Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 31. august 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787                 Dok.nr.: 330-2020-422263          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt med tillægsdagsorden.

2. Budget 2022, Takster (B)

2.     Budget 2022, Takster (B)

Sagsnr.: 330-2021-37295                 Dok.nr.: 330-2021-272033          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende udvalgets takster for Budget 2022, inden de videresendes til 2. behandlingen af Budget 2022-2025 i Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagens indhold

Kultur og Fritid har takster vedr. Idrætsfaciliteter, Svømmehallerne, Kulturhuset, Bibliotekerne mv. Taksterne omfatter kommercielle såvel som ikke-kommercielle brugere.

Der er siden sidste år rettet i taksterne for eksterne og/eller kommercielle arrangementer: Billetafgiften pr. solgt billet er fra 2022 bortfaldet, men er indeholdt i grundlejen. Billetafgiften er tidligere blevet fjernet for ikke-kommercielle brugere.

Der er derudover tilføjet en ny takst under Kultur for leje af Frederikshøj

Taksterne er fastsat ud fra en vurdering af markedsvilkår og driftsudgifter og PL-fremskrives årligt med enkelte undtagelser.

Undtagelser

Taksterne vedrørende gebyrer ved for sen aflevering af materialer på bibliotekerne er bestemt i Bibliotekslovens §21, hvorfor disse takster ikke PL-fremskrives.

Taksterne for nyt lånerkort, fotokopier/print på bibliotekerne PL-fremskrives ikke pga. taksternes størrelse.

Det skal bemærkes, at den teknologiske udvikling har presset �produktionsprisen� nedad vedrørende nogle takster, hvilket også taler imod en PL-regulering for fotokopi/print. Telefax er udfaset.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten, herunder at kommunen har forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt og ikke handle konkurrenceforvridende.

Bibliotekslovens §21 i henhold til takster for opkrævning af gebyrer ved for sen aflevering af materialer.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan godkende taksterne og sende dem til 2. behandling i Økonomiudvalget og Byrådet eller komme med ændringsforslag.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at taksterne godkendes og sendes til 2. behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender taksterne for Budget 2022 og videresender dem til 2. behandling af Budget 2022-2025 i Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

330-2021-272607

KFU Takster 2022 - Skemaer

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Taksterne for 2022-2025 anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

3. Nyt 50-meters bassin Slagelse Svømmehal - Godkendelse af dispositionsforslag (B)

3.     Nyt 50-meters bassin Slagelse Svømmehal - Godkendelse af dispositionsforslag (B)

Sagsnr.: 330-2020-7685                   Dok.nr.: 330-2021-240222          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til det udarbejdede dispositionsforslag for nyt 50-meters bassin ved Slagelse Svømmehal.

Sagens indhold

Med baggrund i Byrådets beslutning om at opføre et nyt 50-meters bassin i tilknytning til Slagelse Svømmehal, og med afsæt i disponeringsplanen for området, har rådgiver udarbejdet et dispositionsforslag for projektet.

Udviklingen af dispositionsforslaget (afklaring af de fysiske rammer for nybygningen) er foregået i tæt samarbejde med Fritidsafdelingen, svømmehallens driftspersonale og Center for Kommunale Ejendomme.

Dispositionsforslaget gennemgås med brugergruppen den 26.08.2021, og referatet af mødet sendes til udvalgsmedlemmerne inden mødet i Kultur- og Fritidsudvalget.

Dispositionsforslaget og referatet forelægges den politiske følgegruppe efter brugergruppemødet. Processen omkring dispositionsforslaget er komprimeret grundet opsamling efter sommerferien, som har besværliggjort samling af brugergruppen mv.

I næste proces, hvor projektforslaget skal udarbejdes endeligt, bliver involveringen af brugergruppen og den politiske følgegruppe intensiveret med blandt andet 3 inddragelsesmøder.

Videreudviklingen af projektet til projektforslag (projektforslag er det stadie, hvor projektets indhold og form låses) skal ske i samarbejde med brugerne af huset.

Brugerne er inviteret til en serie møder, hvor projektet diskuteres, så flest mulige af deres ønsker, indspil og drømme indarbejdes i projektet.

Brugergruppen består af repræsentanter fra Svøm Slagelse Korsør, Aqua Park, Slagelse Idræts Råd, Slagelse Handicapråd, Slagelse Handicapforening, Aftenskolerne, Slagelse Sportsdykkerklub, Skælskør Roklub, Korsør Cabel Klub og Dansk Vandski & Wakeboard Forbund.

Brugerne har i forarbejdet ønsket, at bygningen med det nye 50-meters bassin i størst mulig udstrækning kan fungere uafhængigt af resten af anlægget. De har således ønsket, at bevillingen på 7 mio. kr. i Byrådsbeslutningen til �udvidelse af Slagelse Svømmehal� bliver brugt til garderobefaciliteter i tilknytning til det nye bassin.

Kort beskrivelse af projektet:

Eksisterende ankomst til svømmehallen opgraderes og bliver samtidig kiss-and-ride for skolen. Parkeringspladsen vest for svømmehallen opretholdes, arealet foran svømmehallen optimeres med nye parkeringspladser, og parkeringen kan suppleres med en ny parkeringsplads i det nordøstlige hjørne af grøntområdet. Arealerne, hvor bløde og hårde trafikanter mødes, bearbejdes, så de sikrer størst mulig hensyntagen til trafiksikkerheden.

Nybygningen med 50-meters bassin placeres vest for eksisterende svømmehal og bygges sammen med denne, og den primære adgang til nybygningen sker via eksisterende hovedindgang. Samtidig får nybygningen sin egen adkomst, som kan benyttes, når hovedanlægget er lukket.

Adkomst til de nye garderober sker fra foyer/caféområdet modsat adgangen til eksisterende garderober. Fra vådområdet er der adkomst til nybygningen i forlængelse af ganglinjen nord for de tre eksisterende bassiner. Mellem springbassin og det nye 50-meters bassin ligger et lokale for livredderne, hvorfra de har god kontakt til begge bassinområder. Nordøst-facaden på nybygningen får store vinduer, der sikrer god kontakt til eksisterende bassiner og grøntarealerne.

