Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.
Indstilling
Chef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Byrådet godkender kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.
Sagens indhold
Sagen blev behandlet på Seniorudvalgets møde den 7. november 2023 punkt 4. Seniorudvalget godkendte udkast til Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med henblik på høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Seniorudvalget havde bemærkning om, at det i kvalitetsstandarden tydeliggøres, at afgørelser skal følges op af en vurdering af behov for anden støtte/hjælp. Dermed er følgende formulering indsat i kvalitetsstandarden 2024 på side 6: "Kommunen har en generel forpligtelse til at vejlede dig om dine støttemuligheder". Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning findes i bilag 1.
Lovpligtig Kvalitetsstandard
Mindst en gang årligt skal Kommunalbestyrelsen godkende en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning efter serviceloven §§ 83, 83 a og 86.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel service information til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp, et rehabiliteringsforløb eller træning.
Kvalitetsstandarden danner grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen.
Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Der er i kvalitetsstandard 2024 en række serviceændringer som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med budgetaftale 2024-2027.
Indkomne høringssvar
Ældrerådets høringssvar (vedlagt i bilag 2). Høringssvaret har givet anledning til følgende ændringer i kvalitetsstandarden:
På side 5 tilføjes: Eksempler på velfærdsteknologske løsninger kan for eksempel være skærm, medicinhuskere eller træningsapps. Brug af velfærdsteknologiske løsninger hos borgeren beror på en konkret individuel vurdering.
På side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje, afsnit 2 tilføjes: Medarbejderen skal også kunne tale/kommunikere på et forståeligt dansk.
På side 25, i afsnittet opholdsstue ændres teksten fra "Støvsugning af dagligt anvendte møbler en gang om måneden, eller efter behov" til "Støvsugning af dagligt anvendte møbler efter behov".
På side 32, overskrift Madservice med udbringning, afsnit Hvad indeholder ydelsen tilføjes: Der er for nuværende ingen leverandør for ”varmholdt” mad. Visitationen informerer om mulighed, hvis en privat leverandør godkendes til levering af ”varmholdt” mad med udbringning.
På side 41, Hvad koster ydelsen er følgende slettet: Visiterede borgere til dagaflastning skal selv sørge for transporten til og fra daghjem. Der kan søges om flexhandikap kørsel. Ansøgningen hentes på Movias hjemmeside. Den underskrevne ansøgning sendes til Visitationen, aeldre@slagelse.dk.
På side 44, Levering af træning tilføjes: Ydelsen leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.
På side 54, 1. afsnit, 3. linje undrer Ældrerådet sig over, at der reklameres for et bestemt produkt af fladmobbesæt. Administrationen bemærker, at der i kvalitetsstandarden er givet et eksempel på et mobbesystem. Dette er fjernet fra kvalitetsstandarden.
Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet har ikke afgivet høringssvar.
Administrative bemærkninger til Ældrerådets høringssvar
På side 6, overskrift visitationen, afsnit 3 forslår Ældrerådet teksten ændret. Administrationen bemærker, at teksten ikke ændres grundet et formidlende perspektiv.
På side 7, overskrift Afgørelse, afsnit 4 forslår Ældrerådet at teksten "Denne giver overblik over borgerens funktionsevne - altså borgerens ressourcer, begrænsninger i hverdagen og behov for støtte" tilføjes med vedhæftning af Kommunernes Landsforeningsskema over de fem funktionsniveauer i Fællessprog lll, eventuelt i bilag. Ældrerådet foreslår, at der i kvalitetsstandarden fremgår oplysning om de fem funktionsniveauer i Kommunernes Landsforenings Fællessprog lll, og at der udover kunne oplyses om antal minutter, der er afsat til hver ydelse. Administrationen bemærker, at Kommunernes Landsforeningsskema over de fem funktionsniveauer i Fællessprog lll er en metode/vurderingsredskab og ikke en ydelsesbeskrivelse, og derfor ikke kan tilføjes kvalitetsstandarden. Derudover mærker Administrationen, at der visiteres til ydelser/opgaver og ikke tid. Derfor kan der ikke oplyses om antallet af minutter.
På side 13, overskrift Råd og vejledning, afsnit 4, 4. prik foreslår Ældrerådet, at ordet "bad" erstattes med "brusebad". Administrationen bemærker, at ordet "bad" er en fælles betegnelse for et bad udført efter borgers ønske.
