13. Budgetopfølgning 2017 pr. ultimo september 2017 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (B)
13. Budgetopfølgning 2017 pr. ultimo september 2017 - Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-495 Dok.nr.: 330-2017-605023 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved
udgangen af september 2017.
Landdistrikt-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkender
budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017
at have et merforbrug for driftsudgifterne på 4,4 mio. kr. og et mindreforbrug
for anlægsudgifterne på 5,6 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af
forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017,
som blev godkendt af Byrådet den 27. marts 2017, er indeholdt i det korrigerede
budget.
Der er bemærkninger til følgende politikområder:
Landdistriktsudvikling
Drift 2017
På politikområde
Landdistriktsudvikling forventes pr. september et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Mindreforbruget omhandler primært en forskydning i disponerede midler til tre
nedrivningsprojekter samt genhusning. Herudover udestår en disponering
vedrørende de borgerstyrede budgetter.
Anlæg 2017
På anlæg under Landdistriktsudvikling forventes et mindreforbrug
på 0,5 mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring
forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Drift og Teknik
Drift 2017
På politikområde Drift og Teknik
forventes pr. september et samlet merforbrug på 7,9 mio. kr. Budgetafvigelserne
omhandler følgende områder:
På vejbelysning forventes et merforbrug på 3,6 mio. kr. I budget
2017 er der indarbejdet et effektiviseringskrav på 4,2 mio. kr. vedrørende
vejbelysningen. Der er endnu ikke truffet beslutning om hvordan
effektiviseringskravet skal realiseres.
På busdriften forventes et
mindreforbrug på 2,0 mio. kr. under forudsætning af at efterregulering fra
Movia indgår i 2017.
På Kolonihaveområdet forventes et
merforbrug på 0,9 mio. kr. Som tidligere rapporteret skyldes det at de
budgetterede indtægter ikke kan opnås med de nuværende kontrakter.
På Entreprenørservice forventes
drift og virksomhed samlet set at balancere, selvom de grønne områder, stier,
veje og pladser, er trængte.
På vintervedligeholdelsen
forventes i 2017 et merforbrug på ca. 5,1 mio. kr.
Budgetafvigelsen skyldes at et
merforbrug på 2,8 mio. kr. fra vintervedligeholdelsen 2016 er overført til 2017
samt at den beregnede udgift for en gennemsnitsvinter forventes at vil ligge
ca. 2,3 mio. kr. højere end forudsat i budgettet til vintervedligeholdelse.
Færgedriften forventer at
overholde budgettet. Skadedyrsbekæmpelsen
forventer et merforbrug på ca. 0,2 mio. kr.
Anlæg 2017
For politikområdet forventes et samlet mindreforbrug på 3,4
mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring
forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Asfaltkontrakter: I budget 2018 mangler der fortsat 5,0 mio. kr. for at
kunne overholde de eksisterende asfaltkontrakter. Hvilket betyder at byrådet
skal omprioriterer LTE udvalgets anlægsmidler i 2018 eller give en
tillægsbevilling på 5,0 mio. kr.
Kommunale Ejendomme
Drift 2017
For politikområdet forventes der et samlet mindreforbrug på
2,0 mio. kr. Afvigelsen skyldes primært et mindreforbrug vedrørende
Rengøringsservice på 1,9 mio. kr., som skyldes overførslen fra 2016.
Ejendomsstrategien forventer at holde budgettet, idet bygningerne, hvor
Klostermarken skole tidligere lå, er solgt, og denne salgsindtægt vil også
dække den driftsbesparelse, som blev lagt ind i forbindelse med budget 2017.
Anlæg 2017
For politikområdet forventes der et samlet mindreforbrug på
1,7 mio. kr., hvoraf 1,1 mio. kr. skyldes forsinkelse vedrørende Investering i
solceller og 0,6 mio. kr. skyldes et ikke budgetteret tilskud fra ministeriet
til ombygning af midlertidige boliger til integrationsflygtninge.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring
forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget
og Byrådet.
Handlemuligheder
Handleplaner
Udvalget har behandlet de
budgetmæssige udfordringer under Drift og Teknik i en særskilt proces
vedrørende budgetudfordringer i 2017 og de mere strukturelle budgetudfordringer
i 2018-21 indenfor blandt andet vejbelysning, vintervedligeholdelse og
kolonihaver. Budgetreduktionen vedrørende vejbelysningen har været behandlet i
særskilt sag.
Udvalget har på møde den 6. juni
2017 valgt at lade budgetudfordringerne indgå i de kommende budgetforhandlinger
for 2018-2021, idet udvalget ikke finder det muligt at finde besparelsesforslag
indenfor udvalgets egne politikområder i forhold til de angivne strukturelle
udfordringer. Der mangler dog en fortsat en politisk stillingtagen til, hvordan
det forventede merforbrug i 2017 skal indhentes.
De forventede mindreforbrug for
2017 for udvalget er gennemgået igen, og der kan findes finansiering af en del
af de budgetmæssige udfordringer under Drift og Teknik i form af en
budgetomplacering på ca. 0,9 mio. kr. fra rengøringsservice under Kommunale
Ejendomme.
Det
resterende mindreforbrug på rengøringsservice forventes at skulle finansiere en
del af udmøntningen af rengøringsbesparelser vedr. fase 2 i 2018, da den først
udmøntes fuldt ud i 2019.
For
Landdistriktsudvikling er det forventede mindreforbrug primært disponeret til
prioriterede nedrivningsprojekter, som forventes færdiggjort i 2018.
Det
indstilles at det resterende merforbrug (ca. 7,0 mio. kr.) indenfor Drift og
Teknik findes udenfor udvalgets rammer, og foreslås derfor finansieret af en
tillægsbevilling med kassevirkning. Det bemærkes at forventet mindreforbrug på
busdriften (2,0 mio. kr.) vil indgå som en del af finansieringen.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø og Centerchef for Kommunale
Ejendomme anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige
konsekvenser:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 06.03 | -891 | | | |
Drift | 06.02 | 7.882 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | 01.04 | -6.991 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Budgetopfølgningen ultimo september godkendes og videresendes til
orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
2.
at Udvalget godkender, at der budgetomplaceres 0,891 mio. kr. i 2017 fra
Rengøringsservice til Drift og Teknik.
3.
at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives en
tillægsbevilling på 6,991 mio. kr. på Drift og Teknik, som finansieres af
kassen.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:
Godkendt.