Projektet indeholder et 25x50x2 meters bassin, garderobefaciliteter, faste tribuner for 236 personer. Derudover er der lokale for dommer og sekretariat ved stævner samt 114 m2 depotrum til brugerudstyr.

Garderobefaciliteterne består af to større garderober samt fem små garderober, hvoraf to er tilpasset personer med bevægelsesvanskeligheder.

RÃ¥dgiver har kalkuleret projektet til 67,8 mio. kr., hvilket er i henhold til budget.

Kalkulationen er udført med udgangspunkt i senest kendte prisindeks 2021 K1. Der er imidlertid aktuelt en meget kraftig stigning i såvel priser på materialer som på mandetimer. Dette er som følge af dels en unaturlig høj efterspørgsel på byggematerialer på verdensplan, dels ift. mandetimer ses der for øjeblikket, at branchen er fuldt beskæftiget, og der er stor mangel på kvalificeret arbejdskraft i byggesektoren. Den kalkulerede anlægssum skal læses med en fhv. stor usikkerhed grundet disse helt særlige omstændigheder, som markedet befinder sig i.

Ønskes der mulighed for et større antal tilskuere, vil det være nødvendigt at tilføre projektet flere midler. En udvidelse af publikumskapaciteten til ca. 430 personer totalt vil koste ca. 5 mio. kr.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

A.    Kultur- og Fritidsudvalget kan godkende dispositionsforslaget

B.    Kultur- og Fritidsudvalget kan afvise dispositionsforslaget

C.    Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge en anden fremgangsmåde

Godkendelse af dispositionsforslaget er grundlaget for det videre arbejde med projektet. Såfremt dispositionsforslaget ikke godkendes, vil det påvirke tidsplanen for byggeriet.

Vurdering

Rådgiver har efter administrationens vurdering med det vedlagte dispositionsforslag givet et godt svar på Byrådets beslutning den 25. maj 2020 om opførelse af et 50-meters bassin i tilknytning til Slagelse Svømmehal.

Projektet opfylder de rammer og det indhold, som Byrådet har besluttet, og projektet overholder den vedtagne økonomi og tidsplan.

Administrationen indstiller, at dispositionsforslaget godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender dispositionsforslaget til et nyt 50-meters bassin i tilknytning til Slagelse Svømmehal.

Bilag

330-2021-271293

Nyt 50-meters bassin Slagelse Svømmehal - Dispositionsforslag

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Dispositionsforslaget for nyt 50 meters bassin i tilknytning til Slagelse Svømmehal godkendt.

4. Udfasning af pesticider (B)

4.     Udfasning af pesticider (B)

Sagsnr.: 330-2019-63080                 Dok.nr.: 330-2021-232605          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget (forpagtninger) skal træffe beslutninger om det videre arbejde med udfasning af pesticidanvendelsen på kommunalt ejede udearealer.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 22. marts 2021 med vedtagelse af Bæredygtighedsstrategien og tilhørende Handlingsplan, at kommunen vil udarbejde en plan for udfasning af pesticider.

Pesticider anvendes som én metode ud af flere både i Entreprenørservices og Kommunale Ejendommes drift af udearealer, og de bortforpagtede landbrugsarealer er udbudt som konventionel drift. Med undtagelse af de bortforpagtede landbrugsarealer foreslår administrationen, at pesticiderne udfases frem mod udgangen af 2022 (dvs. med fuldt gennemslag pr. 1. januar 2023), samt at administrationen i indeværende år udarbejder og fremlægger en særskilt sagsfremstilling i Økonomiudvalget med forslag til vilkår og udbud af udbudspakkerne for de bortforpagtede landbrugsarealer.

Det kræver færre behandlinger, at opnå det ønskede resultat ved brug af pesticider end ved pesticidfri drift. Hvis det nuværende serviceniveau ikke opretholdes, vil det medføre kapitalforringelse af bl.a. belægningerne, der vil skulle lægges om og udskiftes hyppigere, fordi de forskubbes og gennemtrænges af ukrudt (hvilket medfører hurtigere nedbrydning og øget risiko for faldulykker m.v.). En opretholdelse af serviceniveauet vil kræve minimum tre gange så mange årlige behandlinger og dermed resultere i større omkostninger. Hertil skal lægges en årrække med et øget CO2-udslip (på grund af øget maskinbrug og transport), men der arbejdes henimod at overgå til mere eldrevne maskiner for at reducere CO2-belastningen jf. Bæredygtighedsstrategien.

Jf. tidligere politiske beslutninger er status for brugen af pesticider som følger:

-      Fritidsområdet: Pesticider anvendt i ukrudtsbekæmpelsen er næsten udfaset fuldt ud i forbindelse med de udendørs idrætsfaciliteter, hvor forskellige metoder de seneste år er afprøvet.

-      Veje, parker og byrum: Pesticider anvendes i begrænset omfang til ukrudtsbekæmpelse på veje, i parker o.lign. ved brug af censorbaseret punktsprøjtning. Også her er der flere forsøg i gang for at finde nye effektive løsninger samt gode erfaringer med supplerende metoder.

-      Bortforpagtede landbrugsarealer: Arealerne udbydes som konventionel drift, hvor det er tilladt at anvende pesticider.

-      Området for kommunale bygninger: Pesticider anvendt i ukrudtsbekæmpelsen er primært begrænset til området for ældre- og handikapboliger. Der er undtagelsesvis anvendt pesticider ved enkelte skoler, institutioner m.v.

Retligt grundlag

�Aftale om fortsat afvikling af brugen af plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer� (2007). Aftalen er indgået mellem Miljøministeren, Danske Regioner og KL.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget kan beslutte:

A.    At godkende, at pesticidanvendelsen udfases som forelagt i budgetforslag frem mod udgangen af 2022

B.    At fastlægge et andet år for udfasningen end det forelagte og dermed udsætte hele eller dele af pesticidudfasningen

C.    At forkaste det forelagte forslag til en pesticidudfasning og bede administrationen udarbejde et nyt

Vurdering

Med kapitalbevarelse for øje anbefaler administrationen, at det nuværende serviceniveau opretholdes efter udfasningen af pesticider er gennemført. Derfor anbefales udvalgene, at meromkostningerne indgår i budgetforhandlingerne for 2022-2025 med virkning fra og med 2023 og fremefter, idet der ikke er noget til hinder for at skyde processen til f.eks. 2024 og fremefter.

