Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 6. november 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-82151               Dok.nr.: 330-2017-648550                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Pkt. 17 sættes på åben dagsorden.
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.     Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2016-82153               Dok.nr.: 330-2017-648564                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget’s medlemmer.
Belysning i Bypark i Vemmelev
3. Orientering fra centercheferne/Økonomi- og Teknikdirektøren.
Skovvej 99, status – køb og salg.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Der foretages indvielse af badebro Kobæk strand lørdag d. 11. november kl. 9.
Kurt Rasmussen (A) orienterede om henvendelse fra Peter Lotinga vedr. stophaner/vand i Vemmelev.
Kurt Ramussen (A) spurgte ind til henvendelse vedr. forurening i forbindelse med tagrensning, Vermundsvej.
Ejendommen Skovvejen 99, Korsør blev drøftet.
Jytte Knuth, Formand for Lokalråd i Vemmelev og Omegn har fremsendt en ansøgning om tilskud til belysningsprojekt. Udvalget ønsker en konkret sag på næste udvalgsmøde.
Jørn-Ole Didriksen (V) tog problematikken op om for høj hastighed i Nygade og skiltning Nygade/Kirkepladsen. Administrationen kigge på forholdene og vender tilbage til udvalget.

3. Salg af del af Kalundborgvej 59A, Slagelse (B)

3.        Salg af del af Kalundborgvej 59A, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-76015               Dok.nr.: 330-2017-662704                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik-, og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hvorvidt man ønsker at sælge en del af arealet af Kalundborgvej 59A 4200 Slagelse, mat nr. 7f.
Baggrund
Dansk Butikstjeneste A/S og Rema Etablering A/S har henvendt sig med interesse i at købe en del af arealet af Kalundborgvej 59A.
Arealet som udgør 1386 m² skal bruges til at udvide den eksisterende Rema 1000 på Kalundborgvej 57B, enten via en ombygning og/eller med flere parkeringspladser. –markeret som ”Delareal 2” på vedhæftede kortbilag.
Dansk Butikstjeneste og Rema Etablering ønsker, såfremt de får lov at købe arealet, efterfølgende at indgå i en bred dialog og stor åbenhed omkring anvendelsesmulighederne og udnyttelse af arealet.
I forbindelse med den offentlig høring af Lokalplan 1175 modtog Plan et høringssvar fra Rema Etablering A/S om yderligere udvidelse af arealet til butiksformål. En udvidelse af arealet til butiksformål kræver en fornyet høring af såvel forslag til lokalplan og kommuneplantillæg.
Plan har derfor sat planlægningen i bero og afventer en afklaring på den præcise arealudstrækning der ønskes solgt til butiksformål.
Såfremt udvalget beslutter at arealet kan sælges, kan Plan arbejde videre sammen med Vej om den videre proces. 
CKE har forespurgt Arbejdsmarkedschef Jens Højlund og han er bekymret for at afgive parkeringspladser, da jobcenterets parkeringsområde tit er fyldt op.
Såfremt man ønsker at sælge arealet anmoder Jens Højlund om at en opmærkning af parkeringspladserne ved jobcentret bliver en del af den samlede løsning, for at optimere den allerede eksisterende grus parkering.
Konsekvenser for Jobcenteret:
Der fragår ca. 4 parkeringspladser   
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
1. sælge det markerede areal som anvist på kortbilag
2. sætte Planprocessen i gang, med endelig godkendelse når færdigt projekt foreligger.
3. afslå købstilbuddet
Vurdering
Det er CKE’s vurdering, at arealet godt kan sælges, men at man bør tilgodese Jobcenterets udfordringer med parkeringspladser.
Dette enten ved at sammentænke en samlet løsning i dialog med Rema 1000, evt. med en aftale om reservering af parkeringspladser eller en opmærkning af den eksisterende parkeringsplads.   
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Planprocessen behandles videre i Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at sætte planprocessen i gang, med endelig godkendelse når færdigt projekt foreligger
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Afvikling af frigjort areal og ejendom Korsør (B)

