Seniorudvalget – Referat – 8. august 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Der var afbud fra Pernille Frandsen (V)

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Valg af formand (B)

Beslutning

At 1: Helle Dalsgaard (F) blev valgt som formand.

Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalget skal vælge en formand.

 

Indstilling

Det indstilles at:

1. at Seniorudvalget vælger en formand.

 

Sagens indhold

Nuværende formand Pernille Frandsen (V) er sygemeldt ind til videre til medio oktober og Seniorudvalget skal derfor vælge en formand.

 

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 22.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Opfølgning på møde med Lungeforeningen (D)

Beslutning


At 1: Drøftet.

Udvalget noterer sig følgende fra dialogmødet:

  • Vigtigt at se på om den vejledning, der kan gives, er tilstrækkelig synlig for målgruppen
  • Der skal følges op på lokalemuligheder
  • Opfølgning på regionale rehabiliteringsforløb og overgang til kommunen

 

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Lungeforeningen den 8. august 2023.

 

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Lungeforeningen.

 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 8. august 2023 kl. 15.15-16.15 afholdes dialogmøde med Lungeforeningen.

Lungeforeningen har fremsendt deres oplæg til drøftelser direkte til Seniorudvalget forud for mødet. Drøftelserne omhandler:

  • Cafe Åndenød
  • Aktiviteter i Midgård
  • Lungekoret
  • Den kommende sundhedspolitik
  • Flextrafik og handicapvenlighed i kommunen
  • Vederlagsfri Fysioterapi og træning i aktivitetscentre
  • Lungenetværk og Frivilligcenter

4. Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt og indstilles til byrådets godkendelse.

 

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

(A) stemte imod idet (A) ikke er en del af budgettet.

 

At 3: Indstilles til Byrådets godkendelse

(A) stemte imod idet (A) ikke er en del af budgettet.

 

At 4: Indstilles til Byrådets godkendelse

(A) stemte imod idet (A) ikke er en del af budgettet.

 

At 5: Indstilles til Byrådets godkendelse

 

At 6: Sagen taget til efterretning.

 

Administrationens budgetopfølgningsproces er drøftet.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende ajourførte handleplaner for Sygeplejen, visitation til hjemmepleje og plejecentre samt ny handleplan for øvrig myndighed og Hjemmeplejen. 

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende, at Sundhed og Ældre til budgetopfølgning 3 udarbejder handleplaner for 2024 til afvikling af det resterende merforbrug ved udgangen af 2023.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende tillægsbevillinger i form af indtægts- og udgiftsbevillinger til puljemidler til nedbringelse af sygefravær.

Seniorudvalget orienteres om status og effekt på BDO's prioriteringsblokke.

 

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Byrådet godkender budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023

2. at Byrådet godkender ajourførte handleplaner for Sygeplejen og visitation til hjemmepleje og plejecentre

3. at Byrådet godkender nye handleplaner for øvrig myndighed og hjemmeplejen

4. at Byrådet godkender, at Sundhed og Ældre til budgetopfølgning 3 udarbejder handleplaner for 2024 til afvikling af det resterende merforbrug ved udgangen af 2023

5. at Byrådet godkender udgifts- og indtægtsbevilling til puljetilskud for nedbringelse af sygefravær med 1,142 mio. kr. i 2023, 1,054 mio. kr. i 2024 og 0,294 mio. kr. i 2025, i alt netto 0 kr.

6. at Seniorudvalget tager status og effekt på BDO's prioriteringsblokke til efterretning.

 

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultat af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er på nuværende tidspunkt den, at kommunens økonomi udvikler sig positivt, men fortsat vil være udfordret med risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. ultimo juni 2023
  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Samlet set forventes Seniorudvalgets driftsbudget at vise et merforbrug på 10,599 mio. kr. i regnskab 2023. I dette resultat er der taget højde for forventet effekt af iværksatte handleplaner, hvori indgår effekt af BDO's prioriteringsblokke. Derudover er ikke effektuerede besparelser i budget 2023 modregnet. 

Der forventes merforbrug på områderne; Myndighed, plejecentre, Sygeplejen og Hjemmeplejen. På elevområdet forventes mindreforbrug

Herefter følger en overordnet gennemgang af områder med merforbrug:

  • Myndighed forventer ved udgangen af 2023 et merforbrug på i alt netto 9,3 mio. kr., hvilket er en stigning på ca. 2,6 mio. kr. siden budgetopfølgning 1. Merforbruget specificeres således:
    • Visitatorer mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
    • Visitation til hjemmepleje med et merforbrug på 6,5 mio. kr., hvilket er en stigning på 1,2 mio. kr. siden budgetopfølgning 1. Stigningen skyldes primært, at det tidligere estimat var baseret på mangelfuldt datagrundlag og dermed ikke validt. 
    • Hjælpemidler viser mindreforbrug på ca. 2 mio. kr., hvilket er 0,7 mio. kr. mere end i budgetopfølgning 1. Den primære årsag er nedjustering af forventninger til antal bevilgede biler.
    • Øvrige myndighedsområder forventes at udvise et merforbrug på 5,2 mio. kr. Dette er en stigning på 2,6 mio. kr. siden budgetopfølgning 1. Det er primært mellemkommunale betalinger og plejevederlag, hvorpå der forventes et højere merforbrug ved udgangen af 2023. Det skal hertil bemærkes, at disse områder er lovbundne, og kommunen har ringe muligheder for at påvirke udgiftsudviklingen. 
  • Plejecentrene forventer ved udgangen af 2023 et merforbrug på 3,3 mio. kr. Dette er 2,9 mio. kr. lavere end ved budgetopfølgning 1. Det nedjusterede forventede merforbrug skyldes, at der nu er indregnet tilskud fra puljemidler 'Flere hænder og højere kompetencer', da Tilskudsstyrelsen har oplyst, at dette er indeholdt i finansloven for 2023 og dermed vil blive udmøntet til kommunerne. Der ansøges om udgifts- og indtægtsbevilling, når Slagelse Kommune modtager endeligt tilsagn og tilskud. Hele plejecentrenes budget 2023 har været analyseret, og der har vist sig flere budgetposter, som i starten af 2023 har været fejlagtigt placeret, hvorfor plejecentrene ikke har haft det korrekte styringsbudget fra starten af året. Derudover er der fulgt op på effektuering af de vedtagne besparelser i budget 2023. Denne gennemgang viser, at der på nogle plejecentre ikke rettidigt er sket tilpasninger i normering svarende til budget 2023. Tilpasningerne er iværksat nu. Dette er forklaringen på, at plejecenterområdet samlet set forventer et merforbrug ved udgangen af 2023.  
  • Hjemmeplejen forventer merforbrug på 2,7 mio. kr. ved udgangen af 2023. Årsagen er stigende faste udgifter til fælles puljeordning, sundheds- og hygiejneudgifter, kørsel og beklædning. Denne stigning er der ikke taget højde for i de indtægter, som Hjemmeplejen modtager fra Myndighed til faste udgifter.
  • Sygeplejen forventer merforbrug på 3,5 mio. kr. ved udgangen af 2023, hvilket er 0,3 mio. kr. lavere end ved budgetopfølgning 1. Det skyldes øget effekt af indsatser i handleplanen.
  • Elevområdet, herunder praktikvejledere m.m., forventer et mindreforbrug på 8,2 mio. kr. Det er 1,9 mio. kr. mere end ved budgetopfølgning 1. Der er flere årsager til mindreforbrug, som er beskrevet i bilag 1. 

