Seniorudvalget – Referat – 11. december 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Mulighed for løn til nuværende elever på SOSU-grundforløb (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence  

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte at udbetale løn til SOSU-elever på grundforløb allerede fra og med det grundforløb,  der starter i januar 2024. 

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

at Seniorudvalget beslutter at der med virkning fra optaget til holdene i januar 2024 udbetales voksenløn til alle SSH-elever over og under 25 år på grundforløb 2 samt udbetales løn til SSH-elever under 25 år på grundforløb 2

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 5. december 2024 blev besluttet, at der fra 1. januar 2024:

  • udbetales voksenløn til alle SSH-elever over 25 år på grundforløb 2
  • udbetales løn til SSH-elever under 25 år på grundforløb 2
  • udbetales løn til SSA-elever under 25 år på grundforløb 2.

Derudover blev det besluttet, at Administrationen på Seniorudvalgets møde i januar 2024, skulle komme tilbage med oplysninger om muligheder for aflønning i grundforløb på eksisterende elever.

Det var i sagsfremstillingen den 5. december 2023 beskrevet, at rent praktisk ville de nye aflønningsformer først være gældende for de elevoptag, som rekrutteres efter 1. januar 2024 til det samlede forløb med både grundforløb 2 og hovedforløb. Herefter ville de første elever, der kunne aflønnes efter de nye regler, først være gældende for de elever, der ansættes på maj holdet i 2024.

Med baggrund i Seniorudvalgets ønsker, har administrationen  allerede nu haft mulighed for at undersøge ønsket om yderligere oplysninger om eksisterende elever.

Eksisterende elever på igangværende grundforløb, afslutter deres grundforløb 14. dage ind i januar. Det kan således ikke nås at tilgodese disse elever, da et givent ansættelsesforløb for 14 dage januar, administrativt og tidsmæssigt ikke er muligt.

Til gengæld giver Seniorudvalgets ekstraordinære møde den 11. december 2023, mulighed for at træffe beslutning om, at der i de stillingsannoncer, der skal opslås medio december 2023, gældende for SOSU-elever på grundforløb til januar-holdet, kan opslås med tilbuddet om løn under grundforløbet efter de netop vedtagne regler.

Med virkning fra 2024 vil administrationen herefter fordele elev-ansættelser på de forskellige optag over året. Det betyder, at dimensioneringen på 44 SSH-elever fordeles over 3 optag på et år og dimensioneringen på 87 SSA-elever fordeles over 4 optag om året. 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, nr. 953 af 22. juni 2023.

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent, nr. 640 af 17. maj 2022.

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper, nr. 222 af 2. marts 2023.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis indstillingen godkendes med virkning fra januar-holdet i 2024, vil de nye regler for aflønning af SOSU-elever have helårseffekt i 2024, og dermed er de beregnede udgifter som oplyst i sagen på Seniorudvalgsmødet den 5. december 2023:

  • Voksenløn til alle SSH-elever over 25 år på grundforløb 2 vil betyde en merudgift på ca. 600.000 kr. årligt i 2024 og årene frem 
  • Løn til SSH-elever under 25 år på grundforløb 2 vil betyde en merudgift på ca. 230.000 kr. årligt i 2024 og årene frem
  • Løn til SSA-elever under 25 år på grundforløb 2 vil betyde en merudgift i 2024 på ca. 500.000 kr. årligt i 2024 og årene frem.

Det er administrationens vurdering, at udgiften kan afholdes inden for det nuværende budget på elevområdet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

3. Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

(A) stemte imod og ser med stor bekymring på kvalitetsstandarden. (A) går ind for mellemmenneskelig kontakt mellem medarbejdere og borgerne og ikke betjening ved robotstøvsugere, tøjvask hver 3 uge og en morgenpleje, der strækker sig frem til kl. 10.30.

(A) er overbevist om, at færre besøg og mindre kontakt borger og medarbejder i mellem, skaber ensomhed og på sigt endnu flere følgesygdomme. (A) vil hellere forbygge og dermed skabe et bedre ældreliv.


Kompetence 

Byrådet. 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. 

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Byrådet godkender kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. 

Sagens indhold

Sagen blev behandlet på Seniorudvalgets møde den 7. november 2023 punkt 4. Seniorudvalget godkendte udkast til Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med henblik på høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Seniorudvalget havde bemærkning om, at det i kvalitetsstandarden tydeliggøres, at afgørelser skal følges op af en vurdering af behov for anden støtte/hjælp. Dermed er følgende formulering indsat i kvalitetsstandarden 2024 på side 6: "Kommunen har en generel forpligtelse til at vejlede dig om dine støttemuligheder". Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning findes i bilag 1.  

