Seniorudvalget – Referat – 2. maj 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Opfølgning på møde med Handicaprådet (D)

Beslutning

At 1: Drøftet

Sagen om Fastsættelse af serviceniveau for flexhandicap kørsel blev drøftet. 

Velfærdsteknologi er sat på Byrådets temamøde i maj.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Handicaprådet den 2. maj 2023.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Handicaprådet.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 2. maj 2023 kl. 15.15-16.15 blev afholdt dialogmøde med Handicaprådet.

Fra Handicaprådet er modtaget følgende forslag til temadrøftelse på dialogmødet:

Velfærdsteknologi:

Borgere med særlige behov/handicaps kan i stort omfang blive mere selvhjulpne via vedfærdsteknologiske løsninger, men hvordan arbejdes i kommunen med at udnytte disse muligheder på tværs af fagområder – børn, voksne og ældre?.

Derudover vil Handicaprådet gerne have orientering om fagområdets faglige udfordringer eller udviklingstendenser i forhold til borgere med handicap samt fagområdets nuværende og fremtidige projekter og initiativer, der vedrører borgere med handicap.

3. Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Handleplanen for plejecentre ønskes yderligere belyst i forhold til en nærmere konkretisering af Indsatsområde 5: Løbende driftsudgifter - plejecentrenes busser, abonnementer mm. Handleplanen træder i kraft fra politisk godkendelse.

(A) stemte imod, da (A) ikke er med i budgettet.

At 3-5: Indstilles til Byrådets godkendelse

At 6: Taget til orientering.

 

Kompetence: Byrådet  

 

Beslutningstema 

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 for udvalgets økonomi, herunder beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme. 

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende handleplaner for sygeplejen, myndighed og plejecentre.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende kassefinansierede tillægsbevillinger til hjemmeplejen og midlertidige pladser på Blomstergården. 

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende, at der omplaceres budget vedrørende Initiativer i Sundhedsreformen til Sundhedsudvalget, svarende til kompetenceplanen.

Seniorudvalget orienteres om, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget kan godkende omplacering af driftsmidler vedrørende ensomme ældre fra Sundhedsudvalget til Seniorudvalget.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

at    Byrådet godkender budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning.

at    Byrådet godkender ajourførte handleplaner for sygeplejen og myndighed samt ny handleplan for plejecentre.

at   Byrådet godkender en kassefinansieret tillægsbevilling til hjemmeplejen med 5,6 mio. kr. i 2023.

at    Byrådet godkender en kassefinansieret tillægsbevilling til de midlertidige pladser ved Blomstergården med 4,9 mio. kr. fra 2023 som årlig permanent bevilling.

at    Byrådet godkender budgetomplacering af 1,3 mio. kr. i 2023 stigende til 1,4 mio. kr. i 2026 vedrørende initiativer i Sundhedsreformen fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget. 

at  Seniorudvalget tager til orientering, at Sundhedsudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering vedrørende ensomme ældre svarende til 0,3 mio. kr. til Seniorudvalget i 2023 og 2024.

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er den, at likviditeten er faldende, og at der allerede nu forventes en overskridelse af servicerammen. Hertil kommer den seneste forventning til resultat for 2023 i budgetstatussagen, usikkerhed omkring pris- og lønudviklingen samt regnskabsresultaterne for 2021 og 2022.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen. Det skal endvidere sikres, at besparelsesforslag kan udmøntes som beskrevet.

Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

-      det korrigerede budget pr. ultimo marts 2023, dvs. inklusive driftsoverførsler fra 2022

       samt rammereduktion på 0,5 % af serviceudgifterne

-      aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata

-      forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.

 

Forventet resultat

Drift

Samlet set forventes Seniorudvalgets driftsområde at fremkomme med et merforbrug på 20,9 mio. kr. på driftsudgifterne i regnskab 2023. I dette resultat er der taget højde for forventet effekt af iværksatte handleplaner.

Der forventes merforbrug på områderne; Myndighed, plejecentre, midlertidige pladser på Blomstergården og sygepleje. På elevområdet forventes mindreforbrug. Derudover er der behov for budgettilpasning på hjemmeplejen. 

