7. Ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde (O)
7. Ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde (O)
Sagsnr.: 330-2019-67634 Dok.nr.: 330-2019-406899 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende, at der igangsættes en
ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde, samt sende sagen til
orientering i Økonomiudvalget.
Baggrund
Ved Byrådets behandling af
”Budgetopfølgning 3 for 2019 – Samlet opfølgning” den 26. august 2018 (sag 5)
blev der fremsat forslag om at iværksætte en ekstern
undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde. Det skete på baggrund af
fortsatte budgetoverskridelser på området - på trods af iværksatte handlinger -
til et punkt, hvor det nu er bydende nødvendigt at vende udviklingen.
Undersøgelsen
skal dels tilvejebringe et overblik over Slagelse Kommunes indsats på det
særlige børne- og ungeområde og dels vurdere procedurer, samarbejdspartnere,
kvalitetsniveau m.v. Samtidig skal undersøgelsen:
o
Indsamle oplysninger og erfaringer fra
andre kommuner.
o
Undersøge om normalområdet i højere
grad kan bidrage til en forebyggende indsats.
o
Komme med forslag til, hvordan
udviklingen kan vendes, så budgetterne holdes.
Undersøgelsen skal både omfatte
ansvarsområder under Børne- og Ungeudvalget, og Det Særlige Børne- og
Ungeudvalg, og der blev fremsat ønske om, at Socialrådgiverforeningen og andre
eksterne parter inddrages i analysen.
Endelig
blev det også efterspurgt, at undersøgelsen indbefatter effekt af de anvendte
indsatser. I relation hertil måles der allerede på status af de tre
målsætninger, som KL Konsulentvirksomhed (KLK) anbefalede i statusnotat af 23.
december 2016: ”Udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde i Slagelse
Kommune”:
1.
Smidige sagsforløb med høj kvalitet
2.
Serviceorienteret myndighed
3.
Indsats med effekt
KLK’s anbefalinger tager
udgangspunkt i en analyse udført af konsulentfirmaet BDO primo 2016, ”Faglig
styring på det specialiserede børn og unge område”. Seneste opfølgning på de
tre KLK-målsætninger er vedlagt til orientering (bilag 1). Tidligere analyser
og opfølgninger vil naturligt indgå som baggrundsviden ved en ny og mere
dybdegående undersøgelse.
Det fremgår af Byrådets behandling
den 26. august 2018, at ”Kommissorium og forslag til konkret undersøgelse
fremlægges i henholdsvis Børne- og Ungeudvalget og i Økonomiudvalget i oktober
2019, idet Økonomiudvalget tager stilling til omkostningerne til ekstern
analyse”. Derudover fremgår det, at de faldne bemærkninger/ønsker
indarbejdes i kommissoriet.
Vedlagt er et kommissorium, der
rummer forslag til konkret undersøgelse, samt hvordan processen skal styres
(bilag 2). Samlet udgør det rammen for administrationens drøftelser og aftaler
med ekstern konsulentbistand. Fokus er på, hvilke elementer undersøgelsen skal
afdække, fremfor metoder; det vil den valgte rådgiver bedre kunne kvalificere.
I første omgang forslås indgået et
samarbejde med Socialstyrelsens Task Force, der tilbyder et længerevarende analyse- og udviklingsforløb på området
udsatte børn og unge, der resulterer i følgende (uddybet i bilag 2):
·
Et fyldestgørende billede af kommunens
styrker og udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og
unge.
·
Konkrete anbefalinger til, hvor
kommunen kan koncentrere indsatsen i det fremadrettede arbejde med at styrke
kvaliteten i sagsbehandlingen.
·
Støtte til at øge kvaliteten i
sagsbehandlingen gennem en række redskaber, skræddersyet kompetenceudvikling,
sparring og viden.
