Økonomiudvalget – Referat – 14. april 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-1487                   Dok.nr.: 330-2020-162147          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. april 2020:
Fraværende: 
Dagsorden og tillægsdagsorden godkendt. Bilag "Samlet overblik" plus bilag 1 til 5b sendt til Økonomiudvalget den 11. april 2020 knyttes til sagen.
Sten Knuth bemærkede, at han ikke kunne godkende refaratet fra møde den 7. april 2020.

2. Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (B)

2.     Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (B)

Sagsnr.: 330-2020-24688                 Dok.nr.: 330-2020-163184          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Administrationen giver status på den lokale hjælpepakke, herunder fremrykning af og nye vedligeholdelses- og anlægsopgaver, vedtagne initiativer og fremlægger tiltag til politisk vurdering og beslutning.
Baggrund
Økonomiudvalget har besluttet, at der som supplement til nationale hjælpepakker etableres en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der yderligere kan være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet.
Økonomiudvalget blev på mødet den 7. april mundtligt orienteret om arbejdet med forslagene i Hjælpepakken.
Forvaltningen fremlægger nu konkrete initiativer til politisk beslutning.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan følge forslaget jf. bilaget eller justere i forslagets sammensætning.
Vurdering
Administrationen anbefaler at vedtage indstillingen for at understøtte erhvervs-, kultur- og foreningsliv i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager stilling til fremrykning af vedligeholdelse og anlæg samt de i bilaget nævnte punkter.
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. april 2020:
Fraværende: 
Økonomiudvalget har besluttet nedenstående, og ønsker en løbende opfølgning samt at der på udvalgets møde i august foretages en evaluering af indsatserne med udgangspunkt i en samlet vurdering på dette tidspunkt.
Økonomiudvalget pointerer, at igangsatte initiativer sker af hensyn til at opretholde lokal aktivitet og beskæftigelse, og at forvaltningen skal påse, at igangsatte initiativer skal planlægges så de ikke medvirker til lokal overophedning og unødvendigt prispres i opadgående retning.
Bemærkning fra Sten Knuth (V):
”Venstre vil foreslå, at hvis der er noget af det foreslåede, der ikke kan udføres, vil vi gerne foreslå at projektet nyt klubhus til B73 igangsættes”.
De øvrige partier bemærker hertil, at det er vigtigt, at initiativerne knytter sig til Corona-krisen. Enten ved at understøtte arbejdsmarkedet eller som konkrete initiativer med begrundelse i alvorlige tab på baggrund af nedlukningen af Danmark. Initiativerne må ikke have karakter af nye ønsker; disse må vente til de kommende budgetforhandlinger.
O anmoder om at Ældreområdets økonomi følges tæt med en løbende orientering om, hvorvidt den aktuelle situation bidrager til merudgifter på området. Økonomiudvalget bakker op om dette.
Vedligeholdelse (bilag 1 & 2):
Administrationens forslag til fremrykning dels af projekter budgetteret i 2020 og dels af projekter budgetteret til kommende år fastholdes. Her fremrykkes planlagte opgaver for ca. 20 mio. kr., heraf er 5 mio. kr. overførte midler fra 2019.
GODKENDT
Anlæg (bilag 3):
Fra 2021 til 2020 fremrykkes:
·       Tagrenoveringspuljen 5 mio. kr.
·       Svømmehallerne 20 mio. kr.
·       Korsør Lystbådehavn 0,5 mio. kr.
·       Renovering af Fisketorvet 4 mio. kr.
Samlet beløb: 29, 5 mio. kr.
GODKENDT
Herudover kan der suppleres med følgende projekter, der vil skulle finansieres af hjælpepakken, og som kan prioriteres:
·       Fortove og stier 3 mio. kr. OK
·       Trafiksikkerhed 1,8 mio. kr. OK
·       VASAC diverse projekter 1,3 mio. kr. OK
·       Brandsikkerhed i kommunale almene boliger 3 mio. kr. (undersøges nærmere)
·       Øvelsestunnel 5,5 mio. kr. OK (under forudsætning af aftale med Sund & Bælt)
·       Toilet Næsby Strand 1 mio. kr. OK, men med den bemærkning, at der er op til forvaltningen at anvende midlerne bedst muligt med hensyn til toiletter.