Administrationen anbefaler, at der i indeværende år udarbejdes et særskilt oplæg til udfasning af pesticidanvendelsen på bortforpagtede landbrugsarealer gennem ændrede vilkår for udbudspakkerne på området. Udbuddet forventes udbudt i januar 2022. Oplægget vil også indeholde forslag og konsekvenser ved de forskellige dyrkningsformer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der vil være årlige meromkostninger forbundet med at opretholde det nuværende serviceniveau efter pesticidfri drift træder i kraft fra og med 2023. Det vurderes, at der er tale om 50.000 kr. på området for bekæmpelse af invasive arter, 240.000 kr. på området for asfaltveje, 1.800.000 kr. for øvrige belægninger (parker, veje, stier, byrum m.v.), 75.000 kr. på området for sportsfaciliteter og 300.000 kr. på området for udearealer til kommunale bygninger, i alt  2.465.000 kr. For alle områderne gælder, at den pesticidfri drift ikke kan håndteres inden for de nuværende driftsbudgetter uden serviceforringelse, hvorfor der er er fremsendt særskilt budgetønske for budget 2023 og fremefter.

Tværgående konsekvenser

Den beslutning, som udvalgene træffer, kan have betydning for andre afdelinger og kommunalt ejede selskaber, som benytter pesticider i deres drift.

Indstilling

Ejendomschefen og Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget godkender den foreslåede udfasning af pesticider frem mod udgangen af 2022 jf. fremsendte budgetønske.

2.    at Økonomiudvalget godkender, at administrationen udarbejder et oplæg vedr. de bortforpagtede landbrugsarealer, som indeholder udbud og udbudsvilkår om udfasning af pesticider.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

At 1: Godkendt. Udvalget tilslutter sig indstillingen idet udvalget bemærker at der er enkelte steder, i en kort overgangsfase giver mening at anvende pesticider.

Villum Christensen (I) ønsker, at de decentrale boligenheder selv skal have lov at træffe beslutning om udfasning af brugen af pesticider.

Bilag

330-2021-235674

Bilag 1 - Omlægning til pesticidfri drift (uddybet)

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt.

At 2: Anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.

5. Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2020 (over 500.000 kr) (O)

5.     Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2020 (over 500.000 kr) (O)

Sagsnr.: 330-2021-46901                 Dok.nr.: 330-2021-207621          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om Kulturafdelingens godkendelse af regnskaber for institutioner, der har fået tilskud på over 500.000 kr. af midler fra Kulturafdelingen i 2020.

Sagens indhold

Kommunalfuldmagtens principper for god forvaltning angiver, at kommunen skal føre tilsyn med institutioners anvendelse af kommunal støtte. På kulturområdet, hvor der udbetales tilskud til diverse kulturaktiviteter, ledsages bevillingen af tilskud med krav om, at foreninger og andre tilskudsmodtagere skal indsende regnskab med dokumentation for anvendelsen af tilskuddet.

Kulturafdelingen godkender regnskaberne. For tilskud over 300.000 kr. til foreninger og for tilskud over 500.000 kr. til selvejende institutioner skal udvalget orienteres om denne godkendelse.

I denne sag orienteres udvalget om godkendelsen af regnskab for kulturinstitutionerne Slagelse Musikhus, Vikingeborgen Trelleborg, Museum Vestsjælland, Guldagergaard og Kongegaardsfonden, der alle har modtaget tilskud over 500.000 kr. i 2020.

Tilskuddene udgjorde i 2020:

Slagelse Musikhus                               3.770.758  kr.

Vikingeborgen Trelleborg                     2.525.146  kr.

Museum Vestsjælland                          2.499.649  kr.

Guldagergaard                                    1.400.000  kr.

Kongegaardsfonden                              1.161.402  kr.

De øvrige kulturinstitutioner har modtaget tilskud på mellem 24.000 kr. og 250.000 kr.

Retligt grundlag

Byrådet skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Kommunens regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn beskriver, at fagudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber fra foreninger, der får tilskud over 300.000 kr., og selvejende institutioner, der får tilskud over 500.000 kr.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

a)    tage orienteringen til efterretning

b)    bede om yderligere specifikation af oplysningerne.

Vurdering

Kulturafdelingen har gennemgået regnskaberne fra de fem institutioner, der har modtaget tilskud over 500.000 kr. Kommentarer til de enkelte regnskaber fremgår af bilaget. Bilag 1

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchef indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning

Bilag

330-2021-222653

Bilag 1 - Regnskaber for kulturinstitutioner der modtager tilskud over 500.000 kr. i 2020

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V)

Udvalget besluttede, at Troels Brandt (B) var inhabil.

Udvalget anmoder forvaltningen om at tage kontakt til Guldagergaard og Kongegaarden i forhold til de to påtegninger.

At 1: Taget til efterretning.

6. Musicalforeningen Storebælt - Ansøgning om aktivitetstilskud 2021 (B)

6.     Musicalforeningen Storebælt - Ansøgning om aktivitetstilskud 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-61441                 Dok.nr.: 330-2021-262705          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om et yderligere aktivitetstilskud i 2021 til Musicalforeningen Storebælt.

Sagens indhold

Musicalforeningen Storebælt ansøger om et yderligere aktivitetstilskud på i alt 50.000 kr. til opsætning af et juleshow i december 2021 og i gang sætning af en forestilling i 2022. Bilag 1

Juleshow 2021

Musicalforeningen Storebælt ansøger om et tilskud på 39.000 kr. til opsætning af et juleshow i 2021, hvor de forventer at afholde 1-2 forestillinger.  Jf. budgettet er der budgetteret med 2.000 kr. til forplejning som puljen jf. retningslinjerne ikke yder tilskud til. Bilag 2

Forestilling 2022

Derudover ansøger Musicalforeningen Storebælt om tilskud på 11.000 kr. til en forestilling der spilles i maj 2022. Jf. budgettet bilag 2 skal midlerne bruges til audition, en ryste-sammen tur og forplejning for de medvirkende i forestillingen. Jf. retningslinjerne ydes der ikke tilskud til aktiviteter der ikke er offentlige.

