Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 5. marts 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-583631                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

2.     Regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-10151               Dok.nr.: 330-2019-56558                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2018. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2019.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2018 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2018 til 2019 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status, og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger.
På Kultur- og Fritidsudvalgets område er budgettet fordelt på budgetramme 1 og 3.
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 18. marts 2019 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 25. marts 2019.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2018 viser for drift et samlet forbrug på 91,7 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018, som blev godkendt i november 2018, var det forventede regnskab anslået til 93,4 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Kultur- og Fritidsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2018
Regnskab 2018
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
 
 
 
Serviceudgifter
96,8
91,7
5,1
Total
96,8
91,7
5,1
B.   Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområde.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Kultur- og Fritidsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2017
til 2018
Overføres
fra 2018
til 2019
Tilføres
kassen
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
4,0
5,1
0,0
Total
4,0
5,1
0,0
Bilag 1 viser overførsler for hver virksomhed og center i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt, at udvalget på Kulturområdet har en række projekter, som løber over en årrække, men hvor det fulde budget var tildelt i 2018. Det drejer sig om:
·         Scenefaciliteter på Korsør Fæstning: 80.000 kr.
·         Tilskud til forsamlingshuse: 160.000 kr.
·         MinKunst og Slagelse Kommunes Kunstudlån: 210.000 kr.
·         Projekter vedr. skiltning og renovering af skulptur: 530.000 kr.
·         Ungekulturprojekt: ca. 500.000 kr.
Herudover er der på Fritidsområdet et mindreforbrug, hvilket primært stammer fra provenuet vedr. Slagelse Stadion på knap 1,2 mio. kr.
Heraf er 200.000 kr. disponeret til finansiering af udgift i 2019 vedrørende det oprindelige anlæg af bane 3 og 4 på Slagelse Stadion. Det nedsatte § 17.4-udvalg har udarbejdet handleplan for stadionområdet, og midlerne fra provenuet kan anvendes hertil. Herudover overføres 565.000 kr. til udvikling eller indkøb af bookingportal.
Afvigelser fra hovedprincipperne:
I forbindelse med endeligt ledelsestilsyn for 2018, efter at bogføring er lukket, er det konstateret, at der er bogført 110.623 kr. på Kultur, Fritid og Borgerservices konto 6 under Økonomiudvalget. Udgiften skulle i stedet have været bogført på Borgerservice under Kultur- og Fritidsudvalget.
Kultur- og Fritids årsresultat bliver tilsvarende 110.623 kr. lavere.
I forbindelse med denne sag foreslås dette tilrettet.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2018 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 1,2 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018 forventedes uforbrugt rådighedsbeløb på 1,1 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg fordeler sig på udvalgets politikområde. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Kultur- og Fritidsudvalget

Mio.kr.
Overføres
fra 2018
til 2019
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
1,2
Total
1,2
Mindreforbruget vedrører anlægsprojekterne Ny Trelleborg og Etablering af Volleyarena.
Pga. ændret fondsstrategi blev forbruget i 2018 på Ny Trelleborg projektet lavere end forventet. Anlægsprojektet løber over en årrække.
Etablering af Volleyarena forventes at kunne afsluttes i 2019.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mindreforbrug for drift og anlæg.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2018 til 2019 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 5,0 mio. kr. fra 2018 til 2019 vedrørende Kultur- og Fritidsudvalgets politikområde 5.1. Derved tages der højde for udgiften på 0,1 mio. kr., som skulle være bogført under Kultur- og Fritidsudvalget.
Tilsvarende indstiller administrationen, at overførslen for Økonomiudvalget, politikområde 1.2 for Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ændres fra 0,09 mio. kr. til 0,2 mio. kr.
Herudover betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 1,2 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
5.1
5.000
 
 
 
Drift, Center for Kultur, Fritid og Borgerservice
1.2
200
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
5.1
1.200
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-6.400
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2018 tages til efterretning.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at overførslen på politikområde 5.1 til fordeling på de respektive enheder ændres fra 5,1 mio. kr. til 5,0 mio. kr.
3.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at overførslen på politikområde 1.2 til fordeling på Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ændres fra 0,09 mio. kr. til 0,2 mio. kr.
4.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 5.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 1,2 mio. kr.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 1: Til efterretning.
At 2: Anbefales til Økonomiudvalget
At 3: Anbefales til Økonomiudvalget
At 4: Anbefales til Økonomiudvalget

