1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-89787 Dok.nr.: 330-2018-43724 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Godkendt.
2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)
2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)
Sagsnr.: 330-2017-89794 Dok.nr.: 330-2018-43749 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt
inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Til efterretning.
Kultur- og Fritidsudvalget får en sag på maj-mødet, hvor
administrationen orienterer om prissammensætningen for leje af haller.
Kultur- og Fritidsudvalget ønsker en orientering om, hvordan
det nye bookingsystem bliver udrullet til foreningerne.
3. Centerets orientering til Udvalget (O)
3. Centerets orientering til Udvalget (O)
Sagsnr.: 330-2017-89818 Dok.nr.: 330-2018-43771 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om
alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete
puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR: | Pulje | Forbrug | Restbudget |
Puljen til kulturelle formål | 2.317.056 | 2.036.333 | 280.723 |
FRITID: | |||
Idræts- og Fritidspuljen | 682.684 | 159.750 | 522.934 |
Markedsføringspuljen | 1.022.065 | 1.020.065 | 2.065 |
Puljen til selvorganiserede | 154.385 | 6.000
(reserveret) | 148.385 |
Gadeidrætspuljen | 74.278 | 603 (forbrug) og
6.000 (reserveret) | 67.675 |
Udviklingspuljen (FOU) | 102.324 | 0 | 102.324 |
Kulturområdet:
Kulturtopmøde 2018
Kulturafdelingen samarbejder med Slagelse Kulturråd om
afholdelse af årets kulturtopmøde. Kulturtopmødet har været afholdt de seneste
to år og er blevet taget rigtig godt imod blandt kommunens kulturliv, der alle
indbydes til at deltage.
I lighed med topmødet i 2017 vil den ene halvdel af mødet
fungere som en markedsplads for erfaringer og idéer. Her kan alle på forhånd
byde ind med emner, de ønsker at debattere med de andre deltagere på topmødet,
og under topmødet vil alle have mulighed for at give deres besyv med inden for
flere emner. Den anden halvdel af mødet vil bestå at et inspirationsoplæg.
Kulturafdelingen arbejder på at finde en oplægsholder, der kan inspirere
kommunens kulturliv ift. frivillighed.
I år afholdes kulturtopmødet d. 23. maj i Det Røde Pakhus i
Skælskør. Når alle detaljer er på plads, sendes en invitation til udvalget.
Sommeraktiviteter på Korsør Fæstning
Foreningerne og aktørerne på Korsør Fæstning planlægger i
lighed med sidste år en række sommeraktiviteter på Korsør Fæstning.
Fæstningspuljen blev sat til disposition i 2017 efter
først-til-mølle-princippet af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. I sommeren
2017 arrangerede foreningerne på fæstningen en række aktiviteter, hvor Korsør
Kulturhus fungerede som koordinator.
Korsør Kulturhus har afholdt møde med aktørerne og
foreningerne på fæstningen for at forhøre sig om og komme frem til mulige
aktiviteter for sommeren 2018. Forslagene lyder på følgende:
· Arkiv og museum vil gerne fejre, at det er 20 år siden,
Storebæltsbroen blev indviet.
· Produktionsskolen vil sætte fokus på fortællingen om kanonjollen
og lave uniformer, som skal bruges i forhold til kanonjollen.
· Sommerens picnickoncerter afsluttes med et større navn
· Kabeldepotet vil gerne tilbyde professionelt kunstforedrag og et
familiearrangement, som består af ballonarrangement, hvor der efterfølgende
skal tegnes og males.
Unge Spiller Klassisk
Slagelse Musikskole har været vært for en af Kulturregionens
årlige talentkonkurrencer for elever fra musikskolerne på det meste af
Sjælland.
Dagen sætter fokus på
talentudvikling inden for den klassiske instrumentalmusik og fandt sted den
3. marts. Et professionelt dommerpanel stod for
bedømmelsen, og dagen blev afsluttet med diplomer og overrækkelse af priser.
Kultur- og Fritidsudvalget overrakte en talentpris på 1.000
kr. til Chantal Holm.
Fritidsområdet:
Motion & Samvær,
Slagelse, Petanqueafdelingen – tilskud til overdækket terrasse
Foreningen har ansøgt om 15.000
kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til etablering af overdækket terrasse. Denne
skal opstilles i forbindelse med foreningens petanquebaner, der er anlagt ved
Slagelse Tenniscenter.
Den overdækkede terrasse giver
spillerne mulighed for at gå i læ for regn og blæst på de dage, hvor vejret
ikke er for godt, men hvor træningen stadig kan foregå. Administrationen har
behandlet ansøgningen og har bevilget et tilskud på 15.000 kr. til projektet.
Slagelse Talent & Elite:
· STE Camp 2018 afholdes i uge 27 for 30 børn i alderen 9-12 år.
· STE deltager i VM i Ishockey i Herning som repræsentanter for
Slagelse Kommune inviteret af Team Danmark
· STE deltager den 4. april i et temamøde i Haderslev, hvor STE
skal holde oplæg om kommunens ungdomsuddannelsesmodel i tilbuddet til atleter
på Slagelse Gymnasium.