I bilag 1 ses uddybende specifikation af områder med mer- eller mindreforbrug over 1 mio. kr.

Handleplaner

Handleplanerne på områderne visitation til hjemmepleje, plejecentre og sygepleje er justeret med tal fra nyeste opfølgning i budgetopfølgning 2. I tallene er inkluderet mindre effekt af besparelser i budget 2023, og den faktiske effekt af BDO's prioriteringsblokke, efter effektuering, er indregnet.

På øvrige myndighedsområder og Hjemmeplejen er der udarbejdet nye handleplaner.

Handleplaner ses i bilag 2-6.

Status og effekt af BDO's prioriteringsblokke

På Seniorudvalget møde den 7. marts 2023 blev det vedtaget iværksætte en række prioriteringsblokke jævnfør BDO's analyse:

1)   Sygeplejen: Tilretning af praksis for ydelser vedr. medicingivning

2)   Sygeplejen: Tilretning af praksis på ydelser vedr. medicindispensering

3)   Sygeplejen: Tilretning af serviceniveau vedr. kompressionsbehandling

4)   Sygeplejen: Styrket dokumentation og faglig styring på sygeplejeydelser

5)   Sygeplejen: Opfølgning på og reduktion i omfang af delegerede sygeplejeydelser

6)   Sygeplejen: Tilrettelæggelse af en mere effektiv drift, der kan øge den direkte tid (BTP)

8)   Hjemmeplejen: Tilretning af serviceniveau på praktisk hjælp: Tilberedning og servering

9)   Hjemmeplejen/myndighed: En løftet dokumentationspraksis

10) Hjemmeplejen/myndighed: Ændring af praksis for tildeling af tid på servicelovsydelser

11) Hjemmeplejen: Tilrettelæggelse af en mere effektiv drift, der kan øge den direkte borgertid 

20) Tværgående nedbringelse af sygefravær i plejen.

På samme møde blev besluttet, at der, i forbindelse med budgetopfølgninger i 2023, vil blive fulgt op på status og effekt efter implementering af prioriteringsblokkenes indsatser.

Denne opfølgning er nu foretaget. Prioriteringsblokkene 1-11 er i maj færdigimplementeret, og den økonomiske effekt er opgjort. I bilag 1 er under Sygeplejen og visitation til hjemmeplejen nærmere beskrevet økonomisk effekt af respektive indsatser. I forhold til prioriteringsblok nr. 20 er der netop modtaget tilsagn om projektmidler til nedbringelse af sygefravær med i alt 2,49 mio. kr. over en 2-årig periode. Der forventes ingen økonomisk effekt i 2023. 

I bilag 7 findes en uddybende beskrivelse med status og effekt for de respektive prioriteringsblokke.  

Opfølgning på iværksættelse af besparelser i budget 2024

I alt er der i Seniorudvalgets budget 2024 indarbejdet besparelser på 64 mio. kr. inkl. tværgående besparelser m.m. jævnfør Byrådets budgetaftale 2023. Administrationen har i maj 2023 foretaget fornyet opfølgning på effektuering af disse. Samlet set mangler der i 2024 at blive hentet i alt 6,4 mio. kr. på områderne visitation til hjemmepleje og plejecentre. I bilag 1 er redegjort nærmere for status under områderne visitation til hjemmepleje og plejecentre. I denne budgetopfølgning er de manglende effektueringer af besparelser indregnet under merforbrug på respektive områder.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO2

Forventet
resultat
BO1

Afvigelse
BO2

Ikke indregnet effekt handleplan

Pleje og Omsorg

777,4

782,6

793,2

803,5

-10,6

0,0

Resultat serviceudgifter

777,2

780,7

792,5

801,4

-11,8

0,0

Øvrige udgifter

0,1

1,9

0,7

2,1

1,2

0,0

I alt for udvalget

777,4

782,6

793,2

803,5

-10,6

0,0

 

Samlet resultat serviceudgifter

777,2

780,7

792,5

801,4

-11,8

0,0

Samlet resultat øvrige udgifter

0,1

1,9

0,7

2,1

1,2

0,0

 

Anlæg

Seniorudvalget har ikke noget anlægsbudget.

Ansøgning om indtægtsbevilling

I starten af juni 2023 er modtaget tilsagn om tilskud fra Beskæftigelsesministeriets pulje for nedbringelse af sygefravær med i alt 2.490.020 kr. 

Tilskuddet skal anvendes i perioden fra den 1. juni 2023 til den 31. maj 2025 og kan kun anvendes til at dække de udgifter, som fremgår af det i projektbeskrivelsen ansøgte formål. 

 

Retligt grundlag

Det fremgår af kasse- og regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.  

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:

A1. Godkende ajourførte handleplaner for nedbringelse af merforbrug på områderne; Sygeplejen, visitation hjemmepleje og plejecentre

A2. Godkende ny handleplan for øvrig myndighed og Hjemmeplejen

A3. godkende, at der udarbejdes handleplaner for 2024 til afvikling af det resterende merforbrug ved udgangen af 2023, som forelægges i forbindelse med budgetopfølgning 3 i 2023

B. at nedbringe serviceniveauet med 10,599 mio. kr. i resten af 2023

C. at anvise en anden finansiering af det forventede merforbrug i 2023 på 10,599 mio. kr. 

Administrationen anbefaler handlemulighed A, da der herved sikres overholdelse af Seniorudvalgets samlede budget ved udgangen af 2024.

Vurdering

Såfremt de ajourførte handleplaner på sygepleje, visitation hjemmepleje og plejecentre godkendes, og den nye handleplan på øvrige myndighed godkendes, er det administrationen vurdering, at det er realistisk, at merforbruget samlet set ved udgangen af 2023 vil udgøre ca. 10,599 mio. kr. med udgangspunkt i de nuværende kendte faktorer.

Det er administrationens vurdering, at det ikke er muligt at skabe budgetbalance på Seniorudvalgets område i regnskab 2023. Såfremt forventet merforbrug skal nedbringes, mere end det i handleplanerne beskrevne, inden udgangen af 2023, er det nødvendigt, at der vedtages væsentlige serviceforringelser for borgerne. En sådan beslutning vil imidlertid maksimalt kunne bidrage med 3 måneders effekt i 2023. 

Administrationen anbefaler, at der til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgning 3 i 2023 udarbejdes handleplaner for 2024 til afvikling af det resterende merforbrug ved udgangen af 2023. Dette er i henhold gældende regler om 2-årige handleplaner.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Puljetilskud for nedbringelse af sygefravær

Pleje og Omsorg

-1.142

-1.054

-294

 

Puljetilskud for nedbringelse af sygefravær

Pleje og Omsorg

1.142

1.054

294

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

0

0

0

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

0

0

0

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

 

5. Gennemførsel af brugertilfredshedsundersøgelse (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget 

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om gennemførsel af brugertilfredshedsundersøgelse på plejecentre og i hjemmeplejen i 2023.  

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering. 

