Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 15. september 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-356445                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Genoptaget - Godkendelse af Miljøtilsynsplan 2020-2024 (B)

2.     Genoptaget - Godkendelse af Miljøtilsynsplan 2020-2024 (B)

Sagsnr.: 330-2020-34240               Dok.nr.: 330-2020-357410                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget skal godkende udkast til Miljøtilsynsplan 2020-2024.
Baggrund
Tilsynsbekendtgørelsen beskriver hvilke typer virksomheder og landbrug, som kommunen skal føre tilsyn med samt omfanget af tilsyn. Kommunen skal udarbejde en miljøtilsynsplan, som indeholder en vurdering af væsentlige miljøproblemer i kommunen, hvilke virksomheder, vi fører tilsyn med samt en beskrivelse af tilsynsindsatsen. Udkastet til miljøtilsynsplanen skal offentliggøres og sendes i høring i fire uger.
Miljøtilsynsplanen er i overensstemmelse med politik for miljøregulering af virksomheder og landbrug, herunder prioritering af særligt forurenende virksomheder og landbrug samt grundvandstilsyn.
Kommunen fører tilsyn med 96 virksomheder og 44 husdyrbrug, som har en størrelse/-produktion, der betyder, at vi skal besøge dem mindst hvert 3. år (kategori 1) og 205 virksomheder og 137 husdyrbrug, som vi skal besøge mindst hvert 6. år (kategori 2). Derudover skal vi årligt besøge 40% af virksomhederne og landbrug i kategori 1 og 25% af virksomhederne og landbrug i kategori 2.
For andre virksomheder og landbrug er der ikke fastlagt regelmæssige miljøtilsyn. På disse virksomheder og landbrug kommer kommunen kun på besøg, hvis en borger klager over støj, lugt, fluer eller andet, eller ved formodede overtrædelser af miljøloven.
I 2019 foretog kommunen 192 miljøtilsyn på virksomheder og landbrug. Vi besøgte 53 % af virksomhederne og landbrug i kategori 1 og 26 % af virksomhederne og husdyrbrug i kategori 2. Tilsynsfrekvensen blev således overholdt.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune er forpligtet til at udarbejde en miljøtilsynsplan i henhold til §3 i bekendtgørelse nr. 1536 af 9. december 2019 om miljøtilsyn. (Tilsynsbekendtgørelsen)
Handlemuligheder
Udkast til miljøtilsynsplan 2020-2024 kan godkendes eller sendes tilbage til administrationen til fornyet behandling. Tilsynsindsatsen kan ændres, dog ikke mindre end minimum jf. krav i tilsynsbekendtgørelsen.
Vurdering
Miljøtilsynsplanen 2020-2024 opfylder kravene i lovgivningen, og er i overensstemmelse med politik for miljøregulering af virksomheder og nuværende ressourcer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at udkast til miljøtilsynsplan 2020-2024 godkendes og sendes i 4 ugers offentlig høring
2.    at miljøtilsynsplanen offentliggøres efter høringsperiodens udløb uden yderligere politisk behandling, såfremt der ikke indkommer væsentlige bemærkninger i høringsperioden.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Genoptages på ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Anne Bjergvang (A) kom med forslag til ændringer / justering som er vedlagt referatet.
Sagen genoptages på næste udvalgsmøde.
GENOPTAGET:
Administrationens bemærkninger til Anne Bjergvangs forslag til ændringer og justeringer af miljøtilsynsplanen fremgår af bilag.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalgets bemærkninger indarbejdes i Miljøtilsynsplanen.
Udvalget ønsker et styrket tilsyn på miljøområdet.

3. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet "LANDOMRÅDER" (B)

3.     Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet "LANDOMRÅDER" (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-305810                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”Landområder” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Landområder”. Under temaet ”Landområder” hører retningslinjer for:
-      Anlægsområder
-      Sommerhusområder
-      Åbent land
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Anlægsområder
Anlægsområder er områder, hvor der er planer eller idéer om, at noget skal, kan eller bør ligge inden for planperioden på 12 år. De nuværende fire anlægsområder er udpeget i de tidligere kommuneplaner.
Anlægsområderne til campingplads ved Kobæk, vejanlæg nord om Slagelse, vejanlæg øst og nord om Skælskør samt affaldsanlæg ved Forlev fastholdes. Der er foretaget mindre sproglige tilretninger.
Sommerhusområder
De eksisterende sommerhusområder fastholdes. Slagelse Kommune kan på nuværende tidspunkt ikke udlægge nye sommerhusområder i kystnærhedszonen i kommuneplanen. Nye udlæg af sommerhusområder kræver, at staten åbner op for en ny ansøgningsrunde, hvor der kan søges om at bytte eksisterende uudnyttede sommerhusområder med nye udlæg. Retningslinjerne tager højde for denne mulighed.
Der er tilføjet fire nye retningslinjer, der giver mulighed for at understøtte nye tiltag i sommerhusområderne, herunder særligt Stillinge Strand og Kobæk Strand.
Rapporten ”Redegørelse for sommerhusområder” er blevet opdateret og er vedhæftet denne sagsfremstilling som bilag 2. Redegørelsen beskriver de enkelte sommerhusområder og har dermed som formål at give et samlet overblik over sommerhusområderne. Redegørelsen bruges ikke som et aktivt værktøj i planlægningen.
Åbent land
Ingen ændringer. Retningslinjeemnet omhandler mulighederne i det åbne land, herunder etablering af boliger, erhverv og forsøgsbyggeri. 
Administrationen har udarbejdet en analyse af kommunens 17 største landsbyer, som der på mødet kort vil blive redegjort for. Analysen skal bruges som input i kommuneplanen. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget får på mødet den 19. oktober 2020 mulighed for at tage stilling til administrationens udkast til, hvordan analysen kan indarbejdes i kommuneplanen.  
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Landområder”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Landområder”.
Vurdering
Anlægsområder
Anlægsområderne vurderes fortsat at være relevante, hvorfor de fastholdes i Kommuneplan 21.
Anlægsområdet ved Forlev Miljøanlæg sikrer, at miljøanlægget på sigt har mulighed for at udvide. Det giver en vis form for investeringssikkerhed.
Med en videre udbygning af Slagelse by vurderes det fortsat relevant at fastholde muligheden for etablering af en nordlig omfartsvej. Med en fremtidig udvikling af Stigsnæs Havn, vurderes det hensigtsmæssigt at kunne udbygge infrastrukturen til og fra området, hvorfor anlægsområdet til en øst- og nordlig omfartsvej i Skælskør fastholdes.
Kobæk Strand rummer et enormt potentiale i forhold til turisme og synergien mellem Skælskør og Kobæk. Slagelse Kommune ejer halvdelen af anlægsområdet udlagt til en fremtidig campingplads. En ny campingplads vil kunne tiltrække en ny målgruppe af turister til Kobæk Strand og sammen med konferencecentret og de øvrige funktioner i området give lokalområdet et stort løft.
Sommerhusområder
Slagelse har en kyststrækning på ca. 180 km. Store dele af den vestlige kyststrækning består af sommerhusområder. Vandet er derfor et aktiv, som mange drager nytte af. Administrationen foreslår derfor, at kommuneplanen åbner op for at understøtte flere muligheder for aktiviteter på vandet. Der er derfor tilføjet retningslinjer, som giver mulighed for tiltag, der er afhængig af en kystnær placering. Denne mulighed gælder i alle kommunens sommerhusområder. Ved ansøgning om konkrete tiltag vil kommunen tage stilling til en række forhold, herunder infrastruktur, kapacitet og offentlighedens adgang til kysten.
Stillinge Strand og Kobæk Strand rummer i dag flere forskellige funktioner og aktiviteter, der udgør et turismemæssigt potentiale. Administrationen vurderer, at der er mulighed for at styrke turismen og koncentrere udviklingen i de centre, hvor der vurderes at være potentiale og kapacitet. Kommuneplanen åbner derfor op for muligheden for etablering af mindre virksomheder og tiltag i Stillinge Strand og Kobæk Strand, der kan give mulighed for at udbygge de eksisterende servicefunktioner og turismeaktiviteter. Dette vil også blive beskrevet under retningslinjetemaet ”11 Turisme”, som behandles senere på året.
Åbent land
Med udviklingsstrategiens fokus på at kunne tilbyde alternative boformer, anbefaler administrationen, at retningslinjerne vedrørende forsøgsbyggeri fastholdes.
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjeemner ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Landområder”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”Landområder” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt med udvalgets bemærkninger, herunder:
Der ønskes en overordnet vurdering af vejtrace nord for Slagelse og Skælskør (ift. udbygning af Stigsnæs).
Det undersøges om udvikling af museet Trelleborg skal indgå i kommuneplanen. Ligeledes undersøges om de omkringliggende naturområder mod Storebælt kan indgå som en del af kommuneplanen.
Udvalget ønsker at udnytte en evt. mulighed for udvidelse af sommerhusområderne.

