Økonomiudvalget – Dagsorden – 22. januar 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-3619                 Dok.nr.: 330-2018-25706                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes

2. Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

2.     Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

Sagsnr.: 330-2018-3619                 Dok.nr.: 330-2018-25726                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra udvalgets medlemmer.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

3. Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

3.     Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

Sagsnr.: 330-2018-3619                 Dok.nr.: 330-2018-25748                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra borgmester og kommunaldirektør.
· Brev til innovationsminister Sophie Løhde om udflytning af statslige arbejdspladser og svar fra ministeren.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

4. Budgetproces for Budget 2019 - 2022 (D)

4.     Budgetproces for Budget 2019 - 2022 (D)

Sagsnr.: 330-2018-2443                 Dok.nr.: 330-2018-16155                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget drøfter overordnet elementer, der skal indgå i budgetprocessen vedr. Budget 2019 – 2022. På grundlag af drøftelsen udarbejdes beslutningsoplæg med proces- og tidsplan til Økonomiudvalg og Byråd til møderne i februar.
Baggrund
Det kommunale budget i Slagelse Kommune fastlægges traditionelt gennem en proces, der kan beskrives med følgende 4 faser:
1. kvartal fastlægger Økonomiudvalget og Byrådet principper, rammer og proces
2. kvartal udarbejdes budgetoplæg, som kan danne grundlag for Byrådets budgetforhandlinger
3. kvartal forhandler Byrådet en budgetaftale på plads
4. kvartal udmønter fagudvalgene budgetaftalen, således at grundlaget i det enkelte fagudvalg er på plads inden budgetårets start.
Frem til sommerferien arbejdes der administrativt med at lave det tekniske budgetoplæg, som indeholder et basisbudget med fremskrivning til 2019-prisniveau, demografiregulering, ny indtægtsprognose samt opdatering med evt. besluttede tillægsbevillinger for 2019-2022. Endvidere fremlægges seneste skøn for overførselsudgifter samt lov- og cirkulæreprogram.
Den politiske del af budgetprocessen tilstræbes tilrettelagt, så alle medlemmer af Byrådet har mulighed for at deltage aktivt i forberedelserne til de egentlige budgetforhandlinger efter sommerferien, herunder sikre, at der politisk har været drøftelser af, hvad der er de væsentlige temaer som administrationen skal forberede oplæg/analyser på. Den politiske proces foreslås bygget op om følgende hovedelementer:
· I marts evalueres den Økonomiske Politik af april 2016 i økonomiudvalget med henblik på efterfølgende drøftelse på byrådets temamøde i april. Forslag til justeret økonomisk politik fremlægges herefter til godkendelse på et ordinært møde i byrådet.
· I april gennemføres et 1-dagsseminar for Byrådets medlemmer med fokus på den økonomiske status samt hvilke visioner/temaer byrådet ønsker der skal arbejdes videre i forbindelse med budgetprocessen. I den forbindelses drøftes anlægs- og investeringsprogrammet for de næste 4 år også, bl.a. set i lyset af samarbejdsaftalen og kommuneplanen.
· I april – juni gennemføres eventuelt fagudvalgsdrøftelser på baggrund af valgte visioner/temaer og forslag til effektiviseringer (se senere)
· I juni afholdes et ½-dagsseminar for Byrådets medlemmer med orientering om den aktuelle økonomi, bl.a. på baggrund af Økonomiaftalen mellem KL og Regeringen og forventet indtægtsprognose.
· I august behandler Økonomiudvalget det tekniske budgetgrundlag, herunder endelige forslag til indtægtsprognose, og borgmesteren udarbejder forslag til budget 2019-2022. Begge dele fremsendes til drøftelse på et 2-dages budgetseminar ultimo august.
· Politiske budgetforhandlinger påbegyndes i forbindelse med budgetseminaret med henblik på at kunne udforme forslag til 1. behandling af budgettet i Økonomiudvalg og Byråd medio september.
· 2. behandling af budgettet i Byrådet gennemføres den 8. oktober
· I november-december udmøntes budgetaftalen i fagudvalg til iværksættelse fra 1. januar 2019.
Byrådets partier/grupper har ligesom de foregående år mulighed for at få bistand fra Center for Økonomi i forbindelse med udarbejdelsen af konkrete budgetforslag. Endvidere vil de politiske partier og enkeltmedlemmer have mulighed for at anvende et prioriteringsark til opstilling og beregning af egne forslag.
Råderum i det tekniske budgetoplæg
Det tekniske budgetoplæg foreslås at tage udgangspunkt i gældende budgetoverslag for 2019 korrigeret som nævnt ovenfor. Det foreslås samtidig, at der skabes et økonomisk råderum for prioriteringer i budgetlægningen, jf. Slagelse Kommunes Økonomiske Politik.
Økonomiudvalget skal drøfte ud fra hvilke kriterier råderummet skal udarbejdes. Som udgangspunkt kan der tages udgangspunkt i 3 forskellige modeller:
A) Råderumskatalog kan udarbejdes ”nedefra” som en proces drevet af de enkelte virksomheder og centre. De enkelte virksomheder og centre får således ansvar for at frembringe forslag med udgangspunkt i de muligheder de ser i egen virksomhed/center.
Modellen giver mulighed for, at en del af det potentiale som findes kan tilfalde de enkelte virksomheder og centre, såfremt der i forbindelse med budgetforhandlingerne ikke er brug for at aktivere alle de forslag som frembringes.
Udover en beslutning om fordeling af beløb til råderumskatalog mellem virksomheder og centre, så stiller modellen krav om, at der fastlægges klare rammer og principper for, hvordan forslag skal behandles politisk og udmøntes (fx på tværs af ens lignende virksomheder eller forskellige områder som forslaget påvirker). Derudover skal der blandt andet også fastlægges rammer for involvering af MED-organisationen i processen.
B) Råderumskataloget kan udarbejdes ”ovenfra” som en proces drevet af direktionen. Direktionen får i denne model ansvaret for at frembringer forslag, både vedrørende enkeltstående området som forslag der går på tværs af organisationen.
Modellen giver mulighed for at gennemføre større analyser på tværs af faglige områder eller hele organisationen og dermed finde besparelses- og effektviseringsmuligheder som ikke alene kan skabes af den enkelte virksomhed/center. Modellen giver omvendt ikke så gode muligheder for at tilpasse udmøntningen af reduktionerne til den enkelte del af organisationen.
Såvel involvering af MED-organisationen som udmøntningen af beslutningerne kan følge samme rammer og principper som er brugt tidligere år.
C) Råderumskataloget kan udarbejdes via involvering af de enkelte fagudvalg, der således får ansvar for at frembringe råderumsforslag.
Modellen giver mulighed for, at en del af det potentiale som findes, kan tilfalde de enkelte fagudvalg, såfremt der i forbindelse med budgetforhandlingerne ikke er brug for at aktivere alle de forslag der frembringes. Fagudvalgene får derved et muligt rum til at kunne prioritere indsatser som ikke blev fremmet ved budgetforhandlingerne i byrådet.
I denne model bliver det i høj grad op til fagudvalget at afklare, hvordan de enkelte forslag skal udmøntes, såfremt de aktiveres i budgetforhandlingerne. Der er således ikke brug for i samme grad at fastlægge ramme for, hvordan forslagene skal udmøntes. Involveringen af MED-organisationen vil kunne følge principperne for tidligere år, blot tilpasset til, at der er en proces for hvert fagudvalg.
Med udgangspunkt i økonomiudvalgets tilkendegivelser, vil der til mødet i februar blive udarbejdet en nærmere beskrivelse af metoder til frembringelse af råderummet herunder størrelse mv.
Nye Drifts- og anlægsønsker til prioritering i budgetforhandlinger
Grundet den sårbare økonomi udarbejdes der ikke nye drifts- og anlægsønsker i fagudvalgene. Såfremt der måtte være ønsker er det op til de enkelte politiske partier at bringe disse ind i budgetforhandlingerne, eller via byrådet, der kan udpege særlige indsatser/temaer i forbindelse med de foreslåede budgetseminar i såvel foråret som sommeren.
Høring og inddragelse af MED-organisation m.v.
MED-organisationen, brugerbestyrelser og andre interessenter inddrages i budgetlægningen gennem høringsprocesser, der tilrettelægges konkret for de enkelte fagområder og samles overordnet i forbindelse med budgetoplæg til budgetseminar i august og efterfølgende politiske behandlinger.
I HovedMED’s evaluering af budgetlægningen vedr. budget 2018-2021 er tilkendegivet, ”at det første høringsmateriale var godt og overskueligt, men i løbet af processen blev det meget svært at gennemskue, hvad der var nye forslag eller ændringer til tidligere forslag. Det har været svært at finde ud af, hvad der reelt var vedtaget”, jfr. Bilag. Udvalget ønsker derfor, at der som standard lægges en høringsperiode ind mellem 1. og 2. behandling.
Høringsprocessen anbefales udarbejdet således, at procesønskerne fra HovedMED imødekommes, og at processen understøtter de valg som træffes politisk vedr. budgtprocessen, fx proces for udarbejdelse af råderumskatalog.
Høringsmaterielt gøres tilgængeligt via hjemmesiden, ligesom høringssvarene offentliggøres. Endvidere orienteres HovedMED, i lighed med tidligere år, sammen med Byrådets medlemmer om budgetoplæg forud for budgetseminaret i august
Særligt for MED-udvalgene gælder det, at de, jf. gældende MED-aftale, orienteres efterfølgende om det endelige budget og drøfter den konkrete udmøntning heraf.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2018 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge, hvorledes budgetforslaget skal udarbejdes.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Konst. kommunaldirektør indstiller,
1.    at Økonomiudvalget drøfter den skitserede budgetproces med henblik på at tilkendegive principper for frembringelse af økonomisk råderum, afholdelse af politiske seminarer, høring af budgetforslag m.m., hvorefter der til februar fremlægges samlet oplæg til budgetproces for budget 2019.