Musicalforeningen Storebælt modtog i januar 2021 et aktivitetstilskud på 30.000 kr. til opsætning af forestilling �Vi maler byen rød�. Forestillingen var en stor succes. Ansøgningen blev administrativt behandlet.

Musicalforeningen Storebælt har pt. 30 medlemmer i alderen 8-50 år. Foreningen vægter højt, at der er plads til alle og at samle folk til fællesskaber.

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

A.    Bevilling 50.000 kr. i aktivitetstilskud til Musicalforeningen Storebælt

B.    Bevilling et andet tilskud i aktivitetstilskud til Musicalforeningen Storebælt

C.    Give afslag på ansøgningen om aktivitetstilskud til Musicalforeningen Storebælt

Vurdering

Kulturafdelingen anbefaler, at yde et yderligere tilskud til Musicalforeningen Storebælt på 37.000 kr., da puljen ikke yder tilskud til forplejning.

Kulturafdelingen anbefaler ikke at yde tilskud på 11.000 kr. til opstart af forestillingen i 2022, da det er til aktiviteter der ikke er offentlige.

Kulturafdelingen anbefaler, at opfordre Musicalforeningen Storebælt til at søge om tilskud til opsætningen af forestillingen i 2022 fra puljen i 2022.

Restbeløbet i Puljen til kulturelle formål er på 17.289 kr. Kulturafdelingen anbefaler, at det resterende tilskud finansieres fra Markedsføringspuljen jf. mødet i Kultur- og Fritidsudvalget 10. august, pkt. 6, i beslutningen: �Hvis der opstår behov til kulturelle formål, forelægges det for udvalget�.  Der er på nuværende tidspunkt 61.920 kr. tilbage i Markedsføringspuljen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchef indstiller,       

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilliger aktivitetstilskud på 37.000 kr. til Musicalforeningen Storebælt, og at tilskuddet finansieres fra Puljen til kulturelle formål og suppleres med midler fra Markedsføringspuljen.

Bilag

330-2021-262674

Bilag 1 - Ansøgning - Musicalforeningen Storebælt

330-2021-262675

Bilag 2 - Budget til ansøgning - Musicalforeningen Storebælt

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt.

Udvalget anbefaler det kommende udvalg at vurdere gældende retningslinjer for tilskud.

7. Aftale om børneteater 2022-2023 (B)

7.     Aftale om børneteater 2022-2023 (B)

Sagsnr.: 330-2021-25597                 Dok.nr.: 330-2021-118411          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte forlængelse af børneteateraftale i 2022-2023.

Sagens indhold

Den nuværende børneteateraftale med Vestsjællands Teaterkreds udløber ved udgangen af

2021. Der skal derfor besluttes en forlængelse af børneteateraftalen med Vestsjællands

Teaterkreds. Se bilag 1.

Aftalens formål

Børneteateraftalen skal sikre, at alle daginstitutioner i Slagelse Kommune med børn i alderen

3-6 år tilbydes børneteater af høj kunstnerisk kvalitet, således at så mange børn som muligt

får en kulturel oplevelse. Der tilbydes forestillinger til både kommunale børnehaver, selvejende institutioner og private børnehaver.

Der skal tilbydes 2 årlige forestillinger, der skal være refusionsberettigede børneteaterforestillinger. Forestillingerne skal spille forskellige steder i kommunen.

Institutionerne skal ikke betale for forestillingerne, men afholder selv transportudgifter til
spillestederne.

Økonomi

Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har siden 2012 afsat en årlig ramme på 450.000 kr. til

udgifter forbundet med børneteaterforestillingerne. I 2020 blev rammen øget til 460.000.

Siden 2015 er 400.000 kr. afsat alene til indkøb eller produktion af forestillinger, mens

60.000 kr. siden 2020 er afsat til administration forbundet med at arrangere og afholde forestillinger, såsom udgifter til klargøring af spillestederne til forestillingerne, tilsyn, rengøring,

lokaleleje og udgifter til deltagelse i en årlig børneteaterfestival.

Der aflægges regnskab for de samlede udgifter til børneteater. Hovedposterne til udgifter til

administration skal fremgå af regnskabet.

Hvis der ikke bruges 400.000 kr. til indkøb eller produktion af forestillinger, betales det overskydende beløb tilbage.

Eventuelt ubrugte midler til administration skal enten tilbagebetales til Slagelse Kommune

eller, i dialog med kulturafdelingen, planlægges brugt på anden vis.

Slagelse Kommune indhenter efterfølgende refusion på børneteaterforestillinger, hvilket udgør

50% af omkostningerne til selve teaterforestillingerne.

Vestsjællands Teaterkreds

Siden 2010 har Slagelse Kommune indgået 1-3-årige aftaler med Vestsjællands Teaterkreds,

som på vegne af kommunen arrangerer to årlige teaterforestillingerne.

Teaterkredsen udvælger to professionelle turnerende forestillinger som spiller i foråret og efteråret. Teaterkredsen står derudover for kommunikationen til institutioner samt koordinere tilmeldinger, praktik ved forestillinger o.l.

Teaterkredsen har stor erfaring med at arrangere disse forestillinger, kendskab til spillestederne i kommunen og en etableret dialog med daginstitutionerne.

Retligt grundlag

Principperne i kommunalfuldmagtsreglerne.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

a.    Beslutte at afsætte midler til nye børneteateraftale i 2022-2023.

b.    Beslutte at der ikke skal indgås ny børneteateraftale.

Vurdering

Børneteateraftalen sikrer, at alle institutionsbørn i alderen 3-6 år tilbydes professionelt børneteater af højkunstnerisk kvalitet, således at så mange børn som muligt får en

kulturel oplevelse.

Kulturafdelingen vurderer derfor, at børneteateraftalen understøtter Slagelse Kommunes

kulturstrategi i forhold til temaerne: �Børnekultur� og �Det professionelle kulturliv�.
Kulturstrategien har som ambition, at så mange børn som muligt møder kultur og kunst.

