2. Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (B)
2. Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (B)
Sagsnr.: 330-2020-24688 Dok.nr.: 330-2020-163184 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Administrationen giver status på den lokale hjælpepakke,
herunder fremrykning af og nye vedligeholdelses- og anlægsopgaver, vedtagne
initiativer og fremlægger tiltag til politisk vurdering og beslutning.
Baggrund
Økonomiudvalget har besluttet, at der som supplement til
nationale hjælpepakker etableres en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der
yderligere kan være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og
foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet.
Økonomiudvalget blev på mødet den 7. april mundtligt orienteret
om arbejdet med forslagene i Hjælpepakken.
Forvaltningen fremlægger nu konkrete initiativer til
politisk beslutning.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt
interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan følge forslaget jf. bilaget eller
justere i forslagets sammensætning.
Vurdering
Administrationen anbefaler at vedtage indstillingen for at
understøtte erhvervs-, kultur- og foreningsliv i Slagelse Kommune.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Udvalget tager stilling til fremrykning af vedligeholdelse og anlæg samt
de i bilaget nævnte punkter.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 14. april 2020:
Fraværende:
Økonomiudvalget har besluttet nedenstående, og ønsker en løbende
opfølgning samt at der på udvalgets møde i august foretages en evaluering af
indsatserne med udgangspunkt i en samlet vurdering på dette tidspunkt.
Økonomiudvalget pointerer, at igangsatte initiativer sker af hensyn
til at opretholde lokal aktivitet og beskæftigelse, og at forvaltningen skal
påse, at igangsatte initiativer skal planlægges så de ikke medvirker til lokal
overophedning og unødvendigt prispres i opadgående retning.
Bemærkning fra Sten Knuth (V):
”Venstre vil foreslå, at hvis der er noget af det foreslåede, der
ikke kan udføres, vil vi gerne foreslå at projektet nyt klubhus til B73
igangsættes”.
De øvrige partier bemærker hertil, at det er vigtigt, at
initiativerne knytter sig til Corona-krisen. Enten ved at understøtte
arbejdsmarkedet eller som konkrete initiativer med begrundelse i alvorlige tab
på baggrund af nedlukningen af Danmark. Initiativerne må ikke have karakter af
nye ønsker; disse må vente til de kommende budgetforhandlinger.
O anmoder om at Ældreområdets økonomi følges tæt med en løbende
orientering om, hvorvidt den aktuelle situation bidrager til merudgifter på
området. Økonomiudvalget bakker op om dette.
Vedligeholdelse
(bilag 1 & 2):
Administrationens
forslag til fremrykning dels af projekter budgetteret i 2020 og dels af
projekter budgetteret til kommende år fastholdes. Her fremrykkes planlagte
opgaver for ca. 20 mio. kr., heraf er 5 mio. kr. overførte midler fra 2019.
GODKENDT
Anlæg
(bilag 3):
Fra
2021 til 2020 fremrykkes:
· Tagrenoveringspuljen 5 mio. kr.
· Svømmehallerne 20 mio. kr.
· Korsør Lystbådehavn 0,5 mio. kr.
· Renovering af Fisketorvet 4 mio. kr.
Samlet
beløb: 29, 5 mio. kr.
GODKENDT
Herudover
kan der suppleres med følgende projekter, der vil skulle finansieres af
hjælpepakken, og som kan prioriteres:
·
Fortove og stier 3 mio. kr. OK
·
Trafiksikkerhed 1,8 mio. kr. OK
·
VASAC diverse projekter 1,3 mio.
kr. OK
·
Brandsikkerhed i kommunale almene
boliger 3 mio. kr. (undersøges
nærmere)
·
Øvelsestunnel 5,5 mio. kr. OK (under forudsætning af aftale med Sund & Bælt)
·
Toilet Næsby Strand 1 mio. kr. OK, men med den bemærkning, at der er op til forvaltningen at
anvende midlerne bedst muligt med hensyn til toiletter.