Sagens indhold

Seniorudvalget orienteres om, at der gennemføres brugertilfredshedsundersøgelse for borgere på plejecentre og i hjemmeplejen i efteråret 2023.

Brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentre og i hjemmeplejen blev senest gennemført i 2020 i samarbejde med et eksternt analysebureau.

Gennemførsel af undersøgelsen i hjemmeplejen

Som en del af tilsyn og opfølgning på tilsyn efter Tilsynspolitikken 2023-26 for personlig pleje, praktisk hjælp, madservice og rehabilitering er det besluttet, at der gennemføres en brugertilfredshedsundersøgelse hvert 4. år, som ligger 2 år inde i byrådsperioden.

Brugertilfredshedsundersøgelsen bliver gennemført som telefoninterview af et eksternt analysebureau. Der spørges 800 borgere i hjemmeplejen ud af de cirka 2550 borgere, der modtager hjemmepleje. Der forventes en svarprocent på 60-70 %, svarende til 480-560 borgere. De adspurgte vil være borgere, som har modtaget hjemmepleje indenfor de seneste 6 måneder, og som kognitivt er i stand til at deltage i et telefoninterview. Interviewene bliver gennemført i dagtimerne og ikke senere end kl. 20.00.     

Spørgeskemaet omhandler følgende emner: 

  • Tilfredshed med den praktiske hjælp
  • Tilfredshed med den personlige pleje
  • Informationsniveau
  • Kontinuitet og tilfredshed i forhold til medarbejdere
  • Brug og gavn af hjælpemidler 
  • Niveau af den tildelte hjælp
  • Tilfredshed med madservice
  • Kendskab til muligheden for frit valg mellem private og kommunal leverandør
  • Information om rehabilitering og effekt af rehabilitering  
  • Ensomhed.

 Gennemførelse af brugertilfredshedsundersøgelse på plejecentre

I forbindelse med strategierne 'Strategi om Bomiljøer for ældre i Slagelse Kommune' og 'Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje', er det besluttet, at der gennemføres en brugertilfredshedsundersøgelse for borgere på plejecentre, som opfølgning på strategierne. Brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene bliver gennemført i samme periode som undersøgelsen i hjemmeplejen.

Brugertilfredshedsundersøgelsen er en stikprøve og bliver gennemført som interview med de plejecenterbeboere, der vurderes som kognitivt i stand til at besvare spørgeskemaet. I 2020 blev 170 borgere interviewet. I 2023 forventes samme antal interviews gennemført.  

Spørgeskemaet omhandler følgende emner: 

  • Inddragelse i hverdagens gøremål
  • Personalets kendskab til borgeren
  • Ensomhed
  • Tryghed
  • Tilfredshed med personlig hjælp
  • Tilfredshed med praktisk hjælp
  • Selvbestemmelse 
  • Tilfredshed i forhold til medarbejdere
  • Tilfredshed med aktivitetsstilbud
  • Tilfredshed med madservice.

Ældrerådet assisterer med dataindsamlingen til brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentre, som de gjorde i 2018. 

Både i hjemmeplejen og på plejecentrene vil brugertilfredshedsundersøgelsen i 2023 tage udgangspunkt i spørgeskemaet fra 2020. Spørgsmålene er blevet kvalificeret i samarbejde med det eksterne analysebureau og ledere i hjemmeplejen og på plejecentrene.  

Retligt grundlag

Brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen udføres som en del af tilsynspolitikken. Lovgrundlaget er beskrevet i Serviceloven § 151 c stk. 3 som siger, at Kommunalbestyrelsen i tilslutning til beslutninger om serviceniveauet for tilbud efter §83 og om udarbejdelse af kvalitetsstandarder efter § 139 mindst én gang årligt skal følge op på tilsynspolitikken, herunder foretage de nødvendige justeringer.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Ingen bemærkninger.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Brugertilfredshedsundersøgelserne koster samlet 150.000 kr. Der er ikke afsat separat budget til brugertilfredshedsundersøgelsen. Finansiering afholdes af Myndighed og Sekretariats budgetter i Sundhed og Ældre.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Seniorudvalget får en orienteringssag på dagsordenen i 1. kvartal 2024 med resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen, som bliver gennemført på henholdsvis plejecentre og i hjemmeplejen i efteråret 2023.

6. Sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering med bemærkning om, at næste gang sagen præsenteres medtages antal dage sagsbehandlingsfristen er overskredet samt årsager til overskridelserne.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet.

Indstilling

Konstitueret ældre- og sundhedschef indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering. 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 28. marts 2023 godkendte Seniorudvalget sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet på:

  • ventelisteansøgninger på genbrugshjælpemidler til maks. 130 hverdage frem til 1. december 2023   
  • akutte ansøgninger på kropsbårne hjælpemidler til permanent maks. 5 hverdage
  • semi-akutte ansøgninger på kropsbårne hjælpemidler og genbrugshjælpemidler til uændret maks. 20 hverdage. 

Med bemærkning om, at der fremover redegøres for antallet af sager, hvor sagsbehandlingsfristen overskrides.

I denne sag forelægges en status på de aktuelle sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet.

Typer af hjælpemidler

Personlige hjælpemidler (tidligere benævnt kropsbårne hjælpemidler) er hjælpemidler, der ikke kan genbruges af andre. Det kan eksempelvis være parykker eller proteser.

Hjælpemidler til udlån (tidligere benævnt genbrugshjælpemidler) er hjælpemidler, som udlånes til borger og skal afleveres tilbage efter endt brug. Det kan eksempelvis en badebænk eller rollator.

Ventelisteansøgninger er ansøgninger, der eksempelvis kræver en faglig udredning, hjemmebesøg og/eller indhentning af oplysninger fra eksterne fagpersoner. Det kan for eksempel være boligændringer, særligt tilpassede kørestole, stemmestyring og lignende.

Udviklingen i antallet af ansøgninger fra 2019-2022 ses i bilag 1. 

Aktuel status på sagsbehandlingstider

Sagstype

Aktuelle antal sager, der har overskredet sagsbehandlingsfristen opgjort ultimo juli 2023

Hjælpemidler til udlån

-

Akutte ansøgninger (max 2 hverdage)

0

Semi-akutte ansøgninger (max 20 hverdage)

0

Ventelisteansøgninger (max 130 hverdage indtil 1. december 2023)

13*

Personlige hjælpemidler

-

Akutte ansøgninger (max 5 hverdage)

27**

Semi-akutte ansøgninger (max 20 hverdage)

9***

*Ventelisteansøgninger kan for eksempel være ombygning af køkken, kugledyner, el-scootere, arbejdsstole og lignende.

** Alle 27 akutte ansøgninger er på bleer. Ved de 19 ansøgninger er borgerne i gang med afprøvning af bletyper før afgørelse og ved de 8 ansøgninger afventes lægestatus før afgørelse. 

*** Semi-akutte ansøgninger kan for eksempel være korset, knæbandage og lignende.

Retligt grundlag


Efter § 3, stk. 2 i den sociale retssikkerhedslov skal kommunen fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen er truffet på de enkelte sagsområder. Sagsbehandlingsfristerne skal være realistiske og afspejle hurtighedsprincippet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

I perioden frem til den 1. december 2023 arbejder hjælpemiddelområdet med modeller for at omlægge sagsbehandlingsgangene og undersøge muligheden for at nedbringe sagsbehandlingstiden. Herudover undersøger hjælpemiddelområdet, om der er specifikke hjælpemidler, der bør have særlige sagsbehandlingsfrister. 

