Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalg og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgning 1. for 2022, samt træffer beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Baggrund
Alle fagudvalg har i februar behandlet Budgetopfølgning 1. for 2022 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2022.
Fokus har været på, hvorvidt der er væsentlige ændringer i de forudsætninger, som Budget 2022-2025 bygger på, samt opfølgning på gennemførelse af anlægsprojekter.
Der er således ikke tale om en traditionel budgetopfølgning med baggrund i forbrug og disponeringer, men alene fokus på de områder, hvor der som følge af udviklingen siden budgettets vedtagelse forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2022, er ligeledes forelagt fagudvalgene.
De overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist i nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr. 31 januar 2022. Det skal understreges, at der i de anførte beløb ikke indgår overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2021. Disse overførsler behandles af Byrådet på mødet i marts.
Budgetopfølgningen er beskrevet nærmere i bilag 1.
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt budget | Korrigeret budget | Forventet
resultat | Afvigelse |
Resultatopgørelse | | | | |
Indtægter | -5.868,2 | -5.875,7 | -5.821,2 | 54,5 |
Driftsudgifter | 5.689,1 | 5.692,1 | 5.676,4 | -15,7 |
Heraf: serviceudgifter | 3.831,5 | 3.834,5 | 3.884,0 | 49,5 |
Øvrige driftsudgifter | 1.857,6 | 1.857,6 | 1.792,4 | -65,2 |
Renter m.v. | -0,7 | -0,7 | -0,7 | 0,0 |
Anlæg | 178,3 | 185,6 | 180,9 | -4,7 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | -3,3 | -3,3 | -3,3 | 0,0 |
Resultat i alt | -4,8 | -2,0 | 32,1 | 34,1 |
Finansieringsoversigt | | | | |
Resultat efter renter | -4,8 | -2,0 | 32,1 | 34,1 |
Optagne lån | -88,6 | -88,6 | -89,7 | -1,2 |
Afdrag på lån | 105,2 | 105,2 | 100,3 | -4,9 |
Finansforskydninger | -9,4 | -0,5 | 7,0 | 7,5 |
Ændring af kassebeholdning (+ = kasseforbrug) | 2,5 | 14,2 | 49,7 | 35,5 |
Anm.: I afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt |
På nuværende tidspunkt forventes der en nettoafvigelse på 35,5 mio.kr. som primært skyldes forventede merudgifter under Socialudvalget på handicap- og børne-/familieområdet.
På overførelsesudgifter forventes til gengæld et samlet mindreudgift på godt 65 mio.kr., som dog delvist forventes modregnet via midtvejsregulering for 2022 på tilskud/udligning på godt 49 mio.kr.
Indtægter
Sanktion skatter
Der forventes en sanktion på 0,2 mio.kr. som udmøntes via nedsættelse af kommunernes bloktilskud. Sanktionen forventes at blive effektueret, da kommunerne samlet set har forhøjet skatterne med 42 mio.kr. mere end aftalt i Økonomiaftalen for 2022.
Kommunal Medfinansiering
Tidligere afregningsmodel blev suspenderet fra 2019 og fastlåst på kommunen budgetlagte udgift. Pulje til imødegåelse af efterreguleringer blev nulstillet fra og med 2021 i forventning om ny afregningsmodel. Der er således ikke afsat budget til efterbetaling for 2021 på 5,3 mio.kr.
Midtvejsregulering 2022 – overførelsesudgifter for 2022
Forventningerne til udvikling af overførelsesudgifterne i 2022 er noget lavere end forudsat ved indgåelse af Økonomiaftalen for 2022. For Slagelse kommune forventes et mindreforbrug på overførelsesudgifter på godt 65 mio.kr. På nuværende tidspunkt forventes en midtvejsregulering på omkring 49 mio.kr. svarende til 75 % af mindreudgiften.
Det skal bemærkes, at der er tale om foreløbige skøn, og det endelige beløb først kendes, når der foreligger Økonomiaftale for 2023 mellem Regeringen og KL.
Udgifter
Generelt forventes der allerede på nuværende tidspunkt merforbrug - ligesom der er udvalg som forventer udfordringer med budgetoverholdelse. Samtidig indgår der forskellige puljer som endnu er udmøntet og dermed udfordre den samlede økonomi yderligere.
Økonomiudvalget
På Økonomiudvalgets budgetområde er der i budget 2022 indarbejdet effektiviserings- og besparelsespuljer for ca. 66 mio. kr., som skal udmøntes tværgående. Udmøntningen vil ske i forbindelse med genåbning af budget 2022.
Social- og Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
Der forventes på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på samlet 57,7 mio.kr. som blandt andet skyldes færre udgifter til udgifter udlændinge, kontanthjælp, og dagpenge til forsikrede ledige.
Socialudvalget
Flere områder er udfordret og der forventes et samlet merforbrug på 39,1 mio.kr. fordelt på henholdsvis merudgifter på serviceudgifter på 48,0 mio.kr. og et mindreforbrug på overførelsesudgifter på 8,9 mio.kr. De seneste tal opdaterede tal for området fremgår af nedenstående
- Handicap, psykiatri og Misbrug - merforbrug på 28,0 mio.kr.
- Børne- og familieområdet - merforbrug på 20 mio.kr.
- Førtidspensioner - mindreforbrug på 8,9 mio.kr.
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
På nuværende tidspunkt forventes merforbrug på busdrift og vejbelysning med i alt 2,8 mio.kr.