Dette gøres blandt andet gennem kommunens dagtilbud. Kulturstrategien peger samtidig på, at det er vigtigt, at dette møde med kultur og kunst ofte er et møde med det professionelle kulturliv, da det sikrer en høj kvalitet i tilbuddet.

Et levende kulturliv, også for børn, bidrager derudover til Slagelse Kommunes vision om at

være en attraktiv bosætningskommune, bl.a. for børnefamilier.

Kulturafdelingen vurderer at Vestsjællands Teaterkreds har stor erfaring med at arrangere

børneteaterforestillinger i kommunen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udgiften kan afholdes inden for udvalgets budgetramme.

Slagelse Kommune indhenter refusion på forestillingerne, hvilket udgør 50% af omkostningerne til selve teaterforestillingerne.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchef indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter en årlig ramme på 460.000 kr. i 2022 og 2023 til børneteateraftale, fordelt med 400.000 kr. til indkøb eller produktion af forestillinger og 60.000 kr. til administration og afholdelse af forestillinger.

Bilag

330-2021-268037

Bilag 1 - Udkast til børneteateraftale 2022-2023

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Ramme til indkøb af forestillinger samt administration og afholdelse af forestillinger godkendt.

8. Picnickoncerterne i Slagelse Lystskov - Anmodning om overførsel af aktivitetstilskud til 2022 (B)

8.     Picnickoncerterne i Slagelse Lystskov - Anmodning om overførsel af aktivitetstilskud til 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2020-129633               Dok.nr.: 330-2021-263673          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om Picnickoncerterne i Slagelse Lystskov kan overføre bevilligede aktivitetstilskud til 2022.

Sagens indhold

I 2020 modtog Picnickoncerterne i Slagelse Lystskov 60.000 kr. i aktivitetstilskud, men pga. af Covid-19 blev koncerterne aflyst, og Picnickoncerterne i Slagelse Lystskov fik bevilliget at overføre midlerne til 2021. I 2021 fik Picnickoncerterne i Slagelse Lystskov bevilliget yderligere 10.000 kr. i aktivitetstilskud, da det pga. covid-19 situationen var svært at finde sponsorer.

Pga. Covid-19 restriktioner har det heller ikke været muligt for Picnickoncerterne i Slagelse Lystskov at afholde koncerter i 2021.

Picnickoncerterne i Slagelse Lystskov anmoder derfor om at få overført aktivitetstilskud fra 2021 til 2022.

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

a)    Godkende anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

b)   Give afslag på anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

Vurdering

Kulturafdelingen anbefaler, at anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022 godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchef indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt, at aktivitetstilskud fra 2021 overføres til 2022.

9. Gensidig orientering (O)

9.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-11882                 Dok.nr.: 330-2021-50842            Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Puljer på kultur- og fritidsområdet:

Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.

KULTUR:

Pulje

Forbrug

Restbudget

Puljen til kulturelle formål

2.374.574

2.357.285

17.289

Markedsføringspuljen

96.770

34.850

61.920

FRITID:

 

 

 

Idræts- og Fritidspuljen

710.647

489.250

221.397

Markedsføringspuljen

1.396.378

1.339.000

57.378

Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse

239.311

192.500

46.811

Udviklingspuljen (FOU)

157.362

78.600

78.762

Fritidsområdet:

Projekt ’Ungdommens idrætsmødested’ i Dalmose

På baggrund af administrativ vurdering er der bevilget 50.000 kr. fra Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse til afvikling af workshops med fokus på konkretisering og udvikling af ’Ungdommens idrætsmødested’ i Dalmose. Workshoppene afholdes i uge 38 i et samarbejde på tværs af den unge projektgruppe, Dalmose Skole, Dalmose Gruppen, IF62, KFUM, DIF og tegnestuen Transparent Design.

Åben Skole Idrætspartnerskaber med Slagelse Wolfpack, Danse-Huset og AK Atlas

Der er indgået nye Åben Skole Idrætspartnerskaber for 2021-2022, hvor Slagelse Wolfpack afvikler 10 partnerskabsforløb med fokus på amerikansk fodbold og flagfootball, hvor Danse-Huset afvikler 15 partnerskabsforløb med fokus på dans, og hvor AK Atlas afvikler 30 partnerskabsforløb med fokus på styrketræning og vægtløftning.

Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber med Volleyklubben Vestsjælland og Danse-Huset

Der er indgået nye Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber for 2021-2022 med Volleyklubben Vestsjælland og Danse-Huset. Volleyklubben bidrager med en indsats på 60 partnerskabsforløb med fokus på volleyball og leg, mens Danse-Huset bidrager med en indsats på 6 partnerskabsforløb med fokus på dans og leg.

DGI-projekt KICK – bevægelse på erhvervsskolen ZBC i Slagelse

Projekt KICK med erhvervsskolen ZBC i Slagelse, der er blevet udsat flere gange på grund af COVID-19, er startet op efter sommerferien. Projektet er et samarbejde mellem erhvervsskolen, kommunen og DGI Midt- og Vestsjælland. Formålet med KICK er at skabe mere bevægelse i hverdagen på erhvervsskolen og give eleverne gode oplevelser med idræt og bevægelse, der tilsammen kan øge trivslen blandt erhvervsskoleeleverne.

Projektet består af 12 ugers obligatorisk skemalagt idræt med fire lokale foreninger og idrætsaktører. Desuden består projektet af kompetenceløft af erhvervsskolens undervisere for at inspirere til mere bevægelse i undervisningen (der er reformkrav om 45 minutters daglig bevægelse på erhvervsskolerne). Derudover er det også muligt gennem projektet, at erhvervsskoleeleverne selv opbygger og afvikler arrangementer og aktiviteter for deres medstuderende og ung-til-ung-fællesskaber efter skoletid.

Kultur- og Fritidsudvalgets temamøde d. 15. september 2021

Temamødet finder sted i Boeslundehallen den 15. september kl. 17.30-20.00. Temaet er Fremtidens kultur- og fritidsliv. Fremtidens megatrends, der kan få betydning for fritids- og foreningslivet, vil blive præsenteret, og der vil være inspirationsoplæg fra en forening/lokal aktør om, hvordan man kan imødekomme brugernes fremtidige behov.