5. Decentralisering og rammer for organisering (B)

5.     Decentralisering og rammer for organisering (B)

Sagsnr.: 330-2018-4619                 Dok.nr.: 330-2018-36851                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget bedes sætte retning og rammer for processen hen imod en organisationsændring, der medfører en øget decentralisering, en forenklet forvaltningsstruktur og hvor der samtidigt indhentes et økonomisk rationale.
Økonomiudvalget bedes godkende den overordnede proces og tidsplan.
Baggrund
I Konstitueringsaftalen indgår et ønske om at arbejde hen imod en organisation, hvor decentralisering og en forenklet forvaltningsstruktur skal være det bærende princip.  Det fremgår endvidere tydeligt at der skal ske en høj grad af involvering i processen forud for det endelige beslutningsgrundlag.
Af budgetaftalen for 2018 fremgår det endvidere, at der skal frigøres beløb svarende til 15 mio. kr. i 2019 + yderligere 5 mio. kr. fra 2020 i forbindelse med ny organisationsmodel.
I forlængelse af de to ovenstående punkter, skal der igangsættes en proces frem mod et politisk beslutningsgrundlag, der indeholder oplæg til den fremtidige organisering. Af hensyn til at indhente det økonomiske rationale for 2019 og af hensyn til at undgå at organisationen er usikker igennem en længere tid, anbefales en hurtig proces der sikrer et beslutningsgrundlag, som foreligger juni 2018.
På Økonomiudvalgets møde foreslås det derfor at udvalget drøfter
· Det økonomiske rationale
· Hvilken effekt skal ændringerne bidrage til
· Forhåndsgodkendelse af principper, der skal danne grundlag for modeller
· Omfanget
Det anbefales at der arbejdes med følgende faser i processen:
· Januar og februar: Kortlægning, principper, retning, omfang, afgrænsning
· Marts og april: Kvalificering
· Maj: Udarbejdelse af beslutningsgrundlag
· Juni: Politisk beslutning
På mødet uddybes ovennævnte faser med særligt fokus på involvering.
Det anbefales at Økonomiudvalget følger processen tæt og at det drøftes, hvordan den øvrige politiske involvering bedst sikres.
På mødet præsenteres oplæg til proces- og tidsplan.
Retligt grundlag
Styrelsesvedtægten.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er direktionens anbefaling at der bør arbejdes hen imod en organisering, der skal sikre sammenhængende indsatser, en stærkere økonomistyring og robuste enheder.
Ledelseskommissionen har netop afsluttet en omfattende undersøgelse bandt offentlige ledere, med vægt på drifts/institutionsledere. Undersøgelsen viser at der er behov for at der fra topledelsens side, er et skærpet fokus på den faglige ledelse (virksomheder, tæt på borgerne) og en tættere kobling i den samlede ledelseskæde. Topledelsen skal understøtte virksomhederne i at højne kvaliteten og lede i stedet for at styre.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Valg af organisering vil have store personalemæssige konsekvenser såvel i forhold til ledere og medarbejderes arbejdsforhold. Ligeledes vil de være økonomiske konsekvenser. Begge dele skal løbende beskrives og MED organisationen skal involveres jf. MED aftalen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger for nuværende.
Indstilling
Konstitueret kommunaldirektør indstiller,
1.    at Økonomiudvalget beslutter at der arbejdes videre ud fra de anførte rammer og retninger, inklusive proces- og tidsplan

6. Anlægsbevilling til nedrivning af Godsbanebygningen.

6.     Anlægsbevilling til nedrivning af Godsbanebygningen.

Sagsnr.: 330-2017-66931               Dok.nr.: 330-2018-17236                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal besluttes hvorvidt økonomiudvalg og byråd ønsker at godkende et tillæg til anlægsbevilling til nedrivning af Godsbanebygningen på Sdr. Stationsvej 30 i Slagelse.
Baggrund
På byrådsmøde d. 30. november 2015, blev det besluttet at afsætte 1,5 mio. kr. til at nedrive Godsbanebygningen. Det blev samtidig besluttet at materialer i videst muligt omfang skal genanvendes.
Godsbanebygningen har i gennem længere tid været brugt, som skater/ event bygning og der har været afholdt workshops m.m., i forbindelse med udviklingen af Campus området.
Godsbanebygningen er, som et led i Campusudviklingen af stationsområdet, solgt til Professionshøjskolen Absalon pr. 1.12 2017 med en aftale om at Godsbanebygningen skal være nedrevet med udgangen af juni 2018.
På den baggrund har opgaven været i udbud, og det samlede pris for nedrivningen har vist sig ikke at kunne afholdes indenfor den afsatte bevilling på 1,5 mio. kr.
Opgaven er blevet udbudt som traditionel nedrivning med optioner på muligheder for genanvendelse af facademursten, spærtræ og trægulve.
Scenarie 1 (genanvendelse):
Ved valg af scenarie 1 vil facademursten, spærtræ og gulvbrædder blive sat i depot på en af Slagelse Kommunes adresser til brug ved et evt. senere byggeri. Facademursten er ikke rensede, hvorfor der skal påregnes ekstra omkostninger til rensning af mursten når de på et senere tidspunkt skal genanvendes til byggeri. Materialer er derfor ikke afsat til et specifikt projekt.
Scenarie 2 (traditionel nedrivning)
Ved valg af scenarie 2 vil entreprenøren have rådighed over alle materialer og sætte facademursten og spærtræ i depot på deres egen adresse, med henblik på salg. Entreprenøren renser facademursten inden salg. Slagelse Kommune vil have forkøbsret til disse materialer frem til d. 1.7.2018.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte hvilke af de 3 nedenstående scenarier, de ønsker i forhold til nedrivning af Godsbanebygningen:
- Scenarie 1: at give tillægsbevilling på kr. 850.000,- til nedrivning med genanvendelse af facademursten, spærtræ og trægulv, hvor materialer lægges i depot til senere genanvendelse.
- Scenarie 2: at give tillægsbevilling på kr. 500.000,- til nedrivning, hvor entreprenøren afrenser mursten og sætter spærtræ og mursten i depot hos sig selv, med henblik på salg.
- ikke at give tillægsbevilling.
Vurdering
Administrationen anbefaler scenarie 2, hvor der gives tillægsbevilling på 500.000 hvor entreprenøren vil have mulighed for genanvendelse og salg af materialer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender tillægsbevillingen, så arbejdet med at nedrive Godsbanebygningen kan nås inden d. 30. juni 2018. Det anbefales at forhøje den eksisterende bevilling på stednr. 013490 nedrivning af Godsbanebygningen.
Det er muligt at finansiere bevillingen indenfor de afsatte anlægsmidler til Campus projektet, hvor der i 2017 vil være uforbrugte midler på 0,5 mio. kr., som kan omplaceres til nedrivningsprojektet.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg - 013490
06.03
 
500
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
01.03
 
-500
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Dersom der ikke gives tillægsbevilling, men ønskes yderlige undersøgelser el.lign, som vil forsinke projektet, vurderes det ikke muligt at nå at nedrive Godsbanebygningen til d. 30. juni 2018. Dermed kan aftalen med salg af arealerne til Professionshøjskolen Absalon ikke overholdes.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har kompetencen, men grundet den fremskredne tid sendes sagen direkte i Økonomiudvalget og Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget orienteres efterfølgende.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller at,
1.    at Byrådet giver tillægsbevilling på kr. 500.000,- til traditionel nedrivning. Bevillingen gives som en forhøjelse af den eksisterende bevilling på stednr. 013490.
2.    at Tillægsbevillingen finansieres af uforbrugte anlægsmidler i Campus (651997) som forventes overført til 2018.