3. Udmøntning af 0,7 %-effektivisering fra Budgetaftalen | Kultur- og Fritidsudvalget (B)

3.     Udmøntning af 0,7 %-effektivisering fra Budgetaftalen | Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-10724               Dok.nr.: 330-2019-65348                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvorledes 0,7 %-effektiviseringen p.a. fra 2020 skal udmøntes inden for udvalgets område, herunder proces og dialog med virksomheder og centre.
Baggrund
Med Budgetaftalen for 2019 besluttede Byrådet, at der i de kommende år ikke skal udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg og politikområder et årligt effektiviseringskrav på 0,7 % af nettoudgifterne i perioden 2020-2022, jfr. bilag 1.
For Kultur- og Fritidsudvalget udgør effektiviseringskravet i alt 651.000 kr.
Det er udvalgets kompetence at beslutte, hvorledes effektiviseringerne skal udmøntes og fordeles. Det skal dog samtidig bemærkes, at udmøntningen af effektiviseringerne i Budgetaftalen bygger på en involverende proces, hvor den daglige viden og kontakt med borgerne danner grundlag for valg af de rigtige løsninger.
Administrationen fremlægger på møde oplæg til elementer i den videre proces.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov.
Budgetaftalen for 2019 angiver den ramme, som Byrådet har besluttet for opgaven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, hvorledes udmøntningen skal gribes an, herunder former for involvering af brugere, medarbejdere og ledere. Af hensyn til processen for Budget 2020-2023 skal udmøntningen være budgetmæssigt afklaret senest i juni 2019.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Det forudsættes, at de initiativer, der iværksættes, ikke har negative konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.   at  det besluttes, hvorledes udvalget ønsker at blive involveret i den generelle 0,7 %-effektivisering samt eventuelle initiativer, der kan indgå i proces med udmøntning af effektiviseringer.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget drøftede mulige overordnede principper for effektiviseringer, herunder at investere for at reducere, automatisering og samdrift/fælles brug. Der er ikke taget stilling til de konkrete fremlagte forslag jfr. bilag 2. Der vil være fokus på punktet på de kommende møder.

4. Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. Budget 2020-2023 (D)

4.     Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. Budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-14756               Dok.nr.: 330-2019-82468                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for at arbejde med budgetgrundlag og effektiv udmøntning af vedtagne budgetrammer.
Baggrund
Økonomiudvalget har på sit møde den 18. februar 2019 drøftet oplæg til rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2020-2023, som med få bemærkninger og suppleringer vil udgøre det endelige grundlag for beslutningssag i marts.
Udvalgene ønskes hurtigst muligt at påbegynde denne proces, således at der kan afsættes den fornødne tid til inddragelsen i processen.
Den politiske proces indeholder en række aktiviteter i fagudvalgene med henblik på afklaring af budgetgrundlag og sikring af effektiv udmøntning af de vedtagne budgetter. Et af elementerne heri er, at fagudvalgene i marts-juni indgår i dialog med brugere og MED-udvalg om opgaveløsning og effekt m.v. Det sker med henblik på at sikre den bedst mulige anvendelse af de ressourcer, som udvalget disponerer over, og opfyldelse af de politiske mål for indsatserne.
Heri indgår samtidig, at grundlaget fra den løbende budgetopfølgning indgår i prioriteringen for de kommende budgetår
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for videre behandling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget godkendte, at det planlagte Kulturtopmøde den 9. maj 2019 og dialogmødet den 3. juni 2019 på det folkeoplysende område bruges til borgerinddragelse forud for budgetprocessen. De formelle organer involveres i overensstemmelse med de gældende rammer herfor.
Denne proces samtænkes med den involverende borgerproces vedrørende 0,7 %-effektiviseringen.

5. Anlægsbevilling - B73-baneanlæg (B)

5.     Anlægsbevilling - B73-baneanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2019-3698                 Dok.nr.: 330-2019-22647                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 300.000 kr. vedr. etablering af baneanlæg til B73. Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelsen af Budget 2019 afsat et rådighedsbeløb på 2 mio. kr. til etablering af baner hos B73/Stadion Vest.
B73 er Slagelse Kommunes største fodboldklub og oplever store udfordringer med at kunne stille baner til rådighed for foreningens mange medlemmer. B73 ønsker en kunstgræsbane, så der kan spilles fodbold i det sene efterår, om vinteren samt i det tidlige forår.
Det er ikke muligt at etablere en kunstgræsbane for 2 mio. kr. Dette vil beløbe sig til ca. 5 mio. kr., og B73 er indstillet på at vente med at påbegynde etableringsarbejde, indtil der forhåbentligt kan afsættes flere midler til en kunstgræsbane.
For at kunne aktivere kommunens Bygherrerådgivning ansøges der om frigivelse af 300.000 kr. til forudgående arbejde med undersøgelser af jordbundsforhold m.m.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til baneanlæg til B73 på 300.000 kr.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at der gives anlægsbevilling til baneanlæg til B73.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
5.01
 300
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
5.01
-300
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives anlægsbevilling på 300.000 kr. til undersøgelser af jordbundsforhold m.m. til baneanlæg til B73 finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 1: Anbefales, at Økonomiudvalget indstiller til Byrådets godkendelse.
Ebbe Ahlgren (V) anbefalede, at der bliver foretaget en mindre undersøgelse i Plan for at sikre, at der ikke allerede er viden om jordbundsforholdene, som indikerer, at jordbunden ikke er egnet til kunstgræs.