Hjælpemiddelområdet forventer, at reorganiseringen fremadrettet giver en større sikkerhed for borgerne i forhold til, at de udmeldte sagsbehandlingsfrister overholdes. 

Hjælpemiddelområdet er aktuelt ramt af flere ikke-arbejdsrelaterede langtidssygemeldinger. Administrationen vurderer, at dette er medvirkende årsag til overskridelse af sagsbehandlingsfrister på ventelisteansøgningerne. Administrationen vurderer derfor, at der forsat er behov en udvidet sagsbehandlingsfrist på ventelisteansøgninger på 130 dage frem til 1. december 2023.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget får forelagt en ny sag med status på omlægningen af sagsgange og overholdelse af sagsbehandlingsfristerne samt beslutning om særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler i november 2023.

7. Input til høringssvar til Sundhedsaftale 2024-2027 (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget havde følgende input:

At Sundhedsudvalget i deres høringssvar pointerer, at aftalen bliver mere konkret og målbar samt at der arbejdes mere med handling bag ord. 

 

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan give input til høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget giver input til høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland.

Sagens indhold

Udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland (bilag 1) er sendt i offentlig høring, og det er Sundhedsudvalget der har kompetence til at afgive høringssvar. Høringsfristen for Slagelse Kommune er den 17. august 2023. 

Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Sjælland har ud fra indledende drøftelser og input fra de fire sundhedsklynger i Region Sjælland og Patientinddragelsesudvalget besluttet at basere ny sundhedsaftale for 2024–2027 på en revision af Sundhedsaftale 2019-2023. En revision af aftalen indbefatter at videreføre vision, målsætninger og nuværende målgrupper. Dette med en prioritering af særligt fokus på børn og unges trivselsudfordringer og på tværgående indsatser, herunder lighed i sundhed, digitalisering og forebyggelse.

Sundhedsaftalen har været i høring i henholdsvis Handicaprådet den 26. juni 2023 og Ældrerådet den 28. juni 2023. Høringssvarene fremgår af bilag 2 og bilag 3.

Administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 (bilag 4) drøftes i Sundhedsudvalget mandag den 7. august 2023 og er præsenteret til input og yderligere kvalificering i Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget.

Sundhedsudvalget vil på baggrund af input fra Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget til høringssvaret, beslutte endelig høringssvar senest den 16. august og fremsende det til Region Sjælland.

Baggrund og formål

Ifølge sundhedslovens § 205 skal der i hver valgperiode indgås en sundhedsaftale mellem Regionsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser i regionen. I sundhedsloven og bekendtgørelsen om sundhedsklynger fra 2022 er ligeledes fastlagt rammer for Sundhedssamarbejdsudvalgets og sundhedsklyngernes rolle i forhold til sundhedsaftalen. Sundhedsaftalen er en politisk aftale og udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner, regioner og almen praksis.

Formålet med sundhedsaftalen er at bidrage til sammenhængende patientforløb på tværs af sygehuse, kommuner og praktiserende læger. Målet er, at den enkelte borger tilbydes en indsats af høj og ensartet kvalitet, uanset antallet af kontakter eller karakteren af den indsats, der er behov for.

Sundhedsaftalens vision, målgrupper og målpunkter

Sundhedssamarbejdsudvalgets vision for Sundhedsaftale 2024-2027 er i lighed med den nuværende sundhedsaftale ”Fælles med borgeren om bedre sundhed”. Ambitionen er fortsat, at vi sammen med borgeren benytter kommunale og regionale ressourcer bedst muligt til at opnå bedre sundhed.

Sundhedssamarbejdsudvalget har vurderet, at der fortsat er grundlag for at arbejde videre med de fire nuværende målgrupper for sundhedsaftalen:

  1. Børn og unge med trivselsudfordringer
  2. Sårbare ældre
  3. Borgere med kroniske og langvarige forløb
  4. Voksne med psykisk sygdom.

Sundhedssamarbejdsudvalget ønsker i denne sammenhæng, at børn og unge med trivselsudfordringer prioriteres og får et særligt fokus. Derudover er det intentionen fra Sundhedssamarbejdsudvalget, at der i den kommende sundhedsaftale arbejdes videre med de fælles kommunale og regionale mål fra den nuværende sundhedsaftale:

  1. Fælles om borgerens livsudfordringer
  2. Tryghed og mestring i eget hjem
  3. Effektiv forebyggelse – sunde borgere
  4. Mental sundhed og psykisk trivsel.

For hvert mål er der målepunkter for at kunne monitorere arbejdet med sundhedsaftalen og fastholde fokus og retning for implementeringen af sundhedsaftalen.

Aftalen beskriver desuden principper for samarbejdet med henblik på fortsat at udvikle kvaliteten og skabe sammenhæng og fremme en langsigtet og planlagt opgaveoverdragelse og tydelig arbejdsdeling mellem kommuner og region:

  1. Fælles ansvar ved sektorovergange
  2. Planlagt opgaveflytning
  3. Opgaverne løses på det lavest mulige omkostningsniveau
  4. Fælles kvalitets- og udviklingsdagsorden
  5. Fælles digitaliseringsdagsorden.

Tidsplan og videre proces

Alle høringssvar indgår i det videre arbejde med sundhedsaftalen, som vil gælde fra 1. januar 2024. Sundhedssamarbejdsudvalget drøfter på sit møde den 25. september 2023 de indkomne høringssvar. Derefter sendes sundhedsaftalen til godkendelse i de 17 kommunalbestyrelser og Regionsrådet. Sundhedsaftalen 2024-2027 skal sendes til endelig godkendelse i Sundhedsstyrelsen senest d. 1. januar 2024.

Sundhedssamarbejdsudvalget vil desuden invitere relevante kommunale politikere m.fl. til et stormøde den 1. november 2023 om sundhedsaftalen og det fælles arbejde med at implementere aftalen. Sundhedsudvalget er forhåndsbooket til at deltage til stormødet.

Handlemuligheder

Seniorudvalget kan give input til høringssvaret.

Vurdering

Administrationens vurdering, som også indgår i høringssvaret, er:

Administrationen vurderer, at en videreførelse af fokusområder fra nuværende sundhedsaftale til den kommende sundhedsaftale er hensigtsmæssigt, hvor der er et særligt fokus på børn og unge med trivselsudfordringer. Desuden vurderes det positivt, at der er sammenhæng mellem sundhedsaftalens mål og de udfordringer, som også kan identificeres i sundhedsprofilen for Slagelse Kommune.

Administrationen vurderer at sundhedsaftalen er et godt udgangspunkt for tværsektorielt samarbejde af høj kvalitet, hvor borgerne er centrale i samarbejdet om at løse eller afhjælpe deres problemstillinger. I de tilfælde, hvor værkstøjkassen og forløbsprogrammer ikke er beskrivende for sammenhænge, samarbejde og ansvar, vurderer administrationen, at sundhedsaftalen med fordel kan indeholde konkrete forslag til, hvordan praksisnære forhold afklares mellem sektorerne.

Desuden kan det med fordel præciseres, at der bør være fokus på at arbejde med kendskab og udbredelse af sundhedsaftalen og værktøjskassen på tværs af sektorer. Dette for at eliminere uhensigtsmæssige arbejdsgange, men derimod medvirke til at skabe sammenhængende og trygge forløb for borgerne.

Administrationen vurderer, at det kan være relevant at tilføje, at arbejdet med visioner, målsætninger og indsatser for de beskrevne målgrupper adresseres og iværksættes via involvering af sundhedsklyngerne. Ligeledes kan der i sundhedsaftalen indsættes en illustration, der beskriver strukturen i sundhedsklyngesamarbejdet. Dette for at sikre gennemsigtighed og konkretisering af formålet med sundhedsklyngesamarbejdet.

Administrationen vurderer, at udvikling af snitflader mellem IT-løsninger skal indgå sundhedsaftalen. IT-løsninger, der anvendes på tværs af sektorer, skal fra start af have udviklet integration (snitflade) til de respektive sektorers dokumentationsværktøjer på området. Dette for at begrænse forekomsten af dobbeltdokumentation.

Administrationen vurderer, at der kan forekomme misforståelser, når sundhedsaftalen anvender begrebet det nære sundhedsvæsen, og det samtidig er et virksomhedsområde i Region Sjælland.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Den endelige Sundhedsaftale 2024-2027 skal godkendes i Byrådet efter endt høringsperiode. Dette på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget.

8. Oplæg til inspirationstur (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget godkendte "Fremtidens boliger" og "Den fremtidige demensindsats" som emner for inspirationstur i 2024.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte emner for inspirationstur i 2024.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter emner for inspirationstur i 2024. 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 30. maj 2023 punkt 6 ønskede Seniorudvalget at drøfte emner til inspirationstur i 2024. 

Herunder er der opstillet en række emner, som en inspirationstur kan tage udgangspunkt i:

Fremtidens boliger til ældre

I de senere år er der opstået nye måder at indrette boliger til ældre på. Nogle steder er der opført generationsboliger og lignende, hvor der bygges bro mellem børn, unge og ældre i samfundet. Der er også eksempler, hvor dagsinstitutioner integreres i samme bygninger, som boliger til ældre. Der kan tilrettelægges et besøg ved et eller flere byggerier, hvor der er indtænkt funktioner til forskellige aldersgrupper, herunder ældre i byggeriet. 

Den fremtidige demensindsats

Demensindsatsen i kommuner er tilrettelagt forskelligt og består af forskellige elementer afhængig af kommune. Eksempler på indsatser, som kan være relevante at besøge, kan være særlige demensplejehjem eller demenslandsbyer, hvor der er indarbejdet demensvenlige tiltag, som skal øge frihed og tryghed samtidig med muligheden for et aktivt og meningsfuldt liv.

Faste teams i ældreplejen

Flere kommuner har arbejdet med faste teams i ældreplejen. Dette med henblik på at øge kontinuiteten og skabe stabilitet for borgerne, pårørende og medarbejdere i hjemmeplejen. Tilgangene til faste teams er mange og forskellige fra kommune til kommune. Der kan tilrettelægges et besøg i én eller to kommuner med henblik på at give inspiration til arbejdet i ældreplejen i Slagelse Kommune.

Brug af frivillighed og inddragelse af pårørende

Alle kommuner samarbejder med frivillige, foreninger og civilsamfund. På ældreområdet kan frivilliges engagement bidrage til styrkede fællesskaber og øget livskvalitet hos både ældre og frivillig. Samtidig er et godt pårørendesamarbejde en vigtig bestanddel af en værdig ældrepleje. Et godt pårørendesamarbejde har betydning for trivslen hos både den ældre, de pårørende og medarbejderne. Der kan tilrettelægges et besøg i én eller to kommuner, der kan inspirere til nye måder, at samarbejde med og inddrage frivillige og pårørende på ældreområdet. 

Brug af velfærdsteknologi

I efteråret 2023 vedtages en tværgående strategi for velfærdsteknologi. Slagelse Kommune arbejder allerede med en række relevante teknologier i ældreplejen. Der kan tilrettelægges et besøg i én eller to kommuner, som kan inspirere til nye måder at arbejde med velfærdsteknologi på. Det kan fx være København, Aalborg, Odense eller Aarhus Kommune.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. beslutte ét eller flere af de foreslåede emner til inspirationsturen 2024.

  2. beslutte andre emner til inspirationsturen 2024.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Projekt vedrørende nedbringelse af sygefravær (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget og Socialudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalget og Socialudvalget orienteres om, at fagcentrene Sundhed og Ældre og Handicap og Psykiatri begge har fået puljemidler fra "Pulje til nedbringelse af sygefravær på offentlige arbejdspladsers pulje" under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

 

Indstilling

Konstitueret Chef for Sundhed og Ældre og Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Fagcentrene Sundhed og Ældre og Handicap og Psykiatri har begge søgt og fået tilsagn om puljemidler fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) til et 2 årigt projekt til nedbringelse af sygefravær. Fagcentrene har fået tilsagn svarende til ansøgte midler på i alt kr. 4.880.346, hvor af Sundhed og Ældre modtager kr. 2.490.020 og Handicap og Psykiatri kr. 2.390.326.

Tilskuddene skal anvendes i perioden fra den 1. juni 2023 til den 31. maj 2025. 

Puljen hos STAR har til formål at bidrage til og understøtte, at udvalgte offentlige arbejdspladser fortsat arbejder målrettet og systematisk med at nedbringe sygefraværet. Puljemidlerne skal sikre, at der sker en videreudvikling af den sygefraværsindsats fagcentrene allerede har i dag samt forebygge nedslidning generelt.

Udmøntningen af puljen sker med udgangspunkt i en indsatsmodel. Indsatsmodellen rammesætter en sammenhængende indsats, der skal understøtte nedbringelsen af sygefraværet, som modtager midler fra puljen. Modellen omfatter både det faglige indhold i en sygefraværsindsats samt organisatoriske og ledelsesmæssige forhold. I bilag 1 findes beskrivelse af indsatsmodellen og de fem kerneelementer Sygemelding, Forebyggelse, Sygefraværskoordination, Organisering og Data overordnet.

Slagelse Kommune valgte at udarbejde to ansøgninger til puljen, en fra Sundhed og Ældre og en fra Handicap og Psykiatri. Dette på baggrund af at de to centre på én og samme tid har den samme organisatoriske kontekst, de samme centrale redskaber til deres rådighed – og samtidig forskellige lokale rammebetingelser med delvis forskellige medarbejdergrupper, forskellige strukturer og grad af centralisering /decentralisering og ikke mindst forskellige kulturer, som betyder, at de står med hver deres sygefraværsudfordringer. I bilag 2 og 3 findes kort beskrivelse af hvordan de respektive fagcentres projekter arbejder med indsatsmodellen og de fem kerneelementer.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at idet begge fagcentre har fået positivt tilsagn på deres ansøgning, opnår Slagelse Kommune en unik mulighed for sammen at undersøge, hvor det giver mening at arbejde sammen og koordineret om en model, der måske egner sig til at brede ud til hele kommunen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Begge projekters bevilling indgår i budgetopfølgning 2 hos de respektive fagcentre. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Høring af opdateret integrationspolitik 2023 (D)

Beslutning

At 1: Drøftet med bemærkning om, at integrationspolitikkens fokus på sundhed nuanceres, så både pleje og sundhed fremgår som mulige indsatser. 