Herefter følger en overordnet gennemgang af områder med forventet merforbrug:

  • Myndighed forventer ved udgangen af 2023 et merforbrug på ca. 5,3 mio. kr. Forudsætningen for dette resultat er, at den igangsatte handleplan giver de estimerede effekter. I bilag 2 ses ajourført handleplan. Den primære årsag til merforbruget er, at den takst myndighed afregner til hjemmeplejen er højere end forudsat ved budgetlægningen, på grund af højere sygefravær og højere lønniveau. 
  • Øvrige myndighedsområder, primært mellemkommunale betalinger, viser pt. samlet set et merforbrug på ca. 2,5 mio. kr. Det drejer sig om at Slagelse Kommune skal betale til andre kommuner, når borgere fra Slagelse bosætter sig i plejeboliger i anden kommune. Borgerne har frit valg af plejebolig i alle kommuner. Modsat betaler andre kommuner for deres borgere i Slagelse Kommunes plejeboliger. Årsagen til merforbruget er at de takster som Slagelse opkræver i 2023, er lavere end dem der betales. Derudover har Slagelse pt. flere borgere i andre kommuners plejeboliger end modsat. Der er tale om lovbundne områder, hvor der ikke kan justeres serviceniveau. Det skal bemærkes, at netop dette område er meget uforudsigeligt, og kommunen har ingen indflydelse på resultatet. 
  • Sygeplejen forventer ved udgangen af 2023 et merforbrug på ca. 3,5 mio. kr. Forudsætningen for dette resultat er, at den igangsatte handleplan giver de estimerede effekter. I bilag 3 ses ajourført handleplan. Den primære årsag til merforbruget er højere afregningstakster til hjemmeplejen for delegerede sundhedslovsydelser, da køretid nu er indregnet i taksten. Det drejer sig om køretid når hjemmeplejen skal udføre de delegerede ydelser, som ikke udføres samtidig med personlig pleje eller praktisk hjælp.
  • Plejecentrene forventer i 2023 et merforbrug på 6,2 mio. kr. Der er 3 årsager til merforbruget; Der var i starten af 2023 fejlagtigt placeret budget på 4,2 mio. kr. til plejecentrene, som tilhørte andre områder. Plejecentrene har nu fået et retvisende budget, men det er tvivlsomt om de kan nå at korrigere forbrug. Derudover er plejecentrene forpligtiget til at vedligeholde i fællesrum, der er tidligere overført budget fra kommunale ejendomme til dette formål, men midlerne er anvendt i 2022 til andre formål. Endeligt er plejecentrene reduceret med til 1 mio. kr. i forbindelse med den generelle 0,5% budgetreduktion, denne vil ikke kunne hentes fuldt ud i 2023 og indgår derfor i handleplan. Der er påbegyndt handleplan med henblik på at nedbringe merforbruget. Det er for tidligt at estimere realistisk effekt af handleplanen i 2023. I bilag 4 ses handleplan til Seniorudvalgets godkendelse.
  • De midlertidige pladser på Blomstergården har et merforbrug på 4,9 mio. kr. i 2023, hvilket også vil være et permanent årligt merforbrug fremover. Området blev i budget 2022 tilført 4,9 mio. kr., men der blev ikke taget stilling til 2023 og årene frem. Udfordringen er opdaget i starten af 2023

Der forventes mindreforbrug på følgende områder:

  • Myndighedsområdet hjælpemidler forventer mindreforbrug på ca. 1,3 mio. kr. vedrørende bevilling af biler
  • Elevområdet forventer mindreforbrug på ca. 7,1 mio. kr., hvilket der er en række årsager til, som er beskrevet i bilag 1.

Endeligt er der behov for en bevillingsmæssig korrektion på 5,633 mio. kr. til hjemmeplejen, da der ved starten af året er en ubalance i budgettet. Hjemmeplejen starter hvert år med et indtægtsbudget og et udgiftsbudget, som er lige store. I 2023 starter året imidlertid med en ubalance i form af et merforbrug, som skyldes en manglende teknisk administrativ korrektion af PL-reguleringen ved budgetlægningen af 2023-2026. Der anmodes i denne budgetopfølgning om en tillægsbevilling på 5,6 mio. kr. til hjemmeplejen.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

 

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO1

Forventet
resultat
Budgetstatus

Afvigelse
BO1

Pleje og Omsorg

777,4

773,0

793,9

785,4

-20,9

Resultat serviceudgifter

777,2

771,1

791,8

785,2

-20,7

Øvrige udgifter

0,1

1,9

2,1

0,1

-0,2

I alt for udvalget

777,4

773,0

793,9

785,4

-20,9

 

Samlet resultat serviceudgifter

777,2

771,1

791,8

785,2

-20,7

Samlet resultat øvrige udgifter

0,1

1,9

2,1

0,1

-0,2

I ovenstående tabel er resultatet for driftsudgifterne delt op i Serviceudgift og Øvrige udgifter, hvoraf Øvrige udgifter består af Særligt dyre enkeltsager og Huslejetab. 