Netværksmøde for gadeidrætsaktører og selvorganiserede i
Slagelse Kommune
Netværksmødet for gadeidrætsaktører og selvorganiserede i
Slagelse Kommune afholdes torsdag den 5. april fra kl. 17.00-20.00 på det gamle
posthus i Slagelse. Ved mødet styrkes netværket på tværs af aktørerne, og de
får samtidig mulighed for at vinde et mindre beløb fra Gadeidrætspuljen og
Puljen til selvorganiserede til realisering af en god idé.
Nyt samarbejde med
eleverne fra DGI’s Fremtidens Idrætslederuddannelse på Gerlev Idrætshøjskole
På Gerlev Idrætshøjskole bliver ca. 25 elever uddannet til
at være Fremtidens Idrætsledere. I løbet af uddannelsen skal eleverne stifte
bekendtskab med idrættens verden i sin brede forstand samt forskellige former
for projektarbejde. I foråret 2018 vil en gruppe elever særligt arbejde med
projekter relateret til udvikling af gadeidræt og selvorganiseret idræt i
Slagelse Kommune. Samarbejdet har til hensigt at styrke relationen mellem
Gerlev IH og Slagelse Kommune yderligere, at bidrage til elevernes udvikling af
handlekompetence i et idrætsligt perspektiv samt at udbrede kendskabet til
alternative idrætter i Slagelse Kommune.
Indvielse af det ”nye” byrum på Nytorv i Slagelse
Kultur- og Fritidsafdelingen er en del af byrumsforum, som i
tæt samarbejde med Business Slagelse har arbejdet med at udvikle byrummet på
Nytorv i Slagelse. I løbet af marts og april vil der komme flere
opholdsmuligheder, grønne områder i form af beplantning samt forskellige former
for lege- og bevægelseselementer på Nytorv. I slutningen af 2017 støttede
Puljen til selvorganiserede projektet gennem indkøb af et udendørs
bordtennisbord, som bl.a. skal bidrage til at skabe aktivitet. Fredag den 13.
april afholdes der en indvielsesevent af de ny byrumselementer på Nytorv.
Helhedsplanen afholder i samarbejde med DGI og Gerlev
Legepark opstartsevents i henholdsvis Ringparken i Slagelse, Sydbyen i Slagelse
og på Motalavej i Korsør
I den nye Helhedsplan ”En Fælles Indsats” for de udsatte
boligområder i Slagelse Kommune har Kompetencecentret indgået et
idrætspartnerskab kaldet ”Crossroads Play” med DGI og Gerlev Legepark. For at
”kickstarte” partnerskaberne afvikles der opstartsevents i de tre boligområder.
I Ringparken vil der være event den 24. marts kl. 13-16 og i Sydbyen fra kl. 16-19,
mens der på Motalavej vil være event den 8. april kl. 13.00-16.00. Formålet med
disse events er at præsentere unge i 14-20 års alderen for leg, spil, parkour,
dans og fodbold og derefter at ”hive” dem med ind i sunde, ungedrevne
fællesskaber.
Ny Åben Dagtilbud indsats med fokus på hockey
Sørbymagle Hockeyklub, Dalmose Hockeyklub, Dansk Hockey
Union, DIF og Slagelse Kommune (Afdelingen for Dagtilbud og Fritidsafdelingen)
indgår i et bredt samarbejde om et Åben Dagtilbud Partnerskab. De to
hockeyklubber skal i april og maj afvikle partnerskabsforløb med fokus på
hockey i daginstitutionerne i Dalmose, Sørby og Flakkebjerg, hvor formålet er
at give børnene positive hockeyoplevelser samt at bidrage til
kompetenceudvikling af pædagogerne. Med afsæt i partnerskabet udvikles et
aktivitetsmateriale med fokus på ”hockey og leg”, som efterfølgende kan
anvendes af andre klubber og dagtilbud. Partnerskabet afsluttes med et fælles
hockeystævne på tværs af institutionerne i Sørbymagle fredag den 18. maj.
Genforhandling af Åben Skole Partnerskab med Skælskør
Eagels Floorball
Åben Skole Partnerskabsaftalen med Skælskør Eagels Floorball
er blevet genforhandlet frem mod december 2018. Foreningen tilbyder forløb med
fokus på floorball til kommunens folkeskoler, og i den forbindelse udleverer
foreningen også relevant undervisningsmateriale til de pågældende idrætslærere.
I fremtiden har Skælskør Eagels Floorball en drøm om at komme til at afvikle
partnerskabsforløb med hele skoler, således at alle klasser får muligheden for
at opleve floorballforløb.
Resultat af Åben Skole samarbejde med idrætsforeninger og
idrætsliv
Center
for Skole har via det kommunale mål- og resultatstyringsværktøj fundet ud af,
at kommunens folkeskoler har været særligt gode til at samarbejde med
idrætslivet og foreningerne. Rapporten viser, at 57 % af eleverne i meget høj
grad har deltaget i undervisningsforløb i samarbejde med idrætsliv/foreninger, mens
24 % i høj grad har deltaget og 19 % i nogen grad har deltaget i
undervisningsforløb i samarbejde med idrætsliv/foreninger. Der er altså ingen
kommunale skoler, som i mindre grad eller slet ikke har deltaget i
undervisningsforløb i samarbejde med idrætsliv/foreninger. De positive tal
skyldes i høj grad, at Åben Skole Partnerskabsforløb i Slagelse Kommune er
præget af struktur, engagement og kvalitet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Til efterretning.