Seniorudvalget
Udvalget har ikke på nuværende tidspunkt afrapporteret afvigelser – men forventer med udgangspunkt i seneste udvikling i antal borgere m.m. udfordringer på følgende områder.
- Hjemme- og sygeplejen – højere timetakster og opgaveglidning fra sygehusene
- Plejecentre – stigende plejebehov
På øvrige udvalg forventes der på nuværende tidspunkt ingen budgetafgivelser.
Anlægsudgifter
Der forventes på anlæg, at 5,2 mio.kr. af det afsatte anlægsbudget ikke vil kunne nå, at blive anvendt i 2022. Endvidere forventes behov for forhøjelse af afsat anlægsbudget på et enkelt anlægsprojekt på 0,5 mio.kr.
I forbindelse med genåbning af budget 2022 vil der også være behov for også at kigge på 2 anlægspuljer under Økonomiudvalget:
- Anlægspuljen afsat til vedligeholdelse af kommunale bygninger på 23 mio.kr. – puljen er udfordret omkring, hvorvidt det er muligt at udnyttet det afsatte anlægsbudget fuld ud.
- Negativ anlægspulje på 12,3 mio.kr – her skal findes finansiering med henblik på nulstilling af budget.
Serviceramme
Servicerammen er i det vedtagne budget fastsat til 3.831,5 mio.kr. Med de givne tillægsbevillinger, og forventede merforbrug forventes et forbrug på serviceudgifter på 3.883,9 mio.kr. svarende til en forventet overskridelse af servicerammen på 52,5 mio.kr.
Overskridelsen af servicerammen for 2021, samt stigende udgifter i den sidste del af 2021 gør, at overholdelse af servicerammen kan blive væsentlig udfordret i 2022.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 189,3 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 396,7 mio.kr. ved starten af 2022 og forventes med et fald på omkring 200 mio.kr. at blive halveret i løbet af 2022 - blandt andet som følge af et stort kassetræk i 2021, et højt anlægsniveau i 2022, og forventet merforbrug i 2022. (bilag 1. afsnit 3.)
Langfristet gæld
Den langfristede gæld forventes, incl. forventet optagelse af lån på 89,7 mio.kr. at falde fra 1,476 mia.kr. til 1,453 mia.kr. (bilag 1. afsnit 4.)
Handleplaner
Der er til denne budgetopfølgning ikke forelagt aktuelle handleplaner til udvalgsbehandling. Frem mod budgetopfølgning 2. må det med udgangspunkt i denne budgetopfølgning forventes at der vil være behov for udarbejdelse af handleplaner på en række virksomheder og centre.
Bevillinger
I forbindelse med budgetopfølgningen er der søgt om følgende bevillinger (bilag 1. afsnit 5.):
- Økonomiudvalget (Drift)
- 100 Småjobs - budget søges flyttet til Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget under Ungeenheden – hvor ordningen i forvejen administreres
- Socialudvalget (Drift)
- Forsorgscenter Toften – søger om indtægts- og udgiftsbevilling til Projekt Social vicevært
- Forsorgscenter Toften – søger om indtægts- og udgiftsbevilling til Projekt Den sociale hjemmepleje
- Kultur- og Fritidsudvalget (anlæg)
- Anlægsprojekt Storebælt udstillingscenter - anlægsbudget er i forbindelse med budget 2022-2025 ved en fejl nulstillet
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ansøgning om tillægsbevillinger
I forbindelse med fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 1. er der fremsendt følgende ønsker omkring tillægsbevillinger og budgetomplaceringer.
Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende muligheder:
A: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer godkendes.
B: Ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer drøftes med henblik på, hvorvidt finansieringen kan ske inden for egen budgetramme.
Vurdering
Budgetopfølgning 1. finder sted så tidligt på året, at det ikke er muligt at lave estimat på baggrund af realiseret forbrug. Endvidere finder overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2021 først sted i marts. Budgetopfølgningen har derfor hovedsagelig opmærksomhed rettet mod om der er væsentlige forskydninger i budgetforudsætningerne.
Samlet set tyder BO1 på, at genåbning af budget 2022 fortsat vil være nødvendig. De budgetforudsætninger som ligger til grund for budgetaftale 2022 er på en række områder udfordret, ligesom der på nuværende tidspunkt ikke er taget stilling til udmøntning af effektiviserings- og besparelsespulje på 66 mio.kr.
Samtidig forventes overført uforbrugte anlæg for omkring 157 mio.kr. og dermed ligger anlægsniveauet højt i 2022.
Ovenstående forhold udfordrer overholdelse af både service- og anlægsramme, samt kommunens likviditet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Bevillinger beskrevet i ovennævnte pkt. 1-3 fremgår af nedenstående skema.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
1.a Småjobs | 1.2 (ØU) 2.3 (ETU) | -7.053 7.053 | -7.053 7.053 | -7.053 7.053 | -7.053 7.053 |
2. a Toften -social vicevært | 4.1 (SOCIAL) 4.1 (SOCIAL) | -237 237 | -237 237 | -138 138 | |
2.b Toften social hjemmepleje | 4.1 (SOCIAL) 4.1 (SOCIAL) | -769 769 | -785 785 | -785 785 | -785 785 |
3.a Anlæg – Storebælt Udstillingscenter | 5.1 (KFU) 5.1 (KFU) | 2.031 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | | 2.031 | 0 | 0 | 0 |
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
- Budgetopfølgning 1. for 2022 tages til efterretning
- Bevillinger godkendes jf. sagens pkt. 1–3, samt at bevillinger givet i 2023-2025 indarbejdes i forslagsbudget for 2023-2026