4.     Afvikling af frigjort areal og ejendom Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-28570               Dok.nr.: 330-2017-347832                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik-, og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal i henhold til den vedtagne procedure for afvikling af frigjorte ejendomme beslutte, hvad der skal ske med ejendommene Ørnumvej 13 og 15, samt tidligere boldbaner.
Baggrund
Sagen er opstået på baggrund af en henvendelse fra en privat investor, der ønsker at købe et areal ved Ørnumvej til udvikling af et sport og adventurecenter.
Ørnumvej 13 er 293 m² og har tidligere fungeret som klubhus og er ejet af FC Storebælt. Bygningen bærer præg af at have stået tom i en længere årrække og har været hærværksudsat.
Byrådet vedtog den 30. juni 2014, at meddele FC Storebælt, at kommunen er indstillet på at overtage klubhuset for en krone. Hertil kommer de eventuelle omkostninger, der er ved en ændret anvendelse / nedrivning af klubhuset, dog således at kommunens tab ved overtagelsen skal søges inddrevet hos lejer, FC Storebælt, idet der er tale om eget hus på lejet grund.
På et møde i marts 2015 mellem Center for Kultur, Fritid og Borgerservice og formanden for FC Storebælt, drøftedes mulighederne for en evt. løsning vedr. nedrivningen af det gamle klubhus, hvor både kommunen og FC Storebælt løftede en del af økonomien. FC Storebælt var imidlertid ikke interesseret på grund af andre overvejelser i forhold til den fremtidige anvendelse af klubhuset. Sagen blev herefter henlagt.
FC Storebælt er indstillet på at afstå ejendommen Ørnumvej 13, hvis de dermed fritages for nedrivningsudgifter –jf. mødenotat af 10 februar 2015.
Bygningerne på Ørnumvej 15, består af en omklædningsbygning på 364 m² og en uopvarmet lagerbygning på 140 m² til mål og rekvisitter, begge bygninger ligger indenfor strandbeskyttelseslinjen. Bygningerne er begge præget af hærværk. Omklædningsbygningen henstår med ødelagt varmekilde og manglende elkabler. Det vil derfor kræve en del genopretning at få bygningen i drift igen.
Det samlede areal udgør ca. 6 hektar, se vedhæftede kortbilag. Størstedelen af arealet har tidligere været anvendt som fodboldbaner og der er etableret banebelysning, men pt. henstår det som græsareal.
Selv om dele af arealet ligger indenfor kystbeskyttelseslinjen, er det muligt at søge dispensation til udstykning af arealet fra Kystdirektoratet, da der foreligger lokalplan udarbejdet før udvidelsen af kystbeskyttelseslinjen i 1999. Dispensationen er en forudsætning for et frasalg.
CKE har forespurgt Plan omkring mulig anvendelse af arealet, herunder:
· Erhvervsformål:
Dette synes at være urealistisk, dels grundet de mange beskyttelseslinjer, (strandbeskyttelseslinje, skovbeskyttelseslinje og fortidsminde-beskyttelseslinje), der er fastsat af statslige myndigheder, og dels med grundens topografi med højdeforskel på grunden på omkring 12 meter.
· Landbrugsareal:
Området er beliggende i byzone og er omfattet af lokalplan nr. 74 (Korsør Kommune).
Teoretisk set vil det kunne lade sig gøre at ændre planforholdene, men i praksis vil det være en kortsigtet løsning, der vil gøre det vanskeligt at genoptage byudviklingen af området, hvis behovet skulle opstå på et senere tidspunkt.
En fremtidig anvendelse bør derfor realistisk set finde sted inden for den nuværende anvendelsesbestemmelse til fritidsformål.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede 2 februar 2015 at lukke Stadion Ørnumvej pga. økonomiske besparelser.  
Retligt grundlag
Kystloven og ”Vejledning om 300 m Strandbeskyttelses- og Klitfredningszone §4.2”
Handlemuligheder
1. Udvalget kan vælge at indstille arealet med tilhørende bygninger til salg. Eventuelle salgsbetingelser vedtages af Økonomiudvalget.
2. Udvalget kan vælge at beholde arealet.
Vurdering
Der er ikke kommunal efterspørgsel på bygninger af den pågældende type og der er grundet strandbeskyttelseslinjen ikke umiddelbart mulighed for at ændre anvendelse af bygningen, der pt. kan anvendes til klubhus eller idrætsfacilitet. Lokalplanen indbefatter imidlertid også en teoretisk mulighed for, at bygningerne senere kan videresælges og bruges som fx rockerklub.
Der har ikke været strategiske overvejelser der omhandler området, hverken fra Center for Kommunale Ejendomme eller Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
Administrationen anbefaler frasalg af areal og bygninger. Lokalplanen bør ændres for at forhindre uhensigtsmæssig brug af bygningerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Areal og bygninger indstilles til salg.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Anlægsregnskaber > 2 mio. kr. - Teknik og Miljø (B)