4. Ansøgning om byfornyelsesstøtte til tagudskiftning af stråtag, Præstestræde 20, 4230 Skælskør (B)

4.     Ansøgning om byfornyelsesstøtte til tagudskiftning af stråtag, Præstestræde 20, 4230 Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2020-128858             Dok.nr.: 330-2020-334909                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om kommunen skal yde støtte til en privat grundejers istandsættelse af deres bolig.
Baggrund
Administrationen har fra en privat ejendomsejer modtaget en ansøgning om byfornyelsesstøtte til en istandsættelse af ejers bolig, beliggende Præstestræde 20 i Eggeslevmagle.
Ejendommen er registreret som bevaringsværdig (SAVE 2).
Ejer søger om byfornyelsesstøtte til udskiftning af ejendommens stråtag. I forbindelse med istandsættelsen, udvides tagetagen med en kvist. Endvidere skal en ikke oprindelig skorstens skorstenspibe nedrives (skorstenspiben mod syd).
Vedlagte ansøgning beskriver arbejde, omfang og udformning i tegninger, billeder og tekst. Ejerne oplyser, at dette arbejde vil beløbe sig til 210.128 kr. ekskl. moms.
Retligt grundlag
Byfornyelseslovens §§ 22 og 26 og i bekendtgørelse nr. 813 af 23.06.2016 om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og udbud af bygge- og anlægsarbejder efter lov om byfornyelse og udvikling af byer.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at yde støtte med op til 75% for istandsættelse af bevaringsværdige ejendomme. I den konkrete ansøgning vil det maksimale støttebeløb være 194.182,50 kr. da kvisten er trukket ud af beregningen.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også beslutte at yde en mindre støtte end 75 % for istandsættelsesarbejdet.
Endelig kan Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte ikke at yde støtte til istandsættelse af ejendommen.
Vurdering
Formålet med byfornyelsesmidler er at sikre attraktive by- og landsbymiljøer. Istandsættelse af nedslidte private ejendomme kan ses som ét af flere redskaber til at sikre udvikling, især af mindre byer, idet forskønnelseseffekter kan være med til at tiltrække nye beboere og dermed være med til at sikre grundlaget for mange af landsbyens funktioner.
Administration anbefaler generelt, at støtte til istandsættelse skal sikre, at bygningens originalitet og arkitektoniske værdi bevares eller højnes, og der stilles derfor krav til udførelse og materialer.
Administrationen anbefaler, at Præstestræde 20 meddeles byfornyelsesstøtte til tagudskiftningen på følgende betingelser:
·         at de oplysninger der fremgår af ansøgningen kan opfyldes
En del af ansøgningen handler om etablering af en ny kvist. Bygningsdelen kan der jævnfør loven ikke ydes støtte til da forbedringen må antages, at medføre en tilsvarende stigning i ejendommens brugs- og handelsværdi anbefales det, at udgifterne til kvisten dækkes som en del af ejernes egenbetaling.
Såfremt den sydvendte beboelses skorsten ikke er oprindelig er det i orden at nedtage skorstenspiben. Oprindelig skorstenspibe bør på sigt restaureres så den for sin oprindelige skorstenspibe.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ejendommen vil med sin beliggenhed kunne opnå byfornyelsesstøtte fra Landsbypuljen. Staten vil medfinansiere 60 % af kommunens udgifter.
Hvis der ydes støtte på 75 % til forbedringsarbejder på ejendommen vil det, når refusionen fra staten fratrækkes, betyde en udgift for kommunen på op til 77.673 kr. inkl. moms.
Det skal oplyses, at kommunen har ingen ikke disponerede midler stående på byfornyelseskonti.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der ydes støtte til en istandsættelse af beboelsesbygningen på Præstestrædet 20.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Kongevejen 5C 4200 - Etablering af tagterrasse og opførelse af tilbygning (B)

