2. Kommuneplan 2021 - forslag til kommuneplanens HOVEDSTRUKTUR (B)
2. Kommuneplan 2021 - forslag til kommuneplanens HOVEDSTRUKTUR (B)
Sagsnr.: 330-2020-27731 Dok.nr.: 330-2021-98227 Åbent
Kompetence: | Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget |
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at
godkende forslag til kommuneplanens hovedstruktur.
Sagens indhold
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni
2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af
kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske
udvikling og består af tre dele:
- Hovedstruktur
(hvad vil vi?)
- Retningslinjer
(hvordan gør vi?)
- Rammer
(hvor gør vi hvad?)
Hovedstrukturen beskriver de overordnede mål for udviklingen
og arealanvendelsen i kommunen og er dermed kommuneplanens visionsafsnit.
Hovedstrukturen indeholder:
-
En kort indledning, et afsnit om mål og strategi, et afsnit om omverdenen,
et afsnit om bymønster, et afsnit om købstæderne, et afsnit om lokalbyerne, et
afsnit om landsbyerne, et afsnit om landdistrikterne, et afsnit om øerne og et
afsnit om arealudlæg.
Hovedstrukturen er samlet i ét
dokument i bilag 1. Ændringer til arealudlæg fremgår af bilag 2, og kommunens
rummelighed fremgår af bilag 3.
Mål og strategi
Mål og strategi, som i den nuværende kommuneplan hedder ”Redegørelse for
forudsætninger”, er blevet omstruktureret og dermed også omskrevet med fokus på
udviklingsstrategien og de deraf følgende indsatsområder samt bæredygtighedsstrategien.
Endvidere er der tilføjet et nyt afsnit om ”Almen boligstrategi”, som er
skrevet i dialog med de almene boligselskaber, med det formål at påpege hvordan
den almene boligsektor kan støtte op om en langsigtet byudvikling, herunder med
fokus på omdannelserne af Ringparken i Slagelse og Motalavej i Korsør.
Omverden
Indholdet er tilpasset i forhold
til gældende planer og strategier på regionalt, nationalt og internationalt
plan.
Bymønster
Afsnittet, der før hed ”By og land”, beskriver kommunens struktur og netværk af
byer, som så efterfølgende uddybes i hvert sit selvstændige afsnit med
dertilhørende nye kortbilag (købstæder, lokalbyer, landsbyer, landdistrikter og
øer).
Arealudlæg
De mest væsentlige ændringer til kommuneplanens hovedstruktur sker inden for
arealudlæg (bilag 2) og rummelighed (bilag 3).
Med udgangspunkt i de henvendelser administrationen har modtaget, den aktuelle
efterspørgsel, kommuneplanens retningslinjer for byudvikling og de strategiske
muligheder, der ligger inden for et 12 årigt sigte, foreslår administrationen
følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Nye rammer
1.2B37. Ny boligramme nord for Skovbrynet i Slagelse.
1.2B38. Ny boligramme mellem Skovbrynet og Tidselbjerget i
Slagelse.
1.2B39. Ny boligramme mellem Skovbrynet og Tidselbjerget i
Slagelse.
L.B1. Ny boligramme nordøst for Korsør Lystskov.
2.4B4. Ny boligramme ved Musholmparken i Korsør.
2.4R7. Nyt område til ferie-, konference og fritidsanlæg
lige nord for Korsør Station.
11.B3. Ny boligramme ved Agersø Campinggård.
11.R2. Nyt område til rekreativt formål ved Agersø
Campinggård.
Ændrede rammer
1.2D9. Øst for den kommende børnehave ved Skovbrynet.
Området ændres fra offentlig formål til boligområde (1.2B41).
1.2D10. Vest for den kommende børnehave ved Skovbrynet.
Området ændres fra offentlig formål til boligområde (1.2B40).
1.2R9. Rekreativt område i Ringparken. Området ændres til
boligområde i henhold til udviklingsplanen for Ringparken (1.2B45).
1.2B8. Boligområdet Ringparken. Maks. etageantal ændres fra
4 til 6 etager og bebyggelsesprocent øges.