7. Godkendelse af gebyr ved underretning af udlægsforretning (B)

7.     Godkendelse af gebyr ved underretning af udlægsforretning (B)

Sagsnr.: 330-2018-2311                 Dok.nr.: 330-2018-15106                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte om Slagelse kommune vil opkræve gebyr i forbindelse med underretning af om udlægsforretning og gebyrets størrelse.
Baggrund
Kommunerne overtog pr. 2. februar 2017 inddrivelsen af gæld der er knyttet på en ejendom (fortrinsberettigede krav) fra SKAT. I den forbindelse fik kommunerne også lov til, at opkræve en retsafgift, men lovgiver glemte tilsyneladende, at kommunerne også skulle have lov til at opkræve gebyr i forbindelse med underretning af udlægsforretning. Denne mulighed har kommunerne fået pr. 1. januar 2018 med maksimal 450 kr.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om gebyrer og morarenter vedrørende visse ydelser, der opkræves af regioner og kommuner og inddrivelse af restanceinddrivelsesmyndigheden, og skattekontrolloven § 2 a stk. 1 og 2.
Handlemuligheder
Slagelse kommune kan beslutte følgende,
1. At opkræve gebyr for underretning om udlægsforretning med det maksimale beløb 450 kr. pr. underretning eller
2. At opkræve gebyr for underretning om udlægsforretning med et mindre beløb end 450 kr., eller
3. At undlade, at opkræve gebyr for underretning om udlægsforretning.
Ad 1. er oprindelig en forudsætning for budgetmæssig dækning af de øgede personaleressourcer
Ad 2 er oprindelig en forudsætning for budgetmæssig dækning af de øgede personaleressourcer. Det manglende provenu ved et mindre gebyr vil medføre en budgetmæssig udfordring.
Ad 3 det manglende provenu vil betyde en budgetmæssig udfordring på 170.000 kr.
Vurdering
I 2017 har vi udsendt 375 underretninger til borgere, der blev varslet om udlægsforretning ved manglende betaling af ejendomsskat m.v. Det vil ved uændret aktivitetsniveau for 2018 betyde en indtægt på ca. 168.000 kr. ved opkrævning af det fulde gebyr. Indtægten er disponeret i forbindelse med bevillingssagen, da kommunerne overtog inddrivelsen af fortrinsberettigede krav fra SKAT – lovgivningen har bare været længe undervejs.
Administrationen anbefaler opkrævning af det maksimale gebyr på 450 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Gebyr for underretning af udlægsforretning opkræves med det maksimale beløb jf. lovgivningen p.t. 450 kr.

8. BoligKorsør, afdeling 21, helhedsplan - skema B og garanti (B)

8.     BoligKorsør, afdeling 21, helhedsplan - skema B og garanti (B)

Sagsnr.: 330-2015-17700               Dok.nr.: 330-2018-10228                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal behandle ansøgning om godkendelse af skema B for helhedsplanen i BoligKorsør afdeling 21. Byrådet skal tage stilling til yderligere garanti på tidligere stillede lån.
Baggrund
BoligKorsør har fremsendt ansøgning om godkendelse af skema B for helhedsplan for afdeling 21, Motalavej 46-68 og Egernsundvej 10-28, 4220 Korsør.
Boligselskabet ønsker med helhedsplanen, at åbne området. Området har hidtil fremstået meget lukket og bastant. Desuden ønsker boligselskabet at reducere antallet af boliger. Dette gøres ved at nedlægge 86 boliger, renovere de resterende 101 boliger samt opføre 14 boliger som tæt-lav bebyggelse.
Helhedsplanens formål er, at fremtidssikre afdelingen, så den også fremover vil kunne tilbyde tidssvarende og attraktive boliger for alle, uanset alder og familiestruktur.
Skema A blev vedtaget af Byrådet den 31. oktober 2016. Kommunen godkendte en anskaffelsessum på 139,865 mio. kr. for det støttet arbejde samt ustøttet arbejde for 2 mio. kr. i alt en anskaffelsessum på 141,865 mio. kr. Under forudsætning af, at ministeriet godkendte nedrivning af boligerne.
Der er den 3. januar 2018 modtaget besked fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med godkendelse til nedrivning af 72 boliger (summen af de 86 boliger der nedlægges og opførslen af 14 nye boliger). 
Skema B viser en samlet anskaffelsessum på 141,091 mio. kr. fordelt på 140,974 mio. kr. på støttet arbejder og 0,116 mio. kr. for ustøttet. Byggeriet holder sig derfor indenfor den samlede økonomiske ramme der er godkendt ved skema A.
Garanti
Der skal ikke godkendes yderlige kommunal garanti for ovenstående lån, da disse er blevet godkendt i forbindelse med godkendelse af skema A og den samlede anskaffelsessum ikke ændres.
Dog stiller Realkreditinstituttets som betingelse for finansiering af de nye lån, at kommunen øger den kommunale garanti fra 78 % til 100 % for 2 eksisterende lån i byggeperioden. Dette gør de, da der sker en reduktion af boliger og sikkerheden for de tidligere lån bliver derfor reduceret.
Det drejer sig om 2 lån med oprindelig hovedstol på henholdsvis 67,546 mio. og 5,535 mio. kr. (optaget til renovering i 2007). Den nuværende restgæld for begge lån er på 55,5 mio. kr. Dette medfører en øget garantiforpligtelse i byggeperioden på 12,2 mio. kr.
Grunden til at realkreditinstituttet beder om øget garantistillelse i kun byggeperioden er fordi, Udbetaling Danmark har stillet som betingelse for godkendelse af nedrivning af boliger, at de oprindelige lån nedbringes med 42,4 % i byggeperioden. De oprindelige lån er fra byggeriets opførsel og er andre lån end de lån hvor garantien øges. Restgælden på de oprindelige lån er på 4,65 mio. kr. Gælden skal derfor reduceres med 2,6 mio. kr. i byggeperioden.
Når gælden er nedbragt med de 2,6 mio. kr. stiller kommunen igen kun garanti på 78 % for de 2 eksisterende lån.  
Husleje og kapitaltilførsel
BoligKorsør oplyser, at huslejestigningen fortsat er sat til gennemsnitlig 0 kr./m2/år som også oplyst ved skema A.
Der er ingen ændringer til den godkendte kapitaltilførsel.
Retligt grundlag
Renovering af afdelingen sker i henhold til almenboliglovens § 91 og 92.
Garanti ydes i henhold til almenboliglovens § 91, § 98 og § 127.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge ikke at godkende den forøgede garanti for de eksisterende lån. Dette medfører dog, at boligselskabet skal finde alternativ finansiering da projektet er godkendt, hvilket vil betyde, at projektet vil blive pålagt en yderligere udgift som skal tillægges den samlede anskaffelsessum.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Skema B godkendes, idet projektet holder sig indenfor den godkendte ramme ved skema A. Det anbefales ligeledes, at den udvidede garanti godkendes, da det er en forudsætning for at boligselskabet kan optage lånene. Endvidere vurderes det, at usikkerheden ved den kommunale garanti ikke stiger væsentlig ved at garantien sættes op til 100 % i en perioden på ca. 2 år.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn. Og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget godkender skema B for støttede lån med en anskaffelsessum på 140,974 mio. kr. og ustøttede lån på 0,116 mio. kr.
2.    at Byrådet godkender at den kommunal garanti stiger fra 78 % til 100 % for de 2 eksisterende lån i byggeperioden, med ophør ved sidste afleveringsdato.

9. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1178 for Landsgrav Friskole, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 8 til Kommuneplan 2017 (B)

9.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1178 for Landsgrav Friskole, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 8 til Kommuneplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82200               Dok.nr.: 330-2017-768935                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1178, Landsgrav Friskole, Slagelse, og Kommuneplantillæg nr. 8 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Lokalplanen blev vedtaget som forslag af Byrådet den 18. september 2017 og sendt i offentlig høring fra den 22. september 2017 til den 17. november 2017.
Lokalplanen giver mulighed for en udvidelse af Landsgrav Friskole på op til 500 m², ved inddragelse af 2 tidligere parcelhusgrunde, Toftevej 19 og 21.
I forbindelse med offentlighedsfasen har Slagelse Kommune modtaget 4 høringssvar, som omhandler forhold omkring plantebælter, trafik- og parkeringsforhold og bebyggelsens placering.
Høringssvarene er vedlagt i vedhæftede hvidbog og giver anledning til følgende ændringer i lokalplanen:
· Det præciseres i § 5.3, at ”p-pladsen må kun anvendes til personaleparkering, og der må herfra kun være en personaleindgang til friskolen. Skolen skal fortsat have sin hovedindgang fra Bagervej.”
· § 9.3 ændres til: ”Langs skel i områderne 1, 2 og 3 skal der som afskærmning mellem skolens areal og det omgivende boligområde etableres/opretholdes et plantebælte, som vist på kortbilag 3. Plantebæltet skal omslutte skolens grund og have en bredde af min. 3 meter og en højde af min. 2 meter og maks. 3 meter.
Plantebæltet skal udformes med egnede planter, som plantes med en tæthed, som afskærmer mod indblik også i vinterhalvåret.”
· §10.4 Plantebæltet, jf. § 9.3, omkring den ny tilbygning til skolen, skal være etableret før ibrugtagen.”
I høringsperioden er der ligeledes fra kommunens side blevet rettet i planmaterialet. Følgende bestemmelser vedrørende varmeplanlægning udgår idet området ikke er omfattet af tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning:
· § 6.2 Ny bebyggelse skal tilsluttes kollektiv varmeforsyning.
· § 10.1 Ny bebyggelse må ikke tages i brug, før den er tilsluttet et kollektivt varmeforsyningsanlæg.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kap. 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23 c.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af lokalplanen som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1178 med de foreslåede ændringer, der fremgår af hvidbogen. Derved vil det være muligt at udvide Landsgrav Friskole med op til 500 m².
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1178. Derved vil det ikke være muligt at imødekomme skolens udvidelsesønske, og Lokalplan 42, Landsgrav Friskole vil fortsat være gældende.
Vurdering
Høringssvarene omhandler primært beplantning rundt om skolen og behov for flere parkeringspladser.
I planen er imødekommet ønsket om etablering af et tættere og udvidet plantebælte, som afskærmer mod indblik fra skolens grund til de omkringliggende nabogrunde, og der er stillet krav om at plantebæltet omkring den ny tilbygning til skolen skal være etableret før ibrugtagen.
For så vidt angår parkeringspladser er det konkretiseret, at de 10 parkeringspladser Toftevej 19, kun må anvendes til personaleparkering med en personaleindgang til skolen, og at dette ikke belaster området mere end Toftevej kan bære. Trafikalt vurderes det ikke hensigtsmæssigt, at udlægge 20 p-pladser på Toftevej 19 og skolen oplyser, at de ikke har behov for flere personaleparkeringer end 10, som opfylder parkeringskravet til en udbygning på 500 m².
Plan anbefaler, at Byrådet godkender hvidbogen med de foreslåede rettelser og vedtager lokalplan 1178 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 8 endeligt. Herved skabes plangrundlaget for den ansøgte skoleudvidelse på de 2 tidligere parcelhusgrunde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at Lokalplan 1178 – Landsgrav Friskole, Slagelse – med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 8 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen,
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 8. januar 2018:
Fraværende: 
Anbefales.

