1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-89787 Dok.nr.: 330-2019-508234 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Godkendt.
2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)
2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2019-81772 Dok.nr.: 330-2020-70710 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt
regnskabsresultat for 2019.
Desuden skal udvalget indstille
til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og
anlæg til 2020.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat
2019 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. og opdelt på
udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1., og resultat
på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2019 til 2020 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts
2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår, at:
·
For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre
enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug
over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning,
der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·
For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige
og aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke
mellem regnskabsårene.
·
For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb
overføres fuldt ud.
·
For det brugerfinansierede område og ældreboliger
overføres over-/underskud via status, og derfor sker der ikke overførsel af
drifts- og anlægsbevillinger
På Kultur- og Fritidsudvalgets
område er budgettet fordelt på budgetramme 1 og 3.
Afvigelse fra disse
hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på
møde d. 16. marts 2020 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med
henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 23. marts 2020.
A.
Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet
for 2019 viser for drift et samlet forbrug på 93,8 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019, som
blev godkendt i december 2019, var det forventede regnskab anslået til 94,9
mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift Kultur- og Fritidsudvalget Mio. kr. | Korrigeret budget 2019 | Regnskab 2019 | Afvigelse (- = mer- forbrug) |
5.1 Kultur,
Fritid og Borgerservice | |||
Serviceudgifter | 100,3 | 93,8 | 6,5 |
Total | 100,3 | 93,8 | 6,5 |
B.
Overførsel af mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan
overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets
politikområder.
Overførsel af
mindreforbrug, drift Kultur- og Fritidsudvalget Mio. kr. | Overført fra 2018 til 2019 | Overføres fra 2019 til 2020 | Tilføres kassen |
5.1 Kultur,
Fritid og Borgerservice | 5,1 | 6,5 | 0,0 |
Total | 5,1 | 6,5 | 0,0 |
Bilag 1 viser for hver virksomhed og
center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune”.
Kultur
Mindreforbruget
omhandler midler til Dansk Kulturarv, hvor flere projekter gennemføres i 2020,
samt midler til Udvikling, hvor projekt i tværregionalt samarbejde er udskudt.
Midlerne ønskes anvendt til andre kulturarvsprojekter, herunder Trelleborg-projektet,
samt til Puljen til kulturelle formål.
Fritid
Mindreforbruget omhandler midler,
der er reserveret til Stadionprojekt og Korsør Ny Skatepark.
C.
Overførsel, anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2019 viser for anlæg samlet uforbrugte
rådighedsbeløb på 7,8 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019 forventedes uforbrugt
rådighedsbeløb på 5,7 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg
overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret
oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af
uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg Kultur- og Fritidsudvalget Mio. kr. | Overføres fra 2019 til 2020 |
5.1 Kultur,
Fritid og Borgerservice | 7,8 |
Total | 7,8 |
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens
§ 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og
regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang
af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr.
overførsel af mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for
specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives
dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler
følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2019 til 2020 som
angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indstillingen
fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug
på netto 6,5 mio. kr. fra 2019 til 2020.
Tilsvarende
betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter
for samlet 7,8 mio. kr.
Overførslerne
finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politik-område | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | |||||
Drift – Kultur, Fritid og Borgerservice | 5.1 | 6,5 | |||
Anlæg – Kultur, Fritid og Borgerservice (rådighedsbeløb) | 5.1 | 7,8 | |||
Finansiering | |||||
Kassen | 1.4 | -14,3 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1. at Orienteringen om
foreløbigt regnskabsresultat for 2019 tages til efterretning.
2. at Kultur- og
Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de
respektive enheder jf. bilag 1 overføres et samlet mindreforbrug på i alt 6,5
mio. kr.
3. at Kultur- og Fritidsudvalget
anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der overføres et samlet uforbrugt
rådighedsbeløb jf. bilag 2. til anlæg på i alt 7,8 mio.kr.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
At 1: Taget til efterretning.
At 2: Overførsel til Korsør Ny Skatepark bliver behandlet i
punkt 9.
Herudover anbefales overførsel af driftsmidler jf. bilag 1.
At 3: Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet.
3. Budgetopfølgning 1 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (O)
3. Budgetopfølgning 1 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (O)
Sagsnr.: 330-2019-86569 Dok.nr.: 330-2020-70633 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører
budgetopfølgning 1 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske
status på udvalgets område.
Kultur- og Fritidsudvalget har i
februar 2020 afholdt dialogmøde og har derfor ikke haft budgetopfølgning 1 til
godkendelse, inden den blev videresendt til behandling i Økonomiudvalget og
Byrådet.
Udvalget orienteres her om bemærkningerne
til budgetopfølgning 1 samt handleplan.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes
i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt
forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres
dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er
begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet
overholdes på alle områder, medmindre der er konkret viden om andet.
Kultur- og Fritidsudvalget forventes i 2020 at komme ud med
et merforbrug på 450.000 kr. på grund af faldende indtægter på Fritidsområdet.
Fritid - Faldende
lejeindtægter vedr. arrangementer
Indtægterne på Fritidsområdet
falder, når Dyhrs Skole tager egen hal i brug primo 2020. Skolen har tidligere
lejet UV-hallen, gymnastiksalen på Østre Skole og "Den lille
gymnastiksal" i Herrestræde og er den største aktør, der har lejet sig ind
i faciliteterne på Fritidsområdet. Den årlige indtægt er på ca. 450.000 kr.
Kompensation for den faldende lejeindtægt indgik som driftsforslag ved
budgetforhandlingerne om Budget 2020, men blev ikke vedtaget.
Det samlede indtægtsbudget for
Fritidsområdet udgør i 2020 ca. 920.000 kr. Udover indtægterne fra Dyhrs Skole
stammer indtægterne fra udlejning af faciliteterne til især større,
kommercielle arrangementer. En øget udlejning med henblik på at øge indtægterne
vil være til stor gene for foreningernes løbende aktiviteter, da disse
arrangementer oftest medfører aflysning af klubbernes sædvanlige haltid.
Fritidsafdelingen arbejder på at øge indtægterne fra andre aktører, herunder
skoler og institutioner.
Der forventes et merforbrug på
450.000 kr. på Fritidsområdet.
Der henvises til udarbejdet
handleplan, der vedlægges som bilag til mødet ved Økonomiudvalget og Byrådet.
Driftsudgifter, kunstgræsbane
B73
Byrådet har afsat 5 mio. kr. til
etablering af kunstgræsbane til B73. Banen etableres i løbet af sommeren 2020.
Den afledte drift er estimeret
til 150.000 kr. i 2020 og 300.000 kr. årligt herefter, hvilket indgik som
driftsønske i budgetforhandlingerne om Budget 2020, men ikke blev vedtaget.
Rammeaftalen med
Entreprenørservice om drift og vedligehold af baner og anlæg er reduceret med
en væsentlig del af 0,7 %-effektiviseringen i 2020, og det er ikke muligt at
afholde driftsudgiften vedr. kunstgræsbanen til B73 af den nuværende
driftsbevilling uden væsentlig serviceforringelse for andre aktører.
Bibliotekerne
Bibliotekerne forventes at overholde budgettet i 2020.
Anlæg
Der forventes ingen afvigelser
på anlæg i 2020.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens
§ 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og
regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage budgetopfølgningen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er udarbejdet handleplan, da der forventes et merforbrug
på 450.000 kr. Hvis det skal hentes inden for egen ramme, må der forventes et
forringet serviceniveau for borgerne ift. aktiviteter og faciliteter.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 1 for 2020 samt handleplan tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
At 1: Taget til efterretning.
Udvalget orienteres løbende om realiserede merindtægter ved
udleje.
4. Anlægsbevilling - B73 baneanlæg (B)
4. Anlægsbevilling - B73 baneanlæg (B)
Sagsnr.: 330-2019-3698 Dok.nr.: 330-2020-37793 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale,
at der gives anlægsbevilling på 4,7 mio. kr. til etablering af kunstgræsbane
til B73.
Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
Byrådet har bevilget 5 mio. kr. til etablering af
kunstgræsbane til B73, der er Slagelse Kommunes største fodboldklub, og som
oplever store udfordringer med at kunne stille baner til rådighed for
foreningens mange medlemmer.
Efter at Byrådet bevilgede 5 mio. kr. til etablering af
kunstgræsbane til B73, har der været dialog ml. klubben, forvaltningen og
rådgiver om de muligheder, der er, ift. ønsker fra klubben.
Projektet vil forventeligt blive
udbudt i juni og etableret hen over sommeren og start efterår, så banen
kan tages i brug i efteråret 2020.
Retligt
grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at
der gives anlægsbevilling til kunstgræsbane til B73 på 4,7 mio. kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til
kunstgræsbane til B73.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling I hele 1.000 kr. | Tidligere afgivet | Ansøgt i denne sag | I alt | Rest |
149 – B73 Baneanlæg | 284 | 4.700 | 4.984 | 0 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for
Byrådet anbefales
1.
at der meddeles anlægsbevilling på 4,7 mio. kr. til kunstgræsbane til B73.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Anbefales til Byrådets godkendelse.
5. Anlægsbevilling - Motocross mv. ved Stigsnæs (B)
5. Anlægsbevilling - Motocross mv. ved Stigsnæs (B)
Sagsnr.: 330-2020-6556 Dok.nr.: 330-2020-37692 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale,
at der gives anlægsbevilling på 1 mio. kr. til afklaring af mulighederne for
motocross mv. ved Stigsnæs.
Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelsen af Budget 2019-2022 afsat et
rådighedsbeløb på 5 mio. kr. til Motocross m.v. ved Stigsnæs.
