Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 4. november 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2019-428907                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2019-428925                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik.
Baggrund
Orientering fra Administrationen:
Orientering fra Udvalgsformanden:
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:  Pernille Ivalo Frandsen (V)
Jørgen Grüner orienterede om KIMO- møde.
* Ad Flux Water:
Anne Bjergvang (A) spurgte til betalingsfrister.
Steen Olsen (A) bemærkede, at sagen skal op til udvalget.
* Udvalget blev orienteret om skrivelse fra Borgmesteren til Miljøministeren (ad Tude Å):
Steen Olsen (A) mener at brevet er fejlbehæftet og derfor ikke bør sendes.
Anne Bjergvang (A) fremhævede, at dette ikke er |den sidste godkendelse|. Udover Ministeriets tilladelse til at fravige miljømål, mangler der fortsat tilladelse i relation til kystbeskyttelse, og desuden en vandløbsafgørelse, herunder at der er mulighed for at indbringe disse afgørelser for klagenævnet.
Anne Bjergvang (A):
- Orienterede om landdistriktskonference d. 26.11.
- Spurgte til affaldsredegørelsen, herunder til voldgiftssag i den forbindelse.
Steen Olsen (A):
- Rejste spørgsmålet om deltagelse i DK 2020.
- Anbefalede, at der rettes henvendelse til tidligere Dahls Metal vedr. tids- og handlingsplan for oprydning af det henlagte metal.
- Spurgte til Harboe. Opfølgning på decembermødet.
Knud Vincents (V) ønskede, at spørgsmål/svar fremsendes tidligere, og gerne i forbindelse med udsendelse af dagsorden. Senest ved eksempel fra denne weekend, hvor der fremkom mange mails.

3. Drøftelse af kommuneplanens landskabsinteresser i relation til den igangværende temaplanlægning for store solenergianlæg (D)

3.     Drøftelse af kommuneplanens landskabsinteresser i relation til den igangværende temaplanlægning for store solenergianlæg (D)

Sagsnr.: 330-2018-62815               Dok.nr.: 330-2019-427626                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om kommuneplanens retningslinjer for landskab med henblik på en drøftelse af kommuneplanens landskabsinteresser i relation til den igangværende temaplanlægning for store solenergianlæg.
Baggrund
På Byrådsmødet d. 26. november 2018 blev det besluttet at udarbejde en temaplan for solenergi. Temaplanen, der er et kommuneplantillæg til Kommuneplan 2017, har til formål at opdatere kommuneplanens retningslinjer for solenergi.
Når der skal gennemføres en temaplanlægning for det åbne land som her for store solenergianlæg, kræver det en afvejning af en række planlægningsmæssige interesser som også skal varetages. Der drejer sig særligt om de interesser der berører store arealer i det åbne land, hhv. retningslinjetemaet for Landskab samt Naturnetværk og Grønt Danmarkskort.
Iht. Planlovens § 11a stk. 1 nr. 16, skal kommuneplanen indeholde retningslinjer til sikring af landskabelige bevaringsværdier og beliggenheden af områder med landskabelig værdi, herunder større, sammenhængende landskaber. Kommuneplanens retningslinjer for landskab fremgår af retningslinjetema 9.4, Landskab og retningslinje 9.8, Større uforstyrrede landskaber.
Det er en national interesse i kommuneplanlægningen,
·         at planlægningen af det åbne land er med til at sikre, at de værdifulde landskaber bevares, herunder at de åbne kyster og geologiske værdier fortsat udgør en væsentlig natur- og landskabsværdi.
Det er således en national interesse, at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer,
·         der sikrer bevaringsværdige landskaber og i udgangspunktet friholder dem for bebyggelse og anlæg,
·         der sikrer større, sammenhængende landskaber (større uforstyrrede landskaber) og i udgangspunktet friholder dem for større byggerier og tekniske anlæg, der slører landskabssammenhængene, har konsekvenser for det karakteristiske og oplevelsesrige i nabolandskaberne eller forringer mulighederne for at forbedre landskaberne.
Derudover er det en national interesse,
·         at bevaringsværdige landskaber, herunder større sammenhængende landskaber, som udgangspunkt ikke reduceres. En reduktion vil kun kunne ske, hvis kommunen kan godtgøre, at landskabet ikke længere er beskyttelsesværdigt. Som grundlag for at dokumentere at et givent landskab ikke længere er beskyttelsesværdigt, kan kommunen anvende den såkaldte landskabskarakteranalyse. Metoden forholder sig til landskabsværdierne ved en analyse af det naturgeografiske, generationers brug af landskabet (det kulturgeografiske) og den visuelle oplevelse.
Retningslinjetemaet i den nuværende Kommuneplan 2017, som er videreført fra Kommuneplan 2013, er udarbejdet på baggrund af en videnskabelig og meget ressourcekrævende metode (med omfattende feltarbejde og analyser) kaldet Landskabskaraktermetoden. Metoden er et værktøj til at identificere og udpege (kortlægge) landskabstyper, herunder værdifulde landskaber samt at fastlægge strategiske mål for landskabstypernes udvikling.
Baggrundsrapporten ”Landskabet i Slagelse Kommune”, 2013 er udleveret til udvalgsmedlemmerne og er vedlagt som bilag.
Temaet for Landskab omfatter i korte træk det åbne land med undtagelse af landsbyer og sommerhusområder. Landskabet er inddelt i 5 forskellige landskabstyper hhv. Ådal, Småbakket landskab, Landbrugsflade, Kystforland og Ø. Til hver landskabstype er der knyttet op til tre forskellige strategiske mål hhv. Beskyt, Vedligehold og Ændre. Retningslinjer for landskabstyper med det strategiske mål Beskyt er mest restriktive i forhold til tilplantning, placering af byggeri og tekniske anlæg. De beskyttede landskaber udgør særligt landskabstyperne Ådal, Småbakket landskab, Kystforland og Ø.
Ren energi som solenergi kombineret med indsatsen for grundvandsbeskyttelse har ikke, ved tidligere revisioner af kommuneplanen, været et tema der har været fokus på. En del af de udpegede indsatsområder til grundvandsbeskyttelse ligger inden for kommuneplanens landskabsudpegning Ådal med det strategiske mål Beskyt. I de beskyttede ådale, er der således modsatrettede interesser. På den ene side ønskes solenergianlæg lokaliseret hvor der er særligt fokus på grundvandsbeskyttelse, på den anden side, er der beskyttelsesinteresser i de udpegede ådale, hvor tekniske anlæg er uønsket.
På udvalgsmødet vil administrationen nærmere redegøre for baggrunden for retningslinjerne og for handlemuligheder.
Retligt grundlag
Planlovens § 11a stk. 1 pkt. 5, 14 og 16.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har mulighed for at drøfte kommuneplanens retningslinjer for landskab herunder hvorvidt retningslinjerne for landskab skal revideres.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at kommuneplanens landskabsinteresser i relation til den igangværende temaplanlægning for store solenergianlæg drøftes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
Drøftet.