 


Kompetence

 

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

 

Seniorudvalget kan drøfte forslag til en opdateret integrationspolitik 2023 for Slagelse Kommune, med henblik på afgivelse af høringssvar.

 

Indstilling

 

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Seniorudvalget drøfter forslaget til en opdateret integrationspolitik 2023 for Slagelse Kommune, med henblik på afgivelse af høringssvar

 

Sagens indhold

 

Erhvervs-, Beskæftigelse-, og Uddannelsesudvalget har på møde den 1. juni 2023 besluttet at sende vedlagte forslag til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune til høring i relevante fagudvalg, råd og nævn, samt hos eksterne samarbejdspartnere. Frist for modtagelse af høringssvar er den 15. august 2023.

Den nuværende integrationspolitik fra 2013 har fungeret hensigtsmæssigt og været rammesættende for integrationsarbejdet i ti år. Det blev derfor besluttet at opdatere politikken, frem for at udarbejde en helt ny politik. Med opdateringen forenkles integrationspolitikken med henblik på at tilbyde et tidssvarende og visionært sigte for kommunens tværfaglige integrationsindsats, der taler op imod de justerede, statslige rammer.

Arbejdet med at opdatere integrationspolitikken er forankret i Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration (ARI), som i foråret 2023 har afholdt workshops med deltagere fra Kultur, Fritid og Borgerservice, Handicap og Psykiatri, Børn og Unge, samt Sundhed og Ældre. Politikken har været i administrativ høring hos de relevante kommunale centerchefer og er i processen drøftet på flere udvalgsmøder i EBU. Endvidere har politikken været i pre-høring hos henholdsvis Sundhedsudvalget, og Kultur, Fritid og Turismeudvalget. 

 

Væsentligste opdateringer
Slagelse Kommunes Integrationspolitik 2023 er ændret på 5 væsentlige områder i forhold til den nuværende politik (2013-2016):

  1. Udvidet visionsgrundlag
    Den overordnede vision er foldet ud, så den omfavner alle aspekter af borgerens liv, og samtidig bibeholde budskabet fra den nuværende politik om aktiv deltagelse.

  2. Forenklet men relevant politik 
    Enkel i forhold til antallet af og detaljegraden i målsætningerne, og relevant fordi det er målsætninger som vurderes at have en konkret effekt på integrationsmuligheder, samt afledte og positive effekter ind i øvrige aspekter af borgerens liv. 

  3. Opdeling med de tematiserede fokusområder
    Politikken bibeholder fem tematiserede fokusområder, dog med en lidt anden opdeling, som lægger sig mere op ad, hvordan forvaltningerne i praksis arbejder sammen på tværs. 

    Fokusområderne er:
    • Fællesskaber, Kultur og Fritid
    • Beskæftigelse og Uddannelse
    • Bolig
    • Familie og Børn
    • Sundhed og Trivsel

    Fokusområderne indeholder fortsat individuelle målsætninger, som er opdateret i forhold til 2013 politikken. Nogle er sammenskrevet, så vi opnår en mere enkel politik, andre er tilrettet i forhold til, hvorledes integrationsområdet har udviklet sig.

  4. Tre overordnede målsætninger for hele kommunen
    I den nuværende politik er der formuleret målsætninger for de enkelte fokusområder. For yderligere at styrke det tværfaglige fokus og den helhedsorienterede integrationsindsats formulerer den opdaterede politik nogle overordnede målsætninger, der gælder for hele kommunen og på tværs af fokusområderne.

  5. Statistik og øjebliks-data er taget ud
    Integrationsområdet er et stærkt lovreguleret område, som løbende ændrer sig. Statistik og data, som viser et øjebliksbillede, er taget ud, så vi fremtidssikrer politikken og dens relevans.

 

Implementering og opfølgning
Der er fra politisk og administrationens side opmærksomhed på, at politikken kommer ud og leve, og bidrager til at understøtte dialog og samarbejdet med relevante borgere, civilsamfundet og netværksorganisationer. 

Når politikken er endeligt godkendt af Slagelse Kommunes Byråd, bliver den publiceret på kommunens hjemmeside, og skal drøftes på personale- og ERFA møder med medarbejdere på tværs i kommunen der arbejder med integration, med fokus på implementering i praksis. Politikken vil også være rammesættende for samarbejdsmøder med de eksterne samarbejdspartnere og civilsamfund og forvaltningerne imellem, hvor den sammen med høringssvarene vil danne grundlag for yderligere dialog og understøttelse af målsætningerne i politikken.

Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget er ligeledes ved at drøfte muligheden for etableringen af et integrationsudvalg, som skal understøtte implementeringen af integrationspolitikken samt sikre relevans og opfølgning.

 

Retligt grundlag

 

Ingen bemærkninger

 

Handlemuligheder

 

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

 

Administrationen vurderer, at integrationspolitikken repræsenterer et godt afsæt for den nuværende og fremtidige retning for det samlede integrationsområde i Slagelse Kommune. Et afsæt, der bygger videre på den hidtidige politik, men samtidig opdaterer og fremtidssikrer politikken. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

 

Ingen bemærkninger.

 

11. Vikarkorps i hjemmeplejen og på plejecentre (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at udvalget ønsker det beskrevet som en model for et internt vikarkorps administreret på de enkelte adresser. 

At 2: Udvalget besluttede at fremrykke sagen til mødet i november 2023.

Udvalget ønsker et oplæg på, hvordan udvalget får mulighed for at følge projektet og effekterne på økonomien til ekstern vikardækning og ansættelser. 

Udvalget ønsker yderligere et oplæg omhandlende viden om forskelle på ansættelsesvilkår for ansatte i vikarbureauer og kommunalt ansatte. 

Udvalget noterer sig desuden, at administrationen er i dialog med FOA.

Kompetence

Seniorudvalget   

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte, hvordan der skal arbejdes videre med vikarkorps/-dækning i hjemmeplejen og på plejecentre.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter, at hjemmeplejen og plejecentrene fortsætter de igangsatte initiativer i forhold til vikardækning, herunder minimering af udgifter til eksterne vikarer

2. at Seniorudvalget beslutter, at der foretages status og evaluering af igangsatte initiativer ved udgangen af 2023, samt at dette forelægges Seniorudvalget i første kvartal 2024.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 7. marts 2023 blev, efter ønske, forelagt sag om kommunalt vikarkorps i hjemmeplejen og på plejecentrene. Det blev besluttet, at administrationen udarbejder beslutningsoplæg, der indeholder alternative modeller for etablering af kommunalt vikarteam for hjemmeplejen og/eller plejecentrene.

Administrationen har nu gennemarbejdet løsningsforslag:

A. Hjemmeplejen og plejecentrene fortsætter med igangsatte initiativer for vikardækning samt minimering af udgifter til eksterne vikarer.

