5. Budgetproces 2018-2021(O)
5. Budgetproces 2018-2021(O)
Sagsnr.: 330-2017-7720 Dok.nr.: 330-2017-160284 Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Centerchefen for Center for Handicap og Psykiatri deltager
under punktet og giver en orientering fra Center for Handicap og Psykiatri.
Af proces og tidsplan for Budget 2018-2021 fremgår at der i
år er 1 høringsrunde er fastlagt i perioden:
1. høring fra den 15. – 28. august.
Rådet for Socialt Udsatte har fastlagt møde den 23. august 2017.
Det foreslås, at rådet drøfter eventuelle
opmærksomhedspunkter i forhold til de kommende budgetforhandlinger.
Baggrund
Byrådet i Slagelse Kommune fastlægger primo hvert år
processen for det kommende års budgetlægning. Administration fremlægger derfor
oplæg til den politiske budgetproces for Budget 2018-2021.
Formålet med oplægget er at tilrettelægge en proces, hvor
alle medlemmer af byrådet har mulighed for at deltage aktivt i forberedelserne
til de egentlige budgetforhandlinger efter sommerferien, herunder sikre, at der
politisk har været drøftelser af, hvad der er de væsentlige temaer som
administrationen skal forberede oplæg/analyser på.
Oplægget til budgetproces sigter derfor mod en tidlig og
proaktiv inddragelse af byrådet – allerede fra april. Fagudvalgene indtænkes i
forløbet gennem tematiske drøftelser. MED-organisationen og andre interessenter
involveres gennem processen.
Oplægget er i vedlagte bilag omsat til en overordnet
tidsplan for hele budgetprocessen til Budget 2018-2021.
Den politiske proces før sommerferien
I april indledes budgetdrøftelserne i fagudvalg.
Drøftelserne foreslås gennemført som tematiske drøftelser af områdernes
budgetgrundlag, herunder udfordringer og muligheder for at udvikle de enkelte
områder – med afsæt i regnskab 2016 og øvrige tendenser fra de første måneder i
2017. Fagudvalgene kan på den baggrund udvælge temaer, hvor der ønskes nærmere
analyse til dybere drøftelser på et senere møde i juni.
I slutningen af april afholdes byrådsseminar, hvor der dels
samles op på fagudvalgene drøftelse af egne områder, dels en politisk drøftelse
af større aktuelle temaer af relevans for den kommende budgetlægning, herunder
større udviklingstiltag og drøftelse af de prioriteringsbehov som skal afklares
som en del af budget 2018. På den baggrund igangsættes udarbejdelsen af et
budgetkatalog.
MED organisationen inddrages i maj med afsæt i de oplæg som
indgår i fagudvalgenes og byrådets drøftelser. Fagudvalgene afholder relevante
møder med brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v.
Fagudvalgene drøftelser i juni er således en opfølgning på
de temaer som blev udpeget ved de politiske drøftelse i april. Endelig kan der
afledt af budgetopfølgningen i maj være grundlag for yderligere drøftelse af
økonomien.
Byrådets seminar tager ligeledes afsæt i en orientering om status
på de temaer som blev udpeget i april. Derudover lægges der særligt fokus på at
orientere om Kommuneaftalen for 2018. Formålet er, at byrådet inden
sommerferien får et fuldt opdateret billede af budgetgrundlaget med det bedste
mulige bud på økonomiaftalens konsekvenserne for Slagelse Kommunes økonomi.
Den politiske proces efter sommerferien
Administrationen kan primo august endelig beregne
kommuneaftale/udligning konsekvenser og udsende det administrative
budgetgrundlag, inkl. budgetkatalog (budgetsagen), således at der
forelægger oplæg til et budget i balance.
Dette oplæg bliver grundstammen for de politiske
forhandlinger om budget 2018-2021 fra medio august. Byrådets medlemmer og
partier forhandler således på baggrund af det administrative budgetoplæg hvilke
ændringsforslag, der ønskes fremsat.
Byrådets partier/grupper har ligesom de foregående år
mulighed for at få bistand fra Center for Økonomi i forbindelse med
udarbejdelsen af konkrete forslag. Det administrative budgetoplæg udsendes
desuden i papirform (budgetmappe) til alle byrådsmedlemmer som ønsker det, og
udgives samtidig elektronisk på kommunens hjemmeside, således at det er tilgængelig
digitalt for alle. Endvidere vil de politiske partier og enkeltmedlemmer have
mulighed for at anvende et prioriteringsark til opstilling og beregning af egne
forslag.
Det konkret forløb i perioden aftales mellem de politiske
forhandlere.
Høringsproces
Der lægges som i de foregående år op til en budgetproces,
hvor borgere, interesseorganisationer, brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. får
mulighed for at give input til de politiske forhandlinger i form af høringssvar
på det administrative budgetoplæg.
Med den ovenfor skitserede politiske proces vil der fra
medio august være lidt mere tid end de foregående år til høringsprocessen af
det administrative budgetoplæg. Det anbefales derfor at udvide høringsperioden
frem til den 28. august 2017.
Til gengæld vil der ikke være mulighed for at gennemføre
høringsproces forud for endelig budgetvedtagelse, idet de politiske
forhandlinger kan pågå helt frem til 2. behandlingen af budgettet.
Høringsmaterielt gøres tilgængeligt via hjemmesiden, ligesom
høringssvarene offentliggøres.
Særligt for MED-udvalgene gælder det, at de, jf. gældende
MED-aftale, orienteres efterfølgende om det endelige budget og drøfter den
konkrete udmøntning heraf.
Budgetteringsmodel
Med den politiske budgetproces som er foreslået ovenfor
udarbejder administrationen et budgetoplæg i balance, som fremlægges til den
politiske forhandling.
Det foreslås, at det oplæg fortsat bygger på en
rammebudgettering, hvor ansvaret for at udmønte budgettet i høj grad er
placeret i fagudvalgene – inden for rammerne af den budgetaftale Byrådet
beslutter.
I det administrative budgetoplæg vil der være indarbejde en
række punkter, nævnt nedenfor under punkt a, mens forholdene nævnt under b-d
først sættes i spil i forbindelse med Byrådets budgetforhandlinger:
a) Justering af basisbudget og budgetrammer
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i
overslagsårene 2018-20 i Budget 2017-20 fremskrevet med KL’s seneste pris og
lønskøn og eventuelle tillægsbevillinger godkendt efter budgetvedtagelsen i
oktober 2016. Endvidere reguleres for demografi i henhold til de gældende
retningslinjer, statens lov- og cirkulæreprogram samt Økonomiaftalen mellem KL
og Regeringen.
Overførselsudgifter, herunder udgifter til forsikrede
ledige, budgetlægges primo august på grundlag af Beskæftigelsesministeriets
forventninger til udviklingen i antal modtagere og ydelser for såvel budgetåret
2018 som budgetoverslagsårene 2019-2021. Ligeledes budgetteres udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering med udgangspunkt i de centrale udmeldinger.
På indtægtssiden træffer Byrådet beslutning om skatter,
særtilskud og lån i forbindelse med budgetforhandlingerne, herunder også om
valg mellem selvbudgetteret eller statsgaranteret udskrivningsgrundlag.
b) Budgetkatalog
Der udarbejdes et katalog over konkrete handlemuligheder,
som Byrådet kan indarbejde i forbindelse med budgetforhandlingerne efter
sommerferien. Budgetkataloget tager afsæt i de politiske drøftelser på forårets
byrådsseminar.
c) Driftsønsker
Budgetoplægget vil som udgangspunkt ikke indeholde nye
driftsønsker, men alene eventuelle tilpasninger til gældende aktivitetsniveau
eller andre justeringer, der skønnes pligtige. Driftsønsker fra partierne og
Byrådets medlemmer kan indgå i de politiske budgetforhandlinger.
d) Anlægsønsker
Budgetoplægget vil som udgangspunkt indeholde de anlæg, der
allerede er indarbejdet i budgetoverslagene for 2017-19. Anlægsønsker fra
partierne og Byrådets medlemmer kan indgå i de politiske budgetforhandlinger.
Retligt
grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om
kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for
budgetlægningen.
Handlemuligheder
Byrådet kan godkende oplægget til budgetproces, bede
administrationen komme med justeret oplæg på baggrund af byrådets drøftelse af
oplægget eller træffe beslutning om justeringer af processen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
2.
at rådet drøfter eventuelle opmærksomhedspunkter i forhold til de kommende
budgetforhandlinger.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 22. marts 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Solveig
Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Tids- og procesplanen for Budget 2018-2021 blev taget til
efterretning med en konstatering om, at Rådet for Socialt Udsatte er
opmærksomme på, at de på mødet den 23. august 2017 vil skulle tage stilling til
et eventuelt høringssvar på budgetmaterialet.
Thomas Knudsen orienterede herefter om den økonomiske
situation for Myndigheden for Handicap og Psykiatri.
Myndighed for Handicap og
Psykiatri forventer at blive kraftigt udfordret i forhold til at overholde
budgettet i 2017 på grund af en stadig øget tilgang til området. Herudover
overføres et merforbrug fra 2016 samt en budgetreduktion på 9,4 mio. kr. i
2017.
Samlet set er vurderingen pt. at der mangler ca. 20 mio. kr.
i 2017.
Det stigende udgiftspres skyldes bla. en øget tilgang af
psykisk sårbare unge - heri blandt andet psykisk sårbare unge med en voldelig
adfærd. Der ud over er der også en øget tilgang indenfor udsatte området
generelt. KL har foretaget en undersøgelse blandt 32 kommuner og den viser
samme tendens.
Thomas Knudsen understregede endvidere, at der i Slagelse
Kommune er konstateret rigtig mange borgere med dobbelt diagnoser – psykiatri
og misbrug.
Thomas Knudsen understregede, at der er fuld fokus på at
løse udfordringen. Og at der er brug for at der gives tid til at se
resultaterne af de igangsatte initiativer omkring recovery tilgangen samt bedre
indsatser.
Rådet tog orienteringen til efterretning.