Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 4. maj 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787                 Dok.nr.: 330-2020-422260          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

2. Budgetopfølgning 2 for 2021 Kultur- og Fritidsudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 2 for 2021 Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-27680                 Dok.nr.: 330-2021-127088          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Kultur- og Fritidsudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagens indhold

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

Der er til denne budgetopfølgning udarbejdet nyt budgetopfølgningskoncept, hvor der primært sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder – herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2021, forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2020, godkendt af Byrådet d. 23. marts 2021.

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2021 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 1,3 mio. kr. (forudsætter, at der ikke kommer Corona-kompensation til svømmehaller) og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 55,9 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.

Drift

Der forventes en merudgift på svømmehallerne på 4,2 mio. kr. ved årets afslutning. Dette skyldes tabt indtægt ved nedlukning på 4 måneder, forsamlingsloft samt behov for ekstra personale for at opretholde Corona-restriktioner.

Anlæg

Det forventes, at anlægsprojekter på Kultur- og Fritidsområdet ender med et mindreforbrug på 55,9 mio. kr.

Mindreforbruget vedrører renovering af Svømmehallerne på 52 mio. kr. og Ny Trelleborg med 3,4 mio. kr.

Virksomheder - overførsel af mindreforbrug fra 2020 til 2021

I forbindelse med godkendelse af overførsler til 2021 besluttede Byrådet, at virksomheder fik overført deres mer-/mindreforbrug til 2021 – mens centrale enheder som udgangspunkt ikke fik overført deres mindreforbrug.

Det har efterfølgende vist sig, at enkelte virksomheder ikke er blevet kategoriseret korrekt som virksomhed – derfor kan der på disse virksomheder søges om overførsel af mindreforbrug for 2020 til 2021. 

Der søges derfor for virksomheden Bibliotekerne om at få overført deres mindreforbrug for 2020 på 1 mio. kr. til 2021. Pengene er anvendt til den af KFU besluttede nyindretning af Slagelse Bibliotek til delvist selvbetjeningsbibliotek. Projektet er gennemført i ly af Corona-nedlukningen gennemført i 1. kvartal.

Forventet resultat på centrale enheder 

Planlagte og igangsatte projekter/tiltag på centrale områder, oprindeligt tiltænkt finansieret af opsparede midler fra 2020, men som ikke kan finansieres inden for områdets afsatte budgetramme for 2021, vil, når det konkrete budgetbehov foreligger, kunne søge finansiering via bevilling i forbindelse med budgetopfølgning 3. eller 4. 

Kultur- og Fritidsafdelingen forventer at komme med følgende budgetoverførselsønsker:

Byrådet har ved vedtagelse af Budget 2019 besluttet at afsætte 0,5 mio. kr. til Antvorskov Ruin, som pga. Covid-19 ikke er blevet brugt.

Atletikstadion Korsør – Udskiftning af toplag. Det har været et ønske at bruge ca. 1.2 mio. kr. fra mindreforbruget 2020 til at finansiere denne nødvendige renovering for at undgå komplet udskiftning af banen (bliver søgt ved BO3).

Driftsmidler til B73-kunstgræsbane

Ved beslutning af B73-kunstgræsbane og lys blev der ikke tilført midler til drift. Dette søges af mindreforbruget 2020 på ca. 0,3 mio. kr.

Kultur- og Fritidsudvalget har derudover igangsat en del andre projekter, herunder bl.a. nødvendig renovering og vedligehold af Kulturarv, der forsøges finansieret indenfor den eksisterende ramme, men der kan komme udgifter, der gør, at Kultur- og Fritidsafdelingen vil søge en mindre finansiering i forbindelse med BO3 eller BO4.

Anlæg

For at få så retvisende anlægsbudgetter som muligt er anlægsprojekterne gennemgået med henblik på, om de afsatte anlægsbudgetter i 2021 og overslagsår afspejler de forventede afholdte udgifter i det enkelte budgetår.

På anlægsprojekter, hvor der ikke er overensstemmelse mellem afsat anlægsbudget og forventet udgift, søges der ved denne budgetopfølgning om tilpasning af budgetterne i 2021 og overslagsår.

Ændringer til afsatte anlægsbudgetter er indarbejdet under Økonomiske konsekvenser – se også bilag 2.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift – manglende overførsel til 2021 på virksomheder

5.1 - Bibliotekerne

1.031

 

 

 

Anlæg 118 – Ny Trelleborg, Den genskabte borg

 

-3.884

3.884

 

 

Anlæg 146 – Renovering af Svømmehaller

 

-51.939

7.600

29.900

14.439*

Anlæg 150 – Skælskør Rådhus

 

-513

513

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen

 

55.305

-11.997

-29.900

-14.439

*11,7 mio. kr. i 2024 skal bruges i 2025 og derfor overføres til 2025.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.   at  Budgetopfølgning 2 for 2021 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

2.   at  Det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at der søges tillægsbevilling på 1,0 mio. kr. vedr. overførsel af mindreforbrug fra 2020 til 2021 på virksomheden Bibliotekerne. 

3.   at  Det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at der søges om budgettilpasning af anlægsbudgetter for i alt -55 mio. kr. i 2021, 12 mio. kr. i 2022, 30 mio. kr. i 2023 og 14 mio. kr. i år 2024.

Bilag

330-2021-137121

Bilag 1 - Budgetopfølgning 2 for 2021 Kultur- og Fritidsudvalget

330-2021-151786

Bilag 2 - Justering af anlægsbudgetter

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

At 2: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

At 3: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

Udvalget ønsker en nærmere orientering på næste møde vedrørende fremdriften i projektet vedrørende Skælskør Rådhus.

3. Budgetønsker til budgetforhandlinger om Budget 2022 (D)

3.     Budgetønsker til budgetforhandlinger om Budget 2022 (D)

Sagsnr.: 330-2021-10012                 Dok.nr.: 330-2021-123802          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte budgetønsker som udvalgets 1. behandling af budgetønsker til Budget 2022-2025.

Sagens indhold

Byrådet har den 14. december 2020 vedtaget tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af budget 2022-2025. KFU besluttede proces for budgetønsker på kultur- og fritidsområdet på mødet den 12. januar 2021.

Som led i denne proces har aktører på kultur- og fritidsområdet haft mulighed for at indgive ønsker. Og den 20. april har ansøgerne kunnet pitche deres ønske for Kultur- og Fritidsudvalget.

Udvalget har 1. behandling af ønsker på udvalgsmødet i maj.

Udvalget har 2. behandling af ønsker på udvalgsmødet i juni.

Administrationen har udarbejdet en oversigt over budgetønsker (Bilag 1). Oversigten er en ikke-prioriteret liste af både kulturelle ønsker, forslag fra administrationen til kommunale vedligeholdelses- og udviklingsprojekter samt indkomne ønsker fra foreningerne og selvejende institutioner. Økonomien, der fremgår i bilaget, er tal fra ansøgerne. Oplæggene fra de forskellige pitch, der er modtaget, er vedlagt (Bilag 2).

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning samt den politisk vedtaget budgetproces for Budget 2022-2025. 

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

a)    Drøfte budgetønsker til Budget 2022-2025.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter budgetønsker på baggrund af de vedtagne politikker, strategier og planer på kultur- og fritidsområdet. Alle punkter bliver yderligere kvalificeret i samarbejde med bl.a. Kommunale Ejendomme og Entreprenørservice inden endelig politisk behandling i KFU i juni.

Det skal bemærkes, at renovering af Korsør Atletikstadion indgår i Byrådets budgetopfølgning 3, hvor midlerne søges overført fra budgetoverskud 2020, jfr. den besluttede proces.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Udvalget drøfter budgetønsker til budget 2022-2025.

Bilag

330-2021-131393

Bilag 1

330-2021-147257

Bilag 2

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Budgetønskerne blev drøftet.

Sagen genoptages på næste møde med henblik på en eventuel fælles prioritering af forslagene.

