Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 3. marts 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2019-508234                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

2.     Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-81772               Dok.nr.: 330-2020-70710                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2019.
Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2020.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2019 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. og opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1., og resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019 til 2020 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår, at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige og aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status, og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
På Kultur- og Fritidsudvalgets område er budgettet fordelt på budgetramme 1 og 3.
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 16. marts 2020 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 23. marts 2020.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2019 viser for drift et samlet forbrug på 93,8 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019, som blev godkendt i december 2019, var det forventede regnskab anslået til 94,9 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Kultur- og Fritidsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2019
Regnskab 2019
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
 
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
 
 
 
Serviceudgifter
100,3
93,8
6,5
Total
100,3
93,8
6,5
B.   Overførsel af mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mindreforbrug, drift

Kultur- og Fritidsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2018
til 2019
Overføres
fra 2019
til 2020
Tilføres
kassen
 
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
5,1
6,5
0,0
Total
5,1
6,5
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Kultur
Mindreforbruget omhandler midler til Dansk Kulturarv, hvor flere projekter gennemføres i 2020, samt midler til Udvikling, hvor projekt i tværregionalt samarbejde er udskudt. Midlerne ønskes anvendt til andre kulturarvsprojekter, herunder Trelleborg-projektet, samt til Puljen til kulturelle formål.
Fritid
Mindreforbruget omhandler midler, der er reserveret til Stadionprojekt og Korsør Ny Skatepark.
C.    Overførsel, anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2019 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 7,8 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019 forventedes uforbrugt rådighedsbeløb på 5,7 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Kultur- og Fritidsudvalget
 
Mio. kr.
Overføres
fra 2019
til 2020
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
7,8
Total
7,8
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2019 til 2020 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstillingen fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 6,5 mio. kr. fra 2019 til 2020.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 7,8 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik-område
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Kultur, Fritid og Borgerservice
5.1
6,5
 
 
 
Anlæg – Kultur, Fritid og Borgerservice
(rådighedsbeløb)
5.1
7,8
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-14,3
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Orienteringen om foreløbigt regnskabsresultat for 2019 tages til efterretning.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive enheder jf. bilag 1 overføres et samlet mindreforbrug på i alt 6,5 mio. kr.
3.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb jf. bilag 2. til anlæg på i alt 7,8 mio.kr.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
At 1: Taget til efterretning.
At 2: Overførsel til Korsør Ny Skatepark bliver behandlet i punkt 9.
Herudover anbefales overførsel af driftsmidler jf. bilag 1.
At 3: Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet.

3. Budgetopfølgning 1 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (O)

3.     Budgetopfølgning 1 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2019-86569               Dok.nr.: 330-2020-70633                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Kultur- og Fritidsudvalget har i februar 2020 afholdt dialogmøde og har derfor ikke haft budgetopfølgning 1 til godkendelse, inden den blev videresendt til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.  
Udvalget orienteres her om bemærkningerne til budgetopfølgning 1 samt handleplan.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder, medmindre der er konkret viden om andet.
Kultur- og Fritidsudvalget forventes i 2020 at komme ud med et merforbrug på 450.000 kr. på grund af faldende indtægter på Fritidsområdet.
Fritid - Faldende lejeindtægter vedr. arrangementer
Indtægterne på Fritidsområdet falder, når Dyhrs Skole tager egen hal i brug primo 2020. Skolen har tidligere lejet UV-hallen, gymnastiksalen på Østre Skole og "Den lille gymnastiksal" i Herrestræde og er den største aktør, der har lejet sig ind i faciliteterne på Fritidsområdet. Den årlige indtægt er på ca. 450.000 kr. Kompensation for den faldende lejeindtægt indgik som driftsforslag ved budgetforhandlingerne om Budget 2020, men blev ikke vedtaget.
Det samlede indtægtsbudget for Fritidsområdet udgør i 2020 ca. 920.000 kr. Udover indtægterne fra Dyhrs Skole stammer indtægterne fra udlejning af faciliteterne til især større, kommercielle arrangementer. En øget udlejning med henblik på at øge indtægterne vil være til stor gene for foreningernes løbende aktiviteter, da disse arrangementer oftest medfører aflysning af klubbernes sædvanlige haltid. Fritidsafdelingen arbejder på at øge indtægterne fra andre aktører, herunder skoler og institutioner.
Der forventes et merforbrug på 450.000 kr. på Fritidsområdet.
Der henvises til udarbejdet handleplan, der vedlægges som bilag til mødet ved Økonomiudvalget og Byrådet.
Driftsudgifter, kunstgræsbane B73
Byrådet har afsat 5 mio. kr. til etablering af kunstgræsbane til B73. Banen etableres i løbet af sommeren 2020.
Den afledte drift er estimeret til 150.000 kr. i 2020 og 300.000 kr. årligt herefter, hvilket indgik som driftsønske i budgetforhandlingerne om Budget 2020, men ikke blev vedtaget.
Rammeaftalen med Entreprenørservice om drift og vedligehold af baner og anlæg er reduceret med en væsentlig del af 0,7 %-effektiviseringen i 2020, og det er ikke muligt at afholde driftsudgiften vedr. kunstgræsbanen til B73 af den nuværende driftsbevilling uden væsentlig serviceforringelse for andre aktører.
Bibliotekerne
Bibliotekerne forventes at overholde budgettet i 2020.
Anlæg
Der forventes ingen afvigelser på anlæg i 2020.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage budgetopfølgningen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er udarbejdet handleplan, da der forventes et merforbrug på 450.000 kr. Hvis det skal hentes inden for egen ramme, må der forventes et forringet serviceniveau for borgerne ift. aktiviteter og faciliteter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 1 for 2020 samt handleplan tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
At 1: Taget til efterretning.
Udvalget orienteres løbende om realiserede merindtægter ved udleje.

4. Anlægsbevilling - B73 baneanlæg (B)

4.     Anlægsbevilling - B73 baneanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2019-3698                 Dok.nr.: 330-2020-37793                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 4,7 mio. kr. til etablering af kunstgræsbane til B73.
Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
Byrådet har bevilget 5 mio. kr. til etablering af kunstgræsbane til B73, der er Slagelse Kommunes største fodboldklub, og som oplever store udfordringer med at kunne stille baner til rådighed for foreningens mange medlemmer.
Efter at Byrådet bevilgede 5 mio. kr. til etablering af kunstgræsbane til B73, har der været dialog ml. klubben, forvaltningen og rådgiver om de muligheder, der er, ift. ønsker fra klubben.
Projektet vil forventeligt blive udbudt i juni og etableret hen over sommeren og start efterår, så banen kan tages i brug i efteråret 2020.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til kunstgræsbane til B73 på 4,7 mio. kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til kunstgræsbane til B73.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling
I hele 1.000 kr.
Tidligere
afgivet
Ansøgt
i denne sag
I alt
Rest
149 – B73 Baneanlæg
284
4.700
4.984
0
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for Byrådet anbefales
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 4,7 mio. kr. til kunstgræsbane til B73.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Anbefales til Byrådets godkendelse.

5. Anlægsbevilling - Motocross mv. ved Stigsnæs (B)

5.     Anlægsbevilling - Motocross mv. ved Stigsnæs (B)

Sagsnr.: 330-2020-6556                 Dok.nr.: 330-2020-37692                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 1 mio. kr. til afklaring af mulighederne for motocross mv. ved Stigsnæs.
Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelsen af Budget 2019-2022 afsat et rådighedsbeløb på 5 mio. kr. til Motocross m.v. ved Stigsnæs.
Der søges anlægsbevilling til forundersøgelser i forhold til at afklare, om der kan skabes grundlag for særlige aktiviteter på Stigsnæs, fx motocross, gokart, speedway, paintball, mountainbike mv. på arealer, der ikke kan bebygges. Forundersøgelserne omfatter bl.a. støjkortlægning som grundlag for miljøgodkendelse samt afklaring af behov og muligheder for anlæg.
Administrationen er i dialog med Slagelse Autosport, Slagelse MX, Glumsø Speedway og Korsør Kart Klub om projektet.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling på 1 mio. kr. til forundersøgelser vedr. Motocross mv. ved Stigsnæs.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til Motocross mv. ved Stigsnæs.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling
I hele 1.000 kr.
Tidligere
afgivet
Ansøgt
i denne sag
I alt
Rest
148 – Motocross ved Stigsnæs
0
1.000
5.000
4.000
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for Byrådet anbefales
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 1 mio. kr. til forundersøgelser vedr. Motocross mv. ved Stigsnæs.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Anbefales til Byrådets godkendelse.

6. Anlægsbevilling - Kabeldepotet, renovering og isolering (B)

6.     Anlægsbevilling - Kabeldepotet, renovering og isolering (B)

Sagsnr.: 330-2019-58144               Dok.nr.: 330-2020-24786                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 4.684.000 kr. til renovering og isolering af Kabeldepotet på Korsør Fæstning. Anlægsbevillingen finansieres af anlægsbudgettet (det afsatte rådighedsbeløb), der ønskes omfordelt på de enkelte år.
Baggrund
Kabeldepotet på Korsør Fæstning danner ramme om Kunstnerværkstedet Kabeldepotets aktiviteter. Bygningen er bevaringsværdig, og projektet bevarer bygningens facade og tag intakt, da der etableres et stort, isoleret arbejdsrum inde i bygningen med et uopvarmet udstillingsrum uden om.

