Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 12. april 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-122853                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Kommuneplan 2021 - forslag til kommuneplanens HOVEDSTRUKTUR (B)

2.     Kommuneplan 2021 - forslag til kommuneplanens HOVEDSTRUKTUR (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2021-98227                                            Åbent
Kompetence:
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at godkende forslag til kommuneplanens hovedstruktur.
Sagens indhold
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Hovedstrukturen beskriver de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen og er dermed kommuneplanens visionsafsnit.
Hovedstrukturen indeholder:
-      En kort indledning, et afsnit om mål og strategi, et afsnit om omverdenen, et afsnit om bymønster, et afsnit om købstæderne, et afsnit om lokalbyerne, et afsnit om landsbyerne, et afsnit om landdistrikterne, et afsnit om øerne og et afsnit om arealudlæg.

Hovedstrukturen er samlet i ét dokument i bilag 1. Ændringer til arealudlæg fremgår af bilag 2, og kommunens rummelighed fremgår af bilag 3.

Mål og strategi
Mål og strategi, som i den nuværende kommuneplan hedder ”Redegørelse for forudsætninger”, er blevet omstruktureret og dermed også omskrevet med fokus på udviklingsstrategien og de deraf følgende indsatsområder samt bæredygtighedsstrategien. Endvidere er der tilføjet et nyt afsnit om ”Almen boligstrategi”, som er skrevet i dialog med de almene boligselskaber, med det formål at påpege hvordan den almene boligsektor kan støtte op om en langsigtet byudvikling, herunder med fokus på omdannelserne af Ringparken i Slagelse og Motalavej i Korsør.

Omverden
Indholdet er tilpasset i forhold til gældende planer og strategier på regionalt, nationalt og internationalt plan.

Bymønster
Afsnittet, der før hed ”By og land”, beskriver kommunens struktur og netværk af byer, som så efterfølgende uddybes i hvert sit selvstændige afsnit med dertilhørende nye kortbilag (købstæder, lokalbyer, landsbyer, landdistrikter og øer).

Arealudlæg
De mest væsentlige ændringer til kommuneplanens hovedstruktur sker inden for arealudlæg (bilag 2) og rummelighed (bilag 3).

