Økonomiudvalget – Referat – 21. oktober 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-2104                 Dok.nr.: 330-2019-417997                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
Godkendt.

2. Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

2.     Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

Sagsnr.: 330-2019-2104                 Dok.nr.: 330-2019-418003                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra udvalgets medlemmer.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
Knud Vincents (V) spurgte til procedurer i forbindelse med svarfrister ved spørgsmål om rådgivning til byrådsmedlemmer. Fandt konkret svarfrist på 17 dage problematisk. Økonomiudvalget anmodede kommunaldirektøren om en kort retningslinje.
Ann Sibbern (O) havde spørgsmål vedrørende Guldagergaard. Troels Brandt (B) forlod mødet på grund af inhabilitet.
Ann Sibbern (O) spurgte til, hvorfor svar fra Kulturministeriet ikke giver anledning til en politisk behandling af godkendelse af fondsdannelse.
Kommunaldirektøren orienterede om, at der foreligger diverse godkendelser m.v. til brug for omdannelsen og at der nu alene udestår Byrådets godkendelse af omdannelsen til erhvervsdrivende fond. Dette er d.d. meddelt Guldagergaard. Afventer konkret tilbagemelding fra Guldagergaard, hvis der ønskes stillingtagen til specifikke spørgsmål.
Knud Vincents (V) efterlyste at eftersendte bilag til sag nr. 19 også sendes til fagudvalget. I samme sag spurgte Knud Vincents (V) til, hvem der stod bag den politiske opbakning i august måned. Borgmesteren svarede at det var hans.

3. Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

3.     Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

Sagsnr.: 330-2019-2104                 Dok.nr.: 330-2019-418013                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra borgmester og kommunaldirektør.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
Kommunaldirektøren orienterede om, at der på næste møde fremlægges sag om samling af administrationen, herunder om arealbehov, antal af arbejdspladser, økonomiske konsekvenser, udgifter og indtægter, samt fremtidig anvendelsesgrad for nuværende bygninger.
Økonomidirektøren orienterede om behov for tidspunkt for møde med bestyrelsen for SK-forsyning. Det bliver april 2020 og indgår i udvalgets mødeplan.

4. Budget 2020-2023 - 2. behandling af budget (B)

4.     Budget 2020-2023 - 2. behandling af budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-71999               Dok.nr.: 330-2019-418224                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal til Byrådets 2. behandling videresende Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023. Økonomiudvalget skal endvidere beslutte, om teknisk/administrative ændringsforslag, samt takster indstilles til Byrådets godkendelse.
Baggrund
Byrådet besluttede ved 1. behandling af Budget 2019-2022 at oversende administrationens budgetforslag til 2.behandling. Budgetforslaget blev justeret med forhøjelse af budget på Forebyggelse- og Seniorudvalget med 17,3 mio. kr. vedr. Værdig ældrepleje og Bekæmpelse af ensomhed.
Ved Byrådets 1.behandling var der ikke indgået budgetaftale. Partierne har udarbejdet Notat af 5. oktober fra alle partier (bilag 1.), som tilkendegiver at der frem mod Byrådet 2. behandling tilstræbes indgået fælles budgetaftale.
Med henblik på, at der frem mod Byrådets 2.behandling kan foreligge en budgetaftale eller der fremsættes ændringsforslag, - er fristen for ændringsforslag rykket til den 22. og 24. oktober 2019.
Resultatopgørelse og bevillingsoversigt (bilag 2.) er opdateret med Byrådets justering af det administrative budgetoplæg med 17,3 mio.kr. Resultatopgørelse og bevillingsoversigt skal tilpasses, såfremt ændringsforslag godkendes af Byrådet.
Følgende elementer indgår i budgetforslaget.
1.    Overordnede budgetforudsætninger  
·         Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 25,1%
·         Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti
·         Grundskyldpromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes til 25,3 ‰
·         Der opkræves ikke dækningsafgift af forretningsejendomme
·         Der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme. Denne fastsættes til 12,65 ‰ af grundværdien samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering
·         Skatter, tilskud og udligning budgetlægges ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
2. Teknisk/administrative ændringsforslag
Der er udarbejdet teknisk-administrative ændringsforslag (Bilag 3.)
·         Finansiering af Byggeherrerådgivningen på 5,95 mio.kr. (Model godkendt på ØU d. 20. maj 2019). Anlægsramme på anlægsprojekter reduceres med 5,95 mio.kr. og driftsbudget på økonomiudvalget forhøjes med 5,95 mio.kr. (serviceudgift)

For at lette administrationen og effektivisere processen placeres reduktion af anlægsrammen midlertidigt som en anlægspulje til senere fordeling. Fordelingen foretages senere, når overførelser fra 2019 er godkendt, og den samlede anlægssum for 2020 kendes. Byrådet orienteres om fordelingen i forbindelse med budgetopfølgning 2.    
3. Politiske ændringsforslag
Deadline for fremsendelse af ændringsforslag er fastsat til den 22. oktober 2019 kl. 12. Underændringsforslag er fastsat til den 24. oktober 2019 kl. 12. Ændringsforslagene vil blive fremsendt til Byrådets 2. behandling af budget 2020-2023.
4. Endelig afbalancering og udmøntning af Budget 2020-2023
Det anbefales, at Økonomi- og Teknikdirektøren bemyndiges til at foretage den endelige afbalancering af Budget 2020-2023 via kassebeholdningen (mindre tekniske afrundinger mv.) samt udmøntning af div. puljer mv. 
5. Takster
Byrådet godkender med budgettet takster for 2020 (bilag 4.). De fremlagte takster er beregnet administrativt efter uændrede principper.
En række takster vil først kunne beregnes endeligt efter budgetvedtagelsen, og disse fremlægges til Byrådets godkendelse på kommende møder.
6. Bevillingsniveau
Byrådet skal ved behandling af årsbudgettet også fastlægge bevillingsniveauet for det kommende år.
Det anbefales, at bevillingsniveauet fastholdes uændret, således at der gives en samlet netto bevilling til hvert fagudvalg. Bevillingen pr. udvalg er endvidere opdelt i nettobevillinger på serviceudgifter, overførelsesudgifter, brugerfinansierede udgifter, udgifter til medfinansiering, og udgifter til forsikrede ledige.
7. Høringssvar
Budgetforslag til 1. behandling er i perioden 8.-16 oktober udsendt til høring i brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. Høringssvar fremsendes samlet til Byrådet den 16. oktober 2019.
Byrådet har besluttet, at såfremt der indgås budgetaftale eller fremsendes ændringsforslag inden d. 22. oktober kl.12 igangsættes 2. høringsrunde i perioden 23. oktober til 25. oktober kl.12. Høringssvar fremsendes samlet til Byrådet d. 25. oktober 2019
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37 og 38, hvoraf det blandt andet fremgår, at Økonomiudvalgets forslag til budget for det kommende år, samt budgetoverslagsårene skal behandles 2 gange i Byrådet.  Grundet ny regering og udskydelse af Økonomiaftalen er fristen for endelig godkendelse af budget rykket fra den 15. oktober til den 5. november.
Forretningsorden for Slagelse Byråd fastlægger i § 11 regler for fremsættelse og behandling af ændringsforslag og underændringsforslag for sager, der undergives 2 behandlinger.
Handlemuligheder
Fremgår af sag og bilag
Vurdering
Budgetgrundlaget for 2. behandlingen er administrationens tekniske budgetforslag korrigeret med 17,3 mio.kr. til Forebyggelses- og Seniorudvalget, samt Notat af 5. oktober fra partier. Der er mulighed for fremsendelse af Budgetaftale/ændringsforslag til den nuværende budgetbalance.
KL har den koordinerende rolle i forhold til, at alle kommuner under et underholder den aftalte service- og anlægsramme. KL kan frem mod 2. behandlingen rette henvendelse til kommunerne omkring behov for justering af rammerne for at undgå sanktioner.    
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår sag og bilag
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget videresender byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023 til 2. behandling i byrådet - incl nævnte elementer 1-7.
2.    at Økonomiudvalget anbefaler at udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti
3.    at Økonomiudvalget anbefaler teknisk-administrative ændringsforslag som angivet i bilag 3 til Byrådets godkendelse
4.    at ændringsforslag og underændringsforslag fra Byrådets medlemmer og partier fremsendes til Byrådets behandling
5.    at Økonomiudvalget anbefaler takster som angivet i bilag 4 til Byrådets godkendelse
6.    at Økonomiudvalget anbefaler at der vælges statsgaranti på udskrivningsgrundlag og generelle tilskud 
7.    at At Økonomiudvalget anbefaler at til finansiering af Byggeherrerådgivningen afsættes en anlægspulje på -5,95 mio.kr. i 2020 til senere fordeling på anlægsprojekter Byggeherrerådgivningen yder rådgivning til i 2020.

Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 til 3 og 5 til 7 anbefales til 2. behandling i Byrådet.
Der forhandles fortsat om budget 2020-2023 mellem byrådets parter og der forventes at komme ændringsforslag og eventuelt underændringsforslag fra Byrådets medlemmer og partier til Byrådets 2. behandling. Fristen for ændringsforslag er tirsdag den 22.10.2019 kl. 12.00 og eventuelle underændringsforslag den 24.10.2019 kl. 12.00.

5. Opfølgning på Budgetaftale 2019-2022 - Økonomiudvalget (B)

5.     Opfølgning på Budgetaftale 2019-2022 - Økonomiudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-9361                 Dok.nr.: 330-2019-378028                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om ajourført oversigt over indsatser samt prioriterer indsatserne i Budgetaftalen 2019-2022 på udvalgets eget område.
Baggrund
Økonomiudvalget besluttede i mødet den 21. januar 2019, at alle fagudvalg drøfter de elementer af Budgetaftale 2019-2022, som vedrører udvalgets fagområde.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som Økonomiudvalget skal vurdere.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget foretager en prioritering af indsatserne i Budgetaftalen for 2019-2022.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabschef for Økonomi og Digitalisering indstiller,
1.    at Oversigt i Bilag 1 tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
Godkendt.

6. Frigivelse af anlægsmidler - Træningsfaciliteter på Blomstergården (B)

6.     Frigivelse af anlægsmidler - Træningsfaciliteter på Blomstergården (B)

Sagsnr.: 330-2016-47341               Dok.nr.: 330-2019-377454                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 1,4 mio. kr. i 2019 til projektplanlægning, rådgivning og diverse indledende undersøgelser mm.
I Byrådets Budgetaftale for 2019-2022 er der afsat anlægsmidler på 14 mio. kr. i 2020 til etablering af permanente træningsfaciliteter. Heraf søges 1,4 mio. kr. anvendt i 2019.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i august 2019 blev besluttet, at der udarbejdes konkret projektudkast for nybygning af permanente træningsfaciliteter ved Blomstergården - på ca. 600 m2 - til træning af beboere i midlertidige boliger og borgere, der bor hjemme i egen bolig, med behov for neuro-rehabilitering.
Udarbejdelse af projekt- og tidsplan er igangsat. I den forbindelse er der behov for frigivelse af anlægsmidler på 1,4 mio. kr. i 2019 til projektplanlægning, rådgivning og diverse indledende undersøgelser mm.
Retligt grundlag
Jf. kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal overfor for Byrådet anbefale at der frigives anlægsbevilling.
Vurdering
Det anbefales, at godkende frigivelse af anlægsmidler til det besluttede formål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I budgetaftalen 2019-2022 er der afsat anlægsmidler på 14 mio. kr. i 2020 til etablering af permanente træningsfaciliteter. Der søges om anvendelse af 1,4 mio. kr. af de afsatte anlægsmidler i 2019 til diverse honorarer til rådgivere m.fl. samt forundersøgelser i forbindelse med udarbejdelse af projekt- og tidsplan for træningsfaciliteter på Blomstergården. Der henvises til anlægsskema i bilag 1.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
7.01 Træningsfaciliteter
1.400
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
7.01 Træningsfaciliteter
 
-1.400
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget overfor Byrådet anbefaler, at der frigives anlægsbevilling på 1,4 mio. kr. i 2019, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb i 2020, til diverse honorarer og forundersøgelser i forbindelse med udarbejdelse af projekt- og tidsplan for træningsfaciliteter på Blomstergården.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Anbefales overfor Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

7. Ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde (O)

7.     Ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde (O)

Sagsnr.: 330-2019-67634               Dok.nr.: 330-2019-406899                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende, at der igangsættes en ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde, samt sende sagen til orientering i Økonomiudvalget.
Baggrund
Ved Byrådets behandling af ”Budgetopfølgning 3 for 2019 – Samlet opfølgning” den 26. august 2018 (sag 5) blev der fremsat forslag om at iværksætte en ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde. Det skete på baggrund af fortsatte budgetoverskridelser på området - på trods af iværksatte handlinger - til et punkt, hvor det nu er bydende nødvendigt at vende udviklingen.
Undersøgelsen skal dels tilvejebringe et overblik over Slagelse Kommunes indsats på det særlige børne- og ungeområde og dels vurdere procedurer, samarbejdspartnere, kvalitetsniveau m.v. Samtidig skal undersøgelsen:
o    Indsamle oplysninger og erfaringer fra andre kommuner.
o    Undersøge om normalområdet i højere grad kan bidrage til en forebyggende indsats.
o    Komme med forslag til, hvordan udviklingen kan vendes, så budgetterne holdes.
Undersøgelsen skal både omfatte ansvarsområder under Børne- og Ungeudvalget, og Det Særlige Børne- og Ungeudvalg, og der blev fremsat ønske om, at Socialrådgiverforeningen og andre eksterne parter inddrages i analysen.
Endelig blev det også efterspurgt, at undersøgelsen indbefatter effekt af de anvendte indsatser. I relation hertil måles der allerede på status af de tre målsætninger, som KL Konsulentvirksomhed (KLK) anbefalede i statusnotat af 23. december 2016: ”Udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde i Slagelse Kommune”:
1.    Smidige sagsforløb med høj kvalitet
2.    Serviceorienteret myndighed
3.    Indsats med effekt
KLK’s anbefalinger tager udgangspunkt i en analyse udført af konsulentfirmaet BDO primo 2016, ”Faglig styring på det specialiserede børn og unge område”. Seneste opfølgning på de tre KLK-målsætninger er vedlagt til orientering (bilag 1). Tidligere analyser og opfølgninger vil naturligt indgå som baggrundsviden ved en ny og mere dybdegående undersøgelse.
Det fremgår af Byrådets behandling den 26. august 2018, at ”Kommissorium og forslag til konkret undersøgelse fremlægges i henholdsvis Børne- og Ungeudvalget og i Økonomiudvalget i oktober 2019, idet Økonomiudvalget tager stilling til omkostningerne til ekstern analyse”. Derudover fremgår det, at de faldne bemærkninger/ønsker indarbejdes i kommissoriet.
Vedlagt er et kommissorium, der rummer forslag til konkret undersøgelse, samt hvordan processen skal styres (bilag 2). Samlet udgør det rammen for administrationens drøftelser og aftaler med ekstern konsulentbistand. Fokus er på, hvilke elementer undersøgelsen skal afdække, fremfor metoder; det vil den valgte rådgiver bedre kunne kvalificere.
I første omgang forslås indgået et samarbejde med Socialstyrelsens Task Force, der tilbyder et længerevarende analyse- og udviklingsforløb på området udsatte børn og unge, der resulterer i følgende (uddybet i bilag 2):
·         Et fyldestgørende billede af kommunens styrker og udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og unge.
·         Konkrete anbefalinger til, hvor kommunen kan koncentrere indsatsen i det fremadrettede arbejde med at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen.
·         Støtte til at øge kvaliteten i sagsbehandlingen gennem en række redskaber, skræddersyet kompetenceudvikling, sparring og viden.
Til at styre processen etableres en lokal styregruppe på tværs af de myndigheder, der indgår i analysen. Styregruppen har det overordnede ledelsesmæssige og strategiske ansvar for projektets implementering, fremdrift og resultater. Styregruppen sammensættes som minimum af repræsentanter fra Slagelse Kommunens børne- og ungeadministration, tillige med politisk repræsentation fra hhv. Børne- og Ungeudvalget og Det særlige Børne- og Ungeudvalg.
Til at understøtte styregruppen etableres en projektgruppe med repræsentation af medarbejdere, ekstern konsulentbistand (Task Forcen), relevante faglige organisationer (fx Socialrådgiverforeningen) samt andre relevante eksterne parter.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende forslaget til ekstern undersøgelse, samt proces og styring heraf, i den form, det fremgår af vedlagte kommissorium. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget foreslå justeringer af kommissoriet og dermed rammerne for en ekstern undersøgelse. Afhængigt af omfang kan ændringer i undersøgelsens omfang, metode eller andet få betydning for økonomi til opgaven.
I det foreslåede setup vil der ikke for nuværende være udgifter til ekstern konsulentbistand, hvorfor den ikke forudsætter beslutning i Økonomiudvalget. Sagen foreslås i stedet sendt til orientering i Økonomiudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for at vende udviklingen på det særlige børne- og ungeområde, og at der i den forbindelse er brug for en dybdegående undersøgelse af området, der både forholder sig til indsatser og effekter mm. For at styre dette arbejde vurderes der at være behov for et kommissorium og en hertil nedsat styregruppe. Til opgaven er der desuden behov for ekstern konsulentbistand.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den eksterne undersøgelse har ingen personalemæssige konsekvenser. Forløbet med Socialstyrelsens Task Force er uden beregning for kommunen, hvorimod en efterfølgende videregående analyse medfører en endnu ikke anslået udgift til anden konsulentbistand. Det vil først være muligt at bestemme relevans, omfang og udgift hertil senere i forløbet, tidligst medio 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender forslaget til ekstern undersøgelse i den form det fremgår af vedlagte kommissorium, og at sagen oversendes til Økonomiudvalget til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt (2. version af kommissorium), idet udvalget havde følgende ønsker og forslag:
- at tidsplanen justeres, så der hurtigere kommer analyseresultater, der kan omsættes til handlinger, gerne i form af en faseopdeling
- at projektet starter op hurtigst muligt
- udvalget ønsker, at der skabes mulighed for input fra det politiske niveau/fagudvalget
- at tidligere analyserapporter, VIVE-analyser, erfaringer fra andre kommuner m.v. medinddrages
- at der kan tages initiativer til forandringer på baggrund af eksisterende viden, mens processen forløber.
(V) og (O) bemærker, at kommissoriet er ændret, således at der ikke længere er en styregruppe med politisk deltagelse. (V) og (O) stemmer dermed for kommissoriet, under forudsætning af at der med "ledelse" forstås det administrative ledelsesniveau samt det politiske udvalg, Børne- og Ungeudvalget.
Der arbejdes videre med den skematiske oversigt over opfølgningen på KLK-rapporten.
Udvalget tilsluttede sig, at det afgørende er, at udviklingen generelt skal vendes på området.
Revideret tidsplan forelægges til udvalget på næste møde. Udvalget ser gerne tidsplanen udsendt, når den foreligger.
Økonomiudvalget orienteres om udvalgets beslutning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - taget til orientering med Børne- og Ungeudvalgets bemærkninger.
Jørgen Grüner (F) anbefaler, at det indgår i det videre forløb, at der arbejdes med en målrettet individuel sagsbehandling med afsæt i faglighed.
Thomas Clausen (Ø) efterlyste nærmere beskrivelse af at de socialfaglige og børnesagkyndige  metoder og tilgange belyses, inddragelse af borgere og advokaters synspunkter samt relationen mellem det særlige Børne- og ungeudvalg og Børne- og ungeudvalget.

8. Forslag til lokalplan 1224 - Udvikling af Museet ved Trelleborg (B)

8.     Forslag til lokalplan 1224 - Udvikling af Museet ved Trelleborg (B)

Sagsnr.: 330-2019-60122               Dok.nr.: 330-2019-340293                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til lokalplan 1224, ”Udvikling af Museet ved Trelleborg med miljøscreeningen”, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 1. april 2019 igangsætning af ny lokalplan for Trelleborg.
Lokalplanen skal muliggøre at udvide og ombygge det eksisterende museum, samt at opføre Den Genskabte Borg i områdets nordøstlige hjørne.
Det eksisterende museum udbygges med op til 500 m2. Museumsbygningen får et arkitektonisk moderne udtryk, der spiller ind med omgivelserne og giver et roligt udtryk. Museumsbygningen bygges ikke højere. Der ønskes glasfacade ud mod Trelleborg-monumentet.
Den Genskabte Borg placeres i det nordøstlige hjørne og vil bestå af en fuld kvadrant af Harald Blåtands borg inkl. voldgrav, vold, porthus, palisade og langhuse. Borgen vil i alt bestå af fem langhuse med en maks. højde på 8,5 m samt et skur til opbevaring. Borgen opføres med palisade i maks. 8,5 meters højde, vold i 6,5 meters højde samt porthus over porten i maks. 12,5 meters højde. I volden kan der indrettes mødelokaler med indgang, der ikke er synlig fra ydersiden af volden. Den Genskabte Borg skal opføres ud fra det arkæologiske grundlag, så borgen fremstår autentisk og som en aktiv del af formidlingen af området ved Trelleborg.
Lokalplanen muliggør endvidere, at Slagløse, der indeholder enkeltstående bygninger, der er bygget med reference til vikingetiden, kan bestå eller nedrives.
Adgangen til området er fra Trelleborg Allé, hvor to indkørsler er nedlagt og en enkelt er udvidet. Der vil være parkering i forlængelse af Trelleborg Allé. Parkeringspladsen er allerede anlagt.
I forbindelse med udarbejdelsen af planforslaget er der foretaget en miljøscreening der konkluderer, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering af planforslaget. Screeningen fremgår af planforslaget som bilag. Screeningen har ikke påvist væsentlige indvirkninger på miljøet som følge af planens realisering.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Miljøscreeningen tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1224 – Udvikling af Museet ved Trelleborg og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at det eksisterende museum ikke vil kunne udvides, og at Den Genskabte Borg ikke vil kunne opføres.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager lokalplanforslaget og sender det i 8 ugers offentlig høring, da lokalplanen vil muliggøre, at de nye tanker for at skabe et oplevelses- og videncenter ved fortidsmindet Trelleborg, indeholdende et udvidet og renoveret museum samt dele af en genskabt borg, kan realiseres. Dette er også i tråd med Slagelse Kommunes vision om at skabe attraktive oplevelser for kommunens borgere og besøgende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Forslag til lokalplan 1224, Udvikling af Museet ved Trelleborg vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes på Museet ved Trelleborg enten den 11. eller 13. november 2019 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-3; Anbefales med borgermøde d. 11. november.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 til 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

9. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1204 Boligområde "Ved gadekæret" i Slots Bjergby (B)

9.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1204 Boligområde "Ved gadekæret" i Slots Bjergby (B)

Sagsnr.: 330-2018-31304               Dok.nr.: 330-2019-286428                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1204 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af vedlagte hvidbog.
Baggrund
Byrådet besluttede den 28. januar 2019, at sende Forslag til Lokalplan 1204 i offentlig høring fra den 1. februar 2019 til den 29. marts 2019. Lokalplanen står nu for at skulle vedtages endeligt.
Lokalplanen omfatter en del af den tidligere landbrugsejendom, Lundbæksvej 3 i Slots Bjergby. Ejendommen er gået fra at have en større svineproduktion med tilhørende stalde, siloer og gyllebeholdere, placeret på ejendommen til nu kun at indeholde den oprindelige beboelsesbygning og en garagebygning.
Lokalplanen skal danne baggrund for, at der kan opføres en boligbebyggelse med mulighed for at etablere 11 nye boliger. De nye huse placeres på større grunde, mindst 1000 m2 grund. Lokalplanen sikrer, at de nye huse opføres som traditionelle længehuse i 1½ etage der udformes i overensstemmelse med eksisterende landsbyshuse karakteristik.
Slagelse Kommune har i forbindelse med den offentlige høring modtaget 2 høringssvar der vedrører den eksisterende beplantning, trafik, fælles friarealer og bebyggelsens placering i forhold til ind- og udsynet til Slots Bjergby kirke.
Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog og har givet anledning til følgende ændringer af lokalplanen:
Eneste ændring er, at der tilføjes en ny paragraf 9.3:
·         Der etableres et 3 meter bredt beplantningsbælte mod syd, der løber parallelt med nabobebyggelsen Lundbækvej 9. Beplantningsbæltets placering fremgår af Kortbilag 2.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens § 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1204 med de foreslåede ændringer. Det vil betyde, at der indenfor området kan opføres 11 enfamiliehuse i 1½ plan. 
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1204. Det vil betyde, at ejendommen vil forblive som en enkelt stor ejendom beliggende i landzone.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages.
Med lokalplanen får de fremtidige grundejere mulighed for at opføre et nyt hus og bosætte sig i den ældre del af Slots Bjergby landsby. De større og ældre træer sikres mod fældning og det vil derfor blive et område, hvor nærområdernes udearealer er etableret med beplantning, gadekær og engområde. Arealerne er forbundet med stier, der centreres omkring boligbebyggelserne.  Grundejerne vil udover mange rekreative fællesarealer og store private haver, få en fantastisk udsigt ud over det åbne landskab.
Indpasning af bebyggelse i landskab
Roskilde Stiftsøvrighed har under høringsperioden appelleret til, at der tages de nødvendige hensyn til at værne om de værdier, der er knyttet til Slots Bjergby Kirke og Kirkegård. Stiftsøvrigheden har i første omgang nedlagt veto mod lokalplanen i sin helhed i medfør af planlovens § 29, stk. 3. Efter dialog med kommunen har Stiftsøvrigheden frafaldt sit veto.
Administrationen har undersøgt om de kommende huse kan indpasses i landskabet på anden vis. Ændringen betyder, at flere af de oprindelige tanker omkring den nye bebyggelses udenomsarealer går tabt. Derudover forsvinder gadekæret, der samtidig skulle agere regnvandsbassin for boligerne, fælles friarealerne mv. Også de større træer som er vurderet bevaringsværdige vil stå i vejudlæg samt på private grunde, på en måde der betyder, at træerne skal fældes.
På denne baggrund vurderer administrationen, at den oprindelige bebyggelsesplan bør fastholdes. 
Trafik
I forbindelse med afholdelse af det offentlige borgermøde, blev der fra naboer sat spørgsmålstegn ved trafikafvikling til og fra området, via Lundbæksvej. Forhold på Lundbæksvej kan ikke reguleres af lokalplanen idet vejen ligger uden for lokalplanområdet. Kommunens vejafdeling har igangsat undersøgelse af forholdene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen indenfor lokalplanområdet. Såfremt der fremadrettet sker trafiktiltag udenfor lokalplanområdet, vil dette medføre udgifter for kommunen da Lundbæksvej er en offentlig vej.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Lokalplan 1204, Boligområdet ”Ved gadekæret”, Slots Bjergby, Slagelse vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
2.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Anbefales.
Opmærksomhed på vejbelysning, og at lyset skal vende nedad (jf. punkt 9.12).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

10. Overdragelse af kompetence til Ø-udvalget ifm. skuldersæsonen og nedsættelse af takster (B)

10.   Overdragelse af kompetence til Ø-udvalget ifm. skuldersæsonen og nedsættelse af takster (B)

Sagsnr.: 330-2016-36984               Dok.nr.: 330-2019-396877                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anmodes om at bemyndige Ø-udvalget til at kunne beslutte placeringen af skulderperioden (perioden hvor der kan anvendes statsstøtte til nedsættelse af billetpriser), og Byrådet anmodes om at bemyndige Ø-udvalget til at kunne beslutte udmøntningen af statstilskuddet og nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet.
Baggrund
På Ø-udvalgets møde den 21. maj 2019 var sagen om skulderperiode og selve disponeringen af statstilskuddet til behandling.
På mødet blev det besluttet, at man ville anmode Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget om, at få kompetencen til at fastlægge skuldersæson og anvendelsen af de midler som staten tildeler til nedsættelse af takster på passager- og godsområdet.
Ø-udvalgets anbefalinger på området har hidtil været fulgt uden bemærkninger, ligesom Ø-udvalget følger udviklingen på området tæt, og herunder om der er behov for justering af perioderne med nedsatte takster, efterhånden som regnskabstallene kendes.
Taksterne, der ligger til grund for nedsættelse af færgepriserne, vil fortsat blive fremlagt for udvalget, og endelig godkendt i Byrådet i forbindelse med den årlige godkendelse af kommunens takstblade.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet kan beslutte at overdrage kompetencerne for fastsættelse af skuldersæson og nedsættelse af taksterne til Ø-udvalget eller lade kompetencen forblive som hidtil, evt. således at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget overdrages kompetencen til nedsættelse af takster.
Vurdering
Hidtil er Ø-udvalgets anbefalinger fulgt på området. Ø-udvalget får alene kompetence til at handle inden for den økonomiske ramme, der er givet af de fastlagte statstilskud, og beskrevet i tilhørende lovgivning. Tilskuddene er båndlagt til nedsættelse af billetpriser, så midlerne kan ikke disponeres til andet formål, som måtte være ønskeligt for udvalget.
Administrationen vurderer, at det ville gøre arbejdet med fastlæggelse af skulderperioder og brug af tilskudsmidlerne mere smidigt, hvis opgaven på denne måde overlades til Ø-udvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På passagerområdet er statstilskuddet på ca. 1.350.000 kroner.
På Godsområdet er statstilskuddet på ca. 1.100.000 kroner.
Midlerne kan anvendes til nedsættelse af færgernes billetpriser inden for en periode på 46 uger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at  Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender, at Ø-udvalget kan beslutte placeringen af skulderperioden.
2.    at det overfor Byrådet anbefales, at Ø-udvalget kan beslutte fordelingen af statstilskuddet til nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

11. Folkemøde 2020(B)

11.   Folkemøde 2020(B)

Sagsnr.: 330-2019-59366               Dok.nr.: 330-2019-337039                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende rammen for kommunens deltagelse på Folkemøde 2020.
Baggrund
Slagelse Kommune arbejder på at deltage i Folkemøde 2020. Til planlægning heraf, er der nedsat en politisk arbejdsgruppe under Økonomiudvalget. Arbejdsgruppen består af Sten Knuth, Troels Brandt og Jørgen Grüner og mødes efter behov i relation til planlægningen.
Arbejdsgruppen har udarbejdet et oplæg til en overordnet rammesætning for kommunens deltagelse i Folkemøde 2020. I forlængelse heraf har gruppen identificeret en række emneområder, kommunen kan deltage med. 
Rammer
Kommunens deltagelse på Folkemøde 2020 skal tage udgangspunkt i:
-      Samarbejde med andre om sceneplads
-      Samarbejde med andre organisationer om deltagelse i fælles debatterer
-      Kombinere debat med viden
-          Øge kommunikationen omkring vore debatter, så der skabes opmærksomhed før og efter debatterne
Slagelse Kommune vil indgå samarbejde med andre organisationer i forhold til at planlægge og afholde events.
Som udgangspunkt er der et ønske om at fortsætte samarbejdet med Landdistrikternes Fællesråd, samt at indlede et samarbejde med fx KL og andre relevante organisationer afhængig af de konkrete emner.
Deltagelse
Deltagelse fra Byråd og administration afklares primo 2020.
Emner
Slagelse Kommune ønsker, at deltage i folkemødet med emner der har kant og understøttes af relevant fakta, der formidler dilemma. Arbejdsgruppens har drøftet følgende emner:
Vi ønsker at drøfte vores udfordringer i åben dialog med andre. Det kunne fx være det specialiserede børn- og ungeområde. (men også andre områder). Området udfordrer kommunerne dels ved, at der er børn og unge mennesker, som mistrives og ikke får det bedste afsæt til voksenlivet. Og dels ved at det som oftest koster kommunekassen mange penge og er svært styrbart. Kan vi i en sparring med andre kommuner / andre aktører finde nye veje at gå?
Idræt som velfærdsdriver - Debat
Idræt skaber sundhed. Sunde kroppe og vaner, men også adgang til fællesskaber og foreningsliv. I en velfærdpolitisk kontekst, hvor kommuner får en stadig større andel velfærdsopgaver for en stadig større gruppe borgere, har dette betydning – men hvis idrætten på denne måde er en velfærdsdriver, hvordan folder vi dette ud i kommunerne i 2020 og frem?
Folkeskole-Friskole - Debat
Folkeskolen skaber sammenhængskraft. Det er et mantra, vi har hørt og hører, men i en verden hvor borgere grupperer sig både socioøkonomisk og kulturelt, og skaber egne frie skoler, er sammenhængen potentielt under pres – Så hvad skal forholdet mellem folkeskole og friskolerne være, og hvordan kan vi sikre, at de to skoleformer supplerer hinanden i fremtiden? 
Demokrati 1 – hvor skabes politikken? - Debat
Rummet for lokalpolitiske styring er potentielt under pres. På den ene side fra øget national og overnational lovgivning. På den anden side fra økonomiske hensyn i en fremtid med øgede udgifter på velfærdsområderne.
Men hvis kommunen i stigende grad handler med udgangspunkt i national lovgivning, hvor skabes det lokalpolitiske råderum så, og kan (eller skal) vi som løsning tænke det politiske rum anderledes?
Demokrati 2 – Borgerinddragelse, medlemsdemokrati og politik i en ny tid - Debat
Medlemmerne bliver ældre og færre i de politiske partier. For at udvikle kommunen er fremtidens politikudvikling noget, der skal involvere borgeren på en ny og anden måde. De sociale medier her medvirkende til at forandre det politiske landskab. Oftest kobles dette til populisme og holdningsudsagn uden dybere argumentation. Sociale medier er dog andet, og kan mere end dette, og de vil aldrig være ikke det eneste sted, hvor fremtidens politik skabes. Så i hvilke fora og hvordan skal vi skabe fremtidens politik, og hvad med borgere der melder sig ind i debatten ét øjeblik og derefter er videre. Og hvad er lokalpolitikernes rolle?
Tidsplan
December 2019 – afklaring af emner og samarbejdspartnere
Januar 2020 – afklaring af deltagere til Folkemøde 2020
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
1.    Udvalget kan vælge at godkende rammer og overordnet tidsplan for Slagelse Kommunes deltagelse i folkemøde 2020 med en forventet økonomi på ca. 125.000 kr. Der lægges op til, at der samarbejdes om sceneplads og debatter med andre organisationer - herunder KL og Landdistrikternes fællesråd, samt at der arbejdes med at øge fokus på forberedelse og kommunikation.
2.    Udvalget kan vælge at bede om ændringer i de planlagte forhold.
3.    Udvalget kan vælge at afvise deltagelse i Folkemødet 2020
Vurdering
Ikke relevant.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den endelige økonomi afhænger af deltagerantal og indholdet i de konkrete events. Det forventes, at udgiften til Folkemøde 2020 vil ligge på omkring 125.000 kr. og kan afholdes inden for den eksisterende ramme
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget godkender handlemulighed 1.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Godkendt. Alle byrådsmedlemmer gives mulighed for at komme med input til deltagelse/emner m.v.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod og anbefalede at deltagerne selv betaler for deltagelse.
Ann Sibbern (O) undlod at stemme. Opfordrede arbejdesgruppen til at overveje hvad Slagelse Kommune får ud af deltagelsen.

12. Antvorskovudvalget - Udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin - Kommissorium (B)

12.   Antvorskovudvalget - Udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin - Kommissorium (B)

Sagsnr.: 330-2019-45587               Dok.nr.: 330-2019-375891                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende kommissorium for ”Antvorskovudvalget”.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelsen af Budget 2019 besluttet, at der skal arbejdes med udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin.
Kultur- og Fritidsudvalget pegede på sit seneste møde på tre byråds- og udvalgsmedlemmer, der skal arbejde videre med projektet i en arbejdsgruppe. I gruppen deltager også eksterne interessenter samt repræsentanter fra administrationen.
Arbejdsgruppens forslag til kommissorium, herunder medlemmer af Antvorskovudvalget og procesplan, er vedhæftet som bilag.
I tilknytning til arbejdsgruppen etableres en følgegruppe med deltagelse af tre politikere med særlig interesse for arbejdet.
Kommissoriet beskriver, at Antvorskovudvalget udarbejder 3-5 forslag til projekter, som præsenteres for Kultur- og Fritidsudvalget i sommeren 2020. Det indledende arbejde i udvalget finansieres af midler til kulturarv på Kultur- og Fritidsudvalgets område. Det videre arbejde med de konkrete projekter kan ikke rummes inden for udvalgets driftsmidler og vil skulle indgå i budgetprocessen vedr. Budget 2021. Derudover skal mulighederne for ekstern støtte afsøges.
Retligt grundlag
Vedligeholdelsen og driften af den fredede, byggede kulturarv i kommunen samt kulturarvsmiljøer er Slagelse Kommunes ansvar jf. Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende kommissoriet eller bede arbejdsgruppen arbejde videre med forslaget i en anden retning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Kultur- og Fritidsudvalget godkender kommissoriet for Antvorskovudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansiering af projektet skal medtages i Budget 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender kommissoriet for Antvorskovudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Sagen oversendes til Byrådets behandling.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse med henvisning til Budgetaftale 2019-2022 pkt. 54 f.
Ann Sibbern (O) undlod at stemme idet (O) ønskede opgaven forankret i Kultur- og Fritidsudvalget.
Thomas Clausen (Ø) ønskede at muligheden for at etablere en klosterhave undersøges inden sensommeren 2020 som punkt e.

13. Flagregulativ for Slagelse Kommune (B)

13.   Flagregulativ for Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2019-34869               Dok.nr.: 330-2019-195947                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende administrationens oplæg til et nyt flagregulativ.
Baggrund
Økonomiudvalget har sidst besluttet en opdatering af Slagelse Kommunes flagregulativ i 2012. På baggrund et ønske om at markere udvalgte dage i Slagelse Kommune er der behov for at opdatere kommunens flagregulativ. Regulativet gælder flagning på kommunens ejendomme.
De nuværende flagdage tager udgangspunkt i nationale flagdage og fremgår af bilag 1.
Der lægges op til yderligere at flage i forbindelse med følgende begivenheder:
·         På Foreningen Nordens årsdag: Årligt den 23. marts.
·         I forbindelse med Slagelse Festuge: Årligt fra lørdagen i uge 25 til og med lørdagen i uge 26.
·         I forbindelse med Keramikfestival i Skælskør. Årligt på den 2. onsdag i juli.
·         I forbindelse med det Maritime Kultur- og Folkemøde i Korsør: På lørdage i uge 34.
Retligt grundlag
Der flages med udgangspunkt i gældende lovgivning og Justitsministeriets vejledninger herom.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge at godkende administrationens oplæg til nye flagdage i Slagelse Kommune. Udvalget kan også afvise administrationens oplæg og bede dem om at komme med et nyt forslag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at økonomiudvalget godkender oplægget til en opdatering af Slagelse Kommunes flagregulativ.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften til yderligere flagning afholdes indenfor den eksisterende ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Stab for Ledelse Udvikling og HR indstiller,
1.    at Økonomiudvalget godkender det opdaterede flagregulativ for Slagelse Kommune.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

14. Ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren (B)

14.   Ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren (B)

Sagsnr.: 330-2019-70300               Dok.nr.: 330-2019-407310                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af Byrådets beslutning den 24. juni 2019 om, at borgerrådgiveren fremover afrapporterer til Økonomiudvalget og Byrådet én gang årligt forelægges ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren.
Baggrund
Byrådet besluttede den 24. juni 2019, at borgerrådgiveren fremover afrapporterer til Økonomiudvalget og Byrådet én gang årligt. Den gældende Vedtægt for borgerrådgiveren indeholder en bestemmelse om, at borgerrådgiveren afrapporterer hver 4. måned til Byrådet om sine aktiviteter. Som en konsekvens af Byrådets beslutning ændres vedtægtens § 6, således at det alene fremgår af bestemmelsen, at borgerrådgiveren afgiver en årlig beretning til Byrådet.
Retligt grundlag
Det er Byrådets kompetence at ændre Vedtægt for borgerrådgiver.
På Byrådets møde den 26. maj 2015 blev Økonomiudvalget pålagt at varetage den forberedende sagsbehandling vedrørende borgerrådgiverens område. Forslag til ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren forelægges derfor Økonomiudvalget forud for forelæggelsen i Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Borgerrådgiveren indstiller,
1.    at Byrådet godkender ændring til Vedtægt for borgerrådgiveren
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