·
Stillinge Strand 0,5 mio. kr. OK
·
Anretter køkken på 3 plejecentre
3,4 mio. kr. OK
·
Ny salthal samt nedrivning af de
gamle 3,2 mio. kr. (udsættes)
·
Renovering af offentlige
legepladser 2,5 mio. kr. OK
·
Asfaltering af Agersø Havn 0,5 mio.
kr. (udsættes –
effekten undersøges nærmere)
Samlet
beløb: 25,7 mio. kr. (OK: 19 mio. kr.)
Herudover
kommer forslag og prioritering fra skoler og dagtilbud (jf. pkt. 7
nedenstående).
Initiativer
med umiddelbar igangsættelse (bilag 4):
Disse
initiativer iværksættes nu, for punkt 6 og punkt 23 er der dog behov for
politisk stillingtagen.
6.
Alle foreninger under folkeoplysningsloven, kulturinstitutioner,
uddannelsesinstitutioner, klubber, events og lignende kan søge om hjælp til dækning
af dokumenteret nettotab som følge af krisen, og dette meldes bredt ud, bl.a.
med inddragelse af relevante organisationer såsom SIR og Kulturrådet mv.
Ansøgningerne skal være kortfattede og behandles enkeltvis af administrationen
efter ens retningslinjer. Ansøgninger behandles hurtigt og med svar indenfor ét
døgn. Der gennemføres ingen kontrol ved udbetaling, men der afgives
tro-og-love-erklæringer, og der udføres stikprøvekontroller og udbetalingerne
indgår i den lovmæssige og generelle kontrol herunder den skærpede lovgivning i
forbindelse med Corona-krisen (forslag fra Kultur- og Fritidsudvalget og Udvalget
for Specialiserede Borgerindsatser).
Administrationen
anbefaler jf. bilag 4 punkt 6.
Godkendt, idet der skal være opmærksomhed på muligheden for at
udskyde tilbagebetalingen af allerede tildelte midler samt periodiseringer med
udgangspunkt i nedlukningen.
23.
Erhvervsforeningerne har foreslået hel eller delvis dækning af
medlemskontingenter ses af erhvervsforeningerne som et vigtigt element. De foreslår
at give de nuværende medlemmer frit kontingent 1 år, samtidig med at alle
virksomheder – medlemmer eller ej – tilbydes at være dækket af
erhvervsforeningernes arbejde. Fokus er på at få så mange virksomheder med over
på den anden side af Corona-krisen og forhåbentlig vil flere virksomheder om 1
år støtte de lokale erhvervsforeninger via medlemskab. Udgiften til det er på 1.019.000
kr., hvis det er hel dækning af medlemskontingenterne og kan gives som et øget
tilskud til erhvervsforeningerne.
Skal
der anvendes yderligere ca. 1 mio. kr. af hjælpepakken til dækning af
medlemskontingenter af erhvervsforeningerne?
Administrationen
anbefaler, at der gives 1 mio.kr yderligere til erhvervsforeningerne til
kontingentfritagelse for virksomheder.
GODKENDT
Initiativer,
der kræver politisk stillingtagen (bilag 5)
5.
Der skal findes utraditionelle løsninger med hensyn til hjælp til
kulturinstitutioner, klubber, events og lignende. Gerne via voucher til
billetter gennem skoler og daginstitutioner (fx 100 kr. pr. barn) og/eller
delvis dækning af dokumenteret mistede billetindtægter. Administrationen
udarbejder konkret forslag (forslag fra Børne- og Ungeudvalget og Kultur- og
Fritidsudvalget).
Administrationens
forslag til initiativer:
a)
Partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet
b)
Vouchers/entrebillet
c)
Medlemskab/årskort
d)
Indkøb af flere klip til kulturbussen
e)
Pulje til transport
f)
Del af anlægsbudget til kunst
Samlet
ca. 1,1 mio.kr
Administrationen
anbefaler, at Økonomiudvalget ønsker Kultur- og Fritidsudvalgets/Børne- og
Ungeudvalgets behandling af prioritering. Økonomiudvalget kan fastlægge ramme.
GODKENDT
7.
Administrationen foreslår en prioritering af de forslag til initiativer, der på
foranledning af Børne- og Ungeudvalget er indhentet fra skoler og daginstitutioner
(forslag fra Børne- og Ungeudvalget og de enkelte institutioner).