Med udgangspunkt i de henvendelser administrationen har modtaget, den aktuelle efterspørgsel, kommuneplanens retningslinjer for byudvikling og de strategiske muligheder, der ligger inden for et 12 årigt sigte, foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Nye rammer
1.2B37. Ny boligramme nord for Skovbrynet i Slagelse.
1.2B38. Ny boligramme mellem Skovbrynet og Tidselbjerget i Slagelse.
1.2B39. Ny boligramme mellem Skovbrynet og Tidselbjerget i Slagelse.
L.B1. Ny boligramme nordøst for Korsør Lystskov.
2.4B4. Ny boligramme ved Musholmparken i Korsør.
2.4R7. Nyt område til ferie-, konference og fritidsanlæg lige nord for Korsør Station.
11.B3. Ny boligramme ved Agersø Campinggård.
11.R2. Nyt område til rekreativt formål ved Agersø Campinggård.
Ændrede rammer
1.2D9. Øst for den kommende børnehave ved Skovbrynet. Området ændres fra offentlig formål til boligområde (1.2B41).
1.2D10. Vest for den kommende børnehave ved Skovbrynet. Området ændres fra offentlig formål til boligområde (1.2B40).
1.2R9. Rekreativt område i Ringparken. Området ændres til boligområde i henhold til udviklingsplanen for Ringparken (1.2B45).
1.2B8. Boligområdet Ringparken. Maks. etageantal ændres fra 4 til 6 etager og bebyggelsesprocent øges.
1.5E4. Mindre erhvervsområde ved Marievangsvej i Slagelse ændres til boligområde og inddrages i ramme 1.5B8.
1.3B18. En mindre del af boligområdet ved REMA 1000 og Børnehaven Østervang ved Jordbærvej i Slagelse ændres til offentlige formål og inddrages i ramme 1.3D14 for at skabe mulighed for fremtidig udvidelse af børnehaven.
1.2E6. Erhvervsområde ved Skovbrynet ændres til blandet bolig og erhverv, så anden etape af Skovbrynet kan lokalplanlægges og realiseres i planperioden (1.2BE7).
1.2E9. En del af erhvervsområdet ved Nordvej og Kalundborgvej i Slagelse udpeges til byomdannelsesområde (1.2E15).
1.2E4. Dele af erhvervsområdet, der i dag består af boliger, ændres til flere boligrammer (1.2B42, 1.2B43 og 1.2B44), og en eksisterende boligramme (1.2B2) udvides.
1.2E4 og 1.2E9. Der formes en ny erhvervsramme (1.2E16) af dele af erhvervsrammerne 1.2E4 og 1.2E9.
1.2B15. Boligrammen for Tidselbjerget i Slagelse opdeles i to rammer, så der skabes en selvstændig ramme for etape 3 (1.2B46).
71.B6. Entreprenørservices materielgård ændres fra boligområde til erhvervsområde i henhold til de faktuelle forhold.
2.2D1. Mindre del af ramme til offentlig formål ved Skovvej i Korsør ændres til boligområde (2.2B4).
3.3B6. En større boligramme i Skælskør opdeles i to dele, så der i den nye ramme (3.3B11) skabes mulighed for både at opføre parcelhuse og rækkehuse.
3.4R3. Mindre del af ramme til rekreativt område ved Parkvænget i Skælskør ændres til boligområde (3.4B8).
3.4B1. REMA 1000s matrikel i Skælskør ændres fra boligområde til centerområde (3.4C1).
16.BE1. Blandet bolig- og erhvervsområde i Svenstrup ændres til boligområde (16.B2).
Udvidede rammer
L.5R. Den rekreative ramme, der rummer Bildsø Feriekoloni og Bildsø Camping, udvides med henblik på at skabe grundlag for en udvikling af Bildsø Camping.
4.B7. Ramme til boligformål i Bisserup udvides for at forbedre infrastrukturen og skabe en større sammenhæng.
6.B1. Boligområde i Dalmose udvides, så et eksisterende parcelhusområde kan forlænges.
Perspektivområder
Området nord for det nye boligudlæg mellem Skovbrynet og Tidselbjerget i Slagelse udpeges som perspektivområde til boliger.
De foreslåede rettelser til kommuneplanens rammeområder kan ses i bilag 2.
De henvendelser, som administrationen har modtaget vedrørende forslag til ændringer til kommuneplanens arealudlæg, som administrationen ikke har inddraget i forslaget, kan ses i bilag 4, hvor begrundelserne også fremgår.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
A.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til kommuneplanens hovedstruktur.
B.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til kommuneplanens hovedstruktur.
Vurdering
Nye rammer