Der søges anlægsbevilling til forundersøgelser i forhold til
at afklare, om der kan skabes grundlag for særlige aktiviteter på Stigsnæs, fx
motocross, gokart, speedway, paintball, mountainbike mv. på arealer, der ikke
kan bebygges. Forundersøgelserne omfatter bl.a. støjkortlægning som grundlag
for miljøgodkendelse samt afklaring af behov og muligheder for anlæg.
Administrationen er i dialog med Slagelse
Autosport, Slagelse MX, Glumsø Speedway og Korsør Kart Klub om projektet.
Retligt
grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at
der gives anlægsbevilling på 1 mio. kr. til forundersøgelser vedr. Motocross
mv. ved Stigsnæs.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til
Motocross mv. ved Stigsnæs.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling I hele 1.000 kr. | Tidligere afgivet | Ansøgt i denne sag | I alt | Rest |
148 – Motocross ved Stigsnæs | 0 | 1.000 | 5.000 | 4.000 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for
Byrådet anbefales
1.
at der meddeles anlægsbevilling på 1 mio. kr. til forundersøgelser vedr.
Motocross mv. ved Stigsnæs.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Anbefales til Byrådets godkendelse.
6. Anlægsbevilling - Kabeldepotet, renovering og isolering (B)
6. Anlægsbevilling - Kabeldepotet, renovering og isolering (B)
Sagsnr.: 330-2019-58144 Dok.nr.: 330-2020-24786 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale,
at der gives anlægsbevilling på 4.684.000 kr. til renovering og isolering af
Kabeldepotet på Korsør Fæstning. Anlægsbevillingen finansieres
af anlægsbudgettet (det afsatte rådighedsbeløb), der ønskes omfordelt på
de enkelte år.
Baggrund
Kabeldepotet på Korsør Fæstning danner
ramme om Kunstnerværkstedet Kabeldepotets aktiviteter. Bygningen er
bevaringsværdig, og projektet bevarer bygningens facade og tag intakt, da der
etableres et stort, isoleret arbejdsrum inde i bygningen med et uopvarmet
udstillingsrum uden om.
Projektet giver gode muligheder for fælles aktiviteter i værkstedet samtidig med løbende udstillinger. Derudover giver projektet mulighed for etablering af handicaptoilet, særskilt rum til ovne af hensyn til brandsikkerhed samt køkken/depotfaciliteter.
Projektet er udarbejdet i dialog
med brugerne, der ser frem til at kunne benytte faciliteterne hele året og til
bedre fysiske rammer. Pt. benytter ca. 45 kunsthåndværkere værkstedet. Efter
aftale med brugerne udføres arbejdet i vinteren 2019/2020, da foreningens
hovedaktiviteter hidtil har ligget i sommersæsonen.
Det arbejdende værksted med
skiftende udstillinger er åbent for publikum, når der er aktivitet i huset.
Aktiviteterne udvides væsentligt, når der kan være fuld aktivitet året rundt;
til gavn for både brugere og de mange besøgende, der omfatter lokale borgere,
øvrige gæster og turister.
Retligt
grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at
der gives anlægsbevilling til Kabeldepotet på 4.684.000 kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til
Kabeldepotet, samt at anlægsbudgettet justeres iht. forventet tidsplan.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
På baggrund af den konkrete tidsplan for projektet ønskes
anlægsbudgettet omfordelt på de enkelte år; omfordelingen foretages i juni
måned i forbindelse med samlet opgørelse over kommunens anlægsprojekter.
Anlægsbevilling I hele 1.000 kr. | Tidligere afgivet | Ansøgt i denne sag | I alt |
151 - Kabeldepot og Fæstningsområdet | 300 | 4.684 | 4.984 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for
Byrådet anbefales
1.
at der gives anlægsbevilling på 4.684.000 kr. til renovering og isolering
af Kabeldepotet finansieret af det samlede
anlægsbudget.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Anbefales til Byrådets godkendelse.
7. Anlægsbevilling - Skælskør Gl. Rådhus, renovering og anvendelse (B)
7. Anlægsbevilling - Skælskør Gl. Rådhus, renovering og anvendelse (B)
Sagsnr.: 330-2020-3924 Dok.nr.: 330-2020-21923 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale,
at der gives anlægsbevilling på 595.000 kr. til projektering og forberedende
arbejder i forbindelse med renovering og afklaring af benyttelse af Skælskør
Gl. Rådhus.
Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
Siden foråret 2019 har Kulturafdelingen gennemført en
proces, hvor alle interesserede aktører har haft mulighed for at komme med
forslag til fremtidig brug af Skælskør Rådhus. Ni forslag blev indsendt, og
Kulturafdelingen har, efter Kultur- og Fritidsudvalgets ønske, udarbejdet et
projektforslag til fremtidig brug, der tager udgangspunkt i de forslag, hvor
der er overlap, mulighed for synergi, og som flere har peget på. Der arbejdes
nu videre med et projektforslag, der omdanner det gamle fængsel til vandrehjem
og hovedbygningen til udstillings- og eventbygning.
Bygninger og udearealer er omfattet af en fredning, hvilket
skal indarbejdes i det videre arbejde med udvikling af omdannelsesplaner og
projektering, da dette skal ligge til grund for ansøgning om tilladelse til
omdannelse hos Kulturarvsstyrelsen. Der er behov for specialiseret vejledning
inden for dette område for herigennem at sikre et forslag til omdannelse, som
kan godkendes af Kulturarvsstyrelsen.
Retligt
grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at
der gives anlægsbevilling til projektering vedr. Skælskør Gl. Rådhus på 595.000
kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til
Skælskør Gl. Rådhus.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling I hele 1.000 kr. | Tidligere afgivet | Ansøgt i denne sag | I alt | Rest |
150 – Skælskør Gl. Rådhus | 0 | 595 | 4995 | 4.400 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for
Byrådet anbefales,
1.
at der gives anlægsbevilling på 595.000 kr. til projektering af renovering
og afklaring af benyttelse af Skælskør Gl. Rådhus finansieret af det samlede
anlægsbudget.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Anbefales til Byrådets godkendelse.
8. Plan for møder i Kultur- og Fritidsudvalget 2020 (B)
8. Plan for møder i Kultur- og Fritidsudvalget 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2017-91413 Dok.nr.: 330-2020-91878 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, hvilket tidspunkt
udvalgsmøderne resten af året skal starte, samt drøfte planen for tema- og
udvalgsmøder i 2020.
Baggrund
Udvalgsmøderne i Kultur- og Fritidsudvalget er i 2020
planlagt til afholdelse den første tirsdag i måneden kl. 15.00-17.00, på nær i
tilfælde hvor helligdage/ferier ikke muliggør dette eller i juli måned.
30 minutter forud for møderne er det muligt for udvalget at
indbyde eksempelvis foreninger, organisationer e.l. til formøder om særlige
emner. Erfaringen viser, at der ofte er behov for disse formøder. For at lette
udvalgsmedlemmernes planlægning kan det derfor give mening fast at udvide
udvalgsmøderne med 30 minutter, så udvalgsmøderne starter kl. 14.30.
Kultur- og Fritidsudvalgets møder i 2020 er som noget nyt
delt op i temamøder og ordinære udvalgsmøder som drøftet på udvalgsmødet den
3/12 2019.
Det vedhæftede bilag giver et foreløbigt overblik over
møderne i 2020 og de planlagte emner.
Retligt
grundlag
Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) Beslutte hvilket
tidspunkt udvalgs- og temamøder fremover skal starte
b) Drøfte planen
for udvalgs- og temamøder i 2020.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det kan være hensigtsmæssigt
fast at udvide de ordinære udvalgsmøder med et fast 30 minutters formøde. Da
der som et nyt tiltag ikke afholdes udvalgsmøde hver måned, er der færre møder,
hvor det er muligt at indbyde gæster. Det vil derfor ofte være et behov ved de
udvalgsmøder, der afholdes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Koordinering vedr. økonomisager skal sikres med
Økonomiafdelingen og kan udsendes til Kultur- og Fritidsudvalget, såfremt der
ikke afholdes ordinært møde.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, hvilket tidspunkt udvalgsmøderne
fremover skal starte.
2.
at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter planen for udvalgs- og temamøder i
2020.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
At 1 til 2: Godkendt.
Gruppernes formøder lægges i kalenderen 1 time før.
9. Anlægsbevilling - Korsør Ny Skatepark (B)
9. Anlægsbevilling - Korsør Ny Skatepark (B)
Sagsnr.: 330-2017-89865 Dok.nr.: 330-2020-59327 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om
finansiering af etablering af Korsør Ny Skatepark. Udvalget skal over for
Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 2.040.422 kr. til Korsør Ny
Skatepark, finansieret af driftsmidler på fritidsområdet samt fondsdonationer.
Baggrund
I september 2018 besluttede Kultur- og Fritidsudvalget at
afsætte 666.666 kr. af facilitetsbudgettet til en ny skatepark i Korsør under
forudsætning af, at de resterende anlægsmidler kunne finansieres eksternt.
Ønsket om en ny skatepark stammer fra selvorganiserede
idrætsudøvere, som i stigende grad oplever, at den eksisterende skatepark fra
2006 er i dårlig stand, og samtidig ikke lever op til nutidens standard for
gadeidrætsfaciliteter. De frivillige initiativtagere har stor lokal opbakning
og har arbejdet aktivt for projektet – uddybende beskrivelse er vedhæftet som
bilag 1a.
Siden idéen til projektet blev født, er projektet blevet
udviklet og modnet. Udvalget er løbende blevet orienteret om projektet, som nu
har et samlet projektbudget på 2,3 mio. kr. Skateparken vil være et attraktivt
mødested for selvorganiserede grupper af børn, unge og voksne til aktiviteter
på hjul såsom skateboard, løbehjul, strider, rulleskøjter, BMX, kørestol m.m. Parken
vil herudover også danne ramme om aktiviteter for omkringliggende dagtilbud,
skoler, juniorklubber mv. Foreningen har desuden planer om at arrangere
kontinuerlige events eller sessions for at få flere engageret i aktiviteter på
hjul (se bilag 2 for projektmateriale).
Da skateparken er beliggende på kommunal grund, er kommunen
formel projektejer og bygherre. Dette er afklaret med foreningen og brugerne,
der indgår i tæt samarbejde med kommunen og bidrager med input og ønsker til
konkret udformning af anlægget.
Igennem de seneste to år har Fritidsafdelingen samarbejdet
med foreningen om fundraising til projektet. Der er i alt bevilget 386.250 kr.
i fondsdonationer til projektet – nærmere specifikation fremgår af bilag 1b.
Anlægsbevillingen er nærmere specificeret i bilag 3.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen hjemmel
til drift, vedligehold og udvikling af idrætsfaciliteter.
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
skal Byrådet godkende anlægsbevillingen samt godkende overførsel af driftsmidler
til anlægsmidler.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)
anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til etablering
af Korsør Ny Skatepark på 2.040.422 kr., samt at anlægsbevillingen finansieres
af hhv. facilitetsbudgettet, puljemidler, overførte midler fra Stadionprojektet
og fondsdonationer.
b)
anbefale en anden finansiering af anlægsbevillingen over for Byrådet,
således at anlægget får mindre omfang end skitseret.
c)
afvise, at der gives anlægsbevilling til etablering af Korsør Ny Skatepark.
Et afslag vil betyde, at kommunen fortsat ikke kan tilbyde brugerne en
attraktiv udendørs skatepark, samt at der må takkes nej til fondsdonationer.
Vurdering
Fritidsafdelingen vurderer, at etableringen af Korsør Ny
Skatepark vil bidrage positivt til den idrætspolitiske vision om større
idrætsaktivitet og særligt i forhold til at få 75 % af borgerne til at være
fysisk aktive på egen hånd.
Ifølge undersøgelsen af idrætsvaner i Slagelse Kommune er
der flere børn og unge, som bevæger sig på egen hånd, og de er tiltrukket af bl.a.
skateboard og løbehjul. Et litteraturstudie fra Sundhedsstyrelsen viser, at der
er en positiv sammenhæng mellem børn og unges fysiske aktivitet og antallet af
sportsfaciliteter. Ved at rumme den selvorganiserede målgruppe vil Korsør Ny
Skatepark bidrage positivt til børn og unges fysiske aktivitet.
Gennem de seneste 10 år har gadeidrætten og viden om
gadeidrætsfaciliteter udviklet sig markant, og det eksisterende anlæg lever
ikke op til nutidige krav og behov. Fritidsafdelingen vurderer, at etableringen
af Korsør Ny Skatepark, som den eneste udendørs og offentligt tilgængelige
skatepark i kommunen, også vil bidrage positivt til den tredje indsats i
Facilitetsplanen, som bl.a. fokuserer på sikring af flere aktivitetsmuligheder
i natur- og gaderummet.
Flere af fondsdonationerne er knyttet op på krav om
udbetaling senest i 2020 og på baggrund heraf samt brugernes ønske om at kunne
ibrugtage et nyt anlæg, vurderer Fritidsafdelingen, at projektet skal
iværksættes i år, således at det senest vil være færdigt og klar til indvielse
i foråret 2021.
Fritidsafdelingen anbefaler, at udvalget disponerer
yderligere driftsmidler til projektet, så det kan udføres som oprindeligt
planlagt, dog til trods for en mindre reduktion i projektbudgettet. Den samlede
finansiering ser herefter således ud:
Finansiering | Nettobeløb |
Fondsdonationer (se bilag 1b for uddybning) | 386.250 kr. |
Øremærket til Skatepark i budget 2019 af Kultur- og
Fritidsudvalget | 666.666 kr. |
Overførte driftsmidler, opr. disp. til Stadionområdet samt
midler t/Bredde | 750.000 kr. |
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse | 237.506 kr. |
I alt | 2.040.422 kr. |
Ovenstående disponering medfører, at de 750.000 kr., som oprindeligt er foreslået henlagt til udviklingen af
stadionområdet, benyttes til etableringen af skateparken. Yderligere vil Puljen
til selvorganiseret idræt og bevægelse tømmes for 2020.
Det vil være muligt at etablere Korsør Ny Skatepark i mindre
skala, men dette vil medføre, at afgørende elementer i anlægget, fx banks
(ramper), ikke kan etableres. Der vil da være tale om et mindre attraktivt anlæg,
som i mindre grad opfylder brugernes ønsker og behov.
På denne baggrund anbefaler Fritidsafdelingen, at Kultur- og
Fritidsudvalget beslutter at etablere Korsør Ny Skatepark til et samlet budget
som beskrevet ovenfor, og at udvalget anbefaler over for Byrådet, at der gives
anlægsbevilling til etablering af Korsør Ny Skatepark på 2.040.422 kr.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | |||||
Anlægsbudget | 5.01 | 2.040 | |||
Finansiering | |||||
Driftsmidler, Fritid | 5.01 | -1.654 | |||
Fondsdonationer | 5.01 | -386 |
Anlægsbevilling I hele 1.000 kr. | Tidligere afgivet | Ansøgt i denne sag | I alt | Rest |
Korsør Ny Skatepark | 0 | 2.040 | 2.040 | 0 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger i alt 2.040.422 kr. inkl. fondsdonationer
til etablering af Korsør Ny Skatepark. Budgetmidlerne flyttes fra drift til
anlæg.
2.
at Kultur- og Fritidsudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives en
anlægsbevilling på 2.040.422 kr. til etablering af Korsør Ny Skatepark.
3.
at anlægsbevillingen finansieres med 1.654.172 kr. af driftsmidler på
Fritidsområdet og 386.250 kr. fra fondsdonationer.
4.
at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
At 1 til 3 anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets
godkendelse.
Udvalget pointerer, at der ikke kan tilføres flere midler
fra Slagelse Kommune og opfordrer til fortsat ekstern finansiering.
Udvalget orienteres, såfremt der opnås yderligere ekstern
finansiering.
10. Lysanlæg på Slagelse Kommunes udendørs idrætsfaciliteter (B)
10. Lysanlæg på Slagelse Kommunes udendørs idrætsfaciliteter (B)
Sagsnr.: 330-2016-41354 Dok.nr.: 330-2020-61466 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Med udgangspunkt i Slagelse Kommunes facilitetsplan skal
Kultur- og Fritidsudvalget beslutte, hvordan det videre arbejde med eksisterende
og nye lysanlæg skal være mhp. at sikre velfungerende lysanlæg til aktivitet.
Baggrund
Baggrunden for det igangværende
arbejde med vurdering af kommunens lysanlæg udspringer af etableringen af flere
lysanlæg på nyanlagte kunstgræsbaner de seneste år uden medfølgende økonomi til
driften, samt et større antal lysanlæg af ældre dato og et medfølgende behov for
renovering. Hvis antallet af lysanlæg og standarden på lysanlæggene skal
opretholdes, og pengene til driften af lysanlæggene skal findes i den
eksisterende driftsramme, vil det betyde serviceforringelser og generelt have
en konsekvens for idrætsanlæggenes tilstand, fx lukning af baner eller færre
plejetiltag.
Entreprenørservice har beregnet de manglende afledte
driftsmidler for de senest etablerede kunstgræsbaner, der indeholder 6
lysanlæg. De samlede manglende afledte driftsmidler er 550.000 kr. om året
(løbende vedligehold, udskiftning af lyskilder og elforbrug).
I 2020 er der beregnet et samlet estimat for udgifter til
vedligeholdelse af kommunens lysanlæg eksklusiv elforbrug for perioden 0 – 2 år
på 277.500 kr. og perioden 3 – 4 år på 257.000 kr. Yderligere er der en årlig
udgift på anbefalet service på 50.500 kr.
Gennemgang af kommunens lysanlæg
Der er foretaget en gennemgang af kommunens lysanlæg.
Gennemgangen har følgende konklusioner:
·
Alle lokationer med belysningsanlæg er gennemgået. Gennemgangen viser
tilstanden på anlæggene, og hvor manglerne er. Der er generelt tale om en
ligelig fordeling af ny-anlagte og gamle anlæg. De nye anlæg, anlagt inden for
5-7 år, er i god stand. De ældre anlæg, især dem med gitter- og træmaster, er i
mindre god stand. 3 af disse anlæg anbefales nedlagt, da masterne enten er
skadede eller for svage. Generelt vil de ældre anlæg kræve mere fokus og
investeringer. Det bør overvejes, hvad der skal ske med de ældre anlæg? Udskiftning
af lyskilder, nedlæggelse af lysanlæggene mv.
·
Generelt mangler alle anlæg afprøvning og vedligehold af
fejlstrømsafbryder. Loven foreskriver afprøvning og vedligehold, jf.
fabrikantens anvisninger. Dette skal gøres udelukkende af personsikkerhedsmæssige
hensyn. Der anbefales en procedure for gennemgang af disse relæer. En
vedligeholdelsesplan for alle belysningsanlæg vil være optimal, da anlæggenes
tilstand hele tiden vurderes, og en eventuel udskiftning af lyskilder eller
hele anlæg kan planlægges år frem. Den anbefalede service koster 50.500 kr.