Rapporten vedr. Åben Skole-samarbejdet sendes til udvalget.
Centerchefen orienterede om fremdriften i
Trelleborg-projektet.
4. Mødeplan for Kultur- og Fritidsudvalget - genoptagelse (B)
4. Mødeplan for Kultur- og Fritidsudvalget - genoptagelse (B)
Sagsnr.: 330-2017-92673 Dok.nr.: 330-2018-186473 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte mødedag og
mødetidspunkt for møder i 2018.
Baggrund
Af
hensyn til planlægningen af det kommende års driftsopgaver og projekter skal Kultur-
og Fritidsudvalget tage stilling til forslag til mødeplan for 2018.
De
konkrete mødedatoer er af hensyn til sagsbehandlingen planlagt, så der er
tidsmæssig sammenhæng med mødedatoerne i Økonomiudvalget og Byrådet.
Mødeplanen er udarbejdet af Ledelsessekretariatet og er
koordineret med de øvrige udvalg.
I
forslaget fra Ledelsessekretariatet lægges Kultur- og Fritidsudvalgets møder
den 1. tirsdag i måneden, og mødetidspunktet er kl. 15.00 – 17.00. Der afholdes
ikke møde i juli.
Retligt
grundlag
Styrelseslovens § 20.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Godkende
forslaget til mødedag og mødetidspunkt
b) Beslutte en
anden mødedag og mødetidspunkt
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget beslutter mødedag og
mødetidspunkt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.
at Udvalget beslutter mødedag og mødetidspunkt.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 9. januar 2018:
Fraværende:
Godkendt.
Dog flyttes mødet i maj til den 8. maj kl. 15-17 og mødet i
juni til den 12. juni kl. 15-17.
Genoptagelse af sagen
I forlængelse af beslutningerne på Byrådsmødet den 26/3
vedr. Revideret styrelsesvedtægt og Valg til de stående udvalg skal Kultur- og
Fritidsudvalget beslutte, om det vil holde fast i de mødedage og det
mødetidspunkt, som blev vedtaget på mødet i januar, eller om udvalget ønsker at
ændre mødedag og/eller mødetidspunkter.
De nuværende mødedatoer og mødetidspunkter for Kultur- og
Fritidsudvalget i 2018 er:
· Tirsdag den 8. maj kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 12. juni kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 7. august kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 4. september kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 2. oktober kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 6. november kl. 15.00-17.00
· Tirsdag den 4. december kl. 15.00-17.00
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
2.
at Udvalget beslutter mødedag og mødetidspunkt.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Kultur- og Fritidsudvalget godkender de nuværende mødedatoer
og mødetidspunkter.
5. Fremtidens Folkeoplysningsudvalg/-råd (B)
5. Fremtidens Folkeoplysningsudvalg/-råd (B)
Sagsnr.: 330-2017-92815 Dok.nr.: 330-2018-97200 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage beslutning om, hvilken type af samarbejde
der i denne Byrådsperiode skal repræsentere det folkeoplysende område i et §
35, stk. 2 udvalg eller benævnt Folkeoplysningsudvalg/-råd.
Kultur- og Fritidsudvalget skal indstille til Byrådet,
hvilken form det fremtidige samarbejde med de folkeoplysende foreninger skal
have.
Baggrund
Ifølge Folkeoplysningsloven skal Byrådet sikre, at dem der
tilbyder folkeoplysende aktiviteter i kommunen bliver inddraget, og får
indflydelse på det folkeoplysende område.
Inddragelsen skal som minimum ske i forbindelse med:
· Udfærdigelse eller ændring af Folkeoplysningspolitikken
· Kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed
· Kommunens regler for tilskud til de folkeoplysende aktiviteter
Det nuværende folkeoplysningsudvalg består p.t. af 15
medlemmer, der er valgt som repræsentanter for henholdsvis aftenskoler,
idrætsforeninger, børne- og ungdomskorps, lokale handicapforeninger, øvrige
ikke-idrætslige foreninger, Ungerådet, Udvalget for Aktivt Medborgerskab samt 2
Byrådsmedlemmer.
I bemærkningerne til loven står der, at Byrådet i større
eller mindre grad kan delegere opgaver inden for folkeoplysningsområdet til
Folkeoplysningsudvalget/-rådet.
I den seneste regulering af loven er det blevet muligt at
delegere til et eller flere udvalg inden for det folkeoplysende område. En
meddelt delegation vil når som helst kunne ændres eller helt tilbagekaldes til
Byrådet/Kultur- og Fritidsudvalget.
Det bemærkes endvidere, at en delegation til et udvalg med
brugerrepræsentation skal finde sted under skyldig hensyntagen til kommunens
budget.
Byrådet beslutter, udover samarbejdets form, også vedtægter
og kompetenceplan.
Retligt
grundlag
Det fremgår af § 35 i Folkeoplysningsloven, at Byrådet skal
beslutte formen på det fremtidige samarbejde for perioden 2018-2021.
