Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 22. marts 2017



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.      Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-159684                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Godkendt.

2. Godkendelse af referat(B)

2.      Godkendelse af referat(B)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-159697                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at referatet fra mødet den 8. februar 2017 godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Godkendt.

3. Tema: Stofmisbrugs- og alkoholbehandlingen hos Rusmiddelcentret i Slagelse Kommune(D)

3.      Tema: Stofmisbrugs- og alkoholbehandlingen hos Rusmiddelcentret i Slagelse Kommune(D)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-159752                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte har i 2017 besluttet at have en temadrøftelse omkring stofmisbrugs- og alkoholbehandlingen hos Rusmiddelcentret i Slagelse Kommune.
Under punktet deltager Centerleder Lena Andersen fra Rusmiddelcentret Slagelse.
Baggrund
Rådet ønsker at få et opdateret overblik og status på lovgivning og indsatser samt indsigt i udviklingstendenserne på rusmiddelområdet.
Rådet ønsker at drøfte hvilke særlige udfordringer, der er lokalt i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
§101 i Lov om Social Service samt §141 og §142 i Sundhedsloven.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet drøfter hvilke særlige udfordringer, der er lokalt i Slagelse Kommune.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Med udgangspunkt i et opdateret overblik over Rusmiddelscentrets organisering gav centerleder Lena Andersen Rådet en status på lovgivning og indsatser samt indsigt i udviklingstendenserne på rusmiddelområdet.
I gennemgangen og drøftelserne blev sat særlig fokus på:
· Netstof.dk
Der er forsat rigtig gode erfaringer med Netstof.dk. Både forebyggende for de unge, men også som en del af faglige fokus på Rusmiddelcentret. Der er dog udfordringer med at få kommunerne til at tilmelde sig og betale abonnement.
Netstof.dk er Danmarks offentlige rusmiddelportal for unge. På netstof.dk kan du som ung mellem 15 og 24 år få information og rådgivning om alkohol, hash og andre stoffer. Netstof.dk er et landsdækkende projekt, som finansieres af kommunerne. Siden udvikles og drives af Center for Digital Pædagogik og Rusmiddelcenter Slagelse.
· Projekt U-turn
Et 2 årigt forandringsprojekt med fokus på at udvikle det tværfaglige samarbejde i Slagelse Kommune på tværs af Skole, Børn og Familie og Rusmiddelcentret. Foreløbigt er projektet i gang med lære det metodiske redskab at kende.
· Udvikling af behandlingstilbuddene
o Fokus på at arbejde med strukturrede forløb både på alkoholområdet og stofområdet.
o Fokus på måling af behandlingseffekten. Rusmiddelcentret særligt i gang i forhold til dagbehandling.
· FIT metoden( FIT – feedback informed treatment)
Rådet fik gennemgået FIT metoden(FIT – feedback informed treatment), som er en del af recovery tilgangen på Rusmiddelområdet. Metoden sætter fokus på borgerens oplevelser og ønsker i behandlingsforløbet. Dette modvirker at borgeren dropper ud af behandlingen.
· Særlig på Stofområdet
o Hash/Kokain er der lokalt og landsdækkende en stigende søgning.
o Sammen med Svendborg, Esbjerg og København har Slagelse registeret flest stofmisbrugere i landet. Mere end dobbelt så mange som de kommuner vi normalt sammenligner med.
o Heroin/metadon. Her har Slagelse også mange, men der er generelt en svag nedadgående udvikling – primært grundet dødsfald blandt ældre heroinmisbrugere.
· Vedr. Borgere med dobbelt diagnose
Slagelse Kommune rigtig mange – set på tværs af region Sjælland, så har Slagelse Kommune over 300, medens Roskilde med næst flest har ca. 200 – Næstved/Holbæk har ca. 150-180.
· Samarbejde mellem Rusmiddelcentret og de frivillige organisationer
Det blev understreget at der er at godt samarbejde med de frivillige organisationer. Der er fokus på ligeværdighed og respekt for hinanden.