4. Bæredygtighedsstrategi (B/D)

4.     Bæredygtighedsstrategi (B/D)

Sagsnr.: 330-2019-37355               Dok.nr.: 330-2019-435745                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, hvilke temaer, bæredygtighedsstrategien skal sætte særlig fokus på. Herudover skal Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfte konkrete indsatsområder og tiltag inden for de valgte temaer.
Baggrund
Slagelse Kommune skal udarbejde en bæredygtighedsstrategi inden udgangen af 2019. Strategien skal beskrive, hvordan kommunen vil mindske miljøbelastningen, sikre biologisk mangfoldighed, arbejde tværfagligt med bæredygtige tiltag mv.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 3. juni 2019 en skitse til indhold og tids- og procesplan for strategien. Strategiens udgangspunkt er den miljømæssige bæredygtighed.

Formålet med strategien er at tydeliggøre temaer og indsatsområder, som skal prioriteres de kommende år. Strategien gøres konkret og operationel ved at opstille indsatsområder og handlinger.

Strategien vil også tage hånd om 5 af FN’s 17 Verdensmål, der er blevet udpeget i budgetaftalen fra 2019. Strategien er ikke en samlet strategi for kommunens arbejde med Verdensmål, og indeholder ikke alle igangværende initiativer om bæredygtighed på miljøområdet.

Oprindeligt var der i procesplanen for bæredygtighedsstrategien lagt op til en workshop med bl.a. byrådet. Men det har ikke været muligt at afholde en workshop. I stedet foreslår administrationen, at strategiudkastet sendes til behandling i berørte fagudvalg i december. Det betyder, at byrådet får strategien til behandling i januar.
Overordnet tidsplan:
·         November 2019: 1. udkast behandles i MPL
·         November 2019: Dialog og høring hos interne og eksterne aktører, herunder 17.4 udvalget ”Bæredygtig udvikling og grøn omstilling” og Slagelse Kommunens Naturforum
·         December 2019: Politisk behandling af tilrettet udkast i relevante fagudvalg
·         Januar 2020: Politisk behandling af endeligt udkast i MLP, ØK og BY
·         Februar – marts 2020: Offentlig høring, hvidbog og tilpasning af strategi
·         April 2020: Endelig vedtagelse af strategi  
Vi foreslår, at strategien revideres i begyndelsen af næste byrådsperiode. Strategien kan i opfølgningen tilpasses udviklingen på miljøområdet og indhold i kommende budgetaftaler.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune skal i henhold til Planlovens § 33a udarbejde en strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling. Strategien skal være udarbejdet inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode.
Handlemuligheder
Vi foreslår, at strategien i særlig grad fokuserer på følgende 3 temaer og dertilhørende indsatsområder:
Klima (forebyggelse og tilpasning)
·         CO2-reduktion i transportsektoren
·         CO2-reduktion i landbrugssektoren
·         CO2-reduktion på energiområdet (forsyning og besparelser)
·         Klimatilpasning langs kysten
·         Kommunal CO2-målsætning for 2030

Biodiversitet
·         Rigere og mere natur på de kommunale arealer
·         Mere natur i planlægningen
·         Natur som social løftestang
Ressourceforbrug
·         Bæredygtigt kommunalt byggeri og almennyttige boliger
·         Affald og genanvendelse
·         Miljø- og klimavenlige fødevarer og kantinedrift
·         Bæredygtige og cirkulære indkøb i kommunen
Administrationen har udarbejdet et notat med en række forslag til indsatsområder og konkrete tiltag. Notatet eftersendes til udvalget inden mødet. Det skal bemærkes, at flere af indsatsområderne og tiltagene skal kvalificeres og videreudvikles i samarbejde med interne og eksterne aktører.
Mange indsatsområder tager udgangspunkt i kommunens egen drift og lægger op til, at kommunen agerer rollemodel, mens andre tiltag rækker ud til borgere og interessenter.
17.4-udvalget ”Bæredygtig udvikling og grøn omstilling” bidrager også med konkrete idéer til indsatsområder og handlinger.

Administrationen vil på udvalgsmødet præsentere notatet nærmere.
 
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende de tre udvalgte temaer eller de kan vælge andre eller flere temaer.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan drøfte indsatsområderne og komme med bemærkninger til de foreslåede indsatsområder samt komme med forslag til andre indsatser.

Vurdering
Administrationen anbefaler, at de tre temaer godkendes.

Vi har udvalgt de tre temaer på baggrund af en faglig vurdering af de globale, miljø- og klimamæssige udfordringer.

Indenfor temaet klima har vi valgt at arbejde med de sektorer, som bidrager mest til CO2-udledningen. Kommunen har længe arbejdet med energiområdet, mens de to sektorer transport og landbrug er nye indsatsområder i den kommunale klimaindsats. Der er i strategien også fokus på højvandssikring af byer og sommerhusområder langs kysten.