10. Genoptaget - Endelig vedtagelse af Lokalplan 1180, Nedrivning af baghus, Solens Plads 3, Korsør (B)

10.   Genoptaget - Endelig vedtagelse af Lokalplan 1180, Nedrivning af baghus, Solens Plads 3, Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-1891                 Dok.nr.: 330-2017-755829                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om lokalplan 1180 skal vedtages endeligt.
Baggrund
Byrådet besluttede på mødet den 19. december 2016 at igangsætte en lokalplan, som muliggør en nedrivning af det gule 2-etages baghus, Solens Plads 3 i Korsør.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget behandlede lokalplanforslaget på møde den 6. marts 2017 med det resultat, at sagen blev begæret i Byråd. Byrådet vedtog Forslag til lokalplan 1180 den 27. marts 2017.
Forslaget har været i offentlig høring fra den 31. marts til den 26. maj 2017. I forbindelse med offentlighedsfasen har Slagelse Kommune modtaget 6 høringssvar, hvoraf de 5 ønsker baghuset bevaret.
Høringssvarene er vedlagt i vedhæftede hvidbog og har ikke medført ændringer i lokalplanen.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes i henhold til Planlovens kap. 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af lokalplanen som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til lokalplan 1180, Nedrivning af baghus, Solens Plads 3, Korsør, endeligt. Herved skabes et plangrundlag, som gør det muligt at nedrive baghuset.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage lokalplan 1180. Konsekvensen vil i dette tilfælde være, at der ikke etableres et nyt plangrundlag, som muliggør en nedrivning af baghuset. Baghuset vil fortsat være omfattet af lokalplan 36 for karreen Havnegade, Nygade, Algade og Brogade.
Vurdering
På baggrund af det længere sagsforløb omkring baghusets fremtid og da der er truffet en politisk beslutning om at udarbejde en lokalplan med det formål at muliggøre en nedrivning af baghuset, medfører de modtagne bemærkninger ikke ændringer i lokalplanen.
Administrationen anbefaler derfor, at Forslag til lokalplan 1180, Nedrivning af baghus, Solens Plads 3, Korsør godkendes endeligt, og at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansiering af såvel sikringsarbejder på bygningen som nedrivning skal finansieres indenfor Landdistrikt-, Teknik- og Ejendomsudvalgets driftsramme. En nedrivning af ejendommen vil koste 0,5 – 0,8 mio. kr.
Anlægsudgift til nyetablering af belægning på arealet anslås til 1000 kr./m2. mens de årlige driftsudgifter anslås til at udgøre 2% - 5% af den samlede anlægsudgift.
Konsekvenser for andre udvalg
Ejendommen står i dag ubenyttet, og der ses derfor ingen konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at Lokalplan 1180, Nedrivning af baghus, Solens Plads 3, Korsør vedtages endeligt uden ændringer,
2.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Udvalget ønsker byggefelt bevaret uanset om bygningen nedrives eller ej.
Udvalget ønsker et økonomisk overslag på at bevare vitale dele af bygningen sammenholdt med udgifterne til nedrivning.
Samtidig ønsker udvalget undersøgt mulighederne for gennemførelse af et OPP projekt og for fondsfinansiering.
GENOPTAGET
Sagen omhandler nedrivning af det kommunalt ejede baghuset, beliggende Solens Plads 3 i Korsør. Ejendommen betragtes som bevaringsværdig trods sit slidte udtryk.
Ejendommen er i dag omfattet af lokalplan nr. 36 i Korsør bymidte. Formålet med lokalplanen er at bevare eksisterende karakteristisk bebyggelse samt bebyggelse af historisk, arkitektonisk og miljømæssig værdi. Nedrivning af huset forudsætter derfor en ny lokalplan for ejendommen.
Med baggrund i husets forfaldne tilstand besluttede Byrådet den 19. december 2016 at udarbejde en lokalplan, som muliggør en nedrivning af baghuset.
Forslag til lokalplan 1180 for baghusets nedrivning har været i offentlig høring fra den 31. marts til den 26. maj 2017.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget behandlede den endelige vedtagelse af lokalplan 1180 på mødet den 2. oktober 2017. Udvalget besluttede at sende sagen tilbage til Administrationen.
Udvalget ønskede, at lokalplanen skal give mulighed for ny bebyggelse efter en eventuel nedrivning. Udvalget ønskede desuden en vurdering af udgifterne forbundet med istandsættelse af huset sammenlignet med nedrivning af huset samt muligheder for privat- eller fondsfinansiering.
1. ”Udvalget ønsker byggefelt bevaret uanset om bygningen nedrives eller ej"
Oplyst af Planafdelingen:
Lokalplanforslaget, som har været i høring, har alene til formål at muliggøre en nedrivning af baghuset. Såfremt byggefeltet ønskes bevaret efter en eventuel nedrivning, vil det kræve en revision af lokalplanen og en ny høring, da det er en væsentlig ændring i forhold til det oprindelige forslag.
2. ”Udvalget ønsker et økonomisk overslag på at bevare vitale dele af bygningen, sammenholdt med udgifterne til nedrivning.”
Oplyst af kommunale ejendomme:
Ejendommen bærer tydeligt og kraftigt stigende præg af nedbrydning i både overflader og bærende konstruktioner, herunder kan særligt fremhæves:
- Tegltaget ligger fuldstændig uden bindere, og der findes stort set intet understrygning tilbage. Der for er der pt. udlagt et transportnet udover hele tagfladen for at sikre mod flyvende tagsten.
- Der er vandindtrængning flere steder og de værste områder et pt. dækket med krydsfiner og presenning, primært for at sikre naboejendommen mod fugt.
- Adskillige af hanebåndspærene er brudt sammen i tømmeret grundet omfattende råd, og der er pt. opsat midlertidig afstivning og forstærkning af mange spær for at stoppe yderligere brud.
- Store dele af etageadskillelsen mellem både stue og 1. sal samt 1. sal og 2. sal er så nedbrudt af fugt og råd, at der pt. er opstillet lodret afstivning med tværgående dragere i disse områder, ført helt til nederste gulv på terræn.
- Facaderne bærer tydeligt præg af mange og mangelfulde tilpasninger, hultagninger og tilmuringer i tidens løb, ligesom den grundlæggende kvalitet og stand af facaderne er i en stort set irreversibel stand. Puds, sten og fuger er nedbrudte, og der er betydelig revnedannelse mange steder i facaden.
- Vinduer skønnes at være termovinduer af ældre dato, nedbrudte og helt uden værdi.
- Skorstenspiber er tydeligt nedbrudt i alle fuger, og der ses mange frostsprungne sten.
- Ejendommen har ingen opvarmningsanlæg, ingen indlagt vand, ingen kloakinstallationer og ingen fungerende el-installationer.
- Ejendommen er helt uden isolering.
- Ejendommens funderingsforhold er ikke kendte, men på baggrund af de mange revner og nedbrydninger i facaden, kombineret med de voldsomt skæve gulve op gennem etagerne, skønnes fundering at være særdeles mangelfuld og vil kræve betydelig forstærkning, såfremt ejendommen skulle sikres for fremtiden.
På baggrund af ovenstående vurderes det, at en eventuel istandsættelse af ejendommen til anvendelse i den ene eller anden form, vil overstige prisen for en nedrivning og genopførelse af bygningen.
- En istandsættelse af ejendommen til et egentligt kommunalt formål, vil kræve en investering på mellem 2-4 mio. kroner, meget afhængig af formålet og de forhold der mødes under renoveringen.
- En delvis istandsættelse i tag, facade og dækkonstruktioner, vil kræve en investering på mellem 1-2 mio. kroner, afhængig af de forhold der mødes ved renoveringen.
- En nedrivning af ejendommen vil koste 0,50 – 0,80 mio. kroner. Ved udbud af nedrivningen i 2015, var den laveste pris 536.000 kr.
3. ”Udvalget ønsker undersøgt mulighederne for gennemførelse af et OPP projekt og for fondsfinansiering.”
Oplyst af kommunale ejendomme:
Det er normalt i et OPP projekt, at kommunen forpligter sig til at benytte ejendommen i en længere periode, enten ved en længere lejeaftale eller driftsaftale. Det kræver samtidigt, at det afklares, hvad bygningen skal bruges til.
Omkring fonde er det ikke normalt, at der ydes tilskud til istandsættelse af kommunale bygninger. Men i dette tilfælde er det muligt at søge Realdania Fonden til en del af omkostningerne, forudsat at Realdania godkender ansøgningen. En anden mulighed er at forsøge at sælge til Realdania – By & byg. By & Byg køber ejendomme op og renoverer dem, hvis de ser behov og muligheder for bevaring.
Fælles for OPP-projekter og fondsansøgninger er, at det kræver en forudgående afklaring af, hvad bygningens kommende formål skal være, og at sandsynligheden for at opnå et støttebeløb ikke på forhånd kan afklares.
Den sidste mulighed er, at Realdania tilbyder at udarbejde et forprojekt, der ser på bygningens mulige fremtidige anvendelsesmuligheder og en mere detaljeret økonomisk beregning. Dette kræver en medfinansiering fra kommunens side.
Handlemuligheder
For så vidt angår spørgsmålet om lokalplanlægning har Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget følgende handlemuligheder:
Udvalget kan vælge ikke at vedtage Forslag til lokalplan 1180. Konsekvensen vil være, at baghuset ikke kan nedrives.
Udvalget kan vælge ikke at vedtage Forslag til lokalplan 1180 endeligt og i stedet igangsætte en revision af lokalplanen, så den muliggør nedrivning af baghuset og derefter ny bebyggelse.
Udvalget kan vælge at anbefale Byrådet, at Forslag til lokalplan 1180 vedtages endeligt. Herved skabes et plangrundlag, som gør det muligt at nedrive baghuset. Herefter kan igangsættes en ny lokalplan, som udlægger et byggefelt for ny bebyggelse svarende til det tidligere.
Vurdering
Såfremt Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget fastholder ønsket om en lokalplan, der giver mulighed for nedrivning og ny bebyggelse, er det Administrations vurdering, at revision af forslag til lokalplan 1180 vil være den mest effektive løsning i forhold til tid og brug af medarbejderressourcer.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at Lokalplan 1180, Nedrivning af baghus, Solens Plads 3, Korsør ikke vedtages endeligt,
der igangsættes en revision af lokalplanforslaget, som muliggør nedrivning af baghuset og derefter ny bebyggelse.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 8. januar 2018:
Fraværende: 
Jørgen Grüner (F) kom med følgende ændringsforslag (svarende til handlemulighed 3):
"Udvalget anbefaler Byrådet, at forslag til lokalplan 1180 vedtages endeligt. Herved skabes et plangrundlag, som gør det muligt at nedrive baghuset. Herefter kan der igangsættes en ny lokalplan, som udlægger et byggefelt for ny bebyggelse svarende til det tidligere".
Et flertal bestående af Jørgen Grüner (F), Henrik Brodersen (O), Thomas Clausen (Ø), Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) tilsluttede sig forslaget.
Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A) stemte imod.

11. Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2017, Redegørelse for aflastningsområdet Slagelse Megacenter (B)

11.   Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2017, Redegørelse for aflastningsområdet Slagelse Megacenter (B)

Sagsnr.: 330-2017-87911               Dok.nr.: 330-2017-772150                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2017, Redegørelse for aflastningsområdet Slagelse Megacenter, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Formålet med kommuneplantillægget er at ændre plangrundlaget for Slagelse Megacenter, således at der er mulighed for at etablere flere større udvalgsvarebutikker i området.
”Slagelse Megacenter” er et område på omkring 35 ha placeret ved Kinavej/Japanvej i Slagelses sydvestlige hjørne beliggende ud til omfartsvejen og tæt på vestmotorvejen. Området rummer større udvalgsvarebutikker, herunder blandt andre Harald Nyborg, Toys’R’Us, Jysk, Elgiganten, Biltema og Sejs Dyner. Butiksområdet har eksisteret siden starten af 2000’erne.
Områdets plangrundlag svarer dog ikke til dets funktion som moderne butiksområde. Området er udpeget til erhvervsformål i kommuneplanen. En del af området er omfattet af en lokalplan, der giver mulighed for større udvalgsvarebutikker. For at give mulighed for, at der fremadrettet kan planlægges for nye udvalgsvarebutikker i hele området, skal området udpeges som centerområde i Kommuneplan 2017.
Ændringen af rammen fra erhverv til centerområde var en del af Forslag til kommuneplan 2017, men måtte udgå, idet Erhvervsstyrelsen vurderede, at kommunens redegørelse for udpegningen ikke var fyldestgørende. Redegørelsen er nu revideret jf. Erhvervsstyrelsens seneste vejledning. Den har været i forhøring hos Erhvervsstyrelsen. Kommunen har ikke modtaget nogen bemærkninger.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Kommuneplantillæg nr. 1 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver udarbejdet et nyt plangrundlag. Det vil betyde, at Slagelse Megacenter fortsat vil være udpeget som erhvervsområde med mulighed for særlig pladskrævende varegrupper.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Slagelse Megacenter egner sig rent infrastrukturelt som storbutiksområdet pga. sin optimale placering. Området har gennem de seneste tre år oplevet en kraftig udbygning på i alt 10.000 m² etageareal fordelt på fire større udvalgsvarebutikker. Denne udvikling har medført, at der medio 2017 kun var tre ledige grunde tilbage.
Med kommuneplanens vedtagelse er området blevet udvidet helt ud til Omfartsvejen, således at der er skabt grundlag for fortsat vækst i området. Udvidelsen vil give mulighed for, at der i området kan bygges yderligere 34.000 m² etageareal til udvalgsvarebutikker. 
Udvikling kræver dog en ændret planlægning; området skal udpeges som aflastningsområde (storbutiksområde) i kommuneplanen.
Administrationen anbefaler derfor, at Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2017 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2017, Redegørelse for aflastningsområdet Slagelse Megacenter, vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018:
Fraværende: 
Anbefales.

12. Fonden for Agersø Lystbådehavn - bortkørsel af forurenet jord efter kloakering (B)

12.   Fonden for Agersø Lystbådehavn - bortkørsel af forurenet jord efter kloakering (B)

Sagsnr.: 330-2017-10502               Dok.nr.: 330-2018-26355                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes om Slagelse Kommune vil dække en ekstraomkostning, som Fonden for Agersø Lystbådehavn har haft til kloakering af deres bebyggelse.
Baggrund
Fonden for Agersø Lystbådehavn (Fonden) har i mail af 22. februar 2017 (bilagt) ansøgt Slagelse Kommune om at dække ekstraudgifter til kloakeringen af deres bebyggelse, som følge af håndteringen af forurenet jord. Bebyggelsen ligger på et lejet forurenet havneareal, som ejes af kommunen.
Fonden har af egen kraft besluttet at kloakere deres bebyggelse, som ligger på den grund, som Fonden har lejet af kommunen. Slagelse Kommune har på ingen måde været involveret i projektet.
Ifølge Fonden har der været en ekstra udgift på ca. 42.600 kroner inklusiv moms til bortkørsel af forurenet jord fra anlægsarbejdet. Fonden ansøger derfor om, at kommunen dækker denne del af anlægsarbejdet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten, Jordforureningsloven
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge at kommunen som udlejer betaler andelen, som områdets forureningsgrad har medført for kloakprojektet eller at afvise ønsket om støtte. Det kan også besluttes, at Fonden og Slagelse Kommune deles om udgiften.
Vurdering
Lejer har tilført en værdi til det kommunale areal med det nye kloakanlæg. Kloakken har en blivende værdi, der ligger ud over løbetiden i lejekontrakten med Fonden, hvilket kunne retfærdiggøre, at ønsket om medfinansiering af kloakprojektet opfyldes.
Omvendt burde Fonden have inddraget kommunen, og eventuelt søgt om tilskud til opgaven før det nu udførte anlægsarbejde blev sat i gang. Slagelse Kommune ikke har udbudt opgaven, entreret med entreprenøren eller ført tilsyn med anlægsopgaven. Kommunen har dermed ikke haft indflydelse på prisen for det udførte arbejde herunder om opgaven fx har været konkurrenceudsat, eller om omkostningerne kunne have været undgået eller reduceret ved en anden jordhåndtering etc. På den baggrund afvises ønsket om medfinansiering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis det besluttes at dække ekstraomkostningen, kan det ske via driftsbudgettet for Kommunale Havne
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at støtte til Fonden for Agersø Lystbådehavn’s meromkostning i kloakprojektet afvises
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. oktober 2017:
Fraværende: 
Sagen udsættes til kommende økonomiudvalgsmøde, idet udvalget ønsker nærmere belyst, hvad der er grundlaget for kravet om deponering.
Administrativ bemærkning
Siden behandlingen i økonomiudvalget den 23. oktober 2017, er der udarbejdet et notat om grundlaget for jordhåndteringen. Notat er bilagt