6. Slagelse Svømmehaller - retvisende budget (B)

6.     Slagelse Svømmehaller - retvisende budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-11455               Dok.nr.: 330-2019-63688                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til, hvordan der skabes et retvisende budget for Slagelse Svømmehaller.
Baggrund
Slagelse Svømmehaller har i 2019 et netto-driftsbudget på 1.821.451 kr.
Driften af svømmehallerne finansieres hovedsageligt via indtægter fra billetsalg og aktiviteter. Udgifternes hovedpost er løn til livreddere, hvor sikkerhedskravene sætter rammerne for minimumsbemanding. Indtægterne er varierende fra år til år og er afhængige af fx sommervejret samt aktiviteter i klubber og foreninger.
Renoveringer, hvor svømmehallerne er lukkede, er ligeledes kostbare, idet der ikke skabes indtægter.
I 2018 har det varme sommervejr givet udfordringer i forhold til lavere billetsalg, og derudover giver lukkeperioder pga. renovering af bassiner m.m. lavere indtægter end forventet. I 2018 beløb de samlede indtægter sig til 3.967.020 kr., og i 2018 er det forventede underskud i svømmehallerne dækket af 800.000 kr. af driftsmidler fra Fritidsafdelingen.
Administrationen forudser, at der fortsat vil være væsentlige udsving i indtægterne i svømmehallerne samt større investeringer i udstyr.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv. Heraf fremgår det, at sammenlægning af budgetter skal godkendes af Byrådet. Omplaceringer godkendes af fagudvalget.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a.    Sammenlægge budgettet for Fritid og Svømmehallerne fra og med 2019. Dette vil give større fleksibilitet i forhold til udsving i økonomien for svømmehallerne, hvor udgifter til indkøb af større udstyr og lavere indtægter fra billetsalg og aktiviteter løbende dækkes af Fritids driftsmidler.
b.    Omplacere et fast budget på 500.000 kr. fra Fritid til Svømmehallerne i 2019 og efterfølgende år. En fast overførsel årligt vil give svømmehallerne råderum til år med lave entréindtægter samt mulighed for investeringer i nyt udstyr og aktiviteter i år med højere entréindtægter.
c.    Budgettet fortsat er opdelt i to separate enheder.
Handlemulighed a og b medfører en nedprioritering af øvrige faciliteter på Fritidsområdet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er et permanent behov for at opjustere driftsbudgettet for svømmehallerne, da driften af svømmehallerne primært er finansieret af entréindtægterne. Økonomien er derfor sårbar over for især vejrforhold, og årets resultat svinger fra år til år.
Den foreslåede sammenlægning af budgetterne betyder, at en virksomhed lægges ind under et myndighedsområde. Derved vil Fritids- og Svømmehalsbudgetterne fremover disponeres under ét, hvorved der frit kan flyttes budget mellem Fritidsområdet og Svømmehallerne.  
Administrationen betragter svømmehallerne som en facilitet i lighed med kommunens andre haller, hvor Fritids driftsbudget afholder udgiften til drift, indkøb og udskiftning af udstyr. I svømmehallerne er der løbende behov for renovering af fx handicaplift og lignende større udstyr, som ikke kan rummes i svømmehallernes nuværende budget, men falder naturligt ind under Fritids midler til faciliteter.
Administrationen anbefaler derfor, at budgettet for Svømmehallerne og Fritid lægges sammen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, Fritid
5.01
 1.800
 1.800
 1.800
 1.800
Drift, Svømmehaller
5.01
-1.800
-1.800
-1.800
-1.800
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet at sammenlægge budgetterne for Svømmehallerne og Fritid.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 1: Udsat.
Ved næste møde fremlægges supplerende oplysninger i forlængelse af de på mødet rejste spørgsmål.