5.     Anlægsregnskaber > 2 mio. kr. - Teknik og Miljø (B)

Sagsnr.: 330-2017-32782               Dok.nr.: 330-2017-592771                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er større end 2 mio. kr., skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Anlægsregnskabet skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet del-anlægsregnskab for:
214500 Vintermateriel (2016)
Anlægsbevilling                                                          2.300.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       2.035.207 kr.
Mindreudgift                                                                264.793 kr.
Det er første del-regnskab.
Der er indkøbt det mest presserende materiel samt udarbejdet investerings-/udskiftningsplan og kravsspecifikation på de forskellige kategorier med henblik på udbud. Udbuddet er udskudt pga. budgetforskydning som følge af budgetaftale 2017-2020.
Mindreudgift er overført til 2017.
222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger (2016)
Bevilling                                                                   7.524.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       2.719.200 kr.
Mindreudgift                                                             4.804.800 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab til og med 2015
 i alt                                                                      34.353.377 kr.
Regnskab 2016                                                         2.719.200 kr.
Med dette del-regnskab er aflagt for i alt                     37.072.577 kr.
I 2016 er lavet venstresvingsbaner på Ndr. Ringgade ved Nordvej, ny trafiksikkerhedsplan, mindre trafiksikkerhedstiltag, handleplanprojekter, rundkørsler, sikker skolevej Antvorskov skole, Valbygårdsvej – etablering af cykelbane og støtteheller, projektansættelse. Trafik- og Byggestyrelsen har finansieret signalstrategi med 1,7 mio. kr.
Mindreudgift er overført til 2017.
222850 Trafiksanering vestre Ringgade (2013-2016)
Bevilling                                                                 13.900.000 kr.
Afholdt udgift                                                          12.125.405 kr.
Mindreudgift                                                             1.774.595 kr.
Det er første del-regnskab.
Der er givet anlægsbevilling til Trafiksanering Vestre Ringgade samt signaloptimering Vestre Ringgade – Sdr. Ringgade. Det forventes at staten finansierer en del af udgiften med 0,5 mio. kr. Pengene fra staten kommer først når arbejdet er færdig. Arbejdet forventet fysisk afsluttet i 2017, mens statens tilskud først forventes i 2018.
Mindreudgift er overført til 2017.
222880 Modulvogntog-Tilpasning af vejanlæg (2015-2016)
Bevilling                                                                   5.400.000 kr.
Afholdt udgift                                                            3.068.730 kr.
Mindreudgift                                                             2.331.270 kr.
Det er første del-regnskab.
Der er lavet tilpasning af vejanlæg ved afkørsel 42 via Tårnborgvej til Korsør Havn samt Slagelsevej via Skælskørvej – Sorø Landevej – Stigsnæs Landevej – Ladebovej. Arbejdet ved Tårnborgvej er afsluttet. Slagelsevej forventes afsluttet i løbet af 2017.
Mindreudgift er overført til 2017.
Retligt grundlag
Slagelse kommunes regler for Anlægsstyring.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at regnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefeb for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at del-anlægsregnskaberne godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Anbefales.

6. Anlægsregnskaber < 2 mio. kr. - Teknik og Miljø (B)

6.     Anlægsregnskaber < 2 mio. kr. - Teknik og Miljø (B)

Sagsnr.: 330-2017-32782               Dok.nr.: 330-2017-591145                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet anlægsregnskab for:
222885 Sideudvidelse af Lodshusvej, Skælskør
Bevilling                                                                         350.000 kr.
Afholdt udgift                                                                  346.915 kr.
Mindreudgift                                                                       3.085 kr.
Lodshusvej er udvidet på strækningen fra Konge Åsen til Lodshusvej 8. Arbejdet er udført af Slagelse kommunes Entreprenørservice samtidig med , at DONG har etableret ny gasforsyning på Lodshusvej.
Mindreudgift 3.000 kr. tilføres kassebeholdningen.
Samt del-anlægsregnskaber for:
222510 Hovedistandsættelse af broer (2016)
Bevilling                                                                       1.438.000 kr.
Afholdt udgift                                                                  879.796 kr.
Mindreudgift                                                                    558.204 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2009-2015
med i alt                                                                      7.795.455 kr.
Regnskab 2016                                                                879.796 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                           8.675.251 kr.
I 2016 er afholdt udgifter på general- og hovedeftersyn af broer. Herudover har der været udgifter til drift og udbedringer af Halsskovbroen samt renovering af tunnel ved Antvorskov og nye kantbjælker på broen ved campingpladsen i Drøsselbjerg.
Mindreudgift er overført til 2017.
222520 Støjvold langs motorvejen Slagelse (2016)
Bevilling udgift                                    1.317.000 kr.
Bevilling indtægt                                    250.000 kr.         1.067.000 kr.
Afholdt udgift                                       719.616 kr.
Indtægt                                                 15.179 kr.           704.436 kr.
Mindreudgift                                                                    362.564 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2007-2015
med i alt                                                                     -6.330.543 kr.
Regnskab 2016                                                                704.436 kr.
Med dette del-regnskab er netto aflagt for                        -5.626.107 kr.
Efter den tidligere entreprenørs konkurs er der indgået ny aftale med Frede Andersen og Søn. Byggeperioden forventes først afsluttet i 2021. I 2016 har der desuden været udgifter til advokat ifm. konkurssagen.
Mindreudgift er overført til 2017.
222536 Afkørsel 41, Østvendte ramper (2015-2016)
Bevilling                                                                       5.000.000 kr.
Afholdt udgift                                                                  616.147 kr.
Mindreudgift                                                                 4.383.853 kr.
Det er afholdt udgifter til projektering. Det fysiske arbejde er påbegyndt i 2017 og forventes afsluttet i 2018. Projektet udføres i samarbejde med staten, som er medfinansierende.
Det er første delregnskab.
Mindreudgift er overført til 2017.
222595 Støjvold syd for Amerika –og Afrikavejkvarteret (2016)
Bevilling                                                                       2.200.000 kr.
Afholdt udgift                                                               1.844.838 kr.
Mindreudgift                                                                    355.162 kr.
Støjvolden er anlagt i 2016. Vejdirektoratet har været rådgiver på projektet. I 2017 plantes erstatningsskov.
Det er første del-regnskab.
Mindreudgift er overført til 2017.
222740 Tilgængelighedsfremmende tiltag (2016)
Bevilling                                                                       2.514.000 kr.
Afholdt udgift                                                                    81.029 kr.
Mindreudgift                                                                 2.432.971 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2008-2015
med i alt                                                                    10.370.822 kr.
Regnskab 2016                                                                 81.029 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                         10.451.851 kr.
Der er udviklet apps, som gør det nemmere for handicappede at komme rundt i Slagelse. Via Trafik har været rådgiver på projektet.
Mindreudgift er overført til 2017.
222896 Korsør Erhvervspark, etablering af vej (2016)
Bevilling                                                                       6.000.000 kr.
Afholdt udgift                                                                  309.575 kr.
Mindreudgift                                                                 5.690.425 kr.
I 2016 er kun afholdt udgifter til projektering af adgangsvej til Korsør Erhvervspark. Arbejdet udføres i 2017-2018.
Det er første del-regnskab.
Mindreudgift er overført til 2017.
667190 Shared Space – trafikdæmpning ved sygehus (2016)
Bevilling                                                                       2.691.000 kr.
Afholdt udgift                                                                  731.250 kr.
Mindreudgift                                                                 1.959.750 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2008-2015
med i alt                                                                      5.508.988 kr.
Regnskab 2016                                                                731.250 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                           6.240.238 kr.
Via Trafik og Rådgivende Ingeniørfirma Andersen og Grønlund har været rådgivere på projektet. Slagelse kommune har betalt sin andel til Region Sjælland for det arbejde, som Malmos har udført.
Mindreudgift er overført til 2017.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes regler for Anlægsstyring.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at del-anlægsregnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02
-3
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
3
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at anlægsregnskab og del-anlægsregnskaber godkendes og indgår i oversigt over afsluttede anlægsregnskaber undr 2 mio. kr. i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab.
2.    at mindreudgift på sted 222885 Sideudvidelse af Lodshusvej, Skælskør på 3.000 kr. tilføres kassebeholdningen.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 30, Oreby By, Høve (B)