·       Stillinge Strand 0,5 mio. kr. OK
·       Anretter køkken på 3 plejecentre 3,4 mio. kr. OK
·       Ny salthal samt nedrivning af de gamle 3,2 mio. kr. (udsættes)
·       Renovering af offentlige legepladser 2,5 mio. kr. OK
·       Asfaltering af Agersø Havn 0,5 mio. kr. (udsættes – effekten undersøges nærmere)
Samlet beløb: 25,7 mio. kr. (OK: 19 mio. kr.)
Herudover kommer forslag og prioritering fra skoler og dagtilbud (jf. pkt. 7 nedenstående).
Initiativer med umiddelbar igangsættelse (bilag 4):
Disse initiativer iværksættes nu, for punkt 6 og punkt 23 er der dog behov for politisk stillingtagen.
6. Alle foreninger under folkeoplysningsloven, kulturinstitutioner, uddannelsesinstitutioner, klubber, events og lignende kan søge om hjælp til dækning af dokumenteret nettotab som følge af krisen, og dette meldes bredt ud, bl.a. med inddragelse af relevante organisationer såsom SIR og Kulturrådet mv. Ansøgningerne skal være kortfattede og behandles enkeltvis af administrationen efter ens retningslinjer. Ansøgninger behandles hurtigt og med svar indenfor ét døgn. Der gennemføres ingen kontrol ved udbetaling, men der afgives tro-og-love-erklæringer, og der udføres stikprøvekontroller og udbetalingerne indgår i den lovmæssige og generelle kontrol herunder den skærpede lovgivning i forbindelse med Corona-krisen (forslag fra Kultur- og Fritidsudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser).
Administrationen anbefaler jf. bilag 4 punkt 6.
Godkendt, idet der skal være opmærksomhed på muligheden for at udskyde tilbagebetalingen af allerede tildelte midler samt periodiseringer med udgangspunkt i nedlukningen.
23. Erhvervsforeningerne har foreslået hel eller delvis dækning af medlemskontingenter ses af erhvervsforeningerne som et vigtigt element. De foreslår at give de nuværende medlemmer frit kontingent 1 år, samtidig med at alle virksomheder – medlemmer eller ej – tilbydes at være dækket af erhvervsforeningernes arbejde. Fokus er på at få så mange virksomheder med over på den anden side af Corona-krisen og forhåbentlig vil flere virksomheder om 1 år støtte de lokale erhvervsforeninger via medlemskab. Udgiften til det er på 1.019.000 kr., hvis det er hel dækning af medlemskontingenterne og kan gives som et øget tilskud til erhvervsforeningerne.
Skal der anvendes yderligere ca. 1 mio. kr. af hjælpepakken til dækning af medlemskontingenter af erhvervsforeningerne?
Administrationen anbefaler, at der gives 1 mio.kr yderligere til erhvervsforeningerne til kontingentfritagelse for virksomheder.
GODKENDT
Initiativer, der kræver politisk stillingtagen (bilag 5)
5. Der skal findes utraditionelle løsninger med hensyn til hjælp til kulturinstitutioner, klubber, events og lignende. Gerne via voucher til billetter gennem skoler og daginstitutioner (fx 100 kr. pr. barn) og/eller delvis dækning af dokumenteret mistede billetindtægter. Administrationen udarbejder konkret forslag (forslag fra Børne- og Ungeudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget).
Administrationens forslag til initiativer:
a) Partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet
b) Vouchers/entrebillet
c) Medlemskab/årskort
d) Indkøb af flere klip til kulturbussen
e) Pulje til transport
f) Del af anlægsbudget til kunst
Samlet ca. 1,1 mio.kr
Administrationen anbefaler, at Økonomiudvalget ønsker Kultur- og Fritidsudvalgets/Børne- og Ungeudvalgets behandling af prioritering. Økonomiudvalget kan fastlægge ramme.
GODKENDT
7. Administrationen foreslår en prioritering af de forslag til initiativer, der på foranledning af Børne- og Ungeudvalget er indhentet fra skoler og daginstitutioner (forslag fra Børne- og Ungeudvalget og de enkelte institutioner).