7. Samarbejdsaftale Slagelse Idræts Råd (SIR) 2019 - 2020 (B)

7.     Samarbejdsaftale Slagelse Idræts Råd (SIR) 2019 - 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-3460                 Dok.nr.: 330-2019-62805                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ny samarbejdsaftale med Slagelse Idræts Råd (SIR) med virkning fra den 1. januar 2019 til 31. december 2020.
Baggrund
Samarbejdsaftalen mellem Slagelse Idræts Råd og Slagelse Kommune er senest revideret på Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets møde den 2. maj 2016.
Slagelse Kommune anerkender med aftalen, at Slagelse Idræts Råd er høringspart vedr. principielle spørgsmål og sager på idrætsområdet.
Det fremgår bl.a. af den tidligere aftale, at der årligt skal afholdes 2 dialogmøder, hvor idrætspolitikken og dens affødte handlinger vendes med henblik på at sikre den gensidige og nødvendige opbakning fra relevante interessenter.
Samarbejdsaftalen sikrer desuden SIR’s deltagelse i relevante arbejds- og følgegrupper på specifikke indsatser på idrætsområdet. Derudover er SIR høringspart i forskellige sammenhænge.
Administrationen har bedt Slagelse Idræts Råd om at fremsende eventuelle ønsker om ændringer til den hidtidige samarbejdsaftale.
Administrationen har modtaget diverse ønsker til en ny samarbejdsaftale (vedlagt som bilag). Ændringerne i forhold til den tidligere aftale er markeret med en gul farve i SIR’s forslag til samarbejdsaftale, hvortil administrationen har følgende kommentarer:
1)    SIR ønsker, at aftalen løber fra ”1. januar 2019 – 30. juni 2021”. Administrationen finder det naturligt, at aftalen løber til 31. december 2020. Aftalen med Kulturrådet er også gældende i 2 år og løber også til 31. december 2020.
2)    SIR ønsker, at de to årlige dialogmøder fordeler sig med ”1 møde med Fritidsafdelingen og 1 møde med Kultur- og Fritidsudvalget”. Tidligere har dette været benævnt med ”to årlige dialogmøder”. Administrationen finder det hensigtsmæssigt, at de 2 årlige dialogmøder fastholdes, uden at det nævnes med hvem, da det giver en fleksibilitet i, hvordan og med hvem der afholdes møder.
3)    Administrationen henstiller til, at de 2 X’er udfyldes med teksten fra den tidligere indgåede aftale ”at sikre den gensidige, nødvendige opbakning fra relevante interessenter.”
4)    Sætningen afsluttes med; ”Beslutningskompetencen omkring den endelige fordeling ligger i Center for Kultur, Fritid og Borgerservice jfr. Retningslinjerne for fritidsområdet.”
5)    Administrationen anbefaler, at sætningen afsluttes med ”med maksimalt 25.000 kr.” Det angivne beløb er også omtalt i aftalen med Kulturrådet.
6)    Sætningen afsluttes med ”samt oversigt over medlemsforeninger til Slagelse Kommune”, som det også fremgik af den netop udløbne aftale. Oplysningen ønskes fremsendt til kommunen for en vurdering af, hvor mange foreninger Slagelse Idræts Råd repræsenterer.
7)    Administrationen ønsker at fastholde de tidligere 2 anførte bestyrelsesmøder for dialog om kommunens idrætsforeninger. 
8)    Afsnittet erstattes med ”Samarbejdet omhandler frivillige folkeoplysende foreninger der er godkendte og hjemmehørende i Slagelse Kommune.”
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A.    Godkende den af SIR udarbejdede samarbejdsaftale med virkning fra den 1. januar 2019 til 31. december 2020 med ændringer som beskrevet ovenfor.
B.    Godkende den af SIR udarbejdede samarbejdsaftale med virkning fra den 1. januar 2019 – 30. juni 2021.
C.    Fremkomme med ændringer til den af SIR udarbejdede aftale og derefter godkende aftalen.
D.   Undlade at godkende forslaget om ny samarbejdsaftale fra SIR og forlænge den allerede eksisterende aftale frem til 31. december 2020.
Vurdering
Administrationens vurdering er, at det fortsat er en aftale, hvor SIR har en stor grad af mulighed for indflydelse på mange områder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at godkende den af SIR udarbejdede samarbejdsaftale med virkning fra den 1. januar 2019 til 31. december 2020 med ændringer som beskrevet ovenfor.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende: 
Udsat.
Genoptagelse
Administrationen har samlet SIR’s forslag til aftale og den tidligere indgåede aftale i et skema for at skabe et bedre overblik. Sammenligningsskemaet er vedhæftet sagen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at godkende den af SIR udarbejdede samarbejdsaftale med virkning fra den 1. januar 2019 til 31. december 2020 med ændringer som beskrevet i sammenligningsskemaet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 2: Godkendt.