4. Udmøntning af justering i politisk mødekalender for 2021 (B)

4.     Udmøntning af justering i politisk mødekalender for 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-91413                 Dok.nr.: 330-2021-128529          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal på baggrund af den af Byrådet vedtagne justering af den politiske mødekalender for 2021 beslutte, hvad der skal ske med det udvalgsmøde, som oprindeligt skulle være afholdt i september 2021.

Sagens indhold

Byrådet vedtog på mødet den 14. december 2020 en justering af den politiske mødekalender for 2021.

Justeringen indebar, at fagudvalgsmøderne for september blev rykket til den sidste uge af august. Årsagen til justeringen var, at der i den oprindelige politiske kalender for 2021 ved en fejl ikke var indlagt de påkrævede tre uger mellem 1. og 2. behandlingen af Budget 2022-2025

For Kultur- og Fritidsudvalget betyder justeringen, at der vil komme til at ligge 2 møder i august 2021. Møderne vil ligge med 3 ugers mellemrum (den 10/8 og den 31/8).

Kultur- og Fritidsudvalget har mulighed for at bibeholde de 2 møder eller at slå de 2 møder sammen til et møde.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov § 20

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

a)    Vælge at bibeholde de 2 udvalgsmøder i august.

b)   Vælge at slå de 2 udvalgsmøder sammen til 1 møde.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det vil være mest hensigtsmæssigt at bibeholde de to møder i august, således at der både afholdes udvalgsmøde den 10/8 og den 31/8.

Denne vurdering skal ses i lyset af erfaringerne fra 2020, hvor der som et forsøg kun blev afholdt ordinært udvalgsmøde hver anden måned.

Erfaringen fra 2020 var, at der gik for lang tid mellem møderne, hvis der ikke blev afholdt udvalgsmøde hver måned (minus i sommerferien). Og at det flere gange var nødvendigt at afholde ekstraordinære udvalgsmøder, fordi en sag ikke kunne afvente et udvalgsmøde 2 måneder efter.

Derfor besluttede udvalget den 1/9 2020 at gå tilbage til modellen med ordinære udvalgsmøder hver måned. 

Såfremt udvalgsmødet den 31/8 aflyses (og de to møder dermed slås sammen til 1 møde), vil der være næsten 2 måneder mellem udvalgsmødet i august (10/8) og udvalgsmødet i oktober (5/10). Dette kan være problematisk i forhold til fx foreninger, der afventer svar på ansøgninger. Dette skal også ses i sammenhæng med, at der i forvejen er færre udvalgsmøder på dette tidspunkt af året grundet sommerferie i juli.

Administrationen har erfaret, at de fleste af de øvrige fagudvalg har valgt at bibeholde 2 udvalgsmøder i august 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at der skal afholdes udvalgsmøde både den 10/8 og den 31/8.

Bilag

330-2021-128551

Forslag til justeret plan for udvalgsmøder mv

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Der afholdes møder i august som planlagt den 10. og 31. august 2021.

Temamødet i juni udsættes til august eller september. Dato fastlægges senere.

5. Fordeling af Puljen til vedligehold af forsamlingshuse 2021 (B)

5.     Fordeling af Puljen til vedligehold af forsamlingshuse 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-26064                 Dok.nr.: 330-2021-120062          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om fordeling af Puljen til vedligehold af forsamlingshuse 2021.

Sagens indhold

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 2. februar 2021 godkendte Kultur- og Fritidsudvalget retningslinjerne for udmøntning af Puljen til vedligehold af forsamlingshuse (Bilag 1) og afsatte hvert år i 2021, 2022 og 2023 460.000 kr. til puljen. Puljen behandles årligt.

Der er 23 privatejede forsamlingshuse i Slagelse Kommune, der har mulighed for at søge puljen, og der er i år indkommet 9 ansøgninger fra forsamlingshusene. En enkelt ansøger er blevet henvist til en anden pulje i kommunen, da Puljen til vedligehold af forsamlingshuse ikke kan dække denne ansøgning, da den drejer sig om ansøgning om midler til nyt tag.

Der er ansøgt for i alt 1.373.188 kr.

Alle forsamlingshusene er repræsenteret af et Kontaktudvalg bestående af 5 personer. Kontaktudvalget har fået tilsendt alle ansøgninger med bilag og har i lighed med Kulturafdelingen udarbejdet deres forslag til fordeling af puljen. Kulturafdelingens og Kontaktudvalgets forslag til fordeling af puljen er vedhæftet som bilag (Bilag 2).

Der har været dialog mellem Kontaktudvalget og Kulturafdelingen om ansøgningerne.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at give tilskud til vedligehold til den del af bygningen, der anvendes til de kulturelle aktiviteter. Kommunen kan ikke støtte den del af driften, der vedrører fx kommerciel virksomhed ved private fester i forsamlingshusene.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    bevilge tilskud til forsamlingshusene som fremlagt i Kulturafdelingens forslag

B.    bevilge tilskud til forsamlingshusene som fremlagt i Kontaktudvalgets forslag

C.    bevilge tilskud til forsamlingshusene på et andet grundlag.

Vurdering

Det er Kulturafdelingens vurdering, at man så vidt muligt skal bevilge hele det ansøgte beløb, og at man skal tilgodese så mange ansøgere som muligt. I vurderingen er der lagt vægt på forsamlingshusenes formue, og hvad der er bevilget af tilskud fra puljen i perioden 2018-2020.

På grund af puljens størrelse har det ikke været muligt at imødekomme alle ansøgninger med det fulde ansøgte beløb.

Fire ansøgere har i Kulturafdelingens indstilling ikke fået tildelt det fulde ansøgte beløb. Årsagen til dette er enten forsamlingshusets formue, bevillinger af tilskud fra puljen i perioden 2018-2020 eller manglende midler i puljen.

En enkelt ansøger er henvist til at sende ansøgningen til en anden pulje i kommunen, da der ikke kan bevilges midler til det ansøgte (nyt tag) fra Puljen til vedligehold af forsamlingshuse.

Kontaktudvalgets bemærkninger til ansøgningerne er i Bilag 2.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchef en indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om fordelingen af Puljen til vedligehold af forsamlingshuse 2021.

Bilag

330-2021-30943

Bilag 1 - Retningslinjer for Puljen til vedligehold af forsamlingshuse (PDF)

330-2021-146320

Bilag 2 - Kulturafdelingens og Kontaktsudvalgets forslag til fordeling af Puljen til vedligehold af forsamlingshuse 2021 (pdf)

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt at puljen til vedligeholdelse af forsamlingshuse i 2021 fordeles efter forslag fra forvaltningen.

6. Aktivitetstilskud 2021 - Foreningen Omø Kapsejlads, Jazzfestival (B)

6.     Aktivitetstilskud 2021 - Foreningen Omø Kapsejlads, Jazzfestival (B)

Sagsnr.: 330-2021-28432                 Dok.nr.: 330-2021-132689          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

 

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt de ønsker at imødekomme Foreningen Omø Kapsejlads’ ansøgning om aktivitetstilskud på 150.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål 2021 til afholdelse af jazzfestival.

Sagens indhold

Foreningen Omø Kapsejlads ønsker at afholde en jazzfestival med professionelle musikere i sommeren 2021 på havnen på Omø. Det er Foreningen Omø Kapsejlads’ ambition, at Omø er en havn, man som sejler SKAL besøge, når man sejler gennem Storebælt.

Fremtidsplanen for Foreningen Omø Kapsejlads er en uges jazzfestival, men foreningen vil starte ud med at afholde en jazzkoncert hver weekend (lørdag eller søndag) i syv weekender hen over sommeren i 2021.

Ud over at jazzkoncerterne skal skabe en masse dejlige oplevelser med god musik på havnen, så skal sommerens jazzkoncerter også bruges til at finde modellen for en jazzfestival i fremtiden.

Jazzkoncerterne vil blive afholdt under åben himmel på havnen med gratis adgang for alle. Indtægter skal komme fra salg af drikkevarer og merchandise. Jazzkoncerterne afholdes, så det er muligt at komme hjem med den sidste færge.

Foreningen Omø Kapsejlads er opmærksom på at skulle være selvfinansierende på sigt uden støtte fra Slagelse Kommune.