Administrationen
anbefaler, at forslagene behandles jf. principperne i bilag 5, punkt 7.
Forvaltningen udarbejder oplæg til konkret beslutning snarest
muligt, og gerne til Økonomiudvalgets møde den 20/4-20.
9.
Det undersøges om, der kan etableres støjværn som en 50/50 løsning med
Vejdirektoratet, under forudsætning af, at det kan ske med meget høj grad af
lokal involvering, herunder produktion hos lokal virksomhed (forslag fra
Erhvervs- og Teknikudvalget).
Der
er flere steder i kommunen, hvor der har været ønsker om støjskærm.
Vejdirektoratet har d. 3. april 2020 meddelt kommunen, at de pt. ikke har frie
midler til rådighed til støjskærm. Administrationen vurderer, at etableringen
af støjværn vil være vanskelig at gennemføre for beløb, der ligger under
udbudsgrænse. Ligeledes bør Vejdirektoratet inddrages.
OK – støjværn undersøges ikke nærmere for nuværende.
11.
Det undersøges om restarealerne på Hjemmet ved Noret kan udnyttes yderligere og
om den udvendige renovering af Administrationsbygningen ved Stigsnæs kan
fremskyndes (forslag fra Erhvervs- og Teknikudvalget).
Facaderenoveringen
af administrationsbygningen ved Stigsnæs igangsættes hurtigst muligt.
For
så vidt angår Hjemmet ved Noret vurderer administrationen, at den fremtidige
anvendelse skal afklares, inden der tages beslutning om ombygning.
OK
13.
Det undersøges om konkrete trafiksikkerhedsprojekter kan fremmes og igangsættes
snarest muligt fx bedre sikkerhed på skoleveje, asfaltering af vejbump i
Skælskør ved Højskolen og ved Slagelse Landevej mv. (forslag fra Børne- og
Ungeudvalget, Miljø,- Plan- og Landdistriktsudvalget, Forebyggelses- og
Seniorudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget).
Der
skal af ressource- og tidsmæssige årsager være fokus på
trafiksikkerhedsprojekter, som ikke kræver særlig projektering eller
godkendelser (herunder politigodkendelser).
Administrationen
foreslår, at fjernelse af pudebump og etablering af bump i fuld vejbredde på
Kalundborgvej/Valbygårdsvej/Ndr. Ringgade/Holmstrupvej og Sorøvej/Smedegade/Holbækvej/Tjørne
Allé jf. Erhvervs og Teknikudvalgets beslutning på møde i marts.
I
alt 1.8 mio. kr. igangsættes.
GODKENDT, idet asfaltering af vejbump i Skælskør ud mod Højskolen
medtages (i stedet for det der er i sten).
19.
Det undersøges, om der kan etableres arbejdspladser indenfor områder, hvor der
er behov fx sundhed, grønne områder, rengøring eller andre relevante områder,
idet der politisk er meget stor fokus på at skabe beskæftigelse, herunder et
særligt fokus på at skabe beskæftigelse for unge (forslag fra Social- og
Beskæftigelsesudvalget).
Administrationen
anbefaler særligt fokus på at oprette en række korte vikaransættelser særligt
til de unge. Det er en målgruppe, som i mindre grad har et
A-kassetilhørsforhold, og som derfor i mindre grad kan drage fordel af flere af
regeringens hidtidige støtteinitiativer. Desuden kan et sådant initiativ for de
unge gå hånd i hånd med den særlige indsats omkring småjob, der blev besluttet
i budgettet, og som allerede er ved at blive søsat i et samarbejde mellem HR og
Ungehuset. Indsatsen kan også hænge sammen med punkt 20, således at
jobskabelsen understøtter punkt 20, så der er en sammenhæng, hvilket gælder for
borgere under og over 25 år.
Det
vurderes, at vi kan beskæftige:
· Rengøringen op til 10 personer (Svarende i ordinær
ansættelse til ca. 2 mio. kr.)
· Ejendomsservice op til 10 personer (Svarende i ordinær
ansættelse til ca. 2,8 mio. kr.)