4. Orientering omkring arbejdet med fremtidig struktur og indhold af tilbud efter SEL § 99 i Slagelse Kommune(O)

4.      Orientering omkring arbejdet med fremtidig struktur og indhold af tilbud efter SEL § 99 i Slagelse Kommune(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-159925                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Servicelovens § 99 er tilbud om støtte- og kontaktperson til personer med sindslidelser, til personer med et stof- eller alkoholmisbrug og til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig.
Rådet har ønsket at få en orientering omkring arbejdet med fremtidig struktur og indhold af tilbud efter servicelovens § 99 i Slagelse Kommune.
Centerchef for Center for Handicap og Psykiatri deltager under punktet og giver Rådet en orientering om baggrunden for arbejdet og den videre proces.
Baggrund
Der arbejdes i Center for Handicap og Psykiatri med en ny fremtidig struktur og indhold af tilbud efter servicelovens § 99 i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Servicelovens § 99
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Thomas Knudsen gav en orientering omkring arbejdet med fremtidig struktur og indhold af tilbud efter servicelovens § 99 i Slagelse Kommune.
Formålet med sammenlægningen af § 99 medarbejderne på tværs af virksomhederne er at sikre bedre sammenhæng i indsatsen for udsatte borgere samt at få sat skarpere fokus på kerneopgaven i lovgrundlaget for § 99 området.
En arbejdsgruppe med § 99 medarbejderne og ledelsen på Toften har været nedsat og der har været en proces i gang sidste halvdel af 2016 og frem til nu. Der er nu ved at være et færdigt oplæg.
Thomas Knudsen tilbød at komme igen til et kommende møde i Rådet for Socialt Udsatte for at tage en nærmere dialog omkring det endelige oplæg. Det blev besluttet at formanden følger op med Thomas herom.

5. Budgetproces 2018-2021(O)

5.      Budgetproces 2018-2021(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-160284                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Centerchefen for Center for Handicap og Psykiatri deltager under punktet og giver en orientering fra Center for Handicap og Psykiatri.
Af proces og tidsplan for Budget 2018-2021 fremgår at der i år er 1 høringsrunde er fastlagt i perioden:
1. høring fra den 15. – 28. august.
Rådet for Socialt Udsatte har fastlagt møde den 23. august 2017.
Det foreslås, at rådet drøfter eventuelle opmærksomhedspunkter i forhold til de kommende budgetforhandlinger.
Baggrund
Byrådet i Slagelse Kommune fastlægger primo hvert år processen for det kommende års budgetlægning. Administration fremlægger derfor oplæg til den politiske budgetproces for Budget 2018-2021.
Formålet med oplægget er at tilrettelægge en proces, hvor alle medlemmer af byrådet har mulighed for at deltage aktivt i forberedelserne til de egentlige budgetforhandlinger efter sommerferien, herunder sikre, at der politisk har været drøftelser af, hvad der er de væsentlige temaer som administrationen skal forberede oplæg/analyser på.
Oplægget til budgetproces sigter derfor mod en tidlig og proaktiv inddragelse af byrådet – allerede fra april. Fagudvalgene indtænkes i forløbet gennem tematiske drøftelser. MED-organisationen og andre interessenter involveres gennem processen.
Oplægget er i vedlagte bilag omsat til en overordnet tidsplan for hele budgetprocessen til Budget 2018-2021.
Den politiske proces før sommerferien
I april indledes budgetdrøftelserne i fagudvalg. Drøftelserne foreslås gennemført som tematiske drøftelser af områdernes budgetgrundlag, herunder udfordringer og muligheder for at udvikle de enkelte områder – med afsæt i regnskab 2016 og øvrige tendenser fra de første måneder i 2017. Fagudvalgene kan på den baggrund udvælge temaer, hvor der ønskes nærmere analyse til dybere drøftelser på et senere møde i juni.
I slutningen af april afholdes byrådsseminar, hvor der dels samles op på fagudvalgene drøftelse af egne områder, dels en politisk drøftelse af større aktuelle temaer af relevans for den kommende budgetlægning, herunder større udviklingstiltag og drøftelse af de prioriteringsbehov som skal afklares som en del af budget 2018. På den baggrund igangsættes udarbejdelsen af et budgetkatalog.
MED organisationen inddrages i maj med afsæt i de oplæg som indgår i fagudvalgenes og byrådets drøftelser. Fagudvalgene afholder relevante møder med brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v.
Fagudvalgene drøftelser i juni er således en opfølgning på de temaer som blev udpeget ved de politiske drøftelse i april. Endelig kan der afledt af budgetopfølgningen i maj være grundlag for yderligere drøftelse af økonomien.
Byrådets seminar tager ligeledes afsæt i en orientering om status på de temaer som blev udpeget i april. Derudover lægges der særligt fokus på at orientere om Kommuneaftalen for 2018. Formålet er, at byrådet inden sommerferien får et fuldt opdateret billede af budgetgrundlaget med det bedste mulige bud på økonomiaftalens konsekvenserne for Slagelse Kommunes økonomi.
Den politiske proces efter sommerferien
Administrationen kan primo august endelig beregne kommuneaftale/udligning konsekvenser og udsende det administrative budgetgrundlag, inkl. budgetkatalog (budgetsagen), således at der forelægger oplæg til et budget i balance.
Dette oplæg bliver grundstammen for de politiske forhandlinger om budget 2018-2021 fra medio august. Byrådets medlemmer og partier forhandler således på baggrund af det administrative budgetoplæg hvilke ændringsforslag, der ønskes fremsat.
Byrådets partier/grupper har ligesom de foregående år mulighed for at få bistand fra Center for Økonomi i forbindelse med udarbejdelsen af konkrete forslag. Det administrative budgetoplæg udsendes desuden i papirform (budgetmappe) til alle byrådsmedlemmer som ønsker det, og udgives samtidig elektronisk på kommunens hjemmeside, således at det er tilgængelig digitalt for alle. Endvidere vil de politiske partier og enkeltmedlemmer have mulighed for at anvende et prioriteringsark til opstilling og beregning af egne forslag.
Det konkret forløb i perioden aftales mellem de politiske forhandlere.
Høringsproces
Der lægges som i de foregående år op til en budgetproces, hvor borgere, interesseorganisationer, brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. får mulighed for at give input til de politiske forhandlinger i form af høringssvar på det administrative budgetoplæg.
Med den ovenfor skitserede politiske proces vil der fra medio august være lidt mere tid end de foregående år til høringsprocessen af det administrative budgetoplæg. Det anbefales derfor at udvide høringsperioden frem til den 28. august 2017.
Til gengæld vil der ikke være mulighed for at gennemføre høringsproces forud for endelig budgetvedtagelse, idet de politiske forhandlinger kan pågå helt frem til 2. behandlingen af budgettet.
Høringsmaterielt gøres tilgængeligt via hjemmesiden, ligesom høringssvarene offentliggøres.
Særligt for MED-udvalgene gælder det, at de, jf. gældende MED-aftale, orienteres efterfølgende om det endelige budget og drøfter den konkrete udmøntning heraf.
Budgetteringsmodel
Med den politiske budgetproces som er foreslået ovenfor udarbejder administrationen et budgetoplæg i balance, som fremlægges til den politiske forhandling.
Det foreslås, at det oplæg fortsat bygger på en rammebudgettering, hvor ansvaret for at udmønte budgettet i høj grad er placeret i fagudvalgene – inden for rammerne af den budgetaftale Byrådet beslutter.
I det administrative budgetoplæg vil der være indarbejde en række punkter, nævnt nedenfor under punkt a, mens forholdene nævnt under b-d først sættes i spil i forbindelse med Byrådets budgetforhandlinger:
a) Justering af basisbudget og budgetrammer
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i overslagsårene 2018-20 i Budget 2017-20 fremskrevet med KL’s seneste pris og lønskøn og eventuelle tillægsbevillinger godkendt efter budgetvedtagelsen i oktober 2016. Endvidere reguleres for demografi i henhold til de gældende retningslinjer, statens lov- og cirkulæreprogram samt Økonomiaftalen mellem KL og Regeringen.
Overførselsudgifter, herunder udgifter til forsikrede ledige, budgetlægges primo august på grundlag af Beskæftigelsesministeriets forventninger til udviklingen i antal modtagere og ydelser for såvel budgetåret 2018 som budgetoverslagsårene 2019-2021. Ligeledes budgetteres udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering med udgangspunkt i de centrale udmeldinger.
På indtægtssiden træffer Byrådet beslutning om skatter, særtilskud og lån i forbindelse med budgetforhandlingerne, herunder også om valg mellem selvbudgetteret eller statsgaranteret udskrivningsgrundlag.
b) Budgetkatalog
Der udarbejdes et katalog over konkrete handlemuligheder, som Byrådet kan indarbejde i forbindelse med budgetforhandlingerne efter sommerferien. Budgetkataloget tager afsæt i de politiske drøftelser på forårets byrådsseminar.
c) Driftsønsker
Budgetoplægget vil som udgangspunkt ikke indeholde nye driftsønsker, men alene eventuelle tilpasninger til gældende aktivitetsniveau eller andre justeringer, der skønnes pligtige. Driftsønsker fra partierne og Byrådets medlemmer kan indgå i de politiske budgetforhandlinger.
d) Anlægsønsker
Budgetoplægget vil som udgangspunkt indeholde de anlæg, der allerede er indarbejdet i budgetoverslagene for 2017-19. Anlægsønsker fra partierne og Byrådets medlemmer kan indgå i de politiske budgetforhandlinger.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Byrådet kan godkende oplægget til budgetproces, bede administrationen komme med justeret oplæg på baggrund af byrådets drøftelse af oplægget eller træffe beslutning om justeringer af processen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
2.    at rådet drøfter eventuelle opmærksomhedspunkter i forhold til de kommende budgetforhandlinger.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Tids- og procesplanen for Budget 2018-2021 blev taget til efterretning med en konstatering om, at Rådet for Socialt Udsatte er opmærksomme på, at de på mødet den 23. august 2017 vil skulle tage stilling til et eventuelt høringssvar på budgetmaterialet.
Thomas Knudsen orienterede herefter om den økonomiske situation for Myndigheden for Handicap og Psykiatri.
Myndighed for Handicap og Psykiatri forventer at blive kraftigt udfordret i forhold til at overholde budgettet i 2017 på grund af en stadig øget tilgang til området. Herudover overføres et merforbrug fra 2016 samt en budgetreduktion på 9,4 mio. kr. i 2017.
Samlet set er vurderingen pt. at der mangler ca. 20 mio. kr. i 2017.
Det stigende udgiftspres skyldes bla. en øget tilgang af psykisk sårbare unge - heri blandt andet psykisk sårbare unge med en voldelig adfærd. Der ud over er der også en øget tilgang indenfor udsatte området generelt. KL har foretaget en undersøgelse blandt 32 kommuner og den viser samme tendens.
Thomas Knudsen understregede endvidere, at der i Slagelse Kommune er konstateret rigtig mange borgere med dobbelt diagnoser – psykiatri og misbrug.
Thomas Knudsen understregede, at der er fuld fokus på at løse udfordringen. Og at der er brug for at der gives tid til at se resultaterne af de igangsatte initiativer omkring recovery tilgangen samt bedre indsatser.
Rådet tog orienteringen til efterretning.

6. Orientering vedr. etablering af 6-8 fritlæggede skæve boliger(O)

6.      Orientering vedr. etablering af 6-8 fritlæggede skæve boliger(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-162856                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet orienteres om at Økonomiudvalget har godkendt Handicap og Psykiatriudvalgets forslag til placering og udarbejdelse af skitseprojekt for 6-8 fritliggende skæve boliger på en nuværende kommunalt ejet grund i Slagelse byområde.
Centerchefen for Center for Handicap og Psykiatri deltager under punktet.
Baggrund
Handicap og Psykiatriudvalget har drøftet mulighederne for at etablere 6-8 fritliggende skæve boliger til borgere der i længere perioder har haft skiftende ophold på forsorgshjem og i perioder boet i en lejebolig kombineret med i andre perioder at være boligløs.
I den politisk godkendte Udsattepolitik 2013-2015 og Strategiplan for Udsatteområdet fremgår det, at Slagelse Kommune ønsker at iværksætte initiativer i forhold til at etablere boliger til udsatte borgere. Slagelse Kommunes bolig tilbud til udsatte borgere består aktuelt af 11 skæve boliger i Slagelse by med henholdsvis 6 boliger i Nansensgade og 5 boliger på Klosterbanken begge boliggrupper er etableret som almene boliger i et velfungerende samarbejde med Slagelse Boligselskab.
Blandt gruppen af udsatte borgere er imidlertid en gruppe borgere, der har meget svært ved at bo tæt op ad andre medbeboere samt at opbygge rimelige relationer til naboer eller øvrige sociale relationer. Sådanne ustabile boligforhold og manglende relationer har ofte medført andre tilstødende sociale problemer som alkoholmisbrug, dårlige sundhedstilstande m.m. Det er for disse borgere erfaringen at et boligtilbud i en skæv bolig som er etableret som selvstændige fritliggende boliger f.eks. pavillonlignende boliger på et passende grundareal hvor der er nogen luft/afstand mellem boligerne og god mulighed for at kombinere en tilbagetrukket tilværelse samtidigt med den tryghed en social vicevært betyder kan stabilisere og ændre borgerens samlede livssituation i retning mod en mere stabil tilværelse.
På baggrund af ovenstående anbefaler Handicap og Psykiatriudvalget at drøfte muligheden for at etablere 6-8 fritliggende skæve boliger på den kommunalt ejede grund Kassebjerggaard.
Skitseforslag
Der er udarbejdet et udkast til tids-/ og procesplan hvori er indarbejdet de nødvendige processer der knytter sig til etablering af boliger som et ”barmarks” byggeri, herunder de processer der vedr. planforhold som udarbejdelse af lokalplan m.m. Til konkretisering af placering af de 6-8 boliger på grunden kan udarbejdes et skitseforslag, der vurderes at koste kr. 120.000 ekskl. moms.
Vigtige dialoger med interessenter
Der er yderligere drøftet et betydeligt fokus på at indgå i de helt nødvendige dialoger med alle relevante interessenter. Disse dialoger vil dels omfatte de gældende høringer omkring udarbejdelse og godkendelse af planforhold. Men der er yderligere fokus på at formidle viden til alle relevante interessenter, såvel ved initiativer fra Slagelse Kommune som ved ønsker fra interesserne, med henblik på at formidle viden om beboergruppen og rammerne for botilbuddet.
Placering og arealbehov
Administrationen har fremlagt 4 kommunale grunde, hvor 2 grunde har været detailvurderet. På denne baggrund peger Handicap og Psykiatriudvalget på en placering på Kassebjerggaard grunden som den bedst egnede. Det har tidligere været undersøgt om der var kommunale bygninger der kunne anvendes med den fritliggende boligform, hvilket ikke er tilfældet.
Med udgangspunkt i at der etableres op til 8 boliger på maximalt 40 m2 samt et fælleslokale på 50m2 inkl. et personaleareal på ca. 15 m2 udgør det bebyggede areal 370 m2. Med en forudsætning om en bebyggelsesprocent på 10 % udgør arealbehovet 3.700 m2 Hertil kan komme et areal til adgangsvej afhængig af boligernes placering på det samlede grundareal, der udgør ca. 33.000 m2
Statstilskud til etablering af skæve boliger
Til etablering af skæve boliger kan Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter efter ansøgning yde op til kr. 400.000 i tilskud til boligernes etablering. Det er en forudsætning at boligerne etableres og drives efter lov om almene boliger for at opnå tilskud til etableringen. Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation.
Retligt grundlag
· Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Handicap- og Psykiatriudvalget anbefaler, at der udarbejdes et skitseprojekt med tilhørende økonomiske overslag for boligernes etablering. Udvalget anbefaler placering af boligerne på grunden, som optegnet på vedlagte skitse samt at der forud for udarbejdelse af skitseprojekt indgås dialog med relevante interessenter. Udgiften til skitseprojektet kan afholdes inden for udvalgets udviklingspulje.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at en placering på Kassebjerggaard arealet er en god placering, hvor der vil være en god kombination af mulighed for fritliggende boliger, nærhed til såvel offentlig transport og en dagligvarebutik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Vedr. anlæg af boligerne er det udgangspunktet at et tilskud på kr. 400.000 pr. bolig sammen med en lånefinansiering af den resterende anlægsudgifter vil kunne finansiere byggeriet. Lånefinansiering vil være grundlaget for fastsættelse af husleje for boligerne, som ikke bør overstige kr. 3.500 månedligt for borgere hvis indkomst alene er kontanthjælp. Der antages at kunne blive tale om kommunal medfinansiering af boligernes anlæg idet der er tale om et ”barmarks” byggeri som vil indeholde udgifter til byggemodning, vejanlæg m.m. afhængig af placering på grunden. Der vil yderligere være anlægsudgifter omkring fælleshus inkl. personaleareal der kan medføre behov for kommunal medfinansiering. Der skal ikke foretages indskud i Landsbyggefonden for denne type boliger.
Der er betydelige driftsøkonomiske fordele for Slagelse Kommune hvis en borgere kan tilbydes en skæv bolig med støtte fra en social vicevært sammenlignet med en borger har ophold på Forsorgshjemmet Toften eller et forsorgshjem i andre kommuner som Slagelse Kommune er forpligtiget til at betale for. Med en forudsætning om at en forsorgshjems plads koster 1.400 kr. i døgnet er den kommunale nettoudgift efter fradrag af 50% statsrefusion 255.500 kr. årligt for én borgers ophold på et forsorgshjem. En borger med ophold i en skæv boliger vil kunne klare sig med mellem 5 og 10 timers social støtte ugentligt. Hvis det antages at en borger har brug for gennemsnitligt 7 timers støtte om ugen vil den årlige udgift til social vicevært være knap 600.000 kr. årligt for alle 8 beboere. Forskellen mellem udgifter til ophold på forsorgshjem og social støtte for 8 borgere vil således være en mindre udgift på ca. 1,4 mio. kr. årligt da der ikke er statsrefusion på udgiften til social vicevært.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Børn- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at økonomiudvalget godkender, der udarbejdes et skitseprojekt med tilhørende økonomiske overslag for boligernes etablering.
2. at udvalget anbefaler placering på Kassebjerggårdgrunden jfr. vedlagte skitse.
3. at der forud for udarbejdelse af skitseprojekt indgås dialog med relevante interessenter.
4. at udgiften til projektet afholdes inden for udvalgets udviklingspulje.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: Jørn-Ole Didriksen (V)
At 1 og 2 anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 3 og 4 godkendt.
 Beslutning i Økonomiudvalget den 20. februar 2017:
Fraværende:
Godkendt. Sagens videre behandling overgives til Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Rådet tog orienteringen til efterretning. Det har været og er et stort ønske fra Rådet at der laves skæve boliger. Rådet for Socialt Udsatte har været med til at sætte gang i processen via en studietur med udvalget til Odense.

7. Statistik 2016 Forsorgshjemmet Toften(O)

7.      Statistik 2016 Forsorgshjemmet Toften(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-168169                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Rådet for Socialt Udsatte er det blandt andet rådets opgave at rådgive Handicap og Socialpsykiatriudvalget i forhold til indsatser målrettet socialt udsatte borgere i Slagelse Kommune. Rådet er høringspart og talerør for målgruppen i relevante spørgsmål, samt medvirkende til at styrke det fælles ansvar for socialt udsatte borgere i Slagelse Kommune.
Rådet ser det derfor også som sin opgave at medvirke til at implementere Slagelse Kommunes Udsattepolitik, som er vedtaget af Byrådet den 28. november 2011.
Et af Udsattepolitikkens temaer er boliger, og af Udsattepolitikken fremgår, at det i forhold til boliger på udsatteområdet er Slagelse Kommunes mål:
· at kunne tilbyde en bredere vifte af boligtyper og huslejepriser, som imødegår de særlige behov socialt udsatte kan have
· at ingen borgere ufrivilligt skal leve på gaden
· at unge mellem 18 og 25 år som udgangspunkt ikke anbringes i § 110 tilbud (Forsorgshjem og Herberg)
· at styrke samarbejdet om den fælles indsats mellem kommune og boligorganisationer for at forebygge borgere sættes på gaden
Rådet ønsker derfor løbende at følge udviklingen i antallet af hjemløse i Slagelse Kommune, dels gennem den landsdækkende hjemløsetælling som foretages hvert andet år af SFI (Det nationale forskningscenter for velfærd) og dels gennem en årlig redegørelse (statistik) fra Forsorgshjemmet Toften, over antallet af ind- og udskrivninger, samt opgørelse af antallet af borgere der er afvist/henvist til andet tilbud.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Rådet tog orientering til efterretning.
Rådet bad om at der følges op på, hvornår der laves den landsdækkende ”Hjemløse tælling” igen.

8. Orientering fra forvaltning og rådmedlemmer(O)

8.      Orientering fra forvaltning og rådmedlemmer(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-162941                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsattte
Beslutningstema
Orientering fra forvaltning
Orientering rådsmedlemmer
Handicap og Psykiatriudvalgets dialogmøde
Orientering fra rådsmedlemmers deltagelse i Handicap og Psykiatriudvalgets dialogmøde
onsdag den 22. februar. Fokus på formulering af politiske mål.
Opsamling på Årsrapporten for 2016
Formanden orienterer om status på arbejdet med Årsrapporten for 2016.
Planlægning af studietur
Formanden orienterer omkring planlægning af studieturen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Orientering fra forvaltning
Sekretariatet orienterede om at Arbejdsmarkedschef Jens Højland kommer til Rådets næste møde, hvor Rådet har beskæftigelsesindsatsen som tema.
Orientering rådsmedlemmer
Handicap og Psykiatriudvalgets dialogmøde
De deltagende medlemmer fra Rådet havde alle oplevelsen af et rigtig godt møde med fokus på borgerne. Næste gang vil Rådet søge at have flere deltagere med.
Opsamling på Årsrapporten for 2016
Formanden orienterede om status på arbejdet med Årsrapporten for 2016. De sidste indlæg samles nu og der planlægges at have første udkast på plads til mødet den 19. april.
Planlægning af studietur
Formanden orienterede om der forsat arbejdes på en studietur til Fredericia eller Vejle.
Rådet tog orienteringerne til efterretning.