7.     Nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 30, Oreby By, Høve (B)

Sagsnr.: 330-2017-75068               Dok.nr.: 330-2017-654470                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende om ansøgning om nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 30, Oreby By, Høve kan godkendes.
Baggrund
Center for Kommunale Ejendomme har modtaget en forespørgsel fra SK Forsyning, som ønsker at købe matrikel 30, Oreby By, Høve, da arealet skal bruges til Teknisk anlæg.
Administrationen har fra Landinspektørfirmaet Skel.dk modtaget en ansøgning om at nedlægge privat fællesvej på matrikel 30, Oreby By, Høve.
Matrikel 30, Oreby By, Høve har et samlet areal på 1.383m2, og samtlige kvadratmeter er registreret som vejareal. Når et areal er udlagt som vejareal kan dette ikke bruges til anden formål end vej, før en nedlæggelse er godkendt.
Ansøgning om nedlæggelse af privat fællesvej er på baggrund af vedlagte ændringskort
Retligt grundlag
Vejen administreres efter reglerne i afsnit III i Lov om private fællesveje. Afgørelsen sker i henhold til Lov om private fællesvej § 72.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge at:
1. Godkende ansøgning om at nedlægge den private fællesvej.
2. Afvise ansøgning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at en nedlæggelse af den privat fællesvej på matrikel 30 vil have stor indflydelse på matrikel 11g adgang til offentlig vej.
Matrikel 11g ejes på nuværende tidspunkt af ejerne af matrikel 25a, men ved et salg af matrikel 11g skal der etableres ny adgang fra matrikel 11g til offentlig vej. Det vil ikke være muligt at tilgå offentlig vej via matrikel 25a på grund af bygningers placering på grunden.
Af trafiksikkerhedsmæssige årsager er det ikke forsvarligt at etablere en direkte adgang fra matrikel 11g til offentlig vej, da matrikel 11g har direkte skel til offentligt vej i et T-kryds.
Adgang fra offentlig vej til matrikel 11g skal ske via matrikel 30. En privat fællesvej kan udlægges langs det østlige skel ind mod matrikel 25a og langs med matrikel 25a´s sydlige skel.
SK Forsyning har meddelt, at udlæggelsen ikke er et problem for deres anvendelse af matriklen. SK Forsyning gør opmærksom på, at der er placeret en stor ledning, der hvor vejen ønskes udlagt.
Den nye private fællesvej er skitseret på kortbilag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at del af matrikel 30, Oreby By, Høve nedlægges som privat fællesvej.
2.    at der opretholdes del af privat fællesvej, så det vil være muligt at vejbetjene ejendommen 11g.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Nedlæggelse foretages uden udgifter for kommunen.

8. nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 17br, Flakkebjerg By, Flakkebjerg (B)

8.     nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 17br, Flakkebjerg By, Flakkebjerg (B)

Sagsnr.: 330-2017-75073               Dok.nr.: 330-2017-654678                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om ansøgning om nedlæggelse af 200 m2 privat fællesvej på matrikel 17br, Flakkebjerg By, Flakkebjerg kan godkendes, for efterfølgende at sælge matrikel 17br til ejeren af matrikel 15a, Flakkebjerg By, Flakkebjerg.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har fra Landinspektørfirmaet Skel.dk på vegne af Søren Ole Hansen, ejer af matrikel 15a modtaget en ansøgning om at slette 200 m2 privat fællesvej fra matrikel 17br, Flakkebjerg By, Flakkebjerg.
Ansøgningen er på baggrund af vedlagte ændringskort.
Baggrunden for ansøgningen om nedlæggelser er:
- At arealet ønskes købt af Søren Ole Hansen.
- At arealet lægges sammen med matriklerne 15a og 13e, Flakkebjerg By, Flakkebjerg.
- At vejen ikke længere skal give adgang til matrikel 13e som særskilt matrikel.
Matrikel 17br er fredskov og i deklaration af 10. marts 1986 står, at ved afhændelse af matriklen forpligter Kommunen sig til at sælge loddet til sammenlægning med en landbrugsejendom i overensstemmelse med landbrugslovens regler. Matriklen lægges sammen med 15a, som er en landbrugsejendom.
Retligt grundlag
Vejen administreres efter reglerne i afsnit II i Lov om private fællesveje. Afgørelsen sker i henhold til Lov om private fællesveje §12.1.
Naturbeskyttelseslovens §26a.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget kan vælge at:
1. Godkende ansøgning om at nedlægge den private fællesvej
2. Afvise ansøgning
Vurdering
Vejen, der ønskes nedlagt og lagt sammen med matrikel 15a, vurderes ikke at have interesse for Slagelse Kommune eller offentligheden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 17br, Flakkebjerg By, Flakkebjerg godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Nedlæggelse foretages uden udgifter for kommunen.

9. Nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 3k, Vollerup By, Gimlinge (B)

9.     Nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 3k, Vollerup By, Gimlinge (B)

Sagsnr.: 330-2017-75066               Dok.nr.: 330-2017-654642                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 3k, Vollerup By, Gimlinge.
Baggrund
Center for Trafik og Miljø har fra Landinspektørfirmaet Skel.dk modtaget en ansøgning om at nedlægge privat fællesvej på matrikel 3k, Vollerup By, Gimlinge.
Baggrund for ansøgning om nedlæggelse er, at matrikel 3k, hvorpå den private fællesvej er beliggende, lægges sammen med 3d. Da der hermed kun er en matrikel, vil vejen fremadrettet være privat vej.
Den del af den private fællesvej, som ønskes nedlagt vil i fremtiden alene skulle betjene den ejendom hvorpå den er anlagt (jf. §10 pkt. 3).
Retligt grundlag
Vejen administreres efter reglerne i afsnit II i Lov om private fællesveje. Afgørelsen sker i henhold til Lov om private fællesvej § 12.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal i henhold til Lov om private fællesveje godkende nedlæggelse af den private fællesvej.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs vurdering, at en nedlæggelse af privat fællesvej på matrikel 3k, Vollerup By, Gimlinge kan godkendes i henhold til bestemmelserne i Lov om private fællesveje.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at nedlæggelse af privat fællesvej anlagt på matrikel 3k, Vollerup By, Gimlinge godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Nedlæggelse foretages uden udgifter for kommunen.

10. Nedlæggelse af del af privat fællesvej på matr.nr. 1bb Kirke Stillinge By (B)

10.   Nedlæggelse af del af privat fællesvej på matr.nr. 1bb Kirke Stillinge By (B)

Sagsnr.: 330-2017-75069               Dok.nr.: 330-2017-654299                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende nedlæggelse af en del af privat fællesvej på matrikel 1bb, Kirke Stillinge, Kirke Stillinge.
Baggrund
Center for Trafik og Miljø har modtaget ansøgning fra Landinspektørfirmaet Skel.dk om nedlæggelse af en del af en privat fællesvej på matrikel 1bb.
Baggrund for ansøgning om nedlæggelse er, at ejer af ejendommen på matrikel 1ba har planer om udvidelse af virksomheden og at vejen kun bruges til intern kørsel for virksomheden.
Den del af den private fællesvej, som ønskes nedlagt vil i fremtiden alene skulle betjene den ejendom hvorpå den er anlagt (jf. §10 pkt. 3).
Retligt grundlag
Vejen administreres efter reglerne i afsnit II i Lov om private fællesveje. Afgørelsen sker i henhold til Lov om private fællesvej § 12.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge at:
1. Godkende nedlæggelse af del af den private fællesvej
2. Afvise ansøgning
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs vurdering, at en nedlæggelse af del af privat fællesvej på matrikel 1bb, Kirke Stillinge, Kirke Stillinge kan godkendes i henhold til bestemmelserne i Lov om private fællesveje.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Nedlæggelse af del af privat fællesvej på matrikel 1bb, Kirke Stillinge, Kirke Stillinge godkendes
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Nedlæggelse foretages uden udgifter for kommunen.