Under temaet biodiversitet har vi valgt indsatser, hvor vi bruger kommunens egne arealer til at skabe mere plads til naturen. En ny måde at drifte de kommunale arealer på skal danne baggrund for formidling og inspiration til borgerne. Vi vil i strategien sætte naturen i spil i forhold til at løfte sociale udfordringer, fx øge trivslen og den mentale og fysiske sundhed.
I temaet ressourceforbrug er der fokus på kommunen som en stor indkøber og forbruger, primært inden for det kommunale byggeri og indkøb, hvor der er direkte handlemuligheder. Flere af tiltagene rækker også ud til borgerne. Der vil i strategien også være fokus på fødevare, affald og genbrug i overensstemmelse med budgetaftalens pkt. 25.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I budgetaftalen 2020-2023 er der afsat 3 mio. kr. årligt til bæredygtighedsstrategien.
Når udkast til den endelige strategi foreligger, vil økonomien for de enkelte handlinger være nærmere beskrevet.
Konsekvenser for andre udvalg
Berørte fagudvalg vil få sendt bæredygtighedsstrategien i høring, herunder Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget.

17.4-udvalget ”Bæredygtig Udvikling og Grøn Omstilling” inddrages som sparring og idéudvikler i forhold til valg af temaer og konkrete indsatsområder og handlinger.

Naturforum får udkastet til bæredygtighedsstrategien i høring efter den første politiske behandling i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender de foreslåede temaer (klima, biodiversitet og ressourceforbrug) for bæredygtighedsstrategien
2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter indsatsområder og konkrete tiltag inden for de enkelte temaer.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
At 1; Godkendt.
At 2; Drøftet.
Tidsplanen justeres. Temadage fastlægges.
Udvalget ønsker, at der medtages forhold omkring klimaregnskab i det videre arbejde.

5. Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)

5.     Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2019-3264                 Dok.nr.: 330-2019-411953                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, hvilke 2 indsatsområder inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Baggrund
Slagelse Kommune skal, som alle andre kommuner, fremlægge en udviklingsstrategi inden udgangen af 2019. Udviklingsstrategien skal udarbejdes hvert fjerde år og er en overordnet strategisk retningsgiver for, hvad vej kommunen skal udvikle sig de kommende år. Udviklingsstrategien skal skabe retning og stille skarpt på de indsatsområder, der skal prioriteres.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 4. februar 2019 igangsætning af udviklingsstrategi for Slagelse Kommune. Som følge af den beslutning blev der afholdt et temamøde i byrådet den 19. marts 2019, hvor byrådet drøftede mulige fokusområder i den kommende udviklingsstrategi.
Ud fra spørgsmålet ”Året er 2025 – hvad er Slagelse kendt for?” kom byrådet frem til følgende, overordnede emner: uddannelse, boliger, events, natur og kyst, erhverv, infrastruktur, velfærd samt kultur og fritid.
Med henblik på at indskærpe fokus valgte byrådet på mødet den 26. august 2019, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal være de tre centrale emner i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
I udviklingsstrategien skal det konkretiseres, hvilke indsatsområder der er de væsentligste inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
De valgte indsatsområder fremhæver det, som Slagelse Kommune ser som værende vigtigst at have fokus på. Indsatsområderne skal være overligger for administrationens arbejde og sende et klart signal om, hvad der prioriteres.
Med andre ord; Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal, inden for udvalgets fokusområde og gerne med henblik på tværgående indsatser, tage stilling til, hvad der fremadrettet i udviklingsstrategien er det vigtigste inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Et eksempel på en indsats inden for boligudvikling kunne være at understøtte en boligudvikling, der prioriterer og fremmer flere ungdomsboliger.
På baggrund af Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets, og de øvrige udvalgs, udpegninger af indsatsområder vil administrationen sammenfatte og præcisere indsatserne med henblik på at præsentere et udkast til en samlet udviklingsstrategi for byrådet i december 2019. I udkastet vil det også fremgå, hvordan FN’s verdensmål er tænkt ind i udviklingsstrategien. 
Retligt grundlag
Planlovens § 23a.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at pege på 2 indsatsområder inden for hver af de tre emner; boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
Vurdering
Byrådet har valgt, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal være de centrale emner i Slagelse Kommunes udviklingsstrategi. Inden for de tre valgte emner skal det uddybes, hvilke indsatsområder Slagelse Kommune vil prioritere, så det er klart for administrationen, for kommunens borgere og for folk udefra, hvad der har særligt fokus i Slagelse Kommune.
Forudsætningen for at skabe vækst er, at kommunen kan tilbyde boliger og arbejdspladser. Det er essentielt i forhold til bosætning, hvorfor det også er fremhævet i budgetforliget som et særligt fokusområde. Bolig- og erhvervsudvikling er derfor fokusemner i udviklingsstrategien. Med de seneste års fokus på at udvikle Campus Slagelse og med henvisning til budgetforliget og Slagelses eliteidrætsprofil er og skal uddannelse være et omdrejningspunkt for kommunens videre udvikling. Dette emne kan også oplagt kobles på kommunens by-, bolig- og erhvervsudvikling. Endvidere kan en særlig indsats inden for uddannelse tage hånd om nogle af de udfordringer, Slagelse Kommune har på velfærdsområdet, herunder børn- og unge- samt beskæftigelsesområdet. Uddannelse er fundamentet for at skabe en kommune med ressourcestærke borgere.
De valgte indsatser inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal skærpe arbejdet og gøre det muligt for alle at vide, i hvilken retning Slagelse Kommune vil arbejde. Udgangspunktet er at udarbejde en strategi, der er til at forstå, og som der kan arbejdes ud fra.
Administrationen anbefaler, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget vælger 2 overordnede indsatser for hver af de tre emner; boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Indsatserne kan enten være meget konkrete eller være formuleret som visioner, der angiver en tydelig retning.
Med udpegede fælles indsatsområder, der skal gennemsyre kommunens strategiske arbejde, er det hensigten at skabe en klar retning for udviklingen af Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Alle fagudvalg behandler samme sag med henblik på at komme med input fra deres respektive områder.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, hvilke 2 indsatsområder, inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget peger på følgende sammenhængende indsatsområder på tværs af de tre emner (boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse):
- Synergi imellem uddannelse og erhvervsudvikling (fremtidens arbejdsmarked).
- Synergi imellem uddannelse og forskellige boligtyper samt udvikling af nye energivenlige byggerier.
- Udnytte central placering i Danmark herunder parathed i forhold til erhvervslivets behov for placering (byggemodning).
- Der arbejdes med særlige boligområder, herunder seniorboligfællesskaber.
- Uddannelser skal understøtte erhvervslivets behov.
Indsatserne skal relateres til Verdensmålene.

