1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2018-6456 Dok.nr.: 330-2018-97861 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Godkendt.
2. Forretningsorden for Seniorudvalget (B)
2. Forretningsorden for Seniorudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2018-7851 Dok.nr.: 330-2018-98590 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget vil have en
forretningsorden og i bekræftende fald forretningsordenens indhold.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv
fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje
udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det
afgør udvalget selv.
Udvalgets forretningsorden kan bl.a. indeholde bestemmelse
om følgende:
· Udvalgsmødernes varighed
· Tidspunkt for udsendelse af forslag til dagsorden – der skal være
tid til forberedelse af de enkelte sager, men samtidigt skal dagsordenen heller
ikke sendes ud så tidligt, at udvalget afskærer sig selv for at have aktuelle
sager med på en ordinært udsendt (og offentliggjort) dagsorden. Ved
fastsættelse af et tidspunkt for udsendelse af dagsorden skal der også tages
højde for, at udvalget efter det vedtagne årshjul i de fleste måneder holder
møde ugen efter Byrådets møde, herunder at der skal være mulighed for at få
sager med på udvalgets møde, som Byrådet ønsker, at udvalget arbejder videre
med.
Der er ikke krav om, at udvalgets forretningsorden er
skriftlig.
Den vedhæftede forretningsorden er et eksempel på, hvad
udvalgets forretningsorden i givet fald kan indeholde.
Udvalget besluttede i Seniorudvalgsmødet 9. januar 2018
under behandling af punkt om ”Arbejdsform i Seniorudvalget”,
hvor hidtidige Forretningsorden blev fremlagt, at:
”Udvalget principgodkender forretningsordenen med
bemærkning om, at udvalget beslutter, at udvalgets medlemmer kan sende
eventuelle ændringsforslag og tilføjelser til forretningsordenen til Erhvervs-
og Arbejdsmarkedsdirektøren.
Forretningsordenen bliver herefter justeret efter de
indkomne forslag og med fokus på, at der bliver udarbejdet én fælles
forretningsorden for alle udvalg.
Forslaget til forretningsorden bliver herefter forelagt
Seniorudvalget på kommende udvalgsmøde”.
Der er på baggrund af indkomne forslag og bemærkninger, samt
ønsket om, at forslaget skal være identisk for alle
stående udvalg, udarbejdet et forslag til fælles forretningsorden.
Seniorudvalget vil dog fortsat
kunne beslutte egne ændringer til forslaget.
Retligt
grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin
forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Kommunaldirektøren anbefaler, at udvalget tager drøftelsen,
herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det,
således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget beslutter, om det vil vedtage en forretningsorden og i givet
fald forretningsordenens indhold.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Udvalget godkender forretningsordenen med den bemærkning, at
udvalget ønsker, at dagsorden som udgangspunkt fremsendes 6 hverdage før
udvalgsmøde.
Udvalget får sagen forelagt på kommende udvalgsmøde til
anden behandling.
Administrativ bemærkning
inden anden behandling i Seniorudvalget den 8. marts 2018
Seniorudvalget godkendte i møde den 6. februar 2018
udvalgets forretningsorden med ændring til §3 ”Udsendelse af dagsorden m.m.”,
at 5 hverdage ændres til 6 hverdage, således §3 lyder ”Udvalgsformanden foranlediger,
at der så vidt muligt senest 6 hverdage inden et ordinært udvalgsmøde er en
elektronisk dagsorden tilgængelig i dagsordenssystemet”
Sagen forelægges Seniorudvalget til anden behandling, da
ændringer i eller tillæg til forretningsordenen jfr. §11 kræver vedtagelse på
to på hinanden følgende ordinære udvalgsmøder.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget for anden gang godkender ændringen af 5 hverdage til 6
hverdage, hvorefter forretningsordenen er vedtaget.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Forretningsordenen blev vedtaget.
3. Budget 2018-2021 Seniorudvalget (B)
3. Budget 2018-2021 Seniorudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-21232 Dok.nr.: 330-2018-100388 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget.
Beslutningstema
Udvalget
orienteres om det vedtagne budget for 2018-2021, herunder status for udmøntning
af den politiske aftale, der ligger til grund for budgettet.
Baggrund
Budget
2018-2021 blev i oktober 2017 besluttet af Byrådet, og fagudvalgene har i
henhold til styrelsesvedtægtens § 11 ansvaret for, at bevillinger, der er
tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget præsenteres for Budget 2018
(korrigeret budget), og de elementer, der i den politiske budgetaftale særligt
vedrører udvalget.
Bilag 1 Notat
om budgetgrundlag 2018-2021 giver en kort beskrivelse af udvalgets budget (med
fordeling på politikområder) som indeholder:
· Beskrivelse af området
· Budgetrammer
· Budgetfordelingsmodeller
· Anlæg
· Nøgletal
Budgetgrundlaget er beskrevet med
den opgavefordeling for fagudvalgene, der er gældende fra 1.1.2018, og der kan
derfor være afvigelser til tidligere beskrivelser.
Derudover ses
de budgetændringer for udvalget, som blev indarbejdet i budgettet ved den
politiske behandling i september/oktober 2017.
Retligt grundlag
Det retslige
grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40.
I Regler for Økonomistyring
og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den
økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget har
mulighed for, at disponere inden for de økonomiske rammer og
aktivitetsforudsætninger, der ligger til grund for budgettet.
Det
anbefales, at budgetområderne hjemmeterapeuter, træningsvisitatorer og
hjerneskadekoordinator, placeret under Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
flyttes til Seniorudvalget. Disse områder har direkte tilknytning til områder
under Seniorudvalget, ligesom de referer ind til § 83 og § 83a som ifølge
kompetenceplanen hører under Seniorudvalget. Budgetgrundlaget er ajourført med disse
ændringer og det er anført i bilaget, at disse anbefales overført til Seniorudvalget.
Det drejer sig om i alt 6.680.139 kr. - fordelt på hjemmeterapeuter med
5.122.404 kr., træningsvisitatorer med kr. 1.033.072 og hjerneskadekoordinator
med kr. 524.663 kr.
Det
anbefales, at der fra Sundhed og Træning, under Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget overføres 1,1 mio. kr. til Sekretariatet under
Seniorudvalget fra 2018 samt med virkning for overslagsårene. Årsagen til denne
omplacering er, at 2 medarbejdere har været budgetteret under Sundhed og
Træning, hvorefter budgettet ikke er flyttet med til Sekretariatet, da
medarbejderne overgik dertil ifm. etablering af fælles Sekretariat for hele
Center for Sundhed og Ældre. Der er således udelukkende tale om en bevillingsmæssig
korrektion.
I
budget 2018 blev afsat en budgetpulje på 9,8 mio. kr. placeret teknisk
midlertidigt under Seniorudvalget. På Sundheds- og Seniorudvalgets møde den 6.
december 2017 blev besluttet, at puljen anvendes til Vederlagsfri fysioterapi,
hospice og færdigbehandlede patienter, disse områder er placeret under
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget. Der er foretaget en omplacering af de 9,8
mio. kr. – hvorefter dette budget er korrekt placeret under Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget. Budgettet er fordelt på Vederlagsfri fysioterapi med 6
mio. kr., hospice med 2,6 mio. kr. og færdigbehandlede patienter med 1,2 mio.
kr.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politik--område | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | 9.1 | -1.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 |
Drift | 7.1 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Anlæg (rådighedsbeløb) | |||||
Finansiering | |||||
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at orienteringen om budget 2018-2021 tages til efterretning
2. at Seniorudvalget anbefaler overfor
Økonomiudvalget, at budgetområderne hjemmeterapeuter, træningsvisitatorer og
hjerneskadekoordinator flyttes fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalget til
Seniorudvalget.
3. at Seniorudvalget anbefaler overfor
Økonomiudvalget, at der omplaceres 1,1 mio. kr. fra Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget til Seniorudvalget vedrørende 2 medarbejderes løn samt
afledte medarbejderudgifter med virkning fra 2018 samt overslagsårene.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes til kommende møde, hvor bilaget
(budgetgrundlaget) er mere uddybet og økonomien tydeliggøres.
Budgettet tages i øvrigt til efterretning.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget følger indstillingerne.
Men budgetgrundlaget drøftes videre på kommende udvalgsmøde
med henblik på afklaring af en række spørgsmål til bilaget, som udvalget ønsker
belyst.
Udvalget er opmærksom på, at administrationen handler i
forhold til analysens bemærkninger omkring økonomistyringen.
4. CSÆ - Regnskab 2017 og overførsel til 2018 (B)
4. CSÆ - Regnskab 2017 og overførsel til 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2018-11008 Dok.nr.: 330-2018-94149 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt
regnskabsresultat for 2017. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg
og Byråd vedrørende overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2018.
Baggrund
Der foreligger
foreløbigt regnskabsresultat 2017 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår
af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed.
Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
(Bilag er vist med udgiftsområder i henhold til den ny udvalgsstruktur.)
Overførsel af
mer-/mindre forbrug fra 2017 til 2018 tager udgangspunkt i ”Regler for
Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af
Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedrørende overførsel af mindre forbrug.
Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre
enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindre forbrug mellem
regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den
efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget
inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige,
aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindre forbrug ikke
mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre
mer-/mindre forbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb
overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres
over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og
anlægsbevillinger
Afvigelse fra
disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget
behandler på møde d. 19. marts 2018 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med
henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 26. marts 2018.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet
for 2017 viser for drift et samlet forbrug på 642,4 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift Seniorudvalget Mio. kr. | Korrigeret budget 2017 | Regnskab 2017 | Afvigelse (- = mer- forbrug) | |
7.1 Pleje og
Omsorg | ||||
Serviceudgifter | 631,4 | 637,9 | -6,5 | |
Særligt dyre
enkeltsager | -1,1 | -0,2 | -0,9 | |
Ældreboliger | 5,1 | 4,7 | 0,3 | |
Total | 635,3 | 642,4 | -7,1 |
Som det ses i tabellen ovenfor, viser
Seniorudvalgets område totalt set et merforbrug på 7,1 mio. kr. i regnskab 2017.
Nedenfor følger en overordnet specifikation:
Merforbrug på politikområde 7.01 Pleje og
Omsorg fremkommer på Hjemme- og Sygeplejen med i alt 6,492 mio. kr. samt
centrale områder inkl. diverse projekter og puljemidler mm. med i alt 3,4 mio.
kr.
Modsat fremkommer mindre forbrug på Plejecentre
samt hjælpemidler samlet set med 2,316 mio. kr., på Aktivitetscentre med 0,471
mio. kr.
B. Overførsel af mer-/mindre forbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan
overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets
politikområder.
Overførsel af
mer-/mindre forbrug, drift Seniorudvalget Mio. kr. | Overført fra 2016 til 2017 | Overføres fra 2017 til 2018 | Tilføres kassen | |
7.1 Pleje og
Omsorg | -14,3 | -7,1 | 0,0 | |
Total | -14,3 | -7,1 | 0,0 |
Bilag 1 viser for hver virksomhed og
center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune”.
På de områder, der udviser mindre forbrug, er
overførslerne fra 2017-2018 udtryk for tilbageholdende adfærd i forhold til nye
økonomiske dispositioner, kombineret med opsparinger til kommende års
investeringer.
For så vidt angår hjemme- og sygeplejens merforbrug
henvises til analysen af hjemme- og sygeplejen, fremlagt på Seniorudvalgets
møde i februar. Handlinger som følge af analysen, arbejdes der netop nu på at
styrke tydeligheden i roller og ansvar omkring løbende økonomiopfølgning- og
styring.
Området blev i 2017 tildelt en ekstrabevilling med
henblik på at skabe budgetbalance i området fra 2018. Administrationen gør
opmærksom på, at forudsætningerne for tildelingens størrelse var baseret på
økonomital fra september.
Derudover skal bemærkes, at der i forbindelse med
overførslerne fra 2017 til 2018 anbefales overført 1,1 mio. kr. fra
Sundhed og Træning, under Sundheds- og Forebyggelsesudvalget til Sekretariatet
under Seniorudvalget (samme er gældende for 2018 og overslagsårene jf. sagen om
budget 2018). Årsagen til denne omplacering er, at 2 medarbejdere har været
budgetteret under Sundhed og Træning, men ansat i Sekretariatet. Medarbejderne
blev flyttet til Sekretariatet ifm. etablering af fælles Sekretariat for hele
Center for Sundhed og Ældre. Der er således udelukkende tale om en
bevillingsmæssig korrektion.
Det samlede
merforbrug til overførsel fra 2017 til 2018 vil herefter udgøre 6 mio. kr.
totalt set på Seniorudvalgets område.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2017 viser for anlæg samlet uforbrugte
rådighedsbeløb på 11,4 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede
uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 6,96 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg
overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret
oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af
uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg Seniorudvalget Mio. kr. | Overføres fra 2017 til 2018 | |
7.1 Pleje og
Omsorg | 11,4 |
Der overføres uforbrugt rådighedsbeløb vedrørende ombygningen
af Skælskør Plejecenter grundet periodeforskydninger. Derudover mindre indtægt
vedrørende puljemidler til indretning af demensvenlige boliger. Indtægten
forventes modtaget i 1. kvartal 2018, hvorefter anlægsregnskab kan aflægges.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for
overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan
godkende at overførsel af mer-/mindre forbrug på drift og anlæg sker efter
gældende hovedprincipper eller udvalget kan for specifikke områder anbefale
Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte
hovedprincipper.
Vurdering
Det skal
bemærkes, at der ved Byrådets tillægsbevilling på 18,6 mio. kr. i november 2017
samtidig blev foretaget interne omplaceringer af budget fra
enheder/virksomheder, som forventede mindre forbrug til enheder/virksomheder
der forventede merforbrug.
I forlængelse
af denne udligning anbefales det, at områder, der i november 2017 fik dækket
forventet merforbrug, og nu fremkommer med overskud, fordeles overskud til
enheder/virksomheder, der bidrog til udligningen. Bilag 1 viser regnskab 2017
fordelt på enheder/virksomheder. Bilag 1a viser, de steder hvor det anbefales
at der afviges fra generelle overførselsregler.
Det skal
yderligere bemærkes, at der vises områder hørende under såvel Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
som Seniorudvalget, idet disse alle var placeret under Sundheds- og
Seniorudvalget da udligningen fandt sted i november 2017.
Derudover
anbefales overførsel af 1,1 mio. kr. fra Sundhed og Træning, under Sundheds- og
forebyggelsesudvalget til Sekretariatet under Seniorudvalget til dækning af
medarbejderlønninger jf. beskrivelse i bilag 1a. Det betyder at overførelsen
fra 2017 til 2018 bliver reduceret med 1,1 mio.kr. hvorefter der overføres
netto 6 mio.kr.
I bilag 2 ses
uforbrugte rådighedsbeløb på anlæg, hvilke anbefales overført fra 2017 til
2018, idet der er tale om igangværende anlægsprojekter.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal
overføres merforbrug på netto 7,1 mio. kr. fra 2017 til 2018.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres
uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 11,4 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politik--område | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | |||||
Drift Pleje og Omsorg | 7.1 | -7.100 | |||
Drift Sundhed og Forebyggelse | 9.1 | -1.100 | |||
Drift Pleje og Omsorg | 7.1 | 1.100 | |||
Anlæg (rådighedsbeløb) | 7.1 | 11.400 | |||
Finansiering | |||||
Kassen | 1.4 | 4.300 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Orientering
om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 tages til efterretning
2. at Seniorudvalget
anbefaler overfor Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 7.1
overføres et merforbrug fra 2017 til 2018 på 7,1 mio. kr., hvilke fordeles som
beskrevet i bilag 1 og 1a.
3. at Seniorudvalget
anbefaler overfor Økonomiudvalget, at der til drift under Sekretariatet, på
Seniorudvalgets politikområde 7.1 overføres et mindre forbrug fra Sundheds- og
Forebyggelsesudvalgets politikområde 9.1 på 1,1 mio. kr.
4. at Seniorudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7.1 overføres et samlet uforbrugt
rådighedsbeløb til anlæg på i alt 11,4 mio. kr. til 2018
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Administrationen gør opmærksom på, at der er sket en
bogføringsfejl, hvilket betyder at Antvorskov Plejecenter således ikke
afslutter 2017 med et merforbrug på 668.000 kr. men med et mindreforbrug på ca.
800.000 kr.
Dertil kommer, at der er 1,1 mio. kr. i tilførelse (ift.
sekretariatet).
Alt i alt et merforbrug på ca. 4,6 mio. kr.
På kommende udvalgsmøde fremlægges handleplan med forslag
til, hvordan merforbruget kan håndteres, så området samlet set balancerer.
Udvalget ser gerne, at kommende handleplansforslag ikke har
konsekvenser for ser-viceniveauet.
Udvalget ønsker en sag på kommende udvalgsmøde omkring
vikarforbrug.
Udvalget kommenterer, at sagsfremstillingen grundlæggende er
skrevet svært forståeligt.
Med ovenstående bemærkninger følger udvalget indstillingen.
5. Videre drøftelse af analysen i hjemme- og sygeplejen (D)
5. Videre drøftelse af analysen i hjemme- og sygeplejen (D)
Sagsnr.: 330-2017-89850 Dok.nr.: 330-2018-91523 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte selve analysen samt handlinger, som
følge af analysen i hjemme- og sygepleje.
Baggrund
Analysen af hjemme- og sygepleje er foretaget af eksternt
konsulentfirma og blev igangsat umiddelbart efter udvalgsmødet d. 6. december
2017. Analysen følger de principper for velfærdsanalyserne, som er vedtaget i
forbindelse med budget 2018.
Seniorudvalget fik d. 9. januar 2018 en foreløbig
orientering om analysen, og på mødet d. 6. februar blev analysens
hovedkonklusioner fremlagt, tillige med den overordnede plan for videre
fremdrift som følge af analysen.
Siden udvalgsmøde i februar er der igangsat initiativer, der
sikrer, at der kommer hurtige resultater af forbedringsinitiativer, herunder
blandt andet forslag til ændret takstmodel for intern afregning i kommunen (sag
på dette udvalgsmøde).
Med andre ord, er der fokus på en målrettet indsats internt
i organisationen, hvor serviceniveauet ikke er berørt. Rapportens konklusion
er, at borgerne oplever tilfredshed.
Der er igangsat et fælles forløb med områdeledere og
tillidsrepræsentanter, som netop nu drøfter og arbejder på at opstille
løsningsforslag til:
- bedre planlægning og hvordan der sker træning i praksis.
- styresystemer og nødvendig ledelsesinformation for at
skabe mulighed for sikker drift.
- ledelses- og kulturudvikling, der kan skabe en
forbedringskultur hvor alle tager ansvar.
Forventning er, at der i forløbet med områdelederne og
tillidsrepræsentanterne, opstilles tydelige mål for indsatserne. Målene skal
indeholde pejlemærker, der skal vise, hvornår området er lykkedes med de
forskellige indsatser.
På udvalgsmødet fremlægges mundtligt en plan for nødvendige
og mulige initiativer som følge af det fælles forløb for områdeledere og
tillidsrepræsentanter.
Retligt
grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter og beslutter på baggrund af den fremlagte
plan for initiativer, hvordan udvalget ønsker at følge op.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser
for andre udvalg
Intet at bemærke
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget drøfter den videre plan.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget får på hvert udvalgsmøde status på fremdriften af
initiativer som følge af analysen. Herunder tydeliggørelse af ressourcerne
omkring fremdriften.
Udvalget vil gerne have orientering om, hvordan ressourcer
og kompetencer sikres i forhold til implementering af opfølgning og mål.
Derudover vil udvalget gerne have et oplæg til, hvordan
udvalget kan følge indsatserne med konkrete mål.
Udvalgsmødet den 5. april forlænges med 1 time for at
afsætte tid til drøftelse af analysen. Mødet afholdes på Rådhuset.
Oplæg gennemgået på mødet vedlægges referat.
6. Nye interne takster for afregning af hjemmepleje (B)
6. Nye interne takster for afregning af hjemmepleje (B)
Sagsnr.: 330-2017-21232 Dok.nr.: 330-2018-106092 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget.
Beslutningstema
Nye interne takster for afregning mellem visitation og
hjemmepleje.
Baggrund
Parallelt med den igangværende
analyse af hjemme- og sygeplejen er der udarbejdet ny model for afregning
mellem visitation og hjemmepleje i forhold til praktisk bistand og personlig
pleje, ligesom taksterne for 2018 er genberegnet.
Formålet er, at komme frem til en
så retvisende og præcis afregning som muligt, med udgangspunkt i de faktiske
forhold.
Analysen af hjemme- og sygepleje
peger på takstmodellen som et af flere centrale forbedringspunkter. Analysen
konkludere at
Den nye takstmodel er udarbejdet
med afsæt i rapportens anbefalinger om at skabe en mere
virkelighedsnær takstmodel, der afspejler de forskellige driftsvilkår områderne
har. Med modellen bliver det tydeligere, hvornår de enkelte områdernes drift og
økonomi hænger sammen. Dertil kommer at selve modellen og forudsætningerne for
taksterne er gennemskueligt for både medarbejdere og områdeledere.
Områdelederne
og Antvorskov har været inddraget i udarbejdelsen af takstmodellen og de
bagvedliggende forudsætninger.
Retligt
grundlag
Servicelovens §83.
Handlemuligheder
Den nye model for afregning
mellem visitationen og hjemmeplejen er opdelt i 7 takster:
1) Dag by, hverdage
2) Dag land,
hverdage
3) Aften by, alle
dage
4) Aften land, alle
dage
5) Weekend by
6) Weekend land
7) Nat, alle dage
Denne
opdeling er ny. Hidtil har takstopdelingen været; praktisk bistand hverdag,
personlig hjælp hverdag og personlig hjælp øvrig tid.
Årsagen til,
at den nye model ikke sondrer mellem praktisk bistand og personlig pleje er, at
de kommunale leverandører, udelukkende har uddannet personale til at løse såvel
praktisk bistand end personlig pleje. I den nye model er det valgt, at opdele i
by og land fordi det kræver mere vej tid på landet end i byen.
Alle 7
takster har følgende grundlæggende udgangspunkt ved beregning af, hvilken andel
af en medarbejders arbejdstid der går til direkte borgertid: – betegnet
brugertids-procent (BTP):
· 6 ugers ferie årlig
· Et fravær på gennemsnitligt 7% inkl. omsorgs- og seniordage mm.
· En gennemsnit løn på trin 22
· Frokost 30 min. dagligt
· Vej tid i intervallet 12%-24% afhængig af by/land samt tidspunkt
på døgnet
· Aftalte møder i form af triagemøder ugentligt, gruppemøder
ugentligt samt personalemøde månedligt
· Planlægning og dokumentation
· Tid til praktikvejledning, uddannelse projektdeltagelse mm.
· Tillids- og sikkerhedsrepræsentanthverv.
Med dette grundlag bliver
taksterne:
Dag by hverdage | Dag land hverdage | Aften by alle dage | Aften land alle dage | Weekend by | Weekend land | Nat, alle dage | |
Afregningstakst pr. time | 315,00 | 369,00 | 434,06 | 489,47 | 384,00 | 426,66 | 711,67 |
Ovenstående giver en direkte borgertids-§ på: | |||||||
BTP | 55% | 47% | 53% | 47% | 60% | 54% | 33% |
Vurdering
Ny takstmodel og nye takster
Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget godkender den
nye model for afregning mellem visitation og hjemmepleje i forhold til praktisk
bistand og personlig pleje, samt at de nye takster for 2018 godkendes for så
vidt angår; hverdage by/land, aften by/land samt weekend by/land.
Fast budgetramme
Det anbefales, at Området Nat
samt Omø og Agersø fremover budgetlægges ud fra normering samt diverse
personalerelaterede omkostninger. Det betyder, at nat ikke afregnes med
ovennævnte takst. I stedet tildeles området nat samt Omø og Agersø en fast
budgetramme svarende til den nødvendige normering samt personalerelaterede
omkostninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De nye takster kan dækkes inden for det afsatte budget til
visitation til hjemmepleje i Myndighedsafdelingen, under forudsætning af, at
det gennemsnitlige ugentlige antal visiterede timer fortsætter på samme niveau
som i ugerne 37-52 i 2017.
For hjemmeplejen betyder de nye takster en merindtægt i
størrelsesordenen 3,6-3,9 mio. kr. i 2018.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget godkender den nye model for afregning mellem visitation
og hjemmepleje i forhold til praktisk bistand og personlig pleje
2.
at Områderne Nat, Omø og Agersø budgetlægges med fast budgetramme og dermed
ikke afregnes fremover
3.
at Seniorudvalget godkender de 6 nye takster for 2018 for henholdsvis;
hverdage by/land, aften by/land samt weekend by/land.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Indstillingerne godkendes.
Udvalget udtrykker ønske om, at takstmodellen indføres, men
at modellens konsekvenser evalueres ift. evt. justeringer.
7. Inspirationstur til andre kommuner (B)
7. Inspirationstur til andre kommuner (B)
Sagsnr.: 330-2018-6057 Dok.nr.: 330-2018-97658 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvor
udvalget ønsker at tage på inspirationstur.
Baggrund
På udvalgsmøde den 6. februar 2018 blev udvalget forelagt
forskellige muligheder for en inspirationstur til andre kommuner. I den
forbindelse ønskede udvalget et nærmere oplæg, hvor der er eksempler på
velfungerende organisering og struktur omkring aflastningspladser,
sygeplejeklinikker samt særlige boliger til udadreagerende borgere samt
fællesbyggeri (fx Huset Nyvang, Randers Kommune).
Udvalget besluttede, at inspirationsturen finder sted den
26.-27. juni 2018 (kalenderen er booket).
Med baggrund i udvalgets ønsker, har administrationen
følgende forslag til inspirationstur:
Tema | Indhold | Kommune |
Sygeplejeklinikker | Esbjerg kommune har 12 sygeplejeklinikker, hvoraf to er
målrettet psykiatrisk sygepleje. Indbyggertal 115.000. Hjørring kommune har 10 sygeplejeklinikker og et
indbyggertal på 65.000 | Esbjerg kommune Hjørring kommune |
Fællesbyggeri | Huset Nyvang – kåret som årets
sundhedsbyggeri 2017 Huset
Nyvang er i sin grundidé tilpasset borgere med demens og deres særlige behov,
men alle plejekrævende kan bo her. Byggeriet tager udgangspunkt i den seneste
viden på området, hvor begreber som hjemlighed og genkendelighed er
nøgleværdier. Byggeriet består af fire adskilte boenheder og en fælles
bygning, som rummer et bytorv, hvor butikker og aktive facader danner
genkendelige motiver for en række fælles funktioner. Fællesbygningen er
sammenbygget med en stor daginstitution, som rummer, såvel vuggestue og
børnehavegrupper, hvilket skaber et spændende potentiale i generationsmøder. De
første beboere flytter ind først i december 2017. | Randers kommune |
Hør om tankerne om en ny landsby, med
inklusion, fællesskab og nærvær som nøgleord, der lige arbejdes på at
etablere ved Thisted.
Landsbyen har foreningsliv, plejecenter, multihal og erhvervsliv under samme
tag. Målet med landsbyen er: Lave en ramme for liv og fællesskab i
et lokalområde Rum for frivillighed Skabe liv "Ældre hjælper ældre" Skabe værdibaseret arbejdspladser Tage medansvar for velfærdsydelserne Se de ressourcer der er til rådighed i det enkelte menneske Være med til at sikre et attraktivt område. | Thisted | |
Aflastnings- og rehabiliteringspladser | Rehabiliteringscenter Trekroner, som ligger sammen med
Trekroner Plejecenter. Her er 28 rehabiliteringspladser, som er opdelt i
hverdagsrehabilitering og neuro-rehabilitering og hvor personalet har
specialiseret de forskellige rehabiliteringsformer. | Roskilde Kommune |
Boliger til borgere med udadreagerende adfærd | På Kildevæld Sogns Plejehjem har man gennem det seneste år
lavet en målrettet og struktureret indsats for beboere med demens og
adfærdsmæssige og psykiske symptomer, også kaldet BPSD. Plejehjemmet i
København afprøver i øjeblikket sammen med Sundhedsstyrelsen en ny
plejemodel, og det har blandt andet skabt bedre trivsel for beboerne og
større arbejdsglæde. Guderup plejecenter har specialiseret sig i demens.
Plejecentret har 28 specialboliger til borgere med svær demens. Fra 2019 vil
der være 35 specialboliger. | Københavns kommune Sønderborg kommune |
Sundhedscentre | Egedal sundhedscenter et moderne center med alt fra
træning og sundhedsvejledning til sygepleje og sygeplejeklinik. Mere end 100
sygeplejersker, terapeuter, sundhedsmedarbejdere og sosu-assistenter arbejder
hver dag i Egedal Sundhedscenter, for at give borgerne den bedste hjælp til
genoptræning, sundhedsvejledning, sygepleje og meget mere. Kolding sundhedscenter er hele kommunes
sundhedscenter, hvor borgerne kan henvende sig ved behov for genoptræning,
rehabilitering, sundhedsfremme, forebyggelse, sundhedspleje, specialtandpleje,
omsorgstandpleje og tandregulering. Formålet med sundhedscenteret er at give
borgerne en indgang til det kommunale sundhedsvæsen, sammenhængende
sundhedsydelser og være ramme for nemme, kendte og tilgængelige
sundhedstilbud. | Egedal kommune Kolding kommune |
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget drøfter og beslutter med udgangspunkt i
administrationens forslag temaer og destinationer for udvalgets
inspirationstur.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Sundheds- og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget beslutter temaer og destinationer for udvalgets
inspirationstur.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget ønsker at prioritere fokus på syge- og hjemmepleje
og udskyder derfor studietur.
Udvalget ønsker at komme i "praktik" i syge- og
hjemmepleje 26.-27. juni, administrationen kommer med et oplæg.
Administrationen kommer med forslag til studietur i
november.
8. Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse kommune (B)
8. Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse kommune (B)
Sagsnr.: 330-2017-69998 Dok.nr.: 330-2018-103684 Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Beslutning om proces for udarbejdelse af ny
Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Baggrund
Byrådet har siden den 1. marts
2016 været forpligtet til at træffe beslutning om en Værdighedspolitik for den
kommunale ældrepleje.
Den første Værdighedspolitik skulle
vedtages og offentliggøres senest den 1. juli 2016. Derefter skal Byrådet inden
for det første år i valgperioden vedtage en Værdighedspolitik for den kommunale
ældrepleje. Da der var kommunalvalg i november 2017, skal Byrådet i 2018 vedtage
en Værdighedspolitik for kommunens ældrepleje gældende for den nye valgperiode.
I denne sagsfremstilling
opsummeres krav til indhold i Værdighedspolitik. Derudover skitseres forslag
til proces for tilblivelse af ny Værdighedspolitik.
Retligt
grundlag
Finansloven for 2016, 2017 og 2018.
Handlemuligheder
Krav og rammer for
Værdighedspolitik
Fra 1. februar 2018 skal
værdighedspolitikken således som minimum beskrive, hvordan ældreplejen kan
understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte
ældre:
1) Livskvalitet
2)
Selvbestemmelse
3) Kvalitet,
tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4) Mad og
ernæring
5) En værdig
død
6) Pårørende.
Det skal hertil bemærkes, at området ”pårørende” er ny fra 2018. Øvrige
områder er identisk med kravene til den første Værdighedspolitik i 2016.
Partierne bag
finanslovsaftalen for 2018 er enige om at kommunernes indsatser overfor
pårørende til svækkede ældre skal styrkes. Formålet med initiativet i
finanslovsaftalen for 2018 er, at understøtte kommunernes forpligtigelse til at
sørge for tilbud om afløsning eller aflastning til ægtefælle eller andre
pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Dette er baggrunden for, at der er indført en forpligtelse for Byrådet til, i Værdighedspolitikken
for ældreplejen, at beskrive, hvorledes kommunen understøtter de pårørende til
svækkede ældre. I lighed med de øvrige områder, er det op til det enkelte Byråd
at beslutte, hvordan der lokalt skal arbejdes med området ”Pårørende”, herunder,
hvilke konkrete indsatser kommunen iværksætter for at implementere den lokalt
fastsatte Værdighedspolitik.
Proces for tilblivelse af ny
Værdighedspolitik
Der er flere
modeller for, hvordan den nye Værdighedspolitik kan blive til. Hermed
alternative forslag:
1) At der som start på udarbejdelse af en ny ”Værdighedspolitik for ældre”
afholdes en workshop, hvor alle relevante parter, herunder høringsberettigede,
pårørende til målgruppen, borgere og fagpersonale, m.fl. indbydes til
deltagelse. Formålet vil være at få området og ønsker afdækket så bredt som
muligt, i forhold til fremtidigt indhold.
2) At
Seniorudvalget tager udgangspunkt i den eksisterende Værdighedspolitik og
derudfra drøfter, hvad der ønskes ændret og tilføjet. Dette udkast sendes i
høring, med efterfølgende endelig behandling i Seniorudvalget
3) At eksisterende
Værdighedspolitik sendes i høring med det formål at få tilbagemeldinger på,
hvad de respektive høringsberettigede ønsker ændret/tilføjet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget drøfter fordele
og ulemper – samt eventuelle alternativer - ved de opstillede modeller.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har fået tilsagn
om puljetilskud på 15,552 mio. kr. til Værdighedsindsatsen i 2018. Disse er
udmøntet jf. beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget i oktober 2017.
Derudover er der i finanslovsaftalen
for 2018 afsat 60 mio. kr. årligt fra 2018 og frem. Pengene udmøntes til
kommunerne via bloktilskuddet. Slagelse Kommunes andel forventes at udgøre i
størrelsesordenen 0,9 mio. kr. Formålet er, at styrke kommunernes indsatser
overfor pårørende til svækkede ældre jf. bestemmelser om nyt område i
Værdighedspolitikken. Midlerne kan eksempelvis anvendes til ansættelse af
pårørendevejledere, der kan bidrage til, at pårørende får viden og værktøjer
til at hjælpe bedst muligt, samt at de pårørende kan passe bedre på sig selv og
være med til at sikre, at de pårørende ikke står alene og dermed forbliver
raske. Disse midler skal ansøges tilført Seniorudvalgets budgetramme i
forbindelse med næste budgetopfølgning.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget beslutter, hvilken proces, der ønskes igangsat.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget ønsker at eksisterende værdighedspolitik sendes i
høring jf. model 3, hos Ældreråd, Handicapråd og bruger-pårørenderåd.
9. Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem, plejecentre og friplejeboliger (B)
9. Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem, plejecentre og friplejeboliger (B)
Sagsnr.: 330-2018-9726 Dok.nr.: 330-2018-84066 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget.
Beslutningstema
Seniorudvalget skal tage stilling
til, hvordan Midler til en bedre bemanding i hjemmeplejen, plejehjem,
plejecentre og friplejeboliger skal anvendes i 2018.
Baggrund
Sundheds- og Ældreministeriet har
den 1. februar 2018 udsendt information om Midler afsat i finansloven for 2018,
til en bedre bemanding i hjemmeplejen, på plejehjem, plejecentre samt
friplejeboliger.
Midlerne skal
anvendes til et løft af ældreområdet for en bedre bemanding og skal i videst
muligt omfang, og under hensyntagen til medarbejderens ønsker, anvendes til
ansættelse af nye medarbejdere i fuldtidsstillinger og opjustering af
arbejdstiden for eksisterende deltidsansatte medarbejdere.
Fra 2018 er
der med finansloven for 2018 afsat 500 mio. kr. årligt. Slagelse Kommunes andel
i 2018 udgør 7,488 mio. kr. Fordelingen er fortaget, af Økonomi- og
Indenrigsministeriet, efter udligningssystemets demografiske nøgle vedrørende
ældre.
Midlerne udmøntes
i perioden 2018 – 2021 via en statslig pulje på baggrund af årlige redegørelser
fra kommunerne. Fra 2022 overgår midlerne til at blive fordelt og udmøntet
gennem de generelle bloktilskud til kommunerne.
Betingelser
for udbetaling af det årlige tilskud i perioden 2018 - 2021 er, at kommunen
senest den 1. april 2018 indsender et redegørelsesskema til Sundheds- og
Ældreministeriet. I skemaet skal anvendelsen være specificeret på, i hvilket
omfang midlerne anvendes på ansættelse af nye medarbejdere eller opjustering af
arbejdstiden for eksisterende medarbejdere, inden for hvert af de
tilskudsberettigede områder; hjemmeplejen, plejehjem, plejecentre og
friplejeboliger. Samtidig skal indsendes en redegørelse for den lokale indsats
i forhold til sygefravær og medarbejdernes gennemsnitlige arbejdstid på
ældreområdet.
Efterfølgende
skal indsendes regnskab og specifikation for anvendelsen. Senest den 1.
november 2018 skal kommunerne indsende redegørelsen for anvendelse af
2019-midlerne.
Retligt
grundlag
Finansloven 2018.
Handlemuligheder
Seniorudvalget skal træffe
beslutning om anvendelsen af de 7,488 mio. kr. i 2018.
I den forbindelse skal bemærkes,
at Ældreområdet i 2018 er tilført tilskudsmidler i form af Værdighedsmidler med
15,552 mio. kr. samt Klippekortsordning til plejecenterbeboere med 5,309 mio.
kr. Den af Sundheds- og Seniorudvalget i 2017 besluttede anvendelse af
Værdighedsmidler 2018 ses i bilag 1 og beskrivelse af Klippekortsordningen ses
i bilag 2.
Da de nye
midler til øget bemanding er i tæt sammenhæng med Værdighedsmidler samt
Klippekortsordning til beboere på plejecentre, følger her en gennemgang af
finansieringen af de 3 tilskudsordninger:
· Midler til en bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem;
Tilskudsordning med årlig beslutning om anvendelse samt indsendelse af
redegørelse og regnskab til ministeriet i årene 2018-2021. Derefter andel af
kommunens samlede bloktilskud.
· Værdighedsmidler er fortsat tilskudsordning i 2018 og 2019, med
årlig beslutning om anvendelse jf. kommunens Værdighedspolitik (skal besluttes
på ny i 2018) samt indsendelse af ansøgning og regnskab til ministeriet. Fra
2020 andel af kommunens samlede bloktilskud.
· Klippekort til plejecenterbeboere tilskudsordning i 2018.
Derefter indgår midlerne som en del af kommunernes samlede bloktilskud.
Vurdering
Det
anbefales, at ”Midler til bedre bemanding” anvendes til øget bemanding i
hjemmeplejen, i form af flere ansatte medarbejdere og til at øge tiden hos de
medarbejdere, der ønsker det. Det skal hertil bemærkes, at ”flere varme hænder”
vil bidrage til, at der forholdsmæssigt bliver mere tid til den enkelte borger.
Sagen har
været sendt til høring i Ældrerådet. Ældrerådets høringssvar ses i bilag 3.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Reglerne for udmøntningen
foreskriver, at de bevilgede puljemidler i 2018 skal anvendes i 2018. Dog med
evt. mulighed for overførsel at evt. uforbrugte midler til 2019.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Seniorudvalget drøfter sagen, herunder Ældrerådets
høringssvar, samt træffer beslutning om, hvad Midler til ekstra bemanding
ønskes anvendt til i 2018.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget ønsker, at midlerne i 2018 prioriteres til en
rehabiliterende indsats, enten i regi af rehabiliteringspladserne på
Blomstergården, de midlertidige pladser på Levehjemmet Bjergbyparken og/eller
rehabiliterende hjemmetræning i private hjem.
Administrationen træffer beslutning om indsatsen jf.
ovenstående - afhængig af, hvor der vil være størst værdi for borgerne af
midlerne.
10. Røgpartikelfjerner på plejecentre (B)
10. Røgpartikelfjerner på plejecentre (B)
Sagsnr.: 330-2018-12136 Dok.nr.: 330-2018-103300 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget.
Beslutningstema
Seniorudvalget skal beslutte, hvorvidt Slagelse Kommunes
Plejecentre skal afholde udgifter til røgpartikelfjernere i beboernes boliger.
Baggrund
På Seniorudvalgets møde i februar
2018 ønskede udvalget en sag på mødet i marts 2018 omkring røgpartikelfjernere
på plejecentre.
Efter
rygeloven er det stadig tilladt at ryge enkelte steder. Dette er blandt andet
tilfældet i boligerne på plejecentre, hvilke er beboernes eget private hjem.
Det medfører, at ansatte kan blive udsat for passiv rygning. I disse tilfælde sikrer
arbejdsmiljølovens bestemmelser, at ansatte ikke udsættes for sundhedsskadelig
og generende påvirkning som følge af passiv røg.
I private hjem, hvor der modtages
en offentlig serviceydelse i form af personlig og praktisk hjælp, kan det, som
forudsætning for at modtage en ydelse, pålægges borgeren ikke at ryge i det
tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen, samt sørge for god udluftning
inden hjælpen gives.
Når ydelsen
tildeles skal der være en dialog med borgeren om ikke at ryge i det tidsrum,
hvor medarbejderne opholder sig i boligen. Såfremt borgeren ikke overholder
denne forudsætning, skal kommunen vurdere, om der kan aftales nye rammer for
serviceydelsen.
Arbejdstilsynet
har hjemmel til, at stille krav om mekanisk ventilation på faste arbejdssteder,
hvor der er ansatte. Der vil ikke være tale om procesventilation, og der er
således ikke krav om kontrolanordninger på ventilationsanlægget. Der kan
stilles krav om ventilation på faste arbejdssteder.
I nogle
tilfælde kan det være tilstrækkeligt med en grundig udluftning. Det vil i
praksis være umuligt at fjerne lugt og partikler helt. Der stilles som
hovedregel ikke krav alene på grund af lugt, men krav om hyppig rengøring kan
være aktuelt. Ved medarbejdernes ophold i plejecenterbeboernes boliger, kan det
være nødvendigt, at etablere egentlig ventilation, hvis der er tale om, at
beboeren foretager omfattende og vedvarende rygning i hjemmet. I disse tilfælde
vil det ikke være tilstrækkeligt med udluftning, da der kan være tale om et
væsentligt arbejdsmiljøproblem.
Plejecentret skal i disse
tilfælde sikre medarbejdernes arbejdsmiljø ved etablering af opstilling af
røgpartikelfjerner i beboerens hjem.
I dag kan borgere nogle steder
betale for leje af en røgpartikelfjerner af plejecentret, mens der på en del af
de øvrige plejecentre stilles røgpartikelfjerner til rådighed.
Retligt
grundlag
Lov om røgfri miljøer samt Arbejdsmiljølovgivningen.
Handlemuligheder
Plejecentret
skal sikre medarbejdernes arbejdsmiljø. Det betyder, at i særligt røgfyldte
plejecenterboliger vil det være nødvendigt, at etablere opstilling af en røgpartikelfjerner
i beboerens hjem.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
Seniorudvalget beslutter, hvem der skal afholde udgifter til anskaffelse og
drift af røgpartikelfjernere på Slagelse Kommunes plejecentre. Målet er, at
skabe et ensartet serviceniveau for beboerne, samt sikre arbejdsmiljøet for
medarbejderne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udgifter til røgpartikelfjernere samt drift af disse
afholdes inden for plejecentrenes eksisterende budget.
Økonomi vedrørende indkøb eller leje af røgpartikelfjernere
ses i nedenstående skema, hvoraf også fremgår driftsudgifter.
Der findes 2 størrelser på
røgpartikelfjernere; en stor ”LUX” og en lille ”MINI”.
Maskine | Leje pr. md. | Filter pr. md. v/ leje indeholdt
årsservice | Købspris | Filterpris | Servicepris |
Lux | 275 kr. | 142 kr. | 8.940 kr.+ moms | 53 kr. pr. md. | 1.050 kr. pr. år |
Mini | 215 kr. | 142 kr. | 6.310 kr. + moms |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget beslutter, hvem der skal afholde udgifter til
røgpartikelfjernere i beboernes boliger på plejecentrene i Slagelse Kommune.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget beslutter, at plejecentrene afholder evt. udgifter
til røgpartikelfjernere.
11. Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde (§ 18-midler) 2018 (B)
11. Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde (§ 18-midler) 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2017-82968 Dok.nr.: 330-2018-91189 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om Skælskør Solskinsmotion skal have
tildelt §18 midler ved for sent modtaget ansøgning.
Baggrund
I efteråret 2017 har der været ansøgningsrunde til §18
midler. Tidsfristen for ansøgninger var den 15. september 2017. Der er blevet informeret
om § 18-midler via annoncer i pressen, på kommunens hjemmeside samt på
informationsmøder afholdt i Slagelse og Korsør.
På udvalgsmødet den 6. december 2017 besluttede udvalget
fordelingen af midlerne.
Efterfølgende har Center for Sundhed og Ældre i januar 2018
modtaget 2 ansøgninger fra Skælskør Solskinsmotion på henholdsvis kr. 9.000 og
kr. 12.000. Ansøgningerne, foreningens formål og formue fremgår af bilag 1.
Af § 18-midlerne for 2018 resterer
kr. 35.000, der ikke er blevet udmøntet grundet et forenings ophør.
Administrationen gør opmærksom
på, at ikke alle rettidigt modtagne ansøgninger har fået tildelt midler og at
nogle ansøgere ikke har modtaget det fuldt ansøgte beløb.
Retligt
grundlag
Servicelovens §18
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tildele
Skælskør Solskinsmotion midlerne eller at afslå ansøgningen.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Udvalget beslutter om ansøger skal modtage §18-midler.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget beslutter, at give afslag til Skælskør
Solskinsmotion. De overskydende midler for 2017 overføres til puljeuddeling i
2018.
12. Proces for indgåelse af ny Sundhedsaftale 2019-2023 (O)
12. Proces for indgåelse af ny Sundhedsaftale 2019-2023 (O)
Sagsnr.: 330-2018-8126 Dok.nr.: 330-2018-70441 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Beslutningstema
Fagudvalgene orienteres
om Sundhedsaftalen for Region Sjælland og om processen frem til indgåelse af en
ny Sundhedsaftale den 1. juli 2019.
Baggrund
Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget, Seniorudvalget, Handicap og Psykiatriudvalget orienteres
om indgåelse af sundhedsaftalen.
Hver valgperiode indgår
kommunerne en 4-årig sundhedsaftale med Region Sjælland. Sundhedsaftalen
beskriver de politiske prioriteringer og indsatser på sundhedsområdet på tværs
af sektorerne. Formålet er, at sikre borgerne en sammenhængende og koordineret
sundhedsindsats af høj og ensartet kvalitet på tværs af sygehuse, almen praksis
og kommunerne. Herudover er der fokus på at understøtte lighed i sundhed og en
effektiv udnyttelse af ressourcer i sundhedsvæsnet.
Set fra et kommunalt
perspektiv har Sundhedsaftalen stor betydning for den daglige varetagelse af
sundhedsopgaver i den enkelte kommune. Det er nemlig i Sundhedsaftalen, at
ansvars- og arbejdsdelingen mellem regionens hospitaler, praktiserende læger og
kommunerne bliver aftalt og udmøntet. For eksempel indeholder Sundhedsaftalen
forløbsbeskrivelser, som er samarbejdsaftaler om ’hvornår’ og ’hvordan’
kommunerne, sygehusene og de praktiserende læger skal samarbejde, når en ældre
medicinsk patient skal indlægges på eller udskrives fra sygehuset.
På nuværende tidspunkt
har der været tre sundhedsaftaler, hvor Sundhedsaftale 2015-2018 er den
nugældende, se link: http://www.regionsjaelland.dk/Sundhed/patient-i-region-sjaelland/Sundhedsaftalen/Sundhedsaftalen/Documents/Sundhedsaftale%202015-2018.pdf
En fjerde
Sundhedsaftale 2019-2023 skal være godkendt den 1. juli 2019.
Processen frem til
godkendelse af en ny Sundhedsaftale
Som optakt til vedtagelsen af en ny
Sundhedsaftale, har parterne taget de indledende skridt til iværksættelse af en
proces, der sigter på en bred involvering af alle interessenter i forhold til
sundhedsaftalen – det vil sige både politikere, faglige og administrative
ledere, almen praksis og patientforeninger.
Politisk
Sundhedskonference den 20. marts 2018
I forhold til
det politiske niveau er der på nuværende tidspunkt planlagt en
Sundhedskonference, som afholdes den 20. marts 2018. På konferencen vil I blive
introduceret til de vigtigste udviklingstrends på sundhedsområdet, og der vil
blive lagt op til en drøftelse af de politiske ønsker for udviklingen af
sundhedsvæsenet i Region Sjælland. Konferencen er tværsektoriel, og det
betyder, at I både vil møde politikere fra de øvrige 16 kommuners fagudvalg i
region Sjælland, de regionale politikere, repræsentanter fra Praktiserende
Lægers Organisation (PLO) og patientforeninger. Der forventes inviteret 7 deltagere
fra hver kommune – 5 politikere og 2 embedsmænd. Endvidere forventes ca. 30
deltagere fra Region Sjælland og op til 5 deltagere fra PLO. Spørgsmålet om
deltagelsen fra patientforeninger mv. er ikke endeligt afklaret.
Efterfølgende
forventes afholdt et arbejdsseminar i maj 2018 for relevante ledere og
fagpersoner fra kommuner, sygehuse og praksissektoren. Formålet med
arbejdsseminaret er at omsætte en politisk ønsket retning til praksis.
Mødeplan i KKR
Sjælland
Parallelt med den
tværsektorielle proces, overvejer det nye Kommunekontaktråd Sjælland (KKR
Sjælland), hvordan den bedst mulige politiske proces kan tilrettelægges i
forhold til at sikre lokale drøftelser af sundhedsaftalen samt af kommunernes
opgaver og ansvar i det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
Den lokale involvering kan fx ske
gennem temadrøftelser i KKR med deltagelse af fagudvalgsrepræsentanter mellem
forårets KKR møder. Eventuelt forberedt gennem forudgående lokale drøftelser af
Sundhedsaftalens betydning for kommunens sundhedsopgaver, udfordringer i den
tværsektorielle opgaveløsning og mulige fokusområder for den kommende
sundhedsaftale.
KKR Sjælland har afholdt et
konstituerende møde den 22. januar 2018, hvor formand og næstformand er blevet
valgt, og hvor KKR har udpeget repræsentanter til en række regionale udvalg og
fora m.v.
Herudover har KKR Sjælland lagt
en foreløbig mødeplan for 2018 med møder den 19. marts, 22. juni, 12.
september og 14. november 2018.
Kommunerne gik i 2017 sammen om
at formulere et politikerpapir, som skal bidrage til en rammesætning for de
politiske drøftelser i kommunerne. Politikerpapiret vil blive fremlagt på mødet
i KKR-Sjælland den 19. marts 2018. Til inspiration er der til sagsfremstillingen
vedlagt en præsentation af de tre fælles fokusområder, som kommunerne har
udpeget som de vigtigste i processen op til indgåelse af en ny Sundhedsaftale.
Arbejdet med sundhedsaftalen
mellem kommunerne og Region Sjælland vil løbende blive drøftet i KKR Sjællands
proces frem mod de enkelte kommunalbestyrelsers endelige behandling af
sundhedsaftalen.
Processen
frem til godkendelsen af Sundhedsaftale 2019-2023
Processen op til
indgåelse af Sundhedsaftalen 2019-2023 er opdelt i tre faser:
· Fase 1. Første halvår 2018: Introduktion, forberedelse og
input til en ny sundhedsaftale
· Fase 2. Andet halvår 2018: Færdiggørelse af en ny
sundhedsaftale
· Fase 3. Første halvår 2019: Høring og godkendelse af
Sundhedsaftale 2019-2023
Den
tværsektorielle og politiske proces i samarbejdsorganisationen er beskrevet i
vedlagte bilag, ” Tids- og procesplan for Sundhedsaftalen 2019-2023.” Sundhedsaftalen
skal endelig fremsendes til godkendelse i Sundhedsstyrelsen den 30. juni 2019.
Udvalgsformændene for hhv. Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget, Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget
deltager på det tværsektorielle møde d. 20. marts, hvor der vil blive lagt op
til en drøftelse af de politiske ønsker for udviklingen af sundhedsvæsenet i
Region Sjælland.
Retligt
grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Konsekvenser
for andre udvalg
Indgåelse af en ny sundhedsaftale er relevant for stort set
samtlige fagudvalg idet aftalen beskriver de politiske prioriteringer og
indsatser på sundhedsområdet på tværs af sektorerne.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Fagudvalgene tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:
Anne Bjergvang (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Handicap- og
Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:
Cecilie Geiker (V), Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog oreinteringen til efterretning.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
13. Kompetenceplan 2018 (D)
13. Kompetenceplan 2018 (D)
Sagsnr.: 330-2017-62614 Dok.nr.: 330-2018-9512 Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen, hvor kommunens
opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen
opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen
har derfor gennemgået kompetenceplanen fra tidligere byrådsperiode, således at
opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af
Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag.
Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten
og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Økonomiudvalget og Byrådet besluttede på møder henholdsvis
den 11. og 18. september 2016, at der, i forbindelse med opdatering af kompetenceplanen,
skulle ske en ajourføring med afsæt i en administrativ ajourføring af de
gældende kompetenceforhold, herunder forslag til kompetenceændringer. Dette
gøres blandt andet fordi der hele tiden sker ændringer, glidninger af opgaver
og ændrede ønsker til opgavefordelingen.
Der er taget udgangspunkt i den senest godkendte
kompetenceplan fra 2016, og den er så løbende blevet administrativt ajourført
med de konkrete politiske beslutninger om kompetenceændringer, der er truffet
siden. Det handler kun om et par stykker. Disse er ikke markeret i den
vedhæftede kompetenceplan.
Administrationens forslag til ændringer er vedhæftet som
bilag.
Alle ændringer, der er foreslået af administrationen, er i
den vedhæftede kompetenceplan markeret med rødt. Det er den foreslåede tekst,
der er indsat i dokumentet.
Følgende principper er dog grundlæggende for
kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme
gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere.
Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes
kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i
strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med
baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet,
er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det
relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks.
tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende
orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte
ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede
fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets
kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan
eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen
forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Fagudvalgenes drøftelser i nærværende sag, vil blive
indskrevet i en ny sag, som igen forelægges fagudvalgene i april, inden
beslutning i Byrådet.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede
ændringer drøftes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.
at Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen
Beslutning i Erhvervs- og
Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:
Villum Christensen (I)
Godkendt. Evt. afskedigelser eller indgriben i forhold til
handleplaner, der ikke overholdes eller af direktionen vurderes ikke at kunne
overholdes, skal orienteringen til udvalget ske før der tages konkrete skridt i
forhold til handleplanerne.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:
Anne Bjergvang (A), Ole Drost (V)
Drøftet.
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget
den 5. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget forventer, at formuleringerne på side 3
"Ændringer i serviceniveau eller indledning af afskedigelsesprocedurer ved
store regnskabs- og budgetmæssige afvigelser" og "Afskedigelser
og/eller ændringer i serviceniveau, som sker pga. økonomiske handlingsplaner"
betyder at udvalget i sådanne sager orienteres inden administrationen træffer
beslutning herom.
Udvalget ønsker endvidere at blive inddraget, når der
drøftes afskedigelsessager i regi af Sektor MED.
Helle Blak (F) henholder sig den beslutning der blev truffet
på byrådsmødet 28. august 2017.
Beslutning i Miljø-,
Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:
Anne Bjergvang (A)
Drøftet.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:
Drøftet med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker, at der sker ændring i forslaget til
|Kompetenceplan| af 26. marts 2018.
Side 8: vedrørende "ændringer i serviceniveau.."
og "afskedigelser og /eller ændringer.." rettes i forhold til |Evt.
Afskedigelser eller indgriben i forhold til handleplaner, der ikke overholdes
eller af direktonen vurderes ikke at kunne overholdes, så skal orienteringen
til udvalget ske før, der tages konkrete skridt i forhold til handleplanerne.
Side 5: Udvalget ønsker til udvalgsmødet i april at få
forelagt en beskrivelse af konsekvenser ved at ændre kompetencen i forhold til
"Rammer for tilsyn, § 5" og "Evaluere pædagogiske læreplaner §
10, stk. 2".
Beslutning i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:
Anne Bjergvang (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Udvalget ønsker følgende tilføjet mht. kompetenceplaner:
Evt. afskedigelser eller indgriben i forhold til
handleplaner, der ikke overholdes eller af direktionen vurderes ikke at kunne
overholdes, skal orienteringen til udvalget ske, før der tages konkrete skridt
i forhold til handleplanerne.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:
Ebbe Jens Ahlgren (V), Helle Jacobsen (V)
Der indarbejdes ændring vedrørende punkt 7 og 8 under øvrige
forhold, således at udvalget orienteres, inden beslutninger træffes.
Beslutning i Handicap- og
Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:
Cecilie Geiker (V), Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede Kompetenceplanen 2018;
Med følgende bemærkninger:
Øvrige forhold i Kompetenceplanen s. 13. punkt 7 og 8.
Formulering ændres, så udvalget orienteres inden effektuering af beslutninger.
Samme ændring som øvrige fagudvalg.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget ønsker følgende tilføjet mht. kompetenceplaner:
Evt. afskedigelser eller indgriben i forhold til
handleplaner, der ikke overholdes eller af direktionen vurderes ikke at kunne overholdes,
skal orienteringen til udvalget ske, før der tages konkrete skridt i forhold
til handleplanerne.
14. Orienteringspunkter (O)
14. Orienteringspunkter (O)
Sagsnr.: 330-2018-6176 Dok.nr.: 330-2018-76169 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering
fra udvalgets formand
2. Orientering
fra udvalgets medlemmer
3. Orientering
fra Center for Sundhed og Ældre
Herunder
orientering om konkrete henvendelser.
Der foreligger følgende punkter til orientering fra
Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Klageopgørelse for 2017 –
Ankestyrelsen
3. c):
Status på Ombygning Skælskør
Plejecenter
3. d):
Medicinadministration
3. e):
Sags- og mødeoversigt for Seniorudvalget pr. 7. marts 2018
jf. bilag 2.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Anders Nielsen (A)
Ad 1:
Formanden spørger ind til status for sagsbehandlingstid på
hjælpemiddelområdet.
Dette område er ikke udtaget til strejke og KL har i dag
offentliggjort, at ældreplejen ikke er udtaget til lockout.
Ad 2:
Udvalget ønsker en redegørelse for sagen rejst i Byrådets
spørgetid.
Ad 3:
Administrationen oplyser at udvide antallet af midlertidige
pladser på Bjergbyparken med 3 yderligere. Der forventes indflytning 1. maj.
På næste møde følges op på henvendelse fra Formand for
Koordinationsudvalget/Ældrepolitisk udvalg, Ældre Sagen i Slagelse kommune
Mogens Johansen i forhold til Skælskør Plejecenter.
Direktør Lone Wenzell orienterede om den ledelsesmæssige
situation i Center for Sundhed og Ældre.
Temamøde den 14. juni aflyses.
I stedet lægges der 1 time ind til temamøde den 7. juni
efter møde med Ældrerådet.
Dette temamøde skal handle om demens.
Temømøde dem 20. april skal være i tidsrummet kl. 13:00 -
19:00.
Informationsfolder om Seksuel orientering &
kønsidentitet på ældreområdet blev udleveret til udvalget.
Følgebrevet fra Landsforeningen for bøsser, lesbiske,
biseksuelle og transpersoner (LGBT Danmark) og informationsfolderen er den 15.
februar 2018 udsendt til udvalget.
Alzheimerforeningen har den 15. januar 2018 udsendt brev
dateret 3. januar direkte til alle byrådsmedlemmer. Udsendes på ny fra
administrationen til udvalget.
Orienteringerne taget til efterretning.