Lovpligtig Kvalitetsstandard 
Mindst en gang årligt skal Kommunalbestyrelsen godkende en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning efter serviceloven §§ 83, 83 a og 86. 

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel service information til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp, et rehabiliteringsforløb eller træning.

Kvalitetsstandarden danner grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen.

Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.

Der er i kvalitetsstandard 2024 en række serviceændringer som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med budgetaftale 2024-2027. 

Indkomne høringssvar

Ældrerådets høringssvar (vedlagt i bilag 2). Høringssvaret har givet anledning til følgende ændringer i kvalitetsstandarden:

På side 5 tilføjes: Eksempler på velfærdsteknologske løsninger kan for eksempel være skærm, medicinhuskere eller træningsapps. Brug af velfærdsteknologiske løsninger hos borgeren beror på en konkret individuel vurdering. 

På side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje, afsnit 2 tilføjes: Medarbejderen skal også kunne tale/kommunikere på et forståeligt dansk.   

På side 25, i afsnittet opholdsstue ændres teksten fra "Støvsugning af dagligt anvendte møbler en gang om måneden, eller efter behov" til "Støvsugning af dagligt anvendte møbler efter behov". 

 På side 32, overskrift Madservice med udbringning, afsnit Hvad indeholder ydelsen tilføjes: Der er for nuværende ingen leverandør for ”varmholdt” mad. Visitationen informerer om mulighed, hvis en privat leverandør godkendes til levering af ”varmholdt” mad med udbringning.

På side 41, Hvad koster ydelsen er følgende slettet: Visiterede borgere til dagaflastning skal selv sørge for transporten til og fra daghjem. Der kan søges om flexhandikap kørsel. Ansøgningen hentes på Movias hjemmeside. Den underskrevne ansøgning sendes til Visitationen, aeldre@slagelse.dk.

På side 44, Levering af træning tilføjes: Ydelsen leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt. 

På side 54, 1. afsnit, 3. linje undrer Ældrerådet sig over, at der reklameres for et bestemt produkt af fladmobbesæt. Administrationen bemærker, at der i kvalitetsstandarden er givet et eksempel på et mobbesystem. Dette er fjernet fra kvalitetsstandarden. 

Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet har ikke afgivet høringssvar.

Administrative bemærkninger til Ældrerådets høringssvar

På side 6, overskrift visitationen, afsnit 3 forslår Ældrerådet teksten ændret. Administrationen bemærker, at teksten ikke ændres grundet et formidlende perspektiv.

På side 7, overskrift Afgørelse, afsnit 4 forslår Ældrerådet at teksten "Denne giver overblik over borgerens funktionsevne - altså borgerens ressourcer, begrænsninger i hverdagen og behov for støtte" tilføjes med vedhæftning af Kommunernes Landsforeningsskema over de fem funktionsniveauer i Fællessprog lll, eventuelt i bilag. Ældrerådet foreslår, at der i kvalitetsstandarden fremgår oplysning om de fem funktionsniveauer i Kommunernes Landsforenings Fællessprog lll, og at der udover kunne oplyses om antal minutter, der er afsat til hver ydelse. Administrationen bemærker, at Kommunernes Landsforeningsskema over de fem funktionsniveauer i Fællessprog lll er en metode/vurderingsredskab og ikke en ydelsesbeskrivelse, og derfor ikke kan tilføjes kvalitetsstandarden. Derudover mærker Administrationen, at der visiteres til ydelser/opgaver og ikke tid. Derfor kan der ikke oplyses om antallet af minutter. 

På side 13, overskrift Råd og vejledning, afsnit 4, 4. prik foreslår Ældrerådet, at ordet "bad" erstattes med "brusebad". Administrationen bemærker, at ordet "bad" er en fælles betegnelse for et bad udført efter borgers ønske.

På side 17, overskrift Personlig pleje, psykisk pleje/omsorg og ernæring, afsnit 3 finder Ældrerådet det kritisabelt, at morgenplejen udføres så sent. Administrationen bemærker, at plejen bestræber sig på at organisere og tilrettelægge sig, således at sen morgenpleje med medicingivning og tidlig frokost ikke kolliderer. 

