Økonomiudvalget – Referat – 13. august 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-3619                 Dok.nr.: 330-2018-402999                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 13. august 2018:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Godkendt

2. Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

2.     Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

Sagsnr.: 330-2018-3619                 Dok.nr.: 330-2018-403004                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra udvalgets medlemmer.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 13. august 2018:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Intet

3. Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

3.     Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

Sagsnr.: 330-2018-3619                 Dok.nr.: 330-2018-403076                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra borgmester og kommunaldirektør
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 13. august 2018:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Borgmesteren orienterede om
* notat udsendt til Byrådet vedrørende standsningsret og initiativret.
* henvendelse vedrørende udbygning på havneareal i Korsør. Der arbejdes videre.
* opklaring af brandstiftelser i Rosenkildeparken.

4. Budget 2019-2022 Oplæg til Byrådets budgetforhandlinger (B)

4.     Budget 2019-2022 Oplæg til Byrådets budgetforhandlinger (B)

Sagsnr.: 330-2018-49039               Dok.nr.: 330-2018-419970                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt samt øvrigt materiale, der skal fremsendes til Byrådets budgetseminar og til høringsrunde 1 hos brugerbestyrelser, MED-organisation m.fl.
Baggrund
Byrådet besluttede i marts 2018 en budgetproces, hvor der fremlægges et administrativt budgetoplæg som grundlag for de politiske forhandlinger om budget 2019-2022. Budgetoplægget tager udgangspunkt i gældende budgetoverslag for årene 2019 – 2021 og er beskrevet gennem forslag til ændringer opdelt i 3 kategorier:
Kategori A: Korrektioner efter godkendte principper samt finans- og indtægtsprognose m.v.
Kategori B: Særligt udfordrede budgetområder
Kategori C: Forslag til prioriteringsdrøftelse
Der er udarbejdet en foreløbig resultatopgørelse (bilag 1), hvor Kategori A er indeholdt, jfr. efterfølgende indstilling til beslutning i Økonomiudvalget. 
De 3 kategorier kan kort beskrives med følgende:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans- og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner på det skattefinansierede område:
1. Bevillinger, som Byrådet har godkendt siden oktober 2017, og som har konsekvens for 2019-2022
2. Tekniske korrektioner
3. Demografiregulering
4. Pris- og lønudvikling (seneste vurdering pr. ultimo juni 2018 fra KL)
5. Tekniske korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6. Indtægtsprognose udarbejdet juli 2018
7. Overførselsudgifter
8. Aktivitetsbestemt medfinansiering af sygehusvæsen
9. Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i aktstykke
10. Regnskabsværn i 2019 på 1 % af serviceudgifterne
11. Det brugerfinansierede område
Bilag 2 indeholder oversigt over og beskrivelse af indholdet i de enkelte forslag.
Den foreløbige resultatopgørelse viser efter disse korrektioner en kasseopsparing på 61,9 mio. kr. i 2019, og set over hele perioden 2019-2022 en samlet kasseopsparing på ca. 176 mio. kr.
Kommunens serviceudgifter incl. kategori A udgør 3.398 mio. kr. Kommunernes Landsforening har på baggrund af den samlede serviceramme for kommunerne beregnet en vejledende ramme, som for Slagelse Kommune lyder på 3.381,4 mio. kr. Det vil sige, at serviceudgifter indeholdt i resultatopgørelsen er ca. 17 mio. kr. højere end den vejledende ramme.
B. Særligt budgetudfordrede områder m.v.
En række områder er aktuelt økonomisk særligt udfordret, og der skal i budgetlægningen tages stilling til, hvorledes disse skal håndteres. Samlet er der tale om merudgifter på samlet 82,4 mio. kr. i 2019 og stigende til 97,5 mio. kr. i 2022.
Beløbet indeholder ud over de områder, der har været nævnt ved temamøde i juni, den manglende udmøntning af besparelse vedr. ændret organisationsmodel, som er indeholdt i budgetaftalen for 2018. Det drejer sig om 15 mio. kr. i 2019 og 20 mio. kr. i 2020-2022.
De særligt budgetudfordrede områder er kort beskrevet i bilag 1, og mere uddybende notater om baggrund og handlemuligheder fremgår af bilag 3.