Handlemuligheder
I det følgende beskrives 3
forskellige handlemuligheder. Der er dels et forslag om fortsættelse af
nuværende praksis (C), dels et forslag (A), der bygger på Byrådets samarbejdsaftale
for valgperioden 2018 – 2021, i forhold til at decentralisering er et bærende
princip for organisering:
A) Et decentraliseret
samarbejde med hver segment (Aftenskolesamrådet, Slagelse Idræts Råd, Børne- og
Ungdomsorganisationernes Samråd samt de uorganiserede foreninger) Dialogen
vedrører høringer og udvikling, der relaterer sig til segmentet herunder evt.
flere segmenter sammen. Der vil også være mulighed for at tage dialogen med
enkelte foreninger. Herudover har Byrådet mulighed for at sende politikker m.v.
indenfor området i høring hos f.eks. Slagelse Ungeråd, Handicaprådet og
Udvalget for Aktivt Medborgerskab (Integration).
B) Folkeoplysningsråd med
9 medlemmer og med 2 årlige møder. Loven har ikke noget minimumskrav til
medlemmer i et udvalg, blot områdets interesser er repræsenteret.
C) Folkeoplysningsudvalg
i sin nuværende form, hvor aftenskoler, idrætsforeninger, børne- og
ungdomskorps, lokale handicapforeninger, øvrige ikke-idrætslige foreninger,
ungerådet, Udvalget for Aktivt medborgerskab og 2 byrådsmedlemmer er
repræsenteret.
Vurdering
I det følgende vurderes de tre ovenstående handlemuligheder:
A) Et decentraliseret
samarbejde
Denne samarbejdsform giver mulighed for, at hvert enkelt
segment (aftenskoler, spejdere (BUS), idrætsforeninger (SIR) i dialog med det
politiske udvalg og forvaltningen får fokus på netop deres specifikke
interesser med henblik på at udvikle de bedste løsninger for segmentet og for
det folkeoplysende område som helhed.
Der vil være tale om en anden udnyttelse af de
administrative ressourcer, som i dag bruges til sekretariatsbetjening, men som
med denne løsning vil blive brugt i den direkte dialog med foreningerne.
Administrationen vurderer, at de 3 eksisterende råd (SIR,
BUS, Aftenskolesamrådet) på samme vis som det nuværende folkeoplysningsudvalg
kan varetage foreningernes interesser, da administrationen oplever en
velfungerende kontakt mellem rådene og deres medlemmer (foreningerne).
B) Folkeoplysningsråd med
10 medlemmer og med 2 årlige møder
I denne form nedsættes der et råd med repræsentanter fra det
folkeoplysende område. Rådets arbejde fokuseres således, at rådet er
høringsorgan på området, fx ift. budget, politikker, retningslinjer osv. Dialogen
kan foregå på et mere overordnet niveau mellem flere segmenter. Det kan på den
ene side give en mere helhedsorienteret dialog, på den anden side kan nogle af
de mindre segmenter have sværere ved at komme igennem med deres dagsordner.
De administrative ressourcer vil i nogen omfang blive brugt
til rådsbetjening.
C) Folkeoplysningsudvalg
i sin nuværende form
Denne handlemulighed betyder fortsat 15 medlemmer i
udvalget. Som med ovenstående mulighed er der rammer for den tværgående
overordnede dialog, men i endnu højere omfang kan de mindre segmenter have
svært ved at komme til orde.
De administrative ressourcer kommer i høj grad til at blive
brugt til sekretariatsbetjening med formandsmøder, møder, materialeudarbejdelse
osv.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det nuværende Folkeoplysningsudvalg, beskrevet som løsning
C, betyder udgifter til honorering af udvalgsmedlemmer, forplejning,
kursusudgifter m.v. på ca. 100.000 kr. Disse udgifter vil ikke være omfangsrige
ved løsning A og B, da mødevirksomheden vil være minimal, og udgiften til
honorar til udvalgsformand og medlemmer kan bortfalde helt (A) eller delvist
(B).
Udover de direkte omkostninger ved at nedsætte udvalget
bruger administrationen forholdsmæssigt mange ressourcer på udvalget i sin nuværende
form. Dette skal ses i lyset af de besparelser, der har været på det
administrative område de seneste år.
Konsekvenser
for andre udvalg
Såfremt Byrådet vælger et § 35-udvalg (handlemulighed A og
B), vil en del af de opgaver, der hidtil har været varetaget af
Folkeoplysningsudvalget, skulle behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og i
administrationen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter sagen og beslutter en fremtidig
samarbejdsform for det folkeoplysende område og indstiller denne til Byrådets
godkendelse.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes. Kultur- og Fritidsudvalget afventer dialog
med det nuværende Folkeoplysningsudvalg. Administrationen udsender en skrivelse
til foreningerne med begrundelse for, at sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:
Ebbe Jens Ahlgren (V), Helle Jacobsen (V)
Sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes.
Kultur- og Fritidsudvalget ønsker et yderligere forslag til,
hvordan der kan skabes en tættere dialog med nærområderne, så det sikres, at
dialogen med de frivillige om det folkeoplysende område er så bred som mulig.
6. Folkeoplysningsudvalget 2018-2021 - Vedtægter og kompetenceplan (B)
6. Folkeoplysningsudvalget 2018-2021 - Vedtægter og kompetenceplan (B)
Sagsnr.: 330-2017-58325 Dok.nr.: 330-2018-97201 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal indstille til Byrådet,
hvilke vedtægter og hvilken kompetenceplan der skal være gældende for
Folkeoplysningsudvalget for perioden 2018-2021.
