16. Folkeuniversitet i Slagelse Kommune (B)
16. Folkeuniversitet i Slagelse Kommune (B)
Sagsnr.: 330-2019-28514 Dok.nr.: 330-2020-80549 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, hvordan
budgetaftalens initiativ (aftalen om B2019, punkt 54r) vedr. en lokalkomité for
Folkeuniversitetet skal gennemføres.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget vedtog på udvalgsmødet den 4.
juni 2019, at ekstern aktør (Folkeuniversitetet i Aarhus) inddrages til faglig
sparring ved udarbejdelse af oplæg til økonomi og videre forslag til udmøntning.
Repræsentanter fra Slagelse Biblioteker & Borgerservice
og Kultur- og Fritidsudvalget har derfor deltaget i netværksmøde på Aarhus
Universitet pr. 10. oktober 2019. På netværksmødet blev mulige koncepter for etablering af ny udgave af lokalkomité i Slagelse Kommune
drøftet. Desuden gennemgang af forskellige muligheder for drift og
organisering.
Forvaltningen har siden indhentet
ny viden fra en række lokalkomitéer, der er relevante casemodeller til
bæredygtig organisering og drift, idet det tidligere Folkeuniversitet i
Slagelse Kommune ikke stod distancen. De adspurgte lokalkomitéer er:
-
Randers Folkeuniversitet
-
Ringkøbing-Skjern Folkeuniversitet
-
Sydvestjysk Folkeuniversitet (Esbjerg)
Erfaringerne fra ovennævnte
lokalkomitéer viser, at der kræves et betydeligt engagement fra frivillige
medlemmer og arrangører. Dertil økonomisk støtte til at sikre et sekretariat med
kompetencer og kapacitet til professionel administration, markedsføring og afvikling.
Folkeuniversitetet i Randers og
Ringkøbing-Skjern får hver især kommunal støtte på 30.000 kr. til primært
arrangementer og markedsføringsomkostninger. Dertil kommer et tæt samarbejde
med deres biblioteker, som varetager sekretariatsfunktionen.
Esbjerg Kommune støtter hvert år
Folkeuniversitetet med 131.000 kr. Midlerne er med til at dække omkostninger
til administration, personale, markedsføring og arrangementer. Sekretariatet er
placeret på Syddansk Universitet.
Med
inspiration fra Esbjerg Kommune kan en ny variant af Folkeuniversitetet i
Slagelse fokusere på arrangementer og tiltag, der også bidrager til indsatserne
for at styrke Slagelse som studieby.
Et
driftssikkert og professionelt sekretariat er en forudsætning. Sekretariatsfunktionen
kan varetages af Slagelse Biblioteker & Borgerservice eller, efter en
nærmere afklaring af vilkårene, etableres ved en lokal uddannelsesinstitution.
Retligt
grundlag
Folkeoplysningsloven, kapitel 13.
Folkeuniversitetsbekendtgørelsen
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge:
a) At der nedsættes
en lokalkomité for Folkeuniversitetet bestående af repræsentanter fra
videregående uddannelsesinstitutioner og Kulturforvaltningen med formålet at
understøtte Slagelse som Studieby. Sekretariatet for Folkeuniversitetet
nedsættes på Slagelse Biblioteker & Borgerservice (alternativt en
uddannelsesinstitution efter nærmere dialog). Sekretariatet har herefter i
samarbejde med lokalkomitéen ansvaret for at sikre programplanlægning,
administration og markedsføring.
For at sikre lokal forankring, bredt brugersegment og en bæredygtig drift
inddrages lokale foreninger som selvstændige arrangører af arrangementer i regi
af Folkeuniversitetet.
b) At Slagelse
Biblioteker & Borgerservice udvikler et nyt spor i
arrangementsvirksomheden, som udgør en tilnærmelse til Folkeuniversitetets
arrangementsprofil, men uden at det i formel forstand er et lokalt
Folkeuniversitet. Denne model understøttes af bibliotekets bestående
infrastruktur, men udelukker medfinansiering via den statslige ordning om
Folkeuniversiteter, da formalia ikke overholdes, ligesom tiltaget derfor må
hedde noget andet end Folkeuniversitet.
c) At lade
initiativet hvile, således at der ikke sættes noget i værk for nuværende. I
stedet kan spørgsmålet vurderes på ny, når/hvis nye kræfter kommer på banen. På
den måde mindskes risikoen for, at der etableres et Folkeuniversitet (eller en
tilnærmelse) fra oven uden et reelt og bæredygtigt ejerskab på arrangørside
og/eller i den potentielle målgruppe.
d) At opgive
initiativet. Dette udelukker ikke et nyt initiativ på sigt, men det skaber
maksimal klarhed om, at tiltaget er taget af bordet, og at tiltaget trods
budgetaftalen ikke fremmes for nuværende.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice finder det
væsentligt at undgå, at der etableres et Folkeuniversitet, der i for høj grad
ligner den konstruktion, der kørte fast og afvikledes i 2017. Mulighederne A og
B er udformet med dette hensyn for øje. Mulighed A kræver, at der kan anvises
finansiering (budget vedhæftet), mens den mindre ambitiøse mulighed B kan
forudsættes afholdt indenfor det eksisterende budget for Slagelse Biblioteker
og Borgerservice.
Er Kultur- og Fritidsudvalget ikke sindet at opstarte
aktiviteten nu, peger mulighed C og D på en udsættelse eller en opgivelse af
initiativet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Mulighed A vil medføre statslig medfinansiering via
bevillingen til de landsdækkende komitéstyrelser. Finansieringen gælder ved
opstart af lokalkomité og herefter tildeles tilskud til administration efter
antal foredragstimer pr. år.
Ved mulighed A kræver
begge løsningsmodeller årligt økonomisk tilskud til en sekretariatsmedarbejder (brøkansættelse)
og dertil omkostninger til markedsføring og administration, som f.eks. ved
etablering, drift og udvikling af web, sociale medier, tryksager,
billetplatform mv. Jf. det vedlagte budget anslås et finansieringsbehov på i
alt kr. 380.000 netto i 2020 – 2023. Med netto menes efter modregning af
indtægter, væsentligst statstilskud og billetsalg.
Mulighed B kan derimod udvikles og drives indenfor
bibliotekets egen personalemæssige budgetramme og under anvendelse af
bibliotekets bestående infrastruktur, dvs. egne markedsføringsplatforme,
distributionsnetværk mv., idet modellen dog indebærer, at tiltaget i den
løbende drift prioriteres i sammenhæng med bibliotekets øvrige opgaver.
Mulighed C og D er uden omkostninger, men frigør omvendt
heller ingen midler, da initiativet hidtil er ufinansieret.
Konsekvenser
for andre udvalg
Udgifter til Folkeuniversitetet (mulighed
A) skal koordineres med udgifter til øvrige elementer under budgetaftalen 2019s
punkt 54, idet der er afsat en ramme til realisering af elementerne under ét.
Alternativt skal tiltaget finansieres indenfor udvalgets egen ramme.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1. at
Kultur- og Fritidsudvalget drøfter handlemulighederne og beslutter, om, og
i givet fald hvordan, der skal arbejdes videre mod et Folkeuniversitet i
Slagelse Kommune.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Udvalget anmodede administrationen om at undersøge
mulighederne for, at andre kunne være interesseret i at løfte opgaven, fx
gymnasier, SDU, Absalon, VUC og oplysningsforbundene.
Sagen genoptages.