Ø-udvalget – Referat – 13. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Ø-udvalget

Beslutningstema

Ø-udvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Det indstilles,

  1. at Ø-udvalget godkender dagsordenen.

 

 

 

 

2. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

Beslutning

Rederichef Michael Due og Tine Meyer fra Færgekontoret deltog i behandlingen af dette punkt. 

1. Tilbagemelding på fragtordningen

Det er færgekontorets opfattelse at fragtordningen fungerer, og at der ikke er behov for ændringer af gældende praksis.

Øernes erhvervsvirksomheder behøver ikke at bestille plads på færgen, idet de har en konto, som deres transportvarer, kan skrives på.

Privatkunder, som skal have gods fragtet til øerne, skal huske at bestille plads på færgen, for at kunne få gods med over og betale for transporten.

Færgekontoret oplever nogle gange at der bliver leveret fragtgods på kajen uden oplysninger om modtagers navn.

2. Tilbagemelding på annullering af reservationer ved ankomst under 19. minutter før afgang.

Færgekontoret er kun bekendt med én enkelt situation i forbindelse med sejlads med Omøfærgen, hvor det er sket. Færgekontoret opfordrer vedkommende, der har oplevet annulleringen, til at rette henvendelse til kontoret, så man kan håndtere problemstillingen.

3. Tilbagemelding på hvorvidt det er muligt at se om en bestillingsfærge er booket.

Som systemet er sat op nu, kan man ikke se om bestillingsture er bestilt. I sommerperioden anses det ikke for at være et problem, fordi der sejles på alle afgange. Men sådan forholder det sig ikke om vinteren. Færgekontoret arbejder på at tilrette systemet, så det bliver muligt at se hvilke bestillingsture, der er bestilt.

4. Svar på om Kattegat ved nødsejlplan kan sejle skolebørn til Omø kl. 16 fra Stigsnæs.

Kattegat indgår i en samlet nødsejlplan, hvor der også sejles med bilfærge. Nødsejlplanen tilgodeser behov for sejlads til begge øer, og en ændring af en afgang til Omø kl. 16, vil ifølge Færgekontorets vurdering, kræve en justering af den samlede nødsejlplan, hvilket kan/skal ske på baggrund af dialog med begge øer.

5. Svar på omlægning af Kattegats sejlplan, så den passer til 907.

Færgekontoret opfordrer til at afvente Byrådets godkendelse af Budget 2023, inden der udarbejdes forslag om justeringer set i forhold til rute 907.

6. Færgernes regnskab for 2022 i forhold til brændstofforbrug og indtægt på et 8 % brændstoftillæg 

Ad 6) Ø-udvalget blev orienteret om, at der er et merforbrug på brændstof på ca. 2,5 mio. kr. i 2022. Det midlertidige olietillæg, som er indført i år, har frem til udgangen af august resulteret i en indtægt på 169.000 kr. Olietillægget er foreløbigt gældende frem til 31. december 2022. Regnskabet fra Agersø Omø færgerne forventes at gå i nul ved årets udgang, da der har været en opsparing på 4,8 mio. kr., som anvendes til at dække underskuddet. 

Ø-udvalgets kommentarer:

Ad 1) Ved bestilling/køb af varer som skal fragtes over med færgerne, opfordres alle til at anmode om få tydelig navn og adresse sat på fragten. 

Ad 2) Ø-udvalget opfordrer passagerer, der oplever uregelmæssigheder, til at henvende sig til Færgekontoret. 

Ad 3) Ved at gå ind på hjemmesiden aofaerger.slagelse.dk og klikke på 'Bestil billet' kan man se, hvor mange ledige pladser der er tilbage på alle ture - herunder også bestillingsture.

Ad 4) Ø-udvalget bemærker at Kattegat ligger stille mellem kl. 16-17, og opfordrer derfor Færgekontoret til at undersøge, om det er muligt at sejle fra Stigsnæs kl. 16. Behovet er dog først gældende fra næste skoleår. 

Ad 5) Det undersøges om det er muligt at tilpasse nødsejlplan for Kattegat, så den passer til linje 907.

 

 

Kompetence

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

Ø-udvalget har på møde den 25. februar 2022 godkendt kommissorium for drøftelse af færgerelatede emner på udvalgets møder. 

 

 

Indstilling

Miljø-, Plan og Teknikchefen indstiller,

1.     at Ø-udvalget drøfter færgerelaterede emner. 

 

Sagens indhold

På dette møde drøftes følgende emner:

1. Tilbagemelding på fragtordning

2. Tilbagemelding på annullering af reservationer ved ankomst under 19 min før afgang.

3. Tilbagemelding på hvorvidt det er muligt at se om en bestillingsfærge er booket.

4. Svar på om Kattegat ved nødsejlplan kan sejle skolebørn til Omø kl. 16.

5. Svar på omlægning af Kattegats sejlplan, så den passer til Bus 907

6. Færgernes regnskab for 2022 i forhold til brændstofforbrug og indtægt på 8 % brændstoftillæg samt Ø-udvalgets opfordring til at tilføre midler til færgerne ved budgetopfølgningen.  

7. Input til den fremtidige sejlplan jævnfør Ø-udvalgets årshjul.

3. Drøftelse af skuldersæson 2022 og nedsættelse af færgetakster i perioden (D)

Beslutning

Tine Meyer fra Færgekontoret deltog i behandlingen af dette punkt. 

Budgetopfølgningen på takstnedsættelser blev gennemgået.

Ø-udvalget fastholdt de allerede besluttede nedsættelser af taksterne for resten af året. Der følges op på forbruget i november.

 

Kompetence

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

Ø-udvalget skal drøfte status over anvendelse af statstilskud til nedsættelse af færgetakster i skuldersæsonen med udgangspunkt i opgørelser fra juli og august. På baggrund af drøftelsen kan udvalget træffe beslutning om justeringer.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Ø-udvalget drøfter status på anvendelsen af statstilskuddene til nedsættelse af takster for færgerne med udgangspunkt i opgørelser fra juli og august. 

 

Sagens indhold

Byrådet har på møde den 28. oktober 2019 givet Ø-udvalget kompetence til at beslutte placeringen af skulderperioden og til at beslutte fordelingen af statstilskuddet til nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet i perioden.

Beslutning på møde 24. november 2021: Ø-udvalget besluttede, at taksterne for Ø-boerne skal nedsættelse fra 1. januar til 31. oktober 2022. Der anmodes desuden om en opgørelse over anvendelsen af takstnedsættelserne for godstransport (december måned).

Beslutning på møde den 25. januar 2022: Sagen drøftet. De omdelte oversigtsark blev gennemgået. Oversigtsarkene skal danne baggrund for beslutning om fastsættelse af skuldersæson samt beslutning om nedsættelse af takster i skuldersæsonen med de øremærkede midler til formålet på næste møde.

Beslutning på møde den 15. februar 2022: Ø-udvalget opfordrer Agersø Omø Færgerne til at lave et forslag til takstnedsættelse fra den 8. april til og med den 23. oktober, undtagen juli måned (hvor der i udgangspunktet ikke skal være rabat for voksne) samt fra 19. december til og med 31. december 2022.

Forslaget skal afspejle en ens procentuel fordeling på begge færger. Der ønskes et overslag over, hvad det vil koste at give rabat for voksne i juli måned. Der vægtes en takstnedsættelse, der tilgodeser sommerhusejerne. Når forslaget foreligger indkaldes til et ekstraordinært møde i Ø-udvalget, hvor der træffes endelig beslutning.

Beslutning på møde den 30. marts 2022: Ø-udvalget godkendte det forelagte forslag til takstnedsættelse i 2022. Der bliver således nedsatte takster fra 8. april til 23. oktober og differentierede takster i juli måned. Ø-udvalget bemærker, at man med forslaget har ønsket at tilgodese erhvervene på øerne.

Ø-udvalget ønsker at få en opfølgning tilsendt i juni, og at takstnedsættelserne sættes på som punkt på udvalgets møde i september med mulighed for stillingtagen til eventuelle justeringer.

Møde den 13. september 2022:

På baggrund af oversigt over anvendelse af statstilskuddene, der fremlægges på mødet, drøfter Ø-udvalget anvendelsen af tilskuddene i skulderperioden i andet halvår af 2022.

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer.

Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for bier, passagerer m.v. til og fra visse øer.

Ifølge kapitel 4 stk. 3 i Bekendtgørelsen om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.t til og fra visse øer, kan kommuner med små øer anvende tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. hele året inden for en samlet tidsramme på maksimalt 46 uger opgjort på ugebasis i det pågældende kalenderår.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ifølge kommunens økonomicentret vil Slagelse kommune modtage 1.236.000 kr. til nedsættelse af færgetakster til godstransport og 1.392.000 kr. til nedsættelse af færgetakser til biler og passagerer m.v. i 2022

4. Orientering om status på Budget 2023-2026 (O)

Beslutning

  • Ønske om tilførsel af ekstra midler til dækning af forventet merforbrug til diesel på Agersø og Omø Færgerne indgår ikke i høringsmaterialet.
  • Ønske om igangsættelse af retrofit af Agersø Færgen indgår i høringsmaterialet. Forslag om at anvende andre drivmidler end el i forbindelse med en retrofit af Agersø Færgen er ikke taget med.  
  • Ønske om opførsel af almennyttige lejeboliger på Agersø samt etablering af dagpleje på øen indgår ikke i høringsmateriet.
  • Planer om at nedlægge Omø dagpleje og Omø skole indgår ikke i høringsmaterialet. 
  • Der er ikke taget stilling til eventuelle reduceringer af det eksisterende serviceniveau for færgerne i høringsmaterialet. 
  • I det sparekatalog der er udarbejdet for besparelser på den kollektive transport, og som blev behandlet på Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 25. august, er der forslag om at linje 907 ikke skal køre efter kl. 19 og ikke i weekender
  • Renovering af sydlig mole på Stigsnæs til 3.860.000 kr. er udsat til 2025.
  • Der er afsat 2 mio. kr. til Porten til Omø i 2025 og 2 mio. kr. i 2026.

Ø-udvalget opfordrer til at høringsmaterialet bliver gjort mere overskueligt og læsevenligt.

Ø-udvalget udarbejder høringssvar til det fremlagte budget. 

Kompetence

Ø-udvalget.

 

Beslutningstema

Ø-udvalget orienteres om status på Budget 2023-2026.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Ø-udvalget orienteres om status på Budget 2023-2026

 

Sagens indhold

Byrådet har på møde den 5. september førstebehandlet Budget 2023-2026.

Der gives en status på Ø-udvalgets input og budgetønsker samt forslag med relevans for øerne. 

  • Ø-udvalgets budgetønsker, herunder ønske om tilførsel af ekstra midler til dækning af forventet merforbrug til diesel på Agersø og Omø Færgerne samt ønske om igangsættelse af retrofit af Agersø Færgen. 
  • Agersø Beboerforenings budgetønsker herunder mulighed for at opføre almennyttige lejeboliger på Agersø samt etablering af dagpleje på øen.
  • Omø beboer- og grundejerforenings samt skolebestyrelses budgetønske med opfordring til ikke at nedlægge Omø dagpleje og Omø skole. 
  • Beboerforeningernes fælles budgetønsker med opfordring til ikke at reducere det eksisterende serviceniveau for færgerne samt opfordring til at overveje muligheden for at anvende andre drivmidler end el i forbindelse med en retrofit af Agersø Færgen. 
  • Forslag om reducering af køreplan for 907, der kører til Stigsnæs. 
  • Forslag om reparation af molen på Stigsnæs.

Budgettet er sendt i høring fra den 7. september til den 21. september. 

5. Drøftelse af takster for Agersø Omø Færgerne (D)

Beslutning

Tine Meyer fra Færgekontoret deltog i behandlingen af dette punkt.

Ø-udvalget drøftede takstforslagene som er fremskrevet med 8 %.   

Administrationen bemærkede, at taksterne ikke svarer til de reelle udgifter.

Ø-udvalget efterspurgte til den officielle udmeldte pristalsregulering.  

Ø-udvalget bakker op om forslaget, men foreslår at der bliver udarbejdet et sparekatalog, som kan ligge til grund for drøftelse af eventuelle prisstigninger på taksterne, herunder en beregning af, hvor stort provenu takststigninger på billetterne indbringer, om der kan spares ved at indføre flere bestillingsture, salg af Kattegat, stigning af pris på leje af parkeringspladser i 'buret' samt ved at nedsætte rabatten på online-bestillinger fra 12 % til 10 %.

Administrationen orienterede Ø-udvalget om, at eventuelle besparelser i forbindelse med Budget 2023-26 vil medføre serviceforringelser. 

Kompetence

Ø-udvalget.

Beslutningstema

Ø-udvalget skal drøfte forslag til takster for Agersø Omø Færgerne.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Ø-udvalget drøfter forslag til takster for Agersø Omø Færgerne.

Sagens indhold

I forbindelse med vedtagelse af Budget 2023-2026 skal takster for 2023 godkendes.

Der er derfor udarbejdet forslag til takster for Agersø Omø Færgerne som forelægges Ø-udvalget. 

Ø-udvalget opfordres til at drøfte forslaget. 

Taksterne godkendes i Byrådet i forbindelse med andenbehandling af Budget 2023-2026 den 3. oktober 2022.

6. Orientering om status på standardfærgekoncept for Omøfærgen (O)

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Ø-udvalget besluttede følgende justeringer af procesplanen:

Borgermøde den 2. november kl. 19 i Magleby forsamlingshus.

Workshop den 8. november kl. 12.15-14.50 på Stigsnæs.

Afholdelsen af borgermøde og workshop er imidlertid afhængig af Byrådets beslutning den 31. oktober om, hvorvidt kommunen skal fortsætte arbejdet med anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen.

Ø-udvalgsmøde den 15. november, hvor input fra borgermøde og workshop drøftes, fastholdes.

Datoerne skal afstemmes med eventuelle oplægsholdere (Odense Marine Technology).  

Kompetence

Ø-udvalget.

 

Beslutningstema

Ø-udvalget orienteres om processen med et standardfærgeprojekt for Omøfærgen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Ø-udvalget orienteres om processen for et standardfærgeprojekt for Omøfærgen. 

Sagens indhold

Færgesekretariatet indledte i 2020 en udbudsproces for udvikling af et standardfærgekoncept, samt fælles serviceydelser som kan anvendes ved medlemskommunernes fremtidige anskaffelser af færger. Formålet var blandt andet at opnå en standardisering, som kan sikre en større forsyningssikkerhed med en bedre driftssupport, og ikke mindst udskiftning af dieselfærger med mere miljøvenlige færger som eksempelvis el-færger.

Et konsortium, som blandt andet består af PensionDanmark og Odense Marine Technology, vandt udbuddet, og har indgået en rammeindkøbsaftale med Færgesekretariatet, som medlemskommunerne kan benytte sig af, så de hver især kan indgå en særskilt aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge med konsortiet. 

Økonomiudvalget har på møde den 21. august 2021 besluttet, at tilslutte sig en ikke juridisk bindende hensigtserklæring hvoraf det fremgår, at kommunen har til hensigt at indgå i ovenstående færgekoncept for Omøfærgen. 

På baggrund af ekstern rådgivers gennemgang af Omøfærgen vurderes det ikke at være drifts eller økonomisk hensigtsmæssigt at ombygge færgen til el-drift, hvilket Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget blev orienteret om på udvalgsmøde den 28. marts 2022.

