1. Godkendelse af dagsorden(B)
1. Godkendelse af dagsorden(B)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-216682 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. maj 2020:
Fraværende:
Anja Nielsen, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Moos
Godkendt.
2. Status på situation og indsats i forhold til COVID-19(O)
2. Status på situation og indsats i forhold til COVID-19(O)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-216717 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienteres om situation og indsats
i forhold til COVID-19.
Baggrund
De sidste par måneder har COVID-19 haft fuldt fokus - også i
Slagelse Kommune.
Center for Handicap og Psykiatri vil på mødet opdatere
Handicaprådet omkring situation og indsats i forhold til COVID-19.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. maj 2020:
Fraværende:
Anja Nielsen, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Moos
Jonna Andersen og Anders Martin Jensen orienterede omkring
status og indsatser under Center for Handicap og Psykiatri. Herefter
orienterede øvrige rådsmedlemmer omkring initiativer under håndteringen af
COVID-19 krisen.
Det blev fremhævet, at netværk på tværs af kommunale
afdelinger/virksomheder og private aktører har bidraget til, at der har kunne
skabes gode akutte løsninger til gavn for udsatte borgere.
Organisationerne i Rådet orienterede om, at deres normale
indtægtskilder – genbrugsbutikker, ”Hus forbi”- salg mv. har lidt betydelige
tab grundet nedlukningen, hvilket er bekymrende i forhold til den fremadrettede
finansiering af aktiviteter.
Rådet tog herefter orienteringen til efterretning med
bemærkning om at rådet gerne vil have en orientering igen om et ½ år for at
sikre et blik for effekterne af COVID-19 blandt socialt udsatte borgere.
3. Strategi og Handleplan - boligudfordringer socialt udsatte(O)
3. Strategi og Handleplan - boligudfordringer socialt udsatte(O)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-216738 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal orienteres omkring Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatsers behandling af Strategi og Handleplan - boligudfordringer
socialt udsatte. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
drøftede 6. maj 2020 strategi og handleplan for Udvalgets arbejde med boligudfordringerne
til socialt udsatte, samt traf beslutning om iværksættelse af de anbefalede
handlemuligheder.
Baggrund
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser besluttede på mødet i november 2019, at der skulle igangsættes
en proces med nedsættelse af en arbejdsgruppe på tværs af forvaltningerne, der
arbejder med boligudfordringerne for socialt udsatte. Udvalget blev forelagt en
bred vifte af handlemuligheder på sit møde i marts 2020, som kan have en
positiv indflydelse på socialt udsatte borgeres boligsituation.
Udvalget har til dets møde i maj
2020 efterspurgt et mere faktuelt grundlag, der kan give retning for et handle-
og beslutningsgrundlag. Dette beskrives nærmere i det vedhæftede bilagsnotat.
Notatets fokus er afgrænset til
boligudfordringer for hjemløse Slagelseborgere, og forholder sig ikke til
boligudfordringer til den brede gruppe af socialt udsatte i kommunen.
Her følger en oplistning af
notatets indhold:
·
Definition og afgræsninger af hjemløshed, socialt udsat og
husvild
·
Boligudfordringens størrelse set i relation til hjemløse
Slagelseborgere
·
Demografisk profil af hjemløse med ophold på forsorgshjem
·
Den kommunale anvisningsret
·
Boligkapacitet, herunder mulighed for anvendelse af tomme
kommunale bygninger
·
Forslag til handlemuligheder og anbefalinger
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
I notatet er der angivet en
række handlemuligheder, der på kort og langt kan medvirke til at få ”hul på”
initiativer, der kan afhjælpe boligudfordringerne.
Vurdering
Styrkelse af anvisningsretten og skæve boliger:
Det er administrationens vurdering, at den fleksible
udlejningsaftale kan medvirke til at ”tage hul” på boligudfordringerne for
borgere med ophold på forsorgshjem, der afventer bolig. Det er tillige
vurderingen, at disse borgere samtidig vil have behov for en tilpas Housing-
First bo-støtte for at kunne fastholde egen bolig. Endvidere vurderes det, at
flere borgere indenfor målgruppen ikke vil kunne begå sig i en bolig i en
almindelig boligopgang. Der vil derfor forsat være behov for flere skæve
boliger, som en del af boligviften til socialt udsatte borgere.
Ledig bygningskapacitet i kommunale ejendomme:
Kommunale Ejendomme har
foretaget en overordnet byggeteknisk samt økonomisk vurdering ved konvertering
af udvalgte ledige kommunale ejendomme til boliger. Det er administrationens
vurdering, at en konvertering af disse ejendomme til boliger er meget dyrere
end det vil være at bygge nyt. Udgifterne til byggeriet skal finansieres over
huslejen, hvilket må forventes at blive alt for dyrt for borgere på
overførselsindkomst.
En mulig anvendelse af de tomme
bygninger i Rude til alternativt plejehjem kan afdækkes i samarbejde mellem
Center for Sundhed og Ældre og Center for Handicap og Psykiatri, og kan indgå i
udvalgets samlede strategi og behov for anvendelse af CHP’s ledige
bygningsmasse.
Indsatser, der gør
boligudbuddet tilgængeligt for målgruppen:
Det er administrationens
vurdering, at den fleksible udlejningsaftale og et tættere samarbejde på tværs
af relevante forvaltninger og udfører, kan hjælpe borgeren i en bolig tidligere
i et indsatsforløb således, at borgeren undgår uhensigtsmæssige lange ophold på
forsorgshjem.
På denne baggrund indstillede
Center for Handicap og Psykiatri:
1. At den demografiske
borgerprofil og det efterspurgte boligbehov, som er beskrevet i notatet, tages
til efterretning.
2. At den fleksible
boliganvisning afprøves frem til udgangen af 2020. Herefter vurderes det, om
anvisningsretten skal udvides til 25% ved udvalgsmøde/temamøde i januar 2021.
3. At den fleksible
boliganvisning søges anvendt overfor Slagelseborgere på Toften, der afventer en
bolig. I en dialogisk proces mellem de berørte borgere, Toften, Afd. Rådgivning
og Udbetaling og Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri tilrettelægges en
konkret fraflytningsplan for den enkelte borger. Dette arbejde forventes
færdigt ultimo december 2020 og indgår i vurderingen af pkt. 2.
4. At Center for Handicap
og Psykiatri samarbejder med Center for Sundhed og Ældre om at afdække behovet
for et alternativt plejehjem, samt vurderer, om bygningerne i Rude vil være
egnede til formålet. Vurderingen indgår i udvalgets samlede strategi og behov
for anvendelse af tomme bygninger. Med det formål, at det kan indgå i
budgetdrøftelserne i Udvalget samt efterfølgende i Byrådet 2020.
5. At det ikke anbefales at
gå videre med konvertering af øvrige nævnte ledige kommunale bygninger til
boliger.
6. At der forud for
budgetforhandlingerne fremlægges et konkret forslag om yderligere 6- 8 skæve
boliger som behandles på udvalgets møde i juni 2020.
7. At udvalget er vært for
en udbredelse af kendskabet til Housing First tilgangen ved en tværgående
temadag i 3. kvartal 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
den 6. maj 2020:
Udvalget besluttede at følge indstillingen med følgende
bemærkninger:
At 1: Til efterretning.
At 2: Godkendes med den tilføjelse, at anvisningsretten er
10 %, og der foretages en midtvejsevaluering i september 2020, som skal
forelægges for USB og Byråd.
At 3: Godkendes med den tilføjelse, at en Slagelse borger,
er der hvor Slagelse Kommune har betalingsforpligtelsen.
At 4: Godkendes.
At 5: Godkendes.
At 6: Godkendes.
At 7: Godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
At afhjælpe boligudfordringerne til socialt udsatte fordrer
en tværgående kommunal indsats og et tæt samarbejde mellem flere udvalg:
·
Social – og Beskæftigelsesudvalget (afd. Rådgivning og
Udbetaling)
·
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·
Forebyggelses – og Seniorudvalget
·
Miljø, Plan – og Landdistrikts Udvalget
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. maj 2020:
Fraværende:
Anja Nielsen, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Moos
Jonna Andersen fra Center for Handicap og Psykiatri
præsenterede sagen og dens kontekst for Rådet.
Rådet tog orienteringen til efteretning med følgende
bemærkninger:
- Rådet anbefaler, at der laves overgangsboliger
- Rådet ønsker en temadrøftelse med Rådgivning og
Udbetalingen med orientering omkring den nye udlejningsaftale med
boligorganisationerne i Slagelse Kommune.
4. Politiske pejlemærker(D)
4. Politiske pejlemærker(D)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-216689 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal drøfte input til forslag til revision af de politiske
pejlemærker for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Baggrund
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser afholdt temadag
den 22. januar 2020 og havde her fokus på de politiske pejlemærker, herunder
integration af input til pejlemærkerne fra Dialogmødet med forenings- borger-
og brugerrepræsentanter afholdt den 15. januar 2020.
Virksomhedslederne og tovholderne for de enkelte pejlemærker
gennemgik og fremlagde status for arbejdet med pejlemærkerne. Udvalget drøftede
på temadagen disse samlede input med henblik på en evt. revision af
pejlemærkerne.
Tilstede på temadagen var Janus Tarp fra Danske
Handicaporganisationer for at gennemgå FN’s Verdensmål, og deres betydning på
handicapområdet.
Med baggrund i ovenstående møder og drøftelser udarbejdede administrationen
et forslag til revision af pejlemærkerne efter nedenstående skabelon:
1) Pejlemærkernes
politiske tekst.
2) Pejlemærkernes
relation til FN’s Verdensmål.
3) Konkrete
tiltag og initiativer, der er gennemført under hvert pejlemærke.
4) Aktuelle
handlepunkter/planer for pejlemærkerne (inkl. milepæle).
5) Budgetmæssige
implikationer (udkast under udarbejdelse).
Forslaget, i første udkast, blev drøftet på udvalgets møde
den 6. maj 2020.
På baggrunden af drøftelserne er udkastet blevet tilrettet
og forelægges herefter for Lederforum, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte
og SektorMED under Center for Handicap og Psykiatri. Det tilrettede forslag
vedlægges som bilag. Det med lilla er ændringer
foretaget på baggrund af dialogmødet og temadagen med udvalget og det med rødt
er ændringer foretaget ved udvalgets behandling af sagen.
Rådet for Socialt Udsattes input vil indgå, når Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser genoptager sagen på udvalgets juni møde.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Rådet drøfter input til forslag til revision af de politiske pejlemærker
for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. maj 2020:
Fraværende:
Anja Nielsen, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Moos
Rådet drøftede sagen og tog den til efterretning med
følgende bemærkninger:
- Pejlemærkerne er overordnet gode. Særligt skal det
fremhæves, at det tværgående fokus er positivt.
- Der er uklart, hvem som bliver tovholder/ansvarlig i
forhold til at sikre, at det tværgående samarbejde kommer i luften | på tværs
af sektorer/fagcentre/fagudvalg.
- Det anbefales, at når der ses ud mod NGO|er/civilsamfund
på udsatteområdet, så skal der tænkes bredt.
5. Budgetproces for budget 2021-2024(O)
5. Budgetproces for budget 2021-2024(O)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-216955 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienteres om budgetprocessen for
budget 2021-2024.
Baggrund
De overordnede principper og rammer for budgetprocessen til
Budget 2021-2024 blev besluttet på byrådets møde den 23. marts, hvor der blev
taget forbehold for evt. konsekvenser af COVID-19.
Tidsplanen for budgetprocessen er vedlagt som bilag.
I mellemtiden er der på grund af Covid19 indført
forsamlingsforbud, og hvornår der bliver givet mulighed for at mødes i
forsamlinger på mere end 10 personer har været uvist. De allerede planlagte
budgetdialogmøder i april og maj er derfor aflyst.
Som følge heraf har Byrådet besluttet, at de enkelte
fagudvalg besluttet formen for dialogprocessen. Det forventes, at fælles status
fra fagudvalgene til byrådet kan gives ultimo juli som planlagt.
Høringsfaser vedr. Budget 2021-2024
Rådet for Socialt Udsatte har mulighed for at afgive
høringssvar. Høringsperioderne er:
1. Høringsrunde - budgetforslag imellem 1. og 2. behandling
- 9.-23. september
2. høringsrunde – omkring eventuelle ændringsforslag – 28-29.september
Rådet for Socialt Udsattes møde i august planlægges derfor
flyttet til perioden med 1. høringsrunde i september.
Retligt
grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om
kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for
budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde
budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. maj 2020:
Fraværende:
Anja Nielsen, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Moos
Sekretariatet orienterede omkring processen. Når der er et
oplæg klar til rådet, så vil det komme ud til kommentering og input. Indholdet
i oplægget vil følge de politiske pejlemærker.
Rådet tog orienteringen til efterretning.
6. Status vedrørende etablering af skæve boliger(O)
6. Status vedrørende etablering af skæve boliger(O)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-217013 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal orienteres om status vedrørende etablering af
skæve boliger i Rosenkildeparken.
Baggrund
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefalede den
6. maj 2020 godkendelse af ansøgning fra Slagelse Boligselskab om tilskud til
etablering af 9 skæve boliger fra Transport- og Boligministeriet. Ansøgningen
indebærer, at Slagelse kommune godkender rammerne for samarbejdet, herunder
stille lånegaranti samt medunderskrive ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr.
fra ministeriet. Sagen er nu til behandling i Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Formålet med projektet er at indfri Slagelse Kommunes
målsætning om etablering af boliger til socialt udsatte. Projektet tager
udgangspunkt i den politisk godkendte Udsattepolitik 2013-2015(forlænget) og
Strategiplan for Udsatteområdet, hvor det fremgik, at Slagelse Kommune ønskede
at iværksætte initiativer i forhold til at etablere boliger til socialt udsatte
borgere. Dette blev bekræftet i budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I), hvor det
fremgår, at der blandt de anlæg, som har særlig fokus de kommende år, er
særlige boliger rettet hjemløse.
Byrådet godkendte den 26. august 2019 placering af 6-8 skæve
boliger plus fælleshus samt serviceareal i Rosenkildeparken, samt at Center for
Handicap og Psykiatri arbejdede videre med etablering af fritlæggende skæve
boliger. Efter anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
godkendte Økonomiudvalget den 20. januar 2020, at der skulle indgås samarbejde
med Slagelse Boligselskab omkring etablering og drift af boligerne.
Jf. Byrådets godkendelse er målgruppen for boligerne gruppen
af særligt socialt udsatte borgere. Det er borgere, der har svært ved at bo tæt
op af naboer samt opbygge og indgå i sociale relationer til andre. På denne
baggrund har de mange forliste boliger bag sig, og tager ofte ophold på
skiftende forsorgshjem rundt om i landet. I perioder er de længerevarende
hjemløse. Gruppen er karakteriseret ved at have komplekse udfordringer i form
af svære psykiske problemer, misbrug, dårlig sundhedstilstand m.m.
Projektet har været igennem en fælles designproces mellem
fagfolk i Slagelse Kommune, Forsorgshjemmet Toften og Slagelse Boligselskab.
Ansøgningen til ministeriet samt informationsmateriale med illustrationer
vedlægges som hhv. bilag 1 og 2.
Justering af antal boliger – fælleshuset – en mulighed
for ekstra bolig
I Byrådets beslutning indgik 8 boliger plus fælleshus samt
serviceareal. I den fælles designproces er det vurderet hensigtsmæssigt, at fælleshuset
bygges fuldstændig svarende til boligerne, og at det i udgangspunktet foreslås
lejet af Slagelse Kommune som fællesbolig. Begrundelsen er, at målgruppen ikke
nødvendigvis på sigt vil profitere af et fælleshus. Ved at bygge fælleshuset
som de øvrige boliger, så er der mulighed for at optimere den fremtidige drift
af boligerne, idet fællesboligen i så fald kan anvendes og udlejes som bolig.
Baggrunden for forslaget om, at Slagelse Kommune i udgangspunktet
lejer boligen som fællesbolig er, dels at sikre beboerne et lokale uden for den
enkeltes private bolig i opstarten af den nye boligafdeling, dels at en
fordeling af udgifter til fællesboligen på de 8 øvrige boliger vil forhøje
boligens husleje udover, hvad borgeren forventes at kunne betale. I fællesboligen
vil være fokus på, at den sociale integration udvikles, således beboeren
selvstændiggøres mest muligt.
Grundforhold
Boligerne er placeret på kommunalt ejet grund i
Rosenkildeparken i Slagelse og er indenfor rammerne af lokalplan 246 for
området, som blev godkendt i Byrådet den 15. august 2005. Det samlede matrikelområde
er ca. 16.500 m2. Til det endelig projekt er der brug for en andel
af grunden svarende til 8.482 m2. Det er aftalt, at udmatrikulere
denne andel til projektet.
Bekendtgørelsen vedr. tilskud til
skæve boliger giver Slagelse Kommune hjemmel til at stille byggegrunden
vederlagsfrit til rådighed for etablering af de skæve boliger.
Der er aftalt med Slagelse
Boligselskab, at der udarbejdes en tidsbegrænset lejekontrakt for grunden
mellem Slagelse Kommune og Slagelse boligselskab, hvori lejen fastsættes til
”0” kr.
Alternativt skulle projektet
tilføjes en ekstra udgift til grundkøb svarende til byggeretsprisen. Jf. sagen
til Byrådet den 26. august 2019, så vil det forudsætte, at den indtægt Slagelse
Kommune får fra salg af grunden skydes ind i projektet som kommunal
medfinansiering. Byggeretsprisen på grunden er af
Nordicals vurderet til 1.500 kr. pr. m2 (excl. moms) og bebyggelsen er
sat til 375 m2. Det giver en byggeretspris på 562.500 kr. (excl.
moms)
Informationsbrev til naboer
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser havde
oprindeligt besluttet at invitere til et offentligt møde med præsentation af
projektet, men grundet den aktuelle situation med COVID-19, besluttede Udvalget
i stedet at udsende informationsbrev til naboerne med mulighed for at stille
spørgsmål og komme med kommentarer.
Modtagne spørgsmål og kommentarer samt svar samles i et
bilag efter den 1. maj 2020, og forelægges på udvalgsmøde den 6. maj 2020.
(Bilaget eftersendes).
Retligt
grundlag
·
Bekendtgørelsen om tilskud til fremme
af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve
boliger).
·
Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen
og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes
låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
·
Reglerne om deponering er omfattet af Bekendtgørelse om
kommunernes låntagning og meddelelse om garantier m.v. § 3 stk. 1 nr. 6 og § 6.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den fremsendte ansøgning fra
Slagelse Boligselskab godkendes. Anbefalingen begrundes med:
·
At forslaget følger Byrådets godkendelse af den 26. august 2019,
og vil bidrage til at opfylde Byrådets budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I)
·
At forslaget vil støtte borgere, der er særligt socialt udsatte,
men har potentiale for at bo mere selvstændigt i en fritliggende bolig.
·
At den foreløbigt beregnede husleje pr. bolig, ligger inden for
de økonomiske muligheder en borger med kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag
vil kunne betale.
·
At udgiften til den sociale støtte for borgere, der kan bo i en
skæv bolig, sænkes set i forhold til et ophold på et forsorgshjem.
·
At forslaget vil medvirke til at imødegå, at pladserne på
Forsorgshjemmet Toften ikke ”sander til”, da de skæve boliger anvendes til
udslusning fra Toften.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Nedenfor fremgår de økonomiske forudsætninger ved etablering
af de 9 skæve boliger. Der er 3 væsentlige forskelle set i forhold til
etablering af almene ældreboliger:
·
Der skal ikke afholdes kommunal grundkapital ved etablering af
skæve boliger.
·
Andelen af etableringsudgiften, der lånefinansieres, sker med
ustøttede realkreditlån.
·
Der kan ansøges om økonomisk tilskud på kr. 425.000 pr. bolig fra
Transport- og Boligministeriet til finansieringen af anlæg af boligerne.
Slagelse Kommune skal godkende og påtegne ansøgningen før fremsendelse til
ministeriet.
De økonomiske forudsætninger fremgår af dels ansøgningen
vedlagt som bilag 1 samt driftsbudget vedlagt som bilag 3. Der ansøges
om en godkendelse af etableringsudgifter med følgende økonomiske
forudsætninger:
Anskaffelsessum for 9 boliger: kr. 8.020.000
Finansiering:
Realkreditlån kr.
4.195.000
Tilskud fra Transport og Boligministeriet kr. 3.825.000
I alt kr.
8.020.000
Kommunal medfinansiering
Jf. ovenstående vedr. finansiering, så er der med det
foreliggende projektforslag ikke behov for yderligere kommunal medfinansiering
ud over de af Byrådet den 23. marts 2020 bevilligede anlægsmidler 0,3 mio. kr.
til omkostninger som jordbunds- og museumsundersøgelser,
udmatrikulering samt rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån af
grunden.
Garantistillelse
Boligselskabet søger om 100 % kommunal garantistillelse for
realkreditlån på maksimalt kr. 4.195.000 – der udgør den ustøttede del af finansieringen.
Kommunen garanterer for den del af lånet, der får sikkerhed ud over 60 % af
ejendommens værdi.
Anvisningsaftale
Jf. bekendtgørelsen vedr. tilskud
til skæve boliger skal Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab aftale
målgruppen, som boligerne skal udlejes til. Kommunen betaler lejen
(boligafgiften) fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed
for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer
endvidere for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over
for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning.
Administrationen vurderer at
risikoen for, at Slagelse kommune skal betale tomgangsudgifter er begrænset, da
der er både på kort og langt sigt er et behov for billige boliger til gruppen
af særligt socialt udsatte med behov for en fritliggende bolig. Erfaringerne
fra de øvrige skæve boliger er, at beboerne bliver boende i en længere årrække,
og at den løbende sociale støtte bidrager til, at boligerne holdes i almindelig
god stand i samarbejde med beboere og boligselskabet. Da gruppen for de fritliggende
boliger har komplekse udfordringer vurderer administrationen, at der vil kunne
forekomme situationer, hvor kommunen vil skulle dække fraflytningsudgifter ud
over deposita. Dette er dog forsøgt imødegået ved såvel design som materiale
valg til boligerne. F.eks. er der klinkegulv i hele boligen.
Leje af bolig til fællesbolig og afledt deponering
Fællesboligen
lejes i udgangspunktet af Slagelse Kommune til en foreløbig beregnet husleje på
kr. 3.300 kr. - månedligt excl. forbrug. Ved indgåelse af lejemål med et
kommunalt formål skal der deponeres et beløb svarende til det lejedes værdi, og
ved dette lejemål beregnes deponeringen af kostprisen og udgør 891.111 kr.
Deponeringen kan efter gældende regler finansieres af ledig låneramme
(lånerammen er disponeret), modregning af værdien af andre opsagte lejemål
indenfor samme regnskabsår eller af kassen. Deponeringen skal ske, når aftalen
tiltrædes.
Alle
opsagte lejemål i 2020 – hvor værdien af det lejede ikke er disponeret til
andre formål, kan modregnes i deponeringsforpligtigelsen – og dermed løbende
nedbringe det deponerede beløb. Efter regnskabsårets udgang vil den endelige
deponering blive frigivet med 1/25 pr. år. Et eventuelt restbeløb skal
finansieres af kassen.
Afledte driftsudgifter
Afledte driftsudgifter til social støtte efter Lov om social
service, her under social vicevært, evt. tomgangshusleje samt lejeudgifter til
fællesboligen vil kunne afholdes inden for de eksisterende budgetrammer.
Sagens godkendelse giver således ikke anledning til
bevillingsmæssige beslutninger i Slagelse Kommune dels i relation til
driftsoverenskomsten med Toften, dels i Myndighedsområdet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. maj 2020:
Fraværende:
Anja Nielsen, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Moos
Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om,
at flere billige boliger og flere skæve boliger har været og forsat er en
mærkesag for Rådet for Socialt Udsatte.
7. Meddelelser(O)
7. Meddelelser(O)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-217168 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets
sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer, møder
mv.
Nina har på forhånd meldt punkter
ind:
·
Udredning af socialt udsatte borgere
med symptomer på demens/hjerneskade som samtidig er aktivt misbrugende, såvel i
det kommunale system som i regionalt regi.
·
Forebyggelse af hjemløshed hos de
udsatte som løslades
·
Orientering om sygeafsnittet op på
Kastanjegården i Rude
·
Orientering om Projekt Social drive out
i samarbejde og med projektmidler fra KFUM sociale arbejde.
2: Orientering fra forvaltningen
Medborgerpolitikken
3: Orientering fra sekretariatet
Årsrapport
Invitation til Landspanel fra
Rådet for Socialt udsatte.
Afholdelse af rådsmøde
Formand og sekretariat foreslår at næste ordinært møde holdes
på Kirkens Korshærs varmestue i Slagelse eller på Forsorgshjemmet Toften.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. maj 2020:
Fraværende:
Anja Nielsen, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Moos
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer, møder
mv.
Input til budgetmateriale fra Forebyggelses og
seniorudvalget
Formanden orienterede om, at Center for Sundhed og Ældre har
udsendt mail til Rådet med budgetmateriale for Forebyggelses og seniorudvalgets
område. Rådet har mulighed for at give input indtil 2. juni 2020. Eventuelle
forslag til input bedes sendt til formanden snarest muligt og senest 1. juni
2020. Formanden samler input til et input fra Rådet.
Studietur
Afholdelsen af studietur blev drøftet i lyset af COVID-19. Der
var enighed om ikke at igangsætte planlægning førend der er afklaring omkring
COVID-19. Det var enighed om at studieturen kan udskydes til foråret 2021.
Rådet kan evt. i efteråret 2020 i stedet været vært for en temadrøftelse,
hvortil relevante fagudvalg og andre blev inviteret ind til dialog.
Orientering fra Nina.
·
Udredning af socialt udsatte borgere
med symptomer på demens/hjerneskade som samtidig er aktivt misbrugende, såvel i
det kommunale system som i regionalt regi.
o
Det er svært at få
socialt udsatte udredt.
·
Forebyggelse af hjemløshed hos de
udsatte som løslades
o
Der er gentagne tilfælde af, at
Kriminalforsorgen løslader socialt udsatte til gaden, selvom dette ikke burde
ske.
·
Orientering om sygeafsnittet op på
Kastanjegården i Rude
o
I drift, men der er (heldigvis) ikke
mange borgere har haft brug for det.
·
Orientering om Projekt Social drive out
i samarbejde og med projektmidler fra KFUM sociale arbejde.
o
Der blev uddelt beskrivelse af
projektet, som er i drift.
·
Samarbejde med læge om vaccination af
socialt udsatte.
o
Det har været svært at få de
privatpraktiserende læger til at samarbejde omkring mulighederne for socialt
udsatte. Der dog nu indgået samarbejdsaftale med læge i Slagelse by, som kommer
forbi Toften og giver vaccination til en gruppe på i alt 22 socialt udsatte.
Orientering fra Dorte F.
Dorte orienterede om:
·
Avisartikler vedr. udsatteområdet – disse blev sendt rundt.
·
Toften er klar til at orientere om erfaringerne omkring Den
Socialt Hjemmepleje.
Orientering fra Gorm
Gorm orienterede fra sit arbejde i LVS (Landsforeningen af
Væresteder), hvor han er kommet med en arbejdsgruppe under det Nationale Råd
for Socialt Udsatte.
Orientering fra Susanne L.
Susanne orienterede om. at der er meget aktivitet hos det nye
”Nationale Råd for Socialt Udsatte”.
2: Orientering fra forvaltningen
Medborgerpolitikken
Sekretariatet orienterede om, at arbejdsgruppen vedr.
Medborgerpolitikken har været sat på pause af organisationsudviklingsprojektet
og nu også COVID-19 krisen.
3: Orientering fra sekretariatet
Årsrapport
Sekretariatet orienterede om rådets
årsrapport, som nu er udarbejdet. Årsrapporten blev delt rundt og fremlægges nu
til orientering til Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Invitation til Landspanel fra
Rådet for Socialt udsatte.
Sekretariatet orienterede om at arrangementet er udsat.
Afholdelse af rådsmøde
Formand og sekretariat foreslog at næste ordinært møde holdes
på Kirkens Korshærs varmestue i Slagelse eller på Forsorgshjemmet Toften.