I nærværende planperiode har Slagelse Kommune oplevet en stor efterspørgsel på at bygge boliger, særligt i Slagelse. Med den forestående udvikling af etape 2 af Tidselbjerget og den igangværende og kommende udbygning af Skovbrynet, vurderes der at være grundlag for at binde de to boligområder sammen. Derfor udlægges et større boligområde med den kommende børnehave centralt i området. Endvidere udlægges et større område nord for Skovbrynet til boligformål, da området kan ses som en naturlig forlængelse af Skovbrynet mod nord. Det er dog en forudsætning for udbygningen af området, at områdets forsyning, spildevand og infrastruktur, kan kobles på Skovbrynet. Alternativt skal området indgå som en del af udbygningen af området mellem Skovbrynet og Tidselbjerget. I så fald vil området indgå som etape 4 i rækkefølgeplanen for områdets udbygning. I rammerne for etape 2 af Skovbrynet mod øst og det nye boligområde nord for Skovbrynet vil der blive tilføjet en bestemmelse, der sikrer, at der i kommende lokalplaner udlægges et rekreativt bånd langs Nykøbing Landevej.
I Korsør udlægges et mindre boligområde i tilknytning til en mindre skov, sydvest for Beredskabet og nord for en daginstitution. Grundejer ønsker at opføre 20 rækkehuse inde mellem store klynger af træer for at kunne tilbyde boliger til primært det ældre segment, der gerne vil have nærhed til natur. Det er en interessant forespørgsel, der sætter fokus på nye typer af boliger, som er et af indsatsområderne i kommunens udviklingsstrategi.
I Korsør udlægges endvidere et nyt boligområde øst for Musholmparken, hvor nye parcelhuse vil kunne placere sig ganske naturligt mellem eksisterende parcelhuse nord og syd for området.
Korsør har med dens placering midt i landet potentiale for at tiltrække ferie- og konferencegæster, særligt hvis der place­res et anlæg, der både ligger naturskønt og som er koblet ideelt op på infrastrukturen i form af det overordnede vejnet og den kollektive trafik. Lige nord for Korsør Station udlæg­ges derfor en ramme, som muliggør, at der kan planlægges for et ferie- og fritidsanlæg med respekt for omgivelserne og de eksisterende natur- og beskyttelseshensyn.
Folkene bag Agersø Campinggård ønsker at udvikle den eksisterende campingplads med plads til 100 campingenhe­der til et større ferie- og fritidscenter med blandede aktivi­teter og mulighed for delvis beboelse, så der kan skabes et fællesskab med fokus på bæredygtighed og Agersøs natur og landskab. Det vurderes at være i tråd med kommunens Ø-politik og Udviklingsstrategiens fokus på alternative boformer og bofællesskaber. Forhold vedrørende Natura 2000 skal undersøges forud for planlægning.
Der vurderes ikke at være behov for yderligere erhvervsudlæg i Kommuneplan 2021. I planperioden skal fokus rettes mod at lokalplanlægge og byggemodne de attraktive erhvervsarealer i Slagelse vest.
Ændrede rammer
Ringparken i Slagelse står overfor en større omdannelse de kommende år, jf. Regeringens lov om parallelsamfund. Der skal investeres i infrastruktur, rives boliger ned, tilføjes nye, blandende funktioner og bygges nye, private boliger i form af etageboliger (familieboliger og ungdomsboliger) og rækkehuse med fokus på seniorer og børnefamilier. Området rummer med dets nærhed til byen og den kommende Nordskoven et stort potentiale i forhold sammenhængen med byen, hvorfor området bør være et opmærksomhedspunkt for Slagelse Kommune i den kommende planperiode.
Kalundborgvej nord for Slagelse Station består af en stor blanding af diverse formål, hvorfor der med kommuneplanen ”ryddes” op, så kommuneplanen stemmer overens med de faktiske forhold. Endvidere udpeges et større område, der i dag består af autoophug, Stena Recycling og Starks oplagsplads, til byomdannelsesområde, så der i kommende planperiode kan arbejdes for en afvikling af dele af erhvervet med henblik på omdannelse til et boligområde.
Bildsø Camping i den nordvestlige del af kommunen rummer et stort potentiale i forhold til kyst- og naturturisme. Rammen udvides for at give mulighed for, at der i planperioden kan arbejdes for en udvidelse på den anden side af vejen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til kommuneplanens hovedstruktur.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt med de faldne bemærkninger.
Udvalget besluttede, at boligområde 2.4B4 Korsør udtages som boligområde.
Udvalget ønsker, at administrationen undersøger muligheden for et nyt boligudlæg til parcelhuse øst for Skovåsen i Korsør øst.
Udvalget erklærede Knud Vincent - som grundejer - inhabil under behandling af 4.B7 ramme til boligformål Bisserup.

3. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet FRITID (B)

3.     Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet FRITID (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2021-96461                                            Åbent
Kompetence:
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Fritid”.
Sagens indhold
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i oktober 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Fritid”. Under temaet ”Fritid” hører retningslinjer for:
-      Friluftsliv ved vandet
-      Golfbaner
-      Kolonihaver
-      Naturskole
-      Stier
-      Idræts- og fritidsfaciliteter (ny)
-      Støjende fritidsanlæg
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Friluftsliv ved vandet, golfbaner og kolonihaver
Mindre sproglige tilretninger og præciseringer.
Naturskole
Hele emnet er omskrevet med det formål at præcisere, hvad naturskolen kan i et større perspektiv i forhold til naturformidling og synergi på tværs af aktører og interessenter. Retningslinjerne fastholdes.
Stier
Hele emnet er omskrevet med det formål at gøre stitemaet lidt mere konkret og anvendeligt. Det foreslås, at den nuværende Stiplan udgår, hvilket også betyder, at der ikke længere arbejdes med primære og sekundære stier. Der arbejdes i stedet ud fra retningslinjer, som beskriver nogle overordnede hensigter.
Idræts- og fritidsfaciliteter (ny)
Med et øget fokus på at sikre rammerne for gode idræts- og fritidsfaciliteter er der tilføjet et nyt emne med retningslinjer, der sætter fokus på at tænke idræts- og fritidsfaciliteter ind i planlægningen af vores byer og lokalsamfund.
Støjende fritidsanlæg
Mindre præciseringer og tilføjelse af afsnit om mulige hensigter med motorsportscenter ved Stigsnæs.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
A.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Fritid”.
B.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Fritid”.
Vurdering
Der er i Kommuneplan 21 ikke udlagt nye arealer til nye kolonihaveområder, idet der ikke vurderes at være behov for flere arealer.
Hele retningslinjetemaet ”Fritid” forholder sig til de mange muligheder, der er i kommunen, hvad angår friluftsliv. Retningslinjetemaet er med revisionen blevet uddybet, idet både naturskole og stier er blevet mere konkrete. Endvidere understreger tilføjelsen af emnet ”Idræts- og fritidsfaciliteter”, at kommunen har fokus på at skabe gode rammer for mange forskellige måder at bevæge sig på. Dette er vigtigt, da idræt og bevægelse betyder noget for fællesskabet, den fysiske og mentale sundhed samt den generelle livskvalitet.
Gode, sammenhængende stiforbindelser er vigtige i mange henseender; de kan sikre gode forhold for motionister, øge mobiliteten i og mellem lokalsamfund og skærpe opmærksomheden i forhold til at højne den turismemæssige værdi. Stiemnet er blevet revideret, så fokus er rettet mod tiltag, der kan understøtte det eksisterende netværk, og som hænger sammen med den virkelighed, vi oplever, fremfor at være fokuseret på en Stiplan, som ikke anvendes. Endvidere er indholdet tilpasset budgetaftalens intentioner, hvad angår stier.        
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjeemner ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Fritid”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Fritid”.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt med de faldne bemærkninger.

4. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet BYUDVIKLING (B)

4.     Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet BYUDVIKLING (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2021-98161                                            Åbent
Kompetence:
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
Sagens indhold
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i oktober 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Byudvikling”. Under temaet ”Byudvikling” hører retningslinjer for:
-      Byer og lokalsamfund
-      Boliger
-      Erhverv
-      Detailhandel
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Retningslinjetemaet har skiftet overskrift fra ”Byer” til ”Byudvikling” og dermed fået en anden struktur i forhold til indholdet og sammenhængen. Indledningen er blevet omskrevet med fokus på de overordnede intentioner inden for byudvikling.
Byer og lokalsamfund
Byer og lokalsamfund indeholder retningslinjer for byområdernes udvikling, herunder forhold vedrørende byfortætning, samspil med infrastruktur, grønne områder, regnvandshåndtering og biodiversitet. Hele emnet er blevet omskrevet, hvorfor mange retningslinjer er blevet slettet, og nye er kommet til. Der er blandt andet tilføjet en retningslinje vedrørende en maks. bygningshøjde i Slagelse samt retningslinjer, der dikterer en rækkefølge for udviklingen af det nye boligområde mellem Tidselbjerget og Skovbrynet i Slagelse samt for den fortsatte udvikling af Tidselbjerget.
Boliger
Retningslinjerne for boliger anvendes, når der planlægges for nye boligområder. Her er fokus blandt andet på at sikre tilgængelighed til øvrige byfunktioner, herunder skoler og institutioner. Der er tilføjet en ny retningslinje, der har til formål at skærpe fokus på at skabe variation i ejerformer, når der planlægges for nye boligområder. Endvidere er retningslinjen vedrørende krav til udendørs opholdsarealer præciseret, og der er tilføjet krav til udendørs opholdsarealer for etageboliger. Redegørelsen er skrevet helt om.
Erhverv
Formålet med retningslinjerne for erhverv er at sikre rimelige udviklingsmuligheder for erhvervslivet samtidig med, at der tages højde for at sikre omgivelserne mod unødige gener fra virksomheder.
Administrationen har, jf. den nye planlov, udpeget en række erhvervsområder, der er forbeholdt produktionsvirksomheder. For hvert erhvervsområde forbeholdt produktionsvirksomheder er der defineret et konsekvensområde ud fra gældende miljøgodkendelser og vejledninger i Håndbog for Miljø og Planlægning. Konsekvensområderne er formet som cirkler med radius på enten 300 m eller 500 m og med centrum i midten af en produktionsvirksomheds bebyggelser eller område til udvikling. Der er tilføjet nye retningslinjer, der stiller krav om, at der i forbindelse med lokalplanlægning for forureningsfølsom anvendelse (kontorer, boliger, institutioner) eller ved ansøgning om landzonetilladelse inden for konsekvensområderne skal foretages en udredning af eventuelle miljøkonflikter.
Detailhandel
Retningslinjeemnet beskriver kommunens detailhandelsstruktur og udpeger, hvor i kommunen, der kan etableres dagligvare- og udvalgsvarebutikker samt butikker, der forhandler særligt pladskrævende varegrupper. Hele indledningen er blevet opdateret i henhold til den seneste detailhandelsanalyse fra januar 2019. Det nuværende fokus på, at købstædernes bymidter er de naturlige omdrejningspunkter for detailhandlen fastholdes.
Der er foretaget få justeringer af det maksimale areal til butiksareal i enkelte rammer for at sikre, at rammerne kan rumme fremtidige justeringer af detailhandlen. Dette er tilfældet i Skælskør Bymidte (3.1C1), hvor det maksimale areal til butiksareal øges fra 11.300 m2 til 15.000 m2 for at give mulighed for tilpasninger af bymidtens eksisterende detailhandel.
I Slagelse skal nye udvalgsvarebutikker koncentreres i bymidten, i Slagelse Megacenter (aflastningsområde til bymidten) og ved Bilka ved Sdr. Ringgade. Dagligvarebutikker kan placeres i de eksisterende centerområder, bydelscentre og lokalcentre. Der er endvidere fokus på at forskønne bymidten, jf. helhedsplanen for ”De 12 torve”.
I Korsør koncentreres detailhandlen omkring Korsør bymidte, og der er fokus på at skabe bedre forbindelse mellem Korsør Lystbådehavn og bymidten. I Skælskør koncentreres detailhandlen omkring Algade, og der er fokus på at skabe bedre forbindelse mellem Algade og ”dagligvaretorvet”. 
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan ses i bilag 1. Oversigt over rammer til detailhandel, der beskrives under detailhandel, fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
A.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
B.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
Vurdering
Det er vigtigt, at kommuneplanen indeholder retningslinjer, der er anvendelige i det daglige arbejde og som kan bruges i en konstruktiv dialog med kommende bygherrer. Retningslinjerne for ”Byer og lokalsamfund” og ”Boliger” er derfor, inden for enkelte områder, blevet revideret med det formål at sende et signal om, at vi ønsker at skabe by- og boligområder, der er rare at bo og være i, og hvor der både er plads til boligen og bilen samt attraktive opholdsarealer.
Med en stigende efterspørgsel på at bygge boliger er der også pres på tilbageværende friarealer i eksisterende byområder, hvorfor det er særlig vigtigt at forholde sig til i hvilken grad, vi ønsker at byfortætte. I den nye kommuneplan er der derfor tilføjet en retningslinje, der beskriver, at byfortætning hovedsageligt skal finde sted inden for de stationsnære områder med god kollektiv trafikbetjening eller i områder, hvor fortætning vil bidrage positivt til en variation af boligmassen. Byfortætning skal som udgangspunkt tilpasses den omkringliggende bebyggelsesstruktur, hvorfor retningslinjen også udelukker byfortætning i åben-lav boligområder.
Der udpeges et nyt, større boligområde mellem Tidselbjerget og Skovbrynet i Slagelse Øst. Størstedelen af arealet er kommunalt ejet. Det vurderes at være hensigtsmæssigt at fastlægge en rækkefølge for, hvordan kommunen ønsker at udvikle området, da det vil give mulighed for at investere i en overordnet infrastruktur, før de enkelte grunde til udvikling frasælges. Kommuneplanen indeholder derfor en retningslinje, der dikterer en rækkefølge af udbygning af området i tre etaper. Med en rækkefølgeplan kan byrådet afvise at udarbejde en lokalplan, hvis det strider mod rækkefølgebestemmelserne.   
Der er udpeget ni produktionsvirksomheder, som der er lavet konsekvensområder omkring. De er valgt, fordi de har en placering, hvor der i nærområdet kunne planlægges for eksempelvis flere boliger. Konsekvensområderne skal sikre, at der tages højde for produktionsvirksomhedernes drifts- og udviklingsmuligheder således, at der ved fremtidig planlægning ikke opstår miljøkonflikter.
Detailhandlen er et vigtigt omdrejningspunkt for købstæderne, hvorfor kommuneplanen skal sikre rammerne for, at der kan ske en fortsat udvikling af særligt bymidterne. Det er helt afgørende, især for Korsør og Skælskør, at detailhandlen koncentreres dér, hvor den største synergi kan opstå butikker imellem. Administrationen anbefaler derfor, at den nuværende strategi med, at nye dagligvarebutikker skal placeres centralt i byerne i stedet for i periferien, fastholdes. 
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjeemner ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt med de faldne bemærkninger.