15. Udpegning af medlemmer til arbejdsgruppe vedr. byudvikling i Korsør (B)

15.   Udpegning af medlemmer til arbejdsgruppe vedr. byudvikling i Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2019-71347               Dok.nr.: 330-2019-414057                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege to repræsentanter til arbejdsgruppen for byudvikling i Korsør, jf. Byrådsbeslutning 16. september 2019 – en fra kulturlivet og en fra detailhandlen. 
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede i juni 2019 at anbefale et forslag til kommissorium for proces i forhold til kultur og kulturinstitutioner, som en del af en byudviklingsproces i Korsør til Byrådets godkendelse.
Sagen var efterfølgende i høring hos både Erhvervs- og Teknikudvalget og Miljø-, Plan- Og Landdistriktsudvalget, som bakkede op om anbefalingen med tilføjelser til kommissoriet.
Byrådet besluttede på byrådsmødet d. 16. september 2019 at godkende kommissoriet med de foreslåede ændringer fra de tre fagudvalg. Derudover besluttede Byrådet at ændre sammensætningen af det foreslåede §17.4-udvalget, så de to berørte lokalråd hver får en repræsentant, samt at der ikke udpeges byrådsmedlemmer.
Da Byrådet ved samme behandling besluttede, at der ikke er byrådsmedlemmer repræsenteret i gruppen. Derfor foreslås det, at det herefter betegnes som en arbejdsgruppe. Det ændrede kommissorium er vedhæftet denne sag til orientering.
Jf. kommissoriet skal Byrådet udpege en repræsentant for kulturlivet og en repræsentant for detailhandlen til arbejdsgruppen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper om at drive kulturtilbud og yde støtte til kulturaktiviteter.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a)    Tage Kommissorium for arbejdsgruppe: Kultur som driver af byudvikling i Korsør til orientering
b)    Udpege en repræsentant for kulturlivet og en repræsentant for detailhandlen til arbejdsgruppen
Øvrige medlemmer udpeges af forvaltningen og lokalrådene.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at repræsentanten for kulturlivet både kan være en repræsentant fra kulturlivet i Slagelse Kommune eller en ekstern repræsentant, der har erfaring med at bruge kultur, som driver i byudvikling eksempelvis fra Køge Kyst eller lignende initiativer.
Fordelen ved en repræsentant fra kulturlivet i Slagelse Kommune vil bl.a. være, at vedkomne har en stor forståelse for de lokale forhold, kender de lokale initiativer og aktører, og, potentielt set, vil have større mulighed for at være i dialog med disse aktører.
Fordelen ved en ekstern repræsentant, der har erfaring med kultur som driver af byudvikling, vil bl.a. være nye perspektiver, ideer og kompetencer, der kan skubbe processen i andre spændende retninger, samt relationer til andre netværk end de lokale.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer at repræsentanten for detailhandlen med fordel kan være et medlem af Erhvervsforeningen i Korsør. Denne forening favner bredt geografisk da detailhandlen i både i Korsør by og Halsskov er repræsenteret i foreningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen kommentarer
Konsekvenser for andre udvalg
Indsatsen skal ses i sammenhæng med øvrig helhedsplanlægning i kommunen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler udpegning af hhv. en repræsentant fra kulturlivet og detailhandlen til arbejdsgruppen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse at Kulturrådet udpeger en ekstern repræsentant fra kulturlivet udenfor kommunen, samt at erhvervsforeningen i Korsør udpeger en repræsentant fra detailhandlen i Korsør.
Forslag til udpegninger indhentes inden byrådsmødet i oktober.

16. Orientering om organisationsudviklingsprojektet (O)

16.   Orientering om organisationsudviklingsprojektet (O)

Sagsnr.: 330-2019-71584               Dok.nr.: 330-2019-415444                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om organisationsudviklingsprojektet.
Baggrund
På mødet orienteres om organisationsudviklingsprojektet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 - Mundtlig orientering fra kommunaldirektøren taget til efterretning.
På Økonomiudvalgets novembermøde fremlægges sag til godkendelse vedrørende den overordnede struktur og opgavefordelingen mellem koncernledelsen indbyrdes.
Høringssvarerne vedrørende organisationsprojektet udsendes til Økonomiudvalget og gøres tilgængelige på InSlag.
Links til InSlag, hvor oplysninger vedrørende prøvehandlinger ligger, rundsendes til byrådets medlemmer.

17. Genoptaget - Initiativsag - Punkthuse på Sverigesvej (B)

17.   Genoptaget - Initiativsag - Punkthuse på Sverigesvej (B)

Sagsnr.: 330-2019-38576               Dok.nr.: 330-2019-338457                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Henrik Brodersen (DF) og Stén Knuth (V) ønsker initiativsag på dagsorden til byrådsmødet den 27. maj 2019.
Baggrund
Den 4. feb. 2019 godkendte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (herefter MPL) at imødekomme Slagelse Boligselskabs ønske om at ændre punkthuse på 4-5 etager til 5-8 etager, på baggrund af MPL’s godkendelse af lokalanmodning på Sverigesvej.
Både før og efter er der kommet massive indsigelser fra naboer. Vi har ved selvsyn konstateret, at byggeri på 8 etager, vil afvige markant fra den byggelinje som i dag findes.
Da vi erfarer at sagen vil blive dagsordenssat i august 2019, ønsker vi allerede nu, at få byrådets opbakning til at standse denne sag, vel vidende at det for boligselskabets side er nødvendig med højde på 8 etager, for at få økonomi i projektet, men hensynet til borgerne i området vægter i denne forbindelse højere.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Henrik Brodersen (DF) og Stén Knuth (V) indstiller,
1.    at Byrådet træffer beslutning om, at fastholde bebyggelsesplanen fra den 5. nov. 2018   
Beslutning i Byrådet den 27. maj 2019:
Fraværende: 
Thomas Clausen (Ø) fremsatte ændringsforslag om, at sagen udsættes mhp. afklaring af det juridiske, afdækning af sagsforløbet og sammenhæng i økonomien mellem boligselskabet og kommunen.
For stemte 16: (A), (F), (I) og (Ø). Imod stemte 15: (V), (O) og (B).
Forslaget blev vedtaget og hovedforslaget fra Stén Knuth (V) og Henrik Brodersen (O) bortfaldt.

Sagen genoptages
Se administrationens redegørelse (notat) samt Slagelse Boligselskabs præsentation fra det offentlige møde i vedlagte bilag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådet, at der arbejdes videre efter følgende retningslinjer: 7 punkthuse, en lavere bebyggelse, 4-6 etager, uden at det generer omgivelserne. Randbebyggelsen max. 4 etager, ca. 170 boliger, at boligseskabet står for nedrivning og oprydning af grunden, og at grundeværdien indgår som medfinansiering af grundkapital. Der udarbejdes efterfølgende konkret projektforslag og lokalplanforslag til godkendelse.
(V) og (B) Kunne ikke tage stilling før konkret forslag foreligger. Ønsker at fastholde 5 etager.
(O) Kunne ikke tilslutte sig 4 til 6 etager.
18. Lukket: Salg af boligareal i Skælskør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Korsør - Byen møder vandet - Halsskov Færgehavn (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
20. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.