I bilag 1 er forbruget på drift specificeret nærmere.

Midler til ensomme ældre

Ved gennemgangen af budgetterne på Sundhedsudvalget, har administrationen konstateret, at budgettet vedrørende ensomme ældre ikke er placeret korrekt. Budgettet til ensomme ældre hører til under Seniorudvalget. Der indstilles i Sundhedsudvalgets budgetopfølgningssag om, at der godkendes budgetomplacering til Seniorudvalget fra Sundhedsudvalget svarende til 0,3 mio. kr. i 2023 og 2024.

Initiativer i sundhedsreformen

I Lov- og Cirkulæreprogrammet for budget 2023 er der afsat midler til "Initiativer i Sundhedsreformen", hvilket omfatter tilskud til kommunale akutfunktioner samt kvalitetspakke for patientrettede forebyggelsestilbud for borgere med kroniske sygdomme. Budgettet er ved budgetvedtagelsen placeret under Seniorudvalget. Det er nu afklaret, at formålet med en del af tilskuddet vedrører kronikertilbud, der hører til under Sundhedsudvalget, hvorfor budgettet indstilles omplaceret. Budgettet skal deles mellem Senior- og Sundhedsudvalget, hvilket er gjort jævnfør fordelingen i den endelige version af Sundhedsreformen pr. 20. maj 2022.

Anlæg

Byrådets har i forbindelse med budgetstatussagen for 2023 godkendt, at anlægsrammen skulle gennemgås med henblik på at vurdere hvor meget af anlægsrammen for 2023 der kan udskydes og flyttes til 2024 og senere politisk prioritering.

På baggrund af administrationens vurdering til forventet forbrug på de enkelte anlægsprojekter og forslag til redisponering, har Byrådet på møde d. 24. april 2023 godkendt at der samlet budgetomplaceres 29,3 mio. kr. til 2024. Der er ikke anlægsbudget til omplacering til 2024 under Seniorudvalget.

Retligt grundlag

Det fremgår af kasse- og regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelsens bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:

A. at godkende handleplaner på områderne myndighed, sygepleje og plejecentre for nedbringelse af merforbrug 

B. at vedtage reduktion af serviceniveauet på udvalgets område  

C. at anvise en anden finansiering af det forventede merforbrug i 2023 på ca. 20,9 mio. kr. 

Administrationen anbefaler handlemulighed A, da de tre handleplaner nedbringer merforbrug på områderne myndighed, sygepleje, plejecentre.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det ikke er muligt at sikre budgetbalance på Seniorudvalgets område i regnskab 2023.

Hvis ansøgning om tillægsbevillinger på i alt ca. 10,5 mio. kr. til hjemmeplejen og midlertidige pladser på Blomstergården imødekommes, og de tre handleplaner på områderne myndighed, sygepleje og plejecentre godkendes, er det administrationens vurdering, at det er realistisk, at merforbruget samlet set ved udgangen af 2023 vil udgøre ca. 10,4 mio. kr.

Det vil være realistisk at hente dette resterende merforbrug i 2024, dog kan denne mulighed påvirkes af mulige budgetreduktioner fra budget 2024 eller andre på nuværende tidspunkt ukendte faktorer, som påvirker økonomien.