Projektet giver gode muligheder for fælles aktiviteter i værkstedet samtidig med løbende udstillinger. Derudover giver projektet mulighed for etablering af handicaptoilet, særskilt rum til ovne af hensyn til brandsikkerhed samt køkken/depotfaciliteter.
Projektet er udarbejdet i dialog med brugerne, der ser frem til at kunne benytte faciliteterne hele året og til bedre fysiske rammer. Pt. benytter ca. 45 kunsthåndværkere værkstedet. Efter aftale med brugerne udføres arbejdet i vinteren 2019/2020, da foreningens hovedaktiviteter hidtil har ligget i sommersæsonen.
Det arbejdende værksted med skiftende udstillinger er åbent for publikum, når der er aktivitet i huset. Aktiviteterne udvides væsentligt, når der kan være fuld aktivitet året rundt; til gavn for både brugere og de mange besøgende, der omfatter lokale borgere, øvrige gæster og turister.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til Kabeldepotet på 4.684.000 kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til Kabeldepotet, samt at anlægsbudgettet justeres iht. forventet tidsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På baggrund af den konkrete tidsplan for projektet ønskes anlægsbudgettet omfordelt på de enkelte år; omfordelingen foretages i juni måned i forbindelse med samlet opgørelse over kommunens anlægsprojekter.
Anlægsbevilling
I hele 1.000 kr.
Tidligere
afgivet
Ansøgt
i denne sag
I alt
151 - Kabeldepot og Fæstningsområdet
300
4.684
4.984
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for Byrådet anbefales
1.    at der gives anlægsbevilling på 4.684.000 kr. til renovering og isolering af Kabeldepotet finansieret af det samlede anlægsbudget.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Anbefales til Byrådets godkendelse.

7. Anlægsbevilling - Skælskør Gl. Rådhus, renovering og anvendelse (B)

7.     Anlægsbevilling - Skælskør Gl. Rådhus, renovering og anvendelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-3924                 Dok.nr.: 330-2020-21923                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 595.000 kr. til projektering og forberedende arbejder i forbindelse med renovering og afklaring af benyttelse af Skælskør Gl. Rådhus.
Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
Siden foråret 2019 har Kulturafdelingen gennemført en proces, hvor alle interesserede aktører har haft mulighed for at komme med forslag til fremtidig brug af Skælskør Rådhus. Ni forslag blev indsendt, og Kulturafdelingen har, efter Kultur- og Fritidsudvalgets ønske, udarbejdet et projektforslag til fremtidig brug, der tager udgangspunkt i de forslag, hvor der er overlap, mulighed for synergi, og som flere har peget på. Der arbejdes nu videre med et projektforslag, der omdanner det gamle fængsel til vandrehjem og hovedbygningen til udstillings- og eventbygning.
Bygninger og udearealer er omfattet af en fredning, hvilket skal indarbejdes i det videre arbejde med udvikling af omdannelsesplaner og projektering, da dette skal ligge til grund for ansøgning om tilladelse til omdannelse hos Kulturarvsstyrelsen. Der er behov for specialiseret vejledning inden for dette område for herigennem at sikre et forslag til omdannelse, som kan godkendes af Kulturarvsstyrelsen.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projektering vedr. Skælskør Gl. Rådhus på 595.000 kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til Skælskør Gl. Rådhus.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling
I hele 1.000 kr.
Tidligere
afgivet
Ansøgt
i denne sag
I alt
Rest
150 – Skælskør Gl. Rådhus
0
595
4995
4.400
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for Byrådet anbefales,
1.    at der gives anlægsbevilling på 595.000 kr. til projektering af renovering og afklaring af benyttelse af Skælskør Gl. Rådhus finansieret af det samlede anlægsbudget.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Anbefales til Byrådets godkendelse.

8. Plan for møder i Kultur- og Fritidsudvalget 2020 (B)

8.     Plan for møder i Kultur- og Fritidsudvalget 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2017-91413               Dok.nr.: 330-2020-91878                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, hvilket tidspunkt udvalgsmøderne resten af året skal starte, samt drøfte planen for tema- og udvalgsmøder i 2020.
Baggrund
Udvalgsmøderne i Kultur- og Fritidsudvalget er i 2020 planlagt til afholdelse den første tirsdag i måneden kl. 15.00-17.00, på nær i tilfælde hvor helligdage/ferier ikke muliggør dette eller i juli måned.
30 minutter forud for møderne er det muligt for udvalget at indbyde eksempelvis foreninger, organisationer e.l. til formøder om særlige emner. Erfaringen viser, at der ofte er behov for disse formøder. For at lette udvalgsmedlemmernes planlægning kan det derfor give mening fast at udvide udvalgsmøderne med 30 minutter, så udvalgsmøderne starter kl. 14.30.
Kultur- og Fritidsudvalgets møder i 2020 er som noget nyt delt op i temamøder og ordinære udvalgsmøder som drøftet på udvalgsmødet den 3/12 2019.
Det vedhæftede bilag giver et foreløbigt overblik over møderne i 2020 og de planlagte emner.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    Beslutte hvilket tidspunkt udvalgs- og temamøder fremover skal starte
b)    Drøfte planen for udvalgs- og temamøder i 2020.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det kan være hensigtsmæssigt fast at udvide de ordinære udvalgsmøder med et fast 30 minutters formøde. Da der som et nyt tiltag ikke afholdes udvalgsmøde hver måned, er der færre møder, hvor det er muligt at indbyde gæster. Det vil derfor ofte være et behov ved de udvalgsmøder, der afholdes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Koordinering vedr. økonomisager skal sikres med Økonomiafdelingen og kan udsendes til Kultur- og Fritidsudvalget, såfremt der ikke afholdes ordinært møde.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, hvilket tidspunkt udvalgsmøderne fremover skal starte.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter planen for udvalgs- og temamøder i 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt.
Gruppernes formøder lægges i kalenderen 1 time før.

