Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 3. oktober 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-95261               Dok.nr.: 330-2016-526864                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.
Nyt dagsordenpunkt "ny sejlplan" blev godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.     Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2015-95264               Dok.nr.: 330-2016-526861                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets medlemmer.
3.   Orientering fra centercheferne/udviklingsdirektøren.
      Orientering om Flakkebjerg skole.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Henrik Brodersen (O) orienterede om møde med Movia.
Henrik Brodersen (O) orienterede om Kjærbyvej, Boeslunde.
Jørn-Ole Didriksen (V) spurgte ind til status på Algade.
Administrationen orienterede om:
- Byskovvolden
- Ejendomsstrategi genoptages i Økonomiudvalget den 24. oktober 2016
- Vandrehjemmet i Slagelse
- Status for salg af ejendomme.

3. 2. runde af bygningskategorier for kommunale ejendomme (B)

3.     2. runde af bygningskategorier for kommunale ejendomme (B)

Sagsnr.: 330-2014-11279               Dok.nr.: 330-2016-530432                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I henhold til den vedtagne udmøntning af Ejendomsstrategien, skal alle kommunale ejendomme kategoriseres, blandt andet med det formål at kunne fordele og fokusere bygningsvedligeholdelsen mere intelligent.
Udvalget har tidligere besluttet, at vores folkeskoler skal kategoriseres som kategori 1 - ”Basisbygninger”.
Som et væsentligt spor i Ejendomsstrategien indgår en dialog med borgere/lokalsamfund for at afdække de kommunale ejendommes betydning i deres perspektiv. Udvalget godkendte på mødet 1. december 2015 den geografiske opdeling, der skulle anvendes ved vores borgerdialog. Center for Kommunale Ejendomme (CKE) har hen over foråret/sommeren 2016 afholdt dialogmøder med samtlige lokalråd/bymidtegrupper i vores skoledistrikter. Referater fra dialogmøderne er vedlagt sagen som bilag.
Der udestår endnu dialogmøder på øerne Omø og Agersø, som først afholdes i oktober måned 2016, og som derfor vil blive medtaget i den sidste runde af bygningskategoriseringen, der er planlagt afsluttet ved udgangen af 2016. Ejendomme beliggende på Agersø og Omø er derfor ikke angivet med nogen indstilling om bygningskategori i denne sag.
De bygningskategorier, der kan anvendes, fremgår af vedlagte bilag taget fra Ejendomsstrategien.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende de indstillede bygningskategorier eller udvalget kan vælge at komme med ændringer til den indstillede bygningskategori på specifikke ejendomme.
Vurdering
Det er CKE’s vurdering, at de indstillede kategorier på en afvejet og rimelig vis afspejler intentionen i Ejendomsstrategien og desuden tager højde for konkrete forhold for den enkelte ejendom (fx geografisk spredning, alder, stand, benyttelse m.v.).
Ved indstilling af de enkelte ejendomme har CKE forsøgt at tage højde for de input, der er kommet fra dialogen med lokalråd og bymidtegrupper i de forskellige skoledistrikter. De specifikke ejendomme, som disse grupper har ønsket at prioriterer i deres respektive skoledistrikter, er fremhævet i den vedlagte ejendomsliste i form af et kryds i kolonnen ”Prio. lokalråd”. Sagen er også vedlagt de referater, der er udarbejdet for de afholdte møder - som udgangspunkt ét for hver skoledistrikt. De tre bymidter Korsør-Skælskør-Slagelse er dog behandlet på tre særskilte bymidtemøder, uafhængig af skoledistrikterne. Af referater fremgår det, hvis lokalråd etc. har fremført konkrete argumenter for de enkelte ejendomme, de har ønsket at prioritere. Det fremgår desuden, hvem der har været inviteret til møderne, og hvem der er fremmødt.
CKE’s indstilling til bygningskategori afspejler ikke nødvendigvis prioriteringen hos lokalrådene, så det anbefales, at udvalget er særligt opmærksomme omkring de indstillede bygningskategorier, når der er tale om en bygning prioriteret af lokalrådene.
Vedlagt som bilag er en oversigt over indstillede kategorier for alle kommunens ejendomme, i henholdsvis udgave A og B. De indstillede kategorier er overensstemmende, men sorteringen af listen er forskellig for at give mulighed for forskellige overblik. Den ene sortering er på By og herefter kategori, mens den anden sortering er på Udvalg og herefter kategori.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved den efterfølgende implementering af bygningskategorierne i den løbende ejendomsdrift, må det forventes, at der kan ske en mere intelligent udnyttelse af de budgetterede vedligeholdelsesudgifter, idet vedligeholdelsen kan prioriteres mere målerettet mod de ejendomme, udvalget har besluttet til at være vores væsentligste og højest prioriterede.
Konsekvenser for andre udvalg
Der er i bygningskategoriseringen ikke taget særskilte hensyn til, hvilke udvalg der har brugere i en given ejendom. Der kan derfor ikke siges noget entydigt om, hvorvidt et givent udvalg vil have flest brugere i den ene eller anden bygningskategori.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at udvalget godkender de indstillede bygningskategorier
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.
Bygningskategorierne sendes i høring i fagudvalgene.

4. Status på processen for placering af et dagtilbud for Handicap og Psykiatri på Tårnborg Skole (O)

4.     Status på processen for placering af et dagtilbud for Handicap og Psykiatri på Tårnborg Skole (O)

Sagsnr.: 330-2015-6773                 Dok.nr.: 330-2016-540538                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om en status på processen med inddragelse af de udpegede interessenter og orienteres i øvrigt nærmere om det aktuelle dag- og samværstilbuds karakter og brugergruppe.
Baggrund
I marts 2015 indstillede Center for Kommunale Ejendomme (CKE) til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) - efter samråd med Skolechefen – at skolerne i Tårnborg og Stillinge skulle udpeges som pilotprojekt for de forestående fortætningsanalyser på de kommunale folkeskoler. Tårnborg Skole blev i indstillingen vurderet interessant på flere parametre, herunder at der i skolens opland var et erkendt ønske/behov for et samlet dagtilbud til Handicap og Psykiatri (Specialcenter Vest). Den 2. marts 2015 godkendte LTE de to skoler som pilotprojekt.
Ultimo 2015 afsluttede CKE sin model for fortætningsanalyse på begge skolerne, og fik modellen godkendt i LTE og Uddannelsesudvalget (UU) tog modellen til efterretning ved den efterfølgende orientering.
Senest blev både LTE, UU og Handicap og Psykiatriudvalget (HP) den 6. juni 2016 orienteret om planen for den videre proces med afdækning af mulighederne for at placere dette dagtilbud på Tårnborg Skole. I den forbindelse tog alle tre udvalg den foreslåede inddragelse af interessenter til efterretning. Interessenter, der skulle inddrages i den afklarende fase, er:
· Skoleledelse
· Skolebestyrelse
· Ejendomskoordinator ved Center for Uddannelse
· Ejendomskoordinator ved Center for Handicap og Psykiatri
I den videre proces vil denne sag i øvrigt være en del af den fremlagte Ejendomsstrategiske Udviklingsplan 2017-2020, og blive behandlet i den sammenhæng.
Retligt grundlag
Lokalplan nr. 13 af 3. december 1981, Korsør Kommune. Lokalplanen har udlagt skolens arealer til offentlige formål. Det vurderes, at det aktuelle dagtilbud opfylder dette.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning eller komme med bemærkninger til den.
Vurdering
CKE har afholdt følgende møder og politiske behandlinger i den afklarende fase:
1. april 2016:
Besigtigelse af Specialcenter Vest’s nuværende dagtilbud i Skælskør og Slagelse med henblik på en forståelse af krav og ønsker til de fysiske rammer
11. maj 2016:
Møde med skoleledelsen på Tårnborg Skole, herunder en orientering om modellen for fortætningsanalyser på folkeskolerne generelt og Tårnborg i særdeleshed
6. juni 2016:
Orientering af fagvalgene UU, HP og LTE, med oplæg til hvilke interessenter der bør inddrages og hvilke der bør høres i afklaringsfasen
10. juni 2016:
Møde med ejendomskoordinator fra Center for Handicap og Psykiatri (CHP) for afklaring af behov, brugere og tilbuddets karakter
16. august 2016:
Præsentation v/CHP og CKE på skolebestyrelsesmødet (udsat til august efter ønske fra bestyrelsen)
13. september 2016:
Præsentation v/CHP & CKE på skolebestyrelsesmødet
4. oktober 2016:
Orientering af fagvalgene UU, HP og LTE
Den næste politiske milepæl i processen:
24. oktober 2016 behandler økonomiudvalget den tidligere nævnte Ejendomsstrategiske Udviklingsplan 2017-2020 (som fremadrettet rummer processen med mulighederne på Tårnborg Skole), idet planen har fået indarbejdet de vinkler som de berørte fagudvalg har ønsket på baggrund af den indledende præsentation af udviklingsplanen.
På baggrund af økonomiudvalgets behandling, vil det være muligt at udarbejde en specifik procesplan for det videre arbejde med de projekter der indgår i udviklingsplanen – herunder for Tårnborg Skole.
Vedlagt er en kopi af referatet fra ovennævnte skolebestyrelsesmøde. Det er CKE’s vurdering, at det tegner et godt billede af den bekymring, der blev givet udtryk for på mødet. Vedlagt er desuden et notat fra CHP, der beskriver dagtilbuddets karakter og den borgergruppe, som tilbuddet henvender sig til.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Placeringen af et dag- og samværstilbud for Handicap og Psykiatri på Tårnborg Skole vil have konsekvenser for Uddannelsesudvalget, som nuværende primær bruger af skolen, for Handicap- og Psykiatriudvalgets muligheder for et tilbud til borgere bosat i Korsør/Tårnborg samt for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets muligheder for at optimere arealudnyttelsen i henhold til den af Byrådet vedtagne Ejendomsstrategi.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Uddannelsesudvalget anmoder om, at der udarbejdes tids-, proces og kommunikationsforslag, der belyser mulighederne i forhold til de skitserede forslag.
Udvalget opfordrer til, at der afholdes dialogmøde med interessenter og brugere i området.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Orienteringen taget til efterretning.

5. Smedevej 900, Vemmelev - Belysning i Enghaveparken (B)

5.     Smedevej 900, Vemmelev - Belysning i Enghaveparken (B)

Sagsnr.: 330-2016-66725               Dok.nr.: 330-2016-537912                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal beslutte, om Vemmelev Lokalråd skal have lov til at etablere belysning i Enghaveparken. Hvis udvalget beslutter, at der kan etableres belysning, skal udvalget beslutte hvordan og hvem, der skal stå for drifts- og vedligeholdelsesopgaven.
Da der ikke tidligere har været eksempler på Lokalråd eller lignende, som har etableret belysning på et offentligt sted, er det en principiel beslutning, som vil kunne danne præcedens.
Baggrund
Vemmelev Lokalråd ønsker at etablere belysning langs stien gennem Enghaveparken i Vemmelev. Stien og Enghaveparken (det grønne område) benyttes i dag af mange borgere, både til at lufte hunde, løbe en tur, cykle til skole eller bare bruge parken til at slappe af i.
Flere borgere har givet udtryk for, at de ønsker belysning i parken, så det bliver mere sikkert at færdes, mest i forhold til ikke at falde eller snuble, men også at bl.a. skolebørn tør cykle gennem parken i den mørke tid.
Vemmelev Lokalråd har undersøgt mulighederne for at etablere belysning og lavet et projektforslag, som indeholder en beregning af de samlede etableringsudgifter. Vemmelev Lokalråd vil selv forsøge at rejse pengene til etablering via fonde og puljer.
Når belysningen er etableret, vil der være udgifter til drifts- og vedligeholdelsesopgave, i størrelsesordenen mellem 15.000 til 20.000 kr. om året samt afskrivninger på belysningsanlægget i størrelsesordenen mellem 20.000 til 25.000 kr. om året. Den samlede årlige udgift til belysningsanlægget vil så være mellem 35.000 og 45.000 kr., hvis SK Forsyning A/S skal overtage belysningsanlægget på lige fod med den øvrige offentlige vej- og sti-belysning i kommunen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
I forbindelse med drift, vedligeholdelse og afskrivning på anlægget kan udvalget vælge en af følgende muligheder:
1. Vemmelev Lokalråd skal selv stå for drifts- og vedligeholdelsesopgaven, og dermed selv stå for udgiften.
2. SK Gadelys A/S overtager belysningsanlægget, når Vemmelev Lokalråd har etableret dette langs stien i Enghaveparken. Slagelse Kommune afholder fra overdragelsestidspunktet omkostninger til drift, vedligeholdelse og afskrivning.
Vemmelev Lokalråd kan efter en årrække, hvor lokalrådet har stået for drift og vedligeholdelse, anmode Slagelse Kommune om, at kommunen overtager belysningsanlægget og dermed også de udgifter, som er forbundet med anlægget.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at det nuværende budget til vejbelysning ikke kan indeholde udvidelser af vej- og stibelysningsanlægget.
Med Økonomiudvalgets beslutning den 22. august 2016 om, at der ikke kan meddeles tillægsbevillinger, vil Center for Teknik og Miljø ikke anbefale, at Slagelse Kommune fremadrettet afholder udgiften til drift, vedligeholdelse og afskrivninger på belysningsanlægget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i driftsbudgettet for vejbelysning ikke afsat midler til driftsudvidelser på vej- og stibelysningsanlægget i størrelsesordenen mellem 35.000 og 45.000 kr. om året.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.   at  der gives tilladelse til, at Vemmelev Lokalråd kan lade etablere stibelysning på det offentlige område Enghaveparken i Vemmelev,
2.   at  belysningsanlægget betragtes som et privat anlæg, der er ejet af Vemmelev Lokalråd,
3.   at  udgiften til drift og vedligeholdelse af belysningsanlægget afholdes af Vemmelev Lokalråd.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) kunne ikke tilslutte sig indstillingen og ønskede anlægget finansieret af udvalgets øvrige driftsområder.

6. Politisk årshjul 2016 (B)

6.     Politisk årshjul 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2015-95267               Dok.nr.: 330-2016-526860                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Vækst og Plan har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som et fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.

7. Pressemeddelelser (B)

7.     Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2015-95269               Dok.nr.: 330-2016-526840                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Pressemeddelelse om færgeplan.

8. Eventuelt (O)

8.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-95271               Dok.nr.: 330-2016-526838                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Ingen bemærkninger.
9. Lukket: Brogade 7, Korsør. Tilbud om køb af ejendom (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