Administrationen anbefaler, at forslagene behandles jf. principperne i bilag 5, punkt 7.
Forvaltningen udarbejder oplæg til konkret beslutning snarest muligt, og gerne til Økonomiudvalgets møde den 20/4-20.
9. Det undersøges om, der kan etableres støjværn som en 50/50 løsning med Vejdirektoratet, under forudsætning af, at det kan ske med meget høj grad af lokal involvering, herunder produktion hos lokal virksomhed (forslag fra Erhvervs- og Teknikudvalget).
Der er flere steder i kommunen, hvor der har været ønsker om støjskærm. Vejdirektoratet har d. 3. april 2020 meddelt kommunen, at de pt. ikke har frie midler til rådighed til støjskærm. Administrationen vurderer, at etableringen af støjværn vil være vanskelig at gennemføre for beløb, der ligger under udbudsgrænse. Ligeledes bør Vejdirektoratet inddrages.
OK – støjværn undersøges ikke nærmere for nuværende.
11. Det undersøges om restarealerne på Hjemmet ved Noret kan udnyttes yderligere og om den udvendige renovering af Administrationsbygningen ved Stigsnæs kan fremskyndes (forslag fra Erhvervs- og Teknikudvalget).
Facaderenoveringen af administrationsbygningen ved Stigsnæs igangsættes hurtigst muligt.
For så vidt angår Hjemmet ved Noret vurderer administrationen, at den fremtidige anvendelse skal afklares, inden der tages beslutning om ombygning.
OK
13. Det undersøges om konkrete trafiksikkerhedsprojekter kan fremmes og igangsættes snarest muligt fx bedre sikkerhed på skoleveje, asfaltering af vejbump i Skælskør ved Højskolen og ved Slagelse Landevej mv. (forslag fra Børne- og Ungeudvalget, Miljø,- Plan- og Landdistriktsudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget).
Der skal af ressource- og tidsmæssige årsager være fokus på trafiksikkerhedsprojekter, som ikke kræver særlig projektering eller godkendelser (herunder politigodkendelser).
Administrationen foreslår, at fjernelse af pudebump og etablering af bump i fuld vejbredde på Kalundborgvej/Valbygårdsvej/Ndr. Ringgade/Holmstrupvej og Sorøvej/Smedegade/Holbækvej/Tjørne Allé jf. Erhvervs og Teknikudvalgets beslutning på møde i marts.
I alt 1.8 mio. kr. igangsættes.
GODKENDT, idet asfaltering af vejbump i Skælskør ud mod Højskolen medtages (i stedet for det der er i sten).
19. Det undersøges, om der kan etableres arbejdspladser indenfor områder, hvor der er behov fx sundhed, grønne områder, rengøring eller andre relevante områder, idet der politisk er meget stor fokus på at skabe beskæftigelse, herunder et særligt fokus på at skabe beskæftigelse for unge (forslag fra Social- og Beskæftigelsesudvalget).
Administrationen anbefaler særligt fokus på at oprette en række korte vikaransættelser særligt til de unge. Det er en målgruppe, som i mindre grad har et A-kassetilhørsforhold, og som derfor i mindre grad kan drage fordel af flere af regeringens hidtidige støtteinitiativer. Desuden kan et sådant initiativ for de unge gå hånd i hånd med den særlige indsats omkring småjob, der blev besluttet i budgettet, og som allerede er ved at blive søsat i et samarbejde mellem HR og Ungehuset. Indsatsen kan også hænge sammen med punkt 20, således at jobskabelsen understøtter punkt 20, så der er en sammenhæng, hvilket gælder for borgere under og over 25 år.
Det vurderes, at vi kan beskæftige:
·       Rengøringen op til 10 personer (Svarende i ordinær ansættelse til ca. 2 mio. kr.)
·       Ejendomsservice op til 10 personer (Svarende i ordinær ansættelse til ca. 2,8 mio. kr.)
I begge områder vil ufaglært arbejdskraft kunne bruges.
Ann Sibbern (O) bemærkede, at DF ønsker en afklaring af, om der kan tages lokale initiativer med hensyn til hjælp til selvstændige, der falder udenfor statens hjælpepakker, herunder om sådanne eventuelt kan indgå i punkt 19 eller 20. Økonomiudvalget bakkede op om dette, og borgmesteren oplyste, at en undersøgelse af dette er sat i gang, og udvalget orienteres på næste møde.