6. Ansøgning om støtte til Kommunens LAG i 2020 og 2021 (B)

6.     Ansøgning om støtte til Kommunens LAG i 2020 og 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-74682               Dok.nr.: 330-2019-435817                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Kommunens LAG, Landudvikling Slagelse, der er etableret i henhold til det nationale landdistriktsprogram, arbejder for at skabe udvikling i kommunens landdistrikter gennem finansiering af udviklingsprojekter med EU- og kommunale midler. Med det kommunale tilskud har Landudvikling Slagelse et større beløb til driftsudgifter og mulighed for at udbetale støtte til udviklingsprojekter af foreningens egne puljer (eksempelvis KVIK-puljen). Det kommunale støttebeløb anvendes også til egne initiativer som eksempelvis produktion af videofilm der skal synliggøre projekter i landdistrikterne eller organisering af inspirationsture til natur- oplevelsesprojekter i andre kommuner. 
Landudvikling Slagelse arbejder ud fra en strategi om at 1) at styrke mikro-virksomheder; 2) udvikle samarbejdet mellem offentlige og private aktører; 3) opbygge lærende lokalsamfund. Der er fokus på aktiviteter indenfor lokale fødevarer, turisme, social-økonomi, kunst og kultur, netværksdannelse og udvikling af attraktive landsbyer.
Med afslutningen af det nationale landdistriktsprogram 2014-2020 forventes det – på baggrund af erfaringer fra overgangen mellem det forrige landdistriktsprogram 2007-2014 og det aktuelle landdistriktsprogram 2014-2020 – at der vil opstå en overgangsperiode på et lille års tid i 2021 før grundlaget for LAGernes fremtidige virke vil falde på plads. I denne periode vil Landudvikling Slagelse ikke modtage nationale midler til driftsomkostninger, og vil derfor være afhængig af et kommunalt tilskud for at kunne opretholde sin administrative bemanding og muligheden for at besigtige projekter og yde sparring i forbindelse med afrapportering af udviklingsprojekter inden de sendes til det nationale LAG-sekretariat. Foreningen vil også kunne fortsætte med at tildele midler fra egne puljer – dog i begrænset omfang. For at sikre kontinuitet i denne overgangsperiode, søger Landudvikling Slagelse derfor også om tilskud for 2021.
Fordeling af kommunalt tilskud fordelt på drift og aktiviteter 2019-2021
Årstal
EU-tilskud til drift
Kommunalt tilskud
Samlede driftsudgifter
Kommunalt tilskud til drift
Samlede udgifter til aktiviteter af det kommunale beløb
EU-projektramme
2019
254.737
945.000
Forventet
735.100
Forventet 481.363
Forventet
463.637
1.018.946
2020
254.737
945.000
Forventet
735.600
Forventet
480.863
Forventet
464.137
1.018.946 + ekstra midler, beløb endnu ukendt
2020
-
945.000
Forventet
735.600
Forventet 735.600
Forventet 209.400
-
Anvendelse af det kommunale tilskud for 2019
Udgiftspost
Beløb
Drift:
 
Tilskud til drift ifølge budget
481.363 kr.
Buffer i forbindelse med aflæggelse af regnskab for 2019
20.000 kr.
Aktiviteter:
 
KVIK-pulje
200.000 kr.
Disponering af 56.336 kr. som offentlig medfinansiering til anvendelse af ekstra 225.341 kr. i EU-tilbageløbsmidler, som kræver offentlig medfinansiering for at kunne komme i spil
56.336 kr.
Bestyrelsen disponerer i slutningen af 2019 over de resterende midler til aktiviteter, når der er et mere klart billede af, hvordan det går med indkomne ansøgninger og puljemidler
187.301 kr.
I alt disponeret af de kommunale midler for 2019
Heraf til drift: 501.363 kr.
Heraf til aktiviteter: 473.637 kr.
945.000 kr.
 
I alt til disposition
0      kr.
Retligt grundlag
Lov om landdistriktsfonden.
Bekendtgørelse om oprettelse og drift af lokale aktionsgrupper inder hav- og fiskeriudviklingsprogrammet og under landdistriktsprogrammet for perioden 2014-2020.
Handlemuligheder
Der opstilles følgende handlemuligheder:
1. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan bevillige et årligt tilskud på 945.000 kr. til Landudvikling Slagelse i 2020 og 2021 (i alt 1.890.000 kr.) for at sikre kontinuitet i LAGens arbejde, mens der ventes på et nyt udspil om LAG’ernes fremtidige virke i henhold til et nyt nationalt landdistriktsprogram.
2. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan følge tidligere års praksis og bevillige 945.000 kr. i tilskud i 2020, hvormed kommunen støtter LAGens arbejde med at skabe udvikling i landdistrikterne indtil afslutningen af det nationale landdistriktsprogram der ophører med udgangen af 2020. Som konsekvens af denne beslutning vil LAGen være nødsaget til at opsige sin administrator, og fortsætte sit virke uden administrativ bemanding pr. 1 januar 2021.
3. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan give afslag på ansøgningen for at prioritere midlerne til kommunens egne aktiviteter til landdistriktsudvikling. Som konsekvens heraf vil LAGen udelukkende arbejde med EU-støttede udviklingsprojekter og kun have mulighed for at lønne en administrativ medarbejder i begrænset omfang til at varetage den omfattende sagsbehandling der kræves i forhold til gennemførelse og afslutning af EU-støttede projekter. LAG’en vil også være nødsaget til at lukke sine egne puljer, som finansieres med kommunale midler.  
Vurdering
Center for Ledelse, Udvikling og HR vurderer, at Landudvikling Slagelse har gjort en stor indsats for at skabe udvikling i kommunens landdistrikter – både ved at inspirere til og understøtte nye projekter samt ved at at skabe synlighed om dem og landdistriktsudviklingen i bred forstand. Landudvikling Slagelse er desuden en vigtig og kompetent samarbejdspartner i forhold til kommunens egen indsats for landdistriktsudvikling, hvorfor det anbefales at der fortsat ydes tilskud til Landudvikling Slagelse.
Det er i administrationens optik vigtigt at sikre kontinuitet i Landudvikling Slagelses arbejde, hvorfor det anbefales, at der ydes tilskud i 2020 og i 2021.
Det er imidlertid uvist, om kommunen kan opretholde sin egen LAG, eller om den vil komme til at indgå i et tværkommunalt samarbejde i fremtiden. Det forventes, at den nye LAG-struktur vil komme til at fremgå af bekendtgørelsen for LAGernes virke, som udarbejdes i henhold til det nye nationale landdistriktsprogram.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Landudvikling Slagelse har siden 2007 modtaget et årligt kommunalt tilskud på 945.000 kr. I begyndelsen bevilligede kommunen tilskuddet, fordi der i henhold til det nationale Landdistriktsprogram for 2007-2014 blev stillet krav om 50% medfinansiering til LAG-støttede projekter. I programperioden fra 2014-2020 er der ikke længere krav om offentlig medfinansiering. På møde den 2. februar 2015 besluttede det tidligere Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalg at forlænge tilskudsordningen i den nye programperiode.
Det fagudvalg, der har landdistriktsudvikling som ressortområde, har siden 2015 behandlet en årlig ansøgning fra Landudvikling Slagelse om tilskud for det kommende år.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at der ydes et årligt tilskud til Landudvikling Slagelse på 945.000 kr. i 2010 og på 945.000 kr. i 2021 (1.890.000 kr. i alt) for at sikre kontinuitet i LAGens arbejde indtil det nye nationale landdistriktsprogram træder i kraft.
2.    at tilskuddet ydes med midler til landdistriktsudvikling.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
At 1- 2; Godkendt. (For så vidt angår 2021 er det med forbehold for det kommende budget i Slagelse Kommune).

7. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1192, Slagelse Miljøcenter samt Kommuneplantillæg nr. 6 til Kommuneplan 2017 (B)

7.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1192, Slagelse Miljøcenter samt Kommuneplantillæg nr. 6 til Kommuneplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-7027                 Dok.nr.: 330-2019-405774                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1192, Slagelse Miljøcenter og Kommuneplantillæg nr. 6 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Slagelse Miljøcenter er en virksomhed beliggende ved Kalundborgvej umiddelbart nord for Slagelse by. Miljøcentrets aktiviteter består af behandling af affald, herunder ren og lettere forurenet jord, fejesand, slam, papir, glas, plastic, træ, gips og murbrokker. Virksomheden har behov for at udvide og har på den baggrund anmodet om en ny lokalplan for et areal syd for virksomheden op mod Slagelse.
Byrådet besluttede den 24. juni 2019 at sende forslag til lokalplan 1192 og Kommuneplantillæg nr. 6 i 8 ugers offentlig. I løbet af den offentlige høring blev der afholdt et borgermøde hvor det blev aftalt, at holde et møde på virksomheden i august 2019 for en nærmere drøftelse.
Som opfølgning på mødet i august på virksomheden og for at imødekomme bekymringer fra naboer til virksomheden, har virksomheden fremsendt et brev hvori virksomheden fremfører en række tiltag som vil blive gennemført: Et hul i gavlen til slamhallen omkring transportbåndet vil blive lukket, der vil blive opsat gardiner på siderne af slamhallen, 2 fag i affaldshallen vil blive lukket med bølgeplader og man forventer at færdiggøre og beplante volden mod nord i 2020. Desuden oplyser virksomheden, at der er etableret en 3. port i affaldshallen samt at gylletanken er blevet overdækket.
Den offentlige høring af planforslaget er nu afsluttet og der modtaget 21 høringssvar, heraf 19 høringssvar fra naboer til virksomheden. Høringssvarene fremgår af vedlagte hvidbog. Bemærkningerne fra naboer handler overordnet om gener fra virksomheden i form lugt, støj, støv, skadedyr, trafik, manglende afskærmning i form af jordvold og beplantning, manglende overholdelse af gældende lokalplan, bekymring i forhold til grundvand og natur samt en antennemast. Endelig er der en bekymring for ejendomsværdien i nærområdet som følge af virksomhedens udvidelse. Vejdirektoratet har bemærkninger i forhold til deres myndighedsrolle i relation til skiltning og reklamering i det åbne land og langs statsvejnettet samt statsvejen Kalundborgvej.
Bemærkningerne fra naboer handler i større grad om virksomhedens drift og relaterer sig derfor i højere grad til virksomhedens miljøgodkendelse, som regulerer driften af virksomheden gennem en række vilkår, og som skal sikre, at virksomheden eksempelvis overholder gældende grænseværdier for støj, støv og lugt og håndtering af skadedyr.
På baggrund af høringssvarene er der foretaget følgende ændringer i lokalplanen:
      Under ”Tilladelser og dispensationer fra andre myndigheder” er tilføjet, at Vejdirektoratet er tilsynsmyndighed i forhold til Naturbeskyttelseslovens regler om reklames-kiltning i det åbne land langs statsvejnettet og at Vejdirektoratet er påtaleberettiget for adgangsbegrænsningerne langs Kalundborgvej.
      Der er tilføjet et afsnit i redegørelsen efter ”Naturnetværk” om skiltning i det åbne land og langs statsveje og at Vejdirektoratet er tilsynsmyndighed.
      Under ”Servitutter” er ”Vestsjællands Amtsråd” slettet så der kun står ”Påtaleberettiget: Vejdirektoratet”.
      Vejbyggelinjen på 20 m fra vejmidte på Kalundborgvej er indtegnet på kortbilag 2.
      Rammenavnet for rammeområde L.E4 er ændret til ”Enggården syd”.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1192 og Kommuneplantillæg nr. 6 med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for virksomhedens udvidelse.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1192 og Kommuneplantillæg nr. 6 endeligt. Derved vil den påtænkte udvidelse ikke være mulig og det vil betyde, at den eksisterende virksomhed ikke kan aktivere området. Efterfølgende ansøgninger om aktiviteter og udvidelser vil skulle håndteres som særskilte landzoneansøgninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler at Lokalplan 1192 og Kommuneplantillæg nr. 6 vedtages endeligt. Dette vil sikre en samlet planlægning for områdets udvikling og dermed en samlet disponering af området. Alternativt, vil virksomheden skulle søge om landzonetilladelse fra sag til sag, hvilket ikke sikrer en sammenhængende planlægning for området.
Området er beliggende indenfor udpegningen af ”Områder med særlige drikkevandsinteresser” (OSD) og er desuden beliggende i et indsatsområde til grundvandsbeskyttelse.
Det er administrationens vurdering, at hensynet til beskyttelsen af grundvandet er varetaget gennem lokalplanens formål- og anvendelsesbestemmelser, der sikrer, at potentielt grundvandstruende aktiviteter ikke må foregå i området. Dette er fulgt op af en række bestemmelser i lokalplanen som sikrer, at overfladevand fra befæstede arealer ikke må nedsives men skal forsinkes og renses inden udledning.
Lokalplanen er dermed helt i tråd med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning den 1. april 2019 vedr. potentielt grundvandstruende virksomheder i områder med særligt sårbart grundvand (indsatsområder).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Lokalplan 1192, Slagelse Miljøcenter med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 6 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
Anbefales med følgende bemærkninger:
- 5.4 stier: Der skal etableres en landsskabssti.
- Ny bestemmelse til 7.6: Ny bebyggelse skal have karakter af industri i form af lukkede industrihaller med portsystemer. Opførelsen må desuden kun ske som længehuse.
Denne bestemmelse gælder ikke antennemast og mindre sekundære bygninger på op til 50 m2.
- Pkt. 9.1: Samlet højde på 15 meter for jordvold og beplantning.
- Ad side 27 i redegørelsen: Her tilføjes følgende bestemmelse: Det forudsættes ligeledes, at der i miljøgodkendelsen eller lignende godkendelse stilles krav til lugt, støj og støv fra virksomheden.
Jørgen Grüner (F) kunne på baggrund af hensyn til grundvand og nabogener ikke tilslutte sig indstillingen.

