19. Analyse af arbejdsmarkedsområdet (O)
19. Analyse af arbejdsmarkedsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2020-129751 Dok.nr.: 330-2020-339561 Åbent
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om økonomisk analyse af
beskæftigelsesområdet foretaget af Mploy (nu BDO).
Baggrund
På Økonomiudvalgets møde d. 15.06.2020, punkt 34 beslutter
økonomiudvalget, at de ønsker forelagt en økonomisk analyse af
beskæftigelsesområdet, med henvisning til at tallene for Slagelse Kommune
afviger fra tilsvarende kommuner. Analysen ønskes forelagt, sådan at den kan
indgå i budget 2021-2024
På baggrund af dette har Mploy foretaget et servicetjek af
området. Formålet med servicetjekket er dels at afdække potentialer for at
optimere beskæftigelsesindsatsen og derigennem forbedre effekter og reducere
antallet af personer på offentlig forsørgelsesydelser, og dels at belyse og
vurdere udviklingen i offentligt forsørgede og scenarier for den fremadrettede
udvikling.
Analysen opdeles i 2 dele. Første del af analysen har fokus
på områderne; Sygedagpenge, A-dagpenge, samt unge.
Nedenstående er uddrag fra analysens første del, som er
vedhæftet som bilag til sagen. Den endelige rapport vil blive forelagt
økonomiudvalget til november.
Lavere andel på offentlig forsørgelse end kommuner med
sammenlignelige rammevilkår
Slagelse ligger i forsørgelsestryk over gennemsnittet af
kommuner på landsplan (17,1 pct.). Forskellen hertil hænger især sammen med, at
Slagelse Kommune i denne sammenligning har relativt mange på førtidspension.
Derudover er der relativt mange borgere visiteret som aktivitetsparate
ydelsesmodtagere – både unge og blandt borgere over 30 år. Sammensætningen af
borgere på ydelse er stærkt sammenhængende med kommunens rammevilkår.
Slagelse Kommunes udgifter til forsørgelse er således
delvist bestemt af forhold, som ikke kan påvirkes af beskæftigelsesområdet.
Der laves løbende tests på kommunernes rammevilkår, som
handler om borgernes sammensætning ift. uddannelsesbaggrund, alder, tilknytning
til arbejdsmarkedet samt erhvervsstruktur i og omkring Slagelse osv.
Beskæftigelsesministeriet anvender disse rammevilkårsberegninger til løbende at
måle kommunernes resultater. Med afsæt i disse rammevilkårsberegninger har
Slagelse Kommune de 11. dårligste rammevilkår i Danmark på
beskæftigelsesområdet og dermed en relativt høj sandsynlighed for, at borgerne
kommer på offentlig forsørgelse.
Potentiale for at vende udviklingen i borgere på
offentlige forsørgelsesydelser
Igennem en årrække har Slagelse Kommune leveret gode
resultater på beskæftigelsesområdet med et fald i antallet af borgere på
offentlig forsørgelse, der flugter med resultaterne i andre vestsjællandske
Kommuner. Igennem 2018 og 2019 har udviklingen dog være mindre gunstig ift.
andre vestsjællandske kommuner og landsplan og det påvirker det kommunale
økonomiske råderum.
Mploy vurderer, at der er et potentiale for at skabe
bedre effekter i beskæftigelsesindsatsen i Slagelse Kommune i de kommende år.
Fortsat prioritering af beskæftigelsesområdet er en
væsentlig forudsætning for at lykkes med at skabe resultater
Analysen af Slagelses udgifter og resultater på
beskæftigelsesområdet tegner et billede af en kommune, som ift. sammenligningskommuner
har et lavt omkostningsniveau på beskæftigelsesområdet. På trods af de lave
omkostninger opnår Slagelse gode effekter (afgang til job og uddannelse) for
flere målgrupper.
Analysen af udgifterne til indsatsen peger på, at
Slagelse Kommune har enhedsomkostninger, der er blandt de laveste af de 20
kommuner, som har deltaget i en ressourceafdækning. Slagelse Kommune har i 2019
en gennemsnitlig udgift på 25.200 kr. pr. fuldtidsperson på tværs af alle
ydelser mod et gennemsnit i de øvrige kommuner på 30.400 kr. pr. fuldtidsperson
i 2019. Det svarer til, at enhedsomkostningerne i Slagelse Kommune er 17 pct.
lavere end gennemsnittet for de øvrige kommuner.