Kommunaldirektøren bemærkede, at der er igangsat en drøftelse med Gerlev Idrætshøjskole om uddannelse af legeambassadører til skole- og dagstilbudsområdet.
GODKENDT, idet det yderligere bemærkes, at det på dagtilbudsområdet og skoleområdet undersøges, om der er behov for midlertidigt at ansætte ekstra personale for at kunne leve op til Sundhedsstyrelsens krav om små grupper; samt at der i øvrigt, ved initiativer i pkt. 19 og 20, er opmærksomhed på beskæftigelsestiltag for både mænd og kvinder, og at de afsatte midler kommer udover evt. statslige midler afsat til samme formål.
20. Der udarbejdes forslag til ekstra uddannelsesmæssige indsatser til de borgere, der forventes ikke at vende tilbage til deres tidligere job (forslag fra Social- og Beskæftigelsesudvalget, udvalget peger særligt på uddannelser indenfor social og sundhed samt det pædagogiske område).
Administrationen foreslår, at der afsættes en ekstraordinær fælles pulje eller puljer til de forskellige forvaltningsområder, så det er muligt for kommunen på sigt at stille flere elevpladser til rådighed. Det kan eksempelvis være inden for sundhedsvæsenet, serviceassistenter eller det pædagogiske område m.v., hvor der også på sigt forventes at være gode mulighed for jobansættelse, ligesom Slagelse Kommune kan overveje muligheder for etablering af voksenlærlingepladser i Slagelse Kommune, som understøtning for det voksenlærlingeprojekt Virksomhedsservice har igangsat.
Administrationen foreslår, at der arbejdes på oprettelse af 20-25 ekstra elevpladser.
Det vil beløbe sig til ca. 5 mio. kr.
GODKENDT
21. Det undersøges, om der kan laves aftaler om lokale virksomheders omstilling af produktionen til værnemidler, som kommunen kan aftage, herunder om aktiveringstilbud kan være en del af sådanne aftaler (forslag fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser).
På landsplan har Lægemiddelstyrelsen allerede bedt Dansk Industri (DI) om at koordinere et nationalt samarbejde om at omstille dele af Danmarks industriproduktion til værnemidler (handsker, kitler, mundvisir, isolationsdragter, mundbind og håndsprit). DI har allerede indhentet oplysninger og tilsagn fra virksomheder, der har mulighed for at bidrage, ligesom alle virksomheder, der kan hjælpe, fremover skal henvende sig direkte til DI.
Administrationen vurderer, at der ikke skal arbejdes videre med dette forslag.
OK
24. Det undersøges om følgende kan igangsættes snarest muligt samt prisen på: Lydisolering af Kulturhuset (VASAC) på Rosenkildevej, musiklokale i kælderen, som i forvejen er et Arbejdstilsynspåbud, VASAC Rosenkildevej 83, Aktivitets- og samværsbygningen, nyt indgangsparti renoveres og forbedres, VASAC Korsør etablering af ekstra toiletter og 2 brusekabiner, VASAC Korsør, Bag Stadion 11, samt VASAC Slagelse Erhverv etablering af en varelift/elevator på Industrivej 7, Slagelse for at skabe adgang imellem stueetagen og et lokale i kælderen (forslag fra Social- og Beskæftigelsesudvalget).
Forslaget er medtaget under anlæg.
(OK)
24. Det undersøges om isolering af Torvegade for træk og kulde fra vinduer kan igangsættes snarest muligt (forslag fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser).
Problemstillingen undersøges nærmere inden der kan sættes noget i gang. Undersøgelserne forventes udført i uge 16. Bør indgå i samlet plan for administrationsbygninger i og omkring Rådhuset.
OK
25. Mulighed og behov for at etablere en Digital dagbog, som en kommunikationsplatform mellem borgere og sagsbehandlere undersøges (forslag fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget).
Administrationen har kortlagt mulighed og behov for at anvende Den Digitale Dagbog, som primær kommunikationsplatform mellem borgeren og plejepersonalet eller sagsbehandleren. Administrationen vurderer, at der ikke kan opnås en hurtig effekt eller merværdi ved indkøb af den digitale dagbog i den nuværende situation, fordi produktet kun kan anvendes til en meget begrænset målgruppe og samtidig vil medføre et betydeligt implementeringspres på personalet.