På side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje forslår Ældrerådet, at ordet "altid" tilføjes. Administrationen bemærker, at det bestræbes, at personlig pleje, ernæring og øvrig omsorg skal varetages af medarbejdere, der har en sundhedsfaglig uddannelse, men at der kan være særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt. Minimumskravene for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen er bekendt med kommunens kvalitetsmål og beskrivelse af ydelsen, gældende vejledninger/instrukser og har modtaget introduktion til arbejdsopgaverne, som står i afsnittet under.

På side 21, overskrift Personlig pleje, 4. afsnit: Hvordan leveres ydelsen ønsker Ældrerådet at vide, hvem der leverer ydelsen, hvis det ikke er muligt at levere ydelsen via velfærdsteknologiske løsninger, samt at det bør fremgå af teksten, hvilken myndighed der afgør, om ydelsen skal leveres via velfærdsteknologiske løsninger. Administrationen bemærker, at der i den generelle indledning på side 6, afsnit Afgørelse fremgår: "Det er visitator, der træffer afgørelse om personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning samt sygepleje. Afgørelsen træffes ud fra det politisk godkendte serviceniveau samt på baggrund af en konkret individuel og helhedsorienteret vurdering af dit behov. Der foretages en samlet vurdering af helbred, sociale omstændigheder, bolig og familiemæssige forhold. Det er ikke handicap, alder eller sygdom, men konsekvenserne af disse, der er afgørende for den hjælp du får. Når du søger om hjælp eller støtte til opgaver, vil visitator vurdere om du gennem rehabiliteringsforløb, træning eller med et hjælpemiddel kan blive helt eller delvist selvhjulpen igen samt deltage i dele af opgaveløsningen". Endvidere bemærker administrationen, at der på side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje fremgår, at: "Ydelse af personlig pleje, ernæring og øvrig omsorg skal varetages af medarbejdere, der har en sundhedsfaglig uddannelse". 

På side 25, overskrift Rengøring, afsnit Hvordan leveres ydelsen foreslår Ældrerådet en vejledning eller henvisning til, hvor borger kan få hjælp, hvis robotstøvsuger/gulvasker har driftstop. Administrationen bemærker, at for de borgere der er vurderet til selv at kunne håndtere en robotstøvsuger/gulvvasker, og dermed er selvhjulpne, må finde hjælp hos leverandøren af robotten. 

Ældrerådet foreslår, at der i alle afsnit, hvor teksten "aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader" skal tilføjes, "herunder fodpaneler". Administrationen bemærker, at ordet "fodpaneler" ikke før har indgået i kvalitetsstandarden. 

Ældrerådet foreslår, at der i afsnittet Badeværelse ændres, at det er hele gulvet i badeværelset som vaskes. Administrationen bemærker, at det som udgangspunkt er rundt om toilettet. Hvis hele gulvet skal vaskes, sker det ud fra en konkret individuel vurdering.  

Ældrerådet foreslår, at der indsættes et afsnit i kvalitetsstandarden, der omhandler nødkald og GPS. Administrationen bemærker, at nødkald og GPS er hjælpemidler, og ikke omfattet af kvalitetsstandarden § 83.  

På side 54 undrer Ældrerådet sig over, hvem der er smagsdommer på robotstøvsuger- og gulvasker når der ikke udstikkes minimunskrav til kvalitet, sugeevne, opladning og holdbarhed. Administrationen bemærker, at borger selv er ansvarlig for at anskaffe sig en robotstøvsuger – og gulvvasker, og gør opmærksom på, i kvalitetsstandarden, at der findes forskellige modeller, og at borger er ansvarlig for at anskaffe sig den model, som dækker borgers behov og passer til borgers hjems indretning.

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 138 og 139 forpligter kommunerne til at udarbejde kvalitetsstandarder for servicelovens §§ 83, 83a og 86 samt følge op på dem.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med de indarbejdede ændringer som følge af Ældrerådets høringssvar.

B. Ikke godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. Hvis Byrådet ikke godkender kvalitetsstandard 2024, skal Byrådet angive, hvilke justeringer der skal foretages.    

Vurdering

Administrationen vurderer, at kvalitetsstandard 2024, for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning beskriver serviceniveauet for 2024 i Slagelse Kommune, og lever op til lovens krav. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens forløb

05-12-2023 Seniorudvalget

For stemte 2: (F) og (C)

Imod stemte 2: (A)

At 1: Sagen faldt idet der var stemmelighed.

 


4. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender referatet.