8. Eggeslevmagle Landsbyråd og Fodboldafdelingens venner - Ansøgning om tilskud til renovering af lysanlæg (B)

8.     Eggeslevmagle Landsbyråd og Fodboldafdelingens venner - Ansøgning om tilskud til renovering af lysanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2019-8306                 Dok.nr.: 330-2019-75881                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om der skal ydes tilskud til udskiftning af 6 lyskilder på Eggeslevmagle Stadion.
Baggrund
Administrationen har modtaget en ansøgning fra Eggeslevmagle Landsbyråd og Eggeslevmagle Fodboldafdelings Venner, der ønsker færdiggørelse af renovering af lysanlæg på fodboldbanen i Eggeslevmagle gennem udskiftning af 6 lyskilder.
Årsagen er, at der er udskiftet defekte lamper og kasserede lysmaster i 2017 (45.000 kr.) og 2018 (18.000 kr.), og der er nu 6 ældre lamper tilbage.
Klubben søger derfor om et tilskud på 25.957,50 kr., som dækker 6 stk. lamper til i alt 21.000 kr. og en efterbevilling på 4.957,50 kr., som dækker moms fra tidligere bevilget tilskud.
Dette tilgodeser primært fodboldafdelingen, som har en seniorafdeling med 25 medlemmer (2017-medlemstal fra DBU Sjælland).
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Bevilge de ansøgte 25.957,50 kr. i tilskud.
b)    Bevilge et andet beløb i tilskud.
c)   Udsætte beslutningen med henblik på at undersøge, om mindre idrætsfaciliteter kan tænkes ind i planen for udvikling af landdistrikterne.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Eggeslevmagle Landsbyråd og Eggeslevmagle Fodboldafdelings Venner vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje støtter netop etablering og renovering af faciliteter.
Ansøgningen lever desuden op til det bærende princip ”Medfinansiering”, da medlemmerne selv udfører en del af de praktiske opgaver.
Derudover er ansøgningen i tråd med idrætspolitikkens mål om, at velfungerende anlæg skal indbyde til idræt og bevægelse i de mindre byer.
Der er dog ifølge administrationen også hensyn, der taler imod at give tilskud til reetablering af lysanlægget, nemlig målene i idrætspolitikken om at optimere brugen af faciliteter og at fokusere på færre tidssvarende, fleksible, vedligeholdte og samlede anlæg frem for mange umoderne, fastlåste, forfaldne og spredte anlæg.
Administrationen har været i dialog med Entreprenørservice i forhold til en generel, faglig vurdering af behovet for renovering af lysanlæg i kommunen og konsekvenserne herved.
Grundet et stort antal lysanlæg, og en dårlig tilstand hos flere af dem, vurderer administrationen, at det sammen med Entreprenørservice og Stab for Ledelse, Udvikling og HR skal undersøges, om det vil være mere hensigtsmæssigt at tænke de mindre idrætsfaciliteter ind i planen for udvikling af landdistrikterne på samme måde som med de rekreative områder, således at de bliver ligestillet.
På den måde vil der komme en linje og en prioritering ift. de midler, der er til rådighed til drift og udvikling af idrætsarealerne, så pengene i sidste ende gør flest mulige borgere aktive.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    At udvalget udsætter beslutningen med henblik på at undersøge, om mindre idrætsfaciliteter kan tænkes ind i planen for udvikling af landdistrikterne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 1: Udvalget besluttede at bevilge de ansøgte 25.957,50 kr. i lyset af, at der er tale om et igangsat projekt, der hermed afsluttes.
Udvalget ønskede tillige, at det undersøges, om mindre idrætsfaciliteter kan tænkes ind i planen for udvikling af landdistrikterne.

9. "Liv i forsamlingshusene" i Slagelse Kommune (B)

9.     "Liv i forsamlingshusene" i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2017-1600                 Dok.nr.: 330-2019-41977                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til et projektforslag: Liv i forsamlingshusene.
Baggrund
Der er 24 forsamlingshuse i Slagelse Kommune – husenes beliggenhed fremgår af bilaget. Husene ejes hovedsageligt af foreninger og drives som enten såkaldte nøglehuse eller med forpagter. Der er stor variation i aktivitetsniveauet i forsamlingshusene, og Kulturafdelingen og Kontaktudvalget for forsamlingshusene har derfor løbende drøftet mulighederne for at øge de kulturelle aktiviteter i forsamlingshusene for at styrke husenes rolle som lokalt, kulturelt samlingssted.
Projektet er inspireret af projekt i bl.a. Kalundborg Kommune om samarbejde mellem kommunen og forsamlingshusene om foredrags- og musikaktiviteter.
Tanken er, at Kulturafdelingen udarbejder et katalog over foredrag og musik – efter input og forslag fra forsamlingshusene. Kulturafdelingen koordinerer herefter forsamlingshusenes ønsker og koordinerer med oplægsholdere/musikere, og hvert forsamlingshus kan afvikle ét arrangement i den kommende vintersæson under projektet.
Kommunen og forsamlingshuset deler herefter udgiften til honorar. Booking koordineres af kommunen. Forsamlingshuset står i øvrigt for afvikling af arrangementet. Herudover betaler og varetager kommunen fælles markedsføring af projektet og arrangementerne.
”Liv i forsamlingshusene” har været fremlagt for det tidligere Kultur-, Fritids- og Turismeudvalg i juni 2017, hvor udvalget var positivt stemt for projektet, men ikke kunne finde finansiering til det.
Kulturafdelingen holdt fællesmøde med alle forsamlingshusene forud for forslaget i 2017. Repræsentanter fra 10 af de 24 forsamlingshuse deltog. Repræsentanter fra Kalundborg Kommune var inviteret til at fortælle om gode erfaringer med projektet og andre arrangementer.
På mødet med forsamlingshusene var der positiv stemning over for projektet, som giver forsamlingshusene mulighed for at begrænse risikoen ved afvikling af større arrangementer og udvide aktiviteterne i de enkelte huse.
Kommunens udgifter til projektet afhænger af antallet af forsamlingshuse, der deltager i projektet, og nedenfor estimeres udgiften ved afvikling af ét arrangement i halvdelen af kommunens forsamlingshuse i sæsonen 2019/2020:
Udgift til musik/foredragsholder - 12 x 10.000 kr.                120.000  kr.
Udgift til løn til koordinator på Slagelse Bibliotekerne             100.000  kr.
Markedsføring: Hjemmeside, flyer og annoncering i ugeaviser 80.000  kr.
I alt                                                                             200.000  kr.
Efter sæsonen 2019/2020 kan projektet evalueres, og der kan tages stilling til, om projektet skal fortsætte efter samme model, herunder skal der tages fornyet stilling til finansiering af kommunens andel af projektet.
Hvis projektet fortsættes, kan der arbejdes på at udvide samarbejdet med fx kommunens aktivitetscentre m.fl.
Nogle kommuner har etableret en ”grejbank” med IT-udstyr til arrangementer, som forsamlingshusene kan låne til arrangementerne. Da en stor del af forsamlingshusene råder over udstyr til foredrag m.m., og da udstyret hurtigt bliver forældet, vil der i første omgang ikke blive oprettet en grejbank, men behov for projektor m.m. vil blive forsøgt løst via lån/leje af udstyr.
Projektet foreslås finansieret af udvalgets midler til udvikling.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter for borgerne.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge
a)    At iværksætte projektet i sæsonen 2019/2020. Udvalget skal herefter tage fornyet stilling til evt. forlængelse af projektet og finansiering af dette.
b)    At projektet ikke iværksættes. Fornyelse og udvikling af aktiviteterne i forsamlingshusene vil i så fald fortsat være afhængig af det enkelte forsamlingshus’ initiativ og muligheder. Forsamlingshusene vil fortsat kunne søge tilskud til kulturelle aktiviteter via Puljen til kulturelle formål eller via andre samarbejdspartnere.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at forsamlingshusene spiller en vigtig rolle som samlingssteder og ramme om kulturelle aktiviteter. Aktivitetsniveauet er meget forskelligt for de enkelte huse, men flere af husene har vanskeligt ved at tiltrække deltagere til kulturelle arrangementer og finde ressourcer til at iværksætte nye tiltag ud over den daglige drift af huset som ramme om fester og selskabsaktiviteter.
Kulturafdelingen vurderer derfor, at projektet vil medvirke til at udvikle og styrke de kulturelle aktiviteter i forsamlingshusene i kommunen, da udgiften for forsamlingshuset reduceres, og den overordnede planlægning varetages af kommunen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender projektet ”Liv i forsamlingshusene” i sæson 2019/2020.
2.    at Udvalget afsætter 300.000 kr. i 2019/2020, som finansieres af udvalgets midler til udvikling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Godkendt.
Ved evalueringen af projektet i 2020 etableres en dialog mellem forsamlingshusene og Kultur- og Fritidsudvalget.