5. Genoptaget - Kommuneplan 2021 - LANDOMRÅDER - revision af landsbyer (B)

5.     Genoptaget - Kommuneplan 2021 - LANDOMRÅDER - revision af landsbyer (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2021-123246                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om det reviderede forslag til 7.1 Landsbyer under retningslinjetemaet ”Landområder”, samt de reviderede kommuneplanrammer til de omfattede landsbyer, skal godkendes.
Sagens indhold
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandlede på mødet den 19. oktober 2020 forslag til retningslinjetemaet ”Landområder”, herunder et nyt emne om kommunens landsbyer. Retningslinjerne blev godkendt, men udvalget havde et ønske om, at flere landsbyer blev omfattet af retningslinjerne.
De nye retningslinjer er udarbejdet med afsæt i landsbyanalysen, som tager udgangspunkt i kommunens største landsbyer på 100-400 indbyggere. Disse landsbyer er ikke de eneste bebyggelser i kommunen, der har en egentlig landsbykarakter. Derfor skal retningslinjerne gælde for alle landsbyer, der har en tilstrækkelig størrelse og et miljø til, at der er en generel interesse at varetage.
I oktober lød administrationens forslag til definitionen af landsbyer, der omfattes af retningslinjerne: Landsbyer, der har en størrelse på 65 – 400 indbyggere, og som har karakter af at være egentlige landsbysamfund.
Den nye nedre grænse forslåes nu ændret til: Landsbyer, der har en størrelse på 50–400 indbyggere, og som har et samlingspunkt i form af kirke, forsamlingshus eller en fælles grønning (gadekær, legeplads o.l.).
De landsbyer, der i dette tilfælde vil være omfattet af retningslinjerne vil være:
Agersø, Bøgelunde, Eggeslevmagle, Flakkebjerg Stationsby, Fårdrup, Gerlev, Gimlinge, Gryderup, Havrebjerg, Hejninge, Hemmeshøj, Hulby, Hyllested, Høve, Kelstrup, Kirkerup, Lille Valby, Lundby, Lundforlund, Magleby, Nordrup, Omø/Kirkehavn, Ormeslev, Rosted, Rude, Skalsbjerg/Sludstrup, Skørpinge, Sønder Bjerre, Sønderup, Tranderup, Tjæreby v. Skælskør, Vedskølle, Venslev, Ørslev og Øster Stillinge.
Landsbyerne Oreby (53), Stude (51) og Tjæreby v. Vemmelev (54) medtages ikke, selvom de har et indbyggertal på mere end 50, da de mangler et centralt samlingspunkt. Disse landsbyer vil ligesom andre mindre bebyggelser ikke være omfattet af retningslinjerne ”7.1 Landsbyer” men i stedet ”7.2 Åbent land”.
Kommuneplanrammerne
Udover antallet af landsbyer, omfattet af ”7.1 Landsbyer”, skal udvalget også tage stilling til, om forslaget til nye kommuneplanrammer for landsbyerne kan godkendes. Kommuneplanrammerne følger landsbyernes afgrænsning og afgør, hvor og hvor store udvidelsesmuligheder der er i landsbyerne, når der samtidig tages hensyn til kulturmiljøer, kirkeomgivelser, bevaringsværdier, landskabelige forhold samt vejstruktur.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende det reviderede forslag til ”7.1 Landsbyer” under retningslinjetemaet ”Landområder” og de tilhørende kommuneplanrammer.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til det reviderede forslag til ”7.1 Landsbyer” under retningslinjetemaet ”Landområder” og de tilhørende kommuneplanrammer.
Vurdering
Grænsen for hvornår en bebyggelse er en stor landsby, og hvornår der er tale om en mindre bebyggelser herunder husmandssteder, spredt bebyggelse og de helt små landsbyer, er vanskeligt at tegne helt klart op alene på indbyggertal, da det kan skifte fra år til år, og overgangen samtidig er helt flydende. Derfor foreslår administrationen, at landsbyerne samtidig skal have et fysisk samlingspunkt i landsbykernen for at blive omfattet af retningslinjerne.
Det er vigtigt, at de landsbyer, der har en tilstrækkelig størrelse og et miljø til, at der er en generel interesse at varetage, gives nogle udviklingsmuligheder og samtidig beskyttes.
Målet med retningslinjerne er at værne om den enkelte landsbys særegen og sikre, at nye projekter bidrager positivt til landsbyerne for dermed at styre og styrke udviklingen af landsbyerne.

Udviklingsmulighederne i de mindre bebyggelser under ”7.2 åbent land” vil være færre men friere, hvilket efter administrationens vurdering vil være mest gavnlig for disse.
Kommuneplanrammerne:
Generelt kan landsbyerne opdeles i tre typer.
1.    Fuldt udbyggede landsbyer – her vil der kun være mulighed for ombygninger, nedrivninger og genopførelse.

2.    Landsbyer med få udbygningsmuligheder – her vil der udover ovenstående også være mulighed for huludfyldninger med nybyggeri.  

3.    Landsbyer med større udbygningsmuligheder – her vil der være mulighed for ombygninger, nedrivninger, genopførelse, huludfyldninger og forsøgsbyggeri.

Disse typer er primært vurderet ud fra hensyn til omgivelserne, da det er vigtigt, at ny bebyggelse indordner sig det eksisternede landsbymiljø.
De fuldt udbyggede landsbyer har typisk et særligt bevaringsværdigt miljø, som udvidelser kan svække, eller fysiske begrænsninger, der gør udvidelser uhensigtsmæssige heribandt tæller Gerlev, hvor kommuneplanrammen er tilpasset den eksisterende bevarende lokalplan, som beskriver landsbyen som fuldt udbygget og Hejninge hvor eventuelle udviddelser vurderes at ville svække kulturmiljøet.
Landsbyer med få udviklingsmuligheder er landsbyer, hvor der er plads til enkelte huludfyldninger enten indenfor den eksisterende afgrænsning fra 2017 eller hvor nye er tilføjet i 2021 revisionen, hvor de naturligt passer ind i landsbyen. Tilgengæld vurderes det at større udbygninger er uhensigtsmæssige. Disse tæller bl.a. Hemmeshøj, Hyllested og Skørpinge.