OK
26. Det undersøges, om der kan tages initiativer, der kan imødegå krisens effekt på stigende ensomhed og oplevelsen af at være isoleret for ældre og borgere med særlige behov; fx via ringeteams, videobesøg og lignende i Slagelse Kommune eller med hjælp fra forskellige frivillige organisationer (forslag fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget).
Slagelse Kommune hjælper de frivillige foreninger med at søge Trygfondens akutpulje til sociale indsatser for sårbare grupper under den nuværende Corona-krise.
OK for nuværende – yderligere initiativer kan tages senere, fx med hensyn til brug af virtuelle hjælpemidler til bekæmpelse af ensomhed.
27. Det undersøges om Beredskabet kan fremrykke brandtiltag, –inspektioner og lignende tiltag - samt investering i en udvidet øvelsestunnel (forslag fra Forebyggelses og Seniorudvalget og Beredskabet).
Forslaget fremgår af liste under anlæg. (Øvelsestunnel: OK)
28. Det vurderes om der kan etableres anrettekøkken på de plejecentre, som ikke har køkken (forslag fra Forebyggelses- og Seniorudvalget).
Forslaget fremgår af liste under anlæg. (OK)
31. Det undersøges, om der under krisen kan afsættes ekstra ressourcer til aflastning af pårørende til demente borgere (forslag fra Forebyggelses- og Seniorudvalget).
Der foretages en konkret og individuel vurdering af kommunens demenskonsulenter i samarbejde med hjemmeplejen i forhold til, hvilke pårørende og borgere, der tilbydes aflastning på daghjemmet Amaliehaven i denne periode.
Tiltaget kræver ikke tilførsel af ekstra ressourcer.
OK
33. Det undersøges, om der kan gives kompensation på 1-2 måneder til børnefamilier, der har indbetalt forældrebetaling for pasning i daginstitutioner, for den tid, hvor der kun er tilbudt nødpasning (forslag fra Økonomiudvalget).
Der kan gennemføres betalingsfri i juni og det vil alt i alt koste ca. 7,5 mio.kr. Administrationen udarbejder forslag til politisk behandling.
Det undersøges, om der evt. er hjemmel til, at kompensationen kan ske med gavekort til butikker, restauranter og kulturtilbud i Slagelse Kommune, og der sættes en sag om dette samt om evt. fremadrettet kompensation for forældrebetaling på Økonomiudvalgets dagsorden den 20/4-20.
Mht. sidstnævnte tiltag henvises til tekst fra Børne- og Ungeudvalget den 10/4-20 (bilag 1, pkt. 5):
”Reduceret forældrebetaling (kræver beslutning i Økonomiudvalg/Byråd). Der kan træffes beslutning om, hvorvidt der skal indstilles til Økonomiudvalg/Byråd, at begrænsningen i fremmøde skal ledsages af reduceret forældrebetaling for dagtilbud og SFO. Eksempelvis kan forældrebetalingen i maj måned på dagtilbudsområdet reduceres til forældrebetaling på tilsvarende tilbud for deltidsplads på op til 30 timer i forbindelse med barsel”.

3. Godkendelse af referat (B)

3.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-1487                   Dok.nr.: 330-2020-162152          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. april 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Genåbning af dagtilbud og skoler (O)

4.     Genåbning af dagtilbud og skoler (O)

Sagsnr.: 330-2020-24584                 Dok.nr.: 330-2020-163442          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om rammerne for genåbning af dagtilbud og skoler i Slagelse Kommune.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget traf på det ekstraordinære udvalgsmøde den 10. april 2020 beslutning om rammerne for genåbningen af dagtilbud og skoler i Slagelse Kommune.
Beslutningsoplægget, der er vedlagt som bilag, indeholder forslag til rammer (punkt 1-4), som indebærer midlertidige ændringer af serviceniveauet. Dette har til formål at sikre, at genåbningen af dagtilbud og skoler sker i henhold til sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Beslutningsoplægget indeholder endvidere opmærksomhedspunkter (punkt 5-7), hvor serviceniveauet midlertidigt vil kunne ændres til forældrenes fordel.
