6. Status vedrørende etablering af skæve boliger(O)
6. Status vedrørende etablering af skæve boliger(O)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-217013 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal orienteres om status vedrørende etablering af
skæve boliger i Rosenkildeparken.
Baggrund
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefalede den
6. maj 2020 godkendelse af ansøgning fra Slagelse Boligselskab om tilskud til
etablering af 9 skæve boliger fra Transport- og Boligministeriet. Ansøgningen
indebærer, at Slagelse kommune godkender rammerne for samarbejdet, herunder
stille lånegaranti samt medunderskrive ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr.
fra ministeriet. Sagen er nu til behandling i Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Formålet med projektet er at indfri Slagelse Kommunes
målsætning om etablering af boliger til socialt udsatte. Projektet tager
udgangspunkt i den politisk godkendte Udsattepolitik 2013-2015(forlænget) og
Strategiplan for Udsatteområdet, hvor det fremgik, at Slagelse Kommune ønskede
at iværksætte initiativer i forhold til at etablere boliger til socialt udsatte
borgere. Dette blev bekræftet i budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I), hvor det
fremgår, at der blandt de anlæg, som har særlig fokus de kommende år, er
særlige boliger rettet hjemløse.
Byrådet godkendte den 26. august 2019 placering af 6-8 skæve
boliger plus fælleshus samt serviceareal i Rosenkildeparken, samt at Center for
Handicap og Psykiatri arbejdede videre med etablering af fritlæggende skæve
boliger. Efter anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
godkendte Økonomiudvalget den 20. januar 2020, at der skulle indgås samarbejde
med Slagelse Boligselskab omkring etablering og drift af boligerne.
Jf. Byrådets godkendelse er målgruppen for boligerne gruppen
af særligt socialt udsatte borgere. Det er borgere, der har svært ved at bo tæt
op af naboer samt opbygge og indgå i sociale relationer til andre. På denne
baggrund har de mange forliste boliger bag sig, og tager ofte ophold på
skiftende forsorgshjem rundt om i landet. I perioder er de længerevarende
hjemløse. Gruppen er karakteriseret ved at have komplekse udfordringer i form
af svære psykiske problemer, misbrug, dårlig sundhedstilstand m.m.
Projektet har været igennem en fælles designproces mellem
fagfolk i Slagelse Kommune, Forsorgshjemmet Toften og Slagelse Boligselskab.
Ansøgningen til ministeriet samt informationsmateriale med illustrationer
vedlægges som hhv. bilag 1 og 2.
Justering af antal boliger – fælleshuset – en mulighed
for ekstra bolig
I Byrådets beslutning indgik 8 boliger plus fælleshus samt
serviceareal. I den fælles designproces er det vurderet hensigtsmæssigt, at fælleshuset
bygges fuldstændig svarende til boligerne, og at det i udgangspunktet foreslås
lejet af Slagelse Kommune som fællesbolig. Begrundelsen er, at målgruppen ikke
nødvendigvis på sigt vil profitere af et fælleshus. Ved at bygge fælleshuset
som de øvrige boliger, så er der mulighed for at optimere den fremtidige drift
af boligerne, idet fællesboligen i så fald kan anvendes og udlejes som bolig.
Baggrunden for forslaget om, at Slagelse Kommune i udgangspunktet
lejer boligen som fællesbolig er, dels at sikre beboerne et lokale uden for den
enkeltes private bolig i opstarten af den nye boligafdeling, dels at en
fordeling af udgifter til fællesboligen på de 8 øvrige boliger vil forhøje
boligens husleje udover, hvad borgeren forventes at kunne betale. I fællesboligen
vil være fokus på, at den sociale integration udvikles, således beboeren
selvstændiggøres mest muligt.
Grundforhold
Boligerne er placeret på kommunalt ejet grund i
Rosenkildeparken i Slagelse og er indenfor rammerne af lokalplan 246 for
området, som blev godkendt i Byrådet den 15. august 2005. Det samlede matrikelområde
er ca. 16.500 m2. Til det endelig projekt er der brug for en andel
af grunden svarende til 8.482 m2. Det er aftalt, at udmatrikulere
denne andel til projektet.
Bekendtgørelsen vedr. tilskud til
skæve boliger giver Slagelse Kommune hjemmel til at stille byggegrunden
vederlagsfrit til rådighed for etablering af de skæve boliger.
Der er aftalt med Slagelse
Boligselskab, at der udarbejdes en tidsbegrænset lejekontrakt for grunden
mellem Slagelse Kommune og Slagelse boligselskab, hvori lejen fastsættes til
”0” kr.
Alternativt skulle projektet
tilføjes en ekstra udgift til grundkøb svarende til byggeretsprisen. Jf. sagen
til Byrådet den 26. august 2019, så vil det forudsætte, at den indtægt Slagelse
Kommune får fra salg af grunden skydes ind i projektet som kommunal
medfinansiering. Byggeretsprisen på grunden er af
Nordicals vurderet til 1.500 kr. pr. m2 (excl. moms) og bebyggelsen er
sat til 375 m2. Det giver en byggeretspris på 562.500 kr. (excl.
moms)
Informationsbrev til naboer
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser havde
oprindeligt besluttet at invitere til et offentligt møde med præsentation af
projektet, men grundet den aktuelle situation med COVID-19, besluttede Udvalget
i stedet at udsende informationsbrev til naboerne med mulighed for at stille
spørgsmål og komme med kommentarer.
Modtagne spørgsmål og kommentarer samt svar samles i et
bilag efter den 1. maj 2020, og forelægges på udvalgsmøde den 6. maj 2020.
(Bilaget eftersendes).
Retligt
grundlag
·
Bekendtgørelsen om tilskud til fremme
af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve
boliger).
·
Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen
og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes
låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
·
Reglerne om deponering er omfattet af Bekendtgørelse om
kommunernes låntagning og meddelelse om garantier m.v. § 3 stk. 1 nr. 6 og § 6.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den fremsendte ansøgning fra
Slagelse Boligselskab godkendes. Anbefalingen begrundes med:
·
At forslaget følger Byrådets godkendelse af den 26. august 2019,
og vil bidrage til at opfylde Byrådets budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I)
·
At forslaget vil støtte borgere, der er særligt socialt udsatte,
men har potentiale for at bo mere selvstændigt i en fritliggende bolig.
·
At den foreløbigt beregnede husleje pr. bolig, ligger inden for
de økonomiske muligheder en borger med kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag
vil kunne betale.
·
At udgiften til den sociale støtte for borgere, der kan bo i en
skæv bolig, sænkes set i forhold til et ophold på et forsorgshjem.
·
At forslaget vil medvirke til at imødegå, at pladserne på
Forsorgshjemmet Toften ikke ”sander til”, da de skæve boliger anvendes til
udslusning fra Toften.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Nedenfor fremgår de økonomiske forudsætninger ved etablering
af de 9 skæve boliger. Der er 3 væsentlige forskelle set i forhold til
etablering af almene ældreboliger:
·
Der skal ikke afholdes kommunal grundkapital ved etablering af
skæve boliger.
·
Andelen af etableringsudgiften, der lånefinansieres, sker med
ustøttede realkreditlån.
·
Der kan ansøges om økonomisk tilskud på kr. 425.000 pr. bolig fra
Transport- og Boligministeriet til finansieringen af anlæg af boligerne.
Slagelse Kommune skal godkende og påtegne ansøgningen før fremsendelse til
ministeriet.
De økonomiske forudsætninger fremgår af dels ansøgningen
vedlagt som bilag 1 samt driftsbudget vedlagt som bilag 3. Der ansøges
om en godkendelse af etableringsudgifter med følgende økonomiske
forudsætninger:
Anskaffelsessum for 9 boliger: kr. 8.020.000
Finansiering:
Realkreditlån kr.
4.195.000
Tilskud fra Transport og Boligministeriet kr. 3.825.000
I alt kr.
8.020.000
Kommunal medfinansiering
Jf. ovenstående vedr. finansiering, så er der med det
foreliggende projektforslag ikke behov for yderligere kommunal medfinansiering
ud over de af Byrådet den 23. marts 2020 bevilligede anlægsmidler 0,3 mio. kr.
til omkostninger som jordbunds- og museumsundersøgelser,
udmatrikulering samt rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån af
grunden.
Garantistillelse
Boligselskabet søger om 100 % kommunal garantistillelse for
realkreditlån på maksimalt kr. 4.195.000 – der udgør den ustøttede del af finansieringen.
Kommunen garanterer for den del af lånet, der får sikkerhed ud over 60 % af
ejendommens værdi.
Anvisningsaftale
Jf. bekendtgørelsen vedr. tilskud
til skæve boliger skal Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab aftale
målgruppen, som boligerne skal udlejes til. Kommunen betaler lejen
(boligafgiften) fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed
for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer
endvidere for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over
for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning.
Administrationen vurderer at
risikoen for, at Slagelse kommune skal betale tomgangsudgifter er begrænset, da
der er både på kort og langt sigt er et behov for billige boliger til gruppen
af særligt socialt udsatte med behov for en fritliggende bolig. Erfaringerne
fra de øvrige skæve boliger er, at beboerne bliver boende i en længere årrække,
og at den løbende sociale støtte bidrager til, at boligerne holdes i almindelig
god stand i samarbejde med beboere og boligselskabet. Da gruppen for de fritliggende
boliger har komplekse udfordringer vurderer administrationen, at der vil kunne
forekomme situationer, hvor kommunen vil skulle dække fraflytningsudgifter ud
over deposita. Dette er dog forsøgt imødegået ved såvel design som materiale
valg til boligerne. F.eks. er der klinkegulv i hele boligen.
Leje af bolig til fællesbolig og afledt deponering
Fællesboligen
lejes i udgangspunktet af Slagelse Kommune til en foreløbig beregnet husleje på
kr. 3.300 kr. - månedligt excl. forbrug. Ved indgåelse af lejemål med et
kommunalt formål skal der deponeres et beløb svarende til det lejedes værdi, og
ved dette lejemål beregnes deponeringen af kostprisen og udgør 891.111 kr.
Deponeringen kan efter gældende regler finansieres af ledig låneramme
(lånerammen er disponeret), modregning af værdien af andre opsagte lejemål
indenfor samme regnskabsår eller af kassen. Deponeringen skal ske, når aftalen
tiltrædes.
Alle
opsagte lejemål i 2020 – hvor værdien af det lejede ikke er disponeret til
andre formål, kan modregnes i deponeringsforpligtigelsen – og dermed løbende
nedbringe det deponerede beløb. Efter regnskabsårets udgang vil den endelige
deponering blive frigivet med 1/25 pr. år. Et eventuelt restbeløb skal
finansieres af kassen.
Afledte driftsudgifter
Afledte driftsudgifter til social støtte efter Lov om social
service, her under social vicevært, evt. tomgangshusleje samt lejeudgifter til
fællesboligen vil kunne afholdes inden for de eksisterende budgetrammer.
Sagens godkendelse giver således ikke anledning til
bevillingsmæssige beslutninger i Slagelse Kommune dels i relation til
driftsoverenskomsten med Toften, dels i Myndighedsområdet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. maj 2020:
Fraværende:
Anja Nielsen, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Moos
Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om,
at flere billige boliger og flere skæve boliger har været og forsat er en
mærkesag for Rådet for Socialt Udsatte.