Landsbyer med større udbygningsmuligheder er landsbyer, hvor der efter administrationens vurdering er potentiale for udvikling pga. en særlig beliggenhed eller ses et behov for særlige muligheder. Her vil der være mulighed for forsøgsbyggeri, som eksempelvis kan åbne op for alternative boformer herunder seniorbofællesskaber, økolandsbyer og andre nytænkende boligtyper. Her i blandt tæller Havrebjerg og Lundforlund, der grundet nærhed til Slagelse har potentiale for nye tilflyttere, Sønder Bjerre, der ligger naturskønt i tilknytning til fodsporet og Gimlinge, der for at vende en negativ befolkningsudvikling, kan have brug for nye udviklingsmuligheder.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender det reviderede forslag til ”7.1 Landsbyer” under retningslinjetemaet ”Landområder” og de tilhørende kommuneplanrammer.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Drøftet.
Sagen genoptages.
Genoptaget:
Administrationens bemærkninger:
Ved sidste møde bad Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget om en redegørelse for de strategiske overvejelser bag udpegningerne af nye arealer i landsbyerne i forhold til følgende interesser: Kulturmiljøet, kirkeomgivelser, skole afstand og infrastruktur herunder busnetværket.
Det bemærkes at fribusprojektet, hvor 3 ruter stadig er i høring, påvirker rigtig mange landsbyer i den sydlige del af kommunen. Således er disse landsbyers fremtidige busbetjening endnu ikke er afklaret.
De 35 landsbyer er fordel som følgende:
·         11 landsbyer af type 1 - Fuldt udbyggede landsbyer.
·         14 landsbyer af type 2 - Landsbyer med få udbygningsmuligheder.
·         10 landsbyer af type 3 - Landsbyer med større udbygningsmuligheder.
Årsagerne til de enkelte udpegninger fremgår af bilag 3.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt med de faldne bemærkninger.

6. Anmodning om opstart af lokalplan for dobbelthuse ved Blomstervænget, Dalmose (B)

6.     Anmodning om opstart af lokalplan for dobbelthuse ved Blomstervænget, Dalmose (B)

Sagsnr.: 330-2021-21525               Dok.nr.: 330-2021-122322                                          Åbent
Kompetence:
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om en lokalplan for dobbelthuse ved Blomstervænget i Dalmose skal sættes i gang.
Sagens indhold

Byrådet besluttede på møde d. 1. marts 2021 at afstå kommunal jord i Dalmose til Slagelse Boligselskab samt bevillige grundkapital til opførelsen af 10 almene seniorboliger.
Slagelse Boligselskab ønsker at opføre 10 nye almene boliger, der er kategoriseret som seniorboliger ved Blomstervænget i Dalmose. Boligerne planlægges udført som fem dobbelthuse i én etage og hver bolig forventes at få et bruttoareal på 104 m2 samt egen privat have på grunde lidt større end gennemsnittet.
Der planlægges vejadgang fra Blomstervænget via to overkørsler til to fælles parkeringsarealer. Fra de fællesparkeringspladser er der adgang til boligerne gennem et stisystem. Der planlægges etableret i alt 20 parkeringspladser heraf tre som handicaptilgængelige pladser.
Boligerne indpasses langs Blomstervænget. Der reserveres et areal til en fremtidig vejføring til arealet mod nordvest, så området på sigt kan udvikles. Dette areal udlægges indledningsvis som et midlertidigt fælles friareal.
Ønsket om at opføre boliger på grunden er i overensstemmelse med kommuneplanens ramme 6.B1, der udpeger arealet til boligformål.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at den ønskede boligbebyggelse ikke kan realiseres.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at anmodningen imødekommes. Opførelsen af boliger på arealet er i tråd med kommuneplanens hensigter og kan etableres som en naturlig udvidelse af Dalmose mod vest. Det vurderes, at projektets udformning med store grundstørrelser for boligtypen medfører, at projektet opnår en fornuftig udnyttelse af det pågældende areal samtidig med, at der skabes gode udearealer for de enkelte boliger. Det vurderes derfor, at projektet bør fremmes på trods af, at der ikke planlægges et fælles fri- og opholdsareal i henhold til kommuneplanens retningslinjer. 
Slagelse Kommune oplever generelt en stigning i antallet af ældre borgere. Ifølge Slagelse Kommunes Befolkningsprognose 2021-2034 forventes antallet af borgere over 60 år indenfor Dalmoses skoledistrikt at stige med 16 % frem mod 2034. Det vurderes altså, at der vil være et stigende behov for seniorvenlige boliger i lokalområdet i de kommende år. Boligerne vil give mulighed for at kunne flytte i en mindre bolig med mindre vedligeholdelse og samtidig bidrage til et varieret boligudbud i Dalmose. En realisering af projektet vil desuden kunne fremme, at boliger frigøres til eksempelvis børnefamilier, hvilket kan gøre Dalmose mere attraktiv for tilflyttere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter igangsætning af lokalplanen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.
Vejforløb ønskes undersøgt.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.