1.5E4. Mindre erhvervsområde ved Marievangsvej i Slagelse
ændres til boligområde og inddrages i ramme 1.5B8.
1.3B18. En mindre del af boligområdet ved REMA 1000 og
Børnehaven Østervang ved Jordbærvej i Slagelse ændres til offentlige formål og
inddrages i ramme 1.3D14 for at skabe mulighed for fremtidig udvidelse af
børnehaven.
1.2E6. Erhvervsområde ved Skovbrynet ændres til blandet
bolig og erhverv, så anden etape af Skovbrynet kan lokalplanlægges og
realiseres i planperioden (1.2BE7).
1.2E9. En del af erhvervsområdet ved Nordvej og
Kalundborgvej i Slagelse udpeges til byomdannelsesområde (1.2E15).
1.2E4. Dele af erhvervsområdet, der i dag består af boliger,
ændres til flere boligrammer (1.2B42, 1.2B43 og 1.2B44), og en eksisterende
boligramme (1.2B2) udvides.
1.2E4 og 1.2E9. Der formes en ny erhvervsramme (1.2E16) af
dele af erhvervsrammerne 1.2E4 og 1.2E9.
1.2B15. Boligrammen for Tidselbjerget i Slagelse opdeles i
to rammer, så der skabes en selvstændig ramme for etape 3 (1.2B46).
71.B6. Entreprenørservices materielgård ændres fra
boligområde til erhvervsområde i henhold til de faktuelle forhold.
2.2D1. Mindre del af ramme til offentlig formål ved Skovvej
i Korsør ændres til boligområde (2.2B4).
3.3B6. En større boligramme i Skælskør opdeles i to dele, så
der i den nye ramme (3.3B11) skabes mulighed for både at opføre parcelhuse og
rækkehuse.
3.4R3. Mindre del af ramme til rekreativt område ved
Parkvænget i Skælskør ændres til boligområde (3.4B8).
3.4B1. REMA 1000s matrikel i Skælskør ændres fra boligområde
til centerområde (3.4C1).
16.BE1. Blandet bolig- og erhvervsområde i Svenstrup ændres
til boligområde (16.B2).
Udvidede rammer
L.5R. Den rekreative ramme, der rummer Bildsø Feriekoloni og
Bildsø Camping, udvides med henblik på at skabe grundlag for en udvikling af
Bildsø Camping.
4.B7. Ramme til boligformål i Bisserup udvides for at
forbedre infrastrukturen og skabe en større sammenhæng.
6.B1. Boligområde i Dalmose udvides, så et eksisterende
parcelhusområde kan forlænges.
Perspektivområder
Området nord for det nye boligudlæg mellem Skovbrynet og
Tidselbjerget i Slagelse udpeges som perspektivområde til boliger.
De foreslåede rettelser til kommuneplanens rammeområder kan
ses i bilag 2.
De henvendelser, som administrationen har modtaget
vedrørende forslag til ændringer til kommuneplanens arealudlæg, som
administrationen ikke har inddraget i forslaget, kan ses i bilag 4, hvor
begrundelserne også fremgår.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4)
samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
A. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til kommuneplanens
hovedstruktur.
B. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til
kommuneplanens hovedstruktur.
Vurdering
Nye rammer
I nærværende planperiode har Slagelse Kommune oplevet en
stor efterspørgsel på at bygge boliger, særligt i Slagelse. Med den forestående
udvikling af etape 2 af Tidselbjerget og den igangværende og kommende udbygning
af Skovbrynet, vurderes der at være grundlag for at binde de to boligområder
sammen. Derfor udlægges et større boligområde med den kommende børnehave
centralt i området. Endvidere udlægges et større område nord for Skovbrynet til
boligformål, da området kan ses som en naturlig forlængelse af Skovbrynet mod
nord. Det er dog en forudsætning for udbygningen af området, at områdets
forsyning, spildevand og infrastruktur, kan kobles på Skovbrynet. Alternativt
skal området indgå som en del af udbygningen af området mellem Skovbrynet og
Tidselbjerget. I så fald vil området indgå som etape 4 i rækkefølgeplanen for
områdets udbygning. I rammerne for etape 2 af Skovbrynet mod øst og det nye
boligområde nord for Skovbrynet vil der blive tilføjet en bestemmelse, der
sikrer, at der i kommende lokalplaner udlægges et rekreativt bånd langs
Nykøbing Landevej.
