udvalget indstiller, at Byrådet godkender administrationens udkast til vedtægter, såfremt der vælges et Folkeoplysningsråd med minimumskompetence.
2.    at  KF-udvalget indstiller, at Byrådet beslutter minimumskompetence jfr. Folkeoplysningsloven, hvor rådet som minimum høres omkring folkeoplysningspolitik, budget og tilskudsregler.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende: 
Sagen udsættes. Kultur- og Fritidsudvalget afventer dialog med det nuværende Folkeoplysningsudvalg. Administrationen udsender en skrivelse til foreningerne med begrundelse for, at sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V), Helle Jacobsen (V)
Sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Sagen udsættes jf. punkt 5.

7. KFUM-spejderne i Sørbymagle - Tilskud til nyt tag på spejderhus (B)

7.     KFUM-spejderne i Sørbymagle - Tilskud til nyt tag på spejderhus (B)

Sagsnr.: 330-2018-17993               Dok.nr.: 330-2018-155988                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til en ansøgning fra KFUM-spejderne i Sørbymagle om tilskud på 50.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til udskiftning af tag på spejderhytte.
Baggrund
KFUM-spejderne i Sørbymagle (Magleboerne) har lokaler, der dels består af spejderhuset ”Maglebo” med samlingslokale, entre, køkken, toiletter, patruljerum og lederværelse og dels udhuset ”Minibo” med værksted og materiel.
Da bygningernes tagplader har ligget i mere end 40 år, har foreningen gennem saglig bistand måttet konstatere, at mange af tagpladerne er forvitrede og nedbrudte og derfor skal udskiftes, inden regnvandet når at trænge helt igennem.
Foreningen har indhentet flere tilbud indeholdende løsninger med både ståltag og B5cembrit-tag, hvor bestyrelsen håber, at løsningen kan blive cembrit-tag, da det vil være den fagligt bedste løsning.
Budgettet for udskiftning af tag på spejderhytten ser således ud:
Budget:
Udgift til udskiftning af tag på spejderhuset "Maglebo"
   141.125    
 
Udgift til udskiftning af tag på udhuset "Minibo"
    41.528    
 
Budgetteret udgift i alt
   182.653    
 
 
Rentefrit lån fra Ejendomspuljen (KFUM-spejderne i Danmark) 30%*
    54.500    
 
Indtægter fra fonde, lokale firmaer og private
   103.000    
 
Egen opsparing/indestående på konto
    25.153    
 
Budgetteret finansiering
   182.653    
 
*Foreningen kan maksimalt låne 30% af udgiften hos KFUM’s Ejendomspulje.
KFUM-spejderne oplyser, at der er 32 aktive spejdere mellem 0 og 24 år og 6 voksne ledere og instruktører i spejdergruppen.
KFUM-spejderne i Sørbymagle (Magleboernes) regnskab for 2017 udviser et underskud på 1.241 kr., hvoraf de 101.427 kr. er indtægter, og de 102.669 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2017 en egenkapital på 577.075 kr., hvoraf de 580.316 kr. er ejendomsværdien på spejderhytten. Foreningens aktiver viser, at der er et likvidt indestående på 87.936 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A) bevilge de ansøgte 50.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til nyt tag på spejderhytten. Tilskuddet vil udgøre 29,8% af den samlede udgift.
B) bevilge et mindre beløb i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, fx 35.000 kr. Foreningens egenfinansiering bliver så højere.
C) beslutte ikke at imødekomme ansøgningen om tilskud til nyt tag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at KFUM-spejderne i Sørbymagle lever op til betingelserne i retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen, da puljen bl.a. støtter etablering eller tilskud til renovering af eksisterende baner eller andre faciliteter.
Administrationen vurderer, at KFUM-spejderne i Sørbymagle i en vis udstrækning selv skal finansiere det nye tag, da foreningen har en egenkapital af en vis størrelse. Det ansøgte beløb på 50.000 kr. udgør 29,8% af den samlede finansiering. Den resterende finansiering sørger foreningen selv for.
Bærende principper
Det er centerets vurdering, at KFUM-spejderne i Sørbymagle kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet udskiftningen af taget er i overensstemmelse med følgende bærende principper for ansøgninger til puljen:
· Børn og unge: KFUM-spejderne har primært børn og unge som deres målgruppe og ønsker derfor at have faciliteter, der er anvendelige og tidssvarende i forhold til aktiviteten.
· Medfinansiering: Foreningen har mulighed for medfinansiering. Dels har foreningen selv midler, dels har foreningen mulighed for at optage lån.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Udvalget bevilger 50.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen, under forudsætning af at foreningen selv finder finansiering for det resterende beløb.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Kulturregion Midt- og Vestsjælland - ny kulturaftale (D)

8.     Kulturregion Midt- og Vestsjælland - ny kulturaftale (D)

Sagsnr.: 330-2018-18451               Dok.nr.: 330-2018-158954                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om kulturaftale 2015-2018 for Kulturregion Midt- og Vestsjælland og skal indledende drøfte perspektiver i et fortsat kulturregionalt samarbejde.
Baggrund
Otte kommuner (Holbæk, Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Roskilde, Slagelse og Sorø) har siden 2007 indgået kulturaftaler med Kulturministeriet om samarbejde i Kulturregion Midt- og Vestsjælland. En kulturaftale strækker sig over fire år og beskriver samarbejdsgrundlaget for større fælleskommunale kulturprojekter, herunder indsatser og økonomi.
Kommunernes nye byråd er konstitueret, og der er udpeget nye medlemmer til Kulturgruppen, den politiske styregruppe for kulturaftalen i Kulturregionen. Kulturgruppen konstituerer sig i april 2018 og skal som det første beslutte en proces for drøftelse af en mulig ny kulturaftale, da den nuværende udløber ved udgangen af 2018.
Kulturaftalens indsatsområder og projekter
De politisk udpegede indsatsområder er pejlemærker for kulturgruppens prioritering af tværgående projekter, på tværs af kommunegrænser. De nuværende indsatsområder er
· Børn, unge og udsyn
· Kulturarv og identitet.
Kendetegnende for de prioriterede projekter er, at det er projekter med en volumen og kvalitet, som en enkelt kommune ikke kan løfte alene. Målet er også at skabe udvikling, der er relevant både for den enkelte kommune og for kulturregionen som helhed.
Vedhæftet er kulturaftale 2015-18 samt statusrapport, der beskriver aktuelle projekter.
Organisation og økonomi
Kulturaftalen er organisatorisk forankret med
· en politisk styregruppe, Kulturgruppen, på 16 medlemmer – to fra hver kommune.
· en administrativ følgegruppe bestående af kulturcheferne fra de otte kommuner.
· et sekretariat, der varetager den overordnede administration. Sekretariatet er placeret i Odsherred Kommune og består i gennemsnit af 0,20 årsværk.
Økonomien i kulturaftalen er sammensat dels af kommunal medfinansiering på 3 kr. pr. indbygger pr. år, dels tilskud fra Kulturministeriet nogenlunde svarende til den kommunale medfinansiering, tidligere amtsmidler samt rammeaftale vedrørende børneteaterordning.
De enkelte projekter fundraiser typisk yderligere midler fra fonde og puljer, ligesom der til nogle projekter er yderligere kommunal medfinansiering. Dette fremgår af statusrapporten.
Ny kulturaftale
Kulturaftalen udløber pr. 31. december 2018, og støtten til de projekter, der er sat i gang i de seneste to kulturaftaleperioder, ophører. Det vides ikke i skrivende stund om kulturministeren vælger at fortsætte de kulturregionale midler, eller i hvilken form det bliver.
Den nye Kulturgruppes opgave i 2018 er derfor primært at lægge nye politiske spor for, hvad en evt. fremtidig kulturaftale skal rumme.
Den administrative følgegruppe vil på Kulturgruppens konstituerende møde fremlægge et oplæg til proces frem mod en evt. ny aftale. Derfor lægges der op til, at kulturudvalgene i de enkelte kommuner allerede nu drøfter evt. ny kulturaftale og tværkommunale samarbejder.
Sekretariatet for kulturaftalen lægger derfor op til, at kulturudvalgene indledende drøfter:
· Hvilke perspektiver og værdier ser vi i kulturaftalesamarbejdet?
· Hvordan forholder vi os fremadrettet til det kulturregionale samarbejde?
· Hvilke indsatsområder ser vi som særligt vigtige for os som kommune i et fælles kommunalt samarbejde?
Svarene på spørgsmålene sendes til og samles af sekretariatet, og de vil danne grundlag for de første drøftelser frem mod afklaring af forhold vedrørende en ny kulturaftale.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at støtte kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. tage orienteringen om kulturaftalen og igangværende projekter til efterretning.
b. drøfte ny kulturaftale og tværkommunale samarbejder.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at samarbejdet omkring Kulturregion Midt- og Vestsjælland har haft blandet effekt for Slagelse Kommune.
På den ene side har projekterne kunnet opnå en volumen og kvalitet, som den enkelte kommune ikke har kunnet løfte alene. Slagelse Kommune har nydt godt af samarbejdet om for eksempel Forfatterskolen, Billedskolernes Grundkursus og Kongens Togt. Disse projekter har været positive for udviklingen af kulturlivet i kommunen, da de har understøttet allerede eksisterende indsatser eller ønsket udvikling.
Omvendt har det regionale kultursamarbejde betydet, at Slagelse Kommune har deltaget i projekter, der har haft udgangspunkt i initiativer, som de andre deltagende kommuner har haft på kulturområdet. Projekter, der har lagt bånd på mandetimer og midler, uden at det i særlig grad har understøttet udviklingen på kulturområdet i kommunen. Dette kan være konsekvensen, når mange kommuner, spredt i et større geografisk område, skal samarbejde.
Kulturafdelingen vurderer derfor, at et eventuelt fremtidigt kultursamarbejde vil opnå bedre effekt, hvis dette udgøres af færre kommuner, der i højere grad vil kunne udpege fælles indsatsområder med udgangspunkt i de allerede eksisterende indsatser og den ønskede udvikling i de enkelte kommuner. Afdelingen henviser til sag 330-2018-19001 på dette udvalgsmøde, hvor et muligt alternativt kultursamarbejde beskrives.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter perspektiver i ny kulturaftale og tværkommunale samarbejder.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Anders Nielsen, som er nuværende formand for Kulturregionen, deltager i et møde med de øvrige kulturregioner og kulturministeren fredag den 6. april 2018 vedr. nye kulturaftaler.

9. Tværkommunalt kultursamarbejde Slagelse, Sorø, Kalundborg og Ringsted Kommuner (O)

9.     Tværkommunalt kultursamarbejde Slagelse, Sorø, Kalundborg og Ringsted Kommuner (O)

Sagsnr.: 330-2018-19001               Dok.nr.: 330-2018-163505                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om muligt fremtidigt tværkommunalt kultursamarbejde mellem Slagelse, Sorø og Kalundborg Kommune, samt evt. Ringsted Kommune.
Baggrund
Slagelse, Sorø, Kalundborg og Ringsted Kommune arbejder i fællesskab på at formulere en indsats på det kulturelle område, der både tager højde for hver kommunes særkende, men også skaber en fælles fortælling, som binder kommunerne tættere sammen. Afsættet for samarbejdet har været de tiltag, som de enkelte kommuner allerede arbejder med, men som samtidig rummer et større potentiale, som vil kunne løftes og udvikles gennem et tværkommunalt kultursamarbejde. Derfor arbejdes der på nuværende tidspunkt på to indsatsområder i samarbejdet – et litteraturspor og et middelalderspor.
Der er i disse år en stor interesse for fortiden, godt hjulpet på vej af DR’s store satsning Historien om Danmark. Og netop historien binder de fire vestsjællandske kommuner sammen i en fælles fortælling, der rummer alle de elementer, som udgør en god historie: Magt, kærlighed, intriger og drømme. Ved at skabe en fælles fortælling på tværs af kommunegrænserne fremhæves områdets afgørende rolle i den tidlige middelalder, hvor Danmark tog de første tilløb til at blive en samlet nation.
Formålet med samarbejdet er at gøre borgerne nysgerrige på den lokale historie og tiltrække turister, som kan lide ture med historisk indhold. Der arbejdes på at skabe sammenhæng mellem monumenter og bygninger på tværs af kommunerne og på den måde binde historien sammen til en fælles fortælling. Historien skal formidles på en inddragende måde, hvor turister og borgere selv spiller en aktiv del.
Et andet fællestræk, som binder området sammen, er den geografiske placering. Vi er forholdsvis tæt på hovedstaden København, men samtidig så tilpas langt fra til at vi kan kalde os provins. Med litteraturen som omdrejningspunkt vil det andet indsatsområde tage fat i begrebet provins og gennem forskellige events og arrangementer prøve at indkredse den vestsjællandske identitet. Hvad er vi rundet af, hvordan er det at bo her, og hvilke drømme har vi?
Det er naturligt både at tage fat i nulevende forfattere, som har markeret sig på den litterære scene, men samtidig gribe tilbage til store personligheder som eks. Holberg og Ingemann.  Formålet er gennem områdets litterære skattekammer at sætte fokus på provinsens betydning i både fortid og nutid. Målgruppen er primært borgere, der er bosiddende i kommunerne, men en del af de planlagte events vil også kunne tiltrække gæster udefra.
Slagelse, Sorø og Kalundborg Kommune samarbejder allerede gennem både Museum Vestsjælland og Visit Vestsjælland.
Ringsted Kommune, der er en del af Museum Vestsjælland, men ikke er en del af Visit Vestsjælland, afsøger muligheden for at deltage i kultursamarbejdet, men ønsker i udgangspunktet kun at deltage i indsatsen omkring middelaldersporet.
Der arbejdes på flere finansieringsmodeller. Nedlægges aftalen om Kulturregionen kunne midlerne, som indgår i denne, evt. finansiere dette nye tværkommunale kultursamarbejde.
Der vil blive fremlagt en ny politisk sag forud for endelig organisering og finansiering af samarbejdet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at støtte kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at et tværkommunalt kultursamarbejde om en fælles middelaldersatsning og litteratursatsning vil være til fordel for Slagelse Kommune. Udviklingen af en fælles fortælling på tværs af de deltagende kommuner kan i høj grad medvirke til opbygning af en fælles lokal og regional identitet, der kan være stærkt medvirkende til at øge kulturaktiviteter og udvikling i området.
Det foreslåede tværkommunale samarbejde tager udgangspunkt i de tiltag, som de enkelte kommuner allerede arbejder med, men som samtidig rummer et større potentiale, som vil kunne løftes og udvikles i fællesskab. Dette udgangspunkt vil være lettere at opretholde på grund af den snævre samarbejdskreds sammenlignet med det nuværende samarbejde omkring Kulturregion Midt- og Vestsjælland.
Derudover rummer muligheden for samfinansiering med de andre tre kommuner mange udviklingsmuligheder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

10. Emner til pressen (B)

10.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-43704                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende: 
Drøftet.
11. Lukket: Slagelse Guld 2017 - Hvem skal vinde Ungdomsprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
12. Lukket: Slagelse Guld 2017 - Hvem skal vinde Initiativprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Genoptagelse - Stillingtagen til forenings økonomiske situation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.