Opstart i Slagelse Talent & Elite

Tirsdag d. 17. august var der første morgentræning for alle atleter i Slagelse Talent & Elite og dermed også første morgentræning for årets 23 nye atleter. Der var store smil og højt humør til den første træning, som primært bestod af �ryste sammen-aktiviteter�. Atleterne starter på sportsspecifik træning tirsdag d. 31. august.

Handicapbadebro overgået til ETU

De oprindeligt afsatte 457.000 kr. i Budget 2021 til �Handicapvenlig badebro – Kongsmark Strand� er overgået til videre behandling i Entreprenørservice og dermed ETU, da det vedrører badebroer.

På et møde i ETU den 9. august 2021, punkt 8, blev det besluttet, at der skal arbejdes videre med en løsning ved Næsby Strand. Fritidsafdelingen bidrog til indstillingen, da flere forhold umuliggjorde placeringen ved Kongsmark.

De 457.000 kr., der foreløbigt er afsat, tænkes overvejende at skulle benyttes til en proces, hvor der borgerinddrages, udvikles, projekteres og udbydes arbejder med en helårs handicap/vinterbadebro. I den forestående budgetproces har ETU et anlægsønske for hele Næsby Strand på 2,5 mio. kr., som omfatter både adgangsvej til vandet og badebro.

Kommende events:

Efter en længere periode med stilstand grundet Corona-situationen er der nu igen ved at blive fyldt op i eventkalenderen. Af kommende større events kan nævnes:

-      Legeskibet lægger til i Korsør Havn i perioden d. 27. august til d. 3. september.

-      Cykelløbet Aarhus-København kører igennem kommunen d. 4. september. De har

depot og mindre målområde i Korsør Havn.

-      Broløbet afholdes d. 11. september med startområde i Halsskov Færgehavn.

-      Gadeidrættens Dag afholdes d. 11. september på Solens Plads.

-      DM i Kroket afholdes d. 11. september ved Nordhallen.

Kulturområdet:

Status fra Bibliotekerne

Slagelse Biblioteker & Borgerservice noterer sig med glæde, at brugerne i stigende grad finder tilbage til tilbuddene i de tre biblioteker og i Korsør Kulturhus. Herunder har brugerne taget flot imod den udvidede åbningstid, der er indført i Slagelse Bibliotek og genindført i Skælskør Bibliotek.

Bibliotekernes efterårsprogram er netop udkommet under overskriften �Sammen igen�.

I programmet er der lagt vægt på bibliotekets kerneopgave og på fællesskaber - omkring bøger, læsning, musik, film, leg, fælles kulturoplevelser og gode samtaler. Samt på læseklubber for både børn og voksne, samtaleklubber, film, musik, eventyr, caféarrangementer og foredrag. Alle med �nærhed med tryg afstand�, oplevelse og samtale i fokus. Programmet er vedlagt som bilag.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-222654

Oversigt over Puljen til kulturelle formål og Markedsføringspuljen august 2021

330-2021-242245

Ã…RSHJUL KF udvalget 2021

330-2021-267636

Bibliotekernes efterårsprogram 2021 - Sammen igen

330-2021-270306

Overblik over markedsføringspuljen august 2021

330-2021-271609

Oversigt over Idræts- og Fritidspuljen august 2021

330-2021-271611

Oversigt over Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse august 2021

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Orienteringen taget til orientering.

10. Pressemeddelelser (B)

10.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840                 Dok.nr.: 330-2020-422297          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kultur- og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Pressemeddelelse om dispositionsforslag vedrørende nyt 50 meters bassin. Jørgen Andersen (A) og Ebbe Ahlgren (V) udtaler sig.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-2990                   Dok.nr.: 330-2021-10127            Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender referatet.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

12. Lukket: Forlængelse af navnesponsorat på idrætsfacilitet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

13. SVØM Slagelse Korsør - kompensation for nedlukning af Slagelse Svømmehal ifm. renovering i efteråret 2020 (B)

13.   SVØM Slagelse Korsør - kompensation for nedlukning af Slagelse Svømmehal ifm. renovering i efteråret 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2021-54380                 Dok.nr.: 330-2021-267669          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om der skal ydes kompensation til SVØM Slagelse Korsør som følge af den renoveringsbetingede nedlukning af Slagelse Svømmehal i efteråret 2020.

Sagens indhold

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på mødet den 8. juni 2021, at ansøgningen fra SVØM Slagelse Korsør til kommunens Corona-hjælpepulje skulle genbehandles grundet nedlukning af Slagelse Svømmehal i forbindelse med renoveringen af denne.

Fakta om renoveringen

Økonomiudvalget besluttede i foråret 2020 at fremrykke renoveringen af klimaskærmen (tag og facade) i Slagelse Svømmehal, således at renoveringen skulle udføres i 2. halvdel af 2020. Baggrunden herfor var den opståede Corona-situation (hvor bl.a. svømmehallen var nedlukket) samt et ønske om at øge den kommunale aktivitet for at understøtte erhvervslivet.

Fremrykningen betød en afvigelse fra den oprindelige tidsplan, hvor renoveringen af hensyn til klubbens ønske om uændret vandkapacitet var placeret efter etableringen af det nye 50m bassin. 

Renoveringen blev påbegyndt 1. juli 2020 og færdiggjort 4/1 2021. Kommunens bygherrerådgiver vurderer, at renoveringen er gennemført med den nedlukning, som var nødvendig, og at der ikke har været urimelige forsinkelser.

Af sikkerhedsmæssige årsager var det desværre ikke forsvarligt at lukke foreningerne ind allerede i uge 43, som var det oprindeligt udmeldte tidspunkt.

Hvordan har renoveringen ifølge klubben påvirket dens økonomi?

Klubben angiver i dens henvendelse til kommunen, at den fremrykkede renovering af Slagelse Svømmehal har haft markante økonomiske konsekvenser for klubben i form af færre hold, et fald på 325 medlemmer og et deraf følgende stort fald i opnåede kontingentindtægter.

Klubben kom ud af 2020 med et underskud på 446.055,38 kr. Klubben har pr. 31/12 2020 991.049,82 kr. i likvide midler.

