Seniorudvalget – Referat – 3. maj 2022



1. Dialogmøde med Ældre Sagen (D)

Beslutning

At.1 Dialogmøde blev afholdt.

Kompetence: Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget holder dialogmøde med Ældre Sagen kl. 15.00 - 16.00 med følgende dagsorden:

Dagsorden 

  1. Velkomst ved udvalgsformanden
  2. Budget og udvalgets prioriteringer.
  3. Emner, som der ønskes dialog omkring med udvalget: 
    • Dialog om Bloktilskud og puljemidler.
    • En værdig ældrepleje i Slagelse Kommune. Hvad betyder de genåbnede budgetter ud over de begrundelser, der er givet i høringssvaret.
    • Status for det fremtidige byggeri af Friplejehjem i Slagelse Kommune herunder skal Danske Diakonhjem bygge i Slagelse eller andre steder og hvad er begrundelsen. Herunder ventelisterne og deres betydning. Hvad er omsætningshastigheden på vore plejehjem i dag.
    • Er der lavet estimater for hvad det vil betyde for økonomien ved indførelse af Buurtzorg modellen. 
  4. Eventuelt

 

Ældre Sagen forventer, at der kommer 6 personer

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1. at temamødet afholdes.

 

 

 

 

2. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1. at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

 

3. Budgetopfølgning 2 2022 - Seniorudvalget (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

At 2: Godkendt

At 3: Godkendt

At 4: Taget til efterretning

 

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende Budgetopfølgning 2, omplaceringer af overført mer-/mindre forbrug samt ansøgning om tillægsbevilling som indgår i samlet opfølgning til godkendelse i Økonomiudvalg og Byrådet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Budgetopfølgning 2 for 2022 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
  2. at, det over for Økonomiudvalget og Byrådet søges godkendelse af, at tidligere givet tillægsbevilling på 185.000 kr. til Blomstergården budgetomplaceres til anlægsbudget afsat til projektet Blomstergården – depotrum for udbedring af påbud i forbindelse med brandtilsyn. I samme forbindelse søges om en forhøjelse af anlægsbevillingen med 185.000 kr. 
  3. at Seniorudvalget godkender omplaceringer af overført mer-/mindre forbrug fra 2021 jf. bilag 2.
  4. at Seniorudvalget tager orientering omkring, at Sundhedsudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering af 7,6 mio. kr. i 2022, 7,8 mio. kr. i 2023 og 6,7 mio. kr. i 2024-2026 vedr. hjemmeterapeuter m.m., til Seniorudvalget til efterretning. 

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022, inkl. driftsoverførsler fra 2021, aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/mindre forbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2021 godkendt af Byrådet den 28. marts 2022.

Genåbning af budget 2022

Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder

  • fordeling af besparelser på 80 mio.kr.
  • forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne
  • nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio. kr.

Byrådet beslutter den 30. maj 2022 hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.

Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold

Serviceudgifter 

Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.

Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de 3 første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.

Forventet resultat på drift og anlæg

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2022, at have et merforbrug på 2,713 mio. kr. og mindre forbrug for anlæg på 2,563 mio. kr. I bilag 1 ses specifikation samt forklaringer.

Der vil, i henhold til gældende regler, blive udarbejdet handleplaner for de to plejecentre Blomstergården og Skovvang. Handleplaner forelægges på Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022.

 

Budgetomplaceringer inden for Seniorudvalgets budgetområde

På Byrådets møde i februar 2022 blev godkendt overførsler af mer- og mindre forbrug fra 2021 på i alt 3,358 mio. kr.

Administrationen har udarbejdet forslag til omplaceringer af overførsel af mindre forbrug fra områderne hjælpemidler, centralt, huslejetab, midler til fasttilknyttede læger på plejecentre og indtægter vedrørende særligt dyre enkeltsager med i alt 10,996 mio. kr. til dækning af overført merforbrug på Plejecentret Skovvang med 6,702 mio. kr.  og Hjemmeplejen med 4,294 mio. kr.

Argumentationen for denne omfordeling er, at det er urealistisk at hverken Plejecentret Skovvang eller Hjemmeplejen kan udarbejde handleplaner for afvikling af merforbrug i denne størrelsesorden.

De områder der herved afgiver overført mindre forbrug forventes at have budgetbalance i 2022 uden overførslen.

Øvrige virksomheder har fået overført deres mer- og mindre forbrug jævnfør gældende regler.

I bilag 2 ses specifikation af omplaceringer.

Det skal bemærkes, at disse omplaceringer ER indarbejdet i denne budgetopfølgning, for derved at skabe det fornødne mest realistiske overblik på økonomien i 2022.

 

 

Anlæg af Depotrum på Blomstergården omplacering fra drift til anlægsbevilling

Byrådet godkendte den 30. august 2021, i forbindelse med Budgetopfølgning 3, en tillægsbevilling på 185.000 kr. til Blomstergården. Merudgiften vedrørte konstaterede mangler på Blomstergården i forbindelse med brandtilsyn. Tillægsbevillingen blev godkendt som drift, men det er efterfølgende konstateret at bevillingen skulle være anlæg. Seniorudvalget skal beslutte, om det skal indstilles til Byrådet at omplacere 185.000 kr. fra Blomstergårdens driftsbudget 2022 til en anlægsbevilling.

 

 

Omplacering af budget mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget

I forbindelse med genåbningssagen og prioriteringsforslag, har administrationen konstateret, at flere budgetter i forbindelse med den nye udvalgsstruktur ikke er placeret korrekt mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget. Det drejer sig om budgetter afsat hovedsageligt til hjemmeterapeuter.
Sundhedsudvalget har derfor indstillet, at der skal søges om budgetomplacering fra Sundhedsudvalget til Seniorudvalget på netto 7,6 mio.kr. i 2022, 7,8 mio. kr. i 2023 samt 6,7 mio. kr. i 2024-2026.

Budgetomplaceringen er indarbejdet i sagerne omkring Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026, så der indgår korrekte budgetter og besparelsestotaler i perioden 2022-2026. 

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Budgetopfølgning 2 for 2022" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens §40 bestemmer, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling.

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

Seniorudvalget kan godkende den udarbejdede budgetopfølgning for 2022 og videresende denne til orientering for Økonomiudvalg og Byråd.

Seniorudvalget kan derudover anbefale over for Økonomiudvalg og Byråd, at driftsbevilling til depotrum på Blomstergården ændres til anlægsbevilling.

Endeligt kan Seniorudvalget godkende, den af administrationen anbefalede omfordeling af overført mer- og mindre forbrug fra 2021 inden for udvalgets budgetramme. Alternativt kan Seniorudvalget godkende anden fordeling.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at denne budgetopfølgning er retvisende med de på budget-opfølgningstidspunktet kendte forudsætninger. Det skal hertil bemærkes, at det er meget tidligt på året at give præcise vurderinger i forhold til regnskabsresultat. Seniorudvalgets område er primært direkte borgerrelaterede ydelser, hvorfor der hele tiden sker ændringer i den faktiske udvikling i forhold til antal visiterede borgere mm. hvilket ikke kan estimeres præcist så tidligt på året, idet udviklingen er forskellige år for år. Der vil derfor kunne ske ændringer i økonomien hen over året.

Specielt skal fremhæves elevområdet, hvor der pt. viser sig et mindre forbrug i størrelsesordenen ca. 3,480 mio. kr. Dette resultat ændres angiveligt hen over året, da det ikke er muligt at forudse præcist pga. fravær, forlængelser samt ansættelse og ophør i løbet af 2022.

Der er 2 plejecentre, som forventer merforbrug ud over de gældende Regler for økonomistyring og ledelsestilsyn i Slagelse Kommune. Det betyder, at der udarbejdes handleplaner til næste udvalgsmøde.