10. Puljen til børn og unges møde med kunsten - ændring af navn og nye retningslinjer fra 1. april 2019 (B)

10.   Puljen til børn og unges møde med kunsten - ændring af navn og nye retningslinjer fra 1. april 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-12132               Dok.nr.: 330-2019-65930                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage beslutning om ændring af navn og nye retningslinjer for den nuværende pulje Billedskolepuljen til særlige aktiviteter.
Baggrund
Byrådet valgte ved vedtagelsen af Budget 2017 at afsætte 100.000 kr. årligt til en pulje til særlige billedskoleaktiviteter. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkendte i november 2017 retningslinjer for puljen, der blev betegnet Billedskolepuljen til særlige aktiviteter.
I de snart 1,5 år, det har været muligt at søge puljen, har der været meget få ansøgere. Kulturafdelingen foreslår derfor dels en ændring af navnet for puljen og dels nogle få mindre ændringer af retningslinjerne.
En ændring af navn til Puljen til børn og unges møde med kunsten mener Kulturafdelingen i højere grad vil signalere puljens formål og målgruppe, da puljen kan søges af alle, ikke kun billedskoler. Kulturafdelingen er af flere aktører blevet gjort opmærksom på, at det nuværende navn kan opleves misvisende.
Udover mindre sproglige justeringer i retningslinjerne for puljen består ændringen af retningslinjerne i, at der tilføjes et punkt til formålet:
-      At give børn og unge mulighed for selv at igangsætte aktiviteter inden for kunstens område.
Og at det tilføjes, at der ikke gives tilskud til aktiviteter med religiøst indhold, f.eks. fejring af højtider og helligdage.
Retligt grundlag
Retningslinjerne bygger på Kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge
a)    At godkende det fremlagte forslag til retningslinjer.
b)    At godkende det fremlagte forslag til retningslinjer med angivne tilføjelser og/eller ændringer.
c)    Ikke at godkende det fremlagte forslag til retningslinjer og dermed bede Kulturafdelingen fremlægge et nyt forslag.
d)    At godkende det fremlagte forslag til ændring af navn for puljen.
e)    Ikke at godkende det fremlagte forslag til ændring af navn for puljen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at den foreslåede navneændring og nye retningslinjer for Puljen til børn og unges møde med kunsten kan medvirke til at skabe flere aktiviteter for børn og unge, hvor de kan møde kunst sansende og skabende, da det foreslåede puljenavn og retningslinjer i højere grad signalerer puljens formål og henvender sig til målgruppen. Denne form for møde med kunsten skaber større læring og viden om kunsten og en større fremtidig interesse.
Puljen vil derfor også medvirke til at understøtte Kulturstrategiens tema om børn og unge, som har fokus på, at børn og unge skal have mulighed for at undersøge, sanse og eksperimentere med selv at skabe kultur.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender det fremlagte forslag til retningslinjer.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender det fremlagte forslag til navneændring.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Godkendt.

11. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om Slagelseskatten (B)

11.   Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om Slagelseskatten (B)

Sagsnr.: 330-2019-12933               Dok.nr.: 330-2019-71488                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15.2.2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen om Slagelseskatten.
Baggrund
Slagelseskatten, som befinder sig i Nationalmuseets gemmer, bør komme til Slagelse, da den er interessant i sig selv og af kulturhistorisk betydning for Slagelse by.
Slagelseskatten er et fund, som ifølge Martin Pavon fra Museum Vestsjælland, cand.mag. i middelalder, renæssance og forhistorisk arkæologi, består af ”186 guldmønter, 269 sølvmønter, fire sølvbarer med en gennemsnitlig vægt på ca. 220 gram, syv fingerringe af enestående høj kvalitet, et trefliget bæltespænde af forgyldt sølv og en lang række spænder, påsyningssmykker - herunder knapper og våbenhægter.” (Jul i Slagelse 2018, side 12)
Martin Pavon omtaler Slagelseskatten som det største fund af guld fra middelalderen og som spektakulært på grund af variationen i fundet, som blev gjort den 23. februar 1883 i et hus ved Smedegades udmunding i Gammeltorv i Slagelse. Fundet befandt sig i kælderen under ejendommen og er blevet anbragt dér i 1370’erne.
Martin Pavon har en formodning om, at der er en sammenhæng med den rigsforsamling/det danehof, som blev afholdt i Slagelse i 1376, hvor der blevet underskrevet en håndfæstning for Oluf den Anden, dronning Margrete den Førstes 5-årige søn. Det var den håndfæstning, der gav det norsk-danske kongepar adkomst til sammen med rigsrådet at regere Danmark på sønnens vegne.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten indstiller,
1.    at Slagelse Kommune arbejder for i samarbejde med Museum Vestsjælland og Nationalmuseet at få tilvejebragt en permanent udstilling af Slagelseskatten i Slagelse by.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
Byrådet godkendte, at sagen oversendes til Kultur- og Fritidsudvalgets behandling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget kan tilslutte sig forslaget og ønsker, at perspektiverne for udstillingsmuligheder af Slagelseskatten udfoldes nærmere.
Administrationen undersøger og vender tilbage til udvalget.

12. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

12.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-583641                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget blev orienteret om studietur til Aarhus med Kulturregionen. Oplæg udsendt og tilføjet som bilag.
Orienteringen blev taget til efterretning.