9. Anlægsbevilling - Korsør Ny Skatepark (B)

9.     Anlægsbevilling - Korsør Ny Skatepark (B)

Sagsnr.: 330-2017-89865               Dok.nr.: 330-2020-59327                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om finansiering af etablering af Korsør Ny Skatepark. Udvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 2.040.422 kr. til Korsør Ny Skatepark, finansieret af driftsmidler på fritidsområdet samt fondsdonationer.
Baggrund
I september 2018 besluttede Kultur- og Fritidsudvalget at afsætte 666.666 kr. af facilitetsbudgettet til en ny skatepark i Korsør under forudsætning af, at de resterende anlægsmidler kunne finansieres eksternt.
Ønsket om en ny skatepark stammer fra selvorganiserede idrætsudøvere, som i stigende grad oplever, at den eksisterende skatepark fra 2006 er i dårlig stand, og samtidig ikke lever op til nutidens standard for gadeidrætsfaciliteter. De frivillige initiativtagere har stor lokal opbakning og har arbejdet aktivt for projektet – uddybende beskrivelse er vedhæftet som bilag 1a.
Siden idéen til projektet blev født, er projektet blevet udviklet og modnet. Udvalget er løbende blevet orienteret om projektet, som nu har et samlet projektbudget på 2,3 mio. kr. Skateparken vil være et attraktivt mødested for selvorganiserede grupper af børn, unge og voksne til aktiviteter på hjul såsom skateboard, løbehjul, strider, rulleskøjter, BMX, kørestol m.m. Parken vil herudover også danne ramme om aktiviteter for omkringliggende dagtilbud, skoler, juniorklubber mv. Foreningen har desuden planer om at arrangere kontinuerlige events eller sessions for at få flere engageret i aktiviteter på hjul (se bilag 2 for projektmateriale).
Da skateparken er beliggende på kommunal grund, er kommunen formel projektejer og bygherre. Dette er afklaret med foreningen og brugerne, der indgår i tæt samarbejde med kommunen og bidrager med input og ønsker til konkret udformning af anlægget. 
Igennem de seneste to år har Fritidsafdelingen samarbejdet med foreningen om fundraising til projektet. Der er i alt bevilget 386.250 kr. i fondsdonationer til projektet – nærmere specifikation fremgår af bilag 1b. Anlægsbevillingen er nærmere specificeret i bilag 3.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen hjemmel til drift, vedligehold og udvikling af idrætsfaciliteter.
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet godkende anlægsbevillingen samt godkende overførsel af driftsmidler til anlægsmidler.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til etablering af Korsør Ny Skatepark på 2.040.422 kr., samt at anlægsbevillingen finansieres af hhv. facilitetsbudgettet, puljemidler, overførte midler fra Stadionprojektet og fondsdonationer.
b)    anbefale en anden finansiering af anlægsbevillingen over for Byrådet, således at anlægget får mindre omfang end skitseret.
c)   afvise, at der gives anlægsbevilling til etablering af Korsør Ny Skatepark. Et afslag vil betyde, at kommunen fortsat ikke kan tilbyde brugerne en attraktiv udendørs skatepark, samt at der må takkes nej til fondsdonationer.
Vurdering
Fritidsafdelingen vurderer, at etableringen af Korsør Ny Skatepark vil bidrage positivt til den idrætspolitiske vision om større idrætsaktivitet og særligt i forhold til at få 75 % af borgerne til at være fysisk aktive på egen hånd.
Ifølge undersøgelsen af idrætsvaner i Slagelse Kommune er der flere børn og unge, som bevæger sig på egen hånd, og de er tiltrukket af bl.a. skateboard og løbehjul. Et litteraturstudie fra Sundhedsstyrelsen viser, at der er en positiv sammenhæng mellem børn og unges fysiske aktivitet og antallet af sportsfaciliteter. Ved at rumme den selvorganiserede målgruppe vil Korsør Ny Skatepark bidrage positivt til børn og unges fysiske aktivitet.
Gennem de seneste 10 år har gadeidrætten og viden om gadeidrætsfaciliteter udviklet sig markant, og det eksisterende anlæg lever ikke op til nutidige krav og behov. Fritidsafdelingen vurderer, at etableringen af Korsør Ny Skatepark, som den eneste udendørs og offentligt tilgængelige skatepark i kommunen, også vil bidrage positivt til den tredje indsats i Facilitetsplanen, som bl.a. fokuserer på sikring af flere aktivitetsmuligheder i natur- og gaderummet.
Flere af fondsdonationerne er knyttet op på krav om udbetaling senest i 2020 og på baggrund heraf samt brugernes ønske om at kunne ibrugtage et nyt anlæg, vurderer Fritidsafdelingen, at projektet skal iværksættes i år, således at det senest vil være færdigt og klar til indvielse i foråret 2021.
Fritidsafdelingen anbefaler, at udvalget disponerer yderligere driftsmidler til projektet, så det kan udføres som oprindeligt planlagt, dog til trods for en mindre reduktion i projektbudgettet. Den samlede finansiering ser herefter således ud:
Finansiering
Nettobeløb
Fondsdonationer (se bilag 1b for uddybning)
386.250 kr.
Øremærket til Skatepark i budget 2019 af Kultur- og Fritidsudvalget
666.666 kr.
Overførte driftsmidler, opr. disp. til Stadionområdet samt midler t/Bredde
750.000 kr.
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse
237.506 kr.
I alt
2.040.422 kr.
Ovenstående disponering medfører, at de 750.000 kr., som oprindeligt er foreslået henlagt til udviklingen af stadionområdet, benyttes til etableringen af skateparken. Yderligere vil Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse tømmes for 2020.
Det vil være muligt at etablere Korsør Ny Skatepark i mindre skala, men dette vil medføre, at afgørende elementer i anlægget, fx banks (ramper), ikke kan etableres. Der vil da være tale om et mindre attraktivt anlæg, som i mindre grad opfylder brugernes ønsker og behov.
På denne baggrund anbefaler Fritidsafdelingen, at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at etablere Korsør Ny Skatepark til et samlet budget som beskrevet ovenfor, og at udvalget anbefaler over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til etablering af Korsør Ny Skatepark på 2.040.422 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlægsbudget
5.01
2.040
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Driftsmidler, Fritid
5.01
-1.654
 
 
 
Fondsdonationer
5.01
-386
 
 
 
Anlægsbevilling
I hele 1.000 kr.
Tidligere
afgivet
Ansøgt
i denne sag
I alt
Rest
Korsør Ny Skatepark
0
2.040
2.040
0
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger i alt 2.040.422 kr. inkl. fondsdonationer til etablering af Korsør Ny Skatepark. Budgetmidlerne flyttes fra drift til anlæg.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 2.040.422 kr. til etablering af Korsør Ny Skatepark.
3.    at anlægsbevillingen finansieres med 1.654.172 kr. af driftsmidler på Fritidsområdet og 386.250 kr. fra fondsdonationer.
4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 til 3 anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
Udvalget pointerer, at der ikke kan tilføres flere midler fra Slagelse Kommune og opfordrer til fortsat ekstern finansiering.
Udvalget orienteres, såfremt der opnås yderligere ekstern finansiering.

10. Lysanlæg på Slagelse Kommunes udendørs idrætsfaciliteter (B)

10.   Lysanlæg på Slagelse Kommunes udendørs idrætsfaciliteter (B)

Sagsnr.: 330-2016-41354               Dok.nr.: 330-2020-61466                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Med udgangspunkt i Slagelse Kommunes facilitetsplan skal Kultur- og Fritidsudvalget beslutte, hvordan det videre arbejde med eksisterende og nye lysanlæg skal være mhp. at sikre velfungerende lysanlæg til aktivitet.
Baggrund
Baggrunden for det igangværende arbejde med vurdering af kommunens lysanlæg udspringer af etableringen af flere lysanlæg på nyanlagte kunstgræsbaner de seneste år uden medfølgende økonomi til driften, samt et større antal lysanlæg af ældre dato og et medfølgende behov for renovering. Hvis antallet af lysanlæg og standarden på lysanlæggene skal opretholdes, og pengene til driften af lysanlæggene skal findes i den eksisterende driftsramme, vil det betyde serviceforringelser og generelt have en konsekvens for idrætsanlæggenes tilstand, fx lukning af baner eller færre plejetiltag.
Entreprenørservice har beregnet de manglende afledte driftsmidler for de senest etablerede kunstgræsbaner, der indeholder 6 lysanlæg. De samlede manglende afledte driftsmidler er 550.000 kr. om året (løbende vedligehold, udskiftning af lyskilder og elforbrug). 
I 2020 er der beregnet et samlet estimat for udgifter til vedligeholdelse af kommunens lysanlæg eksklusiv elforbrug for perioden 0 – 2 år på 277.500 kr. og perioden 3 – 4 år på 257.000 kr. Yderligere er der en årlig udgift på anbefalet service på 50.500 kr.
Gennemgang af kommunens lysanlæg
Der er foretaget en gennemgang af kommunens lysanlæg. Gennemgangen har følgende konklusioner:
·         Alle lokationer med belysningsanlæg er gennemgået. Gennemgangen viser tilstanden på anlæggene, og hvor manglerne er. Der er generelt tale om en ligelig fordeling af ny-anlagte og gamle anlæg. De nye anlæg, anlagt inden for 5-7 år, er i god stand. De ældre anlæg, især dem med gitter- og træmaster, er i mindre god stand. 3 af disse anlæg anbefales nedlagt, da masterne enten er skadede eller for svage. Generelt vil de ældre anlæg kræve mere fokus og investeringer. Det bør overvejes, hvad der skal ske med de ældre anlæg? Udskiftning af lyskilder, nedlæggelse af lysanlæggene mv.
·         Generelt mangler alle anlæg afprøvning og vedligehold af fejlstrømsafbryder. Loven foreskriver afprøvning og vedligehold, jf. fabrikantens anvisninger. Dette skal gøres udelukkende af personsikkerhedsmæssige hensyn. Der anbefales en procedure for gennemgang af disse relæer. En vedligeholdelsesplan for alle belysningsanlæg vil være optimal, da anlæggenes tilstand hele tiden vurderes, og en eventuel udskiftning af lyskilder eller hele anlæg kan planlægges år frem. Den anbefalede service koster 50.500 kr. årligt.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og Idrætspolitikken.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Bevilge 185.000 kr. i 2021 og 2022 for at opretholde det anbefalede serviceniveau på og lovgivning ift. kommunens lysanlæg. Finansiering kan ske fra Budgetaftalen 2019-2022, pkt. 36.
b)    Omprioritere 185.000 kr. i 2021 og 2022 indenfor driftsrammen. Det vil medføre serviceforringelser for idrætsanlæggene generelt.
c)    Bede administrationen om et oplæg om principper for, hvilke lysanlæg der kan nedlægges for at opretholde nuværende niveau på og lovgivning ift. kommunens lysanlæg, som modsvarer 185.000 kr. i 2021 og 2022.
Vurdering
Administrationen vurderer, at lysanlæggene har en væsentlig funktion for aktivitet i kommunen. Slagelse Kommunes idrætspolitik og facilitetsplan understøtter fokus på færre tidssvarende, fleksible, vedligeholdte og samlede anlæg frem for mange umoderne, fastlåste, forfaldne og spredte anlæg. I forbindelse med arbejdet med idrætspolitikken og facilitetsplanen skal der være en opmærksomhed på arbejdet for landdistrikterne og betydningen af et idrætsanlæg for et lokalsamfund.
Facilitetsplanen har yderligere en målsætning om at sikre et bedre overblik over vedligeholdelsesniveauet af de kommunale idrætsfaciliteter, herunder en undersøgelse af lysanlæg og prioritering ift. udvikling, renovering og evt. reetablering sammenholdt med brugernes aktivitetsniveau.
Administrationen anbefaler, at der tages udgangspunkt i gennemgangen af kommunens lysanlæg samt beregningerne af udgifterne til vedligehold af lysanlæg. I materialet peges der på nogle lovgivningsmæssige skal-opgaver ift. serviceniveau samt udgifter til årlig renovering af lysanlæg. Beregningerne fra Entreprenørservice viser en nuværende situation, hvor der er manglende afledte driftsmidler. Der er derfor et behov for en beslutning om, hvordan man skal sikre, at skal-opgaverne bliver udført, samt en drøftelse af, hvordan det nuværende niveau af lysanlæggene opretholdes. Ved at prioritere 185.000 kr. årligt til lysanlæg vil man opretholde det anbefalede serviceniveau og det nuværende antal og standard af kommunens lysanlæg.
Administrationen vurderer, at der ved fremtidige anlægssager, hvor der bl.a. skal være et lysanlæg, bør allokeres driftsmidler for at sikre anlæg, der lever op til kravene. Dette gælder fx. ved anlæggelse af en ny kunstgræsbane til B73.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetaftalen 2019-2022 stk. 36 mhp. at styrke breddeidrætten. Der afsættes 185.000 kr. i år 2021 og 2022. Disse midler indeholder løbende vedligehold og udskiftning af lyskilder. Men ikke elforbrug. Skal elforbruget medtages, vil det medføre en yderligere udgift på ca. 230.000 kr.
Budgetaftalen 2019-2022 stk. 36 har et samlet beløb på 1.5 mio. kr. i 2021 og 2 mio. kr. i 2022. Der er prioriteret 300.000 kr. til køb af haltimer på Dyhrs Skole pr. år, 550.000 kr. til driftsaftale med Skælskør Badmintoncenter pr. år samt 100.000 kr. til Slagelse Guld pr. år.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget bevilger 185.000 kr. i 2021 og 2022 for at opretholde det nuværende serviceniveau samt overholde lovkrav for kommunens lysanlæg. Finansieringen prioriteres fra budgetaftalen 2019-2022 pkt. 36. (Handlemulighed A).
2.    at Udvalget drøfter fremtidig finansiering af opretholdelse af det nuværende serviceniveau samt overholdelse af lovkrav for kommunens lysanlæg og investering for optimering af driftsomkostninger. 
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Udvalget understreger, at sikkerhed skal prioriteres.
Udvalget får efterfølgende en orientering om igangsatte initiativer.