Foreningen Omø Kapsejlads har pr. 31/12 2020 et overskud på 7.500 kr.

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    bevilge de ansøgte 150.000 kr. i aktivitetstilskud for 2021.

B.    bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2021.

C.    give afslag på ansøgningen.

Vurdering

Kulturafdelingen vurderer, at Omø Kapsejlads Jazzfestival understøtter flere af fokusområderne i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.

Foreningen Omø Kapsejlads har yderligere i marts modtaget aktivitetstilskud på 32.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål 2021 til Open Air Bio – et arrangement, hvor de afholder filmvisning. Ansøgningen blev behandlet administrativt.

Det skal bemærkes, at Slagelse Kommune også støtter Omø Kulturdage i 2021 med 50.000 kr. – midler er finansieret af Puljen til kulturelle formål (25.000 kr.) og af Landdistriktspuljen (24.952 kr.) samt støtter Omø Forsamlingshus, Omø Kulturdage med et fast driftstilskud på 11.832 kr.

På nuværende tidspunkt er der 185.289 kr. tilbage i Puljen til kulturelle formål 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchef en indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om, hvorvidt de ønsker at støtte Omø Kapsejlads, Jazzfestival.

Bilag

330-2021-131652

Bilag 1 - Foreningen Omø Kapsejlads - Ansøgningsblanket om aktivitetstilskud 2021 til jazzfestival

330-2021-131653

Bilag 2 - Foreningen Omø Kapsejlads - Projektbeskrivelse til ansøgning om aktivitetstilskud 2021 til jazzfestival

330-2021-131655

Bilag 3 - Foreningen Omø Kapsejlads - Budget 2021 til ansøgning om aktivitetstilskud 2021 til jazzfestival

330-2021-134885

Bilag 4 - Foreningen Omø Kapsejlads - Regnskab 2020 (PDF)

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Udvalget godkendte tilskud til Omø Kapsejlads og Jazzfestival på 40.000 kr. finansieret af 20.000 kr. fra Aktivitetspuljen og 20.000 kr. fra Udviklingspuljen, med henvisning til at der er tale om et udviklingsprojekt.

V og B ønskede hele tilskuddet finansieret af Aktivitetspuljen.

7. Aktivitetstilskud 2021 - Live4200 (B)

7.     Aktivitetstilskud 2021 - Live4200 (B)

Sagsnr.: 330-2021-27673                 Dok.nr.: 330-2021-127703          Åbent

Kompetence:

Kultur– og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt de ønsker at imødekomme Live4200’s ansøgning om aktivitetstilskud på 85.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål 2021.

Sagens indhold

Foreningen Live4200 er en nonprofit organisation, der er drevet af skaberkraft og frivillighed, og som har til formål at skabe en musikfestival i Slagelse Kommune, som både kan samle befolkningen og vise Slagelse frem fra sin bedste side. Festivalen afvikles i 2021 den 20. og 21. august.

Foreningen Live4200 afholdte deres første festival i august 2020 bag den tidligere postterminal ved Slagelse Station med artister som Carpark North, Mattis, Go Go Berlin og Jesper Binzer. Festivalen skal fortsat være placeret op ad Slagelse Station, da Live4200 har et ønske om at bidrage til fortællingen om både festivalens og byens lette adgangsforhold og gode placering på Danmarkskortet.

Festivalen blev en stor succes i 2020 med en overvældende interesse fra frivillige (mere end 50 engagerede) og en altafgørende økonomisk opbakning fra sponsorater, som udgjorde mere end halvdelen af de samlede indtægter.

Med en kulturbegivenhed som denne ønsker Live4200 at bidrage til en ny og positiv fortælling om Slagelse by såvel som kommunen som helhed. Såfremt festivalen igen i år bliver en succes, vil Live4200 se på mulighederne for en tilbagevendende festival.

Live4200 ønsker med deres festival at sætte Slagelse på landkortet og henvender sig både til lokale, regionale og nationale gæster, og så er det hensigten med festivalen, at den også skal skabe merværdi for lokalsamfundet.

Festivalen skal have sit eget DNA, og dens fortælling skal skille sig ud i forhold til regionens andre festivaltilbud. Festivalen skal være en festival, der både har modet til at turde gå nye veje, men som samtidig også omfavner den demografi, som omringer os. Festivalen skal herudover have et renommé, så den er attraktiv for selv de allerstørste nationale navne.

Live4200 søger støtte til festivalen i år, da honorar til artister er steget væsentligt sammenlignet med sidste år.

Foreningens regnskab pr. 31/12 2020 viser et underskud på 38.000 kr.

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    bevilge de ansøgte 85.000 kr. i aktivitetstilskud for 2021.

B.    bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2021.

C.    give afslag på ansøgningen.

Vurdering

Kulturafdelingen vurderer, at Live4200 understøtter fokusområderne i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.

Kulturafdelingen skal dog bemærke, at Slagelse Kommune allerede støtter to musikalske arrangementer, nemlig Slagelse Festuge, der afholdes ultimo juni/primo juli, og Sct. Michaels Nat, der afholdes ultimo september.

På nuværende tidspunkt er der 185.289 kr. tilbage i puljen til kulturelle formål 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om, hvorvidt de ønsker at støtte Live4200.

Bilag

330-2021-126928

Bilag 1 - Live4200 - Ansøgningsblanket om aktivitetstilskud 2021

330-2021-126930

Bilag 2 - Live4200 - Uddybning til ansøgning kulturudvalget

330-2021-126940

Bilag 3 - Live4200 - Budget 2021

330-2021-134983

Bilag 4 - Live4200 - Regnskab 2020 (pdf)

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Udsat til næste møde med henblik på nærmere afklaring. Udvalget tilkendegiver et eventuelt bevillingsniveau på 40.000 kr.

8. Renovering af kunst - Mimers brønd (B)

8.     Renovering af kunst - Mimers brønd (B)

Sagsnr.: 330-2021-28173                 Dok.nr.: 330-2021-130265          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt der skal foretages en afrensning af Mimers Brønd på Bibliotekstorvet på Halsskov.

Sagens indhold

Kulturafdelingen har fået en henvendelse fra Entreprenørservice om, at Mimers Brønd på Bibliotekstorvet på Halsskov trænger til afrensning af kalk. Dette gøres ved, at skulpturen og bassinet sodablæses. Dette koster inkl. maling 30.000 kr.

Yderligere er der fem andre vandkunstværker, der trænger til nyt blødgøringsanlæg, hvilket koster 55.000 kr. Denne udgift afholder Entreprenørservice.

Retligt grundlag

Principperne i Kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at iværksætte initiativer og projekter på kulturområdet til gavn for borgere og turister.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    Beslutte, at afrensningen af Mimers Brønd skal igangsættes.

B.    Beslutte, at afrensningen af Mimers Brønd ikke skal igangsættes.

Vurdering

Kulturafdelingen anbefaler, at afrensningen af Mimers Brønd igangsættes. I budgettet til renovering af kunst er der afsat 100.000 kr., og der er ikke brugt nogen midler i år.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchef en indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender afrensningen af Mimers Brønd på Bibliotekstorvet, Halsskov.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt.

Det forudsættes, at kunstneren er indforstået med renoveringen.

På næste møde orienteres udvalget om de øvrige kunstværker, der renoveres.

9. Skælskør Turistforening og Leila Joensson - Anmodning om, at aktivitetstilskud 2021 overføres til 2022 (B)

9.     Skælskør Turistforening og Leila Joensson - Anmodning om, at aktivitetstilskud 2021 overføres til 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2020-132103               Dok.nr.: 330-2021-128738          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt Skælskør Turistforening og Leila Joensson, Middelalderdage & Marked i Skælskør, kan overføre det bevilgede aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

Sagens indhold

I 2021 modtog Skælskør Turistforening og Leila Joensson, Middelalderdage & Marked i Skælskør, 50.000 kr. i aktivitetstilskud. På grund af Corona-situationen afholder Skælskør Turistforening og Leila Joensson ikke Middelalderdage & Marked i Skælskør i 2021. Skælskør Turistforening og Leila Joensson har skriftligt forespurgt Kulturafdelingen, om de må overføre det bevilgede aktivitetstilskud i 2021 til 2022. Mailen er vedhæftet som bilag (Bilag 1). 