På side 17, overskrift Personlig pleje, psykisk pleje/omsorg og ernæring, afsnit 3 finder Ældrerådet det kritisabelt, at morgenplejen udføres så sent. Administrationen bemærker, at plejen bestræber sig på at organisere og tilrettelægge sig, således at sen morgenpleje med medicingivning og tidlig frokost ikke kolliderer.
På side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje forslår Ældrerådet, at ordet "altid" tilføjes. Administrationen bemærker, at det bestræbes, at personlig pleje, ernæring og øvrig omsorg skal varetages af medarbejdere, der har en sundhedsfaglig uddannelse, men at der kan være særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt. Minimumskravene for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen er bekendt med kommunens kvalitetsmål og beskrivelse af ydelsen, gældende vejledninger/instrukser og har modtaget introduktion til arbejdsopgaverne, som står i afsnittet under.
På side 21, overskrift Personlig pleje, 4. afsnit: Hvordan leveres ydelsen ønsker Ældrerådet at vide, hvem der leverer ydelsen, hvis det ikke er muligt at levere ydelsen via velfærdsteknologiske løsninger, samt at det bør fremgå af teksten, hvilken myndighed der afgør, om ydelsen skal leveres via velfærdsteknologiske løsninger. Administrationen bemærker, at der i den generelle indledning på side 6, afsnit Afgørelse fremgår: "Det er visitator, der træffer afgørelse om personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning samt sygepleje. Afgørelsen træffes ud fra det politisk godkendte serviceniveau samt på baggrund af en konkret individuel og helhedsorienteret vurdering af dit behov. Der foretages en samlet vurdering af helbred, sociale omstændigheder, bolig og familiemæssige forhold. Det er ikke handicap, alder eller sygdom, men konsekvenserne af disse, der er afgørende for den hjælp du får. Når du søger om hjælp eller støtte til opgaver, vil visitator vurdere om du gennem rehabiliteringsforløb, træning eller med et hjælpemiddel kan blive helt eller delvist selvhjulpen igen samt deltage i dele af opgaveløsningen". Endvidere bemærker administrationen, at der på side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje fremgår, at: "Ydelse af personlig pleje, ernæring og øvrig omsorg skal varetages af medarbejdere, der har en sundhedsfaglig uddannelse".
På side 25, overskrift Rengøring, afsnit Hvordan leveres ydelsen foreslår Ældrerådet en vejledning eller henvisning til, hvor borger kan få hjælp, hvis robotstøvsuger/gulvasker har driftstop. Administrationen bemærker, at for de borgere der er vurderet til selv at kunne håndtere en robotstøvsuger/gulvvasker, og dermed er selvhjulpne, må finde hjælp hos leverandøren af robotten.
Ældrerådet foreslår, at der i alle afsnit, hvor teksten "aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader" skal tilføjes, "herunder fodpaneler". Administrationen bemærker, at ordet "fodpaneler" ikke før har indgået i kvalitetsstandarden.
Ældrerådet foreslår, at der i afsnittet Badeværelse ændres, at det er hele gulvet i badeværelset som vaskes. Administrationen bemærker, at det som udgangspunkt er rundt om toilettet. Hvis hele gulvet skal vaskes, sker det ud fra en konkret individuel vurdering.
Ældrerådet foreslår, at der indsættes et afsnit i kvalitetsstandarden, der omhandler nødkald og GPS. Administrationen bemærker, at nødkald og GPS er hjælpemidler, og ikke omfattet af kvalitetsstandarden § 83.
På side 54 undrer Ældrerådet sig over, hvem der er smagsdommer på robotstøvsuger- og gulvasker når der ikke udstikkes minimunskrav til kvalitet, sugeevne, opladning og holdbarhed. Administrationen bemærker, at borger selv er ansvarlig for at anskaffe sig en robotstøvsuger – og gulvvasker, og gør opmærksom på, i kvalitetsstandarden, at der findes forskellige modeller, og at borger er ansvarlig for at anskaffe sig den model, som dækker borgers behov og passer til borgers hjems indretning.
Retligt grundlag
Servicelovens §§ 138 og 139 forpligter kommunerne til at udarbejde kvalitetsstandarder for servicelovens §§ 83, 83a og 86 samt følge op på dem.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
A. Godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med de indarbejdede ændringer som følge af Ældrerådets høringssvar.
B. Ikke godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. Hvis Byrådet ikke godkender kvalitetsstandard 2024, skal Byrådet angive, hvilke justeringer der skal foretages.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kvalitetsstandard 2024, for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning beskriver serviceniveauet for 2024 i Slagelse Kommune, og lever op til lovens krav.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.