Denne sag er kun relevant, såfremt Kultur- og
Fritidsudvalget/Byrådet beslutter handlemulighed B) og C) i den foregående sag
omkring ”Fremtidens Folkeoplysningsudvalg/-råd”, hvor handlemulighed B) giver
minimumskompetence og C) fastholder den nuværende form, vedtægt og kompetence.
Baggrund
Folkeoplysningsloven foreskriver, at der skal nedsættes et
udvalg/råd/nævn, hvor foreningerne har mulighed for som minimum at blive
inddraget forud for vedtagelse/ændring af folkeoplysningspolitik, fordeling af
budget og tilskudsregler.
Omfanget og karakteren af den brugerinddragelse, der skal
gælde på folkeoplysningsområdet, skal nedfældes i folkeoplysningspolitikken. I
Slagelse Kommune er disse ting beskrevet nærmere i ”Vedtægter for
Folkeoplysningsudvalget” og kompetenceplanen for Folkeoplysningsudvalget, der
er besluttet i Byrådet.
Det er i loven ikke beskrevet, hvor stort et antal medlemmer
der skal sidde i udvalget/rådet. Der er i dag 15 medlemmer af
Folkeoplysningsudvalget i Slagelse Kommune, hvilket er et stort antal i forhold
til andre kommuner.
Der sidder pt. 2 medlemmer fra Byrådet, 2 fra aftenskolerne,
4 fra idrætsforeningerne, 1 fra børne- og ungdomskorps, 1 fra
handicapforeningerne, 1 fra øvrige foreninger samt 1 medlem fra henholdsvis
Ungerådet og Udvalget for Aktivt Medborgerskab. Derudover er der valgt 2
tilforordnede.
Såfremt Byrådet beslutter, at der fremadrettet skal
nedsættes et råd med minimumskompetence, der kan varetage foreningernes
interesser, finder administrationen det relevant at reducere medlemsantallet i
rådet til 2 byrådspolitikere, 2 fra idrætsforeningerne samt 1 fra de resterende
områder, i alt 10 medlemmer. Dette set i lyset af reduceret kompetence og antal
møder i rådet.
Vedtægter
Vedtægterne beskriver udvalgets størrelse og sammensætning,
valg af medlemmer til udvalget, møder og dagsordner, økonomi m.v.
Omfanget og karakteren af brugerinddragelsen (foreningerne)
skal jfr. kommentarerne til FOL nedfælges i folkeoplysningspolitikken.
Folkeoplysningsudvalget drøftede på deres møde den 21.
august 2017 de eksisterende vedtægter og kom med forslag til ændringer af indholdet.
Disse ændringer kan ses i vedhæftede udkast til vedtægter.
Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget / Byrådet i den
foregående sag besluttede at nedsætte et Folkeoplysningsråd med
minimumskompetence afstedkommer dette et nyt sæt vedtægter. Udkast til disse er
vedhæftet denne sag.
Kompetenceplan
Kompetenceplanen beskriver, hvilke kompetencer
Folkeoplysningsudvalget/rådet har fået uddelegeret til sig foruden lovens
bestemmelser omkring høring, når det gælder folkeoplysningspolitik, budget og
tilskudsregler. Jfr. loven skal disse fremgå af folkeoplysningspolitikken.
Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget / Byrådet i den
foregående sag besluttede at nedsætte et Folkeoplysningsråd med
minimumskompetence, vil rådets kompetence være at skulle høres i forbindelse med
ændringer til folkeoplysningspolitikken, budget og
tilskudsregler.
Den hidtidige kompetenceplan er meget omfattende, da der er
en stor grad af delegation fra Byrådet/KF-udvalget til Folkeoplysningsudvalget.
Den hidtidige kompetenceplan er bilagt sagen.
Retligt
grundlag
Folkeoplysningsloven
I henhold til loven (LBK nr. 854 af 11/7 2011 og ændringer
til loven Lov nr. 1553 af 13/12 2016) er det Byrådet, der fastsætter de nærmere
regler for udøvelsen af folkeoplysningslovens virke.
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende
muligheder:
A) Beslutter godkendelse
af administrationens udkast til vedtægter, såfremt der vælges et
Folkeoplysningsråd med minimumskompetence.
B) Beslutter godkendelse
af Folkeoplysningsudvalgets udkast til vedtægter, såfremt der vælges et
folkeoplysningsudvalg med udvidede kompetencer som det nuværende udvalg.
C) Beslutter godkendelse
af den hidtidige kompetenceplan for Folkeoplysningsudvalget
D) Beslutter
minimumskompetence jfr. Folkeoplysningsloven, hvor rådet som minimum høres
omkring folkeoplysningspolitik, budget og tilskudsregler.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at vedtægter og
kompetenceplan indeholder de elementer, der er nødvendige for at leve op til
lovens minimum.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at KF-udvalget indstiller, at Byrådet godkender administrationens udkast
til vedtægter, såfremt der vælges et Folkeoplysningsråd med minimumskompetence.
2.
at KF-udvalget indstiller, at Byrådet beslutter minimumskompetence jfr.