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    Godkende anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

B.    Give afslag på anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

Vurdering

Kulturafdelingen anbefaler, at anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022 godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

Bilag

330-2021-120448

Bilag 1 - Kunst og historisk håndvækr - udsættelse af arrangement v/Leila Buchardt Joensson

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt.

10. Finansiering af Børnenes Kulturregion 2022 (D)

10.   Finansiering af Børnenes Kulturregion 2022 (D)

Sagsnr.: 330-2021-21901                 Dok.nr.: 330-2021-125260          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte finansiering af Børnenes Kulturregion 2022.

Sagens indhold

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 6. april 2021 orienterede Kulturafdelingen om, at der er indgået kulturaftale med Kulturregion Midt- og Vestsjælland, bestående af Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Sorø og Slagelse Kommune, og Kulturministeriet for årene 2021- 2024. I kulturaftalen 2021-2024 arbejdes der målrettet og struktureret med den hidtil største børnekulturelle satsning i form af projektet Børnenes Kulturregion.

På mødet ønskede udvalget Kulturafdelingens forslag til finansiering af projektet på 650.000 kr. i 2022.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at støtte kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte finansieringen af projektet Børnenes Kulturregion 2022.

Vurdering

Kulturafdelingen anbefaler, at projektet finansieres via midler fra Udviklingspuljen på det kulturelle område og fra Puljen til kulturelle formål, med 200.000 kr. fra Udviklingspuljen på det kulturelle område (Budget i 2021: 705.580 kr.) og 450.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål (budget i 2021: 2.471.344 kr.).

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter finansieringen af Børnenes Kulturregion 2022.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Udvalget får på næste møde forelagt alternative forslag til finansiering af Børnenes Kulturregion 2022-24.

11. Administrativ fordeling af timer i haller og på kunstgræs til sæsonen 2021/22 som følge af Covid 19-nedlukning (B)

11.   Administrativ fordeling af timer i haller og på kunstgræs til sæsonen 2021/22 som følge af Covid 19-nedlukning (B)

Sagsnr.: 330-2021-29500                 Dok.nr.: 330-2021-137196          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om administrationen igen i år, pga. Covid 19-nedlukning og forsamlingsloft, administrativt kan fordele den kommende sæsons timer i haller og på kunstgræsbaner, uden at der afholdes fordelingsmøder.

Sagens indhold

Hvert år fordeler Center for Kultur, Fritid og Borgerservice med input fra foreningerne og SIR timer i haller og på kunstgræsbaner for den kommende sæson.

Timefordelingen foregår jf. de politisk vedtagne retningslinjer for fritidsområdet normalt på følgende måde:

Efter ansøgningsfristen den 1. marts udarbejder Fritidsafdelingen på baggrund af Folkeoplysningsloven, principper og prioriteringsrækkefølge i retningslinjerne samt indhentede data/input/ønsker et forslag til fordeling af timer.

I perioden medio april-medio maj afholdes fordelingsmøder minimum 3 steder i kommunen (Slagelse, Korsør og Skælskør) samt evt. et møde for landområderne og evt. et fælles møde om kunstgræsbanerne.

Hvis der ikke er opnået enighed på timefordelingsmøderne, tager Center for Kultur, Fritid og Borgerservice stilling til evt. konflikter.

Den af Center for Kultur, Fritid og Borgerservice godkendte fordeling udmeldes omkring den 20. maj til foreningerne. Herefter har foreningerne 2 ugers klageadgang. Center for Kultur, Fritid og Borgerservice behandler indkomne klager over fordelingen. Først når evt. indkomne klager er behandlet, og hele fordelingsplanen dermed er endeligt godkendt, kan den træde i kraft i den enkelte facilitet. Fordelingen skal være endelig inden sommerferien.

Foreslået ændring som følge af Covid-19

Fritidsafdelingen har som følge af den aktuelle Covid 19-nedlukning, herunder det gældende forsamlingsloft, været nødt til at aflyse de planlagte fordelingsmøder med foreninger og SIR. Og det er først efter den 11. juni, at det igen kan lade sig gøre at afholde disse, jfr. forsamlingsloftet. Dette er ikke tids nok i forhold til foreningslivet.

Samtidig oplever Fritidsafdelingen et stigende ønske fra foreningerne om afklaring af fordelingen af haltid og tid på kunstbaner, så de kan planlægge udbud af næste sæsons hold mv.

Administrationen foreslår derfor, at administrationen igen i år bemyndiges til at kunne foretage fordelingen af timerne administrativt uden afholdelse af fordelingsmøder.

Fordelingen vil som altid ske med udgangspunkt i foreningernes timeønsker samt Folkeoplysningsloven og den prioriteringsrækkefølge og de fordelingsprincipper, som står skrevet i de politisk vedtagne retningslinjer for fritidsområdet.

Foreningerne vil også som normalt blive inddraget ved behandling af tvister, ligesom de vil have 2 ugers adgang til at klage over fordelingen.

Fordelingen foregik sådan sidste år, og Fritidsafdelingen har fået rigtig mange positive tilkendegivelser om metoden, som også sparer foreningslivet for mange frivillige timer til møderne.

Slagelse Idrætsråd har fået forelagt sagen og har godkendt at fortsætte den administrative fordeling endnu et år. Dette forudsat, at eventuelle tvister, som ikke kan løses administrativt, bliver drøftet med SIR.

Retligt grundlag

Folkeoplysningsloven og retningslinjerne for fritidsområdet.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

a)    Godkende, at administrationen i år, som følge af Covid 19-nedlukning og forsamlingsloft, administrativt fordeler den kommende sæsons timer i haller og på kunstgræsbaner, uden at der afholdes fordelingsmøder. Fordelingen vil ske på baggrund af foreningernes ønsker samt Folkeoplysningsloven og rækkefølgen og principperne i retningslinjerne for fritidsområdet.

b)   Afvise, at fordelingen af timer sker uden afholdelse af fordelingsmøder. Dette vil betyde, at foreninger potentielt skal vente længe, før de får vished om deres timer i den kommende sæson, hvilket vil besværliggøre deres planlægning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den foreslåede model vil være i fin tråd med retningslinjerne for fritidsområdet, da administrationen i forvejen har kompetencen til at komme med udkast til fordeling, afgøre evt. tvister mellem foreningerne samt behandle evt. klager over fordelingen.

Fordelingen vil desuden som altid ske med baggrund i foreningernes timeønsker samt Folkeoplysningsloven og den prioriteringsrækkefølge og de fordelingsprincipper, som står skrevet i de politisk vedtagne retningslinjer for fritidsområdet. 

Administrationen vurderer, at der er et stort ønske fra foreningerne om at få vished om timefordelingen i den kommende sæson, så foreningerne får mulighed for at planlægge og synliggøre hold, finde trænere, fastholde medlemmer osv. Og det vurderes, at ønsket om hurtig afklaring langt overstiger ønsket om at vente på afholdelse af fordelingsmøder.

Grundet de mange positive tilbagemeldinger fra sidste års �Corona-fordeling�, vurderes det, at foreningslivet vil være tilfredse med den foreslåede model.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Udvalget godkender, at administrationen, som følge af Covid 19-nedlukning og forsamlingsloft, administrativt fordeler timer i haller og på kunstgræsbaner for den kommende sæson, uden at der afholdes fordelingsmøder.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt.

Udvalget orienteres om erfaringerne med den administrative fordeling i forbindelse med revidering af retningslinjerne for fordeling.