11. Algade 4220 - Forsøg med gennemkørende trafik (B)

11.   Algade 4220 - Forsøg med gennemkørende trafik (B)

Sagsnr.: 330-2014-69527               Dok.nr.: 330-2017-676763                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om forsøgsordningen med ensrettet trafik gennem Algade skal gøres permanent eller om gaden skal tilbageføres til gågade.
Baggrund
Algade i Korsør har siden ultimo 2014 været åben for ensrettet trafik. Forholdet har været gennemført som et forsøg.
Udvalget har senest på mødet den 5. september 2016 drøftet trafikken i Algade, og det blev aftalt, at forsøget skulle løbe frem til det tidspunkt, hvor Solens Plads blev åbnet. Udvalget besluttede, at der skulle fremsendes orientering til de erhvervsdrivende i Algade. Der blev fremsendt orientering til alle virksomheder og beboere i Algade, samt Korsør Erhvervsforening, Ældrerådet og Handicaprådet.
Ordlyden af orienteringen der blev fremsendt efter udvalgets beslutning om, at forlænge forsøget frem til efter åbningen af Solens Plads var følgende:
”Det er politisk bestemt at forsøgsordningen med ensrettet biltrafik i Algade udvides frem til, at der er foretaget ombygning af Solens Plads i Korsør. Forsøgsordningen forventes derfor udvidet til juli 2017. Derefter vil der evalueres på forsøgsordningen, med henblik på beslutning om den fremtidig trafik i Algade. Evalueringen behandles af Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget, og indebærer en høring af bl.a. borgere og butiksejere.”
Retligt grundlag
Færdselsloven.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
Stoppe forsøget med ensrettet trafik i Algade og tilbageføre Algade til den oprindelige status som gågade, eller gøre forsøgsordningen med trafik i Algade permanent. Udvalget kan vælge om der skal foretages høring eller ej inden der træffes endelig beslutning. Det skal bemærkes, at interessenterne er stillet i udsigt, at der vil blive foretaget en høring.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs vurdering, at der er holdninger blandt interessenterne der taler både for og imod, at der fremadrettet vil være gennemkørende trafik i Algade. På baggrund af de henvendelser som centret har modtaget er overvægten af synspunkter, at Algade ønskes tilbageført til gågade.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at der foretages høring før der træffes endelig beslutning om den fremtidige status for trafik i Algade.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Algade tilbageføres til den oprindelige status som gågade.
Der ønskes adgang for handicapkørsler fra Baggade til de to handicappladser ved Algade/Torvet.

12. Slagelse Kommune - status 2017 på asfalt- og funktionskontrakter (O)

12.   Slagelse Kommune - status 2017 på asfalt- og funktionskontrakter (O)

Sagsnr.: 330-2014-67588               Dok.nr.: 330-2017-666696                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- & Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om den aktuelle status indenfor asfalt- og funktionskontraktområdet.
Baggrund
Udvalget blev senest orienteret om asfalt- og funktionskontrakterne den 5/12 2016, hvor udvalget tog stilling til perioden efter udløb af de nuværende kontrakter. Alle nuværende kontrakter udløber ved udgangen af 2018. Udvalget besluttede en 2-årig karensperiode gældende for 2019 og 2020.
Funktionskontrakternes økonomi baseres på det samme fastsatte beløb for hvert år i kontraktperioden (indeksreguleret). Beløbet betales uanset mængden af arbejde, der udføres, under forudsætning af at tilstandskravene overholdes (beskrevet funktion).
Budgettet til asfaltområdet udgør i 2017 30,4 mio. kr. på anlægsrammen samt 1,7 million på servicerammen. Med det vedtagne budget 2018-2021 vil budgettet være 25,4 mio. på anlægsrammen samt 0,9 mio. på servicerammen. Reduktionen på anlægsrammen vil give væsentlige udfordringer, da besparelsen på 5 millioner er trukket ud inden kontraktforpligtigelserne er udløbet, hvilket som nævnt sker ved udgangen af 2018.
Entreprenørservice vil på udvalgsmødet orientere om årets gang indenfor asfaltområdet.
Herunder aktiviteter omkring:
- Kontraktstyring
- Intensiveret eget tilsyn
- Opgørelse af vejkapital
- Status på hjemtagne opgaver på et af kontraktområderne
- Igangværende garantisager
- Deltagelse i syn & skøn og samarbejde med ledningsejere ved anlægsaktiviteter
- Samt hvad det kommende og sidste år på kontrakterne medfører af aktiviteter
Retligt grundlag
Udbudsloven, Vejloven, Kommuneplanen samt eksisterende funktionskontrakter.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt der ikke findes en løsning på budget 2018 vedr. besparelsen på de 5 millioner vil det blive nødvendigt, at bede udvalget om at omprioritere på anlægsrammen for 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller overfor udvalget
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