årligt.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten og Idrætspolitikken.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Bevilge 185.000
kr. i 2021 og 2022 for at opretholde det anbefalede serviceniveau på og
lovgivning ift. kommunens lysanlæg. Finansiering kan ske fra Budgetaftalen
2019-2022, pkt. 36.
b) Omprioritere
185.000 kr. i 2021 og 2022 indenfor driftsrammen. Det vil medføre
serviceforringelser for idrætsanlæggene generelt.
c) Bede administrationen
om et oplæg om principper for, hvilke lysanlæg der kan nedlægges for at
opretholde nuværende niveau på og lovgivning ift. kommunens lysanlæg, som
modsvarer 185.000 kr. i 2021 og 2022.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
lysanlæggene har en væsentlig funktion for aktivitet i kommunen. Slagelse
Kommunes idrætspolitik og facilitetsplan understøtter fokus på færre
tidssvarende, fleksible, vedligeholdte og samlede anlæg frem for mange
umoderne, fastlåste, forfaldne og spredte anlæg. I forbindelse med arbejdet med
idrætspolitikken og facilitetsplanen skal der være en opmærksomhed på arbejdet
for landdistrikterne og betydningen af et idrætsanlæg for et lokalsamfund.
Facilitetsplanen har yderligere
en målsætning om at sikre et bedre overblik over vedligeholdelsesniveauet af de
kommunale idrætsfaciliteter, herunder en undersøgelse af lysanlæg og
prioritering ift. udvikling, renovering og evt. reetablering sammenholdt med
brugernes aktivitetsniveau.
Administrationen anbefaler, at
der tages udgangspunkt i gennemgangen af kommunens lysanlæg samt beregningerne
af udgifterne til vedligehold af lysanlæg. I materialet peges der på nogle lovgivningsmæssige
skal-opgaver ift. serviceniveau samt udgifter til årlig renovering af lysanlæg.
Beregningerne fra Entreprenørservice viser en nuværende situation, hvor der er
manglende afledte driftsmidler. Der er derfor et behov for en beslutning om,
hvordan man skal sikre, at skal-opgaverne bliver udført, samt en drøftelse af,
hvordan det nuværende niveau af lysanlæggene opretholdes. Ved at prioritere 185.000
kr. årligt til lysanlæg vil man opretholde det anbefalede serviceniveau og det
nuværende antal og standard af kommunens lysanlæg.
Administrationen vurderer, at der ved fremtidige
anlægssager, hvor der bl.a. skal være et lysanlæg, bør allokeres driftsmidler
for at sikre anlæg, der lever op til kravene. Dette gælder fx. ved anlæggelse
af en ny kunstgræsbane til B73.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetaftalen 2019-2022 stk. 36 mhp. at styrke
breddeidrætten. Der afsættes 185.000 kr. i år 2021 og 2022. Disse midler
indeholder løbende vedligehold og udskiftning af lyskilder. Men ikke elforbrug.
Skal elforbruget medtages, vil det medføre en yderligere udgift på ca. 230.000
kr.
Budgetaftalen 2019-2022 stk. 36 har et samlet beløb på 1.5
mio. kr. i 2021 og 2 mio. kr. i 2022. Der er prioriteret 300.000 kr. til køb af
haltimer på Dyhrs Skole pr. år, 550.000 kr. til driftsaftale med Skælskør
Badmintoncenter pr. år samt 100.000 kr. til Slagelse Guld pr. år.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Udvalget bevilger 185.000 kr. i 2021 og 2022 for at opretholde det
nuværende serviceniveau samt overholde lovkrav for kommunens lysanlæg.
Finansieringen prioriteres fra budgetaftalen 2019-2022 pkt. 36. (Handlemulighed
A).
2.
at Udvalget drøfter fremtidig finansiering af opretholdelse af det
nuværende serviceniveau samt overholdelse af lovkrav for kommunens lysanlæg og
investering for optimering af driftsomkostninger.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
At 1: Godkendt.
At 2: Udvalget understreger, at sikkerhed skal prioriteres.
Udvalget får efterfølgende en orientering om igangsatte
initiativer.
11. Den selvejende institution Sørbyhallen - Tilskud til udskiftning af tagplader (B)
11. Den selvejende institution Sørbyhallen - Tilskud til udskiftning af tagplader (B)
Sagsnr.: 330-2020-9557 Dok.nr.: 330-2020-60278 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Den selvejende institution Sørbyhallen søger om 465.767 kr.
i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til udskiftning af tagplader på hallen.
Baggrund
Sørbyhallens tag er utæt, og derfor er der behov for
udskiftning af tagplader. De nuværende tagplader er produceret uden asbest og
giver udfordringer i forhold til holdbarheden.
De begynder at forvitre, hvilket betyder, at de bliver
porøse og smuldrer, hvorfor de skal skiftes indenfor en årrække.
Sørbyhallen har de seneste 2 år modtaget tilskud til
udskiftning af tagplader og ønsker nu at fortsætte dette for en fuldstændig
udskiftning af taget på hallen.
Hallens bestyrelse vurderer, at udskiftes tagpladerne ikke,
vil der være risiko for alvorlige gulvskader pga. indtrængende vand, hvilket
medfører yderligere og nødvendige udgifter til reparation af gulvet.
Sørbyhallen udskiftede ved egen finansiering i 2017 fire
sektioner på hallens tag, og de samlede udgifter beløb sig til 193.381 kr.
I 2018 ansøgte hallen om økonomisk støtte på 257.321 kr. til
fortsættelsen af den planlagte udskiftning af tagpladerne. Hallen fik bevilget
100.000 kr. i tilskud.
I 2019 fik hallen et tilskud på 75.000 kr., hvor Kultur- og
Fritidsudvalget tilkendegav, at de også i 2020 var indstillet på at yde et
tilsvarende tilskud, såfremt hallen kunne skaffe en supplerende finansiering,
så renovering af hele taget kunne blive mulig. De 75.000 kr. har hallen henlagt
til 2020, hvor de håber på yderligere finansiering.
Hallen oplyser, at de ikke har henlagte midler, der kan gøre
det muligt at foretage yderligere udskiftning af tagpladerne ved egen
finansiering. Hallen har derfor ikke henlagt egne midler fra 2019 til 2020.
Hallens bestyrelse har ikke søgt eller modtaget tilskud fra
andre fonde, sponsorer eller lignende til udskiftningen.
Kultur- og Fritidsudvalget har i perioden 2018 og 2019 ydet
tilskud til 2 selvejende haller fra Idræts- og Fritidspuljen. Dalmosehallen har
modtaget 100.000 kr., og Sørbyhallen har modtaget 175.000 kr.
Retligt
grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) Bevilge de
ansøgte 465.767 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen.
b) Bevilge et andet
beløb i tilskud, f.eks. 75.000 kr. som tilkendegivet i beslutningen for 2019.
c) Give afslag på
ansøgningen.
Vurdering
Fritidsafdelingen vurderer, at Den selvejende institution
Sørbyhallen lever op til betingelserne i retningslinjerne for puljen, da puljen
bl.a. støtter renovering af eksisterende faciliteter.
Bærende principper
Det er Fritidsafdelingens vurdering, at Den selvejende
institution Sørbyhallen kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet
en hel eller delvis udskiftning af taget på Sørbyhallen er i overensstemmelse
med følgende bærende princip for ansøgninger til puljen:
- Idrætspolitik:
Skabe velfungerende rammer for idræt og bevægelse i de mindre byer ved at have
tidssvarende og vedligeholdte anlæg.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Idræts- og Fritidspuljen har pt. et restbudget på ca.
600.000 kr., hvilket gør, at hvis det fulde beløb til udskiftning af hallens
tag bevilges, vil der være ca. 135.000 kr. til de resterende ansøgninger i
2020.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 75.000 kr. i tilskud fra Idræts- og
Fritidspuljen som tidligere tilkendegivet i beslutningen for 2019 hvor hallen
selv tilvejebringer supplerende finansiering.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Godkendt.
12. Strand Festival 2020 - Ansøgning om tilskud (B)
12. Strand Festival 2020 - Ansøgning om tilskud (B)
Sagsnr.: 330-2019-70205 Dok.nr.: 330-2020-77167 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Foreningen Strand Festival søger om 75.000 kr. i tilskud fra
Idræts- og Fritidspuljen til afholdelse af Strand Festival 2020.
Baggrund
Strand
Festivalen er en festival for hele familien, der afholdes første weekend i
august hvert år. Første gang var i 2018.
Strand
Festivalen strækker sig over ca. 12 km, langs kysten fra Drøsselbjerg til Tude
Å indsejlingen ved Næsby Strand. Der tilbydes aktiviteter på hele strækningen
med fokus på Drøsselbjerg Kirke og de lokale erhvervsdrivende, Bildsø Skov og Strand,
Stillinge Strand, Engtoften ved Keldstrup Strand, Næsby Strand og Tude Å.
Udstillerne
er alle enten lokale foreninger, erhvervsdrivende eller private fra
kyststrækningen eller fra Slagelse Kommune.
Visioner
Foreningen
oplyser, at Strand Festivalen, i tråd med kommunens visioner om
erhvervsudvikling, oplevelser, kultur- og turismepolitik, skal medvirke til at:
-
promovere
Slagelse Kommunes smukke kyststrækning
-
give
nye oplevelser til både borgere og turister
-
etablere
nye samarbejdsformer og erhvervsudvikling i området
-
vise,
at det er attraktivt at bo på landet, hvor en del af Slagelse Kommune udgøres
af en af Danmarks smukkeste kyststrækninger
-
fremme
turismen, jf. ønske fra de lokale erhvervsdrivende i området samt lokale,
sommerhusejere og kommunens turismepolitik
-
være
en traditionsbunden og tilbagevendende begivenhed i Slagelse Kommune med fokus
på Sjællands smukke Vestkyst. En begivenhed, der afholdes første weekend i
august hvert år
- Strand Festival
arbejder ud fra et ønske om bæredygtig udvikling, jf. FN’s 17 verdensmål
Det
er 3. gang, at foreningen skal arrangere Strand Festival, og ifølge
nedenstående budget vurderer foreningen, at arrangementet bliver ca. 115.000
kr. dyrene, end det ses af resultatet for 2019. Foreningen har endvidere
budgetteret med indtægter på 280.000 kr., hvor der i 2019 var reelle indtægter
på 165.000 kr.