12. Bevægelsesindsats i dagtilbud og skoler (B), (E)

12.   Bevægelsesindsats i dagtilbud og skoler (B), (E)

Sagsnr.: 330-2020-132542               Dok.nr.: 330-2021-102744          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte den fremadrettede proces for igangsættelse af bevægelsesinitiativer og herunder udmøntning af midler. Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

På baggrund af initiativsagen vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august 2020 procesplanen for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10. august 2020). Efter den seneste initiativsag og drøftelsessag vedr. mere bevægelse i folkeskolen har Børne- og Ungeudvalget ønsket at få fremlagt forslag til udmøntning af midler, som tænkes i sammenhæng med eksisterende indsatser (sag 512, den 8. marts 2021).

Med afsæt i de politiske beslutninger har administrationen først udarbejdet et overblik over eksisterende indsatser, dernæst et forslag til fremadrettet proces for udmøntning af midler og sidst opstillet konkrete bevægelsesinitiativer, der kan igangsættes her og nu.

Eksisterende indsatser vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

Siden godkendelsen af procesplanen for BiDS, har administrationen (på tværs af Fritid, Folkesundhed, Dagtilbud og Skole) involveret dagtilbud og skoler ved dialogmøder med fokus på sparring og understøttelse af arbejdet med bevægelse. Involveringen har til hensigt at bidrage til et samlet overblik over eksisterende bevægelsesindsatser og -initiativer i dagtilbud og skoler samt oplevede udfordringer/barrierer. Derudover er der fokus på kortlægning af idéer og muligheder for fremadrettede understøttende rammer og strukturelle tiltag. Involveringsprocessen er grundet Covid-19 blevet forsinket, men forventes færdig ultimo april, hvorefter det endelige overblik vil kunne skabes.

Undervejs i involveringsprocessen har der været en pulje til prøvehandlinger med fokus på bevægelse bestående af 210.000 kr. fra Den generelle forebyggelsespulje vedtaget i budgetaftalen for 2019-2022. Puljen har medvirket til i alt otte prøvehandlinger i hhv. fire dagtilbud, tre skoler og en på tværs af et dagtilbud og en skole. Igangsættelsen af prøvehandlingerne har ligeledes været udfordret af Covid-19, men er i mere eller mindre grad i gang. Ud over de støttede prøvehandlinger, har Fritids- og Folkesundhedsafdelingen løbende ydet opfølgende sparring til flere dagtilbud og skoler på refleksioner knyttet til arbejdet med bevægelse.

I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021-2024 har Byrådet afsat 5 mio. kr. til at implementere bevægelse i skoler og dagtilbud, hvor det er udspecificeret, at midlerne skal bruges på at sikre processen og til at understøtte lærere og pædagoger i deres virke med at få mere bevægelse og leg ind i hverdagen.

På baggrund af initiativsagen behandlet som sag 24 på Byrådsmødet den 1. marts 2021 er der afsat yderligere 5 mio. kr. til at understøtte bevægelse i skoleåret 2021-2022. I den sammenhæng har Børne- Ungeudvalget den 8. marts 2021 anbefalet, at udmøntning af midlerne foregår decentralt og tænkes i sammenhæng med eksisterende indsatser.                  

De i alt 10 mio. kr. kan med fordel tænkes i tæt sammenhæng med den involveringsproces, der har været i forbindelse med BiDS.

I forbindelse med pkt. 9 i budgetaftalen for 2021-2024 er der fokus på at forbedre kommunens Sundhedsprofil. Der pågår på nuværende tidspunkt et kortlægningsarbejde, som bl.a. har til hensigt at bidrage til synliggørelse af udviklingspotentialer. Her er det centralt, at potentialer på bevægelsesområdet for børn og unge ses i sammenhæng med den fremadrettede understøttelse af dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse.

Proces for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

Med henblik på at sikre sammenhæng mellem BiDS opsamlingen på involveringsprocessen, udviklingspotentialer synliggjort i arbejdet med Sundhedsprofilen og udmøntningen af de i alt 10 mio. kr. til bevægelse i dagtilbud og skoler, foreslår administrationen følgende proces:

Step 1: Igangsættelse af initiativer som her og nu kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (april 2021)

Step 2: Præsentation af BiDS-opsamlingen og heraf yderligere igangsættelse af initiativer, som kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (juni 2021)

Step 3: Status på igangsatte tiltag og forslag til yderligere igangsættelse af initiativer som kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (oktober/november 2021)

Processen har med de tre steps til formål at sikre sammenhængen mellem eksisterende og kommende indsatser på bevægelsesområdet i kommunen samt skabe de bedst mulige forudsætninger for, at dagtilbud og skoler også er parate til at implementere tiltagene.

Konkrete bevægelsesinitiativer som kan igangsættes i dagtilbud og skoler her og nu

Administrationen foreslår følgende initiativer:

Midler til kommunens skoler målrettet arbejdet med mere bevægelse (1,5 mio. kr.)

Ved en fordelingsnøgle udmøntes 1,5 mio. kr. til kommunens skoler og specialskoler. Ved udmøntningen af midlerne vil der være krav om, at midlerne anvendes til at understøtte mere bevægelse i skoledagen samt at skolerne involverer eleverne i, hvilke initiativer der lokalt skal iværksættes. I forbindelse med udmøntningen stilles der endvidere krav om, at skolerne giver en opdatering på indsatser på bevægelsesområdet. Skolerne skal rapportere tilbage, hvordan midlerne bruges, så indsatserne kan følges politisk. Der er desuden mulighed for at søge sparring ift. bevægelsesinitiativer ved administrationen.

Pulje til at understøtte skolers arbejde med bevægelse (500.000 kr.)

Der oprettes en pulje på 500.000 kr., som kommunens skoler og specialskoler kan søge til arbejdet med bevægelse. Der opstilles en række pejlemærker for puljen og gives konkrete eksempler på, hvordan puljen bl.a. kan støtte bevægelse i skolen. Det skal være let tilgængeligt at søge puljen, og behandlingen af indkomne ansøgninger foretages af administrationen. Dét at skolerne selv skal tage initiativ til at søge puljen medvirker til, at ejerskabet og opbakningen til udviklingsinitiativet er hos skolerne, som skal foretage forandringen.

Pulje til at understøtte dagtilbuds arbejde med bevægelse (500.000 kr.)

For at understøtte en tidlig indsats med fokus på motorik og bevægelse, oprettes en pulje på 500.000 kr., som kommunale og selvejende dagtilbud kan søge til at understøtte arbejdet med motorik og bevægelse. Der opstilles en række pejlemærker for puljen og gives konkrete eksempler på, hvordan puljen kan støtte bevægelse i dagtilbuddet. Det skal være let tilgængeligt at søge puljen, og behandlingen af indkomne ansøgninger foretages af administrationen. Dét at dagtilbuddene selv skal tage initiativ til at søge puljen medvirker til, at ejerskabet og opbakningen til udviklingsinitiativet er hos dagtilbuddene, som skal foretage forandringen.

Bevægelsesnetværk for henholdsvis dagtilbud og skoler (75.000 kr. årligt)

Da flere dagtilbud og skoler i forbindelse med BiDS dialog- og sparringsmøderne har understreget vigtigheden af inspiration, kompetenceudvikling, viden- og erfaringsudveksling, foreslår administrationen, at der oprettes et bevægelsesnetværk for pædagoger i dagtilbud og et for lærere i skolen. Det er hensigten, at der i netværkene skal afvikles arrangementer med fokus på temaer, som direkte efterspørges af dagtilbud og skoler. Netværkene kan endvidere benyttes til sparring og opfølgning på initiativer igangsat med støtte fra puljerne. Det anbefales, at der afsættes medarbejderressourcer til at opretholde og drive netværkene samt økonomi til kvalitetssikring af indholdet på netværksarrangementerne fx indkøb af oplægsholdere samt forplejning. Administrationen foreslår 75.000 kr. årligt.

Formålet med initiativerne er overordnet at påbegynde en strategisk og struktureret understøttelse af dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at:

A.    godkende processen for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget bede administrationen om et revideret oplæg.

Fordelene ved den præsenterede proces er, at sammenhænge mellem eksisterende og kommende indsatser sikres, idet initiativerne igangsættes løbende og med afsæt i BiDS opsamlingen og kortlægningen af udviklingspotentialer for Sundhedsprofilen. Processen skaber desuden forudsætninger for, at dagtilbud og skoler i højere grad vil være parate til at implementere tiltagene efterhånden, som de kommer.