5.     Kongevejen 5C 4200 - Etablering af tagterrasse og opførelse af tilbygning (B)

Sagsnr.: 330-2020-17766               Dok.nr.: 330-2020-247540                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Der søges om etablering af en tagterrasse på taget af eksisterende carport samt om opførelse af en tilbygning. Både tilbygning og tagterrasse kræver dispensation fra lokalplanen i forhold til antal tilladte etager og tilbygningen kræver endvidere dispensation fra bebyggelsesprocenten.
Baggrund
Kommunen har den 2. marts 2020 modtaget en ansøgning om opførelse af en tilbygning samt etablering af en hævet terrasse. Terrassen ønskes opført på taget af den eksisterende carport. Lokalplanen siger, at der højst må bygges i 1½ etage og både tilbygningen og tagterrassen vil kræve en dispensation fra denne bestemmelse. Tilbygningen fordi den udføres i fulde 2 etager set fra øst og tagterrassen fordi en tagterrasse betragtes som en fuld etage - hovedsageligt på grund af de større indbliksgener, der kommer fra et så hævet opholdsareal. Bebyggelsesprocenten overskrides endvidere med tilbygningen, da den bliver på 33% mod de 25%, som lokalplanen foreskriver.
Sagen har været i naboorientering og naboerne er kommet med indsigelser, idet de mener tagterrassen vil bidrage til væsentlige indbliksgener. Projektet er blevet rettet og sendt i høring hos naboerne flere gange. De to seneste indsigelser fra naboerne kan ses i bilag.
Ansøgeren henviser til, at der er andre tagterrasser i området, som han mener svarer til det han vil opføre - herunder blandt andet hos naboerne. Samtidigt har han reduceret højden og størrelsen at tagterrassen samt fjernet en udvendig trappe, så terrassen er kommet lidt længere fra naboskel og så arealet af den ønskede tagterrasse i højere grad svarer til det, som naboerne allerede har. Han argumenterer endvidere med, at der er beplantning i skellet, der i sommerperioden vil forhindre eller formindske indbliksgenerne væsentligt. Den reviderede ansøgning og de fremsendte billeder kan ses i bilag.
I forhold til den ansøgte tilbygning, der på den ene side har 2 etager, så har den ene af naboerne også protesteret mod denne, da det vil tage lys og udsyn fra hans ejendom. Han mener, at kommunen bør meddele afslag på ansøgningen med henvisning til overskridelsen af bebyggelsesprocenten.
Naboerne har ønsket en politisk behandling af sagen, da de har en opfattelse af, at forvaltningen vil give en tilladelse til projektet, alene fordi ansøgeren er meget aktiv i kommunen.
Retligt grundlag
Planlovens § 19 siger, at kommunen kan dispensere fra bestemmelser i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen.
Lokalplan nr. 48 for bolig- og erhvervsområde ved Gl. Næstvedvej siger i § 6.3, at bebyggelsesprocenten for den enkelte grund ikke må overstiges 25% og at ny bebyggelse ikke må opføres i mere end 1½ etage.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte;
1.    at meddele afslag til både tilbygningen og til tagterrassen.
2.    at meddele afslag til tagterrassen men tilladelse til tilbygningen.
3.    at meddele afslag til tilbygningen men tilladelse til tagterrassen.
4.    at meddele tilladelse til både tagterrassen og tilbygningen.
Vurdering
Tagterrassen
Selv om det er korrekt, at beplantningen i skellet som angivet af ansøgeren vil formindske indbliksgenerne fra tagterrassen væsentligt, er der intet til hindring for, at denne beplantning senere fjernes. Beplantningen kan derfor kun delvist tages med i betragtning, når det vurderes, om der vil være indbliksgener fra byggeriet.
Administrationen vurderer på denne baggrund, at tagterrassen vil give anledning til ikke helt uvæsentlige indbliksgener.
Efter vores opfattelse er der allerede hævede terrasser hos alle naboerne, der i omfang svarer til det der søges om på Kongevejen 5C. Der ses således hævede opholdsarealer af tilsvarende areal både på Kongevejen 3B, Kongevejen 5B og Brinkvej 9. Tilsvarende er der også i resten af lokalplanområdet flere andre hævede opholdsarealer og tagterrasser, selv om den ene af de i høringssvarene nævnte tagterrasser dog er fra før lokalplanen, og en af de andre ikke har været godkendt og derfor skal lovliggøres.
De øvrige hævede opholdsarealer både hos naboerne og i området vil efter vores vurdering samme væsentlige indbliksgener til naboerne, der svarer til den tagterrasse der søges om.
Samlet set er det administrationens vurdering, at der i området nu er så mange hævede opholdsarealer af tilsvarende størrelse, at der skal meget væsentlige begrundelser til, hvis kommunen skal meddele afslag til yderligere tagterrasser i området. En mulig begrundelse til et afslag kunne være hvis det vurderes, at netop den ønskede tagterrasse på Kongevejen 5C giver væsentligt større indbliksgener for naboerne end de øvrige hævede opholdsarealer. Selv om der efter administrationens vurdering vil være ikke uvæsentlige indbliksgener fra tagterrassen på kongevejen 5C, er det administrationens vurdering, at disse indbliksgener ikke går ud over dem, der må forventes i området, når områdets nuværende bebyggelse tages i betragtning.
Idet borgerne skal behandles lige og idet kommunen tidligere har godkendt flere hævede opholdsarealer i området, vurderer administrationen på denne baggrund, at der bør gives tilladelse til tagterrassen.
Tilbygningen
Administrationen vurderer, at tilbygningen lovligt ville kunne placeres med den ansøgte højde og placering, hvis blot den var udført med sadeltag og hvis ikke bebyggelsesprocenten var overskredet. Det er således vores vurdering, at naboens indsigelse med en begrundelse om mindre lys og udsyn ikke kan give sig udslag i, at kommunen med begrundelse i bebyggelsesprocenten kan meddele afslag til ansøgningen. Hvis kommunen skal meddele afslag til en forøgelse af bebyggelsesprocenten, så skal dette afslag derfor begrundes med et ønske om at fastholde områdets karakter med mindre tæt bebyggelse, og ikke med begrundelse i de gener, som en tilbygning vil medføre hos naboen.
I forhold til ønsket til områdets karakter, så vurderer administrationen, at ejendommen fortsat vil bære præg af at være en almindelig beboelsesejendom med et fritliggende enfamiliehus, også selv om der gives tilladelse til tilbygningen. En tilladelse vil dog til en vis grad bidrage til en mulig fortætning af området, idet andre grundejere også vil kunne opnå en tilsvarende tilladelse. Administrationen vurderer imidlertid, at en fortætning af området ikke i sig selv vil give væsentlige gener for områdets beboere, idet de almindelige krav til bygningers højde og afstande til skel fortsat vil være gældende.
Vi bemærker endvidere, at lokalplanens fastsatte bebyggelsesprocent på 25% ikke synes at have anden årsag end, at det var denne bebyggelsesprocent, der var det almindelige for fritliggende boliger, da lokalplanen blev vedtaget.
Den almindelige bebyggelsesprocent for fritliggende boliger er i senere bygningsreglementer blevet hævet til 30% samtidigt med at beregningsreglerne også er ændret en smule, og set i forhold til det nuværende bygningsreglement er der således tale om en begrænset overskridelse på 3%.
Vi vurderer således, at tilbygningen ikke vil være i modstrid med lokalplanens principper om at have et almindeligt boligområde med fritliggende enfamiliehuse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der meddeles tilladelse til både tagterrassen og tilbygningen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Genoptages den 29. september på grund af forkert bilagsmateriale.

6. Deltagelse i klimaprojekt DK 2020 (B)

6.     Deltagelse i klimaprojekt DK 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-132092             Dok.nr.: 330-2020-354540                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Kommunernes Landsorganisation indgik i juni 2020 et 3-årigt partnerskab med Realdania og de 5 regioner om klimaprojektet ”DK2020 – for hele Danmark”. Med DK2020 inviteres alle danske kommuner i et fælles projektforløb, der understøtter de enkelte kommuner i at udarbejde ambitiøse klimaplaner.
Klimaplanerne skal udarbejdes på fælles datagrundlag og efter fælles metode og forholde sig til både CO2 reduktion og klimatilpasning.
Klimaplanen skal:
·         Definere hvordan kommunen efterlever Parisaftalens mål om netto nul-udledning af drivhusgasser senest i 2050, inkl. ambitiøse reduktionsdelmål for fx 2030.
·         Demonstrere, hvordan kommunen kan tilpasses til de forventede klimaforandringer på både kort og langt sigt i form af fx øgede nedbørsmængder eller stigende vandstand.
·         Opgøre de forventede miljømæssige, økonomiske og sociale gevinster, som implementering af planen forventes at medføre.
·         Beskrive hvordan planen kan implementeres ved hjælp af kommunens politiske, lovgivningsmæssige og administrative strukturer og beføjelser og samarbejder med relevante partnere.
Planen skal omfatte hele kommunens geografi.
Det er et krav i DK2020, at der i arbejdet med klimaplanen sker omfattende interessentinddragelse.
Slagelse Kommune vil gennem projektperioden på ca. 1,5 år modtage klimafaglig bistand, 1:1 vejledning og sparring med andre kommuner. Slagelse Kommune beslutter selv indsatser og virkemidler.
DK2020 forløbene afvikles i to runder. Ét med opstart i november i år og ét med opstart i november 2021. Deadline for ansøgning, hvis man ønsker at komme med i første runde er 21. oktober 2020.
Arbejdet med DK2020 klimaplaner bygger på erfaringer fra 20 kommuner, som i 2019-2020 har arbejdet med metoden i en pilotfase af DK2020.
DK2020 er bundet op på det internationale initiativ C40-netværk af store byer/samfund som hver især arbejder for en bæredygtig fremtid. Når kommunernes projektforløb på 1½ år slutter, forpligter de sig til at søge om optagelse i C40.
KL´s borgmesterbrev om deltagelse i DK2020 og fakta ark om DK2020 er vedlagt i bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune:
1.    Ansøger om deltagelse i DK2020 i første runde for perioden november 2020-april 2022
2.    Ansøger om deltagelse i DK2020 i anden runde, med forventet opstart i november 2021
3.    Undlader at ansøge om deltagelse i DK2020
Vurdering
Deltagelse i DK2020 kan ses som en naturlig forlængelse af vores eksisterende klimaarbejde inden for både reduktion i drivhusgasudledning og klimatilpasning.
Ifølge forslaget til bæredygtighedsstrategi skal vi have udarbejdet en klimaplan i 2021, der viser vejen mod, hvordan vi efterlever Parisaftalens mål om netto nul-udledning i 2050 og 70 % reduktion i 2030. Vi bruger DK2020 til at udarbejde klimaplanen.
Inden for klimatilpasning har vi især fokus på konkrete projekter for højvandssikring ved kysterne. DK2020 skal støtte os i at se på vores samlede behov for klimatilpasning, samt i et endnu længere perspektiv; med målet om at skabe de bedste forudsætninger for en bæredygtig og fremtidssikret by- og erhvervsudvikling i kommunen. Vi forudser umiddelbart et øget behov for fokus på det åbne land, idet stigende grundvand og hyppigere skybrudshændelser kræver mere fokus på vandløbene og de lavtliggende arealer.
DK2020 vil sikre en helhedsorienteret tilgang til arbejdet med klima, som falder helt i tråd
med intentionen i bæredygtighedsstrategien og arbejdet med verdensmål samt styrke det tværgående klimaarbejde, både internt i organisationen og med eksterne interessenter. DK2020 vil bidrage med viden og data og gøre os skarpere på, hvilke tiltag vi strategisk skal satse på i vore fysiske planlægning, og hvilke konkrete tiltag som skal igangsættes.
Det vil være en fordel, hvis vi kommer med i 1. runde, hvor vi ifølge bæredygtighedsstrategien skal udarbejde vores klimaplan. DK2020 vil understøtte og løfte dette arbejde, ligesom det vil give os bedre forudsætninger for at få andel i de mange puljer og støttemidler til den grønne omstilling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Til at udarbejde en klimaplan som opfylder kravene i DK2020, vurderer vi, at der skal afsættes 1 årsværk.
I forslaget til bæredygtighedsstrategi, som pt. er i offentlig høring, er der kalkuleret med, at der skal bruges 1 årsværk og 300.000 kr. til at udarbejde en klimaplan i 2021.
Deltagelse i DK2020 vil kunne finansieres af anlægsmidler til bæredygtighedsstrategien forudsat, at man politisk vælger at disponere de afsatte anlægsmidler til bæredygtighedsstrategien til dette arbejde. 
Konsekvenser for andre udvalg
Arbejdet med klimaplanen vil berøre flere fagudvalg, særligt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Slagelse Kommune ansøger om deltagelse i ”DK2020 for hele Danmark”, og som led heri udvikler en klimaplan, der viser vejen mod Parisaftalens målsætninger om reduktioner i drivhusgasudledninger og tilpasning til klimaforandringer.
2.    at Slagelse Kommune søger om deltagelse i første runde for perioden november 2020 – april 2022.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Ad 1; Anbefales
Administrativ bemærkning:
På KKR møde den 07. september var der opbakning til en samarbejdsaftale om fælles geografisk organisering for KKR Sjælland og Region Sjælland for DK2020, herunder var der opbakning til anbefaling af fordeling af udgifter på kommunerne i KKR Sjælland, svarende til ca. 0,83 kr./indbygger til ansættelse af en klimafaglig koordinator, som skal bistå kommunernes arbejde med klimahandlingsplaner inden for den fælles metodiske ramme, som DK2020-partnerskabet giver.

7. Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027 (B)

7.     Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027 (B)

Sagsnr.: 330-2019-76783               Dok.nr.: 330-2020-356667                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal overfor Byrådet indstille forslag til indsatser i de vandløb, der er i risiko for ikke at opfylde miljømålet i 2027, i den kommende vandområdeplan 2021-2027.
Baggrund
I lighed med i 2014 og 2017 er der nedsat vandråd i forbindelse med arbejdet med vandområdeplanerne. Vandrådene rådgiver kommunerne i arbejdet med at komme med forslag til vandløbsindsatser i de kommende vandområdeplaners indsatsprogram. Der er nedsat et vandråd for hvert hovedvandopland.
Indsatserne skal forbedre de fysiske forhold så de er forenelige med målet om ”god økologisk tilstand” eller ”godt økologiske potentiale”. Forslagene vil indgå i grundlaget for de kommende vandområdeplaner 2021-2027.
Der er for hvert hovedvandopland fastlagt et minimumskrav til omfanget af den foreslåede indsats.
Slagelse Kommune bad vandsynsrådet, bestående af lokale repræsentanter fra foreninger og organisationer, om at gennemgå alle de strækninger, der var udpeget som værende i risiko for ikke at opfylde miljømålet inden 2027. Et enigt Vandsynsråd kom med en række forslag til indsatser for en del af disse vandløb. Gennemgangen af strækningerne og valg af indsatser skete på et vandsynsrådsmøde 6. februar 2020.
På mødet deltog repræsentanter fra:
·         DOF
·         Gefion
·         Vandløbslaug for Saltø Å
·         Vandløbslavet for Nedre Tude Å og Vårby Å
·         Ålauget for Lindes Å, Seerdrup Å, Bjerge Å med tilløb
Vandsynsrådets forslag til indsatser blev anbefalet af MPL-udvalget den 2. marts 2020.
Vandsynsrådets forslag til indsatser blev fremlagt, for Vandrådet og teknikerne fra de andre kommuner i hovedvandopland 2.5, på et vandrådsmøde den 11. juni 2020.
Vandsynsrådet havde for Slagelse Kommune i alt forslået indsatser på 46 km vandløb, hvilket var ca. 18 km mere end målet i forhold til fordelingsnøglen, der gav 28 km til Slagelse Kommune.
Teknikergruppen (dvs. de administrative medarbejdere fra kommunerne) pegede på et møde den 18. juni 2020 på, at Slagelse Kommune lod 18 km vandløb til en samlet økonomi på 322.779 kr. udgå for at få hovedvandoplandets samlede antal km samt økonomi til at passe med rammen stillet af Miljøstyrelsen.
På et vandrådsmøde den 25. juni 2020 blev det besluttet, at sende opgaven med justering af forslaget tilbage til vandsynsrådet. Vandsynsrådet blev således bedt om at finde 18 km indsats af 322.779 kr. der kunne udgå af de forslåede indsatser.
På et vandsynsrådsmøde den 1. juli 2020 besluttede vandsynsrådet at pege på at
o8340_d Tude å og o4553_b Vestermose Å udgik. Dermed er der fundet 13,391 km indsats af 324.620 kr.
Dette forslag var i høring den 2.-17. juli 2020 hos Vandrådets medlemmer og der kom ikke nogen bemærkninger og dermed blev forslaget godkendt.
Vandrådets samlede anbefalinger skal godkendes af Byrådet.
Det endelige forslag skal sendes til Miljømisteren senest den 22. november 2020.
Senest den 22. december 2020 sendes indsatsprogrammet i 6 måneders offentlig høring. Indsatsprogrammet skal være endeligt godkendt senest den 22. december 2021 og træde i kraft 1. januar 2022.
Retligt grundlag
EU's vandrammedirektiv (200/60/EF af 23. oktober 2000) og lov nr. 126 af 26. januar 2017 om vandplanlægning
Handlemuligheder
a)    Byrådet kan vælge at godkende Vandrådets forslag til indsatser.
b)    Byrådet kan vælge at ændre på strækninger og indsatser, dog kun indenfor den økonomiske ramme i forslaget fra Vandrådet (1.460.000 kr.).
c)    Byrådet kan vælge ikke at godkende Vandrådets forslag og finde et alternativ, som skal præsenteres for Vandrådet. Herefter skal Vandrådet have mulighed for at lave en udtalelse til Miljøministeren.
Vurdering
Det er politisk besluttet at bede vandsynsrådet udpege strækninger og indsatser for Slagelse Kommune. Den økonomiske ramme tillod Slagelse Kommune at udpege flere indsatser end det er tilfældet i vandrådets forslag. Den overskydende økonomi har til gengæld betydet, at der er blevet udpeget flere indsatser andre steder på Sjælland.
Administrationen anbefaler, at Byrådet vælger handle mulighed a).
Hvis Byrådet vælger b) kan det gøres uden konsekvenser for resten af hovedvandoplandet, hvis der vælges strækninger og indsatser der svare til den økonomiske ramme (1.460.000 kr.). Administrationen vurderer, at dette vil kunne godkendes af Vandrådet.
Hvis Byrådet vælger c) vil de handle i strid med det arbejde som er foregået på de afholdte møder i både vandsynsrådet og Vandrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at handlemulighed a) vælges.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler mulighed a) med ønske om at:
- Slagelse Kommune jf. vedhæftede | ansøger sekretariat kommunen (Næstved) om yderligere midler til vandplansindsatser i kommunen f.eks. 2.   millioner - som mangler i forhold til den ramme som Slagelse Kommune oprindelig kunne have forventet tildelt.
- Der ved tildeling søges om projekter som angivet i UFV95`s fremsendte forslag til udvalget | alternativ de af FØL tidligere anbefalede indsatsnotat
- Forslaget og foreslåede initiativer drøftes på førstkommende møde i Vandsynsrådet den 23. september 2020.

8. Orientering fra Udvalgsmedlemmer og Administrationen (O)

8.     Orientering fra Udvalgsmedlemmer og Administrationen (O)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-356459                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Chefen for Miljø, Plan og Teknik:
·         Udvalgsmøde - 19. oktober 2020
Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration:
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Følgende blev bl.a. drøftet:
- Status regulativer
- Tude Å proces
- Rottebekæmpelse/økonomi
Anne Bjergvang (A) orienterede om 12/12 Ø-møde på Agersø den 5. og 6. november 2020.
Jørgen Grüner (F) orienterede om møde med Clever (ladestandere).
Pernille Ivalo Frandsen (V) orienterede om møde i bymidtegruppen Slagelse.
Høring og inddragelse i forhold til bymidteprojekter blev drøftet.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgsmøde den 05. oktober fremrykkes til den 29. september kl. 14.30 til 18.00.

9. Eventuelt (D)

9.     Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-356471                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Intet.

10. Godkendelse af referat (B)

10.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-356478                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.