Af
de oplistede driftsudgifter er der kun en mindre del, der kan støttes med
tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen.
Udviklingen i udgifter og
indtægter, Strand Festival: | |||
Indtægter | Budget 2019 | Regnskab 2019 | Budget 2020 |
Puljemidler | 150.000 | 35.000 | 75.000 |
Stande - udstillere | 40.000 | 12.000 | 40.000 |
Løb - deltagerbetaling | 5.000 | 32.000 | 30.000 |
Sponsorer/fonde | 20.000 | 86.000 | 135.000 |
I alt | 215.000 | 165.000 | 280.000 |
Udgifter | |||
Markedsføring | 58.050 | 19.175 | 47.500 |
Scene, telte, parasoller m.v. | 15.672 | 47.325 | 53.500 |
Ansvars- og
arbejdsskadeforsikring | 4.200 | 1.375 | 4.000 |
Røde Kors | 3.800 | 0 | 0 |
Strandløb, trøjer, medaljer m.v. | 10.000 | 27.800 | 46.000 |
Musik | 17.000 | 15.450 | 20.000 |
Veteranbus | 20.600 | 20.000 | 20.000 |
Skattejagt, rollespil, Gerlev Legepark,
mal på sten, strandyoga, cirkusplads m.v. | 44.250 | 11.770 | 45.000 |
Skilte/oversigt | 14.000 | 3.568 | 0 |
Eltavler + naturenergi | 7.535 | 4.191 | 6.000 |
Toiletter | 14.500 | 8.638 | 15.000 |
Frivillig, trøjer, mad, møde
m.v. | 5.500 | 1.575 | 7.500 |
Snorkelsti | 0 | 40.633 | 0 |
Administration | 0 | 0 | 50.000 |
I alt | 215.107 | 201.500 | 314.500 |
Foreningen
har indtil nu modtaget tilsagn om tilskud/varer fra Friluftsrådet og Harboe.
Ingen af disse udgifter er dog nævnt i udgiftsbudgettet.
I
2018 modtog foreningen 10.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen og 25.000 kr.
fra Turismepuljen. I 2019 var tilskuddet på 25.000 kr. fra puljen til
Selvorganiserede.
Retligt
grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) Bevilge de
ansøgte 75.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen.
b) Bevilge et andet
beløb i tilskud, f.eks. 25.000 kr., i forhold til de tilskudsberettigede
udgifter jfr. retningslinjerne.
c) Give afslag på
ansøgningen.
Vurdering
Fritidsafdelingen vurderer, at Foreningen Strand Festival i
nogen grad lever op til betingelserne i retningslinjerne for puljen, da puljen
bl.a. støtter enkeltstående arrangementer, der ikke er folkeoplysende, samt
understøttende aktiviteter ved arrangementer, fx markedsføring af arrangementet
samt renhold/oprydning og toiletforhold.
På trods af de øgede driftsudgifter er der ingen nye
aktiviteter ved arrangementet, der kan godtgøre de flere udgifter.
Af de oplistede udgifter vurderer Fritidsafdelingen, at
følgende andel af udgifterne vil kunne understøttes jfr. retningslinjerne for
puljen:
Markedsføring | 7.500 |
Administration vedr. webside | 2.500 |
Toiletter m.v. | 10.000 |
Strandløb | 5.000 |
25.000 |
Foreningen har søgt om et generelt driftstilskud på
kulturområdet og ikke fra Fritidsafdelingen. Kulturafdelingen har vurderet, at
ingen af aktiviteterne har et kulturelt islæt.
Foreningen har mulighed for at ansøge KVIK-puljen om tilskud
til elementer/aktiviteter, der ikke tidligere er søgt om tilskud til.
Foreningen fik i 2018 tilskud til opstart at festivalafholdelsen.
Landdistriktspuljen er også en mulig pulje at ansøge om
støtte til dele af festivalafholdelsen fra. Et andet sted at søge kunne være
Nordea Fondens ”Her bor vi-puljen”, som støtter projekter, som styrker
fællesskabet og flere gode liv i de mindre bysamfund.
Bærende principper
Det er Fritidsafdelingens vurdering, at Foreningen Strand
Festival kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet festivalen
henvender sig til både borgere, turister, foreninger og erhvervslivet og dermed
er i overensstemmelse med følgende bærende principper for ansøgninger til
puljen:
- Inddragelse
af borgere/frivillige. Deltagere er borgere og foreninger, men borgere og
foreninger er også med i den praktiske afvikling af arrangementet.
- Børn
og unge. Arrangøren prioriterer, at aktiviteterne er for børn, unge og
familier.
- Medfinansiering.
Arrangøren har budgetteret med indtægter fra sponsorer, udstillere, fonde m.fl.
- Omfang.
Festivalen skal afholdes for 3. gang. I omfang er den vokset fra gang til gang,
hvilket arrangøren forventer vil fortsætte.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 25.000 kr. i tilskud fra Idræts- og
Fritidspuljen i forhold til de tilskudsberettigede udgifter, jfr. retningslinjerne.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Godkendt.
13. Kunst i det offentlige rum - midler til renovering (B)
13. Kunst i det offentlige rum - midler til renovering (B)
Sagsnr.: 330-2020-10591 Dok.nr.: 330-2020-65877 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om at
afsættes midler til renovering af kunst i det offentlige rum samt beslutte,
hvordan disse midler skal administreres.
Baggrund
Slagelse Kommune har en lang række kunstværker i det
offentlige rum, hvoraf hovedparten er doneret til kommunen. Disse offentlige
kunstværker er meget forskelligartede – nogle har klare lokale referencer,
nogle afbilleder lokale personligheder, nogle er lavet specifikt til den
placering de har, nogle er abstrakte, mens andre er mere figurative, men alle
er de en del af kommunens kulturarv.
Løbende drift og vedligehold af disse værker varetages af
Entreprenørservice. Der opstår derudover forskellige former for
renoveringsbehov blandt de mange værker. Det kan være dele, der er slået af eller
sidder løst, fundamenter, der er blevet usikre eller lignende. Der er i dag
ikke fast afsat midler til denne form for mindre vedligehold. Det betyder, at
der i hvert enkelt tilfælde skal afgøres, hvor midlerne til renoveringen
eventuelt skal komme fra, og om renoveringen skal gennemføres.
Kulturafdelingen har afsat en pulje på ca. 180.000 kr. til
forsikring af kunstgenstande. Årligt benyttes dog kun ca. 80.000 kr. til
forsikring. Kulturafdelingen foreslår derfor, at de resterende midler benyttes
til renovering af kunst i det offentlige rum.
Et nyetableret arbejdsfællesskab mellem Kulturafdelingen,
Entreprenørservice og Planafdelingen med fokus på kunsten i det offentlige rum
og med deltagelse fra andre afdelinger, når opgaven kræver det, har blandt andet
til opgave at skabe overblik over renoveringsbehov nu og i fremtiden.
Større renoveringsopgaver, som f.eks. renoveringen af Skt.
Michael og Dragen, der blev gennemført i 2016, kan ikke rummes inden for
udvalgets driftsbudget, og disse opgaver forudsætter særskilt anlægsbevilling.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) Beslutte, om der
skal afsættes midler til renovering af kunst i det offentlige rum.
b) Beslutte,
hvordan midlerne skal administreres.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at en fast pulje til renovering
vil medføre, at mindre renoveringsprojekter vil kunne igangsættes hurtigere og
dermed i nogle tilfælde modvirke, at skader ellers ville blive større, imens
det afgøres, hvordan renoveringen kan finansieres.
Arbejdsfællesskabet mellem Kulturafdelingen,
Entreprenørservice og Planafdelingen med fokus på kunsten i det offentlige rum
vil oplagt kunne administrere midlerne til renovering, da dette fællesskab
besidder både overblik over renoveringsbehov, kompetence til at vurdere dette i
et helhedsperspektiv og viden om, hvornår dette passende kan udføres ift. andre
projekter i det offentlige rum. Det vil medvirke til, at renovering foretages
mere hensigtsmæssigt ift. behov og ikke som i dag, hvor det er mere tilfældigt,
hvilke behov der ”opdages”.
Arbejdsfællesskabet skulle i givet fald årligt orienterer
Kultur- og Fritidsudvalget omkring anvendelsen af midlerne til renovering.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
100.000 kr. af de midler der i dag er afsat til forsikring
af kunstgenstande omfordeles til renovering af kunst i det offentlige rum.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter 100.000 kr. årligt til renovering af
kunst i det offentlige rum fra midler, der i dag er afsat til forsikring af
kunstgenstande.
2.
at Midlerne administreres af Kulturafdelingen og Entreprenørservice, som
årligt orienterer Kultur- og Fritidsudvalget omkring anvendelsen af midlerne
til renovering.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
At 1 til 2: Godkendt.
14. Korsør Fugleskydnings- & Forskønnelsesselskab af 1842 - Tilskud til rådgiverprojekt - Sommerlyst (B)
14. Korsør Fugleskydnings- & Forskønnelsesselskab af 1842 - Tilskud til rådgiverprojekt - Sommerlyst (B)
Sagsnr.: 330-2019-23301 Dok.nr.: 330-2020-66846 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ansøgning
fra Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab om midler til renovering af
Sommerlyst.
Baggrund
Administrationen har i foråret 2019 haft en dialog med repræsentanter
for Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab, der har et stort behov for
renovering af ejendommen Sommerlyst. Ejendommen er fra 1866 og har en lang
historik som kulturelt samlingssted, især i sommermånederne. Korsør
Fugleskydningsselskab er stiftet i 1839, og de første fugleskydninger menes at
være afviklet i 1835. Ansøgning og oplysninger om ejendom og forening er
vedlagt som bilag.
Ejendommen ejes af foreningen og er opført på kommunal grund
i Korsør Lystskov. Foreningen står for aktiviteterne i foreningens regi og for
driften af selve ejendommen.
Restaurationen i ejendommen drives af en forpagter, der også
står for en stor del af aktiviteterne i huset. Foreningen har i 2019 indgået
aftale med en ny forpagter, der tilbyder servering a la carte og udlejning til
selskaber.
Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab har indhentet
tilbud fra rådgivende ingeniør om at udarbejde et samlet overblik over
renoveringsprojekt for ejendommen som grundlag for ansøgninger til diverse
fonde om tilskud til renoveringsopgaven.
Tilbuddet fra rådgivende ingeniør lyder på 85.000 kr. inkl.
moms; herudover forventer foreningen dog ekstraudgifter til forprojektet.
Udvalget har i juni 2019 behandlet en ansøgning fra
foreningen og ønskede, at foreningen indhentede tilbud på opgaven fra
yderligere et-to firmaer. Da det foreliggende tilbud er offentliggjort i
dagsorden, vurderer foreningen ikke, at det er muligt at indhente et nyt
uvildigt tilbud, og ansøgningen forelægges derfor med de oprindelige
oplysninger.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen mulighed
for at stille bygninger og kulturmiljøer til rådighed for kulturelle
aktiviteter, der kommer borgerne til gavn.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) bevilge midler
til Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab til renovering af
Sommerlyst.
b) give afslag på
ansøgningen.
Vurdering
Kommunen har hjemmel til at støtte driften af private
ejendomme – under forudsætning af, at lokalerne fortrinsvis benyttes til
formål, som kommunen lovligt kan støtte, dvs. åbne arrangementer, samt at
driften som selskabslokale/restaurant drives helt uden kommunal støtte.
Kommunen har således ikke hjemmel til at give tilskud til indkøb eller
reparation af fx køkkeninventar eller renovering af køkken m.m.
Ejendommen Sommerlyst har kulturhistorisk værdi for Korsør
og omegn, der bygger på de årlige fugleskydninger og øvrige aktiviteter i form
af fx revy og musikarrangementer. Ejendommen ligger på kommunal grund, og det
er således også i kommunens interesse at sikre, at bygningen fremstår i god
stand som ramme om aktiviteterne. Administrationen vurderer på baggrund heraf,
at udvalget kan bevilge midlerne til udarbejdelsen af et samlet overblik over
renoveringsprojektet.
Udarbejdelsen af et overblik over det samlede
renoveringsprojekt og økonomien i projektet vil give et godt afsæt for
foreningens videre arbejde med at søge finansiering af projektet via diverse
fonde, såsom Realdania og Nordea. Foreningen har ikke forhåndstilsagn fra
fonde, men forventer, at en professionel projektbeskrivelse, kombineret med den
foreliggende film om Sommerlyst, kan danne grundlag for flere større donationer
til fuld fondsfinansiering.
Foreningens regnskab for 2018 viser et overskud, der er
anvendt til afdrag på gældsforpligtelser.
Administrationen vurderer, at foreningen har behov for at
udvikle sin forretningsmodel, således at flere indtægter fra arrangementer
tilgår foreningen til drift og vedligehold af ejendommen. Foreningen har planer
om flere nye aktiviteter, og administrationen har været i dialog med foreningen
om forskellige forretningsmodeller, så hovedparten af indtægterne fra disse kan
tilgå driften af huset og ikke udelukkende forpagteren, der afvikler
arrangementerne.
Administrationen indstiller, at udvalget bevilger 85.000 kr.
til Korsør Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab til rådgiverudgift.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udvalget råder over ca. 1 mio. kr. til Dansk Kulturarv i
2020. Heraf er ca. 900.000 kr. disponeret til projekter vedtaget i 2019 samt
til løbende vedligehold på Antvorskov Klosterruin og Korsør Fæstning. Der er
således ca. 100.000 kr. til rådighed til Dansk Kulturarv i 2020 plus evt.
overførte midler fra 2019, der øremærkes til kulturarv.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Udvalget træffer beslutning om at bevilge 85.000 kr. til Korsør
Fugleskydnings- og Forskønnelsesselskab til udarbejdelse af samlet overblik
over renoveringsprojekt for ejendommen Sommerlyst.
2.
at Tilskuddet bevilges af udvalgets midler til Dansk Kulturarv.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
At 1 til 2: Godkendt.
Udvalget opfordrer til, at der snarest muligt søges midler
til projektet i Byfornyelsespuljer via Planafdelingen.
15. Liv i forsamlingshusene i Slagelse Kommune - evaluering og videreførelse (B)
15. Liv i forsamlingshusene i Slagelse Kommune - evaluering og videreførelse (B)
Sagsnr.: 330-2017-1600 Dok.nr.: 330-2020-80093 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget forelægges en statusevaluering af
projektet ”Liv i Forsamlingshusene” i Slagelse Kommune som afsæt for beslutning
om tiltagets eventuelle videreførelse efter den aktuelle projektperiode
2019-2020.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget
besluttede den 5. marts 2019 at iværksætte projektet ”Liv i Forsamlingshusene”
i Slagelse Kommune i sæsonen 2019/2020 med det formål at øge de kulturelle
aktiviteter i forsamlingshusene for at styrke husenes rolle som lokalt, kulturelt
samlingssted. Udførelsen af projektet blev efterfølgende placeret hos Slagelse
Biblioteker og Borgerservice.
Ved opstarten blev der indsamlet
input fra kommunens 24 forsamlingshuse til, hvilke arrangementstyper de hver
især kunne tænke sig, samt forslag til konkrete foredragsholdere, kunstnere,
temaer og emner. 16 forsamlingshuse responderede. Nogle med konkrete ønsker,
andre med emneforslag og andre igen med ”vi ser lige tiden an”.
I juni 2019 blev første katalog
udsendt med et emnemæssigt og prismæssigt bredt udvalg af foredrag og musik med
hovedvægt på voksne som målgruppe, men også med et udvalg af børne- og
familieforestillinger. Dette blev medio september suppleret med et mindre
tillægskatalog, der på efterspørgsel indeholdt lidt flere familieforestillinger
samt relativt prisbillige arrangementer for voksne.
Der var tre signifikante
reaktioner fra forsamlingshusene. Fire returnerede det udarbejdede ønskeskema
med tre prioriterede ønsker og datoforslag straks samt opfordrede til, at
antallet af arrangementer blev hævet fra et til to per forsamlingshus per
sæson. Fire kom med et enkelt ønske, og andre svarede positivt, men uden
umiddelbart at binde sig til et arrangement. Dette med især tre begrundelser:
Manglende egenfinansiering, manglende frivillige i bestyrelse eller
aktivitetsudvalg og manglende teknik, fx lydanlæg. Tre forsamlingshuse ønskede
ikke at deltage i projektet, andre har ikke reageret.
Der er efterfølgende booket ni
arrangementer, hvoraf seks er afviklet, og tre afholdes i marts og april 2020.
Desuden er yderligere to endnu ikke datosatte arrangementer under planlægning
til afholdelse i foråret 2020. Et af sidstnævnte er et arrangement for
børnefamilier. De øvrige har alle været for et voksent publikum. De bookede
arrangementer fordeler sig i tre typer:
Type 1 (fire arrangementer):
Meget prisbillige (1.000-3.000 kr.), lokale, dygtige, men ikke professionelle
foredragsholdere, der formidler viden om et lokalt eller aktuelt emne, og som
ikke har særlige krav til teknik. Fx økologisk landmand Henrik Terkelsen fra
Glænø, der fortalte om bæredygtighed og kalveproduktion i Omø Forsamlingshus
for 20 tilhørere, eller journalist Henrik Falch, der fortalte om Englandskrigen
og projektet med at renovere kystbatteriet på Stigsnæs i Magleby Forsamlingshus
for 65 tilhørere.
Type 2 (fire arrangementer):
Moderat prisbillige (3.000-7.000 kr.), professionelle
foredragsholdere/kunstnere, der formidler fx Danmarkshistoriske eller
lokalhistoriske emner eller musik, og som enten ikke har særlige krav til
teknik, eller, hvis der er tale om musik, selv medbringer det nødvendige. Fx
historiker Kåre Johannessen, der fortalte om julens danske traditioner i
Bisserup Forsamlingshus for ca. 80 tilhørere, eller historiker Carsten Egø, der
i marts skal fortælle om kvindehjemmet på Sprogø i Flakkebjerg Forsamlingshus.
Type 3 (et arrangement): Den
dyrere (7.000-22.000) professionelle ”kendis”-foredragsholder, der formidler
sit særlige vidensområde, og som har krav til teknik, fx lydanlæg. I dette
tilfælde tidligere PET- og kriminalchef Hans Jørgen Bonnichsen, der fortalte om
mennesket i ondskaben for 70 tilhørere i Kirke Stillinge Forsamlingshus.
Deltagerantal og tilfredshed
Deltagerantallet har fordelt sig
fra ”som forventet” til ”over forventning og meget tilfredsstillende” ved de
indtil nu afholdte aktiviteter. Et enkelt foredrag havde 20 deltagere (Omø
Forsamlingshus) og de øvrige et gennemsnit på 65-70 deltagere.
Blandt de deltagende
forsamlingshuse har der været udtalt tilfredshed både med deltagerantallet,
forløbet og med PR-indsatsen.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten tillader tilskud til kulturelle
aktiviteter for borgerne.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
vælge
a) At tage
evalueringen til efterretning uden for nuværende at tage stilling til tiltagets
eventuelle videreførelse efter indeværende projektperiode 2019–2020.
Spørgsmålet om videreførelse kan da afklares ved en ny forelæggelse ultimo
2020.
b) At tiltaget
forlænges til og med 2021 indenfor rammerne af den eksisterende bevilling på
300.000 kr. Spørgsmålet om langsigtet videreførelse kan da afklares ved en ny
forelæggelse i foråret 2021.
c) At søge Byrådets
tilslutning til en varig bevilling i forbindelse med processen om budget
2021–2024.
Uanset hvilken model der vælges,
har udvalget mulighed for at invitere repræsentanter for forsamlingshusene til
dialog om Liv i forsamlingshusene.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at
forsamlingshusene har potentiale til at spille en vigtig rolle som lokale
samlingssteder og ramme om kulturelle aktiviteter. Aktivitetsniveauet er
forskelligt for de enkelte huse. Nogle har allerede stor aktivitet og lyst til mere.
Andre har qua deltagelse i projekt ”Liv i Forsamlingshusene” kastet sig ud på
ukendt grund og fået en succesoplevelse, der måske kan give mod på mere. Men
erfaringerne er endnu spæde.
Det vurderes derfor, at en
forlængelse af projektperioden til og med 2021 vil være hensigtsmæssig, da
forsamlingshusene herved gives mere tid til at vænne sig til ordningen og opnå
nogle succeser, forud for endelig stillingtagen til projektets videreførelse på
den lange bane.
Det vurderes, at en ét-årig
forlængelse af projektperioden kan ske indenfor rammerne af de 300.000 kr., som
udvalget oprindeligt afsatte til initiativet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Økonomien i tiltaget ligger solidt indenfor rammen af det
allerede disponerede beløb, jf. vurderingen ovenfor.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget forlænger tiltaget om Liv i forsamlingshusene
til og med 2021 indenfor rammerne af det allerede afsatte beløb.
2.
at Udvalget på ny evaluerer tiltaget i foråret 2021 med henblik på
afklaring af dets eventuelle videreførelse efter 2021.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
At 1 til 2: Godkendt.
Lokalrådene orienteres om udvalgets beslutning.
Udvalget henstiller til fremrykning af ansøgningsfrister.
Udvalget opfordrer administrationen til at holde informationsmøde
for forsamlingshusene samt samarbejdsudvalget for forsamlingshusene.
16. Folkeuniversitet i Slagelse Kommune (B)
16. Folkeuniversitet i Slagelse Kommune (B)
Sagsnr.: 330-2019-28514 Dok.nr.: 330-2020-80549 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, hvordan
budgetaftalens initiativ (aftalen om B2019, punkt 54r) vedr. en lokalkomité for
Folkeuniversitetet skal gennemføres.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget vedtog på udvalgsmødet den 4.
juni 2019, at ekstern aktør (Folkeuniversitetet i Aarhus) inddrages til faglig
sparring ved udarbejdelse af oplæg til økonomi og videre forslag til udmøntning.
Repræsentanter fra Slagelse Biblioteker & Borgerservice
og Kultur- og Fritidsudvalget har derfor deltaget i netværksmøde på Aarhus
Universitet pr. 10. oktober 2019. På netværksmødet blev mulige koncepter for etablering af ny udgave af lokalkomité i Slagelse Kommune
drøftet. Desuden gennemgang af forskellige muligheder for drift og
organisering.
Forvaltningen har siden indhentet
ny viden fra en række lokalkomitéer, der er relevante casemodeller til
bæredygtig organisering og drift, idet det tidligere Folkeuniversitet i
Slagelse Kommune ikke stod distancen. De adspurgte lokalkomitéer er:
-
Randers Folkeuniversitet
-
Ringkøbing-Skjern Folkeuniversitet
-
Sydvestjysk Folkeuniversitet (Esbjerg)
Erfaringerne fra ovennævnte
lokalkomitéer viser, at der kræves et betydeligt engagement fra frivillige
medlemmer og arrangører. Dertil økonomisk støtte til at sikre et sekretariat med
kompetencer og kapacitet til professionel administration, markedsføring og afvikling.
Folkeuniversitetet i Randers og
Ringkøbing-Skjern får hver især kommunal støtte på 30.000 kr. til primært
arrangementer og markedsføringsomkostninger. Dertil kommer et tæt samarbejde
med deres biblioteker, som varetager sekretariatsfunktionen.
Esbjerg Kommune støtter hvert år
Folkeuniversitetet med 131.000 kr. Midlerne er med til at dække omkostninger
til administration, personale, markedsføring og arrangementer. Sekretariatet er
placeret på Syddansk Universitet.
Med
inspiration fra Esbjerg Kommune kan en ny variant af Folkeuniversitetet i
Slagelse fokusere på arrangementer og tiltag, der også bidrager til indsatserne
for at styrke Slagelse som studieby.
Et
driftssikkert og professionelt sekretariat er en forudsætning. Sekretariatsfunktionen
kan varetages af Slagelse Biblioteker & Borgerservice eller, efter en
nærmere afklaring af vilkårene, etableres ved en lokal uddannelsesinstitution.
Retligt
grundlag
Folkeoplysningsloven, kapitel 13.
Folkeuniversitetsbekendtgørelsen
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge:
a) At der nedsættes
en lokalkomité for Folkeuniversitetet bestående af repræsentanter fra
videregående uddannelsesinstitutioner og Kulturforvaltningen med formålet at
understøtte Slagelse som Studieby. Sekretariatet for Folkeuniversitetet
nedsættes på Slagelse Biblioteker & Borgerservice (alternativt en
uddannelsesinstitution efter nærmere dialog). Sekretariatet har herefter i
samarbejde med lokalkomitéen ansvaret for at sikre programplanlægning,
administration og markedsføring.
For at sikre lokal forankring, bredt brugersegment og en bæredygtig drift inddrages lokale foreninger som selvstændige arrangører af arrangementer i regi af Folkeuniversitetet.
For at sikre lokal forankring, bredt brugersegment og en bæredygtig drift inddrages lokale foreninger som selvstændige arrangører af arrangementer i regi af Folkeuniversitetet.
b) At Slagelse
Biblioteker & Borgerservice udvikler et nyt spor i
arrangementsvirksomheden, som udgør en tilnærmelse til Folkeuniversitetets
arrangementsprofil, men uden at det i formel forstand er et lokalt
Folkeuniversitet. Denne model understøttes af bibliotekets bestående
infrastruktur, men udelukker medfinansiering via den statslige ordning om
Folkeuniversiteter, da formalia ikke overholdes, ligesom tiltaget derfor må
hedde noget andet end Folkeuniversitet.
c) At lade
initiativet hvile, således at der ikke sættes noget i værk for nuværende. I
stedet kan spørgsmålet vurderes på ny, når/hvis nye kræfter kommer på banen. På
den måde mindskes risikoen for, at der etableres et Folkeuniversitet (eller en
tilnærmelse) fra oven uden et reelt og bæredygtigt ejerskab på arrangørside
og/eller i den potentielle målgruppe.
d) At opgive
initiativet. Dette udelukker ikke et nyt initiativ på sigt, men det skaber
maksimal klarhed om, at tiltaget er taget af bordet, og at tiltaget trods
budgetaftalen ikke fremmes for nuværende.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice finder det
væsentligt at undgå, at der etableres et Folkeuniversitet, der i for høj grad
ligner den konstruktion, der kørte fast og afvikledes i 2017. Mulighederne A og
B er udformet med dette hensyn for øje. Mulighed A kræver, at der kan anvises
finansiering (budget vedhæftet), mens den mindre ambitiøse mulighed B kan
forudsættes afholdt indenfor det eksisterende budget for Slagelse Biblioteker
og Borgerservice.
Er Kultur- og Fritidsudvalget ikke sindet at opstarte
aktiviteten nu, peger mulighed C og D på en udsættelse eller en opgivelse af
initiativet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Mulighed A vil medføre statslig medfinansiering via
bevillingen til de landsdækkende komitéstyrelser. Finansieringen gælder ved
opstart af lokalkomité og herefter tildeles tilskud til administration efter
antal foredragstimer pr. år.
Ved mulighed A kræver
begge løsningsmodeller årligt økonomisk tilskud til en sekretariatsmedarbejder (brøkansættelse)
og dertil omkostninger til markedsføring og administration, som f.eks. ved
etablering, drift og udvikling af web, sociale medier, tryksager,
billetplatform mv. Jf. det vedlagte budget anslås et finansieringsbehov på i
alt kr. 380.000 netto i 2020 – 2023. Med netto menes efter modregning af
indtægter, væsentligst statstilskud og billetsalg.
Mulighed B kan derimod udvikles og drives indenfor
bibliotekets egen personalemæssige budgetramme og under anvendelse af
bibliotekets bestående infrastruktur, dvs. egne markedsføringsplatforme,
distributionsnetværk mv., idet modellen dog indebærer, at tiltaget i den
løbende drift prioriteres i sammenhæng med bibliotekets øvrige opgaver.
Mulighed C og D er uden omkostninger, men frigør omvendt
heller ingen midler, da initiativet hidtil er ufinansieret.
Konsekvenser
for andre udvalg
Udgifter til Folkeuniversitetet (mulighed
A) skal koordineres med udgifter til øvrige elementer under budgetaftalen 2019s
punkt 54, idet der er afsat en ramme til realisering af elementerne under ét.
Alternativt skal tiltaget finansieres indenfor udvalgets egen ramme.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1. at
Kultur- og Fritidsudvalget drøfter handlemulighederne og beslutter, om, og
i givet fald hvordan, der skal arbejdes videre mod et Folkeuniversitet i
Slagelse Kommune.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Udvalget anmodede administrationen om at undersøge
mulighederne for, at andre kunne være interesseret i at løfte opgaven, fx
gymnasier, SDU, Absalon, VUC og oplysningsforbundene.
Sagen genoptages.