En godkendelse af processen for udmøntning i tre steps i hhv. april 2021, juni 2021 og oktober/november 2021 har den konsekvens, at en andel af de samlede midler til bevægelse i dagtilbud og skoler udmøntes inden den egentlige opsamling på BiDS og Sundhedsprofilen.

B.    at iværksætte alle konkrete bevægelsesinitiativer, som her og nu kan understøtte dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget beslutte ikke at iværksætte eller at iværksætte udvalgte bevægelsesinitiativer.

Fordelene ved at iværksætte initiativerne: Fordeling af midler til skolerne, oprettelse af puljer til mere bevægelse i skoler og dagtilbud samt oprettelse af bevægelsesnetværk er, at en strategisk og struktureret understøttelse af dagtilbud og skoler påbegyndes. Midlerne udmøntes decentralt, men med en overordnet retning og fokus på at der skal mere bevægelse ind i børn og unges hverdag. Denne fremgangsmåde bidrager til at styrke motivationen og oplevelsen af mening hos dagtilbud og skoler.

Ulemperne ved at iværksætte initiativerne her og nu kan være, at dagtilbud og skoler grundet Covid-19 mangler ressourcer til at efterleve udmøntningen. Endvidere kan der være en risiko for, at midlerne benyttes til forhastede indsatser frem for strukturerede initiativer, som forskning og erfaringer fra kommuner som Svendborg og Kolding, viser er nødvendige for at lykkedes med gevinsterne af mere bevægelse.

Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en struktureret og helhedsorienteret indsats er afgørende for at øge bevægelse og trivsel blandt børn og unge. Der er behov for en tidlig indsats i både dagtilbud og skole, da flere børn allerede er udfordret ift. overvægt og motoriske kompetencer ved skolestart.

Den præsenterede proces med tre steps tager højde for sammenhængen til eksisterende indsatser. Derudover understøtter den, at en helhedsorienterede bevægelsesindsats kan udvikle sig i tråd med dagtilbud og skolers behov og parathed til at implementere. 

De præsenterede initiativer til igangsættelse her og nu bidrager til at skabe en overordnet retning, som giver dagtilbud og skoler mulighed for at iværksætte lige netop de tiltag, som giver mening lokalt.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget godkender handlemulighed A og B.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En godkendelse af den foreslåede proces samt de foreslåede initiativer (Handlemulighed A og B) vil have den økonomiske konsekvens, at 2.575.000 kr. ud af de i alt 10 mio. kr. benyttes til decentral udmøntning til skoleområdet via fordelingsnøgle, oprettelse af puljer til både dagtilbud og skoler samt oprettelse og drift af bevægelsesnetværk. Der vil altså være 7.425.000 kr. tilbage til øvrige indsatser, som jf. den fremadrettede proces vil blive præsenteret i juni og oktober/november i sammenhæng med BiDS opsamlingen og udviklingspotentialer fra Sundhedsprofilen. Som et særligt opmærksomhedspunkt er intentionen, at opretholde og facilitere bevægelsesnetværkene videre i de kommende år, hvor der ligeledes vil skulle afsættes økonomi til formålet.

En godkendelse af handlemulighed A og B vil have den personalemæssige konsekvens, at der skal afsættes medarbejderressourcer til administration forbundet med udmøntning af midler via fordelingsnøgle og puljer samt oprettelse og drift af bevægelsesnetværk.

Yderligere vil skoler og dagtilbud skulle afse medarbejderressourcer til igangsættelse af bevægelsesinitiativer. Her er det dog centralt at nævne, at bevægelse ikke skal betegnes som såkaldt merarbejde, men som et �add in�, der kan understøtte lærernes og pædagogernes kerneopgave.

Tværgående konsekvenser

Bevægelsesindsatsen i dagtilbud og skoler understøtter kommunens Børne- og Ungepolitik, Sundhedspolitik og idrætspolitik.

Jf. Sundhedspolitikken er strukturelle og sunde rammer centrale for at få flere børn og unge til at bevæge sig mere i dagligdagen. Det skal være let for børn og unge at bevæge sig, og det er derfor væsentligt at få bevægelse ind som en systematisk og integreret del i deres daglige læringsmiljøer. Bevægelse kan bidrage til sunde fællesskaber og motiverende læringsmiljøer, som begge er centrale elementer i Børne- og Ungepolitikken. I Idrætspolitikken er i konkrete indsatsområder fokus på bevægelse, bevægelsesglæde samt fysisk og motorisk udfordring og udvikling i både dagtilbud og skoler.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender processen for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte alle konkrete bevægelsesinitiativer, som her og nu kan understøtte dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse

3.    at Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til efterretning

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12. april 2021:

Fraværende: 

Udvalget besluttede, at de 5 mio. kr. fordeles til skolerne i henhold til elevtal til brug i skoleåret 2021/22. Udvalget opfordrer til videndeling mellem skolerne og imødeser en opfølgning på indsatserne for eksempel i form af en fælles temadag.

Helle Jacobsen (V) ser gerne, at en større andel af pengene går direkte til bevægelsesaktiviteter i skolerne.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 3 -  Forebyggelses- og Seniorudvalget tog sagen til efterretning.

Helle Jacobsen (V) ser gerne, at en større andel af pengene går direkte til bevægelsesaktiviteter i skolerne.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 3: Beslutningen i Børne- og Ungeudvalget taget til efterretning.

13. B73 - udvidelse af klubhus - status (B) (O)

13.   B73 - udvidelse af klubhus - status (B) (O)

Sagsnr.: 330-2020-36209                 Dok.nr.: 330-2021-134342          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om man grundet teknisk fejl ønsker at tilføre midler til klubhusprojektet ved B73.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget vælge at tage orienteringen om status på byggeriet til orientering.

Sagens indhold

I Byrådets budget 2021 pkt. 16 blev der tildelt 3,3 mio. kr. til B73 Støtteforening til B73’s klubhus i Slagelse. I forbindelse med indgivelse af ønsket er der opstået en teknisk fejl, hvor momsen af beløbet er trukket to gange. Dette påvirker det beløb, som Byrådet stiller til rådighed for B73’s Støtteforening.

Status på byggeri:

Der har været afholdt et indledende møde med Støtteforeningen B73. Foreningen er blevet oplyst om retningslinjerne for at modtage offentlige midler samt har fået en gennemgang af væsentlige lovgivninger for byggeri samt Byrådets egne politikker. Støtteforeningen har igangsat byggeriet efter godkendelse af tidsplan. Første spadestik blev taget i april 2021.

B73’s Støtteforening giver følgende status pr. 22. april, hvor byggeriet har været i gang i 14 dage:

�Byggepladsen er nu opbygget, og der er sat hegn op, så vores medlemmer ikke går ind på området. Entreprenør har ved bygning 2 gravet ud til fundament og i går klargjort med armeringsjern, så der kan støbes. Ved bygning 1 er muld fjernet.
Indendørs er der dækket af, og de 2 omklædningsrum er klargjort, til at vinduer, ovenlysvinduer og døre kan isættes�.

Byggeriet forventes færdigt medio december 2021.

Projektskitser og hovedtidsplan ses i bilag 1 og 2.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten gør det muligt at støtte faciliteter til folkeoplysende virke.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge følgende:

A.    Indstille til Byrådet, at B73 Støtteforening til projektet tildeles de resterende midler

B.    Indstille til Byrådet, at afvise at tildele yderligere midler til projektet

C.    Tage orienteringen om byggeriet til orientering

Vælges handlemulighed A, vil projektet kunne realiseres, som det på nuværende tidspunkt er igangsat til.

Vælges handlemulighed B, vil B73 Støtteforening skulle søge ekstern finansiering af beløbet. Det er ikke muligt at søge fonde, da projektet er igangsat. Alternativt skal det igangsatte byggeri tilpasses markant.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Byrådet har ønsket at støtte B73 Støtteforening med det beløb, som de har søgt, og at Byrådet derfor bør godkende det rigtige beløb til projektet, som er igangsat.

