Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Seniorudvalget skal godkende Budgetopfølgning 2, omplaceringer af overført mer-/mindre forbrug samt ansøgning om tillægsbevilling som indgår i samlet opfølgning til godkendelse i Økonomiudvalg og Byrådet.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
- at Budgetopfølgning 2 for 2022 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
- at, det over for Økonomiudvalget og Byrådet søges godkendelse af, at tidligere givet tillægsbevilling på 185.000 kr. til Blomstergården budgetomplaceres til anlægsbudget afsat til projektet Blomstergården – depotrum for udbedring af påbud i forbindelse med brandtilsyn. I samme forbindelse søges om en forhøjelse af anlægsbevillingen med 185.000 kr.
- at Seniorudvalget godkender omplaceringer af overført mer-/mindre forbrug fra 2021 jf. bilag 2.
- at Seniorudvalget tager orientering omkring, at Sundhedsudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering af 7,6 mio. kr. i 2022, 7,8 mio. kr. i 2023 og 6,7 mio. kr. i 2024-2026 vedr. hjemmeterapeuter m.m., til Seniorudvalget til efterretning.
Sagens indhold
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022, inkl. driftsoverførsler fra 2021, aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.
Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, forelægges ligeledes.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/mindre forbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2021 godkendt af Byrådet den 28. marts 2022.
Genåbning af budget 2022
Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder
- fordeling af besparelser på 80 mio.kr.
- forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne
- nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio. kr.
Byrådet beslutter den 30. maj 2022 hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.
Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold
Serviceudgifter
Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.
Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de 3 første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.
Forventet resultat på drift og anlæg
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2022, at have et merforbrug på 2,713 mio. kr. og mindre forbrug for anlæg på 2,563 mio. kr. I bilag 1 ses specifikation samt forklaringer.
Der vil, i henhold til gældende regler, blive udarbejdet handleplaner for de to plejecentre Blomstergården og Skovvang. Handleplaner forelægges på Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022.
Budgetomplaceringer inden for Seniorudvalgets budgetområde
På Byrådets møde i februar 2022 blev godkendt overførsler af mer- og mindre forbrug fra 2021 på i alt 3,358 mio. kr.
Administrationen har udarbejdet forslag til omplaceringer af overførsel af mindre forbrug fra områderne hjælpemidler, centralt, huslejetab, midler til fasttilknyttede læger på plejecentre og indtægter vedrørende særligt dyre enkeltsager med i alt 10,996 mio. kr. til dækning af overført merforbrug på Plejecentret Skovvang med 6,702 mio. kr. og Hjemmeplejen med 4,294 mio. kr.
Argumentationen for denne omfordeling er, at det er urealistisk at hverken Plejecentret Skovvang eller Hjemmeplejen kan udarbejde handleplaner for afvikling af merforbrug i denne størrelsesorden.
De områder der herved afgiver overført mindre forbrug forventes at have budgetbalance i 2022 uden overførslen.
Øvrige virksomheder har fået overført deres mer- og mindre forbrug jævnfør gældende regler.
I bilag 2 ses specifikation af omplaceringer.
Det skal bemærkes, at disse omplaceringer ER indarbejdet i denne budgetopfølgning, for derved at skabe det fornødne mest realistiske overblik på økonomien i 2022.
Anlæg af Depotrum på Blomstergården omplacering fra drift til anlægsbevilling
Byrådet godkendte den 30. august 2021, i forbindelse med Budgetopfølgning 3, en tillægsbevilling på 185.000 kr. til Blomstergården. Merudgiften vedrørte konstaterede mangler på Blomstergården i forbindelse med brandtilsyn. Tillægsbevillingen blev godkendt som drift, men det er efterfølgende konstateret at bevillingen skulle være anlæg. Seniorudvalget skal beslutte, om det skal indstilles til Byrådet at omplacere 185.000 kr. fra Blomstergårdens driftsbudget 2022 til en anlægsbevilling.
Omplacering af budget mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget
I forbindelse med genåbningssagen og prioriteringsforslag, har administrationen konstateret, at flere budgetter i forbindelse med den nye udvalgsstruktur ikke er placeret korrekt mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget. Det drejer sig om budgetter afsat hovedsageligt til hjemmeterapeuter.
Sundhedsudvalget har derfor indstillet, at der skal søges om budgetomplacering fra Sundhedsudvalget til Seniorudvalget på netto 7,6 mio.kr. i 2022, 7,8 mio. kr. i 2023 samt 6,7 mio. kr. i 2024-2026.
Budgetomplaceringen er indarbejdet i sagerne omkring Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026, så der indgår korrekte budgetter og besparelsestotaler i perioden 2022-2026.
Sagens videre forløb
Alle fagudvalg behandler sag om "Budgetopfølgning 2 for 2022" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens §40 bestemmer, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling.
Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.
Handlemuligheder
Seniorudvalget kan godkende den udarbejdede budgetopfølgning for 2022 og videresende denne til orientering for Økonomiudvalg og Byråd.
Seniorudvalget kan derudover anbefale over for Økonomiudvalg og Byråd, at driftsbevilling til depotrum på Blomstergården ændres til anlægsbevilling.
Endeligt kan Seniorudvalget godkende, den af administrationen anbefalede omfordeling af overført mer- og mindre forbrug fra 2021 inden for udvalgets budgetramme. Alternativt kan Seniorudvalget godkende anden fordeling.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at denne budgetopfølgning er retvisende med de på budget-opfølgningstidspunktet kendte forudsætninger. Det skal hertil bemærkes, at det er meget tidligt på året at give præcise vurderinger i forhold til regnskabsresultat. Seniorudvalgets område er primært direkte borgerrelaterede ydelser, hvorfor der hele tiden sker ændringer i den faktiske udvikling i forhold til antal visiterede borgere mm. hvilket ikke kan estimeres præcist så tidligt på året, idet udviklingen er forskellige år for år. Der vil derfor kunne ske ændringer i økonomien hen over året.
Specielt skal fremhæves elevområdet, hvor der pt. viser sig et mindre forbrug i størrelsesordenen ca. 3,480 mio. kr. Dette resultat ændres angiveligt hen over året, da det ikke er muligt at forudse præcist pga. fravær, forlængelser samt ansættelse og ophør i løbet af 2022.
Der er 2 plejecentre, som forventer merforbrug ud over de gældende Regler for økonomistyring og ledelsestilsyn i Slagelse Kommune. Det betyder, at der udarbejdes handleplaner til næste udvalgsmøde.
I forhold til den igangværende proces med ”Genåbning af budget 2022” er det administrationens vurdering, at alle prioriteringsforslag beskriver konsekvenser for såvel borgere, medarbejder og økonomi. Der er i alle forslag taget højde for, at besparelser ikke har fuld økonomisk effekt i 2022, hvorefter der er indarbejdet realistisk effekt i 2022.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
Blomstergården – drift | 7.1 | -185 | | | |
Blomstergården – anlæg | 7.1 | 185 | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.