Klubben har ved hjælp af sammenligning med samme periode i 2019 opgjort dens tab som følge af nedlukningen af svømmehallen til 459.562,77 kr. og søger derfor om dette beløb i kompensation. Det ansøgte beløb er større end underskuddet i klubbens årsregnskab.

Derudover søger klubben om 113.750 kr. svarende til, hvad den pga. nedgangen i medlemstal i 2020 forventer at miste i medlemstilskud i 2021. 

Svøm Slagelse Korsør har efter dialog med administrationen indsendt bemærkninger og beregninger i forhold til ovenstående beløb.

Hvordan har kommunen forsøgt at hjælpe klubben under renoveringen i Slagelse?

Klubben fik som følge af den fremrykkede renovering (og dermed nedlukningen) af Slagelse Svømmehal tilbudt ca. 10 ekstra ugentlige svømmetimer i Korsør Svømmehal, således at klubben i efteråret 2020 havde et ugentligt timetal på 33,5 timer.

Derudover har klubben fået tilbudt at kunne købe timer i svømmehaller i nabokommuner på kommunens regning. Klubben har kun i begrænset omgang gjort brug af denne mulighed.

Slagelse Kommune har ydet tilskud på 64.000 kr. fra kommunens Corona-hjælpepulje 2020 til dækning af manglende nettoindtægter fra 2 aflyste sommerstævner.

Selv om svømmeklubben i dele af 2020 ikke har haft aktiviteter som følge af Corona og renovering, har kommunen fastholdt de folkeoplysende tilskud samt de øvrige tilskud, som klubben har modtaget. Klubben har dermed ikke skullet tilbagebetale tilskud til kommunen.

SVØM Slagelse Korsør modtog i 2020 i alt 1.243.856 kr. fra kommunen i diverse folkeoplysende tilskud og tilskud til projekter og partnerskaber. Året før var tallet 1.071.333 kr.

Hvad har klubben gjort for at begrænse tabet?

Klubben har ad flere omgange ansøgt DIF og DGI’s Coronapulje. Klubben har på den baggrund opnået tilskud til dækning af:

·       Nettotab fra aflyst julestævne (21.770 kr.)

·       Manglende sponsorindbetalinger (4.281 kr.)

·       Ekstraordinære Corona-relaterede udgifter (20.176 kr.).

Klubben har også ad flere omgange ansøgt DIF og DGI’s Coronapulje om dækning af mistede kontingentindtægter og har modtaget i alt 166.373 kr. ud af de ansøgte 204.384 kr. (Heraf er de 75.173 kr. tilskud vedr. 2021).

Klubben har ikke ansøgt DGI/DIF om manglende kontingentindtægter for Slagelse-afdelingen i efteråret 2020, fordi Slagelse Svømmehal i den pågældende periode ikke var nedlukket pga. Corona. For foråret 2021 har klubben ansøgt for mistede medlemmer for i alt 84.464 kr. (for begge afdelinger). Til sammenligning havde Slagelse-afdelingen i forårsperioden 2019 en kontingentindtægt på 1.028.570 kr.

Klubben har søgt om lønkompensation for december 2020 og modtaget 31.233,28 kr. Klubbens lønudgifter var i 2020 ca. 2,8 mio. kr.

Klubben angiver, at den under nedlukningen af Slagelse Svømmehal ikke har haft lønudgifter til instruktører i Slagelse.

For at fastholde klubbens konkurrence- og vandpoloholds kompetencer og fortsatte udvikling, da de ifølge klubben har høj prioritet, samt for fortsat at kunne leve op til aftalerne i såvel STE som Team Danmark/Dansk Svømmeunion, valgte klubben at reducere dens svømmeskolekapacitet for at gøre plads til vandpolo- og konkurrencetræning i Korsør Svømmehal.

Det har betydet, at der er blevet udbudt færre hold i svømmeskolen/for bredden.

Hvad er praksis ved renoveringer af faciliteter på kultur- og fritidsområdet?

Når der igangsættes renoveringer af faciliteter, sker det, fordi der er behov for det. Renoveringerne foretages til gavn for brugerne af faciliteten, således at forholdene i faciliteten er forsvarlige og tidssvarende.

Kultur og Fritid forsøger i tråd med Folkeoplysningsloven og retningslinjerne for fritidsområdet i videst muligt omfang at finde erstatningstider til berørte foreninger i andre faciliteter, således, at det er muligt for foreningerne at opretholde så mange af deres aktiviteter som muligt.

Det kan være svært at kompensere klubber fuldt ud timemæssigt på grund af manglende ledig kapacitet, fx manglende vandkapacitet.

Derudover bliver renoveringer normalt placeret i perioder, hvor det medfører mindst gener for klubberne/brugerne. Men det er ikke altid muligt, fx hvis noget er for akut til at kunne vente, eller hvis særlige forhold taler for at fremrykke en renovering.

Renoveringer har på kort sigt negative konsekvenser for foreninger i form af aflyste/flyttede hold/træninger samt i værste fald medlemsnedgang. Men på længere sigt er renoveringerne med til at fremtidssikre faciliteterne, herunder give brugerne af dem optimale muligheder for at udøve og evt. udvikle deres aktiviteter. Facilitetsprojekter kan desuden give foreninger nye indtjeningsmuligheder.

Kultur og Fritid har ikke kunnet finde fortilfælde, hvor en forening i Slagelse Kommune er blevet økonomisk kompenseret pga. renovering af facilitet og deraf følgende medlemsnedgang.

Retligt grundlag

Sideløbende med reglerne i Folkeoplysningsloven kan kommuner efter kommunalfuldmagten stille faciliteter til rådighed for borgerne bl.a. med henblik på at fremme idrætslivet i kommunen. Da alle borgere kan melde sig ind i svømmeklubben, er det muligt for kommunen at yde tilskud til klubben ud over tilskuddene i Folkeoplysningsloven.

Da nedlukningen af svømmehallen skyldes kommunens beslutning om at renovere, er det muligt at yde kompensation til klubben.

Dog skal der tages hensyn til tabsbegrænsning. Det skal således bl.a. indgå i vurderingen, hvad klubben selv har gjort for at begrænse dens tab, hvor meget erstatningstid klubben har fået tildelt, hvordan erstatningstiden er udnyttet, og hvad der kan være af andre mulige årsager til medlemsnedgangen. Derudover skal det inddrages, hvad klubben modtager af tilskud fra kommunen.

