Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 16. maj 2018



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-255790                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 16. maj 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Hanne Merete Pedersen, Rikke Melau, Solveig Didriksen
Godkendt.

2. Budgetproces 2019-2022(O)

2.     Budgetproces 2019-2022(O)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-255795                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienteres om processen vedrørende budget 2019-2022.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen giver en orientering om processen.
Baggrund
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af budgetproces for 2019-2022 blev det bl.a. besluttet at der skal etableres et råderumskatalog for at give det politiske niveau et grundlag for at prioritere kommunens samlede økonomi anderledes. Kataloget skal udarbejdes gennem en involverende proces, der drives mest muligt ”nedefra og op”.
Det blev endvidere besluttet at ansvaret for at skabe et råderumskatalog placeres i økonomiudvalget, da det er deres ansvar at koordinere budgetprocessen og sikre, at der foreligger et budgetoplæg til 1. behandling i byrådet til september 2018.
Og det blev besluttet at fagudvalgene inddrages i maj i form af orientering og status samt evt. kort drøftelse af hovedtemaerne på eget område.
Udarbejdelsen af selve råderumsforslagene etableres altså gennem involvering af de decentrale ledere samt MED-organisationen, brugerbestyrelser og andre interessenter, dog koordineret inden for hver fagområde. Direktionen varetager den koordinerende rolle.
Der vedlægges bilag med oversigt over budgetrammer og effektiviseringskrav
Høringsrunder
Der gennemføres 2 samlede høringsrunder. 1. høringsperiode finder sted i perioden fra 15. august til 22. august.
Høringsmaterialet vil bestå af det budgetoplæg, som Borgmesteren fremsender til Økonomiudvalg og Byråd i august, herunder katalog over effektiviserings- og besparelsesmuligheder.
Den 2. høringsrunde har til formål at indsamle høringssvar i forhold til en evt. budgetaftale. Center for Økonomi udsender høringsmateriale, når der foreligger en sådan aftale.
Høringsperioden er endnu ikke fastlagt, men det forventes at være en meget kort svarfrist, idet processen i denne fase kører i højt tempo. Administrationen vil udmelde høringsperioden, så snart at den er fastlagt og sikre at rådet har fastlagt møde i god tid.
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 16. maj 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Hanne Merete Pedersen, Rikke Melau, Solveig Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at rådets møde i august ønskes placeret til høringsperioden.