11. Den selvejende institution Sørbyhallen - Tilskud til udskiftning af tagplader (B)

11.   Den selvejende institution Sørbyhallen - Tilskud til udskiftning af tagplader (B)

Sagsnr.: 330-2020-9557                 Dok.nr.: 330-2020-60278                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Den selvejende institution Sørbyhallen søger om 465.767 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til udskiftning af tagplader på hallen.
Baggrund
Sørbyhallens tag er utæt, og derfor er der behov for udskiftning af tagplader. De nuværende tagplader er produceret uden asbest og giver udfordringer i forhold til holdbarheden.
De begynder at forvitre, hvilket betyder, at de bliver porøse og smuldrer, hvorfor de skal skiftes indenfor en årrække.
Sørbyhallen har de seneste 2 år modtaget tilskud til udskiftning af tagplader og ønsker nu at fortsætte dette for en fuldstændig udskiftning af taget på hallen.
Hallens bestyrelse vurderer, at udskiftes tagpladerne ikke, vil der være risiko for alvorlige gulvskader pga. indtrængende vand, hvilket medfører yderligere og nødvendige udgifter til reparation af gulvet.
Sørbyhallen udskiftede ved egen finansiering i 2017 fire sektioner på hallens tag, og de samlede udgifter beløb sig til 193.381 kr.
I 2018 ansøgte hallen om økonomisk støtte på 257.321 kr. til fortsættelsen af den planlagte udskiftning af tagpladerne. Hallen fik bevilget 100.000 kr. i tilskud.
I 2019 fik hallen et tilskud på 75.000 kr., hvor Kultur- og Fritidsudvalget tilkendegav, at de også i 2020 var indstillet på at yde et tilsvarende tilskud, såfremt hallen kunne skaffe en supplerende finansiering, så renovering af hele taget kunne blive mulig. De 75.000 kr. har hallen henlagt til 2020, hvor de håber på yderligere finansiering.
Hallen oplyser, at de ikke har henlagte midler, der kan gøre det muligt at foretage yderligere udskiftning af tagpladerne ved egen finansiering. Hallen har derfor ikke henlagt egne midler fra 2019 til 2020.
Hallens bestyrelse har ikke søgt eller modtaget tilskud fra andre fonde, sponsorer eller lignende til udskiftningen.
Kultur- og Fritidsudvalget har i perioden 2018 og 2019 ydet tilskud til 2 selvejende haller fra Idræts- og Fritidspuljen. Dalmosehallen har modtaget 100.000 kr., og Sørbyhallen har modtaget 175.000 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    Bevilge de ansøgte 465.767 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen.
b)    Bevilge et andet beløb i tilskud, f.eks. 75.000 kr. som tilkendegivet i beslutningen for 2019.
c)    Give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Fritidsafdelingen vurderer, at Den selvejende institution Sørbyhallen lever op til betingelserne i retningslinjerne for puljen, da puljen bl.a. støtter renovering af eksisterende faciliteter.
Bærende principper
Det er Fritidsafdelingens vurdering, at Den selvejende institution Sørbyhallen kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet en hel eller delvis udskiftning af taget på Sørbyhallen er i overensstemmelse med følgende bærende princip for ansøgninger til puljen:
-      Idrætspolitik: Skabe velfungerende rammer for idræt og bevægelse i de mindre byer ved at have tidssvarende og vedligeholdte anlæg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Idræts- og Fritidspuljen har pt. et restbudget på ca. 600.000 kr., hvilket gør, at hvis det fulde beløb til udskiftning af hallens tag bevilges, vil der være ca. 135.000 kr. til de resterende ansøgninger i 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 75.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen som tidligere tilkendegivet i beslutningen for 2019 hvor hallen selv tilvejebringer supplerende finansiering.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