Det er udelukkende en teknisk fejl i processen, som er årsagen til udfordringen.

Det vurderes, at projektet er igangsat korrekt, og at foreningen til dato lever op til retningslinjerne ud fra det modtagne materiale og fra dialogen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

B73’s Støtteforening er selvejende, og det er dermed et anlægstilskud. Bestyrelsen har indhentet tilbud på opgaven, der udgør 5,3 mio. kr. Da projektet er omfattet af positivlisten i momsrefusionsordningen, vil Slagelse Kommune blive delvist kompenseret for momsandelen - hvorefter nettobeløbet udgør 4,3 mio. kr. Da der allerede er tildelt et nettobeløb på 3,2 mio. kr., ønskes der, at klubhuset får tildelt forskellen på 1,0 mio. kr. netto.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

 

 

Anlæg

 5.1

1.115 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 1.4

-1.115 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Hændelsen har medført nye retningslinjer for behandling af indkomne budgetønsker på tværs af organisationen og sikret nye procedurer for kontrol og fejlfinding.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget beslutter at afsætte yderligere 1 mio. kr. til B73 Støtteforening til klubhusprojektet.

2.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget tager orienteringen til orientering.

Bilag

330-2021-144104

Hovedtidsplan B73 klubhus

330-2021-146507

Skitseprojekt B73

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets orientering.

14. Overblik og plan for genåbning af indendørs aktiviteter på kultur- og fritidsområdet efter Corona-nedlukning 2021 (O)

14.   Overblik og plan for genåbning af indendørs aktiviteter på kultur- og fritidsområdet efter Corona-nedlukning 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2021-27736                 Dok.nr.: 330-2021-127576          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget ønskede på udvalgsmødet d. 6. april 2021 at blive orienteret om genåbningen af kultur- og fritidslivet, herunder de indendørs aktiviteter.

Udvalget orienteres om overblik og plan for genåbning af indendørs aktiviteter i kultur- og fritidslivet, herunder svømmehallerne.

Sagens indhold

Idræts- og fritidsområdet:

Corona har påvirket foreningslivet i høj grad, og ifølge de nyeste medlemstal har nogle foreninger mistet medlemmer, mens primært foreninger indenfor udendørs idræt, fx golf, tennis og wakeboard, har oplevet tilgang. I Slagelse Kommune har særligt svømning og i nogen grad gymnastik mistet medlemmer.

Genåbningen, og de muligheder denne giver foreningslivet, har stor betydning for muligheden for at genhverve medlemmer. Udendørsidrætterne har været i gang siden 6. april med forsamlingsloft på 25 personer.

Den kommende genåbning får udvalget et overblik over her:

·       D. 21. april 2021:

o    er der åbnet for indendørs idræt i organiseret regi for børn og unge under 18 år. Det gælder også foreningsaktiviteter i svømmehallerne. Der stilles ikke krav om Coronapas. Forsamlingsloftet ved indendørs idræt er på 25 personer for børn og unge under 18 år.

o    er der blevet åbnet for, at personer over 70 år også kan dyrke indendørs idræt, herunder svømmeaktiviteter, i organiseret regi. Der stilles krav om Coronapas, og forsamlingsloftet er på 10 personer.

o    må man forsamles op til 50 personer i udendørs idræt i organiseret regi.

o    Tilskuere kan overvære fx 2. divisionskampe i fodbold, dog med krav om Coronapas.

·       D. 6. maj 2021 åbnes der for indendørs idræt for voksne over 18 år i organiseret regi. Der stilles krav om Coronapas.

·       D. 21. maj 2021 åbnes der for resterende idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter, som ikke er genåbnet i de forrige faser. Der stilles krav om Coronapas.

·       D. 21. maj 2021 kan aftenskolerne genåbne. Der stilles krav om Coronapas.

Kulturområdet:

·       D. 21. april 2021 åbner

o   bl.a. musik-, kunst- og kulturskoler for børn og unge under 18 år med forsamlingsloft på 25 personer. Dog ikke sangaktiviteter.

o   Endvidere kan museer, kunsthaller og biblioteker genåbne. Der stilles krav om Coronapas.

·       D. 6. maj 2021 kan spillesteder, teatre, biografer og lignende lokaler, hvor der udøves kulturaktiviteter, genåbne. Der stilles krav om Coronapas.

Retligt grundlag

Aftale om udmøntning af genåbning pr. 21. april 2021.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at genåbningen af især det indendørs idræts- og fritidsliv, og hvor meget der igangsættes, afhænger af de forskellige aktiviteter og medlemstyper samt foreningssæsoner (vinter- og sommersæson).

Vi vil formentlig opleve, at de aktiviteter, der er aktive i sommersæsonen, genåbner. Samtidig er det nemmere for individuel idræt at starte op end holdidræt, da holdaktiviteter kræver en større organisering på grund af begrænsning på, hvor mange deltagere der må forsamles i den enkelte aktivitet.

Der opleves en stor kreativitet og vilje til at udnytte mulighederne i genåbningen til igangsættelse af nye aktiviteter og brug af alternative udefaciliteter.

Kultur- og Fritidsafdelingen hjælper foreningslivet med genåbning.

Alle kommunale faciliteter har været klar til åbning for foreningslivet, jfr. genåbningsplanen.

Foreningslivet har mulighed for at forlænge deres sæsoner frem til sommerferien og har i nogen grad mulighed for at afholde sommerferieaktiviteter i hallerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Orienteringen taget til efterretning.

15. Sammen i bevægelse (O)

15.   Sammen i bevægelse (O)

Sagsnr.: 330-2021-19371                 Dok.nr.: 330-2021-129630          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Slagelse Kommune er i februar 2021 blevet tilbudt af Danmarks Radio at deltage i Sammen i Bevægelse, der er et samarbejde mellem DR, DGI, DIF, Dansk Skoleidræt og Dansk Firmaidrætsforbund (se bilag 1). Sammen i Bevægelse er en kampagne i hele 2021, der gennem 6 forskellige bevægelsesbølger og Bevægelsesstafetten 2021 skal inspirere danskerne til at bevæge sig mere efter en Corona-tid med nedlukninger.

Udvalget orienteres om de forskellige bevægelsesbølger, samt hvordan administrationen vurderer, at kommunen kan bidrage til bølgerne samt Bevægelsesstafetten 2021.

Sagens indhold

Sammen i Bevægelse består af følgende 6 bølger: 1. Danmark går sammen (som har fundet sted i starten af året) 2. Vores utrolige krop (finder sted i foråret) 3. Dans Danmark (i juni) 4. Lad legene begynde (omkring august) 5. Danmarks motionsuge (uge 41) 6. Året vi gik (december). Læs mere om de enkelte bølger i bilag 1 og 2.

Derudover består Sammen i Bevægelse af Bevægelsesstafetten 2021, hvor en stafet bæres frem af både kendte og ukendte danskere, og fælles for dem alle er, at de bærer stafetten, fordi de er i bevægelse og skaber bevægelse (se bilag 2).

Administrationen har taget kontakt til Business Slagelse om muligheden for at samarbejde om flere af bevægelsesbølgerne og de dertilhørende events, herunder 3. bølge – Dans Danmark, der formentligt vil være en danseevent d. 12. juni, samt 6. bølge, hvor bl.a. en året der gik-rute kommer rundt til byer og kommuner.

På nuværende tidspunkt foregår en dialog mellem administrationen, Business Slagelse og Danmarks Radio om formatet og mulighederne for den 3. bølge med fokus på dans. Afholdelse af danseeventen d. 12. juni afhænger dog meget af Covid-19 og vaccineplanen.

De andre bølger kan kobles på allerede eksisterende begivenheder i det omfang, det passer foreningslivet.

Generelt kan formatet og retningslinjerne for de enkelte bølger ændre sig afhængigt af COVID19-situationen.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det er hensigtsmæssigt, og i god tråd med flere punkter i Idrætspolitikken, at kommunen repræsenteres i og bidrager til bølge 3, 4, 5 og 6 samt Bevægelsesstafetten 2021 (de to første bevægelsesbølger er overstået eller i gang).

