Økonomiudvalget – Referat – 14. august 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-3392                 Dok.nr.: 330-2017-461150                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. august 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

2.     Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

Sagsnr.: 330-2017-3392                 Dok.nr.: 330-2017-461168                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra udvalgets medlemmer.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. august 2017:
Fraværende: 
Intet at bemærke.

3. Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

3.     Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

Sagsnr.: 330-2017-3392                 Dok.nr.: 330-2017-461181                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra borgmester og konstitueret kommunaldirektør.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. august 2017:
Fraværende: 
Ingen orienteringspunkter.

4. Budget 2018-2021 Oplæg til Byrådets budgetforhandlinger (B)

4.     Budget 2018-2021  Oplæg til Byrådets budgetforhandlinger (B)

Sagsnr.: 330-2017-51042               Dok.nr.: 330-2017-466888                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt med henblik på nærmere drøftelse af den videre budgetproces, herunder beslutte, om der skal indsendes ansøgning om skatteforhøjelse.
Baggrund
Byrådet besluttede i marts 2017 en budgetproces, hvor der fremlægges et administrativt budgetoplæg som grundlag for de politiske forhandlinger om budget 2018-2021.
På den baggrund er der udarbejdet en foreløbig resultatopgørelse (bilag 1), hvor budgetgrundlaget på udgiftssiden er efter godkendte principper samt ny finans- og indtægtsprognose:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt ny finans- og indtægtsprognose
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner:
1. Bevillinger, som Byrådet har godkendt siden oktober 2016, og som har konsekvens for 2018-2021
2. Mindre tekniske korrektioner
3. Demografiregulering
4. Pris- og lønudvikling (seneste vurdering pr. ultimo juni 2017 fra KL)
5. Tekniske korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6. Indtægtsprognose udarbejdet juli 2017
7. Overførselsudgifter
8. Aktivitetsbestemt medfinansiering af sygehusvæsen
9. Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i aktstykke
Den foreløbige resultatopgørelse viser efter disse korrektioner et kasseforbrug på 66 mio. kr. i 2018, og set over hele perioden 2018-2021 et samlet kasseforbrug på godt 217 mio. kr.
B-E. Forslag til budgetforhandlingerne i øvrigt
Derudover er der en række andre budgetforhold, som påvirker det samlede budgetgrundlag, men som vurderes at kræve en nærmere politisk drøftelse, og som derfor ikke er indarbejdet i den foreløbige resultatopgørelse. Disse fremgår af bilag 3-6 og består af:
B. områder, hvor nuværende budget ikke er retvisende: Der er aktuelt store vanskeligheder med at sikre budgetoverholdelse på handicap- og psykiatriområdet og på det specialiserede børn- og ungeområde. Der fremlægges derfor selvstændige notater på disse områder, som redegør for problemstillinger og handlemuligheder (bilag 3)
C. besluttede projekter, der kræver bevillinger i 2018-2021: Byrådet har i forbindelse med godkendelse af projekter vedr. Tidselbjerget, Halsskov Færgehavn samt Energipark Korsør henvist bevillingsmæssige spørgsmål til budgetforhandlingerne. Endvidere indebærer Affaldsplan 2014-2024 en likviditetsforskydning på det brugerfinansierede område. Der fremlægges kort beskrivelse af de pågældende områder med henblik på stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 4).
D. områder, hvor udmøntning mangler: I det eksisterende budget er indarbejdet nogle reduktioner, som det har vist sig vanskeligt for udvalg og Byråd at udmønte konkret. Det gælder bl.a. vejbelysning, vintervedligeholdelse og bygningsoptimering. Der fremlægges skemaer med beskrivelse af de pågældende områder med henblik på stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 5).
E. emner fra temamøder i fagudvalg og Byråd: Forslag, som på fagudvalgenes temamøder er blevet henvist til budgetforhandlingerne, er opregnet i særskilt liste (bilag 6). Der er tale om en oversigt på grundlag af de fremsatte ideer og ønsker. Der er ikke for alle emner på listen angivet økonomi.
Til orientering vedlægges endvidere Finansieringsnotat (Bilag 7), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering samt Bilag 8 med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Handlemuligheder
Det administrative budgetoplæg danner udgangspunkt for de politiske forhandlinger om Budget 2018-2021. Der vedlægges notat med Direktionens oplæg til handlemuligheder for at skabe budgetbalance (bilag 9).
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der indsendt ansøgninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet kan forventes ultimo august.
Endvidere kan der inden den 1. september ansøges om mulighed for skatteforhøjelse uden sanktion. Økonomiudvalget træffer beslutning om eventuel ansøgning.
Den videre proces indeholder i henhold til den godkendte tidsplan:
- Høring af budgetoplæg hos brugerbestyrelser, MED-udvalg, høringsberettigede parter samt borgerne i almindelighed. Høringssvar skal i overensstemmelse med den vedtagne tidsplan foreligge senest den 28. august.
- Administrativt budgetforslag udsendes til Økonomiudvalget den 5. september
- Økonomiudvalget indstiller i møde den 11. september budgetforslag til Byrådets 1. behandling den 18. september.
- Ændringsforslag til budgetforslag godkendt ved 1. behandling skal indgives senest den 29. september kl. 12 (underændringsforslag hertil den 2. oktober)
- Godkendelse af ændringsforslag i Økonomiudvalg den 2. oktober og i Byrådet den 9. oktober
Vurdering
Der har gennem en længere periode været en stort pres på kommunens økonomi. Det har betydet, at likviditeten er faldet væsentligt og den gennemsnitlige beholdning (målt efter kassekreditreglen) forventes ved udgangen af 2017 at være på ca. 140 mio. kr. – og vil forsat falde ind i 2018.
Der er behov for at tage mangeartede initiativer med henblik på at skabe budgetbalance. Direktionen har derfor udarbejdet et notat (Bilag 9) med forslag til handlemuligheder som kan medvirke til at skabe økonomisk balance. Forslagene skal beskrives nærmere, inkl. økonomiske beregninger, såfremt Økonomiudvalget ønsker, at forslagene skal indgå i de politiske forhandlinger.
Det vurderes, at forslagene kan være beskrevet nærmere til primo september, således at de kan indgå i grundlaget for 1. behandlingen af Budget 2018-2021. På samme tidspunkt foreligger afklaring på indsendt tilskuds- og låneansøgninger.
Da det er initiativer, der er yderst relevant for den høring, der skal ske blandt brugerbestyrelser og MED-udvalg m.m., vil det være hensigtsmæssig at udskyde høringen til første halvdel af september.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt samt øvrige bilag godkendes som grundlag for de videre budgetforhandlinger,
2.    at den videre budgetproces drøftes, herunder at udvalget beslutter, hvilke handlemuligheder der skal beskrives nærmere, samt tidspunkt for høringsperiode.
3.    at der tages stilling til, hvorvidt der inden 1. september skal ansøges Økonomi- og Indenrigsministeriet om mulighed for skatteforhøjelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. august 2017:
Fraværende: 
Ad 1) Godkendt, dog således at kategori A-D i bilag 1 skal indarbejdes i den foreløbige resultatopgørelse der fremlægges som 1. behandlingsforslag for Budget 2018-2021.
Ad 2)
Økonomiudvalget besluttede, at Direktionen skal uddybe samtlige forslag som fremgår af Bilag 9 "Direktionens forslag til balance", med udgangspunkt i følgende kommentarer:
- Fsv. angår drøftelser om organisering oversendes disse til 17.4-udvalget.
- Fsv. angår besparelser på den samlede administration og ledelse ønskes der fremlagt forslag inden for en ramme på 25 mio. kr.
- Fsv. angår øvrige effektiviserings- og servicetilpasninger skal der, som udgangspunkt, tages afsæt i de områder, som har et højt beregnet serviceniveau.
- Fsv. angår anlægsområdet ønskes en vurdering af konsekvenser ved at flytte anlægsprojekter fra 2018 til 2019-2021 inden for en ramme af 46 mio. kr.
Derudover ønskede Økonomiudvalget:
- Vurdering af effektiviseringspotentiale i at omlægge dagpleje til vuggestuer.
- Vurdering af potentialet i fælles ledelse af virksomheder.
- Vurdering af muligheder for at hæve brugerbetaling/øge indtægter, herunder genindføre byggesagsgebyrer.
- Vurdering af muligheder for at reducere udgifterne gennem lavere sygefravær.
Forslagene skal beskrives og udsendes sammen med 1. behandlingsforslaget til Budget 2018-2021.
Høringsperioden flyttes, således at den gennemføres fra den 6. september til og med den 13. september, efter udsendelse af 1. behandlingsforslaget.
Niels O. Pedersen (A) kunne ikke tage stilling til de konkrete forslag, idet der ikke var tid nok til at drøfte de enkelte forslag.
Ad 3)
Økonomiudvalget besluttede, at der søges om mulighed for at hæve skatten med 1%-point.
Troels Christensen (I) stemte imod.