13. Budgetopfølgning 2017 pr. ultimo september 2017 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (B)

13.   Budgetopfølgning 2017 pr. ultimo september 2017 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-495                   Dok.nr.: 330-2017-605023                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2017.
Landdistrikt-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 4,4 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 5,6 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017, som blev godkendt af Byrådet den 27. marts 2017, er indeholdt i det korrigerede budget.
Der er bemærkninger til følgende politikområder:
Landdistriktsudvikling
Drift 2017
På politikområde Landdistriktsudvikling forventes pr. september et mindreforbrug på 1,5 mio. kr. Mindreforbruget omhandler primært en forskydning i disponerede midler til tre nedrivningsprojekter samt genhusning. Herudover udestår en disponering vedrørende de borgerstyrede budgetter.
Anlæg 2017
På anlæg under Landdistriktsudvikling forventes et mindreforbrug på 0,5 mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Drift og Teknik
Drift 2017
På politikområde Drift og Teknik forventes pr. september et samlet merforbrug på 7,9 mio. kr. Budgetafvigelserne omhandler følgende områder:
På vejbelysning forventes et merforbrug på 3,6 mio. kr. I budget 2017 er der indarbejdet et effektiviseringskrav på 4,2 mio. kr. vedrørende vejbelysningen. Der er endnu ikke truffet beslutning om hvordan effektiviseringskravet skal realiseres.
På busdriften forventes et mindreforbrug på 2,0 mio. kr. under forudsætning af at efterregulering fra Movia indgår i 2017.
På Kolonihaveområdet forventes et merforbrug på 0,9 mio. kr. Som tidligere rapporteret skyldes det at de budgetterede indtægter ikke kan opnås med de nuværende kontrakter.
På Entreprenørservice forventes drift og virksomhed samlet set at balancere, selvom de grønne områder, stier, veje og pladser, er trængte.
På vintervedligeholdelsen forventes i 2017 et merforbrug på ca. 5,1 mio. kr.
Budgetafvigelsen skyldes at et merforbrug på 2,8 mio. kr. fra vintervedligeholdelsen 2016 er overført til 2017 samt at den beregnede udgift for en gennemsnitsvinter forventes at vil ligge ca. 2,3 mio. kr. højere end forudsat i budgettet til vintervedligeholdelse.
Færgedriften forventer at overholde budgettet. Skadedyrsbekæmpelsen forventer et merforbrug på ca. 0,2 mio. kr.
Anlæg 2017
For politikområdet forventes et samlet mindreforbrug på 3,4 mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Asfaltkontrakter: I budget 2018 mangler der fortsat 5,0 mio. kr. for at kunne overholde de eksisterende asfaltkontrakter. Hvilket betyder at byrådet skal omprioriterer LTE udvalgets anlægsmidler i 2018 eller give en tillægsbevilling på 5,0 mio. kr.
Kommunale Ejendomme
Drift 2017
For politikområdet forventes der et samlet mindreforbrug på 2,0 mio. kr. Afvigelsen skyldes primært et mindreforbrug vedrørende Rengøringsservice på 1,9 mio. kr., som skyldes overførslen fra 2016. Ejendomsstrategien forventer at holde budgettet, idet bygningerne, hvor Klostermarken skole tidligere lå, er solgt, og denne salgsindtægt vil også dække den driftsbesparelse, som blev lagt ind i forbindelse med budget 2017.
Anlæg 2017
For politikområdet forventes der et samlet mindreforbrug på 1,7 mio. kr., hvoraf 1,1 mio. kr. skyldes forsinkelse vedrørende Investering i solceller og 0,6 mio. kr. skyldes et ikke budgetteret tilskud fra ministeriet til ombygning af midlertidige boliger til integrationsflygtninge.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Handleplaner
Udvalget har behandlet de budgetmæssige udfordringer under Drift og Teknik i en særskilt proces vedrørende budgetudfordringer i 2017 og de mere strukturelle budgetudfordringer i 2018-21 indenfor blandt andet vejbelysning, vintervedligeholdelse og kolonihaver. Budgetreduktionen vedrørende vejbelysningen har været behandlet i særskilt sag.
Udvalget har på møde den 6. juni 2017 valgt at lade budgetudfordringerne indgå i de kommende budgetforhandlinger for 2018-2021, idet udvalget ikke finder det muligt at finde besparelsesforslag indenfor udvalgets egne politikområder i forhold til de angivne strukturelle udfordringer. Der mangler dog en fortsat en politisk stillingtagen til, hvordan det forventede merforbrug i 2017 skal indhentes.
De forventede mindreforbrug for 2017 for udvalget er gennemgået igen, og der kan findes finansiering af en del af de budgetmæssige udfordringer under Drift og Teknik i form af en budgetomplacering på ca. 0,9 mio. kr. fra rengøringsservice under Kommunale Ejendomme.
Det resterende mindreforbrug på rengøringsservice forventes at skulle finansiere en del af udmøntningen af rengøringsbesparelser vedr. fase 2 i 2018, da den først udmøntes fuldt ud i 2019.
For Landdistriktsudvikling er det forventede mindreforbrug primært disponeret til prioriterede nedrivningsprojekter, som forventes færdiggjort i 2018.
Det indstilles at det resterende merforbrug (ca. 7,0 mio. kr.) indenfor Drift og Teknik findes udenfor udvalgets rammer, og foreslås derfor finansieret af en tillægsbevilling med kassevirkning. Det bemærkes at forventet mindreforbrug på busdriften (2,0 mio. kr.) vil indgå som en del af finansieringen.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø og Centerchef for Kommunale Ejendomme anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
06.03
-891
 