Et evt. kompensationsbeløb vil skulle nedskrives svarende til evt. manglende tabsbegrænsning.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, at:

a)    Afvise at yde kompensation til SVØM Slagelse Korsør.

b)   Yde SVØM Slagelse Korsør delvis kompensation.

c)    Yde SVØM Slagelse Korsør fuld kompensation for det af klubben opgjorte tab ved nedlukningen af Slagelse Svømmehal i efteråret 2020.

d)   Yde SVØM Slagelse Korsør fuld kompensation for det af klubben opgjorte tab ved nedlukningen af Slagelse Svømmehal i efteråret 2020 samt det af klubben forventede fald i medlemstilskud i 2021.

Vurdering

Administrationen anerkender, at SVØM Slagelse Korsør har haft et problemfyldt 2020 og er blevet negativt påvirket af den fremrykkede renovering af Slagelse Svømmehal.

Samtidig er svømmeklubben ligesom andre klubber blevet negativt påvirket af Corona. Dels betød Corona-restriktionerne, at Slagelse Svømmehal også var nedlukket i månederne op til og efter renoveringen. Og derudover var netop Corona årsag til, at renoveringen blev fremrykket. Administrationen vurderer, at sammenfaldet med Corona kan have forstærket konsekvenserne af den fremrykkede renovering.

Klubben er hårdt ramt af medlemsnedgang, men det er svært at adskille, hvad der skyldes nedlukningen pga. renovering, og hvad der skyldes Corona mv.

Svømmeklubben har haft en buffer, der har kunnet klare underskuddet i 2020, og klubben har fortsat 991.049,82 kr. i likvide midler.

Administrationen har i videst muligt omfang forsøgt at understøtte svømmeklubben under renoveringen ved at tilbyde ca. 10 ugentlige ekstra timer i Korsør Svømmehal samt gøre det muligt for klubben at købe timer i andre kommuners svømmehaller. Administrationen anerkender, at det for klubben havde været en bedre løsning, hvis der både havde været mulighed for vandkapacitet i Korsør og Slagelse under renoveringen.

Administrationen gør opmærksom på, at facilitetsrenoveringer iværksættes af hensyn til foreningerne/brugerne. Det er således både i kommunens og i brugernes interesse, at faciliteter er vedligeholdte og i forsvarlig stand, så de er sikre at benytte til aktiviteter. Derudover kan facilitetsprojekter også give foreninger nye udviklings- og indtjeningsmuligheder, hvilket det kommende 50 m bassin i Slagelse Svømmehal er et godt eksempel på.

Svømmeklubben får endvidere normalt stillet faciliteterne gratis til rådighed, hvorimod flere af kommunens andre foreninger selv betaler husleje, forbrugsudgifter og renoveringer i de faciliteter, som de anvender til deres aktiviteter.

Administrationen vurderer, at såfremt svømmeklubben kompenseres økonomisk for nedlukningen af Slagelse Svømmehal, vil andre foreninger, som i fremtiden bliver ramt af nødvendige facilitetsrenoveringer, med henvisning til ligebehandlingsprincippet, også have en begrundet forventning om at blive kompenseret økonomisk, hvis de fx mister medlemmer i perioden, hvor renoveringen foregår. Også selv om kommunen har tilbudt foreningen erstatningstimer i andre faciliteter.

Hvis man kompenserer for forventet nedgang i medlemstilskud i 2021, vil andre foreninger, der har oplevet medlemsnedgang i 2020, også have en forventning om at blive kompenseret.

Administrationen vurderer endvidere, at der kan være mange mulige årsager til, at foreninger oplever et fald i medlemstal. Også i år uden Corona og renoveringer oplever foreninger svingende medlemstal. Begge klubber, som er en del af SVØM Slagelse Korsør, oplevede således også et medlemsfald fra 2018 til 2019.

Erfaringer og undersøgelser viser, at nogen fx vælger at stoppe til en sport pga. lyst til at prøve noget andet, manglende motivation, utilfredshed med tilbud, ændrede økonomiske forudsætninger, flytning til anden by mv.

Derudover har klubben i forbindelse med fordeling af timer i Korsør Svømmehal af forskellige årsager valgt at prioritere konkurrence- og vandpolohold på bekostning af svømmeskolen. Dette må også antages at have påvirket medlemsnedgangen.

Svømmehallerne vurderer på baggrund af en beregning af timebesøgsfrekvens, at klubben ikke har udnyttet den ekstra vandtid i Korsør Svømmehal optimalt.

Administrationen finder det sandsynligt, at renoveringen har påvirket medlemstallet i negativ retning, men at andre faktorer, som ikke kan henregnes til kommunens fremrykkede renovering af Slagelse Svømmehal, også har spillet en rolle.

Administrationen vurderer, at det ikke er muligt at lave en objektiv skelnen mellem forskellige mulige årsager til klubbens nedgang i medlemstal, herunder hvor stor en del af nedgangen i kontingentindtægter der kan tilskrives henholdsvis kommunens fremrykkede renovering af svømmehallen og andre forhold, som kommunen ikke har indflydelse på, herunder Corona.

Administrationen anbefaler på baggrund af ovennævnte, at der meddeles afslag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis man beslutter, at klubben skal kompenseres, vurderes det, at det ikke kan blive finansieret inden for Kultur- og Fritidsudvalgets egen ramme.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at der ikke skal ydes kompensation til SVØM Slagelse Korsør.

Bilag

330-2021-245573

SVØM Slagelse Korsør: Ansøgning om kompensation

330-2021-245577

SVØM Slagelse Korsør: Opgørelse kontingent, løn og hold 2019-2020

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 31. august 2021:

Fraværende: 

At 1: Udvalget besluttede, at der ikke ydes kompensation til SVØM Slagelse Korsør med henvisning til, at udvalget ikke ønsker at skabe præcedens for støtte ved renoveringer med nedlukninger.

Udvalget er indstillet på at følge foreningens økonomi tæt, hvis foreningen er interesseret heri.