I forhold til den igangværende proces med ”Genåbning af budget 2022” er det administrationens vurdering, at alle prioriteringsforslag beskriver konsekvenser for såvel borgere, medarbejder og økonomi. Der er i alle forslag taget højde for, at besparelser ikke har fuld økonomisk effekt i 2022, hvorefter der er indarbejdet realistisk effekt i 2022.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

 Blomstergården – drift

 7.1

-185

 

 

 

 Blomstergården – anlæg

 7.1

   185 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 0

0

0

 0

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

4. Genåbning af budget 2022 + Budget 2023-2026 - drift (B)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning

At 2: Udvalget fremsender den samlede mængde prioriteringsforslag til Byrådets prioritering. Udvalget er bekymret for flere af forslagenes konsekvenser, herunder særligt nr. 8 reduktionen i bad, nr. 23 og 24 voksenelevløn på SSH og SSA, nr. 50 reduktion af midlertidige pladser samt nr. 52 reduktion i aftenbemandingen på plejecentrene, som udvalget gerne ser udeladt.

Udvalget er opmærksom på, at nogle af tiltagene også medfører omkostninger i administration og visitation.

(A) stemte imod med henvisning til, at A er imod genåbning af budget 2022. A er ikke en del af genåbningen, da vi ikke mener kommunes økonomi er udfordret i en sådan en grad, at der er behov for at genåbne budget 2022. (A) er bekymret for de fremlagte prioriteringer og processen for genåbning af budget 2022, da vi mener det har store negative konsekvenser for kommunen, medarbejder stopper, bliver utrygge, forbyggende indsatser fjernes og borgerne oplever at servicen forringes. 

(A) er endvidere forundret over, at flertallet ikke træffer en prioritering i udvalget, efter der er indkommet høringssvar, og inden det fremsendes til Byrådet.

At 3: Drøftet med bemærkning om, at udvalget ønsker at sende forslagene fra genåbning af budget 2022 til budget 2023-2026.

(A) stemmer imod og bemærker, at de ikke kan svare på budget 2023-2026.

(A) mener ikke, at det fremmer samarbejdet fra flertallets side, da Byrådet endnu ikke har indledt budgetforhandlingerne.

Kompetence: Byrådet.

 

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres omkring indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022.

Seniorudvalget skal træffe beslutning om hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til beslutning i Byrådet samt drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget tager orientering om indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022 til efterretning

2.     at Seniorudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådet prioritering

3.     at Seniorudvalget drøfter hvilke prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret. Byrådet har besluttet, at det er nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. De to forløb skal ses i sammenhæng og derfor samles processerne nu i denne sag.

Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplan i januar 2022. Rammerne for de to forløb er godkendt på byrådsmøderne i februar og marts 2022.

Udvalgenes prioriteringsforslag, der fremsendes til Byrådets prioritering, indgår i samlet sag til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022.

Seniorudvalget drøftede på møde i april 2022 prioriteringsforslag (drift) vedrørende genåbning af budget 2022 og besluttede i forlængelse heraf, hvilke prioriteringsforslag der skulle sendes i høring og til hvem.

Høringssvarene vedrørende genåbning af budget 2022 er vedlagt til udvalgets orientering i Bilag 1. Bilag 1 er lukket grundet GDPR lovgivningen, da de indeholder personfølsomme oplysninger. Høringssvarene bliver offentliggjort på Slagelse Kommunes hjemmeside, når høringssvarene lever op til kravene i GDPR lovgivningen.

Udvalget skal med udgangspunkt i drøftelserne på april mødet, som ses i bilag 2 og indkomne høringssvar træffe endelig beslutning om, hvilke prioriteringsforslag, der skal videresendes til Byrådet. Byrådet skal herefter på møde den 30. maj 2022 prioritere hvilke forslag fra fagudvalgene, der skal implementeres i budget 2022.

Byrådets beslutninger og eventuelle konsekvenser for forventet resultat for 2022 vil blive indarbejdet i kommende budgetopfølgning 3. til august 2022.

Budget 2023-2026

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne svarende til i alt 322,4 mio. kr. i 2023. På Seniorudvalget skal finde prioriteringsforslag på 8 %, svarende til 66,0 mio. kr.

Med udgangspunkt i prioriteringsforslag som indgår i drøftelserne af genåbning af budget 2022 jf. bilag 2, skal udvalget drøfte de prioriteringsforslag, der skal arbejdes videre med i processen til budget 2023-2026. På Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022 skal træffes endelig beslutning om, hvilke prioriteringsforslag der skal sendes videre til budgetforhandlingerne. Det skal bemærkes, at der i bilag 2a findes prioriteringsforslag nr. 53 vedrørende hjælpemidler, obligatorisk selvafhentning/tilbagelevering, nu udfyldt med økonomi. 

Der er udarbejdet budgetgrundlag 2023-2026 for Seniorudvalget, ses i bilag 3. Budgetgrundlaget giver et overblik over udvalgets overordnede udgiftsrammer.

I budgetgrundlaget er kun indarbejdet de budgetændringer, der er endeligt vedtaget politisk. Det betyder, at besparelserne 322,4 mio. kr. i 2023-2026 ikke er indarbejdet, da de først bliver endeligt godkendt af Byrådet i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2023-2026.

 

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-26 - drift" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj. Seniorudvalget træffer endeligt beslutning om prioriteringsforslag for budget 2023-26 på mødet den 31. maj 2022.

 

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Genåbning af budget 2022

Seniorudvalget skal vælge hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådets prioritering, dog således at der fremsendes forslag svarende til 4% af udvalgets serviceudgifter svarende til 32,4 mio. kr. 

 

Budget 2023-2026

Seniorudvalget kan drøfte hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i processen for budget 2023-2026. Udvalget skal træffe endelig beslutning herom på fagudvalgsmøde den 31. maj 2022. Hvilket er svarende til 66,0 mio. kr. i 2023, 66,9 mio. kr. i 2024 og 67,5 mio. kr. i 2025-2026. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelse i henholdsvis 2022 og 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

5. Budget 2023-2026 - anlæg (B)

Beslutning

At 1: Udvalget har drøftet de to anlægsforslag. Udvalget har besluttet ikke at få nye anlægsforslag fremsendt til næstkommende udvalgsmøde.

 

Kompetence: Seniorudvalget.

 

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte om der til budgetprocessen for budget 2023-2026 skal fremsendes nye anlægsforslag som enten er akutte eller har et effektiviseringspotentiale.   

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget drøfter forslag til nye anlæg samt beslutter om der ønskes udarbejdet andre anlægsforslag til næste møde.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret blandt andet som følge af et højt anlægsniveau i både 2021 og 2022. Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet at der fra 2022 og fremadrettet arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr.

Byrådet træffer derfor på mødet i maj beslutning omkring redisponering, nedjustering af anlægsrammer, samt mulighed for igangsætning af nye akutte anlægsforslag for 2022.    

Byrådet har til den kommende budgetproces besluttet, at udvalgene til den kommende budgetproces kun har mulighed for at komme med nye anlægsforslag, som er akutte eller som har et effektviseringspotentiale.

Seniorudvalget behandlede på mødet den 5. april 2022 sag om Genåbning af budget 2022, herunder redisponering af anlægsrammerne for Budget 2022-2026. Beslutningen blev: ” Seniorudvalget prioriterer Etablering af træningsfaciliteter på Blomstergården og Etablering af depot på Blomstergården som ”skal-anlæg” (igangværende anlæg, som er i udførelsesfasen), der sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022”.

 

Nye anlægsforslag:

På Seniorudvalgets område har administrationen udarbejdet 2 alternative forslag til ombygning og udvidelse af lokaler til medarbejderne i Hjemmeplejens landområder. Uddybning af anlægsforslag ses i bilag 1a og 1b.

Det skal hertil bemærkes, at der i forbindelse med Budget 2022 blev indgivet forslag til lokaleudvidelser til Hjemmeplejen, hvilke ikke blev imødekommet. Efterfølgende har sagen været behandlet flere gange i tidligere Forebyggelses- og Seniorudvalg, uden at det har medført en løsning.

Der er nu behov for en hurtig løsning på lokaleudfordringerne samt tilhørende udfordringer med tilstrækkeligt antal parkeringspladser til såvel medarbejdernes private biler som tjenestebiler.

Udviklingen viser, at der er flere ældre der har behov for hjemmepleje og dermed vil der være behov for flere medarbejdere og dermed lokaler til pauser, møder, planlægning osv.

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Budget 2023-26 - anlæg" på møder primo maj. Seniorudvalget behandler anlægsforslag igen på mødet den 31. maj 2022, hvor der skal træffes beslutning om anlægsforslag som videresendes i budgetprocessen. Økonomiudvalg og Byråd orienteres om fagudvalgenes forslag til nye anlæg i juni og disse indgår i budgetforhandlingerne i forbindelse med Budget 2023-26.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget tids- og procesplan for budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Seniorudvalget skal beslutte, om der er behov for udarbejdelse af nye anlægsforslag til næste møde.

Udvalget skal på mødet den 31. maj 2022 træffe endelig beslutning om nye anlægsforslag til den videre budgetproces.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at anlægsforslag om lokaler til Hjemmeplejen er at karakterisere som akutte og med effektiviseringspotentiale.

Hvis medarbejdere, planlæggere og ledere for flere landområder får lokaler samme sted, vil der være øget mulighed for fleksibilitet, afløsning, kompetencedeling og større ledernærvær i ydertimerne mm.

 Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Fremgår af specifikationer i bilag 1a og 1b.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

 

6. Kommunale tilsyn ved plejecentrene 2021 (O)

Beslutning

Sagen udsættes til næste udvalgsmøde, hvor bilag medsendes.

Kompetence: Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om de kommunale tilsyn på plejecentrene i 2021.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering

Sagens indhold

Kommunalbestyrelsen skal som led i tilsynsforpligtelsen minimum én gang årligt sørge for at få gennemført uanmeldte tilsynsbesøg på plejecentrene. Tilsynene i 2021 er overvejende foretaget som anmeldte tilsyn i respekt for besøgsbegrænsninger i forhold til COVID-19.

Tilsynsbesøget må ikke foretages af leverandører eller personer, der udfører opgaver på området. I Slagelse Kommune varetages tilsynet af firmaet L Consulent, som har udarbejdet detaljeret tilsynsrapporter til det enkelte plejecenter samt en samlet årsrapport. Den samlede årsrapport ses i bilag 1.

Resumé af den samlede tilsynsrapport:

Levering af pleje og omsorg:

  • Alle plejecentrene tilstræber og magter at levere en god pleje og omsorg til beboerne.

Dagligdagen på plejecentrene:

  • Til trods for begrænsninger i den psykiske funktionsevne tilstræbes at skabe en dagligdag med meningsfuldhed, tryghed og værdighed, hvilket bekræftes i vid udstrækning af beboere og pårørende.
  • Nogle pårørende angiver udfordret dialog, kontinuitet samt skabelse af værdighed i perioder med mange afløsere og flere oplever utilstrækkelig rengøring.

Information og indflytning på plejecentrene:

  • De fleste af plejehjemmenes hjemmesider er præget af behov for opdatering og koordinering samt et tydeligere billede af muligheder for livskvalitet for de kognitivt svageste.
  • Ved indflytning sikres der systematiseret dialog gennem afvikling af indflytningssamtaler samt i stigende grad opfølgende dialog med fokus på trivsel og livskvalitet.

Fokus på borgerens behov:

  • Der tilstræbes at sikre beboere mulighed for selvbestemmelse og for fastholdelse af livsførelse samt, at beboernes behov er i centrum i forbindelse med pleje og omsorg samt tilbud om aktiviteter.
  • For beboere med demens bekræfter interviews med pårørende, at der under pandemien trods restriktioner, er tilstræbt en god dialog og at beboernes vilje, uanset hvordan dette udtrykkes om muligt respekteres.
  • Der er fokus på at sikre beboeren den nødvendige retssikkerhed.

Fokus på kognitivt svage borgere:

  • Ved interview af pårørende bekræftes en generel tilfredshed med understøttelse af især kognitivt svækkedes muligheder for værdig fremtræden. Nogle få enkeltstående pårørende giver dog udtryk for, at der i enkeltstående episoder savnes fokus på værdig fremtræden og dialog om dette.

Faglighed fokus:

  • Praksis tager afsæt i relevante faglige metoder og arbejdsgange ved omsorg, pleje og rehabilitering.
  • Beboersammensætningen præges af beboere med væsentlige kognitive udfordringer primært fra demens.
  • De interviewede oplever generelt, at hjælp, omsorg og pleje tilrettelægges og ydes ud fra individuelle særlige behov.

Faglige indsatser:

  • De bærende metoder i Sundhedsindsatsen vurderes båret af anvisninger fra vejledning i Sundhedsloven, hvilket genfindes i journalsystemet.
  • Den pædagogiske indsats understøttes tydeligt af lettilgængelige anvisninger og/eller god praksis.
  • Der sikres tværfaglig tilgang suppleret gennem inddragelse af relevante eksterne specialister.
  • Der er opmærksomhed på sundhedsfaglige aspekter omkring kost og ernæring for beboerne.
  • Der er skabt en god praksis for afvikling af måltider, som støtter op omkring vedligeholdelse af praktiske og sociale færdigheder samt fællesskabet.
  • Håndtering af magtanvendelser vurderes at finde sted på betryggende vis.

Personale- og ledelseskompetencer:

  • Der er tilstedeværelse af kompetente ledelser samt fokus på tilstedeværelse af relevante kompetencer. Interviews med pårørende tyder på tilfredshed med tilstedeværende kompetencer specielt hos de lokale faste medarbejdere.
  • Der opleves en stigende udfordring med rekruttering af social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere, hvilket vurderes som en af de største fremadrettede udfordringer for opretholdelse af den gode faglighed.

Faglig dokumentation og praksis:

  • Ved gennemgang af dokumentation er der fremvist et billede af generelle og individuelle anvisninger eller procedurer af indholdet for sundhedsindsatsen, indsatsen for beboernes retssikkerhed og i de fleste tilfælde af den pædagogisk indsats. Det vurderes at give et overordnet bilede samt et billede for indsatsen for trivsel og livskvalitet.
  • Der er opmærksomhed på at sikre beboeres mulighed for at vedligeholde relationer, kommunikere og have dialog. Pårørende bekræfter generelt et indtryk af, at der i dagligdagen sikres, at kontakten er tilpasset den enkeltes evner og behov.
  • Det vurderes i stigende grad en styrkelse af indsatser for træning eller vedligehold af færdigheder, hvilket vurderes at kunne styrkes. Ud fra interview fra pårørende til beboere med demens og oplysninger fra ledelse samt medarbejdere er det indtrykket, at der i dagligdagen forsøges at skabe meningsfulde aktiviteter og livskvalitet for beboeren med væsentlige kognitive udfordringer.
  • Inddragelse af frivillige har under restriktionerne været udfordret, men der opleves en bevidsthed om at få genetableret dette samspil.

Overordnet:

  • At de fysiske rammer generelt er egnede til målgruppen.
  • Det kommunale tilsyn vurderer at der relevant, systematisk og løbende tilstræbes fra plejecentrene at følge anbefalinger fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Det kommunale tilsyn vurderer, at plejecentrene har, som opfølgning på tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed, taget initiativ til forskellige egenkontrol systemer.
  • Der er ved det kommunale tilsyn ikke identificeret forhold, der kræver her og nu handlinger.

Tilsynet anbefaler bl.a. at der skal være særlig fokus på:

  • Information, hjemmeside og aftale om indflytning – et tydeligere billede af muligheder for livskvalitet. Tre plejecentre er anbefalet at opdatere hjemmesider og tydeligere indsatser for livskvalitet og tryghed for de kognitivt svageste.
  • Overordnede politikker og særlige lokale værdimæssige tilgange – ved flere plejecentre er der opfordret til at genopfriske værdighedspolitikken.
  • Kommunikation - opmærksomhed på at sikre den enkelte beboers mulighed for at kommunikere og have dialog i tilfælde af sprog eller kognitive barrierer. To plejecentre er anbefalet at arbejde med dokumentation af besøgsplaner for at sikre kontinuitet hos borgere med sprog eller kognitive barriere.
  • Relationer og netværk – triagering og sparring til understøttelse af sociale færdigheder og relationsdannelse. To plejecentre er anbefalet at arbejde med at understøtte dokumentation herunder triagering og sparring specielt ved arbejdet med relationsdannelse og forebyggelse af isolation og ensomhed.
  • Rehabilitering og Træning – opmærksomhed på anvisninger til særlige individuelle behov for faglige indsatser i forbindelse med træning og i nogen tilfælde af vedligeholdende træning. Ligeledes anvisninger af særlige behov ved måltider - Tre plejecentre anbefales en systematisk tilgang til beboernes individuelle behov ved måltider og af plejecentrene generelt tydeliggør faglige indsatser for træning og i nogen tilfælde vedligeholdende træning samt de relevante anvisninger.

Plejecentrenes arbejde med tilsynsrapporten

Med udgangspunkt i de lokale tilsyn følger det enkelte plejecenter op på anbefalingerne i tilsynene og iværksætter relevante handlinger. Plejecenterlederne orienterer medarbejdere og bruger-pårørende råd samt sikrer, at tilsynsrapporten er tilgængelig på plejecentrets hjemmeside.

Der er igangsat et arbejde med at få opdateret hjemmesiderne for plejecentrene jævnfør det kommunale tilsyns anbefalinger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Serviceloven, LBK nr. 1287 af 28/0872020. §151

Almenboligloven, LBK nr. 119 af 01/02/2019. §5

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, LBK nr. 826 af 16/08/2019, §15 og § 16

Handlemuligheder

Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Vurdering

Administrationen vurderer, at plejecentrene arbejder med anbefalingerne i de lokale tilsynsrapporter, og årsrapporten ikke giver anledning til yderligere tiltag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Udvalget blev orienteret om:

Formanden orienterede om ekstra dialogmøde med ældrerådet af 2 timer ad gangen. Administrationen kommer med forslag til dato.

Privat leverandør af Madservice på plejecentrene.

Privat brug af aktivitetscentre.

Udvalgsmedlemmer:

Medarbejderhenvendelser vedrørende arbejdsmiljø.

 

Kompetence: Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget orienteres.

8. Punkter til kommende møder og årshjul (B)

Beslutning

At 1: Ingen input til sager til kommende møder.

Kompetence: Seniorudvalget

Beslutningstema

Udvalgets medlemmer kan komme med input til kommende temaer, og at det er et samlet udvalg som beslutter om administrationen skal arbejde videre med temaet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til temaer, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

9. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

At 1: Udvalget ønsker ingen pressemeddelelser.

Kompetence: Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

 

Indstilling 

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence: Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referat.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Seniorudvalgets godkender referatet.