12. Strand Festival 2020 - Ansøgning om tilskud (B)

12.   Strand Festival 2020 - Ansøgning om tilskud (B)

Sagsnr.: 330-2019-70205               Dok.nr.: 330-2020-77167                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Foreningen Strand Festival søger om 75.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til afholdelse af Strand Festival 2020.
Baggrund
Strand Festivalen er en festival for hele familien, der afholdes første weekend i august hvert år. Første gang var i 2018.
Strand Festivalen strækker sig over ca. 12 km, langs kysten fra Drøsselbjerg til Tude Å indsejlingen ved Næsby Strand. Der tilbydes aktiviteter på hele strækningen med fokus på Drøsselbjerg Kirke og de lokale erhvervsdrivende, Bildsø Skov og Strand, Stillinge Strand, Engtoften ved Keldstrup Strand, Næsby Strand og Tude Å.
Udstillerne er alle enten lokale foreninger, erhvervsdrivende eller private fra kyststrækningen eller fra Slagelse Kommune.
Visioner
Foreningen oplyser, at Strand Festivalen, i tråd med kommunens visioner om erhvervsudvikling, oplevelser, kultur- og turismepolitik, skal medvirke til at:
-      promovere Slagelse Kommunes smukke kyststrækning
-      give nye oplevelser til både borgere og turister
-      etablere nye samarbejdsformer og erhvervsudvikling i området
-      vise, at det er attraktivt at bo på landet, hvor en del af Slagelse Kommune udgøres af en af Danmarks smukkeste kyststrækninger
-      fremme turismen, jf. ønske fra de lokale erhvervsdrivende i området samt lokale, sommerhusejere og kommunens turismepolitik
-      være en traditionsbunden og tilbagevendende begivenhed i Slagelse Kommune med fokus på Sjællands smukke Vestkyst. En begivenhed, der afholdes første weekend i august hvert år
-      Strand Festival arbejder ud fra et ønske om bæredygtig udvikling, jf. FN’s 17 verdensmål
Det er 3. gang, at foreningen skal arrangere Strand Festival, og ifølge nedenstående budget vurderer foreningen, at arrangementet bliver ca. 115.000 kr. dyrene, end det ses af resultatet for 2019. Foreningen har endvidere budgetteret med indtægter på 280.000 kr., hvor der i 2019 var reelle indtægter på 165.000 kr.
Af de oplistede driftsudgifter er der kun en mindre del, der kan støttes med tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen.
Udviklingen i udgifter og indtægter, Strand Festival:
Indtægter
Budget 2019
Regnskab 2019
Budget 2020
Puljemidler
150.000
35.000
75.000
Stande - udstillere
40.000
12.000
40.000
Løb - deltagerbetaling
5.000
32.000
30.000
Sponsorer/fonde
20.000
86.000
135.000
I alt
215.000
165.000
280.000
Udgifter
Markedsføring
58.050
19.175
47.500
Scene, telte, parasoller m.v.
15.672
47.325
53.500
Ansvars- og arbejdsskadeforsikring
4.200
1.375
4.000
Røde Kors
3.800
0
0
Strandløb, trøjer, medaljer m.v.
10.000
27.800
46.000
Musik
17.000
15.450
20.000
Veteranbus
20.600
20.000
20.000
Skattejagt, rollespil, Gerlev Legepark, mal på sten, strandyoga, cirkusplads m.v.
44.250
11.770
45.000
Skilte/oversigt
14.000
3.568
0
Eltavler + naturenergi
7.535
4.191
6.000
Toiletter
14.500
8.638
15.000
Frivillig, trøjer, mad, møde m.v.
5.500
1.575
7.500
Snorkelsti
0
40.633
0
Administration
0
0
50.000
I alt
215.107
201.500
314.500
Foreningen har indtil nu modtaget tilsagn om tilskud/varer fra Friluftsrådet og Harboe. Ingen af disse udgifter er dog nævnt i udgiftsbudgettet.
I 2018 modtog foreningen 10.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen og 25.000 kr. fra Turismepuljen. I 2019 var tilskuddet på 25.000 kr. fra puljen til Selvorganiserede.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    Bevilge de ansøgte 75.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen.
b)    Bevilge et andet beløb i tilskud, f.eks. 25.000 kr., i forhold til de tilskudsberettigede udgifter jfr. retningslinjerne.
c)    Give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Fritidsafdelingen vurderer, at Foreningen Strand Festival i nogen grad lever op til betingelserne i retningslinjerne for puljen, da puljen bl.a. støtter enkeltstående arrangementer, der ikke er folkeoplysende, samt understøttende aktiviteter ved arrangementer, fx markedsføring af arrangementet samt renhold/oprydning og toiletforhold.
På trods af de øgede driftsudgifter er der ingen nye aktiviteter ved arrangementet, der kan godtgøre de flere udgifter.
Af de oplistede udgifter vurderer Fritidsafdelingen, at følgende andel af udgifterne vil kunne understøttes jfr. retningslinjerne for puljen:
Markedsføring
7.500
Administration vedr. webside
2.500
Toiletter m.v.
10.000
Strandløb
5.000
25.000
Foreningen har søgt om et generelt driftstilskud på kulturområdet og ikke fra Fritidsafdelingen. Kulturafdelingen har vurderet, at ingen af aktiviteterne har et kulturelt islæt.
Foreningen har mulighed for at ansøge KVIK-puljen om tilskud til elementer/aktiviteter, der ikke tidligere er søgt om tilskud til. Foreningen fik i 2018 tilskud til opstart at festivalafholdelsen.
Landdistriktspuljen er også en mulig pulje at ansøge om støtte til dele af festivalafholdelsen fra. Et andet sted at søge kunne være Nordea Fondens ”Her bor vi-puljen”, som støtter projekter, som styrker fællesskabet og flere gode liv i de mindre bysamfund.
Bærende principper
Det er Fritidsafdelingens vurdering, at Foreningen Strand Festival kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet festivalen henvender sig til både borgere, turister, foreninger og erhvervslivet og dermed er i overensstemmelse med følgende bærende principper for ansøgninger til puljen:
-      Inddragelse af borgere/frivillige. Deltagere er borgere og foreninger, men borgere og foreninger er også med i den praktiske afvikling af arrangementet.
-      Børn og unge. Arrangøren prioriterer, at aktiviteterne er for børn, unge og familier.
-      Medfinansiering. Arrangøren har budgetteret med indtægter fra sponsorer, udstillere, fonde m.fl.
-      Omfang. Festivalen skal afholdes for 3. gang. I omfang er den vokset fra gang til gang, hvilket arrangøren forventer vil fortsætte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 25.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen i forhold til de tilskudsberettigede udgifter, jfr. retningslinjerne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

13. Kunst i det offentlige rum - midler til renovering (B)

13.   Kunst i det offentlige rum - midler til renovering (B)

Sagsnr.: 330-2020-10591               Dok.nr.: 330-2020-65877                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om at afsættes midler til renovering af kunst i det offentlige rum samt beslutte, hvordan disse midler skal administreres.
Baggrund
Slagelse Kommune har en lang række kunstværker i det offentlige rum, hvoraf hovedparten er doneret til kommunen. Disse offentlige kunstværker er meget forskelligartede – nogle har klare lokale referencer, nogle afbilleder lokale personligheder, nogle er lavet specifikt til den placering de har, nogle er abstrakte, mens andre er mere figurative, men alle er de en del af kommunens kulturarv.
Løbende drift og vedligehold af disse værker varetages af Entreprenørservice. Der opstår derudover forskellige former for renoveringsbehov blandt de mange værker. Det kan være dele, der er slået af eller sidder løst, fundamenter, der er blevet usikre eller lignende. Der er i dag ikke fast afsat midler til denne form for mindre vedligehold. Det betyder, at der i hvert enkelt tilfælde skal afgøres, hvor midlerne til renoveringen eventuelt skal komme fra, og om renoveringen skal gennemføres.
Kulturafdelingen har afsat en pulje på ca. 180.000 kr. til forsikring af kunstgenstande. Årligt benyttes dog kun ca. 80.000 kr. til forsikring. Kulturafdelingen foreslår derfor, at de resterende midler benyttes til renovering af kunst i det offentlige rum.
Et nyetableret arbejdsfællesskab mellem Kulturafdelingen, Entreprenørservice og Planafdelingen med fokus på kunsten i det offentlige rum og med deltagelse fra andre afdelinger, når opgaven kræver det, har blandt andet til opgave at skabe overblik over renoveringsbehov nu og i fremtiden.
Større renoveringsopgaver, som f.eks. renoveringen af Skt. Michael og Dragen, der blev gennemført i 2016, kan ikke rummes inden for udvalgets driftsbudget, og disse opgaver forudsætter særskilt anlægsbevilling.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    Beslutte, om der skal afsættes midler til renovering af kunst i det offentlige rum.
b)    Beslutte, hvordan midlerne skal administreres.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at en fast pulje til renovering vil medføre, at mindre renoveringsprojekter vil kunne igangsættes hurtigere og dermed i nogle tilfælde modvirke, at skader ellers ville blive større, imens det afgøres, hvordan renoveringen kan finansieres.
Arbejdsfællesskabet mellem Kulturafdelingen, Entreprenørservice og Planafdelingen med fokus på kunsten i det offentlige rum vil oplagt kunne administrere midlerne til renovering, da dette fællesskab besidder både overblik over renoveringsbehov, kompetence til at vurdere dette i et helhedsperspektiv og viden om, hvornår dette passende kan udføres ift. andre projekter i det offentlige rum. Det vil medvirke til, at renovering foretages mere hensigtsmæssigt ift. behov og ikke som i dag, hvor det er mere tilfældigt, hvilke behov der ”opdages”.
Arbejdsfællesskabet skulle i givet fald årligt orienterer Kultur- og Fritidsudvalget omkring anvendelsen af midlerne til renovering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
100.000 kr. af de midler der i dag er afsat til forsikring af kunstgenstande omfordeles til renovering af kunst i det offentlige rum.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter 100.000 kr. årligt til renovering af kunst i det offentlige rum fra midler, der i dag er afsat til forsikring af kunstgenstande.
2.    at Midlerne administreres af Kulturafdelingen og Entreprenørservice, som årligt orienterer Kultur- og Fritidsudvalget omkring anvendelsen af midlerne til renovering.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt.