7. Budget 2022 - Status på Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget eget budget (B/D)

7.     Budget 2022 - Status på Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget eget budget (B/D)

Sagsnr.: 330-2021-730                   Dok.nr.: 330-2021-109971                                          Åbent
Kompetence:
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø- plan og landdistriktsudvalget orienteres omkring status på budgetforudsætninger og ”Kan/skal opgaver” på udvalgets eget område, samt drøfter eventuelle behov for uddybninger og muligheder for omprioriteringer.
Ligeledes skal udvalget i forbindelse med budgetprocessen tage stilling til evt. dialogmøder med relevante interessenter og fællesmøder med andre udvalg.
Sagens indhold
Udvalget drøftede på møde i januar 2021 budgetprocessen for eget område frem til juni 2021. Der blev på mødet ikke taget stilling til dialogmøder med relevante interessenter og evt. fællesmøder med andre udvalg.
For at give udvalget mere indsigt i, hvordan budgetrammen er sammensat præsenteres udvalget for budgetrammen opdelt i ”kan/skal” opgaver opdelt i følgende kategorier:
·        Skal opgaver (Lovbestemt)
·        Skal opgaver med mulighed for justering (lovbestemt/politisk fastsat serviceniveau)
·        Kan opgaver (Lokalt besluttede opgaver)
I oversigten er tilknyttet kommentarer til de enkelte områder, samt hvis muligt en vurdering af potentiale for eventuel politisk prioritering.  
På mødet vil administrationen nærmere gennemgå forudsætninger for budgettet og kan/skal opgaver.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning, samt vedtaget politiks budgetproces for budget 2022-2025.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter og vurderer om der er behov for uddybning eller yderligere budgetmateriale til de kommende budgetmøder, herunder om det giver anledning til drøftelser omkring omprioriteringer inden for egen budgetramme. 
Ligeledes skal udvalget drøfte evt. indkaldelse af dialogmøder med interessenter.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager ”Budget 2022 - Status på Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget eget budget” til efterretning, og samtidig drøfter behov for uddybning og mulighed for omprioritering inden for egen budgetramme.
2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager beslutning om evt. indkaldelse til dialogmøder mv.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.

8. Drøftelser af budgetoverførsler/drift (D)

8.     Drøftelser af budgetoverførsler/drift (D)

Sagsnr.: 330-2021-25554               Dok.nr.: 330-2021-118232                                          Åbent
Kompetence:
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Drøftelse af konsekvensen af Byrådets beslutning om, at der ikke sker fuld overførsel af det samlede mindreforbrug af driftsmidler.
Sagens indhold
På udvalgsmøde d. 1. marts 2021 pkt. 8 tog udvalget orienteringen om foreløbig regnskabsresultat for 2020 til efterretning. Samtidig anbefalede udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive politikområder og enheder overføres et samlet mindreforbrug på driften på i alt 9,5 mio. kr. En del af disse midler var planlagt konkrete projekter og tiltag, hvilket fremgår af sagen.
På Byrådsmøde d. 22. marts 2021 pkt. 3, blev det besluttet at tilslutte sig model 3, hvor der ikke sker overførsler med den tilføjelse, at overførte midler på centralt hold, der er tiltænkt konkrete projekter eller tiltag, som ikke kan finansieres inden for rammen, kan medtages som kassefinansiering i forbindelse med budgetopfølgningerne via relevante udvalg.
Byrådet godkendte samtidig at færgerne betragtes som en samlet kommunal virksomhed, hvor mindre- og merforbrug kan overføres mellem årene, hvilket svarer til ca. 4.6 mio. kr. af det samlede mindreforbrug.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Sagen drøftes.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter sagen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.

9. Gensidig orientering (O)

9.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-122857                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.
Sagens indhold
1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)
2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)
3.    Orientering fra administrationen:
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.

10. Godkendelse af referat (B)

10.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-122858                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt.