Ø-udvalget – Referat – 27. november 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-477112                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
Godkendt med information om, at der var nyt i forhold til punkt 8: Orientering til udvalget.

2. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

2.     Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-477995                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ø-udvalget har på møde den 27. februar 2019 godkendt kommissorium og forretningsorden for drøftelse af færgerelaterede emner.
På dette møde drøftes:
1.    Mulighed for ændring af telefontider
Opfølgning på forespørgsel om ændrede telefontider, som drøftet på møde den 22. oktober 2019.
2.    Afklaring af Ø-udvalgets spørgsmål om lovhjemmel for takster for ø-bo erhvervsdrivende (personbilletten), som skal have deres erhvervskøretøj med til fastlandet for at arbejde.
Færgesekretariatet har rettet henvendelse til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som er ressortmyndighed for ordningen, der dækker indtægtstabet i forbindelse med den gratis færgetransport for øboere jævnfør udmøntningsaftalen af 2. november 2000. Ordningen gælder følgende transporttyper:
·         Persontransport i de tilfælde, hvor passageren har folkeregisteradresse på øen
·         Cykeltransport i de tilfælde, hvor føreren har folkeregisteradresse på øen
·         Biler med særlig indretning til transport af handicappede eller biler med invalideskilt i de tilfælde, hvor bilens ejer har folkeregisteradresse på øen
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bemærker at det i udmøntningsaftalen ikke nævnes, at erhvervsdrivende ikke skulle være omfattet af ordningen, blot at ordningen kun er gældende for persontransport. I forhold til den eksisterende praksis i Slagelse Kommune vurderer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke, at der er lovhjemmel til at kræve almindelig personbillet for erhvervsdrivende, såfremt de har folkeregisteradresse på øerne.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at de færgerelaterede emner drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
Rederichef Michael Due deltog i behandlingen af dette punkt.
Ad. Mulighed for ændrede telefontider:
Ø-udvalget har fokus på øget tilgængelighed og forespørger om mulighed for at ændre telefontiderne, så der er åbent fra kl. 8.15-10 og fra kl. 12-14.
Ad. Afklaring af Ø-udvalgets spørgsmål om lovhjemmel for takster for ø-bo erhvervsdrivende (personbilletten, som skal have deres erhvervskøretøj med over til fastlandet for at arbejde:
Der meldes ud om dato for opstart af ny praksis.
Ø-udvalget blev desuden orienteret om følgende:
Status på ombygningen af havnebygningen:
Ombygningen, der også kommer til at omfatte en facaderenovering, sættes i gang nu.
Der er afsat 340.000 kr. til formålet, men den forventes at blive 120.000 kr. dyrere end forventet. Midlerne til selve facaderenoveringen findes på et budget, der ikke har med færgerne at gøre.
Færgepersonalet har været på venligheds kursus.
Færgepersonalet har fået nyt arbejdstøj, og Ø-udvalget tilkendegav tilfredshed med, at der har været fokus på sikkerhed og synlighed i forhold til farvevalg.

3. Ø-udvalget og anvendelse af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster (D)

3.     Ø-udvalget og  anvendelse af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster (D)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-480297                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet har på møde den 28. oktober 2019 givet Ø-udvalget kompetence til at beslutte placeringen af skulderperioden, og til at beslutte fordelingen af statstilskuddet til nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet.
Som følge af denne beslutning ønsker Ø-udvalget, at der bliver aftalt en praksis for, hvordan Ø-udvalget inddrages og får en opfølgning og bliver orienteret om status på anvendelse af tilskudsmidlerne. 
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har færgedrift som ressortområde.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der aftales en praksis for inddragelse og opfølgning på anvendelse af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
Rederichef Michael Due deltog i behandlingen af dette punkt.
Formanden for Ø-udvalget, Anne Bjergvang, sætter sig sammen med administrationen for at udarbejde et årshjul for opfølgning.
Ø-udvalget anmoder om en gennemregning af taksterne med udgangspunkt i passagertallet for 2019 for at kunne vurdere om nedsættelsen af taksterne holder.
Michael Due forelagde et udkast til nedsættelse af takster i 2020, som eftersendes til Ø-udvalgets medlemmer.
Det blev præciseret, at takstnedsættelsen som blev godkendt i Ø-udvalget den 23. september 2019, gælder fra 1. januar 2020.
Ø-udvalget tilkendegav ønske om, at det på Agersø Omø Færgernes hjemmeside blev formidlet, at der er nedsatte færgetakster i perioden fra 20.-31. december 2019.

4. Orientering om Budget 2020 (O)

4.     Orientering om Budget 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-479114                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet har på møde den 28. oktober vedtaget Budget 2020-2023.
Af Budgetaftalen fremgår det, at kommunen er udfordret på handicap- og psykiatriområdet, beskæftigelsesområdet og det specialiserede børneområde. De udfordrede områder får tilført flere midler, hvilket blandt andet betyder, at man vil trække på kassebeholdningen i 2020, mens man investerer i langsigtede løsninger, som skal vende den aktuelle økonomiske udvikling.
Det er også besluttet, at driftsudgifterne skal reduceres med 24 mio. kr. i 2020, fordelt således at 11 mio. kr. (svarende til 0,3%) fordeles ligeligt mellem alle driftsenheder, og de resterende 13 mio. kr. findes ved at reducere de centrale lønudgifter ved ansættelsesstop, hvormed midler frigives.
Dertil kommer, at der i Budget 2019-2022 er aftalt, at der skal indarbejdes en generel effektiviseringsprocent på 0,7% i årene 2020-2022.
Som konsekvens af disse besparelser på 0,3 % på driften (Budgetaftale 2020-2023) og 0,7 % i effektivisering (Budgetaftale 2019-2022), skal der spares i alt 1 % på færgedriften i 2020. Som følge heraf, skal der spares 145.000 kr. i 2020 på dette område.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
Ø-udvalget ønsker ikke at besparelserne skal medføre serviceforringelser.
Ø-udvalget udtrykte en generel bekymring for, at der ikke er afsat midler til større reperationsarbejder af færgerne.
Der blev fremsat følgende forslag til effektivisering og besparelse:
Fremme af reparationer for at spare på vedligeholdelsesudgiften, dvs. forebyggende vedligehold.
Langsommere sejllads for at spare brændstof, når man sejler modsat myldertiden i vinterhalvåret.
Sende fragtregninger via mail fremfor e-boks.
Mulighed for at spare på papir ved at give mulighed for at anvende en billet flere gange.
Mulighed for at spare på driften af Kattegat.
Mulighed for at at færgepersonalet deltager i rengøringen eksempelvis ved at tørre borde af om aftenen (genindførsel af tidligere praksis).
Ø-udvalget anmoder kommunen om at anvende samarbejdsaftaler, som er indgået i regi af Færgesekretariatet.
Udvalget foreslår desuden, at man i forhold til de kommende budgetter og driftsregnskab ser på klimabelastningen og opstiller klimaregnskab.
I forhold til udmøntningen af besparelserne på 0,3 % anmoder Ø-udvalget om en orientering om, hvilke konsekvenser de vil få for øerne.

5. Planlægning af 12-12 møde 2020 på Agersø (D)

5.     Planlægning af 12-12 møde 2020 på Agersø (D)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-477187                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ø-udvalget plejer at holde et årligt 12-12 møde hvor det inviterer beboerforeningerne på de to øer til at drøfte temaer af særlig interesse for øerne. Der er også praksis for at invitere politiske udvalg samt administrative medarbejdere til møderne.
Med henblik på planlægningen af det næste 12-12-møde foreslås det, at Ø-udvalget drøfter:
·         Formål med mødet
·         Temaer til drøftelse
·         Mulig politisk og administrativ deltagelse
Det foreslås, at der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af en repræsentant for begge øer og administrationen, som udarbejder et oplæg til program. 
Indstilling
Centrechef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Ø-udvalget drøfter formål, temaer til drøftelse på 12-12 mødet samt mulig politisk og administrativ deltagelse.
2.    at der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af en repræsentant for hver ø samt administrationen, som udarbejder et oplæg til program.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
At 1-2 Godkendt.
Ad. sammensætning af arbejdsgruppe:
Carsten M. Larsen deltager som repræsentant fra Omø.
Ø-udvalget pegede på Annette Holst Due som repræsentant for Agersø. Hvis det ikke er muligt, vil Anne Bjergvang deltage.
Administrationen indkalder til møde med henblik på udarbejdelse af oplæg til drøftelse på Ø-udvalgets møde den 20. januar 2020 af hensyn til invitation af politikere.
Forslag til temaer:
Fremtidens færger
OPP-samarbejdet - færgestrukturen.
Det blev foreslået at invitere Jan Fritz Hansen fra Færgesekretariatet samt Ministeren for færgeområdet.

6. Behandling af udkast til revideret Ø-politik (B)

6.     Behandling af udkast til revideret Ø-politik (B)

Sagsnr.: 330-2018-18254               Dok.nr.: 330-2019-477457                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 7. maj 2018 besluttet, at der skulle igangsættes en proces om revision af kommunens Ø-politik, og at opgaven skulle forankres i Ø-udvalget.
Udarbejdelsen af den reviderede Ø-politik er administrativt løftet i regi af borgerdreven innovation i landdistrikterne. Ø-udvalget har nedsat en projektgruppe bestående af medlemmer af Ø-udvalget og repræsentanter for beboerforeningerne på Agersø og Omø. Projektgruppen har nu udarbejdet et udkast til den reviderede Ø-politik. Udkastet har været i høring på begge øer i september 2019.
Til Ø-politikken er der udarbejdet en hvidbog i to dele. Mens første del beskriver processen, herunder borgerinvolveringen og det input, der er kommet i forbindelse hermed, omfatter anden del høringssvarene fra øerne.
Ø-politikkens temaer er tværgående og har følgende overskrifter:
·         Færgedrift,
·         Digital og fysisk infrastruktur,
·         Boliger og Bosætning,
·         Offentlig Service
·         Erhverv og Turisme,
·         Natur og Bæredygtighed,
·         Kultur og Fritid,
·         Demokrati
Udkastet til den reviderede Ø-politik skal behandles i Miljø, Plan- og Landdistriktsudvalget, som skal beslutte den videre proces. På grund af temaernes tværgående karakterer foreslås det, at Ø-politikken sendes i høring i samtlige fagudvalg.
Det har tidligere været drøftet, at høringsrunden skal omfatte Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget med foretræde. Derudover Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for specialiserede indsatser og Social og Beskæftigelsesudvalget uden foretræde.
Til orientering kan oplyses at næste møde i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget er den 13. januar 2020. Det foreslås, at Ø-udvalget/projektgruppen anmoder om foretræde for udvalget for at præsentere udkastet og drøfte det med politikerne i dette udvalg. 
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ø-udvalget har følgende handlemuligheder:
1. At sende det reviderede udkast til behandling i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
2. At sende det reviderede udkast tilbage til projektgruppen med kommentarer som skal indarbejdes. Som følge heraf vil Ø-udvalget behandle udkastet på næste møde den 20. januar 2020.
Vurdering
Det anbefales, at det reviderede udkast til Ø-politikken sendes i høring i fagudvalg, hvis ressortområder er omfattet af politikkens temaer. Det anbefales endvidere at der tages stilling til, hvad de enkelte fagudvalg eksplicit skal forholde sig til, for at få mest muligt ud af høringsprocessen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ø-politikken temaer er tværgående og berører ressortområder for en række fagudvalg.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Ø-udvalget drøfter udkastet til den reviderede Ø-politik
2.    at udkastet sendes til videre behandling i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 13. januar 2020 med anmodning om iværksættelse af en høring i samtlige fagudvalg.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
Der har været holdt projekgruppemøde den 20. november 2019. På dette møde blev projektgruppen ikke færdig med behandlingen af de indkomne høringssvar. Der holdes endnu et projekgruppemøde den 17. december, hvor det er hensigten at færdiggøre udkastet til den reviderede Ø-politik.
Der holdes ekstraordinært møde i Ø-udvalget den 9. januar 2020 for at behandle udkastet og forventeligt sende det videre til behandling i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Ø-udvalget andmoder om foretræde for Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget på møde den 13. januar 2020 for sammen med projektgruppen at præsentere udkastet til den reviderede Ø-politik.

7. Drøftelse af skelnen mellem orientering og høring (D)

7.     Drøftelse af skelnen mellem orientering og høring (D)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-480021                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalg
Beslutningstema
Baggrund
Ø-udvalget har ønsket viden om, hvornår det skal høres, og hvornår det skal orienteres.
Administrationen foreslår at der tages en drøftelse af dette anliggende set i forhold til Ø-udvalgets opdrag, dets forventninger til inddragelse og kommunens administrative ressourcer.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
Sagen genoptages på møde den 20. januar 2020 og ønskes belyst med konkrete eksempler, der kan danne grundlag for drøftelsen.

8. Orientering til udvalget (O)

8.     Orientering til udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-478153                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
1. Oprensning af gadekær på Agersø
I forbindelse med Borgerne Bestemmer på Agersø har en arbejdsgruppe på Agersø været i dialog med Entreprenørservice om oprensning og forskønnelse af gadekæret på Agersø, som ifølge arbejdsgruppen fremstår tilgroet og trænger til oprensning. Entreprenørservice har derfor søgt Natur, Vej og Trafik om dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3 til oprensning af Agersø Gadekær.
Natur, Vej og Trafik oplyser at Gadekæret er beskyttet som sø i henhold til naturbeskyttelseslovens § 3. Ved besigtigelse den 7. oktober 2019 kunne det konstateres, at der ikke var ophobet væsentlige mængder sediment i søen. Det vurderes endvidere, at en oprensning ikke på nuværende tidspunkt vil kunne forbedre søen som levested for dyre- og plantearter. Derfor er der ikke omstændigheder, som kan begrunde en dispensation for naturbeskyttelseslovens § 3.
Entreprenørservice har kontaktet arbejdsgruppen og formidlet afslaget på ansøgningen.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
Der er givet en dispensation til oprensningen af gadekæret på Agersø modsat oplyst i orienteringspunktet.
Medlemmerne fra Omø spørger om status på gadekæret på Omø. Administrationen giver en tilbagemelding på dette.
Ø-udvalget blev orienteret om, at Erhvervs- og Teknikudvalget på møde den 2. december 2019 skal behandle et punkt om brug af midler til likvidationen af Fonden Omø Lystbådehavn. I sagen foreslås det, at man imødekommer Omø Beboer- og Grundejerforenings forslag om, at der dannes en ny forening med præsentanter fra Omø Beboer of Grundejerforening og Omø Fiskeriforening, som skal administrere provenuet fra likvidationen af den gamle fond inden for vedtægtsrammen 'fremme af erhvervslivet på Omø´.
Såfremt Ø-udvalgets medlemmer har kommentarer til sagen, bedes de sende dem til Anne Bjergvang inden sagen behandles den 2. december 2019.

9. Eventuelt (O)

9.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-477173                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef fr Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget den 27. november 2019:
Fraværende:  Annette Holst Due
Det blev foreslået, at Ø-udvalget fremover holder møder fra kl. 12-15 for at få mere tid til drøftelse af dagsordenspunkterne. Der var tilslutning til forslaget. Det næste ordinære møde i Ø-udvalget, som er berammet til den 20. januar 2020, holdes derfor kl. 12-15 på Skælskør Bibliotek.