14. Korsør Fugleskydnings- & Forskønnelsesselskab af 1842 - Tilskud til rådgiverprojekt - Sommerlyst (B)

14.      Korsør Fugleskydnings- & Forskønnelsesselskab af 1842 - Tilskud til rådgiverprojekt - Sommerlyst (B)

Sagsnr.: 330-2019-23301               Dok.nr.: 330-2020-66846                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ansøgning fra Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab om midler til renovering af Sommerlyst.
Baggrund
Administrationen har i foråret 2019 haft en dialog med repræsentanter for Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab, der har et stort behov for renovering af ejendommen Sommerlyst. Ejendommen er fra 1866 og har en lang historik som kulturelt samlingssted, især i sommermånederne. Korsør Fugleskydningsselskab er stiftet i 1839, og de første fugleskydninger menes at være afviklet i 1835. Ansøgning og oplysninger om ejendom og forening er vedlagt som bilag.
Ejendommen ejes af foreningen og er opført på kommunal grund i Korsør Lystskov. Foreningen står for aktiviteterne i foreningens regi og for driften af selve ejendommen.
Restaurationen i ejendommen drives af en forpagter, der også står for en stor del af aktiviteterne i huset. Foreningen har i 2019 indgået aftale med en ny forpagter, der tilbyder servering a la carte og udlejning til selskaber.
Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab har indhentet tilbud fra rådgivende ingeniør om at udarbejde et samlet overblik over renoveringsprojekt for ejendommen som grundlag for ansøgninger til diverse fonde om tilskud til renoveringsopgaven.
Tilbuddet fra rådgivende ingeniør lyder på 85.000 kr. inkl. moms; herudover forventer foreningen dog ekstraudgifter til forprojektet.
Udvalget har i juni 2019 behandlet en ansøgning fra foreningen og ønskede, at foreningen indhentede tilbud på opgaven fra yderligere et-to firmaer. Da det foreliggende tilbud er offentliggjort i dagsorden, vurderer foreningen ikke, at det er muligt at indhente et nyt uvildigt tilbud, og ansøgningen forelægges derfor med de oprindelige oplysninger.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen mulighed for at stille bygninger og kulturmiljøer til rådighed for kulturelle aktiviteter, der kommer borgerne til gavn.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    bevilge midler til Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab til renovering af Sommerlyst.
b)    give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Kommunen har hjemmel til at støtte driften af private ejendomme – under forudsætning af, at lokalerne fortrinsvis benyttes til formål, som kommunen lovligt kan støtte, dvs. åbne arrangementer, samt at driften som selskabslokale/restaurant drives helt uden kommunal støtte. Kommunen har således ikke hjemmel til at give tilskud til indkøb eller reparation af fx køkkeninventar eller renovering af køkken m.m.
Ejendommen Sommerlyst har kulturhistorisk værdi for Korsør og omegn, der bygger på de årlige fugleskydninger og øvrige aktiviteter i form af fx revy og musikarrangementer. Ejendommen ligger på kommunal grund, og det er således også i kommunens interesse at sikre, at bygningen fremstår i god stand som ramme om aktiviteterne. Administrationen vurderer på baggrund heraf, at udvalget kan bevilge midlerne til udarbejdelsen af et samlet overblik over renoveringsprojektet.
Udarbejdelsen af et overblik over det samlede renoveringsprojekt og økonomien i projektet vil give et godt afsæt for foreningens videre arbejde med at søge finansiering af projektet via diverse fonde, såsom Realdania og Nordea. Foreningen har ikke forhåndstilsagn fra fonde, men forventer, at en professionel projektbeskrivelse, kombineret med den foreliggende film om Sommerlyst, kan danne grundlag for flere større donationer til fuld fondsfinansiering.
Foreningens regnskab for 2018 viser et overskud, der er anvendt til afdrag på gældsforpligtelser.
Administrationen vurderer, at foreningen har behov for at udvikle sin forretningsmodel, således at flere indtægter fra arrangementer tilgår foreningen til drift og vedligehold af ejendommen. Foreningen har planer om flere nye aktiviteter, og administrationen har været i dialog med foreningen om forskellige forretningsmodeller, så hovedparten af indtægterne fra disse kan tilgå driften af huset og ikke udelukkende forpagteren, der afvikler arrangementerne.
Administrationen indstiller, at udvalget bevilger 85.000 kr. til Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab til rådgiverudgift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udvalget råder over ca. 1 mio. kr. til Dansk Kulturarv i 2020. Heraf er ca. 900.000 kr. disponeret til projekter vedtaget i 2019 samt til løbende vedligehold på Antvorskov Klosterruin og Korsør Fæstning. Der er således ca. 100.000 kr. til rådighed til Dansk Kulturarv i 2020 plus evt. overførte midler fra 2019, der øremærkes til kulturarv.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om at bevilge 85.000 kr. til Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab til udarbejdelse af samlet overblik over renoveringsprojekt for ejendommen Sommerlyst.
2.    at Tilskuddet bevilges af udvalgets midler til Dansk Kulturarv.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt.
Udvalget opfordrer til, at der snarest muligt søges midler til projektet i Byfornyelsespuljer via Planafdelingen.

15. Liv i forsamlingshusene i Slagelse Kommune - evaluering og videreførelse (B)

15.   Liv i forsamlingshusene i Slagelse Kommune - evaluering og videreførelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-1600                 Dok.nr.: 330-2020-80093                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget forelægges en statusevaluering af projektet ”Liv i Forsamlingshusene” i Slagelse Kommune som afsæt for beslutning om tiltagets eventuelle videreførelse efter den aktuelle projektperiode 2019-2020.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede den 5. marts 2019 at iværksætte projektet ”Liv i Forsamlingshusene” i Slagelse Kommune i sæsonen 2019/2020 med det formål at øge de kulturelle aktiviteter i forsamlingshusene for at styrke husenes rolle som lokalt, kulturelt samlingssted. Udførelsen af projektet blev efterfølgende placeret hos Slagelse Biblioteker og Borgerservice.
Ved opstarten blev der indsamlet input fra kommunens 24 forsamlingshuse til, hvilke arrangementstyper de hver især kunne tænke sig, samt forslag til konkrete foredragsholdere, kunstnere, temaer og emner. 16 forsamlingshuse responderede. Nogle med konkrete ønsker, andre med emneforslag og andre igen med ”vi ser lige tiden an”.
I juni 2019 blev første katalog udsendt med et emnemæssigt og prismæssigt bredt udvalg af foredrag og musik med hovedvægt på voksne som målgruppe, men også med et udvalg af børne- og familieforestillinger. Dette blev medio september suppleret med et mindre tillægskatalog, der på efterspørgsel indeholdt lidt flere familieforestillinger samt relativt prisbillige arrangementer for voksne.
Der var tre signifikante reaktioner fra forsamlingshusene. Fire returnerede det udarbejdede ønskeskema med tre prioriterede ønsker og datoforslag straks samt opfordrede til, at antallet af arrangementer blev hævet fra et til to per forsamlingshus per sæson. Fire kom med et enkelt ønske, og andre svarede positivt, men uden umiddelbart at binde sig til et arrangement. Dette med især tre begrundelser: Manglende egenfinansiering, manglende frivillige i bestyrelse eller aktivitetsudvalg og manglende teknik, fx lydanlæg. Tre forsamlingshuse ønskede ikke at deltage i projektet, andre har ikke reageret.
Der er efterfølgende booket ni arrangementer, hvoraf seks er afviklet, og tre afholdes i marts og april 2020. Desuden er yderligere to endnu ikke datosatte arrangementer under planlægning til afholdelse i foråret 2020. Et af sidstnævnte er et arrangement for børnefamilier. De øvrige har alle været for et voksent publikum. De bookede arrangementer fordeler sig i tre typer:
Type 1 (fire arrangementer): Meget prisbillige (1.000-3.000 kr.), lokale, dygtige, men ikke professionelle foredragsholdere, der formidler viden om et lokalt eller aktuelt emne, og som ikke har særlige krav til teknik. Fx økologisk landmand Henrik Terkelsen fra Glænø, der fortalte om bæredygtighed og kalveproduktion i Omø Forsamlingshus for 20 tilhørere, eller journalist Henrik Falch, der fortalte om Englandskrigen og projektet med at renovere kystbatteriet på Stigsnæs i Magleby Forsamlingshus for 65 tilhørere.
Type 2 (fire arrangementer): Moderat prisbillige (3.000-7.000 kr.), professionelle foredragsholdere/kunstnere, der formidler fx Danmarkshistoriske eller lokalhistoriske emner eller musik, og som enten ikke har særlige krav til teknik, eller, hvis der er tale om musik, selv medbringer det nødvendige. Fx historiker Kåre Johannessen, der fortalte om julens danske traditioner i Bisserup Forsamlingshus for ca. 80 tilhørere, eller historiker Carsten Egø, der i marts skal fortælle om kvindehjemmet på Sprogø i Flakkebjerg Forsamlingshus.
Type 3 (et arrangement): Den dyrere (7.000-22.000) professionelle ”kendis”-foredragsholder, der formidler sit særlige vidensområde, og som har krav til teknik, fx lydanlæg. I dette tilfælde tidligere PET- og kriminalchef Hans Jørgen Bonnichsen, der fortalte om mennesket i ondskaben for 70 tilhørere i Kirke Stillinge Forsamlingshus.
Deltagerantal og tilfredshed
Deltagerantallet har fordelt sig fra ”som forventet” til ”over forventning og meget tilfredsstillende” ved de indtil nu afholdte aktiviteter. Et enkelt foredrag havde 20 deltagere (Omø Forsamlingshus) og de øvrige et gennemsnit på 65-70 deltagere.
Blandt de deltagende forsamlingshuse har der været udtalt tilfredshed både med deltagerantallet, forløbet og med PR-indsatsen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten tillader tilskud til kulturelle aktiviteter for borgerne.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge
a)    At tage evalueringen til efterretning uden for nuværende at tage stilling til tiltagets eventuelle videreførelse efter indeværende projektperiode 2019–2020. Spørgsmålet om videreførelse kan da afklares ved en ny forelæggelse ultimo 2020.
b)    At tiltaget forlænges til og med 2021 indenfor rammerne af den eksisterende bevilling på 300.000 kr. Spørgsmålet om langsigtet videreførelse kan da afklares ved en ny forelæggelse i foråret 2021.
c)    At søge Byrådets tilslutning til en varig bevilling i forbindelse med processen om budget 2021–2024.
Uanset hvilken model der vælges, har udvalget mulighed for at invitere repræsentanter for forsamlingshusene til dialog om Liv i forsamlingshusene.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at forsamlingshusene har potentiale til at spille en vigtig rolle som lokale samlingssteder og ramme om kulturelle aktiviteter. Aktivitetsniveauet er forskelligt for de enkelte huse. Nogle har allerede stor aktivitet og lyst til mere. Andre har qua deltagelse i projekt ”Liv i Forsamlingshusene” kastet sig ud på ukendt grund og fået en succesoplevelse, der måske kan give mod på mere. Men erfaringerne er endnu spæde.
Det vurderes derfor, at en forlængelse af projektperioden til og med 2021 vil være hensigtsmæssig, da forsamlingshusene herved gives mere tid til at vænne sig til ordningen og opnå nogle succeser, forud for endelig stillingtagen til projektets videreførelse på den lange bane.
Det vurderes, at en ét-årig forlængelse af projektperioden kan ske indenfor rammerne af de 300.000 kr., som udvalget oprindeligt afsatte til initiativet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomien i tiltaget ligger solidt indenfor rammen af det allerede disponerede beløb, jf. vurderingen ovenfor.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget forlænger tiltaget om Liv i forsamlingshusene til og med 2021 indenfor rammerne af det allerede afsatte beløb.
2.    at Udvalget på ny evaluerer tiltaget i foråret 2021 med henblik på afklaring af dets eventuelle videreførelse efter 2021.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt.
Lokalrådene orienteres om udvalgets beslutning.
Udvalget henstiller til fremrykning af ansøgningsfrister.
Udvalget opfordrer administrationen til at holde informationsmøde for forsamlingshusene samt samarbejdsudvalget for forsamlingshusene.