Til at styre processen etableres en
lokal styregruppe på tværs af de myndigheder, der indgår i analysen. Styregruppen
har det overordnede ledelsesmæssige og strategiske ansvar for projektets
implementering, fremdrift og resultater. Styregruppen sammensættes som minimum
af repræsentanter fra Slagelse Kommunens børne- og ungeadministration, tillige
med politisk repræsentation fra hhv. Børne- og Ungeudvalget og Det særlige
Børne- og Ungeudvalg.
Til at understøtte styregruppen
etableres en projektgruppe med repræsentation af medarbejdere, ekstern
konsulentbistand (Task Forcen), relevante faglige organisationer (fx Socialrådgiverforeningen)
samt andre relevante eksterne parter.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende forslaget til ekstern
undersøgelse, samt proces og styring heraf, i den form, det fremgår af vedlagte
kommissorium. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget foreslå justeringer af
kommissoriet og dermed rammerne for en ekstern undersøgelse. Afhængigt af
omfang kan ændringer i undersøgelsens omfang, metode eller andet få betydning
for økonomi til opgaven.
I det foreslåede setup vil der ikke for nuværende være
udgifter til ekstern konsulentbistand, hvorfor den ikke forudsætter beslutning
i Økonomiudvalget. Sagen foreslås i stedet sendt til orientering i
Økonomiudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for at
vende udviklingen på det særlige børne- og ungeområde, og at der i den
forbindelse er brug for en dybdegående undersøgelse af området, der både
forholder sig til indsatser og effekter mm. For at styre dette arbejde vurderes
der at være behov for et kommissorium og en hertil nedsat styregruppe. Til
opgaven er der desuden behov for ekstern konsulentbistand.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den eksterne undersøgelse har ingen personalemæssige
konsekvenser. Forløbet med Socialstyrelsens Task Force er uden beregning for
kommunen, hvorimod en efterfølgende videregående analyse medfører en endnu ikke
anslået udgift til anden konsulentbistand. Det vil først være muligt at
bestemme relevans, omfang og udgift hertil senere i forløbet, tidligst medio
2020.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender forslaget til ekstern undersøgelse i
den form det fremgår af vedlagte kommissorium, og at sagen oversendes til
Økonomiudvalget til orientering.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:
At 1 - Godkendt (2. version af kommissorium), idet udvalget
havde følgende ønsker og forslag:
- at tidsplanen justeres, så der hurtigere kommer
analyseresultater, der kan omsættes til handlinger, gerne i form af en
faseopdeling
- at projektet starter op hurtigst muligt
- udvalget ønsker, at der skabes mulighed for input fra det
politiske niveau/fagudvalget
- at tidligere analyserapporter, VIVE-analyser, erfaringer
fra andre kommuner m.v. medinddrages
- at der kan tages initiativer til forandringer på baggrund
af eksisterende viden, mens processen forløber.
(V) og (O) bemærker, at kommissoriet er ændret, således at
der ikke længere er en styregruppe med politisk deltagelse. (V) og (O) stemmer
dermed for kommissoriet, under forudsætning af at der med "ledelse"
forstås det administrative ledelsesniveau samt det politiske udvalg, Børne- og
Ungeudvalget.
Der arbejdes videre med den skematiske oversigt over
opfølgningen på KLK-rapporten.
Udvalget tilsluttede sig, at det afgørende er, at udviklingen
generelt skal vendes på området.
Revideret tidsplan forelægges til udvalget på næste møde.
Udvalget ser gerne tidsplanen udsendt, når den foreligger.
Økonomiudvalget orienteres om udvalgets beslutning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 21. oktober 2019:
Fraværende:
Stén Knuth (V)
At 1 - taget til orientering med Børne- og Ungeudvalgets
bemærkninger.
Jørgen Grüner (F) anbefaler, at det indgår i det videre
forløb, at der arbejdes med en målrettet individuel sagsbehandling med afsæt i
faglighed.
Thomas Clausen (Ø) efterlyste nærmere beskrivelse af at de
socialfaglige og børnesagkyndige metoder og tilgange belyses, inddragelse af
borgere og advokaters synspunkter samt relationen mellem det særlige Børne- og
ungeudvalg og Børne- og ungeudvalget.