13. Centerets orientering til Udvalget (O)

13.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-583651                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.559.000
2.384.600
174.400
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
699.215
64.720
634.495
Markedsføringspuljen
1.048.812
1.020.000
28.812
Puljen til selvorganiserede
158.426
4.400
154.026
Gadeidrætspuljen
76.222
76.222
76.222
Udviklingspuljen (FOU)
157.333
0
157.333
Kulturområdet:
Mindre justering af biblioteket i Skælskør:
Der indrettes i denne tid et særligt rum, det tidligere borgerservicerum mod parkeringspladsen, der med to glasdøre er aflukket mod biblioteket. Rummet indrettes, så det får appel til de unge mennesker, der indimellem forstyrrer de øvrige brugere. Formålet er at fremme den fredelige sameksistens mellem forskellige brugergrupper.
Et andet formål er diskretion i forhold til borgerservicesager, der kalder på det.
Det er dermed helt reelt, at rummet kan håndtere begge formål.
Herudover sker der nogle mindre justeringer, der har til formål at skabe et mere trygt og overskueligt bibliotek med færre kringelkroge. Det betyder meget for brugerne, når de kommer i den ubemandede tid.
Mindre justering af biblioteket i Korsør:
I Korsør trækkes betjeningsøen fire meter tilbage i rummet. Igen handler det om diskretionshensynet. Løsningen er et fremskridt i forhold til i dag, hvor diskretionslinjen praktisk talt går midt igennem gang- og ventearealet. Operationen kræver desværre en lukkedag, da alle systemer lukkes helt ned i forbindelse med el-arbejdet. Lukkedagen bliver den 12. marts og annonceres bredt.
Nyt tilbud til børn
Alle tre børnebiblioteker får Funnyfloors. Det er små, simple, interaktive læringsspil (fx om talrækker eller bogstaver/småord, der spilles ved, at barnet fysisk flytter sig rundt på gulvet. Spillet drives af en computer med projektor, der er monteret i loftet. Spillet er for nuværende installeret i Slagelse, hvor det hurtigt er blevet meget populært. I løbet af kort tid vil det også være på plads i Korsør og Skælskør.
Vi er generelt meget opmærksomme på at udvikle tilbud til både børn, børnefamilier, pasningstilbud og skoler, så også nye generationer får gode og lærerige oplevelser på bibliotekerne.
Bibliotekets aktuelle temaprogram – Hvem har magten?
Byrådet har for nyligt modtaget en mail med orientering om bibliotekets aktuelle tema, hvor demokratiets tilstand sættes til debat. Bedømt på billetsalget får temaet en forrygende start her i uge 9, hvor DR-korrespondent Matilde Kimer sætter spot på Rusland, og professor Jørn Brøndal på USA. Der er mere godt i vente i de kommende uger: Asser Amdissen om demokratiets fremtid, Niels Krause-Kjær om politikerlede og medieskepsis og Henning Fuglsang Sørensen om Danmark, EU og magten.
Til efteråret forventer biblioteket at arbejde med et tema om FN’s Verdensmål.
MinKunst
Det tidligere Kultur-, Fritids- og Turismeudvalg besluttede at igangsætte et formidlingsprojekt omkring kunst i det offentlige rum, der startede op i sensommeren 2017. Projektet kaldes MinKunst.
Indtil videre er der gennemført en række offentlige byvandringer og foredrag, og der arbejdes på at omdanne den eksisterende hjemmeside kulturarv.slagelse.dk til også at have fokus på kunst i det offentlige rum og dermed på kultur i et bredere perspektiv end kulturarv.
Derudover omfatter projektet udvalgte skilte i byrummet i Slagelse, Korsør og Skælskør, der planlægges at blive sat op i løbet af foråret. Skiltene udarbejdes i samarbejde med forfatteren Gitte Broeng. I forlængelse af Broengs tekster udvikles der undervisningsmateriale. Undervisningsmaterialet vil blive afprøvet i samarbejde med Xclass, kommunens samlede 10. klassetilbud, i marts eller april måned. Undervisningsmaterialet vil efter en tilpasning på baggrund af afprøvningen med Xclass være tilgængelig for alle, der er interesseret i at arbejde med unges møde med kunsten i byrummet.
Fritidsområdet:
Volleylandskampe
Planlægning af European League-kampe i volleyball er i gang i samarbejde med VK Vestsjælland og Volleyball Danmark. Det er både herre- og damelandskampe, der skal spilles til maj og juni i både Antvorskovhallen og Korsørhallen.
Åben Skole Partnerskabsaftaler med Slagelse Tennis Klub, Skælskør Eagels Floorball og Trelleborg Golfklub
Fritidsafdelingen har evalueret og genforhandlet partnerskabsaftalerne med Slagelse Tennis Klub, Skælskør Eagels Floorball og Trelleborg Golfklub. I 2019 bidrager tennisklubben med seks partnerskabsforløb, floorballklubben med fire partnerskabsforløb og golfklubben med seks forløb til kommunens folkeskoler.
Inspirations- og netværksmøde om Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber
Den 19. februar afholdt Fritidsafdelingen og Afdelingen for Dagtilbud netværksmøde om Åben Dagtilbud indsatsen for pædagoger og foreningsinstruktører. Formålet med mødet var at skabe forudsætninger for, at partnerskabsindsatsen udvikles og udbredes i alle kommunens dagtilbud. Med omkring 40 deltagere var der stor opbakning til mødet og generelt masser af positivitet omkring idræt og bevægelse i dagtilbud.
Åben DIF get2sport-fodboldtræning i Skælskør Boldklub & Idrætsforening
Skælskør Boldklub & Idrætsforening, der er en del af DIF get2sport i Slagelse Kommune, har siden efteråret 2018 afprøvet åben fodboldtræning for børn og unge fra de udsatte boligområder i Skælskør, som ikke går til fodbold. Get2sport-træningen fortsætter i 2019 to gange om ugen på fodboldklubbens baner. Ca. 10-15 børn og unge deltager hver gang. Målet er, at nogle af de unge på sigt begynder at træne på de faste hold i foreningen. DIF get2sport i Slagelse Kommune er et samarbejde med Danmarks Idrætsforbund om at støtte idrætsforeninger med at modtage og fastholde børn og unge fra de udsatte boligområder i kommunen.
DIF get2sport i FC Storebælt
FC Storebælt, der også er en del af DIF get2sport i Slagelse Kommune, har en ressourceperson tilknyttet, som står for get2sport-fodboldtræning for børn og unge fra Motalavej, som ikke går til fodbold. Træningen finder nu sted i foreningens rammer efter i sommeren 2018 at have fundet sted i boligområdet. I foråret 2019 vil get2sport-træningen foregå sammen med de faste hold i FC Storebælt, for at børnene/de unge fra get2sport-træningen får et kendskab til foreningsholdene og på sigt begynder at gå på dem. 
Hvordan kan vi få flere aktive 25+årige?
Med baggrund i IDAN’s undersøgelse ”Hvordan kan vi få flere aktive 25+årige?” vil temaet blive sat på dagsordenen på dialogmødet den 4. juni 2019 for sammen med deltagerne at idéudvikle på, hvordan kommunen/foreningerne får flere aktive i denne aldersgruppe. IDAN’s undersøgelse peger på aktører som aftenskoler, det sociale forvaltningsområde, jobcentret, bosteder, Broen m.fl., fordi de appellerer til og kan håndtere borgere, der har skavanker, er udfordret økonomisk eller har livsmæssige udfordringer i hverdagen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Oversigt over forpagtninger i kommunens haller blev omdelt, og udvalget blev orienteret om, hvor der er gang i aktiviteter på vej mod forpagtninger m.v.
Orienteringen taget til efterretning.

14. Emner til pressen (B)

14.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-583722                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
15. Lukket: Forespørgsel vedr. leje af ejendom i Korsør (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.