13. Regulativ for erhvervsaffald 2018 - til høring (B)

13.   Regulativ for erhvervsaffald 2018 - til høring (B)

Sagsnr.: 330-2017-70094               Dok.nr.: 330-2017-789842                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal tages stilling til om udkast til Regulativ for erhvervsaffald kan sendes i offentlig høring.
Baggrund
Byrådet godkendte den 28. august 2017 regulativ for husholdningsaffald, som fastsætter nye affaldsordninger for husholdningsaffald. Affaldsordningerne skal bidrage til at nå statens mål om at 50 % af husholdningsaffaldet skal genanvendes.
Regulativ for erhvervsaffald, beskriver de affaldsordninger, der er gældende i Slagelse Kommune, når virksomheder skal af med deres affald. Regulativet er revideret således at der er overensstemmelse mellem regulativerne for hhv, erhvervsaffald og husholdningsaffald, således at virksomhederne i kommunen forsat kan benytte den kommunale indsamlingsordning for restaffald.
Administrationen har lempet regulativet for kommunale institutioner og virksomheder, således at disse fremover frit kan vælge om de vil benytte den kommunale indsamlingsordning for husholdningsaffald eller en privat ordning. I det gældende regulativ skal kommunale institutioner/virksomheder benytte den kommunale indsamlingsordning. De er ikke undtaget for sortering af affald. 
I bilaget ”Notat om regulativ for erhversaffald” fremhæves de væsentlige ændringer i forslaget for Regulativ for erhvervsaffald i forhold til det gældende regulativ.
Regulativet sendes i offentlighøring i 4 uger, hvorefter det endelige regulativ til godkendelse af Byrådet på mødet i april.
Regulativet for erhvervsaffald træder i kraft den 1. maj 2018.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december 2012 om affald.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende udkast til Regulativ for erhvervsaffald 2018 til offentlig høring eller komme med ændringsforslag indenfor de af udvalgets besluttede rammer.
Udvalget kan vælge om kommunens institutioner/virksomheder fremover frit kan vælge renovatør eller om de forsat skal benytte den kommunale indsamlingsordning.
Fordelen ved at kommunens institutioner/virksomheder frit kan vælge renovatør er, at det giver disse mulighed for at vælge en mere fleksibel affaldsløsning, end der er i kommunens indsamlingsordning for husholdningsaffald. Fx. har nogle institutioner/virksomheder behov for en oftere tømning end hhv. ugentligt og hver 2. uge. I kommunens indsamlingsordning kompenseres dette ved større eller flere beholdere, som medfører ekstra investeringer til nye og større anlægsgårde for kommunale institutioner/virksomheder.
Ulempen ved at kommunens institutioner/virksomheder frit kan vælge renovatør er, at affald indsamlet udenom den kommunale indsamling ikke tæller med i mængden af genanvendeligt affald, som skal bidrage til at opnår statens genanvendelsesmål.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udkast til Regulativ for erhvervsaffald 2018 sendes i offentlig høring i minimum 4 uger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget varetager driften for så vidt angår kommunale institutioner og virksomheder.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at udkast til Regulativ for erhvervsaffald sendes i 4 ugers offentlig høring fra den 30. januar 2018 til 27. marts  2018
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 8. januar 2018:
Fraværende: 
Anbefales.

14. Ansættelsesproces for ny kommunaldirektør (B)

14.   Ansættelsesproces for ny kommunaldirektør (B)

Sagsnr.: 330-2018-674                   Dok.nr.: 330-2018-4017                                              Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal drøfte og beslutte proces for ansættelse af ny kommunaldirektør.
Baggrund
Tidligere Kommunaldirektør Jane Wiis fratrådte sin stilling d. 31. juli 2017. Fra dette tidspunkt har Økonomi- og Teknikdirektør Ole Kristensen været konstitueret i stillingen.
Økonomiudvalget besluttede på deres møder henholdsvis d. 21. august 2017 og d. 11. september 2017 en proces, hvor det nye byråd i januar træffer alle beslutninger vedrørende proces og ansættelse af ny kommunaldirektør.
Ansættelsesprocesser for direktører til kommunerne bliver som regel varetaget af et eksternt rekrutteringsbureau, for derigennem dels at udnytte bureauets viden omkring toplederansættelser og gøre brug af deres netværk til at tiltrække egnede kandidater og dels sikre uvildighed i processen.
Der bør derfor indhentes tilbud fra flere rekrutteringsbureauer, for derved at kunne sammenligne og udvælge det mest fordelagtige tilbud.
Rekrutteringsbureauerne har som regel deres eget konkrete forslag til proces, men vil forventeligt tage mellem 4 og 6 måneder.
De indhentede tilbud fremlægges til beslutning på udvalgets møde i februar.
Retligt grundlag
I henhold til Slagelse Kommunes kompetenceplan, har økonomiudvalget kompetencen til at indstille en kandidat til ansættelse som kommunaldirektør, hvorefter Byrådet efter skal godkende ansættelsen.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge at følge nærværende anbefalinger, supplere nærværende anbefalinger eller beslutte en helt anden proces.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at det vil være mest formålstjenstligt at anvende et eksternt, som har erfaring med toplederansættelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Byrådet har kompetencen til at ansætte en ny kommunaldirektør.
Indstilling
Den fungerende Kommunaldirektør indstiller,
1.    at Økonomiudvalget drøfter og beslutter rekrutteringsproces for ansættelse af ny kommunaldirektør.
2.    at Økonomiudvalget beslutter at der indhentes tilbud fra flere eksterne rekrutteringsbureauer, som fremlægges til beslutning på udvalgets møde i februar

15. Aftale vedr. vielser for byrådsperioden 2018-2021 (B)

15.   Aftale vedr. vielser for byrådsperioden 2018-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-87530               Dok.nr.: 330-2017-754953                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte aftale om byrådsmedlemmernes varetagelse af opgaven som giftefogeder for byrådsperioden 2018-2021.
Baggrund
Borgerlige vielser foretages af giftefogeder, der af borgmesteren er bemyndiget til at varetage opgaven. Både byrådets medlemmer og ansatte i administrationen kan bemyndiges af borgmesteren til at varetage opgaven efter gennemført introduktion.
For byrådsperioden 2018-2021 skal der laves en ny aftale for, hvordan vielsesopgaven skal løses. Det er både ifht. hvilket omfang politikerne henholdsvis ansatte involveres samt hvilken service der skal tilbydes par, der ønsker at blive borgerligt viet.
Aftalen skal derfor definere:
1. Hvor og hvornår der kan foretages borgerlige vielser
2. Hvilke vielser politikerne forpligter sig til og hvordan
3. Hvilke vielser ansatte forpligter sig til
Tidligere praksis
I perioden maj 2016 til maj 2017 blev der gennemført i alt 199 vielser. De fleste vielser ligger i sommerhalvåret. Her af blev de 135 foretaget af ansatte og 64 af byrådsmedlemmer.
Vielsesdage på hverdage inden for almindelig åbningstid foretaget af ansatte har i perioden 2016-2017 været som følger:
· Slagelse Rådhus: Mandag, torsdag og fredag
· Korsør Rådhus: Tirsdag
· Skælskør Rådhus: Onsdag
Vielser på lørdage foretaget af politikere har fulgt nedenstående mønster:
· Slagelse Rådhus: 1., 3. og 5. lørdag i måneden
· Korsør Rådhus: 2. lørdag i måneden
· Skælskør Rådhus: 4. lørdag i måneden
Der til er ønsker om vielser uden for rådhusene imødekommet.
Politikere har foretaget alle vielser på lørdage samt vielser uden for rådhusene (borgmester og viceborgmester har haft hver deres lørdag). Borgmesteren har givet bemyndigelse til økonomiudvalgets medlemmer. Der har til lørdagsvielser på rådhusene været hjælp fra en ansat til de praktiske ting omkring vielsen som at lukke par og evt. gæster ind.
Ansatte har stået for vielser på hverdage.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om indgåelse af ægteskab nr. 1493 af 11/12/2017 § 12
Handlemuligheder
Varetagelse af vielsesopgaven kan ske som følger:
1. Tid og sted for vielser fastholdes som i sidste periode. Politikere varetager alle vielser på lørdage samt vielser uden for rådhusene. Borgmester og viceborgmester får hver deres lørdag, mens de øvrige lørdage fordeles løbende. Borgmesteren giver bemyndigelse til økonomiudvalgets medlemmer samt øvrige medlemmer af byrådet, som ønsker at foretage vielser. Administrationen gør alt klart til vielser på lørdage men giftefogeden klarer selv de praktiske ting. Ansatte varetager kun vielser på hverdage inden for almindelig arbejdstid. 
2. Økonomiudvalget kan vælge at bede administrationen om at udarbejde nyt oplæg til en aftale om varetagelse af vielsesopgaven.
Alle nye giftefogeder skal gennem et kort introduktionskursus på 1 time.
Der udbetales kørselsgodtgørelse efter lav takst til byrådsmedlemmers kørsel når det er i forbindelse med varetagelse af hvervet som giftefoged.
Vurdering
Administrationen anbefaler mulighed nr. 1. Den indeholder en god geografisk spredning, som dog fortsat tager hensyn til, at langt de fleste vielser sker i Slagelse. Den giver mulighed for at imødekomme ønsker om vielser uden for rådhusene, og imødekommer det hensigtsmæssige i at lave en fordeling således, at ansatte ikke skal på arbejde på lørdage.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Konst. kommunaldirektør indstiller,
1.    at økonomiudvalget beslutter model 1 som beskrevet i sagsfremstillingen
2.    at det noteres hvilke økonomiudvalgsmedlemmer der ønsker at blive giftefoged
3.    at alle byrådets medlemmer oplyses om muligheden for at blive giftefoged