10. Forslag til ny sejlplan

10.   Forslag til ny sejlplan

Sagsnr.: 330-2016-70670               Dok.nr.: 330-2016-575449                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om der skal indføres en ny sejlplan gældende fra 01. november 2016.
Desuden skal udvalget træffe beslutning om, hvorvidt den oprindelige vintersejlplan fra før den pålagte rammebesparelse skal indføres i vinterperioden 2017-2018.
Baggrund
Sejlplanen som trådte i kraft 1.sept. 2016 er udarbejdet på baggrund af Byrådets vedtagne rammebesparelse og Ø-udvalgets forslag. Sejlplanen er ikke optimal hverken for øboerne eller for færgepersonalet.
Derfor har Agersø Omø Færgerne udarbejdet et forslag til ny sejlplan med udgangspunkt i udnyttelse af beredskabstimer fra det indkøbte afløserfartøj, Kattegat.
Planen muliggør en genindførelse af den oprindelige sejlplan i 8 måneder og en ny revideret vintersejlplan i 4 måneder fra 1. november til og med februar.
Ændringer af sejlplaner vil i henhold til personalets overenskomst kræve 3 måneders varsling. Personalet har været involveret i ovennævnte løsningsforslag har erklæret sig villige til at fravige den normale varsling.
Den eneste ændring i forhold til vintersejlplanen før rammebesparelsen vil være:
Agersø
Hverdage
- der udgår dobbeltturene kl. 12.00 og kl. 13.00 fra Stigsnæs
Lørdage
- ny afg. kl. 09.30 fra Agersø
- der udgår afg. kl. 11.00 fra Stigsnæs og kl. 12.30 fra Agersø
- der udgår dobbeltturene fra Stigsnæs kl. 14.00, kl. 15.00, kl. 17.00 og kl. 18.00
- afg. fra Agersø kl. 20.30 ændres til kl. 19.30
Søndage
- ingen mistet afgange men forskydning om morgenen
Omø
Hverdage
- der udgår dobbeltturen kl. 10.00 fra Stigsnæs
- Afg. kl. 14.00 fra Omø ændres til kl. 13.00
Lørdage
- der udgår dobbeltturene kl. 13.00 og kl. 15.00 fra Stigsnæs
- ny dobbelttur kl. 14.00 fra Stigsnæs
- der udgår dobbeltturene kl. 19.00 og kl. 21.00 fra Stigsnæs
- ny dobbelttur kl. 20.00 fra Stigsnæs
Søndage
- ny afg. kl. 07.00 fra Stigsnæs
- der udgår dobbelttur kl. 09.00 fra Stigsnæs
Der er ingen trekantssejlads i den nye vinterplan, alle ture sejles direkte.
Hverdage sejles med 1 færge (Omøfærgen) fra kl. 10.00 til kl. 15.00
Lørdag fra kl.11 til og med søndag kl. 12 sejles med 1 færge (Omøfærgen).
Det skal gøres opmærksom på at vinterperioden har under halvt så mange passagerer som resten af året.
Indførelse en vintersejlplan fra før den gennemførte rammebesparelse vil, jf. ovenstående i henhold til personalets overenskomst kræve 3 måneders varsling. Som udgangspunkt vil den derfor først kunne gennemføres i vinteren 2017-2018.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende eller forkaste den nye sejlplan.
Udvalget kan desuden beslutte at indføre vintersejlplanen fra før den gennemførte rammebesparelse, gældende fra vinteren 2017-2018.
Vurdering
Det vurderes, at den nye sejlplan vil betyde en væsentlig forbedring af den nuværende sejlplan.
Den nye sejlplan er forbundet med en vis økonomisk usikkerhed, bl.a. i forhold med bemanding (tørnlister) og udnyttelse af beredskabstimer fra Kattegat. Derfor anbefales det, at der evalueres på planen efter sommerferien 2017.
I den forbindelse anbefales det desuden, at der tages stilling til, om hvorvidt den oprindelige vintersejlplan fra før den gennemførte rammebesparelse skal indføres i vinteren 2017-2018.
Administrationen udarbejder oplæg til finansiering på baggrund af den nuværende færgeøkonomi og de i analysen indkomne forslag fra Kommunalteknisk Rådgivning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nye sejlplan forventes at kunne gennemføres inden for den nuværende økonomiske ramme med forbehold for erfaringerne som fås i forhold til tørnlister og udnyttelse af beredskabstimer fra Kattegat.
Indførelse af en vintersejlplan fra før den gennemførte rammebesparelse vil -  afhængig af de konkrete erfaringer – kræve en ekstrafinansiering i størrelsesordenen min. 500.000 kr. årligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ø-udvalget orienteres.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at nyt forslag til ny sejlplan godkendes med henblik på en evaluering efter sommerferien  2017.
2.    at  Ø-Udvalget orienteres.
3.    at der i forbindelse med evaluering tages stilling til indførelse af den oprindelige vintersejlplan fra før den gennemførte rammebesparelse.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.
Udvalget ønsker en beskrivelse af den nye sejlplan i forhold til den planlagte vinter-sejlplan.