Skitsen til en ny Omøfærge

Med udgangspunkt i standardfærgekonceptet har administrationen og Agersø Omø Færgerne udarbejdet følgende skitse til en Omøfærge sammen med konsortiet:

  • Baseret på el-drift, men med mulighed for tilpasning til andre renere brændstoffer eller lignende
  • med ladefaciliteter på Stigsnæs og på Omø af hensyn til driftssikkerhed og beredskab
  • Baseret på en forudsætning om at alle eksisterende færgelejer ikke skal ombygges, så den kan indgå i trekantssejllads.
  • Færgen skal kunne sejle med samme hastighed som den eksisterende Omøfærge og kunne sejle efter de eksisterende sejlplaner.
  • Færgen skal have nogenlunde samme kapacitet og fysiske dimensioner som den nuværende færge (

    36 meter lang, 10,6 meter bred og med plads til 19 personbiler og 85 passagerer om vinteren og 98 om sommeren. 

Projektet har været drøftet med Ø-udvalget den 19. maj og den 21. juni 2022. Ø-udvalget har desuden udarbejdet en udtalelse om projektet. 

Sagen forventes behandlet i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget på møde den 10. oktober 2022. og efterfølgende i Økonomiudvalget og Byrådet.

Afsnittet om økonomi udbygges inden det forelægges for de politiske udvalg.

Handlemuligheder

Politikerne vil blive forelagt 3 handlemuligheder:

  1. Byrådet kan beslutte at der skal arbejdes videre med henblik på anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen. Endelig aftale skal forelægges til behandling i Byrådet i december 2022. 
  1. Byrådet kan beslutte, at udskyde beslutningen om, hvorvidt kommunen skal arbejde videre for at indgå en aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen indtil konceptet er færdigudviklet og afprøvet i andre kommuner. Hvis der ikke indgås en aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge i 2022, har konsortiet dog meddelt, at prisen for serviceydelserne kan stige grundet de nuværende samfundsøkonomiske forhold. Det skal endvidere undersøges om kommunen kan udskyde udnyttelsen af tilsagnet om statstilskud på 28.7 mio. kr. til formålet. 
  1. Byrådet kan beslutte, at kommunen ikke skal gå videre med arbejdet om anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen. I stedet vedligeholdes Omøfærgen så den kan sejle længst muligt i fremtiden, mens kommunen undersøger alternative muligheder. Som konsekvens af dette forventes højere driftsudgifter. Kommunen vil heller ikke komme til at udnytte det statslige tilskud på 28,7 mio. kr. og må afvente muligheden for at søge nye statslige puljer. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at kommunens færger står for en stor andel af det samlede CO2-aftryk, og at omstilling til el- eller andre drivmidler vil understøtte Bærdygtighedsstrategiens handleplan (handling 14), hvoraf det fremgår at kommunen skal arbejde for en mere miljøvenlig færgedrift. 

Køb af en elfærge anslås at ville medføre en reduktion i driftsudgifterne. Selv om elpriserne vil stige yderligere, forventes det at el stadig vil være et af de billigste drivmidler. 

Det vurderes, at leasingrenten på 5.9 % vil stige hvis kommunen venter med at indgå en købsaftale til et senere tidspunkt. Derudover er det uvist, om kommunen kan opretholde tilsagnet om det statslige tilskud på 28,7 mio. kr. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ifølge Færgesekretariatets estimerede forudsætninger vil en standardfærge baseret på el koste ca. 110 mio. kr. ved leasing via konsortiet og 113 mio. kr., såfremt kommunen selv står for indkøb af en el færge (Bilag 1). Anskaffelse af ny færge kan ifølge lånebekendtgørelsen lånefinansieres.

Budgettet for en færge vil blive endeligt fastlagt ved forhandlinger med leverandørkonsortiet, og det vil indgå som en del af aftalen for færgen. Når der er indgået en aftale, vil konsortiet bistå med endeligt design af færgen, og derefter med udbud af en værftskontrakt for færgen. Budgettet vil blive opdateret, når udbuddet af værftskontrakten er gennemført, og prisen for at bygge færgen ligger fast. Kommunen kan udtræde af aftalen, ved 1: efter det endelige design er udført, eller ved 2: når udbuddet med værftskontrakten er gennemført. Beløbet ved udtrædelse anslås at være på mellem 4-5 mio. kr. (jævnfør Bilag 1), og beløbet skal gå til at dække konsortiets omkostninger til design m.m. Konsortiet vil også bistå med byggetilsyn under byggeprocessen, samt med driftssupport via et innovativt IT-system, når færget er i drift.

Kommunen fik i 2021 tilsagn om tilskud til en ny færge efter standardfærgekonceptet på 28,7 mio. kr. fra Transportministeriets pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger. Statstilskuddet er betinget af Slagelse Kommunes deltagelse i standardfærgeprojektet via konsortiet. Projektsummen vil efter fradrag af Statsstøtte p.t. udgøre 81,5 mio. kr.

Derudover vil der være omkostninger til etablering af ladeanlæg på Stigsnæs og Omø, som meget overslagsmæssigt anslås til ca. 12 mio. kr. Finansieringsformen for etablering af ladestandere er uvist på nuværende tidspunkt. Omkostningerne hertil vil kunne lånefinansieres.

Standardfærgen forventes tidligst leveret i 2025.

I det følgende er skitseret fordele og ulemper ved henholdsvis leasing via konsortiet og Slagelse kommunes finansiering via lån (ejer):

Fordele ved anskaffelse af ny Omø-færge via en leasingkontrakt med konsortiet.

  • Der opnås større besparelse og lavere projektrisiko ved at konsortiet agerer ordregiver for alle kommunerne i en samlet kontrakt.
  • Stordriftsfordele ved indkøb af flere ens lignende færger (standardfærger).
  • Konsortiet tager den fulde risiko for konstruktionen, herunder risiko for værftskonkurs.
  • Konsortiet har som ordregiver det fulde ansvar i forhold til byggetilsyn og myndighedsgodkendelse m.v.
  • Standardfærge konceptet giver som udgangspunkt adgang til Statens grønne færgepulje (28,7 mio. kr.)
  • Indeholdt i konceptets finansielle løsninger er 100 % projektfinansiering, fuld risikoafdækning gennem konstruktionsfasen, og konsolideret ejerskab, der gør det muligt at være fælles om nye teknologier, og dermed forbedre garanti og service aftaler, ligesom der skabes mulighed for etablering af fælles reserve lagre og dermed øget forsyningssikkerhed.

Ulemper ved leasingkontrakt via konsortiet

  • Leasingperioden løber over 20 år og en eventuel restværdi ved salg vil blive delt mellem kommunen og konsortiet.
  • Færgen kan ifølge betingelserne for tildeling af statstilskud ikke sælges de første 10 år og kun anvendes på andre ruter ved akutte situationer. Ministeriet kan dog søges herom.

Fordele ved kommunalt ejet og lånefinansiering af ny EL-færge

  • Forrentning ved lånefinansiering i Kommunekredit er lavere end leasingrenten på 5,9%
  • En eventuel restværdi ved et salg vil tilfalde kommunen.

Ulemper ved kommunalt ejet

  • Der kan formentlig ikke gives tilskud fra Statens grønne færgepulje (tilskuddet udgør 28,7 mio. kr.).
  • Ingen stordriftsfordel og anskaffelsessummen vil formentlig blive højere end ved et fællesindkøb.
  • Hovedstolen på et færgelån vil være mindst 28,7 mio. kr. højere (svarende til statsstøtten), end ved en leasingkontrakt. Det vil betyde højere ydelser.

Købsaftale forelægges for Byrådet til behandling den 19. december 2022. Hvis der er politisk tilslutning til den, skal den underskrives inden udgangen af 2022. 

Procesplan skal opdateres (vedhæftet som bilag).

7. Orientering til Ø-udvalget (O)

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Ad 3) Ændringer i ledelsesstrukturen for Agersø Omø Færgerne

Agersø Omø Færgerne fortsætter som selvstændig virksomhed i kommunalt regi.

Entreprenørchef Peter Johansen er blevet konstitueret leder for Agersø Omø Færgerne. Formålet er at sikre en robust organisering for færgerne.

Ø-udvalget opfordrer til, at der findes en løsning som er udgiftsneutral eller meget gerne billigere set i lyset af de besparelser, som færgedriften står over for. 

 

Kompetence

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

Ø-udvalget orienteres om emner af interesse for borgerne på Agersø og Omø.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Ø-udvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Sagens indhold

1. Borgmesterens brev til Indenrigs- og Boligministeren

Borgmesteren har i juli 2022 sendt et brev til Indenrigs- og Boligminister Christian Rabjerg Madsen og gjort ham opmærksom på den belastning de stærkt forhøjede priser på diesel har på kommunens færgedrift, hvilket kan gøre det vanskeligt at opretholde det gældende serviceniveau. Af svaret fra Indenrigs- og Boligministeren fremgår det, at man er opmærksom på kommunens udfordring, men at de forhøjede energipriser skaber problemer i flere sammenhæng, og at der ikke er nogen entydig løsning på problemet (bilag vedhæftet).

2. Drikkevandssituationen på øerne

Kommuner og vandværk kan søge Miljøministeriets drikkevandspulje om tilskud til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand (deadline 14. oktober).

Der er for nylig åbnet en ny drikkevandsboring på Omø. Der foreligger endnu ikke resultater af drikkevandsmålinger på Omø efter at den er taget i brug.

Drikkevandsmålinger kan ses på Jupiter (geus.dk).  

3. Ændring i ledelsesstrukturen for Agersø Omø Færgerne

Kommunen arbejder på en ændring i ledelsesstrukturen for færgerne. 

 

8. Orientering om revision af miljøgodkendelse RGS Nordic A/S (O)

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning. 

Ø-udvalget blev informeret om at Kommunen stadig afventer svar fra Miljøstyrelsen.

Ø-udvalget ønsker at blive orienteret om Miljøstyrelsens svar.

Sagen behandles på næste møde i Klima- og Miljøudvalget.

Kompetence

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

Ø-udvalget orienteres om Klima- og Miljøudvalgets behandling af sag om revision af miljøgodkendelse RGS Nordic A/S.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Ø-udvalget orienteres om revision af miljøgodkendelse RGS Nordic A/S

 

Beslutning

På møde den 8. august 2022 skulle Klima- og Miljøudvalget tage stilling til om miljøgodkendelse RGS Nordic A/S skulle sendes i høring hos høringsberettigede personer/organisationer med en frist på 4 uger. 

På mødet besluttede Klima- og Miljøudvalget følgende: 

'Udvalget konstaterer at forureningen i Agersøsund og de indre danske farvande er af et omfang, der betyder at grænseværdierne på en række områder allerede er overskredne. Dette kan ikke i sig selv begrunde et forbud mod udledning, men den udledning, der gives godkendelse til, skal være så begrænset, at det fortsat vil være muligt at opnå de målkrav, der er formuleret.

Som ny metode arbejdes, der med en blandingszone, der i realiteten giver en fortyndingsfaktor på op til 200 gange. På trods af denne høje fortyndingsfaktor er der stoffer, der har behov for en yderligere fortyndingsfaktor.

Udvalget ønsker, at Slagelse Kommune indhenter en udtalelse fra Miljøstyrelsen, der konkret forholder sig til de undersøgelser og målinger som Slagelse Kommune har fået foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af miljøgodkendelsen, herunder en stillingtagen til den generelle forureningsgrad i farvandene. Denne udtalelse foreligges udvalget inden miljøgodkendelsen sendes i høring.

(A) ønsker ikke at der sker opblanding af spildevand med råvand ifm. rensning og ønsker begrænsning af spildevandsudledningen.

Udvalget ønskes en udtalelse fra Miljøstyrelsen om lovligheden af processen fsva. opblandning.

(A) havde en række spørgsmål, som tilsendes udvalget og som besvares af administrationen ifm. med den videre sagsbehandling.

Sagens indhold

Forud for behandlingen havde kommunen foretaget en revision af miljøgodkendelse af den 26. november 2008 med senere tillægsgodkendelser til RGS Nordic A/S.

Udkast til miljøgodkendelsen indeholder:

En afgørelse med dertil hørende godkendelsesvilkår, herunder:

  1. Vilkår for generelle forhold
  2. Vilkår for indretning og drift
  3. Vilkår for luftforurening og lugt
  4. Vilkår for spildevand, herunder udledningskrav
  5. Vilkår for støj
  6. Vilkår for produceret affald og spild
  7. Vilkår for jord og grundvand (ikke råvand)
  8. Vilkår for indberetning og rapportering
  9. Vilkår for driftsforstyrrelser og uheld
  10. En begrundelse for afgørelsen

Af ovenstående vil nye og skærpede vilkår især vedrøre pkt. 2, 4 og 8.

Vurdering

Af sagsfremstillingen fremgår det, at administrationen har vurderet, at RGS Nordic A/S kan drives uden væsentlige miljømæssige gener for naboer og havmiljøet.

Agersø Sund er som recipient robust, men indeholder i dag allerede koncentrationer af eks. PFOS, som ligger over miljøkvalitetskravet på 0,13 ng PFOS/l.

Dette skyldes den regionale udbredelse af PFOS i de vandige miljøer, idet der i den vestlige Østersø er målt 0,4 ng PFOS/l (https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/publikation/long/3319.pdf) og 0,3 ng/l i Agersø Sund. Ved udløb fra Kattegat til Skagerrak kan der forventes tilsvarende niveauer.

Baggrundsforureningen med PFOS kommer fra flere kilder, herunder floders udløb i Østersøen, samt danske bidrag i bælthavet, udløb fra renseanlæg og åer og atmosfærisk.

Eksempelvis har Tude å ved udløb til Storebælt et indhold af PFAS4 på 1,9 ng/l, hvoraf 0,68 ng/l udgøres af PFOS.

Miljøstyrelsen foreskriver, at hvis det generelle kvalitetskrav eller maksimumkoncentrationen for et givet stof i vand allerede er overskredet i vandområdet, må udledningen ikke medføre en forhøjelse af den i forvejen forekommende koncentration ved blandingszonens rand på mere end 5 % af værdien af stoffets generelle kvalitetskrav for vand.

Det vil være problematisk, ud fra konkurrenceforvridende forhold og ligebehandling, at nægte en virksomhed tilladelse til udledning af PFAS med henvisning til, at miljøkvalitetskravet allerede er overskredet i de danske indre farvande, da PFOS forureningen hovedsagelig kommer fra landene omkring Østersøen.

Hele sagen kan læses på slagelse.dk under 'dagsorden og referater', Klima- og Miljøudvalgets møde den 8. august 2022. 

9. Eventuelt (O)

Beslutning

Sammenslutningen af Danske Småøer holder seminar for Ø-udvalg den 25.-26. november 2022. Der er deadline for tilmelding den 10. oktober. Læs mere på sammenslutningen af Danske småøers hjemmeside: seminar for ø-udvalg om samarbejdet med kommunen - Sammenslutningen af Danske Småøer (danske-smaaoer.dk) 

 

Evalueringen af tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster kan læses på Indenrigs- og boligministeriets hjemmeside: https://im.dk/Media/637973515756435768/Evaluering%20af%20tilskudsordninger%20til%20neds%c3%a6ttelse%20af%20f%c3%a6rgetakster%20for%20godstransport%20og%20personbefordring.pdf.

Kompetence

Ø-udvalget.

Beslutningstema

Under dette punkt kan Ø-udvalgets medlemmer fremsætte kommentarer og forslag til punkter til drøftelse på næste møde.

Indstilling

Det indstilles, 

  1. at orienteringen tages til efterretning.