I det administrative budgetoplæg er Kategori B ikke indarbejdet i resultatopgørelsen, men Økonomiudvalget kan beslutte, hvorvidt de nævnte områder skal indgå i den resultatopgørelse, der fremsendes til budgetforhandlingerne og –høringen.
C. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Der er til prioritering i budgetprocessen administrativt udarbejdet et råderumskatalog, der beskriver reduktionsforslag, som kan bringes i spil i budgetlægningen. Råderumskataloget indeholder forslag for ca. 2 % af serviceudgifterne samt 5 mio. kr. i overførselsudgifter (Bilag 4).
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 5.
Nye drifts- og anlægsønsker, som udvalg/Byråd har besluttet at fremsende til budgetforhandlingerne, er oplistet i bilag 6 sammen med oversigt over strategiske anlægsprojekter, der er drøftet på Byrådets temamøder i foråret.
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (Bilag 7), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering samt Bilag 8 med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Handlemuligheder
Det administrative budgetoplæg kan danne udgangspunkt for de politiske forhandlinger om Budget 2019-2022.
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der indsendt ansøgninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet kan forventes ultimo august. Der er i modsætning til tidligere år ikke mulighed for at søge om dispensation for individuel sanktion vedr. skatteforhøjelse i 2019.
Den videre proces indeholder i henhold til den godkendte tidsplan:
- Orientering om administrativt budgetoplæg til Byrådets medlemmer og HovedMED den 13. august
- Høring af budgetoplæg hos brugerbestyrelser, MED-udvalg, høringsberettigede parter samt borgerne i almindelighed i perioden 15.-22. august.
- Materiale til Byrådets budgetseminar den 28.-29. august udsendes den 24. august.
- Økonomiudvalget indstiller i møde den 3. september budgetforslag til Byrådets 1. behandling den 10. september.
- Ændringsforslag til budgetforslag godkendt ved 1. behandling skal indgives senest den 28. september kl. 12 (underændringsforslag hertil den 1. oktober)
- Godkendelse af ændringsforslag i Økonomiudvalg den 1. oktober og i Byrådet den 8. oktober
Vurdering
Det teknisk fremskrevne budgetoplæg er med korrektioner nævnt under kategori A  i balance med en kasseforøgelse på 61,9 mio. kr. Imidlertid vil de budgetudfordrede områder nævnt under kategori B (bilag 2) belaste budgetbalancen hårdt, såfremt der ikke findes handlinger til at mindske udgifterne, eller der findes andre reduktionsmuligheder. Sidstnævnte kan findes i råderumskataloget i kategori C (bilag 4) eller ved at andre forslag bringes i spil.
Der er behov for en særskilt vurdering af anlægsbudgettet, bl.a. konkretisering af anvendelse af de ikke-disponerede anlægsrammer i gældende budgetoverslag for 2019-2021. Endvidere kan evt. overførsel af uforbrugte anlæg fra 2018 til 2019 have betydning for anlægsbudgettet. Byrådet tager i forbindelse med Budgetopfølgning 3 for 2018, som behandles i august 2018, stilling til overførsel, hvorved budgetbalancen for 2019 kan påvirkes.
Det vurderes, at der med de fremlagte forslag er muligheder for at skabe et budget i økonomisk balance, som lever op til den vedtagne økonomiske politik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Konst. kommunaldirektør indstiller,
1.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt godkendes som udgangspunkt for de videre budgetforhandlinger, dvs. at Kategori A indarbejdes
2.    at Økonomiudvalget beslutter, hvorvidt elementerne i Kategori B skal indarbejdes i den foreløbige resultatopgørelse
3.    at bilag 1-8 indgår i materiale til Byrådets budgetseminar den 28.-29. august
4.    at bilag 1-8 udsendes til høring hos høringsberettigede (brugerbestyrelser, MED-udvalg og andre interessenter) ligesom borgerne via kommunens hjemmeside får mulighed for at afgive kommentarer
Beslutning i Økonomiudvalget den 13. august 2018:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
At 1 - Godkendt
At 2  - Kategori B indarbejdes ikke i den foreløbige resultatopgørelse, men indgår i budgetforhandlingerne sammen med kategori C, Råderumskataloget.
At 3 - Godkendt
At 4 - Godkendt
Thomas Clausen(Ø) ønskede ikke at Råderumskataloget udsendes i høring.
5. Lukket: Videregivelse af fortrolige oplysninger - Politiet standser efterforskningen (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
6. Lukket: Stævning af Slagelse Kommune fra V, O og B vedr. ændring af styrelsesvedtægt (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.