Mploy vurderer, at skabelse af bedre effekter i
beskæftigelsesindsatsen, er afhængig af de ressourcer, som er til rådighed for
indsatsen. Det lave omkostningsniveau på beskæftigelsesområdet i Slagelse
Kommune indikerer, at en yderligere reduktion i de samlede ressourcer på
området vil vanskeliggøre skabelsen af de effekter i indsatsen og de
resultater, der er mulighed for – særligt i den aktuelle situation, hvor der er
flere borgere, der har brug for en beskæftigelsesindsats.
Det er derimod mploy’s vurdering, at det kan være
nødvendigt at investere og ændre i prioriteringerne og det fokus, der lægges i
indsatsen, hvis det skal lykkes at nedbringe det samlede antal
forsørgelsesydelsesmodtagere i de kommende år. Det kan ske via initiativer, der
styrker jobfokus i samtaleindsatsen og styrkelse af indsatsen ud mod
virksomhederne.
Det relativt lave ressourceforbrug afspejler sig i
serviceniveauet.
Når man ser på indsatsen for borgerne på offentlig
forsørgelse, så peger resultaterne på at brugen af beskæftigelsestilbud og
samtaler er mindre intensiv i Slagelse ift. andre kommuner. De kommuner med
sammenlignelige rammevilkår der har de bedste resultater har et betydeligt
højere serviceniveau ift. brugen af samtaler og beskæftigelsestilbud og
herunder især forløb på virksomheder.
Det er mploy’s vurdering, at samtalefrekvensen og den
virksomhedsrettede indsats med fordel kan styrkes for de fleste målgrupper. For
enkelte områder kan det kræve en investering, men der er også muligheder for at
nå videre gennem en endnu højere prioritering af ressourcer over mod disse
aktiviteter.
Mploy’s forslag til optimering af effekter
Mploy har foreløbigt identificeret og beskrevet 8 forslag
til, hvordan der kan prioriteres ressourcer til en række effektskabende
initiativer, der kan øge intensiteten i borgernes indsats og bidrage til, at
der tilbydes en mere virksomhedsrettet indsats. Mploy har beskrevet det i en
række forslag til optimering af effekter i beskæftigelsesindsatsen, der kan
bidrage til af Slagelse Kommune realiserer en samlet besparelse på samlet ca.
58 mio. kr. ift. det forventede budget i 2022.
Med baggrund i analysen vurderer mploy, at der særligt er
tre hovedveje, der kan forfølges, til at nedbringe gruppen på offentlig
forsørgelse.
1. hovedvej
– effektiv håndtering af konsekvenserne af Covid-19
2. hovedvej
– Styrke fokus på forebyggelse og fastholdelse i sygedagpengeindsatsen
3. hovedvej – Borgere på kanten af arbejdsmarkedet skal
udvikles ud mod job
I nedenstående ses 8 forslag Mploy har stillet, som kan
medvirke til at optimere effekterne i beskæftigelsesindsatsen i Slagelse
Kommune.
Forslagene er uddybet i sagens bilag.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan modtage orienteringen og inddrage den i
det videre arbejde med budget 2021-2024
Vurdering
Administrationen anbefaler Økonomiudvalget, at der arbejdes
videre med anbefalingerne fra Mploy med dertilhørende investeringer, samt
omprioriteringer, for de områder, hvor der ikke allerede er igangsat noget i
forbindelse med budgetaftalen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af om analysens forslag
indarbejdes i budgettet, samt hvilke af de 8 forslag der indarbejdes.
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.
at Økonomiudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Økonomiudvalget
den 28. september 2020:
Fraværende:
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
Økonomiudvalget ønsker at Beskæftigelsesområdet gøres til
genstand for et temamøde i 2020 i Byrådet, med deltagelse af Mploy og
repræsentanter fora Jobcenteret.
Sagen tages derefter op i Social- og Beskæftigelsesudvalget
og anbefalingerne herfra drøftes efterfølgende i Økonomiudvalget.
(O) anbefaler, at rapportens anbefalinger prioriteres.
(O) foreslår at indsatsen for borgere med anden herkomst end
dansk i højere grad prioriteres i jobcentret, hvor krav og vilkår bør være de
samme.
Dette med aktivering, heraf nytteindsats, virksomhedspraktik
og sprogundervisning, for at bringe borgerne tættere på arbejdsmarkedet og for
også at bidrage til at nedbringe udgifterne på området. O vurderer, at der er
et effektiviseringspotentiale og kan f.eks. være rapportens punkt 3.
Thomas Clausen (Ø) ønskede oplyst, hvad rapporten har kostet
og hvordan udgiften finansieres.