I Korsør udlægges et mindre boligområde i
tilknytning til en mindre skov, sydvest for Beredskabet og nord for en
daginstitution. Grundejer ønsker at opføre 20 rækkehuse inde mellem store
klynger af træer for at kunne tilbyde boliger til primært det ældre segment,
der gerne vil have nærhed til natur. Det er en interessant forespørgsel, der
sætter fokus på nye typer af boliger, som er et af indsatsområderne i kommunens
udviklingsstrategi.
I Korsør udlægges endvidere et nyt
boligområde øst for Musholmparken, hvor nye parcelhuse vil kunne placere sig
ganske naturligt mellem eksisterende parcelhuse nord og syd for området.
Korsør har med dens placering midt i landet
potentiale for at tiltrække ferie- og konferencegæster, særligt hvis der placeres
et anlæg, der både ligger naturskønt og som er koblet ideelt op på
infrastrukturen i form af det overordnede vejnet og den kollektive trafik. Lige
nord for Korsør Station udlægges derfor en ramme, som muliggør, at der kan
planlægges for et ferie- og fritidsanlæg med respekt for omgivelserne og de
eksisterende natur- og beskyttelseshensyn.
Folkene bag Agersø Campinggård ønsker at
udvikle den eksisterende campingplads med plads til 100 campingenheder til et
større ferie- og fritidscenter med blandede aktiviteter og mulighed for delvis
beboelse, så der kan skabes et fællesskab med fokus på bæredygtighed og Agersøs
natur og landskab. Det vurderes at være i tråd med kommunens Ø-politik og
Udviklingsstrategiens fokus på alternative boformer og bofællesskaber. Forhold
vedrørende Natura 2000 skal undersøges forud for planlægning.
Der vurderes ikke at være behov for
yderligere erhvervsudlæg i Kommuneplan 2021. I planperioden skal fokus rettes
mod at lokalplanlægge og byggemodne de attraktive erhvervsarealer i Slagelse
vest.
Ændrede rammer
Ringparken i Slagelse står overfor en større
omdannelse de kommende år, jf. Regeringens lov om parallelsamfund. Der skal
investeres i infrastruktur, rives boliger ned, tilføjes nye, blandende
funktioner og bygges nye, private boliger i form af etageboliger
(familieboliger og ungdomsboliger) og rækkehuse med fokus på seniorer og
børnefamilier. Området rummer med dets nærhed til byen og den kommende
Nordskoven et stort potentiale i forhold sammenhængen med byen, hvorfor området
bør være et opmærksomhedspunkt for Slagelse Kommune i den kommende planperiode.
Kalundborgvej nord for Slagelse Station
består af en stor blanding af diverse formål, hvorfor der med kommuneplanen
”ryddes” op, så kommuneplanen stemmer overens med de faktiske forhold.
Endvidere udpeges et større område, der i dag består af autoophug, Stena
Recycling og Starks oplagsplads, til byomdannelsesområde, så der i kommende
planperiode kan arbejdes for en afvikling af dele af erhvervet med henblik på
omdannelse til et boligområde.
Bildsø Camping i den nordvestlige del af
kommunen rummer et stort potentiale i forhold til kyst- og naturturisme. Rammen
udvides for at give mulighed for, at der i planperioden kan arbejdes for en
udvidelse på den anden side af vejen.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen
indstiller,
1.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til
kommuneplanens hovedstruktur.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Udsat.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende:
Godkendt med de faldne bemærkninger.
Udvalget besluttede, at boligområde 2.4B4 Korsør udtages som
boligområde.
Udvalget ønsker, at administrationen undersøger muligheden
for et nyt boligudlæg til parcelhuse øst for Skovåsen i Korsør øst.
Udvalget erklærede Knud Vincent - som grundejer - inhabil
under behandling af 4.B7 ramme til boligformål Bisserup.