 
 
Drift
06.02
7.882
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
01.04
-6.991
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo september godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
2.    at Udvalget godkender, at der budgetomplaceres 0,891 mio. kr. i 2017 fra Rengøringsservice til Drift og Teknik.
3.    at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives en tillægsbevilling på 6,991 mio. kr. på Drift og Teknik, som finansieres af kassen.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

14. Politisk årshjul 2017 (B)

14.   Politisk årshjul 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82155               Dok.nr.: 330-2017-648580                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme samt Plan og Udvikling har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

15. Pressemeddelelser (B)

15.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2016-82156               Dok.nr.: 330-2017-648608                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes for følgende sager.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Pkt. 11 "Algade 4220 - Forsøg med gennemkørende trafik" og "Indvielse af badebro, Kobæk".

16. Eventuelt (O)

16.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2016-82157               Dok.nr.: 330-2017-648620                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Intet.

17. Rugvænget 4200 - Nedlæggelse af offentligt vejareal ud for nr. 8 (B)

17.   Rugvænget 4200 - Nedlæggelse af offentligt vejareal ud for nr. 8 (B)

Sagsnr.: 330-2017-68520               Dok.nr.: 330-2017-612639                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om ansøgning om nedlæggelse af del af offentlig vej, Rugvænget, Slagelse kan godkendes, for efterfølgende at sælge det nedlagte vejareal til ejeren af matr. 1lu Slagelse Markjorder – Danish Pork Meat.
Baggrund
Danish Pork Meat, Rugvænget 8, 4200 Slagelse har anmodning om, at virksomheden kan erhverve ca. 125 m2 af udskilt vejareal således, at arealet kan indgå i virksomhedens samlede grundareal. Virksomheden påtænker, at arealet skal benyttes i forbindelse med af- og pålæsning. Erhvervelsen af vejarealet indgår som en del af den samlede sag om udvidelse af virksomheden. Virksomhedsudvidelsen har været behandlet i Erhvervs-, Plan, og Miljøudvalget den 4. september 2017 og 2. oktober 2017.
Danish Pork Meats rådgiver oplyser følgende:
- Det er et blindt stykke vej på ca. 13,2 m i længde og ca. 9,5 m i bredde.
- Vedligeholdelsens stand ringe.
- Slagelse Dyrehospital A/S, Rugvænget 12, sikres adgang til deres container og træningsbane for hunde.
- Danish Pork Meat afholder udgifter til landinspektør og tinglysning.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje §15, §124 og §127
Handlemuligheder
Der er følgende handlemuligheder i sagen:
- Godkende anmodningen om at ca. 125 m2 offentlig vej nedlægges for efterfølgende at blive solgt til virksomheden Danish Pork Meat eller
- Afvise anmodningen.
Vurdering
Den aktuelle del af Rugvænget der ønskes erhvervet, vurderes ikke at have interesse for Slagelse Kommune ud over det forhold, at det eksisterende fortov sikre adgang til græsarealet bag Slagelse Dyrehospital, Rugvænget 12 (matr. nr. 1ly Slagelse Markjorder). Der skal derfor ved et eventuelt salg af vejarealet sikres, at der tinglyses en stiadgang i minimum 1,5 meters bredde langs Slagelse Dyrehospitals syd-vestlige skel. Ansvaret for vedligeholdelsen af stien vil være den til enhver tid værende ejer af det nedlagte vejareal.
For den del af arealet, der skal fungere som adgang for Slagelse Dyrehospital, Rugvænget 12 (matr. nr. 1ly Slagelse Markjorder) skal den til enhver tid værende ejer af dette matrikel sikres påtaleret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Værdisættelsen af arealet fastsættes af Økonomiudvalget efter indstilling fra Center for Kommunale Ejendomme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at ca. 125 m2 offentligt vejareal fra matr. 7000di Slagelse Markjorder – Rugvænget - nedlæggelse som offentlig vej,
2.    at der tinglyses adgang i minimum 1,5 meters bredde for matr. nr. 1ly Slagelse Markjorder langs skel,
3.    at der udarbejdes beslutningsgrundlag for salg af kommunal jord til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Udsat til der er vedtaget en lokalplan.