I
begge områder vil ufaglært arbejdskraft kunne bruges.
Ann Sibbern (O)
bemærkede, at DF ønsker en afklaring af, om der kan tages lokale initiativer
med hensyn til hjælp til selvstændige, der falder udenfor statens hjælpepakker,
herunder om sådanne eventuelt kan indgå i punkt 19 eller 20. Økonomiudvalget
bakkede op om dette, og borgmesteren oplyste, at en undersøgelse af dette er
sat i gang, og udvalget orienteres på næste møde.
Kommunaldirektøren
bemærkede, at der er igangsat en drøftelse med Gerlev Idrætshøjskole om
uddannelse af legeambassadører til skole- og dagstilbudsområdet.
GODKENDT, idet
det yderligere bemærkes, at det på dagtilbudsområdet og skoleområdet
undersøges, om der er behov for midlertidigt at ansætte ekstra personale for at
kunne leve op til Sundhedsstyrelsens krav om små grupper; samt at der i øvrigt,
ved initiativer i pkt. 19 og 20, er opmærksomhed på beskæftigelsestiltag for
både mænd og kvinder, og at de afsatte midler kommer udover evt. statslige
midler afsat til samme formål.
20.
Der udarbejdes forslag til ekstra uddannelsesmæssige indsatser til de borgere,
der forventes ikke at vende tilbage til deres tidligere job (forslag fra
Social- og Beskæftigelsesudvalget, udvalget peger særligt på uddannelser
indenfor social og sundhed samt det pædagogiske område).
Administrationen
foreslår, at der afsættes en ekstraordinær fælles pulje eller puljer til de
forskellige forvaltningsområder, så det er muligt for kommunen på sigt at
stille flere elevpladser til rådighed. Det kan eksempelvis være inden for
sundhedsvæsenet, serviceassistenter eller det pædagogiske område m.v., hvor der
også på sigt forventes at være gode mulighed for jobansættelse, ligesom
Slagelse Kommune kan overveje muligheder for etablering af
voksenlærlingepladser i Slagelse Kommune, som understøtning for det
voksenlærlingeprojekt Virksomhedsservice har igangsat.
Administrationen
foreslår, at der arbejdes på oprettelse af 20-25 ekstra elevpladser.
Det
vil beløbe sig til ca. 5 mio. kr.
GODKENDT
21.
Det undersøges, om der kan laves aftaler om lokale virksomheders omstilling af
produktionen til værnemidler, som kommunen kan aftage, herunder om
aktiveringstilbud kan være en del af sådanne aftaler (forslag fra Social- og
Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser).
På
landsplan har Lægemiddelstyrelsen allerede bedt Dansk Industri (DI) om at
koordinere et nationalt samarbejde om at omstille dele af Danmarks
industriproduktion til værnemidler (handsker, kitler, mundvisir,
isolationsdragter, mundbind og håndsprit). DI har allerede indhentet
oplysninger og tilsagn fra virksomheder, der har mulighed for at bidrage,
ligesom alle virksomheder, der kan hjælpe, fremover skal henvende sig direkte
til DI.
Administrationen
vurderer, at der ikke skal arbejdes videre med dette forslag.
OK
24.
Det undersøges om følgende kan igangsættes snarest muligt samt prisen på:
Lydisolering af Kulturhuset (VASAC) på Rosenkildevej, musiklokale i kælderen,
som i forvejen er et Arbejdstilsynspåbud, VASAC Rosenkildevej 83, Aktivitets-
og samværsbygningen, nyt indgangsparti renoveres og forbedres, VASAC Korsør
etablering af ekstra toiletter og 2 brusekabiner, VASAC Korsør, Bag Stadion 11,
samt VASAC Slagelse Erhverv etablering af en varelift/elevator på Industrivej
7, Slagelse for at skabe adgang imellem stueetagen og et lokale i kælderen
(forslag fra Social- og Beskæftigelsesudvalget).
Forslaget
er medtaget under anlæg.
(OK)
24.
Det undersøges om isolering af Torvegade for træk og kulde fra vinduer kan
igangsættes snarest muligt (forslag fra Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser).