16. Nedsættelse af § 17 stk. 4 - Helhedsplanudvalg for Campus Slagelse (B)

16.   Nedsættelse af § 17 stk. 4 - Helhedsplanudvalg for Campus Slagelse (B)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2018-27190                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende at § 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse fortsætter i perioden 2018-2021. Byrådet skal godkende sammensætningen af § 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse.
Baggrund
I arbejdet med at gøre Slagelse til en attraktiv studieby er det afgørende at have fokus på de unge, studiemiljøet og boligsituationen samt koblingen mellem erhverv, uddannelse og den offentlige sektor – dette tydeliggøres ved at opretholde et § 17 stk. 4 udvalg.
Arbejdet med den fysiske udvikling af campusområdet er i tydelig fremdrift, og har indenfor rammerne af Byrumsanalysen og Masterplanen Campus Slagelse (2014) bevæget sig fra visions- og planlægningsfase til en realiseringsfase, hvor en række delprojekter bevæger sig frem mod en mulig realisering.
Helhedsplanudvalget skal fremover have endnu stærkere fokus på udviklingen af campusområdet og samtidig være med til at sikre at campusområdet kobler sig hensigtsmæssigt på den øvrige by både nord og syd for jernbanen.
Helhedsplanudvalget bidrager endvidere til udviklingen af studiebyen Slagelse, hvor en lang række interessenter gennem de seneste år har etbleret netværk, der i høj grad bidrager til at udvikle studiebyen.
Byrådet besluttede den 29. marts 2016 at udvide det daværende udvalg bestående af 6 politikere med 1 deltager fra hver af de tre videregående uddannelsesinstitutioner Syddansk Universitetet, Professionshøjskolen Absalon og Erhvervsakademiet Sjælland samt 2 deltagere fra Erhvervslivet.
Retligt grundlag
Styrelsesloven § 17 stk. 4, ift. at Byrådet kan uddelegere opgaver i udvalg.
Handlemuligheder
Udvalgets formål og opgaver er beskrevet i kommissoriet.
Vurdering
Administrationen anbefaler at der i det nye 17.4 udvalg fortsat ud over politisk deltagelse, skal være deltagelse fra de tre uddannelsesinstitutioner, samt fra erhvervslivet.
Det anbefales endvidere, at der fortsat afholdes tre udvalgsmøder fra nytår og frem til sommerferien, og tre udvalgsmøder efter sommerferien og frem til jul. Der skal stadig være mulighed for at indkalde til ekstraordinære møder dersom det påkræves.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutninger og tiltag i Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse vil have konsekvenser for øvrige udvalg.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Byrådet godkender, at der opretholdes et § 17.4 – Helhedsplanudvalg for Campus Slagelse med 4 politikere og med repræsentanter fra de tre uddannelsesinstitutioner Syddansk Universitetet, Professionshøjskolen Absalon og Erhvervsakademiet Sjælland samt 2 deltagere fra Erhvervslivet.
2.    at Byrådet udpeger 4 politikere til Helhedsplaudvalget.

17. § 17.4-udvalg vedr. stadion - udpegning af medlemmer (B)

17.   § 17.4-udvalg vedr. stadion - udpegning af medlemmer (B)

Sagsnr.: 330-2016-58259               Dok.nr.: 330-2017-630869                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal indstille medlemmer til det kommende § 17.4-udvalg vedr. stadion til det nye Byråds godkendelse ud fra de forslag, som relevante foreninger, institutioner, faciliteter mv. er kommet med, samt det foreløbige kommissorium. 
Baggrund
Udvalget vedtog på mødet den 2. oktober 2017 en tidsplan for nedsættelse af § 17.4-udvalget vedr. stadion, samt at alle interessenter hver skulle komme med to forslag til medlemmer af udvalget senest den 22/10.
Administrationen har modtaget minimum et forslag fra henholdsvis Slagelse B&I, Business Slagelse, Slagelse Tennisklub, Slagelse Idræts Råd, Slagelse Tenniscenter, Slagelse Badmintonklub, Slagelse Hallen, Selandia, Xclass, Slagelse Gymnasium, EASJ og SDU.
Professionshøjskolen Absalon har takket for tilbuddet, men har valgt ikke at indstille personer til udvalget.
Der vil på mødet blive udleveret en oversigt over de indkomne forslag. 
Kommissoriet er i tråd med målgruppen for Slagelse Talent og Elite og Sportscollege blevet udvidet til også at omfatte de videregående uddannelser i kommunen, således at disse uddannelser også repræsenteres i udvalget og arbejdet med stadionområdet. De videregående uddannelser er derfor også blevet bedt om at komme med to forslag til medlemmer af udvalget.
Derudover er kommissoriet blevet opdateret på baggrund af udvalgets beslutning på mødet i oktober (at interessenterne hver skal indstille 2 i stedet for 3 kandidater). Desuden er tidsangivelserne i kommissoriet blevet opdateret. 
Det er det nyvalgte Byråd, der har kompetencen til at nedsætte §17.4-udvalget og udpege dets medlemmer, men Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan indstille medlemmer til det nye Byråds godkendelse ud fra de indkomne forslag. 
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten – udnyttelse af idrætsfaciliteter og anvendelse af overskudskapacitet.
Styrelseslovens § 17.4, ift. at Byrådet kan uddelegere opgaver i udvalg.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Indstille medlemmer til det kommende § 17.4-udvalg vedr. stadion til det nye Byråds godkendelse ud fra de indkomne forslag til medlemmer samt det foreløbige kommissorium
b) Indstille medlemmer til det kommende § 17.4-udvalg, men vælge at supplere med andre medlemmer end de foreslåede, eller at afvige fra det foreløbige kommissorium.
c) Undlade at indstille medlemmer til det kommende § 17.4-udvalg. Det vil betyde, at arbejdet med nedsættelse af udvalget forsinkes/sættes i bero.

Vurdering
Administrationen anbefaler, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets indstilling af medlemmer sker ud fra de indkomne forslag og i overensstemmelse med det foreløbige kommissorium for udvalget. Administrationen finder det vigtigt, at udvalget sammensættes ud fra en bred sammensætning af alder, kompetencer og interesser, og at ungdommen også bliver repræsenteret i udvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller medlemmer til det kommende § 17.4-udvalg til det nye Byråds godkendelse ud fra de indkomne forslag samt ud fra det foreløbige kommissorium.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget videresender sagen til et nyt fagudvalg.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådets godkendelse, at der skal være politisk deltagelse i § 17.4-udvalget ved formanden og næstformanden for Kultur- og Fritidsudvalget.
Kultur- og Fritidsudvalget indstiller følgende medlemmer til § 17.4-udvalget:
Michael Birkedal, Micael Duncan, Søren Stampe, Uno Rasmussen, Erik Winsig, Bjarne Fibiger, Jørn C. Nielsen, Nicklas Larsen Frederiksen og Kirsten Lambert.
Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådets godkendelse, at formanden for Kultur- og Fritidsudvalget bliver formand for §17.4 udvalget.

18. Orientering om styringsdialog med de almene boligorganisationer 2017 (O)

18.   Orientering om styringsdialog med de almene boligorganisationer 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-73632               Dok.nr.: 330-2018-14883                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering af Økonomiudvalget om den årlige styringsdialog med de almene boligorganisationer.
Baggrund
Kommunen og boligorganisationerne har siden 2009 været forpligtet efter almenboligloven til at afholde et årligt styringsdialogmøde, hvor boligorganisationernes virksomhed blev drøftet.
Styringsdialogen med hvert enkelt boligselskab, er blevet gennemført i oktober, november og december 2017.
Styringsdialogen er en afstemning af den løbende drift og den strategiske udvikling hos boligorganisationen – kommunens tilsyn og parternes samarbejde omkring konkrete forhold omkring boligorganisationen, herunder kommunens tilbagemelding i forhold til boligorganisa­tionens tidligere udmeldte behov for økonomisk støtte til planlagte og igangværende projekter.
Fra møderne kan navnlig fremhæves for den enkelte boligorganisation:
Slagelse Boligselskab oplyste, at de igangsættes et større dialogarbejde med bestyrelsen om kommende opgaver i alle afdelingerne for den næste 5-10 år, så der blandt andet kan lægges en finansieringsplan. Herudover igangsættes projekt ”Tilstandsvurderinger”, som skal skabe mere forudsigelighed og give grundlag for bedre samlede udbud.
FOB redegjorde for, at de er ved at færdiggøre tilstandsrapporter på alle bygninger for at få mere viden i forhold til vedligeholdelsesplaner, renoveringer og henlæggelser. Herudover samarbejdes der i øjeblikket med en ekstern partner om gennemgang af installationer og anlæg. Der er god dialog vedrørende Ringby-projektet.
BoligKorsør redegjorde for, at de har påbegyndt en gennemgang af deres vedligeholdelsesplaner, således at de er klar til den eksterne gennemgang i 2020/2021. Helhedsplanerne skrider fremad og der er siden mødet kommet svar fra ministeriet hvor nedrivning af boliger i afd. 21 godkendes. Udlejningssituationen er god. Der er ingen markante ledighedsproblematikker.
Skælskør Boligselskab redegjorde for de helhedsplaner der er ansøgt om ved Landsbyggefonden. Flere planer er droppet til fordel for mindre løbende renoveringer. Købstadsanalysen forventes at blive færdiggjort her i 2018. Herudover oplyste Skælskør Boligselskab, at de er med i et pilotprojekt med E-drift der gerne skulle skabe optimering samt sikre et bredere og bedre udbud.
Slagelse Almennyttig Boligselskab redegjorde for at der er kommet afklaring på byggeskaderne i Solgården. Der ønskes stadig dispensationen om fritagelse på indbetaling til dispositionsfonden. Udlejningen går godt i alle afdelinger. Åbent-hus arrangement i Kassebjerggård var en stor succes, der er nu en betydelig venteliste.
VAB oplyste, at de løbende vurderer deres boliger og det vil være behov for renoveringer flere steder, specielt energirenoveringer. Kapitaltilførslen i afdeling 187 blev vendt, den er siden mødet blevet godkendt af Byrådet. Udlejningssituationen er meget fin, der er ok med ventelister.
Lejerbo redegjorde for, at lejlighederne er stadig i den dyre ende i forhold til hvad målgruppen for boligerne vil betale. Der blev fulgt op på, at afdelingen formentlig har brug for en kapitaltilførsel, tidsperspektivet undersøges ved Landsbyggefonden. Det blev oplyst, at der i øjeblikket ingen ledige boliger er og der er oparbejdet en kort venteliste.
Samlet for alle boligorganisationerne forventes det, at der ikke vil blive fremsendt ret mange nye helhedsplaner til politisk behandling i 2018. Det forventes, at kommunen vil modtage en anselig sum af ansøgninger om lånoptagelse til blandt andet kollektiv råderet – udskiftning af køkkener og badeværelser. Udlejningssituationen er generelt god i kommunen, der er ingen lejeledighed i nogen af boligselskaberne.
Retligt grundlag
Redegørelse på kommunens hjemmeside jf. almenboliglovens § 164 stk. 2
Det fremgår af den gældende kompetenceplan, at Økonomiudvalget skal orienteres om afholdt styringsdialog.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Børn- og Ungedirektøren anbefaler, at orienteringen om styringsdialogen tages til efterretning af Økonomiudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.