Folkeoplysningsloven, hvor rådet som minimum høres omkring
folkeoplysningspolitik, budget og tilskudsregler.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes. Kultur- og Fritidsudvalget afventer dialog
med det nuværende Folkeoplysningsudvalg. Administrationen udsender en skrivelse
til foreningerne med begrundelse for, at sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:
Ebbe Jens Ahlgren (V), Helle Jacobsen (V)
Sagen udsættes.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes jf. punkt 5.
7. KFUM-spejderne i Sørbymagle - Tilskud til nyt tag på spejderhus (B)
7. KFUM-spejderne i Sørbymagle - Tilskud til nyt tag på spejderhus (B)
Sagsnr.: 330-2018-17993 Dok.nr.: 330-2018-155988 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til en
ansøgning fra KFUM-spejderne i Sørbymagle om tilskud på 50.000 kr. fra Idræts-
og Fritidspuljen til udskiftning af tag på spejderhytte.
Baggrund
KFUM-spejderne i Sørbymagle (Magleboerne) har lokaler, der
dels består af spejderhuset ”Maglebo” med samlingslokale, entre, køkken,
toiletter, patruljerum og lederværelse og dels udhuset ”Minibo” med værksted og
materiel.
Da bygningernes tagplader har ligget i mere end 40 år, har
foreningen gennem saglig bistand måttet konstatere, at mange af tagpladerne er
forvitrede og nedbrudte og derfor skal udskiftes, inden regnvandet når at
trænge helt igennem.
Foreningen har indhentet flere tilbud indeholdende løsninger
med både ståltag og B5cembrit-tag, hvor bestyrelsen håber, at løsningen kan
blive cembrit-tag, da det vil være den fagligt bedste løsning.
Budgettet for udskiftning af tag på spejderhytten ser
således ud:
Budget:
Udgift til udskiftning af tag på
spejderhuset "Maglebo" | 141.125 | |
Udgift til udskiftning af tag på
udhuset "Minibo" | 41.528 | |
Budgetteret udgift i alt | 182.653 | |
Rentefrit lån fra Ejendomspuljen
(KFUM-spejderne i Danmark) 30%* | 54.500 | |
Indtægter fra fonde, lokale
firmaer og private | 103.000 | |
Egen opsparing/indestående på
konto | 25.153 | |
Budgetteret finansiering | 182.653 |
*Foreningen kan maksimalt låne 30% af udgiften hos KFUM’s
Ejendomspulje.
KFUM-spejderne oplyser, at der er 32 aktive spejdere mellem
0 og 24 år og 6 voksne ledere og instruktører i spejdergruppen.
KFUM-spejderne i Sørbymagle (Magleboernes) regnskab for 2017
udviser et underskud på 1.241 kr., hvoraf de 101.427 kr. er indtægter, og de
102.669 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2017 en egenkapital på 577.075
kr., hvoraf de 580.316 kr. er ejendomsværdien på spejderhytten. Foreningens
aktiver viser, at der er et likvidt indestående på 87.936 kr.
Retligt
grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A) bevilge de ansøgte
50.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til nyt tag på spejderhytten.
Tilskuddet vil udgøre 29,8% af den samlede udgift.
B) bevilge et mindre
beløb i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, fx 35.000 kr. Foreningens egenfinansiering
bliver så højere.
C) beslutte ikke at
imødekomme ansøgningen om tilskud til nyt tag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at KFUM-spejderne i Sørbymagle
lever op til betingelserne i retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen, da
puljen bl.a. støtter etablering eller tilskud til renovering af eksisterende
baner eller andre faciliteter.
Administrationen vurderer, at KFUM-spejderne i Sørbymagle i
en vis udstrækning selv skal finansiere det nye tag, da foreningen har en
egenkapital af en vis størrelse. Det ansøgte beløb på 50.000 kr. udgør 29,8% af
den samlede finansiering. Den resterende finansiering sørger foreningen selv
for.
Bærende principper
Det er centerets vurdering, at KFUM-spejderne i Sørbymagle
kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet udskiftningen af taget
er i overensstemmelse med følgende bærende principper for ansøgninger til
puljen:
· Børn og unge: KFUM-spejderne har primært børn og unge som
deres målgruppe og ønsker derfor at have faciliteter, der er anvendelige og
tidssvarende i forhold til aktiviteten.
· Medfinansiering: Foreningen har mulighed for
medfinansiering. Dels har foreningen selv midler, dels har foreningen mulighed
for at optage lån.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Udvalget bevilger 50.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen, under
forudsætning af at foreningen selv finder finansiering for det resterende
beløb.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Godkendt.
8. Kulturregion Midt- og Vestsjælland - ny kulturaftale (D)
8. Kulturregion Midt- og Vestsjælland - ny kulturaftale (D)
Sagsnr.: 330-2018-18451 Dok.nr.: 330-2018-158954 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om kulturaftale 2015-2018 for
Kulturregion Midt- og Vestsjælland og skal indledende drøfte perspektiver i et
fortsat kulturregionalt samarbejde.
Baggrund
Otte kommuner (Holbæk, Kalundborg, Lejre, Odsherred,
Ringsted, Roskilde, Slagelse og Sorø) har siden 2007 indgået kulturaftaler med
Kulturministeriet om samarbejde i Kulturregion Midt- og Vestsjælland. En
kulturaftale strækker sig over fire år og beskriver samarbejdsgrundlaget for
større fælleskommunale kulturprojekter, herunder indsatser og økonomi.
