Kompetence
Seniorudvalget.
Beslutningstema
Seniorudvalget kan beslutte at sende forslagene til serviceniveau for flexhandicapkørsel i høring hos høringsberettigede forud for en fastsættelse af serviceniveau på flexhandicapkørsler i Byrådet.
Indstilling
Konstitueret Sundheds- og Ældrechef indstiller,
1. at Seniorudvalget sender forslagene til serviceniveau for flexhandicapkørsel i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget samt Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Sagens indhold
Lovbestemt ordning
Flexhandicap er en lovbestemt kørselsordning for borgere med funktionsnedsættelser, fx svært bevægelseshæmmede, blinde eller stærkt svagsynede borgere over 18 år. Denne gruppe borgere har et retskrav på at kunne benytte trafikselskabernes ordning for individuel handicapkørsel.
Ved svært bevægelseshæmmede forstås kørestolsbrugere og personer, der bruger ganghjælpemidler som krykker, gangstokke og lignende. Kørestol eller ganghjælpemiddel skal være bevilget af kommunen. Ved blinde og svagsynede forstås personer med synsstyrke på 10% eller mindre samt personer med komplikationer som for eksempel synsfeltindskrænkning, der gør, at man ser mindre end 10%.
Flexhandicapkørsel kan bruges til alle formål. Det gælder besøg hos familie, venner, indkøb og kulturelle aktiviteter. Derudover dækker flexhandicapkørsel også behandling og terapi, hvis dette ikke er dækket af anden kørselsordning.
Visitering
Det er kommunen, der visiterer borgere til flexhandicapkørsel ud fra de lovmæssigt fastlagte kriterier i forhold til målgruppe for ordningen. Movia Flextrafik står for tilrettelæggelsen af kørslen. Movia ejes af de 45 kommuner og to regioner på Sjælland og er dermed en offentlig virksomhed reguleret af lov om trafikselskaber.
Borgere fra 65 år visiteres til ordningen af Center for Sundhed og Ældre, og borgere i alderen 18-65 år visiteres til ordningen af Center for Handicap og Psykiatri.
Borgeren har ret til at få visiteret 104 enkeltture i et kalenderår, hvilket svarer til gennemsnitligt en ud-og-hjemtur om ugen uanset længde. Hvis borgeren har brugt de 104 ture inden årets afslutning, kan borgeren i særlige tilfælde visiteres til ekstra ture efter ansøgning. Antallet af ekstrature udgør kommunens serviceniveau på flexhandicapkørsel. For nuværende har Slagelse Kommune ikke et politisk fastsat serviceniveau på ekstrature. Ved ansøgning er det på nuværende tidspunkt derfor muligt for borgere at søge ubegrænset antal ekstrature til valgfrie formål.
Udgifter til flexhandicapkørsel
Borgeren har en egenbetaling i form af et forudbetalt medlemskab på årligt 300 kr. De første 5 km koster 24 kr. Fra 5 - 40 km er kørselsprisen 2,4 kr./km. Fra 40 km er kørselsprisen 1,2 kr./km. Ledsager koster op til 50% af turens pris. Det er muligt at have to ledsagere med.
Kommunen betaler resten af omkostningerne til kørslen.
Serviceniveau i andre kommuner
Administrationen har undersøgt serviceniveauet i andre kommuner. Serviceniveauet er forskelligt fra kommune til kommune. Nogle kommuner tilbyder ikke ekstra kørsler, nogle kommuner har et loft for ekstrakørsler på for eksempel 20 ekstra ture, mens der for nogle kommuner ikke er et loft, men hvor der er en individuel vurdering ved ansøgning af ekstra kørsler.
Brug af flexhandicapkørsel
I 2022 anvendte 710 borgere flexhandicapordningen. Antallet af borgere, der benyttede ekstrakørsler i 2021 var 59 borgere, og i 2022 var det 58 borgere. Det er typisk kørsler til vederlagsfri fysioterapi og træning, som de ekstra ture går til. I bilag 1 ses en sammenligning af brug af flexhandicapkørsel generelt i 2021 og 2022.
Kriterier for bevilling af ekstra kørsler
Der er ikke i lovgivningen nogle skal-bestemmelser i forhold til anvendelsen af ekstrature. Kommunen har derfor mulighed for at fastsætte kriterier for anvendelsen af ekstrature. Hvis der træffes beslutning om et serviceniveau på ekstra kørsler på flexhandicapordningen kan et kriterie for bevilling af ekstra kørsler være, at kørslen er til vederlagsfri fysioterapi. Vederlagsfri fysioterapi skal lægeordineres og omfatter borgere med progressive (fremadskridende) lidelser efter Sundhedsstyrelsens diagnoseliste.
Forslag til modeller for serviceniveau
Forslag 1: Ingen bevilling af ekstra kørsler
Der bevilges ikke ekstra ture udover de lovbestemte 104 ture om året. Fordele ved denne ordning er, at der ikke vil være udgifter til ekstrature i flexhandicap-kørselsordningen. Ulempen er, at borgere med særlige behov ikke har mulighed for ekstra ture. I 2022 var der 52 borgere, som benyttede ekstra ture til vederlagsfri fysioterapi og træning samt kørsel, hvor andre kørselsordninger ikke dækker. Den økonomiske effekt ved denne model ud fra nuværende kørselsmønster estimeres til en reduktion i udgifter til flexhandicapkørsel på 1,3 mio. kr. årligt.
Forslag 2: Individuel vurdering af behovet for ekstrature, men med et loft på 20 ekstra ture ud fra fastsatte kriterier.
Der bevilges højst 20 ekstra ture, udover de lovbestemte 104 ture om året. Ved denne ordning vil 9 ud af 58 borgere, der på nuværende tidspunkt benytter ekstrakørsler, få dækket deres nuværende kørselsbehov fuldt ud, mens de øvrige kun vil få dækket deres behov for ekstrakørsler delvist eller slet ikke, da ekstra turene kun dækker kørsel til vederlagsfri fysioterapi og træning, samt ture, hvor andre kørselsordninger ikke dækker. Fordelen ved denne ordning er, at det vil holde udgifter til ekstrakørsler nede. Den økonomiske effekt ved denne model ud fra nuværende kørselsmønster estimeres til en reduktion i udgifter til flexhandicapkørsel på 1,1 kr. årligt.
Forslag 3: Individuel vurdering af behovet for ekstra ture, men med et loft på 100 ekstra ture ud fra fastsatte kriterier.
Fordelen er, at borgere som har behov for at få bevilget ekstra kørsler udover de 104 kørsler, har mulighed for det, ud fra en individuel vurdering og fastsatte kriterier. Ved denne mulighed får 46 ud af 58 borgere dækket deres nuværende kørselsbehov. Den økonomiske effekt ved denne model ud fra nuværende kørselsmønster estimeres til en reduktion i udgifter til flexhandicapkørsel på 500.000 kr. årligt.
Forslag 4: Individuel vurdering af behovet for bevilling af ekstra ture ud fra fastsatte kriterier.
Fordelen er, at borgere, som har behov for at få bevilget ekstra kørsler udover de lovpligtige 104 kørsler, har mulighed for det, ud fra en individuel vurdering og fastsatte kriterier. Ulempen ved denne ordning er, at kommunen ikke vil have et loft for udgifter til ekstrakørsler. 6 borgere brugte ekstrakørsler til andre formål. Disse 6 borgere får ikke dækket deres kørselsbehov ved dette forslag fordi ekstra ture bliver bevilliget efter fastsatte kriterier. Den økonomiske effekt ved denne model ud fra nuværende kørselsmønster estimeres til en reduktion i udgifter til flexhandicapkørsel på 370.000 kr. årligt.
Det skal bemærkes, at forskellen på forslag 4 og den nuværende ordning er, at det på nuværende tidspunkt er muligt for borgere at få bevilget et ubegrænset antal ekstrature til valgfrie formål. Ved forslag 4, er formålet begrænset gennem fastsættelse af kriterier. Derfor er der en økonomisk effekt ved forslag 4, hvor der ud fra nuværende kørselsmønster estimeres en reduktion i udgifter til ordningen.
Administrationen har talt med Transportministeriet med henblik på at afklare muligheden for at justere i egenbetalingen. Transportministeriet oplyser, at egenbetalingen skal følge de ordinære takster, som fastsættes af trafikselskabet - her Movia.
Hvis Byrådet beslutter, at der ikke skal bevilliges ekstrature under flexhandicapordningen, kan borgere som alternativ benytte flextur. Flextur er en kollektiv transport uden en fast køreplan. Alle borgere kan benytte flextur, og der er mulighed for at medbringe et hjælpemiddel, eksempelvis en rollator eller kørestol. En opmærksomhed ved brug af flextur er, at turen starter ved kantstenen, mens borgeren ved flexhandicapordningen hjælpes fra dør til dør. Egenbetalingen ved flextur er derudover større end under flexhandicapordningen.
Brugerbetalingen pr. 15. januar 2023 til flextur er:
Bytakst 68 kr. (Korsør og Slagelse)
Grundtakst 41 kr. (øvrig kommune)
Der er altid inkluderet 10 km i prisen, derefter koster det 7 kr. pr. km. For flexture på tværs af kommuner stiger kilometerprisen til 14 kr. efter 20 km.
Retligt grundlag
Efter § 11, stk. 1 i lov om trafikselskaber skal trafikselskabet etablere individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede personer og for blinde og stærkt svagsynede personer - alle på 18 år og derover.
Jf. § 11, stk. 2 skal den individuelle handicapkørsel omfatte mindst 104 enkeltture om året så tæt til gadedøren som muligt og foregå i egnet køretøj.
Jf. § 11, stk. 4 må taksterne for individuel handicapkørsel ikke være væsentligt højere end taksten for øvrig trafik, der varetages af trafikselskabet.
Handlemuligheder
Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:
A. Beslutte at sende forslag til serviceniveau på flexhandicapkørsel i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
B. Beslutte ikke at sende forslag til serviceniveau på flexhandicapkørsel i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Seniorudvalget har kompetence til beslutning om visitering af handicapkørsel. Socialudvalget skal høres, da ordningen også omfatter unge mellem 18 og 64 år. Teknik, - Plan- og Landdistriktsudvalget skal høres, da budgettet for flexhandicapordningen er placeret her.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget sender forslag til serviceniveau på flexhandicapkørsel i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget forud for en fastsættelse af serviceniveau på flexhandicapkørsler i Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgettet for flexhandicap er placeret i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Udgifter til flexhandicapkørsel afholdes af den samlede budgetramme "Bustrafik", der også indbefatter den kollektive bustrafik i Slagelse Kommune. Det betyder, at udgifter til flexhandicapkørsel påvirker budgettet for den øvrige kollektive trafik. I 2023 udgør den samlede budgetramme 52,6 mio. kr. Budgettet er i forbindelse med budgetaftale 2023-2026 reduceret med 7 mio. kr. i forhold til 2022. Udgifterne til flexhandicapkørsel udgjorde i 2022 7,1 mio. kr. Der har været en stigning i udgifter til flexhandicapkørsel over en årrække. Udgifterne har været:
2016: 2,5 mio. kr.
2017: 2,8 mio. kr.
2018: 4,2 mio. kr.
2019: 5,5 mio. kr.
2020: 5,9 mio. kr. (Movias bestyrelse besluttede den 10. september 2020, som følge af Covid-19, at Regioner og Kommuner skulle betale den afsatte budgetudgift til flextrafik, herunder flexhandicap, også selvom Movia ikke udførte de pågældende kørsler).
2021: 6,1 mio. kr.
2022: 7,1 mio. kr.
I 2017 blev kørselsordningen udvidet, til også at omhandle kørsel til behandling, terapi og lignende, idet hensigten med bestemmelsen var, at ordningen skulle udgøre et supplement til øvrige kørselsordninger til lignende formål. Der er ikke blevet foretaget regulering af budgettet "Bustrafik" som følge af denne beslutning.
I 2018 blev målgruppen for flexhandicapordningen udvidet til at omfatte blinde og stærkt svagsynede fra 18 år og op. Der er ikke blevet foretaget regulering af budgettet "Bustrafik" som følge af denne beslutning.
Der vil forventeligt være en generel stigning i udgifter til flexhandicapkørsel i de kommende år, som følge af demografiudviklingen i forhold til ældre.
Tværgående konsekvenser
Beslutninger vedrørende serviceniveauet for flexhandicap vil få konsekvenser for serviceniveauet i den ordinære kollektive bustrafik. Det bemærkes, at Teknik, Plan og Landdistriktsudvalget i forbindelse med budgetopfølgning i 2022, har behandlet handleplaner vedrørende kollektiv trafik, hvoraf der fremgår et mål om, at nedbringe kommunens omkostninger til flexhandicapkørsel i et samarbejde med de visiterende enheder i kommunen.
Sagens videre forløb
Efter endt høring kan Seniorudvalget indstille serviceniveau på flexhandicapkørsel til godkendelse i Byrådet.