Mange lokale aktører, foreninger, udøvere, eliteatleter og frivillige kan inddrages i de forskellige bevægelsesbølger og dertilhørende events.

De forskellige tiltag og events under de enkelte bølger kan inspirere mange borgere, både børn, unge, voksne og ældre, til at blive aktive eller bevæge sig endnu mere, især efter en lang Corona-nedlukningsperiode. Desuden kan borgerne også få et større kendskab til de lokale idrætstilbud og -aktører igennem de forskellige events resten af året.

Desuden vurderer administrationen, at deltagelse og bidrag til én eller flere bevægelsesbølger samt Bevægelsesstafetten 2021 kan markedsføre Slagelse Kommune på et nationalt plan og helt hjem i stuerne hos mange danskere.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-88922

Bilag 1: Invitation - Sammen i bevægelse

330-2021-88919

Bilag 2: Sammen i bevægelse - De Seks Bølger og Bevægelsesstafetten 2021

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Orienteringen taget til efterretning.

16. Gensidig orientering (O)

16.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-11882                 Dok.nr.: 330-2021-50838            Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Puljer på kultur- og fritidsområdet:

Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.

KULTUR:

Pulje

Forbrug

Restbudget

Puljen til kulturelle formål

2.471.344

2.224.135

247.209

FRITID:

 

 

 

Idræts- og Fritidspuljen

710.647

468.250

242.397

Markedsføringspuljen

1.396.378

1.347.500

74.378

Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse

239.311

0

239.311 

Udviklingspuljen (FOU)

157.362

0

157.362

Fritidsområdet:

Volleytræning og -stævne i sommerferien for unge i ungdomsboligerne

Slagelse Boligselskab, FOB Slagelse og Volleyklubben Vestsjælland har sammen fået bevilget midler fra BL – Danmarks Almene Boligers Vær Med Pulje, der bekæmper ensomhed og mistrivsel. Midlerne skal bruges til Projekt Skal vi lege sammen?, hvor volleyklubben, sammen med boligselskaberne, inviterer beboerne i ungdomsboligerne til volleytræning, stævne og fællesspisning i sommerferien. Målet er at tiltrække de unge til idrætten og foreningslivet og dermed bidrage til, at flere unge bliver en del af sunde fællesskaber. Link til nyhed: https://www.dgi.dk/om/presse/presserum/seneste-nyt/idraetsforeninger-og-boligselskaber-kaemper-sammen-mod-ensomhed-og-mistrivsel

Facilitetsmøde med fodboldklubberne og Entreprenørservice

I samarbejde med DBU Sjælland afholdte Fritidsafdelingen online-facilitetsmøde med fodboldklubberne og Entreprenørservice d. 15/4. Formålet med mødet var først og fremmest at have en dialog om, hvordan vi fælles kan skabe �bedre baner�. Desuden var formålet at skabe en indsigt i Entreprenørservices arbejde med baner og faciliteter samt høre, hvad fodboldklubberne oplever af udfordringer, og hvad de oplever, der fungerer godt, i forhold til faciliteter. Parterne var enige om at have et facilitetsmøde ca. to gange om året, da det er en god måde at skabe dialog og samarbejde om �bedre baner�.

Trivselsundersøgelse i Slagelse Talent & Elite

Der er igangsat en trivselsundersøgelse blandt atleterne i Slagelse Talent & Elite. Undersøgelsen spørger ind til atleternes trivsel og rammerne for at kunne dyrke både deres uddannelse og idræt på et højt niveau. Undersøgelsen skal bidrage til viden om, hvor man skal prioritere ressourcerne og udvikle ordningen, for at atleterne trives bedst muligt. Resultatet af undersøgelsen vil være klar ultimo maj.

European Silver League i volleyball afholdes i Spar Nord Arena

Til maj skal de danske volleyballherrer spille European Silver League. Første runde i European Silver League afvikles i Slagelse i Spar Nord Arena d. 28.-30. maj 2021.

Ny dato for Broløbet 2021

Efter flere rykninger er der nu blevet udmeldt en ny dato for Broløbet 2021. Broløbet vil blive afviklet d. 11. september. Planlægningen af løbet er i fuld gang, og Fritidsafdelingen bidrager, hvor der er behov.

Tour de France-planlægningen er igen igangsat

Planlægningen af kommunens Tour de France-indsatser er genoptaget efter at have ligget i dvale grundet Corona-situationen. Der er blevet udsendt nyhedsbrev efter påske, og i maj planlægges der en workshop med fokus på aktiviteter langs ruten. Derudover ligger fokusset i planlægningen primært på de opgaver, der er forbundet med ruten gennem Slagelse Kommune – herunder skiltning, vejafspærring, parkeringsområder og rekruttering af frivillige.

Kulturområdet:

Henvendelse fra foreningen Magila

Magila (pt. hjemmehørende i Næstved) er en forening, der laver workshops med masker og figurer, som blandt andet bruges i optog og forestillinger. Magila ønsker at flytte deres forening til Skælskør og har i den forbindelse henvendt sig med henblik på at få stillet klublokale til rådighed. Kulturafdelingen har været i dialog med Kommunale Ejendomme, og på nuværende tidspunkt kan vi tilbyde foreningen et lokale på Skælskør Plejecenter. Kulturafdelingen vil tage kontakt til foreningen og give dem dette tilbud.

Træskibstræf

Efter dialog med Slagelse Kommune har Træskibssammenslutningen truffet beslutning om, at Pinsestævnet, der skulle have været afholdt i Korsør i Pinsen 2021, udskydes til 2022. Udsættelsen sker som direkte konsekvens af Corona-nedlukningen og udsigten til fortsat begrænsede forsamlingsmuligheder og dermed dårlige forudsætninger for at opnå de ønskede målsætninger for stævnet. Slagelse Kommune har meddelt Træskibssammenslutningen, at vi er indforståede med udskydelsen af arrangementet. Der arbejdes på at lave en fælles pressemeddelelse mellem Slagelse Kommune og Træskibssammenslutningen omkring udsættelsen.

Administrationens vurdering: Udsættelsen af Pinsestævnet fra 2021 til 2022 bevirker, at vi skal overføre reserverede midler på KFU til 2022. Det er desuden administrationens vurdering, at det passer fint med øvrige arrangementer at udsætte stævnet til 2022, hvor det kan komme til at blive en god optakt til andre store events, herunder Tour de France.

Skælskør Marinegarde

Skælskør Marinegarde har henvendt sig mhp. at søge økonomisk støtte i Slagelse Kommune på omkring 30.000 kr. til en hvervekampagne/sommeraktivitet.

Sidste år modtog Skælskør Marinegarde midler fra Puljen til sommerferieaktiviteter.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-142555

Overblik over markedsføringspuljen maj 2021

330-2021-146373

Oversigt til udvalget over Puljen til kulturelle formål og Markedsføringspuljen maj 2021 (pdf)

330-2021-114978

Oversigt over Idræts- og Fritidspuljen maj 2021

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Orienteringen taget til orientering.

Udvalget ønsker til næste møde en liste over idræts- og kulturtilbud, som ønsker besøg af udvalget.

Britta Huntley (A) orienterede om møder i bestyrelsen for Sjællands Teater.

Udvalget er inviteret til Vestsjællands Teaterkreds' præsentationsarrangement den 19. eller 20. maj. 2021.

Troels Brandt (B) orienterede om aktiviteter i Jumping Fitness, Skælskør.

Udvalget er inviteret til Cykling med lokalt cykelteam.

17. Pressemeddelelser (B)

17.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840                 Dok.nr.: 330-2020-422294          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kultur- og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

Udvalget opfordrede til hurtig udmelding om Corona-genåbningsplan.

Jørgen Andersen (A) og Ebbe Ahlgren (V) kommer med en udtalelse.

18. Godkendelse af referat (B)

18.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-2990                   Dok.nr.: 330-2021-10124            Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender referatet.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt.