4. Budget 2018-2021 Oplæg til Byrådets budgetforhandlinger (B)
4. Budget 2018-2021 Oplæg til Byrådets budgetforhandlinger (B)
Sagsnr.: 330-2017-51042 Dok.nr.: 330-2017-466888 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende den foreløbige
resultatopgørelse og finansieringsoversigt med henblik på nærmere drøftelse af
den videre budgetproces, herunder beslutte, om der skal indsendes ansøgning om
skatteforhøjelse.
Baggrund
Byrådet besluttede i marts 2017 en budgetproces, hvor der
fremlægges et administrativt budgetoplæg som grundlag for de politiske
forhandlinger om budget 2018-2021.
På den baggrund er der udarbejdet en foreløbig
resultatopgørelse (bilag 1), hvor budgetgrundlaget på udgiftssiden er efter
godkendte principper samt ny finans- og indtægtsprognose:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt ny
finans- og indtægtsprognose
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner:
1. Bevillinger, som
Byrådet har godkendt siden oktober 2016, og som har konsekvens for 2018-2021
2. Mindre tekniske
korrektioner
3. Demografiregulering
4. Pris- og
lønudvikling (seneste vurdering pr. ultimo juni 2017 fra KL)
5. Tekniske
korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6. Indtægtsprognose
udarbejdet juli 2017
7. Overførselsudgifter
8. Aktivitetsbestemt
medfinansiering af sygehusvæsen
9. Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i
aktstykke
Den foreløbige resultatopgørelse viser efter disse
korrektioner et kasseforbrug på 66 mio. kr. i 2018, og set over hele perioden
2018-2021 et samlet kasseforbrug på godt 217
mio. kr.
B-E. Forslag til budgetforhandlingerne i øvrigt
Derudover er der en række andre budgetforhold, som påvirker
det samlede budgetgrundlag, men som vurderes at kræve en nærmere politisk
drøftelse, og som derfor ikke er indarbejdet i den foreløbige
resultatopgørelse. Disse fremgår af bilag 3-6 og består af:
B. områder, hvor nuværende budget ikke er retvisende:
Der er aktuelt store vanskeligheder med at sikre budgetoverholdelse på
handicap- og psykiatriområdet og på det specialiserede børn- og ungeområde. Der
fremlægges derfor selvstændige notater på disse områder, som redegør for
problemstillinger og handlemuligheder (bilag 3)
C. besluttede projekter, der kræver bevillinger i
2018-2021: Byrådet har i forbindelse med godkendelse af projekter vedr.
Tidselbjerget, Halsskov Færgehavn samt Energipark Korsør henvist
bevillingsmæssige spørgsmål til budgetforhandlingerne. Endvidere indebærer
Affaldsplan 2014-2024 en likviditetsforskydning på det brugerfinansierede område.
Der fremlægges kort beskrivelse af de pågældende områder med henblik på
stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 4).
D. områder, hvor udmøntning mangler: I det
eksisterende budget er indarbejdet nogle reduktioner, som det har vist sig
vanskeligt for udvalg og Byråd at udmønte konkret. Det gælder bl.a.
vejbelysning, vintervedligeholdelse og bygningsoptimering. Der fremlægges
skemaer med beskrivelse af de pågældende områder med henblik på stillingtagen i
budgetforhandlingerne (bilag 5).
E. emner fra temamøder i fagudvalg og Byråd: Forslag,
som på fagudvalgenes temamøder er blevet henvist til budgetforhandlingerne, er
opregnet i særskilt liste (bilag 6). Der er tale om en oversigt på grundlag af
de fremsatte ideer og ønsker. Der er ikke for alle emner på listen angivet
økonomi.
Til orientering vedlægges endvidere Finansieringsnotat
(Bilag 7), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i
forhold til selvbudgettering samt Bilag 8 med beskrivelse af udvalgenes
budgetgrundlag.
Retligt
grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Handlemuligheder
Det administrative budgetoplæg danner udgangspunkt for de
politiske forhandlinger om Budget 2018-2021. Der vedlægges notat med
Direktionens oplæg til handlemuligheder for at skabe budgetbalance (bilag 9).
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der
indsendt ansøgninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og
lånepuljer. Svar fra ministeriet kan forventes ultimo august.
Endvidere kan der inden den 1. september ansøges om mulighed
for skatteforhøjelse uden sanktion. Økonomiudvalget træffer beslutning om
eventuel ansøgning.
Den videre proces indeholder i henhold til den godkendte
tidsplan:
- Høring
af budgetoplæg hos brugerbestyrelser, MED-udvalg, høringsberettigede parter
samt borgerne i almindelighed. Høringssvar skal i overensstemmelse med den
vedtagne tidsplan foreligge senest den 28. august.
- Administrativt
budgetforslag udsendes til Økonomiudvalget den 5. september
- Økonomiudvalget
indstiller i møde den 11. september budgetforslag til Byrådets 1. behandling
den 18. september.
- Ændringsforslag
til budgetforslag godkendt ved 1. behandling skal indgives senest den 29.
september kl. 12 (underændringsforslag hertil den 2. oktober)
- Godkendelse
af ændringsforslag i Økonomiudvalg den 2. oktober og i Byrådet den 9. oktober
Vurdering
Der har gennem en længere periode været en stort pres på
kommunens økonomi. Det har betydet, at likviditeten er faldet væsentligt og den
gennemsnitlige beholdning (målt efter kassekreditreglen) forventes ved udgangen
af 2017 at være på ca. 140 mio. kr. – og vil forsat falde ind i 2018.
Der er behov for at tage mangeartede initiativer med henblik
på at skabe budgetbalance. Direktionen har derfor udarbejdet et notat (Bilag 9)
med forslag til handlemuligheder som kan medvirke til at skabe økonomisk
balance. Forslagene skal beskrives nærmere, inkl. økonomiske beregninger,
såfremt Økonomiudvalget ønsker, at forslagene skal indgå i de politiske
forhandlinger.
Det vurderes, at forslagene kan være beskrevet nærmere til
primo september, således at de kan indgå i grundlaget for 1. behandlingen af
Budget 2018-2021. På samme tidspunkt foreligger afklaring på indsendt tilskuds-
og låneansøgninger.
Da det er initiativer, der er yderst relevant for den
høring, der skal ske blandt brugerbestyrelser og MED-udvalg m.m., vil det være
hensigtsmæssig at udskyde høringen til første halvdel af september.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens
vegne,
1.
at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt samt øvrige
bilag godkendes som grundlag for de videre budgetforhandlinger,
2.
at den videre budgetproces drøftes, herunder at udvalget beslutter, hvilke handlemuligheder
der skal beskrives nærmere, samt tidspunkt for høringsperiode.
3.
at der tages stilling til, hvorvidt der inden 1. september skal ansøges
Økonomi- og Indenrigsministeriet om mulighed for skatteforhøjelse.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 14. august 2017:
Fraværende:
Ad 1) Godkendt, dog således at kategori A-D i bilag 1 skal
indarbejdes i den foreløbige resultatopgørelse der fremlægges som 1.
behandlingsforslag for Budget 2018-2021.
Ad 2)
Økonomiudvalget besluttede, at Direktionen skal uddybe
samtlige forslag som fremgår af Bilag 9 "Direktionens forslag til
balance", med udgangspunkt i følgende kommentarer:
- Fsv. angår drøftelser om organisering oversendes disse til
17.4-udvalget.
- Fsv. angår besparelser på den samlede administration og
ledelse ønskes der fremlagt forslag inden for en ramme på 25 mio. kr.
- Fsv. angår øvrige effektiviserings- og servicetilpasninger
skal der, som udgangspunkt, tages afsæt i de områder, som har et højt beregnet
serviceniveau.
- Fsv. angår anlægsområdet ønskes en vurdering af
konsekvenser ved at flytte anlægsprojekter fra 2018 til 2019-2021 inden for en
ramme af 46 mio. kr.
Derudover ønskede Økonomiudvalget:
- Vurdering af effektiviseringspotentiale i at omlægge
dagpleje til vuggestuer.
- Vurdering af potentialet i fælles ledelse af virksomheder.
- Vurdering af muligheder for at hæve brugerbetaling/øge
indtægter, herunder genindføre byggesagsgebyrer.
- Vurdering af muligheder for at reducere udgifterne gennem lavere
sygefravær.
Forslagene skal beskrives og udsendes sammen med 1.
behandlingsforslaget til Budget 2018-2021.
Høringsperioden flyttes, således at den gennemføres fra den
6. september til og med den 13. september, efter udsendelse af 1.
behandlingsforslaget.
Niels O. Pedersen (A) kunne ikke tage stilling til de
konkrete forslag, idet der ikke var tid nok til at drøfte de enkelte forslag.
Ad 3)
Økonomiudvalget besluttede, at der søges om mulighed for at
hæve skatten med 1%-point.
Troels Christensen (I) stemte imod.