Kommunernes nye byråd er konstitueret, og der er udpeget nye
medlemmer til Kulturgruppen, den politiske styregruppe for kulturaftalen i
Kulturregionen. Kulturgruppen konstituerer sig i april 2018 og skal som det
første beslutte en proces for drøftelse af en mulig ny kulturaftale, da den
nuværende udløber ved udgangen af 2018.
Kulturaftalens indsatsområder og projekter
De politisk udpegede indsatsområder er pejlemærker for kulturgruppens
prioritering af tværgående projekter, på tværs af kommunegrænser. De nuværende
indsatsområder er
· Børn, unge og udsyn
· Kulturarv og identitet.
Kendetegnende for de prioriterede projekter er, at det er
projekter med en volumen og kvalitet, som en
enkelt kommune ikke kan løfte alene. Målet er også at skabe udvikling, der er
relevant både for den enkelte kommune og for kulturregionen som helhed.
Vedhæftet er kulturaftale 2015-18 samt statusrapport, der
beskriver aktuelle projekter.
Organisation og økonomi
Kulturaftalen er organisatorisk forankret med
· en politisk styregruppe, Kulturgruppen, på 16 medlemmer – to fra
hver kommune.
· en administrativ følgegruppe bestående af kulturcheferne fra de
otte kommuner.
· et sekretariat, der varetager den overordnede administration. Sekretariatet
er placeret i Odsherred Kommune og består i gennemsnit af 0,20 årsværk.
Økonomien i kulturaftalen er sammensat dels af kommunal
medfinansiering på 3 kr. pr. indbygger pr. år, dels tilskud fra
Kulturministeriet nogenlunde svarende til den kommunale medfinansiering,
tidligere amtsmidler samt rammeaftale vedrørende børneteaterordning.
De enkelte projekter fundraiser typisk yderligere midler fra
fonde og puljer, ligesom der til nogle projekter er yderligere kommunal medfinansiering.
Dette fremgår af statusrapporten.
Ny kulturaftale
Kulturaftalen udløber pr. 31.
december 2018, og støtten til de projekter, der er sat i gang i de seneste to
kulturaftaleperioder, ophører. Det vides ikke i skrivende stund om kulturministeren
vælger at fortsætte de kulturregionale midler, eller i hvilken form det bliver.
Den nye Kulturgruppes opgave i
2018 er derfor primært at lægge nye politiske spor for, hvad en evt. fremtidig kulturaftale
skal rumme.
Den administrative følgegruppe
vil på Kulturgruppens konstituerende møde fremlægge et oplæg til proces frem
mod en evt. ny aftale. Derfor lægges der op til, at kulturudvalgene i de
enkelte kommuner allerede nu drøfter evt. ny kulturaftale og tværkommunale
samarbejder.
Sekretariatet for kulturaftalen lægger derfor op til, at kulturudvalgene
indledende drøfter:
· Hvilke perspektiver og værdier ser vi i kulturaftalesamarbejdet?
· Hvordan forholder vi os fremadrettet til det kulturregionale
samarbejde?
· Hvilke indsatsområder ser vi som særligt vigtige for os som
kommune i et fælles kommunalt samarbejde?
Svarene på spørgsmålene sendes til og samles af
sekretariatet, og de vil danne grundlag for de første drøftelser frem mod
afklaring af forhold vedrørende en ny kulturaftale.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for
at støtte kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. tage
orienteringen om kulturaftalen og igangværende projekter til efterretning.
b. drøfte ny
kulturaftale og tværkommunale samarbejder.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at samarbejdet omkring
Kulturregion Midt- og Vestsjælland har haft blandet effekt for Slagelse
Kommune.
På den ene side har projekterne kunnet opnå en volumen og
kvalitet, som den enkelte kommune ikke har kunnet løfte alene. Slagelse Kommune
har nydt godt af samarbejdet om for eksempel Forfatterskolen, Billedskolernes
Grundkursus og Kongens Togt. Disse projekter har været positive for udviklingen
af kulturlivet i kommunen, da de har understøttet allerede eksisterende
indsatser eller ønsket udvikling.
Omvendt har det regionale kultursamarbejde betydet, at
Slagelse Kommune har deltaget i projekter, der har haft udgangspunkt i
initiativer, som de andre deltagende kommuner har haft på kulturområdet.
Projekter, der har lagt bånd på mandetimer og midler, uden at det i særlig grad
har understøttet udviklingen på kulturområdet i kommunen. Dette kan være
konsekvensen, når mange kommuner, spredt i et større geografisk område, skal
samarbejde.
Kulturafdelingen vurderer derfor, at et eventuelt fremtidigt
kultursamarbejde vil opnå bedre effekt, hvis dette udgøres af færre kommuner,
der i højere grad vil kunne udpege fælles indsatsområder med udgangspunkt i de
allerede eksisterende indsatser og den ønskede udvikling i de enkelte kommuner.
Afdelingen henviser til sag 330-2018-19001 på dette udvalgsmøde, hvor et muligt
alternativt kultursamarbejde beskrives.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning og
drøfter perspektiver i ny kulturaftale og tværkommunale samarbejder.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Taget til efterretning.
Anders Nielsen, som er nuværende formand for Kulturregionen,
deltager i et møde med de øvrige kulturregioner og kulturministeren fredag den
6. april 2018 vedr. nye kulturaftaler.
9. Tværkommunalt kultursamarbejde Slagelse, Sorø, Kalundborg og Ringsted Kommuner (O)
9. Tværkommunalt kultursamarbejde Slagelse, Sorø, Kalundborg og Ringsted Kommuner (O)
Sagsnr.: 330-2018-19001 Dok.nr.: 330-2018-163505 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om muligt fremtidigt tværkommunalt
kultursamarbejde mellem Slagelse, Sorø og Kalundborg Kommune, samt evt.
Ringsted Kommune.
Baggrund
Slagelse, Sorø, Kalundborg og Ringsted Kommune arbejder i
fællesskab på at formulere en indsats på det kulturelle område, der både tager
højde for hver kommunes særkende, men også skaber en fælles fortælling, som
binder kommunerne tættere sammen. Afsættet for samarbejdet har været de tiltag,
som de enkelte kommuner allerede arbejder med, men som samtidig rummer et
større potentiale, som vil kunne løftes og udvikles gennem et tværkommunalt kultursamarbejde.
Derfor arbejdes der på nuværende tidspunkt på to indsatsområder i samarbejdet –
et litteraturspor og et middelalderspor.
Der er i disse år en stor interesse for fortiden, godt
hjulpet på vej af DR’s store satsning Historien om Danmark. Og netop
historien binder de fire vestsjællandske kommuner sammen i en fælles
fortælling, der rummer alle de elementer, som udgør en god historie: Magt,
kærlighed, intriger og drømme. Ved at skabe en fælles fortælling på tværs af
kommunegrænserne fremhæves områdets afgørende rolle i den tidlige middelalder,
hvor Danmark tog de første tilløb til at blive en samlet nation.
Formålet med samarbejdet er at gøre borgerne nysgerrige på
den lokale historie og tiltrække turister, som kan lide ture med historisk
indhold. Der arbejdes på at skabe sammenhæng mellem monumenter og bygninger på
tværs af kommunerne og på den måde binde historien sammen til en fælles
fortælling. Historien skal formidles på en inddragende måde, hvor turister og
borgere selv spiller en aktiv del.
Et andet fællestræk, som binder området sammen, er den
geografiske placering. Vi er forholdsvis tæt på hovedstaden København, men
samtidig så tilpas langt fra til at vi kan kalde os provins. Med litteraturen
som omdrejningspunkt vil det andet indsatsområde tage fat i begrebet provins og
gennem forskellige events og arrangementer prøve at indkredse den
vestsjællandske identitet. Hvad er vi rundet af, hvordan er det at bo her, og
hvilke drømme har vi?
Det er naturligt både at tage fat i nulevende forfattere,
som har markeret sig på den litterære scene, men samtidig gribe tilbage til
store personligheder som eks. Holberg og Ingemann. Formålet er gennem områdets
litterære skattekammer at sætte fokus på provinsens betydning i både fortid og
nutid. Målgruppen er primært borgere, der er bosiddende i kommunerne, men en
del af de planlagte events vil også kunne tiltrække gæster udefra.
Slagelse, Sorø og Kalundborg Kommune samarbejder allerede
gennem både Museum Vestsjælland og Visit Vestsjælland.
Ringsted Kommune, der er en del af Museum Vestsjælland, men
ikke er en del af Visit Vestsjælland, afsøger muligheden for at deltage i kultursamarbejdet,
men ønsker i udgangspunktet kun at deltage i indsatsen omkring
middelaldersporet.
Der arbejdes på flere
finansieringsmodeller. Nedlægges aftalen om Kulturregionen kunne midlerne, som
indgår i denne, evt. finansiere dette nye tværkommunale kultursamarbejde.
Der vil blive fremlagt en ny
politisk sag forud for endelig organisering og finansiering af samarbejdet.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for
at støtte kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at et tværkommunalt
kultursamarbejde om en fælles middelaldersatsning og litteratursatsning vil
være til fordel for Slagelse Kommune. Udviklingen af en fælles fortælling på
tværs af de deltagende kommuner kan i høj grad medvirke til opbygning af en
fælles lokal og regional identitet, der kan være stærkt medvirkende til at øge
kulturaktiviteter og udvikling i området.
Det foreslåede tværkommunale samarbejde tager udgangspunkt i
de tiltag, som de enkelte kommuner allerede arbejder med, men som samtidig
rummer et større potentiale, som vil kunne løftes og udvikles i fællesskab.
Dette udgangspunkt vil være lettere at opretholde på grund af den snævre
samarbejdskreds sammenlignet med det nuværende samarbejde omkring Kulturregion
Midt- og Vestsjælland.
Derudover rummer muligheden for samfinansiering med de andre
tre kommuner mange udviklingsmuligheder.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Taget til efterretning.
10. Emner til pressen (B)
10. Emner til pressen (B)
Sagsnr.: 330-2017-89840 Dok.nr.: 330-2018-43704 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af
mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. april 2018:
Fraværende:
Drøftet.