Ændringer i serviceniveauet gælder fra 15. april og foreløbig indtil 10. maj 2020.
Beslutningsprotokollen fra Børne- og Ungeudvalgets møde lyder:
Punkt 1 - Godkendt med følgende ændringer:
”At det enkelte dagtilbud, skole og fritidstilbud genåbner, når lederen i samarbejde med medarbejdere og forældre vurderer, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt, og at sundhedsmyndighedernes retningslinjer er overholdt. Tilbuddene søger genåbningen iværksat snarest muligt og senest 20/4”.
Punkt 2 - Godkendt med bemærkning om, at der er centralt og politisk fokus på at støtte op om de enkelte tilbud, hvad angår eksempelvis støtte til rengøring og udeaktiviteter.
Punkt 3 - Godkendt.
Punkt 4 - Godkendt med følgende ændringer:
”Der søges tilført personaleressourcer ved at tilknytte nogle af de unge ledige fra jobcenteret, der under krisen er blevet ledige, studerende eller tilbyde fritidsjob til de ældste folkeskoleelever eller andre”.
Udvalget bemærker, at der er tale om ansættelse og ikke et beskæftigelsesprojekt.
Ændringer af de vedtagne rammer for genåbning, eksempelvis reduktion af åbningstiden og eventuel lukning, forudsætter dialog med og godkendelse af chefniveauet.
Udvalget betragter punkterne 5-7 som orienteringspunkter og træffer derved ikke beslutning om ændringer i serviceniveauet. Hvis behovet opstår, kan udvalget på kommende udvalgsmøde behandle beslutningsoplæg, hvor økonomiske beregninger medtages.
Understøttende centrale tiltag
Jf. punkt 4 om rammevilkår er centraladministrationen i dialog med jobcenteret om muligheden for tilknytning af unge nyledige som vikarer i dagtilbud og skoler. Som en del af denne dialog tages der stilling til vilkårene for ansættelse samt eventuelt behov for opkvalificering for at kunne varetage rengøring i henhold til sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Centraladministrationen er derudover i dialog med Gerlev Legepark om mulighederne for via et kort kursus at kunne opkvalificere vikarer til at være i stand til at afvikle udeaktiviter for grupper af børn.
Den 10. april afsatte regeringen et trecifret millionbeløb til understøttelse af rengøring og hygiejneløft i dagtilbud, skoler, ungdomsuddannelsesinstitutioner, plejehjem og sociale dag- og døgntilbud. Dette skal sikre, at kontaktpunkter såsom dørhåndtag, gelændere og toiletter rengøres flere gange dagligt for at mindske smittespredning.
Det konkrete beløb fastsættes i dialog med KL, og Slagelse Kommune afventer melding om størrelsen af det endelige tilskud.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Når dagtilbud og skoler genåbnes, stilles der i henhold til sundhedsmyndighedernes retningslinjer store krav til rengøring og hygiejne, krav om pasning af børnene i mindre grupper samt at pasningen i videst muligt omfang foregår udendørs. I den forbindelse melder mange skoler og dagtilbud om behov for ekstra medarbejderressourcer, især til håndtering af den ekstra rengøring. Jf. førnævnte understøttende tiltag arbejdes der på at tilknytte vikarer som støtte til rengøring og udeaktiviteter. Dette vil sikre, at genåbningen kan foregå i henhold til sundhedsmyndighedernes retningslinjer, og at de pædagogiske ressourcer i videst muligt omfang tilgår børnene.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. april 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterrtning.
Jørgen Grüner (F) fremsatte følgende forslag:
"Hvis ens børn eller nærmeste i husstanden er ramt af COVID 19, forventer økonomiudvalget, at man bliver hjemme og passer på sig selv. Tilsvarende ønsker vi at markere, at er ens nærmeste i husstanden defineret som sårbare, skal man ikke møde på arbejde.
Økonomiudvalget ønsker ikke at pålægge de ansatte i Slagelse Kommune, at de må risikere at bære smitten hjem til deres nærmeste, hvis disse er særligt sårbare."
Godkendt som anbefaling fra Økonomiudvalget.