8. Støjproblematikker i lokalplan 1229 omdannelse af erhverv til boliger Strudsbergsvej 8 (B)

8.     Støjproblematikker i lokalplan 1229 omdannelse af erhverv til boliger Strudsbergsvej 8 (B)

Sagsnr.: 330-2019-47829               Dok.nr.: 330-2019-424273                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om udarbejdelsen af forslag til lokalplan 1229 for omdannelse af erhverv til boliger på Strudsbergsvej i Slagelse skal indstilles på grund af potentielle miljøkonflikter.
Baggrund
I august godkendte udvalget opstart af en lokalplan for omdannelse af en mindre erhvervsgrund til boliger på Strudsbergsvej 8. Ejendommen ligger i et større erhvervsområde med flere industrivirksomheder som nære naboer.
Administrationen har indledningsvist gennemført en forudgående høring, hvor der indkom to høringssvar fra Danapak og Greenline (se bilag 1 Hvidbog). Afsendere er begge erhvervsdrivende i nærheden af lokalplanområdet, som gør opmærksomme på områdets karakter af industriområde belastet af støj, lugt og støv samt tung trafik.
Administrationen er med disse høringssvar blevet opmærksomme på, at miljøbelastningen i området og særligt støjproblematikkerne er større end antaget ved opstart af lokalplanen.
Bygherren oplyser desuden, at der er konstateret en alvorlig forurening af grunden. Bygherren vil derfor tilbagekalde anmodning om udarbejdelse af en boliglokalplan for området.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at forsætte arbejdet med forslag til lokalplan 1229, der har til formål at give mulighed for rækkehuse på grunden.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at indstille arbejdet med af forslag til lokalplan 1229. Derved bliver det ikke muligt at etablere boliger på grunden, der forsat vil være udlagt til erhverv.
Vurdering
Det er administrations vurdering, at arbejdet med lokalplanen skal indstilles.
Kommunen behandler i forvejen klagesager fra boligområderne, der grænser op til erhvervsområdet. Etableringen af nye boliger midt i området vil øge risikoen for flere konflikter mellem beboere og erhvervsdrivende.
Da lokalplanområdet har en meget begrænset størrelse, vurderer administrationen, at det bliver vanskeligt at løse miljøbelastningen hensigtsmæssigt og samtidig skabe attraktive nye boliger. I praksis vil de 5 rækkehuse skulle afskærmes med støjmur eller lignende mod erhvervsområdet på tre sider.
Bygherren vil ligeledes indstille arbejdet med en lokalplan for boliger idet grunden er forurenet.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at arbejdet med lokalplan 1229 Omdannelse af erhverv til boliger på Strudsbergsvej indstilles.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:  Pernille Ivalo Frandsen (V)
Godkendt.

9. Handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af rotter 2020-2022 (B)

9.     Handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af rotter 2020-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2019-7661                 Dok.nr.: 330-2019-400709                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal vedtage handlingsplanen for forebyggelse og bekæmpelse af rotter i Slagelse Kommune 2020-2022.
Baggrund
Handlingsplanen er udarbejdet på baggrund af Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets beslutning den 6. juni 2017 om serviceniveauet i skadedyrsbekæmpelsen samt beslutningen om en mere ambitiøs plan på Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgsmødet den 4. februar 2019.
I rottehandlingsplanen fokuseres der på bekæmpelse med elektroniske fælder, optimering af administrationen, giftforbruget samt håndhævelse af kloaksager. Derudover indeholder planen de lovpligtige krav som følger:
·         Overordnede mål, succeskriterier og ressourcer.
·         Opsætning af rottespærrer på kommunale, private og statslige daginstitutioner, skoler, plejehjem og hospitaler.
·         Plan for den kommunale kloakrottebekæmpelse og samarbejde med forsyningen.
·         Oplysning om, hvorvidt kommunen tillader privat bekæmpelse samt tilsyn heraf.
·         Beskrivelse af indsatsområder.
I arbejdet med at gøre rottehandlingsplanen mere ambitiøs, er der tilføjet skarpere succeskriterier:
·         Slagelse Kommune ligger i top 5 over færrest anmeldelser pr. indbygger blandt alle 17 kommuner i Region Sjælland (nuværende: 9. plads).
·         Slagelse Kommune ligger i top 5 over laveste giftforbrug pr. anmeldelse blandt alle 17 kommuner i Region Sjælland (nuværende: 10. plads).
·         50 % færre gentagne anmeldelser på samme adresse i forhold til antallet i 2017.
·         Den gennemsnitlige varighed af et bekæmpelsesforløb må ikke stige.
De konkrete succeskriterier kræver at der gennemføres ekstra handlinger. Derfor er der tilføjet følgende tiltag til handlingsplanen:
·         Vidensdeling om forebyggelse af rotter. Vi ønsker at tilbyde undervisning og gennemgang af ejendomme med henblik på forebyggelse af rotter til alle ejendomsfunktionærer.
·         Overjordisk gennemgang for rotter på daginstitutioner, skoler, plejehjem og hospitaler. I forbindelse med at der skal opsættes rottespærrer vil vi tilbyde en overjordisk gennemgang, således at ejendommene og kloakkerne rottesikres samtidig. 
·         Antallet af kloakfælder øges fra 75 stk. til 150 stk. på baggrund af de allerede positive resultater.
·         Rottesikring af vildtfodringspladser. Tiltaget indebærer øget håndhævelse om rottesikret fodring samt renholdelse.
Retligt grundlag
Handlingsplanen er omfattet af bekendtgørelse nr. 1686 af 18/12/2018 om forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende, komme med ændringer eller at afvise handleplanen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender handlingsplanen, da planen synliggør, at Slagelse Kommune har høje ambitioner på området, og igangsætter ekstra tiltag til en effektiv forebyggelse og bekæmpelse af rotter. Endvidere skal kommune have en gældende handlingsplan for at overholde lovgivningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2018 blev gebyret fastsat til 0,0614‰ af ejendomsværdien. I 2019 er der afsat ca. 4 mil. kr. til bekæmpelse og forebyggelse af rotter i Slagelse Kommune. Beløbet dækker udgifter til den faktiske rottebekæmpelse, elektronisk anmeldesystem, elektroniske fælder, myndighedsarbejde og administration indenfor rottebekæmpelse.
Prioriteringerne i handleplanen medfører en budgetstigning til ca. 5 mil. kr. årligt fra 2021, svarende til en stigning i rottegebyret til 0,075 ‰ af ejendomsværdien. Når engangsudgifter til bl.a. kloakfælder er gennemført og antallet af rotteanmeldelser falder vil rottegebyret blive tilpasset budgettet.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at handlingsplanen for forebyggelse og bekæmpelse af rotter 2020-2022 vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:  Pernille Ivalo Frandsen (V)
Godkendt.
Målet er, at antal henvendelser om rotteplager falder.

10. Kloakering af Stibjerg Huse og Knivkær Strand (B)

10.   Kloakering af Stibjerg Huse og Knivkær Strand (B)

Sagsnr.: 330-2019-63930               Dok.nr.: 330-2019-425969                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, hvorvidt forslag til tillæg 2 til spildevandsplan 2019 skal sendes i 8 ugers offentlig høring. 
Baggrund
I spildevandsplan 2019 fremgår det, at de resterende ukloakerede sommerhusområder i Slagelse Kommune skal spildevandskloakeres.
Der skal derfor udarbejdes tillæg 2 til spildevandsplan 2019. Tillægget skal primært ses som en mulighed for, at de berørte grundejere kan komme med bemærkninger til projektet. 
Kloakeringen af Stigbjerg Huse og Knivkær Strand omfatter 197 ejendomme som fordeler sig med 43 ejendomme i Stibjerghuse og 154 ejendomme i Knivkær.
Spildevand fra sommerhusområdet Stibjerg Huse vil i fremtiden ledes frem til afløbsanlæg på Stibjergvej ud for Højbjergparken og videre til Korsør Renseanlæg.
Spildevand fra sommerhusområdet Knivkær Strand ledes frem til krydset Bildsøvej/Broholmvej, hvor det tilsluttes bestående trykledning og videre til Korsør Renseanlæg.
I forbindelse med udførelse af denne hovedledning etableres 2 hovedpumpestationer ud for Frølunde Fed som forberedelse til kommende spildevandskloakering af dette område.
Tillægget sendes i 8 ugers offentlig høring. Herefter behandles indkomne bemærkninger og det endelige tillæg sendes til politisk behandling i Miljø-, Plan-, og Landdistriktsudvalget. Byrådet træffer efterfølgende beslutning om vedtagelse af spildevandstillægget.
Der vil i høringsperioden blive afholdt et borgermøde, hvor alle berørte grundejere vil blive inviteret.
Retligt grundlag
Miljøbeskyttelsesloven § 32 og spildevandsbekendtgørelsen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, hvorvidt forslag til tillæg 2 til spildevandsplanen skal i 8 ugers offentlig høring eller ej. Det kan også besluttes at udskyde den offentlige høring.
Vurdering
Kloakering af Stigbjerg Huse og Knivkær Strand vil få positiv betydning for badevandskvaliteten ved strandområderne. Endvidere vil spildevandsrensning af de ukloakerede sommerhusområder have en positiv effekt på det omgivende miljø.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Alle udgifter afholdes af SK Forsyning. SK Forsyning A/S oplyser, at der er budgetteret med ca. 24,5 mil. kr. for spildevandskloakeringen af området ved Stigbjerg Huse og Knivkær Strand.
Der opkræves tilslutningsbidrag for alle ejendomme (kr. 38.758,75 i 2019). Lodsejeren skal endvidere selv afholde udgifter til ledningsarbejdet på egen grund, og der betales vandafledningsbidrag efter SK Forsynings takster.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen umiddelbare konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at sende forslag til tillæg 2 til spildevandsplanen 2019 i 8 ugers offentlig høring. 
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:  Pernille Ivalo Frandsen (V)
Godkendt.

11. Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag for private almene vandværker for 2020 (B)

11.   Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag for private almene vandværker for 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-63706               Dok.nr.: 330-2019-431107                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal en gang årligt godkende anlægs- og driftsbidrag (takster) for almene vandværker i Slagelse Kommune. Der er takstændringer for 4 private almene vandværker samt uændrede takster for de øvrige private almene vandværker og private forsyningsselskaber i Slagelse Kommune.
Baggrund
Almene vandforsyninger skal fastsætte takster en gang årligt. Taksterne skal godkendes af Byrådet. Der har fra både administrationens og fra vandforsyningernes side været et stort ønske om, at taksterne godkendes samlet og i slutningen af året med henblik på ikrafttrædelse d. 1. januar det følgende år.
Taksterne består af et anlægs- og driftsbidrag. Anlægsbidraget er et engangsbidrag, der opkræves, når en ejendom tilsluttes til vandforsyningen. Driftsbidraget opkræves hvert år og består af en fast afgift samt en kubikmeterpris. Vandforsyningen fastsætter taksterne i et takstblad, der gælder for levering af drikkevand i hele vandforsyningens forsyningsområde.
Ved godkendelsen skal kommunen foretage en legalitetskontrol, dvs. en kontrol at, at taksterne er fastsat i overensstemmelse med vandforsyningsloven. Byrådet skal sikre, at de fremlagte takster er i overensstemmelse med følgende principper:
·      at taksterne opfylder ”Hvile i sig selv princippet” – Pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og vandforsyningen må ikke opsamle uforholdsmæssig stor formue.
·      at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige.
For de vandværker, som søger om takstændringer, er regnskaber, budgetter og investeringsplaner gennemgået og godkendt af kommunen. De fastsatte takster afspejler de faktiske udgifter på vandforsyningerne.
Den markante prisstigning på Agersø Vandværk skyldes de store omkostninger vandværket har til analyseomkostninger, da vandværket bl.a. er underlagt skærpet overvågning for indhold af pesticider i grundvand og drikkevand. Desuden forventes store udgifter i fremtiden til grundvandsbeskyttelse af vandværkets indvindingsopland. Der ønskes ydermere opsparing til etablering af ny boring samt udskiftning af en del af ledningsnettet.
De vandforsyninger, som har sendt ændrede takster til godkendelse for 2020, er markeret med gult i bilag 1. Bilaget viser også de vandforsyninger, som har sendt uændrede takster for 2020 til godkendelse. Der er, for hver vandforsyning, beregnet, hvor meget drikkevand koster for en husstand med et årligt forbrug på 100 m3 inkl. afgifter og moms.
Da taksterne skal afspejle de nødvendige udgifter, som et alment vandværk kan indregne i taksterne for vandet, jf. Vandforsyningslovens § 52 a, kan man ikke harmonisere taksterne.
Taksterne for SK Vand (forsyningsselskabet) for 2020 vil blive behandlet separat og vil blive indstillet til politisk behandling på et af de kommende Byrådsmøder.
Retligt grundlag
Kommunens godkendelse af vandforsyningernes takster sker i henhold til vandforsyningslovens § 53. Taksterne skal godkendes hvert år.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge enten at godkende taksterne for anlægs- og driftsbidragene for 2020 eller vælge ikke at godkende dem. Byrådet kan som hovedregel ikke fastsætte andre takster end dem, der er foreslået af vandforsyningerne.
Hvis Byrådet ikke kan godkende taksterne, skal beslutningen begrundes. Slagelse Kommune skal herefter indgå i en forhandling om at nå til enighed om taksterne.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at vandforsyningerne overholder gældende lovgivning og tidligere nævnte principper, og anbefaler derfor, at taksterne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at anlægs- og driftsbidrag for 2020 godkendes for de private almene vandværker i Slagelse Kommune.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:  Pernille Ivalo Frandsen (V)
Anbefales.
Knud Vincents (V) blev som formand for Bisserup Vandværk erklæret inhabil af udvalget.

12. Genoptaget - Replik og spørgsmål til bevarelse af spørgsmål i sag 24: "Initiativsag - Projekt Tude Å" på Udvalgsmøde i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget" d. 13. august 2019, samt genoptagelse af sagen som initiativsag på udvalgsmøde 2. november 2019

12.   Genoptaget - Replik og spørgsmål til bevarelse af spørgsmål i sag 24: "Initiativsag - Projekt Tude Å" på Udvalgsmøde i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget" d. 13. august 2019, samt genoptagelse af sagen som initiativsag på udvalgsmøde 2. november 2019

Sagsnr.: 330-2019-38764               Dok.nr.: 330-2019-439449                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Steen Olsen (A) har via sin initiativret ønsket, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandler nedenstående forslag.
Baggrund
Steen Olsen (A) har på initiativsag den 13. august 2019 kommet med en række spørgsmål til Tude Å projektet.
Administrationen har i en mail dateret 23. august 2019 til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget svaret på spørgsmålene (med sort i bilaget).
Steen Olsen (A) har i mail dateret 11. september 2019 til administrationen og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kommet med kommentarer, samt stillet yderligere spørgsmål til administrationens svar (rødt i bilaget).
Administrationen har i mail dateret 24. oktober 2019 delvis svaret på spørgsmål (med blåt i bilaget).
Steen Olsen (A) har i mail dateret 28. oktober stillet yderligere spørgsmål (med violet i bilaget).
Der henvises til det vedlagte bilag.
Steen Olsen (A) anmoder jf. initiativretten om, at sag nr. 24 på Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgsmødet den 13. august 2019 genoptages på udvalgsmødet den 02. november 2019, grundet fortsat manglende svar.
Steen Olsen (A) understreger behovet for, at DTU Aqua, som faglige kompetence på området, anmodes om at kvalitetssikre kommunens ansøgning (til minister), herunder forståelse og rigtigheden af indholdet.
Indstilling
Steen Olsen (A) indstiller,
1.    at DTU Aqua anmodes om at kvalitetssikre kommunens ansøgning, herunder forståelse og rigtigheden af indholdet, bla. Nedenstående spørgsmål og svar med sort, rødt, blåt og violet, da det var det man besluttede på Byrådsmødet den 27. august 2018.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:  Pernille Ivalo Frandsen (V)
At 1: Udvalget kunne ikke følge indstillingen.
For stemte Steen Olsen (A).
Anne Bjergvang (A) bemærker, at der ikke bør rettes i en allerede fremsendt ansøgning.
Steen Olsen (A) afventer svar på de endnu ikke besvarede spørgsmål.

13. Eventuelt (D)

13.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2019-428969                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
Intet.

14. Godkendelse af referat (B)

14.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2019-428990                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
Godkendt.