B. Samlet kommunalt vikarkorps for hjemmeplejen og plejecentrene.

 

Herefter følger en gennemgang af de to løsningsforslag med fordele, effekter og begrænsninger:

A. Igangsatte initiativer for vikardækning i hjemmeplejen og på plejecentrene:

Hjemmeplejen

I Hjemmeplejen har der de seneste måneder været arbejdet målrettet på at nedbringe udgifter til eksterne vikarer og i stedet benytte timelønnede medarbejdere. For at sikre budgetoverholdelse ved udgangen af 2023 har Hjemmeplejen netop igangsat endnu en handling, hvor anvendelse af eksterne vikarer som grundregel ophører fra august 2023. Det skal bemærkes, at der vil opstå situationer, hvor det er uundgåeligt at anvende eksterne vikarer.

Sideløbende med dette er der i april og maj sket en reduktion i antal visiterede timer som konsekvens af de besluttede reduktioner i serviceniveau, jævnfør Byrådets budgetaftale for 2023 og BDO's prioriterings-blokke. For hjemmeplejens driftsøkonomi betyder det, at der pt. er flere medarbejdere ansat i nogle hjemmeplejeområder end der aktuelt er behov for i forhold til de timer der er visiteret til borgerne, og denne ”overnormering” i nogle hjemmeplejeområder, vil fremadrettet blive anvendt til vikardækning på tværs af de geografiske hjemmeplejeområder. Normeringen tilpasses hele tiden det aktuelle antal visiterede timer, med blik for at have et tilstrækkeligt antal medarbejdere ansat til både at dække faste vagter og ledige vagter som følge af sygdom, ferie m.m. Det betyder, at medarbejderne skal dække på tværs af hjemmeplejeområderne og med stor fleksibilitet. Området følges tæt.

Fordelene ved denne model er for borgerne, at de i højere udstrækning vil opleve "kendte hjælpere" også ved afløsning, da medarbejderne som udgangspunkt er tilknyttet de geografiske områder. For medarbejderne vil det betyde, at det er "kendte faste kollegaer" som de arbejder sammen med og fastansatte kollegaer, som kender systemer, arbejdsinstrukser, ruter m.m.

Udfordringerne vil være, at anvendelse af medarbejdere på tværs af flere hjemmeplejeområder vil forudsætte en del koordinering. For medarbejderne vil det betyde, at de forventes at være fleksible i forhold til, hvilken rute de kører og med skiftende hjemmeplejeområder som arbejdsplads. Denne model for vikardækning forudsætter et øget behov for planlægning og koordinering områderne imellem. Ledere og planlæggere vil i den kommende periode arbejde på en struktur for, hvordan denne koordinering skal foregå.

Effekten vil være, at forbrug af eksterne vikarer nedsættes til et minimum. Derudover vil overkapacitet i medarbejdernormeringen hurtigere over tid kunne tilpasses til aktuelle niveau for visiterede timer. Der er i Hjemmeplejen traditionelt, også på landsplan, en relativ høj "omsætningshastighed af medarbejdere" - ved vakante stillinger vil det med denne model være lettere at dække vakante stillinger ind med den allerede ansatte medarbejdere.

Plejecentrene

Plejecentrene har i 2023 arbejdet målrettet på at nedbringe udgifter til eksterne vikarer.

Alle plejecentre arbejder forsøgsvis med fleksibel arbejdstid og medledelse. Det betyder blandt andet, at medarbejderne får større indflydelse på vagtplanlægningen. Historisk set har der været fokus på en ligelig fordeling af vagter på hele døgnet. Ledere og medarbejdere er nysgerrige på, om en tilpasset vagtplan med fokus på den enkelte medarbejder, vil øge arbejdsglæden og derved nedsætte sygefraværet samt personaleomsætningen. Plejecentrene ser på mulighed for studiebesøg i andre kommuner. 

Derudover er der igangsat forskellige afprøvninger på nogle af plejecentrene. Udgangspunktet for disse er, at det er modeller, som giver mening i den aktuelle kontekst på de respektive plejecentre:

Blomstergården har en lokalaftale for et internt vikarteam. Medarbejderne i teamet er ansat på hele Blomstergården og skal kunne dække to vagtlag og møde med kort varsel. Der vil blive kigget på, om samme model kan anvendes på tværs af flere plejecentre, som ligger geografisk tæt på hinanden.

Plejecentrene i Korsør har ansat en medarbejder, der arbejder på tværs af de fire plejecentre; Q4, Quistgården, Lützensvej og Solbakken. Derudover har de fire plejecentre en fælles bruttonormering på nattevagt, hvor der er ansat én nattevagt mere, end der er behov for i fremmøde. Den ekstra nattevagt dækker ferie og fravær. På seks måneder har den ekstra nattevagt været i overskud otte ud af 91 vagter. Udgiften ville have været betydeligt større, hvis der i stedet skulle benyttes en blanding af timeafløsere og eksterne vikarer. Q4 har bruttonormering på aftenvagt, hvor der er to ekstra aftenvagter ansat til at dække fravær. Der har været ekstra aftenvagt 61 dage ud af 188.

Plejecentrene har genforhandlet en lokalaftale om frivilligt ekstraarbejde (FX aftale) med FOA, hvor fastansatte medarbejdere kan byde ind på ledige vagter til en fastlagt timepris. Effekten vil være en reducering af brug af eksterne vikarer.

 

B. Samlet kommunalt vikarkorps for hjemmeplejen og plejecentrene:

En model er at genetablere et kommunalt vikarkorps for Hjemmeplejen og plejecentrene.

Historik:

Ældreområdet i Slagelse Kommune havde i perioden 2009-2017 et internt vikarteam, som var organiseret som selvstændig enhed i Hjemmeplejen. Da det daværende Sundheds- og Omsorgsudvalg i 2009 besluttede at etablere et vikarteam i Hjemmeplejen, var formålet på sigt at dække al akut sygdom hos medarbejdere i ældreplejen i Slagelse Kommune. Plejecentrene var i perioder også tilknyttet vikarteamet.

I sommeren 2015 blev der igangsat en proces med det formål at reimplementere vikarteamet med henblik på at opnå "mere valuta for pengene". Fokus var på, at borgerne skulle have færrest mulige hjælpere i hjemmet, samt at vikarteamet skulle tilbyde døgndækning for både hjemmeplejen og plejecentrene samt på såvel pleje som sygepleje. 

Det viste sig vanskeligt at opnå den nødvendige medarbejdermæssige volumen og den ønskede stabilitet i forhold til "kendte medarbejdere" hos den enkelte borger. I juni 2016 blev det besluttet, at plejecentrene fremover kunne ansætte egne vikarer på hvert plejecenter for at opnå "kendte ansigter" hos beboerne og samtidig en mere økonomisk rentabel løsning for plejecentrene. Vikarteamet i Hjemmeplejen fortsatte, men det var fortsat svært at rekruttere det nødvendige antal kvalificerede medarbejdere til vikarteamet og dermed opstod ustabilitet blandt medarbejderne. Udgifterne til eksterne vikarer var stigende, og det var ikke muligt at tilbyde kendte vikarer til borgerne tilknyttet Hjemmeplejen. 

Daværende Sundheds- og Seniorudvalg besluttede i oktober 2017 at nedlægge vikarteamet. 

Genetablering af et kommunalt vikarteam for Hjemmeplejen og plejecentrene vil betyde, at der skal ansættes en leder og cirka fire planlæggere mere, end der er ansat i dag. Beregninger viser, at der skal ansættes i størrelsesordenen minimum 100 medarbejdere på 30 timer ugentligt. Der skal investeres i leasing af biler, it-udstyr, beklædning m.m. Derudover skal der leases flere biler og findes egnede lokaler til medarbejderne. Der skal gennemføres en grundig undervisning af alle medarbejdere, så de kender procedurer, IT-systemer m.m. Rekruttering og ansættelse af over 100 medarbejdere vil være en tidskrævende proces, og der vil derfor gå lang tid, før vikarteamet har tilstrækkelig volumen til at dække en mærkbar del af vikarbehovet.

Der er aktuelt foretaget beregning på dette scenarie. Konklusionen er, at et internt vikarteam ikke vil medføre en økonomisk gevinst for kommunen. Det kan ikke garanteres, at borgerne vil opleve færre forskellige hjælpere i hjemmet, da der er behov for et vikarteam af så stor volumen. 

Erfaringer fra tidligere vikarteam er, at der allerede på daværende tidspunkt var store rekrutteringsudfordringer. Disse antages at være vokset i den nuværende situation på arbejdsmarkedet. Derudover blev der anvendt mange ressourcer på rekruttering, ansættelsessamtaler, omsorgssamtaler osv. Der vil være behov for et kontinuerligt uddannelsesprogram, da et vikarteam af den nødvendige størrelsesorden vil medføre, at der hele tiden er mange nye medarbejdere.

Erfaringer fra andre kommuner og region

Flere kommuner har i de senere år forsøgt at etablere kommunalt vikarteam, og flere af disse er nedlagt igen. Ambitioner i forhold til dækningsomfang i forhold til døgn-, dag- og/eller weekenddækning, kort-/langtids- samt planlagt/ikke planlagt fravær hos fastansatte medarbejdere, SSH/SSA/Sygeplejersker, hjemmepleje og/eller plejecentre er forskellige i de respektive kommuner. Effekten af kommunale vikarteams er svingende, det har ikke været muligt at få oplyst den økonomiske side.

Til Seniorudvalgets møde hvor denne sag behandles vil blive forsøgt at indhente omkringliggende kommuners umiddelbare interesse for eventuelt tværkommunalt vikarteam.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Beslutte at hjemmeplejen og plejecentrene fortsætter de igangsatte initiativer omkring vikardækning

B. Beslutte at etablere fælles vikarteam

C. Beslutte en anden løsning for vikardækning.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der økonomisk og organisatorisk er flest fordele ved at fortsætte de initiativer, som Hjemmeplejen og plejecentrene har igangsat i forhold til vikardækning. Der er behov for kontinuitet i en periode, før den reelle effekt kan måles og evalueres. 

Der er mange faktorer, som har direkte indflydelse på, hvordan vikardækningen løses "bedst og billigst". Det er administrationens vurdering, at det i den nuværende situation på arbejdsmarkedet vil blive vanskeligt at rekruttere tilstrækkeligt antal kvalificerede medarbejdere til et kommunalt vikarteam samlet set for hele kommunens hjemmepleje og plejecentre. Dels er der konkurrence om arbejdskraft med sundhedsfaglige kompetencer, dels er der på det kommunale område overenskomster, som gør det mindre fleksibelt at være ansat i vikarteam end tilsvarende i private vikarbureauer. Medarbejderne oplever større mulighed for fleksible arbejdsvilkår i private vikarbureauer i forhold til vagter og dermed arbejdstider samt arbejdsmængde og variationer i denne. Det vil ikke være muligt for et kommunalt vikarteam at matche tilsvarende vilkår, da volumen ikke vil blive i den størrelsesorden.

Der er i det første halvår af 2023, som beskrevet ovenfor, igangsat flere forskellige nye initiativer i såvel Hjemmeplejen som på plejecentrene. Der er nu behov for tid til at få hverdagen til at fungere i disse nye kontekster. I de opstartede afprøvninger er der taget hensyn til de lokale forhold i hjemmeplejeområderne og på respektive plejecentre. Det er forskellige udfordringer, der skal arbejdes med de enkelte steder, hvilket der er taget højde for i de valgte løsningsmodeller. 

Fælles for hele hjemmeplejen og alle plejecentre er imidlertid, at sygefraværet skal nedbringes. I starten af juni 2023 har hjemmeplejen og plejecentrene modtaget tilsagn om tilskud fra Beskæftigelsesministeriets pulje for nedbringelse af sygefravær på i alt 2.490.020 kr. Tilskuddet skal anvendes i perioden fra den 1. juni 2023 til den 31. maj 2025 og kan kun anvendes til at dække de udgifter, som fremgår af det i projektbeskrivelsen ansøgte formål. Projektet er netop i skrivende stund ved at blive igangsat. 

Samlet kommunalt vikarteam

Det er administrationen vurdering, at det ikke vil være realistisk at etablere et samlet vikarkorps for hele hjemmeplejen og/eller alle plejecentre. Der er flere argumentationer for dette:

  • Med den nuværende situation på arbejdsmarkedet vil det blive vanskeligt at rekruttere det tilstrækkelige antal kvalificerede medarbejdere. Dels er der konkurrence om arbejdskraft med sundhedsfaglige kompetencer, dels er der på det kommunale område overenskomster, som gør det mindre fleksibelt at være ansat i vikarteam end tilsvarende i private vikarbureauer. Medarbejderne oplever større mulighed for fleksible arbejdsvilkår i private vikarbureauer i forhold til vagter og dermed arbejdstider samt arbejdsmængde og variationer i denne. Det vil ikke være muligt for et kommunalt vikarteam at matche tilsvarende vilkår, da volumen ikke vil blive i den størrelsesorden. 
  • Et stort vikarkorps vil betyde, at borgerne kunne komme til at opleve færre "kendte medarbejdere" og ringere kvalitet i plejen. Økonomisk set vil det ikke være realistisk at foretage besparelser ved etablering af et fælles vikarteam, og der vil skulle ansættes fire planlæggere og en leder til at køre teamet.
  • Økonomisk vil et internt vikarteam angiveligt kunne driftes for samme sum, som der de seneste år har været anvendt til køb af eksterne vikarer. Det er forventningen, at der i 2023 og fremadrettet vil blive anvendt langt færre midler til vikardækning, da dette er en forudsætning for at overholde den økonomiske handleplan på plejecentrene og overholde indtægter/budget i driftsområderne i hjemmeplejen. Det betyder, at der i nuværende budget ikke er økonomi til at drifte et internt vikarteam.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det skal bemærkes, at hvis der skal etableres internt vikarteam, skal der tilføres budget til dette, da udgifter ikke kan dækkes af nuværende budget.

Sagens videre forløb

Under forudsætning af, at administrationens indstilling godkendes, vil Seniorudvalget i første kvartal 2024 få forelagt sag indeholdende status og evaluering af igangsatte initiativer vedrørende vikardækning i Hjemmeplejen og på plejecentrene. 

12. Gensidig orientering (O)

Beslutning


At 1: Følgende orientering blev givet:

Administrationen orienterede om:

  • Kommende artikel i Politiken
  • Quistgården og status på opfølgning på redegørelsen

Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

Status Quistgården

13. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen input til kommende møder.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.


Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

14. Kommunikation (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling 

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

15. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender referatet.