3. Etablering af tilbud efter ny § 82 i serviceloven (O)

3.     Etablering af tilbud efter ny § 82 i serviceloven (O)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-255860                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienteres om etablering af en ny forebyggende og rehabiliterende indsats til voksne borgere i Slagelse Kommune med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og/eller med særlige sociale problemer.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen orienterer og giver en status.
Baggrund
Slagelse kommune oplever, at flere og flere borgere søger om støtte efter servicelovens voksenbestemmelser. Samtidig ser vi en tendens til, at bevilligede ydelser og støtte, i større omfang, fastholdes over tid.
Center for Handicap og Psykiatri ønsker, at imødekomme borgernes stigende behov ved at sætte et markant fokus på, hvordan borgerens egen livsmestring kan øges. Det skal bl.a. ske på baggrund af optræning og hjælp til at udvikle nye færdigheder, så borgeren kan leve et mere selvstændigt liv med mindre eller ingen kommunal støtte.
Formålet med det nye tilbud, er at borgere, som i dag modtager socialpædagogisk støtte eller bostøtte i eget hjem, rustes til i højere grad at kunne håndtere sine udfordringer mere selvstændigt og derved opnå en mere selvstændig livsførelse, herunder med hjælp fra pårørende, netværk og civilsamfundet, som supplement til kommunal støtte. Formålet er desuden, at forebygge nye borgeres behov for socialpædagogisk støtte eller bostøtte i eget hjem.
I vedlagte bilag Notat vedr. Arbejdsbeskrivelse for Indgang 82 benyttes arbejdstitlen Indgang 82, men enheden er i mellemtiden blevet døbt. FOKUS.
Målgruppen er alle de borgere som i dag modtager en socialpædagogisk støtte, eller nye borgere som potentielt kunne være berettiget til ydelser, efter § 85 i Serviceloven. De vil fremover, efter en konkret vurdering, blive henvist til FOKUS og her modtage et nyt individuelt/gruppebaseret tidsafgrænset mestringsforløb, efter § 82 a og b i Serviceloven, som alternativ til den nuværende (”tidsubegrænsede”) støtte efter § 85.
Indholdet
Tilbuddet vil bestå af:
1) Rådgivnings- og mestringsforløb på 4-16 uger, hvor borgeren får en intensiv og målrettet støtte i forhold til de udfordringer der presser sig på.
2) Akut-funktion og Online-funktion, så borgere i akut krise kan henvende sig og få hjælp.
3) Tovholder-funktion, der hjælper borgeren videre i livet og som skaber sammenhæng.
Tilgangen
FOKUS arbejder rehabiliterende. Det betyder, at FOKUS vil flytte fokus fra det enkelte menneskes begrænsninger til et fokus på det enkelte menneskes ressourcer og motivation. Den støtte, som borgeren får via FOKUS, skal ydes med det formål, at styrke den enkeltes vilje og muligheder for at udvikle sig og mestre sit eget liv, i det omfang det er muligt for den enkelte.
Alle rådgivnings- og mestringsforløb vil have et klart formål, tage afsæt i borgerens motivation, håb og drømme, være tidsafgrænsede, agile, have fokus på progression (læring) og være fællesskabsorienterede.
Erfaringer fra andre kommuner
Horsens og Fredericia, er de kommuner som er været i gang i længst tid med tidsafgrænsede og rehabiliterende mestringsforløb, kan i dag fremvise positive resultater, hvor flere borgere er blevet i stand til at mestre eget liv uden sociale indsatser, eller med mindre kommunal støtte. Og med en faldende visitering af nye borgere til støtte efter § 85.
Erfaringer fra Slagelse
Slagelse Kommunes egen Mestringsenhed, viser også positive tegn, om end på et mindre antal borgere (prøvehandling for 14 borgere indtil videre), hvor åbne dialogmøder med unge sårbare borgere, tydeligvis understøtter en mere selvhjulpen og selvstændig overgang fra barn til voksen.
Retligt grundlag
Servicelovens voksenbestemmelse, nyt kapitel 15a, § 82 stk. a-d. Gældende pr. 1/1 2018.
Formålet med lovændringerne er, at udvide kommunernes mulighed for at sætte ind med tidlige forebyggende indsatser til borgere med funktionsnedsættelser og/eller sociale problemer, før borgeren er berettiget til visiterede ydelser efter andre § i serviceloven.
Med de nye bestemmelser kan kommunerne, yde støtte til optræning og hjælp til at udvikle færdigheder. Støtten kan ydes som tidsbegrænset individuel hjælp (§ 82b), eller som længerevarende gruppebaseret hjælp (§ 82 a).
Bestemmelserne giver også kommunerne mulighed for at åbne akuttilbud (§ 82c), hvorved borgere med psykiske lidelser i akut krise uden forudgående visitation eller aftale, kan henvende sig og få støtte, omsorg og rådgivning.
Endvidere åbner de nye bestemmelser op for, at kommunen kan levere støtten i samarbejde med frivillige sociale foreninger (§ 82d).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
FOKUS får som udgangspunkt 7 årsværk og 150 borgere i forløb pr. år.
Indsatsen etableres, i første omgang, som en ny kommunal enhed med tilknytning til Center for Handicap og Psykiatri.
Økonomi for FOKUS i 2018 (første år) er sat til 5,0 mio. kr.
Udgiften afholdes inden for rammen af det gældende § 85 budget på Myndighedsområdet.
Det kommunale budget for § 85 er for nuværende opdelt mellem Myndighederne i Jobcenteret og Handicap og Psykiatri. Den del af § 85 budgettet der p.t. ligger i Jobcenteret overvejes tilbageført til Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri. Denne sag skal senere fremlægges i en selvstændig beslutning, der skal forelægges de berørte fagudvalg og økonomiudvalget.
Det forventes, at investeringen på sigt vil medfører besparelser på § 85 området, og at der i 2018 vil opnås ligevægt mellem besparelse og investering.
Konsekvenser for andre udvalg
Eftersom myndighedsansvaret for visitation til socialpædagogisk støtte, primært ligger hos Jobcenter Slagelse, er det etableret en aftale omkring henvisninger til FOKUS, mellem Slagelse Jobcenter og Center for Handicap og Psykiatri.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 16. maj 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Hanne Merete Pedersen, Rikke Melau, Solveig Didriksen
Rådet fandt tilbuddet meget interessant og ser frem til at følge det. Rådet havde der ud over følge bemærkninger:
1: Der er en gruppe af de socialt udsatte borgere, hvor det er en meget stor udfordring, hvis de selv skal forlade trygge rammer/deres hjem og fysisk møde frem på FOKUS for at kunne modtage tilbuddet.
2: Der vil være snitflader mellem FOKUS og Gadeteamet, som skal afklares.
Orienteringen blev herefter taget til efterretning.

4. Tema: Rådet for Socialt Udsattes indspark til formulering af en stærk udsattepolitik(D)

4.     Tema: Rådet for Socialt Udsattes indspark til formulering af en stærk udsattepolitik(D)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-256723                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal drøfte indspark til Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser i forhold til formulering af en stærk udsattepolitik
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte er inviteret til dialogmøde med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018. Formålet med mødet er dels at få en dialog omkring proces og involvering i udarbejdelsen af fagudvalgets politikker og dels at give mulighed for generelt at komme med gode forslag til fagudvalget om særlige opmærksomhedspunkter eller specifikke indsatser.
Rådet for Socialt Udsatte skal som led i forberedelsen til dialogmødet med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfte indspark i forhold til formulering af en stærk udsattepolitik.
Den eksisterende Udsattepolitik vedlægges som bilag til orientering.
Retligt grundlag
Der er ikke lovkrav om at kommunerne skal have en udsattepolitik.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte drøfter indspark til Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser i forhold til formulering af en stærk udsattepolitik
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 16. maj 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Hanne Merete Pedersen, Rikke Melau, Solveig Didriksen
Rådet drøftede deres forberedelse til mødet med fagudvalget. Formanden udarbejder et arbejdspapir som rundsendes inden mødet.

5. Høring: Kvalitetsstandard Omsorgstandpleje(B)

5.     Høring: Kvalitetsstandard Omsorgstandpleje(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-256935                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal tage stilling til afgivelse af høringssvar vedr. Kvalitetsstandard Omsorgstandpleje.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget har i møde den 6. marts 2018 principgodkendt Kvalitetsstandard for Omsorgstandpleje 2018 (bilag 1) og besluttet at sende den i høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Indkomne høringssvar vil indgå i fagudvalgets endelige godkendelse af Kvalitetsstandard for Omsorgstandpleje.
Høringsfristen er den 16. maj 2018.
Therese Gjerde Jensen, Virksomhedsleder Sundhedstilbud, Center for Sundhed og Ældre deltager under punktet og præsenterer sagen.
Baggrund
Sundhedsstyrelsen udgav i oktober 2016 en rapport ”Modernisering af omsorgstandplejen” (bilag 2). I rapporten var en anbefaling om, at kommunerne skulle arbejde med visitationen til omsorgstandpleje, herunder en kvalitetsstandard og information til samarbejdspartnere og borgere. Sundheds- og Seniorudvalget besluttede juni 2016, at administrationen skulle arbejde videre med denne anbefaling. Derudover blev det besluttet af Sundheds- og Seniorudvalget, at arbejde videre med model 3 (bilag 3). Udvalget fandt det ikke realistisk at finde midler, så omsorgstandplejen kunne håndtere yderligere forebyggende arbejde for målgruppen. Model 3 lever op til, at retningslinjer for omsorgstandpleje overholdes.
Siden beslutningen er der indgået midlertidig kontrakt med ekstern leverandør, men forsat med det mål, at Den kommunale tandpleje overtager omsorgstandplejen pr. januar 2019.
Der har været afholdt informationsmøde om omsorgstandplejen og kommunes hjemmeside samt Intra er opdateret.
Retligt grundlag
Sundhedsloven § 131. Kommunalbestyrelsen tilbyder forebyggende og behandlende tandpleje til personer, der på grund af nedsat førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Kvalitetsstandarden er udarbejdet efter samme skabelon som kvalitetsstandarderne på serviceloven. Dette for at skabe en ensartet udtryk for kvalitetsstandarderne.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for Omsorgstandpleje er princip godkendt af Sundheds – og Forebyggelsesudvalget og sendt til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvar indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse i fagudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til anbefalingerne udarbejdet af Sundhedsstyrelsen og det serviceniveau, der blev vedtaget af Sundheds- og Seniorudvalget juni 2017. På den baggrund kan kvalitetsstandarden principgodkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte tager stilling til afgivelse af høringssvar vedr. Kvalitetsstandard Omsorgstandpleje.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 16. maj 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Hanne Merete Pedersen, Rikke Melau, Solveig Didriksen
Rådet besluttede at følgende høringssvar skal fremsendes:
Rådet for Socialt Udsatte bemærker, at det er et udmærket tilbud, men at det generelt ikke vil favne målgruppen af social udsatte, som har brug for bedre tandpleje.

6. Årrapport 2017 Rådet for Socialt Udsatte(O)

6.     Årrapport 2017 Rådet for Socialt Udsatte(O)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-256813                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienteres om rådets Årsrapport 2017.
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte afleverer årligt en årsrapport med et overblik over rådets arbejde til Handicap og Psykiatriudvalget – nu Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Rådet for Socialt Udsattes sekretariatet har sammen med formanden udarbejdet årsrapporten, som forelægges til orientering på førstkommende møde i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 16. maj 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Hanne Merete Pedersen, Rikke Melau, Solveig Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning.

7. Meddelelser(O)

7.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-257429                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
2: Orientering fra forvaltningen
Høring fra Center for Sundhed og Ældre
Følgende sager vil komme i høring på kommende møde:
· Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018
3: Orientering fra sekretariatet
Invitationer fra Det Nationale Råd for Socialt Udsatte
En gang om året inviterer Rådet for Socialt Udsatte de lokale udsatteråd til Dialogmøde. I år afholdes Dialogmødet den 7. juni 2018 i Odense – se vedhæftede invitation. Tilmeldingsfrist er den 25. maj.
Dertil kan siges, at Rådet arbejder på at facilitere regionale netværksmøder for de lokale udsatteråd, hvor man kan mødes og udveksle idéer og dele erfaringer. Dette vil der være mere information om til Dialogmødet.
Hvert år inviterer Rådet til Brugernes BaZar i Odense. I år afholdes Brugernes BaZar den 29. august – se vedhæftede invitation. Send gerne invitationen videre i jeres respektive netværk og del gerne facebook-begivenheden. Tilmelding er ikke nødvendig.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orientering tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 16. maj 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Hanne Merete Pedersen, Rikke Melau, Solveig Didriksen
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
På foranledning af rådsmedlem blev det drøftet, at flytte mødetidspunkt fra kl. 14-17 til kl. 15-17 af hensyn til rådsmedlemmernes mulighed for at deltage.
Rådet ønskede, at næste møde om muligt afholdes på Rusmiddelcentret og gerne med besøg fra Gadeteamet.
2: Orientering fra forvaltningen
Sekretariatet orienterede kort om at de nævnte høringssager fra Center for Sundhed og Ældre forsat er undervejs.
3: Orientering fra sekretariatet
Der er jf. invitationen mulighed for 3 medlemmer kan deltage i det årlige dialogmøde for lokale udsatteråd. Bent, Dorte og Gorm ønskede at deltage. Sekretariatet sørger for at tilmelde disse.
Orienteringerne blev herefter taget til efterretning.