19. Orientering om sygefravær (O)

19.   Orientering om sygefravær (O)

Sagsnr.: 330-2018-322                   Dok.nr.: 330-2018-14884                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget får en status på sygefraværsindsatsen og sygefraværet.
Baggrund
Gennem 2017 er der arbejdet målrettet med nye veje til at reducere sygefraværet. Der er sat fokus på sygefraværskultur og med hjælp fra værktøjet ”Hold Hus med sygefraværet” har de enkelte MED-udvalg drøftet sygefraværet på egen arbejdsplads.
Nedbringelse af sygefraværet er komplekst, idet mange forskellige faktorer kan påvirke i opad eller nedad gående retning. Der er også stor forskel på arbejdsvilkår og sygefravær mellem de forskellige fagområder. Derfor ses der også på fraværet i forhold til andre kommuner inden for de enkelte fagområder og i den forbindelse arbejdes endvidere på at lære af de arbejdspladser med det laveste fravær inden for de enkelte fag- og centerområder.
Sygefraværet er faldet fra 5,36 % pr. 30. november 2016 til 5,08 % pr. 30. november 2017. De samlede sygefraværstal for 2017 vil være tilgængelige til Økonomiudvalgets møde i februar 2018, hvor de vil blive forelagt.
Indsatser vedtaget af HovedMED
HovedMED vedtog i februar 2016 en 2-årig strategiplan med bl.a. indsatsområderne Sygefravær og Arbejdsmiljø. De 2 indsatser er tæt forbundet og har begge et mål om at nedbringe sygefraværet. De igangsatte initiativer er ligeledes godkendt af HovedMED.
For begge indsatser gælder det, at der er lagt vægt på initiativer, som skal udmøntes decentralt, så der i videste muligt omfang kan tages højde for de lokale forhold, som kan influere på sygefraværet og derved opnås bedst effekt og fremme arbejdsmiljøet på den enkelte arbejdsplads. Endvidere er der lagt vægt på at styrke den lokale dialog og det fælles ejerskab til processerne både i arbejdspladsens MED-udvalg og mellem leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant (Trioen).  
Indsatsområde Sygefravær
Afsæt for indsatsen har været de 6 temaer, som KL og Forhandlingsfællesskabet sammen har peget på som værende særligt væsentlige i arbejdet med at nedbringe sygefraværet. Temaerne er:
· Trivsel, arbejdsmiljø og Social Kapital
· Fælles ejerskab
· Tydelig ledelse
· Sygdoms- og fraværsstatistik
· Systematik og omsorgssamtaler
· Tidlig indsats
Temaerne indgår i dialogprocessen ”Hold hus med sygefraværet”, som danner baggrund for de lokale drøftelser. Der er også arbejdet med en mere ”brancheorienteret” tilgang til sygefraværet, så de enkelte fagområder kan målrette de enkelte initiativer bedst muligt.
Elementerne i indsatsen handler om:
· Sygefraværskultur og metoder, som arbejdspladserne kan bruge til at arbejde med kulturen.
· Årlig drøftelse i SektorMED med branchespecifik sygefraværsstatistik fra sammenlignelige kommuner, så f.eks. skoleområdet sammenlignes med skoleområdet i andre kommuner og ikke blot med det gennemsnitlige sygefravær i Slagelse. 
· Håndholdt indsats, hvor arbejdspladser med højt sygefravær er blevet udvalgt til et styret forløb, hvor leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant arbejder med at nedbringe sygefraværet med bistand fra kommunens arbejdsmiljøkonsulenter.  
· Dialogværktøjet ”Hold hus med sygefraværet” er gjort tilgængeligt for alle arbejdspladser, så leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant selv kan gennemføre drøftelsen og analysere, hvilket områder der skal arbejdes med.
· ”Socialt kapital på spil”, hvor medarbejderne i forbindelse med det daglige arbejde samtidig har små opgaver, som har til formål at styrke den sociale kapital på arbejdspladsen (Tillid, retfærdighed og samarbejde)
· HovedMED har vedtaget en ny personalepolitisk retningslinje for afholdelse af omsorgssamtaler, som forpligter både ledere og medarbejdere til tæt kontakt og opfølgning i forbindelse med sygemeldinger.
Indsatsområdet Arbejdsmiljø
Hovedvægten i indsatsen har været at arbejde med arbejdsulykker og stress. Begge dele har tæt sammenhæng med nedbringelse af sygefraværet og med trivsel på arbejdspladserne.
Der er bl.a. arbejdet med følgende:
· Hvert SektorMED har modtaget en grundig analyse af arbejdsulykker for centret til brug for en drøftelse omkring evt. særlige fagspecifikke problemstillinger. Udover analysen tilbydes også sparring i forhold til de metoder og opmærksomhedspunkter, som særligt kan være relevante for det enkelte fagområde.
· HovedMED har vedtaget 3 nye personalepolitisk retningslinjer for identificering, håndtering og forebyggelse, som skal udmøntes i lokale retningslinjer på arbejdspladserne inden for områderne:
o Vold og Trusler
o Mobning og Chikane
o Stress
· Der er arbejdet med at øge kendskabet til hygiejne og hvordan det kan forebygge sygefravær.
· Der er fortsat fokus på arbejdet med forflytning og forebyggelse af skader.
· Der er udbudt både kurser og ledernetværk målrettet arbejdsmiljøproblemstillinger
· Medarbejderne tilbydes fortsat psykologisk rådgivning og akut krisehjælp samt sundhedsordning med mulighed for fx fysioterapi, holdtræning, akupunktur eller ergonomisk coaching ved arbejdsrelaterede problemstillinger.
Fremadrettet i 2018
HovedMED vil på deres årlige strategiseminar i februar 2018 evaluere de 2 indsatser og drøfte evt. tilpasninger. HovedMED skal endvidere drøfte evt. sundhedsfremmeindsatser. 
Herudover vil indsatserne blive suppleret med yderligere tiltag i 2018 bl.a. i forhold til et øget ledelsesmæssigt fokus.
Som en del af den løbende dialog i ledelsesorganisationen vil direktør/centerchef og centerchef/virksomhedsleder fra ultimo januar aftale målsætninger for de enkelte centre/virksomheder. Og herefter, som en del af den løbende dialog, følge op på udviklingen i sygefraværet, herunder muligheden for og brugen af sparring til den enkelte leder omkring sygefraværsinitiativer.
Et vigtigt element for at målrette arbejdspladserne indsats er også faktuel viden om sygefraværet. Dette styrkes ved at gøre data om sygefraværet nemmere tilgængeligt for de enkelte ledere ved at implementere disse i LIM (kommunens LedelsesInformationsMiljø) i løbet af første halvår af 2018.
Budgetaftalens bonusordning på 1 mio. kr. i 2018 udmøntes i 4. kvartal af 2018 til de arbejdspladser, som kontinuerligt gennem de 3 første kvartaler af 2018 præsterer et fald i sygefraværet i forhold til samme periode i 2017 og som ligger under gennemsnittet for centrets sygefravær.
Der vil blive etableret en medarbejdertænketank om sygefravær på arbejdspladser med højt sygefravær.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Erfaringerne fra de gennemført initiativer har vist, at der er stor forskel på forholdene på de enkelte arbejdspladser og at den decentrale tilgang giver bedst mulighed for at målrette arbejdet med de lokale udfordringer i forhold til sygefraværet.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det må forventes, at et lavere sygefravær vil øge medarbejdertrivslen og fremme et godt arbejdsmiljø samt frigive ressourcer i forhold til løsning af kerneopgaven.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for HR indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
20. Lukket: Havnevej 6 4230 - Lejekontrakt - Solsikken Skælskør
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
21. Lukket: Købstilbud på areal ved Jonsvangen i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
22. Lukket: Spørgsmål om ændret prisfastsættelse på erhvervsarealer i Slagelse Kommune (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
23. Lukket: Stillingtagen til salg og prisfastsættelse af mindre af areal i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
24. Lukket: Salg af grønt areal (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
25. Lukket: Spørgsmål om salg af vejareal ved Industrivej i Skælskør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
26. Lukket: Status i forberedelse af salgssag vedrørende en ejendom i Slagelse (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.