17. Guldagergaard - Forlængelse af driftsaftale 2019 til 2. kvartal 2020 (B)
17. Guldagergaard - Forlængelse af driftsaftale 2019 til 2. kvartal 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2019-89257 Dok.nr.: 330-2020-86998 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det kan
godkende en yderligere midlertidig forlængelse af Guldagergaards driftsaftale
med Slagelse Kommune i 2019 til 2. kvartal 2020.
Baggrund
Guldagergaard arbejder på at ændre juridisk status til
ejerskab via erhvervsdrivende fond. Slagelse Byråd har tidligere
principgodkendt ændringen i juridisk status og har i juni 2019 godkendt, at der
indgås aftale med en erhvervsdrivende fond om tilskud, når denne er oprettet.
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 5.
november 2019, at udvalget ønskede at indgå en treårig samarbejdsaftale med
Guldagergaard med start 1. januar 2020. Aftalen skulle ophøre, hvis
Guldagergaard ændrede juridisk konstruktion. Guldagergaard forventede på
daværende tidspunkt, at ændringen fra selvejende institution til
erhvervsdrivende fond tidligst ville være gennemført i medio 2020.
I starten af 2020 oplyste Guldagergaard, at de dog
forventede at få gennemført ændringen til erhvervsdrivende fond allerede i
starten af 2020 og derfor ønskede at forlænge driftsaftalen fra 2019 til første
kvartal 2020 fremfor at indgå en ny treårig aftale. Kultur- og fritidsudvalget
godkendte en forlængelse af driftsaftale 2019 for 1. kvartal 2020 på
udvalgsmødet 14. januar 2020.
Guldagergaard oplyser nu, at en ændring til erhvervsdrivende
fond først vil ske ved afslutningen af 2. kvartal 2020 og ønsker derfor at
forlænge driftsaftalen fra 2019 til 2. kvartal 2020 (se vedlagte bilag).
Driftsaftalen med Guldagergaard 2019 blev godkendt af
Kultur- og Fritidsudvalget på udvalgsmødet d. 8. januar 2019. Aftalen er
vedlagt som bilag. Guldagergaard modtog i 2019 1,2 mio. kr. i driftstilskud,
hvilket betyder, at der kan udbetales 300.000 kr. i driftstilskud for 2.
kvartal 2020, hvis Kultur- og Fritidsudvalget godkender en midlertidig
forlængelse af driftsaftale 2019.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde
tilskud til kulturelle aktiviteter til gavn for borgerne og med henblik på at
fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) godkende en
midlertidig forlængelse af Guldagergaards driftsaftale med Slagelse Kommune i
2019 til 2. kvartal 2020.
b) afvise at
forlænge Guldagergaards driftsaftale 2019.
Vurdering
Kulturafdelingen anbefaler, at der indgås en midlertidig
forlængelse af driftsaftalen 2019 med den selvejende institution Guldagergaard
for 2. kvartal 2020. En forlængelse vil give Guldagergaard yderligere tid til
at komme endelig på plads med omdannelsen til erhvervsdrivende fond.
Hvis den nye fondskonstruktion falder på plads, inden den
forlængede driftsaftale udløber, ophører denne. Der skal herefter indgås en ny
aftale mellem Guldagergaard og Slagelse Kommune om aktivitetstilskud.
Kulturafdelingen vurderer herudover, at det vil være
relevant at indgå en længerevarende aftale med Guldagergaard, hvis de ikke er
klar til omdannelsen til erhvervsdrivende fond ved udgangen af 2. kvartal, jf.
Kultur- og Fritidsudvalgets ønske om en treårig aftale på udvalgsmødet d. 5.
november 2019.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender en midlertidig forlængelse af
Guldagergaards driftsaftale med Slagelse Kommune i 2019 til 2. kvartal 2020, og
at der udbetales 300.000 kr. i driftstilskud. Aftalen ophører, hvis
Guldagergaard ændrer juridisk konstruktion.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Troels Brandt (B) deltog ikke i punktet, da han blev
erklæret inhabil.
At 1: Godkendt.
18. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)
18. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)
Sagsnr.: 330-2017-89794 Dok.nr.: 330-2019-508249 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt
inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Anders Nielsen (A) nævnte manglende bespisning i Spar Nord
Arena Slagelse (Antvorskovhallen) og Storebæltshallen.
Anne Bjergvang (A) efterlyste forpagtningsvirksomhed i
hallerne, og at der ses på bemandingen af hallerne i bred forstand.
Morten Augustsen (V) orienterede om utilfredshed fra
Slagelse Håndboldklub. Leder af Idræt, Fritid og Faciliteter holder møde med
foreningen den 9. marts 2020.
Troels Brandt (B) orienterede om Historiske Dage i
Øksnehallen den 21.-22. marts samt om initiativet Brug Bolden.
Punktet vedr. drift af caféen mv. tages op med input fra
eksterne.
19. Centerets orientering til Udvalget (O)
19. Centerets orientering til Udvalget (O)
Sagsnr.: 330-2017-89818 Dok.nr.: 330-2019-508157 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om
alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete
puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR: | Pulje | Forbrug | Restbudget |
Puljen til kulturelle formål | 2.423.432 | 2.423.800 | -368 |
FRITID: | |||
Idræts- og Fritidspuljen | 708.516 | 103.163 | 605.353 |
Markedsføringspuljen | 1.063.297 | 0 | 1.063.297 |
Puljen til selvorganiseret
idræt og bevægelse | 237.506 | 0 | 237.506 |
Udviklingspuljen (FOU) | 158.789 | 0 | 158.789 |
Styringsdokument
Overblik over status for projekter på Kultur- og
Fritidsudvalgets område fra Budget 2019 og 2020 er vedlagt som bilag.
Fritidsområdet:
Tilskud til leder- og
instruktøruddannelse, 2. halvår 2019
Fritidsafdelingen har behandlet
ansøgninger om tilskud til leder- og instruktøruddannelse. Ansøgningerne
overstiger den fastsatte ramme. Det betyder, at alle ansøgninger er blevet
nedsat med 33%.
Etablering af ny kunstgræsbane
I februar og marts er der møder ml. forvaltningen, B73 og
rådgiver om etablering af en ny kunstgræsbane ved B73. Efter perioden vil
rådgiver komme med et par projektforslag, som vil blive præsenteret i en
sagsfremstilling til maj-mødet i Kultur- og Fritidsudvalget.
Åben Skole Partnerskab med Slagelse American Football
Club og AK Atlas
Der er indgået nye partnerskabsaftaler med Slagelse American
Football Club (SAFC) og AK Atlas. I løbet af 2020 afvikler SAFC seks
partnerskabsforløb, mens AK Atlas afvikler op til 20 partnerskabsforløb for
kommunens folkeskoler.
Et nyt Brug Bolden fodboldfællesskab i Korsør
Brug Bolden Danmark er en frivillig forening, der afvikler
fodboldfællesskaber og sociale aktiviteter for udsatte unge på kanten af
samfundet, herunder unge med et misbrug. Foreningen vil gerne oprette et
fodboldfællesskab i Korsør. Fritidsafdelingen er i gang med at undersøge
mulighederne for støtte og lån af faciliteter. Derudover har administrationen
taget kontakt til relevante afdelinger i Handicap og Psykiatri, der er i gang
med at undersøge samarbejdsmuligheder i forhold til fodboldfællesskabet. Fritid
udarbejder en interessetilkendegivelse til Brug Bolden vedr. etablering af
fodboldfællesskabet i Korsør med aftale om faciliteter og information om
støttemuligheder.
Kulturområdet:
Fonden Slagelse Musikhus
Bestyrelsen for Fonden Slagelse
Musikhus består af 6 medlemmer, hvoraf det ene medlem er den siddende
centerchef for Kultur og Fritid i Slagelse Kommune. Mette Mandrup, tidligere
centerchef, fortsætter efter ønske fra den øvrige bestyrelse på posten indtil
videre i kraft af sit indgående kendskab til Musikhuset fra arbejdet med
overgangen til erhvervsdrevet virksomhed og den igangværende ansøgning om at
blive godkendt som regionalt spillested. I løbet af 2020 tages der stilling
til, hvem der herefter overtager bestyrelsesposten.
Kulturregion Midt- og
Vestsjælland
Der er indgået en ny 1-årig kulturaftale
mellem Kulturregion Midt- og Vestsjælland og Kulturministeriet. Kulturregion
Midt- og Vestsjælland består af Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted,
Slagelse og Sorø Kommune. Den nye aftale har fokus på at styrke børn og unges
læselyst gennem bl.a. litteraturnetværk, fortsættelse af forfatterskolen og
litteraturevents og på at udvikle nyt kunst- og kulturforløb for børn og unge i
dagtilbud og skoler.
Kulturaftalerne har tidligere
været 4-årige, men i 2019 og 2020 er der indgået 1-årige aftaler, da
beslutningerne omkring de længerevarende aftaler har været udskudt fra
Kulturministeriets side som følge af Folketingsvalget.
Lokalradio
Nærradio Korsør modtog i 2019 tilskud fra Puljen til
kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den
kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen
forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af oversigt over den
kulturelle del af sendefladen. Radioens rapportering for 4. kvartal 2019 er
vedlagt som bilag.
Fra og med 2020 er det aftalt med lokalradioen, at
rapporteringen udelukkende indeholder programmer med kulturelt fokus. Den
vedhæftede oversigt indeholder samtlige programmer; bl.a.
erhvervsmæssige: butiksåbninger, mad og restauranter samt banko og auktioner,
transport og højtider, som ikke vedrører aftalen.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Taget til efterretning.
Vedtægterne for Musikhuset udsendes til udvalget.
20. Emner til pressen (B)
20. Emner til pressen (B)
Sagsnr.: 330-2017-89840 Dok.nr.: 330-2019-512837 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af
mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Drøftet.