Problemstillingen
undersøges nærmere inden der kan sættes noget i gang. Undersøgelserne forventes
udført i uge 16. Bør indgå i samlet plan for administrationsbygninger i og
omkring Rådhuset.
OK
25.
Mulighed og behov for at etablere en Digital dagbog, som en
kommunikationsplatform mellem borgere og sagsbehandlere undersøges (forslag fra
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget).
Administrationen
har kortlagt mulighed og behov for at anvende Den Digitale Dagbog, som primær
kommunikationsplatform mellem borgeren og plejepersonalet eller
sagsbehandleren. Administrationen vurderer, at der ikke kan opnås en hurtig
effekt eller merværdi ved indkøb af den digitale dagbog i den nuværende
situation, fordi produktet kun kan anvendes til en meget begrænset målgruppe og
samtidig vil medføre et betydeligt implementeringspres på personalet.
OK
26.
Det undersøges, om der kan tages initiativer, der kan imødegå krisens effekt på
stigende ensomhed og oplevelsen af at være isoleret for ældre og borgere med
særlige behov; fx via ringeteams, videobesøg og lignende i Slagelse Kommune
eller med hjælp fra forskellige frivillige organisationer (forslag fra Udvalget
for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget).
Slagelse
Kommune hjælper de frivillige foreninger med at søge Trygfondens akutpulje til
sociale indsatser for sårbare grupper under den nuværende Corona-krise.
OK for nuværende – yderligere initiativer kan tages senere, fx med
hensyn til brug af virtuelle hjælpemidler til bekæmpelse af ensomhed.
27.
Det undersøges om Beredskabet kan fremrykke brandtiltag, –inspektioner og
lignende tiltag - samt investering i en udvidet øvelsestunnel (forslag fra
Forebyggelses og Seniorudvalget og Beredskabet).
Forslaget
fremgår af liste under anlæg. (Øvelsestunnel: OK)
28.
Det vurderes om der kan etableres anrettekøkken på de plejecentre, som ikke har
køkken (forslag fra Forebyggelses- og Seniorudvalget).
Forslaget
fremgår af liste under anlæg. (OK)
31.
Det undersøges, om der under krisen kan
afsættes ekstra ressourcer til aflastning af pårørende til demente borgere
(forslag fra Forebyggelses- og Seniorudvalget).
Der
foretages en konkret og individuel vurdering af kommunens demenskonsulenter i
samarbejde med hjemmeplejen i forhold til, hvilke pårørende og borgere, der
tilbydes aflastning på daghjemmet Amaliehaven i denne periode.
Tiltaget
kræver ikke tilførsel af ekstra ressourcer.
OK
33.
Det undersøges, om der kan gives kompensation på 1-2 måneder til børnefamilier,
der har indbetalt forældrebetaling for pasning i daginstitutioner, for den tid,
hvor der kun er tilbudt nødpasning (forslag fra Økonomiudvalget).
Der
kan gennemføres betalingsfri i juni og det vil alt i alt koste ca. 7,5 mio.kr.
Administrationen udarbejder forslag til politisk behandling.
Det undersøges, om
der evt. er hjemmel til, at kompensationen kan ske med gavekort til butikker,
restauranter og kulturtilbud i Slagelse Kommune, og der sættes en sag om dette
samt om evt. fremadrettet kompensation for forældrebetaling på Økonomiudvalgets
dagsorden den 20/4-20.
Mht. sidstnævnte tiltag
henvises til tekst fra Børne- og Ungeudvalget den 10/4-20 (bilag 1, pkt. 5):
”Reduceret
forældrebetaling (kræver beslutning i Økonomiudvalg/Byråd). Der kan træffes
beslutning om, hvorvidt der skal indstilles til Økonomiudvalg/Byråd, at
begrænsningen i fremmøde skal ledsages af reduceret forældrebetaling for
dagtilbud og SFO. Eksempelvis kan forældrebetalingen i maj måned på dagtilbudsområdet
reduceres til forældrebetaling på tilsvarende tilbud for deltidsplads på op til
30 timer i forbindelse med barsel”.