16. Folkeuniversitet i Slagelse Kommune (B)

16.   Folkeuniversitet i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2019-28514               Dok.nr.: 330-2020-80549                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, hvordan budgetaftalens initiativ (aftalen om B2019, punkt 54r) vedr. en lokalkomité for Folkeuniversitetet skal gennemføres.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget vedtog på udvalgsmødet den 4. juni 2019, at ekstern aktør (Folkeuniversitetet i Aarhus) inddrages til faglig sparring ved udarbejdelse af oplæg til økonomi og videre forslag til udmøntning.
Repræsentanter fra Slagelse Biblioteker & Borgerservice og Kultur- og Fritidsudvalget har derfor deltaget i netværksmøde på Aarhus Universitet pr. 10. oktober 2019. På netværksmødet blev mulige koncepter for etablering af ny udgave af lokalkomité i Slagelse Kommune drøftet. Desuden gennemgang af forskellige muligheder for drift og organisering.
Forvaltningen har siden indhentet ny viden fra en række lokalkomitéer, der er relevante casemodeller til bæredygtig organisering og drift, idet det tidligere Folkeuniversitet i Slagelse Kommune ikke stod distancen. De adspurgte lokalkomitéer er:
-      Randers Folkeuniversitet
-      Ringkøbing-Skjern Folkeuniversitet
-      Sydvestjysk Folkeuniversitet (Esbjerg)
Erfaringerne fra ovennævnte lokalkomitéer viser, at der kræves et betydeligt engagement fra frivillige medlemmer og arrangører. Dertil økonomisk støtte til at sikre et sekretariat med kompetencer og kapacitet til professionel administration, markedsføring og afvikling.
Folkeuniversitetet i Randers og Ringkøbing-Skjern får hver især kommunal støtte på 30.000 kr. til primært arrangementer og markedsføringsomkostninger. Dertil kommer et tæt samarbejde med deres biblioteker, som varetager sekretariatsfunktionen.
Esbjerg Kommune støtter hvert år Folkeuniversitetet med 131.000 kr. Midlerne er med til at dække omkostninger til administration, personale, markedsføring og arrangementer. Sekretariatet er placeret på Syddansk Universitet.
Med inspiration fra Esbjerg Kommune kan en ny variant af Folkeuniversitetet i Slagelse fokusere på arrangementer og tiltag, der også bidrager til indsatserne for at styrke Slagelse som studieby.
Et driftssikkert og professionelt sekretariat er en forudsætning. Sekretariatsfunktionen kan varetages af Slagelse Biblioteker & Borgerservice eller, efter en nærmere afklaring af vilkårene, etableres ved en lokal uddannelsesinstitution.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven, kapitel 13.
Folkeuniversitetsbekendtgørelsen
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge:
a)    At der nedsættes en lokalkomité for Folkeuniversitetet bestående af repræsentanter fra videregående uddannelsesinstitutioner og Kulturforvaltningen med formålet at understøtte Slagelse som Studieby. Sekretariatet for Folkeuniversitetet nedsættes på Slagelse Biblioteker & Borgerservice (alternativt en uddannelsesinstitution efter nærmere dialog). Sekretariatet har herefter i samarbejde med lokalkomitéen ansvaret for at sikre programplanlægning, administration og markedsføring.
For at sikre lokal forankring, bredt brugersegment og en bæredygtig drift inddrages lokale foreninger som selvstændige arrangører af arrangementer i regi af Folkeuniversitetet.
b)    At Slagelse Biblioteker & Borgerservice udvikler et nyt spor i arrangementsvirksomheden, som udgør en tilnærmelse til Folkeuniversitetets arrangementsprofil, men uden at det i formel forstand er et lokalt Folkeuniversitet. Denne model understøttes af bibliotekets bestående infrastruktur, men udelukker medfinansiering via den statslige ordning om Folkeuniversiteter, da formalia ikke overholdes, ligesom tiltaget derfor må hedde noget andet end Folkeuniversitet.
c)    At lade initiativet hvile, således at der ikke sættes noget i værk for nuværende. I stedet kan spørgsmålet vurderes på ny, når/hvis nye kræfter kommer på banen. På den måde mindskes risikoen for, at der etableres et Folkeuniversitet (eller en tilnærmelse) fra oven uden et reelt og bæredygtigt ejerskab på arrangørside og/eller i den potentielle målgruppe.
d)    At opgive initiativet. Dette udelukker ikke et nyt initiativ på sigt, men det skaber maksimal klarhed om, at tiltaget er taget af bordet, og at tiltaget trods budgetaftalen ikke fremmes for nuværende.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice finder det væsentligt at undgå, at der etableres et Folkeuniversitet, der i for høj grad ligner den konstruktion, der kørte fast og afvikledes i 2017. Mulighederne A og B er udformet med dette hensyn for øje. Mulighed A kræver, at der kan anvises finansiering (budget vedhæftet), mens den mindre ambitiøse mulighed B kan forudsættes afholdt indenfor det eksisterende budget for Slagelse Biblioteker og Borgerservice.
Er Kultur- og Fritidsudvalget ikke sindet at opstarte aktiviteten nu, peger mulighed C og D på en udsættelse eller en opgivelse af initiativet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Mulighed A vil medføre statslig medfinansiering via bevillingen til de landsdækkende komitéstyrelser. Finansieringen gælder ved opstart af lokalkomité og herefter tildeles tilskud til administration efter antal foredragstimer pr. år.
Ved mulighed A kræver begge løsningsmodeller årligt økonomisk tilskud til en sekretariatsmedarbejder (brøkansættelse) og dertil omkostninger til markedsføring og administration, som f.eks. ved etablering, drift og udvikling af web, sociale medier, tryksager, billetplatform mv.  Jf. det vedlagte budget anslås et finansieringsbehov på i alt kr. 380.000 netto i 2020 – 2023. Med netto menes efter modregning af indtægter, væsentligst statstilskud og billetsalg.
Mulighed B kan derimod udvikles og drives indenfor bibliotekets egen personalemæssige budgetramme og under anvendelse af bibliotekets bestående infrastruktur, dvs. egne markedsføringsplatforme, distributionsnetværk mv., idet modellen dog indebærer, at tiltaget i den løbende drift prioriteres i sammenhæng med bibliotekets øvrige opgaver.
Mulighed C og D er uden omkostninger, men frigør omvendt heller ingen midler, da initiativet hidtil er ufinansieret.
Konsekvenser for andre udvalg
Udgifter til Folkeuniversitetet (mulighed A) skal koordineres med udgifter til øvrige elementer under budgetaftalen 2019s punkt 54, idet der er afsat en ramme til realisering af elementerne under ét. Alternativt skal tiltaget finansieres indenfor udvalgets egen ramme.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.      at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter handlemulighederne og beslutter, om, og i givet fald hvordan, der skal arbejdes videre mod et Folkeuniversitet i Slagelse Kommune.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Udvalget anmodede administrationen om at undersøge mulighederne for, at andre kunne være interesseret i at løfte opgaven, fx gymnasier, SDU, Absalon, VUC og oplysningsforbundene.
Sagen genoptages.