Såfremt der skal opnås budgetbalance på Seniorudvalgets område ved udgangen af 2023 er det nødvendigt at vedtage serviceforringelser for borgerne. En sådan beslutning vil imidlertid ikke få helårseffekt i 2023, og der vil derfor skulle foretages ganske væsentlige serviceforringelser for at skabe budgetbalance ved udgangen af 2023.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift - Hjemmeplejen teknisk korrektion

7.01 Pleje og Omsorg

5.633

 

 

 

Drift - Midlertidige pladser på Blomstergården

7.01 Pleje og Omsorg

4.900

4.900

 

 

4.900

 

 

4.900

 

 

Drift Budgetomplacering Ensomme Ældre

9.01 Sundhed og Forebyggelse

7.01 Pleje og Omsorg

-316

 

316

-340

 

340

 

 

Drift Budgetomplacering
Initiativer i Sundhedsreformen

9.01 Sundhed og Forebyggelse

7.01 Pleje og Omsorg

 

1.273

 

-1.273

1.324

 

-1.324

1.340

 

-1.340

1.361

 

-1.361

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-10.533

-4.900

-4.900

-4.900

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 1 – forventet regnskab 2023 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 15. maj 2023 og Byrådet den 23. maj 2023. 

4. Opfølgning på handleplan for plejecentret Skovvang (B)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

Seniorudvalget udtrykte stor anerkendelse til Plejecenter Skovvang for den positive udvikling.

At 2:  Seniorudvalget besluttede, at der fortsat ønskes separat opfølgning på Skovvang Plejecenter, jfr. handlemulighed 2 - med en opfølgning i efteråret 2023.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema    

Seniorudvalget kan tage opfølgning på handleplan for Skovvang Plejecenter til efterretning. 

Endvidere skal Seniorudvalget beslutte, hvorvidt der fortsat ønskes separat opfølgning på Skovvang Plejecenter, eller om opfølgning på den nye samlede handleplan for alle plejecentre erstatter separat sag. Der henvises til sag om budgetopfølgning på denne dagsorden.

Indstilling

Konstitueret sundheds og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget tager opfølgning på handleplan for Plejecentret Skovvang til efterretning

2. at Seniorudvalget beslutter, at ny handleplan for alle plejecentre fremover erstatter separat opfølgning på Skovvang Plejecenter. 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022 blev godkendt handleplan for Skovvang Plejecenter. Samtidig blev det besluttet, at der skal forelægges månedlige opfølgninger. I november godkendte Byrådet tillægsbevilling til dækning af merforbrug i 2022. Der blev herefter ikke forelagt sag om handleplan på følgende møder. På Seniorudvalgets møde den 7. februar 2023 ønskede udvalget på ny opfølgning på handleplan for Skovvang Plejecenter forelagt. Der er nu udarbejdet fornyet status, som følger herefter.

Økonomi:

På Skovvang Plejecenter fortsættes arbejdet med nedbringelse af brug af eksterne vikarer. Status er, at der ikke længere er eksterne vikarer i faste rul.

Plejecentrene er èn virksomhed fra 1. januar 2023 og har dermed ét samlet budget. Der er igangsat udarbejdelse af handleplan for økonomien på plejecentrene. Der henvises til handleplan i sag om budgetopfølgning på indeværende dagsorden.

Medarbejdersituationen:

Skovvang Plejecenter har p.t. én vakant stilling, hvilket er under normalen for plejecentrene.

Der arbejdes konstruktivt med arbejdsmiljø i dialog med Slagelse Kommunes arbejdsmiljøkonsulenter og arbejdstilsynet. Forløb med arbejdstilsynet forventes afsluttet i maj 2023. Der er nu valgt både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant.

Personaleomsætning de seneste 3 måneder - det vil sige januar, februar og marts 2023 - er på 19,57%. Til sammenligning var personaleomsætningen de seneste 6 måneder 47,31 og de seneste 12 måneder på 116,29%. Ved seneste opfølgning, på Seniorudvalget møde den 7. marts 2023, var personaleomsætningen de seneste 3 måneder til sammenligning 27,66% - altså et fald på 8,09%

Sygefraværet de senest 12 afsluttede måneder ligger på 13,16%, fordelt med 3,31% på kort sygefravær, 1,84% på mellemlangt sygefravær og 8,01% på langt sygefravær. Det samlede sygefravær de seneste 12 afsluttede måneder er således faldet med 1,2% siden seneste opfølgning. 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. at beslutte, at opfølgning på ny samlet handleplan, jævnfør budgetopfølgningssagen, fremover erstatter separat opfølgning på Skovvang Plejecenter

  2. at beslutte, at der fortsat ønskes separat opfølgning på Skovvang Plejecenter. 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Skovvang Plejecenter er i en positiv udvikling. Nøgletallene for sygefravær, personaleomsætning, vakante stillinger og anvendelse af vikarer viser alle en positiv udvikling. Den økonomiske situation på Skovvang Plejecenter er ikke afvigende fra øvrige plejecentre i Slagelse Kommune.

Det er administrationens vurdering, at der ikke er grundlag for at have separat fokus på Skovvang Plejecenter i form af månedlige sager til Seniorudvalget med status. Skovvang Plejecenter er del af den fælles handleplan for alle plejecentre i Slagelse Kommune. Der vil blive forelagt status på den fælles handleplan samtidig med alle budgetopfølgninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Afhænger af beslutning.

 

5. Plejehjem i eget hjem (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget 

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om konceptet "Plejehjem i eget hjem" fra Haderslev Kommune. 

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,  

1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Som led i handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre, handling 5, har administrationen undersøgt, hvad konceptet "Plejehjem i eget hjem" går ud på, og hvilke muligheder det giver i Slagelse Kommune.  

Plejehjem i eget hjem (artikel vedlagt i bilag 1)

"Plejehjem i eget hjem" er et koncept udviklet af en privat aktør i samarbejde med Haderslev Kommune. Konceptet handler om at skabe mulighed for, at ældre borgere med behov for pleje, omsorg og rehabilitering, der ønsker at blive i eget hjem frem for at komme i plejebolig, har mulighed for det. Det gør man ved at sikre arbejdsgange, hvor borgeren og pårørende kan føle sig trygge ved, at den ældre borger er alene i længere tid ad gangen, og at borgeren får den nødvendige støtte på samme måde, som de ville gøre i en plejebolig. For nogen betyder det, at man kan slutte sine dage i egne omgivelser. For andre vil det betyde, at tidspunktet for indflytning i plejebolig kan udskydes.

Derudover angiver Haderslev Kommune, at der er det formål med konceptet, at det kan medvirke til at løse omsorgsopgaven på en ny måde, så der er hænder nok set i lyset af, at der bliver flere ældre, og at der er udfordringer med rekruttering og højt sygefravær.

Organisering

Haderslev Kommune har organiseret indsatsen ved at: 

  • sikre øget koordinering og kontinuitet gennem et fast team af 5-7 medarbejdere omkring borgeren
  • øge brug af tryghedsskabende teknologier i hjemmet, for eksempel GPS, faldure, sensorbleer, skærmbesøg med mere
  • have særligt fokus på tryghed, ernæring, tidlig opsporing af sygdom, forebyggelse af fald og ensomhed
  • udbygge samarbejdet med pårørende. Dette er ikke nærmere specificeret fra Haderslev Kommune. 

Hvad kræver indsatsen?

Haderslev Kommune angiver, at indsatsen kræver:

  • fast team af sundhedsfagligt personale med teknisk flair
  • tæt samarbejde mellem visitation, hjemmepleje og sygepleje samt enighed om mål og proces
  • mulighed for teknisk support.  

Borgere inkluderet i "Plejehjem i eget hjem"

I Haderslev Kommune foregår indsatsen i et geografisk afgrænset område med 5-7 borgere inkluderet pr. marts 2022. Planen er, at denne gruppe skal udvides til 11-12 borgere. Haderslev Kommune har vurderet, at der i alt er 30-40 borgere i kommunen, som i fremtiden vil opfylde kriterierne for at indgå i indsatsen. Haderslev Kommune har ikke kunnet oplyse aktuel status. 

Inklusionskriterier for borgere til "Plejehjem i eget hjem" i Haderslev Kommune:

  • Ønsker at blive i eget hjem, fremfor at søge plejebolig

  • Fysisk, psykisk, kognitivt og/eller social funktionsnedsættelse, der nu eller indenfor nær fremtid forudsætter hjælp, som hjemmeplejen ikke kan tilbyde

  • Målrettet og koordineret hjælp kan understøtte borgeren i at klare sig selv i eget hjem

  • Accepterer at bruge teknologi som sin personlige hjælper, som supplement til kommunens fysiske hjælp der, hvor det giver mening enten nu eller i fremtiden

  • Bor i hjem, hvor de fysiske rammer muliggør, at borgeren kan få den nødvendige hjælp samtidig med, at lovgivningen for medarbejdernes arbejdsmiljø tilgodeses

  • Accepterer brugen af sensorteknologi, der hvor det er nødvendigt.

Haderslev Kommune angiver, at alle kriterier skal være opfyldt.

Erfaringer fra Haderslev Kommune

Borgere og pårørende:

Tilbagemeldingerne fra borgere og pårørende er generelt, at de oplever, at der er god sammenhæng og tryghed i indsatsen, og at plejen løbende og hurtigt tilpasses den enkeltes behov.

Medarbejdere, rekruttering og sygefravær:

Medarbejdernes tilbagemeldinger er positive. Der opleves et højt engagement og en forbedret trivsel. Medarbejderne tilkendegiver, at arbejdet i et mindre og let specialiseret team er positivt.

Haderslev Kommune oplever højere interesse for stillingerne i "Plejehjem i eget hjem" end øvrige stillinger i hjemmeplejen. Haderslev Kommune oplyser, at det kan hænge sammen med, at rollerne er specificerede, og stillingerne kun indebærer at arbejde i et mindre team. Rekruttering til projektet er derfor gået nemmere end ved øvrige stillinger i ældreplejen.

Haderslev Kommune oplever, at medarbejdertrivslen generelt er blevet øget. Lederen af teamet mener, at det formentligt skyldes, at det giver mening at arbejde tæt med få borgere, og fordi de selv kan tilrettelægge deres tid ude hos borgerne. Teamet har meget selvbestemmelse i forhold til koordinering, og de er lykkedes med opgaven. Haderslev Kommune angiver, at sygefraværet i teamet er relativt lavt. 

Haderslev Kommune oplyser, at de endnu ikke har koblet sygeplejen på konceptet, hvilket kan skabe udfordringer, da der ofte er borgere med komplekse problemstillinger, der modtager "Plejehjem i eget hjem". Derudover er der brug for samarbejde med sygeplejen i forhold til teknologier som medicinhuskeren.   

Økonomi

"Plejehjem i eget hjem" finansieres gennem kommunens driftsbudget. Der bevilliges en ekstra indsats på 20 minutter i henholdsvis dag -og aftenvagt til implementering og support af velfærdsteknologi. 

Haderslev Kommune har betalt en engangspris på 1,5 mio. kr. til en privat aktør for udviklingen af konceptet.  

Den økonomiske forudsætning for projektet er, at omkostningerne ved at give borgeren støtte i hjemmet ikke overstiger de omkostninger, som kommunen har til en plads i en plejebolig. I Haderslev Kommune betyder det, på baggrund af deres beregninger, at en borger maksimalt kan modtage 23 timers hjemmepleje om ugen. Hvis behovet er større, kan det økonomisk bedre betale sig, at borger flytter i plejebolig. Til sammenligning har KL lavet en generel beregning, hvor udgiften til en plejebolig i runde tal svarer til 15 timers hjælp i eget hjem. (Kilde: KL aug. 2019).

I "Plejehjem i eget hjem" i Haderslev Kommune modtager borgeren i gennemsnit 15-16 timers støtte pr. uge.

"Plejehjem i eget hjem" i Slagelse Kommune kontekst

I Haderslev Kommune regner man på sigt med, at 30 til 40 borgere vil få glæde af projektet. Det svarer til 1,8 procent af de borgere, som modtager hjemmehjælp. (Kilde: Danmarks Statistik, AED06).

Omregnes dette til Slagelse Kommune, vil det svare til, at omkring 45 borgere med hjemmehjælp i Slagelse Kommune potentielt vil kunne få glæde af en lignende indsats. Det skal bemærkes, at dette er på baggrund af et estimat fra Haderslev Kommune og ikke konkrete erfaringer fra praksis.  

Organisering i mindre teams

I Slagelse Kommune er der blandt andet etableret 3 mindre teams i dagvagten, i hjemmeplejeområdet Boeslunde. Team Vemmelev med 7 hjælpere dækker 63 borgere, Team Svendstrup med 5 hjælpere dækker 35 borgere og Team Boeslunde med 4 hjælpere dækker 24 borgere. Der er desuden 5 social- og sundhedsassistenter tilknyttet, som dækker alle 3 teams.

De 3 teams har siden januar 2023 arbejdet med øget kontinuitet omkring en borgergruppe. Sygefraværet i hjemmeplejeområdet har været nedadgående i samme periode med et gennemsnit på 7,74 %. I samme periode sidste år, 2022, var gennemsnittet for sygefravær 9,58 %. Medarbejderne oplever at få øget deres viden om de borgere, som hører under hjemmeplejeområdet, således at de bedre kan løfte opgaven, hvis de skal afløse for kollegaer.

I aftenvagten er fordelingen af borgerne i de 3 teams mere opgavebestemt, da antallet af borgere, der er visiteret til aftenydelser, er færre.  

I Slagelse Kommune er der et tæt samarbejde mellem hjemmeplejen og sygeplejen, hvor der er en fast sygeplejerske tilknyttet hvert hjemmeplejeområde. Derudover er der holdmøder med repræsentation af sygepleje, hjemmeterapeuter, visitation og hjemmepleje i alle områder. Det danner et godt udgangspunkt for at arbejde med en tættere koordinering omkring borgeren. 

Velfærdsteknologi

Størstedelen af de velfærdteknologiske hjælpemidler, som bruges i "Plejehjem i eget hjem", anvendes i en vis udtrækning i Slagelse Kommune, herunder skærmbesøg, GPS-ure og medicinhusker. Der har dog ikke været et konkret fokus på at intensivere indsatsen hos specifikke borgere med henblik på at udsætte behovet for en plejebolig. 

Inddragelse af pårørende

I Slagelse Kommune bliver pårørende inddraget, når der er behov, ved for eksempel  visitationssamtale, og når plejen oplever et øget behov for, at pårørende inddrages. 

Haderslev Kommune har ikke specificeret, hvilke tiltag de har gjort i forhold til at inddrage pårørende.

Fremadrettet fokus

Med baggrund i Haderslev Kommunes model for "Plejehjem i eget hjem" har administrationen planlagt at igangsætte en indsats, hvor der i hjemmeplejeområdet Boeslunde arbejdes med: 

- at visitationen inddrages, så der sker en konkret vurdering af borgere, som kan indgå i en indsats med øget brug af velfærdsteknologi, øget koordinering og styrket samarbejde med pårørende 

- erfaringsopsamling og evaluering, med henblik på eventuel tilpasning og skalering af indsatsen.

Der tilknyttes en velfærdsteknologisk konsulent, der understøtter indsatsen.   

Retligt grundlag

Servicelovens § 83

Kommunalbestyrelsen har pligt til at tilbyde personlig pleje, praktisk hjælp og madservice i hjemmet til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at der med fordel kan gøres erfaringer med elementer af "Plejehjem i eget hjem" i forhold til at kunne løse pleje- og omsorgsopgaven i fremtiden i Slagelse Kommune. Administrationen vurderer, at det er for tidligt at vurdere den reelle effekt og de økonomiske konsekvenser, da Haderslev Kommune stadig er i implementeringsfasen.

Administrationen vurderer, at det i en evaluering af indsatsen i Slagelse Kommune vil være relevant at inddrage effekt for borger og medarbejdere samt økonomiske konsekvenser. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der afprøves en mindre indsats med elementer fra "Plejehjem i eget hjem" indenfor nuværende budget.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget orienteres om evaluering af den mindre afprøvning i hjemmeplejeområdet Boeslunde i foråret 2024.

6. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Der blev på mødet orienteret om følgende:

Seniorudvalget drøftede henvendelse fra Eggeslevmagle Landsbyråd. Forvaltningen undersøger mulighederne. 

Formanden

  • Planlægning af dialogmøder med høringsrelevante parter ifm. budgetprocessen. 
  • Borgerhenvendelse vedr. konkret sag i Hjælpemiddelområdet.

Udvalgsmedlemmer

  • Møde med Handicaporganisationer. 
  • Konkret henvendelse om et plejecenter.

Administrationen

  • Orientering om fornyet henvendelse fra Eggeslevmagle landsbyråd. 

  • Orientering om workshops om brugerstyrede huse i de tidligere aktivitetscentre, Alliancehaven, Kongehavecentret og Atkærcentret. 

Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

7. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Christopher Trung (C) fremsatte forslag om en orienteringssag om understøttelse af og vilkårene for retssikkerhed i forhold til sagsbehandlingen på hjælpemiddelområdet.

For forslaget stemte 1: (C) 

Imod forslaget stemte 4: (V), (F), (A)

Forslaget bortfald.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

8. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.    at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

9. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender referatet.