17. Guldagergaard - Forlængelse af driftsaftale 2019 til 2. kvartal 2020 (B)

17.   Guldagergaard - Forlængelse af driftsaftale 2019 til 2. kvartal 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-89257               Dok.nr.: 330-2020-86998                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det kan godkende en yderligere midlertidig forlængelse af Guldagergaards driftsaftale med Slagelse Kommune i 2019 til 2. kvartal 2020.
Baggrund
Guldagergaard arbejder på at ændre juridisk status til ejerskab via erhvervsdrivende fond. Slagelse Byråd har tidligere principgodkendt ændringen i juridisk status og har i juni 2019 godkendt, at der indgås aftale med en erhvervsdrivende fond om tilskud, når denne er oprettet.
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 5. november 2019, at udvalget ønskede at indgå en treårig samarbejdsaftale med Guldagergaard med start 1. januar 2020. Aftalen skulle ophøre, hvis Guldagergaard ændrede juridisk konstruktion. Guldagergaard forventede på daværende tidspunkt, at ændringen fra selvejende institution til erhvervsdrivende fond tidligst ville være gennemført i medio 2020.
I starten af 2020 oplyste Guldagergaard, at de dog forventede at få gennemført ændringen til erhvervsdrivende fond allerede i starten af 2020 og derfor ønskede at forlænge driftsaftalen fra 2019 til første kvartal 2020 fremfor at indgå en ny treårig aftale. Kultur- og fritidsudvalget godkendte en forlængelse af driftsaftale 2019 for 1. kvartal 2020 på udvalgsmødet 14. januar 2020.
Guldagergaard oplyser nu, at en ændring til erhvervsdrivende fond først vil ske ved afslutningen af 2. kvartal 2020 og ønsker derfor at forlænge driftsaftalen fra 2019 til 2. kvartal 2020 (se vedlagte bilag).
Driftsaftalen med Guldagergaard 2019 blev godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget på udvalgsmødet d. 8. januar 2019. Aftalen er vedlagt som bilag. Guldagergaard modtog i 2019 1,2 mio. kr. i driftstilskud, hvilket betyder, at der kan udbetales 300.000 kr. i driftstilskud for 2. kvartal 2020, hvis Kultur- og Fritidsudvalget godkender en midlertidig forlængelse af driftsaftale 2019.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter til gavn for borgerne og med henblik på at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    godkende en midlertidig forlængelse af Guldagergaards driftsaftale med Slagelse Kommune i 2019 til 2. kvartal 2020.
b)    afvise at forlænge Guldagergaards driftsaftale 2019.
Vurdering
Kulturafdelingen anbefaler, at der indgås en midlertidig forlængelse af driftsaftalen 2019 med den selvejende institution Guldagergaard for 2. kvartal 2020. En forlængelse vil give Guldagergaard yderligere tid til at komme endelig på plads med omdannelsen til erhvervsdrivende fond.
Hvis den nye fondskonstruktion falder på plads, inden den forlængede driftsaftale udløber, ophører denne. Der skal herefter indgås en ny aftale mellem Guldagergaard og Slagelse Kommune om aktivitetstilskud.
Kulturafdelingen vurderer herudover, at det vil være relevant at indgå en længerevarende aftale med Guldagergaard, hvis de ikke er klar til omdannelsen til erhvervsdrivende fond ved udgangen af 2. kvartal, jf. Kultur- og Fritidsudvalgets ønske om en treårig aftale på udvalgsmødet d. 5. november 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender en midlertidig forlængelse af Guldagergaards driftsaftale med Slagelse Kommune i 2019 til 2. kvartal 2020, og at der udbetales 300.000 kr. i driftstilskud. Aftalen ophører, hvis Guldagergaard ændrer juridisk konstruktion.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Troels Brandt (B) deltog ikke i punktet, da han blev erklæret inhabil.
At 1: Godkendt.

18. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

18.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2019-508249                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Anders Nielsen (A) nævnte manglende bespisning i Spar Nord Arena Slagelse (Antvorskovhallen) og Storebæltshallen.
Anne Bjergvang (A) efterlyste forpagtningsvirksomhed i hallerne, og at der ses på bemandingen af hallerne i bred forstand.
Morten Augustsen (V) orienterede om utilfredshed fra Slagelse Håndboldklub. Leder af Idræt, Fritid og Faciliteter holder møde med foreningen den 9. marts 2020.
Troels Brandt (B) orienterede om Historiske Dage i Øksnehallen den 21.-22. marts samt om initiativet Brug Bolden.
Punktet vedr. drift af caféen mv. tages op med input fra eksterne.

19. Centerets orientering til Udvalget (O)

19.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2019-508157                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.423.432
2.423.800
-368
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
 
708.516
 
103.163
 
605.353
Markedsføringspuljen
 
1.063.297
 
0
 
1.063.297
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse
 
237.506
 
0
 
237.506 
Udviklingspuljen (FOU)
 
158.789
 
0
 
158.789
Styringsdokument
Overblik over status for projekter på Kultur- og Fritidsudvalgets område fra Budget 2019 og 2020 er vedlagt som bilag.
Fritidsområdet:
Tilskud til leder- og instruktøruddannelse, 2. halvår 2019
Fritidsafdelingen har behandlet ansøgninger om tilskud til leder- og instruktøruddannelse. Ansøgningerne overstiger den fastsatte ramme. Det betyder, at alle ansøgninger er blevet nedsat med 33%.
Etablering af ny kunstgræsbane
I februar og marts er der møder ml. forvaltningen, B73 og rådgiver om etablering af en ny kunstgræsbane ved B73. Efter perioden vil rådgiver komme med et par projektforslag, som vil blive præsenteret i en sagsfremstilling til maj-mødet i Kultur- og Fritidsudvalget.
Åben Skole Partnerskab med Slagelse American Football Club og AK Atlas
Der er indgået nye partnerskabsaftaler med Slagelse American Football Club (SAFC) og AK Atlas. I løbet af 2020 afvikler SAFC seks partnerskabsforløb, mens AK Atlas afvikler op til 20 partnerskabsforløb for kommunens folkeskoler.
Et nyt Brug Bolden fodboldfællesskab i Korsør
Brug Bolden Danmark er en frivillig forening, der afvikler fodboldfællesskaber og sociale aktiviteter for udsatte unge på kanten af samfundet, herunder unge med et misbrug. Foreningen vil gerne oprette et fodboldfællesskab i Korsør. Fritidsafdelingen er i gang med at undersøge mulighederne for støtte og lån af faciliteter. Derudover har administrationen taget kontakt til relevante afdelinger i Handicap og Psykiatri, der er i gang med at undersøge samarbejdsmuligheder i forhold til fodboldfællesskabet. Fritid udarbejder en interessetilkendegivelse til Brug Bolden vedr. etablering af fodboldfællesskabet i Korsør med aftale om faciliteter og information om støttemuligheder.
Kulturområdet:
Fonden Slagelse Musikhus
Bestyrelsen for Fonden Slagelse Musikhus består af 6 medlemmer, hvoraf det ene medlem er den siddende centerchef for Kultur og Fritid i Slagelse Kommune. Mette Mandrup, tidligere centerchef, fortsætter efter ønske fra den øvrige bestyrelse på posten indtil videre i kraft af sit indgående kendskab til Musikhuset fra arbejdet med overgangen til erhvervsdrevet virksomhed og den igangværende ansøgning om at blive godkendt som regionalt spillested. I løbet af 2020 tages der stilling til, hvem der herefter overtager bestyrelsesposten.
Kulturregion Midt- og Vestsjælland
Der er indgået en ny 1-årig kulturaftale mellem Kulturregion Midt- og Vestsjælland og Kulturministeriet. Kulturregion Midt- og Vestsjælland består af Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Slagelse og Sorø Kommune. Den nye aftale har fokus på at styrke børn og unges læselyst gennem bl.a. litteraturnetværk, fortsættelse af forfatterskolen og litteraturevents og på at udvikle nyt kunst- og kulturforløb for børn og unge i dagtilbud og skoler.
Kulturaftalerne har tidligere været 4-årige, men i 2019 og 2020 er der indgået 1-årige aftaler, da beslutningerne omkring de længerevarende aftaler har været udskudt fra Kulturministeriets side som følge af Folketingsvalget.
Lokalradio
Nærradio Korsør modtog i 2019 tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af oversigt over den kulturelle del af sendefladen. Radioens rapportering for 4. kvartal 2019 er vedlagt som bilag.
Fra og med 2020 er det aftalt med lokalradioen, at rapporteringen udelukkende indeholder programmer med kulturelt fokus. Den vedhæftede oversigt indeholder samtlige programmer; bl.a. erhvervsmæssige: butiksåbninger, mad og restauranter samt banko og auktioner, transport og højtider, som ikke vedrører aftalen.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Vedtægterne for Musikhuset udsendes til udvalget.

20. Emner til pressen (B)

20.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2019-512837                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
21. Lukket: Ansøgning om Jens Baggesen-prisen 2020 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
22. Lukket: Slagelse Guld 2019 - Hvem skal vinde Lederprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
23. Lukket: Slagelse Guld 2019 - Hvem skal vinde Ungdomsprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
24. Lukket: Slagelse Guld 2019 - Hvem skal vinde Initiativprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
25. Lukket: Tilskud til merudgifter i forbindelse med afholdelse af DM (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.